shoombak schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:51:
Binnen onze gasloze woning wordt in de groepenkast 230V tot 2-fase aangehouden. Ik vraag me echter af of een 3fase niet noodzakelijk is als je een beetje deftig wilt koken op inductie? Ik lees dat tot 7,2kWh moet kunnen op deze aansluiting, maar dan ben ik gelimiteerd tot max 5 kookzones als ik snel rondkijk.
Iemand ervaring met gasloos/3fase?
230v met 2 fases klinkt als een kookgroep. Heeft je vraag nu betrekking op de hoofdaansluiting of de kookgroep?
Als je woning gasloos is lijkt het me sterk dat je niét een 3-fase aansluiting krijgt namelijk, de warmtepomp lust ook wel wat. Ik zou sowieso inzetten op 3x25A. Wij hebben de woning zelf gasloos gemaakt, en voor de warmtepomp moesten wij een krachtgroep regelen, dus daardoor gelijk op 3x25A aangesloten.
Een kookgroep (met 2 zekeringen van 16A aangesloten op dezelfde fase, dus twee groepen in één) is voor aardig wat kookplaten voldoende. Tot 4 kookplaatsen sowieso, 5 spant het erom, en met meer zul je krachtstroom nodig hebben.
Bij ons was de keuze tussen een gasaansluiting, een kookgroep of een krachtgroep. Gasaansluiting was standaard, kookgroep kostte iets van €250 en een krachtgroep €560. Wij hebben de stroomvoorziening aangepast op de keuken die we uitgezocht hebben, en daarvoor is een 2-fase kookgroep voldoende (4 pits, 80cm kookplaat). Daarom de €310 extra er niet aan uit gegeven. Een extra krachtgroep trekken naar de keuken is ook niet gek veel werk (of kostbaar), dus ik zou het echt laten afhangen van wat voor keuken je er initieel in wilt zetten en niet te veel rekening houden met een eventuele toekomstige aanpassing.