Inductie kookplaat op 2-fase aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -J00ST-
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-11-2020
Goedenavond,

Aangezien mij oude inductiekookplaat de geest gegeven heeft heb ik bij de IKEA een nieuwe inductiekookplaat aangeschaft. Echter loop ik bij het aansluiten tegen de volgende vraag op:

Volgens het aansluitschema op de inductieplaat moet er 1x aarde, 2x fase en maar 1x Nul aangesloten worden. Echter heb ik in de perilex wandcontactdoos / stekker 1x aarde, 2x fase en 2x nul. Moet ik beide nul draaden van de perilex stekker op de N van de inductieplaat aansluiten of is 1x genoeg?

Hieronder enkele foto's van de aansluiting:

Aansluitschema gebruiksaanwijzing met 1x Nuldraad
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/e88wbd.png

Meterkast, kookgroep als 2 fasige aansluiting (2x 16A)
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/1zqr59s.png

Perilex wandcontactdoos. Nul boven en fase onder
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/r88bow.png

Aansluiting op de inductieplaat zelf
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/szv8t0.png

Alvast bedankt voor de feedback!

Beste antwoord (via -J00ST- op 06-05-2018 20:17)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is dus een éénfase aansluiting. Hiervoor moet je dus de beide bruine draden aansluiten op klem 1 en 2 aansluiten (iedere draad op een contact uiteraard). De beide blauwe draden doe je onder de N-klem van de kookplaat, uiteraard de aardedraad op het daarvoor bestemde contact.
Op deze manier géén bruggetje tussen klem 1 en 2 plaatsen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:09
Er wordt her en der geadviseerd de twee nullen gewoon bij elkaar te schroeven en dit werkt prima. Let erop dat ze goed contact maken want als 1 nul niet goed vastzit zal alle stroom (32A) door de andere nulleiding gaan zonder dat er enige vorm van beveiliging in werking treedt.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:01
En het enkele draadje in de kookplaat waar N bij staat is dik genoeg om 32A te kunnen geleiden ?

Dit is een kookplaat voor enkelfase 16A of 3-fase 16A waarvan maar 2 fases worden aangesloten. Andere constructies zij niet veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 15:04

Ravefiend

Carpe diem!

Vooraleer je uitspraken kan doen over de stroom die mogelijks loopt door de nul moet je zeker weten dat je een 3 fasen aansluiting binnen krijgt van het electriciteitsnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Hier ook een Ikea inductieplaat (Smaklig) met;
L1
L2
N1
Aarde

Ik had ook grote vraagtekens bij het "aansluitschema" wat erbij zat. Een stikker op de onderkant en waar het op leek, was dat je maar 1 draad voor de nul nodig hebt via een Perilex.

Volgens advies elektricien zo aangesloten dat er een enkele nul vanaf de kookplaat naar de groepenkast gaat en daar heb ik een bruggetje tussen de kookgroep gezet.

Nu ik dit topic lees vraag ik me af of dat klopt.

Moet je anders 2 nullen onder 1 klem van de kookplaat draaien en deze vervolgens over 2 groepen (kookgroep) verdelen in de groepenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:30
Volgens mij halen jullie 2 dingen door elkaar:
Je hebt heel veel kookplaten die je op een dubbele groep aansluit op de volgende manier:
2 aansluitingen van 230V @ 16A. = 2*230*16= 7.360W.
Zo'n aansluiting moet je maken met 2x fase, 2x nul en 1x aarde.

Maar dit IKEA geval wordt aangesloten op:
1 aansluiting van 400V @ 16A = 400*16= 6400W
Ze maken hier gebruik van de spanning tussen 2 fasen, die 400V is. Er gaat dus een stroom van max 16A lopen over L1 en L2. De nul aansluiting wordt als het goed is niet belast, tenzij de kookplaat ook elementen heeft die alleen op 230V werken.

Dit werkt overigens alleen als je ook een 3 fasen aansluiting hebt.
Jouw meterkast ziet er uit als enkel fase met een dubbele kookgroep. Je kan dus niet op 400V aansluiten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 15:04

Ravefiend

Carpe diem!

Als L1 en L2 daadwerkelijk 2 fasen zijn van een 3 fasen aansluiting op het net, dan mag je zonder problemen de 2 nulgerleiders onder 1 klem van de kookplaat vastschroeven. De stroom door N gaat nooit hoger zijn dan de maximale stroom die door L1 OF L2 gaat doordat A) er een faseverschuiving is tussen L1 en L2, EN B) het type belasting dezelfde is (resistief).

Het wordt een heel ander verhaal wanneer je geen 3 fasen aansluiting op het net hebt, maar een enkel fasige aansluiting (bv 1x63A). In dat geval is er geen fase verschuiving tussen L1 en L2, of anders gezegd L1=L2 want in de electriciteitskast komen deze samen. De maximale stroom door de nul is dan wel degelijk de som van L1 en L2.

De aanduiding van 2 x 220V, 400 V etc. in dergelijke aansluitschema's zijn vaak een bron van verwarring. Waar het echt om gaat, is dat het merendeel van de kookplaten verdeeld zijn in 2 zones. Heeft je kookplaat bv. 4 pitten, dan staan er 2x2 pitten in parallel, en kan je die naar eigen goeddunken verdelen over 2 fasen. Heb je maar 1 fase, dan heb je die brug nodig op de kookplaat tussen de L1/L2 aansluiting.

