Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 271 272 Laatste
Acties:
  • 2.604.045 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-04 21:03

Mud.Starrr

I shoot people for money

Makrolon schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:08:
[...]

Tof hoor. Lukt het om de motivatie er een beetje in te houden? En wat voor onderneming heb je?

Ik heb nu een stenen garage en een grote aanbouw in mn eentje gebouwd. Een compleet huis lijkt me de volgende logische stap 😁
Ja hoor, zeker omdat we eerst het tinyhouse gebouwd hebben duurt het totaal wat langer. Maar ook was dat een goede oefening voor het grotere werk.

Ik stel als doel in de rustigere perioden ten minste 2 dagen per week aan het huis te werken. (Niet altijd volle dagen, maar uurtje of 6 vaak minimaal).
Daarmee zie je gewoon elke week weer stappen vooruit gaan, en zo houd je het leuk.
Plus dat je weet wat een bedrag je uitspaart en dat we dus met een erg lage hypotheek zitten maakt een hoop goed.

Ik ben commercieel fotograaf, en draai, vooral bepaalde perioden, ook op grote producties in binnen en buitenland. (Website is heul oud haha, maar mn insta is een goede indicatie).
Dus in die perioden weinig bouwen, en zoals dec/jan is het heel rustig en dan ben ik wel 3-5 dagen aan het huis bezig.

Edit:
kepler schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:07:
[...]

Erg knap en respect dat je dat kan.

Het is natuurlijk wel zo dat er niet veel mensen zijn die dit kunnen, al helemaal niet naast een andere baan en/of gezin.

Vandaar dat de prijzen ook zo 'hoog' zijn, 99 procent van de Nederlander komt toch echt bij een aannemer uit die de bulk van het werk doet. En goede aannemers/werklui zijn moeilijk te vinden en dus vaak duur. Alles wat je zelf kan doen is uiteraard wel goedkoper, maar moet je het wel kunnen en de tijd ervoor hebben.
Tja kunnen, in mijn ogen is het verre van rocket science. De meeste mensen in de bouw zijn niet super intelligent ofzo. Maar vooral goed in oplossend denkvermogen zijn komt erg van pas.

En een beetje verdiepen in het hoe en wat per onderdeel waar je aan begint. Maar ja dat vind je tegenwoordig allemaal op internet, en er zijn genoeg actieve fora waar je vragen kunt stellen.

Handigheid leer je verder door veel te doen, ik kan niet klussen want ik ben onhandig, betekent in de meeste gevallen, ik heb er geen zin in en heb het nooit serieus geprobeerd.

Tijd en durf, dat is het vooral. En soms een tikke zwaar, fysiek. Maar moeilijk, nee, het lastigste vond ik de electrische installatie, maar als je je daar eenmaal in verdiept hebt, dan valt dat ook enorm mee. Het zit hem meer in de regeltjes ivm veiligheid, en kleine details als hoeveel NM moet je een klem aandraaien enzo. Maar ja ook dat is allemaal prima uit te zoeken. Ik lees meestal flink in als ik aan iets begin, en dan gaat het verder bijna vanzelf.

Qua tijd, prioriteiten verleggen. Sociaal leven bijvoorbeeld, bestaat uit vrienden die eens komen helpen of eens langskomen voor een drankje. Want daar heb ik zelf even weinig tijd voor.
Mn vrouw helpt ook mee waar het kan. En dochter moest gewoon zichzelf beter leren vermaken, of met vriendjes in de straat spelen.

Weekeinden, die ken ik amper. Maar dan werk ik wel wat korter en rustiger. Lekker muziekje erbij, drankje en happie staan altijd ergens. Zo houd je het leuk en relaxed. Er een beetje van genieten wat je creëert helpt ook.
En dan in t weekeind vooral, rond 15/16uur stoppen en ff lekker chillen met het gezin.

Paar jaartjes beulen dus. Maar als resultaat straks een vrijstaande woning met een lap grond en nog een tinyhouse wat ik kan verhuren.
En dat vrijwel hypotheek vrij.
Dus het resultaat straks, de rest van mn leven kan ik wat minder moeten werken.

[ Voor 54% gewijzigd door Mud.Starrr op 26-12-2023 20:33 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06
Conrado schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:17:
[...]

Die reactie lees ik hier vaker, en dat vind ik jammer.

In landen om ons heen is het bouwen van je eigen huis veel gebruikelijker. In België heb je bijvoorbeeld bedrijven als EasyKit, die alle installatiezaken als zelf-hulp aanbieden. Wij kunnen dat ook, maar het zit hier tussen de oren dat een huis bouwen 'moeilijk' is, en dat alleen met een aannemer kan.
Neem de tijd en verdiep er is in, en praat met zelfbouwers.

Ik bouw in eigen beheer met een grote kelder. Alles geregeld met de Belgische kelderbouwer, met grondverzet, drainage en controle door gemeente. Iedereen is direct bereid om te helpen als je er even niet uitkomt. En zo gaat dat de hele bouw. Kelder en dak worden niet op één dag gebouwd :)

***members only***
Je doet er wel heel makkelijk over :D Maar de helft van Nederland weet niet eens hoe ze een schilderij moeten ophangen, laat staan een heel huis bouwen. Hoeveel begeleiding ze ook krijgen.
Uiteindelijk is alles zelf te doen, als je er maar genoeg tijd aan besteed (alhoewel, iedereen heeft zijn eigen talenten). Ik zou ook kunnen leren om mijn eigen auto te onderhouden, om mijn eigen groente te verbouwen, om alles zelf te doen. Maar ja, er zit maar 24u in een dag ;)

Kijkend naar mezelf, ik ben redelijk handig en (wetenschappelijke) technische achtergrond. Maar ik heb net een huis laten bouwen, en qua tijd had ik dat echt niet een deel zelf kunnen doen. Ik/we hebben namelijk nog een jong gezin en een drukke/leuke baan (waarmee we genoeg verdienen om dit uit te besteden).

Als de kinderen ouder zijn dan willen we weer een nieuw huis gaan bouwen, misschien dat ik dan wel de tijd/zin heb om meer zelf te doen. Maar ik blijf erbij dat dat echt bij lange na niet voor iedereen geschikt is :D Ik ben het er ook wel mee eens dat meer mensen het zouden kunnen dan het nu gebeurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

kepler schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:17:
[...]

Je doet er wel heel makkelijk over :D Maar de helft van Nederland weet niet eens hoe ze een schilderij moeten ophangen, laat staan een heel huis bouwen. Hoeveel begeleiding ze ook krijgen.
Uiteindelijk is alles zelf te doen, als je er maar genoeg tijd aan besteed (alhoewel, iedereen heeft zijn eigen talenten). Ik zou ook kunnen leren om mijn eigen auto te onderhouden, om mijn eigen groente te verbouwen, om alles zelf te doen. Maar ja, er zit maar 24u in een dag ;)

Kijkend naar mezelf, ik ben redelijk handig en (wetenschappelijke) technische achtergrond. Maar ik heb net een huis laten bouwen, en qua tijd had ik dat echt niet een deel zelf kunnen doen. Ik/we hebben namelijk nog een jong gezin en een drukke/leuke baan (waarmee we genoeg verdienen om dit uit te besteden).

Als de kinderen ouder zijn dan willen we weer een nieuw huis gaan bouwen, misschien dat ik dan wel de tijd/zin heb om meer zelf te doen. Maar ik blijf erbij dat dat echt bij lange na niet voor iedereen geschikt is :D Ik ben het er ook wel mee eens dat meer mensen het zouden kunnen dan het nu gebeurt :)
Hier ook met een gezin hoor. Het is gewoon prioriteiten verleggen.
En wat hij zegt, in Duitsland en Belgie bijvoorbeeld is het veel normaler inderdaad.
Mijn neven en nichten in belgie hebben vrijwel allemaal hun huis deels zelf verbouwd, allen met een gezin.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Mud.Starrr schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:22:
[...]

En wat hij zegt, in Duitsland en Belgie bijvoorbeeld is het veel normaler inderdaad.
Mijn neven en nichten in belgie hebben vrijwel allemaal hun huis deels zelf verbouwd, allen met een gezin.
Tja, dan liggen mijn prioriteiten dus ergens anders. Ik zou dat echt niet trekken om naast mn werk nog (bijna) elke avond en elk weekend bezig te zijn, hoe leuk het ook is. Dan zou ik mn kinderen dus heel weinig zien (plus dat ze nog in de leeftijd zijn dat ze veel zorg nodig hebben). Daarom zei ik, respect voor diegene die dat wel kunnen/willen/doen.

Ik heb wel makkelijk praten, wij verdienen genoeg om dit relatief makkelijk uit te besteden.

[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 26-12-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

kepler schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:35:
[...]

Tja, dan liggen mijn prioriteiten dus ergens anders. Ik zou dat echt niet trekken om naast mn werk nog (bijna) elke avond en elk weekend bezig te zijn, hoe leuk het ook is. Dan zou ik mn kinderen dus heel weinig zien (plus dat ze nog in de leeftijd zijn dat ze veel zorg nodig hebben). Daarom zei ik, respect voor diegene die dat wel kunnen/willen/doen.

Ik heb wel makkelijk praten, wij verdienen genoeg om dit relatief makkelijk uit te besteden.
Mijn dochter was 3 toen we begonnen.
Die is gewoon wat sneller zelfstandiger geworden.
En alsnog spendeer ik veel tijd met haar.
Alleen vrienden zie ik vooral wat minder, en ik werk iets minder dan ervoor. 4 dagen gemiddeld.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
Mud.Starrr schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:40:
[...]

Alleen vrienden zie ik vooral wat minder, en ik werk iets minder dan ervoor. 4 dagen gemiddeld.
Wij hebben drie kinderen, dat is iets drukker dan eentje ;) Daarnaast is mijn vriendin arts en komt doordeweeks de zorg grotendeels bij mij te liggen.

Kortom, iedereen zijn situatie is anders en wij hebben er voor gekozen om niet veel zelf te doen, gewoon omdat we onze kostbare tijd liever aan andere dingen besteden. Ieder zijn keuze natuurlijk, als je maar gelukkig bent :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 15:12
Mud.Starrr schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:22:
[...]

Dat is ook wel te zien aan de woningen die daar worden gebouwd :+ :+ :+ sorry, te makkelijk _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:58
woekele schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:05:
Ik heb per dag ongeveer 1,5 uur tijd buiten werk/gezin-verplichtingen. Inclusief het weekend/vakantie's. En meestal is dat pas na 8 uur 's avonds. Ik ga echt niet zelf een huis kunnen bouwen of een club ZZP'ers maanden(/jaren)lang aansturen. Dat mag je jammer vinden, maar is hier de realiteit :)
kepler schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:17:
[...]
Je doet er wel heel makkelijk over :D
Iedereen heeft recht op eigen keuzes, maar besef wel dat het keuzes zijn :)

Mijn oproep was enkel om het eens te bekijken en zoals @Mud.Starrr al schreef, het is in andere landen heel normaal. Wat me wel opvalt is dat veel zelfbouwers - ik ook trouwens - ondernemers zijn. We zijn waarschijnlijk wat meer geneigd in oplossingen/mogelijkheden te denken in plaats van op de beren te concentreren.[quote][b]
Mud.Starrr schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:40:
[...]

Toen we ons eerste huis bouwden verkocht ik mijn onderneming, begon een heel ander bedrijf èn werd vader. Achteraf was misschien wel wat tè veel van het goede :)
Ik merk nu met professionele ZZPérs dat het aansturen veel eenvoudiger gaat.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:00
Conrado schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:04:
[...]

[...]

Mijn oproep was enkel om het eens te bekijken en zoals @Mud.Starrr al schreef, het is in andere landen heel normaal. Wat me wel opvalt is dat veel zelfbouwers - ik ook trouwens - ondernemers zijn. We zijn waarschijnlijk wat meer geneigd in oplossingen/mogelijkheden te denken in plaats van op de beren te concentreren.[quote][b]

[...]

Toen we ons eerste huis bouwden verkocht ik mijn onderneming, begon een heel ander bedrijf èn werd vader. Achteraf was misschien wel wat tè veel van het goede :)
Ik merk nu met professionele ZZPérs dat het aansturen veel eenvoudiger gaat.
Zoals je zegt, dit is persoonlijk zelfbouw hoeft niet slechter of beter te zijn dan uitbesteden.

Veel van de mensen in onze nieuwe wijk zijn ook zzp’er of ondernemer maar die zie je echt niet zelf bouwen, die verdienen het geld waar ze goed in zijn en besteden de rest uit.

Volgens ons contract moet er binnen 2 jaar na overdracht een huis op het perceel staan, ik weet niet wat de sancties zijn.

De gemiddelde huizen in België en Duitsland wil ik niet eens over beginnen 😂.

Wij horen goede verhalen over livingstone maar ik vind dat de website vrij summier is over gerealiseerde projecten. Heeft iemand ervaring met ze?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
Conrado schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:04:
[...]

[...]

Wij hebben ook prima in oplossingen gedacht, namelijk veel uitbesteden omdat we geen zin hadden om ons 2-3 jaar helemaal de rondte te werken met een jong gezin, terwijl de 100k die we dan uitsparen bijna alweer bij elkaar gespaard hebben.

Dat was onze keuze, een weloverwogen keuze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

kepler schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:18:
[...]

Wij hebben drie kinderen, dat is iets drukker dan eentje ;) Daarnaast is mijn vriendin arts en komt doordeweeks de zorg grotendeels bij mij te liggen.

Kortom, iedereen zijn situatie is anders en wij hebben er voor gekozen om niet veel zelf te doen, gewoon omdat we onze kostbare tijd liever aan andere dingen besteden. Ieder zijn keuze natuurlijk, als je maar gelukkig bent :D
Nouja dat is uiteindelijk ook de reden voor ons.
Die kostbare tijd die ik aan iets anders wil besteden dan werken. Alleen ik kijk ik er op een andere manier naar, en wat verder in de toekomst.

Ik kon het ook prima uitbesteden, maar dan wel de rest van ons leven minstens een van ons fulltime en de ander parttime werken voor een hypotheek.

Of zoals nu grotendeels van de overwaarde van de vorige woning, en eigen geld, en dus nauwelijks een hypotheek, en dus beide 3 a 4 dagen werken in de week.
Als ik daarvoor een paar jaar keihard moet werken naast mn onderneming, dan heb ik dat er echt wel voor over.

3 kinderen zal vast wat meer vragen dan 1.
Maar je hoeft kinderen niet in de watten te leggen, ze kunnen zich over het algemeen heel goed zelf redden en vermaken als je ze dat aanleert en duidelijk bent.
Maar tegenwoordig zie ik veel slap gedrag van ouders met hangende en jengelende kinderen, als ze even niet op hun schermpje mogen.
Opvoeding is key, wil je zoiets ondernemen.
Mijn buren doen hetzelfde als mij, ook met 3 kinderen, en zo ken ik er intussen wel meer. Kinderen kunnen echt heel veel zelf.

Wat je denk ik niet begrijpt uit mijn verhaal, is volgens mij het volgende:

Ik heb een eigen onderneming waar ik tot vorig jaar 60+ uur per week in had zitten, waar ik de bouw van het tinyhouse nog naast deed, en dat met een klein gezin.
Ja keihard werken dus, en nee dat houd je geen 3-4 jaar vol.

Maar hier zit de crux, sinds we in het tiny house wonen hoeft dat dus niet meer.
Want de vorige woning is verkocht, en nu hebben we erg lage vaste lasten met amper een hypotheek.
Daar zit voor ons het grote geheim van de tijd voor dit alles hebben.
Ik werk nog maar gemiddeld 4 dagen (al schommelt dit bij mij dus per periode) en mijn vrouw werkt nog maar 3 dagen.

En zo doen de meeste mensen die ik intussen heb ontmoet die iets vergelijkbaars doen.
Ze zorgen voor een goedkoop, tijdelijk onderkomen, liefst op hetzelfde kavel.
Waardoor ze minder kunnen gaan werken.
En bouwen in die vrijgekomen tijd, plus zo veel mogelijk vrije tijd, hun woning.

De meeste doen dat iets primitiever dan een goed geïsoleerd tinyhouse. Maar voor ons was dat wel een must, en uiteindelijk kunnen we dat nog verhuren ook. Kost alleen wat meer tijd nog.
Anderen kiezen ervoor om in een bouwkeet of zelfs stacaravan te wonen voor een lange periode.

Zodra de woning klaar is, na een aantal jaar. Hebben wij heel veel vrije tijd. Meer vrije dagen dan werkdagen zelfs. En daar heb ik nu wat harder werken en kleiner wonen wel voor over.

Nogmaals het is echt willen, durfen, en prioriteiten stellen. Niet voor iedereen weggelegd. Maar simpel zeggen bij ons is het niet mogelijk, dat geloof ik niet 1,2,3. Het is gewoon heel anders leven, ander keuzes durven maken.

En qua kunnen, het is geen rocket-science, en zelfs een paar goede cursussen volgen, zoals mijn buurman, die net zn snelcursus electricien heeft afgerond bijvoorbeeld, is ook een mogelijkheid, als je wat minder ervaring hebt. Kost in verhouding een fractie van een huis laten bouwen.

Om een idee te geven, wij hebben 1900m2 grond.
Hebben een tiny van 55m2 gebouwd en de woning is uiteindelijk 260m2 plus een kantoor/fotostudio van 35m2 eraan.

Dit alles kost na verwachting minder dan €4ton en wat bloed zweet en tranen 😜

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
kepler schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:42:
[...]

Wij hebben ook prima in oplossingen gedacht, namelijk veel uitbesteden omdat we geen zin hadden om ons 2-3 jaar helemaal de rondte te werken met een jong gezin, terwijl de 100k die we dan uitsparen bijna alweer bij elkaar gespaard hebben.
Geld is niet mijn dreefveer. Voorkomen van ergernis wel, en nu ben ik kapitein op mijn eigen schip.
In dit draadje komen me teveel aannemersverhalen voorbij tot aan rechtszaken toe. Ik wilde dit keer ook met een aannemer bouwen maar raakte tijdens het offertetraject al tè veel geïrriteerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
Mud.Starrr schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:56:
[...]

Nouja dat is uiteindelijk ook de reden voor ons.
Die kostbare tijd die ik aan iets anders wil besteden dan werken. Alleen ik kijk ik er op een andere manier naar, en wat verder in de toekomst.

Ik kon het ook prima uitbesteden, maar dan wel de rest van ons leven minstens een van ons fulltime en de ander parttime werken voor een hypotheek.

Of zoals nu grotendeels van de overwaarde van de vorige woning, en eigen geld, en dus nauwelijks een hypotheek, en dus beide 3 a 4 dagen werken in de week.
Als ik daarvoor een paar jaar keihard moet werken naast mn onderneming, dan heb ik dat er echt wel voor over.

3 kinderen zal vast wat meer vragen dan 1.
Maar je hoeft kinderen niet in de watten te leggen, ze kunnen zich over het algemeen heel goed zelf redden en vermaken als je ze dat aanleert en duidelijk bent.
Maar tegenwoordig zie ik veel slap gedrag van ouders met hangende en jengelende kinderen, als ze even niet op hun schermpje mogen.
Opvoeding is key, wil je zoiets ondernemen.
Mijn buren doen hetzelfde als mij, ook met 3 kinderen, en zo ken ik er intussen wel meer. Kinderen kunnen echt heel veel zelf.

Wat je denk ik niet begrijpt uit mijn verhaal, is volgens mij het volgende:

Ik heb een eigen onderneming waar ik tot vorig jaar 60+ uur per week in had zitten, waar ik de bouw van het tinyhouse nog naast deed, en dat met een klein gezin.
Ja keihard werken dus, en nee dat houd je geen 3-4 jaar vol.

Maar hier zit de crux, sinds we in het tiny house wonen hoeft dat dus niet meer.
Want de vorige woning is verkocht, en nu hebben we erg lage vaste lasten met amper een hypotheek.
Daar zit voor ons het grote geheim van de tijd voor dit alles hebben.
Ik werk nog maar gemiddeld 4 dagen (al schommelt dit bij mij dus per periode) en mijn vrouw werkt nog maar 3 dagen.

En zo doen de meeste mensen die ik intussen heb ontmoet die iets vergelijkbaars doen.
Ze zorgen voor een goedkoop, tijdelijk onderkomen, liefst op hetzelfde kavel.
Waardoor ze minder kunnen gaan werken.
En bouwen in die vrijgekomen tijd, plus zo veel mogelijk vrije tijd, hun woning.

De meeste doen dat iets primitiever dan een goed geïsoleerd tinyhouse. Maar voor ons was dat wel een must, en uiteindelijk kunnen we dat nog verhuren ook. Kost alleen wat meer tijd nog.
Anderen kiezen ervoor om in een bouwkeet of zelfs stacaravan te wonen voor een lange periode.

Zodra de woning klaar is, na een aantal jaar. Hebben wij heel veel vrije tijd. Meer vrije dagen dan werkdagen zelfs. En daar heb ik nu wat harder werken en kleiner wonen wel voor over.

Nogmaals het is echt willen, durfen, en prioriteiten stellen. Niet voor iedereen weggelegd. Maar simpel zeggen bij ons is het niet mogelijk, dat geloof ik niet 1,2,3. Het is gewoon heel anders leven, ander keuzes durven maken.

En qua kunnen, het is geen rocket-science, en zelfs een paar goede cursussen volgen, zoals mijn buurman, die net zn snelcursus electricien heeft afgerond bijvoorbeeld, is ook een mogelijkheid, als je wat minder ervaring hebt. Kost in verhouding een fractie van een huis laten bouwen.

Om een idee te geven, wij hebben 1900m2 grond.
Hebben een tiny van 55m2 gebouwd en de woning is uiteindelijk 260m2 plus een kantoor/fotostudio van 35m2 eraan.

Dit alles kost na verwachting minder dan €4ton en wat bloed zweet en tranen 😜
Ik snap je heel goed en nogmaals, respect voor je keuze en mooi dat het werkt.

Maar beetje jammer dat zelfs mijn opvoeding stijl in twijfel wordt getrokken... Wij hebben ooit ook andere keuzes gemaakt, waardoor we nu een (hele) goede baan hebben en met 4 dagen werken een heel mooi huis hebben kunnen laten bouwen. Zonder daarvoor een paar jaar 80+u in de week te werken en met nu al veel vrije tijd.

Beetje nutteloze discussie aan het worden zo. Ja het is zeker mogelijk, maar die keuze/noodzaak hangt van zoveel omstandigheden af dat dit voor iedereen anders uitvalt. Voor ons was/is het dus niet nodig om zelf te bouwen om een (financieel) comfortabel leven te leiden.
Conrado schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:58:
[...]

Geld is niet mijn dreefveer. Voorkomen van ergernis wel, en nu ben ik kapitein op mijn eigen schip.
In dit draadje komen me6 teveel aannemersverhalen voorbij tot aan rechtszaken toe. Ik wilde dit keer ook met een aannemer bouwen maar raakte tijdens het offertetraject al tè veel geïrriteerd.
Snap ik ook helemaal, maar dan hebben wij geluk gehad met de aannemer. Weinig problemen gehad en ze waren altijd behoorlijk flexibel.

Zoals gezegd, wie weet als we over 10 jaar weer iets willen bouwen dat we het voor een deel zelf doen. Staan we zeker voor open, maar nu eerst genieten van ons huis ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:25
Of je ervoor kiest om zelfstandig je hele huis te bouwen of zelf de bouwbegeleiding op je te nemen of alles uit te besteden is een keuze die iedereen voor zich zou moeten maken en er zijn ook echt situaties waarin je gezin'ssituatie zeker het complete huis bouwen misschien niet mogelijk maakt.

Ik ben samen met mijn partner nog geen 30 en we hebben ook nog geen kinderen. Wij hebben voor de tussenweg gekozen om het huis Casco op te laten leveren en de afbouw grotendeels zelf uit te voeren of zelf te regelen. Nou hebben we weinig laten doen maar nog zijn er zaken zoals de installatie van de WP waarbij we nog steeds met de installatie partij in conclaaf zijn over dat er zaken niet goed gedaan zijn. Alleen al het idee dat je zelf je eigen keuzes maakt en zelf bepaald hoe en wat er gebeurd zonder te horen: "nee dat kan niet, nee zo doen we dat nooit. Dat gaat wel extra kosten." etc. is gewoon een verademing. Het scheelt misschien dat mijn ouders zelf ook altijd betrokken geweest zijn bij de bouw van hun huizen waardoor er veel kennis op de achterbank zit wat het wel wat vertrouwder maakt. En eerlijk was voor ons het geld wat je ermee bespaard toch echt wel de drijvende veer om het te doen. We zijn fulltime blijven werken maar hebben er alle vrije dagen voor opgenomen en de weekenden door geklust, dan spaar je gewoon door en bespaar je tegelijkertijd.

Door de ervaring krijg je ook zelf vertrouwen en gaan we begin volgend jaar zelfstandig de garage bouwen. Wel van HSB omdat dat toch iets makkelijker is om echt zelfstandig te doen maar we hebben er zeker zin in.

Nou moet ik zeggen dat ik denk ik met 3 kids er niet aan was begonnen. Dan had ik goed gekeken naar waar het meeste geld te besparen was geweest en hadden we dat misschien dan nog zelf gedaan maar was ik een stuk kritischer geweest op wat je zelf kan doen. Dan zit je misschien in een levensfase waarin je een andere keuze maakt en dat is prima. Wie weet als de kids ouder zijn dat het klusvirus je evengoed wel pakt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

kepler schreef op woensdag 27 december 2023 @ 02:18:
[...]

Ik snap je heel goed en nogmaals, respect voor je keuze en mooi dat het werkt.

Maar beetje jammer dat zelfs mijn opvoeding stijl in twijfel wordt getrokken... Wij hebben ooit ook andere keuzes gemaakt, waardoor we nu een (hele) goede baan hebben en met 4 dagen werken een heel mooi huis hebben kunnen laten bouwen. Zonder daarvoor een paar jaar 80+u in de week te werken en met nu al veel vrije tijd.

Beetje nutteloze discussie aan het worden zo. Ja het is zeker mogelijk, maar die keuze/noodzaak hangt van zoveel omstandigheden af dat dit voor iedereen anders uitvalt. Voor ons was/is het dus niet nodig om zelf te bouwen om een (financieel) comfortabel leven te leiden.

[...]

Snap ik ook helemaal, maar dan hebben wij geluk gehad met de aannemer. Weinig problemen gehad en ze waren altijd behoorlijk flexibel.

Zoals gezegd, wie weet als we over 10 jaar weer iets willen bouwen dat we het voor een deel zelf doen. Staan we zeker voor open, maar nu eerst genieten van ons huis ;)
Kijk nu zeg je heel wat anders, precies wat ik steeds zeg, het is een keuze, je moet het willen.
Ervoor zei je steeds ‘het is bij ons niet mogelijk omdat…’
En dat wou ik aangeven, dat veel mensen dat zeggen, maar dat het gewoon een keuze is die voor veel mensen wel gewoon mogelijk is. Alleen je moet er wel wat voor doen ja.

Over jou opvoeding maak ik geen oordeel, ik geef alleen aan dat opvoeding een erg belangrijk aspect is als je zoiets wilt doen met kinderen. En dat ik veel mensen zie die hun kinderen zo opvoeden waardoor ze veel aandacht vergen. Dat kan in zo’n situatie niet.

Prima dat jullie een andere keuze hebben gemaakt. Daar staat iedereen vrij in natuurlijk, en niet iedereen wil hetzelfde of heeft zoiets ervoor over of vind het nodig.

Maar ik, en ik denk Conrado wilden vooral aangeven dat veel mensen meteen roepen ‘kan ik niet’, en dat dat in Nederland vooral de standaard instelling lijkt te zijn van veel mensen. En dat is in sommige gevallen jammer.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Ik ben me al even aan het verlekkeren op de website van GHB, maar we zijn nog niet zover dat ik daar aan tafel wil zitten.

Als ik de bouw configureer lijkt het er op dat ik voor 400-450k een leuke vrijstaande woning zou kunnen laten bouwen (700~800 m3).

Mijn vraag is wat komt daar in de praktijk nog bij aan logische opties die je niet op de website ziet? Ik ga uit van hun standaard maten en indeling zoals voorgesteld op de website maar denk dan aan dingen als een buitenkraan, leiding werk, andere deuren etc.

Zaken als keuken, badkamer, tuin en zonnepanelen zie ik er los van dat is een los budget die ik zelf beter kan inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-04 09:31
FFF schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:00:
Ik ben me al even aan het verlekkeren op de website van GHB, maar we zijn nog niet zover dat ik daar aan tafel wil zitten.

Als ik de bouw configureer lijkt het er op dat ik voor 400-450k een leuke vrijstaande woning zou kunnen laten bouwen (700~800 m3).

Mijn vraag is wat komt daar in de praktijk nog bij aan logische opties die je niet op de website ziet? Ik ga uit van hun standaard maten en indeling zoals voorgesteld op de website maar denk dan aan dingen als een buitenkraan, leiding werk, andere deuren etc.

Zaken als keuken, badkamer, tuin en zonnepanelen zie ik er los van dat is een los budget die ik zelf beter kan inschatten.
Wij hebben destijds gekeken voor de GL4-woning casco, dit zat casco zonder opties op 230K. Na wat standaard luxere opties (gevelsteen, hardstenen dorpels, terugliggende voeg, fundatie en een extra deur) kwam hier al snel een kleine 50K bij. Als je voor afbouw gaat, gaat dit nog veel harder, met name meer elektra schijnt er flink in te hakken bij GHB.

GHB heeft een heel erg toegankelijk concept waardoor mensen snel met hen in contact komen. Ik zou iedereen aanraden om ook met lokale aannemers en een architect te praten.

[ Voor 7% gewijzigd door jan011 op 27-12-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-04 18:22

Heb je een al een kavel? of een optie als dat nog kan tegenwoordig.
Zelf keek ik eerst bij de catalogus bouwers, maar dat werd het niet, vervolgens in de buurt rond gekeken naar aannemers uit de buurt die dáár aan het bouwen waren, zie je gelijk wat ze er van maken/ bakken.
Al snel één gevonden die mijn huis 3 jaar geleden heeft gebouwd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-04 21:15
whipcheck schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:30:
[...]

We hebben al een eerste gesprek bij selekthuis gehad, de verkoper schatte het huis (zelfde m3s gebaseerd op model breithorn) ook op 550k in. Redelijk soortgelijke prijzen dus, we wachten de officiële offerte even af. Stelpost fundering bij
Selekthuis was zelfs hoger 25k VS 20k.

Bij ghb is het een 53 en bij selekthuis een 55 graden kap.

De opties drijven de prijs op maar zorgen ook voor de wow factor.

We hebben ook een offerte van allure bouw gehad, deze was 700k voor ~1000m3. Dit was wel een ander type huis, hier zijn we op afgehaakt.
Ah, bij ons zat de Breithorn op € 488k maar al wel met een berg opties zoals HR+++, andere trappen, alleen zonder zonnepanelen en badkamer.
Allurebouw zijn wij niet geweest, had al gehoord dat deze vrij prijzig zijn, wel leuk dat ze van veel woningen de werkelijke bouwtekening op de site hebben staan.

De fundering was bij ons bij Selekthuis iets goedkoper dan GHB, maar nog steeds een stuk duurder dan de lokale aannemer.
Conrado schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 00:14:
[...]

Ik blijf schrikken van dit soort prijzen….

Mijn huis bouw ik met een groep ZZP’ers en wat onderaannemers in eigen beheer voor echt een ander soort budget. Zakelijk heb ik niets met bouwen te maken.
Ik weet het, het kost veel vrije tijd en energie, maar is ook gewoon geweldig om te doen.
Mja, dat heb ik bij het keuken topic als ik daar de prijzen voorbij zie komen.
Een eigen huis bouwen lijkt me ook geweldig maar daar heb ik simpelweg geen tijd voor.
Daarom laten we het huis bouwen, en alle laatste afwerkingen gaan we zelf doen, als interieurbouwer zijnde lukt dat vaak netter als timmermannen. :P

Scroll een stukje naar boven, daarin heb ik wat verschillende posten uitgelegd hoe groot het prijsverschil is.
Ons is het jammer genoeg een beetje tegengevallen wat er nog allemaal bij kwam, de teller ging hard lopen toen de hark erbij werd gepakt.

[ Voor 21% gewijzigd door FabianGTI op 27-12-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Bedankt voor de reacties. Ik ben me echt nog aan het oriënteren dus heb nog geen kavel.

Het lijkt er op dat je voor 400-450k best wat kan bouwen en daarmee is het misschien een interessantere optie dan bestaande bouw kopen of een project instappen. Het nadeel van de projecten is dat huizen vaak relatief smal zijn en ook het tijdschema niet echt duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
FFF schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:03:
Bedankt voor de reacties. Ik ben me echt nog aan het oriënteren dus heb nog geen kavel.

Het lijkt er op dat je voor 400-450k best wat kan bouwen en daarmee is het misschien een interessantere optie dan bestaande bouw kopen of een project instappen. Het nadeel van de projecten is dat huizen vaak relatief smal zijn en ook het tijdschema niet echt duidelijk is.
is dat met of zonder grond?
Wij doen zelfbouw, waarbij we alleen een metselaar en timmerman erbij hebben gehaald, en wij zitten op 450K (640m³) inclusief grond. wel hebben we gekozen voor redelijk "dure" opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

jan011 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:16:
[...]

is dat met of zonder grond?
Wij doen zelfbouw, waarbij we alleen een metselaar en timmerman erbij hebben gehaald, en wij zitten op 450K (640m³) inclusief grond. wel hebben we gekozen voor redelijk "dure" opties.
Dat is zonder grond, ik reken globaal:
- 400k huis
- 250k grond
- 100k aankleding huis en tuin

Als ik binnen die budgetten blijf heb ik het idee dat ik een heel mooie prijs/kwaliteit heb voor stedelijk gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
FFF schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:25:
[...]

