Aansluiten Everglades fornuis

Pagina: 1
Acties:
  • 7.347 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 503292

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag het fornuis EVERGLADES EVCK038, daarbij heb ik een stekker Perilex gekocht.

Ik heb de kabel 'gemonteerd (is dat de juiste benaming?) volgens het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2015/01/perilex__2_x_230v_wcd_002.png?w=300&h=182

Daarnaast staat erop de website die ik gebruikt als advies, op het fornuis en in de handleiding verschillend manieren van aansluiten. Op de website staat er paar plaatjes, die staan hier onder. Maar hoe het moet het nou?
Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2014/12/perilex__kooktoestellen__aansluitschemas_001.png?w=1020&h=791
Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2015/01/perilex_voorbeeld_001.png?w=529

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 503292 op 16-12-2016 23:19 . Reden: Het is fornuis EVERGLADES EVCK038 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 06:29
linker rijtje middelste manier..

of heb je een 3 fase aansluiting?

is het onderste plaatje van jouw kookplaat?

?want waar heb je alle plaatjes vandaan? meestal en gevalletje RTFM, en niet zoeken op internet, maar de handleiding lezen van jouw specifieke toestel

[ Voor 64% gewijzigd door Japidoff op 16-12-2016 20:51 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem is dat het plaatje op het fornuis en op de handleiding elkaar tegen spreken. Ook weet niet zeker of de kabel geschikt is voor dit fornuis.

3 fase.. moet even in handleiding kijken, die ik niet bij de hand heb. Ik weet wel dat die een l1,l2 en l3 aansluiting hebt.

Als ik even verwoord in mijn eigen woorden. Dan hebt het fornuis:
l1, l2, l3, n4,n5 en aarde. In de handleiding hebben ze het over een 230v kabel. Maar de kabel, zoals ik hem heb aangesloten, staat 2x230v. In de handleiding (als ik het goed leest) staat er l1,n4 en aarde aansluiten. Met een bruggetje van l1 na l2, van l2 na l3 en van n4 na n5. Op het fornuis staat dat ik het moet aansluiten op l3 en n5.

Ben trouwens net een schroefje kwijt geraakt in de oven van n5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 503292 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:06:
Het probleem is dat het plaatje op het fornuis en op de handleiding elkaar tegen spreken. Ook weet niet zeker of de kabel geschikt is voor dit fornuis...
Kwenie hoor, de plaatjes die je hier laat zien zijn identiek.
Als je dat niet ziet, moet je er iemand bijhalen die d'r verstand van heeft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:27:
[...]

Kwenie hoor, de plaatjes die je hier laat zien zijn identiek.
Als je dat niet ziet, moet je er iemand bijhalen die d'r verstand van heeft
Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2014/12/perilex__kooktoestellen__aansluitschemas_001.png?w=1020&h=791
Hoe zijn deze plaatjes identiek? En ik twijfel met mijn kabel. Omdat bij het aansluiten stond 2x230v. Moet ik links boven het tweede plaatje hebben? Of rechtsboven het tweede plaatje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

De informatie die de plaatjes geven zijn voor alle plaatjes identiek.
Nogmaals: als je dat niet ziet, moet je er zelf niet aan gaan lopen klooien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:40:
De informatie die de plaatjes geven zijn voor alle plaatjes identiek.
Nogmaals: als je dat niet ziet, moet je er zelf niet aan gaan lopen klooien
Zucht...dat snap ik. Pak het onderste plaatje en dan 230 volt. Dat staat ook in mijn handleiding, echter op de fornuis staat dat ik L3 moet hebben i.p.v. L1 en N4 i.p.v. N5. En vraag mijn ook af op het uit maakt of ik N1 pakt of n2, l1 of l3. Snap ook niet precies wat 2x230V is. Betekend dat zowel blauw & bruin als grijs & zwart 230V geven?

Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2015/01/perilex__2_x_230v_wcd_002.png?w=762

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:29
Meet eerst eens je perilex aansluiting in de muur na. En maak een foto van de kookgroep in je meterkast.

Er is geen standaard voor perilexaansluitingen, dus altijd nameten.

En welk plaatje is van jouw toestel. De dingen op internet die je vindt zijn voorbeelden dat hoeft niet overeen te komen met jouw geval.

Als ik trouwens google op je typenummer, komt daar een gasformuis uit. Die horen sowieso niet op een kookgroep aangesloten te worden. Is het inderdaad een gasformuis met oven of een elektrisch fornuis met oven?

[ Voor 52% gewijzigd door Xiphalon op 16-12-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:08
http://www.besteproduct.nl/fornuis/54017/gebruikersreviews is dit jouw fornuis? :? Dat is een gasfornuis met elektrische oven. Daarvoor heb je geheel geen Perilex, drie fasen of wat dan ook nodig.

