Toon posts:

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 189 190 191 Laatste
Acties:
  • 1.668.122 views

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 00:18
koekjah schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:11:
Ik zag wat voorbij komen over het afgraven van bouwgrond. Nu lees ik dit in de technische stukken:

Het terrein wordt gelijkmatig aangevuld met uitkomende grond. Grenzend aan de bebouwing is het hoogteverschil ten opzichte van het peil van de bebouwing maximaal 200mm.

Ze gaan dus de reeds bestaande grond gelijkmatig verdelen, die zal later dus afgegraven moeten worden voor aanleg van de tuin.
Maar wat is het peil van de bebouwing? En 200mm, dat is 20cm. Vind ik vrij fors, of is dat gebruikelijk?
Peil van de bebouwing is je hoogte van je onderdorpel van de deuren. Ze gaan de grond die vrij komt uit de fundering verdelen en ze zorgen er voor dat de grond maximaal 20cm onder je dorpel uit komt langs je huis. Dus je moet dan nog 20cm opvullen later. Zo lees ik het.

Of dat veel is ligt er maar aan hoe hoog er gebouwd wordt. Ik heb alle grond laten afvoeren en dus niet laten verspreiden over het perceel en moet nu 40cm ophogen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 20:54
Beter zelf opvullen dan de bouwer dat te laten doen. De bouwplaats is een grote, keiharde rommel. Helemaal plat gereden en aangestampt. En daar gooien ze dan 20cm grond overheen, dus als je gras gaat leggen of planten gaat planten moet dat er weer uit om die keiharde laag los te krijgen.

Ik zou er altijd voor kiezen om niet aan te vullen en het lekker zelf te doen (of door een tuinman/stratenmaker).

Onder de bestrating kun je dan zelf een goede fundering maken van gebroken puin en onder de beplanting kun je fatsoenlijke grond laten aanbrengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 18:35

koekjah

Luctor et emergo

Ik kreeg het advies om 20cm af te graven en op te vullen. Zo te lezen blijft die 20cm redelijk in takt, wat betekent dat een hovenier dus alleen hoeft op te vullen. Ach, kijken tegen die tijd wel. Eerst het huis maar eens bouwen!

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IanStadthouders
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 13-09 22:39
*knip* Weg ivm werving wat niet is toegestaan zie Het algemeen beleid #verbodenspam

[Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 08-08-2021 16:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 16-09 15:59
Hoe hebben jullie het elektraplan uitgewerkt? Met hulp van de aangesloten elektricien of zelf al een eind gekomen? Ik ben bezig met het plan en ik kan prima bedenken waar ik een wcd of plafondlichtpunt wil hebben, maar het plan verder uitwerken met schakelaars, dimmers, aansluitingen voor elektrische gordijnen en screens en genoeg loze leidingen met het oog in de toekomst vind ik nog best een hele opgave.

Ik heb al een beetje gegoogled voor een handige checklist oid, maar die kan ik niet echt vinden. Ze denken op zich best goed mee tijdens het eerste gesprek, maar omdat het projectbouw is willen ze er ook weer niet al te veel tijd in stoppen. Ik wil het best zelf uitwerken, maar ik ben toch bang dat ik dingen over het hoofd ga zien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 14:01
Je moet sowieso al een idee hebben van je indeling. Het makkelijkste is dan om denkbeeldig door de ruimtes te lopen. Hoe kom je een kamer binnen? Waar doe je dan logisch het licht aan? En waar doe je hem logisch uit? En bij een trap, als je opstaat op naar bed gaat, welke lichten en in welke volgorde doe je dan aan?

En als je weet waar je kasten/tafels/TV komen, welke aansluitingen heb je daar dan nodig? Waar wil je vast internet hebben en waar werk je met wifi? En bij wifi, hoe zorg je voor dekking op iedere verdieping? Ga je nog zonnepanelen aansluiten, waar komt dan de omvormer en moeten dus ook dikkere leidingen naar toe?

En denk ook aan symmetrie in een ruimte. Dus als er stopcontacten op muren tegenover elkaar zitten, zorg dan dat ze uitgelijnd zijn indien mogelijk. Dat oogt onbewust rustiger.

Dit is niet 100% sluitend, maar je komt er een heel eind mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alic3
  • Laatst online: 16-09 15:59
millerman_sf schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:03:
Je moet sowieso al een idee hebben van je indeling. Het makkelijkste is dan om denkbeeldig door de ruimtes te lopen. Hoe kom je een kamer binnen? Waar doe je dan logisch het licht aan? En waar doe je hem logisch uit? En bij een trap, als je opstaat op naar bed gaat, welke lichten en in welke volgorde doe je dan aan?

En als je weet waar je kasten/tafels/TV komen, welke aansluitingen heb je daar dan nodig? Waar wil je vast internet hebben en waar werk je met wifi? En bij wifi, hoe zorg je voor dekking op iedere verdieping? Ga je nog zonnepanelen aansluiten, waar komt dan de omvormer en moeten dus ook dikkere leidingen naar toe?

En denk ook aan symmetrie in een ruimte. Dus als er stopcontacten op muren tegenover elkaar zitten, zorg dan dat ze uitgelijnd zijn indien mogelijk. Dat oogt onbewust rustiger.

Dit is niet 100% sluitend, maar je komt er een heel eind mee.
Dat van symmetrie is een goede! Daar heb ik nu nog niet echt op gelet. Was wel van plan om de maatvoering goed aan te geven, want anders doen ze maar iets volgens mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 05-09 14:39
Alic3 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:34:
Hoe hebben jullie het elektraplan uitgewerkt? Met hulp van de aangesloten elektricien of zelf al een eind gekomen? Ik ben bezig met het plan en ik kan prima bedenken waar ik een wcd of plafondlichtpunt wil hebben, maar het plan verder uitwerken met schakelaars, dimmers, aansluitingen voor elektrische gordijnen en screens en genoeg loze leidingen met het oog in de toekomst vind ik nog best een hele opgave.

Ik heb al een beetje gegoogled voor een handige checklist oid, maar die kan ik niet echt vinden. Ze denken op zich best goed mee tijdens het eerste gesprek, maar omdat het projectbouw is willen ze er ook weer niet al te veel tijd in stoppen. Ik wil het best zelf uitwerken, maar ik ben toch bang dat ik dingen over het hoofd ga zien.
Wij hebben het deels obv geplande inrichting gedaan, maar ook rekening gehouden dat het in de toekomst wellicht toch wijzigt. Anderzijds: er zijn tegenwoordig de nodige slimme oplossingen en steeds meer zal draadloos worden waardoor je echt niet overal alles bedraad hoeft te hebben.

Verder: bekijk in je eigen huis waar je nu allemaal stekkerdozen en verlengkabels hebt liggen en zorg dat dat in het nieuwe huis in elk geval goed ingetekend is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:55

defiant

Moderator General Chat
Er is weer een nieuwbouwproject hier in de buurt en ik zat de juridische informatie door te nemen bij de concept koopovereenkomst en ik zag dat ze gebruik hebben gemaakt van de z.g.n monddood clausule bij bezwaar:
Geen bezwaar tegen bouwplannen
Artikel 27
1. Koper verplicht zich bij deze geen civielrechtelijke, bestuursrechtelijk of enig ander bezwaar te zullen indienen tegen de voorgenomen bouw van de woningen in onderhavig bouwplan.
2. Bij niet-nakoming of overtreding van het onder lid 1 bepaalde verbeurt Koper aan en ten behoeve van Verkoper een dadelijk opeisbare boete van honderd duizend euro (€ 100.000,00), te voldoen aan Verkoper. Het hiervoor onder lid 1 bepaalde vervalt, nadat bedoelde woningen geheel gereed voor bewoning zijn opgeleverd.
Het lijkt me toch vrij ver gaan om als projectontwikkelaar juridische de weg naar bezwaar af te snijden richting met een boete clausule. Want een boete bij bewandelen van een juridische route lijkt me nou niet erg in de geest van een rechtstaat die we nog pretenderen te zijn.

Of het ook daadwerkelijk stand houdt ligt schijnbaar aan de formulering:
Projectontwikkelaar tegen verkoper: u mag geen bezwaar maken!
Vooropgesteld moet worden dat de Hoge Raad zich nog niet over de monddoodclausules heeft uitgelaten. Uit de uitspraken van de ‘lagere’ rechters (het gerechtshof en de rechtbank) blijkt in ieder geval dat een clausule die én betrekking heeft op de rechtsopvolgers én ziet op niet-concrete plannen in principe nietig zal worden verklaard. Het is dan ook het meest veilig om ervoor te zorgen dat de monddoodclausule enkel ziet op concrete (bouw)plannen en alleen geldt voor de partijen van de koopovereenkomst. De formulering van de clausule is daarom zeer belangrijk. Hoe concreter en preciezer het beding is, hoe kleiner de kans dat het nietig wordt verklaard.
Niet dat ik zelf snel in die situatie komt, maar het verbaast me wel dat zulke clausules inmiddels worden opgenomen in overeenkomsten bij project nieuwbouw.

Climate dashboard

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 15-07 19:58
Pannencouque schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:47:
[...]
Wij hebben het deels obv geplande inrichting gedaan, maar ook rekening gehouden dat het in de toekomst wellicht toch wijzigt. Anderzijds: er zijn tegenwoordig de nodige slimme oplossingen en steeds meer zal draadloos worden waardoor je echt niet overal alles bedraad hoeft te hebben.

Verder: bekijk in je eigen huis waar je nu allemaal stekkerdozen en verlengkabels hebt liggen en zorg dat dat in het nieuwe huis in elk geval goed ingetekend is.
Dit snap ik niet waarom zou je als koper bezwaar maken tegen de plannen voor de bouw? In het artikel in de link hebben ze het over de verkoper van de grond ( snap ik ook niet zo goed waarom die bezwaar maken, je verkoopt de grond als je zo graag wilde bepalen wat er mee moet gebeuren had je niet moeten verkopen?).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:18
Waarom zounje als koper bezwaar gaan maken tegen de bouw van een huis dat je zelf gekocht hebt, misschien als er belang bij hebt dat het wordt afgeblazen of uitgesteld, maar dan maak je misbruik van de rechtsgang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

defiant schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:52:
Er is weer een nieuwbouwproject hier in de buurt en ik zat de juridische informatie door te nemen bij de concept koopovereenkomst en ik zag dat ze gebruik hebben gemaakt van de z.g.n monddood clausule bij bezwaar:

[...]

Het lijkt me toch vrij ver gaan om als projectontwikkelaar juridische de weg naar bezwaar af te snijden richting met een boete clausule.
Ik begrijp hem wel. Als de verkoper zekerheden wil hebben, kan deze in de leveringsakte vastgelegd worden.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

In dit topic is toch recent iets voorbij gekomen waarbij ventilatie niet optimaal (b)leek?
Zoals ik het lees (maar ben geen jurist) valt dit er ook onder, indien deze persoon de juridische weg had gekozen.

Dus stel ze hangen er een lucht warmtepomp in ipv een bodemwarmtepomp cf technische omschrijving, dan kun je dus vrij weinig.

[Voor 61% gewijzigd door Sport_Life op 02-05-2021 21:23]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 03:24
Het gaat er vaak om dat de projectontwikkelaar niet wil dat je bezwaar maakt tegen volgende bouwblokken binnen hetzelfde project/dezelfde wijk. Daartegen richt die clausule zich.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: september 2017
  • Niet online

Wees niet te zuinig, een wcd over is niet erg, een tekort kan erg vervelend zijn. Wij hebben nagenoeg overal nog een loze leiding naast laten maken, dan maar een blindplaat, en bijv naast de lichtschakelaars een enkel wcd op laten nemen. Prettig flexibel voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:55

defiant

Moderator General Chat
deejeebv schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:03:
Waarom zounje als koper bezwaar gaan maken tegen de bouw van een huis dat je zelf gekocht hebt, misschien als er belang bij hebt dat het wordt afgeblazen of uitgesteld, maar dan maak je misbruik van de rechtsgang.
Het probleem is dat het een algemeen beding is, zoals ook het artikel staat moet de projectontwikkelaar moet gewoon veel specifieker zijn in z'n clausule. Daarnaast moet men ook het vertrouwen hebben dat rechter misbruik van de rechtsgang niet zal honoreren. Om hier direct al een voorschot op te nemen met een algemene boete clausule vind ik persoonlijk al best ver gaan.

Climate dashboard

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

Een deel is hier boven ook al genoemd, maar dit is wat wij gedaan hebben qua planning:
- Voorgestelde elektraplan even opzij gelegd.
- In elke ruimte een logische plek bedacht voor een lichtpunt (of meerdere)
- Zelf in gedachten door het huis gelopen en bedacht wat looproutes gaan worden.

- Lichtschakelaars geplaatst bij de plekken waar je de ruimte binnen komt.
-- Sommige ruimtes kun je bij ons van meerdere kanten binnen komen, maar bij verlichting van een trap heb je dat standaard.

- Vervolgens op basis van mogelijke inrichtingen wcd's geplaatst. Daarbij het volgende in gedachten gehouden:
-- Niemand klaagt ooit dat hij teveel stopcontacten heeft. Wel dat er te weinig zijn.
-- Minimaal 1 op elke muur. Dat maakt het relatief makkelijk om na oplevering nog wat extra punten te frezen vanaf de reeds aanwezige
-- Indelingen kunnen veranderen en wellicht heb je nog niet eens een indeling. Dus beter een wcd extra plaatsen. :)

- Voor loze leidingen min of meer hetzelfde gedaan.
-- Je kunt er nooit teveel hebben. (Al vragen sommige aannemers wel echt hele hoge bedragen...)
-- Minimaal 1 per kamer en bij grotere ruimtes meerdere voor netwerk
-- In de woonkamer in de zithoek in elke muur een loze leiding zodat indelingen kunnen veranderen
-- De leidingen zijn evt ook bruikbaar voor speaker kabels voor geluid in alle hoeken van de kamer.

- Voor bv zonwering zorgen voor OF
-- een loze leiding naar elk raam waar je dat evt zou willen OF
-- zorg voor een wcd vlakbij elk raam en frees na oplevering zelf (of laat het doen) zelf door richting het raam.
-- Bedenk je daarbij ook of je de rolluiken alleen met een afstandsbediening wilt schakelen of wellicht ook met een fysieke schakelaar bij het raam. Die moet er dan bij opgenomen worden.

- Wifi/Internet:
-- Op de gang en overloop evt een loze leiding voor een wifi punt aan het plafond.

- Airco:
-- Bedenk eerst of het wellicht nodig gaat zijn om dat aan te laten.
-- Een airco heeft vaak een eigen groep in de meterkast nodig. Dus bedenk je wat een logische plek voor een airco is en zorg daar of voor een wcd op eigen groep of voor een loze leiding waar je later een eigen groep door kan trekken.

- Zonnepanelen:
-- Wellicht is er al e.e.a vanuit de bouw meegenomen, maar zorg in ieder geval voor 2 loze leidingen van meterkast naar zolder. Een voor stroom en een voor UTP.

- Buitenvoorzieningen:
-- Laadpaal, wcd in de tuin, buitenverlichting etc etc
-- Indien je geen kruipruimte hebt en/of geen leidingen over je gevel wilt trekken dan vast goed nadenken of wat je wilt.
-- Laat leidingen die in de grond komen altijd op een eigen groep + aardlek zetten!

Note: Bedenk je bij alles of het eventueel later nog goed zelf te realiseren is.
Ik heb bv geen leiding laten trekken voor een laadpaal, want we hebben een kruipruimte en daar kan prima achteraf nog zo'n leiding doorheen getrokken worden zodra er een elektrische auto komt.
Maar je gaat niet je muren weer open halen om extra loze leidingen te trekken na oplevering...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 15-09 12:54

Naast de goede antwoorden hierboven: hoe handig ben je zelf? Dit maakt veel uit. Voorbeeld: voor elektrische gordijnen zijn loze leidingen nodig, maar het is bij projectbouw nagenoeg onmogelijk om precies aan te wijzen waar er een buis uit moet komen. Op papier is niet te zien waar bijv. een latei begint en hoe hoog dat is. Directe communicatie met de elektricien is er vaak niet, waardoor je overgeleverd bent aan een kanaal met heel veel ruis (de immer goed ingelichte verkopersbegeleiders).

De oplossing: twee loze leidingen in de buurt laten opleveren (dat is taal die alle partijen snappen) en zelf het laatste stukje leggen als het zover is. Het oplossen van een volgens specificatie opgeleverde, fout geplaatste loze leiding is veel meer werk dan uitgaan van een kleine fout en die vervolgens zelf (laten) oplossen op een moment dat je alles kan aanwijzen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
Naar aanleiding van een gesprek met mijn bouw begeleider heb ik de volgende vraag ten aanzien van een bergzolder, geplaatst boven 2 kamers. De volgende extra info:

- De muren zal ik zelf gaan maken met Ytong 100mm dikte.
- De berg zolder zal ongeveer 2,3x2 meter zijn en 1,5 meter hoog. Doel is dat er bijvoorbeeld reiskoffers, wat archief dozen en kersspullen komen te staan. Dus max 200-300 kilo totaal denk ik.
- De schuine kappen mogen niet teveel belast worden. Ik probeer dus helemaal geen gewicht hieraan te bevestigen.

