Inductiekookplaat aansluiten, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Ik heb vandaag een nieuwe inductiekookplaat binnen gekregen en wil deze nu aansluiten, maar ik twijfel over hoe ik dat moet doen. Ik hoop op wat hulp van mensen hier!

Momenteel ligt er al een keramische kookplaat in en die is als volgt aangesloten :

Tweakers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nOdV8ujjokKxo6Z31QhI4oCJ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LQktHQWnczoMIfLkBV3i09ZR/thumb.jpg

De nieuwe kookplaat heeft dit als aansluitingen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SVSlbslPAZmhMcKyqnyH8ciA/thumb.jpg

En dit staat er in de handleiding :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UZCbL5MFaxYN3hswm88dGAtF/thumb.jpg

Ik heb het idee dat het hier gaat om het meest linkse plaatje in de handleiding, maar ik ben er dus niet zeker van...

Volgens mij is het een 2-fase aansluiting, in de meterkast zitten 2 knoppen die zijn overbrugd die voor de kookplaat zijn.

Iemand die me kan helpen bij dit? :D

Alvast enorm bedankt!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar vgm betekent de hoofdletter N het aantal fases.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anoniem: 691473 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:23:
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar vgm betekent de hoofdletter N het aantal fases.
Fout. N is de nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:09
Kijk in de meterkast of er een kookgroep in zit.
Is dit 2 keer 16A dan heb je twee 230 volt.
Is dit ene 3 fase groep dan heb je de 400 volt optie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
tlpeter schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:24:
Kijk in de meterkast of er een kookgroep in zit.
Is dit 2 keer 16A dan heb je twee 230 volt.
Is dit ene 3 fase groep dan heb je de 400 volt optie nodig.
Dit zit er in m'n meterkast :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hZRX2ivp9K8YM1u2eff8PqWT/thumb.jpg

Dat lijkt me 2x 16A dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Ja, dat is 2 keer 16A.

Lees dit topic effe door, ziet er uit als dezelfde handleiding :)

Inductie kookplaat aansluiten

[ Voor 23% gewijzigd door tlpeter op 03-03-2018 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Ik bedoelde de N bij 3N 1N en 2N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:59

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:26:
[...]

Dit zit er in m'n meterkast :

[afbeelding]

Dat lijkt me 2x 16A dus?
Ja klopt. Dus je moet als 2*230v aansluiten. Kijk eens of je hier iets mee kan: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 (stukje perilex).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
tlpeter schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:30:
Ja, dat is 2 keer 16A.

Lees dit topic effe door, ziet er uit als dezelfde handleiding :)

Inductie kookplaat aansluiten
Dat wel, maar daar heeft hij het over 3-fase aansluiting voor de kookplaat, volgens mij heb ik er dus maar 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat ziet eruit als een enkelfase 2P+2N aansluiting. Dus sowieso 230V.

Die 230V 3~ zoals op het plaatje is hem dus niet. Ik denk niet dat de kookplaat bedoeld is om 2P+2N aan te sluiten.

Hetgene wat naar mijn idee het dichtste in de buurt komt is die UK only aansluiting, waar je beide fasedraden aan 1 hangt, die vervolgens doorlust naar 2 en 3, en de 2 nuldraden aan 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Ik heb het niet helemaal gelezen maar dan weet je in ieder geval hoe het niet moet :)

Bij 2 keer 16A heb je dus een fase en nul maar dan twee keer. Het is belangrijk om te weten hoe dit zit aangesloten in de perilex aansluiting. De stekker moet je dan effe doormeten en de plaat dusdanig aansluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:05
Persoonlijk advies: laat hier een elektricien bij komen die ook de perilex aansluiting even checkt. Bij mij klapte de zekeringautomaat kapot toen de installatiedienst m'n inductie aansloot. Bleek dat het prilex stopcontact verkeerd was aangesloten en dat de installatiedienst 2 fases verwachtte maar het waren er 3 :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hmmm, ik lees veel verschillende dingen. Daar was ik al bang voor. Ik had even de hoop uit te kunnen vogelen hoe de huidige kookplaat aangesloten zit (daadwerkelijke kabel-lay vergelijken met de sticker op de kookplaat) zodat ik zou weten hoe ik de nieuwe dan moet aansluiten... maar vrees dat dat niet gaat lukken dus :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 22:31
Je kunt toch meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jessez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 21:29
BN=L1
ZW naast zwart is L2
BU= N1
ZW naast BU is N2

Het is namelijk een 2*230VAC aansluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:05
DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:41:
Hmmm, ik lees veel verschillende dingen. Daar was ik al bang voor. Ik had even de hoop uit te kunnen vogelen hoe de huidige kookplaat aangesloten zit (daadwerkelijke kabel-lay vergelijken met de sticker op de kookplaat) zodat ik zou weten hoe ik de nieuwe dan moet aansluiten... maar vrees dat dat niet gaat lukken dus :(
Ik denk het ook niet, want...
DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:20:
Momenteel ligt er al een keramische kookplaat in en die is als volgt aangesloten :

Tweakers
[afbeelding][afbeelding]
Naar mijn idee is de oude plaat gewoon verkeerd aangesloten. Zie jij een schema staan waar zowel klem 4 als 5 gebruikt moeten worden? Ik niet... en toch is het nu zo bedraad...

Daarnaast lijkt het er op dat je een 2x230V kookgroep hebt en dan zou de nul dubbel uitgevoerd moeten zijn, dat is niet gedaan.
De nieuwe kookplaat heeft dit als aansluitingen :

[afbeelding]

En dit staat er in de handleiding :

[afbeelding]
Daar kun je in ieder geval alle kanten mee op want die plaat kun je op iedere denkbare aansluiting aansluiten. :)

Ik mis nog een paar details:
- Die 2 automaten die je hebt zitten, zitten die op dezelfde fase of op verschillende fasen? Een foto van de totale groepenkast beantwoord die vraag mogelijk ook.
- Hoe is de Perilex contactdoos aangesloten? Als je een spanningsmeter hebt kun je dat nameten. Post hier dan de spanning tussen alle 4 de contacten en aarde (het middelste contact). Als dat ongeveer 0V is dan heb je een nul te pakken, als het ongeveer 230V is dan heb je een fase. Meet ook de spanning tussen de verschillende fasecontacten onderling (is dat ~0V of ~400V)?
- We zien nu één kant van het aansluitsnoer, met losse draadjes, wat zit aan de andere kant? Een aangegoten Perilex stekker of kun je die ook zelf aansluiten? Het is wel even nuttig om te weten welke pen van de stekker aan welke kleur draad vast zit, dit zou je eventueel ook kunnen doormeten (weerstand- of piepfunctie op een multimeter). Vooral bruin en grijs willen wel eens andersom zitten dan wat je verwacht. ;)

Met een antwoord op die vragen moet het aansluiten met gemak lukken. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:41
Dit heb ik dus ook een paar weken geleden meegemaakt.
Dacht ook even een inductieplaat bij de bol.com te kopen en aan te sluiten.
Mijn oude had 4 draden en de nieuwe 5 draden. In de meterkast 2 zekeringen aan elkaar gesloten.
Geen idee wat ik moest doen. Op internet een elektricien opgespoord en die via whatsapp foto's gestuurd van de aansluiting. Conclusie van hem was dat het niet ging werken.
Het apparaat binnen 2 uur retour gemeld en weggebracht. Toen liep ik langs een klein witgoed zaakje en daar even binnen gelopen.
De persoon heeft me een nieuwe plaat verkocht en ook aangesloten. Bij aansluiten bleek dat ook hier de draden waren omgedraaid in het wandcontact.

Mijn advies als je het zelf niet zeker weet....laat het aansluiten door iemand die er wel verstand van heeft ;)
Heeft mij 50 euro extra gekost, maar ik weet wel zeker dat het goed werkt en de kleine middenstand ook nog geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
MichelatNL schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:48:
Mijn oude had 4 draden en de nieuwe 5 draden. In de meterkast 2 zekeringen aan elkaar gesloten.
De meest waarschijnlijke uitleg is dat je oude plaat verkeerd / onveilig was aangesloten en dat het met de nieuwe wel had moeten lukken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:45:
[...]

Ik mis nog een paar details:
- Die 2 automaten die je hebt zitten, zitten die op dezelfde fase of op verschillende fasen? Een foto van de totale groepenkast beantwoord die vraag mogelijk ook.
- Hoe is de Perilex contactdoos aangesloten? Als je een spanningsmeter hebt kun je dat nameten. Post hier dan de spanning tussen alle 4 de contacten en aarde (het middelste contact). Als dat ongeveer 0V is dan heb je een nul te pakken, als het ongeveer 230V is dan heb je een fase. Meet ook de spanning tussen de verschillende fasecontacten onderling (is dat ~0V of ~400V)?
- We zien nu één kant van het aansluitsnoer, met losse draadjes, wat zit aan de andere kant? Een aangegoten Perilex stekker of kun je die ook zelf aansluiten? Het is wel even nuttig om te weten welke pen van de stekker aan welke kleur draad vast zit, dit zou je eventueel ook kunnen doormeten (weerstand- of piepfunctie op een multimeter). Vooral bruin en grijs willen wel eens andersom zitten dan wat je verwacht. ;)

Hier in ieder geval alvast een foto van de hele groepenkast :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KUBZ88ZkeLscZ9nSqcWyQlfb/thumb.jpg

Aan de andere kant zit idd een aangesloten Perilex stekker. Die andere vragen probeer ik nog ff uit te vissen

Naar mijn idee is de oude plaat gewoon verkeerd aangesloten. Zie jij een schema staan waar zowel klem 4 als 5 gebruikt moeten worden? Ik niet... en toch is het nu zo bedraad...
Ha, dat zou verklaren waarom ik soms een opdonder leek te voelen als ik de huidige kookplaat aanraakte ... ? :?

[ Voor 11% gewijzigd door DennusB op 03-03-2018 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[...]

Even voor mijn informatie: bij de nieuwe kookplaat het rechter aansluitschema uit de manual: L1 + N1 en L2 + N2. Dat lijkt mij ook een aansluitschema voor een 2-fase-situatie, waarbij tussen L1 en L2 400 V staat? En dus ook niet bruikbaar in een situatie waarbij je maar één fase (al dan niet via 2 automaten) tot je beschikking hebt?

Omdat het kopje van het rechter schema het ook specifiek over "220-230V/380-415V" heeft, terwijl het middelste plaatje specifiek "220-230V" roept.

Of hoeft het onderscheid tussen L1 en L2 niet specifiek in te houden dat dit twee aparte fasen zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 03-03-2018 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jessez
DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:53:
[...]

[afbeelding]

Aan de andere kant zit idd een aangesloten Perilex stekker. Die andere vragen probeer ik nog ff uit te vissen

[...]

Ha, dat zou verklaren waarom ik soms een opdonder leek te voelen als ik de huidige kookplaat aanraakte ... ? :?
Groep 1 die uitstaat is van het fornuis en is een 2*230VAC groep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:53:
[...]

[afbeelding]

Je hebt maar een één fase aansluiting (gezien de hoofdschakelaar) dus dat beantwoord de eerste vraag wel ja. :)

Dan moet je van je nieuwe kookplaat het schema rechts gebruiken, 2L/2N. Je gebruikt dan twee fase-draden en twee-nuldraden.

Dan alleen nog de vraag waar op de contactdoos de nul-contacten zitten (meestal de bovenste 2) en welke draden daar in de stekker aan geknoopt zitten (meestal blauw + bruin, mooier is blauw + grijs en die snoeren zijn ook in omloop).

Waarschijnlijk zul je (bij het rechter schema) blauw op N1, bruin op N2, Zwart op L1, Grijs op L2 moeten aansluiten. En de brug die nu in de klemmenstrook zit verwijderen uiteraard. :) Maar met nameten weet je het zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jessez
Osiris schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:55:
[...]

Even voor mijn informatie: bij de nieuwe kookplaat het rechter aansluitschema uit de manual: L1 + N1 en L2 + N2. Dat lijkt mij ook een aansluitschema voor een 2-fase-situatie, waarbij tussen L1 en L2 400 V staat? En dus ook niet bruikbaar in een situatie waarbij je maar één fase (al dan niet via 2 automaten) tot je beschikking hebt?
Tussen L1 en L2 kan nooit 400VAC staan omdat de hoofd aansluiting 1 phase is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Jessez schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:58:
[...]

Tussen L1 en L2 kan nooit 400VAC staan omdat de hoofd aansluiting 1 phase is
Ik vermeld een situatie waarbij je juist wel 2 fasen hebt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Osiris schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:55:
[...]

Omdat het kopje van het rechter schema het ook specifiek over "220-230V/380-415V" heeft..

Of hoeft het onderscheid tussen L1 en L2 niet specifiek in te houden dat dit twee aparte fasen zijn?
Nee dat maakt in dit geval niet uit.

Als het wel twee verschillende fasen zouden zijn dan had je de tweede nuldraad ook niet nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:57:
[...]

Je hebt maar een één fase aansluiting (gezien de hoofdschakelaar) dus dat beantwoord de eerste vraag wel ja. :)

Dan moet je van je nieuwe kookplaat het schema rechts gebruiken, 2L/2N. Je gebruikt dan twee fase-draden en twee-nuldraden.

Dan alleen nog de vraag waar op de contactdoos de nul-contacten zitten (meestal de bovenste 2) en welke draden daar in de stekker aan geknoopt zitten (meestal blauw + bruin, mooier is blauw + grijs en die snoeren zijn ook in omloop).

Waarschijnlijk zul je (bij het rechter schema) blauw op N1, bruin op N2, Zwart op L1, Grijs op L2 moeten aansluiten. En de brug die nu in de klemmenstrook zit verwijderen uiteraard. :) Maar met nameten weet je het zeker.
Kijk, hier heb ik wat aan.

In de huidige perilex stekker zit het zo :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/otnE27MlSYSEEwWts8AkOihr/thumb.jpg

Als ik dan de huidige kookplaat er bij pak, dan is volgens mij bruin & blauw de fase (dus bruin op L1, blauw op L2) en de 2 zwarte draden de nul (plus groen/geel, maar das aarde). Dus dan doe ik de 2 zwarte draden op N1 & N2. Klopt m'n denkwijze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:01:
[...]

Nee dat maakt in dit geval niet uit.

Als het wel twee verschillende fasen zouden zijn dan had je de tweede nuldraad ook niet nodig. ;)
Hoe maakt de manual dan onderscheid tussen een 1-fase en meer-fase-situatie? Want ook het meest linkse plaatje maakt gebruik van een nuldraad. Of boeit 't deze kookplaat geen moer hoeveel fasen je hebt? :+ Onder het motto "leuk voor je, ik kan met die 400 V omgaan, maar ik maak er alsnog geen gebruik van." o.i.d.? Of een soort 'autodetect'? :P

Aangezien de manual wel specifiek 380V-415V vermeldt..

[ Voor 23% gewijzigd door Osiris op 03-03-2018 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:01:
[...]

Kijk, hier heb ik wat aan.

In de huidige perilex stekker zit het zo :

[afbeelding]

Als ik dan de huidige kookplaat er bij pak, dan is volgens mij bruin & blauw de fase (dus bruin op L1, blauw op L2) en de 2 zwarte draden de nul (plus groen/geel, maar das aarde). Dus dan doe ik de 2 zwarte draden op N1 & N2. Klopt m'n denkwijze?
Ik denk dat het precies andersom is.
Osiris schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:02:
[...]

Hoe maakt de manual dan onderscheid tussen een 1-fase en meer-fase-situatie? Want ook het meest linkse plaatje maakt gebruik van een nuldraad. Of boeit 't deze kookplaat geen moer hoeveel fasen je hebt? :+ Onder het motto "leuk voor je, ik kan met die 400 V omgaan, maar ik maak er alsnog geen gebruik van." o.i.d.?
De plaat merkt geen verschil, zo lang er maar 230V over iedere pit staat.

Dat er 400V tussen de fase van pit 1 en de fase van pit 3 staat maakt niet uit, de plaat werkt er niet anders om.

Het onderscheid in de schema's zit er in dat wanneer je de plaat met verschillende fasen aansluit, je maar één nuldraad gebruikt (en dus een brug tussen contact 4 en 5). Vanwege de faseverschuiving gaat er nooit meer dan 16A over die draad lopen. Wanneer je de plaat met twee keer dezelfde fase aansluit heb je naast twee fasedraden ook twee nuldraden nodig omdat er anders tot 32A door de enkele nuldraad zou kunnen gaan lopen.

Overigens maakt dat laatste voor de werking ook niets uit. Je riskeert dat je aansluitsnoer, stekker of installatie wegsmelt, maar tot dat gebeurt zal de plaat prima functioneren. :+

Niet te moeilijk denken, veel meer dan dit is zo'n kookplaat niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UGyZ90ehowsiikpaKrHNwAe3/full.png

Nouja, ergens zal nog wat stuurelektronica bij zitten. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 03-03-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 19:23
Wat staat er op de sticker linksboven van de nieuwe plaat? Ik vind de handleiding ook vreemd omdat daar de 3fase aansluiting nul en maar 2 fases gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:07:
[...]

Ik denk dat het precies andersom is.
Maar als ik het schema er bij pak van de huidige kookplaat en ik kijk bijvoorbeeld naar aansluiting 1 (meest links) dan staat daar 230V, geen N. Dus dan is 230V toch een fase? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:09:
[...]

Maar als ik het schema er bij pak van de huidige kookplaat en ik kijk bijvoorbeeld naar aansluiting 1 (meest links) dan staat daar 230V, geen N. Dus dan is 230V toch een fase? 8)7
Dat zou wel moeten ja, maar ik heb niet zoveel vertrouwen in hoe de huidige plaat zit aangesloten. :+

Regel even een multimeter dan heb je in 5 minuten overal zekerheid over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessez
Osiris schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:58:
[...]

Ik vermeld een situatie waarbij je juist wel 2 fasen hebt :P
In Nederland heb je 2 situaties 230VAC hoofd aansluiting of een 400VAC hoofd aansluiting.
Dit is een enkel phase hoofd aansluiting als je dan een 2*230VAC groep hebt kan er hoog uit 0 VAC tussen L1 en L2 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:07:
[...]

De plaat merkt geen verschil, zo lang er maar 230V over iedere pit staat.

Dat er 400V tussen de fase van pit 1 en de fase van pit 3 staat maakt niet uit, de plaat werkt er niet anders om.

Het onderscheid in de schema's zit er in dat wanneer je de plaat met verschillende fasen aansluit, je maar één nuldraad gebruikt (en dus een brug tussen contact 4 en 5). Vanwege de faseverschuiving gaat er nooit meer dan 16A over die draad lopen. Wanneer je de plaat met twee keer dezelfde fase aansluit heb je naast twee fasedraden ook twee nuldraden nodig omdat er anders tot 32A door de enkele nuldraad zou kunnen gaan lopen.
Hmm, maar in het linker-schema wordt L1 voor twee aansluitingen gebruikt (1+2) met maar één nuldraad.

En in de middelste en rechtse schema wordt aansluitpunt 1 überhaupt niet gebruikt? :?

* Osiris vindt 't maar verwarrend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Osiris schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:20:
[...]

Hmm, maar in het linker-schema wordt L1 voor twee aansluitingen gebruikt (1+2) met maar één nuldraad.

En in de middelste en rechtse schema wordt aansluitpunt 1 überhaupt niet gebruikt? :?

* Osiris vindt 't maar verwarrend :+
Ik vind het linker aansluitschema ook verwarrend. Maar ik gok dat klem 1 gewoon loos is (alsin, dat er aan de binnenkant van de plaat niets aan vast zit) en gebruikt kan worden om een eventueel aanwezige 3e fase af te doppen. Voor de werking is hij in ieder geval niet nodig getuige de andere twee schema's. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:26:
[...]

Ik vind het linker aansluitschema ook verwarrend. Maar ik gok dat klem 1 gewoon loos is (alsin, dat er aan de binnenkant van de plaat niets aan vast zit) en gebruikt kan worden om een eventueel aanwezige 3e fase af te doppen. Voor de werking is hij in ieder geval niet nodig getuige de andere twee schema's. ;)
Vooral omdat erboven expliciet "3N~" staat, voor zover ik weet dus een 3-fase-aansluiting.. Tekenen ze er maar 2 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Osiris schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:28:
[...]

Vooral omdat erboven expliciet "3N" staat, voor zover ik weet dus een 3-fase-aansluiting.. Tekenen ze er maar 2 :+
Waarvan 2 draden (grijs en bruin) op één fase aangesloten? :?

Ik vond dat schema ook verwarrend dus. :+ Maar het is wel duidelijk dat de TS het rechter schema nodig heeft dus voor hem zal dat niet heel interessant meer zijn. ;)

Op de plaat zelf staan ook nog aansluitschema's zo te zien (we zien daar net een hoekje van), daar staat ook op welke spanningen de plaat tussen welke klemmen verwacht. Misschien dat die meer duidelijkheid bieden.

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 03-03-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:29:
[...]

Waarvan 2 draden (grijs en bruin) op één fase aangesloten? :?

Ik vond dat schema ook verwarrend dus. :+ Maar het is wel duidelijk dat de TS het rechter schema nodig heeft dus voor hem zal dat niet heel interessant meer zijn. ;)

Op de plaat zelf staan ook nog aansluitschema's zo te zien (we zien daar net een hoekje van), daar staat ook op welke spanningen de plaat tussen welke klemmen verwacht. Misschien dat die meer duidelijkheid bieden.
Ik zag 't net ook inderdaad, die sticker.

Grote kans dat 't nog meer verwarring oplevert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:26:
[...]

Dit is het aansluitschema wat op de nieuwe kookplaat zit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IRrODteVUhuH8k8JKD2jOJ4O/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:38:
[...]

Dit is het aansluitschema wat op de nieuwe kookplaat zit :

[afbeelding]
Dat maakt de aansluiting op 3 fasen nog steeds niet veel duidelijker. :+

Maar dat maakt voor jou dus helemaal niets uit he, even voor de duidelijkheid. Je hebt het rechter schema uit het boekje nodig, dit schema is perfect duidelijk. Alleen nog even duidelijk krijgen hoe de installatie in jouw huis aangelegd is.

Heb je niets om mee te meten? Een spanningszoeker desnoods?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:46:
[...]

Heb je niets om mee te meten? Een spanningszoeker desnoods?
Heb geloof ik alleen zo'n schroevendraaier met een lampie er bovenop 8)7

Maar maar, nog even voor de zekerheid, N is de nul toch? Als ik het schema van de oude kookplaat pak zit staat er bij poort 4 altijd een N, en in die poort zitten de zwarte kabels... dus zwart is nul volgens die redenatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:47:
[...]

Heb geloof ik alleen zo'n schroevendraaier met een lampie er bovenop 8)7
Daarmee zou ik het ook nog wel aan durven, nu duidelijk is dat er iig geen 3 fasen zijn.

Steek dat schroevendraaiertje in alle 4 de aansluitingen van de contactdoos en kijk waar hij gaat branden. Ik vermoed op de onderste twee.

Schroef nu een kroonsteen op de uiteinden van het nieuwe aansluitsnoer en steek de stekker in de contactdoos. Kijk nu op de kroonsteen bij welke kleuren het lampje gaat branden. Ik vermoed zwart en grijs.

Als mijn vermoedens kloppen dan kun je hem aansluiten zoals ik om 14:57 postte.
Maar maar, nog even voor de zekerheid, N is de nul toch? Als ik het schema van de oude kookplaat pak zit staat er bij poort 4 altijd een N, en in die poort zitten de zwarte kabels... dus zwart is nul volgens die redenatie...
Kijk nog eens goed op je eerste foto, blauw zit in 4.

En wil je de nieuwe plaat verkeerd aan gaan sluiten omdat de oude toevallig ook verkeerd was aangesloten? Zo nee, vergeet die oude plaat dan alsjeblieft..

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 03-03-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Dit is dus volgens mij hoe het moet :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F2jhHThCK6vVTM1WrXtwVPXN/thumb.jpg

Waarvan bruin & blauw dus overeenkomen met de kleuren in de perilex en zwart & grijs overeenkomen met zwart & zwart.

Ik ga dat schroevendraaiertje zo even zoeken!

PS : @Xander Moet ik zo'n fittingschroevendraaiertje niet aarden of zo? Die kan ik gewoon 1 voor 1 in de 4 poorten van de perilex aansluiting proppen? Lampje aan = fase?

[ Voor 19% gewijzigd door DennusB op 03-03-2018 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:56:
Dit is dus volgens mij hoe het moet :

[afbeelding]

Waarvan bruin & blauw dus overeenkomen met de kleuren in de perilex en zwart & grijs overeenkomen met zwart & zwart.
Zit naar mijn bescheiden mening dus precies verkeerd om.

Het gaat waarschijnlijk nog werken ook, maar is toch echt verkeerd.

Je baseert je aannames op het feit dat zwart in de oude plaat op 4 is aangesloten? Kijk ng eens goed, zwart is op 2 en 5 aangesloten!
Ik ga dat schroevendraaiertje zo even zoeken!
Dat is toch wel het minste...
PS : @Xander Moet ik zo'n fittingschroevendraaiertje niet aarden of zo? Die kan ik gewoon 1 voor 1 in de 4 poorten van de perilex aansluiting proppen? Lampje aan = fase?
Ja. Je moet je vinger achterop houden dat is aarde genoeg.

P.s. hoop wel dat het een schroevendraaiertje voor 230V is, je hebt ze ook op 12 of 24V voor automotive doeleinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 03-03-2018 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:59:
[...]
Ja. Je moet je vinger achterop houden dat is aarde genoeg.

P.s. hoop wel dat het een schroevendraaiertje voor 230V is, je hebt ze ook op 12 of 24V voor automotive doeleinden.
Ik kan m niet vinden dus ga even een nieuwe halen bij de gamma :) Zal een 230V halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:03:
[...]

Ik kan m niet vinden dus ga even een nieuwe halen bij de gamma :) Zal een 230V halen :P
Als je toch iets nieuws haalt zou ik persoonlijk meteen een fatsoenlijke meter halen, maar dat kan aan mij liggen. :+

Het voordeel van maar één fase is dat je de kookplaat in ieder geval niet kunt slopen door het verkeerd aan te sluiten, en zolang je de brug tussen 4 en 5 maar verwijdert zul je ook niet snel gevaarlijke situaties creëren. Vandaar dat ik zei dat ik het zelfs met een spanningzoeker nog wel aan zou durven. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het het meest geschikte gereedschap voor de taak is. :+

Maargoed, tis wel goedkoop, altijd handig om te hebben en je komt er hoogstwaarschijnlijk wel aan uit met zo'n ding. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 03-03-2018 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:03:
[...]

Haal een contactloze.
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:11:
[...]

Als je toch iets nieuws haalt zou ik persoonlijk meteen een fatsoenlijke meter halen, maar dat kan aan mij liggen. :+

Het voordeel van maar één fase is dat je de kookplaat in ieder geval niet kunt slopen door het verkeerd aan te sluiten, en zolang je de brug tussen 4 en 5 maar verwijdert zul je ook niet snel gevaarlijke situaties creëren. Vandaar dat ik zei dat ik het zelfs met een spanningzoeker nog wel aan zou durven. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het het meest geschikte gereedschap voor de taak is. :+
Een spanningszoeker is aardig geschikt
met een multimeter meet je namelijk niet of iets fase of nul is

zoewiezo is een fatsoenlijke mulitmeter nooit weg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dat zijn ook niet altijd de meest betrouwbare. Ik heb er 1 die al een centimeter voor de contactdoos begint te piepen, niet heel bruikbaar om een fase van een nul contact te onderscheiden. Dan liever een ouderwetse.
Een spanningszoeker is aardig geschikt
met een multimeter meet je namelijk niet of iets fase of nul is
Natuurlijk wel, je kunt gewoon spanning meten ten opzichte van aarde. Daarnaast kun je met de multimeter nog nagaan of er überhaupt iets op de nul- en aardcontacten is aangesloten (door te meten ten opzichte van een fase) én kun je met een multimeter meteen het aansluitsnoer doorpiepen om te kijken of de kleurtjes wel volgens verwachting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Fish schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:17:
[...]

(…) met een multimeter meet je namelijk niet of iets fase of nul is
Je kunt tussen X en aarde meten.

edit:
Spuit 11 ;(

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 03-03-2018 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:28:
[...]

Dat zijn ook niet altijd de meest betrouwbare. Ik heb er 1 die al een centimeter voor de contactdoos begint te piepen, niet heel bruikbaar om een fase van een nul contact te onderscheiden. Dan liever een ouderwetse.

[...]

Natuurlijk wel, je kunt gewoon spanning meten ten opzichte van aarde. Daarnaast kun je met de multimeter nog nagaan of er überhaupt iets op de nul- en aardcontacten is aangesloten (door te meten ten opzichte van een fase) én kun je met een multimeter meteen het aansluitsnoer doorpiepen om te kijken of de kleurtjes wel volgens verwachting zijn.
dus niet. dan ga je middels deductie bepalen wat het is. een spanningszoeker geeft gewoon aan of er spanning op staat

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:28:
[...]

[...]

Oke, we hebben een 230v spanningszoeker gekocht en net gemeten. De 2 bovenste aansluitingen in de perilex (bruin en zwart (rechts onder zwart), geven stroom (t lampje gaat branden). Dus dan zijn dat de 2 fase aansluitingen right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:37:
[...]

Oke, we hebben een 230v spanningszoeker gekocht en net gemeten. De 2 bovenste aansluitingen in de perilex (bruin en zwart (rechts onder zwart)
Sorry ik snap niet wat je zegt.

En meet je nu in de contactdoos (die heeft toch geen kleuren?), in de oude stekker, op het nieuwe aansluitsnoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:57:
[...]

Sorry ik snap niet wat je zegt.

En meet je nu in de contactdoos (die heeft toch geen kleuren?), in de oude stekker, op het nieuwe aansluitsnoer?
Ik heb het gemeten in de contactdoos, de 2 bovenste geven stroom, de 2 onderste geven geen stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:58:
[...]

Ik heb het gemeten in de contactdoos, de 2 bovenste geven stroom, de 2 onderste geven geen stroom.
Oke. Maar hoezo zijn de twee bovenste contacten van de contactdoos dan "bruin en zwart"? En wat is er met"rechts onder zwart"?

Even voor de volledigheid, wat is boven en onder? Zit de contactdoos wel rechtop met het nokje aan de bovenkant?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6DljkI1JStVPcudlk0NgmfiM/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:01:
[...]

Oke. Maar hoezo zijn de twee bovenste contacten van de contactdoos dan "bruin en zwart"? En wat is er met"rechts onder zwart"?

Even voor de volledigheid, wat is boven en onder? Zit de contactdoos wel rechtop met het nokje aan de bovenkant?

[afbeelding]
T nokjes zit links, L2 en L3* geven dus stroom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:03:
[...]

T nokjes zit links, L2 en L3* geven dus stroom!
Oké. Apart, maar so be it. :)

De meeste Perilex stekkers zijn zo bedraad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3mDNPzZJ7hQZyvZe3HH6mkl2/full.png

Dus dat zou in jouw geval betekenen dat op bruin en zwart spanning komt te staan, deze moeten dan in klem 2 en klem 3. Blauw en grijs zou dan nul zijn en moeten in klem 5 en 4.

Ideaal gezien meet je nog even door of jouw aangegoten stekker hetzelfde bedraad is als dit voorbeeld.

Maar zoals ik al zei, de kans dat je met één fase de kookplaat sloopt is erg klein. Je zou het ook aan kunnen sluiten zoals ik nu zeg, het kapje nog even open kunnen laten, de stekker in kunnen steken en dan voor de zekerheid nog even op de klemmenstrook meten. Op klem 4, 5 en aarde zou je spanningszoeker niets moeten doen, op klem 2 en 3 zou het lampje moeten gaan branden. Dan is het goed. :)

Vergeet niet om de trekontlasting ook nog even terug te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Goed nieuws. Kookplaat doet het. Jammer alleen dat de 2 linker pitten foutcode 531 geven en daar staat niets over in het boekje. Maandag Siemens maar even bellen.

Iig iedereen bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Het zou natuurlijk kunnen dat hij verkeerd aangesloten is... Dat kan er prima voor zorgen dat 2 pitten werken en 2 andere niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 18:54:
Het zou natuurlijk kunnen dat hij verkeerd aangesloten is... Dat kan er prima voor zorgen dat 2 pitten werken en 2 andere niet. ;)
Er staat in t boekje wel een foutcode die aangeeft dat ie verkeerd is aangesloten, maar die code geeft ie niet :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
DennusB schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:02:
[...]

Er staat in t boekje wel een foutcode die aangeeft dat ie verkeerd is aangesloten, maar die code geeft ie niet :p
En hoe is het afgelopen? Volgens mij zie ik op een foto dat er een brug verwijderd is op de nieuwe kookplaat die volgens het schema er wel op moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
martijnr17 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 17:06:
[...]

En hoe is het afgelopen? Volgens mij zie ik op een foto dat er een brug verwijderd is op de nieuwe kookplaat die volgens het schema er wel op moet zitten.
Siemens gisteren gesproken. Er is idd echt iets mis met de plaat zelf. Op hun advies de webshop even gebeld en die wilden hem direct omruilen, maar dat bleek onmogelijk omdat dit type niet meer op voorraad was en nog wel even ging duren voor er weer voorraad was. Heb een ander type (en merk) uitgezocht en ze komen vrijdag de oude halen en de nieuwe weer brengen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
martijnr17 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 17:06:
[...]

Rechter schema... Er moet juist geen brug zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
Xander schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 18:23:
[...]

Rechter schema... Er moet juist geen brug zitten.
Ja sorry verschil tussen 1 en 2 groepen. Vond het al raar maar niet goed gekeken dus.
Pagina: 1