Verder, vergeet alsjeblieft alle plaatjes op internet. Het schema zoals het op jouw fornuis of in de bijbehorende handleiding staat, daar moet je vanuit gaan. Niets anders

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oops. Wat dom! Het is de EVERGLADES EVCK038.

Zal morgen even foto's maken van de aansluiting.

Maar ik heb "2x230v". Maak het uit welke 0 ik pak?

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 503292 op 16-12-2016 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 503292 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:55:
[...]
Snap ook niet precies wat 2x230V is. Betekend dat zowel blauw & bruin als grijs & zwart 230V geven?
...
Dat bedoel ik nou. Blijf er gewoon vanaf, voor je jezelf frituurt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:53:
[...]

Dat bedoel ik nou. Blijf er gewoon vanaf, voor je jezelf frituurt
Als je niet wil helpen, kan helpen of oprecht gelooft dat ik niet te helpen valt, stop dan met berichten posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 249002

1 tip als je niet weet hoe je iets elektrisch moet aansluiten huur dan iemand in die er wel verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/xx19ezpwx/tweakers.jpg dit is een foto van de handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2015/01/perilex__2_x_230v_wcd_002.png?w=300&h=182 En zo is de kabel aangesloten.

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 503292 op 17-12-2016 09:53 . Reden: Stond dat mijn plaatje te groot was. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-07 16:15
Ja, en dat is geen plaatje van een 5 polige perilex stekker. Je fornuis heeft een 2 fase aansluiting nodig. Dus 2x230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar de zaak waar ik het fornuis bij hebt gekocht hebt deze stekker aanbevolen? Maar dan moet de aansluiting zo:
Eén kabel moet op 1 met een brugtje naar 2, één moet op drie. En één neutral moet op 5 met een brugtje naar 4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Er staan meerdere aansluitmogelijkheden in de handleiding, welke manier je moet aanhouden ligt aan de installatie in jouw woning.

Het plaatje wat je nu op de foto hebt gezet moet je in ieder geval niet aanhouden.
[afbeelding] En zo is de kabel aangesloten.
Hoe bedoel je "de kabel"? De stekker + snoer?

Je moet weten hoe de contactdoos in de muur is aangesloten. Dan moet je om te beginnen eens in de groepenkast kijken, is het een 2x230V kookgroep of een krachtgroep? Daarnaast meten welke pen wat is.

Dan bepaal je welk aansluitschema je moet hebben en hoe je de stekker aansluit (als die niet aangegoten is?) en hoe je de contacten op de kookplaat aansluit.

Ik kwam een paar dagen terug op een ander forum toevallig nog een mooi voorbeeld tegen waarom je niet zomaar zonder kennis van zaken een fornuis aansluit. Foute aanname gedaan, fornuis stuk...

Vergeet trouwens niet dat een fornuis best een flink vermogen vraagt voor langere tijd en dat goede elektrische verbindingen dan echt wel van belang zijn! Dat betekent dus bijvoorbeeld dat je adereindhulzen moet gebruiken op soepele draad in schroefklemmen.
Anoniem: 503292 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:18:

Maar ik heb "2x230v". Maak het uit welke 0 ik pak?
Ik heb mijn twijfels hoe je bij de conclusie komt dat je 2x230V hebt, maar als dat klopt dan maakt het zeker uit welke nul je pakt, dan moet je ze allebei gebruiken!

Doe je dat niet, dan lijkt het allemaal prima te werken! Totdat er iets begint te smelten. De stekker, de contactdoos, misschien wel een leiding in de muur.

Begin hier niet zelf aan als je dergelijke vragen moet stellen.

[ Voor 24% gewijzigd door Xander op 17-12-2016 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Anoniem: 249002 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 09:19:
1 tip als je niet weet hoe je iets elektrisch moet aansluiten huur dan iemand in die er wel verstand van heeft.
Dit.

Vast toch wel een kennis die "iets" met elektra doet, en dit voor 25€ ofzo voor je wil aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is mijn al gelukt. De handleiding klopt, de reden waarom het plaatje op de oven anders is, is omdat het niet uitmaakt. 4 of 5 ze zijn allebei neutraal. Het probleem was dat het niet goed contact maakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Maar als je inderdaad een 2x230V aansluiting hebt zoals je de hele tijd claimt dan mag ik toch wel hopen dat je die brug tussen 4 en 5 hebt verwijderd en nu twee nuldraden vanaf de stekker hebt aangesloten???

Anders gaat er nu tot 32A over één enkele nuldraad heen die daar absoluut niet voor geschikt is. De nul is hoogstwaarschijnlijk ook nergens afgezekerd. De eerste indicatie die je krijgt dat er iets mis is, is wanneer de boel ergens begint te smeulen.

Veel succes met je opstalverzekering mocht je huis in de fik vliegen door dit soort geintjes.

Vind het trouwens wel apart dat een 4-pits elektrisch fornuis met elektrische oven überhaupt kan op een 2x230V aansluiting, meestal gaat het vermogen van die apparaten ruim over de 7,4kW heen, meer richting de 11kW waarbij je niet aan een 3 fasen krachtgroep ontkomt.

Maar aangezien ik online nergens een aansluitvermogen, een typeplaatje, handleiding of aansluitschema kan vinden kan ik er ook niet veel zinnigs over zeggen. Dit soort info hebben de A-merken toch beter voor elkaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Xander op 17-12-2016 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee. Ik heb 1x230v. Heb heb 1 0 aan 4 aangesloten, met een connector aan 5. En heb 1 (fase?) gesloten aan l1, met een connector L2 en van L2 naar l3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-07 16:15
Dan gaat zeker je stop eruit de eerstvolgende keer dat je met 4 pannen kookt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:52
Als je het plaatje uit de handleiding hebt gevolgd dan heb je dus ook 4mm2 gebruikt? Of ben je een zo'n eigenwijze doehetzelfer waarover we binnenkort een stukje in de krant lezen omdat door "kortsluiting" je huis is afgebrand.

Echt, huur gewoon iemand in en doe niet zo verschrikkelijk eigenwijs. Momenteel zit het NIET goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 503292 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 15:22:
Nee. Ik heb 1x230v. Heb heb 1 0 aan 4 aangesloten, met een connector aan 5. En heb 1 (fase?) gesloten aan l1, met een connector L2 en van L2 naar l3.
Huh? Je had toch een Perilex? Sinds wanneer zijn die driepolig?

Dit is in ieder geval een stuk veiliger dan het scenario waar je twee keer (dezelfde) fase aansluit zoals bij een kookgroep en maar 1 nul, wat ik dacht dat je gedaan had. Nu ligt waarschijnlijk de zekering eruit als je gaat koken en de oven gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@StecaGrid Ik heb net gekookt! En er enige wat gebeurde is dat de oven goed werkte.

@jbhc Ben jij zo iemand die lekker bijdehand kan doen? Wel jammer hoor. Dat jij met zo doom scenario moet komen. Ik heb veel gelezen de laatste 24 uur. Weet ik alles? Absoluut niet. Weet ik een beetje? Nou net genoeg om een fornuis aan te sluiten. Het fornuis werkt. Ik had eigenlijk in één goed. Maar twijfelde en wou zekerheid. Na wat onderzoek heb ik bevestigd dat ik het goed had.

@Xander ik dat je de oven bedoelde. De kabel is als het goed is 230v.

Nog één keer het 'ingewikkelde' proces in mijn eigen woorden:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
De kabel hebt dus 2x0 en 2xF samen 2x230v. Ik heb 1x0 aan gesloten aan N4 en N5 via een connector. En heb 1xF aangesloten aan F1, F2 en F3 via 2 connectors. Maak niet uit of je de kabel aan N4 of N5 aansluit vanwege de connector.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Je hebt nu dus één nul en één fase aangesloten. Daarmee heb je 16A op 230V beschikbaar. Dat is 16*230=3680W maximaal.

Voor zover ik kan vinden heeft je fornuis deze elementen:
- Oven: 2400W max
- Pit 1: 1200W max
- Pit 2: 1800W max
- Pit 3: 1800W max
- Pit 4: 1200W max

Opgeteld? 8400W max. Delen we dat door de netspanning van 230V, dan komen we op 36,5A.

Wat denk jij dan dat er met die 16A zekering gebeurt als daar een stroom doorheen loopt die ruim 2x zo hoog is?

Ik geloof best dat het deels werkt hoor. Twee pitten zullen geen probleem geven. De oven met een kleine pit zal geen probleem geven. Maar probeer maar eens alles op vol vermogen aan te zetten, dan zal het wat minder lang goed gaan.

Dat terwijl je waarschijnlijk gewoon de beschikking hebt over een dubbel zo hoog aansluitvermogen middels die Perilex contactdoos. Zoals je zelf al concludeerde:
Anoniem: 503292 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:55:
[...]

Zucht...dat snap ik. Pak het onderste plaatje en dan 230 volt. Dat staat ook in mijn handleiding, echter op de fornuis staat dat ik L3 moet hebben i.p.v. L1 en N4 i.p.v. N5. En vraag mijn ook af op het uit maakt of ik N1 pakt of n2, l1 of l3. Snap ook niet precies wat 2x230V is. Betekend dat zowel blauw & bruin als grijs & zwart 230V geven?

