Mooizo, dan hoef ik maar één groep over te hevelen naar een andere ALS dus.
Geen idee waarom de zonnebank niet goed werkt. Je hebt nu gewoon een Perilex stekker aan het bestaande aansluitsnoer geschroefd, zonder in de zonnebank zelf iets aan te passen? Heb je niet één van die twee draden in de stekker op L3 gezet ofzo? (in de WCD is L3 niet aangesloten neem ik aan?)
Klopt. Hmmm nee, maar lijkt me qua onderstaande meting ook niet het probleem. Heb L3 wel aangesloten, mocht het nog anders uitgevoerd moeten worden dan kan ik het in de meterkast zo anders aansluiten. Maar L3 doet dus niks, is in de meterkast niet aangesloten.
Heb je de snoer opnieuw aangestript? Niet perongelijk de 2 zwarte omgedraaid dan (dat je nu die ene die kort afgeknipt was gebruikt ofzo)?
Ja opnieuw aangestript. Nee dat is niet probleem, want op de aansluiting in de zonnebank had ik ook 230V en 400V tussen de twee fasen. Die kort afgeknipte is ook niet aangesloten in de bank zelf.
Het ding zou prima moeten werken op 2 verschillende fases, daar is het voor ontworpen! Als je 2x dezelfde fase zou pakken dan moet je uiteraard ook de nul dubbel gaan uitvoeren. Niet alleen in de leiding tot aan het stopcontact, maar ook in het aansluitsnoer van de zonnebank en in de interne bedrading van de zonnebank.
Oja dat is waar. Zou evt. nog kunnen door de overbodige zwarte in het aansluitsnoer te misbruiken, maar als het zo ontworpen is idd moet het werken.
Eindresultaat lijkt mij prima.

Ik had persoonlijk de indeling wat anders gedaan (die groene en zwarte automaatjes op de oude plek, kookgroep naast de beltrafo, 1,5 module vrije ruimte in het midden op beide rijen). Vind het zo een beetje slordig met dat zwarte groepje op een plek waar die niet lijkt thuis te horen en verspringende rijen. Maar da's cosmetisch.

Zit wat in, dit was zo het handigste qua verdeling over de ALS en met draden die daarbij getrokken moesten worden.
Technisch lijkt dit me vrijwel gelijkwaardig met nieuwe groepenkasten zoals je die anno 2014 tegenkomt. Alleen zijn die ook met geopende kap aanraakveilig, bij jouw kast zijn de contacten op die 8 automaten dat niet, en die bruggetjes natuurlijk. Staat wel in een schril contrast met die nieuwe aardlekschakelaars waar je zelfs afdekkapjes op hebt zitten.

Maargoed zo'n kast zit normaalgesproken dicht dus dat is ook prima veilig zo.
Klopt. Die bruggetjes zijn wel handig en kwamen goed van pas. Dat is met nieuwe installaties idd nog veiliger. De kast zit nu wel vrij vol, was aardig proppen. Hij zit nu ook vol, er kunnen geen buisjes meer in vanaf de bovenkant.
Alle bedrading is nu stugge VD draad 6mm²? Vind een paar stukjes eigenlijk net op VDS lijken. Of je hebt er zelf mooie ronde bochtjes ingevouwen.

Alles VD 6mm
2 inderdaad. VDS ook nog naar gekeken, maar dan moet je ook adereindhulzen + wurgtang hebben. Dit was makkelijker, en zo zat het origineel ook. Ik wilde alles tussen hoofdschakelaar en ALS ook met zwart hebben, maar Gamma had geen 6mm
2 beschikbaar. Dan maar bruin...