Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 92 93 94 Laatste
Acties:

• fjorden
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Als de twee automaten over twee verschillende fases verdeeld zijn klopt het (maar dan is er dus een 4-polige aardlek gebruikt en waarom zou je dat in vredesnaam doen? Dat maakt het alleen maar complex).

Maar als de twee automaten achter 1 hoofdzekering van 25A zitten, dan klopt het niet. Dat is eenvoudig te testen. Zet de relevante hoofdzekering uit en kijk of er daadwerkelijk maar 1 van de 2 fases uit is bij de kookgroep (met een spanningzoeker).

Bepaling 514.3.6 waarvan? Ik neem aan dat hij niet de NPR5310 bedoelt, want die gaat over installaties van voor 1970.

Zwarte aders mag ook, maar dan moeten de uiteindes wel gemarkeerd zijn met een rode (of oranje) tape.
Super! Dank voor de tip. De automaten zitten gewoon achter 1 hoofdzekering i.t.t. wat de installateur via de bouwer heeft laten weten. Daar ga ik dus weer achteraan, maar reactie zal met de bouwvak wel even op zich laten wachten.

Wel jammer dat ze je (opzettelijk?) met een kluitje in het riet proberen te sturen en iets vertellen wat gewoon niet waar is.

Overigens vond ik het opvallend vaak gebeuren wanneer wij tijdens een kijkdag ergens een kritische vraag over stelden er een mooi verhaaltje kwam waarbij de bouwopzichter je hoopte af te bluffen met technische (on)mogelijkheden. Er was bij ons zoveel onwil om een inkijkje te geven in bijvoorbeeld tekeningen, want de technische omschrijving op basis waarvan je deze dure uitgave doet zegt maar weinig over wat je echt krijgt.

Dat zag ik ook hierboven al, uiteindelijk na de verkoopmakelaar, vervolgens de bouwbegeleiding op kantoor met de bouwopzichter beter contact op de bouwplaats. Als iedereen dat doet werkt dat natuurlijk niet, maar de meeste andere kopers in ons project die waren niet bezig met zover vooruit denken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 07:34
Supreme schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:22:
Heeft iemand toevallig nog een tip voor een beetje modern tegelhuis in Gelderland waar je mooi keramisch parket van een beetje goede merken kan bekijken/uitzoeken? Het lijkt wel alsof al die dingen in de omgeving randstad zitten, of enorm oudbollig zijn.
Zit je in de buurt van de Duitse grens?

https://www.fliesen-huening.de/nl/

www.highflow.nl

• siemenz
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 04-08 19:16

siemenz

Koetje

fjorden schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:36:
[...]

Super! Dank voor de tip. De automaten zitten gewoon achter 1 hoofdzekering i.t.t. wat de installateur via de bouwer heeft laten weten. Daar ga ik dus weer achteraan, maar reactie zal met de bouwvak wel even op zich laten wachten.

Wel jammer dat ze je (opzettelijk?) met een kluitje in het riet proberen te sturen en iets vertellen wat gewoon niet waar is.

Overigens vond ik het opvallend vaak gebeuren wanneer wij tijdens een kijkdag ergens een kritische vraag over stelden er een mooi verhaaltje kwam waarbij de bouwopzichter je hoopte af te bluffen met technische (on)mogelijkheden. Er was bij ons zoveel onwil om een inkijkje te geven in bijvoorbeeld tekeningen, want de technische omschrijving op basis waarvan je deze dure uitgave doet zegt maar weinig over wat je echt krijgt.

Dat zag ik ook hierboven al, uiteindelijk na de verkoopmakelaar, vervolgens de bouwbegeleiding op kantoor met de bouwopzichter beter contact op de bouwplaats. Als iedereen dat doet werkt dat natuurlijk niet, maar de meeste andere kopers in ons project die waren niet bezig met zover vooruit denken.
Ik heb bij de gemeente de digitale bouwvergunning opgevraagd. Kost iets van 10 euro maar dan krijg je het hele pakket aan tekeningen, epc aanvragen etc digitaal toegestuurd !

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
siemenz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:12:
[...]
Ik heb bij de gemeente de digitale bouwvergunning opgevraagd. Kost iets van 10 euro maar dan krijg je het hele pakket aan tekeningen, epc aanvragen etc digitaal toegestuurd !
Bij de gemeente Nijmegen kon ik het gewoon gratis digitaal inzien via website van de gemeente. Daar kon ik allerlei gegevens inzien voor de vergunningen, EPC, bodemonderzoek etc.

Maar de vragen waar @fjorden mee zit kun je met die info niet direct beantwoorden volgens mij. Er staat geen documentatie bij van de elektrische installatie.

Heb net ook (nogmaals) gezocht op de NEN 1010 of ik die ergens kan downloaden, want 358 euro betalen vind ik toch wel vrij prijzig... Nu moet je maar hopen dat zo'n bepaling waar naar verwezen wordt ergens via een zoekmachine terug te vinden is om te kunnen verifiëren of zo'n stelling enig hout snijdt.

@fjorden lijkt hier idd behoorlijk afgescheept te worden, want die 514.3.6 is, zoals @Blihi ook al aangeeft, volgens Google een bepaling die gaat over installaties die voor 1970 aangelegd zijn.

Weet iemand of je de aannemer kunt verplichten om je gedetailleerde info aan te leveren over de installatie? En dan bedoel ik niet dat er bij elke groep een sticker zit met wat erop aangeslote zit, maar ook welk type/dikte bedrading gebruikt is, welke WCD's op welke groep zitten via welke centraaldozen etc etc.

[Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 27-07-2020 23:40]

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 10:42
siemenz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:12:
[...]

Huh.. kreeg dit gewoon gratis.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• siemenz

siemenz

Koetje

EiT schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:12:
[...]

Huh.. kreeg dit gewoon gratis.
Dat verschilt per gemeente inderdaad

• Rhumba
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 04-08 22:15
Net getest en hier in almere kost dit volgens mij 21,45 :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:29:
[...]

Hier ook gekozen voor een project in al bestaande wijken en de integratie met dus bestaande voorzieningen.
Prijzen zijn echt bizar van je project. Nabij Amsterdam noemen ze dat maar het is ook gewoon nog 25minuten.

Ik zit 30min van Amsterdam af (regio Alkmaar) dus minder centraal maar ik heb wel vrijstaand met 758m2 perceel (niet eens beschikbaar in jullie project) en 220m2 wonen voor 650k ruwbouw.
Dik 9 ton en dan gewoon nog directe buren :X .

De optie prijzen vallen dan eigenlijk wel weer mee bij je (als in: gangbaar :p ), beduidend dus de grondprijs die bizar hoog is.

Ziet er wel uit als een gaaf project!
Eens Geemoney, en daarnaast heb je het ook nog eens heel mooi 'afgebouwd'!

aantal kanttekeningen hierop

- jij hebt vast 1.5 jaar geleden of zoiets jezelf al gecommiteerd. Toen waren de huizenprijzen natuurlijk iets lager
- locatie, locatie, locatie
- Amsterdam(Zuid) waar ik werk is vanaf het Gooi wel wat beter aan te rijden dan vanuit West Friesland
- Ik heb geen vrienden in Alkmaar ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 04-08 12:21
fjorden schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:36:
[...]

Zo probeerde onze installateur een geintje uit te halen met de CV ketels. Hij dacht te kunnen besparen door een goedkopere op te hangen met een verhaal over "niet leverbare" ketels "met terugroepactie".

Zijn vervangende ketel was echter technisch behoorlijk ondergeschikt aan de ketel die in de technische omschrijving stond.

Ik heb de fabrikant gewoon gebeld met de vraag: "Kun je 7 van deze ketels leveren die de terugroepactie al gehad hebben?" en het antwoord was: "ja hoor."

Vervolgens een lang, technisch verhaal naar de aannemer gestuurd met twee alternatieve, maar technisch gelijke, CV ketels.

Resultaat is dat we allemaal netjes de correcte CV ketel hebben gekregen (wel verkeerd aangesloten, namelijk weersafhankelijk in plaats van vraaggestuurd, maar goed).

Ik sprak laatst een onafhankelijke aannemer en hij zag duidelijk tekenen dat de bouw eigenlijk te goedkoop aangenomen was. Dat heeft de hoofdaannemer goed ingeschat, dus die heeft de hele klus uitbesteed aan een plaatselijke collega die niet in de gaten had dat het niet uit kon. Die tweede is vervolgens overal gaan proberen te bezuinigen en dat zie je dus terug in het werk van de stucadoors, de elektricien, de installateur, het glas etc.

Nu zijn er overal herstelpunten en is er dus steeds discussie over waar de factuur naartoe moet.

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

Iemand toevallig "ervaring" met schakelmateriaal van Everest i.c.m. raamwerk van Berker?
Ons huis is voorzien van schakelmateriaal van Berker (S1) en ik wil nu voor enkele kamers mooie UTP inbouwcontactdozen maken. Echter, Berker heeft enkel dubbele UTP inbouwcontactdozen.

https://www.bouwmaat.nl/b...larwit/product/0000754052

Momenteel heeft Gamma 25% korting op al het schakelmateriaal, waaronder op de Everest UTP Inbouwcontactdoos.

https://www.gamma.nl/asso...contact-utp-wit/p/B115761

Gaat dit passen in een raamwerk van Berker denken jullie? Of past dit weer enkel en alleen in een raamwerk van Everest.

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | LG OLED55B6v :: Xbox One X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Neem een raamwerk van Berker mee naar de Gamma en probeer het gewoon. Hornbach heeft dat spul ook en meestal op voorraad. Dan kun je in de winkel testen.

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

Blihi schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:01:
Neem een raamwerk van Berker mee naar de Gamma en probeer het gewoon. Hornbach heeft dat spul ook en meestal op voorraad. Dan kun je in de winkel testen.
Ga ik proberen.

Deze gaat zeker niet werken met CAT 6? Of wel? Aangezien het gewoon een 8-polige aansluiting is. Echter, staat er ISDN vermeld..

https://www.hornbach.nl/s...olig/8052905/artikel.html

• Blihi
Deze heb ik overal: https://www.hornbach.nl/s...bbel/8505356/artikel.html

Combineren prima met Gira schakelmateriaal, maar waarschijnlijk ook met Berker.

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

Blihi schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:20:
Deze heb ik overal: https://www.hornbach.nl/s...bbel/8505356/artikel.html

Combineren prima met Gira schakelmateriaal, maar waarschijnlijk ook met Berker.
Super. Ga ik dat even proberen vanavond, moet dan toch naar Hornbach. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:06

JT

VETAK y0

Een tip voor mensen die nog nieuwbouw gaan laten doen. Wij hadden een afgewerkte Next Step-trap erbij genomen van bg naar 1e. Nooit meer :| Die lag er al op tijd in. Er lag wel een beschermvlies over maar deze was slechts 65cm breed. Bij oplevering zaten er zeer veel beschadigingen op evenals verontreinigingen. Er zijn nu twee keer mensen langs geweest, niet alles is weg en bovenaan is het houtwerk om de bovenste treden los gekomen na vervanging van die trede waardoor er 2 kieren/barsten te zien zijn. Betaal je 1600 euro extra voor :') Er is ook een alternatief; je kunt bij de bouwmarkt overzettreden kopen die ook gelamineerd zijn met hout- en betonlook. Die zijn, zeker in de aanbieding, veel goedkoper, wij komen nu uit op een ruime 400 euro (voor de trap naar zolder). Ik ga het zelf doen maar ook al laat je het een timmerman doen die er een dag mee bezig is, dan nog ben je goedkoper uit en je plaatst hem wanneer er niet nog tig werklui overheen lopen die het totaal niet interesseert hoe het huis wordt opgeleverd (dat slaat niet alleen op de trap maar ook op de megalijst met restpunten die we hebben gevonden).

