@TheTMC Dan kan die zelfde monteur toch gewoon even doorlopen
Bij hem gaan ze het dus aanpassen: kw_nl in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"TheTMC schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:19:
Paar huizen verderop, wel hetzelfde project
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ben bij de bouwer aan het pushen, maar die zegt tot nu toe gewoon is volgens de norm en de kookplaat kan kortstondig meer stroom trekken.
Maar is het bij ons ook zo simpel als groep 8 als groep 1 en 2 omdraaien? Zitten groep 1 en 2 niet beide achter 1 andere 25A zekering?
Maar is het bij ons ook zo simpel als groep 8 als groep 1 en 2 omdraaien? Zitten groep 1 en 2 niet beide achter 1 andere 25A zekering?
@TheTMC Maar de NEN stelt wel dat een enkel apparaat niet voor overbelasting mag zorgen, ook niet kortstondig. Dit omdat er dan vanuit gegaan wordt dat het stelselmatiger is dan dat er toevallig meerdere apparaten veel stroom vragen.
Doordat in de linker kast een 3-fase busboard en een 4-polige aardlekschakelaar zit zullen groep 1, 2 en 3 dus verspreid zitten over de drie fases. Maak je daar dus een "kookgroep" van dan zitten de twee groepen wel netjes op een eigen fase.
En ook aan jouw de tip om dan wel even te kijken wat er dan nog meer op diezelfde fase zit zodat je de kookplaat op de twee fases zet die minder belast worden (tijdens koken), En dan bijvoorbeeld de 3e fase laten voor over en Quooker. Naar mijn idee zou de kaart in je meterkast al aan moeten geven wat samen op een fase zit maar is volgens mij niet verplicht
Doordat in de linker kast een 3-fase busboard en een 4-polige aardlekschakelaar zit zullen groep 1, 2 en 3 dus verspreid zitten over de drie fases. Maak je daar dus een "kookgroep" van dan zitten de twee groepen wel netjes op een eigen fase.
En ook aan jouw de tip om dan wel even te kijken wat er dan nog meer op diezelfde fase zit zodat je de kookplaat op de twee fases zet die minder belast worden (tijdens koken), En dan bijvoorbeeld de 3e fase laten voor over en Quooker. Naar mijn idee zou de kaart in je meterkast al aan moeten geven wat samen op een fase zit maar is volgens mij niet verplicht
Tja de NEN commissie zelf zegt blijkbaar ook dat het volgens de norm is en een automaat zal inderdaad niet direct afschakelen bij kortstondige overbelasting.TheTMC schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:25:
Ben bij de bouwer aan het pushen, maar die zegt tot nu toe gewoon is volgens de norm en de kookplaat kan kortstondig meer stroom trekken.
Groep 1, 2 en 3 zitten achter een 4-polige aardlekschakelaar. Dus als je het met 2 van die groepen verwisselt zit je kookplaat achter 2 hoofdzekeringen.Maar is het bij ons ook zo simpel als groep 8 als groep 1 en 2 omdraaien? Zitten groep 1 en 2 niet beide achter 1 andere 25A zekering?
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal vanavond even de andere groepen opzoeken. En dan maar weer bij de bouwer vragen.
Hoe kan ik zien welke groepen op welke fase zitten? Ik ging er vanuit dat dat de gekleurde stickers onder de groepen waren, is dit correct?
Hoe kan ik zien welke groepen op welke fase zitten? Ik ging er vanuit dat dat de gekleurde stickers onder de groepen waren, is dit correct?
[ Voor 37% gewijzigd door TheTMC op 14-09-2023 14:46 ]
De gekleurde stickers onder de groepen geven aan door welke aardlekschakelaar de groepen worden beveiligd.TheTMC schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:44:
Rechts heb je 3x 2-polige aardlekschakelaars (groen, blauw, geel). Een 2-polige aardlekschakelaar wordt op 1 fase aangesloten dus dat groepen op dezelfde aardlekschakelaar zitten betekent in dat geval ook dat ze op dezelfde fase zitten.
Links heb je een 4-polige aardlekschakelaar (blauw). Deze wordt op 3 fasen aangesloten, de groepen hier achter zijn dus over 3 fasen verdeeld.
De 3-fasen aardlekautomaat links boven zit als het goed is niet achter een aardlekschakelaar, persoonlijk had ik daar een grijze strook onder geplakt in plaats van een groene. Niet dat het nu echt heel verwarrend is, ik gok niet dat iemand nu werkelijk verwacht dat zijn 3-fasen aardlekautomaat is aangesloten achter de 2-polige aardlekschakelaar in de rechter kast ofzo.
Duidelijk. Ik zal dan thuis even kijken welke apparaten op welke groepen zitten en dan een voorstel doen naar de bouwer of ze het op een vergelijkbare manier willen aanpasen als bij de buurman!
De 3-fase aardlekautomaat links boven zijn de zonnepanelen.
De 3-fase aardlekautomaat links boven zijn de zonnepanelen.
Ben benieuwd hoe de aannemer gaat reageren als hij exact hetzelfde over deze meterkast gaat horen. Wellicht valt dan het kwartje. Twee mensen die met exact hetzelfde komen. "Zou het dan niet zeiken om het zeiken zijn en zit er mogelijk wel echt iets fout in onze aanpak"
Ook bij de aankoop begeleiding moet dan toch een lampje gaan branden.
[ Voor 6% gewijzigd door Sr_Ogel op 14-09-2023 18:57 ]
Precies om die reden had ik hierover al navraag gedaan bij de aankoop begeleiding in het hele begin van het traject. (Na de vele opmerkingen in de verschillende topics hier op Tweakers) Destijds gaven ze aan dat de kookplaat achter een 4 polige aardlekschakelaar geplaatst zou worden. Inmiddels een nieuwe persoon als aankoop begeleiding en die lijkt een stuk minder meewerkend.Sr_Ogel schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:56:
[...]
Ben benieuwd hoe de aannemer gaat reageren als hij exact hetzelfde over deze meterkast gaat horen. Wellicht valt dan het kwartje. Twee mensen die met exact hetzelfde komen. "Zou het dan niet zeiken om het zeiken zijn en zit er mogelijk wel echt iets fout in onze aanpak"
[ Voor 4% gewijzigd door TheTMC op 14-09-2023 22:32 ]
Dat lampje is denk ik al gaan branden. Ik vermoed dat ze nu met de hakken in het zand gaan, omdat ze anders 70 huizen af mogen gaan om het te herstellen.Sr_Ogel schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:56:
[...]
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Belangrijk is vooral om het in de opleverpunten op te nemen:
Meterkast voldoet niet. Gebruik als uitleg met name het argument dat de ontwerpstroom van het circuit waar de kookplaat op zit (32A) hoger is dan de voorliggende hoofdzekering (25A) en dat er niet met gelijktijdigheid gerekend moet worden tussen de zones van de kookplaat, omdat dat 1 apparaat is.
Zolang het in de opleverpunten staat kun je er in ieder geval nog iets mee na oplevering. Eventueel een deel van de bankgarantie vasthouden, etc. Dat kost de aannemer meer dan het herstellen, want het plaatsen van een kracht-aardlekautomaat kost echt niet veel.
Meterkast voldoet niet. Gebruik als uitleg met name het argument dat de ontwerpstroom van het circuit waar de kookplaat op zit (32A) hoger is dan de voorliggende hoofdzekering (25A) en dat er niet met gelijktijdigheid gerekend moet worden tussen de zones van de kookplaat, omdat dat 1 apparaat is.
Zolang het in de opleverpunten staat kun je er in ieder geval nog iets mee na oplevering. Eventueel een deel van de bankgarantie vasthouden, etc. Dat kost de aannemer meer dan het herstellen, want het plaatsen van een kracht-aardlekautomaat kost echt niet veel.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Helaas wou men dit niet opnemen, aangezien de VEH inspecteur geen idee had, en ze bleven beweren dat het goed zat.
Gelukkig heb ik nu ook eem bericht dat ze mijn oplossing door gaan zetten naar de uitvoerende partij
Gelukkig heb ik nu ook eem bericht dat ze mijn oplossing door gaan zetten naar de uitvoerende partij
Er helpt echt niets tegen incompetente personen op te hoge functies.TheTMC schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:49:
Helaas wou men dit niet opnemen, aangezien de VEH inspecteur geen idee had, en ze bleven beweren dat het goed zat.
Goede reclame ook voor VEH.TheTMC schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:49:
aangezien de VEH inspecteur geen idee had

Het hele punt van zo'n (kostbare) inspecteur is dat je een onafhankelijk kundig persoon hebt bij oplevering.
Het betreft echter een bouwkundige keuring, dat betekent ook dat een aantal onderdelen uitgezonderd zijn van de keuring, waaronder de elektrische installatie.Skyaero schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:02:
Goede reclame ook voor VEH.![]()
Het hele punt van zo'n (kostbare) inspecteur is dat je een onafhankelijk kundig persoon hebt bij oplevering.
Zie ook een eerdere reactie van mij in dit topic.
blackd in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Mijn ervaring met aannemers? Nee, het ligt nooit aan hun aanpak.Sr_Ogel schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:56:
[...]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Opnemen onder protest mag ook.TheTMC schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:49:
Aantekeningen/Bijzonderheden
Gebreken die niet of onder protest door de vertegenwoordiger van de ondernemer zijn vermeld op het
proces-verbaal van oplevering:
[ Voor 27% gewijzigd door LordBusiness op 15-09-2023 13:04 . Reden: Aanvulling. ]
Dat is echt problematisch. De VEH had gewoon moeten zeggen: type jij het maar in dan.TheTMC schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:49:
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Precies. VEH is een bouwkundige keurder. Die neemt op wat hij ervan vindt. De aannemer moet het PV van oplevering maken. Daarin mag jij alles laten opnemen, desnoods onder protest.LordBusiness schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:53:
[...]
Opnemen onder protest mag ook.Bij mijn vorige oplevering met VEH (ga nu zeker naar een andere partij) staan ze op de laatste pagina.
Aantekeningen/Bijzonderheden
Gebreken die niet of onder protest door de vertegenwoordiger van de ondernemer zijn vermeld op het
proces-verbaal van oplevering:
Jij tekent het PV van oplevering, daarom is het ook belangrijk dat je altijd controleert of de punten van VEH ook bij de aannemer staan, want dat rapport telt.
Ja hebben jullie helemaal gelijk in. Een volgende keer zou ik het ook anders doen. Blijft al met al een leerproces en hoop het niet snel weer te doen.
Maar ervaringen en adviezen zo delen helpt enorm, bedankt daarvoor!
Dat is het een beetje, de kans dat je nog een keer binnenkort nieuwbouw koopt is vrij klein. Wij kochten 12 jaar geleden ook nieuwbouw. Maar er is een hoop veranderd in de tussentijd. Enige wat ik voor ogen heb gehouden is, TV sleuf gelijk doen en overal UTPTheTMC schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:23:
Ja hebben jullie helemaal gelijk in. Een volgende keer zou ik het ook anders doen. Blijft al met al een leerproces en hoop het niet snel weer te doen.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Als ik voor de middelste oplossing van het bekende plaatje ga, moet er dan bij de kookplaat zelf nog iets worden aangepast aan de stekkers/instellingen van de Bora? De Bora is allang geïnstalleerd, en ik heb de elektricien wel zover dat ze de kast willen aanpassen, maar de keuken is weer door een andere partij geïnstalleerd. Als je van het rechterplaatje (te weinig vermogen) naar het middenplaatje gaat is neem ik aan een aanpassing in de meterkast voldoende?Ricko1 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:35:
[...]
Ja, dat is het probleem.
Met 8kw zit je op 1,4 factor overbelasting op een 25A automaat. Een automaat met 1,5 factor overbelasting hoort tussen 40 en 400 seconden (6,6 minuut) uit te gaan.
@JoppeA Correct. Alleen de voeding van de 2e "groep" komt dan van een andere fase waardoor je niet met één apparaat over het maximum van één van je hoofdzekeringen gaat.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat hangt er vanaf hoe de installateurs de kookplaat ingesteld hebben. je kan namelijk (in de eerste minuten na het opstarten) in het installateursmenu instellen dat hij op 3600 watt gaat werken. Als ze nergens rekening mee hebben gehouden staat hij gewoon op "C3" 1 fase 7600 watt wat dezelfde instelling is als "C3" 3 fase 7600 wattJoppeA schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:15:
[...]
Als je van het rechterplaatje (te weinig vermogen) naar het middenplaatje gaat is neem ik aan een aanpassing in de meterkast voldoende?
Ik denk dat ze het dan standaard hebben ingesteld (er zou immers een 7.6kW aansluiting zijn). Als ik zoveel mogelijk aanzet vraagt de plaat ook 7.6kW, dus denk dat ze niks hebben veranderd aan deze instellingen.Sr_Ogel schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:55:
[...]
Dat hangt er vanaf hoe de installateurs de kookplaat ingesteld hebben. je kan namelijk (in de eerste minuten na het opstarten) in het installateursmenu instellen dat hij op 3600 watt gaat werken. Als ze nergens rekening mee hebben gehouden staat hij gewoon op "C3" 1 fase 7600 watt wat dezelfde instelling is als "C3" 3 fase 7600 watt
Vandaag hadden we kopersmiddag en kon ik foto's maken van de meterkast. Iemand die er iets over kan zeggen? Onze opleverdatum is 19 okt a.s.
Keuken heeft een quooker en kookplaat heeft 10.4kW 3 fase 16 amph aansluiting
:strip_exif()/f/image/gntkDkyoma6T79rhYjkITjJe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E0AQmE3VK8JKllZ4Im5AWR2L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AavYl0Qds3tdj2tWQhwdPsxA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WipZmALIkj7U0hxZsUv6Nvqq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TlC4SpG68uRHZlTCcJEk0xMr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b7FYy7PkgPvnnaEHna1Hv7Ub.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gntkDkyoma6T79rhYjkITjJe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E0AQmE3VK8JKllZ4Im5AWR2L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AavYl0Qds3tdj2tWQhwdPsxA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WipZmALIkj7U0hxZsUv6Nvqq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TlC4SpG68uRHZlTCcJEk0xMr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b7FYy7PkgPvnnaEHna1Hv7Ub.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lk8v7FJWEHL34eZab7iyiGmZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door IkWilbert op 19-09-2023 17:05 ]
I intend to live forever. So far, so good.
3 x 3f aardlekautomaten , 1 daarvan voor de kookplaat. Ziet er perfect uit. 👍.IkWilbert schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:49:
Vandaag hadden we kopersmiddag en kon ik foto's maken van de meterkast. Iemand die er iets over kan zeggen? Onze opleverdatum is 19 okt a.s.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 aandachtspunt: ik zou de droger en een van de ovens verwisselen qua fase. Kans dat de oven en de combi tegelijkertijd aanstaan lijkt mij evident.
Fijn dat je genoeg loze leidingen hebt. 😉
Hoe bedoel je precies? Wisselen van fase? Ben een beetje een leek op dit gebied ben ik bang. Alle input is welkomlucas321 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:57:
[...]
3 x 3f aardlekautomaten , 1 daarvan voor de kookplaat. Ziet er perfect uit. 👍.
1 aandachtspunt: ik zou de droger en een van de ovens verwisselen qua fase. Kans dat de oven en de combi tegelijkertijd aanstaan lijkt mij evident.
Fijn dat je genoeg loze leidingen hebt. 😉
I intend to live forever. So far, so good.
@IkWilbert
fase 1 is groep 1-4.
fase 2 is groep 5-8.
fase 3 is groep 9-12.
Je wilt liever geen 2 zware dingen die grote kans hebben om tegelijk aan te staan op de zelfde fase.
fase 1 is groep 1-4.
fase 2 is groep 5-8.
fase 3 is groep 9-12.
Je wilt liever geen 2 zware dingen die grote kans hebben om tegelijk aan te staan op de zelfde fase.
[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 19-09-2023 18:33 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Die kast ziet er heel netjes uit, geen opmerkingen.IkWilbert schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik er nog een overspanningsbeveiliging in monteren, maar dat is absoluut geen opleverpunt. Die bouw je zelf na de oplevering in.
Huis van een vriend opgeleverd. Achter 1 25A hoofdschakelaar een aardlek met....
Quooker, Oven, 2-fase kookgroep en een reservegroep. Echt, hoe bedenken ze het.
Het mooie van reserve groepen is dat ze in de meeste gevallen 0,0 ampère trekken. 😂Blihi schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:00:
Huis van een vriend opgeleverd. Achter 1 25A hoofdschakelaar een aardlek met....
"Reservegroep" die ken ik... lasdoos op plafond in de bijkeuken "reserve groep 8". Toen een keer aardfout en zekering 8 was het probleem. Bleek dat de drainagepomp in de kruipruimte afgetakt is van die leiding.lucas321 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:21:
[...]
Het mooie van reserve groepen is dat ze in de meeste gevallen 0,0 ampère trekken. 😂
Het grote probleem is natuurlijk dat die oven én de hele kookgroep samen op 1 fase zitten. Wat inderdaad tamelijk idioot is.lucas321 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:21:
Het mooie van reserve groepen is dat ze in de meeste gevallen 0,0 ampère trekken. 😂
Bovendien is ook de Quooker net tijdens het koken ook nog een grootverbruiker, omdat je die gebruikt om een pan met kokend water te vullen, zodat je de pan met aardappels, pasta, rijst of groente veel sneller aan de kook hebt.
En dat gaat dan allemaal op die ene hoofdzekering van 25A. Je moet als installateur echt wel een enorme plaat voor je kop hebben om zoiets te kunnen bedenken.
[ Voor 37% gewijzigd door Andrehj op 24-09-2023 17:52 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wij pakken sinds we een inductie plaat hebben echt nooit kokend/heet water uit de quooker voor in de pan. water in een pan en kookplaat op boost gaat net zo snelAndrehj schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:51:
[...]
Het grote probleem is natuurlijk dat die oven én de hele kookgroep samen op 1 fase zitten. Wat inderdaad tamelijk idioot is.
Bovendien is ook de Quooker net tijdens het koken ook nog een grootverbruiker, omdat je die gebruikt om een pan met kokend water te vullen, zodat je de pan met aardappels, pasta, rijst of groente veel sneller aan de kook hebt.
En dat gaat dan allemaal op die ene hoofdzekering van 25A. Je moet als installateur echt wel een enorme plaat voor je kop hebben om zoiets te kunnen bedenken.
Dat laatste is natuurkundig onmogelijk.Lupadi schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:37:
Wij pakken sinds we een inductie plaat hebben echt nooit kokend/heet water uit de quooker voor in de pan. water in een pan en kookplaat op boost gaat net zo snel
Hoeveel vermogen die kookplaat ook heeft, als die pan al gevuld is met kokend water gaat het aan de kook brengen altijd sneller, omdat je alleen nog de warmte om de pan + het eten van 20 naar 100 graden te brengen hoeft toe te voeren.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als het alleen om verwarmen gaat heb je volledig gelijk, echter stroomt het kokende water langzamer als het warme/koude water.Andrehj schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:25:
[...]
Dat laatste is natuurkundig onmogelijk.
Hoeveel vermogen die kookplaat ook heeft, als die pan al gevuld is met kokend water gaat het aan de kook brengen altijd sneller, omdat je alleen nog de warmte om de pan + het eten van 20 naar 100 graden te brengen hoeft toe te voeren.
En ik heb het gemeld bij de vooroplevering. Ik heb het zelf in de iPad van de begeleider geschreven, maar ze hebben het punt doodleuk afgewezen. Ik was er bij de oplevering niet bij, mijn vriend begrijpt het niet en de VEH keurder ook niet. Dus is het punt verdwenen.Andrehj schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:51:
[...]
Het grote probleem is natuurlijk dat die oven én de hele kookgroep samen op 1 fase zitten. Wat inderdaad tamelijk idioot is.
Ik vervang nu de aardlekschakelaar waarschijnlijk gewoon voor een 4-polige.
De reservegroep is niet helemaal reserve, daar zit namelijk de deurbel op.
Geen idee wat je hiermee bedoelt, maar een pan kokend water uit de quooker pakken is efficienter dan koud water op de kookplaat verwarmen.Lupadi schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:30:
[...]
Als het alleen om verwarmen gaat heb je volledig gelijk, echter stroomt het kokende water langzamer als het warme/koude water.
Als de quooker zo slecht doorstroomt, moet je de kraan ontkalken, anders gaat er schade ontstaan. De stroomsnelheid moet echt hetzelfde zijn als koud (of warm0 water, want je vult het reservoir met de koud water toevoer (of warm water bij hotfill). Daar zitten geen kranen ofzo tussen.
Hier zat alleen de deurbel aangesloten op de reservegroep, maar wel met aftakblokjes bovenop het automaat.Ricko1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:45:
[...]
"Reservegroep" die ken ik... lasdoos op plafond in de bijkeuken "reserve groep 8". Toen een keer aardfout en zekering 8 was het probleem. Bleek dat de drainagepomp in de kruipruimte afgetakt is van die leiding.
Dan wordt het toch gewoon een oplever punt? Wat zij willen. Natuurlijk wel zelf de oplevering doen.Blihi schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:35:
[...] En ik heb het gemeld bij de vooroplevering. Ik heb het zelf in de iPad van de begeleider geschreven, maar ze hebben het punt doodleuk afgewezen. Ik was er bij de oplevering niet bij, mijn vriend begrijpt het niet en de VEH keurder ook niet. Dus is het punt verdwenen. [...]
En een "weigering" niet accepteren.
Bij een koud-waterleiding heb je een directere route;Blihi schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:39:
[...] Geen idee wat je hiermee bedoelt, maar een pan kokend water uit de quooker pakken is efficienter dan koud water op de kookplaat verwarmen.
Als de quooker zo slecht doorstroomt, moet je de kraan ontkalken, anders gaat er schade ontstaan. De stroomsnelheid moet echt hetzelfde zijn als koud (of warm0 water, want je vult het reservoir met de koud water toevoer (of warm water bij hotfill). Daar zitten geen kranen ofzo tussen.
Bij een warm-waterleiding heb je een omleiding door het verwarmingsapparaat.
Dat leidt altijd tot extra weerstand en dus een lagere MAXIMALE stroomsnelheid van het water,
helemaal als er ergens een kleinere diameter dan 15mm pijp is gebruikt. In een slang bijvoorbeeld.
Ja, maar als de bewoners zelf dat niet kunnen uitleggen en de VEH meneer het niet wil begrijpen wordt het een heel lastige discussie.onetime schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:13:
[...]
Dan wordt het toch gewoon een oplever punt? Wat zij willen. Natuurlijk wel zelf de oplevering doen.
En een "weigering" niet accepteren.
Ik maak er straks gewoon de "voldoende" oplossing van met een nieuwe 4-polige aardlekschakelaar en dan zijn ze ook klaar.
Goedeavond medetweakers,
Ik zit ook in het traject dat ons huis bijna wordt opgeleverd. Ik vind dit zelf lastige materie, waar wil wel graag dat het goed wordt opgeleverd.
Kunnen jullie aan de hand van deze foto's beoordelen of dat kookgroep juist is aangesloten?.
Als ik het een beetje snap dan is het niet op de juiste manier aangesloten
Alvast dank voor jullie hulp!
Ik zit ook in het traject dat ons huis bijna wordt opgeleverd. Ik vind dit zelf lastige materie, waar wil wel graag dat het goed wordt opgeleverd.
Kunnen jullie aan de hand van deze foto's beoordelen of dat kookgroep juist is aangesloten?.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 124% gewijzigd door Leroy1991 op 26-09-2023 21:42 ]
Haal die qr code uit je foto's. Volgens mij kan je daarmee je groepenkast aanmelden bij abb.Leroy1991 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:17:
Goedeavond medetweakers,
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Had er geen idee van. Dank! Heb je afgeschermd.BounceMeister schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:50:
[...]
Haal die qr code uit je foto's. Volgens mij kan je daarmee je groepenkast aanmelden bij abb.
Van wat je van buitenaf ziet is hij inderdaad verkeerd aangesloten. Gelukkig heb je ruimte zat voor een juiste oplossing!Leroy1991 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:17:
Goedeavond medetweakers,
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Hoe zien de kasten er van binnen uit?Leroy1991 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:17:
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Hoe zie jij precies dat het verkeerd is aangesloten? Moet het blok van de kookgroep dan 4 schakelaars hebben?ThePsycho schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:53:
[...]
Van wat je van buitenaf ziet is hij inderdaad verkeerd aangesloten. Gelukkig heb je ruimte zat voor een juiste oplossing!
Heb deze helaas niet los gehad. Eerst mogelijke keer om dit te doen is met oplevering. Al weet ik dan ook niet precies waar ik op moet letten.
Gaat om een Bora van 7,6kW.
Ik heb het plaatje gevonden in het Nieuwbouw topic, maar dit verduidelijkt het nog niet helemaal voor mij.
De positie en kleurcode zou aanduiden dat de kookgroep op de 1-fase aardlek zit aangesloten die er onder zit. Als je dit 100% zeker wil weten kan je de kast open maken en kijken of dit ook echt zo is aangesloten. (Erg waarschijnlijk, maar je weet het nooit zeker zonder te controleren)Leroy1991 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:36:
[...]
Hoe zie jij precies dat het verkeerd is aangesloten?
De 'voldoende' oplossing is de aardlek van de gele groepen vervangen voor een 3-fase variant en de kookgroep over 2 fasen te verdelen. De goed variant zou zijn om de kookgroep te verwijderen en zo'n zelfde alamat als van je warmtepomp linksonderin te plaatsen. Bij goed moet je ook niet 2x bruin en 2x blauw in de buis hebben, maar of je dat hebt is ook even controleren.
Nog even een update van die vriend van me:
De uitvoerder kwam langs om alle opleverpunten door te spreken. Toen kwamen ze bij de meterkast. Daarvan zij de uitvoerder dat het punt door de elektricien was afgewezen, maar ze waren de keuken aan het installeren.
Dus, de keukenman er even bij gehaald en die keek naar het plaatje van hier, naar de meterkast en naar de kookplaat en zei: "Ja, dat is inderdaad niet goed. 7.4 kW is meer dan 5.6 kW van de hoofdzekering". Dus het opleverpunt staat weer terug op het lijstje van de aannemer
De uitvoerder kwam langs om alle opleverpunten door te spreken. Toen kwamen ze bij de meterkast. Daarvan zij de uitvoerder dat het punt door de elektricien was afgewezen, maar ze waren de keuken aan het installeren.
Dus, de keukenman er even bij gehaald en die keek naar het plaatje van hier, naar de meterkast en naar de kookplaat en zei: "Ja, dat is inderdaad niet goed. 7.4 kW is meer dan 5.6 kW van de hoofdzekering". Dus het opleverpunt staat weer terug op het lijstje van de aannemer
Omdat er alleen maar 1-fase aardlekschakelaars in de kast zitten. De kookgroep zit achter de gele aardlekschakelaar en dat is dus 1 fase, geen 3-fase.Leroy1991 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:36:
[...]
Hoe zie jij precies dat het verkeerd is aangesloten? Moet het blok van de kookgroep dan 4 schakelaars hebben?
Het plaatje staat hier ook. Voor een correcte kookgroep op 3-fase moet er ofwel een 4-polige aardlekschakelaar toegepast zijn, of we moet een 4-polige aardlekautomaat in zitten.[...]
Heb deze helaas niet los gehad. Eerst mogelijke keer om dit te doen is met oplevering. Al weet ik dan ook niet precies waar ik op moet letten.
Ik heb het plaatje gevonden in het Nieuwbouw topic, maar dit verduidelijkt het nog niet helemaal voor mij.
Jouw warmtepomp heeft een 4-polige aardlekautomaat. De kookplaat zou precies zo'n zelfde automaat moeten hebben, dat is voor de elektricien de gemakkelijkste fix.
Dit laatste kan ook, maar is meer werk. Dan moet de gele aardlekschakelaar er uit en vervangen worden door een 4-polig model en moet het onderliggende busboard vervangen worden door een 3-fase aardlekschakelaar (en die zijn ook 4 units breed).ThePsycho schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:43:
[...]
De positie en kleurcode zou aanduiden dat de kookgroep op de 1-fase aardlek zit aangesloten die er onder zit. Als je dit 100% zeker wil weten kan je de kast open maken en kijken of dit ook echt zo is aangesloten. (Erg waarschijnlijk, maar je weet het nooit zeker zonder te controleren)
De 'voldoende' oplossing is de aardlek van de gele groepen vervangen voor een 3-fase variant en de kookgroep over 2 fasen te verdelen. De goed variant zou zijn om de kookgroep te verwijderen en zo'n zelfde alamat als van je warmtepomp linksonderin te plaatsen. Bij goed moet je ook niet 2x bruin en 2x blauw in de buis hebben, maar of je dat hebt is ook even controleren.
Daarom de alamat ook als de goed oplossing benoemtBlihi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:46:
[...]
Dit laatste kan ook, maar is meer werk. Dan moet de gele aardlekschakelaar er uit en vervangen worden door een 4-polig model en moet het onderliggende busboard vervangen worden door een 3-fase aardlekschakelaar (en die zijn ook 4 units breed).
Dankjewel voor de uitleg.ThePsycho schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:43:
[...]
De positie en kleurcode zou aanduiden dat de kookgroep op de 1-fase aardlek zit aangesloten die er onder zit. Als je dit 100% zeker wil weten kan je de kast open maken en kijken of dit ook echt zo is aangesloten. (Erg waarschijnlijk, maar je weet het nooit zeker zonder te controleren)
Als toevoeging, onze Bora kookplaat is 7,6kW. De voldoende oplossing zou 7,4kW zijn en is dus theoretisch ook niet voldoende.
Zelf ook geen idee wat groep 8 en 9 zijn. Neem aan dat als dit bijvoorbeeld de Quooker of oven is, de huidige oplossing helemaal niet wenselijk is.
Hoewel ik persoonlijk sowieso voor de goed optie zou gaan, is het niet zo dat het verschil tussen 7,6 en 7,4 een probleem is. 7,6 is 32A op 240v, 7,4 is 32A op 230V. In de praktijk zal het ergens tussen die 2, of er iets onder/boven liggen afhankelijk van de spanning.Leroy1991 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:21:
[...]
Dankjewel voor de uitleg.
Als toevoeging, onze Bora kookplaat is 7,6kW. De voldoende oplossing zou 7,4kW zijn en is dus theoretisch ook niet voldoende.
Zelf ook geen idee wat groep 8 en 9 zijn. Neem aan dat als dit bijvoorbeeld de Quooker of oven is, de huidige oplossing helemaal niet wenselijk is.
Net een reactie terug van de elektricien van het project. Kortweg noemt hij dat er nergens in het project beschreven staat dat de meterkast moet voorzien voor een 7kW aansluiting in de keuken. Echter staat er in de technische omschrijving dat alles wordt opgeleverd volgens de geldende normen en is de keuken onderdeel van het opgeleverde project. Ik wil daarom het volgende terugsturen. Mis ik nog dingen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Lijkt me een prima antwoord.
Even terugkomend op mijn eigen post:Leroy1991 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:17:
Goedeavond medetweakers,
De elektricien is langs geweest. Natuurlijk toen alleen mijn vriendin in het huis was

Hij gaf aan dat alles klopt en dat hij het thuis ook zo had zitten.
Nu hebben wij sinds de oplevering ook de groepenkaart erbij gekregen.
De kookgroep (7,6kW) op een eigen groep met een 40A (dat is wat ik op de schakelaar zie staan) schakelaar.
Is dit nu dan correct of klopt het nog steeds niet?
Onderstaand hoe de binnenkant er uit ziet.
:strip_exif()/f/image/chxJVFNq0ikyYOUCK4kAVN1c.jpg?f=fotoalbum_large)
@Leroy1991 De afgaande draden van je kookgroep hebben de gewenste kleuren. Bij ombouw naar een juiste voeding, net zo een 3fase alamat als links onder, ipv de kookgroep, wel de perilex nog controleren.
Nu zit de voeding van je kookgroep, die nu 32A moet kunnen leveren, toch nog achter een 1fase aardlek, en dus achter een 25A hoofdzekering. Als ik tenminste goed zie dat je een 2x 6 busboard er in hebt zitten, ik zie maar 2 draden alleen naar de rechter helft.
Nu zit de voeding van je kookgroep, die nu 32A moet kunnen leveren, toch nog achter een 1fase aardlek, en dus achter een 25A hoofdzekering. Als ik tenminste goed zie dat je een 2x 6 busboard er in hebt zitten, ik zie maar 2 draden alleen naar de rechter helft.
De draden kunnen dus ook nog verschillen en de verdeling op hoofdzekeringen ook. Zit dat bij mij wel goed voor zover jij kan zien?onetime schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:43:
@Leroy1991 De afgaande draden van je kookgroep hebben de gewenste kleuren. Bij ombouw naar een juiste voeding, net zo een 3fase alamat als links onder, ipv de kookgroep, wel de perilex nog controleren.
@jaccohierden Helaas levert de netbeheerder 3x zwart ipv bruin zwart en grijs voor de fases. En in je kast gaat het verder met 3x bruin tot aan de 3fase automaat. Dat gebeurt vaak en schijnt te mogen.
Ik vind dat dat niet zou moeten, maar dat bruin zwart en grijs voor de fases zou moeten worden gebruikt.
Ik ben daar niet de enige in. Het verschil tussen de 3 bruine / zwarte draden is groter dan met blauw...
Erg duidelijk die zelfde kleur, echt...
Op jouw foto lijkt die 3fase automaat niet op de draden te zijn aangesloten, maar uit het 3e pijpje van links komen draden met de juiste kleuren... als die op die automaat komen heb je een keurige krachtgroep in plaats van een slecht uitgevoerde kookgroep.
En uit het 2e pijpje komt nog een juist gekleurde 3fase groep, voor een solar omvormer neem ik aan.
Die moet dan op een alamat.
Ik vind dat dat niet zou moeten, maar dat bruin zwart en grijs voor de fases zou moeten worden gebruikt.
Ik ben daar niet de enige in. Het verschil tussen de 3 bruine / zwarte draden is groter dan met blauw...
Erg duidelijk die zelfde kleur, echt...
Op jouw foto lijkt die 3fase automaat niet op de draden te zijn aangesloten, maar uit het 3e pijpje van links komen draden met de juiste kleuren... als die op die automaat komen heb je een keurige krachtgroep in plaats van een slecht uitgevoerde kookgroep.
En uit het 2e pijpje komt nog een juist gekleurde 3fase groep, voor een solar omvormer neem ik aan.
Die moet dan op een alamat.
Dit is een 1-fase aardlekschakelaar (rechtsonder) met 4x16A afgaande groepen (rechtsboven). Als je een hoofdaansluiting hebt van 3x25A dan voldoet deze oplossing dus niet, want je hebt nu maximaal 25A beschikbaar voor je kookplaat. Dit komt overeen met het plaatje "fout" in dit topic.Leroy1991 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:03:
[...]
Even terugkomend op mijn eigen post:
De elektricien is langs geweest. Natuurlijk toen alleen mijn vriendin in het huis was![]()
Hij gaf aan dat alles klopt en dat hij het thuis ook zo had zitten.
Nu hebben wij sinds de oplevering ook de groepenkaart erbij gekregen.
De kookgroep (7,6kW) op een eigen groep met een 40A (dat is wat ik op de schakelaar zie staan) schakelaar.
Is dit nu dan correct of klopt het nog steeds niet?
Onderstaand hoe de binnenkant er uit ziet.
[Afbeelding]
De 40A op de aardlekschakelaar heeft hier helemaal niets mee te maken. Dat getal is de maximale stroom die door de aardlek mag gaan op elk moment. Bij een 25A hoofdzekering en nog ergens anders 16A aan zonnepanelen is die maximale stroom 41A, dat is binnen de norm.
Heb je meer zonnepanelen, of een grotere hoofdaansluiting, dan moet je dat extra beveiligen, of 63A aardlekschakelaars toepassen.
Verder mag je de installateur er ook op wijzen dat de huidige kookgroep fout is aangesloten. De grijze draad, die als 0 gebruikt wordt, hoort als dusdanig gemarkeerd te worden. Daar moet een blauwe krimpkous overheen, zowel in de groepenkast, als in de Perilex aansluiting in de keuken.
[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 18-10-2023 07:47 ]
Dat is niet te zeggen, want deze kast is nog niet af. Ik zie geen kookgroep, maar wel 2 stuks bedrading voor 3-fase zonder dat duidelijk is waar die voor is. Mijn gok, eentje is voor de kookplaat, de ander voor de zonnepanelen.jaccohierden schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:33:
[...]
De draden kunnen dus ook nog verschillen en de verdeling op hoofdzekeringen ook. Zit dat bij mij wel goed voor zover jij kan zien?https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76840520
Draadkleuren zijn in de basis: blauw=nul, bruin, zwart, grijs=fase en geel-groen is randaarde. Dan zijn er nog schakeldraden (tussen schakelaars en verlichting). Die zijn vrijwel altijd zwart, soms met een witte markering er op en zijn dunner. Ook kom je nog rode aders tegen, dat zijn signaaldraden, bijvoorbeeld voor de brandmelders. Dit zijn ook fasedraden, hier staat dus ook 230V op.
De enige uitzondering die je mag maken is als je een 5-aderige kabel gebruikt (YMvK of XMvK maakt niet uit). Daarin zitten bruin, zwart, grijs, blauw en geel-groen. Alleen in het geval van een kookgroep, mag je de grijze draad als nul gebruiken horend bij de zwarte fase. Je hoort de uiteindes dan wel blauw te markeren met een krimpkousje, zodat duidelijk is wat wat is. Dit gebeurt echter vrijwel nooit.
Soms schrijft de installateur op de doos in de keuken nog wel even L1,L2,N1,N2 op, soms alleen L,L,N,N (daar heb je niets aan) en soms schrijft hij niets op. Jammer, want juist een Perilex is geen gestandaardiseerde stekker. Je mag daar dus alles zelf kiezen. De elektricien die een kookplaat aansluit zal dus ook altijd moeten controleren of de kleuren van de aansluitkabel kloppen....
Elke andere 3-fase aansluiting mag gemaakt worden met bruin/zwart/grijs als fases, of met 3 keer bruin (soms markeer je die dan met 1, 2, of 3 puntjes op de mantel aan beide kanten).
In de meterkast zelf zie je vaak alleen zwarte fase-draden. Dat is gewoon goedkoper, zo hoeft de installateur maar 1 kleur in de bus te hebben. Netter zou het zijn om inderdaad alle drie de fasekleuren te gebruiken.
Onlangs de groepenkast voor de nieuwbouwwoning voor het eerst kunnen bekijken. Kan iemand bevestigen dat de aannemer het ook zo heeft geïnstalleerd, zoals is afgesproken?
Eerdere reactie van de aannemer:
Wij plaatsen inderdaad een fornuisgroep achter een 3 x 25 Ampere aansluiting.
Echter, doordat wij gebruik maken van 4-polige aardlekschakelaars verdelen wij deze fornuisgroep over 2 fases. Hierdoor is er 2 x 16 x 230 = 7360 Watt aan vermogen beschikbaar voor de kookplaat.
Wanneer dit achter een 2-polige aardlekschakelaar aangesloten wordt, is er zoals de koper terecht opmerkt, maar 25 x 230 = 5750 Watt aan vermogen beschikbaar voor de kookplaat.”
Eerdere reactie van de aannemer:
Wij plaatsen inderdaad een fornuisgroep achter een 3 x 25 Ampere aansluiting.
Echter, doordat wij gebruik maken van 4-polige aardlekschakelaars verdelen wij deze fornuisgroep over 2 fases. Hierdoor is er 2 x 16 x 230 = 7360 Watt aan vermogen beschikbaar voor de kookplaat.
Wanneer dit achter een 2-polige aardlekschakelaar aangesloten wordt, is er zoals de koper terecht opmerkt, maar 25 x 230 = 5750 Watt aan vermogen beschikbaar voor de kookplaat.”
:strip_exif()/f/image/rhSEvaDQmPhLI23ip4VFvn1G.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, hier zijn 2-polige aardlekschakelaars toegepast. Maar ik zie geen kookgroep, waar zit de kookplaat? Is dat groep 4? Dan is het correct.
Groep 7 is verkeerd gemarkeerd. Die moet niet groen gemarkeerd zijn.
Groep 4 is krachtgroep. Ik heb verder geen krachtgroep aansluitingen dan de kookplaat. Dus dan zou het alleen maar 4 kunnen zijn? De beschrijving van de groepen ontvang ik bij de oplevering.Blihi schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:19:
Nee, hier zijn 2-polige aardlekschakelaars toegepast. Maar ik zie geen kookgroep, waar zit de kookplaat? Is dat groep 4? Dan is het correct.
Wat zou de markering van groep 7 dan moeten zijn?
Kleurloos/grijs. Zit, als het goed is, namelijk niet achter de groene aardlekschakelaar.DaVe9091 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:28:
Wat zou de markering van groep 7 dan moeten zijn?
Ook niet als het gaat om slechts drie (schaam)pv panelen met een kleine omvormer?Septillion schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:24:
[...]
Kleurloos/grijs. Zit, als het goed is, namelijk niet achter de groene aardlekschakelaar.
Er mogen (mochten?) maar 4 groepen achter één aardlek, volgens de huidige kleurcodering heb je er nu 5 (kookgroep telt als 1).DaVe9091 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:08:
Ook niet als het gaat om slechts drie (schaam)pv panelen met een kleine omvormer?
Nee, want dit is een aardlekautomaat. Die hoort niet achter een aardlek, want die zit er al in.DaVe9091 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:08:
[...]
Ook niet als het gaat om slechts drie (schaam)pv panelen met een kleine omvormer?
Hier ook een Bora PURU kookplaat gekocht met een max verbruik van 7600W alleen snappen wij echt de ballen van al het elektra.
Laatst tijdens de kijkdag even een foto kunnen maken van de meterkast / perilex aansluiting, weet iemand of dit juist is?
:strip_exif()/f/image/fE0AYACrxu0eHpn2PGQb1OTB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K7MMdpDvgWEvOKrqoO4eOCCW.jpg?f=fotoalbum_large)
En nog een kleine vervolgvraag; we hebben via Keukenloods de Bora PURU aangeschaft en ze hebben een perilex stekker bij geleverd, alleen daarop staat dat het een 2-fase perlilex stekker is (https://www.keukenloods.nl/perisnoer2.html). Is dit verder gewoon prima voor het maximale vermogen (7600W) van de kookplaat of zou dit een andere stekker moeten zijn?
Laatst tijdens de kijkdag even een foto kunnen maken van de meterkast / perilex aansluiting, weet iemand of dit juist is?
:strip_exif()/f/image/fE0AYACrxu0eHpn2PGQb1OTB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K7MMdpDvgWEvOKrqoO4eOCCW.jpg?f=fotoalbum_large)
En nog een kleine vervolgvraag; we hebben via Keukenloods de Bora PURU aangeschaft en ze hebben een perilex stekker bij geleverd, alleen daarop staat dat het een 2-fase perlilex stekker is (https://www.keukenloods.nl/perisnoer2.html). Is dit verder gewoon prima voor het maximale vermogen (7600W) van de kookplaat of zou dit een andere stekker moeten zijn?
@KerstmanSint Ik zou bijna zeggen, puik werk voor de installateur! 3-fase aangesloten en zelfs labels op de Perilex!
Dit kan bijna niet anders dan gewoon netjes een krachtgroep zijn voor de kookplaat, groep 14 in de meterkast. Gezien groep 13 voor PV is en er geen kookgroep in lijkt te zitten.
Wel moet je dan de stekker van je Bora even aanpassen voor 3-fase voor je hem inplugt! De gelinkte stekker lijkt prima maar 100% doormeten dat hij goed zit met de labels op je perilex op de muur (of nog beter, die ook nameten!).
Dit kan bijna niet anders dan gewoon netjes een krachtgroep zijn voor de kookplaat, groep 14 in de meterkast. Gezien groep 13 voor PV is en er geen kookgroep in lijkt te zitten.
Wel moet je dan de stekker van je Bora even aanpassen voor 3-fase voor je hem inplugt! De gelinkte stekker lijkt prima maar 100% doormeten dat hij goed zit met de labels op je perilex op de muur (of nog beter, die ook nameten!).
@KerstmanSint @Septillion Zegt het al, maar ik wil wel nog even toevoegen dat het scheef zitten van de automaten voor mij dan ook weer een teken is dat het in ieder geval niet netjes is afgewerkt.
Daar zou ik dus ook verder in de installatie niet vreemd van opkijken.
edit: Als je al weet waar de groepen voor zijn, kunnen we eventueel zeggen of de verdeling over de fases ook ideaal is, maar deze foto's wekken een goede verwachting.
Daar zou ik dus ook verder in de installatie niet vreemd van opkijken.
edit: Als je al weet waar de groepen voor zijn, kunnen we eventueel zeggen of de verdeling over de fases ook ideaal is, maar deze foto's wekken een goede verwachting.
[ Voor 23% gewijzigd door onetime op 27-10-2023 10:50 ]
Wij hebben vandaag voorschouw gehad. Ik heb de keukenboer technische tekeningen er nog eens bijgehaald (wist ik veel een jaar geleden
) en ze hebben een 2-fase perilex gevraagd voor de Bora PURU.
Dit lijkt op de 'voldoende' implementatie? Zitten de 2 echte krachtgroepen ook achter een aardlek of hoeft dat niet? (ik heb er echt geen verstand van)
:fill(white):strip_exif()/f/image/RhLv8glyFOltcIwH0QJ4EJSm.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/mGmhNfMobKLHocMTIx1RSFti.png?f=user_large)
Dit lijkt op de 'voldoende' implementatie? Zitten de 2 echte krachtgroepen ook achter een aardlek of hoeft dat niet? (ik heb er echt geen verstand van)
:fill(white):strip_exif()/f/image/RhLv8glyFOltcIwH0QJ4EJSm.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/mGmhNfMobKLHocMTIx1RSFti.png?f=user_large)
- Algemeen hal / 1ste verd. / zolder, buitenlicht voordeur
- Wasmachine
- Warmtepomp 3-fase
- Vaatwasser
- Woonkamer, keuken, berging, buitenverl+wcd achter
- Kookgroep
- Oven
- Combi Magnetron
- Quooker
- Laadpaal 3-fase
@Danfoss Aan de kleurcodering te zien hebben ze een één fase kookgroep geplaatst. Niet goed.
edit: maar dat achter een 3fase aardlek? Ik dacht dat dat werd afgeraden. De deksel moet eraf om de draden te kunnen zien. 3 fase aardleks -kunnen- slechter werken omdat de verschillende lekstromen van de verschillende fases elkaar gedeeltelijk -kunnen- compenseren.
Dit is de reden dat ik zoveel mogelijk zelf doe, dit zou niet mijn kast worden.
edit: maar dat achter een 3fase aardlek? Ik dacht dat dat werd afgeraden. De deksel moet eraf om de draden te kunnen zien. 3 fase aardleks -kunnen- slechter werken omdat de verschillende lekstromen van de verschillende fases elkaar gedeeltelijk -kunnen- compenseren.
[ Voor 64% gewijzigd door onetime op 30-10-2023 22:16 ]
Ik weet niet zeker of de kleurcodering van de linkerkant wel klopt. Zou gek zijn toch als de helft van de warmtepomp en de kookgroep dezelfde kleurcodering hebben. Als we de sleutel krijgen weet ik het pas zeker dan kan ik de kap er even afhalen.onetime schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:12:
@Danfoss Aan de kleurcodering te zien hebben ze een één fase kookgroep geplaatst. Niet goed.
@Danfoss Deksel moet eraf om het zeker te weten.
Maar kleurmarkering op het linker deel is in ieder geval al fout
Denk dat ze bedoelen dat 3, 6 en 10 achter de gele aardlek zit maar dat geeft het nu niet weer.
Maar kleurmarkering op het linker deel is in ieder geval al fout
@Danfoss Bij de oplevering, of eerder, en een oplever punt van maken.
Ik zou deze kast niet accepteren. Om meerdere redenen.
Ik zou deze kast niet accepteren. Om meerdere redenen.
@Danfoss Dit is een ABB kast met intern een 3-fase busboard zo te zien. Je kunt ervan uit gaan dat dit inderdaad de voldoende oplossing is, maar om het zeker te weten moet hij open.
De kleurmarkering is fout. De drie-fase groep nummers 10 en 3 lijken niet achter een aardlek te zitten. Daar klopt iets niet aan. Een foto met de deksel er af zou helpen, maar er zit iets niet goed in die kast.
De kleurmarkering is fout. De drie-fase groep nummers 10 en 3 lijken niet achter een aardlek te zitten. Daar klopt iets niet aan. Een foto met de deksel er af zou helpen, maar er zit iets niet goed in die kast.
Inmiddels meer dan een jaar verder blijkt (na inschakelen SWK) er toch beweging te komen vanuit de bouwer om de kookgroep om te zetten naar een krachtgroep.jakolando schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:55:
[...]
Het heeft even geduurd...
Vorige week vooroplevering gehad, hieronder plaatjes van de kookgroep.
Ik vind het nog steeds lastige materie, maar in mijn beleving is dit niet netjes aangesloten....?
Naast de kookgroep valt onder deze aardlek ook nog een groep voor de wasdroger en een groep voor overig keukenapparatuur (oven, koelkast, vriezer), buitenverlichtig, trapkast (de quooker zit op een andere groep onder een andere aardlek).
Men biedt nu het volgende meerwerk aan:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ben benieuwd naar eventuele reacties. Mijn eerste gedacht was dat het veel geld is voor een fout die niet gemaakt dient te worden? Daarnaast, vreemd dat de kookplaat niet mee wordt genomen in het herstel?
Ik hoor graag of ik de plank mis sla en/of teveel verwacht

@jakolando Eens met jouw eerste gedachte. Dat duidelijk laten weten, eventueel €63 materiaal kosten als tegenbod. (of lever die automaat zelf aan) Omdat je er al lang mee bezig bent, om het dan af te kunnen sluiten.
(ken de details van jouw zaak niet) edit: natuurlijk ook de aansluiting op de plaat laten aanpassen.
(ken de details van jouw zaak niet) edit: natuurlijk ook de aansluiting op de plaat laten aanpassen.
[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 02-11-2023 19:23 ]
Ik hoop dat die "3 fase automaat 16Amp B-Kar" een aardlekautomaat betreft in plaats van een installatieautomaat zoals de omschrijving doet vermoeden? (ik mis de 30mA specificatie) Want ik zie geen 3-fase aardlekschakelaar zitten. Je kookplaat moet wel achter een aardlek zitten. Dus eigenlijk kan het niet anders dan dat ze een aardlekautomaat bedoelen.jakolando schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:31:
[...]
***members only***
....
Het bedrag lijkt gewoon een meerwerkopgave en geen herstel van een fout, een Hager 3f aardlekautomaat B16 30mA kost 105 Euro.
Dat achterlaten als reserve is ook een mooie, hoeven ze hem niet te crediteren. En als "reserve" heb je er niets aan bij een 3x25A hoofdaansluiting. Ze snappen blijkbaar nog steeds het probleem niet.
Goed gezien dat ook de kookplaat bekeken moet worden, want de aansluiting op de perilex moet wel kloppen natuurlijk. Zou je deze figuren aan je dure kookplaat willen laten rommelen?
De kookplaat wordt toch wel meegenomen? Ze passen de Perilex aansluiting aan naar 3-fase. Prima.jakolando schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:31:
[...]
Inmiddels meer dan een jaar verder blijkt (na inschakelen SWK) er toch beweging te komen vanuit de bouwer om de kookgroep om te zetten naar een krachtgroep.
***members only***
Ben benieuwd naar eventuele reacties. Mijn eerste gedacht was dat het veel geld is voor een fout die niet gemaakt dient te worden? Daarnaast, vreemd dat de kookplaat niet mee wordt genomen in het herstel?
Ik hoor graag of ik de plank mis sla en/of teveel verwacht
Tja, 363 euro is een hoop geld. Afhankelijk van het merk kast ben je 60 (Schneider), 105 (Hager/Eaton) of zelfs 275 (ABB) euro aan onderdelen kwijt (klik). Dan is het ook best nog even wat werk.
Ik heb laatst zelf bij een vriend van me de situatie omgezet van fout naar voldoende en dat was echt een paar uur knutselen. Nu ben ik geen elektricien en heb ik er de tijd voor genomen, maar ik moest bijvoorbeeld gaan schuiven met andere componenten in de kast om ruimte te maken voor de grotere aardlekschakelaar.
[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 03-11-2023 08:18 ]
Het wordt langzaam aan tijd om me hier ook maar eens te melden.
Ik heb een iets andere indeling van de kast dan wat ik hier meestal voorbij zie komen. Bij mij zit de aardlekschakelaar in rij met de groepen. Prima, je kan mooi zien wat er onder welke aardlekschakelaar valt. Ik heb een 3x25A hoofdzekering. Als ik de uitleg uit het nieuwbouwopeningstopic volg, trek ik dan de juiste conclusie dat het onjuist is aangesloten en dat ik dus 5,6kW tot m'n beschikking heb.
Heb aangegeven dat ik 7,6 kW wilde aansluiten (BORA PUXU) en dus 3-fase wilde. De 3-fase aansluiting 400 V 11,2 kW is mogelijk. Kosten € 450,00. Ik heb dit toen gelaten omdat ik het erg prijzig vond. Wel getekend voor Perilex 2-fase, max 7,4 kW. Maar zelfs daar komen we nu niet aan volgens mij.
:strip_exif()/f/image/MwlcwymetO8HdZ37yxPsGbKv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik graag of ik een juiste conclusie trek, of dat we de kap moeten openen om het zeker te weten.
Ik heb een iets andere indeling van de kast dan wat ik hier meestal voorbij zie komen. Bij mij zit de aardlekschakelaar in rij met de groepen. Prima, je kan mooi zien wat er onder welke aardlekschakelaar valt. Ik heb een 3x25A hoofdzekering. Als ik de uitleg uit het nieuwbouwopeningstopic volg, trek ik dan de juiste conclusie dat het onjuist is aangesloten en dat ik dus 5,6kW tot m'n beschikking heb.
Heb aangegeven dat ik 7,6 kW wilde aansluiten (BORA PUXU) en dus 3-fase wilde. De 3-fase aansluiting 400 V 11,2 kW is mogelijk. Kosten € 450,00. Ik heb dit toen gelaten omdat ik het erg prijzig vond. Wel getekend voor Perilex 2-fase, max 7,4 kW. Maar zelfs daar komen we nu niet aan volgens mij.
:strip_exif()/f/image/MwlcwymetO8HdZ37yxPsGbKv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik graag of ik een juiste conclusie trek, of dat we de kap moeten openen om het zeker te weten.
Je hebt gewoon een enkel fase kookgroep op dezelfde fase als de groepen 4 en 5 (wat zit daar op?). Dat is dus maximaal 7.6 kW, maar zal we begrensd worden door een 25 A hoofdzekering (dus max 5.75 kW totaal voor de groepen 4, 5 en kookgroep).LordBusiness schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:16:
[Afbeelding]
Oplossing is eenvoudig. 3-fasen alamat onderaan toevoegen (zelfde als die van de WP) voor je kookplaat.
@LordBusiness ze moeten sowieso terugkomen. Dat is de verkeerde sticker voor pv. Die moet op de omvormer en andere toegangspunten (oa lasdoos en dc schakelaar) indien van toepassing.
Bedankt voor de reacties, zo snel! 
). Maar voordat die aan de slag gaat eerst proberen de aannemer het zelf op te laten lossen.
Dankje, dat was ik uiteindelijk zelf al van plan omdat dat aanzienlijk goedkoper zou zijn dan de 450 euro, omdat m'n eigen elektricien toch wat dingen gaat aanpassen. Als ik diezelfde Siemens wil kopen ben ik zo'n 200 euro kwijt (wel levertijd btwAndrehj schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:29:
[...]
Je hebt gewoon een enkel fase kookgroep op dezelfde fase als de groepen 4 en 5 (wat zit daar op?). Dat is dus maximaal 7.6 kW, maar zal we begrensd worden door een 25 A hoofdzekering (dus max 5.75 kW totaal voor de groepen 4, 5 en kookgroep).
Oplossing is eenvoudig. 3-fasen alamat onderaan toevoegen (zelfde als die van de WP) voor je kookplaat.

Kan ik ergens wat meer hierover terug lezen? Dan kan ik dit bij de vooroplevering melden. Ik was trouwens een soort van verbaasd dat het maar 1-fase is. Geen idee wat hier voor of nadeel van is. Ik hoop dat ik het qua opwekking wel ideaal kan benutten...Ricko1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:49:
@LordBusiness ze moeten sowieso terugkomen. Dat is de verkeerde sticker voor pv. Die moet op de omvormer en andere toegangspunten (oa lasdoos en dc schakelaar) indien van toepassing.
Lijkt op een standaard brady sticker. Bij jouw zit nu een vak 2 sticker ipv vak 1.LordBusiness schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:09:
[...]
Kan ik ergens wat meer hierover terug lezen? Dan kan ik dit bij de vooroplevering melden. Ik was trouwens een soort van verbaasd dat het maar 1-fase is. Geen idee wat hier voor of nadeel van is. Ik hoop dat ik het qua opwekking wel ideaal kan benutten...
https://www.solareasy.nl/PV-stickervel
De 1 fase pv maakt niet uit voor de energiekosten. De meter saldeert intern tussen de fases voor opwek en teruglevering.
Het enige nadeel is dat bij netcongestie de omvormer eerder afschakelt.
Het is ook afhankelijk van de hoeveelheid zonnepanelen of 3 fase kan en nodig is. Als het 2 tot 4 van die 'schaam panelen' zijn om aan de BENG norm te voldoen heeft 3 fase geen zin.
Edit: ik zie een 20A automaat. Wat is het vermogen van de omvormer?
[ Voor 3% gewijzigd door Ricko1 op 12-11-2023 14:28 ]
Mooie kast op zich, maar "verkeert" ingericht.LordBusiness schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:16:
[Afbeelding]
- Drie aardleks op bovenste rij met ernaast de erbij horende automaten. (netjes verdeelt)
- Drie fase op onderste rij, net als hoofdschakelaar, PV en bel trafo.
- Kookgroep ook als drie fase groep op onderste rij.
Dat klinkt een stuk logischer qua verdeling, er komen nog wel een aantal groepen bij straks:
- Stoomoven;
- Droger;
- Buiten;
- 3 fase laadpunt.
@LordBusiness Stoomoven en droger op een gewone groep op één van de aardleks, de grote verbruikers verdeelt over de fases. Op de bovenste rij. Buiten liefst op een eigen alamat. Laadpunt ook een alamat.
Ik zou op de onderste rij doen;
EV-kracht-alamat(4), PV-alamat(2), Hoofdschakelaar(4), Kook-krachtgroep(4), Warmtepomp-alamat(4). Vol.
Bovenste rij: t/m kookgroep zoals het is; bruggetje van kookgroep af en je hebt 2 losse groepen. Beltrafo er uit, aardlek met groepen van onderste rij aansluiten bij voormalige kookgroep. Buiten alamat.
(En nog één plaats over op linker aardlek.)
Beltrafo uit de kast en anders opgelossen. Een beetje krap maar netjes. (de fases vanaf HoofdSchakelaar van links naar rechts naar de aardleks, geen kruisende draden. Bruin, zwart en grijs)
Wil je perse de beltrafo handhaven dan zou je de droger kunnen combineren met de wasmachine, als ze naast elkaar staan. Tegenwoordig, zeker als je een warmtepompdroger neemt, kan dat op één groep.
Wordt het wel wat minder netjes omdat je de uitlijning van je aardleks verliest of de groepen niet gelijk over de fases verdeeld.
Ik zou op de onderste rij doen;
EV-kracht-alamat(4), PV-alamat(2), Hoofdschakelaar(4), Kook-krachtgroep(4), Warmtepomp-alamat(4). Vol.
Bovenste rij: t/m kookgroep zoals het is; bruggetje van kookgroep af en je hebt 2 losse groepen. Beltrafo er uit, aardlek met groepen van onderste rij aansluiten bij voormalige kookgroep. Buiten alamat.
(En nog één plaats over op linker aardlek.)
Beltrafo uit de kast en anders opgelossen. Een beetje krap maar netjes. (de fases vanaf HoofdSchakelaar van links naar rechts naar de aardleks, geen kruisende draden. Bruin, zwart en grijs)
Wil je perse de beltrafo handhaven dan zou je de droger kunnen combineren met de wasmachine, als ze naast elkaar staan. Tegenwoordig, zeker als je een warmtepompdroger neemt, kan dat op één groep.
Wordt het wel wat minder netjes omdat je de uitlijning van je aardleks verliest of de groepen niet gelijk over de fases verdeeld.
@onetime Wat een luxe zo uitgewerkt en goede tip van de alamat voor buiten en de winst van de kookgroep. Die neem ik nog even mee.
De beltrafo kan inderdaad los, had al gekeken naar een extra kast voor 12 stuks, daar is nog ruimte voor en wellicht komt er nog wat bij op zolder in de toekomst. Wasmachine/droger ook over gedacht maar wil deze voor nu apart, kan dan altijd vanuit daar de groep gebruiken voor de rest van de zolder mocht ik deze indelen.
De beltrafo kan inderdaad los, had al gekeken naar een extra kast voor 12 stuks, daar is nog ruimte voor en wellicht komt er nog wat bij op zolder in de toekomst. Wasmachine/droger ook over gedacht maar wil deze voor nu apart, kan dan altijd vanuit daar de groep gebruiken voor de rest van de zolder mocht ik deze indelen.
@LordBusiness Als je er toch een 6-12unit extra kast naast zet zou ik de 1 fase alamats en beltrafo daar in doen. (PV, beltrafo, buiten-alamat) (2 rijen van 6?) Dan wordt de bestaande kast echt strak.
[ Voor 19% gewijzigd door onetime op 13-11-2023 20:14 ]
@LordBusiness Een onbeantwoorde vraag is dan nog de 20A voor de PV. Wat is het voor omvormer?
Want met 20A ga je goed over de 40A rating van de aardlekschakelaars.
Sorry, ik wilde het kookgroep topic niet veranderen in check mijn meterkast maar nu je het toch vraagt: Het gaat een opstelling op zuidoost (4st) / noordwest (8st) op 40 graden van elk 430Wp, totaal dus 5.160 Wp. Een Goodwe GW4200-DNS-30 omvormer zit erop.Septillion schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:44:
@LordBusiness Een onbeantwoorde vraag is dan nog de 20A voor de PV. Wat is het voor omvormer?
@LordBusiness Je hebt gelijk maar nu je toch algemeen over wijzigingen hebt. Misschien dan goed idee om af te splitsen?
Qua PV, an sich heeft die omvormer inderdaad een 20A nodig en zit je dus met het >40A verhaal.
Maar als ik snel de opstelling in PV calc gooi (en dan ga ik even uit van hier in de buurt, zuidoost = 135 graden, noordwest = 315 graden en standaard temp coefficient) dan kom ik maar op een piek van 2937W uit. Omvormer lijkt me dus nogal zwaar overbemeten...
Qua PV, an sich heeft die omvormer inderdaad een 20A nodig en zit je dus met het >40A verhaal.
Maar als ik snel de opstelling in PV calc gooi (en dan ga ik even uit van hier in de buurt, zuidoost = 135 graden, noordwest = 315 graden en standaard temp coefficient) dan kom ik maar op een piek van 2937W uit. Omvormer lijkt me dus nogal zwaar overbemeten...
Dit topic is gesloten.