Wat heb ik nodig om zonnebank (4200W) veilig aan te sluiten?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
M'n ouders hebben een tijdje terug via Marktplaats een zonnebank gekocht. Zo'n tosti-ijzer/clamshell model. Je gaat erin liggen en doet de deksel dicht. Knoepert van een ding, met eveneens een enorm vermogen (4200W :X )

Dat is niet lang goed gegaan, stopcontact waar hij op aangesloten zat bleek doorgelust vanuit de badkamer (andere kant van de muur). Tijdje terug was het stopcontact in de badkamer aardig gesmolten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Culuz5Z6FkMxDIqn6szYSx59/full.jpg

Stopcontact inmiddels hersteld. Ik de stekker van de zonnebank maar eens opengeschroefd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/emFdxOH0ZbINreJ5sO2V1jRB/full.jpg
Teun de Beun van Marktplaats heeft aan een 3-fasen apparaat maar gewoon even een standaard stekker gezet :F

Op het typeplaatje van de zonnebank staat: 3N / 380V - 4200W
3 fasen dus. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom het ding in de huidige manier van aansluiten (2-fasen in gebruik via 1-fase stopcontact, derde fase los) wel werkt. Hij heeft het op een standaard 230V stopcontact op deze manier een poosje prima gedaan, dus die 380V heeft hij niet zo hard nodig blijkbaar. Misschien dat er in het apparaat een verbindingsbruggetje zit net als bij kookplaten zodat je hem op verschillende manieren kunt bedraden?

Anyway, het ding moet weer aangesloten, maar deze keer veilig. Ik zat er zelf aan te denken om zo'n kookgroep-automaat (dubbele, 2-fasen ding) te pakken en dan een perilex aanleggen. Kan dat? Of moet/is het beter om het ding op 3-fasen te zetten (3 x L, 1x N) aangezien de kabel wel 3x L heeft?

M'n ouders hebben al een 3-fasen aansluiting/hoofdzekering/kWh-meter dus qua verbruik gaat het wel goed. De inductiekookplaat gebruikt namelijk ook 3-fasen (zo'n automaat die uit 4 knoppen bestaat zeg maar, gaat 3x zwart in + 1x blauw). Tussen elke zwarte draad en blauw meet ik 230V, tussen de zwarte draden onderling meet ik 400V.

Ik heb sowieso nog op de planning staan om de zonnebank even open te schroeven en te kijken hoe de aansluiting intern is gemaakt. Weet echter niet of dat gaat lukken, omdat ik er misschien niet makkelijk bij kan.

Wie kan mij vertellen hoe ik dit ding veilig kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:06

SA007

Moderator Tweaking
Hoe je 'm aan meot sluiten hangt heel erg sterk af van de interne bedrading.

Gezien het beun-de-haas werk op de stekker is het niet ondenkbaar dat daar ook geprutst is.

Mocht daar niet geprutst zijn lijkt het erop dat het apparaat gewoon op 2 van de 3 fases aangesloten prima werkt en kan het op een kookgroep, zorg wel dat beide kanten ervan op een andere fase zitten (zie onder).

Dat een 3-fase apparaat op 1 fase werkt als je de fases samenknoopt is overigens niet heel vreemd, meestal zijn de belastingen intern (lampen ed) toch maar 1-fase en is het 3 fase voor het extra vermogen en betere verdeling van de stroom.
Als je zo'n apparaat aan 1 fase gooit is het laatste het grootste probleem, je kan 'm op een 32A 1-fase groep hangen, maar de kabels zijn duidelijk niet gemaakt op 1-fase.
Als je namelijk 3-fase op alle fases evenzwaar belast is de stroom door de nul precies 0A.
Als je dit op 1-fase hangt is de stroom door de nul 3x de stroom door een van de fases.
Dus een 10A 3-fase apparaat heeft op 3-fase 0A door de nul, op 1-fase is dat opeens 30A, en dat zal de bedrading niet overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dank voor je antwoord :)

Dat wil ik idd nog gaan checken, maar ik weet niet of ik daar makkelijk bij kan (luikje ofzo). Je zegt
zorg wel dat beide kanten ervan op een andere fase zitten
Daarmee bedoel je neem ik aan dat ik de 2 ingaande zwarte draden van de kookgroep niet weer samenknoop, maar op L1 + L2 aansluit? Maakt het nog uit welke ik daarvan pak? Of dat L1 + L2, of L2 + L3 zijn bijv. ?

En qua bekabeling, kan ik daarvoor ook zo'n grijze grondkabel gebruiken? Ik weet namelijk niet of er nog een loze leiding ligt, dus wellicht dat we hem dan door de muur/vloer moeten voeren, en dan is zo'n grijze grondkabel sneller weg te werken dan een PVC-leiding.

Is zoiets dan geschikt: https://www.elektramat.nl/ymvk-mb-kabel-5x25-per-1-meter/ ? (5x 2,5mm2)

Wat ik overigens nog steeds niet snap is dat de automaat van die groep er niet uit is geklapt bij zo'n zware belasting (16A = 3680W, zonnebank trekt 4200W volgens plaatje dus automaat zou eruit moeten knallen), zou de zonnebank dan minder dan 4200W trekken?

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2014 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616796

Hej Thinkpad,

Ik zou zeker even de aansluitingen in de zonnebank nakijken mogelijk zijn deze ook verkleurd/verbrand aangezien dit snoer maar 1,5mm2 is. Hier kan ongeveer max 16A doorheen niet het dubbele. Bij de snoeraansluiting moet een kap zitten die eraf kan schroeven etc.

5x2,5mm2 is hier zeker geschikt voor! Als het in het zicht is, zou ik eerder een PVC buis gebruiken dan een lossekabel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Welke 2 fases je gebruikt maakt voor de werking van de zonnebank niets uit.

Waar het wel voor uit kan maken is de rest van je installatie, stel je hebt 3x25A en de wasmachine zit op L1, en de zonnebank op L1 + L2, de wasmachine trekt 3kW en je zonnebank uit L1 nog 's 2kW zit je al op ~22A, als er dan nog wat andere kneut aanhangt kan dat een fase gaan overbelasten.
Dus mikken op fases waar het onwaarschijnlijk is dat je er tegelijk veel vermogen op trekt.

Die kabel is inderdaad prima.

Over de automaat, dat is wel te verklaren, een 16A automaat klasse B (wat ze normaal zijn) schakelt niet opeens uit als je er 17A op hangt.
4200W is 18.3A, als je kijkt naar de grafiek van een standaard automaten:
http://www.solarnederland.info/images/Industrie/curve.png

Daar zie je dat bij een overbelasting van 1.14 In (18A / 16A) je een uitschakeltijd hebt van minimaal een uur, maar waarschijnlijk flink meer.

Automaten zijn er niet voor bedoeld om bij > 16A uit te schakelen, maar om de kabels te beschermen zodat die niet gaan smelten.
Waarschijnlijk heb je in de badkamer gewoon een slecht contact gehad, als die er neit was geweest had dit heel erg lang probleemloos gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks, ik denk dat ik zo wel even vooruit kan. Volgende stap is eerst maar eens kijken hoe het intern in de zonnebank is aangesloten. Misschien dat daar ook wel een doorverbinding is gemaakt die er niet hoort te zijn. Wellicht dat ik dan alsnog bij een 3-fasen oplossing uit kom (zo'n automaat met 4 schakelaars, net als bij de inductieplaat).

Ik denk ook dat er een slecht contact is geweest dan inderdaad. Achteraf maar beter dat het stopcontact is uitgefikt, nu ben ik er tenminste achter gekomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 21:41
ThinkPadd schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:02:
En qua bekabeling, kan ik daarvoor ook zo'n grijze grondkabel gebruiken? Ik weet namelijk niet of er nog een loze leiding ligt, dus wellicht dat we hem dan door de muur/vloer moeten voeren, en dan is zo'n grijze grondkabel sneller weg te werken dan een PVC-leiding.

Is zoiets dan geschikt: https://www.elektramat.nl/ymvk-mb-kabel-5x25-per-1-meter/ ? (5x 2,5mm2)
Die kabel is prima geschikt voor waar jij hem voor wilt gaan gebruiken. Maar het is géén grondkabel zoals je zegt. Geen probleem zolang je de reststukken maar niet in de tuin gaat ingraven. :P

Dit is YMVK, grondkabel is YMVK-AS

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je hebt ook nog XMVK zie ik, maar die mag je niet 'bundelen' :? Wat wordt daarmee bedoeld? Dat er door een leiding maar 1 XMVK mag, terwijl je anders 2x YMVK naast elkaar mag leggen?

Kan XMVK ook gebruikt worden in mijn toepassing? (vanuit meterkast naar boven toe).
Ik lees dat XMVK meer voor lage vermogens gebruikt wordt. Maar hij is net als YMVK ook gewoon in 5 x 2,5mm2 te koop. Dan mag er toch hetzelfde aan vermogen doorheen als bij een YMVK ?

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2014 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
XMVK heeft een dunnere isolatie aan de buitenkant.
Dat betekend dat hij geschikter is om door pijpen heen te trekken.
Maar je mag die kabel niet in bundels bij elkaar plaatsen omdat ze dan te dicht bij elkaar zitten (ivm warmteontwikkeling).
Bundels zie je bijvoorbeeld in kabelgoten.

YMVK is dikker dus kan je simpelweg niet dicht genoeg bij elkaar drukken dan er problemen ontstaan.

Voor jouw doel zijn beide prima, YMVK is wat degelijker, maar moeilijker te trekken dan XMVK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks, dan weet ik voor nu genoeg :) Zal binnenkort eerst eens de zonnebank lostrekken, kijken of, en wat daar aan verkl**t is :+ Zal wel ff foto hier posten dan.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2014 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kun je er niet zuinigere lampen inzetten ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Geen idee, boeit me ook niet. Is ook niet interessant denk ik. Die TL-buizen zijn al vrij duur om te vervangen.
Als het aan mij had gelegen was de zonnebank er nooit gekomen, ontzettende stroomvreter. Maarja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

De levensduur is hoe dan ook niet veel langer dan 800 uur (ik neem even aan dat het een profi bank is). Dus ik weet niet hoeveel het er zijn en hoe oud ze zijn maar best kans dat het idd niets meer dan een energie slurper is geworden met een laag UV rendement.
Voor thuis gebruik zou ik eerder een met HPA lamp(en) nemen maar dat is meestal geen clamshell.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Geen idee hoeveel branduren die dingen hebben gehad. M'n ouders hebben wel de buizen goed schoongemaakt voordat ze hem gingen gebruiken, scheelt ook weer wat qua rendement. Het zijn van die dikke ouderwetse TL-buizen (T12 ?)