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
JT schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:35:
Een tip voor mensen die nog nieuwbouw gaan laten doen. Wij hadden een afgewerkte Next Step-trap erbij genomen van bg naar 1e. Nooit meer :| Die lag er al op tijd in. Er lag wel een beschermvlies over maar deze was slechts 65cm breed. Bij oplevering zaten er zeer veel beschadigingen op evenals verontreinigingen. Er zijn nu twee keer mensen langs geweest, niet alles is weg en bovenaan is het houtwerk om de bovenste treden los gaan komen waardoor er 2 kieren/barsten te zien zijn. Betaal je 1600 euro extra voor :') Er is ook een alternatief; je kunt bij de bouwmarkt overzettreden kopen die ook gelamineerd zijn met hout- en betonlook. Die zijn, zeker in de aanbieding, veel goedkoper, wij komen nu uit op een ruime 400 euro (voor de trap naar zolder). Ik ga het zelf doen maar ook al laat je het een timmerman doen die er een dag mee bezig is, dan nog ben je goedkoper uit en je plaatst hem wanneer er niet nog tig werklui overheen lopen die het totaal niet interesseert hoe het huis wordt opgeleverd (dat slaat niet alleen op de trap maar ook op de megalijst met restpunten die we hebben gevonden).
Ik snap niet wat je verhaal met Next Step te maken heeft. Lijkt meer gevalletje slechte planning en slechte bescherming.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:31
JT schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:35:
die het totaal niet interesseert hoe het huis wordt opgeleverd (dat slaat niet alleen op de trap maar ook op de megalijst met restpunten die we hebben gevonden).
Gewoon niet akkoord gaan met de huidige staat van oplevering; laat de aannemer het maar lekker oplossen en repareren naar een te accepteren staat.

• JT

JT

VETAK y0

Deleon78 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:50:
[...]

Ik snap niet wat je verhaal met Next Step te maken heeft. Lijkt meer gevalletje slechte planning en slechte bescherming.
Omdat ik die trap gekocht heb lag mijn trap er al vroeg in, waardoor die beschadigd kon worden tijdens de bouw wat dus ook gebeurd is. Het had ook een gewone afgewerkte trap kunnen zijn ja. Maar in dit geval zijn het zoekwoorden voor mensen die ervaringen zoeken ;)
_Arthur schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:55:
[...]

Gewoon niet akkoord gaan met de huidige staat van oplevering; laat de aannemer het maar lekker oplossen en repareren naar een te accepteren staat.
Dat sowieso. Het is mij sowieso tegengevallen hoeveel beschadigingen we hadden en dan hebben ze aan ons een slechte. We blijven in de communicatie heel redelijk maar laten niet los voor het opgelost is. Onze installateur die onze casco badkamer doet bevestigde aan mij letterlijk dat die bouwvakkers doorgaans geen eer van hun werk hebben en niet 2 stappen naar achteren doen om te zien of een scharnier wel recht zit. Dat hebben we ondervonden op tig punten in huis. Ik snap best dat er een paar puntjes zijn maar er was echt veel. Nu moet ik zeggen dat tot nu toe alles zonder morren ook aangehoord en geaccepteerd is en het meeste ook opgelost, maar vooral de trap hebben we een zure nasmaak van :r

[Voor 8% gewijzigd door JT op 29-07-2020 16:07]

• GeleFles
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Dat is wel een dingetje met nieuwbouw en trappen inderdaad, de trap gaat erin terwijl er nog veel werk gedaan moet worden.
In ieder geval lekker door blijven zagen tot ze het opgeleverd hebben zoals je zou willen.

Wij laten hem kaal opleveren, en laten dan overzettreden plaatsen.

[Voor 19% gewijzigd door GeleFles op 29-07-2020 18:39]

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 30-07 23:19
Blihi schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Bepaling 514.3.6 waarvan? Ik neem aan dat hij niet de NPR5310 bedoelt, want die gaat over installaties van voor 1970.

Zwarte aders mag ook, maar dan moeten de uiteindes wel gemarkeerd zijn met een rode (of oranje) tape.
514.3.6 uit de NEN1010. Er is geen 514.3.6 in de NPR5310. 514.3.6 wordt wel genoemd in een stukje context over het heden en verleden van grijze draad.

Hier heb je 514.3.6;
514.3.6 Aanduiding van schakeldraden en schakeladers
De kleuren van schakeldraden en schakeladers moeten over de gehele lengte als volgt zijn:
a) schakeldraden: zwart of grijs;
b) schakeladers: zwart, bruin of grijs.
OPMERKING Schakeldraden en schakeladers mogen zijn gekenmerkt met bijvoorbeeld cijfers of stippen.
Ik zie niet direct in waarom doorkoppelen met zwart niet zou mogen. Wel wordt het in de handleiding afgeraden. Bijv. in die van de Ei146;
Gebruik montagedraad (aders massief/H07V-U): blauw, bruin, groen/geel 2,5mm2 en zwart, oranje 1,5mm2. De bedrading dient als volgt op de bodemplaat te worden aangesloten: L (Live): Fase – aansluiten met bruine draad; N (Neutral): Nul – aansluiten met blauwe draad. En alleen wanneer rookmelders gekoppeld worden: IC (=interconnect/koppeldraad) gebruiken. Gebruik voor het bedraad doorkoppelen van rookmelders (max. 20 melders) geen aardedraad of een draad die later verward kan worden met de bestaande bedrading (geen bruin, zwart, grijs, blauw of geel-groen; neem bijv. oranje).
Voor aansluiting van deze Ei146 of Ei166 adviseren wij het in de woning standaard gebruikte installatiedraad te gebruiken (H07V-U 2,5mm2); kleuren blauw en bruin. Gebruik voor het doorkoppelen van rookmelders geen aardedraad of een draad die later verward kan worden met de bestaande bedrading (geen bruin, zwart, grijs, blauw of geel-groen; neem bijv. oranje).
Die tape ligt over 30 jaar ook gewoon los onderin de lasdoos... dus laat die maar weg.

• nel!s
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 09:29
Onze begane grond muren staan, met breedplaten erop. Ik liep er eens omheen en waar ik me lichtelijk over verontrust is dat er op 4 plekken duidelijk geen sluitende vloerdelen zijn toegepast. Het gat dat resulteert op de fundering is vrij lukraak dichtgemetseld met gewoon baksteen. Wat moet ik hiermee? Heb al een aantal keer gevraagd aan de bouwer en krijg geen antwoord.

Foto's:

Verder zitten er in de kalk zandsteen blokken best een paar gaten, en tussen lateien en breedplaat eerste verdieping vloer flinke spleten. Op een paar plekken met vilt dichtgezet maar ook op meerdere plekken gewoon open.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Farmerwood schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:38:
[...]

Bij de gemeente Nijmegen kon ik het gewoon gratis digitaal inzien via website van de gemeente. Daar kon ik allerlei gegevens inzien voor de vergunningen, EPC, bodemonderzoek etc.
Ja. Absurd echter dat de bouwer dat zelf niet deelt.
Maar de vragen waar @fjorden mee zit kun je met die info niet direct beantwoorden volgens mij. Er staat geen documentatie bij van de elektrische installatie.
Heb net ook (nogmaals) gezocht op de NEN 1010 of ik die ergens kan downloaden, want 358 euro betalen vind ik toch wel vrij prijzig... Nu moet je maar hopen dat zo'n bepaling waar naar verwezen wordt ergens via een zoekmachine terug te vinden is om te kunnen verifiëren of zo'n stelling enig hout snijdt.
Mij taggen of even in het elektra topic vragen. Zijn diverse mensen die wel toegang tot de volledige normtekst hebben.
@fjorden lijkt hier idd behoorlijk afgescheept te worden, want die 514.3.6 is, zoals @Blihi ook al aangeeft, volgens Google een bepaling die gaat over installaties die voor 1970 aangelegd zijn.
Nee, incorrect. Zie hierboven voor 514.3.6
Weet iemand of je de aannemer kunt verplichten om je gedetailleerde info aan te leveren over de installatie? En dan bedoel ik niet dat er bij elke groep een sticker zit met wat erop aangeslote zit, maar ook welk type/dikte bedrading gebruikt is, welke WCD's op welke groep zitten via welke centraaldozen etc etc.
Ja / nee Zie 514.5;
514.5 Schema's, tekeningen en documentatie
514.5.1 Waar nodig moeten schema's, tekeningen of tabellen in overeenstemming met
NEN-EN-IEC 61346-1 en de NEN-EN-IEC 61082-reeks aanwezig zijn, die in het bijzonder aangeven:
— het type en de samenstelling van de stroomketens (aansluitpunten, aantal en doorsnede van de
geleiders, type van het leidingsysteem);
— de kenmerkende grootheden die nodig zijn voor de identificatie van de toestellen voor de functies van
beveiliging, scheiding en schakelen en hun locatie.
Voor eenvoudige installaties kan worden volstaan met alleen een grondschema.
OPMERKING Schema's, tekeningen en documenten behoren de volgende gedetailleerde informatie te bevatten:
— het type en de doorsnede van geleiders;
— de lengte van stroomketens;
— de aard en het type van beveiligingstoestellen;
— de toegekende stroom of instellingen van de beveiligingstoestellen;
— de te verwachten kortsluitstromen en het schakelvermogen van de beveiligingstoestellen.
Waar nodig behoort deze informatie van elke stroomketen van de installatie beschikbaar te zijn.
Het wordt aanbevolen dat deze informatie na elke wijziging in de installatie wordt aangepast. Schema's en tekeningen
behoren de plaats van aan het zicht onttrokken toestellen aan te geven.
Bij een normaal huis is het echter redelijk overzichtelijk. Wat op welke groep zit kun je zelf ook 1,2,3 uitvogelen. Stopcontacten zijn als het goed is allemaal netjes met 2,5mm^2 aangesloten, want...
Om overbelasting te voorkomen moet voor de voeding van contactdozen voor algemeen gebruik in tot
bewoning bestemde gebouwen, woonschepen, logiesverblijven en keukens bij toepassing van
installatiedraad in buis, aangebracht volgens basisinstallatiemethode A1 of B1 volgens tabel 52.A.3
installatiedraad worden toegepast met een kerndoorsnede van ten minste 2,5 mm2.

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 10:43
GeleFles schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:38:
Dat is wel een dingetje met nieuwbouw en trappen inderdaad, de trap gaat erin terwijl er nog veel werk gedaan moet worden.
In ieder geval lekker door blijven zagen tot ze het opgeleverd hebben zoals je zou willen.

Hier ook vervelende ervaringen met trappen. Die konden bij ons (tegen een forse prijs) worden geverfd. Maar dat hield dan dus inderdaad alleen verven in, er komt (na oplevering) iemand langs die een laag verf op de trap smeert, zonder enig voorwerk. Dat was bij voorbaat dus al niet echt lekker omdat er hier en daar kleine beschadigingen zitten en vlekken waar de verf minder hecht. Bovendien lijkt het alsof er gewone verf gebruikt is en geen speciale sterke verf voor trappen. Dat ziet er dus al vrij snel niet meer mooi uit.

Tip dus om de trap gewoon in de grondverf te houden en na oplevering zelf een goede afwerking te kiezen. Is goedkoper en waarschijnlijk ook beter.

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

Blihi schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:01:
Toch maar de Berker S1 Inbouwcontactdoos UTP gekocht. :)

• Raegin
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 10:08
Rivanov schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:18:
[...]

[Afbeelding]
Ik vind het eerlijk gezegd ook mooier staan, loopt je kabel ook niet op 90 graden uit je muur. Is nu een van de twee ongebruikt?

ED: CMDR Raegin

• nel!s
Ik moet hier bij zeggen dat de voornaamste zorg is dat er een koudebrug tussen fundering en kalkzandsteen blokken komt..

• SvMp
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
In badkamer en toilet van mijn nieuwbouwhuis worden standaard hele eenvoudige tegels geleverd, zoals je dat in sociale huurwoningen ook ziet.

Ik wil wat luxere tegels. Dus heb ik iets grotere vloer- en wandtegels uitgekozen.

In eerste instantie wilde ik grote vloer- en wandtegels maar dat zou enorm duur worden. Dus heb ik kleinere tegels gekozen die wat groter zijn dan de originelen.

De tegens kosten 300 euro meer. Dat is te overzien, al vind ik het prijsverschil best groot.

Ik heb middelgrote rechthoekige tegels voor de wanden. Deze wilde ik horizontaal hebben liggen. Meerprijs 1300 euro voor arbeid!!

Ik heb gevraagd waar dat aan ligt: 1000 voor de horizontale oriëntatie en 300 voor het feit dat de tegels iets groter zijn.

Is dat normaal? Vooral die 1000 euro..

