Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 111 112 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:35
Andrehj schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:49:
[...]

Ik heb nog niks. CO2 sturing ga ik voorbereiden (zorg dat de dozen en buizen er liggen, draadloos wordt afgeraden), maar ga ik pas aanleggen als ik er met een simpele handmatige sturing niet uit kom.

[...]

Welk grapje en wat is een ballpark?
Die Zehnder zoals jij hem gaat installeren......ballpark betekent grofweg een schatting, 5k, 8k?

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:15
Hoijong schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:18:
[...]
Die Zehnder zoals jij hem gaat installeren......ballpark betekent grofweg een schatting, 5k, 8k?
Totale systeem (excl arbeid) staat nu op € 8700:
€ 2800 aan Ubbink materiaal
€ 1200 aan Spiro buizen en dempers
€ 4200 aan Zehnder materiaal (WTW, comfopipe plus buizen, dak- en muurdoorvoer en de toe- en afvoerventielen.
€ 500 onvoorzien.

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13-10 16:59
Erg goed hoor die Zehnder Q serie... totdat ik de basic unit prijs zag: 2.5x zo duur als de iets lichtere (350 tegen 450 m3/ uur) Itho WTW unit!
Tja maar dan heb je ook wat :+

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:48
frisianstar schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:44:
Erg goed hoor die Zehnder Q serie... totdat ik de basic unit prijs zag: 2.5x zo duur als de iets lichtere (350 tegen 450 m3/ uur) Itho WTW unit!
Tja maar dan heb je ook wat :+
Nog even geduld en er is een itho 450: https://www.installatiepr...it-ventileert-en-bespaart

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 13-10 12:00
gumtree schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:22:
Net terug van 10 dagen Oostenrijk en natuurlijk bijna iedere dag bij de bouw wezen kijken. Wat hebben ze deze week gedaan:

- Twee 4.000 liter tanks ingegraven t.b.v. regenwaterafvoer
- Dak gevlamd, (teer + bitumen gelegd)
- dak na het vlammen dak geïsoleerd en vervolgens met een soort kunststof folie afgewerkt
- Schoorsteen geplaatst
- Kozijnen zijn vandaag zo goed als allemaal geplaatst + driedubbel glas
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Mooi spul die Schlotterer zonwering! Neem je raffstores? En heb je dan ook kozijnen van Internorm?

• gumtree
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13-10 17:45
Vantage92 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:10:
[...]

Mooi spul die Schlotterer zonwering! Neem je raffstores? En heb je dan ook kozijnen van Internorm?
Grootste deel Raffstores en de bovenverdieping met rolluiken van Schlotterer. Alle kozijnen zijn van internorm (fabriek van internorm zit op 6 km afstand)

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Nu online

xoror

Makoto!

We willen graag de meterkast (zonder gas aansluiting) niet in de gang plaatsen, maar in de garage. Volgens de voorschriften moet het binnen 3m van de ingang zijn. Er staat niet bij of het echt de voordeur moet zijn. Stedin klanten service kon geen antwoord geven. Maar weet iemand hoe dat zit? Mag je de meterkast in de garage plaatsen ?

met gas aansluiting: https://www.stedin.net/~/...met-warmteaansluiting.pdf
De meterruimte is vanaf de hal of gang – direct vanaf een toegang – te bereiken. Hij ligt niet meer
dan 3 meter van deze toegang verwijderd en op hetzelfde niveau.
In de meterruimte en in de directe omgeving ervan bevinden zich geen balken, leidingen en dergelijke,
die een vrije invoering van de aansluitleidingen in de weg staan. De meterruimte is zo gelegen, dat
onze meters en leidingen niet kunnen bevriezen.
met warmteaansluiting : https://www.stedin.net/~/...et-een-gasaansluiting.pdf
De meterruimte is vanuit een algemeen toegankelijke ruimte te bereiken, ligt op de begane grond,
niet meer dan 10 meter van de voordeur af en op hetzelfde niveau.
In de meterruimte en in de directe omgeving ervan bevinden zich geen balken, leidingen en dergelijke, die een vrij verloop van onze leidingen in de weg staan.
De meterruimte is zo gelegen, dat onze meters en leidingen niet kunnen bevriezen.
uit: https://www.google.com/ur...Vaw3LfSeVgxAQOFmTvvaP8Q7h
Het Bouwbesluit schrijft voor dat de meterruimte gemakkelijk
bereikbaar is (vooral voor hulpdiensten) met een maximale
loopafstand ten opzichte van een toegangsdeur:
• Voor woningen maximaal 3 meter.
• Voor bedrijven maximaal 10 meter.
Volgens mij is de gasrichtlijn niet van toepassing, maar de gene met warmte aansluiting ook niet. Dat lijkt meer stadsverwarming te zijn? In het bouwbesluit hebben ze het ook niet over een voordeur, maar een toegang.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:20
3 meter maximaal vanaf de voordeur is de eis vanuit bouwbesluit.

http://www.ekbouwadvies.n...terruimte/meterruimte.asp

Fable wijzigde deze reactie 30-09-2019 12:01 (89%)

• xoror
  • Nu online

xoror

Makoto!

als je het 2e voorbeeld kijkt, staat de meterkast in de garage... Plus dat ze het hebben over een toegang, geen voordeur.

• Fable
xoror schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:58:
[...]

als je het 2e voorbeeld kijkt, staat de meterkast in de garage... Plus dat ze het hebben over een toegang, geen voordeur.
Ik had inderdaad verder moeten lezen, het bouwbesluit heeft altijd wel een uitzondering :)

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 05:52
xoror schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:23:
@Andrehj @bartvb
Welke WTW systemen hebben jullie uiteindelijk genomen? En werkt het goed en stil?
We zitten met een vergelijkbaar huis en twijfelen tussen een brink flair 400 en de zehnder q600.
Hoe doen jullie dat met de zolder? Volledig ventileren of alleen afzuigen? Met de flair 400 is er alleen genoeg capaciteit om de lucht af te voeren. De q600 heeft voldoende capaciteit voor alle ruimtes tegen een meerprijs.
Wij hebben 2x Itho HRU-300 qualityflow in de woning. 1 had niet genoeg capaciteit.

Still is hij niet te krijgen, het is in normaal bedrijf niet te horen eigenlijk. Op Co2 sturing met meerdere mensen in een ruimte ook nog niet.
Enige waarbij hij voor ons hinderlijk geluid maakt is de badkamer droog ventileren. De centrale inblaas zit dan in plafond 2 hoog boven trapgat. met open slaapkamer deur is het goed te horen. Dan gaat de unit naar 280-300 mr en hoor je hem duidelijk. Ik zou nog de spleet onder de deur kunnen dichten en /of de deur verzwaren om geluid beleving minder te maken.

Enige lichtpuntje, de instalateur vond hem bij nader inzien te veel lawaai maken, ding open gemaakt en er zit onbalans in de as van de motor. komt een nieuwe. wellicht wordt het dan stiller. (heeft nu een beetje variable resonantie toon) Toen we gingen testen viel op hoeveel stiller de andere was..

We hebben er best wel veel tijd in gestoken, het 3e setje inblaas ventielen zit er inmiddels in.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12-10 19:24

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Hou het even bij het huidige BB. De 3 meter eis komt van nutspartijen af, dat is niet langer in het BB geregeld. Het artikel wat aangehaald wordt gaat over BB 2003, niet 2012.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• xoror
  • Nu online

xoror

Makoto!

Señor Sjon schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:17:
Hou het even bij het huidige BB. De 3 meter eis komt van nutspartijen af, dat is niet langer in het BB geregeld. Het artikel wat aangehaald wordt gaat over BB 2003, niet 2012.
Nogmaals stedin gebeld, en de klanten service stelt: "We komen alleen de meterkast aansluiten, u mag de meter kast plaatsen waar u het wilt" 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

In hun richtlijnen hebben ze alleen over gasaansluiting of warmte aansluiting. Ik heb geen van beide volgens mij. even BB 2012 bij pakken

[edit] antwoord achterhaald.
In BB 2012 zijn de locatie voorwaarden vervallen. Het moet in een technische ruimte staan. Een garage is dan ook toegestaan, mits hij binnen die paar m van de toegang staat.

xoror wijzigde deze reactie 30-09-2019 13:29 (14%)

• xoror
  • Nu online

xoror

Makoto!

jacovn schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:07:
[...]

Wij hebben 2x Itho HRU-300 qualityflow in de woning. 1 had niet genoeg capaciteit.

Still is hij niet te krijgen, het is in normaal bedrijf niet te horen eigenlijk. Op Co2 sturing met meerdere mensen in een ruimte ook nog niet.
Enige waarbij hij voor ons hinderlijk geluid maakt is de badkamer droog ventileren. De centrale inblaas zit dan in plafond 2 hoog boven trapgat. met open slaapkamer deur is het goed te horen. Dan gaat de unit naar 280-300 mr en hoor je hem duidelijk. Ik zou nog de spleet onder de deur kunnen dichten en /of de deur verzwaren om geluid beleving minder te maken.

Enige lichtpuntje, de instalateur vond hem bij nader inzien te veel lawaai maken, ding open gemaakt en er zit onbalans in de as van de motor. komt een nieuwe. wellicht wordt het dan stiller. (heeft nu een beetje variable resonantie toon) Toen we gingen testen viel op hoeveel stiller de andere was..

We hebben er best wel veel tijd in gestoken, het 3e setje inblaas ventielen zit er inmiddels in.
Oef vervelend dat het niet helemaal lekker stil is. Wat was de overweging om voor 2x300 units te gaan ipv 1x 600?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
xoror schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:48:
[...]

Oef vervelend dat het niet helemaal lekker stil is. Wat was de overweging om voor 2x300 units te gaan ipv 1x 600?
Die 1x600 bestaat niet volgens mij. :P

• xoror
  • Nu online

xoror

Makoto!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Hij heeft een Qualitiyflow systeem. Die hebben max 300-350m3/uur dacht ik.

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11-10 20:15
jacovn schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:07:
[...]

Hmm, ik heb anders geen last van de centrale inblaaspunt. Ik merk het alleen als ik in de installatieruimte sta en de ventilatie op volle toeren draait.

• jacovn
xminator schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:08:
[...]

Hmm, ik heb anders geen last van de centrale inblaaspunt. Ik merk het alleen als ik in de installatieruimte sta en de ventilatie op volle toeren draait.
Wij horen ze ook niet in normaal bedrijf.

Echter bij droogkrijgen van de natte badkamer gaat het systeem denk ik naar 260 m3 (19xx rpm van de max 2100 rpm) en trekt een groot deel daarvan door de badkamer afzuigbuis en dat horen we.

Waarschijnlijk wordt het een stuk beter met de nieuwe motor want de onblalans laat de behuizing voelbaar fibreren zelfs.
Señor Sjon schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:38:
Hij heeft een Qualitiyflow systeem. Die hebben max 300-350m3/uur dacht ik.
Correct. Er zijn verschillende uitvoeringen, we hebben de HRU-300. Die heeft een zuinigere motor dan de 350 unit. En die extra 50 m3 was ook niet genoeg voor bouwbesluit. Meestal draaien ze op 50m3 stand om alle ventielen minimaal af te zuigen, en als er mensen in een ruimte zijn wordt toerental wat verhoogd en wort er in de ruimtes met mensen meer afgezogen.

Dat vondt ik een voordeel, maar het ding heeft ook nadelen, en API hebben ze bijvoorbeeld niet dus iets uitlezen wordt hem niet.
Ik vind filters verwisselen lastig, stukje recht erin en dan een knik. Maar ik heb nog de bouw filters erin zitten (die ik netjes uitzuig) en wellicht zijn de G4 of G7 filters beter te plaatsen.
Ze zitten bij Itho te slapen, of ze besparen geld door niet de nieuwe filters op te sturen die ze beloven als je de unit De instalatuer zit er nu achteraan.

jacovn wijzigde deze reactie 30-09-2019 16:33 (47%)

• ChrisM
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
Wij zijn ook bezig met een huis bouwen. Na dit onderwerp al een tijdje te volgen, is het voor mij tijd om ook wat zelf te laten zien. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, en of jullie nog tips hebben over de flow in het huis/andere opmerkingen.