- 400k huis
- 250k grond

Als ik binnen die budgetten blijf heb ik het idee dat ik een heel mooie prijs/kwaliteit heb voor stedelijk gebied.
Ik denk dat je hier een heel eind mee komt. Afhankelijk van de afwerking enzovoort. Je kunt het zo gek maken als je wilt.

Houd er wel rekening mee dat er legeskosten, nuts enzovoort nog bij komen. Bij ons zijn de vergunningskosten €12.000 :'( voor 640m³, maar dat is per gemeente verschillend.

Die €12.000 ga ik overigens wel nog tegen in bezwaar. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Mud.Starrr schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:43:
[...]

Kijk nu zeg je heel wat anders, precies wat ik steeds zeg, het is een keuze, je moet het willen.
Ervoor zei je steeds ‘het is bij ons niet mogelijk omdat…’
En dat wou ik aangeven, dat veel mensen dat zeggen, maar dat het gewoon een keuze is die voor veel mensen wel gewoon mogelijk is. Alleen je moet er wel wat voor doen ja.

Over jou opvoeding maak ik geen oordeel, ik geef alleen aan dat opvoeding een erg belangrijk aspect is als je zoiets wilt doen met kinderen. En dat ik veel mensen zie die hun kinderen zo opvoeden waardoor ze veel aandacht vergen. Dat kan in zo’n situatie niet.

Prima dat jullie een andere keuze hebben gemaakt. Daar staat iedereen vrij in natuurlijk, en niet iedereen wil hetzelfde of heeft zoiets ervoor over of vind het nodig.

Maar ik, en ik denk Conrado wilden vooral aangeven dat veel mensen meteen roepen ‘kan ik niet’, en dat dat in Nederland vooral de standaard instelling lijkt te zijn van veel mensen. En dat is in sommige gevallen jammer.
Ja ok, theoretisch hadden we een keuze. Maar met een kind van 4, 2 en 0 (plus toevallig nog een reorganisatie en nieuwe baan), is dat een onmogelijke keuze voor die tijd. Kinderen van die leeftijd hebben gewoon aandacht nodig, ze gaan niet zelf hun luier verschonen, of zelf naar de zwemles.

Ik ben het met je eens dat mensen (te) snel roepen dat iets niet kan, maar je moet ook begrijpen dat veel mensen het echt niet lukt om werkweken van 80u te maken voor paar jaar. Zo gek is dat niet :D . Het is gewoon bijzonder om zelf je eigen huis te bouwen, en ik vind het niet gek dat veel mensen die keuze niet maken.

Zoals gezegd, ik neem je tips ter harte en als we over 10-15 jaar opnieuw gaan bouwen dan kunnen we zomaar een andere keus maken. En kunnen de kinderen gewoon meehelpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
- 400k huis
- 250k grond

Het hangt er heel erg vanaf waar je wilt gaan bouwen, maar hier (regio Arnhem) wordt dat een klein huisje op een klein kaveltje ben ik bang...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:10
Even een heel concrete detail vraag: we zitten nu in de fase van de afbouw en afmontage van de installaties. Eind vorige week zijn er door de aannemer 2 bouwkacheltjes (soort van straalkacheltjes) geplaatst die beiden op halve kracht (1500W) werken (1 op de bgg 1 in de badkamer op de 1e verdieping). Ik heb zelf een paar eenvoudige temperatuur/vochtmeters geplaatst die redelijk lijken te functioneren, al zullen de absolute waardes geen waarheid zijn kan ik in ieder geval de temperatuur volgen. Er is op de 1e verdieping een raam open gezet om het vocht wat te kunnen laten ontsnappen.

Ik zie dat de temperatuur niet heel erg meer omhoog gaat (schommelt vandaag zo tussen de 11 en 13 graden in de ruimtes waar de kachel staan. Het idee is om zo het vocht wat uit de woning te krijgen. Ik vraag me af of dit erg effectief is: ik zie de luchtvochtigheid de laatste dagen oplopen (tot boven de 90%, wellicht doordat de temperatuur iets omhoog gaat en er vocht uit de vloer (ca. 2 weken geleden gegoten) en wanden (ca. 2 maanden geleden gestuct) komt. Ook helpt het weer niet mee natuurlijk. Ik zie in enkele (niet verwarmde) ruimtes condens op de binnenkant van de ramen staan (triple glas).

Zou het niet veel effectiever zijn om een bouwdroger te plaatsen, het energieverbruik is vergelijkbaar, alleen moet het water regelmatig afgevoerd worden (wat we zelf kunnen doen). Ik denk dat ik dit ga voorstellen aan de aannemer (die ik wellicht nog wel kan bereiken, is een kleinere lokale partij). Of zijn er nog redenen dat een kacheltje toch beter werkt? Kun je ook 'te snel' drogen? Na de vakantie zal ergens half januari de buiten-unit van de warmtepomp aangesloten worden, waarna een "opstook protocol" gevolgd zal gaan worden.

We mogen wellicht eind januari al de woning in om (al vóór de eindoplevering) aan de slag te gaan met wand- ('scan') en vloer-bekleding (PVC), maar ik vrees een beetje dat dat wellicht nog niet gaat lukken vanwege het aanwezige vocht in de woning (bij mijn vorige woning was de stukadoor na oplevering begonnen waarna het stucwerk spontaan van de muren afviel vanwege te veel vocht, en ik nog 4 weken een bouwdroger er in heb gehad alvorens het voldoende droog was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Batilan schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:06:
Even een heel concrete detail vraag: we zitten nu in de fase van de afbouw en afmontage van de installaties. Eind vorige week zijn er door de aannemer 2 bouwkacheltjes (soort van straalkacheltjes) geplaatst die beiden op halve kracht (1500W) werken (1 op de bgg 1 in de badkamer op de 1e verdieping). Ik heb zelf een paar eenvoudige temperatuur/vochtmeters geplaatst die redelijk lijken te functioneren, al zullen de absolute waardes geen waarheid zijn kan ik in ieder geval de temperatuur volgen. Er is op de 1e verdieping een raam open gezet om het vocht wat te kunnen laten ontsnappen.

Ik zie dat de temperatuur niet heel erg meer omhoog gaat (schommelt vandaag zo tussen de 11 en 13 graden in de ruimtes waar de kachel staan. Het idee is om zo het vocht wat uit de woning te krijgen. Ik vraag me af of dit erg effectief is: ik zie de luchtvochtigheid de laatste dagen oplopen (tot boven de 90%, wellicht doordat de temperatuur iets omhoog gaat en er vocht uit de vloer (ca. 2 weken geleden gegoten) en wanden (ca. 2 maanden geleden gestuct) komt. Ook helpt het weer niet mee natuurlijk. Ik zie in enkele (niet verwarmde) ruimtes condens op de binnenkant van de ramen staan (triple glas).

Zou het niet veel effectiever zijn om een bouwdroger te plaatsen, het energieverbruik is vergelijkbaar, alleen moet het water regelmatig afgevoerd worden (wat we zelf kunnen doen). Ik denk dat ik dit ga voorstellen aan de aannemer (die ik wellicht nog wel kan bereiken, is een kleinere lokale partij). Of zijn er nog redenen dat een kacheltje toch beter werkt? Kun je ook 'te snel' drogen? Na de vakantie zal ergens half januari de buiten-unit van de warmtepomp aangesloten worden, waarna een "opstook protocol" gevolgd zal gaan worden.

We mogen wellicht eind januari al de woning in om (al vóór de eindoplevering) aan de slag te gaan met wand- ('scan') en vloer-bekleding (PVC), maar ik vrees een beetje dat dat wellicht nog niet gaat lukken vanwege het aanwezige vocht in de woning (bij mijn vorige woning was de stukadoor na oplevering begonnen waarna het stucwerk spontaan van de muren afviel vanwege te veel vocht, en ik nog 4 weken een bouwdroger er in heb gehad alvorens het voldoende droog was).
Met alleen verwarmen krijg je het vocht er niet zo makkelijk uit. Ventileren is al effectiever.
Ik zou zeker voor een bouwdroger gaan.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
Batilan schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:06:

Bouwdroger is veel effectiever. Vergeet dan ook geen grote ventilator te huren (of kopen via marktplaats, dat kan echt goedkoper zijn), of rekening te houden dat je hem vaker moet verplaatsen zodat hij anders alleen stilstaande lucht aan het steeds droger maken is.

Wij hadden er grote specie kuib er naast staan en die leegde we dan af en toe.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-04 19:26
Wij hebben kavel van ongeveer 450 vierkante meter gekocht en samen met een architect een ontwerp gemaakt. Graag hoor ik wat jullie ervan vinden en of jullie evt dingen anders zouden hebben gedaan.

Wij waren niet helemaal vrij in het ontwerp overigens, vanuit de gemeente zijn er een aantal eisen gesteld zoals bijvoorbeeld een zadeldak met dakpannen en de gevelbekleding moet van bakstenen zijn. Daarnaast is de kavel ook niet heel groot. De kavel is maar 13 meter breed en het hoofdgebouw moet 3 meter uit de erfgrens worden gebouwd. Dat leverde wel wat uitdagingen op maar uiteindelijk zijn we zeer tevreden met het ontwerp.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:12
Oranje Banaan schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:27:
Wij hebben kavel van ongeveer 450 vierkante meter gekocht en samen met een architect een ontwerp gemaakt. Graag hoor ik wat jullie ervan vinden en of jullie evt dingen anders zouden hebben gedaan.

Wij waren niet helemaal vrij in het ontwerp overigens, vanuit de gemeente zijn er een aantal eisen gesteld zoals bijvoorbeeld een zadeldak met dakpannen en de gevelbekleding moet van bakstenen zijn. Daarnaast is de kavel ook niet heel groot. De kavel is maar 13 meter breed en het hoofdgebouw moet 3 meter uit de erfgrens worden gebouwd. Dat leverde wel wat uitdagingen op maar uiteindelijk zijn we zeer tevreden met het ontwerp.

***members only***
Kijk goed naar wat je buren doen en pas daar je ontwerp op aan :) Nu heb je een huis in de volledige leegte (op de plaatjes hierboven), maar dat zal in de praktijk mogelijk anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Wij hebben kavel van ongeveer 450 vierkante meter gekocht en samen met een architect een ontwerp gemaakt. Graag hoor ik wat jullie ervan vinden
Mooi ontwerp!

Het is mooi om te zien hoe alles een plek heeft gekregen in een compacte vorm. Goed om te zien dat de architect aan een ruime leidingkoker gedacht heeft, dat zien we helaas nog wel’es anders. Let wel op de afwerking want op zolder komt deze in de dakkapel uit.

Voor mij zou vooral de trap een punt van aandacht zijn. Deze steekt nu ver naar binnen toe. Daarbij komt dat je op de 1e verdieping om de trap heen moet naar de tweede verdieping. Dat levert die ‘lege’ ruimte tussen trap en ouder slaapkamer op, en dat vind ik zonde.
Zij verschillende oplossingen voor mogelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler

***members only***
Mooi huis! Is 8m2 voor technische ruimte en bijkeuken genoeg? Ga je daar ook nog wassen/drogen? Want dan hou je weinig ruimte over namelijk.

Wij hebben een ruimte van 7m2 als technische ruimte en wasruimte, maar dat staat behoorlijk vol met apparatuur. Genoeg ruimte om te wassen, maar extra opslag zou puzzelen worden.

• jan011
Wij zijn nog een beetje aan het twijfelen over de keuken opstelling.

Dit is onze eerste opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSYq1NsdTVNWcWlZ9DDgk6h-v3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JFNyd3Pn9vD557cgRLN4smV5.png?f=fotoalbum_large

over deze opstelling twijfelen we nu. Naar mijn mening is deze minder praktisch.
Achter de eettafel willen we dan een koffie hoekje maken, relatief weinig ruimte daar achter. En de deur naar de garage is dan ook niet zo praktisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGoPjn2-UUAMdDS1ienHG7mWa-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RRvcDPsgZHzFHT1ijdMHN9zQ.jpg?f=user_large

Misschien heeft een van jullie nog een goed idee??

[ Voor 93% gewijzigd door jan011 op 28-12-2023 08:09 ]

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-04 19:26
Deleon78 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:57:
[...]

Kijk goed naar wat je buren doen en pas daar je ontwerp op aan :) Nu heb je een huis in de volledige leegte (op de plaatjes hierboven), maar dat zal in de praktijk mogelijk anders zijn.
Een kant is nog onduidelijk wat daar komt, andere kant is redelijk in overeenstemming :) Komt ook omdat de gemeente redelijk wat eisen stelt. Ook hoe het huis gepositioneert is.
Conrado schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:31:
[...]

Mooi ontwerp!

Het is mooi om te zien hoe alles een plek heeft gekregen in een compacte vorm. Goed om te zien dat de architect aan een ruime leidingkoker gedacht heeft, dat zien we helaas nog wel’es anders. Let wel op de afwerking want op zolder komt deze in de dakkapel uit.
Thanks! Ja het dakkapel wordt in dat stuk waarschijnlijk voorzien van een blindplaat op dat stuk, of iets van folie tegen het raam zodat je niet de binnenkant ziet. Even kijken wat er het mooiste uitziet.
Conrado schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:31:

Voor mij zou vooral de trap een punt van aandacht zijn. Deze steekt nu ver naar binnen toe. Daarbij komt dat je op de 1e verdieping om de trap heen moet naar de tweede verdieping. Dat levert die ‘lege’ ruimte tussen trap en ouder slaapkamer op, en dat vind ik zonde.
Zij verschillende oplossingen voor mogelijk :)
Trap was een lastig punt ja. De trap begint op de begane vloer nu al twee treden voor de kwartslag draai. Deden we dit niet dan zou de badkamer boven weer te smal worden. Ben wel benieuwd naar wat voor oplossingen jij ziet voor de trap naar zolder :)
kepler schreef op donderdag 28 december 2023 @ 07:27:
[...]

Mooi huis! Is 8m2 voor technische ruimte en bijkeuken genoeg? Ga je daar ook nog wassen/drogen? Want dan hou je weinig ruimte over namelijk.

Wij hebben een ruimte van 7m2 als technische ruimte en wasruimte, maar dat staat behoorlijk vol met apparatuur. Genoeg ruimte om te wassen, maar extra opslag zou puzzelen worden.
Thanks! Als het goed is alleen wassen/drogen en wat opslagruimte. Op Zolder is er ook nog een (kleine) technische ruimte voor apparatuur.

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-04 20:22
jan011 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:04:

[Afbeelding]

over deze opstelling twijfelen we nu. Naar mijn mening is deze minder praktisch.
Achter de eettafel willen we dan een koffie hoekje maken, relatief weinig ruimte daar achter. En de deur naar de garage is dan ook niet zo praktisch.
[Afbeelding]

Excuse my bad paint skills maar misschien is dit een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGLDGPaLA2mckwT5CyFf06wuKmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaAWtarv1Iuz6IixVbmfB0hu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het altijd zo zonde als die grote ruimte bij de entree niet gebruikt wordt in een huis met een u-indeling.

• jan011
Dengra schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:33:
[...]

[Afbeelding]

Ik vind het altijd zo zonde als die grote ruimte bij de entree niet gebruikt wordt in een huis met een u-indeling.
Hartelijk dank voor je feedback. Bij de eerste opstelling zal hier inderdaad de eettafel komen te staan. Jij hebt alleen de kasten wand naar de andere muur gehaald, dan wordt de doorloop daar vrij smal (850mm blijft dan nog over).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:55
Dengra schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:33:
[...]

[Afbeelding]

@jan011

Het is echt verschrikkelijk irritant als je om een eiland heen moet lopen naar buiten toe.

Eigenlijk is het eiland aan de tuinkant ook totaal nutteloos.

Wij hebben een eiland, en we merken dat met feestjes rondom het eiland gestaan word.
Dus het is fijn als de ene zijde van het eiland de keuken kant is, en de andere zijde aan de eet/woonkamer grenst. (mensen gaan sowieso altijd in de keuken staan)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je keukeneiland staat verkeerd om, koken en spoelen wil je echt aan dezelfde kant houden als de kastenwand. Daarin zit je koelkast en oven, en het is onwenselijk die uit je driehoek te halen.

Je kan overwegen de kastenwand door te trekken tot het raam in de zijwand,
En je eiland te verplaatsen naar het middelste deel bij de hal.

Zo heb je zowel voor als achter een grote ruimte.
Achter een mooie grote eetkamer, waar je ook bijvoorbeeld makkelijk nog een extra lange kersttafel kunt maken.

• Aurum
FRANQ schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:23:
[...]

@jan011

Het is echt verschrikkelijk irritant als je om een eiland heen moet lopen naar buiten toe.

Eigenlijk is het eiland aan de tuinkant ook totaal nutteloos.

Wij hebben een eiland, en we merken dat met feestjes rondom het eiland gestaan word.
Dus het is fijn als de ene zijde van het eiland de keuken kant is, en de andere zijde aan de eet/woonkamer grenst. (mensen gaan sowieso altijd in de keuken staan)
Dit is jou mening en geen waarheid. Ik vind het heerlijk dat mijn eiland richting de tuin staat en dat als ik sta te koken dat ik mijn achtertuin kan zien. In de zomer heerlijk de openslaande deuren open en sta zo in de keuken voor een bakkie koffie te halen.

Sowieso alles wat je zegt is gebaseerd op jou ervaring met mensen en feestjes. Wij zitten met verjaardagen altijd in de woonkamer. (mensen gaan dus sowieso altijd in de woonkamer zitten :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

- 400k huis
- 250k grond

Daar kom je inderdaad een heel eind mee, maar die kavel zien te krijgen is een grotere uitdaging, daar zijn wij nu 3 jaar mee bezig geweest. :/

Voor je serieuze gesprekken wil met aannemers moet je wel een optie hebben op een kavel, zonder kavel is zo'n gesprek echt kansloos en zonde van je tijd. :P

@Oranje Banaan , goed gelukt dat ontwerp, wij hebben 'dezelfde' uitdaging, echter is onze kavel 14 meter breed en mogen we aan één zijde op de perceelgrens en de andere zijde met de berging op de perceelgrens bouwen.
Ons ontwerp kan ik nog steeds niet showen. :/

@jan011 Ik persoonlijk vind je tweede plaatje een leukere indeling maar ik ben qua indeling nou niet bepaald de maatstaaf, wij gaan redelijk overal tegenin en gaan zelfs de keuken aan de voorzijde van de woning plaatsen in plaats van aan de tuinkant, hoe barbaars is dát tegenwoordig. :+

• Jasperv90
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:15

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Persoonlijk zou ik hier eerder voor tekening 2 gaan en dan de kastenwand bij het kookeiland groter maken.
Tekening 2 heeft een betere doorloop. Bij tekening 1 moet je er altijd omheen.
Daarbij zou ik het koken en spoelen aan de andere kant van het eiland plaatsen. Dus aan de kant van de kastenwand. En dan het eiland lager doortrekken dat je een "grote" eettafel aan het eiland hebt richting de woonkamer.

Een totaal ander idee is om de keuken in het midden te doen en een grote eettafel (6 a 8 persoons) bij de tuin zoals @FRANQ ook al aangeeft

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:55
Aurum schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:28:
[...]

Dit is jou mening en geen waarheid. Ik vind het heerlijk dat mijn eiland richting de tuin staat en dat als ik sta te koken dat ik mijn achtertuin kan zien. In de zomer heerlijk de openslaande deuren open en sta zo in de keuken voor een bakkie koffie te halen.

Sowieso alles wat je zegt is gebaseerd op jou ervaring met mensen en feestjes. Wij zitten met verjaardagen altijd in de woonkamer. (mensen gaan dus sowieso altijd in de woonkamer zitten :X )
Ok, het is mijn mening.
Je hoeft je niet aangevallen te voelen daardoor.

Ik vind zelf een eiland voor een buitendeur, die je looproute onderbreekt onhandig.

Als je hem rechts houd waar jan de eettafel getekend heeft, daar zou ik het snappen.
Maar dat is denk ik te smal voor een eiland, en er omheen te kunnen lopen.

Wij hebben vaak dermate grote gezelschappen met verjaardagen dat niet iedereen in de woonkamer past.
Dus het staat/zit door de hele benedenverdieping heen. (30+ man, ik kan er ongeveer 10 comfortabel kwijt in de woonkamer.)
Dat ik zeg dat mensen vaak in de keuken staan is mijn ervaring van verjaardagen bij vele anderen.
De keuken daar komt het eten en drinken vandaan, en iedereen staat daar graag dichtbij.

Het is met een eiland extra gezellig omdat je rondom het eiland staat te kletsen, je je glas makkelijk kwijt kunt en overal eten staat.

@jan011

Nog 2 ideetjes.
Rode streep zou optioneel een muur kunnen zijn waardoor je nog een hele extra hoek in je woonkamer krijgt.
Voor een 2e zitje met haard of juist de tv (die je dan bij de andere zitplek niet doet)
(of een studeer/speelplek voor de kids)

Het eiland heb ik omlaag getrokken zodat er in de eetkamer meer ruimte is.
Zoals gezegd bijvoorbeeld voor een extra lange kersttafel.
De kastenwand verlengd zodat oven en koelkast bij het eiland zit, en daardoor ontstaat er wel teveel kastruimte maar dat kan je weer benutten voor andere zaken.

De tafel in de eethoek los zetten van de muur oogt ruimer. Ook kan de achterste ook makkelijk opstaan van tafel zonder achter de buurman langs te wurmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M55QuUw4aKVa_97O0i9qlt7n5Gs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NSelFXVoOdjaeUCEr6YoHKh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vk2s4RaypOMuyu-kKkV8mnBDU6M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2L5TwUThcqUk5VC9jC06SJd3.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 28-12-2023 10:55 ]

• jan011
Super bedankt voor het meedenken. De doorloop naar de tuin is inderdaad iets waar we niet bij stil hebben gestaan. Ik ben zelf ook nog aan het knutselen geweest. De tafel die er nu getekend is, heeft de afmetingen van onze huidige tafel, dat is dan weer handig meegenomen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FX26MsaNLi04UDDVzLbN7WLn0xA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmUXYf9ZrfNWTPl0FnkwnxnC.jpg?f=fotoalbum_large

@FRANQ
Met dat muurtje krijg je een beetje het idee van de modelwoning van GHB; de GL6 heeft deze indeling. Wij zouden het graag open hebben, maar wat jij aangeeft: een extra muurtje geeft wel weer een extra zithoek, en het breekt de ruimte een beetje, waardoor je geen grote meubels hoeft te plaatsen.

https://www.groothuisbouw.nl/modelwoningen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 21:50

evol

hello world

Onze woning is een GL6.

Nadat door diverse redenen ons eigen bouwplan niet doorging zijn we overgegaan naar plan B: Groothuisbouw.

Vooral onder de indruk hoe snel het is neergezet. Dat was een belangrijke afweging voor ons destijds.
Dd afbouw duurt inmiddels al net zo lang als de bouw ;(

We hebben de GL6 wel aangepast naar eigen wensen.

Wij hebben gekozen voor keuken eiland achterin, woonkamer voor.

Members only:

Move along people. Nothing to see here.

• whipcheck
evol schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:32:
Onze woning is een GL6.

Nadat door diverse redenen ons eigen bouwplan niet doorging zijn we overgegaan naar plan B: Groothuisbouw.

Vooral onder de indruk hoe snel het is neergezet. Dat was een belangrijke afweging voor ons destijds.
Dd afbouw duurt inmiddels al net zo lang als de bouw ;(

We hebben de GL6 wel aangepast naar eigen wensen.

Wij hebben gekozen voor keuken eiland achterin, woonkamer voor.

***members only***
Ziet er goed uit, leuk dat wijn/koffiebarretje. Hebje de woning casco op laten leveren?

Is dat een optie, trap weglaten en zelf regelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

whipcheck schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:57:
[...]

Ziet er goed uit, leuk dat wijn/koffiebarretje. Hebje de woning casco op laten leveren?

Is dat een optie, trap weglaten en zelf regelen?
Casco+ is het eigenlijk. Kozijnen en deuren, m.u.v. buitendeuren, en de trappen hebben we eruit gelaten, omdat die niet naar wens waren.
Trappen zitten er nu eindelijk in. Verlost van de bouwtrap naar de eerste verdieping en de ladder naar zolder.
Binnendeuren komen begin volgend jaar erin.

Het installatiewerk is door Groothuisbouw gedaan. Warmtepomp, vloerverwarming, WTW, zonnepanelen zijn door hen voorzien.
Sanitair is ook in eigen beheer. Dit moet er ook grotendeels begin volgend jaar nog in.

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:57
Waar heb je de trap laten maken als ik vragen mag? Mag uiteraard ook in PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

Jannibal23 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:02:
Waar heb je de trap laten maken als ik vragen mag? Mag uiteraard ook in PB.
Stairlux heeft de trappen gedaan voor ons.
Ze komen begin volgend jaar nog terug om wat dingen af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-04 10:28
Dennepen schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:19:
[...]

Goed om te horen welkom en ziet er goed uit!
Hebben jullie de welstand al doorlopen? Ik vraag we namelijk af als je dit jaar de welstands aanvraag doet je ook voor de omgevingsvergunning volgens oude procedure in aanmerking komt ipv omgevingswet die vanaf 2024 geldt incl WKB.
Ben ook bezig met een huis, en ja alles moest rap en snel vanwege de WKB. :) Nog dit jaar indienen haha.
Welstand al doorlopen, en goedgekeurd. 1e keer afgekeurd, omdat de 1e woning te weining op de bestaande woningen leek in de straat. Wat terecht is, maar dat betekende wel minder m3 bij mij vanwege hoe het aan de voorkant zal worden. Uiteindelijk de woning nog langer gemaakt om de verloren m3 op te vangen maar koste wel geld.

Gemeente deed gelukkig ook niet lastig, met stukje landbouwgrond wat ik er bij had gekocht waar ik ook op ga bouwen. Gemeente deed gelukkig heel gemakkelijk en hielp erg goed, en dacht mee en gaf tips. Hoor altijd horror verhalen maar moet aangeven dat het hierbij heel soepeltjes verloopt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-04 22:26
Na 6 jaar geleden zelf gebouwd te hebben ben ik mij nu aan het orïenteren op een nieuw stuk bouwgrond. Mijn huidig huis is circa 200m2 groot maar heb de ambitie om nu richting het dubbele te gaan. Ik heb echter moeite met het inschatten hoe de bouwkosten afgelopen jaren ontwikkeld zijn. Helaas is de lokale gemeente nogal inhalig en vragen zij bijna 700/m2 voor de bouwgrond dus het budget van de woning komt wellicht in de knel.

Mijn begroting:
- Kelder 70m2 = 210m3. €350/m3 =73k
- Beganegrond 140m2 = 420m3. €450/m3 =189k.
- Eerste verdieping 140m2 = 350m3. €425/m3 = 151k
- Tweede verdieping 80m2 = 224m3. €400/m3 = 89k
- Garage + zadeldak 40m2 = 160m3. €450/m3 = 72k
- Overkapping aan woning 30m2 = 13k
Totaal: 586k = 425/m3 gemiddeld.
Excl. keuken, badkamer, vloer- en wandafwerking, tuin etc. Inclusief installaties.

Overige:
Noord-Brabant.
Hoogwaardige baksteen architectuur met pannendak.
Fundering op staal
Schuine kap vanaf 1e verdieping
Aluminium kozijnen met tripple glas
WTW-balansventilatie met ruimtesturing/kleppensysteem
Bodemwarmtepomp

Is dit tegenwoordig een reëel budget?
Ik kom online prefab woningen tegen die per m3 goedkoper zijn. Maar op dit forum zie ik m3 prijzen voorbij komen waar ik bang van wordt. Kan echter lastig inschatten of dit casco is of inclusief afbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 12:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
_sepulnation_ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:40:
Na 6 jaar geleden zelf gebouwd te hebben ben ik mij nu aan het orïenteren op een nieuw stuk bouwgrond. Mijn huidig huis is circa 200m2 groot maar heb de ambitie om nu richting het dubbele te gaan. Ik heb echter moeite met het inschatten hoe de bouwkosten afgelopen jaren ontwikkeld zijn. Helaas is de lokale gemeente nogal inhalig en vragen zij bijna 700/m2 voor de bouwgrond dus het budget van de woning komt wellicht in de knel.

Mijn begroting:
Totaal: 586k voor casco (incl. installaties) = 425/m3 gemiddeld.
Excl. keuken, badkamer, vloer- en wandafwerking, tuin etc.

Overige:
Noord-Brabant.
Fundering op staal
Bodemwarmtepomp

Ik kom online prefab woningen tegen die per m3 goedkoper zijn. Maar op dit forum zie ik m3 prijzen voorbij komen waar ik bang van wordt. Kan echter lastig inschatten of dit casco is of inclusief afbouw.
een hoop hangt af van je afwerking.. bv gevel materialen en gekozen architectuur (overstekken etc) je maakt (hopelijk) vooral ook een mooi en prettig huis. alleen groot is zo moeilijk niet om "goedkoop" te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epep
  • Laatst online: 10:06
Casco gaat denk ik net lukken, maar met alle installaties erbij zou ik het heel knap vinden. Als de bouw portefeuilles allemaal leeg zijn wellicht, maar nu (nog) niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Wat bedoel je precies met casco? Installaties wil je wel. Kozijnen en ramen ook. Wat blijft dan nog over t.o.v. 'normaal'? Deuren? Dekvloeren? Trappen? Vloer- en wandafwerking en tuin moet je altijd zelf doen. Vergeet ook het schilderwerk niet trouwens. Geen keuken en badkamer zou ik niet meteen casco noemen. Je lijkt ook te rekenen met een te laag aantal kuubs. Of een te hoog aantal vierkante meters. De verhouding is niet 3 (maar 3.5 of meer), als je met gebruikersoppervlakte (binnenmaat, voldoende hoogte) m2 en buitenmaat m3 en een schuin dak werkt tenminste. Ik denk dat je veel te laag zit met je budget en minimaal naar 700K gaat (afhankelijk van het echte aantal m3 dat je gaat bouwen). Tenzij je zelf veel gaat doen.

Zie ook woekele in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2" voor toelichting wat het bij ons kost en wat daar precies wel/niet bij zit.

Members only:

Ik vermoed dat jij naar 1600 kuub gaat als je aantal m2 correct is. En dat €425/kuub erg scherp zou zijn voor hoogwaardige architectuur en hoogwaardige ventilatie/isolatie/verwarmings-techniek. Als het 450/m3 wordt, zou je dan op 720K uitkomen.

[ Voor 37% gewijzigd door woekele op 30-12-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-04 22:26
woekele schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:36:
Wat bedoel je precies met casco? Installaties wil je wel. Kozijnen en ramen ook
Casco is inclusief wanden, deuren, trap etc maar zonder de stukadoor, schilder, sanitair, vloerafwerking etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
_sepulnation_ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:15:
[...]

Casco is inclusief wanden, deuren, trap etc maar zonder de stukadoor, schilder, sanitair, vloerafwerking etc.
Eeeh, dat is niet helemaal casco, casco is de ruwbouw waarbij je huis wind en waterdicht is, de wanden, binnendeuren en e+w installatie moet je dan zelf doen.

De punten die je nu benoemd is instapklaar maken van een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:46
Hier ook in Brabant gebouwd (vorig jaar) en ik denk dat je echt te laag zit qua m3 prijs...
Weet nog dat we begonnen bij de architect met 550 /m3 (dat was dus 20/21) als doel maar dat hebben we (ruim) niet gehaald.
En dat was voor de zaken zoals jij het ook bedoelt.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck

Mijn begroting:
Excl. keuken, badkamer, vloer- en wandafwerking, tuin etc. Inclusief installaties.

Overige:
Noord-Brabant.
Fundering op staal
Bodemwarmtepomp

Dat is dure bouwgrond, dan heb je het waarschijnlijk over een kavel in een villawijk in plaatsen zoals Vught/Oisterwijk.

Wij hebben 2 offertes binnen, we wachten op de derde en misschien vragen we nog een lokaal bedrijf. De eerste 2 offertes 550k en 700k voor 900-1000m3, het verschil zat voornamelijk in de afwerking.

Dit was zonder grond warmtepomp en triple glas, de bedrijven gaven aan dat triple glas relatief weinig voordeel opleverde en beter ergens anders in geïnvesteerd kon worden om te verduurzamen. 2 x gehoord dat bouwbedrijven zijn gestopt met grondwarmtepompen aan te bieden door de vele problemen, wel mogelijk maar dan moesten we extern een installateur vinden.

Als je iemand kan vinden die 400m2 kan bouwen voor dit bedrag hoor ik het graag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
whipcheck schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:22:
Dit was zonder grond warmtepomp en triple glas, de bedrijven gaven aan dat triple glas relatief weinig voordeel opleverde en beter ergens anders in geïnvesteerd kon worden om te verduurzamen.
Die bedrijven leven nog in 1995....
Een moderne woning (zoals die in dit topic worden besproken) heeft om echt comfortabel te worden gewoon het hele kwartet nodig: WTW-ventilatie, drievoudig glas, vloerverwarming en warmtepomp. Zonder één van de vier krijg je comfortklachten.
Meer info in Het grote HR +++ glas en kozijn topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Andrehj schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:54:
[...]

Die bedrijven leven nog in 1995....
Een moderne woning (zoals die in dit topic worden besproken) heeft om echt comfortabel te worden gewoon het hele kwartet nodig: WTW-ventilatie, drievoudig glas, vloerverwarming en warmtepomp. Zonder één van de vier krijg je comfortklachten.
Meer info in Het grote HR +++ glas en kozijn topic
Die bedrijven zijn het gros van de bedrijven, alles behalve het triple glas zit standaard in de woningen. Er wordt aangegeven dat triple glas een relatief dure investering is en er andere minder dure manieren zijn om de woning te verduurzamen. Het is uiteraard wel mogelijk tegen een meerprijs.

Zonder comfort klachten lijkt mij overtrokken, de grote catalogus bouwers leveren meerdere woningen per week op, meerdere eigenaren volgen dit topic en heb nog geen comfortklachten gelezen. Mocht dit wel zo zijn hoor ik het graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
whipcheck schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:28:
[...]

Die bedrijven zijn het gros van de bedrijven, alles behalve het triple glas zit standaard in de woningen. Er wordt aangegeven dat triple glas een relatief dure investering is en er andere minder dure manieren zijn om de woning te verduurzamen. Het is uiteraard wel mogelijk tegen een meerprijs.

Zonder comfort klachten lijkt mij overtrokken, de grote catalogus bouwers leveren meerdere woningen per week op, meerdere eigenaren volgen dit topic en heb nog geen comfortklachten gelezen. Mocht dit wel zo zijn hoor ik het graag.
Relatief is het glas ook het slechtst geisoleerde van je buitenschil en dus belangrijkst om goed te doen.
En de meerprijs voor het glas valt wel mee, wat ze er voor vragen is iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
bbbrumbrum schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:34:
[...]

Relatief is het glas ook het slechtst geisoleerde van je buitenschil en dus belangrijkst om goed te doen.
En de meerprijs voor het glas valt wel mee, wat ze er voor vragen is iets anders.
Valt opzich mee als ik de verschillende offertes bekijk (bij de partijen waar het wél mogelijk was).
We betalen nu een meerprijs van €2500,- voor triple glas in plaats van HR++ en bijvoorbeeld € 2000,- voor de kozijnen met een haakse las (kunststof kozijnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
whipcheck schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:28:
Gisteren nog: Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Hier zitten ook een aantal toevoerventielen vlak bij ramen, en ik heb geen last van koudeval. Probleem van @Mick1990 komt dus hoofdzakelijk door het HR++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:10
Misschien niet helemaal het juiste topic hiervoor maar gezien het een nieuwbouw woning betreft:

Ik merk wat verschil in temperatuur tussen de verschillende zones van de vloerverwarming. In de woonkamer heb ik 8 verschillende groepen en door het temperatuur verschil merk je direct of een groep het 'doet'. Ik vermoed dat de vloerverwarming niet is ingeregeld, ik heb flow over alle groepen maar de flowmeters staan allemaal op 4l/m terwijl de lengte van de lussen niet het zelfde zijn. Klopt mijn vermoede dat dit ingeregeld moet worden door de installateur?

Ik had eerder al een uitdaging dat er flow over de groep bleef gaan terwijl deze uit stond, het motortje sloot de groep niet goed af maar is opgelost door een ringetje onder het motortje te plaatsen. Beetje een mwa oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Als je goed waterzijdig inregelt heb je die zoneregeling niet nodig.
Makkelijkst is om op alle groepen een DS18B20 sensor aan ESPHome te hangen, dan kun je eenvoudig de Tr van elke groep tunen.
4lpm is wss ook wel veel, pompstand kan wellicht ook wat lager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-04 21:00
battler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:31:

We zijn meerdere opties aan het onderzoeken maar hier een paar optopping ontwerpen. Veel mensen vinden de eerste 2 ontwerpen het mooist. Wat vinden jullie? Overigens is het nog niet zeker of we de optopping gaan bouwen, het huidige ontwerp vind ik namelijk mooier.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
De optopping gaat er komen. We hebben geen goede kavel kunnen vinden en de vraag is of dat dat op korte termijn gaat gebeuren. We hebben ook wat extra ruimte nodig, ons huidige kantoor is te klein en we missen een washok en bergruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHB3oWVoTvLi-PkG8UARX1ba_Z0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lCbwGgFSsMYFnDgtSSuJu1M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF8xC9-FmFU67qUk2os7QeOT5hQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZeJgFqiOh0RlSt7esui2Wsr.jpg?f=fotoalbum_tile

Definitieve layout zal nog iets wijzigen, wasruimte en fitness zijn net iets te klein en missen een raam. Vanaf dat we de woning hebben laten bouwen hebben we altijd rekening gehouden met de optopping er zit al een gat in het dak en leidingwerk zit in een technische ruimte die doorgetrokken kan worden. Er komt zo een 90m2 bij, wat waarschijnlijk zo een 200K gaat kosten (incl. afwerking).

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Andrehj schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:08:
[...]

Gisteren nog: Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Hier zitten ook een aantal toevoerventielen vlak bij ramen, en ik heb geen last van koudeval. Probleem van @Mick1990 komt dus hoofdzakelijk door het HR++ glas.
Ik lees een stukje over iemand in een (sociale?) huurwoning, waarin wellicht bezuinigd is op capaciteit van de warmtepomp of het triple glas. Misschien niet het beste voorbeeld.

Dat het beter isoleert snap ik, zijn er ook mensen die een huis via ghb/selekthuis/brummel/livingstone hebben laten bouwen met dezelfde problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
whipcheck schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:22:
2 x gehoord dat bouwbedrijven zijn gestopt met grondwarmtepompen aan te bieden door de vele problemen, wel mogelijk maar dan moesten we extern een installateur vinden.
De catalogusjongens bouwen middle-of-the-road. Da's een prima concept maar verwacht geen top oplossingen. Schermen met 'problemen' is dan de beste manier om kopers die wat anders willen af te schrikken.

Ik had geen enkele moeite een installateur te vinden die grondwarmtepomp wilde installeren. Hier werkt alles direct vanaf start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Conrado schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:10:
[...]

De catalogusjongens bouwen middle-of-the-road. Da's een prima concept maar verwacht geen top oplossingen. Schermen met 'problemen' is dan de beste manier om kopers die wat anders willen af te schrikken.

Ik had geen enkele moeite een installateur te vinden die grondwarmtepomp wilde installeren. Hier werkt alles direct vanaf start.
Heb je aanbevelingen of tips en een richtprijs? Het is niet altijd mogelijk en in sommige gevallen zal er horizontaal moeten worden geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-04 22:26

codeneos

[...]

Mijn begroting:

Overige:
Noord-Brabant.
Fundering op staal
Bodemwarmtepomp

Ik denk dat het lastig wordt voor het budget dat je noemt en de m3/m2 die je noemt om met een aannemer te bouwen.

Als ik je m2 bij elkaar optel zit ik op 470m2. Dat is behoorlijk. Al kan je het voor 425 per m3 neerzetten moet je het ook nog afwerken. Vloer, keuken raam decoratie. En vergeet de tuin niet.

Zaken als alu-kozijnen met tripple glas maken het ook niet goedkoper.

Als ik kijk wat wij kwijt zijn per m3 (meer dan het dubbele per m3) dan lijkt het mij onrealistisch. Ik zou eerder met 650 per m3 reken. En je afvragen of je echt wel alu kozijnen wilt bijvoorbeeld.

Kijk eens op funda wat een soortgelijke woning in jouw regio moet kosten; 350m2 met kelder op een kavel die ongeveer zo groot is als je nu op het oog hebt. Tel daar 10-20% bij op, want bouwen is op dit moment gewoon niet goedkoper dan kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door codeneos op 31-12-2023 18:22 ]

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Immutable
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-04 22:26

codeneos

[...]

Heel gaaf!

Wil je ook een auto in de garage parkeren of is het meer voor opslag en de thuis batterij?

En puur uit interesse wat is de helling van je dak?

Zelf hebben we ook Ethernet laten aanleggen op de hoeken van het huis buiten om later nog iets van poe cameras op te kunnen hangen.

Veder is het ook handig om alvast uit te denken waar je access points gaat ophangen. Ethernet is goed maar uiteindelijk gaat er tegenwoordig ook veel over wifi, mijn nieuwe LG tv doet slechts 100/Mbps bedraad wat krap aan genoeg is voor 4k. Over Wifi haal je een hoger snelheid 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door codeneos op 31-12-2023 18:57 ]

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-04 23:57
Ik vind de kleinere huizen hier leuker dan de pakhuizen die soms voorbij komen. :9 Een tip voor de ramen op de bovenverdieping: het is wel fijn als alles naar binnen open kan zodat je ze van binnenuit schoon kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:48
Gaaf.. Efficiente bouw.
Als eerder gemeld... De deur tussen woonkamer en garage. Is het echt een garage, met vocht en smerige zooi, die je naar de woonkamer wil laten gaan??
Is heel persoonlijk, maar kies wat voor jullie werkt.

Ander mogelijk knelpunt. Staand plassen boven, wordt lastig met een wc die begint op de 1,50 lijn.
Het kan, maar wil je dit??

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:48

Mijn begroting:

Overige:
Noord-Brabant.
Fundering op staal
Bodemwarmtepomp

Gaaf dat je weer wil gaan bouwen.
Bouwgrond is idd duur Wij hadden 5-6 jaar geleden ook bijna dergelijk prijzen.

Ik vind je m3 prijzen aan de lage kant, maar kan niet bepalen welk afwerkingsniveau jij wenst.
  • Bakstenen varieren van € 200,- per 1000 tot meer dan € 1,- per stuk.
  • Dakpannen kunnen met een simpele betonpan goedkoop zijn, maar ook duur met blauw verglaasde pannen.
  • Wil jij eiken massief parket van bv € 130,- /m2 of ga je voor laminaat van de ikea voor € 6.99 / m2.
  • Ga je voor Standaardbouw of volledig architect met alles maatwerk?
  • Ga je voor " recht toe, recht aan", of wordt alles rond en apart op maat?
  • Wil je een vurenhouten geverfde trap of massief eigen trap?
  • Wil je standaard behangklaar of moet alles strak gestucd worden, maatwerk en "luxe"
  • Wordt het een keuken van € 7500,- of € 40.000,-
Het zijn een paar extremen die ik noem, maar die maken wel het verschil.

Ik zou eerder rekening houden met € 650,- / m3

[ Voor 4% gewijzigd door Loft op 31-12-2023 19:21 ]

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
codeneos schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:54:
[...]

Heel gaaf!

Wil je ook een auto in de garage parkeren of is het meer voor opslag en de thuis batterij?

En puur uit interesse wat is de helling van je dak?

Zelf hebben we ook Ethernet laten aanleggen op de hoeken van het huis buiten om later nog iets van poe cameras op te kunnen hangen.

Veder is het ook handig om alvast uit te denken waar je access points gaat ophangen. Ethernet is goed maar uiteindelijk gaat er tegenwoordig ook veel over wifi, mijn nieuwe LG tv doet slechts 100/Mbps bedraad wat krap aan genoeg is voor 4k. Over Wifi haal je een hoger snelheid 8)7
Auto past er denk ik niet meer zo goed in, het probleem was dat er eerst een soort bijkeuken in het huis zat. En daar moest de technische ruimte komen. Vond ik zonde, en de auto zet ik toch nooit in de garage.. Maar als je daar een technische ruimte van wil maken moest ik isoleren etc.
Dus is de garage een soort van technische ruimte / bijkeuken / washok / knutselhok / fietsenhok / batterijhok en van alles wat hok geworden.

Helling van het dak is helaas niet wat ik graag wou, maar is 50 graden. Als het kan zou ik toch voor 55 of 60 gaan. Want ik kan nu niet op zolder lopen helaas. En geen vaste trap naar de zolder. Ik ben helaas gebonden in mijn situatie aan strenge welstand en beeldbepalende locatie en andere omringende woningen die van oudere leeftijd zijn. Vandaar 50 graden.

Hmm die PoE naar een hoek van een woning is geen slecht idee voor Camera's goede tip.
En ja, dat is ook een goede qua acces points hmm.
Blijft lastig qua bedrading, ze willen altijd voor elk stopcontactje en andere bedrading een leuk centje verdienen haha. Maar snap je punt, wifi gaat ook steeds sneller met Wifi 6 wat in de gigabits ook kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
whipcheck schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:38:
[...]

Heb je aanbevelingen of tips en een richtprijs? Het is niet altijd mogelijk en in sommige gevallen zal er horizontaal moeten worden geboord.
Horizontaal boren, hoe moet ik me dat voorstellen? Niet handiger om gewoon een sleuf te graven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Loft schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:07:
[...]

Gaaf.. Efficiente bouw.
Als eerder gemeld... De deur tussen woonkamer en garage. Is het echt een garage, met vocht en smerige zooi, die je naar de woonkamer wil laten gaan??
Is heel persoonlijk, maar kies wat voor jullie werkt.

Ander mogelijk knelpunt. Staand plassen boven, wordt lastig met een wc die begint op de 1,50 lijn.
Het kan, maar wil je dit??
Het is een compromis, het eerdere ontwerp had een bijkeuken waar nu de woonkamer zat. En ik wou graag een grote woonkamer, maar die technische zooi moet ergens komen he. :P
Maar als ik dan de was doe, heb ik ook geen zin om buitenom te lopen.

En ik wil de woonkamer achter, en niet voor want dat is een drukke weg.
Om mijn compromis nog verder te verlichten dat de deur naar de garage in de woonkamer zit, ga ik er een soort "verborgen" deur van maken zodat het is alsof er geen deur zit.
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/5b/7d/66/5b7d66e5f065da44a3ad9cf87f8338a7.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Kleine huizen zijn net zo mooi en interessant als grote woningen, we bouwen allemaal met eigen budget en ambitie. Bij kleine huizen is de packaging en ruimte-efficiëntie heel belangrijk, bij grote woningen is het belangrijk het intiem te houden en tegelijkertijd ruimte ook echt als ruimte te laten werken.

Twee opmerkingen:
- Onduidelijk is of je nog wat van een zolder hebt, en of je daar de WTW kwijt kunt. Die Zehnder is gewoon een onhandig groot ding.
- Persoonlijk zou ik voor meer glas in de woonkamer gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Mijn begroting:
Ik vind dit budget gewoon heel erg krap.

Laat ik met tot de kelder beperken; tegenwoordig dient er constructief 2x (!) zoveel stalen wapening in te zitten, zijn de kosten van ontgraven en afvoer grond erg toegenomen, en is bronneren en lozen van water erg duur geworden.
Dat redt je niet voor 73 K :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Conrado schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:26:
[...]

Kleine huizen zijn net zo mooi en interessant als grote woningen, we bouwen allemaal met eigen budget en ambitie. Bij kleine huizen is de packaging en ruimte-efficiëntie heel belangrijk, bij grote woningen is het belangrijk het intiem te houden en tegelijkertijd ruimte ook echt als ruimte te laten werken.

Twee opmerkingen:
- Onduidelijk is of je nog wat van een zolder hebt, en of je daar de WTW kwijt kunt. Die Zehnder is gewoon een onhandig groot ding.
- Persoonlijk zou ik voor meer glas in de woonkamer gaan
Nee, de lucht ventilatie WTW komt niet op zolder. Past niet, die komt op 1e verdieping in een kastje. Verder kan ik helaas niet zoveel meer aan het ontwerp veranderen. :P qua glas. En elke keer veranderingen doorvoeren kost geld. Zo gaat dat in de bouw. Dingen weglaten krijg je altijd minderwerk, klein beetje terug. En meerwerk een hoop erbij haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Conrado schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:33:
[...]

Ik vind dit budget gewoon heel erg krap.

Laat ik met tot de kelder beperken; tegenwoordig dient er constructief 2x (!) zoveel stalen wapening in te zitten, zijn de kosten van ontgraven en afvoer grond erg toegenomen, en is bronneren en lozen van water erg duur geworden.
Dat redt je niet voor 73 K :)
Als ik zelf naar de prijzen kijk die ik voor mij voorbij zie gaan denk ik dat die prijzen wel x2 kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
bbbrumbrum schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:50:
[...]

Horizontaal boren, hoe moet ik me dat voorstellen? Niet handiger om gewoon een sleuf te graven?
In een waterwingebied mag je niet altijd een grond warmtepomp installeren of deze moet horizontaal worden geplaatstst. Sleuven zal denk ik vaker voorkomen, ben geen expert hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:46
In een waterwin gebied mag je überhaupt geen grond waterpomp helaas. Ook niet horizontaal. Daarom hier een lucht versie.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
TLDR; wat kan ik nog doen aan een hol klinkende vloer als gevolg van isolatiematten onder de dekvloer.
Members only:

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met dekvloeren, qua geluid en scheuren, in combinatie met vloerverwarming en al dan niet een isolerende laag tussen dekvloer en betonvloer.

[ Voor 11% gewijzigd door Batilan op 01-01-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Batilan

In nederland worden zwevende vloeren met name in appartementen gebruik om het contact geluid te verbreken. (geluids eisen) In belgie is het zelfs de standaard manier met dikke isolatie. maar dan ook met een dikke deklaag.
Er zijn meer mensen die er last van hebben persoonlijk vind ik het ook niet geweldig zeker icm met een afwerking die direct op de dekvloer is gelijmd zoals tegels. scheeld enorm hoe je loopt trouwens. sommige mensen hebben gewoon een hele zware stap.
Al met al wordt het genoeg toegepast. en zijn er veel mensen die nergens last van hebben, maarja als jij er wel last van hebt heb je daar niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
@twain4me Thx! Ik denk dat het in de kamer / keuken vooral de combinatie van de broodjesvloer met de zwevende dekvloer is die dit effect "dubbelop" versterkt. Op de breedplaatvloer delen is het wat minder doordringend. Het betreft bij ons een vrijstaande woning, dus contactgeluid is minder van belang, ook blijkt dus dat het op de 1e verdieping prima gaat als je de dekvloer direct op de ondervloer stort.

Zijn er naast het voorkomen van contactgeluiden naar de verdieping onder de zwevende vloer, en de snelheid van 'tackeren' (en dus kosten voor de klant, of marge voor de aannemer) nog meer voordelen van zo'n zwevende vloer?

[ Voor 113% gewijzigd door Batilan op 01-01-2024 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Batilan schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:10:
TLDR; wat kan ik nog doen aan een hol klinkende vloer als gevolg van isolatiematten onder de dekvloer.

***members only***

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met dekvloeren, qua geluid en scheuren, in combinatie met vloerverwarming en al dan niet een isolerende laag tussen dekvloer en betonvloer.
Tijd is ook niet echt een factor, een goed geoliede ploeg met accuvlechttangen legt een 100m2 ook in letterlijk een paar uur. Is wel iets minder ergonomisch werken dan staand met een tacker op stok.

De 90m2 BG hier heb ik zelf samen met een ervaren legger in 1 avond van kale betonvloer tot afgeperst klaar voor storten gemaakt. Uurtje of 4 mee bezig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:13
Op de bg vloer hebben we vloerverwarming op 3 cm tackerplaat, 8 cm dekvloer en afwerking met gelijmde tegels. Klinkt geenszins hol. EPS met beton rechtstreeks op zand.

Verdiepingsvloer (breedplaat) 8 cm EPS en daarop tackerplaat met vloerverwarming en 8 cm dekvloer. In de badkamer (gelijmde tegelvloer) klinkt deze niet hol, maar op de rest van de verdieping wel (verlijmd tapijt) als je op je hakken loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Joris748 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:55:
Op de bg vloer hebben we vloerverwarming op 3 cm tackerplaat, 8 cm dekvloer en afwerking met gelijmde tegels. Klinkt geenszins hol. EPS met beton rechtstreeks op zand.

Verdiepingsvloer (breedplaat) 8 cm EPS en daarop tackerplaat met vloerverwarming en 8 cm dekvloer. In de badkamer (gelijmde tegelvloer) klinkt deze niet hol, maar op de rest van de verdieping wel (verlijmd tapijt) als je op je hakken loopt.
Thx voor je reactie. Welk type tackerplaat heb je gebruikt?. Wel typisch dat het met verlijmd tapijt wel hol klinkt. Dan lijken de tegels dus ook nog een dempende werking te hebben? Nu zijn we van plan om verlijmd PVC te leggen, dat zal dan eerder vergelijkbaar zijn met tapijt qua demping van het holle geluid lijkt me? (van de paar mm egaline verwacht ik ook niet veel :+ ).

Edit: en wat is het type van je bgg vloer? Kanaalplaat / broodjes, etc ?

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 01-01-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
bbbrumbrum schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Tijd is ook niet echt een factor, een goed geoliede ploeg met accuvlechttangen legt een 100m2 ook in letterlijk een paar uur. Is wel iets minder ergonomisch werken dan staand met een tacker op stok.

De 90m2 BG hier heb ik zelf samen met een ervaren legger in 1 avond van kale betonvloer tot afgeperst klaar voor storten gemaakt. Uurtje of 4 mee bezig geweest.
OK, helder, dan kan die ook uit de 'vergelijking'. Dan begrijp ik nog minder, waarom het per se een zwevende vloer op de 'tacker-foam' moest worden, terwijl alle betrokken partijen op de hoogte waren van mijn bedenkingen (en ze weten dat we kritisch zijn op dit soort zaken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:13
Batilan schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Thx voor je reactie? Welk type tackerplaat heb je gebruikt. Wel typisch dat het met verlijmd tapijt wel hol klinkt. Dan lijken de tegels dus ook nog een dempende werking te hebben? Nu zijn we van plan om verlijmd PVC te leggen, dat zal dan eerder vergelijkbaar zijn met tapijt qua demping van het holle geluid lijkt me? (van de paar mm egaline verwacht ik ook niet veel :+ ).
Wij hebben tackerplaat van Uponor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Batilan schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:02:
[...]

OK, helder, dan kan die ook uit de 'vergelijking'. Dan begrijp ik nog minder, waarom het per se een zwevende vloer op de 'tacker-foam' moest worden, terwijl alle betrokken partijen op de hoogte waren van mijn bedenkingen (en ze weten dat we kritisch zijn op dit soort zaken).
Tsja, de bouw. Meeste genoemde “argument”: we doen het altijd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Voorjaarsschoonmaak, we gaan in een mooi nieuw deeltje veder :)

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Pagina: 1 ... 271 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic