Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Correct aansluiten inductiekookplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
In onze nieuwe woning gaan we elektrisch koken (inductie). De kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7400W. Even snel gerekend, dat is zo'n 30A op 240V. De woning heeft nu een 1x35A aansluiting maar dit kan ik veranderen.

In de handleiding staan de volgende aansluitopties:

Ik wil graag bij jullie checken of ik dit goed begrijp:

De middelste variant is geen optie want gebruikt 1 groep, en die automaat zou dan 30A moeten aankunnen wat ik niet heb.

De rechter variant is volgens mij een aansluiting op 2 fasen waarbij ik dus mijn aansluiting naar 3 fasen moet omzetten en dan gaat er 1 groep op de L1/N1 aansluitingen en een groep van een andere fase op de L2/N2 aansluitingen. Dus eigenlijk twee complete setjes bedrading naar de kookplaat toe.

De linker variant is mij het minst duidelijk, er zijn wel twee fasen maar slechts 1 nuldraad? Dit is dus een "krachtstroomkabel" met 3 fasen, nul en aarde waarvan je dan 1 fase niet gebruikt. Klopt dat? Moet ik dan wel of niet een nuldraad hebben die dikker is dan een 2.5 mm2 die je normaal voor 16A nodig hebt?

Mijn idee is dat ik in elk geval de aansluiting naar 3 fasen moet laten omzetten. Anders heb ik nog maar enkele amperes voor de rest van het huis :) Maar moet ik dan de linker of de rechter optie gebruiken? Wat is nu daadwerkelijk het verschil daartussen?

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

Beste antwoord (via mddd op 05-02-2019 10:41)

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 08:20
mddd schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:34:
In onze nieuwe woning gaan we elektrisch koken (inductie). De kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7400W. Even snel gerekend, dat is zo'n 30A op 240V. De woning heeft nu een 1x35A aansluiting maar dit kan ik veranderen.

[Afbeelding]

...

Maar moet ik dan de linker of de rechter optie gebruiken? Wat is nu daadwerkelijk het verschil daartussen?
Je hebt gelijk dat de middelste variant eigenlijk geen optie is.

De rechter variant is een aansluiting voor een 'kookgroep': twee (aan elkaar gekoppelde) groepen op dezelfde fase, die gebruik je als je de huidige (1x 35A) hoofdaansluiting laat bestaan.

De linker variant is een aansluiting voor op meer fasen. Er worden er dan inderdaad maar twee gebruikt.
Door het faseverschil (wisselspanning, en de piekspanning zit bij verschillende fases niet op hetzelfde moment) heb je geen dikkere nul nodig.
Deze kun je gebruiken als je je hoofdaansluiting om laat zetten naar 3x 25A.
Stef012 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:57:
Wij gebruiken onze inductiekookplaat al jaren op 230V. Krachtstroom is echt geen vereiste (en is maandelijks duurder).
Een drie-fasenaansluiting (3x 25A) is niet duurder dan een een-fase-aansluiting (1x 35A). Pas vanaf 3x 35A ga je meer vastrecht betalen.

Alle reacties

• Stef012
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 25-04 10:28
Wij gebruiken onze inductiekookplaat al jaren op 230V. Krachtstroom is echt geen vereiste (en is maandelijks duurder).
Wij hebben een kookgroep automaat geplaatst. Vanaf deze automaat gaan er 4 draden (2,5mm2 -2x N en 2x fase-) naar de keuken, bij jou is dat plaatje 3.
Onder de keuken hebben we een perilex WCD geplaatst, waardoor de kookplaat met een stekker los te koppelen is.

Het vermogen van 7400W is het maximaal vermogen. Dit zou de kookplaat trekken wanneer je alle pitten maximaal zet (4x op wokstand!). Bij normaal gebruik komt dit natuurlijk nooit voor. Onze "hoofdzekering" (35A automaat) is er nog nooit uitgevlogen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 08:20

[Afbeelding]

...

Maar moet ik dan de linker of de rechter optie gebruiken? Wat is nu daadwerkelijk het verschil daartussen?
Je hebt gelijk dat de middelste variant eigenlijk geen optie is.

De rechter variant is een aansluiting voor een 'kookgroep': twee (aan elkaar gekoppelde) groepen op dezelfde fase, die gebruik je als je de huidige (1x 35A) hoofdaansluiting laat bestaan.

De linker variant is een aansluiting voor op meer fasen. Er worden er dan inderdaad maar twee gebruikt.
Door het faseverschil (wisselspanning, en de piekspanning zit bij verschillende fases niet op hetzelfde moment) heb je geen dikkere nul nodig.
Deze kun je gebruiken als je je hoofdaansluiting om laat zetten naar 3x 25A.
Een drie-fasenaansluiting (3x 25A) is niet duurder dan een een-fase-aansluiting (1x 35A). Pas vanaf 3x 35A ga je meer vastrecht betalen.

• mddd
  • Niet online
@Vloris Dank voor de toelichting. De notatie met L en N voor zowel 1 zelfde fase als meerdere, vond ik lastig te onderscheiden.

@Stef012 Terechte opmerking ja. Een kookgroep zou voldoende moeten zijn. Tegelijk wil ik wel graag voorkomen dat de hoofdzekering eruit gaat als ik tegelijk de plaat op Boost zet en mijn auto is aan het opladen.. ik ga nog even goed kijken wat slimmer is in het geheel!

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 25-04 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Vloris mag de rechter niet gebruikt worden voor twee aparte groepen op dezelfde fase dan?

• Stef012
MikeyMan schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:43:
..twee aparte groepen op dezelfde fase dan?
Nee, deze moet aangesloten worden op een kookgroep automaat. Wanneer er kortsluiting/overstroom ontstaat zullen hierbij beide fasen (zelfde fase) gelijktijdig uitgeschakeld worden.
Vloris schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:06:
Dat wist ik niet, dan zou het om eenmalige kosten gaan.

Stef012 wijzigde deze reactie 05-02-2019 10:53 (33%)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 07:32
Is niet duurder maar goedkoper omdat het verlies in je leidingen van/naar je kookplaat minder is.
Wij hebben een kookgroep automaat geplaatst. Vanaf deze automaat gaan er 4 draden (2,5mm2 -2x N en 2x fase-) naar de keuken, bij jou is dat plaatje 3.
Ik hoop dat je er ook een 5e draad met aarde hebt bijgedaan. Gaat welliswaar niet door de automaat, maar toch.
Onze "hoofdzekering" (35A automaat) is er nog nooit uitgevlogen.
Een 35A automaat? Zeker weten? Ik ken 35A smeltzekeringen en 40A automaten.
Stef012 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:50:
[...]

Nee, deze moet aangesloten worden op een kookgroep automaat. Wanneer er kortsluiting/overstroom ontstaat zullen hierbij beide fasen (zelfde fase) gelijktijdig uitgeschakeld worden.
Tot zover de theorie. In de praktijk slaan die kookgroepen vaak gewoon individueel (dus per helft apart) af. Het beugeltje wat er overheen hangt maakt het wel lastig dat handmatig zo te doen.

Overigens zit de bedieningseenheid van inductiekookplaten op één groep en zitten enkel twee pitten (even uitgaande standaard 4 pits) op de tweede groep. Als de ene uitvalt kun je helemaal niet koken. Valt de ander uit kun je op 2 pitten koken.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 05-02-2019 23:46 (27%)

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Moet ik dan wel of niet een nuldraad hebben die dikker is dan een 2.5 mm2 die je normaal voor 16A nodig hebt?
Ter info: er zal nooit meer dan 16A door de nul passeren op een gegeven moment.
(Door de faseverschuiving van 120 graden tov de vorige fase)
Je hebt dus sowieso geen dikkere kabel nodig ;)

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:18
In je TS stond niet dat je ook nog een electrische auto laad thuis, dat is vrij relevant!

Heb je een (1fase) laadpaal? Of zgn granny charger op het stopcontact?

2430Wp ZW

• mddd
  • Niet online
S0epkip schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:49:
In je TS stond niet dat je ook nog een electrische auto laad thuis, dat is vrij relevant!
Heb je een (1fase) laadpaal? Of zgn granny charger op het stopcontact?
O sorry! Ik dacht echt dat ik dat er in had staan!

Er hangt nu een 1 fase Lolo laadpaal (16A) maar ik wil er een 3 fase 16A laadpunt van maken. De Renault Zoe is dan lekker snel vol, en ook een toekomstige andere EV is met 11 kW prima thuis te laden (ik zit voorlopig nog niet in Tesla gebied, denk eerder aan een 40 of 60 kWh model binnen enkele jaren).

Ik wil kijken voor een laadpunt met dynamic load balancing zodat hij de volle 16A op elke fase kan pakken, maar mocht bijvoorbeeld de kookplaat op een fase ook 15A willen dan kan het laadpunt terugschakelen zodat het geheel onder de 25A per fase blijft.

Vergeleken met de kookplaat en de auto zijn andere verbruikers relatief klein, de oven kan mooi op de derde fase die de kookplaat niet gebruikt. En de rest is toch kleiner qua piek en de pieken zijn ook korter voor bijvoorbeeld een vaatwasser en wasmachine.

Nieuwe inzichten zijn altijd welkom op basis van deze informatie!

Trouwens, het standaard tarief tot aan 3x25A begint wel echt achterhaald te raken met dit soort belastingen. Een woonhuis kan daar prima aan komen. Het lijkt me reëel, gezien overgang van gas naar elektriciteit, dat de 3x35A ook gewoon onder het "lage" tarief moet gaan vallen!

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:18
Als je toch naar een 3fase laadpaal wil gaan lijkt het me duidelijk: groepenkast en aansluiting om laten bouwen naar 3fase. Eventueel "voor nu" een kookgroep in je bestaande groepenkast duwen en de bedrading voor straks een krachtgroep alvast voorzien naar de keuken (Perilex).

2430Wp ZW

• Stef012
[b]kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:41:

Een 35A automaat? Zeker weten? Ik ken 35A smeltzekeringen en 40A automaten.
Natuurlijk een 40A :9

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 07:32
mddd schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:20:
[...]

Trouwens, het standaard tarief tot aan 3x25A begint wel echt achterhaald te raken met dit soort belastingen. Een woonhuis kan daar prima aan komen. Het lijkt me reëel, gezien overgang van gas naar elektriciteit, dat de 3x35A ook gewoon onder het "lage" tarief moet gaan vallen!
Euh, nee. Gewoon slim gebruiken. Dit is juist zo gedaan om de grote pieken eruit te halen. Bergen belastinggeld uitgeven omdat een paar mensen hun tijdsvoorkeuren niet willen veranderen is gewoon dom. Datzelfde zie je met het wegennet. In Nijmegen hebben HAN / Radboud / ROC hun lestijden aangepast en nu is opeens de verkeersdruk veel gespreider. Had natuurlijk ook opgelost kunnen worden door miljoenen aan asfalt en extra bussen / treinen.... maar dat slaat gewoon nergens op.

Als jij met 11 kW wilt koken én met 11 kWh je auto laden kan dat allemaal prima... en dan betaal je fijn 700,- per jaar extra. Of je koopt gewoon een slimme lader voor 5 tientjes meer en je auto laad een minuutje langzamer als je een vijfpans diner gaat maken..

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 06-02-2019 17:26 (13%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True