Toon posts:

Bora Puru aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• DRFTHRD
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 13-07 15:06
We zijn momenteel bezig met de installatie van onze nieuwe keuken, maar met één ding wil ik toch even jullie hulp en ervaring inschakelen; de kookplaat.

We hebben een Bora Puru inductieplaat met ingebouwde afzuiging gekocht en daarbij een Perilex 16A stekker en de correcte kabel voor de tweefaseaansluiting...

Maar nu ben ik de weg even kwijt. Wie kan me vertellen hoe de boel aan te sluiten?

We hebben in huis een aparte kookgroep met 2-fase aansluiting (2x 230V).
De kabel heeft een zwarte, grijze, blauwe, bruine en groen/grijze aansluiting, hoe aansluiten op de Perilex stekker?
En onderstaande schema staat in de handleiding van de kookplaat. Hoe moet ik de stekkers verbinden?

Hoor het graag! Hartelijke groet uit het midden van het land.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:54
DRFTHRD schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:51:
We hebben in huis een aparte kookgroep met 2-fase aansluiting (2x 230V).
Een kookgroep is in de regel een één-fase aansluiting, verdeeld over twee (vaak 16A) groepen. De Bora vereist zo te zien twee of drie aparte fases, dus dan heb je eigenlijk een 3-fase/krachtgroep nodig. De 1-fase optie is in de regel niet geschikt voor Nederlandse aansluitingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 17:20
Je moet het eerste schema gebruiken, de 3 fasige dus, de kabel die je hebt is hiervoor.
L1 is bruin,
L2 is zwart
L3 is grijs
4 is blauw (Nul, en deze is intern doorgelust naar contact 5)
En PE is de aarde en groen/geel.

Echter geef je aan dat een een 2 fase kookgroep heb, ik denk dat je bedoel dat je een 2x 230 kookgroep heb maar dit is gewoon twee keer en automaat op de zelfde fase maar twee keer op bv 16a afgezekerd. Dit is iets heel anders.

Dus als je een 3 fasige aansluiting heb (drie hoofdzekeringen onder de meter) dan sluit je de kookplaat dus ook op 3 fase aan. In dit geval moet je dus een nieuwe 4polige aardlekautomaat plaatsen. Juiste bekabeling van de perilex naar de meterkast, zelfde kleuren als in de kabel zitten.
Bv: https://www.elektramat.nl...8d1zKgLMGC8gaArVUEALw_wcB

Mocht je geen drie fase hoofd aansluiting hebben kan je helaas niets met deze kookplaat.

Of je sluit hem aan op de een fase, maar in dat geval ook een andere zekering en kan je waarschijnlijk niet de volledige capaciteit van de kookplaat benutten.

[Voor 31% gewijzigd door BBB-Nick op 09-06-2021 17:17]

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:54
Zoals @BBB-Nick al aangaf, je kunt het vermogen terugschroeven zodat je je 'm op een standaard 16A groep kunt aansluiten, maar dat is wel zonde van de mogelijkheden:

Mocht er tussen N1 en N2 een verwijderbare brug zitten dan zou je haast denken dat 'ie ook op een kookgroep kan via L1 & N1 en L2+L3 & N2 zoals de meeste 7.6KW kookplaten, maar aangezien hier niks over in de handleiding staat zou ik er niet van uitgaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 15:59
Nielson schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:13:
[...]
Een kookgroep is in de regel een één-fase aansluiting, verdeeld over twee (vaak 16A) groepen. De Bora vereist zo te zien twee of drie aparte fases, dus dan heb je eigenlijk een 3-fase/krachtgroep nodig. De 1-fase optie is in de regel niet geschikt voor Nederlandse aansluitingen.
Sorry, maar dit is gewoon onzin. Het gebruik van het woord fase is inderdaad niet correct op basis van ons electriciteitsnet, maar in deze context betekend twee fasen gewoon hetzelfde als een kookgroep. Dus twee 16A automaten aangesloten op dezelfde fase. Meestal is de hoofdzekering in dit soort gevallen 35A, waardoor 2x16A gewoon mag.

Voor de TS: je gebruikt het tweede aansluitschema. Je plaatst dan een brug tussen L2 en L3. Let er hierbij op dat je wel twee nul-draden hebt, omdat er anders 32A over 2.5mm² kan lopen en dat is niet veilig.

Mocht je een 3x25A als hoofdaansluiting hebben is het echter aan te raden om een 3-fase alamat te laten plaatsen.

Als je bij 1 van deze dingen twijfelt, is het zeker het geld waard om er een elektricien naar te laten kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 17:20
nirgilis schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:01:
[...]

