Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRFTHRD
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-04-2022
We zijn momenteel bezig met de installatie van onze nieuwe keuken, maar met één ding wil ik toch even jullie hulp en ervaring inschakelen; de kookplaat.

We hebben een Bora Puru inductieplaat met ingebouwde afzuiging gekocht en daarbij een Perilex 16A stekker en de correcte kabel voor de tweefaseaansluiting...

Maar nu ben ik de weg even kwijt. Wie kan me vertellen hoe de boel aan te sluiten?

We hebben in huis een aparte kookgroep met 2-fase aansluiting (2x 230V).
De kabel heeft een zwarte, grijze, blauwe, bruine en groen/grijze aansluiting, hoe aansluiten op de Perilex stekker?
En onderstaande schema staat in de handleiding van de kookplaat. Hoe moet ik de stekkers verbinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDbPabsIBN-_PUXYulBmCHf0NM8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qMhCjw1L3Isz5Gmj8ykFq2cq.jpg?f=user_large

Hoor het graag! Hartelijke groet uit het midden van het land.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
DRFTHRD schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:51:
We hebben in huis een aparte kookgroep met 2-fase aansluiting (2x 230V).
Een kookgroep is in de regel een één-fase aansluiting, verdeeld over twee (vaak 16A) groepen. De Bora vereist zo te zien twee of drie aparte fases, dus dan heb je eigenlijk een 3-fase/krachtgroep nodig. De 1-fase optie is in de regel niet geschikt voor Nederlandse aansluitingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 06:50
Je moet het eerste schema gebruiken, de 3 fasige dus, de kabel die je hebt is hiervoor.
L1 is bruin,
L2 is zwart
L3 is grijs
4 is blauw (Nul, en deze is intern doorgelust naar contact 5)
En PE is de aarde en groen/geel.

Echter geef je aan dat een een 2 fase kookgroep heb, ik denk dat je bedoel dat je een 2x 230 kookgroep heb maar dit is gewoon twee keer en automaat op de zelfde fase maar twee keer op bv 16a afgezekerd. Dit is iets heel anders.

Dus als je een 3 fasige aansluiting heb (drie hoofdzekeringen onder de meter) dan sluit je de kookplaat dus ook op 3 fase aan. In dit geval moet je dus een nieuwe 4polige aardlekautomaat plaatsen. Juiste bekabeling van de perilex naar de meterkast, zelfde kleuren als in de kabel zitten.
Bv: https://www.elektramat.nl...8d1zKgLMGC8gaArVUEALw_wcB

Mocht je geen drie fase hoofd aansluiting hebben kan je helaas niets met deze kookplaat.

Of je sluit hem aan op de een fase, maar in dat geval ook een andere zekering en kan je waarschijnlijk niet de volledige capaciteit van de kookplaat benutten.

[ Voor 31% gewijzigd door BBB-Nick op 09-06-2021 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Zoals @BBB-Nick al aangaf, je kunt het vermogen terugschroeven zodat je je 'm op een standaard 16A groep kunt aansluiten, maar dat is wel zonde van de mogelijkheden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0OK5HCnUTQbE090khs9UOI_lt8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3BlU8dq3Zy00paP5ve0uTkJC.png?f=user_large
Mocht er tussen N1 en N2 een verwijderbare brug zitten dan zou je haast denken dat 'ie ook op een kookgroep kan via L1 & N1 en L2+L3 & N2 zoals de meeste 7.6KW kookplaten, maar aangezien hier niks over in de handleiding staat zou ik er niet van uitgaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-04 11:22
Nielson schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:13:
[...]
Een kookgroep is in de regel een één-fase aansluiting, verdeeld over twee (vaak 16A) groepen. De Bora vereist zo te zien twee of drie aparte fases, dus dan heb je eigenlijk een 3-fase/krachtgroep nodig. De 1-fase optie is in de regel niet geschikt voor Nederlandse aansluitingen.
Sorry, maar dit is gewoon onzin. Het gebruik van het woord fase is inderdaad niet correct op basis van ons electriciteitsnet, maar in deze context betekend twee fasen gewoon hetzelfde als een kookgroep. Dus twee 16A automaten aangesloten op dezelfde fase. Meestal is de hoofdzekering in dit soort gevallen 35A, waardoor 2x16A gewoon mag.

Voor de TS: je gebruikt het tweede aansluitschema. Je plaatst dan een brug tussen L2 en L3. Let er hierbij op dat je wel twee nul-draden hebt, omdat er anders 32A over 2.5mm² kan lopen en dat is niet veilig.

Mocht je een 3x25A als hoofdaansluiting hebben is het echter aan te raden om een 3-fase alamat te laten plaatsen.

Als je bij 1 van deze dingen twijfelt, is het zeker het geld waard om er een elektricien naar te laten kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 06:50
nirgilis schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:01:
[...]

Sorry, maar dit is gewoon onzin. Het gebruik van het woord fase is inderdaad niet correct op basis van ons electriciteitsnet, maar in deze context betekend twee fasen gewoon hetzelfde als een kookgroep. Dus twee 16A automaten aangesloten op dezelfde fase. Meestal is de hoofdzekering in dit soort gevallen 35A, waardoor 2x16A gewoon mag.

Voor de TS: je gebruikt het tweede aansluitschema. Je plaatst dan een brug tussen L2 en L3. Let er hierbij op dat je wel twee nul-draden hebt, omdat er anders 32A over 2.5mm² kan lopen en dat is niet veilig.

Mocht je een 3x25A als hoofdaansluiting hebben is het echter aan te raden om een 3-fase alamat te laten plaatsen.

Als je bij 1 van deze dingen twijfelt, is het zeker het geld waard om er een elektricien naar te laten kijken.
Eeh, wat je zeg klopt niet hoor, lees anders even de handleiding van dat apparaat...

https://www.google.com/ur...RZ2gL&cshid=1623259072339

Aansluitspanning 380~415V bij N2/N3
Of aansluitspanning 220~240V bij N1

Als je twee keer 1 fase aansluit op de kookplaat middels schema twee gaat het niet goed want hij krijgt maar 230V en hij heeft op die manier 380~415 nodig

Twee keer aansluiten op 1 fase geeft nog steeds 230V.

Aansluiten op twee fase...faseverschuiving....geeft 380~415Volt.

Dus zoals gezegd hebbend, heb je een drie fase aansluiting, plaats een drie fase alamat en benut het volledige apparaat, heb je één fase aansluiting gebruik schema drie.

Overigens @DRFTHRD je mag (officieel gezien) het apparaat niet met een kabel met perilex stekker in een perilexaansluiting aansluiten, deze moet met een vaste verbinding aangesloten worden. Zie handleiding. Kan overigens wel gewoon prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nirgilis
BBB-Nick schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:23:
[...]

Eeh, wat je zeg klopt niet hoor, lees anders even de handleiding van dat apparaat...

https://www.google.com/ur...RZ2gL&cshid=1623259072339

Aansluitspanning 380~415V bij N2/N3
Of aansluitspanning 220~240V bij N1

Als je twee keer 1 fase aansluit op de kookplaat middels schema twee gaat het niet goed want hij krijgt maar 230V en hij heeft op die manier 380~415 nodig

Twee keer aansluiten op 1 fase geeft nog steeds 230V.

Aansluiten op twee fase...faseverschuiving....geeft 380~415Volt.

Dus zoals gezegd hebbend, heb je een drie fase aansluiting, plaats een drie fase alamat en benut het volledige apparaat, heb je één fase aansluiting gebruik schema drie.
toon volledige bericht
De aansluitspanning is puur omdat er tussen de fases 400V staat, maar er wordt nergens in het circuit 400V gebruikt. Zoals je in het aansluitschema ook ziet zijn alle spanningen ten opzichte van de nul. In de plaat zelf doet L1 de een kant van de kookplaat en L2 de andere kant. L2 doet ook de afzuiging als er geen L3 is.

Daarom is de plaat ook 7.4 kW. 2 x 16A x 230V.

Zo zit het bij mij aangesloten, en ik heb toch echt het volledige vermogen beschikbaar. Je kan hier ook genoeg voorbeelden van vinden in het Bora topic.

Edit: ik ben het overigens met je eens dat dit niet goed aangegeven staat in de handleiding, maar zo kan het wel bij de dit soort inductie platen, omdat ze intern niet gekoppeld zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door nirgilis op 09-06-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:10
TS zegt kookgroep te hebben, dus 2 gelijke fases die aangesloten te worden als afbeelding 6.48.

Waarom er vervolgens gekozen is om een 5 aderige kabel van kast naar kookplaat te trekken is mij een raadsel.

Kijk in meterkast welke draden op de 2x L(ive)! van de kookgroep zijn aangesloten. Deze moet 1 op L1, 1 op L2+L3.

De 2 aansluitingen van N(eutral) in de meterkast van de kookgroep, moeten op N1 en N2.

Kookgroep bestaat uit 2 aan elkaar vastzittende groep schakelaars. Wat je op L1 aansluit hoort de N1 draad bij die uit dezelfde schakelaar komt.

L2+L3 moeten uit 2e schakelaar komen dan, met die neutral op N2

Mocht je het niet vertouwen, maak even een foto van je Kookgroep in je open meterkast, waar de kleuren duidelijk zijn hoe ze aangesloten zijn. Dan kan hier vast iemand vertellen welke draad op welke plek in de kookplaat moet.

[ Voor 15% gewijzigd door Cyriel85 op 09-06-2021 21:26 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperli
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01 11:31
Hoi DRFTHRD,

Ik heb dezelfde inductieplaat gekocht en kan deze aanslutien op 3fase. Zat er een bepaalde stekker bij het apparaat? Of dienen de draden direct vanuit de meterkast te worden aangesloten op het apparaat?

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Jasperli schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:12:
Hoi DRFTHRD,

Ik heb dezelfde inductieplaat gekocht en kan deze aanslutien op 3fase. Zat er een bepaalde stekker bij het apparaat? Of dienen de draden direct vanuit de meterkast te worden aangesloten op het apparaat?

Jasper
Je moet een perilex stekker aansluiten op de kookplaat en de Dresden vanuit de meter kast laten uitkomen in een perilex wandcontactdoos. De reden dat er geen stekker aan het apparaat zit is omdat aansluiten maatwerk afhankelijk van de lokale situatie is en door iemand met verstand van zaken gedaan moet worden.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06:22
Een kookgroep hoeft niet per definitie op dezelfde fase te zitten. Zo heeft ABB kasten met daarin busboards in de volgorde L1 - L2 - L3.

Onderstaande groepenkast heb ik thuis (reeds opgeleverde woning)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqkzHjFqxQq_9ZewEM8MivRFthI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nz7UZCDN7q8JcaxwW8msbNXb.jpg?f=fotoalbum_large
De 4-polige aardlekschakelaar (groen) voedt de 6 automaatsloten/automaten (groen) in de volgorde L1-L2-L3-L1-L2-L3. Idem dito voor blauw. Mijn kookgroep zit dus werkelijk op 2 aparte fase, namelijk L2 & L3.

De enige correcte manier om hier achter te komen is door te meten!
Zit de kookgroep op verschillende fase aangesloten dan meet je 400v tussen de 2 fase.
Zit de kookgroep op dezelfde fase aangesloten dan meet je 230v tussen de 2 fase.

Vaak wordt op dit forum geroepen dan een kookgroep niet correct is. Maar dat is dus onzin mits de kookgroep op 2 verschillende fase zit aangesloten EN de aansluitwaarde van de kookplaat 7,2kW is.

Heb je een kookplaat met 10,8kW aansluitwaarde moet je sowieso een krachtgroep plaatsen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een kookgroep in een 3fase kast is per definitie onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:23:
Een kookgroep in een 3fase kast is per definitie onzin.
Waarschijnlijk goedkoper dan een automaat voor een krachtgroep. Volgens mij zijn die dingen daarom zelfs populair in nieuwe 3 fase installaties. Waarom zou je als projectontwikkelaar meer betalen voor een krachtgroep, als je ook wegkomt met een fornuisgroep?

Hou wel in gedachte dat een fornuisgroep NIET achter 2 verschillende 1 fase ALS mag. Hij moet achter één 3 fase ALS. Maar dat klopt op de foto dus wel. Dit mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperli
Dank allemaal voor de info. Ondertussen aansluitschema binnen, inderdaad optie voor 3 fase aansluiting (2xL kookplaat en 1xL afzuiging).
Omdat ik toch een 2e kast ga plaatsen zet ik direct een 3 fase kookgroep erin achter een 3x25A hoofdzekering, makkelijk aansluiten en apart afgezekerd van de rest van de apparaten.

Ik ben benieuwd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04 23:25

KRC

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:40:
[...]

Waarschijnlijk goedkoper dan een automaat voor een krachtgroep. Volgens mij zijn die dingen daarom zelfs populair in nieuwe 3 fase installaties. Waarom zou je als projectontwikkelaar meer betalen voor een krachtgroep, als je ook wegkomt met een fornuisgroep?

Hou wel in gedachte dat een fornuisgroep NIET achter 2 verschillende 1 fase ALS mag. Hij moet achter één 3 fase ALS. Maar dat klopt op de foto dus wel. Dit mag.
Precies dit, zo besparen ze geld.
Heb hetzelfde meegemaakt met mijn Bora Pure en mijn meterkast.
Heb een 3fase meterkast met 3fase aansluiting, maar heb mooi een kookgroep en geen krachtgroep voor mijn kookplaat geleverd.

Geprobeerd om dit toch voor elkaar te krijgen, maar kreeg als antwoord dat het zo ook werkt en dat ze alles volgens de richtlijnen doen. Als ik krachtgroep zou willen zou ik dat zelf moeten laten aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlaENvG9eIKFzaip1UUU2dZsI6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcUBTKpytld6AQ8w0eQA6z4M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOv9eaa63NW0MOWpPV2tEx4NROw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebu8jMDRrQjBCxoBhJS5Vrkc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XmkB45-7oWcgC380fzETnHJ7gI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFLfFfB08lIFVX5hKBILk54q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door KRC op 31-08-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonus2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-01 22:03
ouder topic, maar weet iemand waarom bij 2-fasig N1 en N2 in de tekening doorgelust zijn? Het lijkt alsof je N2 niet gebruikt, en alleen N1 hoeft aan te sluiten. Je moet toch wel beide 0 draden aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
tonus2 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:57:
ouder topic, maar weet iemand waarom bij 2-fasig N1 en N2 in de tekening doorgelust zijn? Het lijkt alsof je N2 niet gebruikt, en alleen N1 hoeft aan te sluiten. Je moet toch wel beide 0 draden aansluiten?
Bij een 3-fase aansluiting wordt de 0 gedeeld omdat door de faseverschuiving tussen de fases er door de 0 nooit meer stroom kan lopen dan van één van de fases. Bij het middelste 2-fase schema gebruik je enkel 2 van de 3-fases maar verhaal blijft hetzelfde. Zouden L1 en L2 dezelfde fase hebben (bv bij een kookgroep op 1 fase) dan heb je ook een dubbele nul nodig, bij voorkeur zonder brug tussen N1 en N2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonus2
  • Laatst online: 04-01 22:03
Blijft lastige materie (althans, voor mij...) Ik heb twee fase (ik denk twee verschillende), alleen zijn wel beide nullen gebruikt met brug. Is dat dan een probleem?

[ Voor 6% gewijzigd door tonus2 op 06-11-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronalddeno
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-02-2022
Ik heb geen verstand van fases, kookplaten en krachtstroom, maar ik wil een Bora Pura kopen en ik heb een 1x40A aansluiting thuis. Volgens mij moet dat voldoende zijn om de Bora 1 fasig aan te sluiten, toch ? Ik hoef dan toch niet 2 groepen te gebruiken en al helemaal niet om te bouwen naar 3 fasen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:48

Asteroid9

General Failure

Dat kan wel, maar als je hem gewoon op vol vermogen wil kunnen benutten (dus niet de plaat begrenzen) moet je hem afzekeren op 32A.
In de praktijk zul je niet snel de hele kookplaat op vol vermogen belasten, maar als je dat wel doet heb je nog 8A over voor de rest van het huis.... Dus zeker niet tegelijk wasmachine, droger of andere zware apparatuur gebruiken.

Ook qua selectiviteit is het krap an. Zou het werken? Waarschijnlijk wel, maar moet je het willen: nee, denk ik niet...

De enige manier om zo'n plaat netjes te gebruiken is ombouwen naar 3-fasen, overigens hoeft dat echt geen vermogen te kosten.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
Ronalddeno schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:37:
Ik heb geen verstand van fases, kookplaten en krachtstroom, maar ik wil een Bora Pura kopen en ik heb een 1x40A aansluiting thuis. Volgens mij moet dat voldoende zijn om de Bora 1 fasig aan te sluiten, toch ? Ik hoef dan toch niet 2 groepen te gebruiken en al helemaal niet om te bouwen naar 3 fasen ?
1x40 is ruim voldoende om de plaat op een kookgroep aan de sluiten. Dan heb je gewoon het volle vermogen beschikbaar. Zo zijn dit soort kookplaten in heel Nederland aangesloten en in een 1-fase meterkast is dat gewoon de norm. Als je twijfelt, laat dan een elektricien komen
Asteroid9 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:25:
Dat kan wel, maar als je hem gewoon op vol vermogen wil kunnen benutten (dus niet de plaat begrenzen) moet je hem afzekeren op 32A.
In de praktijk zul je niet snel de hele kookplaat op vol vermogen belasten, maar als je dat wel doet heb je nog 8A over voor de rest van het huis.... Dus zeker niet tegelijk wasmachine, droger of andere zware apparatuur gebruiken.

Ook qua selectiviteit is het krap an. Zou het werken? Waarschijnlijk wel, maar moet je het willen: nee, denk ik niet...

De enige manier om zo'n plaat netjes te gebruiken is ombouwen naar 3-fasen, overigens hoeft dat echt geen vermogen te kosten.
Wat een onzin. Met gelijktijdigheid is een kookgroep op een 40A hoofdaansluiting prima binnen de norm. Als het dat niet was, had het grootste deel van elektrisch kokend Nederland een probleem. Om dan iemand de kosten van overschakelen naar 3-fase te adviseren boven het plaatsen van een kookgroep, is zonde van het geld.

Hier 1x35A met een bora op een kookgroep. Tijdens het koken staan gerust de Quooker, de oven, vaatwasser en de wasmachine aan. De kans dat dit allemaal tegelijk de aansluitwaarde trekt is nihiel en een smeltpatroon van de hoofdaansluiting springt niet direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperli
Het is mij allemaal gelukt. Omdat ik in een complete verbouwing zat ben ik wel voor 3 fases gegaan zodat ik "klaar ben voor toekomst". 1x aanleggen de rest van mn leven klaar zeg maar.
De keuken komt over 5 weken :-)

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter.vandongen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-04 17:23
Kun je de Bora Puru aansluiten op een Fornuisgroep van aardlekautomaten verdeeld over verschillende fase ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
peter.vandongen schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:46:
Kun je de Bora Puru aansluiten op een Fornuisgroep van aardlekautomaten verdeeld over verschillende fase ?
Een fornuisgroep van alamats? Dat is wel beuner dan beun en niet eens beunwaardig want duur.

Als je meerdere fases wilt gebruiken beter gewoon doen als het hoort: een krachtalamat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik de Jong
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-09-2022
Goedemiddag allen,

Heb alle reacties aandachtig gelezen, maar voor een leek is dit nog best wel lastig. Heb zelf ook een fornuisgroep: 16A 2P+2N. beide groepen zijn apart afgezekerd. Heb aan twee elektriciens gevraagd of aansluiting van de Bora Puru hierop mogelijk is. Conclusie: het is mogelijk volgens het 2-fasige aansluitschema. Echter geven ze beide wat anders aan:

- Elektricien 1 zegt dat je de nuldraden moet koppelen met een brug.
- Elektricient 2 zegt dat je de nuldraden niet moet koppelen met een brug, namelijk: L1 op N1 en L2+L3 op N2.

Wie heeft er gelijk?

Dank voor jullie reacties alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
hendrik de Jong schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:24:
Goedemiddag allen,

Heb alle reacties aandachtig gelezen, maar voor een leek is dit nog best wel lastig. Heb zelf ook een fornuisgroep: 16A 2P+2N. beide groepen zijn apart afgezekerd. Heb aan twee elektriciens gevraagd of aansluiting van de Bora Puru hierop mogelijk is. Conclusie: het is mogelijk volgens het 2-fasige aansluitschema. Echter geven ze beide wat anders aan:

- Elektricien 1 zegt dat je de nuldraden moet koppelen met een brug.
- Elektricient 2 zegt dat je de nuldraden niet moet koppelen met een brug, namelijk: L1 op N1 en L2+L3 op N2.

Wie heeft er gelijk?

Dank voor jullie reacties alvast!
Wat is je huisaansluiting?
Indien 3-fase: zitten er dan 2 verschillende fases aangesloten op de kookgroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-04 22:44
De hele discussie over een kookgroep achter een 3x25A aansluiting is wellicht duidelijker te volgen na het lezen van de OP in dit topic en de toelichting van @Blihi.

[ Voor 6% gewijzigd door Vitruvius op 23-09-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausse
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-02 00:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIpTFrBPGD8_poJBjyMApuja9GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Eh8MVgoyN6TiB39duif0kag.jpg?f=fotoalbum_large

Best lastig voor een leek..: heb dus 1 fase, maar electrician zegt dat je zo moet aansluiten. En dan dus fase 2 en 3 wel bevestigen of afdoppen? Help ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youri X
  • Laatst online: 27-04 23:05
Dit lijkt me niet heel erg verstandig :). Ik denk dat we het beste bij het begin kunnen beginnen. Heb je een foto van je meterkast? Dan kunnen we kijken of je een fornuisgroep (1 fase op een dubbele automaat "op twee zekeringen") of kookgroep (3 fasen) hebt. Je schrijft zelf dat je 1 fase hebt, maar gezien de foto lijkt het me goed het even te checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjeerd Pilon
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-02-2023
Hallo,

Wij zijn bezig om de Bora Puru/Pure aan het aansluiten (2 fase), 2x 16A automaat. Ik denk dat ik het juist heb aangesloten maar ontvang graag jullie reactie of het inderdaad zo is (eerste keer dat ik een kookplaat/ 2 fase aansluiten).

Bij het meten van de Perilex WCD met een multimeter kom ik op het volgende uit:

N -> L3 = 230 v ( groep 3)
L1 -> L2 = 230 v (groep 4)

Dit is volgens mij ok?

Kruislinks meten:
N -> L2 = 230v
L1 -> L3 = 230v

Klopt het dat je kruislinks over beide fases 230v mag meten? Zie foto. Of zit er ergens wat fout?

Als ik dan verder ga kijken mbt aansluiten op kookplaat, hiervoor gebruik ik een 5 x perilex kabel.
N = Blauw
L1= Bruin
L2= Zwart
L3= Grijs
Aarde = groen geel.

- WCD N moet aangesloten worden op Stekker N. Blauw draad en dient op Bora op N1 aangesloten te worden

- WCD L3 moet aangesloten worden op Stekker L3. Grijs draad en dient op Bora op L1 aangesloten te worden

- WCD L1 moet aangesloten worden op Stekker L1. Bruin draad en dient op Bora op N2 aangesloten te worden. Brug tussen N1 en N2 heb ik weggehaald.

- WCD L2 moet worden aangesloten worden op Stekker L2. Zwart draad en dient op Bora op L2 aangesloten te worden. Incl brug naar L3.

Groen/geel op aarde.

Bijgevoegd een aantal foto's.

• gokego
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-02 11:09
Ik denk dat ik het precies zo ga doen, alleen laat ik die brug N1-N2 waarschijnlijk zitten.

Heb deze hele draad gelezen, want het is ook mijn eerste keer.

'k Ga een Puru aansluiten. Stedin zegt dat ik een 1x35A aansluiting heb, en op mijn fornuisgroep zit een perilex wcd waarvan de bovenste twee op blauw en de onderste twee op bruin installatiedraad zitten. Mijn metingen zijn dezelfde als de jouwe.

Nu even wachten op de goede stekkerkabel. Had een 2,5mm2 besteld maar een 1,5mm2 gekregen.

• Tjeerd Pilon
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-02-2023
Helaas heb ik hem nu maar met 1 fase (1 automaat) kunnen aansluiten want met beide automaten vliegen de aardlekschakelaars eruit. Ik weet nog niet waar het aan ligt maar mogelijk beide nul draden icm aardlekschakelaars. Als iemand een idee heeft hoor ik dat graag. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfYXKjRU7z1CUGThL9viH_yzdxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6zmwvXk5qSxlxeBhT8l974U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:01
Tjeerd Pilon schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:07:
Helaas heb ik hem nu maar met 1 fase (1 automaat) kunnen aansluiten want met beide automaten vliegen de aardlekschakelaars eruit. Ik weet nog niet waar het aan ligt maar mogelijk beide nul draden icm aardlekschakelaars. Als iemand een idee heeft hoor ik dat graag. [Afbeelding]
Ongelofelijk dat je zo'n dure plaat koopt, maar een goed vertaalde handleiding er bij leveren is teveel gevraagd. 2 fasen benoemen wat een kookgroep niet is in een land vol met kookgroepen (al denk je af en toe op Tweakers dan 3 fasen standaard is) en een vaste aansluiting aanraden wat in NL not done is.

Moet er morgen zelf ook aan geloven dus hopelijk krijg ik het werkend en kan ik je dan informatie geven, maar hopelijk komt er nog een expert lands in dit topic :D Zie trouwens geen foto's bij je eeerste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:58
Tjeerd Pilon schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:07:
Helaas heb ik hem nu maar met 1 fase (1 automaat) kunnen aansluiten want met beide automaten vliegen de aardlekschakelaars eruit. Ik weet nog niet waar het aan ligt maar mogelijk beide nul draden icm aardlekschakelaars. Als iemand een idee heeft hoor ik dat graag. [Afbeelding]
Je kookgroep zit nu achter 2 verschillende aardleks. Het kan zijn dat de kookplaat de stroom pakt van de fase via aardlek 1 en via de nul afvoert via aardlek 2. De aardleks meten verschil en klappen er uit.

Je moet de kookgroep even een plekje naar rechts of links opschuiven op t busboard. En de groep die daar zat op het vrijgekomen plekje klikken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Beakzz schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 01:23:
[...]

Ongelofelijk dat je zo'n dure plaat koopt, maar een goed vertaalde handleiding er bij leveren is teveel gevraagd. 2 fasen benoemen wat een kookgroep niet is in een land vol met kookgroepen (al denk je af en toe op Tweakers dan 3 fasen standaard is) en een vaste aansluiting aanraden wat in NL not done is.

Moet er morgen zelf ook aan geloven dus hopelijk krijg ik het werkend en kan ik je dan informatie geven, maar hopelijk komt er nog een expert lands in dit topic :D Zie trouwens geen foto's bij je eeerste post.
Ongelofelijk dat je zon dure plaat koopt en m dan niet laat aansluiten door iemand die er verstand van heeft.

En vast aansluiten van een kookplaat zou iedereen moeten doen. Het is raar om iets dat zoveel stroom trekt met een kwetsbaardere stekker verbinding die nooit meer los gaat aan te sluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Makrolon op 17-12-2022 08:35 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:01
Makrolon schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:33:
[...]

Ongelofelijk dat je zon dure plaat koopt en m dan niet laat aansluiten door iemand die er verstand van heeft.

En vast aansluiten van een kookplaat zou iedereen moeten doen. Het is raar om iets dat zoveel stroom trekt met een kwetsbaardere stekker verbinding die nooit meer los gaat aan te sluiten.
Kan je raar vinden, maar het is wel de norm in ons landje. En in Duitsland denken ze daar weer anders over. Tot zover één EU :+

En met je eerste zin heb je gewoon een punt, maar gezien ik in een ver verleden genoeg met elektra heb gewerkt en op het oog lastigere projecten zonder moeite aan de gang krijg ben ik lichtelijk overvallen/gefrustreerd door de onduidelijkheid van deze handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Beakzz schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:17:
[...]

Kan je raar vinden, maar het is wel de norm in ons landje. En in Duitsland denken ze daar weer anders over. Tot zover één EU :+

En met je eerste zin heb je gewoon een punt, maar gezien ik in een ver verleden genoeg met elektra heb gewerkt en op het oog lastigere projecten zonder moeite aan de gang krijg ben ik lichtelijk overvallen/gefrustreerd door de onduidelijkheid van deze handleiding.
Mwoah, ik vraag me af of t in een norm is vast gelegd. Want over de hele perilex is geen goede normering hoe die aangesloten moet worden. T is een onding en ik sluit kookplaten die ik aansluit gewoon rechtstreeks met een lasdoosje er tussen aan iig.

Enne, ik heb m zonder handleiding aangesloten. Vond t schema op de kookplaat duidelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:08
Makrolon schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:33:
[...]

Zoveel stroom? 16A per fase (of groep) dat is toch niet bijzonder?
Koffiemachines (sommige) halen dat ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
akatar schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:40:
[...]

Zoveel stroom? 16A per fase (of groep) dat is toch niet bijzonder?
Koffiemachines (sommige) halen dat ook wel.
T is meer stroom dan 99 procent van de apparaten in huis trekt.

En waarom zou je een toestel in vaste opstelling in godsnaam met een stekker aansluiten? En dan ook nog een toestel die als je er een nieuwe van koopt zonder stekker geleverd word..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:08
Dat is een andere discussie.
Maar 16A over een stekker is geen enkel probleem.

Over toestellen in een vaste opstelling, inbouw vaatwassers worden ook standaard met een stekker aangesloten.

Maar ik snap je standpunt dat het niet nodig is, maar onveilig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gokego
Tjeerd Pilon schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:48:
Hallo,

Wij zijn bezig om de Bora Puru/Pure aan het aansluiten (2 fase), 2x 16A automaat. Ik denk dat ik het juist heb aangesloten maar ontvang graag jullie reactie of het inderdaad zo is (eerste keer dat ik een kookplaat/ 2 fase aansluiten).

Dit is volgens mij ok?

Kruislinks meten:
N -> L2 = 230v
L1 -> L3 = 230v

Klopt het dat je kruislinks over beide fases 230v mag meten? Zie foto. Of zit er ergens wat fout?