Dit is een huis dat gebouwd gaat worden in Leiden, vlak tegen het centrum aan. Hier zijn 24 kavels, waar een soort van J-vormige rij uit gaat komen. Wij hebben het laatste huis (hoekwoning). De huizen zijn allemaal aaneengesloten (het is dus eigenlijk een rijtjeshuis). Het leuke is wel: iedereen mag zelf bedenken hoe zijn huis (binnen- EN buitenkant) er uit komt te zien. Gaat vast een interessante bedoeling worden. ;-)

Het kavel is maar 10x7,2m groot, waarvan je 9x7,2m mag bebouwen. Dit betekent dus dat we geen tuin hebben. Dit compenseren we door een dakterras bovenop onze woning. Veel mensen die een eigen huis bouwen, hebben een mooi grote kavel, met daaromheen ruimte voor een tuin etc... maar dat is deze kavel dus niet. Ook moet er een garage in het huis komen, voor een auto. (Dit neemt veel ruimte in, maar ja, het is niet anders).

De locatie: de zuidkant is aan de weg (doodlopende weg, wij zijn het laatste huis), met daartegenover een gebouw van ca. 9m hoog. (daar komen ook woningen). Oostkant (vrije gevel) is aan een strook groen, dan een strook water (ca. 6m breed), daarnaast is een weg, en een stoep en dan pas huizen. Dus dat is best ver van andere huizen weg. De noordzijde is ook aan een sloot (ca. 6m breed), daarna een breed opgezette moskee met parkeerterrein er omheen. (Nee, geen oproep tot bidden 's ochtends.. en alleen op vrijdag vol met auto's, verder mooi uitzicht).

Het betreft het Nijverheid Leiden project (https://www.nijverheidleiden.nl/zelfbouwkavels), voor de liefhebbers.

Wij zijn nu best wel blij met het huidige ontwerp. Ik denk dat we het maximale uit de ruimte halen, maar ik ben benieuwd naar jullie inzichten. We hebben nog wel wat zaken waar we mee aan het stoeien zijn:
  • De eerste verdieping, met woonkamer en keuken. Eigenlijk willen wij de keuken wat belangrijker maken, dus we zitten te denken dat we die wellicht om willen wisselen met de woonkamer, maar hoe de indeling dan gaat worden...
  • Op de eerste verdieping hebben we ook een wc, maar die is wat aan de kleine kant. Geeft ons wel ruimte voor garderobe en misschien een stoel om gemakkelijk je schoenen etc aan te doen.)
  • De tweede verdieping: We hebben 2 slaapkamers (en een studio beneden). In de masterbedroom is ruimte voor een walk-in-closet, maar ik weet nog niet of deze groot genoeg is (kan echter niet groter..)
  • Het dakterras: de noord-west hoek zal waarschijnlijk een donkere hoek worden (de buren gaan de helft van de bovenste verdieping bebouwen, en dan wel aan de noordzijde), dus onze noord-west hoek zal wat donkerder zijn. Nog leuke tips wat daar mee te doen?
Dat is het wel zo'n beetje. We zijn benieuwd wat jullie er van denken! Ik heb 2 PDF's:
1. Plattegronden, gevels en doorsnijden: https://www.dropbox.com/s...kti%20v5a%20A2GS.pdf?dl=0 (of de download link)
2. Impressies van de gevels (4 foto's): https://www.dropbox.com/s...v5a%20impressies.pdf?dl=0 (of de download link)

ChrisM wijzigde deze reactie 30-09-2019 16:30 (0%)
Reden: Link gefixt

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
jacovn schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:22:
[...]

Wij horen ze ook niet in normaal bedrijf.

Echter bij droogkrijgen van de natte badkamer gaat het systeem denk ik naar 260 m3 (19xx rpm van de max 2100 rpm) en trekt een groot deel daarvan door de badkamer afzuigbuis en dat horen we.

Waarschijnlijk wordt het een stuk beter met de nieuwe motor want de onblalans laat de behuizing voelbaar fibreren zelfs.

[...]

Correct. Er zijn verschillende uitvoeringen, we hebben de HRU-300. Die heeft een zuinigere motor dan de 350 unit. En die extra 50 m3 was ook niet genoeg voor bouwbesluit. Meestal draaien ze op 50m3 stand om alle ventielen minimaal af te zuigen, en als er mensen in een ruimte zijn wordt toerental wat verhoogd en wort er in de ruimtes met mensen meer afgezogen.

Dat vondt ik een voordeel, maar het ding heeft ook nadelen, en API hebben ze bijvoorbeeld niet dus iets uitlezen wordt hem niet.
Ik vind filters verwisselen lastig, stukje recht erin en dan een knik. Maar ik heb nog de bouw filters erin zitten (die ik netjes uitzuig) en wellicht zijn de G4 of G7 filters beter te plaatsen.
Ze zitten bij Itho te slapen, of ze besparen geld door niet de nieuwe filters op te sturen die ze beloven als je de unit De instalatuer zit er nu achteraan.
Die bouwfilters zijn toch alleen voor het eerste halfjaar? Nu kan je weer over op reguliere.

• jacovn
Señor Sjon schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:57:
[...]

Die bouwfilters zijn toch alleen voor het eerste halfjaar? Nu kan je weer over op reguliere.
Ik wacht er al maanden op... Itho is niet zo snel

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13-10 07:59
jacovn schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:00:
[...]

Ik wacht er al maanden op... Itho is niet zo snel
Wat een onzin, ik bestel ze al tijden via hun site, altijd binnen 3 dagen in huis. (nee ik werk niet bij Itho :)

Als iemand imitatie filters weet hou ik me aanbevolen, ik vind 50 euro toch wel veel geld voor 2 filters elk jaar.

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11-10 20:15
jacovn schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:22:
[...]

Wat bedoel je met dat het lastig is om de filtes te verwisselen? Eruit halen en erin doen (om te stofzuigen) heb je geen last van een knik neem ik aan?

Een gloednieuwe filter installeren is de eerste keer een klein beetje moeite maar eenmaal geinstalleerd is het eruit halen en erin doen ook simpel. Tevens kreeg ik de nieuwe (gratis) filters binnen een week, eigenlijk niets te klagen over de qflow.
Señor Sjon schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:57:
[...]

Volgens de voorschriften zou je het al na drie maanden moeten vervangen. Echter ik denk dat als je het redelijk goed schoonhoudt het wel langer mee zou kunnen gaan.

Ik ben alleen benieuwd of de bypass goed werkt, vanaf welke temperatuur (binnen/buiten) zou dit in werking moeten gaan bij de qualityflow?

xminator wijzigde deze reactie 30-09-2019 23:36 (15%)

• CrashOne
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

ChrisM schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:26:
Wij zijn ook bezig met een huis bouwen. Na dit onderwerp al een tijdje te volgen, is het voor mij tijd om ook wat zelf te laten zien. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, en of jullie nog tips hebben over de flow in het huis/andere opmerkingen.

Dit is een huis dat gebouwd gaat worden in Leiden, vlak tegen het centrum aan. Hier zijn 24 kavels, waar een soort van J-vormige rij uit gaat komen. Wij hebben het laatste huis (hoekwoning). De huizen zijn allemaal aaneengesloten (het is dus eigenlijk een rijtjeshuis). Het leuke is wel: iedereen mag zelf bedenken hoe zijn huis (binnen- EN buitenkant) er uit komt te zien. Gaat vast een interessante bedoeling worden. ;-)

Het kavel is maar 10x7,2m groot, waarvan je 9x7,2m mag bebouwen. Dit betekent dus dat we geen tuin hebben. Dit compenseren we door een dakterras bovenop onze woning. Veel mensen die een eigen huis bouwen, hebben een mooi grote kavel, met daaromheen ruimte voor een tuin etc... maar dat is deze kavel dus niet. Ook moet er een garage in het huis komen, voor een auto. (Dit neemt veel ruimte in, maar ja, het is niet anders).

De locatie: de zuidkant is aan de weg (doodlopende weg, wij zijn het laatste huis), met daartegenover een gebouw van ca. 9m hoog. (daar komen ook woningen). Oostkant (vrije gevel) is aan een strook groen, dan een strook water (ca. 6m breed), daarnaast is een weg, en een stoep en dan pas huizen. Dus dat is best ver van andere huizen weg. De noordzijde is ook aan een sloot (ca. 6m breed), daarna een breed opgezette moskee met parkeerterrein er omheen. (Nee, geen oproep tot bidden 's ochtends.. en alleen op vrijdag vol met auto's, verder mooi uitzicht).

Het betreft het Nijverheid Leiden project (https://www.nijverheidleiden.nl/zelfbouwkavels), voor de liefhebbers.

Wij zijn nu best wel blij met het huidige ontwerp. Ik denk dat we het maximale uit de ruimte halen, maar ik ben benieuwd naar jullie inzichten. We hebben nog wel wat zaken waar we mee aan het stoeien zijn:
  • De eerste verdieping, met woonkamer en keuken. Eigenlijk willen wij de keuken wat belangrijker maken, dus we zitten te denken dat we die wellicht om willen wisselen met de woonkamer, maar hoe de indeling dan gaat worden...
  • Op de eerste verdieping hebben we ook een wc, maar die is wat aan de kleine kant. Geeft ons wel ruimte voor garderobe en misschien een stoel om gemakkelijk je schoenen etc aan te doen.)
  • De tweede verdieping: We hebben 2 slaapkamers (en een studio beneden). In de masterbedroom is ruimte voor een walk-in-closet, maar ik weet nog niet of deze groot genoeg is (kan echter niet groter..)
  • Het dakterras: de noord-west hoek zal waarschijnlijk een donkere hoek worden (de buren gaan de helft van de bovenste verdieping bebouwen, en dan wel aan de noordzijde), dus onze noord-west hoek zal wat donkerder zijn. Nog leuke tips wat daar mee te doen?
Dat is het wel zo'n beetje. We zijn benieuwd wat jullie er van denken! Ik heb 2 PDF's:
1. Plattegronden, gevels en doorsnijden: https://www.dropbox.com/s...kti%20v5a%20A2GS.pdf?dl=0 (of de download link)
2. Impressies van de gevels (4 foto's): https://www.dropbox.com/s...v5a%20impressies.pdf?dl=0 (of de download link)
Door die trap krijg je in je woonkamer een nis van 2,5 meter. Ik zou die trap ergens anders neerzetten zodat je die 2,5 meter ook kunt gebruiken. Ik heb alleen geen idee hoe.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• jacovn
xminator schreef op maandag 30 september 2019 @ 23:34:
[...]

Wat bedoel je met dat het lastig is om de filtes te verwisselen? Eruit halen en erin doen (om te stofzuigen) heb je geen last van een knik neem ik aan?

Een gloednieuwe filter installeren is de eerste keer een klein beetje moeite maar eenmaal geinstalleerd is het eruit halen en erin doen ook simpel. Tevens kreeg ik de nieuwe (gratis) filters binnen een week, eigenlijk niets te klagen over de qflow.

[...]

Volgens de voorschriften zou je het al na drie maanden moeten vervangen. Echter ik denk dat als je het redelijk goed schoonhoudt het wel langer mee zou kunnen gaan.

Ik ben alleen benieuwd of de bypass goed werkt, vanaf welke temperatuur (binnen/buiten) zou dit in werking moeten gaan bij de qualityflow?
Het filter gaat 4/5 recht en op het laatst moet het een flauw bochtje om.
Dit is een HRU-300 en die is anders dan een HRU-350..

Verder hangen ze verschillend. 1 “goed” en de “omgekeerd”. Dit omdat het best wel een groot ding is en de plenum onder de HRU unit hangt, en de slang aanslutuingen er boven zitten. Dan heb je 250 cm opgevuld.

Ik heb nooit een bypass in werking gezien, maar zit ook niet de hele dag naar het ding te kijken. Wel heb ik ooit bij lichte vorst buiten gekeken, en dan lijkt hij nog gewoon te werken, dus -3 buiten en dan gaat er -11 of zo de QF uit en wordt er 18 celcius het huis in geblazen. (Het rendement van 95% haalt hij dan lang niet)

De filter was vrijwel schoon (elke maand zuig ik hem uit) en er zat aleen wat fijnstof uit de bouw op schoenrad.
PolderPloer! schreef op maandag 30 september 2019 @ 23:19:
[...]

Wat een onzin, ik bestel ze al tijden via hun site, altijd binnen 3 dagen in huis. (nee ik werk niet bij Itho :)

Als iemand imitatie filters weet hou ik me aanbevolen, ik vind 50 euro toch wel veel geld voor 2 filters elk jaar.
Ik denk als je ze bij Itho besteld ze best wel snel versturen.

Maar dit was een actie: registreer de unit en ontvang een gratis filterset.

Die registratie gedaan, maar filterset is nooit gekomen.

Ik zie de filters van Itho zelf 10€ goedkoper bij elektobode, imitatie kun je nog wel goedkoper krijgen.

• Andrehj
Luchtdichte binnendeur?

We lopen bij onze bouw tegen de uitdaging aan dat de aangebouwde berging (garage) buiten de luchtdichte schil valt. Daarom hebben we voor de deur tussen onze bijkeuken en de berging een luchtdichte binnendeur nodig.
Huis gaat voldoen aan de Qv10 0.15 waarde, dus de luchtdichtheid is best spannend.
De isolatiewaarde van de deur is niet belangrijk, want de garage is verwarmd, en bovendien nog door een bijkeuken gescheiden van de rest van de woning.
Zoeken op luchtdichte binnendeuren geeft alleen Belgische resultaten (passiefhuis-shop.be), die erg duur zijn, en bovendien geen NL afmetingen hebben.

Hoe zouden jullie dit oplossen? Of hoe hebben jullie dit opgelost?

Morgen ga ik onze kozijnenleverancier bellen om te checken of zij geen uitgeklede buitendeur kunnen leveren, maar alternatieven zijn welkom!

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13-10 09:40

stefijn

DBlogic

Bij ons is de omzetting van electra/water over 2 weken. Mag de aarddraad van de meterkast gekoppeld worden op de aarddraad van de bouwkast (op ong 50cm boven de aardpin)?

De aardpin zit zo diep dat ik er niet fatsoenlijk bij kan zonder een gat van 1,5m3 te graven

stefijn wijzigde deze reactie 02-10-2019 14:02 (15%)

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13-10 16:03
Andrehj schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:07:
Luchtdichte binnendeur?

We lopen bij onze bouw tegen de uitdaging aan dat de aangebouwde berging (garage) buiten de luchtdichte schil valt. Daarom hebben we voor de deur tussen onze bijkeuken en de berging een luchtdichte binnendeur nodig.
Huis gaat voldoen aan de Qv10 0.15 waarde, dus de luchtdichtheid is best spannend.
De isolatiewaarde van de deur is niet belangrijk, want de garage is verwarmd, en bovendien nog door een bijkeuken gescheiden van de rest van de woning.
Zoeken op luchtdichte binnendeuren geeft alleen Belgische resultaten (passiefhuis-shop.be), die erg duur zijn, en bovendien geen NL afmetingen hebben.

Morgen ga ik onze kozijnenleverancier bellen om te checken of zij geen uitgeklede buitendeur kunnen leveren, maar alternatieven zijn welkom!
Gewoon een buitendeur pakken met rondom een rubber

• Hulkkonen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 11-10 15:47

Hulkkonen

I wear them at night

Ik zou een buitendeur toepassen. Ook al is de garage verwarmd, vaak is daar toch een hogere ventilatie (zeker als het een garage is --> uitlaatgassen). Door hogere ventilatie heb je sneller last van tocht en afkoeling. Binnendeuren kunnen slecht(er) tegen temperatuursverschillen en kunnen sneller kromtrekken. Daarbij heb je bij een buitendeur de mogelijkheid tot een driepuntssluiting (extra inbraakwerendheid) en extra geluidswering.

• Andrehj
Van die buitendeur krijg ik net de prijs: 1700 euro.... :( Dat vind ik wel erg veel geld voor een binnendeur. Uitlaatgassen zijn niet interessant, als ik de auto er in zet staat de garagedeur toch open.
Geluidwering is ook al geen issue. Nog maar even verder kijken dus.

• Hulkkonen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 11-10 15:47

Hulkkonen

I wear them at night

Andrehj schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:30:
Van die buitendeur krijg ik net de prijs: 1700 euro.... :( Dat vind ik wel erg veel geld voor een binnendeur. Uitlaatgassen zijn niet interessant, als ik de auto er in zet staat de garagedeur toch open.
Geluidwering is ook al geen issue. Nog maar even verder kijken dus.
Wat betreft de uitlaatgassen: zodra het een garage is (en geen berging) dan moet er vanuit regelgeving hogere ventilatie zijn in verband met mogelijke uitlaatgassen. Dat staat los van of jij als de bewoner de garagedeur open laat staan wanneer de motor draait.

• Andrehj
Dat klopt. Daarom krijg ik ook een grote berging en geen garage. ;)

Andrehj wijzigde deze reactie 02-10-2019 16:50 (5%)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21:54
Andrehj schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:07:
Luchtdichte binnendeur?

Een glazen deur wellicht? Of een schuifdeur.

• aegis
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:44
@ChrisM Leuke ontwerp zou wel even check wat betreft de zonnepanelen op de tekening staan er nu 21 alleen lijkt dat best krap waardoor de 2 en 3 rij panelen veel schaduw pakken en dus niet zoveel zullen opwekken. Voor schaduw kun je makkelijk reken hoogte panelen * 2 is de afstand van de volgen rij panelen minimaal er vanaf moeten staan om niet in de schaduw te komen.

Bij de afmetingen van jullie dak 5,4m * 7,2m zou in de opstelling 35/30/20 graden hellingshoek maar 7 kwijt kunnen en als ze op 10 graden staan 14 kwijt kunnen. Waarbij 35 graden 100% rendement is en 15 graden 95% rendement is.

Je zou ook een oost/west opstelling kunnen doen dan zou 18 panelen kwijt kunnen. Zou het dus even met de architect/tekenaar om niet bedrogen uit te komen.

https://bettyskitchen.nl

• Andrehj
jerh schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:35:
[...]
Een glazen deur wellicht? Of een schuifdeur.
Probleem is niet het deurpaneel (dat is bij een houten standaard deur ook prima luchtdicht), maar de aansluitingen met het kozijn rondom, en vaak het mechaniek. Daar zitten de luchtlekken. En die gaan bij een schuifdeur nog erger zijn (nog afgezien van het feit dat ik daar geen plek voor heb).

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 06:35

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

ChrisM schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:26:

Jullie lijken inderdaad alles uit dit ontwerp te hebben gehaald en het gevelbeel spreekt mij aan. Ik ben het echter met je eens dat je op sommige plekken graag meer ruimte zou hebben gehad, dus die "verplichte" hap eruit mis je wel echt!

Wellcht dat een oplossing kan worden gevonden door bijvoorbeeld een atriumpje in het midden toe te passen of op de begane grond niet alles te bebouwen, maar op de verdiepingen erboven - door een overhang toe te passen - wel? Of, je breidt de overkapping op de bovenste verdieping uit (met veel glas) en plaatst daar je keuken met eettafel. Dan heb je op de verdieping daaronder meer ruimte voor een volwaardige zithoek. Maar, dat heeft vanzelfsprekend serieuze consequenties voor het budget. Lastig, lastig..

• jacovn
@Andrehj
Kun je die berging niet bij je lucht dichte schil trekken ?

Wij hebben min of meer hetzelfde. Er mocht geen afzuigbuis in de garage op de balansventilatie (vanwege de uitlaat gassen)
De garage/berging is wel lucht dicht, de deur is een dubbele openslaande (tuin)deur met dubbele rubbers.

Geen ventilatie was geen oplossing, schimmel op de koudste punten (muur boven deurkozijn)
Ik heb er toen een mini balans ventilatie op gezet. Simpelweg een buis met een aluminium honingraat blok in de luchtweg, en een ventilator die een minuut afzuigt, en daarna een minuut inblaast. Ruimte blijft daarmee tot dusver goed.

De deur van deze berging/garage naar de ruimte erachter is een brandvertragende binnedeur met een spleet eronder. Er liggen ook 15 cm hoh vloerverwarming slangen in de garage maar die hebben weinig flow gekregen.

Het was voor mij de simpelste en betaalbaarste oplossing, en maar 1 gat in de muur door de isolatie schil.

• ChrisM
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
aegis schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:37:
@ChrisM Leuke ontwerp zou wel even check wat betreft de zonnepanelen op de tekening staan er nu 21 alleen lijkt dat best krap waardoor de 2 en 3 rij panelen veel schaduw pakken en dus niet zoveel zullen opwekken. Voor schaduw kun je makkelijk reken hoogte panelen * 2 is de afstand van de volgen rij panelen minimaal er vanaf moeten staan om niet in de schaduw te komen.

Bij de afmetingen van jullie dak 5,4m * 7,2m zou in de opstelling 35/30/20 graden hellingshoek maar 7 kwijt kunnen en als ze op 10 graden staan 14 kwijt kunnen. Waarbij 35 graden 100% rendement is en 15 graden 95% rendement is.

Je zou ook een oost/west opstelling kunnen doen dan zou 18 panelen kwijt kunnen. Zou het dus even met de architect/tekenaar om niet bedrogen uit te komen.
Yes, bedankt voor de tip! We hebben vrijdag een gesprek met een duurzaamheid expert en hij gaf van te voren dit ook al aan over de zonnepanelen. Maar gaan we inderdaad iets anders mee doen.

• Fable
ChrisM schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 06:39:
[...]

Yes, bedankt voor de tip! We hebben vrijdag een gesprek met een duurzaamheid expert en hij gaf van te voren dit ook al aan over de zonnepanelen. Maar gaan we inderdaad iets anders mee doen.
Tegenwoordig wordt er heel veel op 10 graden oost-west gelegd aangezien je dan het meeste per m2 kan opwekken.

https://zonopalphen.nl/wa...-west-opstelling-gekozen/

Fable wijzigde deze reactie 03-10-2019 10:02 (9%)

• Blueone
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Daniel schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:49:
Mijn soap met de nuts-aansluiting duurt voort. Baas is vorige week eindelijk komen schouwen voor de definitieve aansluiting, en hebben de meterkast afgekeurd. Waarom, blijkt nu? Er is al een glasvezelaansluiting aangelegd door Reggefiber en het kastje daarvan zit 2 centimeter te dicht op de mantelbuis. Nu zou je als je dat ziet je natuurlijk even de installateur aan z'n mouw kunnen trekken en kunnen zeggen van 'yo gozer, verplaats dat even dan kunnen we hem goedkeuren en door', maar zo werkt die criminele organisatie niet. Of je valt uberhaupt niet over zo'n futiliteit natuurlijk.

Ze hebben zich niet eens gemeld bij de uitvoerder, mijn bouwer heeft totaal niet door gehad dat ze geweest zijn. Ze zijn zonder toestemming mijn terrein op gelopen, hebben gezocht naar iets waarop ze af konden keuren en zijn zo snel mogelijk weer vertrokken zodat ze mijn dossier weer lekker op de plank kunnen pleuren en een extra bezoekje kunnen factureren aan Liander. En nu kan ik dus weer 3-5 weken wachten op een volgende schouw, en dan weer 5-8 weken op een aansluiting. Dit jaar nog verhuizen lijk ik te kunnen vergeten en dat komt enkel door dit belachelijke gedrag :r

Gelukkig kunnen de installaties wel op bouwstroom gaan draaien zodat ik het opstookprotocol kan uitvoeren en vloer/keuken geplaatst kan worden, maar het huis kan pas bewoond worden als er een echte aansluiting ligt.
We hadden afgelopen week ook een schouwing gehad (waar we 6 weken op hebben gewacht), de schouwer was binnen 1 minuut weer weg na een snelle blik op de de mantelbuizen en het was goedgekeurd, er is geen rolmaat aan te pas gekomen. Om de willekeur maar weer te geven.

