Toon posts:

Ikea inductiekookplaat aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VijayM
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-10-2018
Beste forumleden,

In een nieuwbouw woning heeft de aannemer fornuisgroep aangebracht (2 fase - 2x 16 ampere groepen gekoppeld). In de keuken is er een perilex stekker aangebracht. Op de muur is door de aannemer de N (blauw - beide links) en L (bruin - beide rechts) aangebracht.
Op basis van mijn research op deze forum is dit inderdaad een perilex aansluiting.

Nu vraag ik me af hoe ik de aansluitsnoer aan de inductieplaat moet bevestigen. Zie onderstaand foto van de handleiding van de inductiekookplaat:

Ik zou voor de rechterafbeelding kiezen, namelijk 2 fase aansluiting maar ik zie maar 1 N aansluiting?
Moet ik beide N draden onder de N aansluiting van de inductiekookplaat bevestigen.

Aanvullende vraag: hoe dik dient de aansluitsnoer te zijn. Ik zie aansluitsnoeren van 0,75mm en 1,5mm?

Ik hoor graag jullie kijk hierop.

Alvast bedankt!

[Voor 5% gewijzigd door VijayM op 11-10-2018 01:15]

Beste antwoord (via VijayM op 11-10-2018 10:40)

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 16:15
Je kan beide N op de N aansluiten en als de kabel niet al te lang is, is 1,5" geen probleem.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 16:15
Je kan beide N op de N aansluiten en als de kabel niet al te lang is, is 1,5" geen probleem.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Voor korte kabels zijn 1.5mm^2 inderdaad voldoende, aangezien het niet meer dan 1.5 meter zal zijn hier moet 1.5mm^2 meer dan voldoende zijn.

Bron: https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

Het aansluiten van een perilex stekker is dan ook redelijk eenvoudig te doen (waarbij de N inderdaad meermaals gebruikt kan worden): https://www.elektramat.nl/kennisbank/perilex-aansluiten/

Oftewel, L1 linksonder, L2 rechtsonder, N links en rechtsboven. Aarde middenboven :)

[Voor 8% gewijzigd door Wolfboy op 11-10-2018 01:58]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar het klusforum.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 18:17
Wolfboy schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 01:57:
Oftewel, L1 linksonder, L2 rechtsonder, N links en rechtsboven. Aarde middenboven :)
Op jouw plaatje ja.

Bij de TS zitten N/L horizontaal verdeeld, niet verticaal.
Dus N1 linksboven, L1 rechtsboven.
N2 linksonder. L2 rechtsonder

Dubbelcheck bij voorkeur wel even of de aannemer de aansluiting goed heeft opgeschreven op de muur. Met een multimeter, of door de aansluiting in de stekker en de meterkast na te kijken.

En vergeet de aarde niet.

• VijayM
Goedemorgen allemaal,

Dank voor jullie snelle reacties.

Bij oplevering zal ik eerst de aansluiting in de perilex contactdoos en meterkast controleren. De 5 draden zal ik vervolgens op posities aansluiten cf de contactdoos.

Betreft de kookplaat --> ik zal beide N draden van de snoer aansluiten op de enige N positie op de kookplaat.

Ik zal de aarde niet vergeten "frickY"

Hartelijk dank nogmaals.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:58

Exigence

dnkroz

Even voor de duidelijkheid, het is geen 2-fase, maar twee gekoppelde groepen van dezelfde fase.

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

zorg ervoor dat je de 2 x 1,5 mm2 blauwe draad samen voegt in een daar voor bedoelde adereindhuls

https://www.elektroshop.n...m-zwart-100-stuks-nl.html

aangeknepen met de juiste tang.

de overige draden aanknijpen met 1 x 1.5 mm2 hulsen

https://www.allekabels.nl...ereindhuls-krimptang.html

zowel in fornuis en stekker ( of kabel met aangegoten stekker kopen)

Dit zijn zwaar belaste verbindingen, die moet je goed maken ook is het erg belangrijk dat één van de twee blauwe draden niet loskomt... dit merk je niet tot er iets fout gaat ( gesmolten draad / brand)

euhmmmm

• VijayM
@Exigence Het betreft inderdaad om twee groepen die gecombineerd zijn tot fornuisgroep. Zie onderstaande foto voor de meterkast. Helaas kan ik de meterkast niet uitbreiden met nieuwe ALS dus moet ik een nieuwe groepenkast aanschaffen voor uitbreiding (maar dat ter zijde).

@cactusman Dank voor je waardevolle toevoeging. Ik zou namelijk zelf de draden zo direct aansluiten zonder adereindhuls. Maar je hebt gelijk dat om zwaar belaste verbindingen gaat.

:)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

frickY schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:27:
[...]

Op jouw plaatje ja.

Bij de TS zitten N/L horizontaal verdeeld, niet verticaal.
Dus N1 linksboven, L1 rechtsboven.
N2 linksonder. L2 rechtsonder
De richting van de het perilex stopcontact in de muur zou de aansluitmethode in de stekker niet moeten veranderen :)

Tenzij het fout aangesloten is inderdaad :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Yuregenu
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-03 16:00
Wolfboy schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:14:
[...]
De richting van de het perilex stopcontact in de muur zou de aansluitmethode in de stekker niet moeten veranderen :)

Ja, dat is helaas het lullige met perilex. De standaard is helaas niet zo standaard vanwege alle configuratiemogelijkheden en dan worden er fouten bij installatie gemaakt; bij mij waren bijvoorbeeld twee bruine en één blauwe draad in het stopcontact vastgemaakt (dus een gedeelde nul). Nu had ik dat met een multimeter gelukkig snel ontdekt en vervolgens mijn IKEA stekker daarop aangepast. Sindsdien kook ik met veel plezier op inductie.

ユレゲヌ

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:17

Punkrocker

Mostly harmless

VijayM schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:12:
.... Helaas kan ik de meterkast niet uitbreiden met nieuwe ALS dus moet ik een nieuwe groepenkast aanschaffen voor uitbreiding (maar dat ter zijde).

[Afbeelding]

...
Ik weet niet wat je met uitbreiden bedoeld maar rechts naast het rijtje automaten zie ik nog plek voor drie extra automaatjes...

[Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 11-10-2018 15:08. Reden: typo]

"What do you get if you multiply six by nine..."

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-03 13:04

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Punkrocker schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:04:
[...]
plek voor drie extra automaatjes...
Max 4 groepen achter elke aardlek, dus vol in dit geval.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13
VijayM schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:12:
@cactusman Dank voor je waardevolle toevoeging. Ik zou namelijk zelf de draden zo direct aansluiten zonder adereindhuls. Maar je hebt gelijk dat om zwaar belaste verbindingen gaat.
Daar zou ik zoals gezegd zeker even aandacht aan schenken. Netjes met adereindhulsen monteren dus. d:)b
Wolfboy schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:14:
[...]

Welke "richting"? De WCD zit gewoon rechtop net als op jouw plaatje, zie de afgeplatte kant bovenaan.

Alleen zitten beide nuldraden bij TS dus blijkbaar niet boven, maar links. Zolang er geen standaard is voor het aansluiten van een kookgroep op die contactdozen is hier niets fouts aan, het is alleen anders. :P
real[B]art schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:29:
[...]

Max 4 groepen achter elke aardlek, dus vol in dit geval.
Max 4 groepen achter elke aardlek, dus rechts nog ruimte voor 1 extra automaat.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• VijayM
@Punkrocker : ik moet 4 nieuwe groepen aanmaken. Per Aardlekschakelaar (ALS) mag je max 4 groepen plaatsen. Dus dien ik een extra ALS te plaatsen maar daar is geen plek voor in de huidige groepenkast.

Ik zal zeker de adereindhulsen gebruiken.
Vraag --> is er specifiek 1 type hulsen die ik hiervoor kan gebruiken of kunnen kabelschoentjes ook gebruikt worden hiervoor?

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-03 22:00

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

VijayM schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:05:
@Punkrocker : ik moet 4 nieuwe groepen aanmaken. Per Aardlekschakelaar (ALS) mag je max 4 groepen plaatsen. Dus dien ik een extra ALS te plaatsen maar daar is geen plek voor in de huidige groepenkast.

Vraag --> is er specifiek 1 type hulsen die ik hiervoor kan gebruiken of kunnen kabelschoentjes ook gebruikt worden hiervoor?
Hoezo moet jij dit doen? Is toch nieuwbouw? Klinkt als een gemist schouwpunt. Daarnaast is de kast naar mijn mening lelijk opgeleverd, ik heb altijd geleerd dat de aardlekschakelaar per groep automaten moet zitten. Dus aardlekschakelaar 4 automaten. Volgende rij t zelfde. Dat meer ter overzicht. Evt kunnen er dan nog extra dingetjes naast of bij.

Maar ik zou die aannemer s FF aanspreken. Zeker als je nu al de kast uit moet breiden.

Sowieso wat is dat voor n rare nummering? Zet dat de automaten gewoon op volgorde daar is ruimte genoeg voor in de meeste gevallen...

[Voor 6% gewijzigd door zwahiel op 12-10-2018 07:13]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:43
Welke beunhaas heeft deze groepenkast geplaatst?

Ik zie één adviespunt en één echte fout.

Adviespunt: Wanneer geen 3-fasen eindgroepen gebruikt worden, wordt het in de NEN1010 afgeraden om 3-fasen aardlekschakelaars toe te passen. Is bovendien nog goedkoper ook.

Fout: Gezien dit ABB-kast met busbord en 3-fasen aardlekschakelaars is, zitten twee groepen die direct naast elkaar geplaatst zijn bij gebruik van een 3-fasen busbord niet op dezelfde fase aangesloten. De kookgroep is nu dus waarschijnlijk op twee fasen aangesloten. Dat is gewoon keiharde afkeur conform NEN1010.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Xander
VijayM schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:05:
Afhankelijk van de aansluitterminals zou je misschien ook kabelschoentjes met oog kunnen gebruiken.

Maar in principe zou ik gewoon voor adereindhulsen kiezen. Zie het linkje van @cactusman voor de dubbele variant, die hebben ze dus ook voor 1x1,5mm².
zwahiel schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 07:11:
[...]

Hoezo moet jij dit doen? Is toch nieuwbouw?
Omdat hij meer groepen wil hebben dan standaard in de woning aanwezig (voor een uitgebreide keuken die in eigen beheer wordt geplaatst bijvoorbeeld)? Dat kan de aannemer vast verzorgen tegen een meerwerkprijs, maar genoeg mensen die zelf direct gaan klussen in hun nieuwbouwwoning?
Sowieso wat is dat voor n rare nummering? Zet dat de automaten gewoon op volgorde daar is ruimte genoeg voor in de meeste gevallen...
Waarschijnlijk heeft de installateur een standaard geprinte groepenverklaring en heeft de monteur pas over de faseverdeling nagedacht. Dat verdient geen schoonheidsprijs nee. :-(
Ivow85 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:11:
Fout: Gezien dit ABB-kast met busbord en 3-fasen aardlekschakelaars is, zitten twee groepen die direct naast elkaar geplaatst zijn bij gebruik van een 3-fasen busbord niet op dezelfde fase aangesloten. De kookgroep is nu dus waarschijnlijk op twee fasen aangesloten. Dat is gewoon keiharde afkeur conform NEN1010.
Heb je daar een bron voor? Ik zie er niet zo'n probleem in.

[Voor 17% gewijzigd door Xander op 12-10-2018 10:50]

• Ivow85
Xander schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:44:

[...]

Heb je daar een bron voor? Ik zie er niet zo'n probleem in.
Ja, de NEN1010.

Alleen éénfase kookgroepen op 2x16A en driefasen kook- of krachtgroepen komen voor in de normering. Een groep verdeeld over twee fasen is nergens in de Nederlandse Normen beschreven.