• aprofet
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:48
nel!s schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:28:
[...]

Ik moet hier bij zeggen dat de voornaamste zorg is dat er een koudebrug tussen fundering en kalkzandsteen blokken komt..
Het lijkt erop dat bij jou (foto's) het isolatiebeton niet overal is toegepast.

Alleen wat kan je nu doen?
Een schriftelijke reactie van de aannemer dmv een aangetekende brief?

Wat staat er in je technische omschrijving? Als hier niets instaat over de materialen (behalve de RC-waardes van vloeren en wanden) dan lijkt het mij moeilijk om de aannemer te bewegen om overal dat isolatiebeton toe te passen.

• Blihi
Rivanov schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:18:
[...]

[Afbeelding]
Netjes hoor. Dat universele binnenwerk paste er niet in? Dat kon bij ons gelukkig wel. Dat scheelde behoorlijk in de kosten. Die binnenwerken van Gira zelf zijn onnodig duur.

• aprofet
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:48
SvMp schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:18:
In badkamer en toilet van mijn nieuwbouwhuis worden standaard hele eenvoudige tegels geleverd, zoals je dat in sociale huurwoningen ook ziet.

Ik wil wat luxere tegels. Dus heb ik iets grotere vloer- en wandtegels uitgekozen.

In eerste instantie wilde ik grote vloer- en wandtegels maar dat zou enorm duur worden. Dus heb ik kleinere tegels gekozen die wat groter zijn dan de originelen.

De tegens kosten 300 euro meer. Dat is te overzien, al vind ik het prijsverschil best groot.

Ik heb middelgrote rechthoekige tegels voor de wanden. Deze wilde ik horizontaal hebben liggen. Meerprijs 1300 euro voor arbeid!!

Ik heb gevraagd waar dat aan ligt: 1000 voor de horizontale oriëntatie en 300 voor het feit dat de tegels iets groter zijn.

Meerwerk tegels sanitair is bij ons 2900 euro (3 bad/wc ruimtes)...

1200 euro (toeslag arbeid vloertegels verwerken op de wanden).
1700 euro (aanschaf 60x60 vloertegels en RVS hoekprofielen ipv plastic hoekprofielen).

We hebben ons er inmiddels bij neergelegd dat we genaaid worden vanwege de monopolie positie van de project leveranciers. Alternatief is alles casco opleveren en zelf organiseren/doen.

• nel!s
aprofet schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:19:
[...]

Het lijkt erop dat bij jou (foto's) het isolatiebeton niet overal is toegepast.

Alleen wat kan je nu doen?
Een schriftelijke reactie van de aannemer dmv een aangetekende brief?

Wat staat er in je technische omschrijving? Als hier niets instaat over de materialen (behalve de RC-waardes van vloeren en wanden) dan lijkt het mij moeilijk om de aannemer te bewegen om overal dat isolatiebeton toe te passen.
Ja ik wil gewoon voorkomen dat er koudebrug ontstaat. Ik ga het nog eens aandragen bij Woningborg ook..

Dit staat in de TO:
"VLOEREN 1. De vrijdragende begane grondvloer van de woning en vrijstaande en aan de woning geschakelde garage wordt uitgevoerd als een geïsoleerde betonnen systeemvloer. De Rc-waarde van deze vloerconstructie bedraagt ca. 4,0 m2 K/W. 2. De verdiepingsvloeren worden uitgevoerd als een betonnen systeemvloer."

Denk toch dat ik hier een punt heb: de delen op die foto zijn niet geïsoleerd!

• Blihi

Tja. Wat is normaal? Ik zou ook niet weten waarom het meer werk is om ze horizontaal te hangen, behalve dat je beter moet opletten hoe en waar je begint. Met kleine, verticale tegels wordt vaak gewoon in een hoek begonnen. Met grote(re) horizontale tegels moet je meten, want je kunt geen kleine strookjes aan de zijkant over houden. Je hebt dus sowieso meer verlies.

Daarbij, zodra iemand ergens over moet nadenken wordt het al snel duurder.

Ik heb bij de tegelboer mijn eigen legplan aangeleverd, zowel voor de vloer als voor de wanden. Dat zagen ze niet vaak, maar ze hebben het keurig netjes conform de tekeningen uitgevoerd.

--------------

Wij hebben nu een dingetje met de airco. Tijdens de bouw heb ik alles al voor laten bereiden voor airco. Zachte blokken in de vloer, eigen groep op het dak, etc. Dus een maand of twee geleden offertes voor airco gevraagd en gekregen. Uiteindelijk akkoord gegaan met de offerte van een bedrijf uit Nijmegen. Airco met een 6,8 kW buitenunit (op het dak) en in totaal 11kW aan binnenunits. We hebben het er nog over gehad dat ik zou meehelpen met het naar boven sjouwen van de buitenunit en dat ik zelf de gaten tussen de verdiepingen en naar het dak en de elektra/afvoer zou voorbereiden.

Dinsdag kwamen twee monteurs de boel installeren. Een monteur om het werk te doen en een om erbij te kijken of de andere het werk goed deed. Letterlijk.

Ik had alles netjes voorbereid, maar de eerste opmerking was: "die buitenunit is veel te zwaar om naar het dak te tillen. Dat moet met een lift." 8)7 Tja, dan hadden ze die mee moeten nemen. Ik heb uitgelegd dat het zo afgesproken was met de verkoper.

De tweede opmerking was dat de plaats van een van de binnenunits niet goed was. Daar konden ze niet goed bij (kan wel hoor, wilden ze niet), dus hij stelde een alternatieve plaats voor. Prima, ook goed. Maar, door die alternatieve plaats had hij wel meer leiding nodig. En hij moest meer gaten boren. En toen begon de ellende.

Het leek alsof de beide heren voor het eerst een airco zagen :? . Ze hebben wel 20 minuten staan bepalen waar de schroeven in de muur moesten, althans, een van hen. De ander stond er bij en keek er naar. Elke centimeter van de unit heeft hij opgemeten (zonder even in het boekje te kijken waar alle exacte maten in staan), maar allemaal voor niets |:(. Op de montageplaat stond namelijk "middle of unit" aangegeven, dus een streepje midden op de muur was genoeg voor een goede plaatsing maar dat begrepen ze niet :? 8)7 . Een potloodje had hij niet bij zich en zijn rolmaat raakte hij halverwege kwijt. Ook een fatsoenlijke boormachine ontbrak en in plaats dat je eerst een schroef in het midden doet en daarna waterpas gaat stellen, probeerde ze eerst de plaat met de hand waterpas te hangen en dan met de andere hand gaten te boren 8)7 |:(

Stap 2 zijn de leidinggaten (60mm). Die moesten overal door kalkzandsteen, dat was afgesproken. Dat wilden ze met een gatenzaag voor hout doen, dus die verbrandde direct. Toen pakten ze een 70 mm steenboor, maar bleek dat ze door de andere plaatsing in een betonnen latei zaten, dus dat duurde even. Een betonboor hadden ze niet bij zich. Vervolgens kreeg ik discussie dat het geen Ytong was, zoals afgesproken. Nee, kalkzandsteen is geen gasbeton :X. Ik snap dat je liever door Ytong blokjes boort.

Afijn. 7 uur later :X hebben twee monteurs het voor elkaar gekregen om twee binnenunits op te hangen, een buitenunit op het dak te zetten (met hulp van nog twee collega's die in de buurt waren en even kwamen helpen) en (veel te lange) koelleidingen te trekken. En toen vertrokken ze weer.... Het moest later maar een keer afgemaakt worden. Overal zooi, meerdere ruimtes met losse leidingen lieten ze achter. Nergens zitten nog afwerkgoten, het stucwerk is vrijwel overal beschadigd (gelukkig niet in het zicht) en ga zo maar door. Ik schat dat ik er zelf niet meer dan 4 uur werk aan zou hebben gehad om precies hetzelfde te doen.

Pas op woensdagmiddag kreeg ik iemand van het bedrijf aan de telefoon. Hij probeerde in eerste instantie de schul bij mij neer te leggen. Het was mijn schuld dat ze meer leiding moesten gebruiken (nee, de monteur kan niet rekenen. Hij sneed stukken van 13 meter af waar 7 meter nodig was). Het was mijn schuld dat de binnenunit verplaatst was (nee, dat wilde de monteur) en ze hadden pas op 15 augustus tijd om het af te maken. Of ik die nieuwe datum wilde accepteren.....

Toen heb ik maar gedreigd om lokaal een mannetje te zoeken die het afmaakt en de kosten op de factuur in te houden. Dat hielp, want nu komen ze maandag terug. Niet dezelfde monteurs, maar een ervaren monteur is me beloofd. Ik ben benieuwd.

PS. Ja, er is dus door een betonnen latei geboord, maar daar maak ik me geen zorgen over. Het is een latei boven een binnendeur onder het dak. Er gaat geen naad van de breedplaten over de latei en alle omliggende muren zijn dragend, dus het gaat echt niet instorten.

• JT

JT

VETAK y0

GeleFles schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:38:

Als we van het bestaan van overzettreden wisten voor we onze opties moesten aangeven dan hadden we het niet gedaan want we vonden het erg veel geld voor zo een trap.

• JT

JT

VETAK y0

Via de projectleverancier? Wat krijg je terug als je je badkamer casco op laat leveren?

• kabeltjekabel
Blihi schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:04:
[...]

Tja. Wat is normaal? Ik zou ook niet weten waarom het meer werk is om ze horizontaal te hangen, behalve dat je beter moet opletten hoe en waar je begint. Met kleine, verticale tegels wordt vaak gewoon in een hoek begonnen. Met grote(re) horizontale tegels moet je meten, want je kunt geen kleine strookjes aan de zijkant over houden. Je hebt dus sowieso meer verlies.

Daarbij, zodra iemand ergens over moet nadenken wordt het al snel duurder.

Ik heb bij de tegelboer mijn eigen legplan aangeleverd, zowel voor de vloer als voor de wanden. Dat zagen ze niet vaak, maar ze hebben het keurig netjes conform de tekeningen uitgevoerd.

--------------

Wij hebben nu een dingetje met de airco. Tijdens de bouw heb ik alles al voor laten bereiden voor airco. Zachte blokken in de vloer, eigen groep op het dak, etc. Dus een maand of twee geleden offertes voor airco gevraagd en gekregen. Uiteindelijk akkoord gegaan met de offerte van een bedrijf uit Nijmegen. Airco met een 6,8 kW buitenunit (op het dak) en in totaal 11kW aan binnenunits. We hebben het er nog over gehad dat ik zou meehelpen met het naar boven sjouwen van de buitenunit en dat ik zelf de gaten tussen de verdiepingen en naar het dak en de elektra/afvoer zou voorbereiden.

Dinsdag kwamen twee monteurs de boel installeren. Een monteur om het werk te doen en een om erbij te kijken of de andere het werk goed deed. Letterlijk.

Ik had alles netjes voorbereid, maar de eerste opmerking was: "die buitenunit is veel te zwaar om naar het dak te tillen. Dat moet met een lift." 8)7 Tja, dan hadden ze die mee moeten nemen. Ik heb uitgelegd dat het zo afgesproken was met de verkoper.

De tweede opmerking was dat de plaats van een van de binnenunits niet goed was. Daar konden ze niet goed bij (kan wel hoor, wilden ze niet), dus hij stelde een alternatieve plaats voor. Prima, ook goed. Maar, door die alternatieve plaats had hij wel meer leiding nodig. En hij moest meer gaten boren. En toen begon de ellende.

Het leek alsof de beide heren voor het eerst een airco zagen :? . Ze hebben wel 20 minuten staan bepalen waar de schroeven in de muur moesten, althans, een van hen. De ander stond er bij en keek er naar. Elke centimeter van de unit heeft hij opgemeten (zonder even in het boekje te kijken waar alle exacte maten in staan), maar allemaal voor niets |:(. Op de montageplaat stond namelijk "middle of unit" aangegeven, dus een streepje midden op de muur was genoeg voor een goede plaatsing maar dat begrepen ze niet :? 8)7 . Een potloodje had hij niet bij zich en zijn rolmaat raakte hij halverwege kwijt. Ook een fatsoenlijke boormachine ontbrak en in plaats dat je eerst een schroef in het midden doet en daarna waterpas gaat stellen, probeerde ze eerst de plaat met de hand waterpas te hangen en dan met de andere hand gaten te boren 8)7 |:(

Stap 2 zijn de leidinggaten (60mm). Die moesten overal door kalkzandsteen, dat was afgesproken. Dat wilden ze met een gatenzaag voor hout doen, dus die verbrandde direct. Toen pakten ze een 70 mm steenboor, maar bleek dat ze door de andere plaatsing in een betonnen latei zaten, dus dat duurde even. Een betonboor hadden ze niet bij zich. Vervolgens kreeg ik discussie dat het geen Ytong was, zoals afgesproken. Nee, kalkzandsteen is geen gasbeton :X. Ik snap dat je liever door Ytong blokjes boort.

Afijn. 7 uur later :X hebben twee monteurs het voor elkaar gekregen om twee binnenunits op te hangen, een buitenunit op het dak te zetten (met hulp van nog twee collega's die in de buurt waren en even kwamen helpen) en (veel te lange) koelleidingen te trekken. En toen vertrokken ze weer.... Het moest later maar een keer afgemaakt worden. Overal zooi, meerdere ruimtes met losse leidingen lieten ze achter. Nergens zitten nog afwerkgoten, het stucwerk is vrijwel overal beschadigd (gelukkig niet in het zicht) en ga zo maar door. Ik schat dat ik er zelf niet meer dan 4 uur werk aan zou hebben gehad om precies hetzelfde te doen.

Pas op woensdagmiddag kreeg ik iemand van het bedrijf aan de telefoon. Hij probeerde in eerste instantie de schul bij mij neer te leggen. Het was mijn schuld dat ze meer leiding moesten gebruiken (nee, de monteur kan niet rekenen. Hij sneed stukken van 13 meter af waar 7 meter nodig was). Het was mijn schuld dat de binnenunit verplaatst was (nee, dat wilde de monteur) en ze hadden pas op 15 augustus tijd om het af te maken. Of ik die nieuwe datum wilde accepteren.....

Toen heb ik maar gedreigd om lokaal een mannetje te zoeken die het afmaakt en de kosten op de factuur in te houden. Dat hielp, want nu komen ze maandag terug. Niet dezelfde monteurs, maar een ervaren monteur is me beloofd. Ik ben benieuwd.

PS. Ja, er is dus door een betonnen latei geboord, maar daar maak ik me geen zorgen over. Het is een latei boven een binnendeur onder het dak. Er gaat geen naad van de breedplaten over de latei en alle omliggende muren zijn dragend, dus het gaat echt niet instorten.
Tja, wat je zelf doet, doe je beter. >:)

Had je beter kunnen afspreken dat je zelf alles plaatst en ze alleen iemand voor het F-gassen deel langsturen. Maar dat willen ze meestal niet..

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 04-08 11:47
Ik zou hier zo naar van worden tijdens die werkzaamheden dat ik ze zou hebben weggestuurd. Wat een prutsers. Als ik het lees word ik al naar. Een beetje staan te slopen in je net nieuwe woning. Hoe durven ze. :(

• Mo8578
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 01:44
Wist niet dat je mocht weigeren Met de voorwaarde dat je de EPC binnen 2 jaar alsnog haalt

https://www.ad.nl/wonen/e...e-energie-eisen~aad47f91/

• Kiwi70
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 04-08 21:03
Onze aannemer gaf als reden waarom we de paneleneer niet zelf op mochten leggen dat dit niets met de waarbogregeling te maken had, maar met de omgevingsvergunning waaraan de ontwikkelaar (en dus ook de aannemer) moet voldoen. Geen idee of het klopte, we hebben er uiteindelijk toch maar voor gekozen om het dak vol te laten leggen. Met veel te dure panelen, met een lage opbrengst, helaas...

• Blihi
Ik heb uiteindelijk zelf zonnepanelen bij gelegd. De 10 panelen van de bouw waren standaard. Ik heb er 12 bij gelegd in een andere orientatie (standaard was ZZW, ik heb er 7 OZO en 5 WNW bij gelegd). In totaal ligt er nu 22 keer 315 Wp. Alle buizen waren al wel voorbereid tijdens de bouw, dus ik hoefde geen leidingen op de muren te leggen.

Voor de extra panelen was ik nog geen 3000 euro kwijt, inclusief installatiemateriaal en omvormer (inclusief BTW, die krijg ik van de belastingdienst nog terug als het goed is, maar alleen in jaar van oplevering). Alleen het ballast (36 kg per paneel) had ik nog liggen, maar is vaak ook wel gratis af te halen via Marktplaats.

De installatie in de meterkast heb ik zelf uitgebreid voor 2 omvormers. In de meterkast zit een 3-fase aardlekautomaat (20A / 300mA) en bij de omvormers een verdeelkast met 2x16A installatieautomaten (de derde fase is niet aangesloten, want die is nergens voor nodig).

De twee omvormers zijn van het merk Solis. Beide maximaal 3300 Watt, eentje met 1 string ZZW en eentje met 2 strings WNW en OZO. Die Solis omvormers zijn eenvoudig uit te lezen met een Raspberry Pi, dus geen gedoe met Chinese websites die al ja data opslaan, maar gewoon lokale logging.

De opbrengst van de installatie was gisteren 44 kWh. In totaal sinds 5 juni heb ik 1100 kWh opgewekt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blihi
Supreme schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:54:
[...]

Ik zou hier zo naar van worden tijdens die werkzaamheden dat ik ze zou hebben weggestuurd. Wat een prutsers. Als ik het lees word ik al naar. Een beetje staan te slopen in je net nieuwe woning. Hoe durven ze. :(
Die jongens konden er ook niets aan doen. Ze waren duidelijk onervaren en bleven vriendelijk. Ik ben dus niet boos op hun geworden, dat heb ik bewaard voor de verkoper.

Maar goed, maandag komt een ervaren monteur de boel afmaken. Een weekend extra in een hittegolf overleven we wel weer.

• boomr
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:01
aprofet schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Meerwerk tegels sanitair is bij ons 2900 euro (3 bad/wc ruimtes)...

1200 euro (toeslag arbeid vloertegels verwerken op de wanden).
1700 euro (aanschaf 60x60 vloertegels en RVS hoekprofielen ipv plastic hoekprofielen).

We hebben ons er inmiddels bij neergelegd dat we genaaid worden vanwege de monopolie positie van de project leveranciers. Alternatief is alles casco opleveren en zelf organiseren/doen.
Ja dit dus. Wij hebben grote tegels (60x60) op de vloer en op een muur (zowel in badkamer als toiletten) en wat grotere op de andere muren (60x30). Daarnaast wilde ik de uitstekende hoeken onder verstek ipv een afwerkstripje. Dit alles scheelde ENORM in de kosten. Deze kosten tegen een andere tegelaar aangehouden en die begreep er niets van. Maar we weten dat we genaaid worden.
Alternatief bij ons was standaard op laten leveren en de eerste dag de badkamer eruit slopen en nieuwe laten plaatsen. Dat hebben anderen in de straat wel gedaan maar dat vond ik toch wel erg ver gaan.
Eerste dag na de oplevering stond er een container met de hele badkamer erin. Alles eruit. bad, douche, tegels, kranen etc. Beetje zonde als je het mij vraagt. Oh en casco op laten leveren was geen optie.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MBarendse
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 04-08 21:59
boomr schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:29:
[...]
Oh en casco op laten leveren was geen optie.
Wat en raar verhaal! Zonde van de badkamer in de container inderdaad, maar volledig te wijten aan jullie bouwer :(

• boomr
MBarendse schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:39:
[...]

Wat en raar verhaal! Zonde van de badkamer in de container inderdaad, maar volledig te wijten aan jullie bouwer :(
Totaal mee eens. Achteraf een compleet waardeloze projectbouwer!

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• SquareOne
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10:32
Wij hebben ook een optie op een nieuwbouwwoning. In de technische omschrijving staat het volgende over "Sanitair en Tegels": Wij willen u attenderen dat de woning, ongeacht wijzigingen, te allen tijde compleet opgeleverd wordt dus voorzien van afwerkvloeren, sanitair, wand- en vloertegels. Deze onderdelen kunnen derhalve niet vervallen.

Bouwer is Hendriks Bouw en Ontwikkeling.
Bouwer nog niet gesproken dus geen idee hoe flexibel ze zijn.

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10:35
@SquareOne als ik dat zo lees is er gewoon een keiharde afspraak tussen bouwer en ontwikkelaar en ga je er niet onderuit komen. Bizar eigenlijk. In ons project kon je sanitair casco laten opleveren tegen minderprijs van 5000 euro.

• SquareOne
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10:32
Ascension schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:02:
@SquareOne als ik dat zo lees is er gewoon een keiharde afspraak tussen bouwer en ontwikkelaar en ga je er niet onderuit komen. Bizar eigenlijk. In ons project kon je sanitair casco laten opleveren tegen minderprijs van 5000 euro.
Ontwikkelaar is Hendriks Projectontwikkeling...
Afspraak met zichzelf dus.

5000 euro is op zich nog een mooie bedrag dat je terug krijgt. Daar zet je natuurlijk niet een hele badkamer van, maar voor materiaal ben je dan al een heel eind.

Ik hoop met ~5k extra dat ik de badkamer een beetje naar wens kan maken... indeling is prima. Wil alleen wat andere tegels en liefst nog een muurtje als douchewand. We gaan het meemaken.

[Voor 29% gewijzigd door SquareOne op 31-07-2020 10:10]

• trepaulo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:38
Hier was het casco opleveren van badkamer een minderpost van 2000.
Een iets grotere tegel gebruiken was een meerprijs van 2000.
Ik heb het voor nu standaard gelaten; ik kijk wel hoe lang of dat de standaard badkamer bevalt, en als ik het dan ga aanpassen kan ik het in ieder geval geheel naar wens doen, en niet tegen zulke hoge kosten.

• stokmeister
  • Registratie: juli 2010
  • Nu online
Wij moesten ook bijbetalen voor de keuze van een grotere standaard tegel op de muur en vloer. Voor de vloer zou dat dan 11€per m2 extra worden en de muur 16€per m2. Acceptabele prijs vonden wij wel. Dus zelf al even berekend wat het dan extra zou moeten kosten. Toen kwam de offerte van de tegelzetter..... Ons toilet beneden is ongeveer 1m2 vloer oppervlakte, daar rekende hij dus 95€ extra voor 8)7. En zijn bijzondere rekenmethode gold dus ook voor de muren en de hele badkamer. Nu begrijp ik wel dat je wat snijverlies hebt, maar daar zijn we dus niet mee akkoord gegaan. Mailtje terug gestuurd met mijn berekening en de offerte is zo goed als volledig aangepast.... Ik krijg dan direct al een negatief gevoel bij zo'n tegelzetter. Hopelijk plaatst hij het wel netjes want dat was zijn offerte niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• boomr
stokmeister schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:38:
Wij moesten ook bijbetalen voor de keuze van een grotere standaard tegel op de muur en vloer. Voor de vloer zou dat dan 11€per m2 extra worden en de muur 16€per m2. Acceptabele prijs vonden wij wel. Dus zelf al even berekend wat het dan extra zou moeten kosten. Toen kwam de offerte van de tegelzetter..... Ons toilet beneden is ongeveer 1m2 vloer oppervlakte, daar rekende hij dus 95€ extra voor 8)7. En zijn bijzondere rekenmethode gold dus ook voor de muren en de hele badkamer. Nu begrijp ik wel dat je wat snijverlies hebt, maar daar zijn we dus niet mee akkoord gegaan. Mailtje terug gestuurd met mijn berekening en de offerte is zo goed als volledig aangepast.... Ik krijg dan direct al een negatief gevoel bij zo'n tegelzetter. Hopelijk plaatst hij het wel netjes want dat was zijn offerte niet.
Ik hoop voor je dat er goed werk geleverd wordt. Wij hadden helaas ook niet de mogelijkheid om stroken te laten tegelen. Door de afwijkende maten was dit natuurlijk erg ingewikkeld, maar een andere tegelzetter gaf al aan dat het wel te doen is. Maar de projectbouwer ging daar absoluut niet in mee.

Het is jammer dat je als koper zo weinig in te brengen hebt bij zo'n projectbouwer. Wanneer je de mensen op de bouw zelf spreekt gaat het allemaal een stuk beter. De opzichter en het werkvolk is een stuk meegaander en behulpzaam dan de kantoorpikkies:(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MBarendse
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 04-08 21:59
SquareOne schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:08:
[...]

Ik hoop met ~5k extra dat ik de badkamer een beetje naar wens kan maken... indeling is prima. Wil alleen wat andere tegels en liefst nog een muurtje als douchewand. We gaan het meemaken.
precies wat wij hebben gedaan via Dura (thuis de Showroom), muurtje toegevoegd tot plafond, en al het tegelwerk naar grijs 60x60. Geen aanvullende zaken zoals groter badmeubel: 3314,-

toilettegelwerk naar grijs 60x60: 1472,-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 04-08 01:53
Heel herkenbaar die badkamerverhalen. Goedkoopste optie bij ons was om de standaard badkamer af te nemen, maar dan heb je echt de beruchte woningbouw badkamer (terwijl je toch flink in de buidel moet tasten voor een nieuwbouwwoning). Eigenlijk nog minder dan woningbouw, want een douchewandje ho maar. En dan durven ze het ook nog te verkopen als mooie badkamer met A-merken. Ja, het zijn misschien A-merken maar tot dat moment had je geen idee dat die merken een budgetlijn voerden waar de Action zich nog voor zou schamen. En voor elke kleine wijziging betaal je dan de hoofdprijs. Andere spiegel? 600 euro! Regendouche? 700 euro! Het mooiste was bij ons ook nog dat ze standaard een korting van 10% gaven, maar dan wel op de adviesprijs die je bij geen enkele winkel terug kan vinden (regendouche was bijvoorbeeld 290 bij de Bol) en er vervolgens weer doodleuk 5% kosten overheen berekende ivm compensatie voor een eventuele prijsstijging in de tijd dat het huis wordt gebouwd 😂. Hoe dan ook, wij hadden 15K moeten bijbetalen en dan hadden we niet eens een echt luxe badkamer gehad. Het goedkoopste zwevende toilet a 700 euro, het goedkoopste wasbeubel met twee kraantjes a 2300 euro excl kranen) etc. Heel blij dat we hem casco konden laten opleveren. We kregen er maar 2000 euro voor terug, maar dan kun je wel iets krijgen wat je echt mooi vind en nog goedkoper uit zijn ook. Verbaas mij er echt over dat dit bij sommige bouwers kennelijk niet mag. Dan word je eigenlijk geen keuze gelaten. Dan zou ik denk ik ook overgaan op de gratis woningbouw variant en later, als alle bouwperikelen achter de rug zijn het alsnog veranderen. Bij ons project zag je bij de andere kopers ook eigenlijk die twee varianten. Of de standaard badkamer afnemen met misschien een of twee kleine opties of gewoon casco opleveren. Eigenlijk snap ik het allemaal niet zo. Ik snap natuurlijk dat zo'n bouwer een mooie winstmarge maakt op een badkamer als je flink losgaat met opties, maar als je het dermate duur maakt dat het absurd wordt haakt iedereen af en dat is voor beide partijen zonde. Zij verdienen er nu niks aan en als koper heb je het gedoe van zelf nog alles moeten regelen na oplevering. Ik had het niet erg gevonden om wat extra te betalen en dan alles geregeld te hebben via het project zodat je bij oplevering meteen een mooie badkamer hebt. Maar ik ga niet zo'n 8000 euro meer betalen voor iets dat dat ook 8000 euro goedkoper had gekund voor minimaal dezelfde kwaliteit.

Overigens is het formaat tegel ook heel herkenbaar. Bij ons zou het standaard 30 bij 30 zijn geloof ik. We hadden een tegel van 45 bij 45 gekozen. 2300 extra. Ja meneer, dat is veel moeilijker te leggen, daar zit veel meer arbeidsloon in.
Benaderen we na onze casco keuze een vakman voor de badkamer klus, zeggen wij nog het hoeft niet al te duur te worden dus doe maar een wat kleinere tegel. Zegt hij: wat mij betreft mogen jullie ook een grotere tegel kiezen hoor! Kost hetzelfde en voor mij fijner om mee te werken en voor jullie weer fijn qua onderhoud (minder voegen etc). Dan heb je helemaal het idee dat zo'n project je uitknijpt.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb nog even gekeken in onze offerte voor de badkamer. Kosten voor ander badmeubel, douche muurtje, ander bad, andere douchekop, douchedrain, was Euro 6.240,-. Kosten voor andere tegels in de wc's + badkamer kwam op 3.564,-.

Alternatief was casco. Dan kregen we 3.500,- terug voor de badkamer. Maar nu konden we er met 6 weken in en bovendien was er meteen een wc beschikbaar voor de werklui ;).

Ik denk dat het (voor ons) qua kosten niet veel uit had gemaakt. We hadden anders ook zeker een maand langer moeten huren. Dan kies ik toch liever voor gemak.

[Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2020 00:28]

• Blihi
kabeltjekabel schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:21:
[...]

Tja, wat je zelf doet, doe je beter. >:)
Zeker niet altijd. Ik heb hier klussers over de vloer gehad (keukeninstallateur, hovenier, kozijneninstallateur) die echt met ontzettend oog voor detail hun werk deden. Die mensen waren trots op hun vak en wilden graag een mooi resultaat neerzetten.
Had je beter kunnen afspreken dat je zelf alles plaatst en ze alleen iemand voor het F-gassen deel langsturen. Maar dat willen ze meestal niet..
Daar hebben we aan gedacht, maar voor deze keer dachten we de hele klus eens uit te besteden....

• Rubbergrover1
Dat is mijn grote frustratie van dingen die in het huis moeten gebeuren. 9 op de 10 keer wordt het niet gedaan zoals je verwacht dat het zou worden, maar tegelijk weet je ook dat je niet alles zelf kunt doen. Ga je dan iemand inhuren, waarbij je weet dat je je nog jaren lang gaat ergeren aan hoe het geworden is, of ga je zelf aan de klus in de wetenschap dat het dan ook niet wordt zoals je zou willen, maar dat je dan in elk geval weet dat je je best hebt gedaan?

• Intheweb
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 03-08 21:48
Wij hebben er voor gekozen om een aantal bouwkundige aanpassingen in de badkamer door te voeren, zoals het plaatsen van een muurtje met nis.

We wilden geen wastafel afnemen omdat het aanbod te beperkte was, maar deze moest geplaatst worden ivm het bouwbesluit vanuit de projectontwikkelaar. (net zoals bijv. cai kabels die moesten worden getrokken, ook al wilden wij dit niet). Dus wordt de standaard wastafel geplaatst.

Deze gaat dus als eerste van de muur af en markplaats op.

Gek genoeg konden wij wel het fonteintje in de WC beneden laten vervallen...

Doe maar een onsje meer...

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Intheweb schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:04:
We wilden geen wastafel afnemen omdat het aanbod te beperkte was, maar deze moest geplaatst worden ivm het bouwbesluit vanuit de projectontwikkelaar. (net zoals bijv. cai kabels die moesten worden getrokken, ook al wilden wij dit niet).
Lijkt erop dat de regels steeds anders worden uitgelegd, net hoe het ze uitkomt.
Bij veel projecten kun je de wc en badkamer casco laten opleveren, mag dat dan wel?
En in mijn vorig jaar opgeleverde woning zitten heel wat loze leidingen, maar geen enkele leiding met cai (gelukkig maar).
Beetje doorvragen helpt soms, maar vaak helaas ook niet.

• mister_S
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 10:29
Wat per sé afgenomen moet worden lijkt sterk te verschillen per bouwer. Wij konden redelijk wat details laten vervallen, maar bijvoorbeeld een garagedeur moest geplaatst worden. Hier vroeg ik niet eens geld voor terug, dus ze hadden geld bespaard door het niet te plaatsen. Bouwkundig kon er bij ons niet veel, dat zou ik ook niet willen gezien de prijzen, maar met details konden we redelijk spelen.
Ik ben blij dat we een best luxe badkamer en toilet krijgen, als ik het hier zo lees proberen ze op alles te beknibbelen,

• Intheweb
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 03-08 21:48
mauricej schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:47:
[...]

Lijkt erop dat de regels steeds anders worden uitgelegd, net hoe het ze uitkomt.
Bij veel projecten kun je de wc en badkamer casco laten opleveren, mag dat dan wel?
En in mijn vorig jaar opgeleverde woning zitten heel wat loze leidingen, maar geen enkele leiding met cai (gelukkig maar).
Beetje doorvragen helpt soms, maar vaak helaas ook niet.
Casco badkamer was mogelijk, maar toen der tijd was het ivm budget niet mogelijk om zelf dan de badkamer te regelen. Maar dan verviel wel de garantie op (volgens mij) lekkage's vanuit de bouw. (wat op zich ook logisch is.).

Doe maar een onsje meer...

• GeleFles
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Blihi schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Zeker niet altijd. Ik heb hier klussers over de vloer gehad (keukeninstallateur, hovenier, kozijneninstallateur) die echt met ontzettend oog voor detail hun werk deden. Die mensen waren trots op hun vak en wilden graag een mooi resultaat neerzetten.
Dat was voor ons ook de reden om het toilet en badkamer casco op te laten leveren.
Bij de project-badkamerleverancier hadden we echt het gevoel een nummertje te zijn (huis nr zoveel in het project)

We hebben een badkamerspecialist in de buurt opgezocht met goeie recensies, deze heeft ook goed meegedacht in onze wensen en ons het gevoel gegeven dat het helemaal in orde gaat komen.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08:44
nel!s schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:28:
[...]

De wand mag op de vloer staan en op de fundering en dit heeft beiden geen effect op de isolatiewaarde, de gevelisolatie loopt nou eenmaal voor de vloerrand langs tot op de fundering en zo is alles weer netjes ingepakt.
Je opmerking dat de vloer nu niet geïsoleerd is kan ik niet uit deze foto’s halen.
Waarschijnlijk zijn dit stortstroken tussen de hele vloerplaten (120cm breed) die gevuld worden met een tempex blok en dan een laag beton met een wapeningsnetje er overheen, gezien dit weinig tot geen constructieve waarde heeft wordt er tpv van deze stortstroken doorgemetseld tot op de fundering.
Gaten in de kz-steen worden gewoon netjes dicht gezet en blijven heus niet zitten tot tijdens de oplevering.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Misschien kan iemand even meedenken met onze tv uitdaging :). We hebben de gang laten verlengen, daardoor bevindt de trapkast zich in de gang en is de deur naar de woonkamer een kwartslag gedraaid (vanaf binnenkomst loop je de gang door, einde linkerzijde is de deur). Daardoor is er een muur van ca 3 meter breed ontstaan, waar de trapkast en gang achter zit. Nu wil ik de tv ophangen, een gat boren in de muur ter hoogte van de trapkast, in de trapkast alle kabels verzamelen (is reeds een wcd aanwezig). De muur is een standaard binnenmuur.
Volgens mij moet dit werken of zie ik iets over het hoofd? (wil graag voorkomen dat ik een groot gat boor en iets vergeet..). En als we het na een jaar of 10 zat worden kwestie van gat dicht (laten) stucen en t'is weer netjes :).

[Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2020 17:58]

• Deleon78
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:56:
Misschien kan iemand even meedenken met onze tv uitdaging :). We hebben de gang laten verlengen, daardoor bevindt de trapkast zich in de gang en is de deur naar de woonkamer een kwartslag gedraaid (vanaf binnenkomst loop je de gang door, einde linkerzijde is de deur). Daardoor is er een muur van ca 3 meter breed ontstaan, waar de trapkast en gang achter zit. Nu wil ik de tv ophangen, een gat boren in de muur ter hoogte van de trapkast, in de trapkast alle kabels verzamelen (is reeds een wcd aanwezig). De muur is een standaard binnenmuur.
Volgens mij moet dit werken of zie ik iets over het hoofd? (wil graag voorkomen dat ik een groot gat boor en iets vergeet..). En als we het na een jaar of 10 zat worden kwestie van gat dicht (laten) stucen en t'is weer netjes :).
Misschien optie voor losse speakers, versterker, console, mediabox van provider of jezelf, of anders misschien infrarood tbv afstandbediening van additionele apparaten.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:56:
Krijg je alle benodigde kabels binnen in je trapkast? Denk aan coax/utp afhankelijk of je kabel (ziggo) of glas bijvoorbeeld hebt van kpn/what ever.
Als het een dikke wand is van minimaal 7cm met die ytong blokken dan kan je “gewone” pluggen gebruiken en nog beter is als je tv ook (O/Q)LED is dan weegt hij namelijk niets :).
Mocht het een gipswandje zijn dan zou ik een plaat erachter schroeven in de trapkast ter grootte van de wand zodat je normale schroeven kan gebruiken ipv holle wand pluggen.
Afhankelijk van je model tv gaat daar 1 kabel naartoe voor stroom of mogelijk ook utp/hdmi en andere connectors? Zorg dus dat je altijd van en naar je tv kan met welke kabel dan ook.
(Stel dat je een spelcomputer koopt of iemand komt met een randapparaat langs)

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:18:
[...]