Sorry, maar dit is gewoon onzin. Het gebruik van het woord fase is inderdaad niet correct op basis van ons electriciteitsnet, maar in deze context betekend twee fasen gewoon hetzelfde als een kookgroep. Dus twee 16A automaten aangesloten op dezelfde fase. Meestal is de hoofdzekering in dit soort gevallen 35A, waardoor 2x16A gewoon mag.

Voor de TS: je gebruikt het tweede aansluitschema. Je plaatst dan een brug tussen L2 en L3. Let er hierbij op dat je wel twee nul-draden hebt, omdat er anders 32A over 2.5mm² kan lopen en dat is niet veilig.

Mocht je een 3x25A als hoofdaansluiting hebben is het echter aan te raden om een 3-fase alamat te laten plaatsen.

Als je bij 1 van deze dingen twijfelt, is het zeker het geld waard om er een elektricien naar te laten kijken.
Eeh, wat je zeg klopt niet hoor, lees anders even de handleiding van dat apparaat...

https://www.google.com/ur...RZ2gL&cshid=1623259072339

Aansluitspanning 380~415V bij N2/N3
Of aansluitspanning 220~240V bij N1

Als je twee keer 1 fase aansluit op de kookplaat middels schema twee gaat het niet goed want hij krijgt maar 230V en hij heeft op die manier 380~415 nodig

Twee keer aansluiten op 1 fase geeft nog steeds 230V.

Aansluiten op twee fase...faseverschuiving....geeft 380~415Volt.

Dus zoals gezegd hebbend, heb je een drie fase aansluiting, plaats een drie fase alamat en benut het volledige apparaat, heb je één fase aansluiting gebruik schema drie.

Overigens @DRFTHRD je mag (officieel gezien) het apparaat niet met een kabel met perilex stekker in een perilexaansluiting aansluiten, deze moet met een vaste verbinding aangesloten worden. Zie handleiding. Kan overigens wel gewoon prima.

• nirgilis
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 15:59
BBB-Nick schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:23:
[...]

Eeh, wat je zeg klopt niet hoor, lees anders even de handleiding van dat apparaat...

https://www.google.com/ur...RZ2gL&cshid=1623259072339

Aansluitspanning 380~415V bij N2/N3
Of aansluitspanning 220~240V bij N1

Als je twee keer 1 fase aansluit op de kookplaat middels schema twee gaat het niet goed want hij krijgt maar 230V en hij heeft op die manier 380~415 nodig

Twee keer aansluiten op 1 fase geeft nog steeds 230V.

Aansluiten op twee fase...faseverschuiving....geeft 380~415Volt.

Dus zoals gezegd hebbend, heb je een drie fase aansluiting, plaats een drie fase alamat en benut het volledige apparaat, heb je één fase aansluiting gebruik schema drie.
De aansluitspanning is puur omdat er tussen de fases 400V staat, maar er wordt nergens in het circuit 400V gebruikt. Zoals je in het aansluitschema ook ziet zijn alle spanningen ten opzichte van de nul. In de plaat zelf doet L1 de een kant van de kookplaat en L2 de andere kant. L2 doet ook de afzuiging als er geen L3 is.

Daarom is de plaat ook 7.4 kW. 2 x 16A x 230V.

Zo zit het bij mij aangesloten, en ik heb toch echt het volledige vermogen beschikbaar. Je kan hier ook genoeg voorbeelden van vinden in het Bora topic.

Edit: ik ben het overigens met je eens dat dit niet goed aangegeven staat in de handleiding, maar zo kan het wel bij de dit soort inductie platen, omdat ze intern niet gekoppeld zijn.

[Voor 5% gewijzigd door nirgilis op 09-06-2021 21:20]

• Cyriel85
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 14:56
TS zegt kookgroep te hebben, dus 2 gelijke fases die aangesloten te worden als afbeelding 6.48.

Waarom er vervolgens gekozen is om een 5 aderige kabel van kast naar kookplaat te trekken is mij een raadsel.

Kijk in meterkast welke draden op de 2x L(ive)! van de kookgroep zijn aangesloten. Deze moet 1 op L1, 1 op L2+L3.

De 2 aansluitingen van N(eutral) in de meterkast van de kookgroep, moeten op N1 en N2.

Kookgroep bestaat uit 2 aan elkaar vastzittende groep schakelaars. Wat je op L1 aansluit hoort de N1 draad bij die uit dezelfde schakelaar komt.

L2+L3 moeten uit 2e schakelaar komen dan, met die neutral op N2

Mocht je het niet vertouwen, maak even een foto van je Kookgroep in je open meterkast, waar de kleuren duidelijk zijn hoe ze aangesloten zijn. Dan kan hier vast iemand vertellen welke draad op welke plek in de kookplaat moet.