Als ik dan verder ga kijken mbt aansluiten op kookplaat, hiervoor gebruik ik een 5 x perilex kabel.
N = Blauw
L1= Bruin
L2= Zwart
L3= Grijs
Aarde = groen geel.

- WCD N moet aangesloten worden op Stekker N. Blauw draad en dient op Bora op N1 aangesloten te worden

- WCD L3 moet aangesloten worden op Stekker L3. Grijs draad en dient op Bora op L1 aangesloten te worden

- WCD L1 moet aangesloten worden op Stekker L1. Bruin draad en dient op Bora op N2 aangesloten te worden. Brug tussen N1 en N2 heb ik weggehaald.

- WCD L2 moet worden aangesloten worden op Stekker L2. Zwart draad en dient op Bora op L2 aangesloten te worden. Incl brug naar L3.

Groen/geel op aarde.

toon volledige bericht
Bij mij werkt-ie inmiddels, net zo aangesloten. (De fornuisgroep zit bij mij inderdaad wel op één aardlekschakelaar.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gokego
Makrolon schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:32:
[...]

Je kookgroep zit nu achter 2 verschillende aardleks. Het kan zijn dat de kookplaat de stroom pakt van de fase via aardlek 1 en via de nul afvoert via aardlek 2. De aardleks meten verschil en klappen er uit.

Je moet de kookgroep even een plekje naar rechts of links opschuiven op t busboard. En de groep die daar zat op het vrijgekomen plekje klikken.
Betekent dit niet dat Tjeerd ook grijs en zwart zou kunnen omdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritzer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-03 11:10
Dank, deze aansluiting werkte bij mij perfect
Tjeerd Pilon schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:48:
Hallo,

Dit is volgens mij ok?

Kruislinks meten:
N -> L2 = 230v
L1 -> L3 = 230v

N = Blauw
L1= Bruin
L2= Zwart
L3= Grijs
Aarde = groen geel.

Groen/geel op aarde.

toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-04 21:32
Ik heb de Bora via Keukenconcurrent. Zij hebben hem vorige week op een 2 fase (achter 1x 35a meterkast) geprobeerd aan te sluiten. Maar elke keer als de perilex erin gaat slaat de aardlekschakelaar uit.
In de meterkast zitten 2 16a zekeringen. Bruin (F) en Blauw (N) op 1 groep. Zwart (F) en Grijs (N) op de 2e en de Geel/Groene op de aarde rail.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6h6z-rZlhBAqNmIuNYmT2M1qUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKXle2QiyyUoXppeDRqdlaI5.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna in een perilex wcd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_NEqYS4mY84Tt-keX7vTQbXxFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5HDPkZLpxWfzKQKedTvzIhB.jpg?f=fotoalbum_large

Op de Bora als volgt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIa3f1oOOLriNrk5ChLWAYZfhdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpC5J6xrrPe4lFd3oMeIz4mt.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen N1 en N2 zit een brug en tussen L2 en L3 zit een brug.

Wij komen er niet uit. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:15

BCC

Officieel is er geen aansluit schema voor - er is hier al voorgesteld om 1 zwart, 2 bruin en brug naar 3. 4 blauw en 5 grijs te doen. Maar geen garantie dat het werkt.

Maar laat de keukenboer er een Electricien naar kijken? Want de perliex zo uit de grond verdient ook geen schoonheidsprijs.

[ Voor 12% gewijzigd door BCC op 06-02-2023 20:57 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
BCC schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:55:
Officieel is er geen aansluit schema voor - er is hier al voorgesteld om 1 zwart, 2 bruin en brug naar 3. 4 blauw en 5 grijs te doen. Maar geen garantie dat het werkt.

Maar laat de keukenboer er een Electricien naar kijken? Want de perliex zo uit de grond verdient ook geen schoonheidsprijs.
Geen aansluitschema? Dat staat toch de sticker op de Bora?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AG-J2FkKnkzkvDQhe6YS4ZqIMR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtif8cSdR2BkCQmbhzrqUu2L.jpg?f=fotoalbum_large

Wat jij voorstelt is dus om bruin en zwart om te draaien en de brug tussen 3 en 4 te verwijderen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIa3f1oOOLriNrk5ChLWAYZfhdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpC5J6xrrPe4lFd3oMeIz4mt.jpg?f=fotoalbum_large

Keukenconcurrent zegt geen elektriciens in dienst te hebben. Alleen monteurs die doen wat ze op een papiertje hebben. En dan zeggen "ik heb alles goed aangesloten" en dan vertrekken.

Ze hebben nu aangeboden om Bora contact op te laten nemen. Op zich prima. Maar als er meer mensen dit probleem hebben (gehad) ligt het wellicht aan de manier van aansluiten.

Edit:

Zwart en bruin omgedraaid. Dat maakt, zoals te verwachten, geen verschil. Helaas.

[ Voor 34% gewijzigd door Kitser op 06-02-2023 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nimmer99
  • Laatst online: 20-04 21:54
Kitser schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:32:
... Maar elke keer als de perilex erin gaat slaat de aardlekschakelaar uit.
In de meterkast zitten 2 16a zekeringen.
...
Op de foto is de aardlek niet te zien. Weet je zeker dat de aardlek uit slaat? Of bedoel je dat 1 van de twee zekeringen uit gaat?

Indien het inderdaad de aardlek is: Weet je zeker dat beide zekeringen op dezelfde aardelek zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
nimmer99 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:09:
[...]

Op de foto is de aardlek niet te zien. Weet je zeker dat de aardlek uit slaat? Of bedoel je dat 1 van de twee zekeringen uit gaat?

Indien het inderdaad de aardlek is: Weet je zeker dat beide zekeringen op dezelfde aardelek zitten?
Het is echt de aardlekschakelaar. Sterker nog. Ik heb 2 aardlekschakelaars die eruit klappen. Die van de groene groep en de witte groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FHnU0OVzfxCbNrO1WUJHxCjZtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXuKw0EpZ5tWYIzz02kZPuUt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:37

BrZ

Kitser schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:03:
[...]

Het is echt de aardlekschakelaar. Sterker nog. Ik heb 2 aardlekschakelaars die eruit klappen. Die van de groene groep en de witte groep.

[Afbeelding]
Dan zitten die 2 automaten zo goed als zeker ieder achter een andere aardlek. En dat gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
BrZ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:20:
[...]

Dan zitten die 2 automaten zo goed als zeker ieder achter een andere aardlek. En dat gaat niet werken.
Ik snap niet wat je bedoelt.
De automaten zitten goed. En dat gaat niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
Kookplaten horen bij huishoudelijk. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-04 18:40
Kitser schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:30:
[...]

Zou je eens een foto van je gehele groepenkast kunnen maken zonder deksel. Waarschijnlijk word je busboard waar je automaten op zitten gevoed in 2 helften. 6 automaten op de ene helft en 6 automaten op de andere helft... (afhankelijk van welk type busboard je hebt). Als de ene aardlek de ene helft van je busboard voedt en dan de andere aardlek de andere helft dan is een foutje zo gemaakt. Waarschijnlijk zitten de 2 automaten (je kookgroep dus) net verdeeld op je busboard tussen je 2 aardleks. Daardoor klapt deze er uit als je je kookplaat aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
PotatoChip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:57:
[...]

Zou je eens een foto van je gehele groepenkast kunnen maken zonder deksel. Waarschijnlijk word je busboard waar je automaten op zitten gevoed in 2 helften. 6 automaten op de ene helft en 6 automaten op de andere helft... (afhankelijk van welk type busboard je hebt). Als de ene aardlek de ene helft van je busboard voedt en dan de andere aardlek de andere helft dan is een foutje zo gemaakt. Waarschijnlijk zitten de 2 automaten (je kookgroep dus) net verdeeld op je busboard tussen je 2 aardleks. Daardoor klapt deze er uit als je je kookplaat aanzet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9KEo2RRYpSI3XKTcpbEAaMh4ZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WDtU2DN8QZYVQCtjLAe4jrj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNxMgpO6XuQuKexGcKCdB0kGXBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xtEGIFK2OxXod7xqLrSyT0L.jpg?f=fotoalbum_large

Kan je dat op deze foto's zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:21
Ja, beide aardleks voeden 1 kant van de bovenste rail. De ene de eerste linker 6 automaten, de andere rechter 6 stuks.

De Kookgroep zit nu precies in het midden dus zowel op aardlek 1 als 2. In principe een kwestie van de automaten van de kookgroep en die ene rechts er van allemaal 1 plekje opschuiven.

Ander punt is wel dat er volgens de norm maar 4 groepen achter 1 aardlek mogen. Daarin voldoet de meterkast nu al niet.

edit:
In principe zou er dus nog een aardlek bij moet moeten.
En het busboard vervangen moeten worden voor eentje die door 3 aardlekken gevoed kan worden. Dan kun je er voor zorgen dat niet meer dan 4 groepen achter 1 aardlek hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door pickboy op 07-02-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-04 18:40
Je kookgroep zit op positie 6 en 7 op je busboard. 1 t/m 6 word beveiligd door aardlek 1 en 7 t/m 12 word beveiligd door aardlek 2. (meet dit voor de zekerheid nog even na). Dit betekend dus dat je kookgroep verdeeld zit over 2 aardlekschakelaars. Dit hoort natuurlijk 1 te zijn en daarom klappen ze er ook beide uit. dit kan je oplossen door je kookgroep een positie op te schuiven samen met die andere groep.

Daarnaast twijfel ik of dat brugje tussen 4 en 5 er ook uit moet maar er is vast iemand die vaker een bora door de handen heeft gehad. Blijf de handleiding een beetje onduidelijk vinden aangezien er gesproken wordt over 2 fasig. Terwijl dat brugje onder de nullen wel meetekend wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door PotatoChip op 07-02-2023 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
PotatoChip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:07:
[...]

Je kookgroep zit op positie 6 en 7 op je busboard. 1 t/m 6 word beveiligd door aardlek 1 en 7 t/m 12 word beveiligd door aardlek 2. (meet dit voor de zekerheid nog even na). Dit betekend dus dat je kookgroep verdeeld zit over 2 aardlekschakelaars. Dit hoort natuurlijk 1 te zijn en daarom klappen ze er ook beide uit. dit kan je oplossen door je kookgroep een positie op te schuiven samen met die andere groep.