[afbeelding]
Ja, je hebt twee combinaties die beide 230V geven! :*) Daarmee heb je dus ook niet één, maar twee keer de beschikking over 16A / 3680W.

En weet je wat het geweldige nieuws is? Als je een keer alle aansluitschema's uit de handleiding laat zien (dus niet alleen de verkeerde), een fototje van de kookgroep in de meterkast zou delen en even na kon meten of na kon kijken welke draad op welk contact van de wandcontactdoos zit, dan kon ik je binnen 5 minuten vertellen hoe je dit dubbele vermogen veilig voor je fornuis kon gebruiken. *O*

Maarja. Je weet het allemaal beter. -O- Dan geef ik het op hoor. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 20:59:
Je hebt nu dus één nul en één fase aangesloten. Daarmee heb je 16A op 230V beschikbaar. Dat is 16*230=3680W maximaal.

Voor zover ik kan vinden heeft je fornuis deze elementen:
- Oven: 2400W max
- Pit 1: 1200W max
- Pit 2: 1800W max
- Pit 3: 1800W max
- Pit 4: 1200W max

Opgeteld? 8400W max. Delen we dat door de netspanning van 230V, dan komen we op 36,5A.

Wat denk jij dan dat er met die 16A zekering gebeurt als daar een stroom doorheen loopt die ruim 2x zo hoog is?

Ik geloof best dat het deels werkt hoor. Twee pitten zullen geen probleem geven. De oven met een kleine pit zal geen probleem geven. Maar probeer maar eens alles op vol vermogen aan te zetten, dan zal het wat minder lang goed gaan.

Dat terwijl je waarschijnlijk gewoon de beschikking hebt over een dubbel zo hoog aansluitvermogen middels die Perilex contactdoos. Zoals je zelf al concludeerde:

[...]

Ja, je hebt twee combinaties die beide 230V geven! :*) Daarmee heb je dus ook niet één, maar twee keer de beschikking over 16A / 3680W.

En weet je wat het geweldige nieuws is? Als je een keer alle aansluitschema's uit de handleiding laat zien (dus niet alleen de verkeerde), een fototje van de kookgroep in de meterkast zou delen en even na kon meten of na kon kijken welke draad op welk contact van de wandcontactdoos zit, dan kon ik je binnen 5 minuten vertellen hoe je dit dubbele vermogen veilig voor je fornuis kon gebruiken. *O*

Maarja. Je weet het allemaal beter. -O- Dan geef ik het op hoor. }:|
Wacht... dit is mijn kabel:
Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2015/01/perilex__2_x_230v_wcd_002.png?w=300&h=182
Ik heb blauw en bruin aangesloten.

En dit is van de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/01ef8b2fc90395206a052de5fc0bc1e0cc2cce2e/?url=http%3A%2F%2Fs30.postimg.org%2Fxx19ezpwx%2Ftweakers.jpg

Hier hebben ze het over 230v.

Foto in de kookgroep heb ik niet bij de hand. En ik ben niet thuis.. die kan ik later wel even erbij posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In de handleiding hebben ze het ook over 4mm2, zijn de draden die je hebt aangesloten ook 4mm2? Is de automaat waar je de kookgroep op hebt aangesloten geschikt voor het totale maximale vermogen van je kooktoestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bel in godsnaam een elektricien ... Je bent aan het prutsen. ik denk ej dat beter even 100 euro uitgeeft aan en elektricien dat dan je huis affikt.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-07 11:03

painkill

Pain(k)(ill)

Die foto van 230V gaat in dit geval op voor onder andere belgische installaties, waar ze inderdaad met 4 of 6mm2 naar het kooktoestel toe gaan. Maar daar zit dan ook een 32A groep voor.
Zet nu alles maar eens aan, dan gaat er sowieso een groep uit :)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:58

job

Anoniem: 503292 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 21:56:

[afbeelding]
Dat is geen kabel, dat is een afbeelding van een perilex wandcontactdoos.
Daarop is te zien hoe je twee fasen/groepen (dus 2x 230 volt) vanuit je groepenkast aan moet sluiten op het wcd als je twee fasen/groepen wilt gebruiken.
De afbeelding daaronder laat zien hoe je je oven aansluit als je één fase wilt gebruiken.
Snap je nu waarom er gezegd wordt dat je er iemand bij moet halen?

Je zegt maar 1 fase te hebben, waarom heb je dan een perilex wcd?
En inderdaad goed opgemerkt door Xander, hoe wil je je hele fornuis nou voeden met maar 1 fase?

[ Voor 54% gewijzigd door job op 17-12-2016 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fish schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 22:08:
Bel in godsnaam een elektricien ... Je bent aan het prutsen. ik denk ej dat beter even 100 euro uitgeeft aan en elektricien dat dan je huis affikt.
Het werkt, de aansluiting is goed. Ik vind het echt een doom scenario schetsen. Zal niet eerder de oven of een zekering kapot gaan? Daarnaast 100 euro is 25% van de prijs van de oven. Het gaat hierom paar kabels aansluiten.

@job dat is wat ik bedoelde. Ik starten de topic omdat ik niet snapte. Ik ben er nu achter, en het is 1l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Anoniem: 503292 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 22:27:
[...]

Het werkt, de aansluiting is goed. Ik vind het echt een doom scenario schetsen. Zal niet eerder de oven of een zekering kapot gaan? Daarnaast 100 euro is 25% van de prijs van de oven. Het gaat hierom paar kabels aansluiten.

@job dat is wat ik bedoelde. Ik starten de topic omdat ik niet snapte. Ik ben er nu achter, en het is 1l.
Als iemand met enige achtergrond in de elektro: zodra je je groepenkast en je plaat affikt is 25% van de nieuwprijs spontaan niet relevant meer aangezien de totale kosten dan een tikje hoger worden. Haal er iemand bij, desnoods om alleen maar te checken of het goed zit.
Eventuele verzekering zal ook niet graag uit willen keren als een deskundige in 1 oogopslag ziet dat het niet juist zit.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Maak nu gewoon eens een paar foto's van je meterkast en hoe je het hebt aangesloten? Dan kunnen de deskundigen hier wel aangeven of het correct is of niet.

Je opent een topic, maar kan er niet tegen als mensen je iets vragen waar je geen antwoord kan geven. Vraag het dan niet.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:57
Lees Xander's post nog eens. Ik denk nml ook dat je een denkfout maakt.

Zet eens een pan op alle pitten en zet deze + je oven aan. Lijkt me beter dat je dit zelf test dan dat het straks niet goed gaat als je niet in de buurt bent. Zou goed moeten gaan toch?

En dat een elctricien evt geld kost: een baksteen kost niet veel, een baksteen metselen wel. Ene kant wil je wel leren, maar je bent ook een beetje eigenwijzer dan goed voor je is. Je kunt je geen 'goed genoeg' permitteren met stroom.

16A groep is te klein, 2,5mm2 is te klein, maar 2 fases kan dus wel, want 2 x 2,5mm2 en 2 x 16A :) check het dus nog een keer, zet 'm op!

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

En dat is en 100 euro is 0,05% van de prijs van een gemiddeld huis
Maar succes hoor , het was een welgemeende tip

heb je een huurhuis ? goeie kans dat er in de voorwaarden staat dat het door een elektricien moet gebeuren!

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 17-12-2016 22:44 ]

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 503292 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 21:56:
[...]

[afbeelding]
Je blijft dezelfde dingen posten. Maar volgens mij heb ik al eens eerder gevraagd, hoe bedoel je "de kabel"?

Loopt er een kabel vanuit de groepenkast naar de wandcontactdoos, en is die volgens dat schema aangesloten?

Of is dit hoe je het aansluitsnoer hebt aangesloten op de stekker? :?

Twee compleet verschillende dingen en ik weet echt nog steeds niet wat je bedoelt!
En dit is van de handleiding:
[afbeelding]

Hier hebben ze het over 230v.

Foto in de kookgroep heb ik niet bij de hand. En ik ben niet thuis.. die kan ik later wel even erbij posten.
Dit is echt stap 1 als je een kookplaat aan wilt sluiten. Je hebt namelijk in Nederland twee verschillende veel voorkomende manieren om zo'n Perilex contactdoos aan te sluiten. Ofwel met een 2x230V kookgroep, ofwel met een 3 fasen krachtgroep.

Helaas is er geen echte regel of standaard hoe je zo'n 2x230V kookgroep aansluit op de contactdoos, stap 2 is dan naar mijn idee ook om er een spanningsmeter bij te pakken. Als je inderdaad een 2x230V kookgroep hebt, en de Perilex contactdoos "standaard" is aangesloten, dan meet je dit:
Tussen linksboven en rechtsboven: 0V
Tussen linksonder en rechtsonder: 0V
Tussen linksboven en linksonder: 230V
Tussen rechtsboven en rechtsonder: 230V
Tussen aarde en linksboven: 0V
Tussen aarde en rechtsboven: 0V
Tussen aarde en linksonder: 230V
Tussen aarde en rechtsonder: 230V
Klopt dit niet? Of meet je ergens 400V? Negeer dan alles wat ik hier onder schrijf.

Dan vervolgens de stekker, daar heb ik volgens mij ook al eens naar gevraagd. Is dit een aangegoten stekker? Dan zit die hoogstwaarschijnlijk niet aangesloten volgens dat plaatje wat je steeds blijft posten, normaal gezien zit bruin dan namelijk rechtsboven.

Of is het een losse stekker?
Dan zou je, mits je het verhaal tot nu toe allemaal klopt, de stekker inderdaad moeten aansluiten volgens dat plaatje. Dus:
- Blauw linksboven
- Grijs rechtsboven
- Bruin linksonder
- Zwart rechtsonder
- Groen/geel in het midden

En hoe het op de kookplaat moet? Geen idee, want je toont alleen maar het verkeerde plaatje uit de handleiding en een paar random plaatjes van internet. De rest van de plaatjes uit de handleiding hebben we nodig. 8)7

Ik gok dat in ieder geval de brug tussen 4 en 5 eruit moet, en dan blauw en grijs aansluiten op respectievelijk 4 en 5.

Voor de fases moet je bruin en zwart aansluiten op 2 verschillende klemmen, geen idee of dit 1, 2 of 3 moet zijn. Daarnaast moet 1 van de bruggetjes die je nu tussen 1, 2 en 3 hebt zitten eruit, ook geen idee welke. Dat soort informatie haal je dus juist uit die aansluitschema's.
[...]

Helaas. Een zekering is geen digitaal apparaat met een meetnauwkeurigheid van <1%, wat stroom tot 16A doorlaat en afschakelt bij 16,1A.

In praktijk kun je een zekering wel degelijk overbelasten. In de ordegrootte van 50% voor een uur lang. Dat is nogal wat, genoeg om draden, lasklemmen, stekkerverbinden en dergelijke te doen sneuvelen op de lange termijn.

Er staat me nog een topic bij van een tijd geleden waar een 4200W zonnebank verkeerd was aangesloten, met dit soort gevolgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Culuz5Z6FkMxDIqn6szYSx59/full.jpg
Je zou denken dat de zekering eerder in had moeten grijpen. Maarja, de praktijk wijst anders uit.

En jij bent even vrolijk aan het hobbyen met het dubbele van het vermogen. Blij dat ik niet je buurman ben.
Of wel? Bel dan alsjeblieft even aan, dan maak ik het met plezier veilig!
Woon je in België?

In Nederland is het in 99% van de huizen onmogelijk om dat fornuis aan te sluiten volgens die methode
Een standaard aansluitsnoer van 1,5mm² of 2,5mm², is niet geschikt om dat fornuis aan te sluiten volgens die methode
Een Perilex contactdoos, is niet geschikt om dat fornuis aan te sluiten via die methode

Maarja... Je bent er achter? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Damn dat plaatje ... en dat ook nog met 2x 0.75 als ik die stekker bekijk :X

Zo heeft een schoonvader van een vriend de vaatwasmachine aangesloten
gewoon tweelings snoer door de leiding 2x0,75 en dat een beetje samengedraaid in een lasblokje gefrot ..
We hadden hem gewaarschuwd ...

3 maanden later snoer in de leiding uitgefikt

[ Voor 63% gewijzigd door Fish op 17-12-2016 23:19 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Anoniem: 503292 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 20:48:
.

@jbhc Ben jij zo iemand die lekker bijdehand kan doen? Wel jammer hoor. Dat jij met zo doom scenario moet komen. Ik heb veel gelezen de laatste 24 uur. Weet ik alles? Absoluut niet. Weet ik een beetje? Nou net genoeg om een fornuis aan te sluiten. Het fornuis werkt. Ik had eigenlijk in één goed. Maar twijfelde en wou zekerheid. Na wat onderzoek heb ik bevestigd dat ik het goed had.

Nog één keer het 'ingewikkelde' proces in mijn eigen woorden:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
De kabel hebt dus 2x0 en 2xF samen 2x230v. Ik heb 1x0 aan gesloten aan N4 en N5 via een connector. En heb 1xF aangesloten aan F1, F2 en F3 via 2 connectors. Maak niet uit of je de kabel aan N4 of N5 aansluit vanwege de connector.
Als je even de moeite had genomen om mijn profiel te bekijken had je gezien dat ik alle recht van spreken heb. Jij bent een echte doehetzelver die denkt dat hij weet wat hij aan het doen is. Ik weet hier vanachter mijn scherm dat jij geen enkel idee hebt wat je eigenlijk aan het doen bent. Maar het werkt dus het is goed zo. Toch?

Ik hoop dat er geen kleine kinderen in je huis wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 07:13
painkill schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 22:12:
Die foto van 230V gaat in dit geval op voor onder andere belgische installaties, waar ze inderdaad met 4 of 6mm2 naar het kooktoestel toe gaan. Maar daar zit dan ook een 32A groep voor.
Zet nu alles maar eens aan, dan gaat er sowieso een groep uit :)
Die 4mm2 in het "koppige" plaatje >:) is zelfs niet toegelaten in Belgie, moet 6mm2 zijn. 4mm2 is enkel toegelaten voor een 3F-fornuis aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De kabel is aangesloten, en hij doet het. Hij blijft het toen. Als ik moest kiezen tussen een doom scenario en een elektricien betalen om 3 kabels(van de 6) aan te sluiten....

Nogmaals stuur mij maar een bericht over 1,2,4,8,16,32,64, 128 of ... maanden met de vraag doet die het? En dan krijg je heel vrolijk berichtje terug ja.

Verder herhaal ik mijn eigen nog één keer: Ik heb dus 2x l2 fases aangesloten, één aarde en één neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:29
Als je nou allebei de neutraals samen neemt ben je er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 503292 schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:15:
De kabel is aangesloten, en hij doet het. Hij blijft het toen. Als ik moest kiezen tussen een doom scenario en een elektricien betalen om 3 kabels(van de 6) aan te sluiten....

Nogmaals stuur mij maar een bericht over 1,2,4,8,16,32,64, 128 of ... maanden met de vraag doet die het? En dan krijg je heel vrolijk berichtje terug ja.

Verder herhaal ik mijn eigen nog één keer: Ik heb dus 2x l2 fases aangesloten, één aarde en één neutraal.
Ik hoop voor je dat er geen partner of kinderen hebt die de dupe worden van je actie als het toch niet OK blijkt te zijn. Vind dat je nogal zeker bent van je zaak, terwijl je wel eerst op een forum gaat vragen hoe het moet, om vervolgens de adviezen tegen te spreken. 2.5mm² op 2N is absoluut onvoldoende.

Hang in ieder geval een brandmelder op in de ruimte van de oven. Zelf heb ik er 9 in huis hangen, liever 1 te veel dan 1 te weinig. Vergeet ook de CO melder en de hittemelder boven de keuken niet.
Hele gevaarlijke uitspraak en bewering. Al is het nog zo goed aangelegd, het is geen garantie dat het goed gaat.

Ook al wil je er niets aan doen, laat het spul dan in ieder geval even draaien op volle kracht met alles op de hoogste stand en kijk na een kwartier hoe warm de kabels zijn en de contactdoos.

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 18-12-2016 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Fairy nee, ik heb de kabels goed. Het laatste was gewoon even plagen, vanwege alle 'hulp' die heb gekregen. Maar heb er alweer spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 503292 schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:27:
@Fairy nee, ik heb de kabels goed. Het laatste was gewoon even plagen, vanwege alle 'hulp' die heb gekregen. Maar heb er alweer spijt van.
Als dat dat 'hulp' noemt in negatieve zin, dan denk ik dat je op het verkeerde forum zit. Sorry hoor!

Ik ga weer verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 503292 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 20:48:
De kabel hebt dus 2x0 en 2xF samen 2x230v. Ik heb 1x0 aan gesloten aan N4 en N5 via een connector. En heb 1xF aangesloten aan F1, F2 en F3 via 2 connectors.
Noem je dit jezelf herhalen? Eerst zeg je dat je 1x fase hebt aangesloten, nu zijn het er ineens 2? :?

Jammer. :-( Want zoals je het eerst zei, had je alleen een onpraktische situatie gecreëerd, waar hoogstwaarschijnlijk de zekering eruit zou knallen als je alles aan zou zetten. Met het aansluiten van twee fases en maar één nul creëer je daadwerkelijk een brandgevaarlijke situatie waarbij de nuldraad fors overbelast wordt zonder enige vorm van beveiliging. Maarja. Als jij er vetrouwen in hebt...

Verder krijg je het keer op keer voor elkaar om een onduidelijk verhaal te presenteren. Ik kan er geen touw aan vastknopen iig. Neem nou:
6 draden? Er zitten er toch maar vijf in het snoer?

En 3 daarvan aangesloten???
2 + 1 + 1 is in mijn beleving nog steeds 4? :?

Ik vind het oprecht jammer dat je zo licht denkt over zaken die daadwerkelijk gevaarlijk kunnen zijn. Dit is mijn vakgebied en ik denk te weten waar ik over praat, daarnaast heb ik dergelijke dingen ook genoeg fout zien gaan.

Maar als jij liever op loopt te scheppen hoe goed je het zelf allemaal wel niet bedacht hebt, dan dat je gratis advies aannneemt waar vakmensen tijd en moeite in gestopt hebben, dan kan ik daar uiteindelijk natuurlijk niets aan doen. Helaas.

