Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:38
Guidooow schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:35:
[...]

Zo is het hier door de keukenboer aangesloten, werkt al jaren probleemloos.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad de meest logische manier voor een 1 fase kookgroep, het is alleen apart dat het niet in de handleiding genoemd wordt.

• Buthker
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-04 07:12
Goedenavond,

Ook bij ons is het zover dat de Bora Pura eraan komt. En ook wij hebben discussie met de aannemer en keukenboer over hoe deze aangesloten moet worden. Na dit topic lezen ben ik er bijna uit maar heb ik toch nog een vraag.

De situatie:
- We hebben op dit moment een 1 fase aansluiting maar er komt een 3 fase aansluiting aan.
- De meterkast is door de aannemer al voorbereidt met een kookgroep (groene pijl)
- Er zittem twee 2-polige aarlekschakelaars in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt-19jrSbL_UnS3Vma4XwDA14bg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JhHUKig6sh8b8azhmZHYjoP5.png?f=fotoalbum_large

In het Nieuwbouw topic heb ik onderstaand overzicht gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOX2Sp8EBneczMb0DntX-A75e4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AusHgovI9aniOxuCNX54Ss4C.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment is het dus aangesloten volgens het rechter overzicht (fout!). Omdat de kookgroep volledig op één 2-polige aansluiting zit.

Mijn vraag is als volgt: als er dadelijk een drie fase aansluiting is. Kan de koopgroep dan worden aangesloten worden op twee 2-polige aardlekschakelaars? Dus in plaats vind het 'middelste' overziht (Voldoende!) waar een 4-polige aarlekschakelaar wordt gebruikt, gebruiken wij dan twee 2-polige aarlekschakelaars.

Bvd,

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

timovd

Voorsprong door techniek

@Buthker als je eerst een 3f aansluiting krijgt, moet je het meteen goed doen en de Bora op 3f aansluiten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buthker
@timovd Je bedoelt met een 3x16A aardlekautomaat? Dat gaat zo te zien niet passen in mijn meterkast. Of kan dat ipv die twee maal 2-polige aardlekschakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Buthker kookgroep er uit, 3f alamat op de onderste rij waar die crappy alamats nu zitten. Crappy alamats naar de bovenste rij.
Klaar.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buthker
Thanks @timovd. Dus dan kom je uit op dit totaalplaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHEbFQLPh7rZ6BZL2iIEy3y3ltc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S0FY9DAYzeH9i9upomH1KT83.png?f=fotoalbum_large

Heb ik dat correct begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Buthker klopt, maar dan zonder Chint. Daar heb ik genoeg ellende mee gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buthker
Dank voor je hulp @timovd! Met mijn mooie tekenskills kom ik dan hierop uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYOcCQe8Vzkx3QjqATNKMtKMrl8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YJueykl0IltQd4vRbdlneiOi.png?f=fotoalbum_large

Dat moet zelfs de aannemer snappen 8-l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Buthker nog één tip: als je een ABB (B16, 30mA) alamat kiest, neem dan ook een ABB hoofschakelaar en verbind de twee door met een kam. Dat zorgt voor minder kabelzooi. Zeker met zo'n volle kast is dat aan te raden. En zorg ook voor nieuwe kammen op de linker groepen. Afknippen van de kam zorgt voor een stuk bloot koper in de groepenkast. Ik weet alleen niet of ABB ook een kam boven kan aansluiten, anders moet je de kabels vanuit de meter laten verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:31
Ik zit met een uitdaging waar ik hoofdpijn van krijg. De keukenboer heeft hier in onze nieuwe keuken de bora aangesloten. Gaat aan en de afzuiging werkt maar ik kan niet koken want de pannen worden niet warm. Heb de kookplaat met een 3F alamat aangesloten. Alles vanuit de meterkast tot perilex en tot aan de kookplaat gemeten en heb prima overal 236V. Aangesloten als volgt:

L1 --> Bruin
L2 --> Zwart
L3 --> Grijs
N1 --> Blauw
N2 --> Brug naar N1
Aarde --> Groen geel

Iemand enig idee waarom ik nog niet kan koken? Er is geen foutmelding te zien

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Bo0bz Goede pannen gebruikt? Branden de lampjes van de desbetreffende zone continu of knipperen ze? De bediening zit op fase 1, dus die lijkt in ieder geval goed aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:31
@timovd Oké heel dom maar e keukenwinkel heeft de plaat in demomodus gezet. Hierdoor werkt alles behalve verwarmen....

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:06
Ik vind het gebruik van de brug tussen N1 en N2 verwarrend.
  1. Voor 3fase aansluiting is het logisch.
  2. Voor kookgroep met polen (=groep) binnen dezelfde fase, met 1-fase aardlek, loop je het risico dat de stromen niet netjes verdeeld zijn over de twee N's en potentieel >16A? Dit kan onveilig zijn omdat de schakelaars alleen naar de stroom door de L kijken?
  3. Voor kookgroep met de polen in twee verschillende fases, beide achter een aparte 1-fase aardlek, klappen beide aardleks er continue uit omdat er niet exact evenveel stroom door N1 en L1 loopt, en door N2 en L2?
  4. Voor kookgroep met polen in twee verschillende fases, achter een 3-fase aardlek, wederom risico op ongebalanceerde stromen en potentieel >16A.
Edit: Ik heb ondertussen dit topic gevonden Bora Pure Inductie kookplaat, waar het volgende uitgelegd wordt:

Voor scenario (4) de stroom nooit hoger dan 16A kan zijn door de offset in fases van de twee polen/groepen.

Scenario (3) is volgens mij niet toegestaan.

Blijft over scenario (2) waar de brug verwijderd zou moeten worden. Dit zou dan specifiek voor Nederland zijn omdat alleen hier een 1-fase kookgroep wordt toegepast? Zelfs zonder brug is niet zeker dat de kookplaat dezelfde stroom via de N terug stuurt als ontvangen via L (want intern schema niet beschikbaar).

Conclusie; BORA PURU alleen gebruiken met 3fase of kookgroep verdeeld over 2 fases, of bij 1fase het vermogen van de plaat lager instellen.

[ Voor 43% gewijzigd door Patrick4 op 26-10-2023 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Patrick4 wat voegt scenario 1 toe naar scenario 4?
Een kookplaat bestaat uit 2x 230V circuits. De Bora heeft nog een derde voor de afzuiging, maar daar gaat de N over N2.
Bij een 1-fase aansluiting is scenario 2 dus prima, maar geen schema bekend bij Bora.
Met die info weet je ook wat er gebeurt met scenario 3. Continu schrijf je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:06
Goede vraag, wat is de meerwaarde van een 3-fase groep boven een kookgroep verdeeld over 2-fases voor deze kookplaat? Ik kon het niet bedenken.

De 7.6kW aansluitwaarde suggereert dat een kookgroep net te krap is, maar dat zal dat in de praktijk niet het geval zijn als zelfs de handleiding het volledige vermogen weergeeft bij de 2-fase/kookgroep oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:19
Patrick4 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:54:
Goede vraag, wat is de meerwaarde van een 3-fase groep boven een kookgroep verdeeld over 2-fases voor deze kookplaat? Ik kon het niet bedenken.

De 7.6kW aansluitwaarde suggereert dat een kookgroep net te krap is, maar dat zal dat in de praktijk niet het geval zijn als zelfs de handleiding het volledige vermogen weergeeft bij de 2-fase/kookgroep oplossing.
Bij 3 fase loopt de motor van de afvoer op de 3e fase, daar hoef je het niet voor te doen. Maar een kookgroep hoort niet thuis in een 3-fase kast, dus als je dan toch een 3-fase automaat (of alamat) toe moet passen, kan je net zo goed ook die 3e fase bedraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomReactor
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-12-2024
Hi allemaal, al de hele ochtend dit thread aan het uitspitten maar kom er niet uit:
Ik heb een 3x25A aansluiting. Op basis van technische tekening van keukenboer (daar stond 2F 7.2W) heeft de electricien met twee aardlekschakelaars elk op 1 fase gekoppeld naar 1 perilex. Keukenboer heeft nu Bora aangesloten alsof er een kookgroep gebruikt wordt. Als ik nu de zekering aanzet, klapt hij er meteen weer uit.
Keukenboer zegt dat ik een kookgroep moet plaatsen, electricien zegt dat dat onzin is. Zelf heb ik op basis van al wat ik hier heb gelezen het gevoel dat ik gewoon een 3-fase (krachtgeoep) moet laten plaatsen.
Twee vragen:
- Wat denken jullie over aansluiting in meterkast?
- Als ik nu een krachtgroep plaats en aansluit, wat moet ik dan nog in de Bora doen om dit te laten werken? Of gaat dat vanzelf goed?

Hoop dat jullie advies hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@RandomReactor plaats eens fotos van de groepenkast hoe dat daar is aangesloten en de aansluitingen op de Bora zelf. Liefst ook nog van de Perilex aansluiting.
Een 3f Alamat is het enige juiste hier.

PS. Wat zijn sommige "vaklui" toch enorme prutsers.

[ Voor 11% gewijzigd door timovd op 09-12-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:06
RandomReactor schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:03:
Hi allemaal, al de hele ochtend dit thread aan het uitspitten maar kom er niet uit:
Ik heb een 3x25A aansluiting. Op basis van technische tekening van keukenboer (daar stond 2F 7.2W) heeft de electricien met twee aardlekschakelaars elk op 1 fase gekoppeld naar 1 perilex. Keukenboer heeft nu Bora aangesloten alsof er een kookgroep gebruikt wordt. Als ik nu de zekering aanzet, klapt hij er meteen weer uit.
Je hebt van die gekoppelde aardlekautomaten? Zoiets dus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRw8DWXzvE0qd5AySYX_qNPq8XU=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/sLJXBAtz7Wj7ymejFzUGK2zZ.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uc9lEUPkRypfHYUn8JBB1isAZ3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Yb8hb1wnARdwQsgdXTZN4Pe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDAD1ZmBdlulQzHyW5ER7gejVLo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZ9IoMe37CkYREVSb33GIwu8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5h_9y2aXa1CrSkfhFLq_jqkahTQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnlcRX6O92NTgjK9sdYKSH0Y.jpg?f=fotoalbum_tile

- Dat is een kookgroep.
- Het is 2 fasen wanneer beide automaten op een andere fase zijn aangesloten.
- Je kunt er 7,2kW uit afnemen wanneer beide automaten op een andere fase zijn aangesloten (in tegenstelling tot wanneer het op één fase werd aangesloten achter een 25A hoofdzekering).

Dus volgens mij voldoet dit precies aan iedere opgave van de keukenleverancier.

Alleen werkt zo'n groep met 2 aparte aardlekbeveiligingen alleen met een kookplaat die daadwerkelijk bedoeld is voor een kookgroep, dus met 2 nulgeleiders en 2 volledig gescheiden circuits. Bij de Bora platen blijft dit onduidelijk. In dit scenario:
Patrick4 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:02:
Blijft over scenario (2) waar de brug verwijderd zou moeten worden. Dit zou dan specifiek voor Nederland zijn omdat alleen hier een 1-fase kookgroep wordt toegepast? Zelfs zonder brug is niet zeker dat de kookplaat dezelfde stroom via de N terug stuurt als ontvangen via L (want intern schema niet beschikbaar).
Schakelen jouw aardlekautomaten uit omdat ze allebei een verschilstroom meten.

Wat dat betreft zijn dit hele mooie kookgroepen, als je kookplaat niet op een kookgroep aangesloten hoort te worden wordt je direct afgestraft. :+
RandomReactor schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:03:
Zelf heb ik op basis van al wat ik hier heb gelezen het gevoel dat ik gewoon een 3-fase (krachtgeoep) moet laten plaatsen.
Ja, dat is de enige manier die ook 100% volgens het boekje is.
- Als ik nu een krachtgroep plaats en aansluit, wat moet ik dan nog in de Bora doen om dit te laten werken? Of gaat dat vanzelf goed?
Dan moet je de aansluiting in de kookplaat aanpassen naar het juiste aansluitschema voordat je ook maar nadenkt om er weer spanning op te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 09-12-2023 12:16 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Topic even verplaatst naar Duurzame energie en installaties :)

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomReactor
timovd schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:22:
@RandomReactor plaats eens fotos van de groepenkast hoe dat daar is aangesloten en de aansluitingen op de Bora zelf. Liefst ook nog van de Perilex aansluiting.
Een 3f Alamat is het enige juiste hier.

PS. Wat zijn sommige "vaklui" toch enorme prutsers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NYeKZpG6echwnd79x0fwkWJj8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwECbIGAMApj0IZU3DIpGKL0.jpg?f=fotoalbum_large

Dank al voor de input! Electricien heeft dus twee losse aardleks die los van elkaar kunnen afslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Geel in het venstertje betekent een verschil van >0,03A tussen de twee aders.

L1, L2, L3 moet resp. bruin, zwart en grijs aangesloten worden op zowel de kookplaat als de krachtgroep (bijvoorbeeld VKS14SB). De brug zet je op N1 en N2. Krachtgroep heb je nodig. Dit is een beunoplossing.
Gebruik eventueel de geel/groene draad in te controleren dat de aders juist zijn aangesloten. Bijvoorbeeld: verbind geel/groen met bruin bij de kookplaat en controleer met een kabeltester (bv weerstand meten) dat bruin en geel/groen in de groepenkast ook zijn verbonden. Uiteraard geen stroom er op.

PS. Wordt het niet eens tijd voor een fatsoenlijke grote groepenkast? Je hebt nu 3 kastjes en de rechter is op een wel heel bijzondere manier aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door timovd op 09-12-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
RandomReactor schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:15:
[...]

[Afbeelding]

Dank al voor de input! Electricien heeft dus twee losse aardleks die los van elkaar kunnen afslaan.
Dit voldoet sowieso niet, een kookgroep moet in één handeling zijn uit te schakelen. Dit is geen kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomReactor
Dank voor de input. Na het weekend wordt een krachtgroep geïnstalleerd en aansluiting in de Bora aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenchi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:26
Met interesse dit verhaal gelezen. Sta zelf op het punt om een Bora aan te sluiten. Heb gelukkig een 3-fasegroep, dus dat zou moeten lukken.
Wat ik echter raar vind, is dat de standaard Perilex-aansluitkabels (zoals bij de Hornbach) 5x1,5 zijn. Er gaat flink wat vermogen door, dus dat lijkt me weinig? Is het geoorloofd gezien de korte afstand? Of zijn er ook aansluitkabels beschikbaar met 5x2,5?
Ik overweeg er nu maar zelf een te maken met 5x2,5, maar als ik spoken zie en het gewoon gangbaar is, dan koop ik liever een kant-en-klare:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
jeroenchi schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:39:
Met interesse dit verhaal gelezen. Sta zelf op het punt om een Bora aan te sluiten. Heb gelukkig een 3-fasegroep, dus dat zou moeten lukken.
Wat ik echter raar vind, is dat de standaard Perilex-aansluitkabels (zoals bij de Hornbach) 5x1,5 zijn. Er gaat flink wat vermogen door, dus dat lijkt me weinig? Is het geoorloofd gezien de korte afstand? Of zijn er ook aansluitkabels beschikbaar met 5x2,5?
Ik overweeg er nu maar zelf een te maken met 5x2,5, maar als ik spoken zie en het gewoon gangbaar is, dan koop ik liever een kant-en-klare:)
Ik vind dat ook vreemd. Heb zelf deze kabel gevonden bij Elektramat: https://www.elektramat.nl...l-h07rnf-5x2-5-per-meter/
Die maak ik aan de ene kant vast aan de kookplaat en de andere kant aan een Perilex stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
jeroenchi schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:39:
Wat ik echter raar vind, is dat de standaard Perilex-aansluitkabels (zoals bij de Hornbach) 5x1,5 zijn. Er gaat flink wat vermogen door, dus dat lijkt me weinig? Is het geoorloofd gezien de korte afstand?
5x1,5mm² is prima voor deze toepassing met maximaal 16A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jlh4JMxQIc7FeqVv4JC4kAG4QE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gDUIddhP9enEJw2eoRPGKxMx.png?f=fotoalbum_large

Aan de meeste keukenapparaten zullen 1,5mm² aansluitsnoeren zitten, kijk maar eens bij een willekeurige oven, vaatwasser, boiler ofzo. Bij mijn Siemens kookplaat werd ook een 5x1,5mm² snoer meegeleverd (los).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenchi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:26
Dank voor jullie reacties! Om ook een beetje extra speling te hebben ga ik toch maar zelf een kabeltje maken. En dan kies ik voor de zekerheid maar voor de 5x2,5 (zoals die van Elektramat van @Awoodentree .
Maar het is een geruststellende gedachte dat 1,5 ook kan @Xander, want nu ik er over nadenk heb ik volgens mij in mijn vorige huis zonder er over na te denken wel gewoon een standaard aansluitsnoer gebruikt😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:47
Ik heb alle 6 de pagina’s al 3 keer doorgespit maar krijg het niet voor elkaar om de plaat werkend te krijgen.

Elektricien heeft een kookgroep geplaatst achter onze 1x35A hoofdaansluiting achter een nieuwe aardlekschakelaar. Deze is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2pbcJnsXyZmnX5AqOet821Nfck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUMGoao2xlciqTSPpWNDvZvu.jpg?f=fotoalbum_large
Hierbij is dus :
Bruin L1
Blauw N1
Zwart L2
Grijs N2

Deze zitten zo aangesloten in een perilex wcd (door elektricien gedaan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMtkjQ_PTumFcacvPsrzXEhSHRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkE8iNhKdbNpTOmxMfh5lpph.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer ik nu het 2 fase schema aanhoud zonder brug tussen N1 en N2 krijg ik een E8 melding en plaats ik de brug springt de schakelaar van de groepen om.

Ik heb met het aansluiten van de draden uitgegaan van volgende aansluiting van de draden in de perilex STEKKER (dus neit wcd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TtUCA08rBbm5WHo9gf6iEs472o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oG8PeU0nWTPysvunuuapf61k.jpg?f=user_large

Dan zou het in mijn geval dus bij de kookplaat zijn:
N1 blauw
L1 bruin
N2 zwart
L2 grijs

Bij mij ontstaat de verwarring bij het kleurverschil van de draden. Ik kan ook nergens met 100% zekerheid vinden op welke pin van een perilex stekker welke draad aangesloten zit en deze is gewoon vastgesmoten waardoor ik niet kan checken wat wat is.

Wie heeft voor mij de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:54
Er is geen standaard voor de Nederlandse kookgroep aansluiting. De Perilex is oorspronkelijk bedoeld voor een 3 fase aansluiting. Op het stopcontact zie je de aanduidingen L1, L2, L3 en N
Normaal is L1 bruin; L2 zwart; L3 grijs en N blauw. L3 wordt in jouw geval gebruikt voor de tweede nulaansluiting. Zo is je stopcontact ook aangesloten.
Waarom dan in de stekker zwart en grijs gekruist zitten is mij niet duidelijk. Zet in je kookplaat zwart op L2 en grijs op N2. De brug tussen N1 en N2 moet er uit.

[ Voor 9% gewijzigd door devriesjande op 10-03-2024 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@saikol waarom houd je niet overal de zelfde kleuren aan? Zwart en grijs zijn niet overal gelijk. Op de stekker kun je die toch omdraaien? Wat is vastgesmolten? Heb je wel een brug tussen L2 en L3 op de plaat?
Zie ik (geïsoleerde) adereindhulzen op de klemcontacten (QuickConnect)van de automaat?

[ Voor 33% gewijzigd door timovd op 10-03-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:47
timovd schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:01:
@saikol waarom houd je niet overal de zelfde kleuren aan? Zwart en grijs zijn niet overal gelijk. Op de stekker kun je die toch omdraaien? Wat is vastgesmolten? Heb je wel een brug tussen L2 en L3 op de plaat?
Zie ik (geïsoleerde) adereindhulzen op de klemcontacten (QuickConnect)van de automaat?
Ja, zelfde kleuren aanhouden is lstig, heb er een elektricien voor ingehuurd en de stekker is een versmolten kant en klare stekker, ik kan dus niet zien welke kleur ader op welke pin uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:37

DjVe

Hatsaflats!

Misschien handig om gewoon even een multimeter te halen en te gaan meten ipv te gaan proberen met een dure kookplaat?

Je kan dan gewoon ader voor ader nalopen op contact en dus bepalen waar waar hoort. Misschien ook niet onverstandig om het daarna even te labelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
De stekker van die foto is toch niet de stekker die aan het snoer zit naar de Bora?

[ Voor 29% gewijzigd door devriesjande op 10-03-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:12
Vraagje. Ik weet inmiddels dat het niet hoort, maar zou in theorie nu wel of niet een Bora Puru werken op een fornuisgroep terwijl het om een 3-fase groepenkast gaat? De fornuisgroep zit achter 1 aardlekschakelaar.

Gaat mij erom of er een kleine kans is dat de schakelaar springt, of dat dit veelvuldig zal gebeuren. Of dat de Bora überhaupt niet gaat werken.

