Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-04 09:57
Ik heb ook een vraag over inductie. Klopt het dat ik voor een BORA PURE 2600 WATT ipv 2 x 230V naar krachtstroom 1x400 V moet. inclusief aanpassen meterkast kost dat behoorlijk veel geld. Dus of een andere kookplaat met afzuiging, of heb ik als ik eenmaal een krachtstroom kan ik die ook gebruiken voor het laden van een auto in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:45
Denizli schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:30:
Ik heb ook een vraag over inductie. Klopt het dat ik voor een BORA PURE 2600 WATT ipv 2 x 230V naar krachtstroom 1x400 V moet. inclusief aanpassen meterkast kost dat behoorlijk veel geld. Dus of een andere kookplaat met afzuiging, of heb ik als ik eenmaal een krachtstroom kan ik die ook gebruiken voor het laden van een auto in de toekomst?
De bora kan ook prima aangesloten worden met een kookgroep van 2x230V. Zie ook de handleiding p.224 en dan het tweede aansluitschema 2-fasig.

Aanpassen van de meterkast kost wel even een keer geld, net als het laten wijzigen van de aansluiting door de netbeheerder. Maar inderdaad ben je dan ook wel weer voorbereid op elektrisch laden.

[ Voor 12% gewijzigd door S-te-fan op 06-10-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizli
S-te-fan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

De bora kan ook prima aangesloten worden met een kookgroep van 2x230V. Zie ook de handleiding p.224 en dan het tweede aansluitschema 2-fasig.

Aanpassen van de meterkast kost wel even een keer geld, net als het laten wijzigen van de aansluiting door de netbeheerder. Maar inderdaad ben je dan ook wel weer voorbereid op elektrisch laden.
bedankt. Nog een vraag als het mag. Ik begrijp dat krachtstroom dan ook voor auto kan worden gebruikt. Betaal ik dan ook jaarlijks meer geld voor de aansluiting van krachtstroom aan de netbeheerder? En zou zo'n BORA dan ook meer kwh omdat hij op krachtstroom zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
@Denizli Je hebt een 3 fasen aansluiting. Ga je over op 3x25A dan betaal je hetzelfde als je huidige 1x25 of 1x35 aansluiting.

Een krachtgroep kun je dan ook gebruiken voor een laadpaal inderdaad.
En een krachtgroep in een huisinstallatie is niet per definitie krachtstroom waarbij apparaten op 400V aangesloten zijn. Eigenlijk is het voor een kookplaat of laadpaal gewoon 3x een 230V aansluiting waardoor je dus 3x16A aan vermogen beschikbaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizli
S-te-fan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:59:
@Denizli Je hebt een 3 fasen aansluiting. Ga je over op 3x25A dan betaal je hetzelfde als je huidige 1x25 of 1x35 aansluiting.

Een krachtgroep kun je dan ook gebruiken voor een laadpaal inderdaad.
En een krachtgroep in een huisinstallatie is niet per definitie krachtstroom waarbij apparaten op 400V aangesloten zijn. Eigenlijk is het voor een kookplaat of laadpaal gewoon 3x een 230V aansluiting waardoor je dus 3x16A aan vermogen beschikbaar hebt.
Erg bedankt! En er komt nog een vraag over. Er is volgens tekening een aparte wand contactdoos en groep voor quooker. Maar waarschijnlijk neem ik die utieindelijk tzt niet. Kan die bij een eventuele 2e oven verlengd worden (verlengkabel) naar de 2e oven of moet ik dan nu al een groep en wandcontactdoos ter hoogte van de 2e oven laten aanmaken? Ik weet namelijk nu nog niet zeker of ik wel een 2e oven wil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Ik zou dan gewoon een 2e wcd laten aanleggen op de juiste plek.

Als je het zelf doet en maakt is t allemaal niet zo spannend. Maar als je het moeten laten doen dan zou ik gewoon de verschillende opties al laten maken. Want als ze terug moeten komen om apart die extra aanpassing te doen kost het je meer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modestine
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:42
Beste bora gebruikers,
Ik heb een vraag over de plaatsing van de Bora Pure.
Deze zomer plaatse we een nieuwe keuken en in aanloop heb ik reeds de Bora Pure met afzuiging naar buiten in huis. Nu lees ik in de handleiding dat de Bora niet boven koelkasten/ovens/vaatwassers geplaatst mag worden.
Echter door ruimtegebrek is boven de oven de meest voor de hand liggende optie.
Fysiek past het prima. Zowel de nisdiepte als nishoogte die de Bora overlaat is ruim voldoende voor een inbouwoven. Het gaat ten koste van de hoogte van de lade onder de oven, dat heb ik er graag voor over.

Op de Bora website vind ik het volgende: 'In principe wordt dit afgeraden omdat het BORA systeem in geval van service niet beschikbaar is voor de servicetechnicus. Bovendien kunnen de kookvelden oververhit raken.'

De eerste aangegeven motivatie lijkt me onzin. Een inbouwoven haal je er meestal zo uit. Het gaat me om dat tweede argument. Is dat valide? Geeft een moderne inbouwoven zoveel straling/geleidingswarmte af dat de Bora daar last van krijgt? Kan extra isolatie/ventilatie een oplossing zijn?

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@modestine Definieer “moderne inbouwoven” ? Wat is de ruimte tussen oven en kookplaat ?

[ Voor 7% gewijzigd door joezzt op 06-07-2023 08:22 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

S-te-fan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Dat is niet juist! Het tweede schema is voor een 2-fase-aansluiting, niet voor 1 fase. Door de draaistroom, wordt de N niet gelijktijdig belast en zal er nooit meer dan 16A doorheen gaan.
Als je de brug tussen N1 en N2 weghaalt en twee draden op beide N aansluit, zal het wel goed gaan, maar het wordt klaarblijkelijk niet ondersteund door Bora. Geen garanties dus.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
timovd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Dat is niet juist! Het tweede schema is voor een 2-fase-aansluiting, niet voor 1 fase. Door de draaistroom, wordt de N niet gelijktijdig belast en zal er nooit meer dan 16A doorheen gaan.
Als je de brug tussen N1 en N2 weghaalt en twee draden op beide N aansluit, zal het wel goed gaan, maar het wordt klaarblijkelijk niet ondersteund door Bora. Geen garanties dus.
Als je een kookgroep gebruikt en beide nullen op de Bora aansluit ( haal je de brug dus weg) heb je feitelijk de brug in de meterkast gemaakt. Immers hangt daar de nul aan elkaar.

Volgens mij is dat dan dezelfde elektrische situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@S-te-fan Nee, dat is niet de zelfde situatie als op het tweede schema.
Als je het volgens het schema aansluit op een 1-fase-aansluiting, kan er 32A door 2,5mm2 lopen. In de groepenkast loopt er 32A door 6mm2 over een klein stukje.

Edit: maar nogmaals; dit is geen ondersteund schema volgens Bora en je weet niet hoe de N verdeeld wordt over de twee aansluitingen.

[ Voor 22% gewijzigd door timovd op 06-07-2023 11:13 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
De 1 fase aansluiting gebruik je bij het aansluiten op 1x 16A groep.

De 2 fase aansluiting gebruik je bij het aansluiten op 2x een 16A groep met verschoven fase. Dan loopt er inderdaad maar maximaal 16A door de draad terug en voldoet de brug op de Bora. Maar dat wordt geloof ik in NL niet gebruikt, want dan kun je net zo goed een 3F+N groep pakken.

De 3 fase aansluiting is een 3F+N groep. Ook hier gaat maar 16A maximaal door de nul vanwege de fasedraaiingen.

Omdat we in Nederland de gekke kookgroep hebben bedacht en deze ook toepassen is het dus mogelijk om de 2 fase aansluitwijze te gebruiken voor 1 fase groepenkasten.

Daarvoor is het dus wel noodzakelijk om beide nullen separaat aan te sluiten om te voorkomen dat er 32A door de nul gaat lopen. Technisch gezien blijft dit exact gelijk aan de brug in de Bora zelf, alleen verleg je de brug naar de groepenkast zodat je met 2,5mm2 dit veilig kan aansluiten.
Pak je de multimeter erbij en je piept de nullen op de Bora door dan zul je zien dat deze functioneert als brug omdat de nullen in de groepenkast aan elkaar hangen.

De Bora is trouwens 2 kookvelden op fase 1, 2 kookvelden op fase 2 en afzuiging op fase 3.
Dus 3x 230V eigenlijk. En geen krachtstroom.
Er is ook maar 1 nul, die wordt niet verdeeld, alle nullen in de Bora moeten hoe dan ook ergens aan elkaar hangen. Ze hebben alleen 2 aansluitingen gemaakt om op aan te sluiten. ( ook al komt dat niet terug in de handleiding)

[ Voor 8% gewijzigd door S-te-fan op 06-07-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

S-te-fan schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:59:
1x 32A met 4mm2 draad.
De Bora is trouwens 2 kookvelden op fase 1, 2 kookvelden op fase 2 en afzuiging op fase 3.
Er is ook maar 1 nul, die wordt niet verdeeld, alle nullen in de Bora moeten hoe dan ook ergens aan elkaar hangen. Ze hebben alleen 2 aansluitingen gemaakt om op aan te sluiten. ( ook al komt dat niet terug in de handleiding)
En daar wordt het gevaarlijk en daarom ook mijn disclaimer. Hoe wordt de stroom verdeeld over de twee N's? Is dat precies 50/50, of kan er ook 31A lopen over de ene N en 1A over de tweede N? Zolang dat niet duidelijk is en Bora er geen schema voor heeft, blijft het een gevaarlijk advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 12:07

M2M

medicijnman

Die tweede N heb je enkel nodig met een 2x16A geschakelde kookgroep. Aansluiten op 3 fase is slechts 1 N benodigd op 2.5mm2, zolang je de 3 fasen ook daadwerkelijk van de 3 verschillende fasen afhaalt :).

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
timovd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:38:
[...]

1x 32A met 4mm2 draad.

[...]

En daar wordt het gevaarlijk en daarom ook mijn disclaimer. Hoe wordt de stroom verdeeld over de twee N's? Is dat precies 50/50, of kan er ook 31A lopen over de ene N en 1A over de tweede N? Zolang dat niet duidelijk is en Bora er geen schema voor heeft, blijft het een gevaarlijk advies.
Klopt, die 1x32A moet met 4mm2. Maar 1x20A of 1x16A is ook mogelijk maar dan moet je hem begrenzen in het menu.

Wat betreft aansluiten op 2 fase kookgroep, het klopt dat de handleiding dit niet benoemt dat het mogelijk is.

De klantenservice van Bora reageert overigens vrij vlug, maar die verklaart dat het gewoon kan achter een kookgroep. Met of zonder brug, want intern is de nul toch doorverbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@S-te-fan de term "2 fase kookgroep" is nogal verwarrend, want die wordt aangesloten op 1 fase.

Vreemd dat Bora aangeeft dat het ook zonder brug op de N aangesloten kan worden. In Nederland is 1p + N standaard en dan wordt de N alleen meegeschakeld als er overbelasting is op de fase. In theorie kan er dus 32A lopen door de N en dan schakelt de automaat niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
@timovd

Klopt, 1 fase kookgroep zou ik moeten benoemen.

Wat betreft de Bora is het inderdaad onduidelijk dat ben ik met je eens.

Logischerwijs durf ik wel aan te nemen dat het hier niet gebeurt omdat de Bora bestaat uit 3 230V circuits. Kookzone 1, kookzone 2 en ventilatie.
En dat overeenkomt met L1/N1 en L2/N2.

Maar zonder elektrische schema's kunnen we alleen uitgaan van de handleiding icm de aanvulling van de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@S-te-fan "want intern is de nul toch doorverbonden."
Volgens mij klopt dat niet, maar dit wel:
"En dat overeenkomt met L1/N1 en L2/N2."
En dan zou de Bora inderdaad geschikt zijn voor een kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
@timovd
Dat de nul doorverbonden is intern vind ik ook dubieus klinken. Maar wellicht is dat alleen voor de N3 van de ventilatie?

Maar dat blijft gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@S-te-fan dat zou heel goed kunnen, aangezien er geen N3 is. N1 en N2 zijn intern vrijwel zeker niet doorgelust.

• Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-05 22:29
S-te-fan schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:59:

De 2 fase aansluiting gebruik je bij het aansluiten op 2x een 16A groep met verschoven fase. Dan loopt er inderdaad maar maximaal 16A door de draad terug en voldoet de brug op de Bora. Maar dat wordt geloof ik in NL niet gebruikt, want dan kun je net zo goed een 3F+N groep pakken.

De 3 fase aansluiting is een 3F+N groep. Ook hier gaat maar 16A maximaal door de nul vanwege de fasedraaiingen.

Omdat we in Nederland de gekke kookgroep hebben bedacht en deze ook toepassen is het dus mogelijk om de 2 fase aansluitwijze te gebruiken voor 1 fase groepenkasten.

Daarvoor is het dus wel noodzakelijk om beide nullen separaat aan te sluiten om te voorkomen dat er 32A door de nul gaat lopen. Technisch gezien blijft dit exact gelijk aan de brug in de Bora zelf, alleen verleg je de brug naar de groepenkast zodat je met 2,5mm2 dit veilig kan aansluiten.
Pak je de multimeter erbij en je piept de nullen op de Bora door dan zul je zien dat deze functioneert als brug omdat de nullen in de groepenkast aan elkaar hangen.

Sinds een maand ook een Bora PURU in onze nieuwe keuken en op bestaande kookgroep aangesloten.
De brug over de dubbele nul aansluiting op de Bora heeft de monteur verwijderd.
De 2 nul draden van de perilex dus apart op de Bora aangesloten. Gaat prima.
Er loopt dus per L en N aansluiting 16A, wat prima is.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Het grote kookplaat aansluiten topic
Bora Puru aansluiten

[ Voor 74% gewijzigd door timovd op 15-02-2024 19:49 ]

Pagina: 1