Huurhuis gasvrij (gaskoken naar inductie)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Knitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Goedemorgen,

Nadat ik in mijn koophuis succesvol gasvrij ben geworden (bedankt voor de hulp hier), wil moeder dat nu ook.

Huidige situatie:
HuurAppartement met blokverwarming en warm water via het leidingwater. Geen geiser of boiler meer sinds 2015 (renovatie).
Er wordt vrijwel dagelijks gekookt, 3m3 gas per maand. Kosten? Rond de €16/maand door ‘shoppen’. Betreft een 1persoons huishouden.

Nu heb ik contact gehad met de woningcorporatie. Zij geven toestemming de gasmeter te verwijderen op voorwaarde dat er een aansluiting komt voor elektrisch koken voor de nieuwe bewoners, voor het geval moeder gaat verhuizen (niet gepland). Gasmeter hoeft dan niet terug geplaatst te worden.
Aansluiting van de elektra is 1x25A.

Nu zie ik echter door de bomen het bos niet meer. Her en der lees ik dat je inductie enkel op 2 fasen kan aansluiten, maar elders ook op 1 fase, met vermogensbeperking.
En weer elders lees ik, dat de kookgroep op 1 fase aangesloten wordt, maar het als 2 fasen gezien wordt ‘want 2 gekoppelde groepen’. Dit lijkt mij aardig onzin ondat je dan 1 fase tw zwaar gaat belasten.

Nu zoek ik hulp voor het volgende:
Stel dat we een inductieplaat kopen, die op 1 EN 2 fasen kan, en aansluiten op 1 fase. Bij ETNA kan je dan bijvoorbeeld 4 pitten op stand 7 van 10 tegelijk aan hebben, wil je 1 pit hoger moet je een ander lager zetten.

In dat geval hoeft Stedin de meterkast niet aan te passen naar 3x25, hoeven er geen andere aardlekschakelaars en hoofdschakelaar in. Dat is voorlopig kostengunstig en evt later aan te passen naar 3x25/koken op 2 fasen.
De vermogensbeperking wordt niet als een probleem gezien.

Wat voor groep moet je dan in de meterkast bijplaatsen? Een gekoppelde kookgroep of een normale groep? En welke bedrading?
Aansluiting in de keuken perilex of normaal? Bij Perilex zou je dan 1 fasedraad ‘loos’ laten.

Groep bijplaatsen doet een elektricien, bekabeling trekken doen wijzelf.

Alvast bedankt voor de hulp bij de vragen over de aansluitingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:41

Toppertje

www.davideografie.nl

Met 2 gekoppelde groepen kan zeker, hiervoor is er wel een perilex WCD nodig, de meeste inductie platen hebben ook een perilex stekker.

Meer info over hoe de perilex aangesloten moet worden is hier te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:24
Je kunt sowieso kostenloos laten verzwaren naar 1x 35A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik snap niet zo goed dat je moeder € 16,- per maand kwijt is aan gas. Dat is € 192,-
Ze verbruikt 3m³ per maand, dat is 36m³ per jaar, à € 0,80 per m³ kom je uit op pak 'm beet € 30,-
Dit zou betekenen dat je moeder ruim € 160,- aan vastrecht betaalt per jaar. Dat vind ik erg veel; er zijn aanbieders genoeg die enkele tientjes aan vastrecht rekenen.

Als het je (moeder) om de kosten te doen is; de terugverdienperiode komt gauw op meer dan 10/20 jaar uit. Dus investeringstechnisch (zeker in een huurhuis) niet heel aantrekkelijk...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Harrie_ schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:22:
Ik snap niet zo goed dat je moeder € 16,- per maand kwijt is aan gas. Dat is € 192,-
Ze verbruikt 3m³ per maand, dat is 36m³ per jaar, à € 0,80 per m³ kom je uit op pak 'm beet € 30,-
Dit zou betekenen dat je moeder ruim € 160,- aan vastrecht betaalt per jaar. Dat vind ik erg veel; er zijn aanbieders genoeg die enkele tientjes aan vastrecht rekenen.
Gevalletje Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar ?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Rest wel dat de renovatie (semi-gasloos) in 2015 heeft plaatsgevonden, dus verlaging van het tarief zou dan sowieso uiterlijk 2017 moeten hebben plaatsgevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Harrie_ schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:29:
[...]

Rest wel dat de renovatie (semi-gasloos) in 2015 heeft plaatsgevonden, dus verlaging van het tarief zou dan sowieso uiterlijk 2017 moeten hebben plaatsgevonden...
Afgaand op dat topic gebeurt dat niet altijd automatisch ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Raven schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:30:
[...]

Afgaand op dat topic gebeurt dat niet altijd automatisch ;)
Idd, TS zou misschien daar even naar moeten informeren.

Verbruikskosten gas koken versus inductiekoken zijn nagenoeg gelijk en kun je tegen elkaar wegstrepen. Het enige wat je dus uitspaart is het vastrecht. Genoeg aanbieders leveren gas tegen € 30,- per jaar. Moet je dus een inductiekookplaat aanschaffen en nog wat elektrawerkzaamheden uit laten voeren zit je met je terugverdientijd al snel vèr boven de 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:22
ASW1 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:01:
Dat lijkt mij sowieso een goed idee.
Die ETNA op 1 fase trekt namelijk nog steeds 23,5A. Dat zou betekenen dat je tijdens het koken geen oven of magnetron meer zou kunnen gebruiken. En ook de wasmachine, vaatwasser ect moeten niet aan staan.

Maar wat heb je verder nog nodig:
1 kookgroep (2x16A)
5x2,5mm2 kabel naar je keuken
Perilex stopcontact (vaak achter een keukenkastje, in de buurt van de kookplaat)

De kosten hangen vooral af van hoe moeilijk het is om op een nette manier die kabel van de meterkast naar de kookplaat te krijgen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

RocketKoen schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:44:
[...]

Dat lijkt mij sowieso een goed idee.
Die ETNA op 1 fase trekt namelijk nog steeds 23,5A. Dat zou betekenen dat je tijdens het koken geen oven of magnetron meer zou kunnen gebruiken. En ook de wasmachine, vaatwasser ect moeten niet aan staan.
Dat kan niet.

Maximale stroom is 16 A

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Mike2k schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:45:
[...]

Dat kan niet.

Maximale stroom is 16 A
1 fase betekent niet maximaal 16A.
Voor een 4 pits kookplaat heb je een kookgroep nodig met 2 16A automaten.
En de ETNA kookplaten trekken max 5350W op 1 fase

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hoeft je meterkast echt niet te verzwaren, thuis kookten we altijd electrisch nooit een probleem. Voor je fornuis moet je wel een perilex aansluiting laten maken. Dat is eigenlijk het enige wat nodig is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:24
Harrie_ schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:32:
[...]

Verbruikskosten gas koken versus inductiekoken zijn nagenoeg gelijk en kun je tegen elkaar wegstrepen. Het enige wat je dus uitspaart is het vastrecht. Genoeg aanbieders leveren gas tegen € 30,- per jaar. Moet je dus een inductiekookplaat aanschaffen en nog wat elektrawerkzaamheden uit laten voeren zit je met je terugverdientijd al snel vèr boven de 20 jaar.
Het lijkt me sowieso een klusje dat de woningbouwvereniging uit gaat voeren in de komende 10 jaar. Zij zullen verplichtingen hebben hun voorraad om te zetten naar gasloos dus ze zullen met cijfers op de proppen moeten komen. Dat betekent dat de woningen die al blokverwarming hebben het eerst worden omgezet/afgesloten omdat dat nu eenmaal makkelijk is.
Zelf op eigen kosten al gaan omzetten is nutteloos, dus waarom zou je?

Aan de andere kant vinden veel mensen het een prachtig verhaal om rond te vertellen dat ze al gasloos zijn, het is een statusdingetje en daar heeft men graag wat geld voor over. Dus in die zin begrijp ik wel dat mensen dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

RocketKoen schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:53:
[...]

1 fase betekent niet maximaal 16A.
Voor een 4 pits kookplaat heb je een kookgroep nodig met 2 16A automaten.
En de ETNA kookplaten trekken max 5350W op 1 fase
1 fase betekent in dit geval wel degelijk max 16A aangezien je anders alles moet verzwaren...

4mm2 draad in plaats van 2.5mm2
Een CEE stekker in plaats van Shuko (standaard wcd)
Aparte automaat in meterkast

Ik ben het wel eens dat net aansluiting verzwaren niet perse nodig is. ik heb 1x35A en ben ook bezig met het ombouwen. De groepenkast is al klaar (kookgroep + aardlek erbij) en nu de perilex aansluiting...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Mike2k schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:35:
[...]

1 fase betekent in dit geval wel degelijk max 16A aangezien je anders alles moet verzwaren...

4mm2 draad in plaats van 2.5mm2
Een CEE stekker in plaats van Shuko (standaard wcd)
Aparte automaat in meterkast

Ik ben het wel eens dat net aansluiting verzwaren niet perse nodig is. ik heb 1x35A en ben ook bezig met het ombouwen. De groepenkast is al klaar (kookgroep + aardlek erbij) en nu de perilex aansluiting...
Heb je het topic überhaupt gelezen?
1) ik noem al een 5x2,5 kabel met een perilex.
2) ik post de specs waar het vermogen van de kookplaat duidelijk meer dan 16A is.
3) de ts heeft nu 1x25A. Niet 1x35A. Dat 1x35A voldoende is bij jou, is dus een argument dat hij we moet verzwaren. En dat is nog gratis ook...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Knitter
ASW1 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:01:
Dat ga ik van de week eens navragen.
Toppertje schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:55:
Met 2 gekoppelde groepen kan zeker, hiervoor is er wel een perilex WCD nodig, de meeste inductie platen hebben ook een perilex stekker.

Meer info over hoe de perilex aangesloten moet worden is hier te lezen.
Dan kan je dus wel een 2-fase inductieplaat aansluiten op maar één fase in de meterkast via de gekoppelde kookgroep?
Harrie_ schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:32:
[...]

Er moet ook een nieuw gasfornuis komen bij moeder, die is al danig oud en functioneert niet lekker meer. Daarbij is ze danig te spreken over inductie, dat dat haar voorkeur heeft.
RocketKoen schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:44:
[...]

Maar wat heb je verder nog nodig:
1 kookgroep (2x16A)
5x2,5mm2 kabel naar je keuken
Perilex stopcontact (vaak achter een keukenkastje, in de buurt van de kookplaat)

De kosten hangen vooral af van hoe moeilijk het is om op een nette manier die kabel van de meterkast naar de kookplaat te krijgen.
Er ligt al een loze buis bovenlangs naar de keuken, die onder de wasbak uitkomt. Vanaf daar kunnen we dan onder het keukenblad langs de kabel doorleggen.

Wij zijn gaan rekenen met €50/jaar extra aan stroomverbruik. Meerdere mensen zeggen dat het rond de €30-35 is.
Gezien er nu €200 aan gas betaald wordt (waarvan amper €30 aan gasverbruik zelf) zou er dus een besparing van circa €150/jaar optreden.

Maar dus de uiteindelijke vraag blijft: Wordt het een 1-fase of 2 fase?
Als we een kookgroep (2x16A) installeren op één fase, met een 2-fase inductie kookplaat, gaat dat dan goed? De groep springt er dan niet uit?
Dus de perilex stekker gewoon op 2 fasen actief, en op beide groepen aangesloten terwijl de hoofdzekering/aansluiting maar 1x25A (straks mogelijk 1x35A) is.

Thuis heb ik 3x25A vanwege de doorstroomboiler, dus daar heb ik sowieso geen probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

The_Knitter schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:03:
[...]
Er moet ook een nieuw gasfornuis komen bij moeder, die is al danig oud en functioneert niet lekker meer. Daarbij is ze danig te spreken over inductie, dat dat haar voorkeur heeft.
[...]
Persoonlijk maakt het mij niets uit natuurlijk, al zet je een compleet nieuwe keuken in die huurwoning. Ik wijs alleen maar op de kosten met daarbij de kanttekening dat het wel wat jaren duurt voordat je deze investering hebt 'terugverdiend'. Als de kookplaat niet meer goed functioneert zal er een nieuwe moeten komen; als het een inbouwkookplaat is dan is de verhuurder daarvoor verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Veel inductiekookplaten kun je zowel op één fase als op een 3-fasen aansluiting aansluiten.

Bij een één fase aansluiting heb je in Nederland dan weer keuze uit een 'gewone' 1x16A groep, of een 2x16A kookgroep.

In geval van de 1x16A is het maximale vermogen beperkt. Meestal kun je dit instellen op de kookplaat, zodat niet om de haverklap je zekering er uit springt. Met het maximum ingesteld op 4KW zit je formeel net boven de zekeringswaarde, maar door traagheid van de zekering zal dit meestal goed gaan. Voor een kleiner huishouden (1 of 2 personen) zal 4kW vermogen in praktijk weinig beperkingen opleveren. Wanneer vaak voor meer personen gekookt wordt, is het met 4kW wel behelpen.

In alle gevallen geldt dat een hoofdzekering van 1x25A wel wat krap is. Upgraden naar 1x35A is normaal gesproken geen aanpassing voor nodig aan de meterkast en geeft geen hoger vastrecht.

Voor aanpassing naar 3X25A moet er een 4-polige hoofdschakelaar geplaatst worden. Vervolgens kunnen de aanwezige 1-fase aardlekschakelaars verdeeld worden over de fasen. In geval de kast nog redelijk up to date is én er ruimte vrij is, is ook hierbij geen nieuwe groepenkast nodig.

De woningcorporatie eist wel dat er een volwaardige aansluiting voor een kooktoestel in de keuken komt. Een 1x16A volstaat daarmee niet. Je zal dus sowieso voor een perilex aansluiting moeten gaan op 2x16A of 3-fasen 16A. Daarvoor moet je dus ook een geschikte automaat in de groepenkast plaatsen. In geval van een 3-fasen hoofdaansluiting kies je vervolgens het beste voor een 3-fasen fornuisgroep, ivm gelijkmatige verdeling over de fasen.

Bij een één fase oplossing houdt het in dat je 2 vrije units in je groepenkast nodig hebt, bij 3-fasen oplossing heb je 6 vrije units nodig (2 extra voor de grotere hoofdschakelaar, 4 voor de automaat van de kookplaat)

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Knitter
Het gaat hier niet om inbouw vanuit de woningcorporatie. Wij hebben daarzelf een blad voor geplaatst als verlenging van het korte aanrechtblad die er al was. Daar kan de kookplaat eveneens in. Zit de gasplaat nu ook in.

Ja, die oplossing met Perilex stekker/stopcontact had ik dus ook in gedachte, zo had ik het bij mij thuis ook gedaan.
Betreft dan een 2-fase inductieplaat, en in de meterkast een kookgroep 2x16A die op één fase is aangesloten toch?

Als wij in de huurwoning óók nog de kosten moeten betalen voor de upgrade naar 3x25A, gaat het feest niet door. De woningcorporatie zegt niet in deze kosten mee te willen betalen, daar zij de komende jaren nog geen projecten hebben lopen voor "gasvrij" maken van de appartementen. De investering voor een huurwoning upgraden wordt ons dan te groot.

Voor aanleg van een kookgroep 2x16A van ABB vallen de kosten mee (€70 incl montage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Enkel kookgroep monteren in een kast waar ruimte is zonder leiding te trekken stelt ook niks voor. Dat is met 10 minuten wel bekeken.

Niet alle kookplaten zijn gelijk. Met een 2x16 "kookgroep" op 1-fase kun je in principe kookplaten tm. 7,4 kW aansluiten mits de kookplaat een aansluiting voor een 2e nul heeft. Sommige kookplaten (o.a. Ikea, AEG) hebben dat niet en dan kun je dus een retourstroom van 32A door die enkele nuldraad krijgen. De kookgroep slaat daar niet op af, maar fikt mogelijk wel uit.

Voor een >3,7 kW plaat op een 1-fase 2x16A moet de kookplaat dus twee aparte nulaansluitingen hebben. Soms zijn die aansluitingen er wel maar zijn ze gebrugd en is er een 4-aderig snoer aangesloten. In dat geval de brug verwijderen en een 5-aderig netsnoer erbij halen. Zijn die aparte nulaansluitingen er niet dan is de plaat enkel geschikt voor het aansluiten op een 3-fase aansluiting.
Pagina: 1