Het is inderdaad een profi bank, ding is huge. Niet echt iets wat je zo ff bij de MediaMarkt haalt.

Apparaat schat ik op een jaar of 10-15 oud denk ik aan lettertypes en kleuren e.d. op de stickers te zien. Kon zo geen datum vinden.

Van origine een Duits apparaat volgens mij, controllerbox die erbij zit heeft een LCD schermpje, en tekst daarop is in het Duits ('freigeben' zag ik).

[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2014 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:02:
Dank voor je antwoord :)
.............
Wat ik overigens nog steeds niet snap is dat de automaat van die groep er niet uit is geklapt bij zo'n zware belasting (16A = 3680W, zonnebank trekt 4200W volgens plaatje dus automaat zou eruit moeten knallen), zou de zonnebank dan minder dan 4200W trekken?
Mocht je je dit toch nog steeds afvragen, naast het heel plausibele antwoord dat je al kreeg, gaf je daar in je startbericht zelf niet al antwoord op? Daar vermeldde je namelijk dat op de éénfase-stekker maar twee van de drie fasen zijn aangesloten en dat de derde ader er los bij hing. Hebt dus maar dus maar 2/3 van het vermelde vermogen van die 4200 W. Ruimschoots binnen die 16 A van je installatieautomaat en onmogelijk oorzaak van die oververhitting. Maar daar was je meen ik te lezen al over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het apparaat heeft normaal gewerkt, en niet maar met de helft van de buizen ofzo. Dus iets klopt er niet.

Maar ik ga vanavond even kijken of ik de aansluiting intern in de zonnebank tevoorschijn kan toveren. Kijken of daar wellicht ook aan gerommeld is. Fases doorverbonden ofzo. Dan wordt het huidige snoer ook namelijk ook overbelast.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2014 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dat wordt het sowieso.
De nuldraad krijgt nu de stroom van L1+L2+L3 te verwerken terwijl die gemaakt is voor maximaal 1 van de 3.
Dus die krijgt ruim 3x zoveel stroom als dat de maker bedacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:19
't is hier geen HK.

[ Voor 90% gewijzigd door Sprite_tm op 11-11-2014 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 11:15
Als je het goed wilt doen inderdaad een krachtgroep aanmaken 3 x fase en nul en aarde uiteraard in de groepenkast, en aansluiten op een perilex wcd. hierdoor gaat de stroom omlaag.

Waarom je groep er niet uit is getripped is omdat de automaat waarschijnlijk een type B is en mag hierdoor 3 tot 5 x Inominale stroom hebben op het magnetisch gedeelte tussen de 48 Ampere en 60 Ampere op het thermisch gedeelte gebied was het een kwestie van tijd dat deze getripped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ethan..1 schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:27:
Als je het goed wilt doen inderdaad een krachtgroep aanmaken 3 x fase en nul en aarde uiteraard in de groepenkast, en aansluiten op een perilex wcd. hierdoor gaat de stroom omlaag.

Waarom je groep er niet uit is getripped is omdat de automaat waarschijnlijk een type B is en mag hierdoor 3 tot 5 x Inominale stroom hebben op het magnetisch gedeelte tussen de 48 Ampere en 60 Ampere op het thermisch gedeelte gebied was het een kwestie van tijd dat deze getripped.
Het type stekker maakt niet uit voor de stroom

ik zie maar 2 aangesloten fase draden en een enkele nul
ik neem nu even aan dat 2 fasen (kookgroepje) genoeg zijn

idd een perilex is afdoende, maar afhankelijk van wat voor fases je pakt
(2xL1) of (1xL1 en 1xL2) moet je (ivm faseverschuiving) anders om gaan met de nul

in het eerste geval moet je de nul ook dubbel aanleggen
in het 2e geval is een enkele nul genoeg
Anoniem: 616796 schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:11:
Hej Thinkpad,

Ik zou zeker even de aansluitingen in de zonnebank nakijken mogelijk zijn deze ook verkleurd/verbrand aangezien dit snoer maar 1,5mm2 is. Hier kan ongeveer max 16A doorheen niet het dubbele. Bij de snoeraansluiting moet een kap zitten die eraf kan schroeven etc.
afaik is voor 16A nog altijd minimaal 2,5mm2 vereist.

idd ik wacht ook met smart op foto's van de zonnebank

[ Voor 57% gewijzigd door Fish op 10-11-2014 19:38 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik kon helaas geen foto van de aansluiting maken. Het snoer gaat naar binnen in de zonnebank via een wartel. Helaas geen luikje of iets dergelijks. Heb wel het typenummer gevonden: JK Ergoline 26
Het ding heeft 22 lampen, van 100W per stuk. Verder nog 3 gezichtsbruiners, vermogen daarvan weet ik niet.

In de handleiding (16,8MB, op pagina 30) staat dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vqdJf8mRouojWJ2MRmqwcqMP/thumb.png
(klik voor groter)

Detail:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/W8EKNmK57U9roalSHfv7JiTA/full.png

Het lijkt er dus op dat het ding via 2-fasen is aangesloten (L1, L2, N)

Ik vond overigens op Google nog een foto van het ding, en daar zie je als je goed kijkt een Perilex stekker: foto

De handleiding conflicteert echter een beetje. Op pagina 12/38 staat dat de Ergoline 26 via een normale stekker kan worden aangesloten. De Ergoline 35 met 3 gezichtsbruiners moet echter via 3-fasen 380V worden aangesloten. Mijne is echter een Ergoline 26 met gezichtsbruiners 8)7 Ik vermoed dat het ding dus via 2-fasen gevoed moet worden, en dat de 3e fase niet in gebruik is (zelfde kabel wordt ook voor het zwaardere model gebruikt?)

Ik vermoed dat Teun de Beun de perilex eraf heeft geknipt, en beide fasen op een normale stekker heeft gezet. Volgens mij kan ik L1+L2+N+Aarde in een Perilex stoppen, kookgroep automaat (2-fasen) plaatsen en klaar?

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2014 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ThinkPadd schreef op maandag 10 november 2014 @ 21:05:
Ik vermoed dat Teun de Beun de perilex eraf heeft geknipt, en beide fasen op een normale stekker heeft gezet. Volgens mij kan ik L1+L2+N+Aarde in een Perilex stoppen, kookgroep automaat (2-fasen) plaatsen en klaar?
Als het apparaat inderdaad genoeg heeft aan twee fasen, kun je volstaan met een kookgroep automaat. Je moet dan echter wel de nul ook dubbel uitvoeren!!!

Dat betekent dat je ook het aansluitsnoer anders zult moeten aansluiten in de zonnebank zelf. Dat wordt lastig als je het niet open kunt maken...

Of was je van plan om die kookautomaat op twee verschillende fasen aan te sluiten? Ik weet niet wat er nu in de groepenkast zit (foto? :)), maar hou je er rekening mee dat deze groep ook gewoon achter een aardlekschakelaar geplaatst moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nouja zoals ik het schema lees zou twee fasen genoeg moeten zijn, aangezien ik nergens een 3e 'L' zie. Nul dubbel uitvoeren is een goede inderdaad. Maar hoe zou het origineel aangesloten zijn dan? De 3e fase is volgens het schema niet in gebruik, en de kabel bevat maar één nul (voor twee fasen :S ).

Groepenkast komt nog een keer een foto van. De automaten kan ik de kap wel vanaf halen, maar de twee aardleks (0,5A en 0,03A) kon ik niet bijkomen, zitten opbergplankjes in de meterkast, dus kap kon er nu niet vanaf. Uiteraard komt het achter een aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ThinkPadd schreef op maandag 10 november 2014 @ 21:52:
Nouja zoals ik het schema lees zou twee fasen genoeg moeten zijn, aangezien ik nergens een 3e 'L' zie. Nul dubbel uitvoeren is een goede inderdaad. Maar hoe zou het origineel aangesloten zijn dan? De 3e fase is volgens het schema niet in gebruik, en de kabel bevat maar één nul (voor twee fasen :S ).
Bij een echte driefasen aansluiting (alsin daadwerkelijk verschillende fases) heb je ook maar één nul nodig. Door de faseverschuiving gaat er dan nooit te veel stroom door de nul heen.

Echter een kookgroep wordt normaal gebruikt voor twee keer dezelfde fase. Dan zou er bij volle belasting 32A door de nul lopen, vandaar dat je die dan dubbel uitvoert. Je hebt dan dus een perilex met L1, L2, N1, N2 en PE.
Groepenkast komt nog een keer een foto van. De automaten kan ik de kap wel vanaf halen, maar de twee aardleks (0,5A en 0,03A) kon ik niet bijkomen, zitten opbergplankjes in de meterkast, dus kap kon er nu niet vanaf. Uiteraard komt het achter een aardlekschakelaar.
Achter een 0,03A aardlekschakelaar mag ik hopen. Die 0,5A voldoet naar hedendaagse standaarden ook niet meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als er echt 3 fasen binnen komen is het het mooiste om gelijk een 16A cee wcd en stekker er op te zetten

Als het gaat om 1 fase meervoudig uitgevoerd blijf dan in godsnaam bij een perilex

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Xander schreef op maandag 10 november 2014 @ 21:56:
[...]

Bij een echte driefasen aansluiting (alsin daadwerkelijk verschillende fases) heb je ook maar één nul nodig. Door de faseverschuiving gaat er dan nooit te veel stroom door de nul heen.

Echter een kookgroep wordt normaal gebruikt voor twee keer dezelfde fase. Dan zou er bij volle belasting 32A door de nul lopen, vandaar dat je die dan dubbel uitvoert. Je hebt dan dus een perilex met L1, L2, N1, N2 en PE.
I know. Maar hoe kan het dan dat deze zonnebank volgens het schema via tweefasen is aangesloten, met maar één nul? Als ik L1 en L2 echt op andere fasen zet, kom ik dan wel weg met één nul?
Achter een 0,03A aardlekschakelaar mag ik hopen. Die 0,5A voldoet naar hedendaagse standaarden ook niet meer. ;)
Dat weet ik dus niet. Er is een heel groepje automaten (zwart) voor de keuken (magnetron, vaatwasser, inductieplaat etc), ik vermoed dat die achter de 0,5A zitten (0,5A automaat is blauw). En nog een heel aantal groene groepen, die zitten vermoedelijk achter de 0,03A automaat (groen). Maar dat kan ik nu niet bevestigen omdat ik daar niet bij kan. Moet ik eerst even een plank losschroeven.
fish schreef op maandag 10 november 2014 @ 23:12:
Als er echt 3 fasen binnen komen is het het mooiste om gelijk een 16A cee wcd en stekker er op te zetten

Als het gaat om 1 fase meervoudig uitgevoerd blijf dan in godsnaam bij een perilex
16A CEE = rode krachtstroom stekker? Dat lijkt me nogal overkill (en groot en lelijk), dat heeft er oorspronkelijk ook niet aan vast gezeten, toen zat er vermoedelijk ook een perilex aan. Moet ook kunnen, die kan ook prima 16A aan. En ik zou niet weten waar we dat later evt. verder nog voor nodig zouden hebben.

