kepler schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:18:
[...]
Wij hebben drie kinderen, dat is iets drukker dan eentje

Daarnaast is mijn vriendin arts en komt doordeweeks de zorg grotendeels bij mij te liggen.
Kortom, iedereen zijn situatie is anders en wij hebben er voor gekozen om niet veel zelf te doen, gewoon omdat we onze kostbare tijd liever aan andere dingen besteden. Ieder zijn keuze natuurlijk, als je maar gelukkig bent

Nouja dat is uiteindelijk ook de reden voor ons.
Die kostbare tijd die ik aan iets anders wil besteden dan werken. Alleen ik kijk ik er op een andere manier naar, en wat verder in de toekomst.
Ik kon het ook prima uitbesteden, maar dan wel de rest van ons leven minstens een van ons fulltime en de ander parttime werken voor een hypotheek.
Of zoals nu grotendeels van de overwaarde van de vorige woning, en eigen geld, en dus nauwelijks een hypotheek, en dus beide 3 a 4 dagen werken in de week.
Als ik daarvoor een paar jaar keihard moet werken naast mn onderneming, dan heb ik dat er echt wel voor over.
3 kinderen zal vast wat meer vragen dan 1.
Maar je hoeft kinderen niet in de watten te leggen, ze kunnen zich over het algemeen heel goed zelf redden en vermaken als je ze dat aanleert en duidelijk bent.
Maar tegenwoordig zie ik veel slap gedrag van ouders met hangende en jengelende kinderen, als ze even niet op hun schermpje mogen.
Opvoeding is key, wil je zoiets ondernemen.
Mijn buren doen hetzelfde als mij, ook met 3 kinderen, en zo ken ik er intussen wel meer. Kinderen kunnen echt heel veel zelf.
Wat je denk ik niet begrijpt uit mijn verhaal, is volgens mij het volgende:
Ik heb een eigen onderneming waar ik tot vorig jaar 60+ uur per week in had zitten, waar ik de bouw van het tinyhouse nog naast deed, en dat met een klein gezin.
Ja keihard werken dus, en nee dat houd je geen 3-4 jaar vol.
Maar hier zit de crux, sinds we in het tiny house wonen hoeft dat dus niet meer.
Want de vorige woning is verkocht, en nu hebben we erg lage vaste lasten met amper een hypotheek.
Daar zit voor ons het grote geheim van de tijd voor dit alles hebben.
Ik werk nog maar gemiddeld 4 dagen (al schommelt dit bij mij dus per periode) en mijn vrouw werkt nog maar 3 dagen.
En zo doen de meeste mensen die ik intussen heb ontmoet die iets vergelijkbaars doen.
Ze zorgen voor een goedkoop, tijdelijk onderkomen, liefst op hetzelfde kavel.
Waardoor ze minder kunnen gaan werken.
En bouwen in die vrijgekomen tijd, plus zo veel mogelijk vrije tijd, hun woning.
De meeste doen dat iets primitiever dan een goed geïsoleerd tinyhouse. Maar voor ons was dat wel een must, en uiteindelijk kunnen we dat nog verhuren ook. Kost alleen wat meer tijd nog.
Anderen kiezen ervoor om in een bouwkeet of zelfs stacaravan te wonen voor een lange periode.
Zodra de woning klaar is, na een aantal jaar. Hebben wij heel veel vrije tijd. Meer vrije dagen dan werkdagen zelfs. En daar heb ik nu wat harder werken en kleiner wonen wel voor over.
Nogmaals het is echt willen, durfen, en prioriteiten stellen. Niet voor iedereen weggelegd. Maar simpel zeggen bij ons is het niet mogelijk, dat geloof ik niet 1,2,3. Het is gewoon heel anders leven, ander keuzes durven maken.
En qua kunnen, het is geen rocket-science, en zelfs een paar goede cursussen volgen, zoals mijn buurman, die net zn snelcursus electricien heeft afgerond bijvoorbeeld, is ook een mogelijkheid, als je wat minder ervaring hebt. Kost in verhouding een fractie van een huis laten bouwen.
Om een idee te geven, wij hebben 1900m2 grond.
Hebben een tiny van 55m2 gebouwd en de woning is uiteindelijk 260m2 plus een kantoor/fotostudio van 35m2 eraan.
Dit alles kost na verwachting minder dan €4ton en wat bloed zweet en tranen 😜