Succes nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Krogan ik ken je niet maar diverse mensen in dit topic wel. Je geeft meermaals aan dat je niet weet hoe en wat, en dat is niet erg. Ze willen je helpen.

Dat je ze daarna de vinger geeft is jouw eigen issue. Wees je er aub wel van bewust dat netspanning geen speelgoed is, zeker met forse stromen. De meesten zullen er geen direct belang bij hebben dat jij jezelf om zeep helpt, dus je kunt je afvragen waarom ze je waarschuwen ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Met hierboven.

Krogan, ik heb alleen maar tijd en moeite in dit topic gestoken om jou van iets te overtuigen waarvan ik zelf 100% zeker weet dat het klopt. Jammer dat je dit omschrijft als "hulp" met aanhalingstekens eromheen. Wat voor belang heb ik erbij om jou van fout advies te voorzien? :?

Misschien dat mijn toon zo af en toe wat cynisch of sarcastisch is. Sorry daarvoor. Ik zou liever concreet, bondig en inhoudelijk advies geven. Maar daar heb ik nou eenmaal informatie voor nodig, informatie over jouw woning en over jouw kookplaat die ik hier niet terug kan vinden en die ik op verzoek niet krijg.

Jammer dat je mijn moeite verder niet kunt waarderen. But at least I've tried...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Volgens mij probeer jij Krogan zich te weerhouden iets heel doms te doen. Ik zou het lekker laten gaan (ik ben ook niet van plan in deze thread te posten, heb het echt met verbazing gelezen tbh).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Triest, Na alle waarschuwingen accepteer jij dus bewust een potentieel levensgevaarlijke situatie omdat je te schraal bent om 50 euro uit te geven.
Aan de andere kant verbaast het mij niks. Er bestaan niet voor niets programma's als: "Help mijn man is een prutser klusser"

Aan de mods:

Misschien wordt het nu eindelijk eens tijd om topics over 230v installaties te verbieden.
Het is wachten op ongelukken.

[ Voor 27% gewijzigd door jbhc op 18-12-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01
Maar je mist het punt wat in dit topic gemaakt wordt volledig. Ik zal daarom als buitenstaander in hele simpele bewoordingen het nog een keer verwoorden:

Stroom vormt altijd een kring. Wat je nu hebt gedaan is dat je 16A aanvoert over eerste installatiedraad (fase) van 2,5m2 en nog eens 16A aanvoert over een tweede installatiedraad (fase) van 2.5m2 en deze afvoert via een enkele installatiedraad (nul) van 2.5m2. Daarbij krijgt deze enkele draad 16A + 16A = 32A te verduren wat teveel is voor 2.5m2. Die draad zal op termijn vrijwel zeker smelten en mogelijk kortsluiting of brand veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jbhc schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:08:
[...]

Aan de mods:

Misschien wordt het nu eindelijk eens tijd om topics over 230v installaties te verbieden.
Het is wachten op ongelukken.
In tegendeel iedereen waarschuwd hem om het niet te doen of goed uit te zoeken. En dit is nog een tech forum. Straks gaan ze nog naar het viva forum .

Als er iets mis gaat ligt dat 100% aan de ts met zijn eigenwijze instelling

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 18-12-2016 21:12 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00

OcGuru

Giulietta Qv

1 enkele N draad is wel mogelijk. Alleen dan moet je 2 verschillende fases hebben. ( En dus een 3-fase aansluiting in meterkast)

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

OcGuru schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:12:
1 enkele N draad is wel mogelijk. Alleen dan moet je 2 verschillende fases hebben. ( En dus een 3-fase aansluiting in meterkast)
En in dat geval was de perilex ook wel als zodanig ingericht. en dat proef ik niet echt uit de converastie

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1084019

Wij hebben sinds 9 mei 2018, een Everglades fornuis EVCK038 van Mediamarkt. Kabel aangesloten kook gedeelte doet het wel maar de oven niet.

Wat kan er fout zijn in de aansluiting?
Kunt u mij een aansluitschema sturen hoe ik het wel aan moet sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 21:31
Mart,

zoek een installateur. Als je dit topic goed had doorgelezen zou je hebben gezien dat je van TS geen deugdelijk, onderbouwd advies op basis van gedegen kennis kunt verwachten. (TS, no hard feelings, een forum is er voor vragen)

En uit alle overige reacties kan je opmaken dat je veel meer info aan zult moeten leveren over je toestel, aansluiting en stroomvoorziening in je keuken (stopcontact op de muur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 00:00

SA007

Moderator Tweaking
Een topic hiervoor kicken gaat nergens over.

@Anoniem: 1084019 Je kan hiervoor een nieuwe topic openen en Wonen & Verbouwen
Zoek wel eerst zelf de handleiding op, we hebben hier ook geen glazen bollen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.