Ja hoor, zeker omdat we eerst het tinyhouse gebouwd hebben duurt het totaal wat langer. Maar ook was dat een goede oefening voor het grotere werk.Makrolon schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:08:
[...]
Tof hoor. Lukt het om de motivatie er een beetje in te houden? En wat voor onderneming heb je?
Ik heb nu een stenen garage en een grote aanbouw in mn eentje gebouwd. Een compleet huis lijkt me de volgende logische stap 😁
Ik stel als doel in de rustigere perioden ten minste 2 dagen per week aan het huis te werken. (Niet altijd volle dagen, maar uurtje of 6 vaak minimaal).
Daarmee zie je gewoon elke week weer stappen vooruit gaan, en zo houd je het leuk.
Plus dat je weet wat een bedrag je uitspaart en dat we dus met een erg lage hypotheek zitten maakt een hoop goed.
Ik ben commercieel fotograaf, en draai, vooral bepaalde perioden, ook op grote producties in binnen en buitenland. (Website is heul oud haha, maar mn insta is een goede indicatie).
Dus in die perioden weinig bouwen, en zoals dec/jan is het heel rustig en dan ben ik wel 3-5 dagen aan het huis bezig.
Edit:
Tja kunnen, in mijn ogen is het verre van rocket science. De meeste mensen in de bouw zijn niet super intelligent ofzo. Maar vooral goed in oplossend denkvermogen zijn komt erg van pas.kepler schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:07:
[...]
Erg knap en respect dat je dat kan.
Het is natuurlijk wel zo dat er niet veel mensen zijn die dit kunnen, al helemaal niet naast een andere baan en/of gezin.
Vandaar dat de prijzen ook zo 'hoog' zijn, 99 procent van de Nederlander komt toch echt bij een aannemer uit die de bulk van het werk doet. En goede aannemers/werklui zijn moeilijk te vinden en dus vaak duur. Alles wat je zelf kan doen is uiteraard wel goedkoper, maar moet je het wel kunnen en de tijd ervoor hebben.
En een beetje verdiepen in het hoe en wat per onderdeel waar je aan begint. Maar ja dat vind je tegenwoordig allemaal op internet, en er zijn genoeg actieve fora waar je vragen kunt stellen.
Handigheid leer je verder door veel te doen, ik kan niet klussen want ik ben onhandig, betekent in de meeste gevallen, ik heb er geen zin in en heb het nooit serieus geprobeerd.
Tijd en durf, dat is het vooral. En soms een tikke zwaar, fysiek. Maar moeilijk, nee, het lastigste vond ik de electrische installatie, maar als je je daar eenmaal in verdiept hebt, dan valt dat ook enorm mee. Het zit hem meer in de regeltjes ivm veiligheid, en kleine details als hoeveel NM moet je een klem aandraaien enzo. Maar ja ook dat is allemaal prima uit te zoeken. Ik lees meestal flink in als ik aan iets begin, en dan gaat het verder bijna vanzelf.
Qua tijd, prioriteiten verleggen. Sociaal leven bijvoorbeeld, bestaat uit vrienden die eens komen helpen of eens langskomen voor een drankje. Want daar heb ik zelf even weinig tijd voor.
Mn vrouw helpt ook mee waar het kan. En dochter moest gewoon zichzelf beter leren vermaken, of met vriendjes in de straat spelen.
Weekeinden, die ken ik amper. Maar dan werk ik wel wat korter en rustiger. Lekker muziekje erbij, drankje en happie staan altijd ergens. Zo houd je het leuk en relaxed. Er een beetje van genieten wat je creëert helpt ook.
En dan in t weekeind vooral, rond 15/16uur stoppen en ff lekker chillen met het gezin.
Paar jaartjes beulen dus. Maar als resultaat straks een vrijstaande woning met een lap grond en nog een tinyhouse wat ik kan verhuren.
En dat vrijwel hypotheek vrij.
Dus het resultaat straks, de rest van mn leven kan ik wat minder moeten werken.
[ Voor 54% gewijzigd door Mud.Starrr op 26-12-2023 20:33 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom