Inductie kookplaat aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:12

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Mijn ouders zijn bezig met een nieuwe keuken en daarmee ook een inductie kookplaat. Ik ben vrij zeker dat ik de correcte aansluit manier weet maar hé waarom kan ik het niet voor de zekerheid even controleren.

3-fase is (binnenkort) aanwezig + 3-fase groep

Handleiding van de kookplaat:
Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/99867-2016-12-15_21.38.31.jpg

Zoals jullie zien heb ik al een pijltje staan bij de linker afbeelding, volgensmij is dit correct? Ik zie ook tussen de 2 terminals links onder een stukje verbindings draad staan enig idee of dat gewoon 2,5mm draad kan zijn?

Qua stopcontact zal de aansluiting dan zo moeten:
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/112231_Wandcontactdoos_1.jpg

Zijn dit ook de kleuren combi's die standaard gebruikt worden?

Ziet iemand problemen als ik het op deze manier aansluit?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat is geen 3-fasen aansluiting, tenzij L1 iets anders is dan een blauwe draad. Als dit wel aangesloten is als 3-fasen aansluiting, dan is je installateur verkeerd bezig.

Even nuanceren.

De aansluiting die je laat zien is een Perilex-aansluiting. Die wordt voor verschillende schakelcombinaties misbruikt: mechanische ventilatie, kookplaten, noodverlichting en dergelijke, en het is dus mogelijk dat daar één, twee of drie fasen op aanwezig zijn. Meten is weten.
Bij gebruik ervan voor een kookplaat of fornuis moet je altijd goed nakijken hoe de contactdoos aangesloten zit en hoe je groepenkast eruit ziet.

De meestgebruikte manier van schakelen is tweefasig, waarbij twee keer een bruine en twee keer een blauwe draad wordt gebruikt, naast de groen/gele aarddraad. Die vind je in je groepenkast terug als kookgroep met twee zekeringautomaten die zijn gekoppeld.
Een driefasen aansluiting vind je in de groepenkast terug als een brede, 3-fasen schakelautomaat, waarbij je aardlekschakelaar en hoofdschakelaar ook driefasig zijn uitgevoerd. De draden die naar de Perilex wandcontactdoos leiden zijn dan bruin, zwart, grijs en blauw van kleur, plus dan nog de groen/gele aarddraad.

Bij gebruik van een dubbelfasige kookgroep, gebruik je het aansluitdiagram wat uiterst rechts staat.
Bij gebruik van een driefasen kookgroep, gebruik je het aansluitdiagram wat uiterst links staat.

[ Voor 78% gewijzigd door Kaj. op 16-12-2016 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:29

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dit is inderdaad geen 3 fasen aansluiting, maar een Perilex aansluiting. 2x (dezelfde!) fase en 2x nul.

Dit is overigens ook te herkennen in de meterkast. Een kookgroep is 2 polig (2x dezelfde fase door één installatieautomaat). Een 3 fasen automaat is 4 polig: 3f+N.

Alsnog geldt altijd: meten is weten. Nooit zomaar je kookplaat insteken voordat je de daadwerkelijke spanning hebt gemeten. Je zou niet de eerste zijn die een kookplaat opblaast.
Mattie112 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:15:
Zoals jullie zien heb ik al een pijltje staan bij de linker afbeelding, volgensmij is dit correct? Ik zie ook tussen de 2 terminals links onder een stukje verbindings draad staan enig idee of dat gewoon 2,5mm draad kan zijn?
Het linker schema is inderdaad bedoeld voor een 3fasen aansluiting. Dit brugje zit er normaalgesproken standaard in en moet je zelf eventueel verwijderen.

[ Voor 60% gewijzigd door DrivinUCrazy op 16-12-2016 13:27 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-05 20:52
Gek genoeg worden die perilex kook aansluitingen vaak 2 fases met 2 neutraals ipv 3 fases aangesloten. Vaak heeft een kookplaat aan die twee fases al meer dan genoeg. Dit kan je makkelijk genoeg even nameten, het voltage verschil tussen de twee blauwe neutraal draaden is waarschijnlijk nagenoeg nul volt.
Of inderdaad de zekering even controleren zoals DrivinUCrazy beschrijft.

Kookplaat aansluiten volgens de 2L/2N~ schema, rechter plaatje. Daarbij zijn N1 en N2 de blauwe draden en L1 en L2 de bruine draden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:49
Zorg eerst dat je hier een foto post van de automaat in de meterkast. Dan kunnen we dan adviseren hoe je de boel moet aansluiten.

Perilex is een vervelende aansluiting omdat het op meerdere manieren kan worden aangesloten. En als je het verkeerd doet dan zegt je dure inductieplaat *poef*

Handleiding komt mij trouwens bekend voor, Bosch inductieplaat toevallig ;) ?
Tijdje terug bij m'n ouders ook zo'n plaat aangesloten, via het linkerschema. Daar liepen al 3 fasen en een nul naar het Perilex-stopcontact.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2016 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
perilex kan inderdaad op verschillende manieren worden aangesloten..

Afbeeldingslocatie: https://i202.photobucket.com/albums/aa299/Vonkenboer_85/P1020265-klein.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i202.photobucket.com/albums/aa299/Vonkenboer_85/P1020263-klein.jpg
Bij 2 x 230 Volt
Tussen linksboven en rechtsboven : 0 V
Tussen linksboven en links onder : 230 V
Tussen linksboven en rechts onder : 230 V
Tussen rechtsboven en links onder : 230 V
Tussen rechtsboven en rechts onder : 230 V

Bij 3 x 400 Volt
Tussen linksboven en rechtsboven : 230 V
Tussen linksboven en linksonder : 230 V
Tussen linksboven en rechtsonder : 230 V
Tussen rechtsboven en linksonder : 400 V
Tussen rechtsboven en rechtsonder : 400 V
Tussen linksonder en rechtsboven : 400 V

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
In de kabel naar de plaat zal het niet 3x bruin zijn, maar bruin, grijs, zwart. De volgorde van de fasen maakt bij een plaat niet uit geloof ik. Is alleen van belang bij krachtstroommotoren omdat ze anders de verkeerde kant op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Bedankt allen voor de reacties:

- Het is een Siemens kookplaat
- Het betreft de volgende automaat: https://www.groepenkastbe...tomaat-16A-3PN-B-kar-30mA
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/ProductPhotos/MaxContent/266251529.jpg

Op dit moment is er alleen nog 1 fase aanwezig maar ivm het compleet gas-loos maken van het appartement is/wordt er 3-fase aangevraagd bij de netbeheerder.

En even voor de zekerheid:
Er is op dit moment nog niets aangesloten, er ligt een draad (die in de meterkast nog niet is aangesloten) een stopcontact een stekker (beide perilex) en een kookplaat :)

Dusja, in mijn optiek: er is 3-fase dus waarom dan niet aansluiten als 3-fase?

edit:
zie wel dat ik een flauw plaatje gepost heb van het stopcontact, er staat keurig netjes N L1 L2 L3 maar het is me niet opgevallen dat er dus 2x blauw en 2x bruin staat 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Mattie112 op 16-12-2016 14:31 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:22:
In de kabel naar de plaat zal het niet 3x bruin zijn, maar bruin, grijs, zwart. De volgorde van de fasen maakt bij een plaat niet uit geloof ik. Is alleen van belang bij krachtstroommotoren omdat ze anders de verkeerde kant op draaien.
als er een kabel gebruikt is.. is er gewoon 19mm PVC gebruikt met losse installatie draad zal zeer waarschijnlijk gewoon 2 of 3x bruin liggen..
al wordt / werd er ook wel eens met tape gemarkeerd... alleen dan moet dat wel netjes aan beide kanten gedaan worden

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

SMSfreakie schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:20:
perilex kan inderdaad op verschillende manieren worden aangesloten..

[afbeelding]
[afbeelding]

[...]
Klopt, Perilex is de benaming van dit soort WCD/stekker. Maar, als je 2 bruine en 2 blauwe draden hebt is het niet de bedoeling geweest om er 3 fasen overheen te jagen.

Werkt het dan niet met die andere kleuren? Jawel, technisch is er niets dat je tegenhoudt. De kans op fouten en ongelukken is alleen veel groter (plus dat het niet aan de normen voldoet). Mijn advies: altijd de juiste kleuren gebruiken. Een fase voeren over een blauwe draad = nogo.
Je zult eens zien dat er jaren later in de meterkast wordt gewerkt, en 'hey, die blauwe draad zit niet goed!'. Vervolgens wordt die blauwe draad op de 0 aangesloten, en staat alles in huis onder 400V.

Geen geintje, ik heb het al 2 keer zien gebeuren. Beide keren doordat een monteur een vergelijkbaar foutje maken tijdens het plaatsen van een slimme meter.
ThinkPadd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:22:
Klopt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
SMSfreakie schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:30:
[...]

als er een kabel gebruikt is.. is er gewoon 19mm PVC gebruikt met losse installatie draad zal zeer waarschijnlijk gewoon 2 of 3x bruin liggen..
al wordt / werd er ook wel eens met tape gemarkeerd... alleen dan moet dat wel netjes aan beide kanten gedaan worden
Vanaf groepenkast naar je Perilex-stopcontact ligt 3x bruin en één keer blauw massief 2.5mm2 ja. Maar het snoer van de stekker naar de plaat bedoel ik, die kleuren zijn anders.
Mattie112 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:30:
[...]
[...]
Is ook mijn idee. Die 2xN + 2xP vind ik maar een lelijke manier van aansluiten. Gevaarlijke is ook dat als er één nuldraad losraakt, de totale belasting door de andere nuldraad gaat, die dan overbelast wordt. Bij 400V (3F) heb je dat niet, dan doet de plaat het gewoon niet (of maar half) tot de fout hersteld is.

Schrijf met een watervaste stift op het Perilex-stopcontact trouwens ook even hoe je de fasen en de nul hebt aangesloten, dan is dat voor een evt. volgende bewoner (of jezelf) ook duidelijk als er over 10 jaar nog eens iets met die aansluiting gedaan moet worden.

[ Voor 102% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mattie112 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:30:
Bedankt allen voor de reacties:

- Het is een Siemens kookplaat
- Het betreft de volgende automaat: https://www.groepenkastbe...tomaat-16A-3PN-B-kar-30mA
[afbeelding]

Op dit moment is er alleen nog 1 fase aanwezig maar ivm het compleet gas-loos maken van het appartement is/wordt er 3-fase aangevraagd bij de netbeheerder.

En even voor de zekerheid:
Er is op dit moment nog niets aangesloten, er ligt een draad (die in de meterkast nog niet is aangesloten) een stopcontact een stekker (beide perilex) en een kookplaat :)

edit:
zie wel dat ik een flauw plaatje gepost heb van het stopcontact, er staat keurig netjes N L1 L2 L3 maar het is me niet opgevallen dat er dus 2x blauw en 2x bruin staat 8)7
Dat is een 3 fase aardlekautomaat --> aansluiten als 3 fasen. Gebruik wel svp de juiste kleuren, en niet die uit de openingspost met 2x bruin en 2x blauw. Het linker schema aanhouden; brugje laten zitten in de aansluiting. Dan komt het helemaal goed. :)

Overigens, als je de meterkast gaat upgraden van 1 fase naar 3 fasen, laat je de groepen in de meterkast dan ook opnieuw indelen zodat de belasting wat netter wordt verdeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Ja, dat ding wat ik gepost had klopt van geen kant zie ik nu haha, ik zag N L1 L2 L3 staan maar nee dat schiet niet op. In de handleding van de kookplaat had ik de kleuren al gezet

N = blauw
L1 = grijs
L2 = bruin
L3 = zwart

In het stopcontact dan
Links boven: N
Rechts boven: L1
Rechts onder: L2
Links onder: L3

Ik geloof dat de kabel van de plaat -> meterkast ook netjes een "5 ader" kabel is dus ik ga er vanuit dat er daar ook 5 kleuren in zitten.

Groepenkast is helemaal nieuw dus zware verbruikers zijn zo veel mogelijk verdeeld inderdaad.

Bedankt allen!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Scheelt dat het een nieuwe groepenkast is.
Ik moest bij m'n ouders eens een zonnebank (ook perilex) aansluiten op een groepenkast uit 1995. Daar kwam onverwachts een hoop meerwerk bij kijken: Wat heb ik nodig om zonnebank (4200W) veilig aan te sluiten?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2016 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Zo dat ziet er lekker uit, dat topic herinner ik me nog wel :)

En dat is ook precies de reden waarom ik het hier even controleer, zou toch zonde zijn als de kookplaat zijn eerste "kook" beurt niet overleeft :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Ga je de plaat ook tijdelijk gebruiken in de periode voordat er de 3-fase ligt?

In dat geval zul je een dubbele nul moeten leggen, zoals schema 4 (2L/2N).

De nul bruggen gaat dan verkeerd, omdat de nulstroom dan maximaal 32A kan zijn en dat mag/kan niet door een normale 2.5mm2.

Bij 3-fase mag het wel, omdat de fases 120 graden verschillen blijft je nulstroom altijd onder de 16A.
Ik geloof dat de kabel van de plaat -> meterkast ook netjes een "5 ader" kabel is dus ik ga er vanuit dat er daar ook 5 kleuren in zitten.
Nooit aannames doen. Zoals gezegd: perilex is niet per definitie A of B aangesloten, meten = weten. En kwa kleuren: Doe het goed of niet. Als er nu 2x bruin en 2x blauw inzit en je gaat het op 3-fasen aansluiten dan zou ik als het ff kan de kabel vervangen, zodat de kleuren ook kloppen. Een blauwe draad misbruiken als fasedraad is absoluut geen optie. Als er ooit iemand anders bij moet, of je bent het vergeten, dan kan dat gevaarlijke situaties opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mattie112 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:45:
In de handleding van de kookplaat had ik de kleuren al gezet

N = blauw
L1 = grijs
L2 = bruin
L3 = zwart

In het stopcontact dan
Links boven: N
Rechts boven: L1
Rechts onder: L2
Links onder: L3

Enige wat je nu nog moet doen is de kleuren corrigeren.
N = blauw
L1 = bruin
L2 = zwart
L3 = grijs
PE= groen/geel, deze komt in het midden.

Op deze manier is er niemand die in de war raakt, het is namelijk de standaard volgorde bij 3-fase systemen.

De kabel die je het beste kunt leggen is een 5*2,5mm2, deze heeft inderdaad 5 verschillende kleuren.

In de eerste post van dit topic staat de juiste manier van aansluiten van een Perilex WCD. (de rest van dat topic is ook bijster interessant...)

[ Voor 11% gewijzigd door sypie op 19-12-2016 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:33:
Ga je de plaat ook tijdelijk gebruiken in de periode voordat er de 3-fase ligt?

In dat geval zul je een dubbele nul moeten leggen, zoals schema 4 (2L/2N).

De nul bruggen gaat dan verkeerd, omdat de nulstroom dan maximaal 32A kan zijn en dat mag/kan niet door een normale 2.5mm2.

Bij 3-fase mag het wel, omdat de fases 120 graden verschillen blijft je nulstroom altijd onder de 16A.

[...]

Nooit aannames doen. Zoals gezegd: perilex is niet per definitie A of B aangesloten, meten = weten. En kwa kleuren: Doe het goed of niet. Als er nu 2x bruin en 2x blauw inzit en je gaat het op 3-fasen aansluiten dan zou ik als het ff kan de kabel vervangen, zodat de kleuren ook kloppen. Een blauwe draad misbruiken als fasedraad is absoluut geen optie. Als er ooit iemand anders bij moet, of je bent het vergeten, dan kan dat gevaarlijke situaties opleveren.
Nee, die plaat zal niet gebruikt worden. Begin januari komen ze voor de 3 fase dus ruim op tijd. Zal het ook duidelijk aangeven op de stekker/WCD goed idee ;)
sypie schreef op maandag 19 december 2016 @ 06:54:
[...]

Enige wat je nu nog moet doen is de kleuren corrigeren.
N = blauw
L1 = bruin
L2 = zwart
L3 = grijs
PE= groen/geel, deze komt in het midden.

Op deze manier is er niemand die in de war raakt, het is namelijk de standaard volgorde bij 3-fase systemen.

De kabel die je het beste kunt leggen is een 5*2,5mm2, deze heeft inderdaad 5 verschillende kleuren.

In de eerste post van dit topic staat de juiste manier van aansluiten van een Perilex WCD. (de rest van dat topic is ook bijster interessant...)
Thx!

Deze ruimte is te huur!

• The Van
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02-2023
Je hebt een kookplaat, die op verschillende manieren aangesloten kan worden; 1, 2 of drie fasen.
Je hebt een pijl gezet bij de 3 fasen aansluiting (3N~), maar je hebt een 2-groepen, 2 fasen perilex bedrading (en een 16A perilex - het "sleufje" in het midden ligt; 25A is "staand"), dus je moet naat het meest rechtse plaatje kijken (2L/2N~).
Dat is een puur nederlandse "uitvinding".

Overigens is blauw altijd retour, of neutraal, en dus N. Je foto/tehening klopt niet; SMSfreakie's bovenste plaatje is jouw situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Ik (naja mijn ouders) hebben 3-fase en ook een bijbehorende 3-fase groep, zie ook een paar posts terug.

Hij is trouwens al op die manier aangesloten, het is alleen nog even wachten op Liander ;)

Deze ruimte is te huur!

Pagina: 1