En volgens mij is het dus tweefasen, als ik kijk naar het schema.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2014 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 07:37:
[...]
.........
I know. Maar hoe kan het dan dat deze zonnebank volgens het schema via tweefasen is aangesloten, met maar één nul? Als ik L1 en L2 echt op andere fasen zet, kom ik dan wel weg met één nul?
............
Ja, zondermeer.
Want ze verschillen 120° in fase, bij twee gelijke fasestromen is dan de stroom door de nuldraad gelijk aan die twee. Ik vermoed dat de fabrikant het ook zo bedoeld heeft. Aansluiten dus op twee fasen, vandaar maar één nulaansluiting. Eigenlijk is alles op één fase bij zo'n apparaat een prutsoplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door Techneut op 11-11-2014 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks.

Ik zie net in de handleiding dat je aan de voorkant onderaan een stoffilter kunt loshalen, en dan de elektronica als een soort 'lade' eruit kunt trekken. Dan kan ik wellicht toch even kijken hoe het intern is aangesloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ThinkPadd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 07:37:

16A CEE = rode krachtstroom stekker? Dat lijkt me nogal overkill (en groot en lelijk), dat heeft er oorspronkelijk ook niet aan vast gezeten, toen zat er vermoedelijk ook een perilex aan. Moet ook kunnen, die kan ook prima 16A aan. En ik zou niet weten waar we dat later evt. verder nog voor nodig zouden hebben.

En volgens mij is het dus tweefasen, als ik kijk naar het schema.
Ik had het erover als het driefasen binnenkomt in de meterkast. dan is het mss de moeite waard. maar als je zelf geen toepasingen kunt bedenken moet je het niet doen. Al helemaal niet als je het lelijk vind.

Groot .... nou ja hebt 3x16 t/m 3x125 ampere daar zit natuurlijk wel een subtiel verschil ;)
Toegeven. ze bijven groter dan perilex.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vandaag even de zonnebank open kunnen maken. Het ding werkt inderdaad op twee fasen (bruin, zwart) en 1x nul.

Ook de meterkast even bekeken. Ik heb een aantal foto's gemaakt, zouden jullie kunnen kijken of ik inderdaad genoeg heb aan een kookgroep ?

Wat mij opviel is dat de fases naar een relais (weet ik niet zeker) lopen, en daar volgens mij gewoon met elkaar doorverbonden zijn??? M'n multimeter geeft een hele lage weerstand als ik tussen bruin en zwart meet (1,57 Ohm). Kan ik het dan wel via 2 aparte fasen aansluiten? Of krijg je dan vuurwerk?

Aansluiting in de zonnebank: http://i.imgur.com/M4qHhpA.jpg
Overzichtsfoto meterkast: http://i.imgur.com/vSB3lVG.jpg

Nog een aantal detailfoto's staan hier:
http://imgur.com/a/um5Cq

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2014 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nette meterkast.

Een kookgroep is inderdaad voldoende, zorg wel dat je die aan de 0.03A aardlek hangt en dat beide groepen aan een andere fase van de 3-fase hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks, is een huis uit 1995, dus niet eens heel jong meer.

Dat was ook mijn idee inderdaad. Ik vraag me alleen af of het goed gaat komen als ik voor bruin en zwart een aparte fase pak. Het lijkt volgens m'n multimeter namelijk of ze met elkaar verbonden zijn. Maar op Fok! (daar had ik het ook gevraagd, meerdere adviezen = altijd goed :P ) zeiden ze dat dat komt door de spoelen/condensatoren.

Wat gebeurt er als je twee fasen wel perongeluk met elkaar verbind? Vuurwerk? Of niks?

Waar zou je die kookgroep qua fysieke plaatsing neerzetten? Ik dacht zelf aan tussen de zwarte groepen en de kookgroep.

Ze zeggen op Fok! trouwens dat de 0,5A aardlek eruit moet (niet meer van deze tijd?) en dat er een extra aardlek bij moet komen omdat op beide aardlekken maar 4 groepen per stuk mogen, en ik daar nu al aan zit. Hoe denken jullie daar over?

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2014 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ThinkPadd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 16:05:
Thanks, is een huis uit 1995, dus niet eens heel jong meer.

Dat was ook mijn idee inderdaad. Ik vraag me alleen af of het goed gaat komen als ik voor bruin en zwart een aparte fase pak. Het lijkt volgens m'n multimeter namelijk of ze met elkaar verbonden zijn. Maar op Fok! (daar had ik het ook gevraagd, meerdere adviezen = altijd goed :P ) zeiden ze dat dat komt door de spoelen/condensatoren.

Wat gebeurt er als je twee fasen wel perongeluk met elkaar verbind? Vuurwerk? Of niks?
Vuurwerk
Waar zou je die kookgroep qua fysieke plaatsing neerzetten? Ik dacht zelf aan tussen de zwarte groepen en de kookgroep.
ik zou hem naast de beltrafo doen anders krijg je er geen draaden meer langs
Ze zeggen op Fok! trouwens dat de 0,5A aardlek eruit moet (niet meer van deze tijd?) en dat er een extra aardlek bij moet komen omdat op beide aardlekken maar 4 groepen per stuk mogen, en ik daar nu al aan zit. Hoe denken jullie daar over?
weg

Mja ... op één fase zitten niet meer dan drie of vier per aardlek denk ik dan. ik gok even dat ze uitgaan van een enkelfase aardlek. terwijl jij een driefase aardlek hebt.

dus thoeretisch hen je op de blauwe precies ruimte voor ej kookgroepjej (mits je de juiste 2 pakt)

ok dat was bullshit
Hoeveel groepen mogen er achter een aardlekschakelaar

Er mogen maximaal 4 groepen worden geplaatst achter één aardlekschakelaar.

Het maakt hierbij niet uit of deze groep 2 of 4-polig is uitgevoerd.
Dus nog een extra aarlek

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 14-11-2014 16:43 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks :) Hoe is het beleid omtrent die 0,5A ALS dan? Toen hij geplaatst werd was dat de standaard, als ik een nieuwe groepenkast ga bouwen dan mag het niet meer? Of moet hij nu ook vervangen worden?

Volgens mij zit alleen de keukengroep erop (combimagnetron, koelkast, inductieplaat, vaatwasser), en nog wat stopcontacten voor koffiezetapparaat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ThinkPadd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 16:45:
Thanks :) Hoe is het beleid omtrent die 0,5A ALS dan? Toen hij geplaatst werd was dat de standaard, als ik een nieuwe groepenkast ga bouwen dan mag het niet meer? Of moet hij nu ook vervangen worden?
Een 0,5A aardlek is inderdaad niet meer van deze tijd. Tegenwoordig moet alles achter 0,03A zitten.

In principe hoeven oude installaties niet direct aangepast te worden als er nieuwe normen uitkomen, je hoeft pas aan de nieuwe norm te voldoen als je een nieuwe installatie maakt of ingrijpende wijzigingen doet. Maarja, wat is dan ingrijpend... Een nieuwe groepenkast plaatsen is een ingrijpende wijziging, dus dan mag het inderdaad niet meer. Als je een nieuwe keuken plaatst en daarvoor de electra geheel vernieuwd maak je in principe een stukje nieuwe installatie, die moet ook aan de nieuwe normen voldoen en achter een 0,03A aardlek zitten dus dat kan ook betekenen dat je de verdeelkast aan moet passen. Wat je nu doet is in principe niet zo ingrijpend en je werkt bovendien niet aan de installatie die met de 0,5A aardlek te maken heeft, dus in theorie mag het ding best blijven zitten zo lang je je nieuwe stopcontact er maar niet op bij schroeft.

Maar dat gezegd hebbende... die norm is natuurlijk niet voor niets aangepast. Het gaat hier om je eigen veiligheid, zo'n aardlekschakelaar zou zomaar eens het verschil tussen leven of dood kunnen bepalen. Ik zou daar absoluut niet op willen besparen. Als ik nu een woning zou betrekken met een 0,5A aardlekschakelaar dan zou dat één van de eerste dingen zijn die ik zou vervangen. Better safe then sorry. :)
ThinkPadd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 16:05:[...] en dat er een extra aardlek bij moet komen omdat op beide aardlekken maar 4 groepen per stuk mogen, en ik daar nu al aan zit. Hoe denken jullie daar over?
Klopt, maximaal 4 groepen per aardlek. Daar zit je nu zelfs al overheen (5 groepen op de blauwe aardlek). Inderdaad één extra nodig...

Heb je trouwens een hoofdschakelaar (apart kastje onder deze kast op de foto)? Of kijken we nu direct tegen de draden uit het meterbord aan? Een hoofdschakelaar is tegenwoordig ook verplicht (zie het verhaaltje hierboven om te bepalen of je het nu zou moeten aanpassen ;)). Maar behalve dat... als je geen hoofdschakelaar hebt dan wordt het tricky om die aardlekschakelaar te vervangen of om er één bij te plaatsen. Is wel prettig als je dat soort werk niet onder spanning hoeft te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
Yep inderdaad de norm uit die bepaalde tijd is en was bepalend, hedendaags mag het niet meer als je een nieuwe groepenkast plaatst.

Wat je wel mag doen maar dit is niet mijn advies, is een aansluitpunt maken, de norm zegt tegenwoordig " dat elke WCD die toegankelijk is voor leken moeten achter een aardlek moet zitten".

Een aansluitpunt d.m.v. een lasdoos hoeft dus niet achter de aardlek maar ik zou het zelf niet doen.

Zeker niet met zulke vermogens in een huishoudelijke kring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

. Maar behalve dat... als je geen hoofdschakelaar hebt dan wordt het tricky om die aardlekschakelaar te vervangen of om er één bij te plaatsen. Is wel prettig als je dat soort werk niet onder spanning hoeft te doen. ;)
That sad.

Mocht je wel onder spannig gaan werken ivm ontbrekende hoofdschakelaar.

Trek nooit zomaar de nul los!! dat heeft effect op alle groepen die aan/achter die nul zitten. de spanning kan zich dan raar gaan verdelen. en krijgt een deel van je apparatuur hogre spaningen dan 220 (e.g. 380) voor zijn kiezen.

Zet dus alle groepen ook uit !

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
fish schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 17:46:
[...]

That sad.

Trek nooit zomaar de nul los!! dat heeft effect op alle groepen die aan/achter die nul zitten. de spanning kan zich dan raar gaan verdelen. en krijgt een deel van je apparatuur hogre spaningen dan 220 (e.g. 380) voor zijn kiezen.

Zet dus alle groepen ook uit !
En ook eventueel bij je buren................ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ethan..1 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 17:54:
[...]

En ook eventueel bij je buren................ :9
:?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedankt voor de tips! Ik ga het even bespreken met m'n vader (het is zijn woning). Denk dat er sowieso een aardlek bij gaat komen dan inderdaad.

En helaas geen hoofdschakelaar, dus kon nog wel eens spannend worden. Durf het opzich wel aan, maar een setje rubberen handschoenen is geen overbodige luxe. En oppassen dat ik geen sluiting maak, want dan klapt de hoofdzekering(en) eruit en dan kan ik de netbeheerder langs laten komen $$$$

Een extra ALS is sowieso niet verkeerd, in de loop van de jaren is er nog wat gewijzigd (garage ombouwd naar garage + bijkeuken) wat ook allemaal maar is doorgelust etc. Even met een frisse blik naar de groepen kijken en eea verplaatsen zou geen gek idee zijn.

De nul zomaar lostrekken is een goede inderdaad. Ik ken het probleem van een 'zwevende nul', maar had er in deze opzet nog niet aan gedacht. Maar voor ik ook maar iets losschroef gaan eerst alle automaten op 'Uit'.

Ik laat het weten hoe het is geworden uiteindelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ethan..1 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 17:44:
Wat je wel mag doen maar dit is niet mijn advies, is een aansluitpunt maken, de norm zegt tegenwoordig " dat elke WCD die toegankelijk is voor leken moeten achter een aardlek moet zitten".
De norm zegt ook dat aansluitpunten voor verlichting in ruimten met een woonfunctie achter een aardlekbeveiliging moeten zitten. En aangezien die zonnebank niet meer is dan een heul grote TL-armatuur... :+

Dit lijkt op zoeken naar mazen in de wet, dat zou ook niet mijn advies zijn. ;)

Daarnaast moet je natuurlijk wel zorgen voor een goede foutbescherming, wanneer er een sluiting is tussen fase en aarde moet de voeding binnen een bepaalde tijd afschakelen. Bij een TT stelsel is het nog niet zo vanzelfsprekend dat de installatieautomaat er snel genoeg bij is, wellicht is er alleen om die reden al een aardlekschakelaar nodig. Dan zou je eerst de aardverspreidingsweerstand moeten meten. Niet iets wat de standaard doehetzelfer kan...

Lekker alles achter 0,03A aardlek zetten dus. Altijd goed. :Y)
fish schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 17:46:
[...]

That sad.

Ik zou daar nooit aan beginnen in deze situatie.

Al ga je voorzichtig de draden één voor één met een VDE punttang omzetten... Dan nog is een sluiting tussen 2 fases heel erg makkelijk gemaakt met van die grote ongeïsoleerde aftakblokjes.

Btw. Die groene 40/0,03A aardlekschakelaar is een type AC, dat is ook al niet meer van deze tijd. Tegenwoordig moet dat type A zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Wellicht ietwat flauw, maar de veiligste zonnebank is ééntje die niet aangesloten is - in meerdere opzichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Xander schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 18:20:
[...]

Ik zou daar nooit aan beginnen in deze situatie.

Al ga je voorzichtig de draden één voor één met een VDE punttang omzetten... Dan nog is een sluiting tussen 2 fases heel erg makkelijk gemaakt met van die grote ongeïsoleerde aftakblokjes.
ook dat valt te fixen
Afbeeldingslocatie: https://media.rexel.nl/shopimages/rexelnlnew/2/7/0/2700342093_160.jpg

Krimpkousjes om je tang helpt ook wel ...

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Waar kun je aan zien dat het een type AC is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 20:28:
Waar kun je aan zien dat het een type AC is?
Dat vroeg ik me eerlijk gezegt ook even af :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Allebei de aardlekschakelaars zijn type AC. Dat zie je aan het symbool:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/E2MR2bfz3APX9VmD8oO9jTbv/full.gif

Type A is tegenwoordig de standaard:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HskvHmpJqaTSsVWc2ezcX63A/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ah op die manier. Dat plaatje heb je dan vast net zelf getekend, want zoiets kon ik niet vinden :+

Nog een vraagje: waarom zijn ALS zo schreeuwend duur? :o Zo heel bijzonder is zo'n ding toch niet van binnen? Prijzen van 100+ euro zijn geen uitzondering :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:08

Illusion

(the art of)

Afhankelijk van het merk zijn ze erg duur ja.
Een van de goedkopere merken is EMAT, o.a.: http://www.groepenkastbestellen.nl/Aardlekschakelaar

Persoonlijk zeker niet mijn eerste keus, maar het kema-keur merk dat ze hebben blijkt wel echt te kloppen, dat heb ik laatst nagekeken op de site van Dekra (eigenaar Kema-Keur)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ThinkPadd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 23:21:
Ah op die manier. Dat plaatje heb je dan vast net zelf getekend, want zoiets kon ik niet vinden :+

Nog een vraagje: waarom zijn ALS zo schreeuwend duur? :o Zo heel bijzonder is zo'n ding toch niet van binnen? Prijzen van 100+ euro zijn geen uitzondering :/
Nee hoor. Het was het eerste google images resultaat toen ik zocht op "RCD types". In het Nederlands had ik ook weinig succes. :+

Jij hebt 4 polige aardlekschakelaars nodig, die zijn inderdaad niet echt goedkoop.
Illusion schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 23:31:
Afhankelijk van het merk zijn ze erg duur ja.
Een van de goedkopere merken is EMAT, o.a.: http://www.groepenkastbestellen.nl/Aardlekschakelaar

Persoonlijk zeker niet mijn eerste keus, maar het kema-keur merk dat ze hebben blijkt wel echt te kloppen, dat heb ik laatst nagekeken op de site van Dekra (eigenaar Kema-Keur)
Ze hebben daar ook aardlekschakelaars van bekendere merken. Die prijzen vallen me eerlijk gezegd ook niets tegen:
http://www.groepenkastbes...ekschakelaar-4P-40A-30mA-
http://www.groepenkastbes...lekschakelaar-4P/40A-30ma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
Xander schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 18:20:
[...]

De norm zegt ook dat aansluitpunten voor verlichting in ruimten met een woonfunctie achter een aardlekbeveiliging moeten zitten. En aangezien die zonnebank niet meer is dan een heul grote TL-armatuur... :+

Dit lijkt op zoeken naar mazen in de wet, dat zou ook niet mijn advies zijn. ;)

Daarnaast moet je natuurlijk wel zorgen voor een goede foutbescherming, wanneer er een sluiting is tussen fase en aarde moet de voeding binnen een bepaalde tijd afschakelen. Bij een TT stelsel is het nog niet zo vanzelfsprekend dat de installatieautomaat er snel genoeg bij is, wellicht is er alleen om die reden al een aardlekschakelaar nodig. Dan zou je eerst de aardverspreidingsweerstand moeten meten. Niet iets wat de standaard doehetzelfer kan...

Lekker alles achter 0,03A aardlek zetten dus. Altijd goed. :Y)

[...]
Ben ik ook volledig met je eens...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Xander schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 23:44:
[...]

Nee hoor. Het was het eerste google images resultaat toen ik zocht op "RCD types". In het Nederlands had ik ook weinig succes. :+

Jij hebt 4 polige aardlekschakelaars nodig, die zijn inderdaad niet echt goedkoop.

[...]

Ze hebben daar ook aardlekschakelaars van bekendere merken. Die prijzen vallen me eerlijk gezegd ook niets tegen:
http://www.groepenkastbes...ekschakelaar-4P-40A-30mA-
http://www.groepenkastbes...lekschakelaar-4P/40A-30ma
Hmmm die site is aannemelijk goedkoper dan de 123groepenkast.nl waar ik nu m'n bestelling heb staan. Scheelt op dezelfde onderdelen die ik nu besteld heb sowieso al een euro per stuk. En die Eaton Holec zijn daar ook prima betaalbaar, beter dan bij andere webshops. Ik zal eens overleggen met m'n pa en dan kijken wat we verder nog gaan bestellen.

Ik zit trouwens eens te kijken, maar voor een hoofdschakelaar is niet eens plek. Er zou bij de 2 ALS nog eentje bij kunnen, maar een hoofdschakelaar past daar niet meer bij. Ook omdat de meterkast aan de onderkant van de foto ophoud. De draden die je onderaan ziet komen vanaf de kWh meter.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 20:09
Deze zou wel passen. ok dat was bullshit

nvm niet 3fase...

Maar 3 losse aardleks en een 4polige hoofdschakelaar passen wel naast elkaar op de onderste DIN rails toch?

Afbeeldingslocatie: https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/1817/large/abb-hoofdschakelaar-4-polig-40a-inclusief-aansluit-3166634-1spk007900f0200_0.png?1392662037

+ nog 3x bijv. zo type als die hager ALS hierboven. Dat moet wel passen toch?

(@fish gewoon 3 naast elkaar :+ )

[ Voor 135% gewijzigd door Jim423 op 15-11-2014 10:48 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Serieus ? enkelfasig ?

Kwa ruimte houd het gewoon op. wil je een hoofdschakelaar en 3 aardlek hebben dan moet je er gewoon een kast bij hangen

Dan heb je ook weer ruimte om ipv een kookgroep een krachtgroep (3 fasig) te maken maar de perilex

[ Voor 84% gewijzigd door Fish op 15-11-2014 10:49 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat is wel het netste.
Enige andere mogelijkheid is denk ik de beltrafo eruit halen en externe monteren met stekker.
Op die plek de kookgroep (geen krachtgroep) en i.p.v. de 2 oude ALSsen 3x 2p ALS nieuw + bovenstaande hoofdschakelaar 4p.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
2P ALS kan niet, het is allemaal 3fasen... Dus 3x ALS en hoofdschakelaar gaat gewoon niet passen omdat ik van beiden een 4P variant nodig heb.

Beltrafo eruit is nog wel een goede, daar win ik redelijk wat ruimte mee.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2014 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Sjongejonge ik ben je krachtgroep vergeten. Gaat lekker.
Maar 1x 4p ALS 1x 4p HS en 2x 2p ALS past dat niet? Als ik naar de foto kijkt lijkt het precies te passen.
Maar je moet natuurlijk ook nog mogelijkheid hebben om je draden te leiden. 2x 2p ALS zou dan voor je 8 lichtgroepen zijn (L1,L2) en de 4p ALS voor je 2 krachtgroepen. (Waarvan 1 op de plek van de beltrafo voor de bank).

Maar dat zou je dan even moeten bekijken of dat dan past op de onderste DIN rail. Anders wordt het toch uitbouwen zoals fish zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
kan je er niet beter aardlekautomaten in leggen? volgens mij zijn die net zo breed als je huidige zekeringautomaten ?
dan heb je al de ruimte van de 2 huidige aardlekschakelaars gewonnen.. ook voor krachtstroom zijn er gewoon aardlekautomaten.
door de gewonnen ruimte zou je dan zonder probleem een hoofdschakelaar kwijt kunnen.. en een aardlekautomaat voor je zonnebank ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
8 alamatjes 16A + 2 16A kracht alamatjes loopt denk ik flink in de papieren.
Ik denk dat 3 ALS en een HS op de onderste rail toch je beste optie is. Dit was volgens mij ook al het idee op fok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ThinkPadd schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 10:08:
[...]

Ik zit trouwens eens te kijken, maar voor een hoofdschakelaar is niet eens plek. Er zou bij de 2 ALS nog eentje bij kunnen, maar een hoofdschakelaar past daar niet meer bij. Ook omdat de meterkast aan de onderkant van de foto ophoud. De draden die je onderaan ziet komen vanaf de kWh meter.
Volgens mij zou het net passen:
- Op de onderste rij: Hoofdschakelaar, 2x 4P ALS
- De rij erboven: Die zwarte Holec groepen die er nu al zitten, een kookgroep voor je zonnebank, 1x 4P ALS
- De bovenste rij: Die groene Holec groepen, krachtgroep voor je kookplaat en de beltrafo.

Dan heb je al je DIN-rails wel helemaal volzitten. De draad zal dan achter de DIN-rail langs moeten. Maar dat gaat waarschijnlijk wel?

Anders heb je natuurlijk nog een hoop opties: beltrafo eruit, de installatieautomaten vervangen door smallere (deze zijn 1,5 module breed, 1 bestaat ook), maargoed als je daar mee gaat beginnen kun je net zo goed een nieuwe kast hangen denk ik. :P
Jim423 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 13:13:
Maar 1x 4p ALS 1x 4p HS en 2x 2p ALS past dat niet? Als ik naar de foto kijkt lijkt het precies te passen.
Maar je moet natuurlijk ook nog mogelijkheid hebben om je draden te leiden. 2x 2p ALS zou dan voor je 8 lichtgroepen zijn (L1,L2) en de 4p ALS voor je 2 krachtgroepen. (Waarvan 1 op de plek van de beltrafo voor de bank).
Ook geen slecht plan. :)

Dus: 4P hoofdschakelaar, 4P ALS, 2x 2P ALS op de onderste rij. Verder aan de indeling van de kast niets veranderen. Kookgroep bovenin naast de beltrafo toevoegen.

Je kunt de lichtgroepen in die opzet nog steeds gewoon over 3 fases verspreiden natuurlijk, door achter de 4P ALS de krachtgroep voor de kookplaat, de kookgroep voor de zonnebank en nog twee lichtgroepjes te zetten. Dan houd je 2x 3 lichtgroepen over voor op de tweepolige aardlekschakelaars. Hoef je niet eens iets te veranderen aan de verdeling van de lichtgroepen over de fasen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Jim423 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 13:13:

Maar dat zou je dan even moeten bekijken of dat dan past op de onderste DIN rail. Anders wordt het toch uitbouwen zoals fish zegt.
Als je van plan bent je hele meterkast te verbouwen, dan lijkt dit mij ook de beste "goedkope" oplossing.
Afhankelijk van het gebruik van die krachtgroep (waar is die voor?) zou ik de verdeling iets aanpassen.

2P ALS fase 1 -> 3 lichtgroepen
2P ALS fase 2 -> 3 lichtgroepen
4P ALS -> Krachtgroep, fornuisgroep zonnebank (fase 1&2), 2 lichtgroepen (fase 3)

Bovenin 6 lichtgroepen (6*1,5) + beltrafo = 11 modules
Midden krachtgroep + fornuisgroep + 2 lichtgroepen = 11 modules
Onder: HS, 4P ALS, 2* 2P ALS = 12 modules

Maar wat zit er op die krachtgroep? De laatste keer dat ik keek (is alweer een tijdje terug) mocht je best 2 identieke aansluitingen op dezelfde groep maken. Dus als die bijna nooit gebruikt wordt kan je die gewoon aftakken, verbouw je de meterkast niet, dus hoef je hem ook niet aan de nieuwe norm te laten voldoen.

JA het is beter om met moderne nieuwe aardlekschakelaars te werken, maar er zijn in Nederland nog duizenden huizen zonder aardlekschakelaar. Hoe vaak hoor je iets over sterfgevallen door het niet hebben van een ALS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Illusion schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:51:

JA het is beter om met moderne nieuwe aardlekschakelaars te werken, maar er zijn in Nederland nog duizenden huizen zonder aardlekschakelaar. Hoe vaak hoor je iets over sterfgevallen door het niet hebben van een ALS?
Beunhazen genoeg in nederland, dus als je iets aanpast.. doe het dan goed, en niet met het idee van och het werkt toch? dus boeiend..

in het verleden had ik een prachtig systeemplafond in mn woonkamer.. waar een beunhaas dus mooi wel even 230V op gezet had door draden veel te lang aan te strippen..... gewoon in elkaar draaien met een stukje plakband er om .....

gelukkig nu een mooi gipsplafondje zonder van die enge praktijken er boven :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

SMSfreakie schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 18:21:
[...]

Beunhazen genoeg in nederland, dus als je iets aanpast.. doe het dan goed, en niet met het idee van och het werkt toch? dus boeiend..

in het verleden had ik een prachtig systeemplafond in mn woonkamer.. waar een beunhaas dus mooi wel even 230V op gezet had door draden veel te lang aan te strippen..... gewoon in elkaar draaien met een stukje plakband er om .....

gelukkig nu een mooi gipsplafondje zonder van die enge praktijken er boven :P
Er zit nogal een verschil tussen enorm prutswerk waarmee je willens en wetens een gevaarlijke situatie creeert, versus het instandhoudenn van een situatie die al jarenlang bestaat, jarenlang aan alle normen heeft voldaan, en nog steeds in menig huishouden voorkomt. Ook in dit huis was deze situatie mogelijk nog jarenlang in gebruik geweest als die zonnebank/wcd niet verkeerd gebruikt waren. Zie daarvoor deel 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Mochten de aardlekschakelaars beiden nog goed functioneren dan is inderdaad een tweede perilex op de krachtgroep wel de goedkoopste optie. Gok op een inductiekookplaat o.i.d. maar je gaat vast niet koken en onder de zonnebank tegelijkertijd toch? Dit verdiend overigens geen schoonheidsprijs maar gevaarlijk is het niet echt. Zoals Illusion al zegt menigeen groepenkast ziet er een stuk slechter uit dan deze al lijkt er wel wat warmteontwikkeling hier en daar dus trek alle schroeven wel even na/loop alles even na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Eigenlijk best gek dat er 2x een 4P ALS in de kast zit. De enige groep die op 3fasen werkt is de krachtgroep, waar de inductiekookplaat op zit aangesloten. De rest zijn gewoon normale 1fasen groepen.

Ik denk dat dit:
[...]
4P ALS -> Krachtgroep, fornuisgroep zonnebank (fase 1&2), 2 lichtgroepen (fase 3)
[..]
dan een hele goede (en veilige) oplossing is. Qua kosten valt het dan ook nog wel mee.

Dan zou ik op dit lijstje uitkomen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cPDiTdcuI0kuNcMaxbha7Sso/full.png

Of ben ik nu nog wat vergeten? (nouja van die doorverbindingsstroken en wat losse kabel wellicht nog meebestellen, maar dat is even kijken hoe het erin gaat passen en op welke plek enzo).

Ik vond in documentatie van ABB ('FAQs on RCDs') nog dit tabelletje trouwens:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wEuSYpWuoYNu2sg9oBtzpaks/full.png

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2014 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ThinkPadd schreef op zondag 16 november 2014 @ 10:21:
Eigenlijk best gek dat er 2x een 4P ALS in de kast zit. De enige groep die op 3fasen werkt is de krachtgroep, waar de inductiekookplaat op zit aangesloten. De rest zijn gewoon normale 1fasen groepen.

Ik denk dat dit:

[...]

dan een hele goede (en veilige) oplossing is. Qua kosten valt het dan ook nog wel mee.

Dan zou ik op dit lijstje uitkomen:
[afbeelding]

Of ben ik nu nog wat vergeten? (nouja van die doorverbindingsstroken en wat losse kabel wellicht nog meebestellen, maar dat is even kijken hoe het erin gaat passen en op welke plek enzo).
Lijkt me een goed plan! d:)b Dan eindig je met een zeer nette kast die weer aan alle hedendaagse eisen voldoet.

Je realiseert je wel dat je de nul achter verschillende aardlekschakelaars niet aan elkaar mag knopen of mag wisselen? Die doorverbindingsrails die nu onder al je 230V eindgroepjes zitten die zullen dus grotendeels weg moeten, afhankelijk van hoe je de groepen over de verschillende fases verdeeld.

Persoonlijk zou ik een lusje VDS 6mm² en wat enkele en dubbele adereindhulzen meebestellen om de boel mee te bedraden. Ik zie dat ze bij die winkel ook gewoon VDS per meter verkopen. Wel te duur maar alsnog fijner dan een doos van 100m moeten kopen. ;) Met die dubbele adereindhulzen hoef je ook niet meer te gaan zitten klooien met aftakblokjes e.d. Heb je alleen wel een adereindhulstang nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mijn plan was (als dat gaat passen...):
  • Draden onderaan (vanaf kWh) meter in een hoofdschakelaar 4P stoppen. Daar komt 3x fase + nul uit.
  • Dan komen er 3x ALS (2x 2P, 1x 4P).
  • De 2x 2P verdeel ik de 8 groepen over
  • De 4p ALS komt de krachtgroep (inductie) + kookgroep zonnebank op (dus twee groepen aparte groepen ivm verbruik, op dezelfde 4P ALS)
De nullen kan ik na de hoofdschakelaar toch onderling doorverbinden (onderkant ALS)

Waarom VDS? Kan het niet met die bruggetjes? Dat ziet er wat netter uit vind ik

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2014 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Let wel even op dat je de grotere vebruikers netjes verdeels over verschillende fases

Je inductie op de krachtgroep gebruikt bijv vaak maar 2 van de 3 fases. dus je kan ook daar kijken welke er gebruikt worden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb even uitgetekend wat ik in gedachten had:
http://imgur.com/a/PmLUn#0

(een versie zonder draden om het overzichtelijk te houden, en eentje met draden :P )

Kan dit technisch? Qua ruimte weet ik niet... lijkt van wel?

Edit: Hmmm, wellicht nog wat meer groepen verdelen over L1 ipv alleen L2 en L3. L1 is nu alleen in gebruik voor de inductieplaat.

[ Voor 77% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2014 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Iemand nog op/aanmerkingen?
Ik weet dat ik vergeten ben de beltrafo achter een automaat te zetten ;)

Op Fok! begonnen ze over een los kastje ernaast met een ALS en kookgroepje, maar dat lijkt me overkill. Volgens mij past het zo allemaal net.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ThinkPadd schreef op zondag 16 november 2014 @ 16:17:
Edit: Hmmm, wellicht nog wat meer groepen verdelen over L1 ipv alleen L2 en L3. L1 is nu alleen in gebruik voor de inductieplaat.
Ja, die 8 groepjes zou ik zeker gewoon over de 3 beschikbare fasen verdelen. Ik zou er zelfs voor kiezen om die faseverdeling exact hetzelfde te houden als nu tenzij je een goede reden hebt om het te veranderen. Zoals het nu zit heeft het altijd gewerkt en why change a winning team? :)

Daarmee is deze opmerking dus ook nog steeds relevant:
Xander schreef op zondag 16 november 2014 @ 15:24:
[...]
Je realiseert je wel dat je de nul achter verschillende aardlekschakelaars niet aan elkaar mag knopen of mag wisselen? Die doorverbindingsrails die nu onder al je 230V eindgroepjes zitten die zullen dus grotendeels weg moeten, afhankelijk van hoe je de groepen over de verschillende fases verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad

Nouja het punt is, de situatie is nu zo:
Blauwe aardlek: Keukengroepen (automaten met zwarte hendeltjes + krachtgroep)
Groene aardlek: Rest van het huis (automaten met groene hendeltjes

Dat is niet zo handig, dus als de boel toch los en er een extra ALS bij komt willen we dat evt. ook even anders doen. Keuken kan gewoon zo blijven wat mij betreft, maar rest van het huis mag van mij wel wat verder opgesplitst worden.

Nullen niet doorverbinden is een goede inderdaad.

Maar los van dat alles zijn er dus geen beren op de weg, en kan ik het in principe zo doen als ik getekend had?

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2014 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ThinkPadd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:17:

Nouja het punt is, de situatie is nu zo:
Blauwe aardlek: Keukengroepen (automaten met zwarte hendeltjes + krachtgroep)
Groene aardlek: Rest van het huis (automaten met groene hendeltjes
Het punt is, je 230V eindgroepjes zijn nu zo verdeeld:

L1 - L1 - L2 - L3 (?? die draden onder de automaat zijn op je foto niet geheel te volgen)
L1 - L2 - L2 - L3

En je wilt er dit van maken:

L2 - L2 - L2 - L2
L3 - L3 - L3 - L3

Dat lijkt me zeer onverstandig. Zeker als je het zomaar doet. Ga eens dingen uitrekenen ofzo als je met de faseverdeling wilt schuiven.
ThinkPadd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:17:
Keuken kan gewoon zo blijven wat mij betreft, maar rest van het huis mag van mij wel wat verder opgesplitst worden.
Nee!!! Je gaat straks één fase aardlekschakelaars gebruiken en je wilt al je keukenapparatuur net zoals nu achter 1 aardlekschakelaar zetten (en dan dus op 1 fase)?! Op een fase waar misschien ook ook de inductieplaat op zit? (Heb je al uitgezocht welke van de fases daadwerkelijk door het fornuis gebruikt worden?) Dat lijkt me een zeer slecht idee aangezien je keukenapparatuur ook best wel vaak tegelijkertijd gebruikt!

Dan kun je de eerste keer dat je tijdens het koken de oven aanzet en de blender wilt gebruiken meteen de netbeheerder bellen omdat je hoofdzekering doorgebrand is. Lijkt me niet helemaal ideaal.
Maar los van dat alles zijn er dus geen beren op de weg, en kan ik het in principe zo doen als ik getekend had?
Het gaat in het kastje passen ja en je kunt die 3 aardlekschakelaars gebruiken voor jouw situatie. Maar doe het dan alsjeblieft zoals Jim423 of ik al voorstelde en zet niet rucksichtlos zo'n rijtje van 4 automaten achter dezelfde aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Xander schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:44:
[...]

Het punt is, je 230V eindgroepjes zijn nu zo verdeeld:

L1 - L1 - L2 - L3 (?? die draden onder de automaat zijn op je foto niet geheel te volgen)
L1 - L2 - L2 - L3

En je wilt er dit van maken:

L2 - L2 - L2 - L2
L3 - L3 - L3 - L3

Dat lijkt me zeer onverstandig. Zeker als je het zomaar doet. Ga eens dingen uitrekenen ofzo als je met de faseverdeling wilt schuiven.
Klopt, daar was ik mij al van bewust inderdaad dat dat niet goed gaat komen.
Nee!!! Je gaat straks één fase aardlekschakelaars gebruiken en je wilt al je keukenapparatuur net zoals nu achter 1 aardlekschakelaar zetten (en dan dus op 1 fase)?! Op een fase waar misschien ook ook de inductieplaat op zit? (Heb je al uitgezocht welke van de fases daadwerkelijk door het fornuis gebruikt worden?) Dat lijkt me een zeer slecht idee aangezien je keukenapparatuur ook best wel vaak tegelijkertijd gebruikt!

Dan kun je de eerste keer dat je tijdens het koken de oven aanzet en de blender wilt gebruiken meteen de netbeheerder bellen omdat je hoofdzekering doorgebrand is. Lijkt me niet helemaal ideaal.
Zelfde als boven, moet inderdaad wat verschoven worden ja.
Ideale situatie is dat elke fase voor 1/3 belast wordt?
Het gaat in het kastje passen ja en je kunt die 3 aardlekschakelaars gebruiken voor jouw situatie. Maar doe het dan alsjeblieft zoals Jim423 of ik al voorstelde en zet niet rucksichtlos zo'n rijtje van 4 automaten achter dezelfde aardlekschakelaar.
Daarmee bedoel je dit advies waarschijnlijk:
Xander schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:51:
[...]
Dus: 4P hoofdschakelaar, 4P ALS, 2x 2P ALS op de onderste rij. Verder aan de indeling van de kast niets veranderen. Kookgroep bovenin naast de beltrafo toevoegen.

Je kunt de lichtgroepen in die opzet nog steeds gewoon over 3 fases verspreiden natuurlijk, door achter de 4P ALS de krachtgroep voor de kookplaat, de kookgroep voor de zonnebank en nog twee lichtgroepjes te zetten. Dan houd je 2x 3 lichtgroepen over voor op de tweepolige aardlekschakelaars. Hoef je niet eens iets te veranderen aan de verdeling van de lichtgroepen over de fasen. :)
Xander in "Wat heb ik nodig om zonnebank (4200W) veilig aan te sluiten?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Yup, je kan ook deze variant nog even bekijken:
[...]

Als je van plan bent je hele meterkast te verbouwen, dan lijkt dit mij ook de beste "goedkope" oplossing.
Afhankelijk van het gebruik van die krachtgroep (waar is die voor?) zou ik de verdeling iets aanpassen.

Bovenin 6 lichtgroepen (6*1,5) + beltrafo = 11 modules
Midden krachtgroep + fornuisgroep + 2 lichtgroepen = 11 modules
Onder: HS, 4P ALS, 2* 2P ALS = 12 modules
Voordelen zijn o.a.:
*op de bovenste 2 rijen 1 lege modulebreedte over om wat kabels tussendoor te proppen
*bovenste regel 3 groene groepen =1*2P aardlek + 3 zwarte groepen is 1*2P aardlek,
middelste regel is allemaal 4P aardlek == "overzichtelijk" en makkelijker met doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat is ook een goede inderdaad.

Ik ga het spul van dit lijstje zo even bestellen.

M'n vader zei nog dat de inductieplaat misschien wel helemaal geen 3fasen nodig heeft (hij had het over een verdeling in twee helften van de plaat, maar wist dit niet zeker meer (15 jaar geleden he :p )). Hij zou nog even checken of hij bij de aansluiting van de plaat kon komen en evt. een schema op de onderkant van de plaat kon vinden. Mocht het namelijk krap worden qua ruimte in de groepenkast, dan zou de 4P krachtgroep eruit kunnen en een tweede 3P kookgroep plaatsen (2fasen).

We gaan sowieso even samen erover nadenken hoe we het gaan inrichten voordat we de hele boel lostrekken en dan zitten van: "Euhh shit hoe zat het ook alweer?"

Dus 2x denken, 1x doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ThinkPadd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 18:59:
Daarmee bedoel je dit advies waarschijnlijk:
Euh ik bedoelde eigenlijk Illusion i.p.v. Jim423 en dan met name die post die hij nu zelf ook al weer gequote heeft. :$ :P Maar ik doelde dus inderdaad op het verdelen van de lichtgroepen over alle fasen.

Als je een amperetang hebt kun je ook meten welke fasen door het fornuis gebruikt worden. Dat scheelt misschien je halve keuken slopen. ;)

• ThinkPad
Ik snap alleen niet helemaal hoe Illusion er bij komt dat de middelste rail ook 11 zou zijn qua breedte. Ik kom op 9 (2x 1,5 module lichtgroep, kookgroep (2 modules), krachtgroep (4 modules)).

Bovenste rij kom ik op 11: (6x 1,5 + 2 (bel) )
Onderste rij kom ik op 12: 4 (HS), 4 (4P ALS), 2 (2P ALS), 2 (2P ALS)

Nouja 9 ipv 11 is prima natuurlijk, maar gaat 12 modules op de onderste rail wel passen dan? Hoe breed is zo'n kast?

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2014 10:42 ]

• Illusion

Illusion

(the art of)

Ik denk dat ik de kookgroep ook op 4 breed had ingeschat 😴
Of het gaat passen: 12 modules a 17,5mm is een logische maat. Je zou het even na kunnen meten natuurlijk.

[ Voor 44% gewijzigd door Illusion op 20-11-2014 14:05 ]

• ThinkPad
Als ik kijk naar m'n eerdere overzichtsfoto van de kast en dan de lege ruimtes even invul in gedachten, dan klopt het volgens mij wel.

Heb het spul besteld iig, dus we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vandaag de hele groepenkast omgebouwd. Was nog best een pittige klus.
Om 11:30 stroom eraf gegooid, om 17:30 kon de stroom er weer op. Toch zo'n 6 uur bezig geweest dus :o
Technisch was het opzich niet heel moeilijk, maar voor je alles netjes in de kast hebt zitten zoals je wilt ben je wel ff verder. Komt ook voornamelijk omdat die 6mm2 een bitch was om door de kast te leiden, omdat het zo stug is :(

Zonnebank is nog niet gereed, de YMVK moet nog naar boven. Maar dan is het verder kwestie van aansluiten op de kookgroep-automaat en perilex stopcontact erop zetten. Perilex stekker had ik al aan de zonnebank gezet.

We hebben de groepen ook wat verschoven over de fasen, sommige groepen zat best veel op, en sommige maar weinig. Nu is het als het goed is allemaal wat beter verdeeld.

Waar ik nog even naar moet kijken is het aantal groepen per ALS, volgens mij is dat wel in orde, maar weet ik niet zeker. Denk er nu ook pas weer aan.

Ik wil ook nog een stroomtang bestellen op eBay: AC current clamp zodat ik de verdeling van de fasen wat beter kan meten.

Nu is er dus netjes een hoofdschakelaar, en 3 gloednieuwe 30mA aardlekschakelaars :)
Zal volgende keer als ik er ben even een foto van de kast maken.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2014 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Goed bezig, erg benieuwd naar de foto's.
Een amperetang is zeker handig, maar wel 2 dingen om op te letten:
*True RMS is echt een vereiste met de huidige belastingen van LED, en geschakelde voedingen etc.
*Meten heeft alleen nut als de belastingen aan staan, dus Wasmachine en vaatwasser precies op het moment dat ze het water aan het verwarmen zijn en draaien, koelkast op het moment dat die aanslaat etc etc etc.. Best lastig om dat netjes te meten.

Heb in Amsterdam eventueel een goede Fluke-tang voor je te leen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zie net in de handleiding van de kWh-meter (Schlumberger Eurotri polyphase) dat ik daar ook de actuele afgenomen stroom per fase kan zien. Scheelt weer aanschaffen van een stroomtang :*)

Bedankt voor het aanbod, maar woon in Drenthe, dus niet echt in de buurt ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2014 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zo, bij deze de foto's van de gewijzigde meterkast:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yrQbwo0RCVBNr55FrABwkKH8/full.jpg
De gehele meterkast. Voor de beeldvorming, hier de oude situatie.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ldHQeacYqV2chjetqIAK5KzJ/full.jpg
Helemaal links de 4P hoofdschakelaar. Daarna een 4P ALS (30mA), en 2x een 2P ALS (30mA).
De zwarte en blauwe links komen vanaf meterbord. De rest wat je ziet is afkomstig vanaf de hoofdschakelaar.

We hebben echter nog wel een fout gemaakt, want op de 4P ALS zitten nu teveel groepen:
  • De 3 zwarte groepen onderaan
  • De kookgroep (zonnebank)
  • De krachtgroep (inductie)
Telt de kookgroep als 1 groep of als 2 ? Anders zouden het namelijk zelfs 6 groepen zijn op die 4P ALS.
Dat moet dus nog even aangepast, er kan wel wat bij L3 op vermoedelijk, want die heeft maar één groep (waar wel de gehele bijkeuken + garage op zit aangesloten met vriezers, koelkast, wasdroger etc).

En vandaag ook de YMVK even tijdelijk aangesloten op de kookgroep, maar de zonnebank werkte niet zoals het zou moeten :? Ik heb hem aangesloten met 1x een N, en L1, L2 (bruin, zwart). De besturing van de zonnebank kreeg wel voeding, de (enorme) ventilator ging ook blazen bij starten van het programma, maar de TL-buizen bleven uit? Iemand een idee hoe dit kan? Op de perilex had ik tussen N en L1 netjes 230V, tussen N en L2 ook 230V, en tussen L1 en L2 had ik 400V.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2014 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
ThinkPadd schreef op woensdag 26 november 2014 @ 16:57:
Telt de kookgroep als 1 groep of als 2 ? Anders zouden het namelijk zelfs 6 groepen zijn op die 4P ALS.
Dat moet dus nog even aangepast, er kan wel wat bij L3 op vermoedelijk, want die heeft maar één groep (waar wel de gehele bijkeuken + garage op zit aangesloten met vriezers, koelkast, wasdroger etc).
Ik hoop niet dat je nu blindelings die 3 zwarte groepen op L3 erbij kwakt. Dan heb je die 8 eindgroepen namelijk verdeeld over 2 fases, precies waarvoor je in dit topic en op Fok! al meerdere keren bent gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zeker niet :) Ik heb vorige week overal de stroom af gegooid en ben toen eerst maar eens in kaart gaan brengen wat er nou op welke groep hangt. Dat was namelijk nooit helemaal duidelijk. Nu wel, en toen bleek dat er op die enkele groep die nu op L3 hangt behoorlijk veel zit (zoals ik al zei, wasdroger, 2x vriezer, koelkast bijkeuken, koelkast keuken en nog heel wat).

Ik moet er dus nog even weer naar kijken welke groep ik bij L3 op zet. Plan is dan om één zwarte groep bij L3 op te zetten. Kan kiezen uit wasmachine/combimagnetron/vaatwasser :P

Maar telt die kookgroep (zonnebank) nou als een enkele groep of als twee?

En heb jij wellicht een idee waarom de zonnebank niet naar behoren werkt? Ik vermoed zelf dat ik gewoon één fase moet pakken en die doorverbinden, en dat het dan wel werkt (omdat het voorheen op die manier ook werkte met de fasen samengeknoopt). Dus 6mm2 van een fase pakken, die aan de onderkant kookgroep erin, doorverbinden naar rechterkant van kookgroep, en dan 2x een fase eruit + een nul eruit. Hij komt dan 2x eruit omdat het maar 2,5mm2 is toch?
Maar heb liever even bevestiging van hier :)

En verder nog opmerkingen over het eindresultaat? Ben wel benieuwd of het nu weer helemaal in orde is qua eisen anno 2014 :)

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2014 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Die kookgroep telt, net als je krachtgroep, als 1 groep.

Geen idee waarom de zonnebank niet goed werkt. Je hebt nu gewoon een Perilex stekker aan het bestaande aansluitsnoer geschroefd, zonder in de zonnebank zelf iets aan te passen? Heb je niet één van die twee draden in de stekker op L3 gezet ofzo? (in de WCD is L3 niet aangesloten neem ik aan?)

Heb je de snoer opnieuw aangestript? Niet perongelijk de 2 zwarte omgedraaid dan (dat je nu die ene die kort afgeknipt was gebruikt ofzo)?

Het ding zou prima moeten werken op 2 verschillende fases, daar is het voor ontworpen! Als je 2x dezelfde fase zou pakken dan moet je uiteraard ook de nul dubbel gaan uitvoeren. Niet alleen in de leiding tot aan het stopcontact, maar ook in het aansluitsnoer van de zonnebank en in de interne bedrading van de zonnebank.

Eindresultaat lijkt mij prima. :) Ik had persoonlijk de indeling wat anders gedaan (die groene en zwarte automaatjes op de oude plek, kookgroep naast de beltrafo, 1,5 module vrije ruimte in het midden op beide rijen). Vind het zo een beetje slordig met dat zwarte groepje op een plek waar die niet lijkt thuis te horen en verspringende rijen. Maar da's cosmetisch. :P

Technisch lijkt dit me vrijwel gelijkwaardig met nieuwe groepenkasten zoals je die anno 2014 tegenkomt. Alleen zijn die ook met geopende kap aanraakveilig, bij jouw kast zijn de contacten op die 8 automaten dat niet, en die bruggetjes natuurlijk. Staat wel in een schril contrast met die nieuwe aardlekschakelaars waar je zelfs afdekkapjes op hebt zitten. :+ Maargoed zo'n kast zit normaalgesproken dicht dus dat is ook prima veilig zo.

Alle bedrading is nu stugge VD draad 6mm²? Vind een paar stukjes eigenlijk net op VDS lijken. Of je hebt er zelf mooie ronde bochtjes ingevouwen. :P

[ Voor 75% gewijzigd door Xander op 26-11-2014 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Xander schreef op woensdag 26 november 2014 @ 18:41:
Die kookgroep telt, net als je krachtgroep, als 1 groep.
Mooizo, dan hoef ik maar één groep over te hevelen naar een andere ALS dus.
Geen idee waarom de zonnebank niet goed werkt. Je hebt nu gewoon een Perilex stekker aan het bestaande aansluitsnoer geschroefd, zonder in de zonnebank zelf iets aan te passen? Heb je niet één van die twee draden in de stekker op L3 gezet ofzo? (in de WCD is L3 niet aangesloten neem ik aan?)
Klopt. Hmmm nee, maar lijkt me qua onderstaande meting ook niet het probleem. Heb L3 wel aangesloten, mocht het nog anders uitgevoerd moeten worden dan kan ik het in de meterkast zo anders aansluiten. Maar L3 doet dus niks, is in de meterkast niet aangesloten.
Heb je de snoer opnieuw aangestript? Niet perongelijk de 2 zwarte omgedraaid dan (dat je nu die ene die kort afgeknipt was gebruikt ofzo)?
Ja opnieuw aangestript. Nee dat is niet probleem, want op de aansluiting in de zonnebank had ik ook 230V en 400V tussen de twee fasen. Die kort afgeknipte is ook niet aangesloten in de bank zelf.
Het ding zou prima moeten werken op 2 verschillende fases, daar is het voor ontworpen! Als je 2x dezelfde fase zou pakken dan moet je uiteraard ook de nul dubbel gaan uitvoeren. Niet alleen in de leiding tot aan het stopcontact, maar ook in het aansluitsnoer van de zonnebank en in de interne bedrading van de zonnebank.
Oja dat is waar. Zou evt. nog kunnen door de overbodige zwarte in het aansluitsnoer te misbruiken, maar als het zo ontworpen is idd moet het werken.
Eindresultaat lijkt mij prima. :) Ik had persoonlijk de indeling wat anders gedaan (die groene en zwarte automaatjes op de oude plek, kookgroep naast de beltrafo, 1,5 module vrije ruimte in het midden op beide rijen). Vind het zo een beetje slordig met dat zwarte groepje op een plek waar die niet lijkt thuis te horen en verspringende rijen. Maar da's cosmetisch. :P
Zit wat in, dit was zo het handigste qua verdeling over de ALS en met draden die daarbij getrokken moesten worden.
Technisch lijkt dit me vrijwel gelijkwaardig met nieuwe groepenkasten zoals je die anno 2014 tegenkomt. Alleen zijn die ook met geopende kap aanraakveilig, bij jouw kast zijn de contacten op die 8 automaten dat niet, en die bruggetjes natuurlijk. Staat wel in een schril contrast met die nieuwe aardlekschakelaars waar je zelfs afdekkapjes op hebt zitten. :+ Maargoed zo'n kast zit normaalgesproken dicht dus dat is ook prima veilig zo.
Klopt. Die bruggetjes zijn wel handig en kwamen goed van pas. Dat is met nieuwe installaties idd nog veiliger. De kast zit nu wel vrij vol, was aardig proppen. Hij zit nu ook vol, er kunnen geen buisjes meer in vanaf de bovenkant.
Alle bedrading is nu stugge VD draad 6mm²? Vind een paar stukjes eigenlijk net op VDS lijken. Of je hebt er zelf mooie ronde bochtjes ingevouwen. :P
Alles VD 6mm2 inderdaad. VDS ook nog naar gekeken, maar dan moet je ook adereindhulzen + wurgtang hebben. Dit was makkelijker, en zo zat het origineel ook. Ik wilde alles tussen hoofdschakelaar en ALS ook met zwart hebben, maar Gamma had geen 6mm2 beschikbaar. Dan maar bruin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb trouwens wel getest met de zonnebank voor een gedeelte ontmanteld. Wellicht dat de lampen daardoor niet aanspringen. Zou een beveiliging kunnen zijn... Al is het wel vreemd dat de fan wel gaat draaien dan :P

Van het weekend de acrylplaat er maar even weer opschroeven en kijken of hij het dan wel doet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heeft iemand nog tips wat ik zou kunnen checken aan de zonnebank? Morgen ga ik het afronden, de YMVK in de meterkast aansluiten, perilex stopcontact netjes monteren enzo.

Zoals gezegd heb ik tussen N en L1 in de zonnebank 230V, tussen N en L2 ook 230V, en tussen L1 en L2 400V. Maar de lampen werken dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Thinkpad, een totaal offtopicvraag, heb jij dat ook?
Ooit in een inmiddels ver verleden plaatste ik in een bepaald lopend topic een keer een bericht en heel kort daarop een ander met een ander aspect van het onderwerp. Anders had ik het wel toegevoegd via de bewerktoets. Ik werd onmiddellijk op nogal bitse toon gemaand om dit nooit weer zo te doen, maar bij meerdere berichten achter elkaar altijd de knop bewerken re gebruiken. Oké, als zodanig niets mis mee, ik zal er een beetje meer rekening mee houden. Maar vanaf dat moment verschijnt elke keer als ik een bericht plaats consequent het bericht:
Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie.

Zo langzamerhand denk ik wel eens "ja oké, dat weet ik nu wel schoolmeester!".
Ondervind jij dat nu ook? Want ik zie van jou ook meerdere keren twee berichten onder elkaar. Of krijgt iedereen die boodschap, en niet alleen zij die ooit een keer gezondigd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:11
Zo langzamerhand denk ik wel eens "ja oké, dat weet ik nu wel schoolmeester!".
Ondervind jij dat nu ook? Want ik zie van jou ook meerdere keren twee berichten onder elkaar. Of krijgt iedereen die boodschap, en niet alleen zij die ooit een keer gezondigd hebben?
Volgens mij staat dit standaard in beeld als je als laatste gereageerd hebt :)

edit: nu zeker weten dat dit standaard is ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin op 28-11-2014 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die melding krijgt iedereen ;) Maar omdat m'n laatste bericht van woensdag was wilde ik het topic even weer omhoog 'kicken' omdat ik morgen verder wil hiermee. Als ik het bericht van woensdag zou wijzigen dan zou het topic niet omhoog komen in de Active Topics ;)

Dus bewust genegeerd >:) (en dat mag ook, je mag na 24u kicken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dus, vandaag de boel afgerond.
Zonnebank weer in elkaar gezet en op de perilex aangesloten, maar de lampen gaan nog steeds niet branden (besturingsmodule en fan werken wel). Om uit te sluiten dat het aan het meerdere fasen verhaal ligt heb ik in de meterkast beide fasen van de YMVK even op dezelfde fase gezet (dus zoals de stekker eerst ook, onveilig, was aangesloten).

Maar nog steeds gaat alleen de fan draaien en blijven de lampen uit. Zonnebank kaduuk :?
Misschien omdat hij 400V tussen de fasen op z'n flikker heeft gehad? Ik heb echter geen knal/vonk/lawaai ofzo gezien/gehoord bij het insteken van de perilex voor de eerste keer.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 29-11-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ThinkPadd schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 15:36:
Maar nog steeds gaat alleen de fan draaien en blijven de lampen uit. Zonnebank kaduuk :?
Denk het? :?
Misschien omdat hij 400V tussen de fasen op z'n flikker heeft gehad? Ik heb echter geen knal/vonk/lawaai ofzo gezien/gehoord bij het insteken van de perilex voor de eerste keer.
Kan ik me niet voorstellen. Het ding is ervoor gemaakt. Of de vorige eigenaar moet meer gebeund hebben...

Je hebt de zonnebank niet stiekem een keer zonder de nul aangesloten? Dan is het waarschijnlijk wel einde zonnebank. :P

Maarehm, je hebt een schema van die zonnebank. Je kunt aan de hand daarvan natuurlijk meer dingen gaan nameten. Ik heb me er niet echt in verdiept, maar je zou eens naar deze dingen kunnen kijken:

- Heb je nog spanning na beide "Funk filters"?
- Heb je spanning op contact 1, 3 en 5 van K1?
- Heb je spanning op de spoel van K1?
- Heb je spanning op de VSA's?

Hoe start je het ding normaalgesproken uberhaupt? Hij heeft ondersteuning voor muntautomaten enzo, maar ik neem aan dat je die niet gebruikt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 20:57:
[...]

Denk het? :?

[...]

Kan ik me niet voorstellen. Het ding is ervoor gemaakt. Of de vorige eigenaar moet meer gebeund hebben...

Je hebt de zonnebank niet stiekem een keer zonder de nul aangesloten? Dan is het waarschijnlijk wel einde zonnebank. :P
Op zich een punt waar je bij driefasen-systemen altijd erg op bedacht moet zijn, menig apparaat is op deze manier gesneuveld. Maar hier geldt dat alleen als de twee fasen die zijn aangesloten verschillend zijn belast. Bij ontbreken van een fase staan bij onderbroken nul de beide belastingen namelijk in serie tussen twee fasen, dus als ze gelijk zijn krijgen ze ieder 200 V. Naarmate het verschil groter wordt zal de spanning van de zwaarst belaste groep steeds dichter bij nul liggen en de andere steeds dichter bij 400 V. Maar bij eendere belasting geen aanleiding voor een lamp om kapot te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedankt voor de reacties. Zijn wel weer een aantal dingen die ik kan meten inderdaad.

De nul is zover ik weet nooit onderbroken geweest, ik ben mij bewust van het gevaar daar van. Mocht dat wel gebeurd zijn dan had ik toch wel een klap/vonken gezien omdat 230V onderdelen nu ineens 400V te verduren kregen... De controller en de fan werken nog gewoon normaal dus het is niet zo dat de complete zonnebank dood is ofzo.

De zonnebank wordt gestart door een kastje (controller) die met een snoer verbonden is met de zonnebank. Dit kastje heeft een LCD en wat drukknoppen. Je stelt de tijd in en drukt op start, en de zonnebank start op. De fan gaat dus wel draaien, maar de lampen gaan niet aan. Ik hoor ook geen VSA brommen of starters knipperen, er gebeurt gewoon niks verder.

Ik zat net nog even wat foto's te bekijken die ik had gemaakt toen de zonnebank open lag. Hier een goede overzichtsfoto:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XPEPE46r7OjccWUoMT4X6YBx/full.jpg
De wartel bovenin het midden komt het aansluitsnoer (perilex) binnen.

Dat schakelaartje bij de fan vind ik wel een mogelijke verdachte. Lijkt mij een temperatuurbeveiliging:
"Fan draait niet? Ik ga de VSA's ook niet inschakelen omdat de boel dan oververhit kan raken"
Ik ga eens kijken of het spul wil starten als ik die schakelaar met de hand bedien (en ook even doormeten of de schakelaar nog goed is).

Verder gaat de stroom vanaf de aansluitkroonstenen naar de 2 blokken links. Als ik Google op het typenummer (PE400E 8502) dan zie ik het woord 'contactor' in de zoekresultaten. Lijkt mij een soort relais.
Weet iemand ook wat die blauwe knoppen bovenop doen? Misschien dat het ook een soort automaat is net als in de groepenkast ofzo?

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 30-11-2014 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die blauwe knoppen kun je de relais handmatig mee bedienen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe werkt dat? Indrukken of aantrekken? En dan vast blijven houden? Of is het even aanraken en dan neemt het relais het zelf over?

Relais handmatig bedienen zou ook nog kunnen, al verdenk ik toch echt die schakelaar met dat windvaantje eraan. Vanmiddag even proberen als ik bij m'n ouders ben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
doorgaans is het indrukken,
en of het relais het overneemt? hangt er helemaal vanaf hoe het bedraad is, soms is het logisch dat er een "verbreek" contact in het circuit zit, en dan zou het relais wel bekrachtigt blijven. tot het contact verbroken wordt, echter omdat je een losse aansturing hebt kan het ook zijn, dat het relais gestuurd wordt vanaf daar.
en dan kan je wel op de boven kant drukken.. maar zal het relais direct weer "afvallen".

ik zou er denk ik eerst even kort op drukken, dan weetje direct of het relais het van je over neemt.. & of er ergens anders nog leven komt. ( en je heb dus evt ingedrukt moet houden)

mocht de boel dan wel aan springen, dan zal het in de aansturing van het relais liggen.. gebeurt er dan nog niks.. kan het relais natuurlijk intern kapot zijn of er is nog iets anders mis..
maar dan is het meten ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maar duw wel goed en niet halfzacht, schrik niet als er een tweede relais meekomt

Iperf

Pagina: 1 2 Laatste