Daarnaast twijfel ik of dat brugje tussen 4 en 5 er ook uit moet maar er is vast iemand die vaker een bora door de handen heeft gehad.
pickboy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:07:
[...]

Ja, beide aardleks voeden 1 kant van de bovenste rail. De ene de eerste linker 6 automaten, de andere rechter 6 stuks.

De Kookgroep zit nu precies in het midden dus zowel op aardlek 1 als 2. In principe een kwestie van de automaten van de kookgroep en die ene rechts er van allemaal 1 plekje opschuiven.

Ander punt is wel dat er volgens de norm maar 4 groepen achter 1 aardlek mogen. Daarin voldoet de meterkast nu al niet.

edit:
En het busboard vervangen moeten worden voor eentje die door 3 aardlekken gevoed kan worden. Dan kun je er voor zorgen dat niet meer dan 4 groepen achter 1 aardlek hebt.
Jongens, super bedankt. Dat was het!
Ik heb inderdaad de kookgroep en de groep ernaast een plaatsje opgeschoven.
Nu werkt de Bora! _/-\o_

Alleen nog een vraagje over die 4 groepen op een aardlek....
Als dat de norm is waarom is er dan wel plaats voor 6 groepen?

En wat is het risico als ik het zo laat zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nimmer99
  • Laatst online: 20-04 21:54
Kitser schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:30:
[...]
Twee automaten op verschillende aardlekken gaat in dit geval niet werken. (de rest van mijn tekst hieronder doet de aanname dat dit het issue is in jouw geval.)

Korte uitleg aardlek: Een aardlek meet hoeveel stroom naar het apparaat gaat en hoeveel stroom er weer terug komt. Als daar een verschil tussen zit dan schakelt de aardlek de stroom uit, want er "lekt" dan namelijk ergens stroom weg.

Korte uitleg jouw situatie: Op jouw apparaat zie je een brug tussen twee N aansluitingen, dat betekent dat de stroom op de terugweg zelf kan kiezen via welke aardlek hij terug wil lopen ongeacht via welke aardlek die op de heenweg heeft gevolgd. Daardoor is de stroom die heen en terug gaat door door een enkele aardlek niet meer in balans en schakelt die af.

Oplossing in dit geval: Zet beide automaten op 1 aardlek. Zorg dat er zo'n balkje opzit zodat ze als eenheid werken (heb je geloof ik al). Dit noemen ze ook wel een 'kookgroep'. Een kookgroep telt als 1 groep (ook al zitten er 2 automaten op), wat relevant is als je niet meer dan 4 groepen achter 1 aardlek wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
nimmer99 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:54:
[...]

Twee automaten op verschillende aardlekken gaat in dit geval niet werken. (de rest van mijn tekst hieronder doet de aanname dat dit het issue is in jouw geval.)

Korte uitleg aardlek: Een aardlek meet hoeveel stroom naar het apparaat gaat en hoeveel stroom er weer terug komt. Als daar een verschil tussen zit dan schakelt de aardlek de stroom uit, want er "lekt" dan namelijk ergens stroom weg.

Korte uitleg jouw situatie: Op jouw apparaat zie je een brug tussen twee N aansluitingen, dat betekent dat de stroom op de terugweg zelf kan kiezen via welke aardlek hij terug wil lopen ongeacht via welke aardlek die op de heenweg heeft gevolgd. Daardoor is de stroom die heen en terug gaat door door een enkele aardlek niet meer in balans en schakelt die af.

Oplossing in dit geval: Zet beide automaten op 1 aardlek. Zorg dat er zo'n balkje opzit zodat ze als eenheid werken (heb je geloof ik al). Dit noemen ze ook wel een 'kookgroep'. Een kookgroep telt als 1 groep (ook al zitten er 2 automaten op), wat relevant is als je niet meer dan 4 groepen achter 1 aardlek wilt hebben.
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitleg. Dit klopt inderdaad.
In mijn vorige post heb ik uitgelegd wat ik gedaan heb. De kookgroep zit nu inderdaad op 1 aardlekschakelaar.
Thanks 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
pickboy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:07:
[...]

edit:
Op diverse websites kom ik tegen dat een "kookgroep" gerekend wordt als 1 groep.
Daardoor zou je dus 3 groepen + kookgroep (2x 16a) = 5 automaten achter 1 aardlekschakelaar mogen zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cV8TBiXIs7RNe_kmuCLzlSP1r5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Koq7sVOCkOXaUQhb7jjO3IeT.jpg?f=fotoalbum_large

Bron:
https://www.kookplaat.inf...akelaar%20gevoed%20worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:50
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:56:
Kookplaten horen bij huishoudelijk. ;)
Niet volgens deze FAQ.
Señor Sjon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:57:
Duurzame energie en installaties
Door de forumnaam lijkt het alsof het over enkel duurzame installaties zou gaan, maar dit gaat ook over alle installaties algemeen. Deze horen dus niet in Bouwen en klussen!
  • Hoe je kookplaat aan te sluiten?
Kitser schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 00:22:
[...]

Op diverse websites kom ik tegen dat een "kookgroep" gerekend wordt als 1 groep.
Daardoor zou je dus 3 groepen + kookgroep (2x 16a) = 5 automaten achter 1 aardlekschakelaar mogen zetten.
[Afbeelding]

Bron:
https://www.kookplaat.inf...akelaar%20gevoed%20worden.
Dat klopt helemaal. Maar je houdt achter de linker aardlekschakelaar 5 groepen over en achter de rechter ook (4 + kookgroep).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:21
Kitser schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:45:
[...]

[...]

Jongens, super bedankt. Dat was het!
Ik heb inderdaad de kookgroep en de groep ernaast een plaatsje opgeschoven.
Nu werkt de Bora! _/-\o_

Alleen nog een vraagje over die 4 groepen op een aardlek....
Als dat de norm is waarom is er dan wel plaats voor 6 groepen?

En wat is het risico als ik het zo laat zitten?
In andere landen mag je wel meer dan 4 groepen achter 1 aardlek, dus word hetzelfde onderdeel hier ook gewoon verkocht, alleen zou je dan enkele posities leeg moeten laten.

Het risico bestaat dat je aardlek ongewenst uitslaat. Veel apparaten hebben een minimale lekstroom, word dit bij elkaar te veel dan kan de aardlek al afslaan voordat er eigenlijk iets mis is.

Het levert in principe geen gevaarlijke situatie op, maar het is niet volgens de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Kitser schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:28:
Wat jij voorstelt is dus om bruin en zwart om te draaien en de brug tussen 3 en 4 te verwijderen?
[Afbeelding]
Die 2 nullen mogen per definitie niet gekoppeld zijn. De nulstroom zal zich nu op een manier verdelen tussen de 2 draden. Maar dat kan prima 31A en 1A zijn, oftewel te veel voor de kabel.
Of 32A over 1 kabels als 1 van de kabels ooit losraakt of beschadigd.
Ze zijn bij de kookgroep gescheiden en moeten vanaf dat punt gescheiden blijven.

Het officiele antwoord: Deze plaat kan niet op een kookgroep. Bora heeft er immers geen aansluitschema voor geleverd.

Het waarschijnlijke onofficiele antwoord:
Verwijder die brug tussen N1 en N2 en sluit op elk van deze een nuldraad aan.
Vermoedelijk zitten L1 en L2 samen op N1 en L3 op N2, maar dat zul je moeten testen.

edit:
Het laatste deel is dus geen advies, enkel een vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:50
timberleek schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:09:
Die 2 nullen mogen per definitie niet gekoppeld zijn. De nulstroom zal zich nu op een manier verdelen tussen de 2 draden. Maar dat kan prima 31A en 1A zijn, oftewel te veel voor de kabel.
Waarschijnlijker zal het in werkelijkheid voor beide geleiders ongeveer de helft van de stroom zijn natuurlijk.
Maar als je dit gaat doen kun je helemaal niet meer gokken hoe de stroom zich zal verdelen. Jouw voorbeeld met 31A en 1A is nog steeds mogelijk als één nulklem alleen voor de afzuiging zou blijken te zijn.

Kortom ik zou dit nooit blind aanbevelen aangezien je een kans hebt dat het er juist onveiliger van wordt dan nu.
Vermoedelijk zitten L1 en L2 samen op N1 en L3 op N2, maar dat zul je moeten testen.
Ik hoop dat je bedoelt L1 op N1 en L2 en L3 samen op N2, anders zou N2 daadwerkelijk alleen voor de afzuiging zijn. :+

Maar als je daar eerst zekerheid over hebt, dán kun je misschien je eigen variant van het aansluitschema gaan gokken ja. :)
Het officiele antwoord: Deze plaat kan niet op een kookgroep. Bora heeft er immers geen aansluitschema voor geleverd.
Dat is eigenlijk het enige juiste antwoord. Als de plaat veilig kan werken met 2 aparte nulgeleiders dan hadden ze er ook wel even een schema voor kunnen tekenen toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 08-02-2023 13:18 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Xander schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:16:
[...]
Waarschijnlijker zal het in werkelijkheid voor beide geleiders ongeveer de helft van de stroom zijn natuurlijk.
Uiteraard. tenzij een van de draden een keer slecht contact maakt of beschadigd.
Maar als je dit gaat doen kun je helemaal niet meer gokken hoe de stroom zich zal verdelen. Jouw voorbeeld met 31A en 1A is nog steeds mogelijk als één nulklem alleen voor de afzuiging zou blijken te zijn.

Kortom ik zou dit nooit blind aanbevelen aangezien je een kans hebt dat het er juist onveiliger van wordt dan nu.

[...]

Ik hoop dat je bedoelt L1 op N1 en L2 en L3 samen op N2, anders zou N2 daadwerkelijk alleen voor de afzuiging zijn. :+

Maar als je daar eerst zekerheid over hebt, dán kun je misschien je eigen variant van het aansluitschema gaan gokken ja. :)
Misschien niet helemaal duidelijk neergezet in mijn post, maar dit bedoel ik zeker niet als aanbeveling.
In de haast is mij ook niet opgevallen dat ze zelf al aangeven welke faseaansluiting voor welke deel is. Ik had de linker aansluiting om een of andere reden op de foto als L1 aangezien en zag daar de brug zitten. Vandaar de aanname dat L1 en 2 bij elkaar hoorde.
Maar aannames inderdaad.

Als je hier iets mee zou willen zou je moeten achterhalen welk deel van de plaat aan welke nul hangt en inderdaad 1 deel kookplaat+afzuiging op 1 helft van de automaat en de andere kookplaat helft op de andere automaat.

Maar de enige echte optie is inderdaad een andere kookplaat. Tenzij Bora de boel kan rechttrekken in hun installatiehandleidingen.
De kookgroep is een vreemde oplossing die je nergens ziet dan in Nederland. Dus kan ook gewoon zijn dat ze hem bewust of onbewust hebben laten liggen terwijl het wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
timberleek schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:09:
[...]

Of 32A over 1 kabels als 1 van de kabels ooit losraakt of beschadigd.
Ze zijn bij de kookgroep gescheiden en moeten vanaf dat punt gescheiden blijven.

edit:
Het laatste deel is dus geen advies, enkel een vermoeden.
toon volledige bericht
Op de kookplaat zit deze sticker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AG-J2FkKnkzkvDQhe6YS4ZqIMR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtif8cSdR2BkCQmbhzrqUu2L.jpg?f=fotoalbum_large

Daar staat aangegeven hoe de Bora op een 2 fase aansluiting (kookgroep) aangesloten moet worden.
Daarmee levert Bora mijns inziens wel een aansluitschema.
Of bedoel jij wat anders?

Vandaag belde Bora (ondanks dat ik bij Keukenconcurrent had aangegeven dat het probleem opgelost is).
Zij verzekerde mij er nog van dat de brug tussen en N1 en N2 niet verwijderd mocht worden. En dat het aansluitschema op de sticker gewoon gevolgd moest worden.

Dat is zoals op deze foto:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Even belangrijk om hier onderscheid te maken in aansluitingen. fasen en groepen worden nog wel eens door elkaar gehaald.

je hebt 4 opties totaal:
A: Normale groep: 1 fase, 1 groep, 3 draden (fase nul aarde)
B: 1 fase kookgroep: 1 fase, 2 groepen (gekoppeld), 5 draden (2 fase, 2 nul, 1 aarde). Vziw de meestvoorkomende
C: 2 fase kookgroep: 2 fasen, 2 groepen (gekoppeld), 4 draden (2 fase, 1 nul, 1 aarde) (evt met een overbodige 5e draad)
D: 3 fase krachtgroep: 3 fase, afhankelijk hoe je het bekijkt 1 of 3 groepen, 5 draden (3 fase, 1 nul, 1 aarde)

Een 2-fase kookgroep moet inderdaad volgens het schema rechtsboven. Maar vziw zijn deze aansluitingen veel minder voorkomend.

De veel meer voorkomende variant is de 1-fase kookgroep heeft 2 nullen. Deze mogen niet samengevoegd worden en mogen dus niet volgens het schema rechtsboven. Als Bora aangeeft dat die brug niet weg mag, is deze plaat simpelweg niet geschikt voor een 1-fase kookgroep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-04 08:28
Goedemorgen allemaal,

Erg interessante discussie/uitweiding in dit topic.
Voor een elektra-leek is het soms lastig te volgen, maar nog steeds interessant.

Ik heb nog een snelle vraag over de BORA Puru.
Ik heb een offerte gekregen van een keukenboer met daarbij een leidingplan voor alle elektra en water aansluitingen welke ik door moet zetten naar de aannemer.
Op dit leidingplan staat voor de BORA aansluiting dat er 2 keer 220V, dmv een Perilex WCD moet worden gemaakt.
Heb ik dan te maken met een 1 fase kookgroep of met een 2 fase kookgroep?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Kan in principe beide zijn (altijd fijn die dubbelzinnige termen).

Maar een 2-fase kookgroep is volgens mij relatief zeldzaam. Ik verwacht dat het een enkelfase kookgroep is.
Heb je een 3-fase hoofdaansluiting? Zo niet, is het natuurlijk makkelijk. Dan kan het alleen maar enkelfase zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
timberleek schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:30:
Kan in principe beide zijn (altijd fijn die dubbelzinnige termen).

Maar een 2-fase kookgroep is volgens mij relatief zeldzaam. Ik verwacht dat het een enkelfase kookgroep is.
Heb je een 3-fase hoofdaansluiting? Zo niet, is het natuurlijk makkelijk. Dan kan het alleen maar enkelfase zijn
Dank je wel voor je reactie! Het is een standaard hoekhuis in een nieuwbouwwijk dus ik verwacht niet dat er een 3-fase hoofdaansluiting zal komen?
Kan dit niet zo één-twee-drie terug vinden in de documentatie die ik heb gekregen.
Het gaat mij op dit moment meer om er zeker van te zijn dat ik de volledige kookplaat kan gebruiken aangezien mij verteld werd dat de aansluitwaarde van de kookplaat (7,6kW) hoger is dan de standaard (7,4kW) en dat we dus naar 11kW moeten gaan om ervoor te zorgen dat de gehele kookplaat gelijktijdig gebruikt kan worden.
Ik weet dus niet of dat met de huidige opstelling (2x 230V met Perilex) mogelijk is?

N.B. Ik weet niet waar die 7,4kW en 11kW direct betrekking op hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Bij een nieuwbouwhuis verwacht ik wel 3x25A eigenlijk. Als je pech hebt zelfs 3x35A door een gemakzuchtige installateur (maar dat is een andere discussie). Denk dat enkelfase installaties voor normale huizen niet vaak meer worden gemaakt.

Die 7.4, 7.6. 11kw is het maximale vermogen dat de plaat kan gebruiken.
1 groep kan 230V*16A = 3680W leveren
Een kookgroep doet 2*230v*16A = 7360W oftwel ca 7.4kW
Een krachtgroep heeft er 3, dus 3*230v*16A = 11040W oftwel ca 11kW

Als de plaat daadwerkelijk 7.6kW is, zou een 7.4kW aansluiting onderbemeten zijn. Tenzij de plaat softwarematig te begrenzen is op 7.4kW. Dan past het weer (en ik denk dat je dat amper tot niet merkt).

Als ze een 11kW aansluiting willen (wat ik ongeacht de plaat ook zou aanbevelen) is er geen andere optie dan een krachtgroep. Een kookgroep kan dat niet voorzien. (niet helemaal waar, maar dat is niet relevant voor nu). Bijkomend voordeel is dat je dan ook van al het (bovenstaande) gezeur rondom dubbele nuldraden af bent.

Ik moet de eerste plaat nog tegenkomen die niet op een krachtgroep kan (ze zullen vast bestaan). Echter zijn er zat platen die niet op een (enkelfase) kookgroep kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
timberleek schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:58:
Bij een nieuwbouwhuis verwacht ik wel 3x25A eigenlijk. Als je pech hebt zelfs 3x35A door een gemakzuchtige installateur (maar dat is een andere discussie). Denk dat enkelfase installaties voor normale huizen niet vaak meer worden gemaakt.

Die 7.4, 7.6. 11kw is het maximale vermogen dat de plaat kan gebruiken.
1 groep kan 230V*16A = 3680W leveren
Een kookgroep doet 2*230v*16A = 7360W oftwel ca 7.4kW
Een krachtgroep heeft er 3, dus 3*230v*16A = 11040W oftwel ca 11kW

Als de plaat daadwerkelijk 7.6kW is, zou een 7.4kW aansluiting onderbemeten zijn. Tenzij de plaat softwarematig te begrenzen is op 7.4kW. Dan past het weer (en ik denk dat je dat amper tot niet merkt).

Als ze een 11kW aansluiting willen (wat ik ongeacht de plaat ook zou aanbevelen) is er geen andere optie dan een krachtgroep. Een kookgroep kan dat niet voorzien. (niet helemaal waar, maar dat is niet relevant voor nu). Bijkomend voordeel is dat je dan ook van al het (bovenstaande) gezeur rondom dubbele nuldraden af bent.

Ik moet de eerste plaat nog tegenkomen die niet op een krachtgroep kan (ze zullen vast bestaan). Echter zijn er zat platen die niet op een (enkelfase) kookgroep kunnen.
toon volledige bericht
Top antwoord!
Wat ik hier dus uithaal, is om bij de keukenleverancier een aanpassing door te geven dat ze de 2x 230V mbv een Perilex stopcontact veranderen in een krachtgroep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Correct

Dat kan nog steeds met een perilex overigens. Dat is enkel het "stopcontact". Deze kan zowel als kookgroep en als krachtbron worden gebruikt. Belangrijk dat ze er even op schrijven waar welke aansluiting zit (vaak even snel met een stift). Scheelt weer vragen in de toekomst.

Bekabeling veranderd daar niet echt van. Je hebt nog steeds 5 aderen nodig van dezelfde diktes (alleen eventueel andere kleuren, maar dat mag de pret niet drukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:27
Na dit topic goed gelezen te hebben zou ik toch nog graag advies willen van jullie. Ik zit nu namelijk in een soort van discussie met de elektricien die een nieuwe meterkast heeft geplaatst bij ons.

Toen er naar de meterkast is gekeken en ook wetende dat ik een 3-fase hoofdaansluiting had is er een offerte gemaakt. Er was ook duidelijk gezegd er moet een nieuwe kookgroep bij voor een Bora.

Er zit echter een ABB fornuisgroep set met brug 2x 1-polig+nul 16A B-kar in.

Over 3wkn komt de nieuwe keuken met ook een Bora, aansluitwaarde van 7.6kW
Nu kom ik er ook vandaag achter dat er dus twee automaten (Gekoppeld) als kookgroep in de meterkast zitten. Er is wel een 5-aderige YMvK kabel getrokken speciaal voor de perilex aansluiting voor de kookplaat zoals was aangegeven bij de keukenboer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nps3-OCmQ1ciIX_fiN3cHMSqJwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6lYYWvhaCHpHvWvGRm008OC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bn9Xl3Tekhd5FlpFvcG4tBKl-kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Crb6kArhU07XkoLNMAKaEGjB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qc0HNuXNVa1lOKQhn24kmvAtbUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ujmg5jkxgwPhUKiacTog1jIe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag mij dus af of dit wel voldoende is en het dus middels de 2e optie aangesloten dient te worden volgend het aansluitschema dat in dit topic al meerdere keren voorbij is gekomen. Dus met die bruggetjes?

Mag ik er eigenlijk niet vanuit gaan dat er standaard een 3P+N kookgroep in zou zitten aangezien de elektricien wist dat ik een 3-fase hoofdaansluiting had?

Het antwoord van de elektricien is: "Je had aangegeven dat je een Bora kookplaat zou krijgen in je nieuwe keuken. Deze kan aangesloten worden op de groep in de meterkast. Dat is 2 x 230V"

Kan ik nu wel het maximale uit de Bora halen?

Als ik hoe dan ook toch die 3P+N erin wil hebben, wat is er dan nog meer nodig? Ruimte is er genoeg.

En anders kan ik alsnog die reeds gelegde YMvK kabels gebruiken om hem 2-polis aan te sluiten, alleen kloppen de kleuren dan niet. Dat zeg ik goed toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Pedr0 op 04-05-2023 20:20 ]

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 15:14

timovd

Voorsprong door techniek

@Pedr0 laat die amateur maar terugkomen of laat iemand anders komen van het zelfde bedrijf indien mogelijk.
Je hebt in de andere kast nog plek voor een 3-f alamat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
timovd schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:40:
@Pedr0 laat die amateur maar terugkomen of laat iemand anders komen van het zelfde bedrijf indien mogelijk.
Je hebt in de andere kast nog plek voor een 3-f alamat.
Ja, maar kan die er nu zomaar bij dan? Want het PV systeem zit er ook al op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JgbRv3v7MIeRMgHz-5J1qMkd-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZ6xvEk9bFRsptWG66Rae4YS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door Pedr0 op 04-05-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Pedr0 waar bij?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
Ik bedoel waar zou die 3F Alamat op worden aangesloten in mijn geval, zie foto's. De PV installatie zit bv direct op de hoofdschakelaar.

Bedankt voor je antwoord, ik probeer het even goed te begrijpen zodat ik geen gekke dingen zeg tegen de elektricien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Pedr0 net zoals de pv-installatie, direct achter de hoofdschakelaar met een alamat. Bij voorkeur met een 3p+n kamtail om kabel ende te voorkomen.
Toch wel bijzonder; jij vraagt er een "pro" bij en die geeft blijkbaar aan dat hij er kennis van heeft.
En ja; de Bora kan wel op 1 fase als je de brug weghaalt en fase 2 en 3 (links en afzuiging) brugt, maar dat is niet wat Bora zegt. En vertel dat vooral niet aan de installateur. Daar zal ie wellicht zelf je komen, maar moet je niet accepteren met een 3F hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Gewoon zo’n alamat als voor PV gebruikt is nog eentje erlangs zetten en die doorverbinden met kamrail. Als het goed is hebben die alamats dubbele klemmen. Dus naast de voedende kabels vanuit hoofdschakelaar kan er aan de onderzijde ook een kamrail gemonteerd worden die de alamat ernaast voedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmodus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2023
Het draadje inmiddels meerdere malen gelezen en een stuk wijzer geworden. Maar zit nog met 1 issue.
Ik heb een 1 fase kookgroep (2 gekoppelde groepen). Volgens mij heet dit zo, in de meterkast zitten twee ABB-HAF automaten naast elkaar, welke doorgetrokken zijn naar een perilex contact in de keuken.

Ik heb begrepen de dat kookplaat in principe in 2en gedeeld is. 1 aansluiting voor de linkerhelft en andere voor de rechterhelft.
Daarnaast zit er een aansluiting voor de afzuiging. De L hiervan moet ik met een brug zetten aan 1 van de andere L aansluitingen.
In het geval van de foto's van Kitser dus: L3+L2 verbinden met een brug en de zwarte draad. L1 de bruine draad.

Maar nu mijn vraag. N1 en N2 zijn ook met elkaar verbonden, dat lijkt mij niet de bedoeling. Zelf heb ik dat dus niet gedaan, maar geeft de Bora na opstarten een e8 fout. Dit houdt in dat er iets mis is met de stroom.

Kan ik nu zonder problemen die brug er wel tussen zetten?
Of is het toch beter om een installateur langs te laten komen en alles eerst door te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmodus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2023
Ben een stapje verder. Zoals bij een andere post hier blijken mijn automaten achter 2 verschillende aardlekschakelaars te zitten. Dit wordt vanavond opgelost, en hopelijk lost dit ook mijn E8 error op.

Wat echter wel onduidelijk blijft is de brug tussen N1 en N2. Bora zegt dat dit moet, volgens het schema (de 2-fasige aansluiting).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42qfwI-Z9MMjnYWupxQK7jNfeDI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IFNYpuXb7GnLTIDQSE0enkpH.png?f=user_large

Maar de leverancier van de automaat zegt (volgens mij) duidelijk dat dit niet mag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZrj12vgp_0Jfbw--TC6D_P-D9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WUutCgwKAAKCWB1ks3XdhWVW.png?f=fotoalbum_large

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-03 19:07
Hier ook de Bora PURU waarvan de "kookgroep" uitschakelde. Na twee dagen stoeien met verschillende combinaties, metingen en contact met support, dit draadje goed gaan lezen en verder onderzoeken.

Onze meterkast: 3fase, 40A
"Kookgroep": 2 normale groepen gekoppeld (2x bruin + 2x blauw + 1 groen/geel) op 1 aardlekschakelaar.
(Dus eigenlijk 1 fase dubbel uitgevoerd, maar wel het volledige vermogen beschikbaar voor de PURU)

Hier de fout gemaakt met de vertaling van de 2 fase perilex WCD (2x bruin + 2x blauw + 1 groen/geel) kleurenschema naar de 3 fase perilex stekker (bruins, grijs, zwart, blauw, groen geel) kleurenschema.

Zie afbeelding hieronder voor hoe deze nu is aangesloten en werkt! Tevens volgens het schema van Bora PURU en inclusief bruggetjes.

N.B.: In het topic worden twee varianten van de Bora besproken, de PURU en de S PURE, welke twee verschillende aansluitschema's hebben. Dit betreft de Bora PURU met de afzuiging in het midden.

Hopelijk help ik iemand hiermee verder!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEq2KLoB2ZS2VC26SHyrqYTo7cI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bei8Qpssam1trISEOd0yw7HE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@VinoudDouglas Je hebt waarschijnlijk 3x25A. Dat je hoofdschakelaar 40A aankan, zegt niets over je hoofdzekering. Maak eens een foto van je groepenkast (liefst met de kap er af).
De kookgroep moet er uit en je moet een 3f alamat plaatsen.
Nu heb je blauw en bruin (!?) op N aangesloten?

[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 01-08-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
timovd schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:44:
@VinoudDouglas Je hebt waarschijnlijk 3x25A. Dat je hoofdschakelaar 40A aankan, zegt niets over je hoofdzekering. Maak eens een foto van je groepenkast (liefst met de kap er af).
De kookgroep moet er uit en je moet een 3f alamat plaatsen.
Nu heb je blauw en bruin (!?) op N aangesloten?
@timovd Dat kan heel goed kloppen, zal vanavond even de kap eraf halen en een foto maken.

De Bora PURU werkt nu naar behoren. Wat is het voordeel om de kookgroep eruit te halen en te vervangen met een 3f alamat?

De blauw en bruin op N komt door:
De kookgroep en WCD is 2-fase aangesloten, zie afbeelding hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ht6OUSbiPsGA0ECU1GaeX71uaI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u32A768wacGSpNUTgdgdIcjP.png?f=user_large

De posities van de kleuren op de stekker zijn als volgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOtSARxvzsDsPp4uSggD9kG-I-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/POek7HdpL1aaDIlyAZZyPgmR.png?f=user_large

Dus de vertaling is:
L1: Zwart
N1: Blauw
L2: Grijs
N2: Bruin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@VinoudDouglas Nu heb je 2x16A (+ een beetje voor de afzuiging) op één fase en je hebt maar 25A per fase. Dus het voordeel is dat je niet te veel vermogen trekt op één fase. Er bestaat een kans dat je hoofdzekering er daarmee uitklapt.
Qua kleuren is het ook niet netjes en als iemand anders er mee aan de gang gaat, is dat een hels karwei omdat de kleuren niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@timovd Ah ja, duidelijk! Zal vanavond even kijken naar de hoofdzekering.

Als ik een 3f alamat installeer zal dat betekenen de kleuren van de bedrading in de muur niet kloppen (2x bruin 2x blauw). Maar de stekker dan weer wel, mits goed gekoppeld aan de WCD natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@VinoudDouglas Als je een 3f alamat installeert, moet je het volgende (overal) aanhouden:
L1: bruin
L2: Zwart
L3: Grijs
N: Blauw

De brug tussen L2 (kookzone links) en L3 (afzuiging) haal je dan weg op de Bora.

De brug die nu tussen N1 en N2 zit is niet logisch, omdat je al twee keer een N hebt aangesloten. Straks met 3f heb je die brug wel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@timovd

Check, vind het alleen zonde om de 4 draden naar de WCD opnieuw te trekken vanwege de andere kleuren. Begrijp dat dit verwarrend kan zijn voor een installateur oid.

De brug die nu tussen N1 en N2 zit is geadviseerd door Bora, anders werkt het systeem ook niet naar behoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpOsYXiarCYCTUTOkQmaOlC5YbM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5mL3SDCqJPm4dqgc6OBaI2qV.png?f=user_large

Ander verhaal straks natuurlijk als er een 3f alamat inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

VinoudDouglas schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:57:
@timovd

Check, vind het alleen zonde om de 4 draden naar de WCD opnieuw te trekken vanwege de andere kleuren. Begrijp dat dit verwarrend kan zijn voor een installateur oid.
Welke kleuren liggen er nu naar de (Perilex?) WCD? Ik had ook 2x bruin en 2x blauw (+PE) naar de keuken lopen en netjes aan beide einden een stuk tape er aan gemaakt in de juiste kleur. Nieuwe kabels trekken is niet altijd nodig.
Laten we de foto sowieso afwachten.
De brug die nu tussen N1 en N2 zit is geadviseerd door Bora, anders werkt het systeem ook niet naar behoren.
[Afbeelding]
Het tweede plaatje is een 2f aansluiting. Dat heb jij niet, want een kookgroep gaat over de zelfde fase.

[ Voor 34% gewijzigd door timovd op 01-08-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
Er liggen nu 2x bruin en 2x blauw + PE naar de perilex/keuken. Stukje tape aan het einde in de juiste kleur is een goed idee. Ja, foto zal ik vanavond delen.

Klopt, mijn kookgroep gaat over dezelfde fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinoudDouglas
@timovd

Zie de afbeelding van hoe de meterkast is aangesloten. De laatste 2 groepen zijn ongebruikt, de twee groepen daarvoor functioneren als kookgroep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09G4KBK0IR0xrNOOHLvvLdDUty0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvH79dIFAmkAKxfslbygHA3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@VinoudDouglas Heb je naast deze groepenkast nog plek om een kastje op te hangen waar de 3f alamat in kan? De kookplaat is zo te zien het enige apparaat achter F3, dus je hebt 25A tot je beschikking. Beter is het om de boel wat beter te verdelen over de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark21
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-09-2023
Hallo allemaal,

Afgelopen 2 dagen dit forum uitgebreid nagelezen, fijn dat hier mensen zijn die eea willen toelichten. Toch kom ik er niet uit met aansluiting van onze nieuwe Bora Pure in nieuwbouw woning. Keuken maker sluit het normaliter niet aan, heeft het voor ons nu gedaan, getest waar ie wel aanging en afzuiging het deed. Maar hij geeft toch een (E5 of E6) foutmelding.

Situatie:
1) meterkast is vanuit bouw kookgroep aangelegd. Zie foto. Door posts in dit forum twijfel ik nu of dit twee fasen is of niet :)
Even toegelicht: Linker groep 1= Bruin, N= Blauw. 1= Zwart, N= Grijs

2) vervolgens vanuit losse wcd een Perilex stekker naar Bora. Perilex stekker is vast gekocht: dus vaste stekker met losse draden aan andere kant

3) ergens bij installeren van apparatuur zijn de andere bruggen kwijtgeraakt. We hebben er nu maar 1. Kan dit ook met iets anders (bv installatiedraad) worden opgelost? Volgens mij kom je niet makkelijk aan precies op maat brug

4) Gister elektricien laten komen maar die heeft het niet kunnen doen. Volgens hem echt dergelijke brug nodig. Daarnaast keek hij ook naar de tekeningen en vroeg hij aan mij welke geldt voor dit apparaat...

Wat ik verwarrend vind aan de tekening vanuit Bora is -aannemende dat ik de 2 fasig moet volgen- is hoe ik deze moet lezen? Vooral het L2 en N1. Op de tekening lijkt het alsof er niets op N2 zit, maar wel brug tussen N1 en N2. Betekent dit twee nul draden op N1 (lijkt me raar)?

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven, gegeven hoe het ook in de meterkast staat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8xMD2t9gWprXtae03Bd5YICy50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSWE525PtW4XOf2OkCFsABkW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mulOE6GPxiw_WBoQx30WowEHPNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sN2SscPAAM7beaH1OtnZsP4i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtCYl3iqyrqiZmvQ66WnC8G5CAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3niQHyGY1LMix0zpMj978My5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-04 10:32
mark21 schreef op zondag 3 september 2023 @ 07:57:
Hallo allemaal,

Afgelopen 2 dagen dit forum uitgebreid nagelezen, fijn dat hier mensen zijn die eea willen toelichten. Toch kom ik er niet uit met aansluiting van onze nieuwe Bora Pure in nieuwbouw woning. Keuken maker sluit het normaliter niet aan, heeft het voor ons nu gedaan, getest waar ie wel aanging en afzuiging het deed. Maar hij geeft toch een (E5 of E6) foutmelding.

Situatie:
1) meterkast is vanuit bouw kookgroep aangelegd. Zie foto. Door posts in dit forum twijfel ik nu of dit twee fasen is of niet :)
Even toegelicht: Linker groep 1= Bruin, N= Blauw. 1= Zwart, N= Grijs

2) vervolgens vanuit losse wcd een Perilex stekker naar Bora. Perilex stekker is vast gekocht: dus vaste stekker met losse draden aan andere kant

3) ergens bij installeren van apparatuur zijn de andere bruggen kwijtgeraakt. We hebben er nu maar 1. Kan dit ook met iets anders (bv installatiedraad) worden opgelost? Volgens mij kom je niet makkelijk aan precies op maat brug

4) Gister elektricien laten komen maar die heeft het niet kunnen doen. Volgens hem echt dergelijke brug nodig. Daarnaast keek hij ook naar de tekeningen en vroeg hij aan mij welke geldt voor dit apparaat...

Wat ik verwarrend vind aan de tekening vanuit Bora is -aannemende dat ik de 2 fasig moet volgen- is hoe ik deze moet lezen? Vooral het L2 en N1. Op de tekening lijkt het alsof er niets op N2 zit, maar wel brug tussen N1 en N2. Betekent dit twee nul draden op N1 (lijkt me raar)?

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven, gegeven hoe het ook in de meterkast staat.
toon volledige bericht
Zoals het nu is aangesloten is het fout aangesloten, namelijk volgens 3 fase , terwijl je eigenlijk volgens 2 fase schema zou moeten aansluiten. En daar zit al beetje onduidelijkheid ( fout van Bora) je volgt het aansluit schema voor 2 fase als je 1 fase over 2 groepen aansluiting (kookgroep) hebt , dat is bij jou het geval.

Stap 1:
Zoek eerst even uit of de kleuren van de draden ook zijn zoals ze in de meterkast zitten. Want er zit namelijk een overgang bij de perilex wcd. Dus is bruin bruin, grijs = grijs , etc dat heb je nodig om de analyse en uiteindelijk de aansluiting in orde te krijgen.

Stap 2:
Sluit vervolgens de boel aan conform schema 2 fase. Die brug mag je vervangen met een adequaat gemaakt stuk draad.

Maar let op: ik adviseer je om iets van adereind hulzen te gebruiken want het lijkt nu dat de isolatie van de draad bij de aansluitingen 3 en 4 is meegeklemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark21
Dank je wel voor jouw reactie. Nog een vraag over aansluitschema 2-fasig: lees ik deze goed dat beide nul draden op N1 moeten met vervolgens brug tussen N1 en N2?
lucas321 schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:43:
[...]

Zoals het nu is aangesloten is het fout aangesloten, namelijk volgens 3 fase , terwijl je eigenlijk volgens 2 fase schema zou moeten aansluiten. En daar zit al beetje onduidelijkheid ( fout van Bora) je volgt het aansluit schema voor 2 fase als je 1 fase over 2 groepen aansluiting (kookgroep) hebt , dat is bij jou het geval.

Stap 1:
Zoek eerst even uit of de kleuren van de draden ook zijn zoals ze in de meterkast zitten. Want er zit namelijk een overgang bij de perilex wcd. Dus is bruin bruin, grijs = grijs , etc dat heb je nodig om de analyse en uiteindelijk de aansluiting in orde te krijgen.

Stap 2:
Sluit vervolgens de boel aan conform schema 2 fase. Die brug mag je vervangen met een adequaat gemaakt stuk draad.

Maar let op: ik adviseer je om iets van adereind hulzen te gebruiken want het lijkt nu dat de isolatie van de draad bij de aansluitingen 3 en 4 is meegeklemd.
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
mark21 schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:03:
Dank je wel voor jouw reactie. Nog een vraag over aansluitschema 2-fasig: lees ik deze goed dat beide nul draden op N1 moeten met vervolgens brug tussen N1 en N2?

[...]
Formeel ja, maar door die brug die er zit maakt het natuurlijk niet uit dat je de ene op klem 4 zet en de andere op klem 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark21
Bedankt!
Lijkt het toch ook niet te zijn, aardlek ging er zo net uit. Dan kan het misschien inderdaad de aansluiting bij wandcontactdoos zijn en of deze wel goed vanaf meterkast zijn doorgelust. Jammer alleen dat deze nu achter een schot in kookeiland zit. Dus dat betekent helaas boel openbreken om erbij te kunnen...
lucas321 schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:06:
[...]

Formeel ja, maar door die brug die er zit maakt het natuurlijk niet uit dat je de ene op klem 4 zet en de andere op klem 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
mark21 schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:47:
Bedankt!
Lijkt het toch ook niet te zijn, aardlek ging er zo net uit. Dan kan het misschien inderdaad de aansluiting bij wandcontactdoos zijn en of deze wel goed vanaf meterkast zijn doorgelust. Jammer alleen dat deze nu achter een schot in kookeiland zit. Dus dat betekent helaas boel openbreken om erbij te kunnen...

[...]
De aardlekschakelaar of de installatie automaat?

Opmerking waar je nu niet zoveel aan hebt: in de keuken moeten de wcd’s altijd zonder belemmeringen bereikbaar zijn.

Voordat je gaat breken. Begin met doormeten en bepalen welke kleur in de meterkast uiteindelijk de kleur aan het uiteinde van je perilex snoer is. Haal bij voorbeeld alle draden los in de meterkast en bora en sluit vervolgens 1 voor 1 de draad op een fase in de meterkast . En meet op welke spanning staat bij de bora. Dan kun je een vertaal tabel maken of iedere draad labelen.

[ Voor 6% gewijzigd door lucas321 op 03-09-2023 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
lucas321 schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:43:
En daar zit al beetje onduidelijkheid ( fout van Bora) je volgt het aansluit schema voor 2 fase als je 1 fase over 2 groepen aansluiting (kookgroep) hebt , dat is bij jou het geval.
Nee, juist niet. Dat schema is als je 2 fases van een echte 3 fase aansluiting gebruikt, dan heb je een enkele Nul en dien je een brug te plaatsen. Als je een standaard kookgroep op één fase hebt dan zou je de plaat aan moeten sluiten als twee losse helften, dus L1+N1 en L2+N2 gescheiden (maar dat schema is dus niet afgebeeld dus mogelijk niet ondersteund).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:40
Nielson schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:51:
[...]
Als je een standaard kookgroep op één fase hebt dan zou je de plaat aan moeten sluiten als twee losse helften, dus L1+N1 en L2+N2 gescheiden (maar dat schema is dus niet afgebeeld dus mogelijk niet ondersteund).
Zo is het hier door de keukenboer aangesloten, werkt al jaren probleemloos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHuBvHzx6ACVOhRlhKdUZ7EN7Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LFPiepL5OQSudceZO4JTGFa.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 Laatste