Abb 2fase kook groep maken + aansluiten op inductie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-04 20:30
Hallo allemaal,

Ik geen totale leek op dit gebied ik wil gewoon zeker weten dat ik het goed en veilig ga aansluiten.
huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ccE9zcaEFnZarmHEbk1zYuI6/thumb.jpg

mijn idee was om de kook groep op groep 4 en 5 zetten zodat ze verdeeld zijn over 2 ALS. Ik hoef dan niet de 2nullen door te verbinden toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JSUnQ0oekhi1OWBhmqiOEBK5/thumb.png

ik heb 2x YMVK DCA 3 x 2,5 mm2 naar mijn kookplaat lopen. hoe ga ik het dan aan sluiten. Ik dacht zelf zonder brug maar dat plaatje staat er niet bij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pgw62ndGGARrzQ9xJmlOo2T1/medium.jpg

Een Elektricien bellen is echt mijn laatste optie. Als tweaker zijnde wil ik gewoon weten hoe dat zit.

bij voorbaat dank

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Beste antwoord (via maartentmm op 08-03-2019 11:37)

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:28
Met 3x25A is het ook veel logischer om de kookplaat 3-fase aan te sluiten. Je geeft aan dat het max vermogen van de kookplaat 7200W is, op 230V is dat ruim 30A op 1 fase en dat houdt in dat je je fase al overbelast, want die is afgezekerd op 25A. Daarbij zou je deze fase ook nergens anders in huis kunnen gebruiken, want je kookplaat vraagt al meer dan de max.

Sluit je de kookplaat op 3- fasen aan heb je 7200W op 400V wat 18A is en dan nog eens verdeeld over 3 fasen, dus laten we even van het ideale uitgaan en denken dat elke fase op max vermogen gelijk belast wordt. Dan heb je dus 6A per fase en 19A ruimte op die fase die je ergens anders in huis kan benutten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik snap totaal niet wat je bedoelt? Je wil 2 automaten met 2 verschillende ALS-en inzetten als kookgroep? Volgens mij is dat niet zo'n goed idee, maar ik ben ook geen expert op dit gebied. Je geeft aan een leek te zijn maar een elektricien bellen is je laatste optie?

Verder denk ik dat je gewoon een koekgroep in je kast kunt rammen, je hebt dan die de 2x YMVK gebruiken voor 2x nul en 2x fase?

Verder geen relevante info kunnen vinden in een van onderstaande topics?

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Correct aansluiten inductiekookplaat
Inductiekookplaat overweging - welke faseaansluiting heb ik?
Ikea inductiekookplaat aansluiten
Welke verzwaring elektra voor een inductie kookplaat (7,2kw)
Inductie kookplaat op 2-fase aansluiting
Inductiekookplaat aansluiten, maar hoe?
Huurhuis gasvrij (gaskoken naar inductie)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Ik ben juist geen leek bedoelde ik te zeggen. ;)
het is hem juist dat ik hem zelf probeer te snappen

Je wil 2 automaten met 2 verschillende ALS-en inzetten als kookgroep?
dat ja. dan zou je makkelijk die 7200w bereiken zonder eventuele overbelasting.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Heb je een 1 of 3 fase aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Als ik jou was zou ik een elektricien bellen.... wat je van plan bent is totaal niet handig en zelfs gevaarlijk!

Een kookgroep hoort te bestaat aan uit 2 dezelfde fase`s en niet uit twee verschillende fase`s wat jij van plan bent.

Ik zou een losse 3 fase Almat pakken en daar je kookplaat aanhangen.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Wat @cactusman dus zegt, maar ik weet niet of je 1 of 3 fase aansluiting hebt. Een normale kookgroep heeft trouwens 1 ingaande fase en 1 ingaande nul

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/29866_image_8.jpg

Dan zit je gelijk op 1 aardlek. Zoals jij het nu voorstelt is het mogelijk dat 1 aardlek uitschakelt terwijl de andere het nog doet.

Als je een 3 fase aansluiting hebt kun je er gewoon een krachtgroep inzetten, aan de foto van je kast te zien heb je rechtsboven daar nog precies plek voor.

Als je maar een 1 fase aansluiting hebt dan kun je er een gewone kookgroep inzetten en die 2x YMVK gebruiken --> aansluiten volgens het 3e schema (en dus geen nullen doorverbindinen zoals je vraagt in de OP)

[ Voor 16% gewijzigd door Harrie_ op 08-03-2019 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
oké duidelijk niet op 2 aardlekken aansluiten.

ik heb 3fase dat kan je zien aan de grote hoofdschakelaar.

Mijn idee is ontstaan omdat je met 1x25A maar 5750Watt kan leveren terwijl de plaat met alles op boost 7200Watt trekt dan zou de ALS er toch uit klappen?

dan maak ik een kookgroep helemaal rechts met 2 groepen op fase 3
Ik ga er niet een krachtgroep in zetten want dan is mijn kast bijna vol.

kabels sluit ik dan zo aan zonder brug er tussen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H1E1rcDYYKLIMXGM77rNxiSS/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

maartentmm schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:35:

Mijn idee is ontstaan omdat je met 1x25A maar 5750Watt kan leveren terwijl de plaat met alles op boost 7200Watt trekt dan zou de ALS er toch uit klappen?

[Afbeelding]
Prima.. die aardlek tript niet op overstroom.... die 40A is de nominale stroom.. je hoofdzekering van 25A gaat er pas uit als je langdurige (minuten) meer dan die 25A trekt.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

maartentmm schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:35:

[Afbeelding]
Volgens het schema wat je in de OP post zou je met een kookgroep L2 en L3 moeten bruggen, dat zie ik in dit schema niet terug.

Misschien handig om hier nog wat topics door te spitten (die ik in een eerdere post noemde). Over het algemeen raden de experts hier op het forum aan (daar hoor ik dus niet bij voor de duidelijkheid :+) om bij een 3-fase aansluiting altijd voor een krachtgroep te gaan. De zogenaamde 'kookgroep' schijnt een halfbakken Nederlandse uitvinding te zijn die in het buitenland niet wordt gebruikt en is eigenlijk een soort van 'hack'. (Ik paraphraseer nu wat ik in andere topics over dit onderwerp heb gelezen en gehoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Waarom sluit je je kookplaat niet gewoon met 3 fasen aan zoals het in jouw situatie met een 3 fasen groepenkast ook eigenlijk bedoeld is ?

Met bijv. een 3 fase vol automaat:
Afbeeldingslocatie: http://afbeelding.elektramat.nl/webdata/getpic.php%3FCUSTOMERID%3Ddee882d6ed46ebb7385d9f0036e91364%26ARTIKELNUMMER%3D2850214527

[ Voor 71% gewijzigd door DukeBox op 08-03-2019 10:56 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
de kookplaat is 2 fase waarom dan 3 fase aansluiten?
kracht groep is idd netter
een krachtgroep neemt 4 "vakjes" in beslag die heb ik nog nodig voor warmtepomp binnen nu en 2 jaar.

ik ga het dan aansluiten volgens plaatje 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

maartentmm schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:56:
de kookplaat is 2 fase waarom dan 3 fase aansluiten?
Zie de 2e afbeelding op de sticker.. daar wordt echt 3 fasen aangegeven

[ Voor 122% gewijzigd door DukeBox op 08-03-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
ja dat klopt, zo kan je hem aansluiten daarom zijn er 4 opties. die optie hoef ik niet te nemen. het is geen 5 pits ofzo dat je persé 3x 16a moet aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@maartentmm heb je een merk/model/typenummer van dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubeuhh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-04 10:59
maartentmm schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:01:
ja dat klopt, zo kan je hem aansluiten daarom zijn er 4 opties. die optie hoef ik niet te nemen. het is geen 5 pits ofzo dat je persé 3x 16a moet aansluiten
en waarom zou je dit niet doen? Er is toch geen nadeel aan verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

maartentmm schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:01:
Zo werkt krachtstroom niet, anders zou je ook niet af kunnen met 1 enkele nul draad ;)

Nee, 3 fase is bedoeld voor jouw situatie, met een 3 fase groepenkast.
Een 2 fase kookgroep is voor een 1 fase groepenkast.

Dat wil niet zeggen dat het niet mag maar als je het doet, doe het dan goed.

Hoe dan ook voldoet jouw huidige groepenkast niet meer aan de huidige richtlijnen (volgens sommigen ook als 'wet' gezien).

Eigenlijk moet je per 4 groepen een eigen aardlek hebben (waar een 2-fase kookgroep telt als 1).
Bij wijzigingen ben je ook verplicht hier naar te handelen dus zou je wanneer je jouw idee bijft volhouden nu ook al direct 4 din kwijt zijn (2 voor een kookgroep en 2 voor aardlek).

[ Voor 86% gewijzigd door DukeBox op 08-03-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
waarom ik het niet zo wil. omdat die 4p aarlek automaat vrij prijzig is en 4 plekken in beslag neemt. Dan moet ik er nog een kast naast zetten dat kost ook weer tijd en geld. het zou kunnen als het niet anders kan....

het is een ETNA KI160ZT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 08:51
Je kan met 3 fasen wel de kookplaat beter benutten. De handleiding geeft aan wat je met welke aansluiting kan, de 3 fasen variant kan in de regel 2 pitten in Boost tegelijk hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is mij niet geheel duidelijk hoe je een kookgroep gaat aansluiten op 2 fases, volgens mij is dat niet een gangbare oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

^ Dat mag ook niet ;)
maartentmm schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:10:
waarom ik het niet zo wil. omdat die 4p aarlek automaat vrij prijzig is en 4 plekken in beslag neemt.
Nogmaals, beide oplossingen vereisen 4 din dus dat maakt niet uit.
Ja een vol automaat is duurder dan een kookgroep met losse aardlek maar past recht boven wel in je bestaande kast. Je kan er ook een klein kastje naast plaatsen (mits je daar ruimte voor hebt), maak die desnoods meteen wat groter voor later je warmtepomp (die meestal ook een 3 fase aansluiting nodig heeft).

De kosten vallen in het niets bij een verzekering die niet uitkeert bij brandschade omdat de boel niet klopt (al zou het best kunnen dat dit een mythe is). Die paar tientjes verschil investeer je wel in je eigen veiligheid en over de 10+ jaar genomen dat je er gebruik van maakt vallen de kosten in het niets.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 08-03-2019 11:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
Met 3x25A is het ook veel logischer om de kookplaat 3-fase aan te sluiten. Je geeft aan dat het max vermogen van de kookplaat 7200W is, op 230V is dat ruim 30A op 1 fase en dat houdt in dat je je fase al overbelast, want die is afgezekerd op 25A. Daarbij zou je deze fase ook nergens anders in huis kunnen gebruiken, want je kookplaat vraagt al meer dan de max.

Sluit je de kookplaat op 3- fasen aan heb je 7200W op 400V wat 18A is en dan nog eens verdeeld over 3 fasen, dus laten we even van het ideale uitgaan en denken dat elke fase op max vermogen gelijk belast wordt. Dan heb je dus 6A per fase en 19A ruimte op die fase die je ergens anders in huis kan benutten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Volgens mij is alles al zo'n beetje genoemd in dit topic. De financiële afweging moet je zelf maken natuurlijk die kunnen wij niet voor je invullen, maar qua kosten praat je over een marginaal verschil. € 60,- voor een krachtgroep versus € 30,- voor een kookgroep.

Wil je in de toekomst uitbreiden dan zit de kast inderdaad vol en zul je er nog een extra kastje ernaast moeten zetten à € 40,-

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou (zoals anderen hier ook zeggen) gelijk voor de 'nette' oplossing gaan, bijkomend voordeel is dat je dan ook naar de toekomst toe gedekt bent als er bijv. ooit een 11kW kookplaat zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
ja idd bedankt harrie_
verdeling over 3 fasen dat is idd stukken beter en veiliger
bedankt iedereen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-04 22:26
bernardV schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:21:
Dit klopt niet helemaal. Je hebt nog steeds ruim 10 A per fase als je 7200 W op 3-f 400V aansluit. Verder klopt het natuurlijk wel, je spreid het vermogen veel beter en de kans dat de hoofdzekering aanspreekt is veel kleiner dan 7200 W op een 2x16A kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Out.of.Control schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:51:
[...]

Dit klopt niet helemaal. Je hebt nog steeds ruim 10 A per fase als je 7200 W op 3-f 400V aansluit. Verder klopt het natuurlijk wel, je spreid het vermogen veel beter en de kans dat de hoofdzekering aanspreekt is veel kleiner dan 7200 W op een 2x16A kookgroep.
Je hebt helemaal gelijk! Ik rekende niet terug naar 230! Dank je voor de correctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
7200W verdeeld over 3-fase is gewoon 10,4A per fase. Indien alledrie tegelijk op 10,4A dan 0A door de nul.

Je hebt een 3-fase aansluiting, enige juiste manier is hier dan een krachtgroep voor gebruiken. En koop gewoon 5 aderige kabel zeg.

Ruimte te kort? Jammer; koop maar kastje er bij.

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-03-2019 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
kabeltjekabel schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:57:
7200W verdeeld over 3-fase is gewoon 10,4A per fase. Indien alledrie tegelijk op 10,4A dan 0A door de nul.

Je hebt een 3-fase aansluiting, enige juiste manier is hier dan een krachtgroep voor gebruiken. En koop gewoon 5 aderige kabel zeg.

Ruimte te kort? Jammer; koop maar kastje er bij.
Ik koop er een kast bij, en neem een 5aderige kabel om kleuren verwarring te voor komen. ik kan toch ook een 4p ALS kopen een daarachter een 3+N zetten? Dit omdat ik dan later makkelijker nog een krachtgroep kan bij plaatsen.

https://www.sandervunderi...4-p-fh-204-a-40-0-03.html
https://www.sandervunderi...-3p-n-b16-s203-b16na.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:26
maartentmm schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:15:
[...]

Ik koop er een kast bij, en neem een 5aderige kabel om kleuren verwarring te voor komen. ik kan toch ook een 4p ALS kopen een daarachter een 3+N zetten? Dit omdat ik dan later makkelijker nog een krachtgroep kan bij plaatsen.

Als je inderdaad later (zeker te weten) nog een krachtgroep bij wilt plaatsten is dit inderdaad de voordeligste optie.
Je kunt natuurlijk ook direct nu al 2 kracht groepen bij bestellen. Kan je de voedende kant vast voor elkaar maken en is het tzt alleen de afgaande kant nog aansluiten.
P.s. let wel even op dat je duidelijk (voor jezelf) aangeeft welke wel live is en welke niet

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

Ja, dat kan. Maar dat neemt meer ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ik kan toch ook een 4p ALS kopen een daarachter een 3+N zetten?
Uit ervaring kan ik je wel melden dat een aardlek pér krachtgroep wel erg fijn is bij storingen m.b.t. aardlek. Binnen 1 krachtgroep is dat soms al een opgave om een oorzaak te vinden.
Dat is ook de reden dat ik alleen nog maar vol automaten gebruik (al heb ik sinds de vervanging geen problemen meer gehad :P)

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 11-03-2019 20:34 ]

Pagina: 1