Helaas moeten we nu nog een week of 5 weken voordat het daadwerkelijk aangesloten wordt.

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 23:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Blueone schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:36:
[...]

We hadden afgelopen week ook een schouwing gehad (waar we 6 weken op hebben gewacht), de schouwer was binnen 1 minuut weer weg na een snelle blik op de de mantelbuizen en het was goedgekeurd, er is geen rolmaat aan te pas gekomen. Om de willekeur maar weer te geven.

Helaas moeten we nu nog een week of 5 weken voordat het daadwerkelijk aangesloten wordt.
Het is een wonder, maar gisteren waren ze er weer, en nu is het goedgekeurd *O* . Volgende week donderdag horen we de planning, maar normaal gezien sluiten ze binnen 3-5 weken definitief aan. Dat zou dan week 44-46 zijn. Wat goed uitkomt, want we hebben de verhuizing gepland in week 48 :)

De bouwer is nu echt aan het afronden.

De LWWP staat er en is aangesloten - op de foto nog niet :P (ding is echt huge)

Trap zit er in

En de binnendeuren

Tegelzetter is begonnen met de badkamers (dit is de gastenbadkamer)

Volgende week begint de stucadoor, daarna afmonteren van de badkamers en hebben we een paar weken om het opstookprotocol uit te voeren voordat week 46 de vloer er in gaat. Als er geen onverwachte kinken in de kabel komen kerst in het nieuwe huis :)

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Fable
Zie ik nu goed dat je geen vochtwerende/watervaste gipsplaten hebt ik de badkamer?

Ik zou ook die deuren er nog even uit halen en pas 1 dag voor oplevering er weer in zetten om beschadigingen te voorkomen.

• Blueone
  • Niet online
Fable schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:04:
Zie ik nu goed dat je geen vochtwerende/watervaste gipsplaten hebt ik de badkamer?
Dit wordt door stucadoors vaak afgeraden, wij hebben ook normale platen in de badkamer, bij het vorige huis ging het stuc afbladderen, waarschijnlijk was dit te herleiden naar de watervaste platen omdat er een slechtere hechting is.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Fable schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:04:

Ik zou ook die deuren er nog even uit halen en pas 1 dag voor oplevering er weer in zetten om beschadigingen te voorkomen.
Volgens de bouwer zijn deze wel degelijk watervast ondanks dat ze niet het bekende groen zijn. Zal dat nog dubbelchecken.

Daniel wijzigde deze reactie 03-10-2019 10:37 (3%)

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:58
jacovn schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:38:

Ik heb er toen een mini balans ventilatie op gezet. Simpelweg een buis met een aluminium honingraat blok in de luchtweg, en een ventilator die een minuut afzuigt, en daarna een minuut inblaast.
Merk/type beschikbaar? Zoiets zoek ik ook.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• dhhdante
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13-10 01:32
dhhdante schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:33:
[...]

Zou je wat details willen delen: aannemer, type woning, afmetingen, volume en evt kosten? Ik kan ze zo gauw niet in het topic vinden. Wij hebben een optie op een kavel en willen ook een notaris herenhuis er op laten bouwen.
Nou, na een hele lange tijd van allerlei zaken uitzoeken en regelen, gaan ze bij ons in week 3 / 4 beginnen met bouwen. Ze gaan wel al in week 45 heien, omdat de aannemer ook het huis van de buren gaat bouwen en zij lopen iets voor. Het wordt wel een dertien in een dozijn woning en indeling vanwege geld. We willen zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk, zeg maar.

De omgevingsvergunning is verleend (bezwaartermijn is nog niet voorbij) en we moeten nog langs de installateurs voor o.a. de warmtepomp (grond) en ventilatie. Bij de omgevingsvergunning berekeningen zijn ze uitgegaan van een Alpha-InnoTec (Nathan) WZSV 62H/K3M en Zehnder ComfoAir Q600, maar daarover hebben we dus nog niet gesproken. Voor de warmtepomp heb ik hier ook veel gelezen over een Nibe, maar de Alpha-InnoTec is ook vaker voorbij gekomen. Ik blijf het lastig vinden om te achterhalen welke beter is. Datzelfde geldt voor de ventilatie, Zehnder komt hier vaak voor, maar een tijd geleden las ik hier ook wat interessants over de Orcon units: https://www.ventilatieland.nl/wtw-unit-orcon Valt me daar trouwens op dat de 400's veel goedkoper zijn dan de 500's. Dan kun je voor deze prijs toch beter twee 400's pakken?

Verder vertelden ze me dat de inbouwspotjes in de breedplaatvloer ongeveer 200,- per stuk gaan kosten. Wat zijn jullie ervaringen qua kosten? Denk dat het er niet zo heel veel worden, als ze zo duur zijn. Ws alleen enkele in de keuken, woonkamer en de hal. Maar wil denk toch ook wel graag in de werkkamer.

En wat plaatjes uit de bestektekening:

(Keuken-eiland gaan we een kwart slag draaien)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
dhhdante schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:37:
Nou, na een hele lange tijd van allerlei zaken uitzoeken en regelen, gaan ze bij ons in week 3 / 4 beginnen met bouwen. Ze gaan wel al in week 45 heien, omdat de aannemer ook het huis van de buren gaat bouwen en zij lopen iets voor. Het wordt wel een dertien in een dozijn woning en indeling vanwege geld. We willen zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk, zeg maar.
Veel is het zeker...250 m2 of daaromtrent? Ben jaloers op je master bedroom. Daar hebben wij in ons uiteindelijke ontwerp nog wel pittig op ingeleverd uiteindelijk...maar ja, je moet keuzes maken :)

• Fable
@dhhdante
Inderdaad een beetje standaard ontwerp, maar ik zou op de verdieping de binnenwanden wel 100 mm maken ipv 70 mm.

• dhhdante
Daniel schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:59:
[...]

Veel is het zeker...250 m2 of daaromtrent? Ben jaloers op je master bedroom. Daar hebben wij in ons uiteindelijke ontwerp nog wel pittig op ingeleverd uiteindelijk...maar ja, je moet keuzes maken :)
De oppervlaktes zijn me nog niet geheel duidelijk. In de tekening staat bouwopp. 164m2, brutovloeropp. 351m2 en bruto inhoud 982m3. Waarvan de laatste twee excl. berging is. Maar in de verleende vergunning staat 269m2. Wellicht dat 269m2 de netto vloeropp. dan is.
Fable schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:11:
@dhhdante
Inderdaad een beetje standaard ontwerp, maar ik zou op de verdieping de binnenwanden wel 100 mm maken ipv 70 mm.
Vanwege geluid?

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
dhhdante schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

De oppervlaktes zijn me nog niet geheel duidelijk. In de tekening staat bouwopp. 164m2, brutovloeropp. 351m2 en bruto inhoud 982m3. Waarvan de laatste twee excl. berging is. Maar in de verleende vergunning staat 269m2. Wellicht dat 269m2 de netto vloeropp. dan is.
164 m2 is je footprint. Bruto oppervlakte/inhoud is gemeten langs de buitenmuren, dus het daadwerkelijke volume. De vergunning geeft het gebruiksoppervlak (GBO, ook wel woonoppervlak), dat is de oppervlakte tussen de gevels en dragende wanden (niet-dragende wanden worden dus wel meegeteld) voor zover hoger dan 1,50 meter, min trapgaten en vide's als ze groter dan 4 m2 zijn.

In ieder geval een fors bouwwerk, sterkte met afwerken ;)

• Fable
dhhdante schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

[...]

Vanwege geluid?
Geluid en stevigheid, ik vind die 70 mm wandjes maar niks.

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(Keuken-eiland gaan we een kwart slag draaien)
Kijk je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar als je het zelf voor het kiezen hebt zou ik mooi een hoog raam in de badkamer laten plaatsen: wel daglicht, maar geen gedoe met gluurburen. En in de symetrie van je huis gaat het ook prima.

verder ben je veel vrijer in je badkamer indeling.

• dhhdante
Dank voor jullie input.
Sammy_tukker schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:12:
[...]

Kijk je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar als je het zelf voor het kiezen hebt zou ik mooi een hoog raam in de badkamer laten plaatsen: wel daglicht, maar geen gedoe met gluurburen. En in de symetrie van je huis gaat het ook prima.
De ramen hadden we eerst allemaal langer getekend, maar ze moesten ingekort worden of er moesten van die valbescherming latjes voor. Dat laatste vinden we er niet uitzien, dus zijn we voor het maximale gegaan.
Sammy_tukker schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:12:
[...]

verder ben je veel vrijer in je badkamer indeling.
Bedoel je dat je het anders had ingericht?

• jacovn
No Hands schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:26:
[...]

Merk/type beschikbaar? Zoiets zoek ik ook.
Compacte WTW ventilator HRV100P

https://www.ventilatiesho...h-slechts-36-db/?sqr=WTW&

25 of 50 m3 / uur.

Voor onze garage werkt 50 prima.

specificities:
Specificaties:
•Voltage: 230 Volt / 50 HzAwenta HRV wtw ventilator afstandbediening
•Power stand 1: 1.5W stand 2: 2W
•Een afvoer/toevoer ventilator met twee snelheden
•Een aluminum warmtewisselaar van het accumulatietype
•Een telescopisch ventilatiekanaal verstelbaar van 260 tot 405mm
•HRV100P model is uitgerust met een afstandsbediening
•Capaciteit: stand 1: 35 m3/h stand 2: 50 m3/h
•Toeren: 2100 RPM lage stand - 2500 RPM hoge stand
•Geluidsniveau: 32 dB lage stand - 36 dB hoge stand
•Werktemperatuur: Max 40 °C
•Compacte behuizing
•telescopisch ventilatiekanaal verstelbaar van 260 tot 405mm
•Ingebouwde thermische beveiliging
•Ingebouwd filter voor efficiënte luchtzuivering

Maar die 1.5 of 2 watt betwijfel ik een beetje, maar heb het niet gemeten.

• jacovn
S
[...]
Voor de warmtepomp heb ik hier ook veel gelezen over een Nibe, maar de Alpha-InnoTec is ook vaker voorbij gekomen. Ik blijf het lastig vinden om te achterhalen welke beter is. Datzelfde geldt voor de ventilatie, Zehnder komt hier vaak voor, maar een tijd geleden las ik hier ook wat interessants over de Orcon units: https://www.ventilatieland.nl/wtw-unit-orcon Valt me daar trouwens op dat de 400's veel goedkoper zijn dan de 500's. Dan kun je voor deze prijs toch beter twee 400's pakken?

Verder vertelden ze me dat de inbouwspotjes in de breedplaatvloer ongeveer 200,- per stuk gaan kosten. Wat zijn jullie ervaringen qua kosten? Denk dat het er niet zo heel veel worden, als ze zo duur zijn. Ws alleen enkele in de keuken, woonkamer en de hal. Maar wil denk toch ook wel graag in de werkkamer.
Bedenk wel dat 2 systemen complexer zijn dan 1.
Je hebt bijvoorbeeld dubbel aantal dak/gevel doorvoeren nodig.

Verder moet je aan en afvoer kanalen dubbel leggen, je zult bijvoorbeeld een ruimte op 2 hoog ervoor moeten reserveren, de lucht verdeel boxen kunnen volgens mij niet in zijn geheel in de breedplaat vloer (i.v.m. hoogte en service) dus je hebt dan bij veel systemen een af- en aan-voer box, dus met 2 systemen 4.

En dan,de WTW units zijn best groot, bij mij zijn het 2 Itho Qualityflows HRU-300 en dat is met de plenums en buizen 2 meter breed en van vloer tot plafond. (een plenum is een box in de afzuigkant bij Itho met 8 of 12 aansluitingen)
Ik zie er geen ruimte voor gereserveerd in je huis. Een Warmtepomp is ook wel een redelijk ding, je hebt een boiler nodig of een doorstromer. Het heeft mij een paar m2 woonruimte gekost in garage en 2e verdieping.

Edit: de WP, boiler en ventilator staan dus wel op de tekening. Ik vind de gereserveerde ruimte voor de ventilator wel erg mager voor een WTW.

Verder een tip, laat een warmte verlies berekening maken. Kijk dan of je met een 6 kW warmtepomp uit komt.
Ons huis is vergelijkbaar en wij kwamen op iets minder dan 8000 watt warmte verlies (-10 Celcius)
Ga je voor een Alfa Innotek, let dan goed op de bron die ze standaard undersizen en goedpraten met dat ze voldoen aan alle BRL eisen..

jacovn wijzigde deze reactie 03-10-2019 19:04 (19%)

• Andrehj
jacovn schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:38:
@Andrehj
Kun je die berging niet bij je lucht dichte schil trekken ?
Nee, die heeft een grote sectionaaldeur die ondanks een extra afdichtend thermoframe echt niet luchtdicht is. Bovendien zit daar een ventilatierooster boven een raam. Maar de garage wordt buiten dat wel zo luchtdicht mogelijk.
De deur van deze berging/garage naar de ruimte erachter is een brandvertragende binnedeur met een spleet eronder. Er liggen ook 15 cm hoh vloerverwarming slangen in de garage maar die hebben weinig flow gekregen.
Bij ons komt er ook vvw, en geen brandvertragende binnendeur nodig, want het is immers geen garage. Brandmelder komt er wel, en omdat er altijd nog een bijkeuken tussen de garage en de woning zit, zit het met de brandvertraging sowieso wel goed.

Het luchtdicht probleem is trouwens inmiddels opgelost: De luchtdichtspecialist verwacht dat het met een gewone binnendeur die rondom voorzien wordt van rubbers (en een rubber + dorpeltje aan de onderzijde) wel lukt om deze deur dicht genoeg te krijgen. Dat is economisch ook verreweg de interessantste optie, dus dat gaan we doen.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 06:40
@dhhdante Met spotjes kun je het zo gek maken als je wilt. Wij hebben 2 soorten spots in huis:

Op de benedenverdieping trimless spots die ingestucced zijn:

Op de bovenverdieping spotjes die na het stuccen geplaatst worden:

Die trimless spots zullen, als je alles moet laten doen de 200 euro wel aantikken. De spotjes zelf zijn al 80 euro en dan heb je de voorbereiding van de breedplaatvloer (veel afstemming tussen bouwbedrijf, lichtontwerper en electriciën), monteren, instuccen, aansluiten, lichtgroepen nog niet gerekend. Ik heb de tekeningen zelf voorbereid, zelf de gaten geboord (in gasbeton) en de spotjes gemonteerd, dus wij zijn wel een stukje goedkoper uit.

De andere spotjes kosten 40 euro en zijn wat minder bewerkelijk. Schat dat je met die spots voor ca 125 euro wel klaar bent.

Maar dan heb je ook wat :+

• xoror
  • Nu online

xoror

Makoto!

[...]

De omgevingsvergunning is verleend (bezwaartermijn is nog niet voorbij) en we moeten nog langs de installateurs voor o.a. de warmtepomp (grond) en ventilatie. Bij de omgevingsvergunning berekeningen zijn ze uitgegaan van een Alpha-InnoTec (Nathan) WZSV 62H/K3M en Zehnder ComfoAir Q600, maar daarover hebben we dus nog niet gesproken. Voor de warmtepomp heb ik hier ook veel gelezen over een Nibe, maar de Alpha-InnoTec is ook vaker voorbij gekomen. Ik blijf het lastig vinden om te achterhalen welke beter is. Datzelfde geldt voor de ventilatie, Zehnder komt hier vaak voor, maar een tijd geleden las ik hier ook wat interessants over de Orcon units: https://www.ventilatieland.nl/wtw-unit-orcon Valt me daar trouwens op dat de 400's veel goedkoper zijn dan de 500's. Dan kun je voor deze prijs toch beter twee 400's pakken?
Een grond warmtepomp heeft een flinke meerprijs tov een lucht warmtepomp he? Ga je die meerprijs echt terug verdienen? In je epc berekeningen staat een en ander over je warmte behoefte, daarmee kan je terug schatten wat de capaciteit van je warmte pomp moet zijn. Afhankelijk van gebruikte materialen en bouw kwamen wij uit op de 7.5kw (al iets aan de ruime kant) warmte pomp. We hebben ook de q600 gekozen. Onze woning is een tikje groter dan die van jullie.

• dhhdante
jacovn schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:19:

[...]

Bedenk wel dat 2 systemen complexer zijn dan 1.
Je hebt bijvoorbeeld dubbel aantal dak/gevel doorvoeren nodig.

Verder moet je aan en afvoer kanalen dubbel leggen, je zult bijvoorbeeld een ruimte op 2 hoog ervoor moeten reserveren, de lucht verdeel boxen kunnen volgens mij niet in zijn geheel in de breedplaat vloer (i.v.m. hoogte en service) dus je hebt dan bij veel systemen een af- en aan-voer box, dus met 2 systemen 4.

En dan,de WTW units zijn best groot, bij mij zijn het 2 Itho Qualityflows HRU-300 en dat is met de plenums en buizen 2 meter breed en van vloer tot plafond. (een plenum is een box in de afzuigkant bij Itho met 8 of 12 aansluitingen)
Ik zie er geen ruimte voor gereserveerd in je huis. Een Warmtepomp is ook wel een redelijk ding, je hebt een boiler nodig of een doorstromer. Het heeft mij een paar m2 woonruimte gekost in garage en 2e verdieping.

Edit: de WP, boiler en ventilator staan dus wel op de tekening. Ik vind de gereserveerde ruimte voor de ventilator wel erg mager voor een WTW.

Verder een tip, laat een warmte verlies berekening maken. Kijk dan of je met een 6 kW warmtepomp uit komt.
Ons huis is vergelijkbaar en wij kwamen op iets minder dan 8000 watt warmte verlies (-10 Celcius)
Ga je voor een Alfa Innotek, let dan goed op de bron die ze standaard undersizen en goedpraten met dat ze voldoen aan alle BRL eisen..
Kan me idd wel voorstellen dat het met twee units complexer wordt, maar ik meen hier gelezen te hebben dat iemand het handig vond ivm een aparte afzuiging voor de badkamer, zodat niet het hele huis begint te 'loeien'.

Ik zal nog eens vragen naar de ruimte voor de WTW, maar die units zijn toch niet zo groot?

En ik heb idd ook al gevraagd naar de warmtepomp, of de 6kW genoeg was. Hij zei van wel en dat minder beter is dan meer. Dat heb ik hier ook meerdere keren gelezen, geloof ik, dus dat nam ik snel aan. De bron heb ik nog helemaal niets over besproken, dank voor de tip om er wat onderzoek naar te doen en ik kan er nu ook gericht naar vragen. Ik neem aan dat het vooral gaat om diepte van de boring.

• dhhdante
Joris748 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:54:
@dhhdante Met spotjes kun je het zo gek maken als je wilt. Wij hebben 2 soorten spots in huis:

.....

Die trimless spots zullen, als je alles moet laten doen de 200 euro wel aantikken. De spotjes zelf zijn al 80 euro en dan heb je de voorbereiding van de breedplaatvloer (veel afstemming tussen bouwbedrijf, lichtontwerper en electriciën), monteren, instuccen, aansluiten, lichtgroepen nog niet gerekend. Ik heb de tekeningen zelf voorbereid, zelf de gaten geboord (in gasbeton) en de spotjes gemonteerd, dus wij zijn wel een stukje goedkoper uit.

De andere spotjes kosten 40 euro en zijn wat minder bewerkelijk. Schat dat je met die spots voor ca 125 euro wel klaar bent.

Maar dan heb je ook wat :+
Het stuccen zit er niet bij en volgens mij ook niet het lampje zelf. Het zijn enkel de kosten van de bekisting, elektra, armatuur. Meer dan de helft van de prijs zit in dat houten kistje, geloof ik. Ik denk dat het te maken heeft met de precisie waarmee dat gebeurt, want je wilt na het storten niet zien dat de lampen niet op een lijn in het plafond zitten. Want die 5 mini plankjes hout, lijken me de kosten niet.

Maar goed, de prijs is blijkbaar zo gek niet. Als veel zelf doen en wat goedkoper materiaal gebruiken, rond de 125 p/s is, dan kan 200,- p/s natuurlijk al gauw.

• dhhdante
xoror schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:44:
[...]

Een grond warmtepomp heeft een flinke meerprijs tov een lucht warmtepomp he? Ga je die meerprijs echt terug verdienen? In je epc berekeningen staat een en ander over je warmte behoefte, daarmee kan je terug schatten wat de capaciteit van je warmte pomp moet zijn. Afhankelijk van gebruikte materialen en bouw kwamen wij uit op de 7.5kw (al iets aan de ruime kant) warmte pomp. We hebben ook de q600 gekozen. Onze woning is een tikje groter dan die van jullie.
Ja, daar zit ik zelf ook nog over te dubben. Maar als het goed is, kun je hier ook mee koelen in de zomer en dat gaat veel minder efficiënt met een lucht warmtepomp toch? Alle vloeren krijgen verwarming en ik heb me laten vertellen dat het dan goed koelt in de zomer. Ik heb me ook laten vertellen door een persoon dat dit niet het geval is en dat ik een airco moet nemen. Ik ga dit nog goed bespreken met de installateur.

In de EPC berekening staan echt veel getallen, ik kom er niet zo snel uit waar ik kan vinden of de 6kW voldoende is. Welke warmtepomp hebben jullie? En hoe bevalt de Q600?

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 06:40
dhhdante schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:58:
[...]

Het stuccen zit er niet bij en volgens mij ook niet het lampje zelf. Het zijn enkel de kosten van de bekisting, elektra, armatuur. Meer dan de helft van de prijs zit in dat houten kistje, geloof ik. Ik denk dat het te maken heeft met de precisie waarmee dat gebeurt, want je wilt na het storten niet zien dat de lampen niet op een lijn in het plafond zitten. Want die 5 mini plankjes hout, lijken me de kosten niet.

Maar goed, de prijs is blijkbaar zo gek niet. Als veel zelf doen en wat goedkoper materiaal gebruiken, rond de 125 p/s is, dan kan 200,- p/s natuurlijk al gauw.
Er is geen extra bekisting nodig. Bij de productie van de breedplaatvloeren worden gasbeton blokken van 20x20 cm ingestort. Je hebt daardoor nog een behoorlijke marge voor de exacte positie. Mocht het echt mis zijn gegaan, dan kun je met een diamantboor een nieuw gat boren.

De elektricien heeft na het leggen van de breedplaat de posities van de spotjes afgetekend en een centreergat geboord. Daarna heeft hij plastic kapjes (oranje) op het dek geplaatst en de leidingen daarop aangesloten. Daarna is de vloer gestort. De gaten voor de spots heb ik met een gatenzaag in de gasbeton geboord.

NB de twee vierkante doosjes links bovenin zijn voor de plafondluidsprekers. Die doosjes zijn wel vrij prijzig (110 euro per stuk).

• bbbrumbrum
  • Niet online
dhhdante schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:09:
[...]

Ja, daar zit ik zelf ook nog over te dubben. Maar als het goed is, kun je hier ook mee koelen in de zomer en dat gaat veel minder efficiënt met een lucht warmtepomp toch? Alle vloeren krijgen verwarming en ik heb me laten vertellen dat het dan goed koelt in de zomer. Ik heb me ook laten vertellen door een persoon dat dit niet het geval is en dat ik een airco moet nemen. Ik ga dit nog goed bespreken met de installateur.

In de EPC berekening staan echt veel getallen, ik kom er niet zo snel uit waar ik kan vinden of de 6kW voldoende is. Welke warmtepomp hebben jullie? En hoe bevalt de Q600?
Een persoon, klinkt betrouwbaar. Deze persoon tikt ook de 10-20k meerprijs af?

LWWP maakt ook gewoon water van 6gr als je dat wilt. Als je huis daar niet mee koel krijgt zou ik eerder naar zonwering kijken.
En als je WWWP een bron uittrede temp heeft van 6gr in de zomer heb je een te kleine bron.
Dus in dat opzicht maakt LWWP of WWWP niet uit, enkel de paar dagen dat je veel moet koelen gaan er idd meer kWh’tjes van je PV naar je WP. Maar om voor die paar euro per jaar duizenden meer uit te geven.

Maargoed, WWWP heeft zn voordelen, het is technisch zeker de mooiste oplossing. Alleen zorg er voor dat je niet genaaid word met vagr berekeningen voor je bron! Zie voor ervaringen in het WWWP topic.

• jacovn
dhhdante schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:58:
[...]

Kan me idd wel voorstellen dat het met twee units complexer wordt, maar ik meen hier gelezen te hebben dat iemand het handig vond ivm een aparte afzuiging voor de badkamer, zodat niet het hele huis begint te 'loeien'.
Dat zal ik wel geweest zijn. Wij hebben 2 Itho qualityflow systemen. De badkamer zit op de BG unit en dan hebben we minder geluid bij badkamer droogzuigen dan toen hij op de unit zat die de slaapkamers op de 1e verdieping doet.
Ik zal nog eens vragen naar de ruimte voor de WTW, maar die units zijn toch niet zo groot
Die orcon 400 m3
Hoogte 888 mm
Breedte 760 mm
Diepte 600 mm

Dat is dan de WTW, daar komen 4x 160 mm buizen uit, 2 gaan door dak heen (aanvoer en afvoer) en 2 stuks naar de verdeeldoos voor afzuigen en inblazen. Haakse bochten zijn niet bevordelijk voor de weerstand.
En ik heb idd ook al gevraagd naar de warmtepomp, of de 6kW genoeg was. Hij zei van wel en dat minder beter is dan meer. Dat heb ik hier ook meerdere keren gelezen, geloof ik, dus dat nam ik snel aan. De bron heb ik nog helemaal niets over besproken, dank voor de tip om er wat onderzoek naar te doen en ik kan er nu ook gericht naar vragen. Ik neem aan dat het vooral gaat om diepte van de boring.
Tja wij hebben zelfde idee huis van 8x12 meter met een 4x4 meter uitbouw op BG en een opslag en bijkeuken van 3,75 x 10 meter (7 en 3 meter lang)
Dus min of meer zelfde volume. Het is met EPC 0.4 idee gebouwd, maar net iets beter (dak en muur isolatie beetje beter, triple glas en zo veel mogelijk lucht dicht)

De warmte verlies berekening komt daarvoor op 7800 watt. (Die was overigens berekend op dubbel glas en standaard lucht dichtheid)

Wellicht bouw jij met BENG eisen met veel betere isolatie..

Een 8 kW WP was er niet bij alpha innotec, dus het is een modulerende 9 kW geworden.
Daar boren ze (Nathan) een 6.1 kW bron bij, en volgens de BRLxxxx eisen is dat samen met 1700 watt die de warmtepomp electrisch opneemt precies dat warmte verlies.
Hier moet je denk ik voor geleerd hebben, of meer dan mijn HBO opleiding..
Maar ik ga het zien in de winter, 7800 watt uit 120 meter boring, dat is 65 watt per meter

Als ik naar je tekeningen kijk zit er een koof naast de douche waar 2x 110 mm door loopt.
Er moet daar ook een afvoer voor douche en WC bij zitten, en voor de wtw heb je toch wel 160 mm nodig naar de verdeel boxen. Ik vermoed dat die bereikbaar moeten blijven voor onderhoud, maar wellicht kunnen ze in de breedplaat vloer compleet verzonken worden.
2e verdieping leidingen moeten door plafond, voor BG en 1e moeten in de vloeren. Als je niet rond 160 kwijt kunt (dat wordt een erg dikke vloer) dan moet hij precies onder een koof waar de 160 mm door loopt.
Vervolg ns vertrekken van die inblaas en afzuig verdeelboxen dan de leidingen naar de kamers.

Het hangt van systeem af waar je inblaast en afzuigt. Zoals wij qulity flow hebben zou je er 13 a 14 nodig hebben. Dan past het ook niet meer op 1 systeem.

Ik kreeg bijvoorbeeld bij een offerte een zehnder met afzuigpunten in de kamer direct achter de deuren. Dat snapte ik niet echt. De huidige afzuigpunten zitten in de verre hoeken van de deuren verwijderd.

jacovn wijzigde deze reactie 04-10-2019 13:52 (19%)

• xoror
  • Nu online

xoror

Makoto!

dhhdante schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:09:
[...]

Onze woning bestaat alleen nog op papier...

De gekozen WZSV 62(H)(K)3M kan volgens de spec 5,95kw leveren bij B0/W35. (http://mw.ait-group.net/files/docs/NL/A0070/83056900.pdf, pagina 24)

Als je de vuist regel volgt van https://warmtepomp-weetje...n_warmteverliesberekening krijg je

269m2 * (25 + 1) = 7kw. Indien niet modulerend grond geval, raden ze aan om 0,8 factor toe te passen. Dan kom je rond 5,6kw uit voor de koudste dag.

Als je met (30 + 2) rekent krijgt je: 269*(30+2)*0,8 = 6,9kw. Dan zou je niet genoeg hebben. Maar het is dus afhankelijk of wat voor isolatie je gaat toepassenen hoe je gaat bouwen.

hmm de betreffende unit is een Frequentiegeregelde versie, klinkt als modulerend.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Vandaag (en gisteren) zijn onze kozijnen geplaatst:

Ging vrij soepel, twee ruiten ontbraken, en één brak bij het plaatsen. Nog 3 stuks glas nog dus helaas, maar nu is de boel bijna waterdicht.
De afgelopen tijd veel aandacht besteedt aan het waterdicht maken van de details met name de onderhoeken van de kozijnen, en dat lijkt allemaal goed gegaan te zijn. Ziet er super uit iig.

stefijn wijzigde deze reactie 04-10-2019 19:56 (15%)

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20:20
bbbrumbrum schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:12:
[...]

LWWP maakt ook gewoon water van 6gr als je dat wilt. Als je huis daar niet mee koel krijgt zou ik eerder naar zonwering kijken.
En als je WWWP een bron uittrede temp heeft van 6gr in de zomer heb je een te kleine bron.
Dus in dat opzicht maakt LWWP of WWWP niet uit, enkel de paar dagen dat je veel moet koelen gaan er idd meer kWh’tjes van je PV naar je WP. Maar om voor die paar euro per jaar duizenden meer uit te geven.

Maargoed, WWWP heeft zn voordelen, het is technisch zeker de mooiste oplossing. Alleen zorg er voor dat je niet genaaid word met vagr berekeningen voor je bron! Zie voor ervaringen in het WWWP topic.
Ik heb 1e jaar niet gekoeld met mijn L/W WP, 2e jaar wel. Maandtermijn gaat van 20,- (1e jaar) naar 32,- (o,b,v, 2e jaar) per maand. Dus verschil van 12,- per maand door koelen en mindere PV opbrengst in jaar 2 (niet uitgerekend hoeveel van de 12,- verschil). Samengevat, economisch haal je een W/W er never nooit uit t.o.v. L/W. Heeft me er tot nu toe ook van weerhouden om additioneel alsnog 10-15K in screens te stoppen, haal ik er ook nooit uit.

• dhhdante
Joris748 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:01:
[...]

Er is geen extra bekisting nodig. Bij de productie van de breedplaatvloeren worden gasbeton blokken van 20x20 cm ingestort. Je hebt daardoor nog een behoorlijke marge voor de exacte positie. Mocht het echt mis zijn gegaan, dan kun je met een diamantboor een nieuw gat boren.

De elektricien heeft na het leggen van de breedplaat de posities van de spotjes afgetekend en een centreergat geboord. Daarna heeft hij plastic kapjes (oranje) op het dek geplaatst en de leidingen daarop aangesloten. Daarna is de vloer gestort. De gaten voor de spots heb ik met een gatenzaag in de gasbeton geboord.

[Afbeelding: Detail breedplaatvloer]

NB de twee vierkante doosjes links bovenin zijn voor de plafondluidsprekers. Die doosjes zijn wel vrij prijzig (110 euro per stuk).
Dit is echt interessant, want deze mogelijkheid hebben ze me nog niet voorgesteld. Volgens mij krijg je zo ook betere afwerking van de spots en met bekisting krijg je toch zo'n rechthoekig gat, waarmee je dan spots kunt plaatsen die van richting kunnen veranderen.

Er lijkt me ook wel behoorlijk wat prijs verschil te zitten tussen deze twee methodes.
[...]

Dit is echt interessant, want deze mogelijkheid hebben ze me nog niet voorgesteld. Volgens mij krijg je zo ook betere afwerking van de spots en met bekisting krijg je toch zo'n rechthoekig gat, waarmee je dan spots kunt plaatsen die van richting kunnen veranderen.

Er lijkt me ook wel behoorlijk wat prijs verschil te zitten tussen deze twee methodes.
bbbrumbrum schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:12:
[...]

Ik ken het topic, maar heb er nog niet zo veel gelezen als hier in dit topic. Wordt daar duidelijk dat er dus qua koel resultaat geen verschil is, als ik drie vloeren wil koelen met de soort warmtepomp? Dat dus enkel het verbruik verschilt en dat verschil is dus vrij klein.

Ik lees ergens dat voor een voorbeeld huis met 120m2 zo'n 75,- extra kosten per jaar gemaakt worden, wat bestaat uit 400 uur per jaar koelen. Dan wordt er niet dag en nacht gekoeld, denk ik dan, want we hebben toch meer dan 17 warme dagen per jaar? En voor mij zou het dan wel meer zijn dan 75,- denk dat het minstens het dubbele is. Maar in de zomer heb je ook meer energie uit je zonnepanelen, dus dat komt dan wel beter uit denk ik. Maar stel dat het 250,- extra per jaar kost, dan is 15 jaar x 250 = 3750,- natuurlijk een stuk lager dan de extra kosten van een grond warmtepomp. Maar de COP zal ook beter zijn bij een grond pomp, en dan scheelt dat dus ook in het verschil in kosten.

Maar zoals gezegd, ga ik dat topic wel doorpluizen en daar m'n vragen stellen.
jacovn schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:16:
Tja wij hebben zelfde idee huis van 8x12 meter met een 4x4 meter uitbouw op BG en een opslag en bijkeuken van 3,75 x 10 meter (7 en 3 meter lang)
Dus min of meer zelfde volume. Het is met EPC 0.4 idee gebouwd, maar net iets beter (dak en muur isolatie beetje beter, triple glas en zo veel mogelijk lucht dicht)

De warmte verlies berekening komt daarvoor op 7800 watt. (Die was overigens berekend op dubbel glas en standaard lucht dichtheid)

Wellicht bouw jij met BENG eisen met veel betere isolatie..

Een 8 kW WP was er niet bij alpha innotec, dus het is een modulerende 9 kW geworden.
Daar boren ze (Nathan) een 6.1 kW bron bij, en volgens de BRLxxxx eisen is dat samen met 1700 watt die de warmtepomp electrisch opneemt precies dat warmte verlies.
Hier moet je denk ik voor geleerd hebben, of meer dan mijn HBO opleiding..
Maar ik ga het zien in de winter, 7800 watt uit 120 meter boring, dat is 65 watt per meter

Als ik naar je tekeningen kijk zit er een koof naast de douche waar 2x 110 mm door loopt.
Er moet daar ook een afvoer voor douche en WC bij zitten, en voor de wtw heb je toch wel 160 mm nodig naar de verdeel boxen. Ik vermoed dat die bereikbaar moeten blijven voor onderhoud, maar wellicht kunnen ze in de breedplaat vloer compleet verzonken worden.
2e verdieping leidingen moeten door plafond, voor BG en 1e moeten in de vloeren. Als je niet rond 160 kwijt kunt (dat wordt een erg dikke vloer) dan moet hij precies onder een koof waar de 160 mm door loopt.
Vervolg ns vertrekken van die inblaas en afzuig verdeelboxen dan de leidingen naar de kamers.

Het hangt van systeem af waar je inblaast en afzuigt. Zoals wij qulity flow hebben zou je er 13 a 14 nodig hebben. Dan past het ook niet meer op 1 systeem.

Ik kreeg bijvoorbeeld bij een offerte een zehnder met afzuigpunten in de kamer direct achter de deuren. Dat snapte ik niet echt. De huidige afzuigpunten zitten in de verre hoeken van de deuren verwijderd.
Denk dat we een vergelijkende woning hebben idd. Wij hebben ook triple glas RC vloer: 5, dak: 6, gevel: 5,06. Berekende EPC is hiermee 0,385. Wel apart dat wij dan een andere warmtepomp krijgen aangewezen.

Het leidingverloop verhaal volg ik nog niet helemaal en vond ik ook best uitdagend toen het besproken werd. Uiteindelijk is dit het geworden:

xoror schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:15:
[...]

Onze woning bestaat alleen nog op papier...

De gekozen WZSV 62(H)(K)3M kan volgens de spec 5,95kw leveren bij B0/W35. (http://mw.ait-group.net/files/docs/NL/A0070/83056900.pdf, pagina 24)

Als je de vuist regel volgt van https://warmtepomp-weetje...n_warmteverliesberekening krijg je

269m2 * (25 + 1) = 7kw. Indien niet modulerend grond geval, raden ze aan om 0,8 factor toe te passen. Dan kom je rond 5,6kw uit voor de koudste dag.

Als je met (30 + 2) rekent krijgt je: 269*(30+2)*0,8 = 6,9kw. Dan zou je niet genoeg hebben. Maar het is dus afhankelijk of wat voor isolatie je gaat toepassenen hoe je gaat bouwen.

hmm de betreffende unit is een Frequentiegeregelde versie, klinkt als modulerend.
Volgens mij moet ik kijken naar het tabelletje bij 2016-2017 met wtw: 35 en dan nog +3 omdat het vrijstaand is. Dus dan wordt het 269*(35+3) = 10,2kW :o

Toch? Omdat de EPC 0.385 schijnt te zijn berekend en de isolatie waarden dak: 6, gevel: 5,06 en vloer: 5 zijn. Wel triple glas dus. Ik vind het trouwens ook gek dat triple glas en iets betere isolatie de berekening maar van 0,4 naar 0,385 brengt. Ah, bedenk me net dat er bij de berekening geen rekening is gehouden met zonnepanelen, dat brengt de EPC ws een stuk omlaag.

Maar ws moet ik ook hiervoor in het andere topic zijn.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 10-10-2019 16:23 (203%)

• dhhdante
Maak svp één post ipv vier.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 10-10-2019 16:22 (97%)

• dhhdante
Maak svp één post ipv vier.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 10-10-2019 16:22 (98%)

• dhhdante
*snip*

Señor Sjon wijzigde deze reactie 10-10-2019 16:23 (98%)

• Fable
dhhdante schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:55:
[...]

Denk dat we een vergelijkende woning hebben idd. Wij hebben ook triple glas RC vloer: 5, dak: 6, gevel: 5,06. Berekende EPC is hiermee 0,385. Wel apart dat wij dan een andere warmtepomp krijgen aangewezen.

Het leidingverloop verhaal volg ik nog niet helemaal en vond ik ook best uitdagend toen het besproken werd. Uiteindelijk is dit het geworden:

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Die blauwe in de werkkamer moet een eind naar links volgens mij.

• dhhdante
Fable schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:56:
[...]

Die blauwe in de werkkamer moet een eind naar links volgens mij.
Nu je het zegt... Dat lijkt idd veel logischer.

Heb ik al gezegd hoe blij ik ben met jullie en dit topic? _/-\o_

• jacovn
dhhdante schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:00:
[...]

Nu je het zegt... Dat lijkt idd veel logischer.

Heb ik al gezegd hoe blij ik ben met jullie en dit topic? _/-\o_
Blauw is aanvoer en rood is afzuig lijkt me ?

Als in koude/frisse lucht aanvoeren, en rood voor vuile warme

Direct achter een deur aanvoeren en dan niet afzuigen in dezelfde ruimt lijkt me inderdaad niet handig.

Dan zie ik inblaas punt in de master bedroom in de inloopkast zitten, en het bed aan de andere kant.
Zou dat inblaaspunt niet beter naar de andere kant moeten om wat frisse lucht bij het bed te krijgen.

Wellicht moet je ook overwegen om 2 afvoeren in de badkamer te maken. Je kunt maar een bepaalde hoeveelheid lucht door een 80 mm buis krijgen zonder veel geluid. Achteraf had ik er graag 2 in de badkamer gehad.

Ik vind het nog steeds een krappe ruimte met de was en droog unit en dan een of zelfs 2 wtw units
Ik zie dat de wasmachine en droger onder het schuine dak verplaatst zijn.

Zie als voorbeeld bij ons de 2 itho hru-300 units hangen:

Onder de wtw untis (hru-300) zitten dan de itho plenums waar de afzuigbuizen op binnen komen.
Boven de units zitten de buizen naar buiten, de inblaasbuis en de buis naar het plenum.
Je zult met een niet itho systeem niet die onderkant hebben, maar wel de bovenkant, met 1 u it een stuk netter dan de 2 bij mij ;)

jacovn wijzigde deze reactie 06-10-2019 06:04 (85%)

• xoror
  • Nu online

xoror

Makoto!

dhhdante schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:55:
[...]

Volgens mij moet ik kijken naar het tabelletje bij 2016-2017 met wtw: 35 en dan nog +3 omdat het vrijstaand is. Dus dan wordt het 269*(35+3) = 10,2kW :o

Toch? Omdat de EPC 0.385 schijnt te zijn berekend en de isolatie waarden dak: 6, gevel: 5,06 en vloer: 5 zijn. Wel triple glas dus. Ik vind het trouwens ook gek dat triple glas en iets betere isolatie de berekening maar van 0,4 naar 0,385 brengt. Ah, bedenk me net dat er bij de berekening geen rekening is gehouden met zonnepanelen, dat brengt de EPC ws een stuk omlaag.

Maar ws moet ik ook hiervoor in het andere topic zijn.
Bij tripple glas is het van belang hoe goed je kozijnen isoleren. Kies goed je kozijnen, bij ons waren kozijnen + glas gecombineerd 0,84 W/m².K

Zonnepanelen helpt wel epc omlaag brengen, maar doet niet zoveel met je warmte.
Het zijn en blijven wel vuist regels. De wtw, als je die vraaggestuurd doen gaat je epc wel omlaag. Heb z'n idee dat je 30+2 kolom moet hebben, maar dan zou je niet genoeg hebben.

xoror wijzigde deze reactie 05-10-2019 21:08 (7%)

• jacovn
Dan
dhhdante schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:54:
[...]

Ik ken het topic, maar heb er nog niet zo veel gelezen als hier in dit topic. Wordt daar duidelijk dat er dus qua koel resultaat geen verschil is, als ik drie vloeren wil koelen met de soort warmtepomp? Dat dus enkel het verbruik verschilt en dat verschil is dus vrij klein.

Ik lees ergens dat voor een voorbeeld huis met 120m2 zo'n 75,- extra kosten per jaar gemaakt worden, wat bestaat uit 400 uur per jaar koelen. Dan wordt er niet dag en nacht gekoeld, denk ik dan, want we hebben toch meer dan 17 warme dagen per jaar? En voor mij zou het dan wel meer zijn dan 75,- denk dat het minstens het dubbele is. Maar in de zomer heb je ook meer energie uit je zonnepanelen, dus dat komt dan wel beter uit denk ik. Maar stel dat het 250,- extra per jaar kost, dan is 15 jaar x 250 = 3750,- natuurlijk een stuk lager dan de extra kosten van een grond warmtepomp. Maar de COP zal ook beter zijn bij een grond pomp, en dan scheelt dat dus ook in het verschil in kosten..
Wellicht dat je met een slecht geisoleerde tent 400 uren per jaar koelt.
Onze teller staat op 1278 en we zitten in eerste jaar. Nu moet ik er wel bij zeggen dat als je zowel koelen als verwarmen tegelijk aan hebt staan je in een situatie komt dat de koel en verwarm mode elkaar afwisselen. Dat was tijdens onze vakantie toen het wisselvallig weer was. Dus gedurende die 3 weken was het feest wat dat betreft. Nu maar of koelen of verwarmen aangezet, dan functioneert systeem beter.. (en ook dat is me helaas weer niet uitgelegd)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21:54
dhhdante schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:54:
[...]

Ik lees ergens dat voor een voorbeeld huis met 120m2 zo'n 75,- extra kosten per jaar gemaakt worden, wat bestaat uit 400 uur per jaar koelen. Dan wordt er niet dag en nacht gekoeld, denk ik dan, want we hebben toch meer dan 17 warme dagen per jaar? En voor mij zou het dan wel meer zijn dan 75,- denk dat het minstens het dubbele is. Maar in de zomer heb je ook meer energie uit je zonnepanelen, dus dat komt dan wel beter uit denk ik. Maar stel dat het 250,- extra per jaar kost, dan is 15 jaar x 250 = 3750,- natuurlijk een stuk lager dan de extra kosten van een grond warmtepomp. Maar de COP zal ook beter zijn bij een grond pomp, en dan scheelt dat dus ook in het verschil in kosten.

Maar zoals gezegd, ga ik dat topic wel doorpluizen en daar m'n vragen stellen.
Ik heb hier ook veel meer gekoeld dan die 400 uur. En met een w/w wp koel je ook beter. Ik zie dat zelf ook namelijk. Bij de l/w wordt er van alles geschreven over pendelen, verlagen Ta etc, terwijl mijn w/w wp gewoon keurig 19 graden Ta aanstuurt de hele zomer lang. De cop is zeker een stuk beter als je zorgt voor een goede boring met genoeg meters. En hoeveel je koelt hangt ook weer af van de zonligging van je huis en de bouw van je huis.

Het andere grote voordeel is dat je bij koelen geen geluid hebt en juist dan willen mensen nog wel eens buiten zitten. Economisch zal een l/w op dit moment goedkoper zijn, maar toen ik 2014, dus voor subsidie tijd en spaanse import tijd, de wp bestelde was de boring het enige verschil in prijs (en die was toen een stuk goedkoper dan nu). Er zitten aan beide voor- en nadelen. Ik zou een w/w wp in ieder geval alleen bij een nieuw huis nemen of je moet plannen hebben om je tuin aan te passen.
jacovn schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 07:35:
Dan
[...]

Wellicht dat je met een slecht geisoleerde tent 400 uren per jaar koelt.
Onze teller staat op 1278 en we zitten in eerste jaar. Nu moet ik er wel bij zeggen dat als je zowel koelen als verwarmen tegelijk aan hebt staan je in een situatie komt dat de koel en verwarm mode elkaar afwisselen. Dat was tijdens onze vakantie toen het wisselvallig weer was. Dus gedurende die 3 weken was het feest wat dat betreft. Nu maar of koelen of verwarmen aangezet, dan functioneert systeem beter.. (en ook dat is me helaas weer niet uitgelegd)
Ik doe dat ook zo. Bij mij heeft koelen een vertraging van 2 uur en 1 graad, verwarmen slaat gelijk aan. Dus ik gebruik de auto stand niet. Ik ga vandaag hem omzetten van koelen naar verwarmen, was er nog niet aan toegekomen en het was ook nog niet nodig. Koelen is al weer een tijdje niet gebeurd. De behoefte aan verwarmen zit er aan te komen.

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20:20
Pendelen en zo (tijdens koelen) is helemaal afhankelijk van merk WP.. ik heb er 0 last van, ook Ta sturing, etc. Niet, 0 geneuzel.

Het is absolute kul dat een w/w wp beter koelt, koelen is koelen. Geluid kan wel verschil zijn, impact afhankelijk van plaatsing WP.

Ik heb 900 uur gekoeld dit jaar, orientatie van het huis i.c.m. de ramen speelt belangrijke rol, naast constructie. Met veel glas op zuid en kzs muren moet ik relatief veel koelen, maar geeft wel beetje voordeel in winter.

• AartvZ
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:40
Bij ons zijn ze begonnen met heien *O* Het was even spannend maar alles is gelukkig goed gegaan. Zestien betonnen palen van 24 meter. Vier palen zaten een beetje vast in waarschijnlijk een oude betonnen keldervloer op 4,5 meter diep maar ze hebben ze er toch mooi doorheen kunnen slaan met behulp van een voorprikker.

Members only: hier een foto

• gumtree
AartvZ schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:13:
Bij ons zijn ze begonnen met heien *O* Het was even spannend maar alles is gelukkig goed gegaan. Zestien betonnen palen van 24 meter. Vier palen zaten een beetje vast in waarschijnlijk een oude betonnen keldervloer op 4,5 meter diep maar ze hebben ze er toch mooi doorheen kunnen slaan met behulp van een voorprikker.

Members only: hier een foto
Ligt het nu aan mij of staan de palen allemaal scheef en volledig willekeurig? Niet dat het veel uitmaakt, de kop gaat er toch nog af.

• AartvZ
Ze staan niet willekeurig maar een aantal staan inderdaad wat scheef.

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Nu online
AartvZ schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:58:
Ze staan niet willekeurig maar een aantal staan inderdaad wat scheef.
Sterker nog heipalen kunnen ook onder schoor staan, voor het opvangen van zijwaartse krachten

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13-10 10:31
[...]

Leuk dat boren allemaal.. Hopelijk zijn er bij het boren geen strengen geraakt.. Het merendeel van de lui op de bouwplaats kijkt hier helaas niet naar om. En als ze het wel opmerken, melden ze het niet. Want daar komt gedoe van. Het instorten van de blokjes gasbeton is toch veel handiger.. Zeker als de sparingen al in de fabriek gemaakt worden.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Volgende week wordt onze bouwaansluiting omgezet naar de definitieve meterkast. Moet zeggen dat het via Enexis allemaal prima verloopt (of eigenlijk via APK-infra). Ondanks wat hickups in het proces krijgen we de aansluiting (ook de bouwaansluiting vorig jaar) mooi op de gewenste datum, en de partijen zijn ook zeer goed benaderbaar en reageren snel op vragen.

Afgelopen maandag zou er schouw zijn, ik werd gebeld dat dat door omstandigheden niet door kon gaan en of dat dinsdag zou kunnen. Nee, want ik had afspraken. Vrijdag kon wel, maar halen we dan de planning volgende week nog wel? Vervolgens wat foto's geappt, en op basis daarvan werd de aansluiting al ingepland o.v.b. de schouw vrijdag a.s.
Door omstandigheden was ik gisteren toch thuis, ik bel of de schouw niet nog even snel gedaan kon worden, een uur later was het al geregeld en vanmorgen om 7u kreeg ik al een def. datum door.

Je leest wel eens anders in het kader van aansluitingen.

stefijn wijzigde deze reactie 09-10-2019 12:59 (42%)

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 06:29
Sammy_tukker schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:24:
[...]

Sterker nog heipalen kunnen ook onder schoor staan, voor het opvangen van zijwaartse krachten
Ik vermoed dat dat hier niet het geval is. Ze staan ook vooral gedraaid, alsof de betonbalken niet haaks op elkaar komen

• gumtree
[...]

offtopic:
Ik heb als maatvoerder heel wat palenplannen uitgezet. (geestdodend werk, heerlijk op de maandagochtend) en ben bij woningbouw nog nooit schoorpalen tegengekomen.

Schoorpalen waren juist een klusje wat je vooral niet op maandagochtend moest doen. Deze kom je vooral tegen langs het spoor bij de bovenleidingen, en bij waterbouwkundige werken.

waar je bij rechttoe-rechtaan palenplannetjes makkelijk 400 a 450 palen per dag kon uitzetten, haal je bij schoorpalen misschien net aan 100 per dag.

• Sturgeon22
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 13-10 15:18
[...]De omgevingsvergunning is verleend (bezwaartermijn is nog niet voorbij) en we moeten nog langs de installateurs voor o.a. de warmtepomp (grond) en ventilatie. Bij de omgevingsvergunning berekeningen zijn ze uitgegaan van een Alpha-InnoTec (Nathan) WZSV 62H/K3M en Zehnder ComfoAir Q600, maar daarover hebben we dus nog niet gesproken. Voor de warmtepomp heb ik hier ook veel gelezen over een Nibe, maar de Alpha-InnoTec is ook vaker voorbij gekomen. Ik blijf het lastig vinden om te achterhalen welke beter is. Datzelfde geldt voor de ventilatie, Zehnder komt hier vaak voor, maar een tijd geleden las ik hier ook wat interessants over de Orcon units: https://www.ventilatieland.nl/wtw-unit-orcon Valt me daar trouwens op dat de 400's veel goedkoper zijn dan de 500's. Dan kun je voor deze prijs toch beter twee 400's pakken?
Wij hebben de Zehnder ComfoAir Q600 en die bevalt goed. Ik heb er wel eens eerder over geschreven, in dit topic op 6 en 7 december (ik weet niet hoe ik kan linken naar de betreffende posts).
Over warmtepompen is al genoeg geschreven. Wij hebben een Daikin L/W warmtepomp en doe doet het prima. Stroomverbruik met koelen viel mij alles mee.
Wij hebben ongeveer hetzelfde betaald per spot. Bij ons was dit inclusief plaatsen van de lamp en dimmer. Bij ons hebben ze kunststof dozen geplaatst op de breedplaatvloer, zie

Hiervoor hebben we 25 euro per doos betaald.

Overigens zitten bij ons de spotjes niet in een koof zoals bij de foto's van Joris, maar zitten ze gewoon tegen het plafond aan
Je hebt lekker de ruimte!
Je zou nog kunnen overwegen om aan de zijkanten nog ramen toe te voegen voor wat meer licht in de slaapkamers.
In zo'n grote masterbedroom is ruimte zat voor een inloopkast. Normaal gesproken zou je die aan de voor- of achterkant van de slaapkamer maken, maar in jullie geval zitten er dan 2 ramen in de kast. Vraag is of dat wenselijk is.

• tehfnz
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12-10 10:15
Bij ons werd deze week ein-de-lijk de funderingsplaat gewapend en gegoten. Hopelijk gaat het vanaf nu wat vooruit. Volgende week staan de betonnen wanden op het programma.

blog van onze nieuwbouwwoning

• Fable
tehfnz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:12:
Bij ons werd deze week ein-de-lijk de funderingsplaat gewapend en gegoten. Hopelijk gaat het vanaf nu wat vooruit. Volgende week staan de betonnen wanden op het programma.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Belgische fundering zeker?
Ik heb even je plattegrond bekeken en kan niet echt vinden waarom er een stuk mist.

• tehfnz
@Fable bedoel je het uitgespaarde kanaal?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Gebrek aan heipalen denk ik ;)

• Fable
[...]

Klopt, maar dit zal de eerste woning zijn waarbij dat zal gebeuren.

Ik denk dat de palen zo schots en scheef staan omdat er van alles in de bodem zit waardoor ze gedraaid zijn.
@AartvZ Laat ze wel allemaal even doormeten, palen willen wel eens breken als je ze er met teveel geweld in wilt slaan en al helemaal als ze dan draaien.
tehfnz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:25:
@Fable bedoel je het uitgespaarde kanaal?
Ja

Fable wijzigde deze reactie 10-10-2019 16:28 (16%)

• tehfnz
@Fable Deze dient om de afvoeren van de badkamer naar de pompput te brengen. Vandaar wordt alles opgepompt om zo naar de riolering te gaan.

PS: Wist niet dat er verschil is tss BE en NL funderingen, vertel.

tehfnz wijzigde deze reactie 10-10-2019 16:31 (19%)

• Fable
tehfnz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:31:
@Fable Deze dient om de afvoeren van de badkamer naar de pompput te brengen. Vandaar wordt alles opgepompt om zo naar de riolering te gaan.

PS: Wist niet dat er verschil is tss BE en NL funderingen, vertel.
Ik heb nog nooit in NL zo'n sparing gezien in een fundering, ik vind het een beetje apart.

Zou je mij misschien de berekening en tekening van de vloer kunnen sturen via PM, ik ben wel benieuwd hoe ze dit hebben opgelost.

Fable wijzigde deze reactie 10-10-2019 16:38 (13%)

• tehfnz
@Fable De meeste funderingen liggen ter hoogte van het maaiveld. Deze kan je verticaal doorboren en de afvoeren onder de funderingsplaat te leggen, alles watert dan op natuurlijke wijze af naar het riool. Aangezien mijn funderingsplaat circa 1.5m onder niveau maaiveld zit & het grondwater meer dan eens boven dit niveau komt is het aangeraden om geen verticale doorboringen te voorzien ivm waterdichtheid.

• AartvZ
Fable schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:26:
[...]

Ik denk dat de palen zo schots en scheef staan omdat er van alles in de bodem zit waardoor ze gedraaid zijn.@AartvZ Laat ze wel allemaal even doormeten, palen willen wel eens breken als je ze er met teveel geweld in wilt slaan en al helemaal als ze dan draaien.
Klopt. Er zitten veel obstakels in de grond. 1 paal moet worden doorgemeten, de overige palen zitten er heel in. Sommige palen zijn inderdaad door obstakels iets schever dan normaal of gedraaid.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
tehfnz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi!

Eigenlijk zoals een kelder altijd wordt gestort.

Wat zijn de vertikale stroken tussen het vertikale wapeningsijzer wat je nog ziet als het beton is gestort?
Is mij nog niet eerder opgevallen

• tehfnz
@nokiaan958GB een waterstop in de stortnaad van vloer & wand (Wikipedia: Waterstop)

• dhhdante
Sturgeon22 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:07:
Wij hebben de Zehnder ComfoAir Q600 en die bevalt goed. Ik heb er wel eens eerder over geschreven, in dit topic op 6 en 7 december (ik weet niet hoe ik kan linken naar de betreffende posts).
Je kunt natuurlijk jezelf quoten, of het linkje copy/pasten wat je vindt onder de datum + tijd in de post
Deze bedoelde je denk ik:

Sturgeon22 in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"

Sturgeon22 in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"
Sturgeon22 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:07:
Wij hebben ongeveer hetzelfde betaald per spot. Bij ons was dit inclusief plaatsen van de lamp en dimmer. Bij ons hebben ze kunststof dozen geplaatst op de breedplaatvloer, zie [Afbeelding]

Hiervoor hebben we 25 euro per doos betaald.

Overigens zitten bij ons de spotjes niet in een koof zoals bij de foto's van Joris, maar zitten ze gewoon tegen het plafond aan [Afbeelding]

Je hebt lekker de ruimte!
Je zou nog kunnen overwegen om aan de zijkanten nog ramen toe te voegen voor wat meer licht in de slaapkamers.
In zo'n grote masterbedroom is ruimte zat voor een inloopkast. Normaal gesproken zou je die aan de voor- of achterkant van de slaapkamer maken, maar in jullie geval zitten er dan 2 ramen in de kast. Vraag is of dat wenselijk is.
Ben wel benieuwd naar de plaatjes, maar ze doen het niet hier. De linkjes verwijzen naar een icoontje met "verboden toegang".

En qua ramen zijn we bewust van wat je schetst, maar ik ga niet het uiterlijk van het huis wijzigen voor een eventuele inloopkast. Als ik daar twee ramen weg laat, dan klopt de balans niet naar mijn mening.
Pagina: 1 ... 111 112 113 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True