Leidingschema zegt namelijk alleen dat ik een 7,6kw perilex aansluiting nodig heb voor een kookplaat. Meer niet helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:21
Kartmans1 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:46:
Vraagje. Ik weet inmiddels dat het niet hoort, maar zou in theorie nu wel of niet een Bora Puru werken op een fornuisgroep terwijl het om een 3-fase groepenkast gaat? De fornuisgroep zit achter 1 aardlekschakelaar.

Gaat mij erom of er een kleine kans is dat de schakelaar springt, of dat dit veelvuldig zal gebeuren. Of dat de Bora überhaupt niet gaat werken.

Leidingschema zegt namelijk alleen dat ik een 7,6kw perilex aansluiting nodig heb voor een kookplaat. Meer niet helaas.
Er van uitgaande dat het om 3*25A gaat, afhankelijk van welke installateur je het vraagt mag dit wel of juist niet. In praktijk heeft deze set-up er, igg bij ons, nooit voor gezorgd dat de zekering sprong (ja ik heb wel eens mijn best gedaan ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Guidooow schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 06:52:
[...]

Er van uitgaande dat het om 3*25A gaat, afhankelijk van welke installateur je het vraagt mag dit wel of juist niet. In praktijk heeft deze set-up er, igg bij ons, nooit voor gezorgd dat de zekering sprong (ja ik heb wel eens mijn best gedaan ;))
Ja het gaat inderdaad om 3*25a. Huis is in 2023 opgeleverd en wij hebben het gekocht van de vorige bewoners wie er uiteindelijk niet hebben gewoond en door hebben verkocht. Wij waren er dus niet bij toen het huis werd opgeleverd en konden dus niet zeggen dat de fornuisgroep een krachtgroep moest zijn. Maar de groepenkast zit al vol. Dus het rechttrekken betekent meteen een grotere groepenkast of kast erbij plaatsen…

Maar de Bora gaat dus wel gewoon werken begrijp ik. Met een klein risico dat de hoofdschakelaar zal klappen. Wil niet het gezeur hebben dat de keukeninstallateur alles heeft aangesloten en de Bora het dan niet doet haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Kartmans1 Werken bestaat hier wel uit drie delen:
- Ja, de plaat zal werken. Maar dit is eigenlijk altijd het makkelijkste onderdeel :+
- Zo lang het een 7,4kW plaat is en je plaatst geen brug op de N is het an sich ook veilig.
- Maar het mag niet :+ Dus aanraden zou ik het nooit.

Want ja, hoog risico op hoofdzekering eruit trekken. Dus verzeker je er in ieder geval van dat er geen andere zware verbruikers op die fase zitten. En weer blij met je een nieuwe huis hebt en dus automaten als hoofdzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Septillion schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:27:
@Kartmans1 Werken bestaat hier wel uit drie delen:
- Ja, de plaat zal werken. Maar dit is eigenlijk altijd het makkelijkste onderdeel :+
- Zo lang het een 7,4kW plaat is en je plaatst geen brug op de N is het an sich ook veilig.
- Maar het mag niet :+ Dus aanraden zou ik het nooit.

Want ja, hoog risico op hoofdzekering eruit trekken. Dus verzeker je er in ieder geval van dat er geen andere zware verbruikers op die fase zitten. En weer blij met je een nieuwe huis hebt en dus automaten als hoofdzekeringen.
wat betreft puntje 2. Een Bora Puru is als ik het goed begrijp een 7,6kw plaat. Dus 200 watt meer dan jij zegt. Is dit dan problematisch? :P.

Ik snap alles ook maar gedeeltelijk dus voel me soms echt een nitwit. Maar wil het wel begrijpen en vandaar de vragen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Kartmans1 Netjes, nee, immers is 2x 16A op 230V namelijk 7360W dus officieel niet goed. Maar goed, dat zou hetzelfde zijn als je hem wel op een 1x40A netaansluiting zou gebruiken. De beveiliging van de installatie is in ieder geval op orde, iets hogere kans om het eruit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Septillion schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:00:
@Kartmans1 Netjes, nee, immers is 2x 16A op 230V namelijk 7360W dus officieel niet goed. Maar goed, dat zou hetzelfde zijn als je hem wel op een 1x40A netaansluiting zou gebruiken. De beveiliging van de installatie is in ieder geval op orde, iets hogere kans om het eruit te trekken.
Oké top. We gaan het gewoon op deze manier aansluiten dan. Mocht het toch eruit worden getrokken dan laat ik het alsnog ombouwen. Maar wil over een 2, 3 waarschijnlijk een laadpaal, dus het liefst trek ik dan alles recht.

Vraag me af bij hoeveel mensen het eigenlijk ook niet 100% netjes in de kasten zit daar in die nieuwbouwwijk maar er verder geen weet van hebben. Je moet je er maar net in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:21
Kartmans1 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:12:
[...]
Vraag me af bij hoeveel mensen het eigenlijk ook niet 100% netjes in de kasten zit daar in die nieuwbouwwijk maar er verder geen weet van hebben. Je moet je er maar net in verdiepen.
In ons geval gaat het om de hele nieuwbouwwijk :+. Zowel de bouwer, de installateur als een onafhankelijke 3e partij (Elektroraad) interpreteren de norm zodanig dat deze manier van werken niet in strijd is met deze norm. In praktijk levert het ook geen problemen op; pick your battles :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:05
Ik ben momenteel aan het wachten tot m'n meterkast een verzwaring gaat krijgen. Iets met hoge wachttijden...

Mijn meterkast heeft inmiddels wel al een 3 fase krachtgroep, die momenteel door de elektricien is doorgelust. Zou de Bora straks echter al wel willen gebruiken.

In de keuken heb ik zelf de Merten MEG1011-9019 aangesloten. Moet ik deze nu tijdelijk ook anders aansluiten? Ik heb natuurlijk nu maar maar één nuldraad. Als ik huidige bedrading aansluit volgens aansluitschema krijg je als ik het goed begrijp hier 32A op. Zou ik één van de nu doorgeluste fasedraden moeten gebruiken als extra nuldraad?

[ Voor 30% gewijzigd door Daiov97 op 24-03-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the4woods
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik zit precies in dezelfde situatie als jij. Heb een 3 fase meterkast met 3 fase aansluiting voor de puru.
Echter is stedin degene die het weer verziekt.... Die komen pas over 2 maanden dus tot die tijd zit ik met een 35a hoofdzekering.
Vandaag de bora aangesloten door de monteur en die zei dat er niets aan de hand is. De bora krijgt nu netjes voeding van de 3 groepen. De kans dat mijn hoofdzekering eruit klapt is vrij klein omdat je niet snel alles op volle power gaat zetten zei hij erbij.
Dus tja... Op papier natuurlijk niet handig/veilig want de plaat staat idd zwaarder afgezekerd dan de hoofdzekering. In de praktijk niets aan de hand omdat je niet snel de volle 7600 watt die de plaat vraagt ook zal gebruiken. Mocht mijn hoofdzekering toch eruit knallen zal ik stedin er ook vriendelijk op attenderen dat dat komt omdat ze echt lang op zich laten wachten om die 3 fase hoofdaansluiting erin te prikken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
the4woods schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:35:
Ik zit precies in dezelfde situatie als jij. Heb een 3 fase meterkast met 3 fase aansluiting voor de puru.
De bora krijgt nu netjes voeding van de 3 groepen.
Nou, netjes. Het probleem als je een 3-fase opstelling (tijdelijk) op 1-fase aansluit is dat je de nul-ader overbelast. Je voert aan via drie groepen maar retour gaat 't via een enkele nul, en zonder de fase verschuiving van 3-fase loopt er dus vrolijk tot 3x zoveel stroom als de bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hier in huis hebben we een 1x35A aansluiting. Na alle tips gevolgd te hebben, en ik een dergelijk overzicht miste, hierbij de aansluitwijzes. De kookplaat is een Bora Puxa.

Alles werkt perfect, maar nadoen is op eigen risico ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8apMVpVDwOauuQgmljGKCqaYyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jz2ZNcj4FBGMuN2QV5zwM4D1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KL6l4iYinTm06ClKW8w_4osv7Kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aC31Db2wGh3PJUWmHWqzO9sz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hFd_-FIN5zfkvasPJyLdzTgtq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeRbXSapR9VJI8PaHUdLIIZO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxZpFYULponvONrSn9AuZWpiGTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkE1VW2Ot9KopFNqumaKQyDg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the4woods
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-10-2024
Het probleem als je een 3-fase opstelling (tijdelijk) op 1-fase aansluit is dat je de nul-ader overbelast.
Het probleem vind ik nog meer dat Stedin mij vraagt om een foto van mijn meterkast om zo te kunnen concluderen dat alles al helemaal klaar is voor 3 fase, en vervolgens 3 maanden later pas de hoofdaansluiting komt aanpassen.
Ik wordt op deze manier zegmaar gedwongen om deze opstelling zo te laten draaien met inderdaad een overbelaste 0 draad. Heb de plaat even een goeie test gegeven en alles was prima. Maar ik houd wel in gedachten dat ik niet alles vol vermogen zet totdat ze de hoofdaansluiting verzwaard hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:05
Nielson schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:00:
[...]
Nou, netjes. Het probleem als je een 3-fase opstelling (tijdelijk) op 1-fase aansluit is dat je de nul-ader overbelast. Je voert aan via drie groepen maar retour gaat 't via een enkele nul, en zonder de fase verschuiving van 3-fase loopt er dus vrolijk tot 3x zoveel stroom als de bedoeling is.
Precies hierom mijn vraag. Wie heeft advies hoe ik dit tijdelijk kan fixen, totdat de aannemer mijn 3-fase verbinding eindelijk gaat fixen? Kan ik gewoon twee ongebruikte groepen gebruiken om 2x 230V en 2x een nul aan te kunnen sluiten?

Hier hetzelfde als bovenstaande namelijk. Huis gekocht, na maand of 3 meterkast upgrade gegeven naar 3-fasen. Kon toen pas verzoek indienen bij netbeheerder (foto nodig) om vervolgens te horen dat ik in ongeveer in juli pas aan de beurt ben.

[ Voor 21% gewijzigd door Daiov97 op 16-04-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:51
Awoodentree schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:47:
Alles werkt perfect, maar nadoen is op eigen risico ;)
Ik zou nog even beugelen op je flex. Of nog beter een stukje vaste pijp gebruiken.
En ik mis adereindhulzen volgens mij? Ook zit de trekontlasting in je stekker niet lekker, de aders zijn te lang.
Voor de rest lijkt de aansluiting wel correct te zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FibeR06!
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-11-2024
Goedemorgen,

Na het lezen van dit hele topic helaas nog steeds niet helemaal helder hoe ik onze Bora Puru het beste kan aansluiten in de situatie op de foto. Deze 3-fast kast heb ik onlangs besteld bij Elektramat incl. 'kookgroep' (2x16), de kast is bedraad geleverd, de kook groepzit nu op één van de 3 fases (25A). Dat is dus niet voldoende om de plaat op vol vermogen te kunnen laten draaien.

Mijn vraag is nu hoe kan ik de plaat op twee fases aansluiten? Kan dit door de kookgroep te vervangen voor een kookgroep aardlek automaat? I.v.m. met plaats in de kast heeft de voorkeur een 2 fase aansluiting, i.p.v. een krachtgroep erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/St54duIFNXbwycwWji0-EGIGg48=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bKb2GnASkR3XkKwXfr88Shxo.png?f=user_large

Groepenkast (3x25A), (overige groep zijn tijdelijk aangesloten ivm verbouwing):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJj9-scpfCvLUBaacBNTDNcQQ2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAZS5xfofBu8E27MYyVPaYkp.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk kan iemand mij helpen, de supportafdeling van Elekramat in ieder geval niet 8)7

Alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:16
FibeR06! schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:33:
Goedemorgen,

Na het lezen van dit hele topic helaas nog steeds niet helemaal helder hoe ik onze Bora Puru het beste kan aansluiten in de situatie op de foto. Deze 3-fast kast heb ik onlangs besteld bij Elektramat incl. 'kookgroep' (2x16), de kast is bedraad geleverd, de kook groepzit nu op één van de 3 fases (25A). Dat is dus niet voldoende om de plaat op vol vermogen te kunnen laten draaien.

Mijn vraag is nu hoe kan ik de plaat op twee fases aansluiten? Kan dit door de kookgroep te vervangen voor een kookgroep aardlek automaat? I.v.m. met plaats in de kast heeft de voorkeur een 2 fase aansluiting, i.p.v. een krachtgroep erin.

[Afbeelding]

Groepenkast (3x25A), (overige groep zijn tijdelijk aangesloten ivm verbouwing):

[Afbeelding]

Hopelijk kan iemand mij helpen, de supportafdeling van Elekramat in ieder geval niet 8)7

Alvast dank!
Doe jezelf een plezier, sluit de bora aan op 3 fase. Bestel zo’n zelfde, lege kast erbij en een 3p +N aardlekautomaat.

Als je dat niet wilt dan kun je voor dat SEP spul gaan, maar ja kema keur en data bladen zijn ver te zoeken. Nog los van de kwaliteit.

Even uit interesse, niet gerelateerd aan jouw vraag. Wat was het verschil in € tussen deze kast en een a merk kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FibeR06!
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-11-2024
lucas321 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:19:
[...]

Doe jezelf een plezier, sluit de bora aan op 3 fase. Bestel zo’n zelfde, lege kast erbij en een 3p +N aardlekautomaat.

Als je dat niet wilt dan kun je voor dat SEP spul gaan, maar ja kema keur en data bladen zijn ver te zoeken. Nog los van de kwaliteit.

Even uit interesse, niet gerelateerd aan jouw vraag. Wat was het verschil in € tussen deze kast en een a merk kast?
Dat is inderdaad wel de mooiste oplossing, geen gek idee. Dank voor het meedenken.

Deze kast kost 294,43 incl. BTW (Schneider kast + Emat componenten), dezelfde kast van ABB kost 400,30 incl. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 07:33
Ik heb aan Bora gevraagd wat de beste aansluitwijze is. Ik moest alles nog maken.
aldus gekozen voor 3-fase. 3xL bruin 1x N blauw 1x aarde.

Deze kan ik dan dus niet via een perilex stekker aansluiten? (2xN en 2xL)

Overigens staat dit in de handleiding: INFO Verbindingen via steekcontacten (stekkers) zijn niet toegestaan.
De stugge vd kabels zijn te kort om naar de kookplaat te gaan, kan/mag ik dan ipv een perilex een lasdoos in het keukenkastje monteren daar met Wago klemmen van vd naar 5x2,5 flexibel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nimmer99
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-04 21:54
BlueSS50 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:34:
Ik heb aan Bora gevraagd wat de beste aansluitwijze is. Ik moest alles nog maken.
aldus gekozen voor 3-fase. 3xL bruin 1x N blauw 1x aarde.

Deze kan ik dan dus niet via een perilex stekker aansluiten? (2xN en 2xL)
Dat kan wel. Op Perilex kan je L1, L2, L3, N en in het midden PE (aarde) aansluiten.

Edit: linkje met pinouts: https://www.google.com/search?q=perilex&udm=2

[ Voor 8% gewijzigd door nimmer99 op 08-07-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 07:33
nimmer99 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:23:
[...]

Dat kan wel. Op Perilex kan je L1, L2, L3, N en in het midden PE (aarde) aansluiten.

Edit: linkje met pinouts: https://www.google.com/search?q=perilex&udm=2
Dat is dan ook een lekkere consistente manier van aansluiten.... je moet een perilex dus altijd ff checken voordat je de stekker er in stopt....

Neemt niet weg dat in de handleiding van Bora staat dat je geen stekker mag gebruiken, moet je dan met Wago klemmen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04

BCC

Ondanks 3 fase (nieuwbouw) heeft de aannemer gewoon een kookgroep getrokken naar de Bora Pura. Ik ga hem aansluiten volgens het schema van @Awoodentree - Komt vast goed 👍

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mounir013
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22-08-2024
Goeieavond iedereen,

We komen er niet uit en wellicht weet iemand van hier het juiste te doen. Wij hebben een Bora Puru met recirculatie aangeschaft en deze is geplaatst. De kookplaten werken uitstekend alleen de afzuiging geeft telkens E8 melding. We weten dat het met de stroom te maken heeft echter hebben we 3 fase stroom. En de elektricien heeft alles doorgemeten en alles was goed. Er zit een brug tussen N1 en N2. Volgens het 3 fase aansluitschema. Het enige wat ik wel erbij moet vermelden is dat ik de originele bruggen vanuit bora destijds over het hoofd het gezien en heb weggegooid en er nu dus een normale kabel als brug fungeert. Bora kan zelf volgende week langskomen echter wel direct 110 euro (ja dit is geen foutje) voorruikosten en dan circa 15 euro per 10 min. Als het aan de bora ligt vervallen al deze kosten uiteraard. Maar wat ik zoal heb gelezen denk ik dat wij (de elektricien) zelf iets over het hoofd zien. In ieder geval alvast bedankt voor jullie terugkoppeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Mounir013 een foto (van de groepenkast en aansluitingen op de Bora) praat wat gemakkelijker.

• Mounir013
Stom idd was vergeten erbij te plaatsen. Bedankt voor je reactie. Hierbij de foto’s Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPMImcy9p1p29au0wHrkPwkUh5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jg5dBGNpo6gLyVKaCghyOPHN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Baub2YrDVJVb8eCiqajBPQNadjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kz7we262dy1qjXUCPEVWNMgH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjrsiqa65Cwxirj0Jr81rjZRwms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMVlRUJSlKuRnVEsEuvT7NgC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nf5YQiu9aIt6aKOHmtiY6DZEkaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuzjtkkKk53SDBO5vPyV2E02.jpg?f=fotoalbum_large

• Mounir013
Gisteren toen ik thuis kwam van werk en een eitje ging bakken hoorde ik de afzuiging heel zachtjes aanslaan en vervolgens sloeg hij weer op E8 melding. Was de 1e keer dat de afzuiging aansloeg. Daarvoor nog nooit gebeurd.

• Mounir013
Bijgaand ook foto’s van de Bora zelf als hij aanstaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeF8jx1tAng8uhVOP1OfJChkB7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6i12nwH22b961s1cxVhwpZu.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Mounir013 Heb je zelf een multimeter? Dan kan je eens de spanning tussen N1 en L3 en N2 en L3 kunnen meten.

Controle of N2 vast zit kan natuurlijk ook nooit kwaad.

• Mounir013
Dankjewel voor de reactie. Ikzelf heb er geen. Maar toen de elektricien hier was heeft hij net zo een geel apparaat alles doorgemeten. Groepenkast opengemaakt en alles gemeten en die perilex opengemaakt en doorgemeten. Hij zei dat alles goed was. Spanning tussen de N en L heeft hij niet gemeten. Toen zijn ze allemaal los gemeten. Ik ga kijken of hij nog tijd heeft deze week om dat te doen. Dankjewel voor de feedback

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Mounir013 Persoonlijk zou me dat de aller eerste meting lijken. Gewoon alle contacten op de plaat nalopen, klopt dat, dan moet het de plaat zijn.

• Mounir013
Sorry dan had ik het verkeerd begrepen. Ik dacht je bedoelde gelijktijdig dat puntje in N en L zetten om te meten met zo een meter. Hij heeft idd alles gemeten. Alle contacten op de plaat ook in de meterkast om te kijken of het klopte en ook bij het stopcontact waar de perilex in zit. Ik begreep het zelf verkeerd. Het enige waar ik aan dacht waar het aan zou kunnen liggen is de geplaatste brug (niet met originele bora brug) omdat hij verder gewoon werkt en de afzuiging nu licht aanslaat. Maar ik heb er te weinig (geen) verstand van om het zeker te weten. Wederom bedankt voor je reactie. Ongeacht of we het deze week kunnen oplossen of maandag als bora komt zet ik de oplossing hierin in de hoop dat iemand anders er dan iets aan heeft in de toekomst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mounir013
Vandaag is Bora langsgeweest voor de afzuiging die E8 melding gaf. Alles eerst gecontroleerd en alles was correct aangesloten. De afzuiging was gewoon defect. Er is een nieuwe in geplaatst en alles werkt perfect. (Geen kosten ivm garantie)Iedereen bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Mooi dat het opgelost is.
Heeft de monteur geen commentaar gegeven op de Perilex aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mounir013
Nee heeft alles wel weer gecontroleerd en gemeten ook de perilex. Maar alles was prima. Hij heeft nog wel de oude kapotte afzuiging open gemaakt om te zien of er van binnen niks was doorgebrand want dan was het onze fout geweest van aansluiting. Maar van binnen was de afzuiging ook perfect. Daarom viel alles binnen de garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Dank je.
Ik heb eerder op tweakers gelezen dat de PURA niet via een Perilex aangesloten mag worden.
Dat zal dus niet kloppen als de monteur geen opmerking hierover heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
devriesjande schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:34:
Ik heb eerder op tweakers gelezen dat de PURA niet via een Perilex aangesloten mag worden.
Dat zal dus niet kloppen als de monteur geen opmerking hierover heeft gemaakt.
Bedienings- en montagehandleiding PURU/PURA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eq0wZdrdcvHyXBH0O16mfx4md5o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fy4Mivsbb6Tr37jPYLfjkwQO.png?f=user_large

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoJes
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-10-2024
Hallo! Wij hebben onze keuken geplaatst en ook een Bora GP4u kookplaat met afzuiging. Een electricien heeft een perilex aansluiting in de meterkast gemaakt met 2 fase. Als we de kookplaat volgens de gebruiksaanwijzing (die ontzettend onduidelijk is) aansluiten slaat de knop in de meterkast uit. Vraag me dus af of we het dan goed doen. We hebben hem nu aangesloten op een manier dag hij aan blijft maar zit het wel goed?
Zwart L2
Bruin L1
Blauw N1
Grijs N2
Kunnen we de N1 met N2 op dezelfde plek aansluiten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj4TuKvJEBkU3MwFjEm5tWzi86o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5NEWRLLEWzgJPo0OOFtY3jF.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWNNm6Ndu4MBaYN-GSiUGBC48Ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqWek8CzibWqsYvRRUpACpRE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door TheoJes op 16-10-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:16
TheoJes schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:07:
Hallo! Wij hebben onze keuken geplaatst en ook een Bora GP4u kookplaat met afzuiging. Een electricien heeft een perilex aansluiting in de meterkast gemaakt met 2 fase. Als we de kookplaat volgens de gebruiksaanwijzing (die ontzettend onduidelijk is) aansluiten slaat de knop in de meterkast uit. Vraag me dus af of we het dan goed doen. We hebben hem nu aangesloten op een manier dag hij aan blijft maar zit het wel goed?
Zwart L2
Bruin L1
Blauw N1
Grijs N2
Kunnen we de N1 met N2 op dezelfde plek aansluiten?
[Afbeelding][/URL]

[Afbeelding]
Is niet te zeggen zonder foto van de situatie van aansluiting in de muur en foto van de meterkast.

Weet je zeker dat het 2 fase zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoJes
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-10-2024
lucas321 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:20:
[...]

Is niet te zeggen zonder foto van de situatie van aansluiting in de muur en foto van de meterkast.

Weet je zeker dat het 2 fase zijn?
De kabel komt uit de muur en er zit een aansluitkast aan het einde. We hebben er een stekker opgezet aan de kabel van de kookplaat. Ook foto's van de meterkast en de aansluiting hierbijAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrIZX5vm1L-CmvAgWjGE9gMoH9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChsieeH2vZrzJ3y1TpPF1OmR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rW9vnrRfeL-mDdeKn_OAW_dCym8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYr3lCCAtVkFMGlUXipWsxDh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Laatst online: 14:22
Je zult het moeten doormeten hoe de draden naar de meterkast lopen, dan weet je pas of het echt goed zit volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
Zitten grijs en blauw nu onder dezelfde aansluiting (N) op de plaat? Dan zou je volgens mij een 3-fase aardlek moeten gebruiken en niet twee losse aardlek(automaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04

BCC

TheoJes schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

De kabel komt uit de muur en er zit een aansluitkast aan het einde. We hebben er een stekker opgezet aan de kabel van de kookplaat. Ook foto's van de meterkast en de aansluiting hierbij[Afbeelding]

[Afbeelding]
De kans is erg groot dat dit een kookgroep is, maar dan moet je de meterkast openmaken om het te zien
0) stroom er af.
1) Meterkast open en kijken welke kleuren waaraan zitten en checken of het een kookgroep is.
2) Stekkerdoos open en kijken welke kleuren waarheen geen.
3) Stekker erin en doorpiepen of de kleuren nu kloppen
4) Aansluiten volgens het kookgroep schema dat hier rondzwerft (en niet in de handleiding staat) - Awoodentree in "Bora Puru aansluiten"
5) Stroom d'r op.

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 21-10-2024 17:39 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Ik zie op de foto van de aansluiting op de kookplaat maar 5 klemmen. L1, L2, L3, nul en aarde. Deze kookplaat is waarschijnlijk niet aan te sluiten op een kookgroep van 2x dezelfde fase. Dan heb je ook 2 klemmen voor een nulaansluiting nodig. Maak eens een foto van de volledige groepenkast.

[ Voor 101% gewijzigd door devriesjande op 21-10-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:07
Er zitten 2 aardlekautomaten als kookgroep. Dat kan niet met de nullen gekoppeld in de kookplaat. Je zou een "gewone" kookautomaat moeten hebben achter een aardlekschakelaar, 2p of 4p.

Van de Emat-website: LET OP; een fornuisgroep aardlekautomaat werkt uitsluitend met kookplaten die 2 gescheiden nullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Als aanvulling op @AtRi, een kookgroep mag zelfs alleen als je gescheiden nullen hebt! Bij gekoppelde N mag het ook gewoon niet. Bij aardlekautomaten werkt het alleen ook nog eens niet.

Indien je een 3-fase netaansluiting hebt: 3P+N aardlekautomaat (of losse automaat + aardlekschakelaar)
Indien je een 1-fase netaansluiting hebt: Een 4P automaat is dan de enige correcte optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Wat is in dit geval, bij 1-fase aansluiting, het verschil tussen een kookautomaat en een 4-polige automaat?

[ Voor 13% gewijzigd door AtRi op 22-10-2024 11:23 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Uit de montage handleiding van de Bora-gp4u:

Aansluiting Zekering Minimale
doorsnede
3-fasenaansluiting 3 x 16 A 2,5 mm2
2-fasenaansluiting 2 x 16 A 2,5 mm2
1-faseaansluiting 1 x 32 A 4 mm2

Dus eigenlijk mag/kan je hem niet aansluiten op een kookautomaat of 4p-automaat met 1 fase.
32A/4mm2 aansluiting voor kookplaat ben ik in Nederland nog niet tegen gekomen.

[ Voor 30% gewijzigd door AtRi op 22-10-2024 11:38 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@AtRi Dat de N beveiligt moet zijn omdat je niet kunt garanderen dat de stroom even voor de twee N's terugvloeit. Met een 4P automaat kan dat en heb je feitelijk dus 5qmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de informatie in dit topic :)
Vanmiddag heb ik ook mijn Bora Puru van een kookgroep naar een mooie 3-fase-aansluiting aangepast.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsKF2WinkyorFtyAFLNVFeUTr_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TH81AaNXQSkomvILR4ngNT4g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGsQlndpbTl0f9hePxMtXzJ-5uA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X4cQDd6abEzFwMlpg9pKkK3.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FCYgzggnztpYGs6jYTxjBCQEF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zx9QRTL3LOdRCTy2AJpr2KYM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXSpnzD0KNGw-TNk-YLNNKQNnPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWoRj2lMihypGWygZKW6apff.jpg?f=fotoalbum_large

Door alle informatie hier heb ik me goed voor kunnen bereiden, de juiste materialen besteld en gelezen dat ik natuurlijk ook de instellingen van de Bora zelf aan moet passen. Een goede voorbereiding is het halve werk _/-\o_

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Laatst online: 14:22
TKroon schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:51:
Vanmiddag heb ik ook mijn Bora Puru van een kookgroep naar een mooie 3-fase-aansluiting aangepast.

Voor:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Door alle informatie hier heb ik me goed voor kunnen bereiden, de juiste materialen besteld en gelezen dat ik natuurlijk ook de instellingen van de Bora zelf aan moet passen. Een goede voorbereiding is het halve werk _/-\o_
volgens mij heb je best geluk gehad....als ik die "voor" situatie zie, zitten L2 en L3 bijna tegen elkaar met een paar draadjes... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
weertenaar schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:05:
[...]

volgens mij heb je best geluk gehad....als ik die "voor" situatie zie, zitten L2 en L3 bijna tegen elkaar met een paar draadjes... :>
Klopt… ik was ook niet blij toen ik het opende. Heb ook gelijk de perilex opnieuw aangesloten. Die was niet zo erg, maar verdiende ook geen schoonheidsprijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@TKroon oeps, verkeerd gelezen
Oude situatie was echt gevaarlijk zonder hulsjes

Alleen de brug op de N nog even goed zetten. Die moet onder de ader zitten, aangezien de dikte verschilt.

[ Voor 92% gewijzigd door timovd op 22-10-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Septillion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:57:
@AtRi Dat de N beveiligt moet zijn omdat je niet kunt garanderen dat de stroom even voor de twee N's terugvloeit. Met een 4P automaat kan dat en heb je feitelijk dus 5qmm.
Een kookautomaat heeft toch ook gewoon 2 nullen, is volgens mij niet anders als een
4p automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@AtRi Dat is heeeeel erg verschillend. Want in een normale automaat, inclusief een automaat in een kookgroep, schakelt de N alleen. Er zit geen beveiliging op de N, die zit alleen op de P's. De N wordt alleen mee onderbroken als de P dat ook wordt. Vandaar dat we een normale automaat ook geen 2P noemen maar P+N. Net als dat een normale krachtgroep automaat een 3P+N is, ook daar zit geen beveiliging op de N.

In een 4P automaat zit er beveiliging op elke aansluiting. Dus als je die inzet als 1-fase fornuisgroep (dus 2xL+2xN) is elke ader beveiligd, ook de N. En zo kan je dus wel 2x een N bij elkaar brengen omdat je verzekerd bent dat als één van de twee toch te veel stroom voor zijn rekening neemt (of er gewoon één los is gekomen / is gebroken) dat hij dan uit gaat. Een normale kookgroep (P+N+P+N) of een normale krachtgroep 3P+N) doet dat niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 22-10-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Oké, duidelijk.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
timovd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:40:
@TKroon oeps, verkeerd gelezen
Oude situatie was echt gevaarlijk zonder hulsjes

Alleen de brug op de N nog even goed zetten. Die moet onder de ader zitten, aangezien de dikte verschilt.
Dank voor de tip. Had gecheckt of hij vast zit, en dat zit hij. Maar ik zal het aanpassen. Voor alle duidelijkheid: je bedoelt de ader en de brug aan dezelfde kant van de schroef toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

TKroon schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:31:
[...]

Dank voor de tip. Had gecheckt of hij vast zit, en dat zit hij. Maar ik zal het aanpassen. Voor alle duidelijkheid: je bedoelt de ader en de brug aan dezelfde kant van de schroef toch?
Klopt, dus de brug opschuiven naar de andere kant van de schroef.
Omdat de kam dunner is dan de ader, heb je minder kracht op de kam dan op de ader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
timovd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:32:
[...]

Klopt, dus de brug opschuiven naar de andere kant van de schroef.
Omdat de kam dunner is dan de ader, heb je minder kracht op de kam dan op de ader.
Dank voor de tip! Gefixt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqzgLAnvSAPHf2KOnWCJQ8dF2dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFEtd4egDFbRScnbx8ixwNWr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:38:
@AtRi Dat is heeeeel erg verschillend. Want in een normale automaat, inclusief een automaat in een kookgroep, schakelt de N alleen. Er zit geen beveiliging op de N, die zit alleen op de P's. De N wordt alleen mee onderbroken als de P dat ook wordt. Vandaar dat we een normale automaat ook geen 2P noemen maar P+N. Net als dat een normale krachtgroep automaat een 3P+N is, ook daar zit geen beveiliging op de N.

In een 4P automaat zit er beveiliging op elke aansluiting. Dus als je die inzet als 1-fase fornuisgroep (dus 2xL+2xN) is elke ader beveiligd, ook de N. En zo kan je dus wel 2x een N bij elkaar brengen omdat je verzekerd bent dat als één van de twee toch te veel stroom voor zijn rekening neemt (of er gewoon één los is gekomen / is gebroken) dat hij dan uit gaat. Een normale kookgroep (P+N+P+N) of een normale krachtgroep 3P+N) doet dat niet.
Bij ons wordt binnenkort een nieuwe keuken geplaatst incl. een Puxu en de keukenleverancier doet ook het elektrawerk.
In de groepenkast zit nu 1x40A, als ik dit topic goed gelezen en begrepen heb, kan deze alleen correct aangesloten worden door een 4P automaat toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Suicide Als het dezelfde plaat is (of feitelijk elke plaat van >3,6kW met enkele N aansluiting), ja :)

Of ja, de 1x32A (incl bijbehorende bekabeling) daargelaten. Maar naast dat het in Nederland eigenlijk niet voorkomt is dat ook niet juist qua selectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:21:
@Suicide Als het dezelfde plaat is (of feitelijk elke plaat van >3,6kW met enkele N aansluiting), ja :)

Of ja, de 1x32A (incl bijbehorende bekabeling) daargelaten. Maar naast dat het in Nederland eigenlijk niet voorkomt is dat ook niet juist qua selectiviteit.
De Bora Puxu heeft een maximale vermogensopname van 7600W dus gelijk aan alle andere platen van >3600W.
Ik hoef het allemaal niet zelf te doen maar wil wel graag dat het goed/ veilig zit.
Ik zal tijdens de installatie eens kijken welke aansluitmogelijkheid ze hanteren... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Suicide Zal mij verbazen als het wat anders is dan een "kookgroep". Met de opmerkingen "Het werkt toch?" en "We doen het altijd zo" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
@Septillion Als ze 2x N aansluiten kan ik toch, zoals je eerder hier aangaf, zeggen dat de 2x N apart beveiligd moet worden?
Staat dat ergens in NEN1010 o.i.d.? Zodat ik bij eventuele gegarandeerde discussie het kan aantonen?

Opmerkingen van gerenommeerde/ gewaardeerde mede-tweakers zullen niet voor waar aangenomen worden door de installateur vrees ik... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Suicide Ik ben niet zo'n NEN guru als sommige hier. Maar een basisprincipe van de NEN (en denk zo'n beetje elke standaard qua elektrische veiligheid) is dat de complete achterliggende installatie bescherm moet zijn tegen overstroom incl mogelijke fouten. Door gekoppelde N is dat gewoon niet meer zo.

Maar Het grote kookplaat aansluiten topic is een goed begin om dan eens door te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:32
Toch fijn dit topic, was aan het zoeken om de Bora Purmu aan te sluiten, kabel besteld netjes met vijf aders van 2,5mm2 dacht eraan om dit met adereindhulzen te doen en dat is wel de nette optie zie ik hier.

Mooi op een Mertens doosje https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html
Lijkt me verstandig om daar ook adereindhulzen voor te gebruiken of zit ik dan verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper1994
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-04 22:44
TKroon schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:51:

Voor:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat voor instelling heb jij aangepast op de bora zelf?
Pagina: 1 2 3 Laatste