Voor diegene die stellen dat de stroom door N op een 3 fasen aansluiting ooit groter is dan de stroom van L1, L2 of L3, ook die hebben gelijk. Echter, dan moet de type belasting op de 3 fasen verschillend zijn: L1=resistief, L2=capacitief, L3=inductief. In dergelijke gevallen gaat de belasting de fase verschuiving tegenwerken, en gaat de stroom door de nul groter worden (leesvoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
-J00ST- schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 23:54:
Meterkast, kookgroep als 2 fasige aansluiting (2x 16A)
[afbeelding]
Deze is heel erg belangrijk, zoals hierboven beschreven. Controleer goed of je daadwerkelijk 3-fasen in huis hebt of dat je 1 fase hebt.

Als ik het moet beoordelen op deze foto dan heb je 1 fase die onderverdeeld is in meerdere groepen. Daarom ook de 2 fasedraden en de 2 nuldraden op de perilex.

Mocht je technische kennis tekort schieten dan kun je altijd nog op je afrekening van de energiemaatschappij kijken. Daar staat je vastrecht op voor bijvoorbeeld 1*35A.

Je mag uiteraard ook een goede foto plaatsen van je groepenverdeling zonder frontje er op. LET OP: er staat spanning op de draden in deze kast, zit daar dus niet met je vingers aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:30
Ik heb overigens even gekeken bij IKEA. Maar ze verkopen geen inductie kookplaten die op 400V werken. Vrijwel allemaal 2x16A of 1x32A.

Voor 2x16A is 1 nulleider onvoldoende, tenzij je huis bedraad is met 6mm2.
Je kan wel beide nulleiders op die ene N van de kookplaat aansluiten.

Hoe kom je trouwens aan die gebruikaanwijzing? De manual van de ikea zegt bij alle kookplaten alleen dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pIgfwUU.png

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:03
sypie schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 11:03:
[...]
Mocht je technische kennis tekort schieten dan kun je altijd nog op je afrekening van de energiemaatschappij kijken. Daar staat je vastrecht op voor bijvoorbeeld 1*35A.
Vastrecht voor de standaard één of 3-fase consumenten aansluiting is hetzelfde, bij mij staat er bv enkel dit:
Capaciteitstarief t/m 3 x 25A of t/m 1 x 80A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

RocketKoen schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 11:17:
Ik heb overigens even gekeken bij IKEA. Maar ze verkopen geen inductie kookplaten die op 400V werken. Vrijwel allemaal 2x16A of 1x32A.

Voor 2x16A is 1 nulleider onvoldoende, tenzij je huis bedraad is met 6mm2.
Je kan wel beide nulleiders op die ene N van de kookplaat aansluiten.

Hoe kom je trouwens aan die gebruikaanwijzing? De manual van de ikea zegt bij alle kookplaten alleen dit:
[afbeelding]
Vergeet hierbij de adereindhulzen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -J00ST-
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Heb het éen en ander nog even nagekeken en mijn aansluiting betreft een 1x35A aansluiting.

In de groepenkast zijn twee groepen aan elkaar gelinkt als een kookgroep waarop de perilex stekker zit aangesloten (2x nul, 2x fase, 1x aarde).

Echter blijft de vraag welk aansluitschema ik moet hanteren. Aangezien het een perilex aansluiting betreft kan hij niet als éénfasig worden aangesloten vermoed ik?

Hierbij nog een foto van de groepenkast waarop de kookgroep zit aangesloten.

Groepenkast met kookgroep voor inductieplaat
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/30clnwg.png

Tweede groepenkast voor vaatwasser, oven, koelkast
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/xf11z9.png

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dit is dus een éénfase aansluiting. Hiervoor moet je dus de beide bruine draden aansluiten op klem 1 en 2 aansluiten (iedere draad op een contact uiteraard). De beide blauwe draden doe je onder de N-klem van de kookplaat, uiteraard de aardedraad op het daarvoor bestemde contact.
Op deze manier géén bruggetje tussen klem 1 en 2 plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -J00ST-
Heb de inductieplaat volgens de instructie van sypie aangesloten en hij werkt naar behoren.
Dit leek mij zelf ook de meest logische manier van aansluiten alleen was ik niet zeker van de twee nuldraden op dezelfde connectie op de inductieplaat aan te sluiten.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Bedankt voor de terugkoppeling. Mooi dat het werkt.

Je hebt toevallig geen soepele draad ergens gebruikt zonder aderhulzen? (installatiedraad is niet soepel dus daar hoef je niks mee te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:01

Freakie1NL

Grote Baas

Even geheel terzijde, maar het lijkt alsof je witte groep geen aardlekschakelaar beveiliging heeft? Ben je je daarvan bewust?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -J00ST-
sypie schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:47:
Bedankt voor de terugkoppeling. Mooi dat het werkt.

Je hebt toevallig geen soepele draad ergens gebruikt zonder aderhulzen? (installatiedraad is niet soepel dus daar hoef je niks mee te doen)
Nee ik heb geen aderhulzen gebruikt voor het aansluiten. Bij de oude inductiekookplaat was dit wel het geval en konden de draden vanuit de perilex stekker alleen dmv aderhulzen met de inductiekookplaat verbonden worden. Bij het door mij aangeschaft exemplaar van IKEA is niet het geval en heb ik de perilex stekker zoals beschreven aangesloten.
Freakie1NL schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:37:
Even geheel terzijde, maar het lijkt alsof je witte groep geen aardlekschakelaar beveiliging heeft? Ben je je daarvan bewust?
Ja dat is mij bekend. De linkse twee witte groepen behoren tot de kookgroep en de rechtse witte groep is alleen voor de wasmachine. Beide hebben een aarde wandcontactdoos en de apparaten (kookplaat en wasmachine) die hierop aangesloten zitten zijn geaard.
Levert dit desondanks een risico op?
Pagina: 1