Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 114.995 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50
Steyn_E schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:51:
Heb het nog even nagekeken en zelfs de allergoedkoopste IKEA kookplaat (GRUNDAD) kan op 400v aangesloten en die kost welgeteld €269. Op de site staat alleen 230v maar volgens de handleiding kan dus 400v ook. Er is wat dat betreft geen enkel excuus meer anders dan onwetendheid.
Het is niet handig om het 400V te noemen want die spanning gebruiken kookplaten helemaal niet. Kookplaten bestaan in de regel uit één, twee of drie modules die elk aangesloten kunnen worden op één van de drie fases en de nul, wat dus gewoon 230V is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
Maar de aansluiting is wel degelijk 400V als je een 3-fase Perilex stekker gebruikt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Aiolos schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:10:
Het komt volgens mij juist vooral voor dat aansluiten op een kookgroep eigenlijk niet mag, omdat er geen gescheiden nullen zijn, dan is een 3 (of 2) fase aansluiting juist de enige mogelijkheid, omdat je anders 1 van de nuldraden zou kunnen overbelasten.
Klopt.

Veel kookplaten hebben een brugje bij de klemmen zitten. Sluit je hem op een kookgroep aan, dan moet het brugje er tussenuit, sluit je hem op een krachtgroep aan, moet het brugje er wel zitten. Je mag nooit de nul-aders van de kookgroep doorverbinden omdat de stroom dan niet netjes verdeeld wordt over de nul-aders.

In de regel kan elke 7.6 kW kookplaat op een kookgroep of op een krachtgroep. Een 11 kW kookplaat moet op een krachtgroep en kan niet op een kookgroep.

Het zou goed zijn als alle keukenboeren standaard naar de aannemers communiceren dat er een 11 kW kookplaat komt, ongeacht of dat ook zo is. Dan krijg je altijd een krachtgroep en is dit topic helemaal niet meer nodig.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Nielson schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:34:
[...]
Het is niet handig om het 400V te noemen want die spanning gebruiken kookplaten helemaal niet. Kookplaten bestaan in de regel uit één, twee of drie modules die elk aangesloten kunnen worden op één van de drie fases en de nul, wat dus gewoon 230V is.
Ja en nee. De kookplaat is inderdaad 2x230V of 3x230V van binnen, maar de aansluiting is wel degelijk 400V en de faseverschuiving wordt handig gebruikt om met slechts 1 nuldraad toe te kunnen.
In de handleidingen wordt zo’n aansluiting meestal ook 2 fase, 400V genoemd (om het verschil duidelijk te maken met een kookgroep waarbij de beide fasen onderling geen potentiaalverschil hebben). Vandaar dat ik ook geen fan ben van kookgroepen op 400v; die zullen technisch gezien altijd werken, ook met kookplaten die daar mogelijk niet op gebouwd zijn.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Vendetta_X schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:07:
Ik heb aan de keukenboer gevraagd in de installatietekening een 3-f perilex op te laten nemen. De meterkast nog niet kunnen bekijken, maar op de wcd stond 2x een L en 2x een N. Ik neem aan dat dit alleen vanaf een kookgroep mogelijk is. Klopt het dat een 3-f perlix alleen mogelijk is i.c.m. een aardlekautomaat zoals in de situatie 'goed'?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDFMr_90knwR-1Ychzr6TCN1hwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhCS0jnV0I0fOowwUD9qzwW6.jpg?f=fotoalbum_large
Daar is de foto. Anders dan verwacht. Zit een 3f wp achter en zou een 3f groep voor inductie moeten zitten. Gaat dit goed... Rechtsboven vrees ik voor de kookgroep.

• Blihi
Linksboven een 3-fase kookgroep. Dat is helemaal in orde.

Rechtsonder twee aardleks voor de overige groepen.

Rechtsboven zit geen kookgroep.

[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 24-08-2023 18:32 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Vendetta_X Helemaal prima, dat is een krachtgroep van flexomaten :) Alleen checken of ze niet vergeten zijn de brug over de N'en van de afgaande kant van de 3 automaten te plaatsen :)

• Blihi
Linksboven zijn wel C16 automaten, dus dat zou best de WP kunnen zijn. Het is in ieder geval triviaal om er een 3f kookgroep van te maken.

• Vendetta_X
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:39:
Linksboven zijn wel C16 automaten, dus dat zou best de WP kunnen zijn. Het is in ieder geval triviaal om er een 3f kookgroep van te maken.
Het is of een kookgroep of een warmtepomp toch? Niet beide tegelijk? Mis ik niet zo'n zelfde constructie?

• Blihi
Vendetta_X schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:09:
[...]

Het is of een kookgroep of een warmtepomp toch? Niet beide tegelijk? Mis ik niet zo'n zelfde constructie?
Klopt, het is een van de twee.

Als je zeker weet dat je een WP op 3 fase hebt dan moet je nog een kookgroep krijgen, die zit er nog nog. Of ze moeten nog een brugje plaatsen, dan is het een 2-fase kookgroep, dus voldoende voor 7,4 kW, maar niet voor 11 kW.

• Vendetta_X
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:24:
[...]

Klopt, het is een van de twee.

Als je zeker weet dat je een WP op 3 fase hebt dan moet je nog een kookgroep krijgen, die zit er nog nog. Of ze moeten nog een brugje plaatsen, dan is het een 2-fase kookgroep, dus voldoende voor 7,4 kW, maar niet voor 11 kW.
Was ik al bang voor. Wp is 400V dus zal linksboven zijn. Brugje zal dan mogelijk rechtsboven komen en voor kookgroep gebruikt worden. Dat sluit aan bij L1 en L2 markering op de perilex. Even afwachten, misschien brugje niet geplaatst omdat iemand heeft gezien dat ik om 3f heb gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Vendetta_X schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:35:
[...]

Was ik al bang voor. Wp is 400V dus zal linksboven zijn. Brugje zal dan mogelijk rechtsboven komen en voor kookgroep gebruikt worden. Dat sluit aan bij L1 en L2 markering op de perilex. Even afwachten, misschien brugje niet geplaatst omdat iemand heeft gezien dat ik om 3f heb gevraagd.
En anders bij de vooroplevering even melden. Je hebt het niet voor niets op papier staan en het is echt 2 minuten werk om aan te passen op zo'n busboard systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Kan iemand mij van advies voorzien? In de offerte van de keukenboer staat: Bora Puru met aansluitwaarde 7.6 KW. In de technische omschrijving van het project staat: 'In de groepenkasten worden aparte groepen opgenomen voor de wasmachine, vaatwasser, kooktoestel (perilex, 2 fasen), PV-installatie en lucht/water warmtepomp(2 groepen)"

Ik meen te lezen in dit topic dat het zo kan, maar weet het niet helemaal zeker. Heb 0 technische achtergrond. Advies erg welkom :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Sharonh Wat voor aansluiting heb je? Een éénfase systeem of een driefasen systeem? Dat maakt wel verschil in de opstelling die je zou kunnen krijgen en wat misschien handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
sypie schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:09:
@Sharonh Wat voor aansluiting heb je? Een éénfase systeem of een driefasen systeem? Dat maakt wel verschil in de opstelling die je zou kunnen krijgen en wat misschien handiger is.
Oei, ik heb wat docs doorgespit maar zie die termen nergens terug. Zelfs niet bij technische omschrijving. Enig idee waar ik dat kan vinden? Of hoe ik het kan herkennen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:57
Sharonh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Oei, ik heb wat docs doorgespit maar zie die termen nergens terug. Zelfs niet bij technische omschrijving. Enig idee waar ik dat kan vinden? Of hoe ik het kan herkennen?
Heb je een nieuwbouwwoning (in aanbouw)? In dat geval durf ik mijn hand er wel voor in het vuur te houden dat je een 3 fasen aansluiting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
Homer-Simpson schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Heb je een nieuwbouwwoning (in aanbouw)? In dat geval durf ik mijn hand er wel voor in het vuur te houden dat je een 3 fasen aansluiting hebt.
Ja in oktober start de bouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:57
Dan is de situatie in de TS van toepassing. Waarschijnlijk heb je de keuze voor de makkelijke en dure route om bij te betalen voor een 3 fase kookgroep, kun je de bouwer op voorhand op de regels wijzen en vragen om een deugdelijke oplossing, of probeer je er een opleverpunt van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sharonh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:01:
Kan iemand mij van advies voorzien? In de offerte van de keukenboer staat: Bora Puru met aansluitwaarde 7.6 KW. In de technische omschrijving van het project staat: 'In de groepenkasten worden aparte groepen opgenomen voor de wasmachine, vaatwasser, kooktoestel (perilex, 2 fasen), PV-installatie en lucht/water warmtepomp(2 groepen)"

Ik meen te lezen in dit topic dat het zo kan, maar weet het niet helemaal zeker. Heb 0 technische achtergrond. Advies erg welkom :>
Laat de keukenboer vragen om een 11 kW aansluiting, niet 7.6 kW. Dan vermijd je alle discussie.

Nu krijg je een kookgroep. Afhankelijk van het merk kast kan dat goed gaan (met 4-polige aardlek, netjes verdeeld over 2 fases) of niet (2×16A achter 1 fase aardlek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakolando
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 16:57
jakolando schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:44:
Mag ik concluderen m.b.t. het aansluiten van een kookplaat over 3-fase, dat wanneer de aannemer/keukenboer niet wil meewerken (ondanks wijzen op NEN1010 artikel 433) je uiteindelijk hierbij moet neerleggen en het achteraf zelf zal moeten regelen (zoals eerder aangegeven door @farmerwood in het topic "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3")?