[Voor 15% gewijzigd door Cyriel85 op 09-06-2021 21:26]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Jasperli
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 13-09 20:20
Hoi DRFTHRD,

Ik heb dezelfde inductieplaat gekocht en kan deze aanslutien op 3fase. Zat er een bepaalde stekker bij het apparaat? Of dienen de draden direct vanuit de meterkast te worden aangesloten op het apparaat?

Jasper

• Devil
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Jasperli schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:12:
Hoi DRFTHRD,

Ik heb dezelfde inductieplaat gekocht en kan deze aanslutien op 3fase. Zat er een bepaalde stekker bij het apparaat? Of dienen de draden direct vanuit de meterkast te worden aangesloten op het apparaat?

Jasper
Je moet een perilex stekker aansluiten op de kookplaat en de Dresden vanuit de meter kast laten uitkomen in een perilex wandcontactdoos. De reden dat er geen stekker aan het apparaat zit is omdat aansluiten maatwerk afhankelijk van de lokale situatie is en door iemand met verstand van zaken gedaan moet worden.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Kromme_plank
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 07:09
Een kookgroep hoeft niet per definitie op dezelfde fase te zitten. Zo heeft ABB kasten met daarin busboards in de volgorde L1 - L2 - L3.

Onderstaande groepenkast heb ik thuis (reeds opgeleverde woning)

De 4-polige aardlekschakelaar (groen) voedt de 6 automaatsloten/automaten (groen) in de volgorde L1-L2-L3-L1-L2-L3. Idem dito voor blauw. Mijn kookgroep zit dus werkelijk op 2 aparte fase, namelijk L2 & L3.

De enige correcte manier om hier achter te komen is door te meten!
Zit de kookgroep op verschillende fase aangesloten dan meet je 400v tussen de 2 fase.
Zit de kookgroep op dezelfde fase aangesloten dan meet je 230v tussen de 2 fase.

Vaak wordt op dit forum geroepen dan een kookgroep niet correct is. Maar dat is dus onzin mits de kookgroep op 2 verschillende fase zit aangesloten EN de aansluitwaarde van de kookplaat 7,2kW is.

Heb je een kookplaat met 10,8kW aansluitwaarde moet je sowieso een krachtgroep plaatsen.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Een kookgroep in een 3fase kast is per definitie onzin.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:01

BazzH

Kei-goed...

bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:23:
Een kookgroep in een 3fase kast is per definitie onzin.
Waarschijnlijk goedkoper dan een automaat voor een krachtgroep. Volgens mij zijn die dingen daarom zelfs populair in nieuwe 3 fase installaties. Waarom zou je als projectontwikkelaar meer betalen voor een krachtgroep, als je ook wegkomt met een fornuisgroep?

Hou wel in gedachte dat een fornuisgroep NIET achter 2 verschillende 1 fase ALS mag. Hij moet achter één 3 fase ALS. Maar dat klopt op de foto dus wel. Dit mag.

Think smart........ Act stupid........

• Jasperli
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 13-09 20:20
Dank allemaal voor de info. Ondertussen aansluitschema binnen, inderdaad optie voor 3 fase aansluiting (2xL kookplaat en 1xL afzuiging).
Omdat ik toch een 2e kast ga plaatsen zet ik direct een 3 fase kookgroep erin achter een 3x25A hoofdzekering, makkelijk aansluiten en apart afgezekerd van de rest van de apparaten.

Ik ben benieuwd :-)

• KRC
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20:54
BazzH schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:40:
[...]

Waarschijnlijk goedkoper dan een automaat voor een krachtgroep. Volgens mij zijn die dingen daarom zelfs populair in nieuwe 3 fase installaties. Waarom zou je als projectontwikkelaar meer betalen voor een krachtgroep, als je ook wegkomt met een fornuisgroep?

Hou wel in gedachte dat een fornuisgroep NIET achter 2 verschillende 1 fase ALS mag. Hij moet achter één 3 fase ALS. Maar dat klopt op de foto dus wel. Dit mag.
Precies dit, zo besparen ze geld.
Heb hetzelfde meegemaakt met mijn Bora Pure en mijn meterkast.
Heb een 3fase meterkast met 3fase aansluiting, maar heb mooi een kookgroep en geen krachtgroep voor mijn kookplaat geleverd.

Geprobeerd om dit toch voor elkaar te krijgen, maar kreeg als antwoord dat het zo ook werkt en dat ze alles volgens de richtlijnen doen. Als ik krachtgroep zou willen zou ik dat zelf moeten laten aansluiten.

[Voor 37% gewijzigd door KRC op 31-08-2021 10:40]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee