Kookgroep of krachtgroep in de groepenkast?

Pagina: 1
Acties:
  • 14.487 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derartz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-12-2024
Best mede tweakers,

Mijn huis heeft een 3 fasen groepenkast er is nu nog geen kookgroep of krachtgroep geïnstalleerd.
We gaan nu een inductiekookplaat installeren met een aansluitwaarde 7400 watt, spanning 220-240 volt.
Het aansluitschema is als volgt en daar heb ik een onduidelijkheid over:

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.com/img921/8382/c9QSGi.png

Merk op uit bovenstaande tekeningen het een 2 fase kookplaat betreft.
Zoals ik het zie zijn de:
- middelste plaatjes niet aan te raden omdat de kookplaat dan maar 1 fase gebruikt en maximaal op 3680 watt kan werken.
- rechter plaatjes alleen van toepassing indien er een kookgroep (2x fase, 2x nul) in de groepkast zit
- linker plaatjes alleen van toepassing indien de groepenkast voorzien is van een krachtgroep waarvan er maar 2 fases i.p.v. 3 fases gebruikt worden.
Corrigeer me indien ik het fout heb.

Bij toepassing van een krachtgroep in de groepenkast moet de perilex alsvolgt worden aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.com/img924/3416/omaobg.png

Als je de aansluiting van de kookplaat vergelijkt met de aansluiting van de perilex dan heeft de perilex 3L+1N+1PE en de snoer van de kookplaat 2L +2N+1PE omdat de 2 nullen (blauw en grijs) in het schema bij elkaar onder hetzelfde schroefcontact gezet worden. Dit betekent dus dat grijze ader in de kookplaat op Nul zit en op de perilex op L3 zit.
Dit kan dus niet.
Om hiermee weg te komen kunnen we ervoor kiezen om L3 in de perilex niet aan te sluiten. In de kabel is dus N en L3 parallel gezet, L3 is niet verbonden in de perilex, alleen de Nul. Alleen dan gaat er volgens mij tussen de groepenkast en de perilex 32 ampère lopen over de blauwe Nul (VD draad). Dit omdat er wel 2 bruine fases gebruikt worden, maar 1 blauwe nul als retour. De 3e fase wordt overigens niet gebruikt. Ook dit lijkt mij onwenselijk.
Kunnen jullie mij vertellen wat ik hier mis in deze theorie?

Als ik een kookgroep toepas, wat volgens mij gewoon moet kunnen omdat de kookplaat toch maar 2 fases gebruikt. Dan leg ik vanuit de groepenkast VD draden voor 2L, 2N en 1PE naar de perilex. Dit gaat werken, maar moet ik de voeding (inkomende kant van de kookgroep) op één 1 of op 2 fases aansluiten van het energiebedrijf?

Alvast bedankt voor jullie inspanning!

Beste antwoord (via Señor Sjon op 08-03-2019 16:52)

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

derartz schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:51:
Om hiermee weg te komen kunnen we ervoor kiezen om L3 in de perilex niet aan te sluiten. In de kabel is dus N en L3 parallel gezet, L3 is niet verbonden in de perilex, alleen de Nul. [...] De 3e fase wordt overigens niet gebruikt. Ook dit lijkt mij onwenselijk.
Volkomen normale aansluiting. L3 gooi je los en je kookplaat maakt gebruik van L1, L2 en N van de krachtgroep.
Als ik een kookgroep toepas, wat volgens mij gewoon moet kunnen omdat de kookplaat toch maar 2 fases gebruikt. Dan leg ik vanuit de groepenkast VD draden voor 2L, 2N en 1PE naar de perilex. Dit gaat werken, maar moet ik de voeding (inkomende kant van de kookgroep) op één 1 of op 2 fases aansluiten van het energiebedrijf?
Inkomende kant van de kookgroep moet op 1 fase aangesloten worden. Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/29866_image_8.jpg

Dit plaatje heb ik trouwens vandaag nog gepost in dit topic waar nog uitgebreid besproken is dat je geen 2 fases op 1 kookgroep wil gebruiken en dat het toch echt de voorkeur geniet om met een 3-fasen aansluiting een krachtgroep te gebruiken i.p.v. een kookgroep. Met behulp van de search kom je zomaar op 1 van de volgende relevante topics uit:

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Abb 2fase kook groep maken + aansluiten op inductie
Correct aansluiten inductiekookplaat
Inductiekookplaat overweging - welke faseaansluiting heb ik?
Ikea inductiekookplaat aansluiten
Welke verzwaring elektra voor een inductie kookplaat (7,2kw)
Inductie kookplaat op 2-fase aansluiting
Inductiekookplaat aansluiten, maar hoe?
Huurhuis gasvrij (gaskoken naar inductie)

Edit: wat @dreamscape verder zegt hierboven :9

[ Voor 5% gewijzigd door Harrie_ op 08-03-2019 16:28 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:55
Een kookgroep is bedoeld om een kookplaat van meer dan 16A aan te sluiten in een woning met één fase. Dat zou je kunnen toepassen, maar het is niet echt handig, want die ene fase heeft een hoofdzekering van 25A. Je gebruikt zelden die volle 7,4 kW, maar het draait er wel op uit dat je één van je drie fasen volledig zult gaan gebruiken voor je kookplaat.

Die kookgroep op twee aparte fasen aansluiten is volgens mij niet de bedoeling. Dan komt hij ook achter twee éénfase aardlekschakelaars. Dat lijkt me onwenselijk. Bij een aardfout in de plaat kan dan één ALS eruit vliegen terwijl die kookgroep niet afschakelt.

De beste oplossing is gewoon een driefasen alamat gebruiken voor je kookplaat, ook al gebruik je maar twee fasen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Om hiermee weg te komen kunnen we ervoor kiezen om L3 in de perilex niet aan te sluiten. In de kabel is dus N en L3 parallel gezet, L3 is niet verbonden in de perilex, alleen de Nul. [...] De 3e fase wordt overigens niet gebruikt. Ook dit lijkt mij onwenselijk.
Volkomen normale aansluiting. L3 gooi je los en je kookplaat maakt gebruik van L1, L2 en N van de krachtgroep.
Inkomende kant van de kookgroep moet op 1 fase aangesloten worden. Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/29866_image_8.jpg

Dit plaatje heb ik trouwens vandaag nog gepost in dit topic waar nog uitgebreid besproken is dat je geen 2 fases op 1 kookgroep wil gebruiken en dat het toch echt de voorkeur geniet om met een 3-fasen aansluiting een krachtgroep te gebruiken i.p.v. een kookgroep. Met behulp van de search kom je zomaar op 1 van de volgende relevante topics uit:

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Abb 2fase kook groep maken + aansluiten op inductie
Correct aansluiten inductiekookplaat
Inductiekookplaat overweging - welke faseaansluiting heb ik?
Ikea inductiekookplaat aansluiten
Welke verzwaring elektra voor een inductie kookplaat (7,2kw)
Inductie kookplaat op 2-fase aansluiting
Inductiekookplaat aansluiten, maar hoe?
Huurhuis gasvrij (gaskoken naar inductie)

Edit: wat @dreamscape verder zegt hierboven :9

[ Voor 5% gewijzigd door Harrie_ op 08-03-2019 16:28 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:10
.... Alleen dan gaat er volgens mij tussen de groepenkast en de perilex 32 ampère lopen over de blauwe Nul (VD draad). Dit omdat er wel 2 bruine fases gebruikt worden, maar 1 blauwe nul als retour. De 3e fase wordt overigens niet gebruikt. Ook dit lijkt mij onwenselijk.
...
Het gaat om een driefasig net, in ideale situatie met gelijke belasting op de 3 fasen loopt er geen enkele stroom over de nul (alle stroom wordt over de fasen verdeeld). In de slechtste situatie waar maar een fase wordt belast loopt de maximale stroom door de nul.
In dit geval zit je met 2 gebruikte fases en een niet gebruikte fase, dan zal de stroom over ene fase voor een deel "teruglopen" door de nulleider en een ander deel over de andere fase; waardoor je een factor vierkantswordel(3) = 1,73 lagere stroom door de nulleider hebt als over de fasen.

Dus je kan gewoon 2 fasen en nulleider gebruiken met dezelfde dikte, zal geen probleem opleveren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40

Om hiermee weg te komen kunnen we ervoor kiezen om L3 in de perilex niet aan te sluiten. In de kabel is dus N en L3 parallel gezet, L3 is niet verbonden in de perilex, alleen de Nul. Alleen dan gaat er volgens mij tussen de groepenkast en de perilex 32 ampère lopen over de blauwe Nul (VD draad). Dit omdat er wel 2 bruine fases gebruikt worden, maar 1 blauwe nul als retour. De 3e fase wordt overigens niet gebruikt. Ook dit lijkt mij onwenselijk.
Dat kunnen we ja.

Over de nul-draad zal zeker geen 32 A gaan lopen. Gezien er een faseverschil zit tussen L1 en L2, zal de één hiervan positief zijn, terwijl de ander negatief is. Hierdoor vloeit een deel van de stroom niet via de 0 terug, maar via de andere fase.

Als je 3 fases aansluit en exact gelijk belast, loopt er daardoor zelfs helemáál geen stroom door de 0. Bij jou is dat niet het geval, en zal er dus wel stroom terugvloeien. Dit zal echter nog steeds maximaal 16A zijn, als je één fase maximaal belast. Zodra je ook de andere fase gaat belasten, zal de stroom door de 0 afnemen.

Dat je één van de fases niet aansluit is ook geen punt. Hele huizen worden op één fase aangesloten. Dat beetje onbalans van jouw kookplaat is echt geen punt voor het elektriciteitsnet.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 08-03-2019 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 09-05 12:29
Het is nu wel genoeg aan het worden met de kookplaten en hoe deze aan te sluiten. De laatste maand zijn er al tig topics over geopend, vanochtend nog. Ga daar te rade en als je er niet uitkomt, dan dien je een elektricien in te schakelen.
Zie ook onze search

[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 08-03-2019 16:54 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.