Of zijn er toch nog middelen om een aannemer/keukenboer in beweging te krijgen? Je koopt toch eigenlijk een product dat niet volwaardig gebruikt kan worden? Via TuV Nederland heb ik de suggestie gekregen om bij de branchevereniging van de installateur een balletje op te gooien.

In mijn geval lukt het niet de aannemer/keukenboer te overtuigen om een siemens EX877LX67E Bora Puxu met aansluitwaarde 7.6kwh over 3 fase aan te sluiten achter een 3x25A hoofdaansluiting (in plaats daarvan wordt deze over 2 fase aangesloten op een kookgroep).
Het heeft even geduurd...

Vorige week vooroplevering gehad, hieronder plaatjes van de kookgroep.

Ik vind het nog steeds lastige materie, maar in mijn beleving is dit niet netjes aangesloten....?

Naast de kookgroep valt onder deze aardlek ook nog een groep voor de wasdroger en een groep voor overig keukenapparatuur (oven, koelkast, vriezer), buitenverlichtig, trapkast (de quooker zit op een andere groep onder een andere aardlek).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvnpfhYOoMHGdgf9EM7yC7CytKs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xCuyIVFGaGGmrcQ9rEuf5l2V.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQV4PD1v7KrU9trtQFjkAyO5PCI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/olAaqIJpt7uAmgpPyRPzBTxU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPFaX8j3autoCDFrsdRGc-d4ECY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sbdpOiDT3eNmxmqGczYp8tXn.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:30

Sr_Ogel

Klop klop klop

jakolando schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:55:
[...]

Het heeft even geduurd...

Vorige week vooroplevering gehad, hieronder plaatjes van de kookgroep.

Ik vind het nog steeds lastige materie, maar in mijn beleving is dit niet netjes aangesloten....?

Naast de kookgroep valt onder deze aardlek ook nog een groep voor de wasdroger en een groep voor overig keukenapparatuur (oven, koelkast, vriezer), buitenverlichtig, trapkast (de quooker zit op een andere groep onder een andere aardlek).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat is sowieso een ongelukkige verdeling. Je kookplaat kan met alle "pitten" vol open je hoofdzekering er al uit trekken. Dan komt er nog een oven bij die heel logisch gelijktijdig met je kookplaat aanstaat.

Ander vraag of optimalisatie die ik zie is het combineren van je oven koelkast vriezer en tuinverlichting. Oven zou bij meer dan 2000 watt op eigen groep moeten. Afhankelijk van je oven kan je daar al aankomen. Mijn persoonlijke mening is dat ik tuinverlichting en een vriezer niet zou combineren. De kans bestaat dat je tuinverlichting je aardlekschakelaar gaat laten afvallen en daarmee ook je vriezer. Zou ik dus liever niet combineren. Misschien is het luxe( en geen nen1010 verplichting)maar hier zit om die reden de koelkast en vriezer op een eigen aardlekautomaat.

Los daarvan en waar dit topic over gaat. Je kookplaat zit nu achter een 25amp hoofdzekering. Is je kookplaat meer dan 5750 watt zou hij eigenlijk verdeeld moeten worden over 2 fases.

[ Voor 5% gewijzigd door Sr_Ogel op 30-08-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Sr_Ogel op 30-08-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Oven hoort een eigen groep te hebben en moet zeker niet op dezelfde fase als de kookplaat.

Waarom zijn je hoofdzekeringen verzegeld? Dat hoeft helemaal niet (en mag denk ik op deze manier niet eens, want de verzegeling blokkeert de werking van de zekering). Die zegels kun je er ongestraft af halen.

De installateur mag terug naar de tekentafel.

Wat voor hoofdzekeringen zijn dit? 3x C25A of 3x C40A?

In dat laatste geval zou ik ze snel laten vervangen door 3x 25A.

EDIT: Huis was nog niet opgeleverd. Tijdens de vooroplevering zitten de zegels er voor de veiligheid op. Niet weghalen dus.

[ Voor 27% gewijzigd door Blihi op 31-08-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:56
Nielson schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:34:
Als je je inductieplaat nu volle bak aanzet trek je tot 32A (2x16) over één met 25A afgezekerde fase. Hoewel het in de praktijk meestal wel goed gaat is het dus niet echt netjes.
Kookplaat is slim genoeg. Begrensd zelf wel. Maar 2 fasen is beter, dan wordt de kookplaat sneller. De 3e fase wordt soms alleen maar gebruikt voor een ventilator (Bora).

Zelden ga je voluit met een zone, laat staan 4.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:53
Blihi schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:49:
Waarom zijn je hoofdzekeringen verzegeld? Dat hoeft helemaal niet (en mag denk ik op deze manier niet eens, want de verzegeling blokkeert de werking van de zekering).
Omdat de aansluiting volgens de netbeheerder nog niet mag worden ingeschakeld. Ja natuurlijk blokkeren die zegels de werking, dat is het doel ervan...
Die zegels kun je er ongestraft af halen.
Eh, nee. 8)7

Maar dit was een vooroplevering en die zegels zijn ongetwijfeld verdwenen voordat @jakolando de sleutels krijgt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakolando
Oven hoort een eigen groep te hebben en moet zeker niet op dezelfde fase als de kookplaat.

Waarom zijn je hoofdzekeringen verzegeld? Dat hoeft helemaal niet (en mag denk ik op deze manier niet eens, want de verzegeling blokkeert de werking van de zekering). Die zegels kun je er ongestraft af halen.

De installateur mag terug naar de tekentafel.

Wat voor hoofdzekeringen zijn dit? 3x C25A of 3x C40A?

In dat laatste geval zou ik ze snel laten vervangen door 3x 25A.
Bedankt voor jullie input Sr_Ogel en Blihi!

Grote kans dat de oven een interpretatiefout is vanmijzelf (zie ik nu 8)7 ). Onder een andere aardlek zit nog een combi-magnetron, echter hebben wij die niet in de keuken zitten, dus die staat misschien voor oven.

Verder gaat het om een 3x25a hoofdzekering.

Wat de reden is dat de hoofdzekeringen zijn verzegeld weet ik niet? Misschien omdat er nog niet is opgeleverd...?

Nog even ter volledigheid de groepenverdeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jjBW9VsB4AsX_JiMzxUAvwGFQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M2ariMHVCZQt5A59JU2xPHZx.png?f=user_large

[ Voor 1% gewijzigd door jakolando op 30-08-2023 21:15 . Reden: spelfout (dubbel) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:26
Verzegeld in de uit positie. Dat is meestal omdat er werkzaamheden plaatsvinden. Die zegels mogen alleen verwijderd worden door degene die ze geplaatst heeft om veilig te werken. Je gaat de gevangenis in als er iemand dood is door jouw actie.

Het is nog niet opgeleverd.
Een andere reden voor verzegeling is om te zorgen dat er geen stroom verbruikt wordt waarvoor betaald moet worden door de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Knowbody schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:05:
[...]

Kookplaat is slim genoeg. Begrensd zelf wel.
Geen enkel apparaat is in staat om te merken op welke beveiliging het zit aangesloten. Hooguit dat het opgenomen vermogen anders is bij aansluiten op 1-fase of 3-fasen, maar dat helpt je niet als de kookplaat ook op 1-fase 32A kan worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Xander schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:18:
[...]

Geen enkel apparaat is in staat om te merken op welke beveiliging het zit aangesloten. Hooguit dat het opgenomen vermogen anders is bij aansluiten op 1-fase of 3-fasen, maar dat helpt je niet als de kookplaat ook op 1-fase 32A kan worden aangesloten.
Kookplaten die op meerdere fasen kunnen kunnen ook op 1, en dan weten ze zelf hoe ze de belasting verdelen. Ze weten dat ze dan met 16A mogen werken.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Knowbody schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:21:
[...]

Kookplaten die op meerdere fasen kunnen kunnen ook op 1, en dan weten ze zelf hoe ze de belasting verdelen. Ze weten dat ze dan met 16A mogen werken.
Nee hoor. De gemiddelde kookplaat kan namelijk ook prima op 1-fase 32A werken.

Bijvoorbeeld Bora:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-wpSEvjPzv-g7um5KRWwBjXZYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccbjPqguigexQZk1ty9Nha2v.jpg?f=fotoalbum_large

In Nederland natuurlijk niet praktisch bruikbaar, maar in genoeg landen leg je gewoon een 1-fase 32A groep aan voor je kookplaat (dat kan prima als je een 1x80A aansluiting ofzo hebt).

Het is technisch niet mogelijk dat je kookplaat "weet" of er een 32A zekering voor zit, of 16A, of 2x16A achter een 25A hoofdzekering. Een eventuele vermogenslimiet zul je dan zelf moeten instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 30-08-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Xander schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:31:
[...]

Bijvoorbeeld Bora:
[Afbeelding]

In Nederland natuurlijk niet praktisch bruikbaar, maar in genoeg landen leg je gewoon een 1-fase 32A groep aan voor je kookplaat (dat kan prima als je een 1x80A aansluiting ofzo hebt).

Het is technisch niet mogelijk dat je kookplaat "weet" of er een 32A zekering voor zit, of 16A, of 2x16A achter een 25A hoofdzekering. Een eventuele vermogenslimiet zul je dan zelf moeten instellen.
Opvallend ook dat de "net niet" oplossing van 2x 16 op dezelfde fase niet wordt uitgelegd in de bora handleiding. Het bruggetje tussen 4 en 5 zou je dan moeten weghalen. Is ook iets dat puur Nederlands is begreep ik inmiddels maar toch, de handleiding is wel Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Sr_Ogel schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

Opvallend ook dat de "net niet" oplossing van 2x 16 op dezelfde fase niet wordt uitgelegd in de bora handleiding.
De handleiding beschrijft idd alleen een aansluiting op 2 fasen en dat is iets anders. :)
Het bruggetje tussen 4 en 5 zou je dan moeten weghalen.
Men zegt het.

En dan hopen dat klem N2 niet stiekem alleen voor de afzuiging is, waardoor je de nuldraad op N1 dus fors kunt overbelasten... Als een fabrikant die situatie niet aangeeft in de installatievoorschriften ben ik persoonlijk huiverig om het aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Xander schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:26:

[...]

Men zegt het.

En dan hopen dat klem N2 niet stiekem alleen voor de afzuiging is, waardoor je de nuldraad op N1 dus fors kunt overbelasten... Als een fabrikant die situatie niet aangeeft in de installatievoorschriften ben ik persoonlijk huiverig om het aan te sluiten.
Ben ik met je eens. Toch gek dat je als koper niet je gelijk krijgt zelfs als de keukenboer om een 2 fase perilex aansluiting heeft gevraagd en een kookgroep op 1 fase oplossing krijgt. De inbouwer van de keukenboer moet hier toch ook tegenaan lopen zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Xander schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:31:
[...]

Bijvoorbeeld Bora:
[Afbeelding]

Kijk, voor de X Pure geldt het wel, vandaar dat ik daar mee kwam.
Die kan op 1x16A, 20A of 32A (dan heb je minstens een 1x50A hoofdzekering). Zoals je zegt, dat moet je dan in de settings aangeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDlusF3Ch_4QZJInvZCuvnAM7g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFljRKKbZop6Jx2EpHDBisxj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Knowbody schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:58:
[...]

Kijk, voor de X Pure geldt het wel, vandaar dat ik daar mee kwam.
Die kan op 1x16A, 20A of 32A (dan heb je minstens een 1x50A hoofdzekering). Zoals je zegt, dat moet je dan in de settings aangeven.
Juist, dat is in mijn beleving toch heel anders dan "Kookplaat is slim genoeg. Begrensd zelf wel." ;)

• Blihi
Xander schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:14:
[...]

Omdat de aansluiting volgens de netbeheerder nog niet mag worden ingeschakeld. Ja natuurlijk blokkeren die zegels de werking, dat is het doel ervan...

[...]

Eh, nee. 8)7

Maar dit was een vooroplevering en die zegels zijn ongetwijfeld verdwenen voordat @jakolando de sleutels krijgt.
Aha: vooroplevering. Dat stukje had ik even over het hoofd gezien. Dan moeten ze inderdaad nog maar even blijven zitten, want dan zijn ze in de straat nog bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Het gaat te ver om te zeggen dat elke 3-fase kookplaat ook op 1 fase kan, maar meestal wel. In de meeste kookplaten zijn 5 of 7 aansluitschroeven te vinden. 2 of 3 paar voor de kookgroepen, verdeeld over 2 of 3 fases, en 1 voor de randaarde.

En dan worden er brugjes meegeleverd: Bij aansluiting op 3-fase moet je de nullen doorlussen, want die delen dan dezelfde ader. Bij aansluiting op de NL kookgroep, moet je de aderparen gescheiden houden en dus geen brugjes gebruiken. Bij aansluiting op een zware 1-fase aansluiting moet je ook de fases doorlussen. Dit is in Belgie en Duitsland gebruikelijk, waar ze bijvoorbeeld 80A hoofdzekeringen hebben.

Een 1-fase plaat voor de Duitse of Belgische markt kan vaak niet op 3-fase. Zo'n plaat heeft maar 3 klemmen, voor fase, nul en randaarde dan kan het verbruik dus niet gedeeld worden over de fases.

In dit topic hebben we het over een 2-fase plaat die aangesloten wordt op een kookgroep, waarbij die kookgroep achter dezelfde fase zit met een 25A hoofdzekering. Dat is niet correct, maar wordt helaas nog altijd gedaan.

Correcte oplossingen zijn er: ofwel een 2-fase kookgroep achter een 4-polige aardlek (die zie je in ABB-Busboard kasten) ofwel een 3-fase aardlekautomaat, waarbij 1 fase niet gebruikt wordt. Meestal kun je die in de kookplaat wel gewoon aansluiten, maar heeft die verder geen functie.

AEG kookplaten zijn er vaak in 2 en 3-fase versie. Toen de plaat hier een keer open lag wegens een storing heeft de monteur laten zien dat het verschil tussen die versies echt alleen de interne bedrading is (en een stukje software). Bij de 3-fase versie zitten de drie kookzones (links, midden, rechts) ieder op een aparte fase, bij de 2-fase versie zijn er twee gekoppeld. De software zorgt ervoor dat de twee gekoppelde samen nooit meer dan 16A trekken.

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:10
Context, vervolg op deze post.
rufio64 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:02:
Bedankt iedereen voor de nuttige reacties. Dit heeft mij geholpen het beter te begrijpen en op een andere manier te verwoorden richting de aannemer. Wordt vervolgd :)
Hier (met veel vertraging) de reactie van de installateur:

Een fornuis is onderverdeelt in 2 velden van 3600W. Deze wordt als 2 groepen ingedeeld dus als het ware is het fornuis onderverdeeld in 2en als er in de linkerzijde een probleem ontstaat dan valt 16A uit. Om veilig aan het apparaat te kunnen werken is er een brugje over de 2 automaten geplaatst. Als er dus een sluiting ontstaat dan vallen beide automaten uit. Hierdoor kan men veilig aan het toestel werken.

Een meterkast kan niet worden besteld met een 3 fase aardlekschakelaar en een 2 fase fornuisgroep. Als men de fornuisgroep over 2 fases verdeeld bestaat de kans dat men 400V op de kookplaat krijgt waardoor het element doorbrandt. Hetgeen wat is aangebracht is gewoon volgens de voorschriften. De hoofdschakelaar is 40A en de aardlekschakelaars ook. De installatie is gebaseerd op een gelijktijdigheid als men uitgaat van het optellen van de automaten zou men een huisaansluiting moeten aanvragen van 160A (op basis van 10 groepen x 16A).

Graag aangeven wat de klant van ons verwacht of dat hetgeen wat hierboven is omschreven voldoende is voor de koper.

Heb aangegeven dat het niet klopt en dat ze moeten zorgen voor een 4-fase aardlekschakelaar. Er blijkt toch (ook bij installateurs) veel "we doen het altijd al zo" in te zitten ...

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:38

ThePsycho

Biertje?

rufio64 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:53:
Een meterkast kan niet worden besteld met een 3 fase aardlekschakelaar en een 2 fase fornuisgroep. Als men de fornuisgroep over 2 fases verdeeld bestaat de kans dat men 400V op de kookplaat krijgt waardoor het element doorbrandt.
Oh ja, als je het verkeerd aansluit gaat het fout. Prachtige uitleg.
Hetgeen wat is aangebracht is gewoon volgens de voorschriften. De hoofdschakelaar is 40A en de aardlekschakelaars ook. De installatie is gebaseerd op een gelijktijdigheid als men uitgaat van het optellen van de automaten zou men een huisaansluiting moeten aanvragen van 160A (op basis van 10 groepen x 16A).
[/i]
Gaat hij nou echt kijken naar de hoofdschakelaar ipv de hoofdzekering...? En gelijktijdigheid binnen één apparaat toepassen (met één opgegeven aansluitwaarde) is nou ook niet helemaal de bedoeling...

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• Blihi
rufio64 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:53:
Context, vervolg op deze post.

[...]

Hier (met veel vertraging) de reactie van de installateur:

Een fornuis is onderverdeelt in 2 velden van 3600W. Deze wordt als 2 groepen ingedeeld dus als het ware is het fornuis onderverdeeld in 2en als er in de linkerzijde een probleem ontstaat dan valt 16A uit. Om veilig aan het apparaat te kunnen werken is er een brugje over de 2 automaten geplaatst. Als er dus een sluiting ontstaat dan vallen beide automaten uit. Hierdoor kan men veilig aan het toestel werken.

Een meterkast kan niet worden besteld met een 3 fase aardlekschakelaar en een 2 fase fornuisgroep. Als men de fornuisgroep over 2 fases verdeeld bestaat de kans dat men 400V op de kookplaat krijgt waardoor het element doorbrandt. Hetgeen wat is aangebracht is gewoon volgens de voorschriften. De hoofdschakelaar is 40A en de aardlekschakelaars ook. De installatie is gebaseerd op een gelijktijdigheid als men uitgaat van het optellen van de automaten zou men een huisaansluiting moeten aanvragen van 160A (op basis van 10 groepen x 16A).

Graag aangeven wat de klant van ons verwacht of dat hetgeen wat hierboven is omschreven voldoende is voor de koper.

Heb aangegeven dat het niet klopt en dat ze moeten zorgen voor een 4-fase aardlekschakelaar. Er blijkt toch (ook bij installateurs) veel "we doen het altijd al zo" in te zitten ...
4-fase wordt ook moeilijk....

Vraag om een 3-fase krachtgroep. Dat hoort er te zitten voor de kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:10
Blihi schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:39:
[...]

4-fase wordt ook moeilijk....

Vraag om een 3-fase krachtgroep. Dat hoort er te zitten voor de kookplaat.
Meneer van de elektra aan de lijn gehad, die ging mij haarfijn uitleggen dat mijn verhaal niet klopt, en dat het feitelijk om twee zones gaat (2x16A), maar dat ze 'voor mijn gemoedsrust' er wel een 3-fase krachtgroep in willen zetten als mijn kookplaat het aankan. Altijd fijn een gesprek waarin iemand zijn gelijk probeert te halen ...
(hij bevestigde dat bij een 11kW plaat, ze wel een 3-fase krachtgroep zouden hebben geplaatst).

Zijn vraag was wel om na te gaan of de kookplaat daarvoor geschikt is (wij hebben een Bora Puru). Volgens mij is dat wel zo (en kan hij 3-fase worden aangesloten, althans dat beweert de handleiding). Mijn begrip is dat daarvoor dan ook aan de kookplaat kant iets veranderd moet worden in de aansluiting. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
rufio64 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:28:
[...]

Meneer van de elektra aan de lijn gehad, die ging mij haarfijn uitleggen dat mijn verhaal niet klopt, en dat het feitelijk om twee zones gaat (2x16A), maar dat ze 'voor mijn gemoedsrust' er wel een 3-fase krachtgroep in willen zetten als mijn kookplaat het aankan. Altijd fijn een gesprek waarin iemand zijn gelijk probeert te halen ...
Natuurlijk. Gelijktijdigheid over 1 apparaat. Het probleem is dat de software die deze bedrijven gebruiken die kookgroep niet snapt en dat die software die ene kookplaat dus als twee losse apparaten beschouwt.
(hij bevestigde dat bij een 11kW plaat, ze wel een 3-fase krachtgroep zouden hebben geplaatst).
Fijn. Geen gelijk krijgen, maar wel je zin krijgen.
Zijn vraag was wel om na te gaan of de kookplaat daarvoor geschikt is (wij hebben een Bora Puru). Volgens mij is dat wel zo (en kan hij 3-fase worden aangesloten, althans dat beweert de handleiding). Mijn begrip is dat daarvoor dan ook aan de kookplaat kant iets veranderd moet worden in de aansluiting. Klopt dat?
Elke kookplaat voor de Nederlandse markt is daarvoor geschikt. En ja, je zult de bedrading van de kookplaat correct moeten maken, evenals de bedrading van het Perilex stopcontact.

Als je het verkeerd aansluit gaat het stuk. Dat geldt voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakolando
Sr_Ogel schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:11:
[...]
Los daarvan en waar dit topic over gaat. Je kookplaat zit nu achter een 25amp hoofdzekering. Is je kookplaat meer dan 5750 watt zou hij eigenlijk verdeeld moeten worden over 2 fases.
@Sr_Ogel Kan jij beoordelen op basis van mijn eerder geposte foto's of de kookplaat verdeeld wordt over 2 fases (oftewel vergelijkbaar aan situatie voldoende van het tekeningetje wat hier vaak voorbij is gekomen)? Of is dit situatie fout van het tekeningetje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
jakolando schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:56:
[...]

@Sr_Ogel Kan jij beoordelen op basis van mijn eerder geposte foto's of de kookplaat verdeeld wordt over 2 fases (oftewel vergelijkbaar aan situatie voldoende van het tekeningetje wat hier vaak voorbij is gekomen)? Of is dit situatie fout van het tekeningetje?
Ja, dat kun je beoordelen op basis van de foto's. Sterker nog, dat heeft hij al gedaan:
Sr_Ogel schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:11:
Je kookplaat zit achter één 25A hoofdzekering, dus op één fase, het is zeker niet verdeeld over 2 fasen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

jakolando schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:56:
[...]

Omdat je mij specifiek vraagt .
Xander schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:16:
[...]

Ja, dat kun je beoordelen op basis van de foto's. Sterker nog, dat heeft hij al gedaan:

[...]

Je kookplaat zit achter één 25A hoofdzekering, dus op één fase, het is zeker niet verdeeld over 2 fasen.
En Xander het eigenlijk al beantwoord heeft

Hierbij toch de bevestiging. Ik kan er niks anders van maken dan dat jou puxu bora 7,6kW achter een hoofdzekering zit die maar 5,7 kW aan kan. De installateur zal zeggen gebeurt nooit dat je 7,6 kW trekt maar dat mag jij dan ervaren op eerste kerstdag als de je groots uitpakt en je ineens wel 4 pitten op vol vermogen nodig hebt om het hoofdgerecht snel en warm op tafel te krijgen.

Enige geluk je hebt hoofdzekeringen die voor jou bereikbaar zijn dus je kan ze zelf weer inschakelen.

Voor mensen die ooit met een laadpaal inclusief loadbalancer de batterij elektrische auto willen gaan opladen. Een kookgroep trekt je hele beschikbare ruimte naar beneden. Dan gaan dus alle 3 de fasen flink terug in vermogen zo niet wordt het hele laadproces gestopt. (Megane e-tech lijkt er niet zo goed mee over weg te kunnen). Beter dus gewoon op de toekomst voorbereid zijn en de boel netjes verdelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sr_Ogel op 04-09-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakolando
@Sr_Ogel en @Xander Heel erg bedankt voor de bevestiging. We gaan het tijdens oplevering nog eens aangeven inclusief de groepenverderling (het scenario laadpaal inclusief loadbalancer zie ik hier ook op korte termijn ook plaatsvinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58
Beetje laat waarschijnlijk, morgen al de oplevering. Geprobeerd door dit topic heen te worstelen, maar ik heb echt 0 verstand van elektra.

In de keuken zit het volgende:

Kookplaat met afzuiging:
aansluitwaarde kookplaat 7400 W
https://www.atag.nl/colle...MgK1ZMQ2P2UkaAlGKEALw_wcB

Combi magnetron
Aansluitwaarde: 3000 W
https://www.atag.nl/colle...n/000000000000730076_0001

Combi oven
Aansluitwaarde: 3400 W
https://www.atag.nl/colle...n/000000000000735456_0001

Ik heb wat foto’s gemaakt van de stoppenkast, er zat nog geen omschrijving bij.

Er zit ook nog een laadpaal bij…

Valt hier al iets uit te leiden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPY9G0CbGMKOM7pzBHCKa2TuEOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvqm87uqqpUUNtoAJgXrdG7e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqobKuXXlESLU_54BCJ0gBhcSLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTCg7S4ULRf9GZZELXaZSnRx.jpg?f=fotoalbum_large

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@kw_nl auwwwwwwwww, de nummering :|

Maar groep 8 is voor de kookplaat? Dan pas je inderdaad in het topic, je kan er wel wat standaard teksten / argumenten hier voor vinden.

En waarom de 3-fase aardlekschakelaar? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

kw_nl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:18:
Beetje laat waarschijnlijk, morgen al de oplevering. Geprobeerd door dit topic heen te worstelen, maar ik heb echt 0 verstand van elektra.

Kookplaat met afzuiging:

Combi magnetron

Combi oven

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie 2 3fase aardlekautomaten (a1 en a2) een daarvan zal je laadpaal zijn de andere mogelijk dus je kookplaat. Dan zit de "mooiste" oplossing volgens dit topic er in.

Er zit echter ook een 4polige aardlekschakelaar in. Dus de "ook goede" oplossing kan er ook in zitten.

Ga ik af op de kleurtjes onder de automaten van de rechter kast zou groep 8 de kookgroep achter 1fase aardlekautomaat kunnen zitten. Dan heb je dus de "foute" oplossing. Zonder specificatie van de groepen durf ik dus niks te zeggen.

Omdat je aangeeft dat er een laadpaal komt zou mijn wens zijn dat a1 of a2 de kookplaat is. Ben ik wel benieuwd waar a3 en 8 voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Sr_Ogel schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:35:
[...]

Ik zie 2 3fase aardlekautomaten (a1 en a2) een daarvan zal je laadpaal zijn de andere mogelijk dus je kookplaat. Dan zit de "mooiste" oplossing volgens dit topic er in.

Er zit echter ook een 4polige aardlekschakelaar in. Dus de "ook goede" oplossing kan er ook in zitten.

Ga ik af op de kleurtjes onder de automaten van de rechter kast zou groep 8 de kookgroep achter 1fase aardlekautomaat kunnen zitten. Dan heb je dus de "foute" oplossing. Zonder specificatie van de groepen durf ik dus niks te zeggen.

Omdat je aangeeft dat er een laadpaal komt zou mijn wens zijn dat a1 of a2 de kookplaat is. Ben ik wel benieuwd waar a3 en 8 voor zijn.
Top dank je.

Kan A3 de zonnepanelen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

kw_nl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:47:
[...]

Top dank je.

Kan A3 de zonnepanelen zijn?
Op basis van de 0,3ampere ipv 0,03ampere van de andere aardlekschakelaars is dit goed mogelijk. Bij voorkeur had wel het pv stickertje daar boven gezeten ipv onder de beltrafo. Geen idee of daar regels voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Septillion schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:31:
@kw_nl auwwwwwwwww, de nummering :|

Maar groep 8 is voor de kookplaat? Dan pas je inderdaad in het topic, je kan er wel wat standaard teksten / argumenten hier voor vinden.

En waarom de 3-fase aardlekschakelaar? :?
Ja, ik kreeg daar ook al kortsluiting van… ik hoop morgen een uitleg te krijgen wat welke groep is.

Maar nummer 8 mag dus niet de kookplaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

kw_nl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:54:
[...]

Ja, ik kreeg daar ook al kortsluiting van… ik hoop morgen een uitleg te krijgen wat welke groep is.

Maar nummer 8 mag dus niet de kookplaat zijn.
Op basis van de kleurcodering heb je dan 7,4kW achter 5,7kW hoofdzekering. Maar we kunnen de bedrading niet zien. Wie weet zit 8 op de 4 polige aardlekschakelaar. Dan kan hde kookplaat wel op 8

[ Voor 18% gewijzigd door Sr_Ogel op 06-09-2023 23:24 ]

• Xander
Gevalletje: De groepenverklaring was van te voren al op kantoor uitgeprint, ff zorgen dat de kast met de groepenverklaring correspondeert? :+
Sr_Ogel schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:56:
Wie weet zit 8 op de 4 polige aardlekschakelaar.
Knappe jongen die dat voor elkaar krijgt in een busboard kast.

Die groep 8 zal echt wel achter een 2-polige aardlekschakelaar zitten.

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Xander schreef op donderdag 7 september 2023 @ 00:20:

[...]

Knappe jongen die dat voor elkaar krijgt in een busboard kast.

Die groep 8 zal echt wel achter een 2-polige aardlekschakelaar zitten.
Goed punt. De busboard componenten over het hoofd gezien. Volgens mij kunnen we dan dus concluderen dat de kookplaat over sowieso 2 fasen is verdeeld mogelijk 3.

(reactie gewijzigd door verkeerde verwachtingen over de werking van een busboard)

[ Voor 9% gewijzigd door Sr_Ogel op 08-09-2023 13:42 ]

• Blihi

Kookplaat met afzuiging:

Combi magnetron

Combi oven

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een gepruts.

A2 is een aardlekautomaat en zit achter een aardlekschakelaar met dezelfde stroom 0,03A??

Groepen 1 en 2 zijn verdeeld over 2 fases. Daar moeten ze je kookgroep van maken, dan heb je een 7.4 kW aansluiting. Groep 8 zit achter 1 fase, dus is beperkt tot 5.6 kW.

De simpelste oplossing is dus om groep 8 met groepen 1 en 2 om te wisselen.

De nummering is gewoon dom.

• JoppeA
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 12:59
Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar toch nog een fotootje. De kookgroep is de groep linksboven. Op de aardlekschakelaars staat 40A, maar de hoofdaansluiting in de kast onderin is 3*25.
Is dit dan eigenlijk verkeerd aangesloten? Als ik probeer vol vermogen te vragen en ook een ander apparaat op de groep aanzet kom ik uit op een vermogen van ruim 8kW, en blijft alles wel werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgG7103FHbXuCadqGLTGvytHCLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hidgqZVzLh6rLNCnrwSCAUDX.jpg?f=fotoalbum_large

• Ricko1
JoppeA schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:50:
Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar toch nog een fotootje. De kookgroep is de groep linksboven. Op de aardlekschakelaars staat 40A, maar de hoofdaansluiting in de kast onderin is 3*25.
Is dit dan eigenlijk verkeerd aangesloten? Als ik probeer vol vermogen te vragen en ook een ander apparaat op de groep aanzet kom ik uit op een vermogen van ruim 8kW, en blijft alles wel werken.

[Afbeelding]
Ja, dat is het probleem.
Met 8kw zit je op 1,4 factor overbelasting op een 25A automaat. Een automaat met 1,5 factor overbelasting hoort tussen 40 en 400 seconden (6,6 minuut) uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl

Kookplaat met afzuiging:

Combi magnetron

Combi oven

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gisteren de oplevering gehad. Nog beste een pittig dagje. Wat betreft de stoppenkast heb je weinig aan de VEH man.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmTnx6ECR9tBhTHtadswP1LyY9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKbZJqDLc1I0Em4Tnya3jMoL.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels zit er netjes een sticker bij de zonnepanelen. En waar welke groep voor is:

1. gang, wc, keuken, etc
2. Woonkamer, schuur, etc
3. Wasmachine
4. Droger
5. Slaapkamer, zolder, etc
6. Vaatwasser
7. Oven
8. Fornuis 2x230v
9. Warmtepomp binnen
10. Warmtepomp buiten C16A
11. Keuken
12. Combi oven
13. Quooker
A1. PV panelen 3 fase 300mA
A2. Oplaadpunt auto 3 fase B16 30mA
A3. PV panelen 1 fase 300mA

Zoals gedacht zit de kookplaat dus op 8. Dus die zit niet op 3 fase dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kw_nl schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:50:
[...]

Gisteren de oplevering gehad. Nog beste een pittig dagje. Wat betreft de stoppenkast heb je weinig aan de VEH man.

[Afbeelding]
Inmiddels zit er netjes een sticker bij de zonnepanelen. En waar welke groep voor is:

1. gang, wc, keuken, etc
2. Woonkamer, schuur, etc
3. Wasmachine
4. Droger
5. Slaapkamer, zolder, etc
6. Vaatwasser
7. Oven
8. Fornuis 2x230v
9. Warmtepomp binnen
10. Warmtepomp buiten C16A
11. Keuken
12. Combi oven
13. Quooker
A1. PV panelen 3 fase 300mA
A2. Oplaadpunt auto 3 fase B16 30mA
A3. PV panelen 1 fase 300mA

Prutswerk dit.
  • A2 lijkt achter de aardlekschakelaar links-onder te zitten. Dat hoort niet.
  • Groep 8 zit op 1 fase, niet op 2 fase en is dus incorrect, zoals al eerder gezegd.
  • De nummering is onzinnig.
Simpelste oplossing: groepen 1,2 omdraaien met groep 8: kookgroep op 1,2 (dan is het 2-fase) en de automaten van 8 gebruiken voor andere zaken. Dit vereist wel enig werk en zou ik zeker niet zelf doen als je deze vraag hier moet stellen.

Ik hoop dat je het wel als opleverpunt hebt laten opnemen, ook al snapt de VEH het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@kw_nl Zelf zou ik zeggen 1 en 2 naar rechts achter aardlek groen. De 3-fase aardlekschakelaar links mogen ze dan meenemen en vervangen voor een 3-fase aardlekautomaat voor de kookplaat.

Zou ik zelf A3 naar onder verhuizen zodat er boven gewoon 3x een 3-fase aardlekautomaat past. Komt A2 ook niet meer achter een aardlekschakelaar. De laadpaal doel zelf de DC beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

kw_nl schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:50:
[...]

Groep 8 zit door het busboard op twee fasen verdeeld. Als ik de installatie van een 3 fase busboard goed begrepen heb zit hij nu wel achter 2 verschillende aardlekschakelaars. De hoofdzekering ga je in ieder geval er niet meer uit kunnen trekken met alleen je kookplaat.

Valt mij wel 1 ding op. beide ovens en 1 been van je kookplaat zitten alle 3 op L1. Geen idee hoe grote keukenprins(es) jullie in huis hebben. De quooker zit er gelukkig niet ook nog op.

Mocht de laadpaal er komen zoek dan in ieder geval een paal met loadbalancing want L1 gaat rond etenstijd wel een dingejte worden anders

(spreek uit ervaring door foutje in de aansluiting van de loadbalancer klapte hier een hoofdzekering eruit doordat oven wasmachine en de auto tegelijkertijd stonden te trekken)

(reactie gewijzigd door foute aanname over ABB busboard)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Sr_Ogel Je hebt op zich een 3-fase busboard wel begrepen alleen zit deze er niet in :+ Anders hadden er geen 3x 1-fase aardlekschakelaar voor kunnen zitten. Is dus gewoon een 3x 1-fase busboard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Septillion schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:32:
@Sr_Ogel Je hebt op zich een 3-fase busboard wel begrepen alleen zit deze er niet in :+ Anders hadden er geen 3x 1-fase aardlekschakelaar voor kunnen zitten. Is dus gewoon een 3x 1-fase busboard.
Ik was in de veronderstelling (o.a door dit topic) dat op het abb busboard de groepen om en om over de fasen verdeel zouden zijn maar das dus niet het geval. Begrijp ik uit jou reactie. Dan Kom ik weer uit op mijn aller eerste conclusie van een paar dagen geleden. groep 8 zit met 7,4kW achter 5,7 kW hoofdzekering.

Ik ga wat foute reactie dan doorhalen voor het geval iemand hier weer op uit komt.

[ Voor 50% gewijzigd door Sr_Ogel op 08-09-2023 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Sr_Ogel schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:12:
[...]

Ik was in de veronderstelling (o.a door dit topic) dat op het abb busboard de groepen om en om over de fasen verdeel zouden zijn maar das dus niet het geval. Begrijp ik uit jou reactie. Dan Kom ik weer uit op mijn aller eerste conclusie van een paar dagen geleden. groep 8 zit met 7,4kW achter 5,7 kW hoofdzekering.

Ik ga wat foute reactie dan doorhalen voor het geval iemand hier weer op uit komt.
ABB heeft zowel een 1-fase als een 3-fase busboard als mogelijkheid. Hier heeft de rechterkast een 1-fase busboard en lijkt de linker kast een 3-fase busboard te hebben.

Maar dat weet je alleen zeker als je de boel open maakt een een foto van de binnenkant neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Ik heb hem even open gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkgWMUxn51D_VF-hFemBuEKRZAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pKMG85f2LW73hAeG9yU4pJW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9d4il5jB5TOcFUqxFQ_hCoc7tQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbzLkW1YesHc2Zxa2vsx8G5I.jpg?f=fotoalbum_large

Weten we zo zeker dat groep 8 fase 1 is? Misschien een domme gedachten, maar het zijn toch twee draden? Dan is dat toch 2 fase? Of werkt het zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
kw_nl schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:24:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weten we zo zeker dat groep 8 fase 1 is? Misschien een domme gedachten, maar het zijn toch twee draden? Dan is dat toch 2 fase? Of werkt het zo niet?
Het gaat om de voedende kant. Die is aangesloten op dezelfde 25A hoofdzekering.
Een kookgroep zorgt ervoor dat je goedkopere 5x2,5 draad kan gebruiken ipv 3x6. Daarnaast was er nog selectiviteit met zekeringen.

De 2 fase moet je helemaal vergeten. Dat wordt zo vaak uitgelegd als 2 keer 1 fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Derde keer: groep 8 is 1 fase, wissel deze om met 1 en 2 en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
Begrijp ik het goed dat onze kookgroep op 1 aardlekschakelaar is geplaatst en dus niet voldoet? En die 4 groepen links onder,is dat een krachtgroep (die heb ik extra besteld). Thanks!! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CK9WrCe3SYIKBSy8NznGPLrlV00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKD0eSqKbf3x6IcYbs4c4XiS.jpg?f=fotoalbum_large

Groep 5 is zelfs de oven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Fornuisgroep zit inderdaad op 1 fase en is zo niet voldoende.

Links onderin zit een distributiegroep. Dat is een 16A 3-fase automaat, zonder aardlekschakelaar. Ik weet niet wat je daarmee van plan bent en wat je precies besteld hebt?

Wat een zonde dat ze zo'n kleine kast hebben genomen. Je hebt nu helemaal geen ruimte om uit te breiden en de zaken in orde te maken. Een kookgroep op 3 fase gaat hier niet bij passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De bouwer gevraagd of ze de kookplaat naar fase 3 kunnen omzetten door groep 1 en 2 om te wisselen met groep 8.

Reactie vanuit de bouwer:
Als de keuken op groep 8 is aangesloten, wat je aangeeft, is dat een aansluiting op 2 fases, vandaar de gekoppelde groepen. Op de perilex aansluiting in de keuken is derhalve een kookplaats aan te sluiten met een vermogen van ca. 7,4 kW.

Let op op het moment dat je aanpassingen doet aan de installatie komt de garantie te vervallen.
Eigenlijk wel een beetje hetzelfde als wat de VEH inspecteur zei. Ik kan natuurlijk nu wel zeggen dat het volgend Tweakers niet klopt, maar ik vermoed dat ze dan niet onder de indruk zijn :P

Als iemand me kan aanwijzen wat er anders moet, dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kw_nl schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:16:
[...]

De bouwer gevraagd of ze de kookplaat naar fase 3 kunnen omzetten door groep 1 en 2 om te wisselen met groep 8.

Reactie vanuit de bouwer:

[...]

Eigenlijk wel een beetje hetzelfde als wat de VEH inspecteur zei. Ik kan natuurlijk nu wel zeggen dat het volgend Tweakers niet klopt, maar ik vermoed dat ze dan niet onder de indruk zijn :P

Als iemand me kan aanwijzen wat er anders moet, dan hou ik me aanbevolen.
Dat is niet waar. Die twee 16A groepen zitten achter 1 hoofdzekering van 25A (hoop ik voor je). Het maximale vermogen is dus slechts 5600 Watt (25Ax230V) en niet 32A.

Tenzij je een 3x40A hoofdaansluiting hebt. Maak eens een foto van de hoofdzekeringen. In dat geval zou ik die snel aan laten passen naar 3x25A en nog steeds groepen 8 en 1,2 omdraaien. Voor een elektricien is dat 5 minuten werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Blihi schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:21:
[...]

Dat is niet waar. Die twee 16A groepen zitten achter 1 hoofdzekering van 25A (hoop ik voor je). Het maximale vermogen is dus slechts 5600 Watt (25Ax230V) en niet 32A.

Tenzij je een 3x40A hoofdaansluiting hebt. Maak eens een foto van de hoofdzekeringen. In dat geval zou ik die snel aan laten passen naar 3x25A en nog steeds groepen 8 en 1,2 omdraaien. Voor een elektricien is dat 5 minuten werk.
Ja, 3x25 (op de foto's staat er eentje uit, maar dat was voor de oplevering, nu staat alles aan uiteraard). Op de hoofdzekering staat C25

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kulFbXL7Vi_Y0Cw9hBrK1CPPWe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Es1yVnNJsbJRByPSfPGax51E.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht aardig om te weten, we hadden 3x35 aangevraagd, dat was voordat ik wist dat het 100 euro per maand meer kost...Tijdens de bouw verzocht of nog terug konden, antwoord was nee. Moest ik zelf doen met Stedin. Maar bij oplevering leek er alsnog 3x25 in te zitten. Moet het nog wel checken met Stedin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50
kw_nl schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:16:
Ik kan natuurlijk nu wel zeggen dat het volgend Tweakers niet klopt, maar ik vermoed dat ze dan niet onder de indruk zijn :P
Aangeven dat je een 11 kW plaat wilt gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Nielson schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:32:
[...]
Aangeven dat je een 11 kW plaat wilt gaan plaatsen.
Die zou links moeten zitten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
kw_nl schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:33:
[...]

Die zou links moeten zitten...
Het is sowieso een beetje bijzonder ingedeelde kast waarmee het een en ander qua bestickering niet in orde is.

De aardlekautomaat A2 zit NIET achter de aardlekschakelaar rechtsonder in de linker kast, maar de blauwe sticker suggereert van wel.

Deze aardlekautomaat had onderin moeten zitten en niet bovenin op een busboard. Groepen 1 en 2 zitten samen op een 3-fase busboard achter deze aardlekschakelaar.

Als je het netjes wilt krijgen moet je dus die aardlekautomaat verplaatsen naar links-onder. Dan heb je op het busboard nog 4 posities vrij. Je kunt 8 met 1&2 omwisselen en dan worden 1&2 je kookgroep, die zelfs nog uitbreidbaar is naar 11 kW door er een groep naast te prikken op het busboard en een 3-voudig brugje te plaatsen.

Je kunt de elektricien er ook nog op wijzen dat er allemaal koper te zien is, maar dat is een beetje muggenziften.

De C-automaat rechtsbovenin is niet selectief ten opzichte van de hoofdzekering, dus die hoort ook al niet in deze kast thuis.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 11-09-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Blihi schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:10:
[...]

Het is sowieso een beetje bijzonder ingedeelde kast waarmee het een en ander qua bestickering niet in orde is.
....
Thnx, ik heb het doorgezet naar de koopbegeleiding, maar ze zijn wat horkerig soms. Ik verwacht weinig medewerking. Desnoods zoek ik een eigen elektricien om het te laten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:17:
Fornuisgroep zit inderdaad op 1 fase en is zo niet voldoende.

Links onderin zit een distributiegroep. Dat is een 16A 3-fase automaat, zonder aardlekschakelaar. Ik weet niet wat je daarmee van plan bent en wat je precies besteld hebt?

Wat een zonde dat ze zo'n kleine kast hebben genomen. Je hebt nu helemaal geen ruimte om uit te breiden en de zaken in orde te maken. Een kookgroep op 3 fase gaat hier niet bij passen.
Thanks! Dan wordt het een kookgroep op een 4 polige aardlekschakelaar, past dat nog wel? Of moet in beide gevallen de hele meterkast opnieuw?

De krachtgroep is tbv een laadpaal. Wat betekent het dat dit niet op een aardlekschakelaar zit aangesloten en waarom is dat? Is dit hoe een normale krachtgroep wordt uitgevoerd?
Dit stond in de optielijst:
Aparte groep 400V (krachtstroom) (reserve in meterkast) € 520,=
Het leveren en aanbrengen van een extra groep in de meterkast.
Gewenste aantal in overleg. Prijzen per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:30:
[...]

Thanks! Dan wordt het een kookgroep op een 4 polige aardlekschakelaar, past dat nog wel? Of moet in beide gevallen de hele meterkast opnieuw?
Nee, dat past niet. Die kast is zo krap uitgevoerd.
De krachtgroep is tbv een laadpaal. Wat betekent het dat dit niet op een aardlekschakelaar zit aangesloten en waarom is dat? Is dit hoe een normale krachtgroep wordt uitgevoerd?
Dit stond in de optielijst:

[...]
Voor die prijs zou dat een aardlekautomaat moeten zijn (op zijn minst). Een aardlekschakelaar is meestal verplicht, ook voor laadpalen, maar niet altijd. Vraag waarom er geen aardlek op deze krachtgroep zit en of dat wel klopt. Voor een laadpaal is ook een speciaal soort aardlekschakelaar nodig (type B ) en die zijn stervensduur. Voor die 520 euro had die er gewoon moeten zitten.

Staat ergens in de meterkast de opmerking: "Netbeheerder levert aarde mee" of heb je een aardpen (een blanke draad die ergens uit de grond lijkt te komen? Een foto van de hele meterkast kan helpen.

Het liefst krijg je dus een aardlek voor de laadpaal er bij en een een 3-fase aardlekautomaat B16/30mA voor de kookplaat en dat past er in deze kast niet bij, want je hebt 8 units extra ruimte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:38:
[...]

Nee, dat past niet. Die kast is zo krap uitgevoerd.

[...]

Voor die prijs zou dat een aardlekautomaat moeten zijn (op zijn minst). Een aardlekschakelaar is meestal verplicht, ook voor laadpalen, maar niet altijd. Vraag waarom er geen aardlek op deze krachtgroep zit en of dat wel klopt. Voor een laadpaal is ook een speciaal soort aardlekschakelaar nodig (type B ) en die zijn stervensduur. Voor die 520 euro had die er gewoon moeten zitten.

Staat ergens in de meterkast de opmerking: "Netbeheerder levert aarde mee" of heb je een aardpen (een blanke draad die ergens uit de grond lijkt te komen? Een foto van de hele meterkast kan helpen.

Het liefst krijg je dus een aardlek voor de laadpaal er bij en een een 3-fase aardlekautomaat B16/30mA voor de kookplaat en dat past er in deze kast niet bij, want je hebt 8 units extra ruimte nodig.
In de meterkast staat 'netbeheerder biedt aarding aan'.
In de kruipruimte zit een ijzeren pen in de grond.

Het probleem is natuurlijk dat de optie krachtgroep niet meer en niet minder aangeeft dan wat ik quote. Er staat niet zoiets als 'ter voorbereiding voor een laadpaal' oid. Ik kan vragen waarom deze geen aardlek heeft. Ook dat is iets wat dus niet zomaar toegevoegd kan worden aan de bestaande meterkast? Ook niet als ik dat zelf achteraf laat doen?

Maar evident is dat de kookplaat niet voldoet en dus verzwaard moet worden toch? Ik heb een 7.6kW kookplaat aangeschaft via de aannemer bij de keukenboer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAuo0yOLNDU2sjSZPpP8R9LA5E0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2nb8iXEOUNd7l9QUqMaIltK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aO46MHkwoABw1UzVrzYtH86VRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBpTsw5HCiQxkbn068Yi5rRI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Draakje5 op 11-09-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:49:
[...]

Het probleem is natuurlijk dat de optie krachtgroep niet meer en niet minder aangeeft dan wat ik quote. Er staat niet zoiets als 'ter voorbereiding voor een laadpaal' oid. Ik kan vragen waarom deze geen aardlek heeft. Ook dat is iets wat dus niet zomaar toegevoegd kan worden aan de bestaande meterkast? Ook niet als ik dat zelf achteraf laat doen?
Op zich doet dat er niet zoveel toe. Van een krachtgroep zou ik verwachten dat deze aardlekbeveiliging heeft. Ze noemen het nu een "distributiegroep", met het idee dat de aardlek daar nog achter moet komen, maar dat is niet wat in de tekeningen staat.

Je kunt alles achteraf doen, maar het past fysiek niet in deze kast. Je moet dan dus ook een grotere kast plaatsen en dan wordt het meestal al snel duur.
Maar evident is dat de kookplaat niet voldoet en dus verzwaard moet worden toch? Ik heb een 7.6kW kookplaat aangeschaft via de aannemer bij de keukenboer.
Inderdaad. en die zitten nu achter een 25A hoofdzekering, dus maximaal 5,6 kW. Je zult wel een reactie krijgen over gelijktijdigheid enzovoorts, maar laat je niet afschepen. Stuur desnoods het plaatje uit dit topic mee. Daarin staat ook duidelijk welke regels er niet goed gaan (en jouw aannemer is niet de beste, gegeven het nieuwbouwtopic).
Ik zou de vraag ook eens even in het grote elektratopic stellen, want dit is heel bijzonder. De netbeheerder biedt aarding aan, maar er is ook een aardpen.

Waarom zijn de hoofdzekeringen nog verzegeld? Is het nog niet opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:58:
[...]

Op zich doet dat er niet zoveel toe. Van een krachtgroep zou ik verwachten dat deze aardlekbeveiliging heeft. Ze noemen het nu een "distributiegroep", met het idee dat de aardlek daar nog achter moet komen, maar dat is niet wat in de tekeningen staat.

Je kunt alles achteraf doen, maar het past fysiek niet in deze kast. Je moet dan dus ook een grotere kast plaatsen en dan wordt het meestal al snel duur.
Dankjewel. Heeft de PV installatie groep dan ook geen aardlekbeveiliging, gezien deze ook de grijze kleur heeft?
Ik heb er 0 verstand van, maar begrijp nog via andere informatie dat een aardlekbeveiliging alleen nodig is wanneer je 2 of meer apparaten op de krachtgroep wilt aansluiten? Bij 1 apparaat (pv systeem of laadpaal) is geen aardlek verplicht?
[...]

Inderdaad. en die zitten nu achter een 25A hoofdzekering, dus maximaal 5,6 kW. Je zult wel een reactie krijgen over gelijktijdigheid enzovoorts, maar laat je niet afschepen. Stuur desnoods het plaatje uit dit topic mee. Daarin staat ook duidelijk welke regels er niet goed gaan (en jouw aannemer is niet de beste, gegeven het nieuwbouwtopic).
Wat is de gelijktijdigheidsfactor in deze? Mochten ze daar mee komen. Er zit een kookplaat (7.6kw) en oven (3.6kw) op dezelfde aardlekschakelaar aangesloten.
Als die factor 0.6 is, dan kom ik nog op 6.72kw uit, wat te veel is?
Om nog maar niet te spreken over het stopcontact in de badkamer als vrouwlief met de Fohn aan de slag gaat terwijl ik aan het koken ben.
[...]

Ik zou de vraag ook eens even in het grote elektratopic stellen, want dit is heel bijzonder. De netbeheerder biedt aarding aan, maar er is ook een aardpen.

Waarom zijn de hoofdzekeringen nog verzegeld? Is het nog niet opgeleverd?
Thanks doe ik. Woning is indd nog niet opgeleverd.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 11-09-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nkjFihr1-wFqxoHePnMgmG3zrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mrohW4cZbyfLbFoEIMLA6RYq.png?f=fotoalbum_large

We hebben helaas nog geen groepenverdeling, maar als ik hem even napluis denk ik dat dit de kookgroep 3fase is (Eaton B16 3 fase).

Iemand een idee dit zo klopt? Voorloplevering over een week of 6-8, dus dan de definitieve verdeling..

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

vuurtjih schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:29:
[Afbeelding]

We hebben helaas nog geen groepenverdeling, maar als ik hem even napluis denk ik dat dit de kookgroep 3fase is (Eaton B16 3 fase).

Iemand een idee dit zo klopt? Voorloplevering over een week of 6-8, dus dan de definitieve verdeling..
Dit is inderdaad een krachtgroep, dus dat ziet er prima uit

Hier komt iets hips te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:20:
[...]

Dankjewel. Heeft de PV installatie groep dan ook geen aardlekbeveiliging, gezien deze ook de grijze kleur heeft?
Jawel, daar zit een aardlekautomaat, te herkennen aan het kleine testknopje.
Ik heb er 0 verstand van, maar begrijp nog via andere informatie dat een aardlekbeveiliging alleen nodig is wanneer je 2 of meer apparaten op de krachtgroep wilt aansluiten? Bij 1 apparaat (pv systeem of laadpaal) is geen aardlek verplicht?
Daar is geen eenvoudig antwoord op. Ik raad je echt aan de foto's en de omschrijving eens in her grote elektratopic te plaatsen.

Een vast aangesloten apparaat hoeft niet altijd een aardlekbeveiliging te hebben, dat klopt op zich. Maar dan MOET de aannemer wel gevraagd hebben wat je met deze groep van plan bent. Voor 520 euro had er gewoon een aardlek moeten zitten.
[...]

Wat is de gelijktijdigheidsfactor in deze? Mochten ze daar mee komen. Er zit een kookplaat (7.6kw) en oven (3.6kw) op dezelfde aardlekschakelaar aangesloten.
Als die factor 0.6 is, dan kom ik nog op 6.72kw uit, wat te veel is?
Om nog maar niet te spreken over het stopcontact in de badkamer als vrouwlief met de Fohn aan de slag gaat terwijl ik aan het koken ben.

[...]

Thanks doe ik. Woning is indd nog niet opgeleverd.
De huidige verdeling is sowieso knudde inderdaad. Kookplaat en oven op 1 fase is vragen om problemen.

Gelijktijdigheid is tussen apparaten, maar dus nooit op 1 apparaat. Daar moet dus gerekend worden met de volle 7.6 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@kw_nl Je moet ook niet zeggen dat het volgens Tweakers niet klopt maar volgens de NEN. Betere onderbouwing / voorbeeldteksten wel in dit topic te vinden :)

Maar bijzonder zooitje is het wel ja. Stickers kloppen niet en gekke keuzes gemaakt. De kookgroep is NIET 2-fase, deze is 2x 1-fase, dat is niet hetzelfde :+

Nu zou het simpel op te lossen zijn door 1 en 2 te wisselen met 8. Maar dan kan je als nog geen 11kW plaat mocht je willen. Mooiste oplossing blijft naar mijn idee nog steeds dat ze 1 en 2 weer op de juiste plaats zetten en dat ze 2x flexomaat en de 4P aardlekschakelaar meenemen en wisselen voor een enkele 4P+N aardlekautomaat (zoals je ook voor de EV hebt).

Over EV gesproken, heb je al een laadpaal? Deze moet namelijk wel DC beveiliging al hebben aangezien je een type A aardlekautomaat hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@vuurtjih Naar mijn idee is die 3-fase aardlekschakelaar voor 3x een 1-fase groep en dan de kookplaat niet de mooiste oplossing maar het is wel correct. Dan zit de kookplaat prima over 3-fases.

Had zelf eerder een 1-fase (2P) aardlek gepakt en dan een aardlekautomaat (net als je voor PV hebt) voor de kookplaat. Want ben nu wel heeeeel nieuwsgierig naar de faseverdeling van groepen 5, 6 en 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:14:
[...]

Jawel, daar zit een aardlekautomaat, te herkennen aan het kleine testknopje.

[...]

Daar is geen eenvoudig antwoord op. Ik raad je echt aan de foto's en de omschrijving eens in her grote elektratopic te plaatsen.

Een vast aangesloten apparaat hoeft niet altijd een aardlekbeveiliging te hebben, dat klopt op zich. Maar dan MOET de aannemer wel gevraagd hebben wat je met deze groep van plan bent. Voor 520 euro had er gewoon een aardlek moeten zitten.
Dit is inderdaad logisch dankjewel, dat zal dan ook mijn standpunt zijn. Omdat men niet weet of gemeld heeft waar de krachtgroep voor gebruikt moet worden moet daar standaard gewoon een aardlekbeveiliging op zitten om deze veilig te kunnen gebruiken voor ieder doeleind. Dat deze voor één laadpaal gebruikt wordt staat natuurlijk niet vast. Stel ik wil een 2e PV systeem installeren dan moet ik er ook een hebben met aardlekbeveiliging.
[...]

De huidige verdeling is sowieso knudde inderdaad. Kookplaat en oven op 1 fase is vragen om problemen.

Gelijktijdigheid is tussen apparaten, maar dus nooit op 1 apparaat. Daar moet dus gerekend worden met de volle 7.6 kW.
Ja, bij één apparaat wordt gerekend met de volle 7.6kw en bij meerdere apparaten gebruik je de gelijktijdigheidsfactor. Laat die 0.6 zijn (voor mij om dit te begrijpen) dan voldoet het ook niet toch? 7.6+3.6 *0.6 =6,72kw. Om aan te tonen dat het ook met een lage gelijktijdigheidsfactor niet voldoet. Of praat ik nu onzin?

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 11-09-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Je berekening klopt inderdaad. Maar de oven en de kookplaat horen sowieso niet samen op 1 hoofdzekering omdat je er vanuit kunt gaan dat die tegelijk gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
vuurtjih schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:29:
[Afbeelding]

Het lijkt er op, maar zonder labels is dat niet met zekerheid te zeggen, dat die helemaal correct is uitgevoerd!

Links 4 groepen op de 1-fase aardlek linksonder. Rechts 3 groepen + krachtgroep op een 3-fase aardlek midden onder en rechts weer 4 groepen op een 1-fase aardlek.

Het enige waar ik me druk over zou maken in dit geval is de verdeling over de fases, maar je moet naar de interne bedrading kijken om daar iets over te zeggen. Als de 3 groepen naast de krachtgroep op dezelfde fase zitten (en dan niet dezelfde als de linker of rechter aardlek) dan is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
kw_nl schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:08:
[...]

Thnx, ik heb het doorgezet naar de koopbegeleiding, maar ze zijn wat horkerig soms. Ik verwacht weinig medewerking. Desnoods zoek ik een eigen elektricien om het te laten aanpassen.
Het antwoord wat ik al verwachtte:
Ik ben geen elektricien, maar kan je wel vertellen dat deze meterkast volgens de regels der kunst is aangesloten. De meterkast is inderdaad afgezekerd op 25A maar wel middels 3 fases, zogenaamd 3x25A.
Er is geen regelgeving die stelt dat de groepen in volgorde moeten zijn aangelegd.
Ik zal je bericht delen met het uitvoeringsteam, zodat een en ander vastligt in het dossier. Mocht er bij de aanleg en het aansluiten van de keuken problemen ontstaan, dan kun je die melden via de reguliere klachtprocedure, middels de QR-code in de meterkast.
Hij is nog niet van me af, want die kookplaat gaat gewoon doen. Maar niet op z’n maximale vermogen. Desnoods huur ik wel een externe partij in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:10
Draakje5 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah heerlijk, de oven en kookgroep samen op dezelfde fase. Welk licht heeft dit nou weer bedacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

FrankHe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:46:
[...]

Ah heerlijk, de oven en kookgroep samen op dezelfde fase. Welk licht heeft dit nou weer bedacht?
Had niet zo veel uitgemaakt wat hij gedaan zou hebben. Op de andere fasen zit of een combi oven of een Quooker. Elke fase was wat mij betreft fout geweest in combinatie met een kookgroep. Beide ovens en de Quooker zijn zeer logische apparaten die gelijktijdig veel vermogen gaan trekken met de kookplaat.

Wordt tijd, denk ik, dat keukenboeren gewoon standaard 3 fase perilex gaan eisen. Een argument voor de keukenboeren kan zijn dat ze in de toekomst dan zonder aanpassingen een 11kW kookplaat kunnen aansmeren als de keuken verbouwd moet worden. Kunnen ze vast meer op verdienen.

Voor de consument is het uiteindelijk ook voordeliger. Zowel toekomstige keuken maar ook betere verdeling over de fasen voor toekomstige elektrificatie van het huishouden/auto.

De aannemer heeft minder redo bij oplevering. 3 fase meterkast inclusief 3 fase aardlekautomaat voor kookplaat.

De verkopers van voorbedrade systemen hebben weer een variant minder in hun gamma, dus minder voorraad en minder componenten in het magazijn.

Ik zeg win win win. Volgens mij zijn er in deze opzet geen verliezers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
kw_nl schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:08:
[...]

Kogel is door de kerk:
Er komt een monteur langs die de groepen 1 en 2 omdraait met groep 8, kookgroep. Deze monteur zal ook de sticker pv op de rechtse kast verwijderen. De rest van de kast is prima geschikt waar die nu voor aangesloten is.

C-karakteristiek is selectief ten opzichte van de hoofdzekering omdat er twee stappen qua zekeringen tussen kan zitten.

Wil men een aansluiting naar 3fase (11kW) zoals aangegeven dan zal de kast aangepast moeten worden en dit kan door ons niet kosteloos geschieden. De veranderingen zijn natuurlijk voor de bewoner zelf toepasbaar en op welke manier de kast dan verder verdeeld wordt is aan hen. Als er uitbreidingen aan gedaan worden door bewoner of derden vervalt uiteraard de garantie.
Dat C-karakteristiek snap ik de ballen niet van. Als die kookplaat maar fatsoenlijk werkt :)

Bedankt allen, zonder jullie input was het niet gelukt.

[ Voor 6% gewijzigd door kw_nl op 14-09-2023 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@kw_nl Zou ik hem wel dan vragen of hij dan kan zorgen dat de kookplaat niet op dezelfde fase als de gele aardlek zit (Quooker + oven).

En laat hem überhaupt op de kaart aangeven op welke fase alles zit.

En zie het nu pas maaruuhh, 2x PV? Dan zit je eigenlijk ook in het >40A schuitje...

• kw_nl
Septillion schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:38:
@kw_nl Zou ik hem wel dan vragen of hij dan kan zorgen dat de kookplaat niet op dezelfde fase als de gele aardlek zit (Quooker + oven).

En laat hem überhaupt op de kaart aangeven op welke fase alles zit.

En zie het nu pas maaruuhh, 2x PV? Dan zit je eigenlijk ook in het >40A schuitje...
Die tweede PV is een enkele.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFnLd6MZTyqstJdTVirnB7FaZUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljNKqeuYTrrIMZANf5F4P2xI.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

@kw_nl Mja, okay. Een volle B16 is dan een tikkeltje mja, veel :+ Maar goed, ga er ook iet vanuit dat je 11kW op je dak hebt of wel? Dan zal het wel meevallen ook al is het niet mega netjes.

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:16
Beste medetwaekers,

Ook wij hebben sinds kort een nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen en hierin is ook een 2-fase kookplaat aangesloten. Deze lijkt uiteindelijk wel op 1 hoofd fase van 25A aangesloten te zijn.
Mijn simpele redenatie is dat deze dan beperkt is op 25*230 = 5.750 kW

Echter als ik hierover in conclaaf ga met het project krijg ik de volgende opmerking terug:
Zoals gemeld voldoet de installatie aan de NEN 1010 en is de kookplaat tot ca. 7,4 kW te belasten zonder beperking. Een en ander heeft mede te maken met de overcapaciteit die de hoofdzekering (tijdelijk) aan kan. Zo heeft de elektricien dit inmiddels ook richting andere kopers bevestigd.
Wat is jullie visie hierop? Voor mij klinkt dit erg gek.

Foto van de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4_bo7MyDTkttfo1aBSnlFOvzO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwWA0KRrki4w1S2cl1sd7NUE.jpg?f=fotoalbum_large

Groep 8 is de kookgroep, welke met groen aangegeven is, en volgens mij dus beide 16A zekeringen naar 1 25A hoofd zekering gaan (De netaansluiting is 3x25A).
Indien nodig kan ik later ook de andere groepen opzoeken en doorgeven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
@TheTMC is @kw_nl jouw buurman? :+

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:16