Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:22:
[...]
Ik denk dat men met de term "naregeling" vaak de extra thermostaten in in de verschillende kamers bedoelt.
Met gewoon handmatig groepen kunnen knijpen of dicht kunnen zetten, heb je ook een prima "naregeling".
Puntje bij paaltje denk ik dat je in slaapkamers en andere ruimten de verwarming nauwelijks gaat gebruiken. Dat studerende kinderen verhaal snap ik, maar LTV is nu eenmaal niet geschikt voor een avondje opstoken van een kamer. Slapen bij 21 graden is voor niet veel mensen een pretje. Dus de meesten, en ook de leergierige kinders, zullen toch kiezen voor nachtrust en 17 graden, denk ik.
Klopt, naregeling bij radiatoren doet men met van die instelbare thermostaatknoppen, met vloerverwarming kan dat niet, dus moet je per ruimte een thermostaat hebben als je automatisch wilt naregelen.
Ik heb Danfoss toegepast (CF2+) en die kosten vielen mij mee.(100 per stuk).
jacovn schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:31:
@
Grolsch
Naregeling achter een buffervat zodat de afgifte kant pomp stopt als er geen vraag meer is uit de nageregelde ruimtes is denk ik het beste. De WP kan dan op buffer temperatuur sturen neem ik aan, en als die nadraait of te veel vermogen levert warmt de buffer iets meer op.
Ik gebruik dus de Danfoss hoofdregelaar en zodra er 1 groep is die warmte (of koelte) vraagt gaat er een signaal naar de WP met de melding AAN.
De WP doet vervolgens wat ingesteld is, in mijn situatie op dit moment vaste Ta van 28 graden.
Is er geen warmtevraag, dan gaat de WP uit.
WP stuurt puur en alleen op gewenste Ta, afhankelijk van de Tr moduleert de inverter zo laag mogelijk.
Wij krijgen een uponor systeem, welke precies weet ik nog niet, maar in principe werken die gelijk.
Dan is er een hoofd thermostaat, en kamer thermostaten.
Naar ik aan neem zit de hoofd thermostaat ergens op de bg en stuurt dan de WP als er warmte nodig is.
Dat kan dan die hoofd thermostaat, of een kamer thermostaat zijn.
Als het de woonkamer wordt zal die bij vraag uit een andere dan hoofd thermostaat ook iets opwarmen zelfs al is die hoofd ruimte wel al op temperatuur omdat deze ongeregeld is. Mag aannemen dat die hoofd thermostaat wel registreerd dat hij zelf geen warmtevraag heeft, maar een van de ruimte thermostaten wel.
Dus dat principe moet wel werken alleen heb je wat overshoot in temperatuur. Waarschijnlijk is dat de reden dat ze mij een vrij grote ruimte aanraden om ongeregeld te doen. Dat is dan een vervanging voor de buffer min of meer.
Systeeminhoud / pendelen is niet de enigste reden om een buffervat te nemen.
Juist de circuits hydraulisch scheiden is vaak DE reden om te kiezen voor 2 pompen en een open buffervat waar de WP zijn flow kwijt kan.
Alles met elkaar heeft het bij mij ook wel ergens tussen 2K en 3K gekost.
Het scheelt dat ik al naregeling in de overeenkomst had zitten dus het voor mij geen meerwerk is.
Het is en blijft inderdaad een persoonlijke afweging.
JaxMcFadden schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:52:
Ik volg deze naregeling discussie met interesse maar ik weet nog niet waar ik zelf naar toe wil. Wat ik wel weet is dat ik het niet echt aantrekkelijk (uiterlijk gezien) vind om in elke kamer een thermostaat te hebben hangen om de temperatuur te regelen.
Isn't there an app for that?
Het regelen kan met de thermostaat, maar bij mijn Danfoss CF2+ systeem zit zo'n afstandsbediening waar ik alles mee kan instellen / regelen.
Maar zoals aangegeven zul je toch in elke ruimte de temperatuur moeten meten om te kunnen schakelen.
Ik ben echt gigantisch enthousiast over Danfoss, het werkt tadeloos, ook met koeling. 1 nadeel, er zit geen app bij. Dat vind ik een gemiste kans van Danfoss.
Mijn installateur werkte normaal met Honeywell, maar op aandringen van mij (na advies van medetweakers Oxellaar) toch Danfoss toegepast, en ook mijn installateur is helemaal dolenthousiast over de simpele en goede werking van dit systeem.
Volgens hem verkoopt hij nooit geen Honeywell naregeling meer sinds hij Danfoss kent
Het plaatje hieronder geeft precies aan hoe het werkt. Ik heb nachtverlaging toegepast tussen 22:00 en 08:00.
Om 08:00 gaat de WP aan, om 10:00 alle ruimtetemperaturen bereikt (waarschijnlijk door de zon verwacht ik).
Van 15.00 tot 15.45 is de warm water run (boiler warm maken)
Om 16.00 is er weer warmte behoefte ergens in huis, en je kunt zien dat er steeds meer groepen/zones dichtlopen (runs worden korter) omdat de ruimtetemperatuur is bereikt.
Rtificial schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:09:
[...]
Zo is dat uiteraard. Hoe doe je dat eigenlijk met die houthaard, zet je dan een paar ramen open?
Als ik bij ons een paar kW warmte erbij genereer is het in een half uurtje 24 graden. Dat gaat al vrij snel als ik de ovens goed gebruik.
Valt me 100% mee, de kamer is eigenlijk altijd al rond de 21 graden als ik de kachel aansteek, en eind van de avond meestal zo rond de 22 á 23 graden.
1 avond ben ik flink aan het stoken geweest en toen was het 23,5 graden, maar onze kachel is goed te temperen. Gewoon per keer 2 fatsoenlijke grote stukken eiken erop, en dat brand niet zo onbenullig.