Je blijft dezelfde dingen posten. Maar volgens mij heb ik al eens eerder gevraagd, hoe bedoel je "de kabel"?
Loopt er een kabel vanuit de groepenkast naar de wandcontactdoos, en is die volgens dat schema aangesloten?
Of is dit hoe je het
aansluitsnoer hebt aangesloten op de
stekker?
Twee compleet verschillende dingen en ik weet echt nog steeds niet wat je bedoelt!
En dit is van de handleiding:
[
afbeelding]
Hier hebben ze het over 230v.
Foto in de kookgroep heb ik niet bij de hand. En ik ben niet thuis.. die kan ik later wel even erbij posten.
Dit is echt stap 1 als je een kookplaat aan wilt sluiten. Je hebt namelijk in Nederland twee verschillende veel voorkomende manieren om zo'n Perilex contactdoos aan te sluiten. Ofwel met een 2x230V kookgroep, ofwel met een 3 fasen krachtgroep.
Helaas is er geen echte regel of standaard hoe je zo'n 2x230V kookgroep aansluit op de contactdoos, stap 2 is dan naar mijn idee ook om er een spanningsmeter bij te pakken. Als je inderdaad een 2x230V kookgroep hebt, en de Perilex contactdoos "standaard" is aangesloten, dan meet je dit:
Tussen linksboven en rechtsboven: 0V
Tussen linksonder en rechtsonder: 0V
Tussen linksboven en linksonder: 230V
Tussen rechtsboven en rechtsonder: 230V
Tussen aarde en linksboven: 0V
Tussen aarde en rechtsboven: 0V
Tussen aarde en linksonder: 230V
Tussen aarde en rechtsonder: 230V
Klopt dit niet? Of meet je ergens 400V? Negeer dan alles wat ik hier onder schrijf.
Dan vervolgens de stekker, daar heb ik volgens mij ook al eens naar gevraagd. Is dit een aangegoten stekker? Dan zit die hoogstwaarschijnlijk niet aangesloten volgens dat plaatje wat je steeds blijft posten, normaal gezien zit bruin dan namelijk rechtsboven.
Of is het een losse stekker?
Dan zou je, mits je het verhaal tot nu toe allemaal klopt, de stekker inderdaad moeten aansluiten volgens dat plaatje. Dus:
- Blauw linksboven
- Grijs rechtsboven
- Bruin linksonder
- Zwart rechtsonder
- Groen/geel in het midden
En hoe het op de kookplaat moet? Geen idee, want je toont alleen maar het verkeerde plaatje uit de handleiding en een paar random plaatjes van internet. De rest van de plaatjes uit de handleiding hebben we nodig.
Ik gok dat in ieder geval de brug tussen 4 en 5 eruit moet, en dan blauw en grijs aansluiten op respectievelijk 4 en 5.
Voor de fases moet je bruin en zwart aansluiten op 2 verschillende klemmen, geen idee of dit 1, 2 of 3 moet zijn. Daarnaast moet 1 van de bruggetjes die je nu tussen 1, 2 en 3 hebt zitten eruit, ook geen idee welke. Dat soort informatie haal je dus juist uit die aansluitschema's.
Helaas. Een zekering is
geen digitaal apparaat met een meetnauwkeurigheid van <1%, wat stroom tot 16A doorlaat en afschakelt bij 16,1A.
In praktijk kun je een zekering wel degelijk overbelasten. In de ordegrootte van 50% voor een uur lang. Dat is nogal wat, genoeg om draden, lasklemmen, stekkerverbinden en dergelijke te doen sneuvelen op de lange termijn.
Er staat me nog een
topic bij van een tijd geleden waar een 4200W zonnebank verkeerd was aangesloten, met dit soort gevolgen:

Je zou denken dat de zekering eerder in had moeten grijpen. Maarja, de praktijk wijst anders uit.
En jij bent even vrolijk aan het hobbyen met het dubbele van het vermogen. Blij dat ik niet je buurman ben.
Of wel? Bel dan alsjeblieft even aan, dan maak ik het met plezier veilig!@job dat is wat ik bedoelde. Ik starten de topic omdat ik niet snapte. Ik ben er nu achter, en het is 1l.
Woon je in België?
In Nederland is het in 99% van de huizen onmogelijk om dat fornuis aan te sluiten volgens die methode
Een standaard aansluitsnoer van 1,5mm² of 2,5mm², is niet geschikt om dat fornuis aan te sluiten volgens die methode
Een Perilex contactdoos, is niet geschikt om dat fornuis aan te sluiten via die methode
Maarja... Je bent er achter?