Zoals ik al schreef zitten op een 3-fasen busboard van ABB naast elkaar geplaatste groepen op verschillende fasen. Dus tenzij er intern een rommeltje van deze kast gemaakt is, klopt het van geen kant met 3-fasen aardlekautomaten en een kookgroep verdeeld over 2 fasen.

Er is overigens wel een mogelijkheid om een inductiekookplaat over twee fasen te verdelen. Dat is wanneer je de plaat aansluit op een 3-fasen groep en het apparaat intern zodanig bedraad is dat slechts twee fasen daadwerkelijk gebruikt worden.

[Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 12-10-2018 14:05]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:07
@Ivow85 Er zit èèn loze moduleruimte tussen het strookje automaten en de kookgroep.
Dat betekent waarschijnlijk dat deze niet via een busbar is eengesloten.

Maar daar kan je heel makkelijk achter komen door even de kap eraf te halen.

• Ivow85
jeroen3 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:09:
@Ivow85 Er zit èèn loze moduleruimte tussen het strookje automaten en de kookgroep.

Alle busboards van ABB zijn 12 elementen breed.... Als het busboard niet doorloopt, dan heb je helemaal een beunwerkje te pakken. 8)7

Busboards zijn geheel niet te vergelijken met kamrails van andere merken.

[Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 12-10-2018 14:12]

• Xander
Had je nog een specifieke rubriek in gedachten?
Alleen éénfase kookgroepen op 2x16A en driefasen kook- of krachtgroepen komen voor in de normering. Een groep verdeeld over twee fasen is nergens in de Nederlandse Normen beschreven.
Een kookgroep of fornuisgroep is überhaupt niet in NEN1010 beschreven.

Wel in een oude versie van NPR5310, maar die hele uitleg is ondertussen geschrapt en de NPR5310 is nooit een norm geweest...
Er is overigens wel een mogelijkheid om een inductiekookplaat over twee fasen te verdelen. Dat is wanneer je de plaat aansluit op een 3-fasen groep en het apparaat intern zodanig bedraad is dat slechts twee fasen daadwerkelijk gebruikt worden.
Zoals het nu is toegepast, is ook een mogelijkheid. Wat mij betreft voldoet dit prima aan iedere norm. Als ik fout zit dan laat ik me graag overtuigen maar kun je dan iets specifiekers roepen dan "de NEN1010"? :)
jeroen3 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:09:

Ivow85 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:11:
[...]

Alle busboards van ABB zijn 12 elementen breed.... Als het busboard niet doorloopt, dan heb je helemaal een beunwerkje te pakken. 8)7

Busboards zijn geheel niet te vergelijken met kamrails van andere merken.
Het zou natuurlijk nog kunnen dat deze kookgroep geen busboard model is, maar aan de onderzijde met draad is aangesloten... Maar ik verwacht inderdaad dat het twee verschillende fasen zullen zijn.

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat ts een 1fase aansluiting heeft..... kan ts een foto maken van de binnenkant van de meterkast?

[Voor 38% gewijzigd door Noodels op 12-10-2018 16:36]

• VijayM
Beste allemaal,

Dank jullie wel voor de discussie die dit teweeg heeft gebracht. Was er zelf ook niet blij met de onlogische nummering. Mag hopen dat de installatie meerdere malen is nagekeken.

Om de zaak verder te verhelderen: woning is nog niet opgeleverd. De voorschouw staat gepland op 25 okt a.s.
Ik zou dan de kap eraf kunnen halen om zodoende een foto te maken.
Huidige foto heb ik vorige week gemaakt toen ik onder werktijd op het bouwterrein was.

Deze fase worden er 35 woningen gebouwd. Maar de meterkasten verschillen van elkaar. Uiteraard komt dit door opties die genomen zijn of niet.
Ik zal navraag doen waarom ik een 3 fase ALS heb en andere gewoon 1 fase ALS. Zie foto van een andere meterkast in dezelfde fase

Door gebruik te maken van 4 polige ALS is mijn meterkast vol terwijl ze bij andere woningen 2 polige ALS gebruikt hebben incl fornuisgroep.
Voor mij beetje onlogisch helaas.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee