Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 190 191 Laatste
Acties:
  • 1.795.766 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:44

Toppe

Oké ✅

eaglenest37 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:40:
Wij gaan vandaag tekenen voor ons eerste nieuwbouwhuis (tweekapper). Dit wordt ons tweede huis.

Nu zie ik dat er vanuit het project al veel mogelijkheden zijn voor meerwerk. De prijzen hiervan zijn bekend, maar ben nu aan het kijken wat verstandig is. Moet nog uitzoeken wat de prijzen zijn als het buiten de aannemer om gaat.

Ik kijk niet alleen naar de prijs, maar ook wat is nu verstandig i.v.m. planning, garantie enz.

Opties die we zouden willen via het project.
Begane grond:
- Uitbouw
- vergroten hal
- trapkast in hal
- misschien nog een kast richting de kamer/keuken
- Deur tussen garage en keuken

Eerste verdieping:
- vergroten hal
- Inloopkast grote slaapkamer

2de verdieping:
- indeling met 2 kamers
- dakkapel

Leidingen moeten we nog even goed naar kijken voor onder andere IT, Home Automation, enz.

Wat we nog meer willen, maar nog niet weten of we dit via het project willen of later laten doen:
- Zonnepannelen
- Wandafwerking (Stucen, glasvliesbehang met sauswerk)
- Misschien nog een vliering laten maken
- Overkapping tegen de keuken
- Tuininrichting

Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
En zijn er misschien mensen uit de regio Waalwijk die goede ervaringen hebben met bedrijven/mensen die deze werkzaamheden zouden kunnen uitvoeren na oplevering.
toon volledige bericht
Lijkt me verstandiger om gewoon een kavel te kopen en zelf te bouwen. Maar goed, dat terzijde.

Als je geen ellende wilt moet je alles via je aannemer doen maar de kosten zullen daar ook naar zijn. Wil je besparen moet je het achteraf doen.

Ruwbouw opties zoals uitbouw, vergroten van hal enzo zou ik altijd via de aannemer doen. Heb je meteen je elektra en alles al op de juiste plek zitten.

Wij laten het meeste via de aannemer doen, alleen de vloer op de eerste etage en zolder leggen we zelf. Keuken kan niet vanuit de bouw dus dat komt na oplevering. Verder is alles klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 05-05-2021 10:56 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaglenest37
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07-2024
Deleon78 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:49:
[...]

Topic al beeeetje gelezen?
Heb al een heel stuk gelezen en volg het topic nu ongeveer een week actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaglenest37
Toppe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:53:
[...]

Lijkt me verstandiger om gewoon een kavel te kopen en zelf te bouwen. Maar goed, dat terzijde.

Als je geen ellende wilt moet je alles via je aannemer doen maar de kosten zullen daar ook naar zijn. Wil je besparen moet je het achteraf doen.

Ruwbouw opties zoals uitbouw, vergroten van hal enzo zou ik altijd via de aannemer doen. Heb je meteen je elektra en alles al op de juiste plek zitten.

Wij laten het meeste via de aannemer doen, alleen de vloer op de eerste etage en zolder leggen we zelf. Keuken kan niet vanuit de bouw dus dat komt na oplevering. Verder is alles klaar.
Als er kavels te koop waren in de regio, dan had dat ook mijn voorkeur gehad, maar dat is helaas niet het geval. En verder weg gaan is geen optie i.v.m. de kids (11 jaar) die hier hun hele leven en vriendjes hebben.

Denk dat wij uiteindelijk de belangrijke zaken ook via de aannemer laten lopen, omdat de elektra enz dan idd goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wij gaan vandaag tekenen voor ons eerste nieuwbouwhuis (tweekapper). Dit wordt ons tweede huis.

Nu zie ik dat er vanuit het project al veel mogelijkheden zijn voor meerwerk. De prijzen hiervan zijn bekend, maar ben nu aan het kijken wat verstandig is. Moet nog uitzoeken wat de prijzen zijn als het buiten de aannemer om gaat.

Ik kijk niet alleen naar de prijs, maar ook wat is nu verstandig i.v.m. planning, garantie enz.

Begane grond:
- Uitbouw
- vergroten hal
- trapkast in hal
- misschien nog een kast richting de kamer/keuken
- Deur tussen garage en keuken

Eerste verdieping:
- vergroten hal
- Inloopkast grote slaapkamer

2de verdieping:
- indeling met 2 kamers
- dakkapel

Leidingen moeten we nog even goed naar kijken voor onder andere IT, Home Automation, enz.

Wat we nog meer willen, maar nog niet weten of we dit via het project willen of later laten doen:
- Zonnepannelen
- Wandafwerking (Stucen, glasvliesbehang met sauswerk)
- Misschien nog een vliering laten maken
- Overkapping tegen de keuken
- Tuininrichting

Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
En zijn er misschien mensen uit de regio Waalwijk die goede ervaringen hebben met bedrijven/mensen die deze werkzaamheden zouden kunnen uitvoeren na oplevering.
toon volledige bericht
Wij laten ruwbouw zaken en opties zoals WCD, loze leidingen, etc. door de aannemer doen want dit is lastig(er) achteraf. Ook een binnendeur naar de garage laten wij in 1 keer netjes regelen door de bouwer.
E.e.a. hangt natuurlijk ook af van de prijzen van je aannemer natuurlijk. Bij ons kost een loze leiding bijvoorbeeld 100 euro. Daar ga ik het zelf achteraf niet voor doen dus laat ik er 20 installeren voor Home automation, camera's, speakers, netwerk, etc..

Zonnepanelen doen we achteraf (scheelt een paar duizend euro), de badkamer meubels doen we gedeeltelijk achteraf (want goedkoper) en de muurtjes van Ytong voor wat extra zolderkamertjes doe ik ook zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 19:40

koekjah

Luctor et emergo

Afas schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:35:
[...]

Mijn vloerverwarming ging tot 40 graden (geen warmtepomp maar cv) en daarvoor heb ik het wel gedaan. Ik vermoed dat het met 30 graden niet veel kwaad kan omdat het temperatuurverschil tussen de vloer en de buizen niet meer dan 10 graden is. Bij twijfel navragen bij de installateur. Hoe lang ligt de dekvloer er al in?

Ik weet niet hoe ver je bent maar in mijn geval moest de verwarming ook aan omdat de betonvloer te vochtig was om de houten vloer er in te leggen. Dan is het een beetje schipperen om zowel het protocol te volgen en ook het vocht uit de vloer te krijgen.
Ze moeten nog beginnen met bouwen, dus hebben nog wel even. Maar aangezien dit onderwerp werd besproken, was ik benieuwd naar de nieuwere vormen van verwarming irt het opstookprotocol.

@Dutchylex 100 euro voor een loze leiding? Vragen ze hier het dubbele voor!

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
koekjah schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:31:
[...]

@Dutchylex 100 euro voor een loze leiding? Vragen ze hier het dubbele voor!
Dat bedoel ik, er zitten enorme verschillen in. Mijn zwager heeft een huis gekocht bij BAM en kan zelfs niet eens leidingen extra laten leggen of muurtjes etc. laten verplaatsen. Ik kan (in theorie) alles aanpassen wat ik wil, zolang het geen dragende muur is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

eaglenest37 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:14:
[...]

Als er kavels te koop waren in de regio, dan had dat ook mijn voorkeur gehad, maar dat is helaas niet het geval. En verder weg gaan is geen optie i.v.m. de kids (11 jaar) die hier hun hele leven en vriendjes hebben.

Denk dat wij uiteindelijk de belangrijke zaken ook via de aannemer laten lopen, omdat de elektra enz dan idd goed zitten.
Hou er wel rekening mee dat aannemers in project bouw echt lang niet zo flexibel is als zelfbouw.

Sommige opties zullen ze niet willen doen omdat ze sommige gevallen weer langs de constructeur moeten en afhankelijk van de vergunning status opnieuw aanvragen.

Heb je al eens bij de aannemer gevraagd wat er überhaupt mogelijk is en tegen welke kosten?

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 05-05-2021 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomk10
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 11:35
Fireball86 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:49:
[...]

Dat is wel heel grappig! @timsurname ook. Waaraan herkende jij het?
Aan te bouwtekening maar ook toen ik je user account aan had geklikt en de naam zag. Verder op nog een post over een drone en toen wist ik het wel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaglenest37
Toppe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:37:
[...]

Hou er wel rekening mee dat aannemers in project bouw echt lang niet zo flexibel is als zelfbouw.

Sommige opties zullen ze niet willen doen omdat ze sommige gevallen weer langs de constructeur moeten en afhankelijk van de vergunning status opnieuw aanvragen.

Heb je al eens bij de aannemer gevraagd wat er überhaupt mogelijk is en tegen welke kosten?
We hebben de meerwerklijsten ontvangen en daarin zijn de meeste zaken mogelijk die in mijn opsomming staan. Alleen de buiten overkapping is geen optie, maar dat hoeft ook niet meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaglenest37
Dutchylex schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:36:
[...]

Dat bedoel ik, er zitten enorme verschillen in. Mijn zwager heeft een huis gekocht bij BAM en kan zelfs niet eens leidingen extra laten leggen of muurtjes etc. laten verplaatsen. Ik kan (in theorie) alles aanpassen wat ik wil, zolang het geen dragende muur is...
Bij ons kost een extra loze leiding vanuit de meterkast €130,-
Ze hebben ook een aantal pakketten gemaakt, waarin meerdere opties opgenomen zijn.

Wordt dus nog een heel gepuzzel.
Netwerk kabels zal ik waarschijnlijk zelf aanleggen, want van die meerprijzen wordt je weer niet vrolijk:
- Het bedraden en afmonteren van een aanwezige ledige leiding voor telefoon/data (UTP)(Cat
€155,-
- Compleet aansluitpunt geschikt voor telefoon/data (UTP)(Cat 6)
€270,-
Moet alleen nog even navragen wat precies het verschil tussen deze 2 opties is. Vermoed de eerste voor het gebruik bij een bestaande loze leiding en de tweede inclusief een loze leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Toppe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:37:
[...]

Ligt heel erg aan de aannemer en ook wel soort project. Bij ons kon bijna alles als je maar betaalde. Zijn dan ook 6 verschillende huizen geworden, met allemaal andere uitbouwen. (Basishuis is wel hetzelfde). Uitbouwen varieert, van een erker aan de voorzijde, achteruitbouw 1,2 of 3,32. Uitbouw garage en omzetting naar woonruimte ( in 3 verschillende soorten). Basis optielijst was bij ons beperkt echter kon je alles aanvragen, hoe jij het wilde hebben en heb van geen een koper gehoord dat er bij voorbaat nee werd gezegd.

Enige wat niet doorging was vervaning plaatmateriaal naar Rockpanel (inplaasts van geschilderd multiplex) , omdat daar niet iedereen akkoord mee ging en ze dat uniform wilde houden.

Dus dat het in projectbouw niet kan ben ik het niet mee eens. Het zal mischien niet altijd gaan en bij een rijtjeswoning zal minder kunnen dan een vrijstaande woning, maar dat bijvoorbaat minder/ bijna niets kan is bij mijn ervaring niet waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:03
Hanzul schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:50:
[...]

Ligt heel erg aan de aannemer en ook wel soort project. Bij ons kon bijna alles als je maar betaalde. Zijn dan ook 6 verschillende huizen geworden, met allemaal andere uitbouwen. (Basishuis is wel hetzelfde). Uitbouwen varieert, van een erker aan de voorzijde, achteruitbouw 1,2 of 3,32. Uitbouw garage en omzetting naar woonruimte ( in 3 verschillende soorten). Basis optielijst was bij ons beperkt echter kon je alles aanvragen, hoe jij het wilde hebben en heb van geen een koper gehoord dat er bij voorbaat nee werd gezegd.

Enige wat niet doorging was vervaning plaatmateriaal naar Rockpanel (inplaasts van geschilderd multiplex) , omdat daar niet iedereen akkoord mee ging en ze dat uniform wilde houden.

Dus dat het in projectbouw niet kan ben ik het niet mee eens. Het zal mischien niet altijd gaan en bij een rijtjeswoning zal minder kunnen dan een vrijstaande woning, maar dat bijvoorbaat minder/ bijna niets kan is bij mijn ervaring niet waar.
Je leest meer dat dingen niet kunnen dan de uitzondering dat zelfs buiten de optielijst nog dingen kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Hanzul schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:50:
[...]

Maar 6 of 60 woningen is wel een groot verschil, 60 woningen volledig naar wens van de koper opleveren is een hele dure optie.

Ken wel een aantal andere die voor nieuwbouw hebben gekozen waarbij in eens 150 woningen worden gebouwd en daar krijg je een A4’tje waarin je wat dingen kan aanvinken, meer dan dat was daar echt niet mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 05-05-2021 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Als het over loze leidingen gaat: Ik zou navragen of ze alleen maar gladde buis gebruiken of ook geribbelde buizen? Dat laatste kan bij grote lengtes en meerdere bochten last geven om met een trekveer de kabels er door te trekken. Zeker bij dikkere kabels.

Mijn huis is opgeleverd met grotendeels gladde buis maar ik vermoed dat die op enig moment op was dus op een aantal plekken waar ze op het laatst nog sleuven moesten frezen zit geribbelde buis inclusief een paar haakse bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Afas schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:18:
Als het over loze leidingen gaat: Ik zou navragen of ze alleen maar gladde buis gebruiken of ook geribbelde buizen? Dat laatste kan bij grote lengtes en meerdere bochten last geven om met een trekveer de kabels er door te trekken. Zeker bij dikkere kabels.

Mijn huis is opgeleverd met grotendeels gladde buis maar ik vermoed dat die op enig moment op was dus op een aantal plekken waar ze op het laatst nog sleuven moesten frezen zit geribbelde buis inclusief een paar haakse bochten.
Bij ons werden (en worden) al de loze leidingen opgeleverd met een zwarte schakel/stroomdraad erdoor heen. Dat heb ik best vaak gezien bij andere nieuwbouw huizen. Super gemakkelijk om daarna kabels te trekken zonder veer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Dutchylex schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:36:
[...]

Bij ons werden (en worden) al de loze leidingen opgeleverd met een zwarte schakel/stroomdraad erdoor heen. Dat heb ik best vaak gezien bij andere nieuwbouw huizen. Super gemakkelijk om daarna kabels te trekken zonder veer...
Bij mijn woning zat er een dunne draad in. Die draad is bedoeld om de trekveer er doorheen te trekken en aan de trekveer maak je vervolgens de kabel vast die je er doorheen wilt trekken. Het kan zijn dat ze bij jouw huis er dikkere draad in hebben gedaan waarmee je direct de kabel er doorheen kan trekken, dat was bij mij niet zo. Het probleem van die geribbelde buis is overigens dat een elektriciteits- of datakabel niet zo flexibel is als de veer of de draad en het uiteinde dan elke keer in de ribbels komt, zeker bij haakse bochten. Als het om een kort stukje gaat kom je er wel door maar als je loze leidingen hebt van 10+ meter met meerdere bochten kan het een probleem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bij ons huis is een klein kleurverschil te zien tussen de driehoek van het dak en de rest van het (zes weken oude) metselwerk. Zou dat na een tijdje gelijktrekken?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En is het normaal dat de eerste rij stenen (onder peil) bij met name de schuifpui zo’n griebuszooi is? Het is redelijk schots en scheef met missende stukjes voeg.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Recoil schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:50:
Bij ons huis is een klein kleurverschil te zien tussen de driehoek van het dak en de rest van het (zes weken oude) metselwerk. Zou dat na een tijdje gelijktrekken?

[Afbeelding]

En is het normaal dat de eerste rij stenen (onder peil) bij met name de schuifpui zo’n griebuszooi is? Het is redelijk schots en scheef met missende stukjes voeg.
[Afbeelding]
Ik ben geen expert maar dat onderste lijkt mij zeker niet de bedoeling. Het voegwerk moet toch gewoon netjes zijn? Ook al ligt het straks uit het zicht.

En bij dat metswelwerk lijkt wel alsof er een net iets andere mix/batch aan wildverband is gebruikt, maar het kan ook zijn dat het voegwerk in andere omstandigheden is gedaan. Volgens mij kan vorst of veel regen bijvoorbeeld ook zorgen voor een andere kleur voegwerk.

Vond dit wel een interessante casus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 21:08
@Recoil een deel van de voegen onder de driehoek lijken wel lichter en/of meer gevuld of zijn uitgeslagen.
Als het uitslag is dan gaat het hopelijk weg, als het een lichtere voeg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mm, het lijkt erop dat ik maar even moet afwachten dan.. het lijkt me niet dat ze dat over kunnen doen als het echt niet goed zit.

@finsdefis ik kan helaas niet bij die databank. Is er in het voordeel van de aannemer beslist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:02
Ik heb tijdens het klussen, ongeveer 3,5 weken, de stekker van de wtw eruit getrokken. Dit werd geadviseerd door de uitvoerder, logisch ook want je wilt geen stof in je kanalen. Nu bedenk ik me wat er gebeurt is met de instellingen van de unit zelf. Is de inregeling nu verloren? Of vindt inregeling alleen bij de ventielen plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Laatst online: 07:43

vliegnerd

Nintendo fan.

mister_S schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:00:
Ik heb tijdens het klussen, ongeveer 3,5 weken, de stekker van de wtw eruit getrokken. Dit werd geadviseerd door de uitvoerder, logisch ook want je wilt geen stof in je kanalen. Nu bedenk ik me wat er gebeurt is met de instellingen van de unit zelf. Is de inregeling nu verloren? Of vindt inregeling alleen bij de ventielen plaats?
Mag geen probleem zijn. Ander moet na een stroomstoring of defect apparaat met aardlekprobleem (waarbij de betreffende aardlek uitschakelt) telkens een monteur langskomen? Lijkt niet logisch.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Recoil schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:54:
Mm, het lijkt erop dat ik maar even moet afwachten dan.. het lijkt me niet dat ze dat over kunnen doen als het echt niet goed zit.

@finsdefis ik kan helaas niet bij die databank. Is er in het voordeel van de aannemer beslist?
Vreemd, via Google kan ik de link wel openen.

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-04 08:31
Onze technische ruimte is ingericht *O*

Het is zo'n 8m2 met veel loze ruimte.. we willen graag een wasbak erin en een wasmachine.
Nu dacht ik om een kast om de wtw unit te bouwen, met verwijderbare panelen in het geval onderhoud nodig is. Met daarop dus wat extra plankruimte als resultaat.
Is dit mogelijk gezien de ventilatie behoefte van de installatie zelf? En is zo'n omkasting redelijk (spat) waterdicht te krijgen? Iemand ideeën?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wij zijn bezig met uitzoeken of we iets over die sloot heen mogen zetten. Gister gemaild met het waterschap of er nog spelregels aan vast zitten.

Het is een meldingsplicht, zolang we maar voldoen aan de algemene regels die ze opgesteld hebben.

Opzich zijn die vrij duidelijk, maar ik zou graag het een en ander getoetst hebben op onze wensen. Waterschap geeft aan dit niet te doen en verwijst ons naar de gemeente. Die geven aan dat het waterschap hier over gaat.

Nu ben ik dus opzoek naar een adresje die (tegen betaling) de theorie kan omzetten naar de praktijk. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
vliegnerd schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:05:
[...]

Mag geen probleem zijn. Ander moet na een stroomstoring of defect apparaat met aardlekprobleem (waarbij de betreffende aardlek uitschakelt) telkens een monteur langskomen? Lijkt niet logisch.
In mijn geval is het al een aantal weken van het stroom af, dus ik dacht misschien is het geheugen inmiddels helemaal gewist. Ik weet alleen niet of inregeling ook met het apparaat zelf te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
eaglenest37 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Bij ons kost een extra loze leiding vanuit de meterkast €130,-
Ze hebben ook een aantal pakketten gemaakt, waarin meerdere opties opgenomen zijn.

Wordt dus nog een heel gepuzzel.
Netwerk kabels zal ik waarschijnlijk zelf aanleggen, want van die meerprijzen wordt je weer niet vrolijk:
- Het bedraden en afmonteren van een aanwezige ledige leiding voor telefoon/data (UTP)(Cat
€155,-
- Compleet aansluitpunt geschikt voor telefoon/data (UTP)(Cat 6)
€270,-
Moet alleen nog even navragen wat precies het verschil tussen deze 2 opties is. Vermoed de eerste voor het gebruik bij een bestaande loze leiding en de tweede inclusief een loze leiding.
Kan altijd erger. BAM laat geen loze leidingen toe, maar tijdens het meerwerk gesprek wel gewoon doodleuk melden dat je eigenlijk wel op elke verdieping UTP nodig hebt omdat je anders geen WiFi hebt. UTP-CAT6 kost 310 per punt.

Ook standaard geen stroompunt achter het huis, geen mantelbuis mogelijk vanaf de meterkast, dus even 430 euro aftikken voor een stopcontact aan de achtergevel. Zou wel eventueel stroom kunnen aftappen van het lichtpunt op de achtergevel, maar die zit waarschijnlijk op dezelfde groep als de woonkamerverlichting, dus lijkt me niet zo'n strak plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Z___Z schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:50:
[...]
Ook standaard geen stroompunt achter het huis, geen mantelbuis mogelijk vanaf de meterkast, dus even 430 euro aftikken voor een stopcontact aan de achtergevel. Zou wel eventueel stroom kunnen aftappen van het lichtpunt op de achtergevel, maar die zit waarschijnlijk op dezelfde groep als de woonkamerverlichting, dus lijkt me niet zo'n strak plan.
Bij mij werd dat stroompunt achter het huis ook gewoon op de groep van binnen gezet, dus spreek duidelijk af dat het een eigen groep krijgt!
Ik kan gelukkig onder de fundering nog zelf een nieuwe trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Farmerwood schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:32:
[...]

Bij mij werd dat stroompunt achter het huis ook gewoon op de groep van binnen gezet, dus spreek duidelijk af dat het een eigen groep krijgt!
Ik kan gelukkig onder de fundering nog zelf een nieuwe trekken
yep stond specifiek genoemd, aparte groep, belastbaar tot 3,7 kW. Verkoopbegeleider vond wel dat de tuinverlichting op een koppeldoos aangesloten moest worden ipv op dit losse stopcontact, maar je kon geen koppeldoos krijgen op een aparte groep, dus ik zei maar dat het voor de elektrische BBQ was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Laatst online: 30-04 19:40

koekjah

Luctor et emergo

Wat een onzin... of ze nou een wcd afmonteren of een lasdoos....

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
nel!s schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:49:
Onze technische ruimte is ingericht *O*

Het is zo'n 8m2 met veel loze ruimte.. we willen graag een wasbak erin en een wasmachine.
Nu dacht ik om een kast om de wtw unit te bouwen, met verwijderbare panelen in het geval onderhoud nodig is. Met daarop dus wat extra plankruimte als resultaat.
Is dit mogelijk gezien de ventilatie behoefte van de installatie zelf? En is zo'n omkasting redelijk (spat) waterdicht te krijgen? Iemand ideeën?

***members only***
Wat voor vloer ga je daar leggen? En doe je dat om de installatie heen?
Mijn technische ruimte wordt ook best groot dus wil de ruimte ook goed benutten..
Hebben anderen de wanden ook laten afwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
Yaa87 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:44:
[...]

Mijn technische ruimte wordt ook best groot dus wil de ruimte ook goed benutten..
Wij hebben de pvc vloer laten doorleggen. Ze hebben heel mooi rondjes uitgesneden ronde de poten van de WTW terwijl die eenvoudig op te tillen is. De muren zijn in de latex gezet ivm stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
Toppe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:53:
[...]

Valt toch wel mee? Ik zie veel opties die vaak vanuit de bouw aangeboden worden. Enkel de vergrote hal en overloop e.d. zullen lastig worden, maar vaak zie je dat men daar prima een compromis op kan sluiten.
Dutchylex schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:33:
[...]

Ik heb mijn huidige zolder met metalstuds en gips gemaakt met daar tussen isolatie materiaal en electra. En dan standaard deuren met een kozijn. Dit vond ik allemaal redelijk eenvoudig te maken in een paar dagen.

Ik ga in mijn nieuwe huis (zoals een klein stukje terug te lezen is) proberen met Ytong blokken wanden te maken met een verlaagd plafond.
Mag ik vragen waarom je nu voor een andere opbouw kiest? Gewoon, omdat het kan, of zijn er aan de vorige opbouw zaken niet goed bevallen waar je nu iets anders mee wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Mag ik vragen waarom je nu voor een andere opbouw kiest? Gewoon, omdat het kan, of zijn er aan de vorige opbouw zaken niet goed bevallen waar je nu iets anders mee wil?
De voornaamste reden is dat we er een bergzolder op willen maken en de constructie met 10mm Ytong blokken beter geschikt hiervoor is (heb ik begrepen in ieder geval). Daarnaast lijkt het me niet heel veel moeilijker te maken en is het gevoelsmatig iets robuuster en kunnen we gemakkelijker zwaardere items aan de muren hangen. Verder is het qua kosten gelijkwaardig of zelfs goedkoper.

Maar we zijn nu ook erg tevreden over de metalstud met gips. Het is dus kiezen tussen 2 prima opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Yaa87 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:44:
[...]

Ik denk een verhoogd stuk met tegels naast de wtw. Verder een stuk goedkoop zijl vermoed ik, maar kan evt de hele ruimte laten betegelen als die apparaten tijdelijk te verplaatsen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-03 14:22
nel!s schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:43:
[...]

Ik denk een verhoogd stuk met tegels naast de wtw. Verder een stuk goedkoop zijl vermoed ik, maar kan evt de hele ruimte laten betegelen als die apparaten tijdelijk te verplaatsen zijn.
Is er een reden dat je deze ruimte per se wilt betegelen (en ook al een spatwaterdichte omkasting wilt). Komt er zo vaak water uit een wasmachine/droger zetten dat je de vloer lekdicht wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FokschaapX
  • Registratie: Mei 2021
Op basis van de bouwtekeningen (en de NVM meetinstructie) kom ik op een ander gebruiksoppervlak uit dan de projectontwikkelaar. De projectontwikkelaar is echter niet bereid om hierover in discussie te gaan of om inzicht te geven in hun meetrapportage.

Ik heb het huis nu in optie en wordt verzocht om akkoord te gaan op basis van onvolledige informatie. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
FokschaapX schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:15:
Op basis van de bouwtekeningen (en de NVM meetinstructie) kom ik op een ander gebruiksoppervlak uit dan de projectontwikkelaar. De projectontwikkelaar is echter niet bereid om hierover in discussie te gaan of om inzicht te geven in hun meetrapportage.

Ik heb het huis nu in optie en wordt verzocht om akkoord te gaan op basis van onvolledige informatie. Heeft iemand hier ervaring mee?
Waar maak je je druk om? (Oprechte vraag, niet sarcastisch of whatever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
896gerard schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:14:
[...]

Is er een reden dat je deze ruimte per se wilt betegelen (en ook al een spatwaterdichte omkasting wilt). Komt er zo vaak water uit een wasmachine/droger zetten dat je de vloer lekdicht wilt hebben?
Sommige dingen doe je ook omdat ze maar 1x of misschien (hopelijk) wel nooit voor komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FokschaapX
Deleon78 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:16:
[...]

Waar maak je je druk om? (Oprechte vraag, niet sarcastisch of whatever)
De marktwaarde van de woning mocht ik het op enig moment moeten verkopen. Ik heb nu alleen het totale gebruiksoppervlak gekregen, terwijl ik zelf op iets anders uitkom. Bovendien weet ik niet in hoeverre dit totale gebruiksoppervlak gerekend mag worden als woonoppervlak (wat een belangrijke waarde is voor funda).

Mijn zorg is dat ik nu een huis voor 150m2 GO koop, en dat dit bij eventuele verkoop na taxatie 140m2 blijkt te zijn, waarvan 120m2 aan woonoppervlak.

Daarom wil ik graag weten hoe zij het totaal GO hebben berekend en hoe dit is onderverdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
FokschaapX schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:19:
[...]

De marktwaarde van de woning mocht ik het op enig moment moeten verkopen. Ik heb nu alleen het totale gebruiksoppervlak gekregen, terwijl ik zelf op iets anders uitkom. Bovendien weet ik niet in hoeverre dit totale gebruiksoppervlak gerekend mag worden als woonoppervlak (wat een belangrijke waarde is voor funda).

Mijn zorg is dat ik nu een huis voor 150m2 GO koop, en dat dit bij eventuele verkoop na taxatie 140m2 blijkt te zijn, waarvan 120m2 aan woonoppervlak.

Daarom wil ik graag weten hoe zij het totaal GO hebben berekend en hoe dit is onderverdeeld.
Kun je niet de documenten voor de omgevingsvergunning aanvragen bij de gemeente? Kan zijn dat daar wat in staat?

Verder geen ervaring mee, maar volgens mij gaat de GO zoals die in het kadaster staat gewoon mee naar de Funda-advertentie. Dus daar zou je geen last van hoeven ondervinden, mits het binnen een redelijke marge zit (daar zijn wel wat casussen over te vinden).

[ Voor 14% gewijzigd door finsdefis op 07-05-2021 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 19:45
FokschaapX schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:19:
[...]

Dat verschil kan in verschillende factoren zitten, zoals:
- schuine wanden, onder een schuine wand leg je wel een vloer vanwege het vloeroppervlakte, maar pas vanaf 1,5 meter hoogte is het een woonoppervlakte, daaronder is het alleen gebruiksoppervlakte (schuur/garage/berging)
- een onverwarmde ruimte gescheiden van de hoofdwoning, zoals een aangebouwde garage of bijkeuken is dan geen woonoppervlakte tenzij je verwarming en isolatie gaat aanbrengen
- een ruimte van minder dan 0,5m2 zonder daglicht (trapkast/meterkast) telt dan weer niet mee als woonoppervlak, wel als gebruiksoppervlakte
- kelder zonder daglicht, maar wel hoger dan 2 meter plafond, dit is dan wel woonoppervlakte
- ruimtes groter dan 4m2, ook al is het plafond niet overal 2 meter hoog, kan wel worden meegenomen als woonfunctie ruimte

dit is hoe ik het mij ongeveer kon herinneren (onze trapkast had een plafond van 2 m hoogte en bruikbaar vloeroppervlakte groter dan een bepaald oppervlakte, waardoor er vanuit de bouw een lichtpunt met schakelaar bij moest komen omdat de functie van de ruimte dan anders zou zijn dan een kleine trapkast, of een plek zoals de meterkast met een kleiner oppervlakte, die dus geen verlichting verplicht had).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
finsdefis schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:23:
[...]

Kun je niet de documenten voor de omgevingsvergunning aanvragen bij de gemeente? Kan zijn dat daar wat in staat?
In het aanvraagformulier bij de omgevingsvergunning staat de oppervlakte. Maar die vult de projectontwikkelaar zelf in. Als het projectmatige bouw is, kun je wat meer geluk hebben als een bouwkundig tekenbureau gecombineerde vergunning voor grote aantallen woningen in dient, dan zit er meestal een lijst bij met oppervlaktes die ze als het goed is uit de tekensystemen halen. Ook dan wordt er meestal in het voordeel van de ontwikkelaar naar boven afgerond.

Je hebt trouwens weinig in te brengen want de koop-aanneemovereenkomst sluit standaard over- of ondermaat uit. En voor jou 10 anderen in deze markt.Enige wat je kunt doen is als je er van overtuigd bent dat je eigen berekening goed is voor jezelf bepalen of je de koopprijs dan te verantwoorden vindt. Er is trouwens wel jurisprudentie over maatverschillen maar je komt pas ergens als de verschillen heel erg fors zijn waarmee de vraag ontstaat of hetgeen je gekocht hebt nog geschikt is voor beoogd gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
[...]

Het liefste zou ik er een badkamer van maken met hoek douche in de achterste hoek, dan een toilet en een wasbak, allemaal aan de hoge wand. Ik speel nog met het ontwerp - er zou dan een wand komen om de badkamer af te sluiten, en daarbinnen heb je dan de omkasting van de wtw. Moet gewoon even kritisch nadenken of dat niet zwaar onhandig wordt op termijn, maar als de omkasting met panelen wordt gemaakt die verwijderbaar zijn dan kan het misschien best goed.. ik zie wel eens kleinere badkamers dan 1,31x3,10m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FokschaapX
Afas schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:30:
[...]
Je hebt trouwens weinig in te brengen want de koop-aanneemovereenkomst sluit standaard over- of ondermaat uit. En voor jou 10 anderen in deze markt.Enige wat je kunt doen is als je er van overtuigd bent dat je eigen berekening goed is voor jezelf bepalen of je de koopprijs dan te verantwoorden vindt. Er is trouwens wel jurisprudentie over maatverschillen maar je komt pas ergens als de verschillen heel erg fors zijn waarmee de vraag ontstaat of hetgeen je gekocht hebt nog geschikt is voor beoogd gebruik.
Wat bedoel je precies met het uitsluiten van over- of ondermaat? Staat het gebruikersoppervlak zelf wél in een KOA opgenomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:22

siemenz

Koetje

Ik ben zelf makelaar en zeer bedreven in het inmeten van plattegronden conform de NEN2580 meetinstructie.

Als je de plattegrondtekeningen naar me wilt PMen dan kan ik mijn onafhankelijke mening wel even geven?

het GO wat de bouwer aangeeft kán inderdaad niet conform de NEN2580 methode zijn gegaan. Daarnaast is de bouwvergunning en wat hier in staat ook totaal niet relevant, zoals sommige noemen

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
FokschaapX schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:56:
[...]

Wat bedoel je precies met het uitsluiten van over- of ondermaat? Staat het gebruikersoppervlak zelf wél in een KOA opgenomen?
Meestal niet inderdaad, wat ik me herinner staat er wel altijd een standaard maatbepaling in de overeenkomst. Die ziet ook vooral toe op de grondlevering. Voor de bouw zelf denk ik dat alleen naar de buiten- en binnenmaten gekeken wordt en zoals jij aan geeft GO contractueel geen rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
siemenz schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:58:
[...]

Ik ben zelf makelaar en zeer bedreven in het inmeten van plattegronden conform de NEN2580 meetinstructie.

Als je de plattegrondtekeningen naar me wilt PMen dan kan ik mijn onafhankelijke mening wel even geven?

het GO wat de bouwer aangeeft kán inderdaad niet conform de NEN2580 methode zijn gegaan. Daarnaast is de bouwvergunning en wat hier in staat ook totaal niet relevant, zoals sommige noemen
Waarom zouden de documenten voor de omgevingsvergunning niet relevant zijn? Daar worden ook (technische) plattegronden bij geleverd die gedetailleerder zijn dan verkooptekeningen.

Ook zie ik voor de berekening bij de bouwbesluittoetsing gewoon een tabel staan met oppervlaktes t.g.v. een NEN2580 ruimtestaat met onderaan een optelsom 'totaal vloeroppervlakte alle functies' waarbij erboven een splitsing gemaakt is tussen ruimtes met een woonfunctie en ruimtes met een overige gebruiksfunctie.

Daar zou je wel iets mee moeten kunnen lijkt me. Bovendien is het vaak tegen geringe kosten of zelfs gratis aan te vragen bij de gemeente.

[ Voor 16% gewijzigd door finsdefis op 07-05-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

finsdefis schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:09:
[...]

Waarom zouden de documenten voor de omgevingsvergunning niet relevant zijn? Daar worden ook (technische) plattegronden bij geleverd die gedetailleerder zijn dan verkooptekeningen.

Ook zie ik voor de berekening bij de bouwbesluittoetsing gewoon een tabel staan met oppervlaktes t.g.v. een NEN2580 ruimtestaat met onderaan een optelsom 'totaal vloeroppervlakte alle functies' waarbij erboven een splitsing gemaakt is tussen ruimtes met een woonfunctie en ruimtes met een overige gebruiksfunctie.

Daar zou je wel iets mee moeten kunnen lijkt me. Bovendien is het vaak tegen geringe kosten of zelfs gratis aan te vragen bij de gemeente.
Omdat bij het indienen van een bouwvergunning de NEN2580 voorwaarden niet van toepassing zijn en bij het verkopen van een woning wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
siemenz schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:07:
[...]

Omdat bij het indienen van een bouwvergunning de NEN2580 voorwaarden niet van toepassing zijn en bij het verkopen van een woning wel.
Ik heb bij die documenten toch echt een berekening volgens die norm gezien.

En als je die opvraagt kun je misschien verklaren waar de discrepantie vandaan komt, bijv. met functies van ruimtes e.d.

[ Voor 15% gewijzigd door finsdefis op 07-05-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

finsdefis schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:10:
[...]

Ik heb bij die documenten toch echt een berekening volgens die norm gezien.

En als je die opvraagt kun je misschien verklaren waar de discrepantie vandaan komt, bijv. met functies van ruimtes e.d.
dan is dat mooi meegenomen, maar het hoeft niet.

Laat ik het anders zeggen..... de bouwvergunning maakt geen onderdeel uit van de verkoopdocumentatie. Als er in de bouwvergunning een ander metrage staat dan dat aan jou is verkocht hoeft dat nog geen slecht of goed nieuws te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
siemenz schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:14:
[...]

dan is dat mooi meegenomen, maar het hoeft niet.

Laat ik het anders zeggen..... de bouwvergunning maakt geen onderdeel uit van de verkoopdocumentatie. Als er in de bouwvergunning een ander metrage staat dan dat aan jou is verkocht hoeft dat nog geen slecht of goed nieuws te zijn.
Nee, dat beweer ik ook niet natuurlijk. Maar het kan e.e.a. wel helpen verklaren als je de achterliggende berekeningen ziet (zoiets als hieronder).

Weet je zeker dat het niet verplicht is? Bij mijn project is het onderdeel van de documentatie rondom toetsing bouwbesluit en ventilatie- en energieprestatienormen. Misschien is het wel handig voor ze om die normen aan te houden oid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9OiEYlCgGSvwcaXmX5SrlU2778=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcOl90uBuvO9rvBcRYX4gsnK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 07-05-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

finsdefis schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:18:
[...]

Nee, dat beweer ik ook niet natuurlijk. Maar het kan e.e.a. wel helpen verklaren als je de achterliggende berekeningen ziet (zoiets als hieronder).

Weet je zeker dat het niet verplicht is? Bij mijn project is het onderdeel van de documentatie rondom toetsing bouwbesluit en ventilatie- en energieprestatienormen.

[Afbeelding]
Hier worden de binnenmaten van bijvoorbeeld de huiskamer, slaapkamer, badkamer etc opgenomen.

Bij een nen2580 staat voor de totale woningen mag je bijvoorbeeld binnenmuren en koven kleiner dan 0.5m² meenemen. Dat zie ik hier niet in terug,.

Het kan dus zijn dat in de berekening die jij deelt de som der delen kleiner is dan het totaal terwijl een nenstaat van de totale woning wel recht doet aan wat jouw 'beloofd' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
siemenz schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:26:
[...]

Hier worden de binnenmaten van bijvoorbeeld de huiskamer, slaapkamer, badkamer etc opgenomen.

Bij een nen2580 staat voor de totale woningen mag je bijvoorbeeld binnenmuren en koven kleiner dan 0.5m² meenemen. Dat zie ik hier niet in terug,.

Het kan dus zijn dat in de berekening die jij deelt de som der delen kleiner is dan het totaal terwijl een nenstaat van de totale woning wel recht doet aan wat jouw 'beloofd' is.
Wel vreemd dat ze er dan NEN2580 boven zetten... Leuk voor de show naar de ambtenaren toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Laatst online: 01-05 07:36
finsdefis schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:28:
[...]

Wel vreemd dat ze er dan NEN2580 boven zetten... Leuk voor de show naar de ambtenaren toe?
De NEN2580 omschrijft de bepaling van meerdere grootheden, niet alleen GO. Maar ook NVO, BVO etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:59

Begane grond:
- vergroten hal

Eerste verdieping:
- vergroten hal
Waarom wil je een ruimere hal? Nu ken ik de voorziene grootte van de woning, noch van de hal, maar is een ruime hal meestal niet 'verloren' ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Laatst online: 28-04 16:44
Kwakkel schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:54:
[...]

Waarom wil je een ruimere hal? Nu ken ik de voorziene grootte van de woning, noch van de hal, maar is een ruime hal meestal niet 'verloren' ruimte?
hebben wij ook gedaan. dan is de hal 30 cm breder en heb je ruimte voor een kapstok / kast waar je zelfs met een kinderwagen makkelijk langs kan. natuurlijk moet je de balans opmaken of het de moeite waard is. bij ons is de keuken iets smaller geworden (5.58m werd 5.28m)

[ Voor 13% gewijzigd door burnedhardware op 07-05-2021 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 07:56
[...]

Het hoeft maar 1 keer te gebeuren en in de ruimte is de kans het grootste natuurlijk. Wij hebben al 1x gehad met de wasmachine door een inbussleutel in het filter :') en 1x met de droger door afvoer die niet goed zat

Wij gaan het ws ook betegelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Daarvoor hebben ze een wasmachinelekbak uitgevonden. Wasmachine staat bij ons gewoon op het laminaat in deze bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Jay-B schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:07:
Daarvoor hebben ze een wasmachinelekbak uitgevonden. Wasmachine staat bij ons gewoon op het laminaat in deze bak.
Mooi! ;) met alsnog een vloer eronder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

finsdefis schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:28:
[...]

De nen is een meetinstructie maar vervolgens kan de uitvoering anders zijn.

Anyway. Ik heb de woning van @FokschaapX die twijfels had opgemeten conform nen2580 en ik kwam nagenoeg wel op het metrage uit dat verkocht werd, dus geen paniek.

Verschil zal hem in de zolder wat wel GO is maar geen verblijfsruimte.

[ Voor 9% gewijzigd door siemenz op 07-05-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 07:56
Jay-B schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:07:
Of tegels voor uitgevonden ;)

Wij hebben ook nog een wtw, warmtepomp en boiler staan. En indien betegeld kunnen we ook makkelijk natte spullen uithangen. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen :D Ik hoef niet perse een mooie vloer in de technische ruimte. Juist niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-05 17:35

Herkenbaar, hier stond in de brochure dat er op de verdieping wel 3 slaapkamers gerealiseerd zouden kunnen worden. Blijkt achteraf vrij lastig te zijn in een hok van ca. 2x1.6m die voor 100% onder het schuine dak zit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eaglenest37
burnedhardware schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:56:
[...]

hebben wij ook gedaan. dan is de hal 30 cm breder en heb je ruimte voor een kapstok / kast waar je zelfs met een kinderwagen makkelijk langs kan. natuurlijk moet je de balans opmaken of het de moeite waard is. bij ons is de keuken iets smaller geworden (5.58m werd 5.28m)
Bij ons zou de doorloop tussen woonkamer en keuken dan iets smaller worden. Deze ruimte is daarna nog steeds breed genoeg om een kast ofzo met neer zetten. Ruimere hal geeft weer met bergruimte en betere mogelijkheden voor jassen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:26
Vraag over plafondverlichtingspunten.

Eerst even wat feitjes:
- Projectbouw voor een appartementencomplex via Koopmans bouw.
- Prijs per m2 voor plafond stucen is EUR 23.
- Extra plafondlichtpunt incl schakelaar is EUR 210
- Extra plafondlichtpunt op bestaande lichtpunt is EUR 135
- Ik wil het plafond niet verlagen, om de hoogte van 2.60 te behouden in het appartement van 94m2.
- Op de extra plaatsen komen opbouwspots

Ik heb een lichtplan laten maken, met een onderverdeling in basis,sfeer- en taakverlichting.

Als ik dit via de bouwer laat doen, dan zit er natuurlijk een aardig prijskaartje aan. Echter, wat mij meer zorgen baart is dat ik heb begrepen dat als de gewenste positie niet mogelijk is, dat zij dat zelf verschuiven naar een plek wat hun uitkomt. Dat het allemaal niet exact is, kan ik begrijpen. Maar als bijvoorbeeld een serie met lichtpunten in 1 lijn moet komen te staan, lijkt het mij wel handig om op het moment op de hoogte gesteld te worden i.p.v dat er zelf iets bepaald word.

Nou heb ik ook begrepen dat mensen achteraf in het plafond vrezen om hun gewenste posities te maken. Wel natuurlijk eerst met een apparaatje checken of er leidingen boven lopen. Het plafond stucen zou ik dan achteraf moeten doen.

Nou vraag ik mij het volgende af:
- Is er toch enige mogelijkheid om - als ik t via de bouw laat doen - enigzins controle te hebben over waar de punten daadwerkelijk komen te staan?
- Loont het om de lichtpunten / stucwerk achteraf in eigen beheer te doen. Ook lettende op wat stucen bijvoorbeeld gemiddeld kan kosten
- Of kan ik gewoon het plafond laten stucen door de bouw en zelf de lichtpunten laten doen en dan de kleinere gebieden opnieuw laten stucen, of ziet dat er raar uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:36
cacao70 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:47:
Vraag over plafondverlichtingspunten.

Eerst even wat feitjes:
- Projectbouw voor een appartementencomplex via Koopmans bouw.
- Prijs per m2 voor plafond stucen is EUR 23.
- Extra plafondlichtpunt incl schakelaar is EUR 210
- Extra plafondlichtpunt op bestaande lichtpunt is EUR 135
-ê Ik wil het plafond niet verlagen, om de hoogte van 2.60 te behouden in het appartement van 94m2.
- Op de extra plaatsen komen opbouwspots

Ik heb een lichtplan laten maken, met een onderverdeling in basis,sfeer- en taakverlichting.

Als ik dit via de bouwer laat doen, dan zit er natuurlijk een aardig prijskaartje aan. Echter, wat mij meer zorgen baart is dat ik heb begrepen dat als de gewenste positie niet mogelijk is, dat zij dat zelf verschuiven naar een plek wat hun uitkomt. Dat het allemaal niet exact is, kan ik begrijpen. Maar als bijvoorbeeld een serie met lichtpunten in 1 lijn moet komen te staan, lijkt het mij wel handig om op het moment op de hoogte gesteld te worden i.p.v dat er zelf iets bepaald word.

Nou heb ik ook begrepen dat mensen achteraf in het plafond vrezen om hun gewenste posities te maken. Wel natuurlijk eerst met een apparaatje checken of er leidingen boven lopen. Het plafond stucen zou ik dan achteraf moeten doen.

Nou vraag ik mij het volgende af:
- Is er toch enige mogelijkheid om - als ik t via de bouw laat doen - enigzins controle te hebben over waar de punten daadwerkelijk komen te staan?
- Loont het om de lichtpunten / stucwerk achteraf in eigen beheer te doen. Ook lettende op wat stucen bijvoorbeeld gemiddeld kan kosten
- Of kan ik gewoon het plafond laten stucen door de bouw en zelf de lichtpunten laten doen en dan de kleinere gebieden opnieuw laten stucen, of ziet dat er raar uit?
toon volledige bericht
Wil je het echt allemaal zeker weten zou ik een verlaagd (+-50mm) plafond maken. Voor 23 euro per vierkante meter stucwerk en het uitsparen van elektrameerwerk kan je heel wat doen.
De aannemer is bij het maken van sparingen afhankelijk van de hoofdwapening in de vloer en om discussie te voorkomen over mm werk sluiten de aannemer dit ook vaak uit.
Zelf elektra in het plafond verleggen in een appartement is onmogelijk, je mag niet sleuven door hoofdwapening. Sleuven maak je van bovenaf en boor je door op de gewenst positie, dat zullen je bovenburen niet leuk vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 08-05-2021 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Kwakkel schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:54:
[...]

Ligt er een beetje aan, maar bij ons huis (nou ja, ik moet nog ingeloot worden) is het ook een optie die ik zeker overweeg. Het is een redelijk standaard nieuwbouwwoning met een u-vorm met aan de tuinzijde een keuken en woonkamer aan de straatzijde. De tussenruimte tussen keuken en woonkamer is eigenlijk een heel groot stuk bijna verloren ruimte van 10 m2 waar je niet heel veel kan. Door de entree met 1.20 te vergroten kun je de entree veel functioneler maken met een trapkast en een fatsoenlijke plek voor jassen en schoenen. Met 3 kinderen niet onhandig

Bijkomend voordeel, de “verkeersruimte” in de woonkamer wordt kleiner en je krijgt aan 2 kanten een grotere muur die je kunt benutten voor o.a. Tv en keuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-04 21:52
Blihi schreef op maandag 7 december 2020 @ 07:46:
[...]

None taken, maar je moet het in het echt zien. Dit plaatje doet er geen recht aan, want het doet vermoeden dat de tegels vrij donker zijn, maar dat is echt niet zo. Hieronder staan wat foto's/

Dat is ons ook erg tegengevallen in de zoektocht. Plaatjes op Internet zien er altijd anders uit dan in het echt. Zoals je terecht zegt lijkt deze tegel helemaal niet grijs, maar toch laat de kleur zich het best als een warm grijs omschrijven.

[...]

Dit is een foto uit de tegelshowroom, met de stalen van de keuken erop. Dat is ook een belangrijke tip, probeer alle kleuren in combinatie uit, dus vraag om stalen te lenen en ga foto's maken:

[Afbeelding]

En zo lag de tegel op een gegeven moment buiten op straat bij het uitzoeken van bankstel en vloerkleed:
[Afbeelding]

Pas bij daglicht zie je goed hoe een materiaal er echt uit ziet.

Voor meer foto's van het uiteindelijke resultaat, zie: https://steinkeuken.nl/projecten/maja-en-boudewijn/

Prijs was uiteindelijk 9500 euro inclusief leggen voor 99 m2 vloeroppervlak (106 m2 tegel in verband met snijverliezen). Daar kwam nog 650 euro voor de aannemer bij om de tegels tijdens de bouw gelegd te krijgen, maar dat stond dus apart op de factuur.

Voor 70 m2 terrastegels heb ik nog eens 2250 euro betaald.
toon volledige bericht
Mooie keuken :), qua kleur heb ik ongeveer dezelfde keuze gemaakt dus een aantal foto's van hoe het er ongeveer uit komt te zien is fijn.
Alleen het donker bruin wat ik gisteren snel heb uitgekozen (was maar voor vergelijk offerte) is nog niet helemaal wat ik wil.
Heb je misschien nog een naam / code van de kleuren van jullie keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
Wij hebben de eerste offerte (Zie onder) binnen voor de vloer. BG komt keramische tegels en 1ste en 2de etage PVC. Zijn dit een beetje de gangbare legprijzen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y36jmxgvm4eIdlA-l8pSrsPUkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYgUAV6SFYoqW3rXOCy7ayHG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:54

EiT

MajinChaos schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:56:
Wij hebben de eerste offerte (Zie onder) binnen voor de vloer. BG komt keramische tegels en 1ste en 2de etage PVC. Zijn dit een beetje de gangbare legprijzen?

[Afbeelding]
Je betaald 40 euro voor de PVC en dan nog eens 45 voor het leggen?

Bij ons was de PVC (Vivafloors) 45 euro per m2 incl. PVC, egaliseren, leggen, snij verlies etc.
Visgraat was 10 euro meer zijn denk ik.

Mat incl profiel etc kregen wij er gratis bij.

Edit:
Tegelwerk: Marazzi tegel had ik voor 45 euro/m2, leggen incl. materiaal 40 euro/m2.
Tegels door een zzper laten doen.

[ Voor 7% gewijzigd door EiT op 09-05-2021 14:28 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-04 21:15
Stormstar3 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:52:
[...]

Mooie keuken :), qua kleur heb ik ongeveer dezelfde keuze gemaakt dus een aantal foto's van hoe het er ongeveer uit komt te zien is fijn.
Alleen het donker bruin wat ik gisteren snel heb uitgekozen (was maar voor vergelijk offerte) is nog niet helemaal wat ik wil.
Heb je misschien nog een naam / code van de kleuren van jullie keuken?
De keuken is van het merk Systemat. De lichtgrijze kasten zijn AV2035 satijngrijs en de houtlook is AV1097 grijs eiken.

Het aanrecht is Dekton Bromo. Arte in Helmond biedt de mogelijkheid om de hele platen in hun showroom te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online

Je weet qua tekeningen en afmetingen toch wat er gebouwd wordt en hoe groot het gaat worden? Bepaal op basis daarvan of je door wil of niet. Stel nou past ie het oppervlak aan naar wat jij berekent, dat beïnvloedt de prijs echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04:07
mister_S schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:39:
@RegularJohn ik vond het ook vreemd dat ik eerst moest tekenen en dan pas de kopersbegeleider kon spreken over opties. Bij ons stonden zelfs opties zonder prijzen op de lijst, dus tekenen zonder 100% te weten wat het allemaal kost. Blijkbaar gaat het altijd zo.
Hetzelfde geval bij ons, een lijst voor o.a. ruwbouw opties zonder prijzen. Heb gewoon zolang 'gezeurd' tot ik de prijzen had voordat wij het koopcontract tekende. Heeft wel een maand geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

EiT schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:24:
[...]

Je betaald 40 euro voor de PVC en dan nog eens 45 voor het leggen?

Bij ons was de PVC (Vivafloors) 45 euro per m2 incl. PVC, egaliseren, leggen, snij verlies etc.
Visgraat was 10 euro meer zijn denk ik.
Dat is wel erg goedkoop, ik heb een stuk of 10 winkels gezien en die prijs krijg ik nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb zelf klik-pvc boven gelegd en dat kostte al 35 euro per m2 inclusief ondervloer, dus mij lijkt 45 euro inclusief leggen ook niet haalbaar met een beetje kwaliteit pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:54

EiT

Blihi schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:14:
Ik heb zelf klik-pvc boven gelegd en dat kostte al 35 euro per m2 inclusief ondervloer, dus mij lijkt 45 euro inclusief leggen ook niet haalbaar met een beetje kwaliteit pvc.
Ligt er aan waar je kijkt ;)

Bij ons is er wel meer dan 200m2 PVC in gegaan, alleen in de keuken hebben wij tegels.

Vrijdag middag hebben ze met 2 man alles geëgaliseerd en maandag ochtend met 5 man alles er in gelegd.

De buren hadden het door een lokale vloerenzaak laten doen en die vent was meer dan een week alleen bezig. En die tijd hadden wij sowieso niet.

Ik heb het via een projectstoffeerder laten doen, ik had het ook voor hetzelfde bedrag door een onderaannemer van werk kunnen laten doen, maar diegene die het nu heeft gedaan werkt zeer netjes. Heeft in ons vorig huis ook PVC gelegd.

En qua prijs van PVC ligt het elkaar niet zo veel.

Vergeet niet dat er flinke marges op dit soort spul zit.

Wij willen nog een muur behangen, hier betaal ik inkoop + 10% op aan de behanger, ipv de advies prijs die een factor 2 is. Hiermee ben ik goedkoper uit dan online het behang te kopen, zelf te behangen en lijm aan te schaffen ;)

Nu nog opzoek waar ik een eetbank kan laten maken voor een fatsoenlijke prijs. In een meubelzaak vragen ze er 1000/pm en met 3 meter moet dat ook wel ergens voor de helft te krijgen zijn ;)

Probleem is nu wel dat niemand tijd heeft (= uur tarieven gaan omhoog) en materiaal aardig duur begint te worden…

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

EiT schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:28:
[...]

Nu nog opzoek waar ik een eetbank kan laten maken voor een fatsoenlijke prijs. In een meubelzaak vragen ze er 1000/pm en met 3 meter moet dat ook wel ergens voor de helft te krijgen zijn ;)

Probleem is nu wel dat niemand tijd heeft (= uur tarieven gaan omhoog) en materiaal aardig duur begint te worden…
Je kan eens rond vragen bij de lokale houthandel. Sommige hebben wel een netwerk. Als je het treft vindt je iemand die het hobby matig doet. Niet gegarandeerd de goedkoopste maar als iemand het met passie doet wel mooier.

Zo heeft mijn pa bij de lokale houthandel wat kozijnen kunnen/mogen maken voor een buurman. Hij vindt het leuk, kan gebruikmaken van een volledig ingerichte werkplaats, de handelaar verdient er weer aan en de buurman is goedkoper uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
EiT schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:28:
[...]

Ligt er aan waar je kijkt ;)

Bij ons is er wel meer dan 200m2 PVC in gegaan, alleen in de keuken hebben wij tegels.

Vrijdag middag hebben ze met 2 man alles geëgaliseerd en maandag ochtend met 5 man alles er in gelegd.

De buren hadden het door een lokale vloerenzaak laten doen en die vent was meer dan een week alleen bezig. En die tijd hadden wij sowieso niet.

Ik heb het via een projectstoffeerder laten doen, ik had het ook voor hetzelfde bedrag door een onderaannemer van werk kunnen laten doen, maar diegene die het nu heeft gedaan werkt zeer netjes. Heeft in ons vorig huis ook PVC gelegd.

En qua prijs van PVC ligt het elkaar niet zo veel.

Vergeet niet dat er flinke marges op dit soort spul zit.

Wij willen nog een muur behangen, hier betaal ik inkoop + 10% op aan de behanger, ipv de advies prijs die een factor 2 is. Hiermee ben ik goedkoper uit dan online het behang te kopen, zelf te behangen en lijm aan te schaffen ;)

toon volledige bericht
Natuurlijk heel fijn als je zo'n netwerk hebt, maar je kunt dan moeilijk zeggen dat prijzen te hoog zijn. Als iedereen alles zonder marge zou doen zouden we in een communistisch land leven en ik geloof dat dat systeem niet heel goed werkt.

@Anoniem: 36835 vroeg of zijn prijzen realistisch zijn en dat vermoed ik van wel. Een beetje knappe pvc vloer kost snel 40 euro/meter en een vuistregel is dat er net zoveel geld op gaat aan het leggen als aan het materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-05 19:57
Blihi schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:18:
[...]

@Anoniem: 36835 vroeg of zijn prijzen realistisch zijn en dat vermoed ik van wel. Een beetje knappe pvc vloer kost snel 40 euro/meter en een vuistregel is dat er net zoveel geld op gaat aan het leggen als aan het materiaal.
Dat is dan wel geheel afhankelijk van waar je woont. In noord Nederland komt er maar 50% bij. €10/m voor egaliseren en hetzelfde voor het leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Blihi schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:18:
[...]

Natuurlijk heel fijn als je zo'n netwerk hebt, maar je kunt dan moeilijk zeggen dat prijzen te hoog zijn. Als iedereen alles zonder marge zou doen zouden we in een communistisch land leven en ik geloof dat dat systeem niet heel goed werkt.

Bij mij is VivaFloors Eiken 6810NY plak pvc 2 maanden geleden gelegd door het gehele huis (±150 m2). Bij mij was het €55 per m2 inclusief alles (egaliseren en leggen).

Gewoon een èènmanszaak, hij is de verkoper en hij legt het, geen gezeur als het fout gaat.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VivaFloors is wel een van de goedkopere merken als ik zo rondkijk op internet, dus dat kan schelen. Allemaal 36,95 per m2 voor de vloer. Waar een Therdex o.i.d. al gauw 45 per m2 is voor een premium serie.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 09-05-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Terugkerend item. Visgraat is wel wat duurder, ma wij betalen hier ook netto €56,00 voor leveren, leggen en egaliseren. (MODULEO IMPRESS COUNTRY OAK).

Ook bij een plaatselijk bedrijf en samen met de buren. Kan zo in totaal ruim 260m2 netto leggen. Legkosten moeten voor standaart leggen normaal niet meer dan €20,00 kosten en op de vloer kan normaliter ook altijd nog 10% af. Visgraat, net wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ben recentelijk aan het kijken voor nieuwbouw. Nu heb ik een woning in het zicht, ingeschreven, waarbij ik hopelijk wordt ingeloot.
Echter ben ik niet geheel happy met de badkamer en nu zou ik de badkamer willen wisselen met bv een andere kamer. Zijn zulke dingen makkelijk te veranderen dat iemand weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Chip. schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:22:
Ben recentelijk aan het kijken voor nieuwbouw. Nu heb ik een woning in het zicht, ingeschreven, waarbij ik hopelijk wordt ingeloot.
Echter ben ik niet geheel happy met de badkamer en nu zou ik de badkamer willen wisselen met bv een andere kamer. Zijn zulke dingen makkelijk te veranderen dat iemand weet?
Verschilt per project.
Zie topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Deleon78 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:23:
[...]

Verschilt per project.
Zie topic ;)
Hehehe oke 👌. Had de laatste 10 pagina's al gelezen. De overige 752 pagina's heb ik even gelaten 👻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:47
Chip. schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:57:
[...]

Hehehe oke 👌. Had de laatste 10 pagina's al gelezen. De overige 752 pagina's heb ik even gelaten 👻
Aantal reacties per pagina aanpassen naar 100, scheelt aardig wat pagina's :+ ik heb er maar 191 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 09-05-2021 22:01 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 19:45
Chip. schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:22:
Dat ligt aan het project, en de leverancier van de badkamer.
Bij mij in het project was het zo dat we gebonden waren aan een leverancier, maar dat je vervolgens vrij was om alles in te delen zoals je wilde, met als enige een koof in de hoek voor ventilatie vanaf de keuken naar boven die niet kon worden aangepast. Tenzij je dus de standaard badkamer kamer wijzigde, dan had je dat niet meer, of dat je de keuken van voor naar achteren verplaatste, want ook dat was een mogelijkheid.

Van anderen ken ik dat ze gebonden waren aan 3 standaard badkamers om uit te kiezen, en weer anderen konden de standaard nemen, of kregen geld terug om zelf ergens wat uit te kiezen, met als nadeel dat wanneer de badkamer niet vanuit de aannemer werd gebouwd, dat je na oplevering er minder snel in kan omdat er dan nog een badkamer in moest worden gezet.

Maar wat ik weet is dat zolang je wilt betalen, je het altijd anders kunt krijgen. Maar het kan met best wel wat opties goedkoper zijn om de standaard te nemen, en om het na oplevering aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Grolsch schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:01:
[...]

Aantal reacties per pagina aanpassen naar 100, scheelt aardig wat pagina's :+ ik heb er maar 191 ;)
Wordt het stiekem niet tijd voor een deel 3? :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:27:
[...]

Wordt het stiekem niet tijd voor een deel 3? :9~
Leef je uit op een mooie startpost zou ik zeggen. ;)
Denk dat er inmiddels genoeg uitleg over heel wat zaken gepost is om een mooie samenvatting te maken met een actielijst.
Wil best helpen wat input te leveren, maar startpost dan denk ik het beste bijgehouden worden door iemand die nog relatief aan het begin van het proces zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Laatst een aantal vragen voorbij zien komen over bouwsnelheid. Ons project bestaat uit 31 woningen waaronder starterswoningen, tweekappers, levensloopwoningen en 2 vrijstaande huizen.

Tot nu toe is het zo gegaan:
1 maart begonnen met fundering.
Vorige week de starterswoningen de buitenkant helemaal klaar, gemetseld en al incl. zonnepanelen en al. Ze verwachten dat deze nog voor de bouwvak klaar zijn.

Ze werken in een treintje en elke week zijn er weer een paar woningen klaar aan de buitenkant. Het gaat voor mijn gevoel echt enorm snel. Het casco is wel prefab beton, dus dat scheelt.

Prognose is dat voor de kerst iedereen z'n sleutels heeft. Na de bouwvak elke week een paar nieuwe opleveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-05 14:58
Anoniem: 36835 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:07:
Laatst een aantal vragen voorbij zien komen over bouwsnelheid. Ons project bestaat uit 31 woningen waaronder starterswoningen, tweekappers, levensloopwoningen en 2 vrijstaande huizen.

Tot nu toe is het zo gegaan:
1 maart begonnen met fundering.
Vorige week de starterswoningen de buitenkant helemaal klaar, gemetseld en al incl. zonnepanelen en al. Ze verwachten dat deze nog voor de bouwvak klaar zijn.

Ze werken in een treintje en elke week zijn er weer een paar woningen klaar aan de buitenkant. Het gaat voor mijn gevoel echt enorm snel. Het casco is wel prefab beton, dus dat scheelt.

Prognose is dat voor de kerst iedereen z'n sleutels heeft. Na de bouwvak elke week een paar nieuwe opleveringen.
Ja prefab gaat zo enorm veel sneller, dat is niet normaal. Bij ons in het project zijn er ook een aantal velden waar ze prefab gebruiken en die schieten echt uit de grond. Bij ons veld doen ze dat niet.. Onze tweekapper ligt de fundering/riolering/begane grond vloer dus ze kunnen eindelijk gaan beginnen met de eerste muren O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Mathijs14 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Ja prefab gaat zo enorm veel sneller, dat is niet normaal. Bij ons in het project zijn er ook een aantal velden waar ze prefab gebruiken en die schieten echt uit de grond. Bij ons veld doen ze dat niet.. Onze tweekapper ligt de fundering/riolering/begane grond vloer dus ze kunnen eindelijk gaan beginnen met de eerste muren O+
Gaat het sneller of lijkt het sneller te gaan? Dat op de bouwplaats de muren er snel staan betekent niet dat de doorlooptijd van het hele project significant korter is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze willen natuurlijk ook z.s.m. de betaaltermijnen behalen, ruwe vloeren, metselwerk, waterdicht maken van de woning. Dat kan best snel met prefab :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik ben toch nog steeds wel erg blij met de wat traditionelere bouw van ons huis met zandkalksteenblokken.

Bouw duurde misschien iets langer, maar achteraf nog elektra verleggen/toevoegen was goed te doen.

Paar weken geleden moest ik ruim 25 gaten boren in een kanaalplaat voor een gordijnrails. Dat voelde ik 2 dagen later nog in mijn armen dat ik boven mijn hoofd met de klopboor bezig geweest was....
Blij dat ik in de muren zelfs met de accuboormachine al gaten kan maken. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Farmerwood schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:43:
Ik ben toch nog steeds wel erg blij met de wat traditionelere bouw van ons huis met zandkalksteenblokken.

Bouw duurde misschien iets langer, maar achteraf nog elektra verleggen/toevoegen was goed te doen.

Paar weken geleden moest ik ruim 25 gaten boren in een kanaalplaat voor een gordijnrails. Dat voelde ik 2 dagen later nog in mijn armen dat ik boven mijn hoofd met de klopboor bezig geweest was....
Blij dat ik in de muren zelfs met de accuboormachine al gaten kan maken. :-)
Daar moet je ook geen klopboor voor gebruiken maar een boorhamer, dan heb je die gaatjes in 5 minuten.

Hoeft niet duur te zijn, voor 75 euro heb je al een fijne voor huis, tuin en keukenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:58:
[...]

Daar moet je ook geen klopboor voor gebruiken maar een boorhamer, dan heb je die gaatjes in 5 minuten.

Hoeft niet duur te zijn, voor 75 euro heb je al een fijne voor huis, tuin en keukenwerk.
Ding heeft een klop- en hamerstand, maar ik noem hem altijd klopboormachine. Niet geheel correct idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Farmerwood schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:00:
[...]

Ding heeft een klop- en hamerstand, maar ik noem hem altijd klopboormachine. Niet geheel correct idd.
Voor de duidelijkheid: Zo'n ding kan je maar beter gelijk aanschaffen bij een huis met beton, bye bye spierpijn en gerikketik door heel het blok woningen.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/gkXMGpknpv9D/550x535.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3

Mochten jullie willen dan kunne jullie de prijzen voor (algemeen)meerwerk hier invullen: https://forms.gle/Pr1m5zPJrTpUSGdJA

De resultaten staan dan hier: https://docs.google.com/s...B1ad02hs/edit?usp=sharing

[ Voor 64% gewijzigd door Toppe op 10-05-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-05 14:58
Dit topic moet denk ik een slotje op en goede verwijzing naar: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3

[ Voor 87% gewijzigd door Mathijs14 op 10-05-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
^^ Daar dus verder :)

Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 190 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2