Hierbij een impressie (waar nog best wat details ontbreken):

Het idee is dat ik balken van 50x125 gebruik. Langs de betonnen muur bevestig ik een draagbalk en op de Ytong wandjes laat ik 2 andere balken steunen. Daartussen doe ik om de 60cm een extra balk om later aan de onderkant gips de plaatsen en aan de bovenkant hout.

Is dit realistisch of is dit niet stabiel/sterk genoeg?

Binnenkort heb ik weer een gesprek met de aannemer en ik wil me iets meer verdiept hebben in dit onderwerp en wat extra ingelezen hebben :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:08
Dutchylex schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:01:
Naar aanleiding van een gesprek met mijn bouw begeleider heb ik de volgende vraag ten aanzien van een bergzolder, geplaatst boven 2 kamers. De volgende extra info:

- De berg zolder zal ongeveer 2,3x2 meter zijn en 1,5 meter hoog. Doel is dat er bijvoorbeeld reiskoffers, wat archief dozen en kersspullen komen te staan. Dus max 200-300 kilo totaal denk ik.
- De schuine kappen mogen niet teveel belast worden. Ik probeer dus helemaal geen gewicht hieraan te bevestigen.

[Afbeelding]

Het idee is dat ik balken van 50x125 gebruik. Langs de betonnen muur bevestig ik een draagbalk en op de Ytong wandjes laat ik 2 andere balken steunen. Daartussen doe ik om de 60cm een extra balk om later aan de onderkant gips de plaatsen en aan de bovenkant hout.

Binnenkort heb ik weer een gesprek met de aannemer en ik wil me iets meer verdiept hebben in dit onderwerp en wat extra ingelezen hebben :)
Waar ga die cellenbeton aan de bovenkant aan vast maken?

Qua gewicht kan je prima de balken op die blokken leggen maar je hebt ook te maken met krachten waar je minder invloed op hebt zoals het schuiven van spullen, je eigen gewicht die er tegen aan leunt etc. Blokken worden pas stevig als ze zowel onder als boven gefixeerd zijn.

[Voor 8% gewijzigd door Toppe op 03-05-2021 12:10]

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:08:
[...]

Qua gewicht kan je prima de balken op die blokken leggen maar je hebt ook te maken met krachten waar je minder invloed op hebt zoals het schuiven van spullen, je eigen gewicht die er tegen aan leunt etc. Blokken worden pas stevig als ze zowel onder als boven gefixeerd zijn.
Ik ben van plan om de blokken aan de zijkant bij de beton muur in ieder geval vast te zetten met veerankers en bij de deuren met kozijnankers. Daarbij zat ik te denken om aan de bovenkant ook veerankers te gebruiken aan de schuine wand, maar dat moet ik nog met de bouwer overleggen. Er komen dan niet direct veel kilo's aan te hangen (of op te liggen) maar het houd "de boel" wel op hun plek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 896gerard
Toppe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:08:
[...]

Dat gaat wel goed toch, in de douche zie je ook regelmatig dat er een dun Ytong muurtje als afscheiding gebruikt wordt en dat staat ook prima. Ik ben er zelf ook naar aan het kijken om het zo te doen. Als er een balkenplafond in komt, dan vangen die balken ook nog eens de zijdelingse krachten op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
896gerard schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Dat gaat wel goed toch, in de douche zie je ook regelmatig dat er een dun Ytong muurtje als afscheiding gebruikt wordt en dat staat ook prima. Ik ben er zelf ook naar aan het kijken om het zo te doen. Als er een balkenplafond in komt, dan vangen die balken ook nog eens de zijdelingse krachten op.
Ik zou het niet willen. Als je er iets op gaat zetten ga je juist die zijdelingse krachten op je muur krijgen. Je moet er half op klimmen wil je aan de achterkant wat weg kunnen pakken…

Het zal wel goed gaan, maar ik wil het risico niet lopen

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Hmmm, ik wil ook zeker weten dat het goed gaat inderdaad. Wellicht als ik onderstaande balkje iets door laat lopen naar de ander Ytong wand...dan heeft die punt links-voor ook steun?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
Dutchylex schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:01:
Hmmm, ik wil ook zeker weten dat het goed gaat inderdaad. Wellicht als ik onderstaande balkje iets door laat lopen naar de ander Ytong wand...dan heeft die punt links-voor ook steun?

[Afbeelding]
Hoe ga je spullen er op krijgen en er afhalen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:08:
[...]

Hoe ga je spullen er op krijgen en er afhalen?
We dachten eraan om een (vaste of verplaatsbare) trap te maken en hier omhoog te laten gaan:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:00
Dutchylex schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:17:
[...]

We dachten eraan om een (vaste of verplaatsbare) trap te maken en hier omhoog te laten gaan:

[Afbeelding]
Wij hebben nu ook zoiets en gewoon alleen een luik gemaakt boven de pijl. Die paar keer per jaar dat we er echt bij moeten, pak ik een trap erbij. Vaste trap zit alleen maar in de weg :P

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
kepler schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:30:
[...]
Wij hebben nu ook zoiets en gewoon alleen een luik gemaakt boven de pijl. Die paar keer per jaar dat we er echt bij moeten, pak ik een trap erbij. Vaste trap zit alleen maar in de weg :P
Ja, dat is precies wat wij ook willen gaan doen. (y)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kepler
Dutchylex schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:14:
[...]

Ja, dat is precies wat wij ook willen gaan doen. (y)
Ah dan had ik het verkeerd gelezen. Bereid je wel voor op een hoop gevloek, want datgene wat je nodig hebt zit altijd in de achterste doos :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Nog een vraagje: Is het geen probleem qua belasting op de vloer?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 00:18
Dutchylex schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:01:

[Afbeelding]

Ik heb een bergzolder die de aannemer heeft gemaakt. Deze hangt aan de kap wat een prefab klapdak is. Dus het kan wel. Hoe ze het hebben gedaan weet ik niet. Het was geen goedkope optie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 896gerard
Dutchylex schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:05:
Bij ons project (kanaalplaatvloeren, Ytong wanden) zie ik geen verschil in constructie tussen huizen met en zonder ingedeelde zolder. Onze buren hebben een Ytong muur dwars over de zolder staan, er was zelfs een optie voor een nog completere indeling met een badkamer, waarvan de muren allemaal gedragen worden door dezelfde zoldervloer. Omdat het veel te kostbaar is om dat per huis te berekenen, ga ik ervanuit dat elk huis er stevig genoeg voor is, het blijft projectbouw.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
Dutchylex schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:05:
Nee hoor. Ik zou alleen navragen of je hem ook niet met balkdragers tegen het dak mag monteren, je gaat er geen complete verdieping maken dus volgens mij zou die 400 kilo niet heel veel moeten uitmaken. Ik ben alleen geen constructeur.

[Voor 37% gewijzigd door Toppe op 03-05-2021 18:43]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22:42
Qua doorbuigen is een zolder tussen de kap maken alleen maar beter. Als je het gewicht van de zolder goed verdeeld is het geen probleem.

Bij ons zat er juist ook een licht frame in om de doorbuigend te beperken. Ik kon een zolder maken als ik eerst maar het geraamte vast maakte. Daarna kon het frame er ook uit

De balkjes boven de zolder is het oude frame

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:42

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Hoe zit het met garantie op nieuwbouw?
Kan enkel 5,5 jaar vinden op verborgen gebreken maar wat daar onder valt????

Wij hebben sinds kort in onze woning uit 2017 opeens een aantal scheuren in de badkamer tegels en nu blijken de buren dit ook gehad te hebben 1,5 jaar terug ook gehad en daar is het onder garantie gemaakt en bleek de constructie van de koof niet goed. Direct op het hout getegeld en dat is gaan werken.

Ook de trap naar zolder is wel heel erg aan het wijken.

In hoeverre is dit normaal of juist reden om even goed aan te kaarten bij de aannemer.

Ik ben achteruit de toekomst in gestruikeld. - van Rossum M.
Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Rubman schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:43:

Wij hebben sinds kort in onze woning uit 2017 opeens een aantal scheuren in de badkamer tegels en nu blijken de buren dit ook gehad te hebben 1,5 jaar terug ook gehad en daar is het onder garantie gemaakt en bleek de constructie van de koof niet goed. Direct op het hout getegeld en dat is gaan werken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

In hoeverre is dit normaal of juist reden om even goed aan te kaarten bij de aannemer.
B.v Woningborg heeft op de website een lijst garantietermijnen staan.
Dus als je huis onder Woningborg (of vergelijkaar iets) valt kun je daar snel zien of het er onder valt.

Ik zou het sowieso aankaarten bij de aannemer als garantiegeval. Nee heb je al en ja....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timsurname
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 18:59
Rond december zal onze woning opgeleverd worden. Wat via de project-aannemer niet mogelijk is, is het plaatsen van een overkapping aan de achterzijde. Dit willen we dus zelf nog gaan regelen na oplevering. Zie afbeelding voor impressie. Ik zit eigenlijk met een aantal vragen hierover:

- Zijn hier mensen die ervaring hebben met zo'n overkapping? Zo ja, bevalt dat? Tips?
- Waar kan ik het beste aankloppen voor advies en uitvoering? Kan iedere aannemer dit of heb ik hier specialisten voor nodig? Kent iemand nog een goed adres?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Farmerwood schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:59:
[...]

B.v Woningborg heeft op de website een lijst garantietermijnen staan.
Dus als je huis onder Woningborg (of vergelijkaar iets) valt kun je daar snel zien of het er onder valt.

Ik zou het sowieso aankaarten bij de aannemer als garantiegeval. Nee heb je al en ja....
Sowieso aangekaart bij de aannemer, deze hebben het doorgezet naar afdeling nazorg.
Maar wil wat zaken uitzoeken mocht er lastig gedaan worden.

Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21:48
timsurname schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:00:
Rond december zal onze woning opgeleverd worden. Wat via de project-aannemer niet mogelijk is, is het plaatsen van een overkapping aan de achterzijde. Dit willen we dus zelf nog gaan regelen na oplevering. Zie afbeelding voor impressie. Ik zit eigenlijk met een aantal vragen hierover:

- Zijn hier mensen die ervaring hebben met zo'n overkapping? Zo ja, bevalt dat? Tips?
- Waar kan ik het beste aankloppen voor advies en uitvoering? Kan iedere aannemer dit of heb ik hier specialisten voor nodig? Kent iemand nog een goed adres?

[Afbeelding]
Wat een leuk idee!
Als ik naar je tekening kijk, dan denk ik dat wij in hetzelfde project zitten... Zal je een PB sturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die spleet tussen te trap en de wand hoort er ook niet lijkt me. Dit er alleen z’n grote speelt op de foto of over de hele trap/wand?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Toppe schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:36:
[...]

Die spleet tussen te trap en de wand hoort er ook niet lijkt me. Dit er alleen z’n grote speelt op de foto of over de hele trap/wand?
Nee de hele trap lijkt wat ontzet te zijn, gekke is dat het zowat bij het hele blok gaande is, zelfde als de tegels.

De buren hebben de tegels in de badkamer dus al laten maken 1,5 jaar geleden omdat zij toen ineens PANG hoorde. die hadden 14 tegels doormidden (wel kleinere maar toch)
Blijken de tegels direct op de koof gemonteerd te zijn, die is van hout en ja dat werkt nog wel eens.
Trap is verder stevig, maar gewoon geweken en ziet er niet uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

Tijntje

Hello?!

Rubman schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:57:
[...]

Nee de hele trap lijkt wat ontzet te zijn, gekke is dat het zowat bij het hele blok gaande is, zelfde als de tegels.

De buren hebben de tegels in de badkamer dus al laten maken 1,5 jaar geleden omdat zij toen ineens PANG hoorde. die hadden 14 tegels doormidden (wel kleinere maar toch)
Blijken de tegels direct op de koof gemonteerd te zijn, die is van hout en ja dat werkt nog wel eens.
Trap is verder stevig, maar gewoon geweken en ziet er niet uit.
Dat klinkt haast alsof de woning wat scheef gezakt is waardoor alles tordeert.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kepler

[Afbeelding]

[Afbeelding]

op dit plaatje lijkt niet de trap te wijken/vervormen, maar juist het plafond? Ik zie daar een soort knik zitten of lijkt dat alleen maar zo? Zou wel heel vreemd zijn :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubman

Rubman

het ligt aan de foto denk ik, beide zijn recht alleen niet op elkaar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefan_NL
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:58
Vandaag heb ik een bericht gehad van mijn aannemer over de mogelijkheid van het toepassen van krimpwapening in de dekvloer op de begane grond en 1e verdieping (zie hieronder). Kan iemand hier wat inhoudelijks over zeggen? Ik ben zelf onaangenaam verrast aangezien dit zomaar even tijdens de bouw wordt gemeld en ik vind het ook best veel geld.
In uw woning wordt standaard vloerverwarming op een montagenet in de zandcementdekvloer geschikt voor vloerbedekking aangebracht. De zandcementdekvloer waarin de vloerverwarming wordt aangebracht zal onvermijdelijk scheurvorming gaan vertonen. De cementdekvloer bestaat namelijk uit veel vocht. Zodra het vocht door de dekvloer wordt verbruikt om sterk te worden, krimpt de dekvloer. Er ontstaat spanning, waarna de dekvloer kan gaan scheuren of los kan trekken van de betonnen ondergrond. Scheurvorming 100% vermijden kan dus niet. Dit valt ook niet binnen de garantienormen. Echter uw gekozen vloerafwerking kan hier wel hinder van ondervinden.

Bij de keuze voor vloerafwerking is niet alleen het materiaal, maar ook de bevestiging op de ondergrond een onderdeel, namelijk vast of zwevend. Een zwevende vloerafwerking ligt volledig los van de dekvloer en zal daarmee geen hinder ondervinden van eventuele scheurvorming. Een vast-verlijmde vloerafwerking (geëgaliseerd of niet) zoals een kunststof naadloze gietvloer, gelijmde PVC of linoleum vloer is zeer gevoelig voor scheurvorming. De scheurvorming kan zich tekenen in de vloerafwerking.

Een van de manieren om de risico’s van scheurvorming tegen te gaan, is het optioneel toevoegen van krimpwapening op de vloerverwarmingsleidingen. Krimpwapening is een fijnmazig net van staaldraad. Deze extra wapening wordt in de dekvloer gelegd. Zodra de dekvloer gaat drogen, vangt de krimpwapening een deel van de spanning op. Let wel: het net zal enkel de breedte en het aantal van de scheuren beperken, maar zal scheurvorming nooit helemaal voorkomen.

Naast de bovengenoemde voorzieningen is het raadzaam om een opstook-en afkoelprotocol voor de vloerverwarming uit te voeren. Daarnaast dient u van de leverancier die de uiteindelijke eindafwerking van uw vloer aanbrengt de garantie voorwaarden te ontvangen waaronder deze vloer aangebracht wordt. Zij dienen de door de aannemer gemaakte vloer te keuren en te accepteren als ondergrond voor de aan te brengen vloerafwerking (evt. nader uit te vlakken, vochtmetingen te verrichten enz. ).

Wij wijzen u erop dat scheurvorming in de vloer en wand afwerkingen niet 100 % te zijn voorkomen in een nieuwbouw woning, ook niet als u kiest voor deze optie. Scheurvorming die het gevolg of mede het gevolg is van droog-of verhardingskrimp van het materiaal of van invloeden van buitenaf zijn uitgesloten van de Woningborg garantie, dit kan ontstaan t.p.v. de plaatnaden vloeren en t.p.v. aansluitingen van wanden/vloeren onderling in alle hoeken. Om de kans op scheurvorming nog verder te beperken raden wij aan om één stookseizoen te wachten met het aanbrengen van een vaste vloerafwerking.

Krimpwapening in dekvloer begane grond á € 930
Extra voorzieningen in de dekvloer van de gehele begane grond om de kans op scheurvorming te beperken.
Leveren en aanbrengen van verzinkt stalen wapeningnet rond 2 mm vierkant 100 mm boven op de vloerverwarming leidingen.

Krimpwapening in dekvloer 1e verdieping á € 840
Extra voorzieningen in de dekvloer van de gehele begane grond om de kans op scheurvorming te beperken.
Leveren en aanbrengen van verzinkt stalen wapeningnet rond 2 mm vierkant 100 mm boven op de vloerverwarming leidingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
Stefan_NL schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:53:
Vandaag heb ik een bericht gehad van mijn aannemer over de mogelijkheid van het toepassen van krimpwapening in de dekvloer op de begane grond en 1e verdieping (zie hieronder). Kan iemand hier wat inhoudelijks over zeggen? Ik ben zelf onaangenaam verrast aangezien dit zomaar even tijdens de bouw wordt gemeld en ik vind het ook best veel geld.

[...]
Ja, het kan voorkomen. Je aannemer dekt zich goed in, ook krimpwapening kan het niet voorkomen, alleen verminderen.

Wat voor vloer ga je nemen? Z’n vloer zou in theorie niet meer moeten gaan scheuren nadat hij volledig uitgehard is, al heb je ook daar weinig garantie op.

Had je verwacht dat je vloer gegarandeerd geen scheuren zou kunnen vertonen dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorusz
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 22:34
Hallo mede nieuwbouwers,

Wij zijn van plan om in ons nieuwbouwhuis 2 airco units te gaan plaatsen binnen en een buiten unit (multi split). De buitenunit wil ik op het plat dak hebben Nu is binnenkort de deadline voor de ruwbouwopties. Moeten we daarin ook al zaken aangeven ter voorbereiding daarvan? Ik zit te denken aan stroomvoorziening naar de buitenunit toe en eventueel voorbereidingen voor het leidingwerk. Zijn dit zaken die je ook tijdens de airco installatie kunt doen of zijn de voorbereidingen nu al verstandig? Ongetwijfeld heeft hier iemand hier al ervaring mee :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

Krijg de tekening voor de technische ruimte binnen. Nou lekker handig neergezet allemaal. Ik heb echt het idee dat de tekenaars bij BAM gewoon maar wat doen, zonder na te denken hoe iemand het erna kan gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Z___Z schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:29:
[Afbeelding]
Krijg de tekening voor de technische ruimte binnen. Nou lekker handig neergezet allemaal. Ik heb echt het idee dat de tekenaars bij BAM gewoon maar wat doen, zonder na te denken hoe iemand het erna kan gebruiken.
Wat is er mis? Wm/wd zijn toch prima bereikbaar? Evt kun je zo op elkaar zetten, dan heb je daarnaast nog ruimte onder het raam voor het droogrek.

Of bedoel je dat jij alleen maar bij de wp/wtw moet kunnen? Dan misschien eens met je vrouw praten :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
Jorusz schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:22:
Hallo mede nieuwbouwers,

Wij zijn van plan om in ons nieuwbouwhuis 2 airco units te gaan plaatsen binnen en een buiten unit (multi split). De buitenunit wil ik op het plat dak hebben Nu is binnenkort de deadline voor de ruwbouwopties. Moeten we daarin ook al zaken aangeven ter voorbereiding daarvan? Ik zit te denken aan stroomvoorziening naar de buitenunit toe en eventueel voorbereidingen voor het leidingwerk. Zijn dit zaken die je ook tijdens de airco installatie kunt doen of zijn de voorbereidingen nu al verstandig? Ongetwijfeld heeft hier iemand hier al ervaring mee :-)
Wij kiezen voor volledige voorbereiding. Al het leidingwerk zit dan in gevel en op een eigen groep. Hebben we dus ook die buizen niet in het zicht :+

Ik zou morgen even bellen en de vraag daar stellen. Dit is geen ruwbouw dus lijkt me stug als het later niet kan.

[Voor 6% gewijzigd door Toppe op 04-05-2021 19:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:23

siemenz

Koetje

[Afbeelding]
even benieuwd... in welk stadium van je bouw verkeer je nu? Mijn aannemer wilt namelijk geen uitspraken doen over wanneer hij denkt op te leveren en ik wilde even " meten " met jou...@Fireball86 geldt ook voor jou !

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefan_NL
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:58
Toppe schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:20:
[...]

Ja, het kan voorkomen. Je aannemer dekt zich goed in, ook krimpwapening kan het niet voorkomen, alleen verminderen.

Wat voor vloer ga je nemen? Z’n vloer zou in theorie niet meer moeten gaan scheuren nadat hij volledig uitgehard is, al heb je ook daar weinig garantie op.

Had je verwacht dat je vloer gegarandeerd geen scheuren zou kunnen vertonen dan?
Beneden keramisch parket en boven pvc (verlijmd).

In de technische omschrijving raden ze juist tegels en pvc aan vanwege de verwarming. Dan mag ik toch wel verwachten dat ze alle maatregelen al standaard nemen om scheuren tegen te gaan, niet tegen een meerprijs. Mij gaat het erom dat ik straks geen beschadigde vloer heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23:58

[Afbeelding]
Je impressie ziet er in ieder geval goed uit, hou wel rekening met dat het mogelijk veel licht uit je woonkamer/keuken weg kan nemen.

Mijn ouders hebben ook een dergelijke overkapping met lichtstraat, maar ze hebben er voor gekozen om een extra raam aan de zijkant van de woning te plaatsen voor extra lichtinval

[Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 04-05-2021 20:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:42:
[...]

Wat is er mis? Wm/wd zijn toch prima bereikbaar? Evt kun je zo op elkaar zetten, dan heb je daarnaast nog ruimte onder het raam voor het droogrek.

Of bedoel je dat jij alleen maar bij de wp/wtw moet kunnen? Dan misschien eens met je vrouw praten :P
Ja ik bedoel de ruimte tussen de WP en de WTW die niet meer bereikbaar is. Zal wel een stofvergaarbak worden. Kunnen ze nog beter dicht timmeren dan met een koof.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:15
Z___Z schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:46:
[...]

Ja ik bedoel de ruimte tussen de WP en de WTW die niet meer bereikbaar is. Zal wel een stofvergaarbak worden. Kunnen ze nog beter dicht timmeren dan met een koof.
Ik weet niet hoe hoog die WP is maar kan die niet een kwartslag draaien en aan dezelfde wand gezet worden als die WTW?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fireball86
siemenz schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:44:
[...]

even benieuwd... in welk stadium van je bouw verkeer je nu? Mijn aannemer wilt namelijk geen uitspraken doen over wanneer hij denkt op te leveren en ik wilde even " meten " met jou...@Fireball86 geldt ook voor jou !
Het project bestaat uit 16 huizen. Bij 4 huizen staan nu alle muren (prefab). De rest van de huizen ligt de ruwe dekvloer. Ze waren trouwens zelfs vandaag met die harde wind gewoon die panelen aan het takelen. Echt onvoorstelbaar knap!

In de nieuwsbrief van onze aannemer stond dat de eerste opleveringen rond de jaarwisseling zouden zijn en dat het 6 weken zou duren om na de eerste oplevering alle huis opgeleverd te hebben. Op de feestelijke opening een aantal weken geleden zei de opzichter dat het mogelijk al eerder kon zijn als het weer mee zit.

Zelf maak ik elke week een aantal drone opnamens en verwerk deze tot een video die ik deel met al m'n nieuwe buren. Ik heb onze kopersbegeleider toen gevraagd voor een planning en die wilde ze me absoluut niet geven. Ben later naar de bouwplaats gegaan en daar gevraagd. Daar kreeg ik mondeling in elk geval de planning voor een paar weken. Dus tip, niet vragen op kantoor, maar op de bouwplaats ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:23

siemenz

Koetje

Fireball86 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:03:
[...]

Het project bestaat uit 16 huizen. Bij 4 huizen staan nu alle muren (prefab). De rest van de huizen ligt de ruwe dekvloer. Ze waren trouwens zelfs vandaag met die harde wind gewoon die panelen aan het takelen. Echt onvoorstelbaar knap!

In de nieuwsbrief van onze aannemer stond dat de eerste opleveringen rond de jaarwisseling zouden zijn en dat het 6 weken zou duren om na de eerste oplevering alle huis opgeleverd te hebben. Op de feestelijke opening een aantal weken geleden zei de opzichter dat het mogelijk al eerder kon zijn als het weer mee zit.

Zelf maak ik elke week een aantal drone opnamens en verwerk deze tot een video die ik deel met al m'n nieuwe buren. Ik heb onze kopersbegeleider toen gevraagd voor een planning en die wilde ze me absoluut niet geven. Ben later naar de bouwplaats gegaan en daar gevraagd. Daar kreeg ik mondeling in elk geval de planning voor een paar weken. Dus tip, niet vragen op kantoor, maar op de bouwplaats ;)
Vergelijkbaar met dit dus? Dan hou ik goede hoop op dit jaar !

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:30
siemenz schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:07:
[...]

[Afbeelding]
De huizen die bij ons al in deze staat zijn wordt nu van gecommuniceerd november. Dus met een beetje mazzel moet voor het eind van het jaar lukken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
Stefan_NL schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:06:
[...]

Beneden keramisch parket en boven pvc (verlijmd).

In de technische omschrijving raden ze juist tegels en pvc aan vanwege de verwarming. Dan mag ik toch wel verwachten dat ze alle maatregelen al standaard nemen om scheuren tegen te gaan, niet tegen een meerprijs. Mij gaat het erom dat ik straks geen beschadigde vloer heb.
Je vloer beschadigd niet hoor mits je het opstart protocol zal naleven. Scheurtjes ontstaan zodra er vocht wordt onttrokken.

Bij PVC zullen ze moeten egaliseren dus dan lopen die scheuren wel weer vol, bij parket/tegels ga je die scheuren niet merken. Zeker als ze niet besparen op de lijm en de tegels.

Elke woning zal hier en daar wel een scheur in de dekvloer hebben, echt geen probleem!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:48:
[...]

Ik weet niet hoe hoog die WP is maar kan die niet een kwartslag draaien en aan dezelfde wand gezet worden als die WTW?
Zal ongetwijfeld kunnen, maar tot nu toe is alles wat ik buiten de optielijst wil hebben: “nee, want het is projectbouw”.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomk10
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 03-09 08:33
Fireball86 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:06:
[...]

Wat een leuk idee!
Als ik naar je tekening kijk, dan denk ik dat wij in hetzelfde project zitten... Zal je een PB sturen.
Wat toevallig, ik weet wel zeker dat wij ook in hetzelfde project zitten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:54
Z___Z schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:14:
[...]

Zal ongetwijfeld kunnen, maar tot nu toe is alles wat ik buiten de optielijst wil hebben: “nee, want het is projectbouw”.
Het punt is waarschijnlijk meer dat de apparaten niet goed bereikbaar zijn als je dat doet. E fabrikanten geven aan gaat er minimaal X hoeveelheid vrije ruimte moet zijn aan alle zeiden. Dus dat zitten ze aan vast..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fireball86
tomk10 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:25:
[...]

Wat toevallig, ik weet wel zeker dat wij ook in hetzelfde project zitten :)
Dat is wel heel grappig! @timsurname ook. Waaraan herkende jij het?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fireball86
[...]

[Afbeelding]
Ja, inderdaad vergelijkbaar. Wel met het verschil dat bij ons in de huizen de kozijnen al in de prefab panelen gemonteerd zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PascalJanssen
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 00:08
Fireball86 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:56:
[...]

Ja, inderdaad vergelijkbaar. Wel met het verschil dat bij ons in de huizen de kozijnen al in de prefab panelen gemonteerd zijn.
Op dat plaatje lijken mij geen prefab panelen.
Dat zijn blokken van kalkzandsteen denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fireball86
PascalJanssen schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:24:
[...]

Op dat plaatje lijken mij geen prefab panelen.
Dat zijn blokken van kalkzandsteen denk ik.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. In dat geval verloopt het bouwproces langzamer. Dat zie ik ook bij projecten om ons heen.
@siemenz, toch navragen bij je aannemer denk ik. Of misschien is er hier nog wel iemand met dezelfde bouw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Hoe zit het opstartprotocol eigenlijk met een lucht-warmte pomp?
Op internet lees ik dat het opstartprotocol van de vloerverwarming niet nodig is, omdat het een lage temperatuur (max 30 graden) verwarming is.

Dit in tegenstelling tot een reguliere vloerverwarming die tot wel 55 graden gaat. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Ter vergelijking met onze woning die ook met zandkalksteen gebouwd is:
Half augustus 2020 was de bouw ongeveer zover als op jouw foto en we hadden eind januari oplevering. Dat had een paar weken eerder kunnen zijn zonder kerstvakantie, maar jij krijgt de bouwvak er nog bij natuurlijk. Al werd hier de hele bouwvak gewoon door gewerkt (op een iets lager tempo)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 05-09 14:39
Iemand tips over hoe de zolderindeling op te bouwen? Ik las iets over Ytongblokken van 100mm, maar het kan ook met gyproc platen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
Pannencouque schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:11:
Iemand tips over hoe de zolderindeling op te bouwen? Ik las iets over Ytongblokken van 100mm, maar het kan ook met gyproc platen.
Ja, 44x69 of een SLS werkt prima. Isolatie er tussen en gipsplaat er tegen aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Pannencouque schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:11:
Ik heb mijn huidige zolder met metalstuds en gips gemaakt met daar tussen isolatie materiaal en electra. En dan standaard deuren met een kozijn. Dit vond ik allemaal redelijk eenvoudig te maken in een paar dagen.

Ik ga in mijn nieuwe huis (zoals een klein stukje terug te lezen is) proberen met Ytong blokken wanden te maken met een verlaagd plafond.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Afas
  • Laatst online: 01:07
koekjah schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:23:
Hoe zit het opstartprotocol eigenlijk met een lucht-warmte pomp?
Op internet lees ik dat het opstartprotocol van de vloerverwarming niet nodig is, omdat het een lage temperatuur (max 30 graden) verwarming is.

Dit in tegenstelling tot een reguliere vloerverwarming die tot wel 55 graden gaat. Iemand ervaring mee?
Mijn vloerverwarming ging tot 40 graden (geen warmtepomp maar cv) en daarvoor heb ik het wel gedaan. Ik vermoed dat het met 30 graden niet veel kwaad kan omdat het temperatuurverschil tussen de vloer en de buizen niet meer dan 10 graden is. Bij twijfel navragen bij de installateur. Hoe lang ligt de dekvloer er al in?

Ik weet niet hoe ver je bent maar in mijn geval moest de verwarming ook aan omdat de betonvloer te vochtig was om de houten vloer er in te leggen. Dan is het een beetje schipperen om zowel het protocol te volgen en ook het vocht uit de vloer te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eaglenest37
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 16-09 15:29
Wij gaan vandaag tekenen voor ons eerste nieuwbouwhuis (tweekapper). Dit wordt ons tweede huis.

Nu zie ik dat er vanuit het project al veel mogelijkheden zijn voor meerwerk. De prijzen hiervan zijn bekend, maar ben nu aan het kijken wat verstandig is. Moet nog uitzoeken wat de prijzen zijn als het buiten de aannemer om gaat.

Ik kijk niet alleen naar de prijs, maar ook wat is nu verstandig i.v.m. planning, garantie enz.

Opties die we zouden willen via het project.
Begane grond:
- Uitbouw
- vergroten hal
- trapkast in hal
- misschien nog een kast richting de kamer/keuken
- Deur tussen garage en keuken

Eerste verdieping:
- vergroten hal
- Inloopkast grote slaapkamer

2de verdieping:
- indeling met 2 kamers
- dakkapel

Leidingen moeten we nog even goed naar kijken voor onder andere IT, Home Automation, enz.

Wat we nog meer willen, maar nog niet weten of we dit via het project willen of later laten doen:
- Zonnepannelen
- Wandafwerking (Stucen, glasvliesbehang met sauswerk)
- Misschien nog een vliering laten maken
- Overkapping tegen de keuken
- Tuininrichting

Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
En zijn er misschien mensen uit de regio Waalwijk die goede ervaringen hebben met bedrijven/mensen die deze werkzaamheden zouden kunnen uitvoeren na oplevering.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:04
eaglenest37 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:40:
Wij gaan vandaag tekenen voor ons eerste nieuwbouwhuis (tweekapper). Dit wordt ons tweede huis.

Nu zie ik dat er vanuit het project al veel mogelijkheden zijn voor meerwerk. De prijzen hiervan zijn bekend, maar ben nu aan het kijken wat verstandig is. Moet nog uitzoeken wat de prijzen zijn als het buiten de aannemer om gaat.

Ik kijk niet alleen naar de prijs, maar ook wat is nu verstandig i.v.m. planning, garantie enz.

Begane grond:
- Uitbouw
- vergroten hal
- trapkast in hal

Eerste verdieping:
- vergroten hal

2de verdieping:
- indeling met 2 kamers
- dakkapel

Leidingen moeten we nog even goed naar kijken voor onder andere IT, Home Automation, enz.

Wat we nog meer willen, maar nog niet weten of we dit via het project willen of later laten doen:
- Zonnepannelen
- Tuininrichting

En zijn er misschien mensen uit de regio Waalwijk die goede ervaringen hebben met bedrijven/mensen die deze werkzaamheden zouden kunnen uitvoeren na oplevering.
Topic al beeeetje gelezen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe

Begane grond:
- Uitbouw
- vergroten hal
- trapkast in hal

Eerste verdieping:
- vergroten hal

2de verdieping:
- indeling met 2 kamers
- dakkapel

- Zonnepannelen
- Tuininrichting

Lijkt me verstandiger om gewoon een kavel te kopen en zelf te bouwen. Maar goed, dat terzijde.

Als je geen ellende wilt moet je alles via je aannemer doen maar de kosten zullen daar ook naar zijn. Wil je besparen moet je het achteraf doen.

Ruwbouw opties zoals uitbouw, vergroten van hal enzo zou ik altijd via de aannemer doen. Heb je meteen je elektra en alles al op de juiste plek zitten.

Wij laten het meeste via de aannemer doen, alleen de vloer op de eerste etage en zolder leggen we zelf. Keuken kan niet vanuit de bouw dus dat komt na oplevering. Verder is alles klaar.

[Voor 4% gewijzigd door Toppe op 05-05-2021 10:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eaglenest37
Deleon78 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:49:
[...]

Topic al beeeetje gelezen?
Heb al een heel stuk gelezen en volg het topic nu ongeveer een week actief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eaglenest37
Toppe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:53:
[...]

Lijkt me verstandiger om gewoon een kavel te kopen en zelf te bouwen. Maar goed, dat terzijde.

Als je geen ellende wilt moet je alles via je aannemer doen maar de kosten zullen daar ook naar zijn. Wil je besparen moet je het achteraf doen.

Ruwbouw opties zoals uitbouw, vergroten van hal enzo zou ik altijd via de aannemer doen. Heb je meteen je elektra en alles al op de juiste plek zitten.

Wij laten het meeste via de aannemer doen, alleen de vloer op de eerste etage en zolder leggen we zelf. Keuken kan niet vanuit de bouw dus dat komt na oplevering. Verder is alles klaar.
Als er kavels te koop waren in de regio, dan had dat ook mijn voorkeur gehad, maar dat is helaas niet het geval. En verder weg gaan is geen optie i.v.m. de kids (11 jaar) die hier hun hele leven en vriendjes hebben.

Denk dat wij uiteindelijk de belangrijke zaken ook via de aannemer laten lopen, omdat de elektra enz dan idd goed zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online

Begane grond:
- Uitbouw
- vergroten hal
- trapkast in hal

Eerste verdieping:
- vergroten hal

2de verdieping:
- indeling met 2 kamers
- dakkapel

- Zonnepannelen
- Tuininrichting

Wij laten ruwbouw zaken en opties zoals WCD, loze leidingen, etc. door de aannemer doen want dit is lastig(er) achteraf. Ook een binnendeur naar de garage laten wij in 1 keer netjes regelen door de bouwer.
E.e.a. hangt natuurlijk ook af van de prijzen van je aannemer natuurlijk. Bij ons kost een loze leiding bijvoorbeeld 100 euro. Daar ga ik het zelf achteraf niet voor doen dus laat ik er 20 installeren voor Home automation, camera's, speakers, netwerk, etc..

Zonnepanelen doen we achteraf (scheelt een paar duizend euro), de badkamer meubels doen we gedeeltelijk achteraf (want goedkoper) en de muurtjes van Ytong voor wat extra zolderkamertjes doe ik ook zelf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Afas schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:35:
[...]

Mijn vloerverwarming ging tot 40 graden (geen warmtepomp maar cv) en daarvoor heb ik het wel gedaan. Ik vermoed dat het met 30 graden niet veel kwaad kan omdat het temperatuurverschil tussen de vloer en de buizen niet meer dan 10 graden is. Bij twijfel navragen bij de installateur. Hoe lang ligt de dekvloer er al in?

Ik weet niet hoe ver je bent maar in mijn geval moest de verwarming ook aan omdat de betonvloer te vochtig was om de houten vloer er in te leggen. Dan is het een beetje schipperen om zowel het protocol te volgen en ook het vocht uit de vloer te krijgen.
Ze moeten nog beginnen met bouwen, dus hebben nog wel even. Maar aangezien dit onderwerp werd besproken, was ik benieuwd naar de nieuwere vormen van verwarming irt het opstookprotocol.

@Dutchylex 100 euro voor een loze leiding? Vragen ze hier het dubbele voor!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
koekjah schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:31:
[...]

@Dutchylex 100 euro voor een loze leiding? Vragen ze hier het dubbele voor!
Dat bedoel ik, er zitten enorme verschillen in. Mijn zwager heeft een huis gekocht bij BAM en kan zelfs niet eens leidingen extra laten leggen of muurtjes etc. laten verplaatsen. Ik kan (in theorie) alles aanpassen wat ik wil, zolang het geen dragende muur is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
eaglenest37 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:14:
[...]

Als er kavels te koop waren in de regio, dan had dat ook mijn voorkeur gehad, maar dat is helaas niet het geval. En verder weg gaan is geen optie i.v.m. de kids (11 jaar) die hier hun hele leven en vriendjes hebben.

Denk dat wij uiteindelijk de belangrijke zaken ook via de aannemer laten lopen, omdat de elektra enz dan idd goed zitten.
Hou er wel rekening mee dat aannemers in project bouw echt lang niet zo flexibel is als zelfbouw.

Sommige opties zullen ze niet willen doen omdat ze sommige gevallen weer langs de constructeur moeten en afhankelijk van de vergunning status opnieuw aanvragen.

Heb je al eens bij de aannemer gevraagd wat er überhaupt mogelijk is en tegen welke kosten?

[Voor 6% gewijzigd door Toppe op 05-05-2021 11:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tomk10
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 03-09 08:33
Fireball86 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:49:
[...]

Dat is wel heel grappig! @timsurname ook. Waaraan herkende jij het?
Aan te bouwtekening maar ook toen ik je user account aan had geklikt en de naam zag. Verder op nog een post over een drone en toen wist ik het wel zeker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eaglenest37
Toppe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:37:
[...]

Hou er wel rekening mee dat aannemers in project bouw echt lang niet zo flexibel is als zelfbouw.

Sommige opties zullen ze niet willen doen omdat ze sommige gevallen weer langs de constructeur moeten en afhankelijk van de vergunning status opnieuw aanvragen.

Heb je al eens bij de aannemer gevraagd wat er überhaupt mogelijk is en tegen welke kosten?
We hebben de meerwerklijsten ontvangen en daarin zijn de meeste zaken mogelijk die in mijn opsomming staan. Alleen de buiten overkapping is geen optie, maar dat hoeft ook niet meteen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eaglenest37
Dutchylex schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:36:
[...]

Dat bedoel ik, er zitten enorme verschillen in. Mijn zwager heeft een huis gekocht bij BAM en kan zelfs niet eens leidingen extra laten leggen of muurtjes etc. laten verplaatsen. Ik kan (in theorie) alles aanpassen wat ik wil, zolang het geen dragende muur is...
Bij ons kost een extra loze leiding vanuit de meterkast €130,-
Ze hebben ook een aantal pakketten gemaakt, waarin meerdere opties opgenomen zijn.

Wordt dus nog een heel gepuzzel.
Netwerk kabels zal ik waarschijnlijk zelf aanleggen, want van die meerprijzen wordt je weer niet vrolijk:
- Het bedraden en afmonteren van een aanwezige ledige leiding voor telefoon/data (UTP)(Cat
€155,-
- Compleet aansluitpunt geschikt voor telefoon/data (UTP)(Cat 6)
€270,-
Moet alleen nog even navragen wat precies het verschil tussen deze 2 opties is. Vermoed de eerste voor het gebruik bij een bestaande loze leiding en de tweede inclusief een loze leiding.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: februari 2020
Toppe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:37:
[...]

Ligt heel erg aan de aannemer en ook wel soort project. Bij ons kon bijna alles als je maar betaalde. Zijn dan ook 6 verschillende huizen geworden, met allemaal andere uitbouwen. (Basishuis is wel hetzelfde). Uitbouwen varieert, van een erker aan de voorzijde, achteruitbouw 1,2 of 3,32. Uitbouw garage en omzetting naar woonruimte ( in 3 verschillende soorten). Basis optielijst was bij ons beperkt echter kon je alles aanvragen, hoe jij het wilde hebben en heb van geen een koper gehoord dat er bij voorbaat nee werd gezegd.

Enige wat niet doorging was vervaning plaatmateriaal naar Rockpanel (inplaasts van geschilderd multiplex) , omdat daar niet iedereen akkoord mee ging en ze dat uniform wilde houden.

Dus dat het in projectbouw niet kan ben ik het niet mee eens. Het zal mischien niet altijd gaan en bij een rijtjeswoning zal minder kunnen dan een vrijstaande woning, maar dat bijvoorbaat minder/ bijna niets kan is bij mijn ervaring niet waar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:04
Hanzul schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:50:
[...]

Ligt heel erg aan de aannemer en ook wel soort project. Bij ons kon bijna alles als je maar betaalde. Zijn dan ook 6 verschillende huizen geworden, met allemaal andere uitbouwen. (Basishuis is wel hetzelfde). Uitbouwen varieert, van een erker aan de voorzijde, achteruitbouw 1,2 of 3,32. Uitbouw garage en omzetting naar woonruimte ( in 3 verschillende soorten). Basis optielijst was bij ons beperkt echter kon je alles aanvragen, hoe jij het wilde hebben en heb van geen een koper gehoord dat er bij voorbaat nee werd gezegd.

Enige wat niet doorging was vervaning plaatmateriaal naar Rockpanel (inplaasts van geschilderd multiplex) , omdat daar niet iedereen akkoord mee ging en ze dat uniform wilde houden.

Dus dat het in projectbouw niet kan ben ik het niet mee eens. Het zal mischien niet altijd gaan en bij een rijtjeswoning zal minder kunnen dan een vrijstaande woning, maar dat bijvoorbaat minder/ bijna niets kan is bij mijn ervaring niet waar.
Je leest meer dat dingen niet kunnen dan de uitzondering dat zelfs buiten de optielijst nog dingen kunnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
Hanzul schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:50:
[...]

Maar 6 of 60 woningen is wel een groot verschil, 60 woningen volledig naar wens van de koper opleveren is een hele dure optie.

Ken wel een aantal andere die voor nieuwbouw hebben gekozen waarbij in eens 150 woningen worden gebouwd en daar krijg je een A4’tje waarin je wat dingen kan aanvinken, meer dan dat was daar echt niet mogelijk.

[Voor 8% gewijzigd door Toppe op 05-05-2021 12:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Afas
Als het over loze leidingen gaat: Ik zou navragen of ze alleen maar gladde buis gebruiken of ook geribbelde buizen? Dat laatste kan bij grote lengtes en meerdere bochten last geven om met een trekveer de kabels er door te trekken. Zeker bij dikkere kabels.

Mijn huis is opgeleverd met grotendeels gladde buis maar ik vermoed dat die op enig moment op was dus op een aantal plekken waar ze op het laatst nog sleuven moesten frezen zit geribbelde buis inclusief een paar haakse bochten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Afas schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:18:
Als het over loze leidingen gaat: Ik zou navragen of ze alleen maar gladde buis gebruiken of ook geribbelde buizen? Dat laatste kan bij grote lengtes en meerdere bochten last geven om met een trekveer de kabels er door te trekken. Zeker bij dikkere kabels.

Mijn huis is opgeleverd met grotendeels gladde buis maar ik vermoed dat die op enig moment op was dus op een aantal plekken waar ze op het laatst nog sleuven moesten frezen zit geribbelde buis inclusief een paar haakse bochten.
Bij ons werden (en worden) al de loze leidingen opgeleverd met een zwarte schakel/stroomdraad erdoor heen. Dat heb ik best vaak gezien bij andere nieuwbouw huizen. Super gemakkelijk om daarna kabels te trekken zonder veer...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Afas
Dutchylex schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:36:
[...]

Bij ons werden (en worden) al de loze leidingen opgeleverd met een zwarte schakel/stroomdraad erdoor heen. Dat heb ik best vaak gezien bij andere nieuwbouw huizen. Super gemakkelijk om daarna kabels te trekken zonder veer...
Bij mijn woning zat er een dunne draad in. Die draad is bedoeld om de trekveer er doorheen te trekken en aan de trekveer maak je vervolgens de kabel vast die je er doorheen wilt trekken. Het kan zijn dat ze bij jouw huis er dikkere draad in hebben gedaan waarmee je direct de kabel er doorheen kan trekken, dat was bij mij niet zo. Het probleem van die geribbelde buis is overigens dat een elektriciteits- of datakabel niet zo flexibel is als de veer of de draad en het uiteinde dan elke keer in de ribbels komt, zeker bij haakse bochten. Als het om een kort stukje gaat kom je er wel door maar als je loze leidingen hebt van 10+ meter met meerdere bochten kan het een probleem worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Bij ons huis is een klein kleurverschil te zien tussen de driehoek van het dak en de rest van het (zes weken oude) metselwerk. Zou dat na een tijdje gelijktrekken?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En is het normaal dat de eerste rij stenen (onder peil) bij met name de schuifpui zo’n griebuszooi is? Het is redelijk schots en scheef met missende stukjes voeg.
Members only:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Recoil schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:50:
Bij ons huis is een klein kleurverschil te zien tussen de driehoek van het dak en de rest van het (zes weken oude) metselwerk. Zou dat na een tijdje gelijktrekken?

[Afbeelding]

En is het normaal dat de eerste rij stenen (onder peil) bij met name de schuifpui zo’n griebuszooi is? Het is redelijk schots en scheef met missende stukjes voeg.
[Afbeelding]
Ik ben geen expert maar dat onderste lijkt mij zeker niet de bedoeling. Het voegwerk moet toch gewoon netjes zijn? Ook al ligt het straks uit het zicht.

En bij dat metswelwerk lijkt wel alsof er een net iets andere mix/batch aan wildverband is gebruikt, maar het kan ook zijn dat het voegwerk in andere omstandigheden is gedaan. Volgens mij kan vorst of veel regen bijvoorbeeld ook zorgen voor een andere kleur voegwerk.

Vond dit wel een interessante casus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:16
@Recoil een deel van de voegen onder de driehoek lijken wel lichter en/of meer gevuld of zijn uitgeslagen.
Als het uitslag is dan gaat het hopelijk weg, als het een lichtere voeg is...

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Mm, het lijkt erop dat ik maar even moet afwachten dan.. het lijkt me niet dat ze dat over kunnen doen als het echt niet goed zit.

@finsdefis ik kan helaas niet bij die databank. Is er in het voordeel van de aannemer beslist?

• mister_S
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:12
Ik heb tijdens het klussen, ongeveer 3,5 weken, de stekker van de wtw eruit getrokken. Dit werd geadviseerd door de uitvoerder, logisch ook want je wilt geen stof in je kanalen. Nu bedenk ik me wat er gebeurt is met de instellingen van de unit zelf. Is de inregeling nu verloren? Of vindt inregeling alleen bij de ventielen plaats?

• vliegnerd
  • Laatst online: 19:42

vliegnerd

Nintendo fan.

mister_S schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:00:
Ik heb tijdens het klussen, ongeveer 3,5 weken, de stekker van de wtw eruit getrokken. Dit werd geadviseerd door de uitvoerder, logisch ook want je wilt geen stof in je kanalen. Nu bedenk ik me wat er gebeurt is met de instellingen van de unit zelf. Is de inregeling nu verloren? Of vindt inregeling alleen bij de ventielen plaats?
Mag geen probleem zijn. Ander moet na een stroomstoring of defect apparaat met aardlekprobleem (waarbij de betreffende aardlek uitschakelt) telkens een monteur langskomen? Lijkt niet logisch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Recoil schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:54:
Mm, het lijkt erop dat ik maar even moet afwachten dan.. het lijkt me niet dat ze dat over kunnen doen als het echt niet goed zit.

@finsdefis ik kan helaas niet bij die databank. Is er in het voordeel van de aannemer beslist?
Vreemd, via Google kan ik de link wel openen.

Members only:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 18:45
Onze technische ruimte is ingericht *O*

Het is zo'n 8m2 met veel loze ruimte.. we willen graag een wasbak erin en een wasmachine.
Nu dacht ik om een kast om de wtw unit te bouwen, met verwijderbare panelen in het geval onderhoud nodig is. Met daarop dus wat extra plankruimte als resultaat.
Is dit mogelijk gezien de ventilatie behoefte van de installatie zelf? En is zo'n omkasting redelijk (spat) waterdicht te krijgen? Iemand ideeën?

Members only:

• Toppe
Wij zijn bezig met uitzoeken of we iets over die sloot heen mogen zetten. Gister gemaild met het waterschap of er nog spelregels aan vast zitten.

Het is een meldingsplicht, zolang we maar voldoen aan de algemene regels die ze opgesteld hebben.

Opzich zijn die vrij duidelijk, maar ik zou graag het een en ander getoetst hebben op onze wensen. Waterschap geeft aan dit niet te doen en verwijst ons naar de gemeente. Die geven aan dat het waterschap hier over gaat.

Nu ben ik dus opzoek naar een adresje die (tegen betaling) de theorie kan omzetten naar de praktijk. Iemand een idee?

• mister_S
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:12
vliegnerd schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:05:
[...]

Mag geen probleem zijn. Ander moet na een stroomstoring of defect apparaat met aardlekprobleem (waarbij de betreffende aardlek uitschakelt) telkens een monteur langskomen? Lijkt niet logisch.
In mijn geval is het al een aantal weken van het stroom af, dus ik dacht misschien is het geheugen inmiddels helemaal gewist. Ik weet alleen niet of inregeling ook met het apparaat zelf te maken heeft.
Pagina: 1 ... 189 190 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee