Alic3 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:34:
Hoe hebben jullie het elektraplan uitgewerkt? Met hulp van de aangesloten elektricien of zelf al een eind gekomen? Ik ben bezig met het plan en ik kan prima bedenken waar ik een wcd of plafondlichtpunt wil hebben, maar het plan verder uitwerken met schakelaars, dimmers, aansluitingen voor elektrische gordijnen en screens en genoeg loze leidingen met het oog in de toekomst vind ik nog best een hele opgave.
Ik heb al een beetje gegoogled voor een handige checklist oid, maar die kan ik niet echt vinden. Ze denken op zich best goed mee tijdens het eerste gesprek, maar omdat het projectbouw is willen ze er ook weer niet al te veel tijd in stoppen. Ik wil het best zelf uitwerken, maar ik ben toch bang dat ik dingen over het hoofd ga zien.
Een deel is hier boven ook al genoemd, maar dit is wat wij gedaan hebben qua planning:
- Voorgestelde elektraplan even opzij gelegd.
- In elke ruimte een logische plek bedacht voor een lichtpunt (of meerdere)
- Zelf in gedachten door het huis gelopen en bedacht wat looproutes gaan worden.
- Lichtschakelaars geplaatst bij de plekken waar je de ruimte binnen komt.
-- Sommige ruimtes kun je bij ons van meerdere kanten binnen komen, maar bij verlichting van een trap heb je dat standaard.
- Vervolgens op basis van mogelijke inrichtingen wcd's geplaatst. Daarbij het volgende in gedachten gehouden:
-- Niemand klaagt ooit dat hij teveel stopcontacten heeft. Wel dat er te weinig zijn.
-- Minimaal 1 op elke muur. Dat maakt het relatief makkelijk om na oplevering nog wat extra punten te frezen vanaf de reeds aanwezige
-- Indelingen kunnen veranderen en wellicht heb je nog niet eens een indeling. Dus beter een wcd extra plaatsen.
- Voor loze leidingen min of meer hetzelfde gedaan.
-- Je kunt er nooit teveel hebben. (Al vragen sommige aannemers wel echt hele hoge bedragen...)
-- Minimaal 1 per kamer en bij grotere ruimtes meerdere voor netwerk
-- In de woonkamer in de zithoek in elke muur een loze leiding zodat indelingen kunnen veranderen
-- De leidingen zijn evt ook bruikbaar voor speaker kabels voor geluid in alle hoeken van de kamer.
- Voor bv zonwering zorgen voor OF
-- een loze leiding naar elk raam waar je dat evt zou willen OF
-- zorg voor een wcd vlakbij elk raam en frees na oplevering zelf (of laat het doen) zelf door richting het raam.
-- Bedenk je daarbij ook of je de rolluiken alleen met een afstandsbediening wilt schakelen of wellicht ook met een fysieke schakelaar bij het raam. Die moet er dan bij opgenomen worden.
- Wifi/Internet:
-- Op de gang en overloop evt een loze leiding voor een wifi punt aan het plafond.
- Airco:
-- Bedenk eerst of het wellicht nodig gaat zijn om dat aan te laten.
-- Een airco heeft vaak een eigen groep in de meterkast nodig. Dus bedenk je wat een logische plek voor een airco is en zorg daar of voor een wcd op eigen groep of voor een loze leiding waar je later een eigen groep door kan trekken.
- Zonnepanelen:
-- Wellicht is er al e.e.a vanuit de bouw meegenomen, maar zorg in ieder geval voor 2 loze leidingen van meterkast naar zolder. Een voor stroom en een voor UTP.
- Buitenvoorzieningen:
-- Laadpaal, wcd in de tuin, buitenverlichting etc etc
-- Indien je geen kruipruimte hebt en/of geen leidingen over je gevel wilt trekken dan vast goed nadenken of wat je wilt.
-- Laat leidingen die in de grond komen altijd op een eigen groep + aardlek zetten!
Note: Bedenk je bij alles of het eventueel later nog goed zelf te realiseren is.
Ik heb bv geen leiding laten trekken voor een laadpaal, want we hebben een kruipruimte en daar kan prima achteraf nog zo'n leiding doorheen getrokken worden zodra er een elektrische auto komt.
Maar je gaat niet je muren weer open halen om extra loze leidingen te trekken na oplevering...