Krijg je alle benodigde kabels binnen in je trapkast? Denk aan coax/utp afhankelijk of je kabel (ziggo) of glas bijvoorbeeld hebt van kpn/what ever.
Als het een dikke wand is van minimaal 7cm met die ytong blokken dan kan je “gewone” pluggen gebruiken en nog beter is als je tv ook LED is dan weegt hij namelijk niets :).
Mocht het een gipswandje zijn dan zou ik een plaat erachter schroeven in de trapkast ter grootte van de wand zodat je normale schroeven kan gebruiken ipv holle wand pluggen.
Afhankelijk van je model tv gaat daar 1 kabel naartoe voor stroom of mogelijk ook utp/hdmi en andere connectors? Zorg dus dat je altijd van en naar je tv kan met welke kabel dan ook.
(Stel dat je een spelcomputer koopt of iemand komt met een randapparaat langs)
Het zijn idd betonblokken. TV ophangen is geen probleem, maar ik zat meer met dat gat in mn maag. UTP hebben we niet in de trapkast, maar we kijken toch alleen maar Netflix en NPO (via de app).

Qua ophangbeugel zat ik aan zoiets te denken , tv aan en de beugel gaat vanzelf naar de juiste kijkhoek.
https://www.vogels.com/nl...gel-ideaal-voor-oled-tv-s

• GeeMoney
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:33:
[...]

Het zijn idd betonblokken. TV ophangen is geen probleem, maar ik zat meer met dat gat in mn maag. UTP hebben we niet in de trapkast, maar we kijken toch alleen maar Netflix en NPO (via de app).

Qua ophangbeugel zat ik aan zoiets te denken , tv aan en de beugel gaat vanzelf naar de juiste kijkhoek.
https://www.vogels.com/nl...gel-ideaal-voor-oled-tv-s
Als je Wi-Fi sterk en snel genoeg is heb je zelfs geen utp nodig al vind ik het zelf altijd wel fijn een vaste verbinding maar wat niet gaat dat gaat niet :). Ik ben gek van Vogel beugels en gebruik die alleen maar. Zelf draaiende heb ik niet omdat onze kijk hoek altijd hetzelfde is maar ze hebben mooie vernuftigde systemen, knap materiaal en vaak minime diepte nodig om zo strak mogelijk tegen de muur te monteren.
Ik heb mijn aansluiting in de muur nog iets verzonken en hij zit dus echt strak tegen de muur hier.

• nel!s
D.deJong schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:19:
[...]

De wand mag op de vloer staan en op de fundering en dit heeft beiden geen effect op de isolatiewaarde, de gevelisolatie loopt nou eenmaal voor de vloerrand langs tot op de fundering en zo is alles weer netjes ingepakt.
Je opmerking dat de vloer nu niet geïsoleerd is kan ik niet uit deze foto’s halen.
Waarschijnlijk zijn dit stortstroken tussen de hele vloerplaten (120cm breed) die gevuld worden met een tempex blok en dan een laag beton met een wapeningsnetje er overheen, gezien dit weinig tot geen constructieve waarde heeft wordt er tpv van deze stortstroken doorgemetseld tot op de fundering.
Dit snap ik niet, waarom zou je binnenwanden op de fundering plaatsen? Het is toch juist de bedoeling om die isolatie ook juist waar de fundering-binnenwand zit door te zetten zodat je alle koudebruggen uit de bodem vermijdt? Als er al tempex stukken liggen, waarom zou je dan precies op de aansluiting van binnenwand en fundering de isolatie overslaan?

• D.deJong
nel!s schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:23:
[...]

Dit snap ik niet, waarom zou je binnenwanden op de fundering plaatsen? Het is toch juist de bedoeling om die isolatie ook juist waar de fundering-binnenwand zit door te zetten zodat je alle koudebruggen uit de bodem vermijdt? Als er al tempex stukken liggen, waarom zou je dan precies op de aansluiting van binnenwand en fundering de isolatie overslaan?
Het zijn geen binnenwanden, het zijn je constructieve wanden en die doen het niet heel erg goed op tempex.
De isolatieschil gaat om je binnenwanden heen en loopt ver onder de vorstgrens door dus het kleine beetje waar jij bang voor bent is te verwaarlozen.
Achterdocht naar je aannemer toe is prima maar een beetje meer vertrouwen verdient de beste man ook wel.

• nel!s
D.deJong schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:32:
[...]

Het zijn geen binnenwanden, het zijn je constructieve wanden en die doen het niet heel erg goed op tempex.
De isolatieschil gaat om je binnenwanden heen en loopt ver onder de vorstgrens door dus het kleine beetje waar jij bang voor bent is te verwaarlozen.
Achterdocht naar je aannemer toe is prima maar een beetje meer vertrouwen verdient de beste man ook wel.
Vertrouwen in de aannemer als je oost Europese ploegen op de bouwplaats gevel ventilatie roosters ziet vergeten en hele schoorstenen verkeerd ziet metselen.. man, dit zijn onder-onder-onder aannemers die de ene week voor de ene bouwer in het project werken en de volgende weggekocht worden door een andere aannemer in het project.

In ons huidige huis zit geen isolatie tussen de muur van de uitbouw en de fundering. Altijd een koudebrug met vieze schimmel in de winter.
Overal lees ik dat de fundering-binnenmuur volledig geïsoleerd moet zijn en zo staat het ook in de technische omschrijving. Daarom zijn de vloerdelen in nieuwbouw ook zware beton-isolatie platen. Waarom zou je daar gaten tussen laten vallen? Warmte dichtheid is hetzelfde als luchtdichtheid en gewoon niet volgens EPC, TO en bouwbesluit op deze manier, tenzij ze het op de 2% schil die niet geïsoleerd hoeft te worden gooien.

• D.deJong
nel!s schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:49:
[...]

Vertrouwen in de aannemer als je oost Europese ploegen op de bouwplaats gevel ventilatie roosters ziet vergeten en hele schoorstenen verkeerd ziet metselen.. man, dit zijn onder-onder-onder aannemers die de ene week voor de ene bouwer in het project werken en de volgende weggekocht worden door een andere aannemer in het project.

In ons huidige huis zit geen isolatie tussen de muur van de uitbouw en de fundering. Altijd een koudebrug met vieze schimmel in de winter.
Overal lees ik dat de fundering-binnenmuur volledig geïsoleerd moet zijn en zo staat het ook in de technische omschrijving. Daarom zijn de vloerdelen in nieuwbouw ook zware beton-isolatie platen. Waarom zou je daar gaten tussen laten vallen? Warmte dichtheid is hetzelfde als luchtdichtheid en gewoon niet volgens EPC, TO en bouwbesluit op deze manier, tenzij ze het op de 2% schil die niet geïsoleerd hoeft te worden gooien.
De muur die jij binnenmuur noemt kan gewoon aan beiden zeiden (zowel kruipruimte als buitenblad) geïsoleerd zijn, tussen het raakvlak van muur en fundering hoeft geen isolatie te zitten. De funderingsbalk zit diep genoeg onder de vorstgrens.
Als er door maatvoering van de woning en plaatsing van sparingen gekozen is om meerdere passtroken toe te passen dan kan het zijn dat tpv van die passtroken er te weinig draagkracht is en er dus teruggebouwd dient te worden naar de fundering.
Jouw mening over de kwaliteit van de bouwvakkers ga ik verder niet op in, ik vindt je erg bevooroordeeld en denigrerend.
Bladzijde 17, detail 4d
https://www.prefab.nl/sit...ansluitdocument_OMEGA.pdf

[Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 02-08-2020 17:12]

• nel!s
@D.deJong dank, interessante link. Ik weet niet welke situatie wij hebben en dus naar welke tekening ik moet kijken. Ik weet ook niet of terug bouwen naar de kalkzandsteen blokken nodig is op die plekken. Ik weet niet eens of de bakstenen die je hier ziet een cellen structuur of iets hebben zodat er isolatie waarde in zit. De vraag ligt al een maand bij de bouwer en ik krijg geen antwoord. Mijn communicatie naar hen is alleszins redelijk maar ze communiceren niet terug. Ik vind dat onredelijk, zeker omdat er op het oog ontzettend veel mis gaat. De vorige fase, zelfde type woningen, zijn de opleveringen net begonnen en wat wij horen van de kopers dat is echt bar en boos kwa opleverpunten. We kregen zelfs van een groot stucbedrijf te horen dat ze onze woningen niet willen stuccen omdat ze zulke slechte ervaringen met de muur afwerking hebben van deze bouwer. We hoeven deze discussie niet nog een keer te voeren hoor, we zijn het al eerder oneens geweest over bijvoorbeeld de nieuwe wet kwaliteitsborging, maar is het werkelijk te veel gevraagd van de bouwer om over potentieel grote mankementen die nauwelijks verholpen kunnen worden na oplevering een paar vragen te beantwoorden? Ik mag het bestek en cad tekeningen niet zien dus dan mogen ze wel wat meer info geven?

En terug naar die verbinding fundering naar binnenmuur: ik kijk naar links zoals deze van de isolatie die er wordt toegepast:
https://www.rockwool.nl/t...entatie/detailtekeningen/ (detail tekening 015 bijvoorbeeld) en links als deze https://www.joostdevree.nl/shtmls/koudebrug.shtml

Hierin staat dat fundering naar binnenmuur en vloer onderbroken moet worden dmv isolatie; mochten ze een hele goede reden hebben om dat niet te doen op een aantal plekken dan accepteer ik dat rustig, maar die redenen heb ik nog niet gehoord.

[Voor 8% gewijzigd door nel!s op 02-08-2020 20:20]

• D.deJong
@nel!s detail 13 van rockwool is de ideale situatie waar de mogelijkheid aanwezig is om op de vloerrand te bouwen, hier is de vloer ook op berekend. Zodra er passtroken tussen de vloerelementen worden aangebracht hebben die wel de rc waarde Maar niet dezelfde constructieve eigenschappen en zal je terug moeten naar de fundering.
Het detail van Joost de vree is er een uit het jaar 0 en niet van toepassing op jouw woning, in deze detaillering zit de fundering boven het maaiveld (en dus vorstgrens) en veroorzaakt daardoor een koude brug.
De stenen die bij jou zijn toegepast hebben geen cellenstructuur (is ook niet nodig) maar zijn gewoon dikke waalformaat kalkzandsteen.
In mijn link zie op blz17 detail 4d en dat is deels vergelijkbaar met de doorgemetselde stukken.
Duidelijker dan dit kan ik het niet uitleggen en ik heb ook niet het idee dat je wat aanneemt van een ander.

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 04-08 11:47
Heeft iemand ervaring met een zolderindeling vanuit de bouw? Metalstud met gipsplaten.

Ik heb het bij mijn huidige huis zelf gedaan, en ben zeer tevreden en trots op mijn eigen werk. Maar ik zou het niet nog een keer willen doen, wat een werk. Ik laat het liever doen, maar vraag me af of ze het met net zoveel liefde en aandacht doen :+

• D.deJong
Supreme schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:49:
Heeft iemand ervaring met een zolderindeling vanuit de bouw? Metalstud met gipsplaten.

Ik heb het bij mijn huidige huis zelf gedaan, en ben zeer tevreden en trots op mijn eigen werk. Maar ik zou het niet nog een keer willen doen, wat een werk. Ik laat het liever doen, maar vraag me af of ze het met net zoveel liefde en aandacht doen :+
Reken er maar niet op dat er enige liefde in zit, vakmanschap en aandacht voor detail is helemaal afhankelijk van hou handig Pjotr en Greg zijn.

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 10:31
@Supreme Ik heb exact dat (+ een kleine badkamer) na de oplevering laten doen door een ZZP-er die dit ook gedaan had in mijn eerdere huis. Zitten ook nadelen aan: het duurt wat langer voordat je erin kan, meer afstemming nodig en de selectie van de uitvoerder is belangrijk (ook hierin zitten grote kwaliteitsverschillen). Ook ziekte bijvoorbeeld is wel een groter risico. Maar nu heb ik het wel op mijn manier, kwalitatief goed en tegen redelijke kosten (maar zeker niet goedkoop!) kunnen laten doen.

Ik deed het dus vooral vanwege de vooraf bekende kwaliteit, de flexibiliteit en de kosten. Maar eerlijk is eerlijk, ik vind dat onze bouwer (BAM) over het geheel genomen wel redelijke kwaliteit heeft geleverd. Dus wellicht had oplevering tijdens de bouw qua kwaliteit meegevallen en zitten hier ook verschillen tussen bouwers.

[Voor 9% gewijzigd door Magpie op 03-08-2020 08:20]

• nel!s
D.deJong schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:05:
[...]

Reken er maar niet op dat er enige liefde in zit, vakmanschap en aandacht voor detail is helemaal afhankelijk van hou handig Pjotr en Greg zijn.
He wacht eens, ik dacht dat ik denigrerend was?? :+

• nel!s
D.deJong schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:26:
@nel!s detail 13 van rockwool is de ideale situatie waar de mogelijkheid aanwezig is om op de vloerrand te bouwen, hier is de vloer ook op berekend. Zodra er passtroken tussen de vloerelementen worden aangebracht hebben die wel de rc waarde Maar niet dezelfde constructieve eigenschappen en zal je terug moeten naar de fundering.
Het detail van Joost de vree is er een uit het jaar 0 en niet van toepassing op jouw woning, in deze detaillering zit de fundering boven het maaiveld (en dus vorstgrens) en veroorzaakt daardoor een koude brug.
De stenen die bij jou zijn toegepast hebben geen cellenstructuur (is ook niet nodig) maar zijn gewoon dikke waalformaat kalkzandsteen.
In mijn link zie op blz17 detail 4d en dat is deels vergelijkbaar met de doorgemetselde stukken.
Duidelijker dan dit kan ik het niet uitleggen en ik heb ook niet het idee dat je wat aanneemt van een ander.
Ok dank je! Op 4d zie ik dat de vloerdelen niet op de fundering rusten, dus daar zit het verschil in?

Ken je misschien iemand die aangesloten is bij veh en een keuring tijdens de bouw zou kunnen doen? Dat zou mij een hoop kopzorgen schelen.. je mag van VEH iemand aandragen voor de keuringen, wat mijn voorkeur heeft, maar heb nog niemand gevonden.

• D.deJong
Als jij mijn reactie leest als denigrerend dan vind ik dat erg knap, ik kraak niemand af. Er had net zo goed Henk en Klaas kunnen staan maar een feit is dat deze werkzaamheden nou eenmaal vaak uitgevoerd worden door onze Poolse collega’s.
In detail 4d zie je een doorsnede van de kopse kant van een vloerelement, het toont alleen aan dat het binnenspouwblad op de fundering mag staan zonder enige aanvullende/ isolerende voorzieningen.

[Voor 29% gewijzigd door D.deJong op 03-08-2020 08:36]

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

D.deJong schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:32:
Als jij mijn reactie leest als denigrerend dan vind ik dat erg knap, ik kraak niemand af. Er had net zo goed Henk en Klaas kunnen staan maar een feit is dat deze werkzaamheden nou eenmaal vaak uitgevoerd worden door onze Poolse collega’s.
Effectief zeg je daar dat het maar heel erg de vraag is of ze wel vakmannen zijn. Of het dan Poolse of Nederlandse namen zijn maakt niet zoveel uit voor dat deel van de zin ;)

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• D.deJong
ACM schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:35:
[...]

Effectief zeg je daar dat het maar heel erg de vraag is of ze wel vakmannen zijn. Of het dan Poolse of Nederlandse namen zijn maakt niet zoveel uit voor dat deel van de zin ;)
Ho ho, ik had het over liefde voor het vak en niks over vakmanschap. Je bent als klant (en hoofdaannemer) aan de goden overgeleverd wie er op dat moment op de stoep staat, de meterprijs die de beste man krijgt en hoe zijn pet staat.
Dit is voor iedere bedrijfstak maar in hoge mate voor de bouw, dit komt door de versplintering aan werkzaamheden, onderaannemers en gebrek aan vakkundige bouwvakkers. Iedere aannemer vist in dezelfde personeels-vijver en daardoor kunnen ook de mindere partijen een lange tijd doorhobbelen. Stuur ik hem weg staat hij morgen bij de buurman.

[Voor 24% gewijzigd door D.deJong op 03-08-2020 08:53]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

D.deJong schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:41:
Ho ho, ik had het over liefde voor het vak en niks over vakmanschap. Je bent als klant (en hoofdaannemer) gewoon aan de goden overgeleverd wie er op dat moment op de stoep staat, de meterprijs die de beste man krijgt en hoe zijn pet staat.
Dan heb je iets anders opgeschreven dan je bedoelde :)
Althans, in ieder geval zoals ik (en waarschijnlijk @nel!s) het lees.

Het is natuurlijk wel gewoon waar dat het allemaal afhangt van wie je daadwerkelijk over de vloer krijgt op het moment dat het meerdere niveau's diep wordt uitbesteedt.
Daar heb je als je het zelf doet of in direct contact met een derde partij veel meer controle over.

• 896gerard
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 09:43
nel!s schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:09:
@D.deJong De vraag ligt al een maand bij de bouwer en ik krijg geen antwoord. Mijn communicatie naar hen is alleszins redelijk maar ze communiceren niet terug. Ik vind dat onredelijk, zeker omdat er op het oog ontzettend veel mis gaat. De vorige fase, zelfde type woningen, zijn de opleveringen net begonnen en wat wij horen van de kopers dat is echt bar en boos kwa opleverpunten. We kregen zelfs van een groot stucbedrijf te horen dat ze onze woningen niet willen stuccen omdat ze zulke slechte ervaringen met de muur afwerking hebben van deze bouwer.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben het met je eens dat zo'n laag niveau van communicatie niet past bij het bedrag van de aankoop. Zodra er getekend is, is er in principe geen concurrentie meer en ben je overgeleverd. En bij een auto garandeert een bepaald automerk een zekere kwaliteit, waar dat bij aannemers veel minder logisch is.

Zouden we het accepteren met zijn allen als een auto 20 opleverpunten had bij levering? Waarom is dat in de ene sector volledig geaccepteerd terwijl dat in de andere sector het einde van een merk betekent? Een enorm cultuurverschil.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

896gerard schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:08:
Ik ben het met je eens dat zo'n laag niveau van communicatie niet past bij het bedrag van de aankoop. Zodra er getekend is, is er in principe geen concurrentie meer en ben je overgeleverd. En bij een auto garandeert een bepaald automerk een zekere kwaliteit, waar dat bij aannemers veel minder logisch is.

Zouden we het accepteren met zijn allen als een auto 20 opleverpunten had bij levering? Waarom is dat in de ene sector volledig geaccepteerd terwijl dat in de andere sector het einde van een merk betekent? Een enorm cultuurverschil.
Het is altijd lastig vergelijkingen te maken. Auto's zijn natuurlijk veel meer een gestandaardiseerd geproduceerd product. Ja, je kan - zeker bij de Europese merken - veel laten aanpassen; maar zelfs dan zijn het standaardcomponenten die op een standaardaansluiting zitten.

Je kan doorgaans niet de achterbank laten vervangen door twee stoelen. En als je een grotere bagageruimte wilt bij een sedan of hatchback (aka een "uitbouw"), moet je maar een station of ander model nemen.

Een ander verschil is natuurlijk dat de auto in een zeer gecontroleerde omgeving wordt gemaakt. Er kan perfect met computers aangegeven worden wat er met de auto die op dat moment voor de robot of werknemer staat moet gebeuren.
En de taken zijn ook nog eens zodanig verkleind en gestroomlijnd dat er maar weinig mis kan gaan (die afwijkende stoelen die je bestelde komen bij bijvoorbeeld VW precies tegelijk met jouw auto bij de werknemer terecht).

En dat alles is natuurlijk ook nog eens een proces dat al tientallen jaren is gefinetuned.

Overigens zag je bij de Tesla 3 en Y wel degelijk dat er vaak best wel significante opleverpunten waren (zoals banken en gordels die niet vastzaten)... dus het is ook niet iets dat je zomaar even goed kan regelen in een paar weken/maanden/jaren tijd.

Bij een huis is zelfs bij wat er seriematig wordt gebouwd er veel handwerk. En hoewel er net als in een autofabriek vele handen aan werken, onderdelen van diverse verschillende toeleveranciers komen, etc, is het daardoor alsnog wel veel lastiger te coördineren en te controleren.

Zodra huizen nog veel verdergaand geautomatiseerd en/of voor grotere delen in fabrieken worden gebouwd, zouden we enerzijds steeds minder opleverpunten moeten zien en zullen we er anderzijds dan ook langzaamaan steeds minder tolerant voor worden. De kans is natuurlijk wel dat de prijs daarvoor is dat je (nog?) minder keus krijgt in welke opties beschikbaar zijn.

• Blihi
Blihi schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:04:
[...]

Bedrijf zou gisteren terugkomen, maar helaas.... niemand.

Uiteindelijk de directeur te pakken gekregen. Ze hadden te maken met twee zieke monteurs en daarom hadden ze Buurman en Buurman gestuurd. Ze wisten al dat het niet af zou komen vorige week gaf hij toe.

Maar goed. Hij heeft opnieuw beloofd dat het deze week af komt en dat we er qua compensatie ook wel uit gaan komen...

• Scr33x0r
Over hele badkamer discussie, dit waren bij ons de prijzen:

Ik knip even je plaatje weg omdat er werd geattendeerd dat er persoonsgegevens in staan. Als je dat niet erg vind, dan ben je vrij om deze weer te plaatsen in een nieuwe post

[Voor 54% gewijzigd door Outerspace op 04-08-2020 22:13]

iRacing Profiel

• Farmerwood
  • Niet online
Scr33x0r schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:40:
Over hele badkamer discussie, dit waren bij ons de prijzen:
Haal even je naam en kavel weg uit dat plaatje.

[Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 04-08-2020 22:56]

• iTedJansen
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 09:51
Offerte is inmiddels voor de badkamer. Na een kleine hartverzakking vraag ik mij toch echt af wat er mee te doen.
Bouwbedrijf geeft aan dat er geen leidingen worden gelegd voor sanitair dat niet door hen (c.q. onderaannemer) wordt geplaatst.

Qua meerwerk wordt er het volgende gedaan:
- nieuwe douchekraan + kop
- ander wasmeubel
- ander fonteinkraantje wc
- nis in wandje
- glazen wandje
- bad + kraan
- spiegel

Tegelwerk komt er nog los bij, indicatie is rond de 30 tot 50 per m2.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

iTedJansen schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:39:
Offerte is inmiddels voor de badkamer. Na een kleine hartverzakking vraag ik mij toch echt af wat er mee te doen.
Bouwbedrijf geeft aan dat er geen leidingen worden gelegd voor sanitair dat niet door hen (c.q. onderaannemer) wordt geplaatst.

- ander wasmeubel
- nis in wandje
- glazen wandje
- bad + kraan
- spiegel

***members only***
Je bad + kraan kost al 3.500,-. Dan gaat het hard natuurlijk :). Daarmee geeft jouw offerte wel een beetje een vertekend beeld van de gemiddelde badkamer upgrade bij nieuwbouw.

[Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2020 00:02]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Farmerwood schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:21:
[...]

Haal even je naam en kavel weg uit dat plaatje.
Haal jij dan ook de quote weg :+

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:37:
[...]

Als je Wi-Fi sterk en snel genoeg is heb je zelfs geen utp nodig al vind ik het zelf altijd wel fijn een vaste verbinding maar wat niet gaat dat gaat niet :). Ik ben gek van Vogel beugels en gebruik die alleen maar. Zelf draaiende heb ik niet omdat onze kijk hoek altijd hetzelfde is maar ze hebben mooie vernuftigde systemen, knap materiaal en vaak minime diepte nodig om zo strak mogelijk tegen de muur te monteren.
Ik heb mijn aansluiting in de muur nog iets verzonken en hij zit dus echt strak tegen de muur hier.
WiFi is sterk genoeg, Netflix gaat prima. Vaste verbinding kan eventueel wel kwam ik achter, in de trapkast zitten allerlei leidingen verstopt achter een houten schot vanaf de kruipruimte, dus kan eenvoudig van de meterkast naar de trapkast een utp kabel leggen. En precies waar de stroomkabel van de tv de trapkast binnenkomt zit een wcd.

Ik kwam inderdaad ook op Vogels uit:
pricewatch: Vogel's THIN 546 ExtraThin Draaibare tv beugel voor OLED tv's
Die motionmount las ik toch wat negatieve/kritische recensies over dat het toch niet helemaal lekker werkt.

Strak tegen de muur gaat niet echt, bij de ideale kijkhoek moet de tv iets gedraaid kunnen worden (15graden oid). De bezorgers van PlatteTV hangen 'em ook meteen op (tegen vergoeding), hoef ik me daar ook geen zorgen om te maken. :).

Nu nog een mooie oplossing bedenken voor de speakers.

[Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2020 22:30]

• Erniebert
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23:51
***members only***
Heel herkenbaar, ik heb hetzelfde setje als upgrade voor badkamer en separaat toilet. Kost me € 8000,- aan meerwerk. Schandalig, maar dit lijkt wel gangbaar. En voor mij tekenen bij het kruisje want een appartement wordt niet casco opgeleverd. Daar moet een badkamer in!

• ChUcKiE
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 23:50

ChUcKiE

Dus........

We zijn aan het kijken naar een nieuwbouwproject. Er is een mooie brochure gemaakt met wat de woning allemaal zou gaan bevatten. Ik heb hier en daar nog wel wat bedenkingen en dan met name wat er in het bestek/de brochure staat versus wat ik zou verwachten bij nieuwbouw. Denk aan:
- houten kozijnen met hr++ glas versus mijn idee van aluminium met triple glas.
- wel een Warmte pomp maar geen zonnepanelen?
- vloerverwarming en vloerverkoeling op twee verdiepingen.....is dat voldoende of zou airco ook geen overbodige luxe zijn.
- er wordt weinig aangegeven over Utp bekabeling, wel coax en telefoon 😳 naar kamers...

Oftewel, wat zou standaard zijn tegenwoordig versus hetgeen genoemd wordt..

Is dit topic voor dit soort vragen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Deleon78
  • Nu online
ChUcKiE schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:50:
We zijn aan het kijken naar een nieuwbouwproject. Er is een mooie brochure gemaakt met wat de woning allemaal zou gaan bevatten. Ik heb hier en daar nog wel wat bedenkingen en dan met name wat er in het bestek/de brochure staat versus wat ik zou verwachten bij nieuwbouw. Denk aan:
- vloerverwarming en vloerverkoeling op twee verdiepingen.....is dat voldoende of zou airco ook geen overbodige luxe zijn.
- er wordt weinig aangegeven over Utp bekabeling, wel coax en telefoon 😳 naar kamers...

Zeker! Welkom en hopelijk kunnen "we" je helpen.
Maar dit topic is ook om gewoon even terug te lezen om wat kennis op te doen. Al deze onderwerpen zijn (ook recent nog) al veel besproken. Dan kan je iets gerichtere vragen stellen als je die nog hebt :)

• 896gerard
  • Registratie: mei 2020
ACM schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:42:
[...]

Het is altijd lastig vergelijkingen te maken. Auto's zijn natuurlijk veel meer een gestandaardiseerd geproduceerd product. Ja, je kan - zeker bij de Europese merken - veel laten aanpassen; maar zelfs dan zijn het standaardcomponenten die op een standaardaansluiting zitten.

Je kan doorgaans niet de achterbank laten vervangen door twee stoelen. En als je een grotere bagageruimte wilt bij een sedan of hatchback (aka een "uitbouw"), moet je maar een station of ander model nemen.

Een ander verschil is natuurlijk dat de auto in een zeer gecontroleerde omgeving wordt gemaakt. Er kan perfect met computers aangegeven worden wat er met de auto die op dat moment voor de robot of werknemer staat moet gebeuren.
En de taken zijn ook nog eens zodanig verkleind en gestroomlijnd dat er maar weinig mis kan gaan (die afwijkende stoelen die je bestelde komen bij bijvoorbeeld VW precies tegelijk met jouw auto bij de werknemer terecht).

En dat alles is natuurlijk ook nog eens een proces dat al tientallen jaren is gefinetuned.

Overigens zag je bij de Tesla 3 en Y wel degelijk dat er vaak best wel significante opleverpunten waren (zoals banken en gordels die niet vastzaten)... dus het is ook niet iets dat je zomaar even goed kan regelen in een paar weken/maanden/jaren tijd.

Bij een huis is zelfs bij wat er seriematig wordt gebouwd er veel handwerk. En hoewel er net als in een autofabriek vele handen aan werken, onderdelen van diverse verschillende toeleveranciers komen, etc, is het daardoor alsnog wel veel lastiger te coördineren en te controleren.

Zodra huizen nog veel verdergaand geautomatiseerd en/of voor grotere delen in fabrieken worden gebouwd, zouden we enerzijds steeds minder opleverpunten moeten zien en zullen we er anderzijds dan ook langzaamaan steeds minder tolerant voor worden. De kans is natuurlijk wel dat de prijs daarvoor is dat je (nog?) minder keus krijgt in welke opties beschikbaar zijn.
Er worden al duizenden jaren huizen gebouwd en pas 100 jaar auto's. Toch worden huizen met meer mankementen opgeleverd. Hoe komt dat? Mijns inziens omdat bij het bouwproces van de auto de techniek niet alleen op een veel hoger niveau in auto's is gebouwd, maar ook zelf is gebruikt om het proces te verbeteren. Bij een auto is de eindverantwoordelijke van elke bouwstap bekend, waar dat in de bouw een random ZZP'er kan zijn (vaak: is). Waarom worden huizen dan niet gestandaardiseerd gebouwd? In de bouw is de kwaliteitscontrole gewoon veel slechter ingericht.

Ik geloof er niets van dat het lastiger is te controleren. De techniek en software in een auto staan op een veel hoger niveau dan het schuiven met staal en beton bij het bouwen van een huis, wat ook nog eens al honderden jaren op dezelfde manier gebeurt. Het echte probleem is dat een bepaalde groep X (men leze: de projectontwikkelaars) veel meer kan verdienen door te bouwen op de klassieke manier, dus wordt er niet gestreefd naar verandering. Groep Y (de huizenkopers) heeft geen weet van de werkelijke kosten dus die slikken braaf dat 'een huis bouwen nu eenmaal zoveel kost'. En zo wordt een belangrijke sector in Nederland dom en innovatieloos gehouden.

edit: ik wil niet alles over 1 kam scheren maar heb al teveel in dit en andere topics gelezen om dit niet (bewust) een beetje scherp op te schrijven. BIM, wees welkom.

• D.deJong

- ander wasmeubel
- nis in wandje
- glazen wandje
- bad + kraan
- spiegel

***members only***
Het is een hoop geld maar je bent dan ook aardig los gegaan bij de sanitair-boer.

• D.deJong

Niks mis met houten kozijnen en HR++ glas. Koop je een Opel Astra, dan krijg je geen Mercedes S klasse.
Zonnepanelen kan je beter zelf doen, de aannemer is altijd te duur en legt er te weinig.
Vloerkoeling werkt goed in combinatie met zonwering.
Coax en telefoonkabel is wel erg ouderwets, vragen staat vrij bij de aannemer.

[Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 05-08-2020 07:00]

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

Beter geen panelen dan een paar veel te dure schaampanelen.
Betekend ook dat ze EPC op een andere manier hebben opgelost, wat gunstig zou moeten zijn.

• Deleon78
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:20:
[...]

Beter geen panelen dan een paar veel te dure schaampanelen.
Betekend ook dat ze EPC op een andere manier hebben opgelost, wat gunstig zou moeten zijn.
Ik snap de obsessie niet met die term voor panelen, maar goed.
Voordeel van 1 of meer panelen is dat al het leidingwerk er al ligt. Als je het werk wat daar voor nodig is meetelt, valt de prijs soms best mee. Achteraf zelf nog dakdoorvoer maken, leiding naar meterkast brengen, groep toevoegen, omvormer ophangen etc zit ook niet iedereen op te wachten.

• GeeMoney
  • Nu online
Deleon78 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:29:
[...]

Ik snap de obsessie niet met die term voor panelen, maar goed.
Voordeel van 1 of meer panelen is dat al het leidingwerk er al ligt. Als je het werk wat daar voor nodig is meetelt, valt de prijs soms best mee. Achteraf zelf nog dakdoorvoer maken, leiding naar meterkast brengen, groep toevoegen, omvormer ophangen etc zit ook niet iedereen op te wachten.
Het toevoegen van panelen kan gebruikt worden om de EPC waardes van een woning te halen. Dat betekend echter dat er dus op isolatie elders bezuinigd is/kan worden door simpel een extra paneel toe te voegen.
Als je dus een EPC van <0,4 krijgt zonder zonnepanelen dan is de woning extreem goed geïsoleerd of heeft andere zaken goed voor elkaar.
Hier lijkt het echter alsof elke bouwer zonnepanelen gebruikt om maar niet goed te hoeven isoleren maar zo slecht is het natuurlijk allemaal niet :).
Zeker met een EPC van 0 ontkom je niet aan zonnepanelen verwacht ik. Mijn woning (EPC0) is toch ook erg goed geïsoleerd inclusief luchtdichte testen, HR+++ glas in dikke kunststof kozijnen, dikke dakisolatie, warmte pomp, WTW etc. en toch kreeg ik bij mijn uitbouw van 3.6m bij 7m twee extra zonnepanelen.

Hier trouwens voor 2 badkamers totaal 15k kwijt.
Vanuit de bouw was dit 11k totaal maar ik had dus geen doucheschermen afgenomen en geen meubels.
Verder heb ik alles door laten tegelen tot aan het plafond en heb ik vloertegels ook op de wanden.
Bad laten upgraden naar 190x90 en alle kranen inbouw en bepaalde serie van HansGrohe genomen en ook drains in beide badkamers.
Voor wat betreft de HansGrohe producten, daar heb ik nog over onderhandeld omdat de prijzen wel erg exorbitant waren vanuit de aangesloten sanitairboer. Na wat discussie was hij het eens en ging er een deel van de prijs af voor die componenten.

[Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 05-08-2020 09:04]

• Scr33x0r
Scr33x0r schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:40:

[mbr]Ik knip even je plaatje weg omdat er werd geattendeerd dat er persoonsgegevens in staan. Als je dat niet erg vind, dan ben je vrij om deze weer te plaatsen in een nieuwe post[/mbr]
thnx!

Ik vind het dus relatief meevallen..

[Voor 5% gewijzigd door Scr33x0r op 05-08-2020 08:52]

iRacing Profiel

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:11:
[...]

Je bad + kraan kost al 3.500,-. Dan gaat het hard natuurlijk :). Daarmee geeft jouw offerte wel een beetje een vertekend beeld van de gemiddelde badkamer upgrade bij nieuwbouw.
Mee eens. Voor dit bad plus vrijstaande kraan zit je aan materiaal ook bij een goedkope sanitairwinkel al richting 2500 voor deze varianten. Daarbij zullen leidingen voor die kraan ook niet heel makkelijk door een willekeurige beun gelegd kunnen worden, maar zullen de installateur en de aannemer toch wel even moeten overleggen hoe de leidingen in de vloer met bv vloerverwarming samen gaan. Lijkt mij dus niet gek dat dit een duur grapje wordt.

Voor veel andere dingen kun je nog overwegen om ze te laten vervallen en standaard te nemen, maar al wel op de juiste plaats. Als handige doe het zelver is montage of vervanging van dingen niet de meest lastige klus.
Pagina: 1 ... 92 93 94 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True