Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.794.961 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:23
Het lijkt mij goed om een eigen topic te starten.
Zie in de zoekmachine dat het vaak terug komt.
Zo voorkom je dat er veel losse topics komen.

Zelf zit ik in het traject van nieuwbouw.
Ben nu bezig met de financiering dus er is nog geen zekerheid.
Zodra de hypotheek rond is kan het leuke werk beginnen.
Zoals het fine tunen van de keuken en badkamer.

De optielijst moest al worden ingevuld.
We zitten op 20K, het duurste zijn de uitbouw van 2.4M en vloerverwarming.
Bij de woning zit al een relatief dure keuken en prima badkamer.
Wel wordt de keuken iets aangepast, zoals een Quooker en een dikker blad van beton.

Misschien kunnen de mensen die al ervaring hebben met een nieuwbouw de vragen beantwoorden.
Waarom de keuze nieuwbouw?
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Als er iets ontbreekt in de OP hoor ik het graag.

Misschien een idee om achteraf eens terug te kijken mochten mensen dat leuk vinden? Of een linkje naar bepaalde foto's in de OP? Zie dat bepaalde zoektermen populair zijn zoals visgraat vloeren, stalendeuren, open haarden, stucen of toch renovlies, enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-04 18:21

Binnen de bestaande bouw was weinig te vinden wat ons aansprak. Daarna hebben we ons op nieuwbouw gericht en een mooie vrijstaande woning gevonden welke naar verwachting eind dit jaar opgeleverd wordt. Voordeel van een nieuwbouwwoning is dat de duurzaamheid voor een groot deel al up-to-date is ondanks dat onze woning nog wel een gasaansluiting krijgt.

De kosten voor meerwerk hebben we onderschat; ondanks dat we het voor ons gevoel in eerste instantie hoog hadden ingeschat.

De muren laten we sausklaar stucen; de muren worden behangklaar gestuct opgeleverd.
De vloeren worden hoogstwaarschijnlijk gelijmd pvc, m.u.v. de entree; daar komen plavuizen.

[ Voor 20% gewijzigd door witterholt op 23-01-2019 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik ben er ook weer bij, volgende week eerste kopersavond dus het gaat een soort van beginnen al moet er eerst nog gesloopt gaan worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:23
Ah nieuw topic thx @Wackmack . Bij ons staat de oplevering voorlopig nog steeds op week 10. Gisteren weer een mailtje van de keukenboer, die heeft duidelijk wat moeite te onthouden hoe we het willen maar die zou nou definitief besteld moeten zijn.
Als het weer nou eens mee zou werken dan kunnen ze straten en komt alles goed hoop ik.

* edit net een mailtje, minimaal 1 week uitgesteld met het oog ook op het opgegeven weer.

"De werkzaamheden van Stedin worden namelijk alleen uitgevoerd indien de minimale temperatuur (in de sleuf in de grond) tussen de 0 en 5 graden is."
volgens mij hebben we dat wel gehaald, maar helaas.

[ Voor 30% gewijzigd door Snowhite0901 op 23-01-2019 14:35 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@Wackmack zou je misschien in de OP een link naar het oude topic kunnen zetten? Kan deze nu niet meer vinden ;(

[ Voor 6% gewijzigd door Hsb-3 op 23-01-2019 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:03
Ook ik ben er weer bij!
Zojuist bericht gekregen dat mijn aansluitingen verzwaard worden naar 3x35amp. Geen idee of dat consequenties heeft qua vast rechts etc. ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-04 10:54
GeeMoney schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:04:
Ook ik ben er weer bij!
Zojuist bericht gekregen dat mijn aansluitingen verzwaard worden naar 3x35amp. Geen idee of dat consequenties heeft qua vast rechts etc. ?
Dat heeft redelijke gevolgen:
3x 25A kost bij Liander € 252,40 per jaar

3x 35A kost bij Liander € 949,24 per jaar

Bijna € 700 euro verschil per jaar. Zie bron: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/3x35

[ Voor 6% gewijzigd door happy killer op 23-01-2019 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
Ook ik ben er weer bij!
ja dat scheelt nogal....
toevoeging op mijn bovenbuurman
stedin:
€224,09-> €897,91

[ Voor 9% gewijzigd door Snowhite0901 op 23-01-2019 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@GeeMoney wat @happy killer inderdaad zegt. Ik weet niet of je netbeheerder Liander of Enexis is?
Tarieven Enexis en Tarieven Liander voor als je zelf wil vergelijken.

Edit: Tarieven Stedin er ook maar even bij dan...

[ Voor 12% gewijzigd door Harrie_ op 23-01-2019 15:10 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Dat is serieus geld inderdaad. Ik waag er even een mailtje aan.
Edit: Liander
Maarja, alternatief zal zijn om dan opties te laten varen :s iets waar ik zeker geen zin in heb eigenlijk.

Dus vanwege een warmtepomp en een sloot PV panelen en een electrisch laadpunt voor de auto wordt je in plaats van beloond, gewoon weer gestraft :>

[ Voor 78% gewijzigd door GeeMoney op 23-01-2019 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hsb-3
@GeeMoney ik vraag me dan af wat voor bijzondere dingen hebt waar je krachtstroom voor nodig hebt, terwijl ze het mogelijk ook met gekoppelde groepen kunnen oplossen?
Bij ons was 1x35 standaard en ik heb het laten omzetten naar 3x25. dat heeft hetzelfde vastrecht, maar meer mogelijkheden. Voor 3x35 moet je het volgens mij best bont maken..

Edit: ik zie je edit.. Dan zat het volgens mij je laadpaal zijn. Mijn 14 pv konden nl ook op 1x35,of je moet er echt veel meer hebben, maar dan kan je met 3x25 wel vooruit.

Ik zou het wel nakijken, of het nu niet onnodig hoge capaciteit is?

[ Voor 26% gewijzigd door Hsb-3 op 23-01-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-04 16:16
Sinds eind 2018 wonen we in ons nieuwbouwhuis (Rotterdam)

In eerste instantie opzoek gegaan naar bestaande woningbouw (jaren 30 stijl), echter was dat nagenoeg onmogelijk. Nu een nieuwbouwproject tussen bestaande bouw (dus geen hele nieuwe wijk). Met de keuze zeer blij. We hebben nu een huis wat van alle gemakken is voorzien incl. een grote tuin (voor stadse begrippen) op het zuidwesten. Uiteraard ook qua energieverbruik (goede isolatie, vloerverwarming en zonnepanelen) zeer gunstig t.o.v. bestaande jaren 30 bouw.

Overschat: al het houtwerk verven (kozijnen en deuren binnen). Het bleek namelijk dat dit machinaal geverfd was en zeer strak en netjes uitgevoerd was. Dit bleek niet vanuit de informatie van de bouwer/ontwikkelaar, dus we hielden rekening met alles te moeten verven.

Onderschat: Nog niet zo heel veel, maar ik verwacht de tuin ;)

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

We hebben alles gestuct (alle muren en alle plafonds)

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?

Het idee is om eind februari/begin maart (dit jaar) met de tuin te beginnen. Eerst al het straatwerk, daarna gras en zandbad aanbrengen. Daarna beginnen met de inrichting qua planten/bomen/struiken etc. En natuurlijk een mooie plaats om in een zomerzon met een biertje in de hand te kunnen bbq-en :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Hsb-3 mwah, een zware warmtepomp is nodig, net als PV panelen en twee electrische laadpunten voor een auto (geschakeld of/of) en een luxe keuken met inductie, quooker, stoomoven, oven, dan gaat het blijkbaar hard.
Ik heb al 19 groepen volgens mij verdeeld dus over 3 fases als ik het goed heb. En de verdeling lijkt nu ook logisch gemaakt te zijn.

Ik heb wel de PV panelen laten verzwaren naar 320wp ipv 280 (20 stuks) en ik kies natuurlijk zelf voor de dubbele (stoom)oven enzo.

Ook heb ik persé een krachtgroep van de kookgroep laten maken omdat ik achteraf ook geen gezeur wil hebben dat iets niet kan of “te zwaar” zou zijn. Wel even spijtig dat dit nu 700 euro per jaar gaat kosten.

[ Voor 56% gewijzigd door GeeMoney op 23-01-2019 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:18

MadEgg

Tux is lievvv

GeeMoney schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:17:
@Hsb-3 mwah, een zware warmtepomp is nodig, net als PV panelen en twee electrische laadpunten voor een auto (geschakeld of/of) en een luxe keuken met inductie, quooker, stoomoven, oven, dan gaat het blijkbaar hard.
Ik heb al 19 groepen volgens mij verdeeld dus over 3 fases als ik het goed heb. En de verdeling lijkt nu ook logisch gemaakt te zijn.

Ik heb wel de PV panelen laten verzwaren naar 320wp ipv 280 (20 stuks) en ik kies natuurlijk zelf voor de dubbele (stoom)oven enzo.

Ook heb ik persé een krachtgroep van de kookgroep laten maken omdat ik achteraf ook geen gezeur wil hebben dat iets niet kan of “te zwaar” zou zijn. Wel even spijtig dat dit nu 700 euro per jaar gaat kosten.
Ik ben wel benieuwd wat hoe zoiets berekend wordt. Wij hebben vergelijkbare apparatuur, met uitzondering van de elektrische auto. Wel "maar" 13 groepen (met vlag en wimpel bovenaan in ons project) waarvan 2 krachtgroepen en een kookgroep. Dit op een 3 x 25 A aansluiting. Het zou wel zuur zijn als er ooit een elektrische auto bijkomt dat de aansluiting dan verzwaard zou moeten worden.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 18-04 15:59
Hsb-3 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:01:
@Wackmack zou je misschien in de OP een link naar het oude topic kunnen zetten? Kan deze nu niet meer vinden ;(
Klik op het rondje rechts van de topictitel, dan kom je in de topicreeks uit. Of gelijk het pijltje naar links, rechts van de titel. ;)
GeeMoney schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:10:
Maarja, alternatief zal zijn om dan opties te laten varen :s iets waar ik zeker geen zin in heb eigenlijk.

Dus vanwege een warmtepomp en een sloot PV panelen en een electrisch laadpunt voor de auto wordt je in plaats van beloond, gewoon weer gestraft :>
Waarschijnlijk gebaseerd op gelijktijdigheid met boiler, warmtepomp, inductieplaat, oven, vaatwasser, auto opladen en maximaal terugleveren van zonnestroom. Het capaciteitstarief is bedacht in een tijd dat niemand dacht aan het stoppen met het gasnet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Nieuwbouw is mooi, en biedt de kans je huis aan te passen naar de eisen van nu en de toekomst.
  • Daken onder perfecte hoek op het zuiden met een zo groot mogelijk oppervlak
  • Kiezen voor de oprit zodat je je EV zelf kan laden
  • Energielabel

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

GeeMoney schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:17:

Je hebt een stoomoven. Neem aan dat je die ook gaat gebruiken. Dus ga je ook minder koken op het fornuis. Dan is een 2x230 kookgroep toch meer dan voldoende ipv een krachtgroep ( 3 fases ) ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
T.E schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:43:
[...]

Je hebt een stoomoven. Neem aan dat je die ook gaat gebruiken. Dus ga je ook minder koken op het fornuis. Dan is een 2x230 kookgroep toch meer dan voldoende ipv een krachtgroep ( 3 fases ) ?
En als ik ze toch eens sporadisch samen gebruik? Ik denk dat het voornamelijk komt door de auto aansluiting icm zonnepanelen en warmtepomp. Dat zijn echt de groot verbruikers. Zonnepanelen zitten met piek over de 5kW heen. De warmtepomp is dacht ik ruim 6kW en de autolaadpunt is 11kW. (Op mijn verzoek anders duurt laden veels te lang). Oven is 2300watt volgens mij. Kookplaat is 8kW maar een andere die ik gezien heb is 11kW qua aansluitwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

GeeMoney schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:00:
[...]

En als ik ze toch eens sporadisch samen gebruik? Ik denk dat het voornamelijk komt door de auto aansluiting icm zonnepanelen en warmtepomp. Dat zijn echt de groot verbruikers. Zonnepanelen zitten met piek over de 5kW heen. De warmtepomp is dacht ik ruim 6kW en de autolaadpunt is 11kW. (Op mijn verzoek anders duurt laden veels te lang). Oven is 2300watt volgens mij. Kookplaat is 8kW maar een andere die ik gezien heb is 11kW qua aansluitwaarde.
6 kW warmtepomp? Afgegeven energie hoop ik, niet opgenomen. Of neem je het vermogen van het elektrisch element ook mee, wat je als het goed is nooit gebruikt? Die van ons (4 kW-model) consumeert 1 kW als hij gewoon via de warmtepomp werkt. Met elektrisch element erbij 3 kW. Waarom het ding een 3-fase-aansluiting heeft is mij een raadsel ;) Je huis is dan wel groter, maar zo veel zou dat ook weer niet schelen, zeker aangezien jouw huis EPC0 gebouwd is?

Sowieso als je alles bij elkaar op gaat tellen kom je heel snel te hoog uit. 3 x 25A = maximaal 18 kW, 3 x 35A = maximaal 25.2 kW. Daar zou je dan alleen met je auto en je kookplaat al aanzitten. Dus ergens moet hier nog een reductie bij komen.

[ Voor 10% gewijzigd door MadEgg op 23-01-2019 16:24 ]

Tja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
3x3 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:41:
Nieuwbouw is mooi, en biedt de kans je huis aan te passen naar de eisen van nu en de toekomst.
  • Daken onder perfecte hoek op het zuiden met een zo groot mogelijk oppervlak
  • Kiezen voor de oprit zodat je je EV zelf kan laden
  • Energielabel
Volgens mij ben je in de war met het zelfbouw topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]
Dat capaciteitstarief klinkt niet gunstig.

Bij Enexis was het vervangen van de hoofdzekering de eerste keer(en) (tot na weigeren van verhoging aansluiting) gratis, zonder voorrijkosten. Verlagen is betaalbaar.

Kan het autolaadpunt niet gekoppeld worden aan het actuele energieverbruik? Op dezelfde manier zou je ook twee laadpunten tegelijkertijd actief kunnen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlewouter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 13:52
[...]

De piekverbruikers zijn de laadpaal, kookplaat en warmtepomp. Er zijn ook laadpalen die het laadvermogen terugschakelen aan de hand van het huidige verbruik. Ervan uitgaande dat je warmtepomp aan staat zou dan je auto dan minder snel opladen tijdens het koken. Niet alleen zou dan een 3x25A aansluiting voldoende zijn, ook zou je het elektriciteitsnet in jouw buurt hier een stuk stabieler mee maken dan dat je wel die 25.2 kW uit het net zou trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 15:45
Je kan van alles proberen maar er zijn officiële bereken methodes voor het berekenen van je aansluiting . Onderandere gelijktijdigheid speelt daarbij een rol. Ik heb ooit eens woningen meegemaakt die een huisaansluiting van 3x63 ampère kregen . Daar wordt je niet vrolijk van betreffende het vast recht. Echter als je een te kleine aansluiting neemt en je krijgt problemen dan kon dat verzekeringstechnisch nog wel eens een vervelend staartje krijgen.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-04 15:25
Ben er ook weer bij. Veel gehad aan deel 1. Dus deel 2 gaat zeker mee tot het huis af is en daarna om ervaringen te delen.
Nog bedankt voor info over werkbare dagen in deel 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Jammer dat deel 1 weg is. Dus ook fotos en dergelijke.
Deze nu maar volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-04 20:58
Hier vandaag getekend voor een vrijstaande woning in Oosterhout.
Gaat gebouwd worden door Roosdom Tijhuis.
Groffe planning is rond de bouwvak te beginnen en volgend jaar bouwvak klaar.

Voorlopig is het de keuze lijsten door nemen en met de koop begeleider praten :-)
Helaas is de omgevings vergunning aangevraagd voor 1-07-2018 dus word er nog gas binnen gebracht. Eens kijken of we dat er uit kunnen halen :-)

Keuzes voor zo ver gemaakt:
Overal vloerverwarming, is helaas niet standaard
Stuk uitbouw
Boel loze leidingen

Extra Zonnepanelen achteraf waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-04 18:42
Is niet weg? Hierboven staat ergens een instructie van Senor Sjon hoe je de vorige kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01 23:15
Ik heb vandaag alle wandcontactdozen weggehaald omdat de stukadoor morgen komt. Ik heb wat loze leidingen met inbouwdoos genomen. Maar nu valt me op dat ik twee verschillende versies heb gekregen (zie foto van de twee).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A9EQ5sDoRI0auHOpmB4G7S9x/thumb.jpg

Zit hier nu verschil in? Is de een met inbouwdoos en ander zonder? Gaat beide om utp kabels doortrekken (elektricien komt ook morgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Zijn hier meer mensen die optie hebben genomen om vloerverwarming door te laten leggen in de garage?

Komt in ons geval dan op een aparte groep en de maximale temperatuur komt uit rond de 15 graden. Lijkt mij op zich wel handig om de garage vochtvrij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
FrankSpin schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:39:
Zijn hier meer mensen die optie hebben genomen om vloerverwarming door te laten leggen in de garage?

Komt in ons geval dan op een aparte groep en de maximale temperatuur komt uit rond de 15 graden. Lijkt mij op zich wel handig om de garage vochtvrij te houden.
is de garage geïsoleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:24:
Ik heb vandaag alle wandcontactdozen weggehaald omdat de stukadoor morgen komt. Ik heb wat loze leidingen met inbouwdoos genomen. Maar nu valt me op dat ik twee verschillende versies heb gekregen (zie foto van de twee).

[Afbeelding]

Zit hier nu verschil in? Is de een met inbouwdoos en ander zonder? Gaat beide om utp kabels doortrekken (elektricien komt ook morgen).
De ene is een blindplaat. En die is waarschijnlijk gecombineerd met naburige contactdozen zodat je één afdekraam krijgt. De rechter is een enkele doos waar waarschijnlijk iets als dit inzat:

Afbeeldingslocatie: https://www.welplast.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x800/9039b1987e8c8058f74a02c14d610115/1/8/1866.jpg

Bij ons hadden we blindplaten op de begane grond om de loze leiding te combineren met de naastgelegen WCD's, op de verdieping gewoon inbouwdozen met een afdekplaatje omdat ze daar los van de WCD's zijn uitgevoerd. Dit laatste dan weer omdat op de verdiepingen de dubbele WCD's boven elkaar geplaatst werden en daarmee in een enkele ovale inbouwdoos passen, terwijl ze op de begane grond naast elkaar zijn uitgevoerd en daarmee twee ronde inbouwdozen beslaan. Ongetwijfeld een kostenafweging.

Sowieso is het afdekplaatje goedkoper dan een blindplaat + een afdekraam.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
De vloer wordt geïsoleerd door de aannemer. Zelf gaan we de rest van de garage voorzien van isolatie. Tot deze tijd wordt de groep voor de vloerverwarming dichtgedraaid op de verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

FrankSpin schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:12:
[...]
De vloer wordt geïsoleerd door de aannemer. Zelf gaan we de rest van de garage voorzien van isolatie. Tot deze tijd wordt de groep voor de vloerverwarming dichtgedraaid op de verdeler.
Ik heb onze garage ook zelf geïsoleerd. Enorm karwei, achteraf leek die €8000,- die de aannemer ervoor wilde hebben lang niet zo'n slechte deal. Wel wilde ik het gelijk met het huis, dus Rc 4,5 voor de wanden en Rc 6 voor het dak, en dan ook nog een beetje dun dus (dure) resol-platen. Uiteindelijk zeker €3500,- aan materiaal gekost en flink wat dagen klussen om de spouwmuur van binnenuit op te bouwen en het gipsplaatplafond aan te leggen.

Als je puur wat steenwolplaten tegen de muur gaat plakken kan het een stuk goedkoper, dus het is maar net wat je met de ruimte wilt.

Vanzelfsprekend ook vloerverwarming in de berging gelegd waardoor het nu een volwaardige extra kamer van het huis is (mijn mancave), heel blij mee.

Als ik de ruimte gewoon als garage zou blijven gebruiken zou ik de vloerverwarming niet doen denk ik. Het zal er sowieso niet snel gaan vriezen doordat het tegen het huis aanligt en al geïsoleerde vloerplaten heeft, en als je dan ook nog wat isolatie tegen de muur aanplakt zal het ook niet heel koud worden. Veel win je er dan niet mee lijkt mij.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
MadEgg schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:54:
[...]

De ene is een blindplaat. En die is waarschijnlijk gecombineerd met naburige contactdozen zodat je één afdekraam krijgt. De rechter is een enkele doos waar waarschijnlijk iets als dit inzat:

[Afbeelding]

Bij ons hadden we blindplaten op de begane grond om de loze leiding te combineren met de naastgelegen WCD's, op de verdieping gewoon inbouwdozen met een afdekplaatje omdat ze daar los van de WCD's zijn uitgevoerd. Dit laatste dan weer omdat op de verdiepingen de dubbele WCD's boven elkaar geplaatst werden en daarmee in een enkele ovale inbouwdoos passen, terwijl ze op de begane grond naast elkaar zijn uitgevoerd en daarmee twee ronde inbouwdozen beslaan. Ongetwijfeld een kostenafweging.

Sowieso is het afdekplaatje goedkoper dan een blindplaat + een afdekraam.
Dank voor je uitleg, helder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@MadEgg ik heb bericht dat het inderdaad met gelijktijdigheid te maken heeft. Als ik geen concessies wil doen op gebruiksgemak en geen apparaten wil minderen dan is hij verplicht om mij op 3x35 te laten aansluiten.

Qua verlichting in de woning doe ik al veel met LED spotjes en lampen en ik heb al uitgerekend dat ik nog geen 150watt verbruik als ik alle lichten vol aan zou zetten in de woning. (Oude woning had een hallogeen lamp boven de eettafel hangen a 250watt alleen al)

Mijn woning is ongeveer 205m2 vrijstaand en inderdaad EPC0 maar ergens houd het met isoleren natuurlijk op en al die kuubs inhoud moeten toch op ik dacht 18 graden ofzo komen zelf voorzienend?
Ik zal de regels er nog eens op naslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ook ik ben er weer bij!
Weigeren. Want 3x35A kost je ~700 euro per jaar extra.
GeeMoney schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:10:

PV panelen zijn niet van invloed op je hoofdaansluiting. Op 3x25A kun je 50 panelen kwijt en daar zit je nog lang niet aan. Als je tegelijk verbruikt met opwekken gaat er alleen maar minder langs de hoofdzekering. Een warmtepomp heeft ook een nagenoeg verwaarloosbaar verbruik, zeker als je een 3-fase model hebt.

Je moet gewoon dat laadpunt 'slim' maken zodat die de laadstroom terugregelt als er opeens maximaal gekookt en gestoomd wordt. Dat bestaat al gewoon. Kan zo even niet op de naam komen, maar dat is zeker en vast veel goedkoper dan 700,- per jaar vast lappen.

Verder zijn die hoofdzekeringen lekker traag en kun je sowieso voor lange tijd een leuk beetje boven de 25A zitten of wat korter fors er boven. Reken maar dat 1,13 x 25A = 28A gewoon eindeloos goed gaat. 31A gaat ook nog wel minstens een minuut goed. En dat zijn de ondermarges van de uitschakelkarakteristiek. Voor 38A mag de automaat er ook zes minuten over doen.

Verder zie ik niet in waarom elektrische rijders nog verder beloond zouden moeten worden. Lijkt me niet meer dan normaal dat ze niet ook nog eens gesponsord worden voor de absurde piekbelastingen die ze veroorzaken op het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kabeltjekabel schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 00:59:
[...]

Weigeren. Want 3x35A kost je ~700 euro per jaar extra.

[...]

Je moet gewoon dat laadpunt 'slim' maken zodat die de laadstroom terugregelt als er opeens maximaal gekookt en gestoomd wordt. Dat bestaat al gewoon. Kan zo even niet op de naam komen, maar dat is zeker en vast veel goedkoper dan 700,- per jaar vast lappen.
Loadbalancing of smart chargging a.o de Zappi kan dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
twain4me schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 02:01:
[...]

Loadbalancing of smart chargging a.o de Zappi kan dit
Exact dat ja. Drie spoeltjes in de mk en klaar. Netverzwaring na een kwartaal terugverdiend, ik zou het wel weten.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-01-2019 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Xtince schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:24:
Ik heb vandaag alle wandcontactdozen weggehaald omdat de stukadoor morgen komt.
Ik ben ook van plan om de wcd's en schakelaars van de muur te halen vóórdat er gestuct wordt. Mijn idee is om de vrijgekomen isolatiedraden daarna af te doppen met lasklemmen. Vraag is of het verstandig is om de inbouwdoos ook nog daarna af te dekken om te voorkomen dat de schroefgaten verstopt raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

MadEgg schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:27:
[...]

Ik heb onze garage ook zelf geïsoleerd. Enorm karwei, achteraf leek die €8000,- die de aannemer ervoor wilde hebben lang niet zo'n slechte deal. Wel wilde ik het gelijk met het huis, dus Rc 4,5 voor de wanden en Rc 6 voor het dak, en dan ook nog een beetje dun dus (dure) resol-platen. Uiteindelijk zeker €3500,- aan materiaal gekost en flink wat dagen klussen om de spouwmuur van binnenuit op te bouwen en het gipsplaatplafond aan te leggen.

Als je puur wat steenwolplaten tegen de muur gaat plakken kan het een stuk goedkoper, dus het is maar net wat je met de ruimte wilt.

Vanzelfsprekend ook vloerverwarming in de berging gelegd waardoor het nu een volwaardige extra kamer van het huis is (mijn mancave), heel blij mee.

Als ik de ruimte gewoon als garage zou blijven gebruiken zou ik de vloerverwarming niet doen denk ik. Het zal er sowieso niet snel gaan vriezen doordat het tegen het huis aanligt en al geïsoleerde vloerplaten heeft, en als je dan ook nog wat isolatie tegen de muur aanplakt zal het ook niet heel koud worden. Veel win je er dan niet mee lijkt mij.
Wij krijgen ook een enkelsteens garage waarbij 1 zijde aan de woning grenst ( dus geisoleerd ) en 1 zijde aan de garage van de buren. De vloer wordt wel geisoleerd opgeleverd.
Ik ga de stalen kanteldeur vervangen voor een 40mm dikke geisoleerde hormann garagedeur na oplevering.
Ook het plafond ga ik isoleren om mee te starten. Benieuwd of het dan nog nodig is om alsnog de wanden te isoleren. Het hoeft geen 10 graden te worden in de garage maar gaat me vooral dat het niet binnen vriest ( ivm gereedschap, koelkast/vriezer. Al denk ik dat een geisoleerde vloer al veel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
T.E schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:14:
[...]

Wij krijgen ook een enkelsteens garage waarbij 1 zijde aan de woning grenst ( dus geisoleerd ) en 1 zijde aan de garage van de buren. De vloer wordt wel geisoleerd opgeleverd.
Ik ga de stalen kanteldeur vervangen voor een 40mm dikke geisoleerde hormann garagedeur na oplevering.
Ook het plafond ga ik isoleren om mee te starten. Benieuwd of het dan nog nodig is om alsnog de wanden te isoleren. Het hoeft geen 10 graden te worden in de garage maar gaat me vooral dat het niet binnen vriest ( ivm gereedschap, koelkast/vriezer. Al denk ik dat een geisoleerde vloer al veel doet.
Ik heb bijna dezelfde situatie.
1 zijkant grenst aan mijn woning en de andere zijkant is echt vrij. De "achterkant" van de garage grenst aan mijn bijkeuken en die heeft dus ook een volledige spouw geïsoleerd, de vloer is geïsoleerd en ik heb een geïsoleerde garagedeur laten plaatsen. Plafond en dus dat enkelsteens muurtje wil ik nog gaan isoleren achteraf.

Het hoeft geen 20 graden te zijn maar het moet gewoon niet vriezen. (motoren, fietsen en auto staan straks binnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-04 07:42
Ik blijf ook nog even meepraten. Vanavond opleverbijeekomst bij de aannemer met alle kopers. Als een toelichting op deze laatste fase van de bouw etc. Ben benieuwd of er nog nieuwe relevante informatie gedeeld gaat worden of dat het gewoon een algemeen verhaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-04 18:23

RUFFNECK

Poentje

witterholt schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:08:
[...]

Ik ben ook van plan om de wcd's en schakelaars van de muur te halen vóórdat er gestuct wordt. Mijn idee is om de vrijgekomen isolatiedraden daarna af te doppen met lasklemmen. Vraag is of het verstandig is om de inbouwdoos ook nog daarna af te dekken om te voorkomen dat de schroefgaten verstopt raken?
Als je het hebt over de m3 schroefjes, deze liet ik in mijn vorige woning deels ingeschroefd staan, om idd te voorkomen dat er stuc in/over zou komen. Ging prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

[...]
Ik had alle WCD's weggehaald voor het stuccen op een enkeling na (vergeten). Als je dat doet zou ik je wel aanraden om de stucadoor niet te laten gaan vóórdat de WCD's weer teruggeplaatst zijn. In mijn geval is op veel plekken te veel ruimte om de inbouwdozen niet gestuct waardoor er nu randen zichtbaar zijn naast de afdekramen. De WCD die ik niet had verwijderd is netjes ingestuct en heeft geen naden.

In principe is het mooier / netter om ze eraf te halen maar dan moet er wel goed op gelet worden dat het netjes aansluit.

Ook hangt het nog van de dikte van het stucwerk af. Bij dunpleister kan je de basiselementen (electronica) wel laten zitten, maar als er een wat dikkere laag gips op komt krijg je dan problemen om de afwerking er netjes op te krijgen. De randaarde komt dan bijvoorbeeld halverwege de WCD omdat het afdekraam óp het stucwerk ligt terwijl het basiselement ertussenin zit. Bij dikker stucwerk zou ik dus óók de basiselementen eruit halen en stucplaatjes op de inbouwdozen doen, dan kan achteraf alles netjes op de muur gezet worden.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@MadEgg welke platen heb jij precies geplaatst op je enkelsteens muurtje?
Ik zou tevreden zijn met een Rc waarde van +-4 voor zowel wanden als plafond, welke zou jij dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

GeeMoney schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:03:
@MadEgg welke platen heb jij precies geplaatst op je enkelsteens muurtje?
Ik zou tevreden zijn met een Rc waarde van +-4 voor zowel wanden als plafond, welke zou jij dan aanraden?
Ik heb Kingspan Kooltherm K108 van 64mm platen langs de wanden, en als binnenspouwblad een cellenbetonwand van 70mm.

Voor het plafond heb ik aan de buitenzijde (bovenop de bestaande EPDM-laag) 80mm Recticell PIR-platen afgedekt met een laag EPDM voor een warm-dak-constructie. Om aan de Rc-waarde te komen heb ik aan de binnenkant nog 60mm isolatie gedaan tussen de steunbalken, boven het gipsplatenplafond.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
MadEgg schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:00:
[...]
Bij dikker stucwerk zou ik dus óók de basiselementen eruit halen en stucplaatjes op de inbouwdozen doen, dan kan achteraf alles netjes op de muur gezet worden.
Van stucplaatjes heb ik nog niet eerder gehoord? Hoe zien die eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

witterholt schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:13:
[...]

Van stucplaatjes heb ik nog niet eerder gehoord? Hoe zien die eruit?
Ze komen standaard mee met inbouwdozen bij de bouwmarkt. Zie het oranje deksel in dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://static.rorix.nl/image/product/plieger/1800x1800/4510212.jpg/inbouwdoos-h150-ovaal-16mm-5-8-met-label-inbouwdoos-ovaal-h150-b-4510212.jpg

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
MadEgg schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:09:
[...]

Ik heb Kingspan Kooltherm K108 van 64mm platen langs de wanden, en als binnenspouwblad een cellenbetonwand van 70mm.

Voor het plafond heb ik aan de buitenzijde (bovenop de bestaande EPDM-laag) 80mm Recticell PIR-platen afgedekt met een laag EPDM voor een warm-dak-constructie. Om aan de Rc-waarde te komen heb ik aan de binnenkant nog 60mm isolatie gedaan tussen de steunbalken, boven het gipsplatenplafond.
Dank je, ik noteer ze ook even.
Heb je toevallig metingen hoeveel de isolatie je hebt opgeleverd qua temperatuur/gevoel?
Voelt het bijvoorbeeld nu significant "warmer" in je garage ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

GeeMoney schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:18:
[...]
Dank je, ik noteer ze ook even.
Heb je toevallig metingen hoeveel de isolatie je hebt opgeleverd qua temperatuur/gevoel?
Voelt het bijvoorbeeld nu significant "warmer" in je garage ?
Niet representatief - ik heb ook vloerverwarming in de garage dus het is er gewoon een aangename 19 graden celsius.

Wel merkte ik duidelijk verschil terwijl ik met de klus bezig was - eerst was het een koud tochtig hol en naarmate de werkzaamheden vorderden werd de temperatuur steeds aangenamer. Wat echter het meest hielp was de deur erin - we hebben laten opleveren zonder kanteldeur en het heeft nog +- 4 weken geduurd voordat de openslaande deuren geleverd werden. Daarna nog een maand wachten voordat het HR++-glas geleverd werd voor in de deuren, dan maakte ook veel verschil in vergelijking met de OSB-platen die ik er zolang in gezet had.

Nu merk ik vooral dat het wel iets sneller afkoelt dan de woning maar niet veel. Of dat aan iets mindere isolatie ligt, of aan het feit dat de openslaande deuren daar veel gebruikt worden durf ik niet direct te zeggen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
MadEgg schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:28:
[...]

Niet representatief - ik heb ook vloerverwarming in de garage dus het is er gewoon een aangename 19 graden celsius.

Wel merkte ik duidelijk verschil terwijl ik met de klus bezig was - eerst was het een koud tochtig hol en naarmate de werkzaamheden vorderden werd de temperatuur steeds aangenamer. Wat echter het meest hielp was de deur erin - we hebben laten opleveren zonder kanteldeur en het heeft nog +- 4 weken geduurd voordat de openslaande deuren geleverd werden. Daarna nog een maand wachten voordat het HR++-glas geleverd werd voor in de deuren, dan maakte ook veel verschil in vergelijking met de OSB-platen die ik er zolang in gezet had.

Nu merk ik vooral dat het wel iets sneller afkoelt dan de woning maar niet veel. Of dat aan iets mindere isolatie ligt, of aan het feit dat de openslaande deuren daar veel gebruikt worden durf ik niet direct te zeggen.
Ok, ik heb geen vloerverwarming en was ik ook niet van plan.
Ik heb vanuit de bouw wel een electrische geïsoleerde sectionaaldeur maar het had met vergunningen te maken dat ze het plafond/enkelsteens muurtje niet mochten isoleren. Dan werd het een "verblijfsruimte" namelijk en dan moesten ze garantie geven op de temperatuur etc. .
Dus die deur kreeg ik wel maar plafond/zijwand moet ik dus zelf doen. Als ik het daar boven de 10 graden blijvend kan krijgen in de winter zonder verwarming zou ik al tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

GeeMoney schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:33:
[...]
Ok, ik heb geen vloerverwarming en was ik ook niet van plan.
Ik heb vanuit de bouw wel een electrische geïsoleerde sectionaaldeur maar het had met vergunningen te maken dat ze het plafond/enkelsteens muurtje niet mochten isoleren. Dan werd het een "verblijfsruimte" namelijk en dan moesten ze garantie geven op de temperatuur etc. .
Dus die deur kreeg ik wel maar plafond/zijwand moet ik dus zelf doen. Als ik het daar boven de 10 graden blijvend kan krijgen in de winter zonder verwarming zou ik al tevreden zijn.
Oh? Hoe steekt dat in elkaar dan? De zolder-ruimte wordt toch ook vrijwel overal als onbenoemde ruimte opgeleverd terwijl die wel geïsoleerd is?

Wij hadden de optie dus wel om de garage te laten isoleren, maar we vonden de meerwerkprijs te hoog.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@MadEgg geen idee hoe dat zit verder, ik heb het gelaten voor wat het is.
Zelf isoleren is niet lastig en voornaamste is dat de vloer geïsoleerd is aangezien dat wel een flink karwei was geweest anders. Ik heb dus 1 zijmuur te doen van 15m2 en een plafond. Ik bedenk me nu dat wellicht alleen de binnenkant van het plafond niet geïsoleerd is in de garage? Het dak is namelijk dezelfde als van de bijkeuken en dat is een volledige ruimte met temp garantie ala woonkamer. Dan kan de buitenkant van het dak toch niet anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:01:
@MadEgg geen idee hoe dat zit verder, ik heb het gelaten voor wat het is.
Zelf isoleren is niet lastig en voornaamste is dat de vloer geïsoleerd is aangezien dat wel een flink karwei was geweest anders. Ik heb dus 1 zijmuur te doen van 15m2 en een plafond. Ik bedenk me nu dat wellicht alleen de binnenkant van het plafond niet geïsoleerd is in de garage? Het dak is namelijk dezelfde als van de bijkeuken en dat is een volledige ruimte met temp garantie ala woonkamer. Dan kan de buitenkant van het dak toch niet anders zijn?
In ons project zat het verschil in de dikte van de isolatie en daarmee de RC waarde.
Garages zonder de isolatie optie kregen 3CM, nam je de optie wel kreeg je 10CM isolatie op het dak.
De vloeren zijn allemaal geïsoleerd geleverd.

In ons geval de timmerlui gesproken voor het plaatsen van het dak en 12Cm aan laten brengen en daarna zelf de binnenkant geïsoleerd met kingspan en gips :P

Als ik de vergelijking maak met buren, ongeisoleerd vries net niet, zelf na geïsoleerd met 3Cm op het dak is ook een stuk kouder.
Vloerverwarming maakt een hoop goed.

[ Voor 10% gewijzigd door arjants op 24-01-2019 11:25 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
[...]

Ik heb eerlijk gezegd alleen de afdekplaatjes afgehaald. Binnenwerk (zoals op de linker foto) erop gelaten. Was voldoende voor de stukadoor en dat dekken ze zelf ook nog enigszins af. Zou de moeite besparen om echt alles los te koppelen. Uiteindelijk komt daar de afdekplaten weer overeen. Of iemand anders moet een andere mening hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan de inbouwelementen inpakken met een boterhamzakje en los laten hangen. Andere optie is transparantie blindplaatjes kopen (met of zonder NFC sticker om ze terug te kunnen vinden). Dan blijft de doos zelf ook vrij van rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Señor Sjon schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:21:
Je kan de inbouwelementen inpakken met een boterhamzakje en los laten hangen. Andere optie is transparantie blindplaatjes kopen (met of zonder NFC sticker om ze terug te kunnen vinden). Dan blijft de doos zelf ook vrij van rommel.
Bedankt, ik denk dat ik voor de laatste oplossing ga. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:16

Ik laat mijn garage direct na oplevering door een andere aannemer plaatsen. Hierbij worden de vloerverwarmingsleidingen direct meegenomen en kunnen we de leidingen aansluiten op de verdeler in huis. Nog geen idee of ik dit direct laat doen, of dat we dit later gaan doen.

Hele garage wordt geisoleerd overigens, vloer, muren en dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Net officiële eerste bijeenkomst gehad van nieuw appartementencomplex. Positief: aanstaande buren (was eerste kennismaking) lijken zeer geschikt. Complex met 15 appartementen en 3 penthouses, alle bewoners zien eruit aalss normale, rustige en sociale mensen.
Negatief: oplevering weer later. Eind mei kregen we bericht dat we waren ingeloot in project, gehoopt was dat oplevering misschien nog wel voor kerst 2019 zou zijn. Bij tekenen in juli werd de opleveringstermijn veiligheidshalve op Q1 2020 gezet, vandaag hoorden we dat juni 2020 het nieuwe richtpunt is. Te veel asbest aanwezig in pand dat op plek staat waar alles komt en dat gesloopt dient te worden. Grrrrrrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-04 18:42

Garage bouwen we achteraf, heb een extra aansluiting laten maken zodat we de vloerverwarming kunnen doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-04 23:54
Gisteren voorschouw gehad... de voordeur zat er nog niet in (wordt pas als laatste gedaan) maar ook de tuindeur en de schuur staan er nog niet. Toch maar gemeld op het formulier.
Verkeerde loze leiding zit nu toch op de juiste plek, hebben ze netjes gedaan. We konden verder eerlijk gezegd maar weinig punten vinden, op verfplekken op vensterbanken en ramen na. Alleen het nisje in het de schaamwand die we hebben laten plaatsen vond ik slecht afgewerkt met het metalen profiel. Je moet toch iets te melden hebben :)

Op zolder de knieschotten nog even bekeken, en ik denk dat we de platen toch gaan vervangen door iets afneembaars zodat je er makkelijker achterkan. Zolang je er maar iets aan platen tegenaan hebt werkt de versteviging voor zover mijn natuurkundige kennis rijkt. Zolang je ze er maar niet allemaal tegelijk afhaalt.
De ruimte is wel kleiner dan we nu hebben, maar dat komt wschl. omdat we nu een dwarskap woning hebben.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
frumper schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:02:
Gisteren voorschouw gehad... de voordeur zat er nog niet in (wordt pas als laatste gedaan) maar ook de tuindeur en de schuur staan er nog niet. Toch maar gemeld op het formulier.
Verkeerde loze leiding zit nu toch op de juiste plek, hebben ze netjes gedaan. We konden verder eerlijk gezegd maar weinig punten vinden, op verfplekken op vensterbanken en ramen na. Alleen het nisje in het de schaamwand die we hebben laten plaatsen vond ik slecht afgewerkt met het metalen profiel. Je moet toch iets te melden hebben :)

Op zolder de knieschotten nog even bekeken, en ik denk dat we de platen toch gaan vervangen door iets afneembaars zodat je er makkelijker achterkan. Zolang je er maar iets aan platen tegenaan hebt werkt de versteviging voor zover mijn natuurkundige kennis rijkt. Zolang je ze er maar niet allemaal tegelijk afhaalt.
De ruimte is wel kleiner dan we nu hebben, maar dat komt wschl. omdat we nu een dwarskap woning hebben.
Meeste van die standaard prefab schuurtjes staan wel binnen een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 19:02
MadEgg schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:38:
[...]

Oh? Hoe steekt dat in elkaar dan? De zolder-ruimte wordt toch ook vrijwel overal als onbenoemde ruimte opgeleverd terwijl die wel geïsoleerd is?

Wij hadden de optie dus wel om de garage te laten isoleren, maar we vonden de meerwerkprijs te hoog.
De zolder is onderdeel van de schil van je woning, de garage staat er als aanhangsel tegen aan geplakt en is geen onderdeel van het isolerende jasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 19:02
asdf25 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:25:
[...]

Meeste van die standaard prefab schuurtjes staan wel binnen een dag.
Zeker, bij ons alle 28 in een dag en de volgende dag alle dakjes dicht geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

D.deJong schreef op zondag 27 januari 2019 @ 06:45:
[...]

De zolder is onderdeel van de schil van je woning, de garage staat er als aanhangsel tegen aan geplakt en is geen onderdeel van het isolerende jasje.
Dat snap ik. Maar als je die aangeplakte garage gaat isoleren betekent dat toch niet automatisch dat het een verblijfsruimte hoeft te zijn?

Zelfs het toevoegen van een dakkapel, dakraam, scheidingswand, wandcontactdozen en radiator op zolder maakte bij ons project nog niet dat ze de zolder als verblijfsruimte gingen beschouwen. Waarschijnlijk omdat de bouwer waarschijnlijk niet aan de eisen mbt ventilatie, geluidsniveau, verwarmingscapaciteit en dergelijke wil komen. Waarom zou dat dan voor een garage die geïsoleerd wordt anders zijn?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04 21:08
Over de garage heb ik ook getwijfeld. Vloer en dak zijn geïsoleerd. Muren niet, staat maar 2.5-3 meter tegen het huis aan en komt geen doorgang vanuit het huis naar de garage. Het wordt niet meer dan een berging, en mocht ik in de toekomst de muren nog willen isoleren dan is dat wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
D.deJong schreef op zondag 27 januari 2019 @ 06:47:
[...]

Zeker, bij ons alle 28 in een dag en de volgende dag alle dakjes dicht geplakt.
Ja ik maak me er ook niet druk over, maar je hoopt bij een voorschouw toch op dat het grotendeels gereed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 11:12

MAZZA

Barbie is er weer!

Algemene vraag: Hoe lang van te voren kregen jullie bericht wanneer de voorschouw plaats zou hebben? En hoe lang daarna de oplevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@MAZZA bij mijn vorige woning kreeg ik het denk een week of 3 van te voren. De opleverweek kreeg ik toen een maand of 2 van te voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Hier ben ik ook benieuwd naar. Oplevering is nog niet bekend, alleen vóór 1 maart.
(binnen 5 weken dus). Dat hebben we half november te horen gekregen.

Ik hoop wel nog op een voorschouw, maar gezien ze uiterlijk 2 weken voor oplevering de datum moeten doorgeven, zouden we dat bericht heel binnenkort moeten krijgen..
Kan dat ook een paar dagen vantevoren zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Hsb-3 er zit volgens mij geen verplichte termijn aan vast. Vooroplevering is wel verplicht, tenminste zo staat het in mijn overeenkomst. Ook ivm achterhouden van de laatste betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:19
MAZZA schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:45:
Algemene vraag: Hoe lang van te voren kregen jullie bericht wanneer de voorschouw plaats zou hebben? En hoe lang daarna de oplevering?
Ik kreeg een brief waarin zowel de datum van de voorschouw als oplevering werden genoemd. Deze brief kwam circa 2 weken voor de voorschouw. Een week of 6 eerder wisten we al dat (mits er geen tegenslagen zouden zijn) de oplevering in een bepaalde week zou plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Hoe hebben jullie het gedaan met de keuken waarvan de afspraak 20 weken van tevoren gemaakt moet worden?

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
MadEgg schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:30:
[...]

Dat snap ik. Maar als je die aangeplakte garage gaat isoleren betekent dat toch niet automatisch dat het een verblijfsruimte hoeft te zijn?

Zelfs het toevoegen van een dakkapel, dakraam, scheidingswand, wandcontactdozen en radiator op zolder maakte bij ons project nog niet dat ze de zolder als verblijfsruimte gingen beschouwen. Waarschijnlijk omdat de bouwer waarschijnlijk niet aan de eisen mbt ventilatie, geluidsniveau, verwarmingscapaciteit en dergelijke wil komen. Waarom zou dat dan voor een garage die geïsoleerd wordt anders zijn?
Wellicht verschilt het per vergunning?
Mijn zolder verdieping werd na keuze vloerverwarming aangemerkt als slaapkamer waardoor ze nu dus garanties moesten afgeven op ventilatie temperatuur etc.
In onze bouw was een optie om de garage om te toveren tot slaapkamer met eigen badkamer. Ik heb daar niet voor gekozen maar wilde wel graag de isolatie, dat kon dan weer niet omdat het dan weer als een verblijfsruimte aangemerkt zou worden. Ik heb dus nu geen mechanische ventilatie in mijn garage en geen temp garantie.
Overigens kan ik wel binnendoor naar de garage, een van de redenen waarom ik hem dus zelf ga isoleren. Dit kost straks anders onnodig extra warmte vanaf mijn woonkamer lijkt me.
Ook wil ik gewoon de ergste kou buiten houden. Mijn motor en auto van mijn vrouw komt er te staan tevens heb ik een waterpunt welke ik niet wil laten bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Remko.me schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:33:
Hoe hebben jullie het gedaan met de keuken waarvan de afspraak 20 weken van tevoren gemaakt moet worden?
Eh, naar een andere keukenboer gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-04 23:28

EiT

GeeMoney schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:38:
[...] Ik heb dus nu geen mechanische ventilatie in mijn garage en geen temp garantie.
Ik had juist gevraagd om MV in garage en toen gaven ze aan dat dit niet nodig zou zijn.
Komt alleen in keuken/wc/badkamer/washok. Ik vraag mij overigens wel af hoe dat gaat werken met een en suite tussen woonkamer en keuken.

[ Voor 4% gewijzigd door EiT op 27-01-2019 16:57 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Wij willen graag dat er tijdens de bouw periodiek controles worden uitgevoerd en niet alleen bij oplevering. Dit lijkt ons verstandig, mede na een tip hier op het forum. De bouwer werkt daar echter niet aan mee. Er zijn twee officiele kijkdagen ingepland en verder 'heeft de koper of een bouwkundige niets op de bouwplaats te zoeken'.

Wij hebben al een bouwkundige benaderd die naast de opleverkeuring ook tussentijds de bouwplaats op de juiste momenten wil bezoeken. Iemand met verstand van zaken dus en niet zomaar 'een koper'.

Ik snap dat de bouwer geen zin heeft in tussentijds gezeur dat in zijn ogen vertragend werkt. Zijn wij hier volkomen afhankelijk van de goodwill van de bouwer of zijn er andere redelijke (wettelijke) gronden om onze vraag meer kracht bij te zetten? Iemand een goede tip?

Onze indruk van het bouwbedrijf is dat niets mogelijk is, totdat er een wettelijke of andere verplichting is en dan schoorvoetend het minimum wordt gedaan. Die indruk is ook ontstaan doordat er weinig proactief wordt geinformeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:16
fjorden schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:33:
Wij willen graag dat er tijdens de bouw periodiek controles worden uitgevoerd en niet alleen bij oplevering. Dit lijkt ons verstandig, mede na een tip hier op het forum. De bouwer werkt daar echter niet aan mee. Er zijn twee officiele kijkdagen ingepland en verder 'heeft de koper of een bouwkundige niets op de bouwplaats te zoeken'.

Wij hebben al een bouwkundige benaderd die naast de opleverkeuring ook tussentijds de bouwplaats op de juiste momenten wil bezoeken. Iemand met verstand van zaken dus en niet zomaar 'een koper'.

Ik snap dat de bouwer geen zin heeft in tussentijds gezeur dat in zijn ogen vertragend werkt. Zijn wij hier volkomen afhankelijk van de goodwill van de bouwer of zijn er andere redelijke (wettelijke) gronden om onze vraag meer kracht bij te zetten? Iemand een goede tip?

Onze indruk van het bouwbedrijf is dat niets mogelijk is, totdat er een wettelijke of andere verplichting is en dan schoorvoetend het minimum wordt gedaan. Die indruk is ook ontstaan doordat er weinig proactief wordt geinformeerd.
De aannemer van ons huis geeft ook aan dat er "in principe" niemand op de bouw mag komen om voortgang te controleren of foto's te maken. Zij gooien dit op het paraplubegrip "veiligheid". In ons geval had ik gevraagd of ik zelf regelmatig wat foto's etc. mocht maken.

In je akte van levering staat waarschijnlijk vermeld dat je wel juridisch eigenaar bent van de grond, maar dat de feitelijke overdracht pas op moment van oplevering (van het complete huis) plaatsvindt. Juridisch gezien heb je volgens mij dus geen recht om jezelf toegang tot de bouwplaats te verschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
De regelgeving omtrent veiligheid en personen op de bouw zijn ook de laatste jaren een stuk strenger geworden. Vandaar dat hij geen onbekende derden op zijn bouwterrein wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

fjorden schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:33:
[...]
[...]
Lastige situatie. Ik neem aan de de bouwer nog wat andere woningen op te leveren heeft? Die voelt de bui al hangen; woensdag komt er een bouwkundige kijken namense de kopers van nr. 52, vrijdag eentje voor nr. 70 en volgende week maandag komt er weer een voor nr. 66. En tijdens de bouw valt er altijd iets op- of aan te merken; zeker door een bouwkundige, er zijn altijd wel twijfelachtige situaties.

Ik denk niet dat er een juridische grond is op basis waarvan je 'recht' hebt om vaker te komen kijken, maar daar heb ik ook niet veel verstand van. Ik denk wel dat, als dat juridische recht er niet is, je zeer weinig kans van slagen hebt om die bouwer hierin mee te krijgen...
Señor Sjon schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:08:
De regelgeving omtrent veiligheid en personen op de bouw zijn ook de laatste jaren een stuk strenger geworden. Vandaar dat hij geen onbekende derden op zijn bouwterrein wil.
In het kader van veiligheid maakt het natuurlijk geen snars uit dat er mensen op de bouw komen; helm op, korte instructie en onder begeleiding van (assistent-)uitvoerder. Ik denk zelf meer hetgeen wat ik hierboven beschrijf en dat "dat kan niet in het kader van veiligheid" wat beter klinkt "dat kan wel, maar wil ik niet want kost me tijd, moeite en gezeik" :9

[ Voor 26% gewijzigd door Harrie_ op 28-01-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Inmiddels heb je een verplichte poort-instructie voor je de bouw op mag, moet je registreren hoe en wat er op de bouwplaats werkt en niet werkt, etc, etc. Er is een hoop veranderd in dat opzicht. Eerste project waar ik werkte had niet eens bouwhekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04 08:32
Scheelt blijkbaar behoorlijk per project. Bij onze nieuwe woning is het geen probleem om even met de kinderen een kijkje te komen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
bizar...afgelopen weken hebben de nuts stilgelegen (zelfs als het boven de -6 was) omdat het tussen de 0 en 5 graden moet zijn. Vandaag gingen er mensen langs de bouwplaats en daar wisten ze te vertellen dat stedin ook deze en volgende week nog niet aan het werk gaan. Ik snap werkelijk waar niet waarom!?
Dadelijk maar eens met de bouwbegeleider bellen om te vragen hoe of wat. Op deze manier gaan ze week 11 ook niet halen natuurlijk....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 10:12
Volgens mij mogen ze niet van de gemeente aan de slag. Dat is echt niet iets waar Stedin zelf op zit te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kemperelly
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-07-2020
Waarschijnlijk heeft de gemeente een 'breekverbod' opgelegd. Tot dit opgeheven is mag er niet gewerkt worden.

+5 graden is normaal de ondergrens om met kabels te werken, daaronder is theoretisch kabel niet goed te verwerken zonder mogelijke beschadigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
Stedin heeft werk genoeg, en iedere dag dat ze niet aan de slag kunnen is voor hun een verloren dag. Ga er maar vanauit dat zodra ze aan de gang mogen dat ze dat ook meteen weer doen.

Bij ons stond er trouwens bij de kijkdagen vermeld dat kinderen <10 niet mee mochten. Maar het was geen enkel probleem op de dagen zelf dat hij meekwam. Wij hadden onze eerste kijkdag dat we naar binnen konden ook al vrij laat, dus echt gevaarlijk was het toen ook niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-04 09:25
Harrie_ schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:50:
In het kader van veiligheid maakt het natuurlijk geen snars uit dat er mensen op de bouw komen; helm op, korte instructie en onder begeleiding van (assistent-)uitvoerder.
Whoppa, €162,50 excl. BTW

Mensen zijn wat verwachtingen wat 'even tussendoor moet kunnen' betreft echt helemaal van het padje..
Snowhite0901 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:39:
bizar...afgelopen weken hebben de nuts stilgelegen (zelfs als het boven de -6 was) omdat het tussen de 0 en 5 graden moet zijn. Vandaag gingen er mensen langs de bouwplaats en daar wisten ze te vertellen dat stedin ook deze en volgende week nog niet aan het werk gaan. Ik snap werkelijk waar niet waarom!?
Dat snapt echt helemaal niemand, is echt geen pijl op te trekken en niemand maakt inzichtelijk wat er nou te verwachten valt. Het is echt drama het laatste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Señor Sjon schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:57:
Inmiddels heb je een verplichte poort-instructie voor je de bouw op mag, moet je registreren hoe en wat er op de bouwplaats werkt en niet werkt, etc, etc. Er is een hoop veranderd in dat opzicht. Eerste project waar ik werkte had niet eens bouwhekken...
Dat hadden we bij de vorige baas (een van de big 5) ook de laatste jaren, maar ik weet niet wat de wet- en regelgeving daarover zegt? Ik verwacht dat er ergens staat dat mensen die de bouw betreden geregistreerd moeten worden, 'voldoende instructie' gehad moeten hebben en de nodige PBM's moeten dragen en dat het aan de bouwer is om daar vervolgens invulling aan te geven?

Edit: ik ben weleens op projecten geweest waar ik vooraf complete video's moest bekijken en een 'test' in moest vullen voordat ik voorbij de poort kon, maar ik ben ook weleens op (kleinere) projecten geweest waar het als volgt ging:
• Heb je een helm? (zo nee: hier is er een te leen)
• Hier is je bezoekerspas, graag zichtbaar dragen, helm op en op de aangegeven looppaden blijven.

[ Voor 21% gewijzigd door Harrie_ op 28-01-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-04 09:25
Harrie_ schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:26:
[...]
Edit: ik ben weleens op projecten geweest waar ik vooraf complete video's moest bekijken en een 'test' in moest vullen voordat ik voorbij de poort kon, maar ik ben ook weleens op (kleinere) projecten geweest waar het als volgt ging:
• Heb je een helm? (zo nee: hier is er een te leen)
• Hier is je bezoekerspas, graag zichtbaar dragen, helm op en op de aangegeven looppaden blijven.
Ja, dat is de vertaling van "het gaat altijd goed tot het niet goed gaat".

Het achteraf aantonen dat de keten opdrachtgever/aannemer/onderaannemer/bezoeker aan al haar verplichtingen heeft voldaan na een ongeval is achteraf vrijwel ondoenlijk. Het is dus dat de sector door schade en schande wijs is geworden en bij voorkeur helemaal niemand op de bouw toelaat die er niks te zoeken heeft die geen waarde toevoegt (en ja dat is ook te beargumenteren dat dat juist wel het geval is) aan het proces van bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Ze hebben inmiddels de erker opgebouwd en de blokken staan klaar om de tweede verdieping op te bouwen inclusief het kraantje.
Alle andere woning hebben nu het dak er al op zitten dus ik vermoed dat dat bij ons ook niet lang meer zal duren. Mag ook wel gezien dat het weer nu begint te kwakkelen zou het wel lekker zijn als het snel dicht is zodat de bouw niet teveel vertraging oploopt.

erker_huis

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 28-01-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De Rikster schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:22:
[...]

Whoppa, €162,50 excl. BTW

Mensen zijn wat verwachtingen wat 'even tussendoor moet kunnen' betreft echt helemaal van het padje..

[...]

Dat snapt echt helemaal niemand, is echt geen pijl op te trekken en niemand maakt inzichtelijk wat er nou te verwachten valt. Het is echt drama het laatste jaar.
Ik ken nuts eigenlijk niet anders. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FataMan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-04 22:52
De Rikster schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:40:
[...]

Ja, dat is de vertaling van "het gaat altijd goed tot het niet goed gaat".

Het achteraf aantonen dat de keten opdrachtgever/aannemer/onderaannemer/bezoeker aan al haar verplichtingen heeft voldaan na een ongeval is achteraf vrijwel ondoenlijk. Het is dus dat de sector door schade en schande wijs is geworden en bij voorkeur helemaal niemand op de bouw toelaat die er niks te zoeken heeft die geen waarde toevoegt (en ja dat is ook te beargumenteren dat dat juist wel het geval is) aan het proces van bouwen.
Daarom bestaat er ook zoiets als VCA. Zolang een koper technisch gezien een leek is is het imo niet verstandig hem/haar zelfstandig rond te laten lopen op een bouwplaats.

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Ik had ergens gelezen dat vloerverwarming bij een inloopdouche niet aan te raden is ivm kalk. Ik neem zelf geen vloerverwarming maar laat de cv leiding wel lopen over de hele vloer, zodat de vloer ook warm wordt als de radiator aan staat. Zag vandaag dat de leidingen waren gelegd, maar nu ook waar de inloopdouche komt. Geldt dat kalk verhaal ook voor cv leidingen. Maw kan ik beter nu nog vragen om dit aan te passen? Voordat de cementvloer wordt gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Xtince schreef op maandag 28 januari 2019 @ 18:13:
Ik had ergens gelezen dat vloerverwarming bij een inloopdouche niet aan te raden is ivm kalk. Ik neem zelf geen vloerverwarming maar laat de cv leiding wel lopen over de hele vloer, zodat de vloer ook warm wordt als de radiator aan staat. Zag vandaag dat de leidingen waren gelegd, maar nu ook waar de inloopdouche komt. Geldt dat kalk verhaal ook voor cv leidingen. Maw kan ik beter nu nog vragen om dit aan te passen? Voordat de cementvloer wordt gelegd.
Volgens mij is het vooral om legionella tegen te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
frumper schreef op maandag 28 januari 2019 @ 18:17:
[...]

Volgens mij is het vooral om legionella tegen te gaan...
Heeft dat niet meer te maken met cv leidingen over waterleidingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kemperelly
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-07-2020
Vloerverwarming in de douche heb je sneller last van kalkaanslag op de tegels.

Vorig huis vloerverwarming door laten leggen in de douche met een grijzige tegel...geen last van kalk gehad en lekker warm aan de voeten...zou het zo weer doen..

Legionella in je CV lijkt me niet te kloppen..alsof je uit je CV leiding drinkt of douches neemt..

[ Voor 17% gewijzigd door kemperelly op 28-01-2019 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Foute post

[ Voor 94% gewijzigd door Wimhaw op 28-01-2019 18:38 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
BFmango schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:20:
[...]

Eh, naar een andere keukenboer gaan?
wat een onzin reactie... :?
iemand anders wel normale tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Remko.me schreef op maandag 28 januari 2019 @ 18:52:
[...]

wat een onzin reactie... :?
iemand anders wel normale tips?
2 zaken van belang. Levertijd keuken (is nu wel lang, maar 20 weken is mijn inziens extreem) en oplevertijd huis.
Bij ons zit er naar verwachting circa 8-10 weken tussen meetmoment en oplevering. Daarna nog opstookprotocol, stucwerk/renovlies, vloeren en dan pas keuken. Ik verwacht dus 12-14 weken na meetmoment de keuken te laten plaatsen. Dat is bij onze Next-keuken in principe geen probleem.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze vooral inmeten voor keukenblad en opvulstrips indien nodig, of heb ik het mis?

Als je het tijdspad kent zou ik gewoon een belletje naar meerdere merkdealers doen om na te vragen wat de levertijd bij hen is voor jouw merk keuken.

Tijdspad ziet er bij ons nu ongeveer zo uit:
1 kijkdag begin maart
2 inmeetdag begin april
3 voorschouw eind mei
4 oplevering juni

[ Voor 7% gewijzigd door DaWayne op 28-01-2019 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
DaWayne schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:02:
[...]

2 zaken van belang. Levertijd keuken (is nu wel lang, maar 20 weken is mijn inziens extreem) en oplevertijd huis.
Bij ons zit er naar verwachting circa 8-10 weken tussen meetmoment en oplevering. Daarna nog opstookprotocol, stucwerk/renovlies, vloeren en dan pas keuken. Ik verwacht dus 12-14 weken na meetmoment de keuken te laten plaatsen. Dat is bij onze Next-keuken in principe geen probleem.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze vooral inmeten voor keukenblad en opvulstrips indien nodig, of heb ik het mis?

Als je het tijdspad kent zou ik gewoon een belletje naar meerdere merkdealers doen om na te vragen wat de levertijd bij hen is voor jouw merk keuken.

Tijdspad ziet er bij ons nu ongeveer zo uit:
1 kijkdag begin maart
2 inmeetdag begin april
3 voorschouw eind mei
4 oplevering juni
thanks!

keuken is gekocht bij DB Keukens (ARMA keukens).
onze aannemer geeft aan: voor de bouwvak willen we gaan opleveren. Dat is tussen week 22 en 29 volgens hen als alles goed verloopt.
Omdat dit dus net een zomervakantie is, is het allemaal krapjes.

De vloeren moeten goed komen, zij zijn best flexibel en geven aan dat het wel goed gaat komen. Muren ook. Tuin is ook geen probleem.

Keuken kregen we het volgende te horen:
Door middel van deze brief willen we u informeren over de huidige levertijd, zodat u daar rekening mee kunt houden bij het plannen van de leverdatum.
De levertijd van keukens die wij leveren én voor u monteren, bedraagt gemiddeld 20 weken.

Ik vond 20 weken dus ook heel moeilijk in deze want dat kan zomaar betekenen dat wij ergens vastlopen als de bouwer het niet haalt of 'eerder' is.

Vandaar mijn vraag.

Super bedankt voor je tijdspad!

Pagina: 1 2 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2