Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 7
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Wij hebben wat 3D materiaal:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De architect heeft gekozen voor een spekband die een stukje uitsteekt. Wij zijn echter de baas 8) en ik ben bang dat de spekband groen gaat uitslaan of druppels opspat tegen de gevel, persoonlijk denk ik dat de spekband gelijk met de gevelstenen mooier en dus praktischer is omdat het niet schoon gehouden hoeft te worden. Wat denken jullie?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22:00
@Rtificial Hieronder de koekoek en hoe die waterdicht gemaakt wordt, voor als je er nog in geïnteresseerd bent. Er is betonijzer opgevouwen ingestort en nu uit gebogen. Daar komt nog een zwelband omheen.

Zie ziet het er nu uit:

Deze week het kelderdek erop en volgende week beton storten :).

Ook de hypotheek deze week geregeld, dat is ook wel handig.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18-05 18:57
Members only:

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 17-05 10:43
Members only:

rspoe wijzigde deze reactie 18-07-2017 14:21 (255%)

• rspoe
quote:
Piet91 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:43:

Geloof me; een leuk uitzicht in de keuken is ook 'tof'. :P
Nu kijk je toch rechts weg over de tuin vanwege het hoekraam? Ik zat wel te denken om de kastenwand misschien tegen de muur van de woonkamer te zetten.
quote:
Anywho; vraag me altijd af waar men altijd zaken als de koffiezetapparaat laten als ze zo'n wandkast en eiland nemen; aangezien een inbouw koffieautomaat ook niet altijd de voorkeur geniet.
Zoiets zou kunnen. Kookeiland kan ook los uiteraard. 4 kasten met tussenin een open ruimte voor o.a. een koffiezetapparaat:
quote:
- De trap verplaatst kon worden naar waar nu het toilet/meterkast zit.
- Toilet/meterkast verplaats je naar waar nu de trap zit. D
- Dat kan zo gemaakt worden dat je daar een raam/deur kunt maken in de zijgevel zodat je daar ooit nog eens een deur naar de garage kunt maken.
- Doordat de trappen nu boven elkaar kunnen scheelt dat boven een klap ruimte die je daar prima kunt gebruiken.
Hier kan ik inderdaad nog eens naar kijken met de architect :).
quote:
Overigens; hoe zit het dus met die aanzichten?
Hij heeft inderdaad de plattegrond niet bijgewerkt 8)7 Het zijaanzicht klopt zoals we het wilden hebben, de plattegrond niet.
quote:
En waarom zou dit ruimte kosten in de hal? Het kost je nu juist veel praktische ruimte in de bijkeuken.
Ik snap hem. Ik ga het eens bekijken, thanks!

rspoe wijzigde deze reactie 19-07-2017 09:11 (5%)

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:27
quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 07:52:
Koffiezetapparaat staat in de voorraadkast :p Ik zou me juist afvragen waar je die stand mixer neer zet :D
Potato potatoe. :P
Kun je voor elkaar inwisselen. Maar ik bedoel dus keukenapparatuur wat je op een blad neerzet zoals een koffiezetapparaat.
In een kast zetten kan maar niet elk keuken is zo ontworpen dat dat kan. En om zo'n apparaat dan maar pontificaal op een eiland te zetten...

Krijg je dan overigens geen last met stoom/vocht in je kast? (snap dat je de deur open laat bij gebruik maar toch)
BIj ons staat de waterkoker onder de bovenkast en dat stoom/vocht kan geloof ik ook niet goed zijn voor je kasten.
quote:
rspoe schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:10:
Nu kijk je toch rechts weg over de tuin vanwege het hoekraam? Ik zat wel te denken om de kastenwand misschien tegen de muur van de woonkamer te zetten.
Hoe nu jullie keuken is getekend kijk je altijd naar een blinde muur (want je staat aan het eiland te werken tussen eiland/kastenwand).
Als je dit spiegelt (dus inderdaad kastenwand tegen woonkamer) dan kijk je al wat meer naar buiten.

Mijn idee was je huidige keukenindeling 90 graden rechtsom draaien zodat je werkblad heb met uitzicht naar buiten en je je eiland ook kunt gebruiken als bar.
Maar goed; een dergelijke indeling bedenken is nu nog niet belangrijk.
quote:
Zoiets zou kunnen. Kookeiland kan ook los uiteraard. 4 kasten met tussenin een open ruimte voor o.a. een koffiezetapparaat:
Inderdaad, dat kan. Maar niet elke kastenwand leent voor zoiets, daarom vroeg ik het mij af.
quote:
Hier kan ik inderdaad nog eens naar kijken met de architect :).
Ik zeg zeker niet dat idee een stuk beter is; maar het is IMHO wel waard om even naar te kijken.
Ik vind namelijk dat er nu wel heel veel ruimte verloren gaat aan trappen.

Zeg maar ruwweg dit idee:
Members only:

Zitten nog genoeg fouten en onvolkomendheden in; maar misschien een ruw uitgevoerd idee.
quote:
Hij heeft inderdaad de plattegrond niet bijgewerkt 8)7 Het zijaanzicht klopt zoals we het wilden hebben, de plattegrond niet.
Duidelijk.

• barbara82
  • Laatst online: 25-02-2018
Alweer een tijd geleden heb ik hier onze eerste ontwerpen voor ons nieuw te bouwen huis gepost, waarop veel nuttige feedback kwam. Weer heel wat weken, plannen, gesprekken met architect en diverse bouwers verder is er een ontwerp geschetst wat begint te lijken op wat wij willen. Dus bij deze onze nieuwste plannen en feedback is weer erg welkom!

barbara82 wijzigde deze reactie 19-07-2017 17:49 (6%)

• barbara82
  • Laatst online: 25-02-2018
En de gevel aanzichten

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:07
Na dit topic doorgenomen te hebben (helaas wel 1-2jr te laat) dacht ik laat ik onze zelf gebouwde 2-kapper ook maar eens posten :).

Dit project kwam zo'n 3jr geleden voorbij toen we aan het kijken waren naar een nieuwe stap qua huis (we hebben ook naar bestaande huizen gekeken). M'n broer was toen ook aan het rondijken om te bouwen (weliswaar in Limburg en ik in het westen des lands dus nogal grote prijsverschillen qua grond en nogal is een understatement ;)) maar daardoor ook meer gaan verdiepen in het zelf bouwen :).

Zoals bij iedereen zaten er bij ons ook eisen/wensen aan de te bouwen woning:
- Goothoogte max 4,5m
- Nokhoogte max 11m
- Eerste 6m mag niet bebouwd worden
- Max 35% bebouwen (excl. bijgebouwen)
- Hoofdgebouw tot max 3m van de erfafscheiding

Met bovenstaande eisen ben ik in Floorplanner bezig geweest (ik heb de begane grond getekend en m'n broer de 1e verdieping). Vervolgens zijn we via de gemeente gekoppeld aan onze buren (eerst gekeken of het klikte :)) en daarna naar een aantal aannemers geweest met de floorplanner, kavelpaspoort en voorbeeld 2-kapper.

Nu eerst even tijd voor wat plaatjes, de Floorplanners:

Begane grond:

1e verdieping:

Voorbeeld 2kapper:

Uiteindelijk hebben we gekozen (na schetsen/offertes te vergelijken) voor Allurebouw die de volgende tekeningen heeft gemaakt:

Schets:

Begane grond:

1e verdieping:

Zolder:

Veel zeggen je bouwt maar 1x een huis (omdat je er daarna klaar mee bent) maar wij hebben het traject als erg leuk ervaren :). Tuurlijk heb je hier en daar wel een minpuntje maar zolang het maar een puntje is en geen punt ;). En het is gewoon super dat je je eigen indeling kan bepalen, zo wilde we graag een speelkamer beneden (hebben ze een eigen plekje en blijft de woonkamer ook een woonkamer :)) en 4 slaapkamers op de 1e verdieping (momenteel 2 kids van 4 en 2 en wellicht nog een 3e) omdat we de zolder als speelzolder willen gebruiken (bios, tafeltennis, kantoor) :).

Nog even wat SPECS van het huis:
- Kavel is 321m2
- 2kapper van 11,2 bij 8m + garage van ong. 6 bij 3m (wordt gebruikt als berging)
- Woonoppervlakte is circa 210m2
- Inhoud is circa 750m3
- Boven voorzien van elektrische rolluiken
- Voorkant voorzien van elektrische screens
- Gashaard (loopt via de badkamer, zolder naar buiten)

Bouwkosten van het huis (even zonder de luxe zaken zoals rolluiken, screens en gashaard) kwamen uit op 325 euro per m3.Dit is ook excl. badkamer, keuken en afwerking. Bouw is begonnen in Nov 2015 en in Mei 2016 kregen we de sleutel.

En zo ziet het er nu uit (straks even wat foto's gemaakt :)):

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:28
quote:
jeka schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:31:
Heeft iemand hier ervaring met zonnepanelen in je dak (dus ipv dakpannen)?
Is dit duurder dan het over de dakpannen heen te leggen?

Gewoon op dak, maar nauwelijks van indak te onderscheiden. Scheelt je gewoon je dakpannen. Echter indak systemen zijn duurder dan dakpannen+zonnepanelen erop. Maar indak hoeft helemaal niet om een vergelijkbaar effect te hebben.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• LittleTycoon
Even een update van mijn projectje: Gisteren zijn de steigers weggehaald:

Waar sta ik nu: Helaas gaat oplevering over de bouwvak heen :(
1. Buiten zo goed als klaar (alleen screens nog)
2. Binnen bezig met stuukwerk en betegelen. Wacht nog op de trap. Wel een risicotje genomen met
betegelen. Cementdekvloer zit er 4 weken in, geen opstook protocol voor het betegelen.
3. Elektra wordt volgende week aangesloten.
4. Vorige week WP in Zweden besteld en buffervat + Friwa in Duitsland. Na vele rondes met installateur
aannemer er niet uitgekomen. Een te groot prijsverschil, waardoor zelf importeren gewoon loont, risico's
meegewogen. Nog wel een kraan regelen om WP op dak 2e verdieping te krijgen.
5. Nog te regelen:
- Vloeren 1e en 2e verdieping
- Behangen kamers 1e en 2e verdieping
- Afhangen deuren (dit is wel lastig onderwerp met verdekte scharnieren).

Wordt vervolgd.

• CrashOne
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Jammer dat ik dit topic nu pas zie, maar deel graag onze ervaring als daar nog behoefte aan is.

Wij hebben in maart 2016 de eerste gesprekken met aannemers gehad en wonen nu sinds 1 april in ons huis in Elst.

Gebouwd door Presolid Home uit Enter, houtskeletbouw dus, op één van de laatste kavels van een wijk waarvan de meeste woningen er al 8-10 jaar staan.

De uiteindelijke bouw is erg snel gegaan: 11 november is de grond afgegraven, 16 maart was de oplevering waarna alleen de vloeren en de keuken nog gedaan moesten worden (overige hadden we via de aannemer al uitbesteed). 1 april zijn we in onze woning gaan wonen, inmiddels wonen we er dus alweer bijna 4 maanden :)

We wilde graag een vide, deze bevindt zich achter de uitbouw aan de voorkant. Vanaf de eerste verdieping ziet dat er zo uit (tijdens de bouw):

Er moet uiteindelijk nog een mooie lamp geplaatst worden, die iedere verdieping van licht kan voorzien.

De trap is op keepboom geplaatst.

De woning is verder op de gehele benedenverdieping voorzien van vloerverwarming (badkamer ook) en voorzien van triple glas.

De maand nadat we de woning zijn betrokken is de bestrating onder de veranda ook gedaan, is gras ingezaaid, komende week komen er composiet vlonders op het deel wat op de foto's nog zand is (5x10 meter, voor de keuken). Stap voor stap wordt het helemaal ons droomhuis :)

CrashOne wijzigde deze reactie 27-07-2017 17:50 (26%)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

948m3, 252m2, kavel is 895m2.

Alles aan de binnenkant is hout met staal op de stukken waar het nodig is. Op de houten vloeren op de verdiepingen wordt dan een vloer gestort, waardoor we niet het idee hebben dat je op een houten (balken) vloer loopt.

De vloer van de begane grond is gelijk aan een vloer van een reguliere woning. Foto vanaf de steiger op de eerste dag van de opbouw:

CrashOne wijzigde deze reactie 27-07-2017 17:51 (23%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mistaoutlaw
Hoi,

Twee vragen:
- Wat zijn ongeveer de kosten voor het omzetten van een tijdelijke bouwaansluiting naar een permanente aansluiting?
- Dit is de offerte die ik krijg van Stedin. Hoe kan ik nou beoordelen of dit een goede prijs is.........?
Bouwaansluiting offerte

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

quote:
NDF82 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:28:
[...]

Wij krijgen ook overal tripple glas. Onze achterpui is 7,5 meter en zijn van plan om er ons kookeiland en eet tafel neer te zetten. De architect raadde tripel glas aan vanuit het oogpunt van comfort; in de winter "straalt" dubbel glas kou uit en trippel glas niet.

Dit werd bevestigd door een kennis die inmiddels zijn derde huis gebouwd heeft. In huis twee wilde hij eten langs een pui van dubbel glas. Dit was in de winter te koud dus hebben ze de eet tafel verplaatst en werd de ruimte naast de pui niet meer gebruikt (toch zonde van de ruimte). In huis drie wilde hij weer eten langs de pui maar dit maal was deze trippel uitgevoerd. Nu is er geen sprake van kou.

Of dit 100% komt door tripel glas is lastig oordelen. Er spelen vast ook andere parameters mee maar zijn ervaring gaf voor ons toch de doorslag om voor trippel te gaan.
Het ligt wel wat genuanceerder dan dat. Deze afbeelding laat dat goed zien:

Je hebt altijd een lagere temperatuur bij een raam, het is alleen minder merkbaar. Je kunt dus dichterbij een triple raam gaan zitten voordat het onbehagelijk gaat voelen.

Ik moet nog een winter achter dit glas mee gaan maken, dus ben zelf ook wel benieuwd naar de uiteindelijke ervaring.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07:26
Een schaamteloze crosspost uit het PV topic :)

Mijn pa had voorlaatst voor de fun zo'n drone met camera gekocht (hoe ouder hoe gekker :+ )

Dus zojuist ff geprobeerd wat foto's te schieten :P

Geen FULL HD Kwaliteit maar toch leuk voor het idee :)

• Artbij
quote:
NDF82 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 07:47:
[...]

Kan het dan minder diep verzonken worden? M.a.w heb je met cp155 een hogere drempel bij het naar buiten lopen?

In de showroon waren we ook voor cp130 gevallen, cp155 hebben we niet in de showroom gezien. Volgens de architect hebben we cp155 nodig om de isolatienormen te halen.
Op de cp155 zit een schuivend deel buiten de drempel. Je vloer kan dus niet doorlopen tot tegen de drempel aan. Zie hieronder"

De cp130 wel:

De CP 155 heeft inderdaad als enige voordeel de isolatie. Maar volgens mij is het geen probleem om de 155 in de tekening te zetten en uiteindelijk de 130 te plaatsen..... :)

Met gestrekt been.

• NDF82
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21-05 14:56

NDF82

Doomed Space Marine

quote:
artbij schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:33:
[...]

Op de cp155 zit een schuivend deel buiten de drempel. Je vloer kan dus niet doorlopen tot tegen de drempel aan. Zie hieronder"
[afbeelding]

De cp130 wel:

[afbeelding]

De CP 155 heeft inderdaad als enige voordeel de isolatie. Maar volgens mij is het geen probleem om de 155 in de tekening te zetten en uiteindelijk de 130 te plaatsen..... :)
Ik snap het niet zo heel goed maar op het plaatje wat je linkt van de CP130 lijkt het dat je vloerdelen dusdanig kunt infrezen zodat ze over de schuifprofielen vallen?

En bij de CP155 kan dat niet over maar alleen tegen de schuifprofielen? Zie hieronder:

Is dat het grote esthetische verschil? Weet je toevallig of alle vloerdelen hiervoor geschikt zijn?

Edit: CP155 kun je ook in "vlakke bodem" / "zero threshold" oplossing krijgen:
https://www.reynaers.nl/n...g-schuifsysteem-cp-155-ls
https://www.reynaers.nl/s...155-ls_pocket_01_2015.pdf

Weet alleen nog niet wat dat met de prijs zal doen...

NDF82 wijzigde deze reactie 02-08-2017 15:23 (11%)

...leeg...

• ejdvandenberg
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-05 16:32
Het wordt hoog tijd dat ik hier mijn verhaal eens doe.

Sinds 2012 is de oom van mijn vrouw bezig met een bouwvergunning voor een 2 onder 1 kapper zijn achtertuin (Leiden). Zie foto, al zijn buren hebben dat al. Het is een vrij smal perceel, vandaar de 2 onder 1 kapper oplossing samen met de buurman.

Satelliet: Google Maps

Destijds heeft hij door Selekthuis tekeningen laten maken en die gingen vrij makkelijk door de gemeente. Daarna heeft een van zijn buren jaren geprocedeerd en fast forward naar 2017: vergunning wordt afgegeven, maar Selekthuis is inmiddels gestopt met het bouwen van 2 onder 1 kappers

Het is dus de bedoeling dat wij daar gaan wonen, maar een nieuwe aannemer/systeembouwer vinden is nog niet zo makkelijk. Heb zo'n 15 aannemers aangeschreven, van degene waarvan ik überhaupt reactie kreeg zaten totaal niet klantvriendelijk erin. Ik kreeg alleen maar vragen over bestek/hoeveel inschrijvingen er zijn. Wij zijn/waren totaal nog zo ver niet. Ik verwachte een reactie om uitgenodigd te worden en dan dat die gasten ons zouden uitleggen wat we moesten doen om dit voor elkaar te krijgen. Maar blijkbaar zijn er niet zo gek veel particulieren die dit soort projecten aan gaan.

Hierna 10 systeem/prefab bouwers aangeschreven, daar nu 1 positieve reactie uit (en eentje die sept 2018 kan beginnen). Die gaan we sowieso verder mee praten, ondanks dat hij vrij duur is.

Ik heb nu de lijst van aannemers/systeem bouwers niet bij de hand. Maar sta open voor referenties en/of goede tips :P.

• mistaoutlaw
Members only:

• cky
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21-05 12:32
Aangezien ik aan het wachten ben op nieuws van de gemeente zal ik mijn plannen ook maar eens delen.

Status: wachten op (voorlopige) goedkeuring gemeente voor plannen.
volgende stap: grondaankopen (inc bouwtitel) 32*30 meter.
De start van de bouw gaat nog zeker 2 jaar duren door nog te verrichten sloopwerkzaamheden, onderhandelingen prijs, juiste aannemer vinden etc.
We hebben ook geen haast en kunnen ondertussen lekker doorsparen ;)

Wat ik wel moet gaan doen is offertes opvragen bij aannemers. Dit zodat ik weet hoeveel we aan de grond, leges en alle bijkomende kosten zoals aansluitingen kunnen uitgeven. Het zou zuur zijn als alle partijen rond zijn, de grond in bezit maar een geen budget meer over is voor de bouw van een fatsoenlijk huis.

De woning

afbeeldingen:

maten:
begane grond
122 m2 (inclusief inpandige schuur) (excl. carport)
verdieping
112 m2

wensen
- hoge plafonds
- ruimte (in iedere ruimte)
- balkon aan slaapkamer
- grote ramen/schuifpuien)
- woonkamer, eetgedeelte en keuken in hetzelfde gedeelte
- trap in woonkamer

energie
- Wp l/w + boiler
- zonnepanelen
- gasloos
- vloerverwarming boven en beneden

Zelf doen (of via andere partij dan de hoofdaannemer)
- Keuken
- badkamer + toiletten
- vloeren
- WP + zonnepanelen
- Spuitwerk/Stucwerk
- zonnewering

Eigenlijk aan jullie de vraag of ik met onderstaande informatie kan aankomen bij de aannemers en een realistische offerte kan opvragen. En op en aanmerkingen op de indeling hoor ik ook graag. De woning heb ik op dit moment getekend op basis van mijn eigen wensen.

cky wijzigde deze reactie 15-08-2017 21:22 (22%)
Reden: niet juiste plaatjes

• mistaoutlaw
Members only:

• Artbij
quote:
Rtificial schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:19:
@artbij
Het is natuurlijk niet gezegd dat de gemeente daarop een vergunning heeft afgegeven. Dat hangt af van het detail van de ingediende plannen, en als er vastgelegd is dat glimmende pannen niet mogen, moeilijk verhaal trouwens, wanneer is een dakpan glimmend?, dan verandert dat niet door de afgegeven vergunning dacht ik?
In de vergunning staat onderstaande pan: (beide plaatjes ter illustratie)

Dit staat er in het beeldkwaliteitsplan:

Daken mogen uitgevoerd worden in riet (natuurlijk riet) of dakpannen. Pannendaken worden uitgevoerd in roodoranje of donkergrijze keramische dakpannen. Een combinatiedak van riet en pannen behoort ook tot de mogelijkheden. Geglazuurde dakpannen passen niet bij de dorpse uitstraling van het plan. Deze worden dan ook niet toegestaan.

Heb even gegoogled. Knuppel van de gemeente heeft het verkeerd opgeschreven. Ik neem aan dat hij geglazuurd glimmend bedoelt, maar ik lees dat je kunt glazuren in glimmend en mat. Daarnaast kun je ook englobe gebruiken (en dat doet de buurman) dat is satijnglazend, maar voldoet dus netjes aan de regeltjes zoals ze opgeschreven zijn, niet zoal ze bedoelt zijn.

Artbij wijzigde deze reactie 17-08-2017 11:59 (15%)

Met gestrekt been.

• Rtificial
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21-05 13:10

Rtificial

as fake as can be

Dit zijn donkergrijze keramische pannen.
De geglazuurde uitvoering van deze pan is

Dat is niet de pan die toegepast is, de toegepaste pan is een edel engobe variant als ik het goed kan zien. Dus wat dat betreft zie ik niet direct een afwijking.

edit:

Als ik nog een keer kijk twijfel ik toch. Ik kan het op de foto niet goed zien.

In ieder geval, als het de geglazuurde variant is die er nu op ligt, dan is dat niet de variant die je aanhaalt uit de vergunning, en dan is er dus niet volgens plan gebouwd, en in strijd met de regels.

Rtificial wijzigde deze reactie 17-08-2017 11:37 (29%)

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• Rtificial
  • Laatst online: 21-05 13:10

Rtificial

as fake as can be

Nee, maar je verslijt nog wel wat schijven om zo'n vloer te polijsten verwacht ik. Dus arbeid en materiaal.
En er moet na het polijsten natuurlijk ook nog afgewerkt worden met een beschermende laag.

Polieren is op zich niet heel kostbaar, dat gaat vooral om tijd. Onze keldervloer van 80m2 kostte 750 euro ex BTW om te polieren, dus dat valt mee. Maar dat is niet het soort afwerking dat ik voor een leefruimte zou willen. Mooi resultaat op zich hoor, maar nog altijd redelijk kwetsbaar.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• aikink
  • Laatst online: 20-05 07:48
quote:
Rtificial schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 08:25:
Dat is betrekkelijk eenvoudig, je moet in de overeenkomst een waarde van luchtdichtheid vastleggen waaronder men moet blijven, en zorgen dat de druktest (blowerdoortest) uitgevoerd wordt op het moment dat verbetering nog mogelijk is.

Dus nog voordat er aan afwerking begonnen wordt. Zodra de ruwbouw wind en waterdicht is, en ramen en deuren geplaatst zijn moet de test uitgevoerd worden. Daarna mogen er geen doorboringen meer naar buiten plaatsvinden.
In de EPC-berekening (dus vergunningaanvraag) moet het ook al benoemd zijn. Zodra je bij 'meetwaarde voor infiltratie' de ja selecteert moet je de maximale infiltratie, in dit geval 0,300, invullen. Dan komt ook de melding voorbij dat je dat getal moet borgen in de procedure, en dat je verplicht bent die waarde na oplevering te controleren door een meting op basis van de NEN 2686. Blowerdoor dus.

Bij nee rekent het pakket door met forfaitaire normen op het minimale Bouwbesluitniveau.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:49
quote:
Zygapophysis schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:05:
[...]

Gratis technische handleidingen zijn wel te krijgen in Belgie. Misschien ook interessant voor andere trouwens:

http://www.bouwdetails.be/handleidingen.html#hand_res

http://www.bouwdetails.be/2Ddetails.html
Bedankt, de eerste die ik hier uit haal en wel interessant vindt is de koudebrug van de vloerplaat/fundering naar de binnen muur.

Dat is dan foamglas of cellenglas.

Nu de vraag: de fundatiebalken worden al geisoleerd van binnen en buiten, en daar komt een ribcasettevloer op te liggen. Op het punt waar de ribcasettevloer op de fundatiebalk ligt staat al iets getekent, en ik hoop dat dat zo een koudebrug oplossing is.
Mocht dat niet zo zijn lijkt me dat HET punt om de koudebrug te voorkomen omdat anders de kalkzandsteen binnenmuur op bet beton van de broodjevloer staat, en die weer direct op de fundatiebalk.

Hoe gaat dit normaal in Nederland ?

De ribcasettevloer zal toch met zijn betondelen op de fundatiebalk komen en niet met zijn isoaltie materiaal, dat ziet er weinig drukvast uit.

jacovn wijzigde deze reactie 25-08-2017 07:05 (6%)

• gebruikerfz1
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 02-12-2018
Sinds maart hebben wij optie op een flinke kavel aan de rand van een Drenth's dorp, in dezelfde straat zijn nog 4 vrijstaande kavels en 4 kavels waar 2 onder 1 kap woningen op komen vrijgegeven. Wij hadden onze zinnen gezet op een schuurwoning, deze hebben wij naar alle tevredenheid een schets laten maken bij een bouwkundig tekenaar en deze schets ingediend bij de welstand voor een concept aanvraag.

Tijdens het gesprek is onze tekening compleet afgekeurd omdat de welstand juist op onze kavel geen schuurwoning wil maar een traditionele drentse boerderij. Wat inhoud een voorhuis, kleine ramen, wolfskap en de bedrijfsruimte een lage dakgoot en geen zonnepanelen op het hoofdgebouw. Toen wij 20 minuten weer buiten stonden met stoom uit mijn oren hebben we een afspraak gemaakt met onze tekenaar die dit ook niet had verwacht want we hadden allemaal het beeldkwaliteitsplan goed doorgelezen.

Nu heb ik een aantal foto's gemaakt van de teksten in het beeldkwaliteitsplan die volgens de gemeente zouden aangeven dat het duidelijk een traditionele woonboerderij moet zijn. Graag hoor ik jullie mening hierover.

De verkaveling in schets gemaakt door de gemeente:

De teksten onderstreept die zouden verwijzen naar een (traditionele) boerderij op onze kavel en tegenover ons.

En voorbeeldwoningen waarnaar de gemeente verwijst.

• aikink
Oplegnokken. Plaatselijk dus een kleine koudebrug.

• jacovn
quote:
D-e-n schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:32:
@jacovn
Geïsoleerde ribcassettevloeren worden uitgevoerd met betonnen nokken die op de funderingsbalk liggen. Daartussen zit isolatie. Daarmee haal je dan je Rc waarde.

De geïsoleerde balk is dan extra. Theoretisch kan die balk dan overigens nog steeds "koud" worden ondat het gevelmetselwerk erop staat maar dat is van minder belang. De werkelijke isolatielijn loopt van onder de vloer zo naar je spouw.

Voor zover ik het kan zien wordt het foamglas in de voorbeeld details vooral gebruikt bij de situatie waar de isolatie op de vloer zit. In Nederland is dat meestal niet zo.
Die nokken zijn dan toch niet geisoleerd of snap ik het niet ?

Bij ons komen dan wel de geisoleerde balken op de heipalen te liggen. Daarop dan blijkbaar indirect de ribcassete vloer.

Dit is 2 onder 1 kap van onze buren van dezelfde bouwer. Kan dus mooi alles bekijken hoe ze het gaan doen.

Ik zal proberen stuk van de technische tekening uit pdf te halen. Lijkt voor wat de nok dan kan zijn op de afbeelding van @aikink

Edit:
Hier de tekening van de bouwer:
Fundament detail tech tekening

Sorry voor dat hij gedraaid is, want moet via ipad screen capture uit pdf. We zijn op vakantie adres..

jacovn wijzigde deze reactie 25-08-2017 17:14 (26%)

• jacovn
Wij krijgen geen boeidelen, of althans niet wat je normaal als boeideel ziet.
Kunstof goot met een extentieplaat van volgens mij patentgoot.

Volgens mij kan dat uit 1 stuk omdat ze tot 18 meter lang leveren.

Of die plaat van goot tot muur ook zonder zichtbare schroeven kan weet ik niet. Wellicht lijmen ze die wel op de lat tegen de muur. Komt toch weining of geen druk op te staan lijkt me.

Niet super strak, maar met de lek randjes zouden ze niet snel vies worden.

Overigens wel zinken pijpen en geen witte kunstof..

jacovn wijzigde deze reactie 27-08-2017 09:55 (61%)

• sanvv78
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21-05 17:03
Bij deze onze woning :-).

@WNT start bouw zal rond week 10 zijn 2018, oplevering week 22/23 2018. Helaas kunnen ze niet eerder starten met de bouw, van ons zou het nu al mogen ;-)

sanvv78 wijzigde deze reactie 29-08-2017 09:06 (157%)

• Artbij
Aannemer had gisterenavond niemand beschikbaar, dus zelf de muren maar water gegeven.

Deze week ook bakstenen uitzoeken. Dat valt nog niet mee, vanuit 4 of 5 stenen bekijken hoe het eruit kan zijn als je hele huis ermee gebouwd wordt.

Artbij wijzigde deze reactie 29-08-2017 11:00 (31%)

Met gestrekt been.

• Artbij
quote:
jerh schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:59:
[...]

Dat begrijp ik, dacht dat je geen idee had. Toch kun je bij andere objecten wel een globaal beeld krijgen van wat je mooi vind, zeker bij een bepaalde stijl. En dan is het een kwestie van de knoop doorhakken, de stenen moeten op tijd besteld worden.....

Hier geen voegkleur, wij hebben voegloze stenen, dat maakt kijken wel iets makkelijker.
Heb net stenen besteld, vrijdag worden ze gemetseld :). Net op tijd ;).

Hieronder dezelfde steen, maar met andere voegen.

Artbij wijzigde deze reactie 29-08-2017 13:08 (4%)

Met gestrekt been.

• sanvv78
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21-05 17:03
@Road-runner83 Haha ja klopt Oosterheem, Hoek van Schieland gaan wij zitten. Waddinxveen zag ik laatst voorbij komen, ook erg mooie plekken! Wat gaan jullie neerzetten? Hier zijn de jongens zo op hun plek dat verkassen geen optie voor ons gevoel is.

@artbij haha, we love postzegelbouw ;-). Geloof mij, voor onze wensen (lees, vrijstaand, werkkamer beneden en garage) was dit in deze omgeving de meest betaalbare oplossing, we waren namelijk nooit uit op zelfbouw, afgelopen kerst hadden we je ws hard uitgelachen als je ons zou vertellen dat we nu 20 hoog in het centrum van Zoetermeer zouden wonen, en ons eigen huis zouden laten bouwen.

Schets van onze kavel met woning, links ligt een redelijk ruime sloot. Een paar kavels verder loop je zo het relatieve nieuwe Bentwoud hier in, met golfbaan, speelplekken en een nog niet geheel op hoogte bos in.

• GAEvakYD
  • Laatst online: 21:43
quote:
jacovn schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 09:47:
Wij krijgen geen boeidelen, of althans niet wat je normaal als boeideel ziet.
Kunstof goot met een extentieplaat van volgens mij patentgoot.

[afbeelding]
Volgens mij kan dat uit 1 stuk omdat ze tot 18 meter lang leveren.

Of die plaat van goot tot muur ook zonder zichtbare schroeven kan weet ik niet. Wellicht lijmen ze die wel op de lat tegen de muur. Komt toch weining of geen druk op te staan lijkt me.

Niet super strak, maar met de lek randjes zouden ze niet snel vies worden.

Overigens wel zinken pijpen en geen witte kunstof..
Ik heb mijn aannemer ook aan het rekenen gezet om de bakgoot op 9m hoogte in patentgoot uit te voeren. Ben benieuwd wat de meerprijs is tov red cedar hout.

Ik heb toch best wat goot op hoogte hangen :|

Kia Niro EV (64 kWh), Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), 18x295WP=5310 Wp met Growatt 4600 op Oost, 13x325WP=4225 Wp met Growatt 4200 op Zuid, 8x325WP=2600 Wp met Growatt 2500 op Zuid. Totaal 12135 Wp geïnstalleerd.

• aikink
@D-e-n Dat dus. Voorwaarde is wel dat de binnenruimte verwarmd (boven 5 ºC) moet zijn en blijven. Lijkt me voor een woning geen probleem.

Plaatje uit die notitie:

Verder over dat staalvezelbeton: vonden wij ook gek dat het niet toegestaan werd. Beetje verder erin gedoken, en het blijkt dat er wel een NEN-norm is die staalvezelbeton aanstuurt als bouwproduct, maar dat die weer niet van toepassing is op woningen en woongebouwen.

Er ligt op dit moment wel een conceptnorm waarin staalvezel wel in woningen gebruikt toegestaan wordt, maar de definitieve versie wordt pas in 2019 verwacht (over bureaucratie gesproken). De gemeente stelt zich formeel op: conceptnormen staan we niet toe, dus staalvezelbeton ook niet.

Van de constructeur horen zeggen is dit de 2e gemeente die zich op dit standpunt stelt. De overige 500+ projecten op andere locaties waren allemaal geen probleem. :/

• WNT
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21-05 19:33
quote:
Grolsch schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:36:
[...]

Dat is altijd leuk als ze na zo'n lange voorbereiding eindelijk een keer gaan beginnen!!

Ik heb even niet meer voor ogen wat jullie plannen zijn, heb je nog een linkje met tekeningen / foto's :?
We gaan aan postzegelbouw doen in een woonwijk ;)

Members only:

• Artbij
@the-edge Volgens mij is het 50/50 qua tijd. Mbt geld heb ik geen idee.

Bij ons zijn ze hard aan het werk:

Artbij wijzigde deze reactie 11-09-2017 12:20 (45%)

Met gestrekt been.

• Artbij
quote:
Sturgeon22 schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:24:
@artbij Schiet lekker op! Nog geen/weinig last gehad van alle regen en wind?
De naden van de spouwisolatie lijken niet afgetapt. Is dat niet nodig voor een goede (of nog betere) luchtdichtheid?
Geen idee of dat moet, zoals hieronder is het verwerkt.

Met gestrekt been.

• aikink
Detail dak/wand, uitgangspunt Qv10 <0,4.

Ik tel op 6 posities een luchtdichte aansluiting. Neem bv. dat luchtdicht membraan tussen binnenblad en vloer. Neem een huis van 12 x 8 meter, ben je 80 meter aan materiaal verder. Aan bewerkingen: waarschijnlijk eerst impregneren, dan plakken en aankloppen, uurtje werk? Totaal dan al snel over de €150, dan heb je nog niet de aansluitingen op de muurplaat en de tape over de isolatie gehad. En dit is nog een simpel detail, het wordt pas echt leuk om alle (stel)kozijnen af te dichten.

Een paar jaar terug heb ik eens een getal van 400 manuren gehoord op twee-onder-één-kapper om de tent luchtdicht te krijgen tot op Passiefhuis-niveau. Ik denk dat we daar nu iets efficiënter mee zijn. €100 per m³ zal het dus niet zijn, maar het is ook geen centenwerk.

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21-05 17:30
Goed bij ons zijn ze vandaag (eindelijk) begonnen! De palen zijn er vanmorgen ingedraaid/gegoten.

En dan komen we hier te wonen. Zoals je ziet is de opzichter al aanwezig :+ .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Rob-T6
  • Laatst online: 22:01
@artbij Ligt aan hoe je het leest ;)
Is afhankelijk van de tijd tussen de vloeren.

Maar 1 verdieping doorstempelen is wel normaal. Wel de vloer laten 'schrikken' na de stort en voor het storten van de volgende vloer.

• Artbij
quote:
mauricej schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 08:53:
[...]

Bij welke bank was dat, als ik vragen mag? Ik heb een aanvraag lopen bij ABN en de info op de website over het bouwdepot klinkt ook zo, maar op het declaratie formulier staat het allemaal wat strakker/formeler geformuleerd (in de zin van: gedeclareerde facturen moeten overeen komen met vooraf goedgekeurde meerwerk).
Formulieren? Ik zit bij de Rabobank en daar kan ik gewoon internetbankieren vanaf het bouwdepot. Niemand die me controleert, alleen steekproefsgewijs.

Hoe weten ze trouwens welke factuur bij wat hoort. Ze weten toch nooit of "Bouwer BV" nu je tuin of je badkamer gedaan heeft?

@Grolsch Die max 50k liep ik hier ook tegenaan. Wel vervelend en onnodig die limiet. Je kunt wel gewoon 5 transacties doen....

@WNT @jacovn Fouten maak je allemaal wel en helaas kosten die al snel veel geld. Het gaat er mij meer om dat je sommige dingen, zoals financiering wel op een rijtje moet hebben voordat je veel kosten maakt.

Mijn grootste fout is het vertrouwen in mijn architect. Is een vriend van ons en heb hem veel te weinig gechallenged en aangesproken op detail die niet goed in de tekening staan, die de bouwer dus nu verkeerd uitvoert.

Overigens was ik ook niet bekend met de bouwwereld. Maar wat een boevenwereld is dat, je moet echt overal achteraan en driedubbel controleren. Wij hebben laatst een raam laten vervallen, als je dan zegt dat je dus geld terugkrijgt kijken ze je glazig aan en snappen ze niet wat je bedoelt. Denk wel dat mijn aannemer dan ook oprecht niet erbij stilstaat dat er geld terug moet, maar dat geeft dus aan hoe die wereld werkt.

Onderstaand ook zoiets, afwerking van de koekoek, dat doe je toch zo niet?

Artbij wijzigde deze reactie 23-09-2017 09:21 (46%)

Met gestrekt been.

• p2w
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 07:19
We waren toch nog niet helemaal tevreden en hebben nog aantal zaken aangepast (met name 1e verdieping bij de ouderslaapkamer, andere inloopkast en badkamer). Wat ons betreft is dit het ontwerp waar we nu verder mee gaan :-)

Nu kunnen we dus ook vanuit de ouderslaapkamer op het terras. Al is de loopruimte beperkt (vinden het niet mooi om de afscheiding tbv het terras niet met het huis mee laten lopen). Ook is er een "achterdeur" toegevoegd.

Mocht er iemand nog op- of aanmerkingen hebben dan horen we dat graag. Welke van de 2 versies vinden jullie er aan de buitenkant het mooiste uitzien? Iedereen tot nu toe de laatste versie (idee van mijn vriendin om dit zo te doen + herindeling van de 1e verdieping); ikzelf twijfel nog een beetje.

vooraanzicht:

achteraanzicht:

zuidaanzicht:

westaanzicht:

begane grond:

1e verdieping:

kelder:

De plaatjes staan ook in het foto album:
https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=47029

p2w wijzigde deze reactie 25-09-2017 16:04 (38%)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 07:31
quote:
p2w schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:28:
[...]

Dakpan; waarschijnlijk Nelskamp G10 (zodat we de zonnepanelen kunnen integreren). Zijn nog aan het kijken of andere dakpannen ook die oplossing heeft.
of doen zoals bij ons, geen moeilijke integratie systemen:

Ik heb eerder al foto's geplaatst, speciale dakfolie die nauwelijks duurders en waterwerend en daarop rails.

Bij een modern huis staat dat prima en jullie bouw leent zich er ook voor als ik het zo zie.

• p2w
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 07:19
quote:
JaxMcFadden schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:00:
[...]

De architect heeft voor ons ook een tiental zonnepanelen voorgeschreven. We gaan ze waarschijnlijk achterin de tuin plaatsen (die is 80m diep). Het alternatief is op het dak aan de voorzijde van het huis (is gericht op het zuiden) wat echt ontzettend lelijk zou worden ben ik bang en afbreuk gaat doen aan hetgeen we gaan bouwen.

We hebben nog niet gekeken naar dakpannen met zonnepanelen ingebouwd a la tesla.
Dit klinkt namelijk als een prijzig grapje.
wij kijken naar deze oplossing:

Het zijn dus wel zonnepanelen die geplaatst worden en niet het tesla systeem waarbij elke dakpan een paneel(tje) is.

p2w wijzigde deze reactie 26-09-2017 12:57 (5%)

• Grolsch
@Dirtbiter , wij waren onderstaande kwijt:

Members only:

:

• Grolsch
quote:
NDF82 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:30:
[...]

Het gaat om de begane grond vloer. Die is gespecificeerd als kanaalplaat maar aannemer vraagt om in het werk te storten om kosten te besparen.

Verdiepingsvloer is gespecificeerd als breedplaatvloer.

De afwezigheid van een kruipruimte vind ik wel een nadeel. Zijn er ook nog verschillen m.b.t. isolatie?

Ben overigens wel geschrokken van de offertes. Ze ontlopen elkaar niet veel. Zitten allemaal op +-500 euro incl BTW per kuub... Excl. sanitair, keuken, vloer, etc...
Ik weet niet precies hoe de vloer heet die wij hebben op de BGG, maar wij hebben zeker een kruipruimte.

Men legte van die lange balken, daar "broodjes" isolatiemateriaal tussen, en daar overheen wapening, en daaroverheen is de vloer gestort.

zoiets als dit

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Onze trap was vrij prijzig omdat wij wel wat wensen hadden (eiken, qua kleur gelijk aan de vloer, keepboom, doorlopende afwerking richting de vide). Ik geloof dat onze meerprijs €3.400 was (tov een twee keer een dichte eikenhouten trap).

Heb er zo geen recente foto's van, maar wel van tijdens de bouw:

Veel licht, wat via de vide het huis binnenkomt (eerder had ik al wat foto's van de buitenkant gepost).

• RUFFNECK
  • Laatst online: 23:01

RUFFNECK

Poentje

Pfoe, wat een bedragen, de 5K ex.btw voor onze trap vond ik al meer dan teveel :)

Ik heb er weinig verstand van, dus wellicht dat ik alsnog teveel betaal ervoor, maar goed. De trappenboer zegt dat ook bij een vuren trap het gekraak gewoon voorkomen kan worden door juiste manier van installeren en volgorde van dichtkitten en dan pas gronden (50mu is aangeraden) en schilderen (zoiets..)

• LittleTycoon
Trap bij mij uiteindelijk geworden
(1e naar 2e)
(van balustrade naar beneden.)

Moet eigrnlijk overdag foto's maken. Anyways, ca. 9,5K incl. BTW totaal. Dichte trap, Essen treden, vurenhout spil, dichte trapwand, gestuukt spachtel, incl. balustrades. 2x zoveel als de initeel voorziene (lelijke) vuren trap met mahonie treden. Maar ik heb ook offerte van 15-20K voorbij zien komen in het proces. Je kubt het zo gek maken als je wil.

• DeadLock
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:07

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hoeveel stress je ervaart is ook erg persoonsgebonden. Ik kan de stress en frustratie wel begrijpen als het om zulke sommen geld gaat.

Members only:

De eerste raming van de kosten was wel even slikken :X. Voor dit ontwerp nog geen raming ontvangen, maar het zal wel in dezelfde lijn liggen. Raming gaat al over het budget, volgende week nog enkele gesprekken met kredietverstrekkers. Zal kantje boordje worden.

Strava

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
quote:
LittleTycoon schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:15:
[...]

Niemand een mening over bijenbekjes?
Niks mis mee mijns inziens.

"vroeger" metselden ze ook wel een stuk of 4 ventilatieopeningen, dan werden op kuithoogte enkele metselstenen met een centimeter tussenafstand met de kopse kant in de gevel geplaatst.

zoiets:

edit:
10mm is voor ventilatie mooi breed maar om ongedierte tegen te houden te groot. Voor (jonge)muizen, wespen of hommels moet je eigenlijk net iets kleinere ventilatieopeningen hebben. Uiteraard kun je ook met fijn gaas ongedierte het moeilijk maken.

nokiaan958GB wijzigde deze reactie 06-10-2017 22:49 (17%)

• Grolsch
quote:
JaxMcFadden schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:35:
[...]

Ik zou 't 100% kopen. Voor hetzelfde geld verkoopt ie 't en je weet niet wat de volgende eigenaar ermee doet. De helft van 't jaar tegen mais aankijken wordt je niet blij van hoor.
Het is een gedeelte van een groter weiland, hij wil het het liefste als 1 geheel samen met zijn huis verkopen.

Het is voor ons Tweakers wellicht groot, maar als weiland / agrariër kun je er natuurlijk niet zo heel veel mee, het is nog geen bunder, het levert aan huur hooguit een paar 100 euro per jaar op, weegt niet op tegen de kosten (zal toch zo'n 20K moeten kosten vermoed ik.

Er wordt nooit op gebouwd, ligt ook niet aan een doorgaande weg, en zolang het van deze buurman is komt er geen mais op.

Het gaat om onderstaande, zie de rode lijn.

• mistaoutlaw
@Rtificial @Grolsch
Is dat omdat jullie het anders echt "in" het huis moesten plaatsen?
Ik laat het namelijk in een overstek plaatsen.
Zie bijgesloten plaatjes, om aan te geven waar de koven gaan komen.
Denken jullie dat hier ook de genoemde problemen door zullen ontstaan?
Los van het "er bij kunnen"?

Koof 1

Koof 2

Koof 3

• jacovn
Om een indruk te geven waar wij gaan bouwen (nog week wachten op einde bezwaar periode voor omgevingsvergunning)

Ik heb met rode lijn het kavel aangegeven, en met gele lijn de tuin uitbreiding waar men mee bezig is. (klik voor grotere afbeelding)

Omdat de drone onder een hoek filmde lijkt het een smalle strook grond, maar de afmeting is 17.5 aan de voorkant en 16.5 aan de achterkant grofweg. Diepte is 25 meter en ik hoop dat er nog meter of 3 tuinuitbreiding mogelijk wordt.

En dit gaat er gebouwd worden:

jacovn wijzigde deze reactie 15-10-2017 07:10 (39%)

• mistaoutlaw
In het kader van foto's van kavels:
Werkdam

Ik liep gisteren langs onze kavel en zag dat de gemeente een werkdam heeft geplaatst.
Eerste fysieke activiteit voor de bouw, leuk! 8)
Onze kavel is trouwens nummer 246

Edit: nog een oude foto van de achterkant van de kavel
Kavel achterkant

mistaoutlaw wijzigde deze reactie 15-10-2017 12:24 (23%)

• JaxMcFadden
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20-05 12:34
quote:
mistaoutlaw schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:22:
In het kader van foto's van kavels:
Hier waar wij gaan bouwen:

• Artbij
In het kader van foto's van kavels.

Dit is die van ons:

Met gestrekt been.

• Boeie
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10-05 16:01
Hierbij onze kavel:

Inmiddels in bezit. De stukken voor de bouwvergunning zijn vorige week ingediend. Volgende week afspraken met aannemers en bouwers.

All electric, LTV, Loria 6008 Duo 2-zone, 7200WP zuid, Brink WTW Renovent Excellent 400

• the-edge
Goed, ik zal ook onze kavel (475m2) posten:

Gevangen in een panorama:

Vanuit google maps:

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:54

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Tussen plissé en glas warmt de lucht wel op, en vervolgens het glas. Vooral met donkere gordijnen. Op een koude, zonnige dag moet je maar eens voelen hoe warm het ertussen kan worden.

Zoiets kan op een zuidgevel in een donkere kleur redelijk funest zijn, vooral als ze in de dag zitten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• jacovn
Uponor heeft meerdere series.
S-matrix wave plus

653 DK = 85€

S-matrix wave

551 DK = 71€

S-matrix style

881 DK = 115€

Prijzen uit deense winkel: https://www.billigvvs.dk/...ist_style=gallery&show=20
Gaat me meer om verschil tussen de types. Zal wel de laagste geoffereerd hebben gekregen.

jacovn wijzigde deze reactie 27-10-2017 17:09 (103%)

• Grolsch
quote:
Oof1978 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:22:
[...]

Ik denk dat men met de term "naregeling" vaak de extra thermostaten in in de verschillende kamers bedoelt.
Met gewoon handmatig groepen kunnen knijpen of dicht kunnen zetten, heb je ook een prima "naregeling".

Puntje bij paaltje denk ik dat je in slaapkamers en andere ruimten de verwarming nauwelijks gaat gebruiken. Dat studerende kinderen verhaal snap ik, maar LTV is nu eenmaal niet geschikt voor een avondje opstoken van een kamer. Slapen bij 21 graden is voor niet veel mensen een pretje. Dus de meesten, en ook de leergierige kinders, zullen toch kiezen voor nachtrust en 17 graden, denk ik.
Klopt, naregeling bij radiatoren doet men met van die instelbare thermostaatknoppen, met vloerverwarming kan dat niet, dus moet je per ruimte een thermostaat hebben als je automatisch wilt naregelen.

Ik heb Danfoss toegepast (CF2+) en die kosten vielen mij mee.(100 per stuk).
quote:
jacovn schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:31:
@Grolsch
Naregeling achter een buffervat zodat de afgifte kant pomp stopt als er geen vraag meer is uit de nageregelde ruimtes is denk ik het beste. De WP kan dan op buffer temperatuur sturen neem ik aan, en als die nadraait of te veel vermogen levert warmt de buffer iets meer op.
Ik gebruik dus de Danfoss hoofdregelaar en zodra er 1 groep is die warmte (of koelte) vraagt gaat er een signaal naar de WP met de melding AAN.
De WP doet vervolgens wat ingesteld is, in mijn situatie op dit moment vaste Ta van 28 graden.

Is er geen warmtevraag, dan gaat de WP uit.
WP stuurt puur en alleen op gewenste Ta, afhankelijk van de Tr moduleert de inverter zo laag mogelijk.
quote:
Wij krijgen een uponor systeem, welke precies weet ik nog niet, maar in principe werken die gelijk.
Dan is er een hoofd thermostaat, en kamer thermostaten.
Naar ik aan neem zit de hoofd thermostaat ergens op de bg en stuurt dan de WP als er warmte nodig is.
Dat kan dan die hoofd thermostaat, of een kamer thermostaat zijn.

Als het de woonkamer wordt zal die bij vraag uit een andere dan hoofd thermostaat ook iets opwarmen zelfs al is die hoofd ruimte wel al op temperatuur omdat deze ongeregeld is. Mag aannemen dat die hoofd thermostaat wel registreerd dat hij zelf geen warmtevraag heeft, maar een van de ruimte thermostaten wel.

Dus dat principe moet wel werken alleen heb je wat overshoot in temperatuur. Waarschijnlijk is dat de reden dat ze mij een vrij grote ruimte aanraden om ongeregeld te doen. Dat is dan een vervanging voor de buffer min of meer.
Systeeminhoud / pendelen is niet de enigste reden om een buffervat te nemen.
Juist de circuits hydraulisch scheiden is vaak DE reden om te kiezen voor 2 pompen en een open buffervat waar de WP zijn flow kwijt kan.
quote:
artbij schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:35:
Ik snap wel dat naregeling handig is, maar bij mijn aannemer kwam het op een meerprijs van 3K. En dat heb ik er niet voor over omdat het dat voor mij echt niet waard is.
Alles met elkaar heeft het bij mij ook wel ergens tussen 2K en 3K gekost.
Het scheelt dat ik al naregeling in de overeenkomst had zitten dus het voor mij geen meerwerk is.

Het is en blijft inderdaad een persoonlijke afweging.
quote:
JaxMcFadden schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:52:
Ik volg deze naregeling discussie met interesse maar ik weet nog niet waar ik zelf naar toe wil. Wat ik wel weet is dat ik het niet echt aantrekkelijk (uiterlijk gezien) vind om in elke kamer een thermostaat te hebben hangen om de temperatuur te regelen.

Isn't there an app for that?
Het regelen kan met de thermostaat, maar bij mijn Danfoss CF2+ systeem zit zo'n afstandsbediening waar ik alles mee kan instellen / regelen.
Maar zoals aangegeven zul je toch in elke ruimte de temperatuur moeten meten om te kunnen schakelen.

Ik ben echt gigantisch enthousiast over Danfoss, het werkt tadeloos, ook met koeling. 1 nadeel, er zit geen app bij. Dat vind ik een gemiste kans van Danfoss.

Mijn installateur werkte normaal met Honeywell, maar op aandringen van mij (na advies van medetweakers Oxellaar) toch Danfoss toegepast, en ook mijn installateur is helemaal dolenthousiast over de simpele en goede werking van dit systeem.

Volgens hem verkoopt hij nooit geen Honeywell naregeling meer sinds hij Danfoss kent :P

Het plaatje hieronder geeft precies aan hoe het werkt. Ik heb nachtverlaging toegepast tussen 22:00 en 08:00.

Om 08:00 gaat de WP aan, om 10:00 alle ruimtetemperaturen bereikt (waarschijnlijk door de zon verwacht ik).
Van 15.00 tot 15.45 is de warm water run (boiler warm maken)
Om 16.00 is er weer warmte behoefte ergens in huis, en je kunt zien dat er steeds meer groepen/zones dichtlopen (runs worden korter) omdat de ruimtetemperatuur is bereikt.
quote:
Rtificial schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:09:
[...]

Zo is dat uiteraard. Hoe doe je dat eigenlijk met die houthaard, zet je dan een paar ramen open?
Als ik bij ons een paar kW warmte erbij genereer is het in een half uurtje 24 graden. Dat gaat al vrij snel als ik de ovens goed gebruik.
Valt me 100% mee, de kamer is eigenlijk altijd al rond de 21 graden als ik de kachel aansteek, en eind van de avond meestal zo rond de 22 á 23 graden.

1 avond ben ik flink aan het stoken geweest en toen was het 23,5 graden, maar onze kachel is goed te temperen. Gewoon per keer 2 fatsoenlijke grote stukken eiken erop, en dat brand niet zo onbenullig.

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21-05 08:11
@WNT

Bij Presolid werken ze met bouwploegen. De mensen die je woning opbouwen zie je denk ik nooit weer.

De rede om het te doen is denk ik om bij kleine probleempjes en gunsten wat meer gedaan te krijgen. Dan kan je denk ik beter de ploeg die binnen de boel afwerkt paaien.

Wat betreft het kleurverschil, het is er wel maar hangt sterk samen met de mate van zonwering. Hoe meer hoe donkerder. De truck zal wel de juiste balans bepalen zijn.

Bij ons zit op zuid west de ingang met een grote vide. Die vangt veel zon.

Gaan jullie nog iets van een timelapse video maken?

TLer wijzigde deze reactie 27-10-2017 18:56 (4%)

• Artbij
quote:
TLer schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:54:
@WNT

Bij Presolid werken ze met bouwploegen. De mensen die je woning opbouwen zie je denk ik nooit weer.

De rede om het te doen is denk ik om bij kleine probleempjes en gunsten wat meer gedaan te krijgen. Dan kan je denk ik beter de ploeg die binnen de boel afwerkt paaien.

Wat betreft het kleurverschil, het is er wel maar hangt sterk samen met de mate van zonwering. Hoe meer hoe donkerder. De truck zal wel de juiste balans bepalen zijn.

Bij ons zit op zuid west de ingang met een grote vide. Die vangt veel zon.

[afbeelding]

Gaan jullie nog iets van een timelapse video maken?
Wij hebben ook zo'n ingang, op het zuiden, wellicht nog niets groter. Is 2x6m. Daar doen we een zipscreen in tot aan de deur. Geleiders en de bak worden helemaal weggewerkt.

Van wat voor materiaal maken dat?

Met gestrekt been.

• jacovn
De gemeente hier heeft ook in hun documentatie staan dat je tot 50 cm op moet hogen om bij vloerpijl in de buurt te komen.
Daar houden ze ook rekening mee met de drainage eisen/voorbeelden.

Er klopt waar wij bouwen echter niet veel van.

Maaiveld: -4.35
Weg-as: -4.30
Vloerpeil: -4.20

Grond waterpeil: -5.84 (oude zeebodem waar ongeveer 100 cm zand op ligt wat met 60-70 cm klei afgedekt is)

Wij moeten dus voor de bouwput die zeg maar 70 cm klei laag afgraven en dan heb je zand (laag van 1 meter) die zand laag is water doorlatend tot grondwater. De kleilaag erboven is slecht doorlatend.

Zie afbeelding uit sondering rapport van de 1e 2 meter..

Vloerpijl is minimale eis, dus ik heb de bouwer gevraagd vloerpijl 20 cm hoger te maken. Meer zou denk ik geen gezicht met de buren vergeleken zijn.

Nadeel is dat ik wat meer zand en tuinaarde moet aanvoeren. Maar dan heb ik niet meer die klei wat slecht waterdoorlatend is. Het worden tegels, plantenborder en kunstgras. Alles moet dus 30 cm boven huidig maailveld komen (met afschot naar de weg en buren) Maar even zien wat er aan klei kan blijven liggen, of dat bijna alles weg moet tot op het zand en opnieuw opbrengen van betere bodem. Als ik onder border en kunstgras ook alles 70 cm diep weghaal en dan 90 cm aan moet vullen gaat het wel duur worden vrees ik..

jacovn wijzigde deze reactie 30-10-2017 09:34 (8%)

• Grolsch
@artbij Aangezien je bijna elke dag op de bouw bent om te kijken verwachten we natuurlijk wel dat je ons een beetje op de hoogte houdt van de voortgang :P

https://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/2/0/1/2/1/a4182226-70-this%20thread%20is%20useless%20without%20pics%20(Large).gif?d=1312151654

Grolsch wijzigde deze reactie 30-10-2017 12:31 (36%)

• Grolsch
Dat vind ik het mooiste van bouwen, de voortgang :P

Een jaar geleden zag ons huis er zo uit :P

• Artbij
@Grolsch Speciaal voor jou :).

Met gestrekt been.

• Artbij
quote:
Grolsch schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:42:
Voorlopig voorspellen ze nog geen vorst, dus als alles volgens planning verloopt heb je je huis wind en waterdicht voor de echte winter :)

Kunnen ze trouwens rietdekken met vorst :? (ik zou ff niet weten waarom niet :P )
Volgens mij wel, alleen harde wind kan ze tegenhouden.

Gisteren nog wel even in de kelder geweest:

Zal blij zijn als de stempels eruit gaan. Loopt toch een stuk makkelijker :).

Artbij wijzigde deze reactie 30-10-2017 16:51 (21%)

Met gestrekt been.

• rspoe
Update vanuit mijn kant: welstand heeft het schetsplan goedgekeurd. We hebben een funderingsadvies ontvangen en de constructieberekeningen zijn gemaakt. De architect is nu bezig met de bestektekeningen. We doen de bouw in eigen beheer. Een oom (timmerman) en neef (calculator) gaan het zetten en definitief calculeren als de tekeningen klaar zijn. Dan kunnen we de vergunning aan gaan vragen!

Stenen (geen voeg maar pointeren):

Dakpannen
Noord - Monier Stonewold

Zuid
Indaksysteem met solar panelen (voorbeeld)

Overig wensen:
- Gasloos. Momenteel aan het kijken wat de verschillen zijn tussen Techneco en Nefit.
- Schakelaars/sensors + lichtpunten centraal naar de meterkast brengen. Lichtplan is inmiddels al gemaakt.
- Kunstofkozijnen
- Ventilatie Duco Comfort-Plus
- Vloerverwarming beneden + badkamer. Met zones.
- Aansluitingen voor convectoren op de slaapkamers
- Quooker in keuken om het boilervat op lagere temperatuur te houden

:)

• Richard
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 14:48

Richard

Kuru Kuru Kururin

quote:
Señor Sjon schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:20:
[...]

13 kuub? Ligt eraan wat de vorm is natuurlijk, maar in de regel zijn de traditionele erkers ondiep en vrij duur.
Ik bedacht me nog dat een erker nog weleens per dialect een andere betekenis kan hebben. Ik heb het dan echt over zo'n ding:

Een erker aan een erkerwoning is weer heel iets anders.

Zelfde met een Koekoek; dat is ook per streek/dialect verschillend wat daar mee bedoeld wordt.

• MrFl0ppY
Gisteren is bij ons het dak erop gezet. Mooi om te zien hoe snel en simpel dat tegenwoordig gaat. Kleine animatie van gemaakt. In 4 uur was het gepiept. Het plaatsen van de 4 hoofdelementen ging binnen 2 uur. :o

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Wij zijn referentieadressen aan het bezoeken voor het bezichtigen van gevelstenen. De voorkeuren beginnen wel duidelijk te worden maar wat zijn er toch veel huizen met lelijke uitbloeiingen :X De ene zegt dat de kwaliteit van de steen hier mee te maken heeft terwijl de andere zegt dat het vooral aan de zorgvuldigheid van de metser ligt. Wat is wijsheid? Het lijkt er op dat vooral donkere stenen hier last van hebben maar misschien valt het hierbij gewoon eerder op.

Ik heb het dus over dit soort zaken:

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 07:31
quote:
SjakieZulu schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:14:
[...]

Ik ben ook van plan om ''voegloze'' stenen te nemen. Gaat dat netto nog een besparing opleveren? Wellicht iets meer werk bij het metselen vs het niet hoeven voegen ...
Het was duurder volgens de aannemer, vooral omdat hij er geen ervaring mee had. Gelukkig heeft hij het toen uibesteed, daardoor werd het weer goedkoper.
quote:
artbij schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:53:
[...]

De steen kan ook bloeien. En dat is meestal het hardnekkige. Of zijn die dingen geïmpregneerd?
[...]

Ik denk dat het zelfs duurder is. Volgens mij is het bewerkelijker. En zijn er minder metselaars voor beschikbaar.

Maar het ziet er wel erg strak uit.
Geen idee, maar we hebben aardig wat referentieprojecten bekeken en nergens uitbloei.

En wij vinden het bij ons erg mooi geworden, trekt veel bekijks:
quote:
aikink schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:29:
@artbij ClickBrick komt van Daas. ;)

@SjakieZulu Als je pointeren bedoelt, dat hebben we uitgezocht, het verschil was bij ons niet groot. Zal het nog eens nakijken wat nu het verschil is in ons geval.

Voegwerk vervalt inderdaad, en de steigers kunnen wat eerder weg omdat je niet tot het laatst op de voeger hoeft te wachten.

Nadelen:
- de metselaar heeft een lagere capaciteit (of je moet er zelf met de pointer achteraan willen hobbelen, maar de timing qua afwerken luistert redelijk nauw);
- specie wordt bij ons geleverd in een silo (=duurder dan zakgoed). De laatste troffel specie heeft dan dezelfde kleur als de eerste troffel. Bij specie uit zakgoed en de metselaar het pigment laten mengen bestaat de kans op kleurverschil.
Het ging bij ons een stuk sneller dan metselen, geen limiet aan de hoogte die per dag gedaan werd. Wel gedaan door een bedrijf wat alleen maar click bricks deed. Er er wordt niet gemetseld, alleen de lagen onder de grond. De rest is gelijmd en met rvs krammen vastgezet.

Het nadeel waar je wel rekening mee moet houden is het goed uitzetten van de maten. Wij wisten al in de ontwerp fase dat we clickbricks wilden, dus heeft de architect daar rekening meegehouden.
Het andere product wat we nog bekeken hebben is leebrick, maar dat is eigenlijk alleen interessant voor grote projecten en niet een enkel woonhuis.

• Richard
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 14:48

Richard

Kuru Kuru Kururin

quote:
Admiral Freebee schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:22:
[...]

Ik ben wel geïnteresseerd in een foto :)

Iedere dag als ik op de bouw kwam trof ik het zo aan; altijd slabben over het verse metselwerk.

Voor de geinteresseerden; er is gemetseld met Caprice Syrah - WCMPD (Waalformaat Caprice MaasPaars Donker): https://www.capricebaksteen.nl/nl/assortiment/wcmpd-syrah

Verder is er bij ons gevoegd met Sakrete voegmortel Antraciet 300. Mortel om te metselen kwam uit een silo van Cantillana die ook al meteen antractiet was.

• ScuzzNL
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19-05 19:19
Hier gaat de bouw ook (eindelijk) op tempo. Van de week is de eerste verdiepingsvloer gelegd. Die had erg veel vertraging waardoor de aannemer met de kozijnen en metselwerk begonnen was om niet nog meer tijd te verliezen. Indrukwekkend hoe snel ze zo'n breedplaatvloer leggen...

DJI_0063

DJI_0072

• GAEvakYD
Cool. Donderdag de omgevingsvergunning binnen. Gelukkig maar want de aannemer heeft alles klaar staan om over 2 weken te beginnen en er moeten nog wat zaken gebeuren. Passeren bij de notaris, rooilijnen uitzetten, bouwstroom plaatsen. Oplevering eind mei, mits er geen horror winter komt.

Dit is ons huis die we gaan bouwen. Staat helemaal in Sketchup.

Kia Niro EV (64 kWh), Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), 18x295WP=5310 Wp met Growatt 4600 op Oost, 13x325WP=4225 Wp met Growatt 4200 op Zuid, 8x325WP=2600 Wp met Growatt 2500 op Zuid. Totaal 12135 Wp geïnstalleerd.

• GAEvakYD
quote:
SquareOne schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:40:
[...]

Ziet er mooi uit! Heb je plattegronden?
Zeker. Hierbij de plattegrond van de begaande grond en eerste verdieping.

GAEvakYD wijzigde deze reactie 05-11-2017 21:51 (3%)

• Cai
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21-05 13:14
Zo, ons eerste echte baal puntje is aangebroken. Dat uiteindelijk 3 weken voor oplevering valt best mee. Graag jullie vrije input, want ik weet het even niet meer.

Mrs. Cai en ik hebben besloten om met de trap iets luxer te kiezen. Voor wat meerwerk hebben we een keepboomtrap genomen. Aan de onderkant vinden we een boom wel prima, want dat valt mee in het zicht en anders werd het echt prijzig.

Nu is de trap geïnstalleerd en vinden we het er echt niet uitzien. (input julllie oordeel).

Forum
https://tweakers.net/ext/f/yNf3MdxlOTgPkXbOEkl8ONn5/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/aZFeAnWVv8qWDqZmfZj4tW9V/thumb.jpg

Met name de kieren tussen boom en wand, maar ook de ondersteunende latjes aan de onderkant zijn voor ons reden voor dispuut.

Nu de trappenfabrikant aangesproken en die geeft aan dat er twee opties zijn. Namelijk de latjes en de proppen. Daarbij heeft hij deze foto's per e-mail opgestuurd.
Forum
https://tweakers.net/ext/f/MfDgZvrKwJjT8kyQUTP9ad94/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/6uTmztMxCQ94h04ypXAawfM3/thumb.jpg

Ik heb diverse foto's naar hem verzonden van voorbeeld trappen op internet. Sterker nog als ik Google op onderkant trap, dan kom ik nergens de "latjes" variant tegen. De proppen variant vind ik ook niet mooi.
Forum
https://tweakers.net/ext/f/Izhyq8fXCrZCHUy8UH1CiQAP/thumb.jpg

Onze aannemer en de trapfabrikant staan (nog) open voor debat (dus dat is fijn), maar zelf weet ik nu niet meer wat ik voor moet stellen, aangezien ik de aangedragen oplossingen niet mooi vind.

Zijn deze ganbaar? Hebben jullie andere ideeën?

• Artbij
quote:
NDF82 schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:17:
Jeetje, vanmiddag de meerprijs ontvangen voor een Nibe l/w warmtepomp...

Meerprijs € 9.369,34 excl. B.T.W. (€ 8.852 + AK 6 %) / € 11.336,90 incl. B.T.W.

Het gaat om dit pakket: http://www.nibenl.eu/NIBE...-SPLIT/NIBE-SPLITpakket1/

Dat is wel wat meer dan die 3K waar @Grolsch het over had :X Wij gaan dus voorlopig voor gas.
Je moet er wel e.a. afhalen dan.

Subsidie 2K
Geen gas 2k
En vergeek vast nog wel iets.
quote:
mistaoutlaw schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:47:
@artbij wat bedoel je hier precies mee: "Pv moet je sowieso zelf doen, anders kun je de btw niet terugvragen."?
Rekening moet op je eigen naam staan, anders kun je geen 21%BTW terugvragen. Als het bij jou in de aanneemsom zit scheelt het dus nog meer dan 21%....
quote:
Cai schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:44:
Zo, ons eerste echte baal puntje is aangebroken. Dat uiteindelijk 3 weken voor oplevering valt best mee. Graag jullie vrije input, want ik weet het even niet meer.

Mrs. Cai en ik hebben besloten om met de trap iets luxer te kiezen. Voor wat meerwerk hebben we een keepboomtrap genomen. Aan de onderkant vinden we een boom wel prima, want dat valt mee in het zicht en anders werd het echt prijzig.

Nu is de trap geïnstalleerd en vinden we het er echt niet uitzien. (input julllie oordeel).

Forum
[afbeelding][afbeelding]

Met name de kieren tussen boom en wand, maar ook de ondersteunende latjes aan de onderkant zijn voor ons reden voor dispuut.

Nu de trappenfabrikant aangesproken en die geeft aan dat er twee opties zijn. Namelijk de latjes en de proppen. Daarbij heeft hij deze foto's per e-mail opgestuurd.
Forum
[afbeelding][afbeelding]

Ik heb diverse foto's naar hem verzonden van voorbeeld trappen op internet. Sterker nog als ik Google op onderkant trap, dan kom ik nergens de "latjes" variant tegen. De proppen variant vind ik ook niet mooi.
Forum
[afbeelding]

Onze aannemer en de trapfabrikant staan (nog) open voor debat (dus dat is fijn), maar zelf weet ik nu niet meer wat ik voor moet stellen, aangezien ik de aangedragen oplossingen niet mooi vind.

Zijn deze ganbaar? Hebben jullie andere ideeën?
Die "latjes" moeten gewoon uit hetzelfde materiaal als de trap. En dus een dikkere wang. Zoals hieronder:

Artbij wijzigde deze reactie 06-11-2017 21:37 (55%)

Met gestrekt been.

• Harmsen
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21-05 18:15
quote:
Cai schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:22:
[...]

Thanks, ik ben benieuwd en wacht af.
Hierbij de beloofde foto's:

Aan de keepboom kant zitten zeker geen latjes, maar ook geen proppen:

Aan de muurkant zitten de treden wel vast met proppen aan de onderkant. Deze zijn in dezelfde kleur als de trap en vallen niet echt op, behalve als je er met je neus opstaat. Ik heb er een foto van gemaakt, het is dat donkere plekje langs de rand. Hiervan zitten er 2 per trede.

What a fine day for Science! | Specs

• Grolsch
quote:
R Kuipers schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:41:
@Grolsch bedankt voor de uitnodiging, maar Twente is net iets te ver we (woon zelf in Boxtel).
Maar als ik het goed begrijp:
- eerst maar eens tot een definitief ontwerp komen (zover zijn we nog lang niet)
- dan warmteverliesberekening op los laten
- ik ga ook voor gasloos, dus beter wat overdimensioneren -> geeft benodigde vermogen voor WP
- dan kijken naar COP (bij -10)
- dan kijken naar geluidsnivo
- eventueel een geluidsdempende omkasting (kan altijd nog)
@WNT thanx voor de tip, ik ga eens kijken
De COP bij -10 is helemaal niet interessant, want die is bij alle WP's slecht met deze temperaturen, en zo vaak is het geen -10, dus ik zou de COP bij -10 achterin het rijtje zetten.

geluidsdempende omkasting voor een WP bestaat wel degelijk, zie onderstaande

Hij moet inderdaad wel vrij kunnen ademen en uitblazen.

Zelf ga ik er nog een soort "hok" omheen timmeren, niet voor het geluid, maar meer voor de looks :P

Maar dat wordt dit jaar niet meer wat.

• Artbij
Mijn huis staat er nu zo bij:

Met gestrekt been.

• jacovn
quote:
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:05:
[...]

Gratis voorbelasting. Wees er blij mee in Almere. ;).
Als zijnde de grond ingedrukt bedoel je neem ik aan.

Bult grond

Leeg

jacovn wijzigde deze reactie 17-11-2017 14:43 (44%)

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:27

stefijn

DBlogic

Wij hebben getekend voor een kavel...2 deuren (de onze zal de 3e zijn ;) ) verderop bij Artbij :)

Nu is het zaak snel een nieuw ontwerp te krijgen en dan kan het proces voor ons beginnen. Ik hoop dat we nog ergens in mei kunnen starten.

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• R Kuipers
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 12-05 13:58

Linksonderin is de woonkamer waar het om gaat. Met bloemkozijn. Midden de hal, rechts een chillroom voor de kinderen, welke later als slaapkamer voor ons gaat gelden als we alles op de begane grond willen hebben (ramen zijn we nog niet uit, architect kijkt of hij hier iets architectonisch mee kan. Rechtsboven de keuken en eettafel. Boven keuken en eettafel een lichtstraat en ook een grote glaspartij. Voordeur is op zuiden georiënteerd. Ik ben het eens met de reacties tot nu toe, maar mijn vriendin denkt dat ze het niet meer knus vindt als het te breed wordt. Alle opmerkingen zijn welkom, ook als ze over iets anders gaan.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:54

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@R Kuipers Die hap kost je je flexibiliteit. Je hebt buitenwerks maar 8,1 meter wat niet heel diep is.

Ik snap de trap omhoog vanuit de garage niet helemaal? Eronder heb je een megakast die niet gebruikt wordt?

Ik had ooit deze:
Members only:

Hierdoor had je een TV deel met 5.1 en een deel ernaast om lekker te zitten met een open haard ernaast. Overigens was deze woonkamer ca 4.2 meter breed bij de TV, wat ik eigenlijk al te smal vond. Maar het plannetje ging al voorbij de 1.000 m3 ongeveer en de kamers erboven werden alleen maar groter. Uiteindelijk hebben we door gebrek aan grond een bestaande woning gekocht en de plannen niet verder doorgezet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• SjakieZulu
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
Vorige week is het schetsontwerp goedgekeurd, met veel waardering voor het ontwerp vanuit welstand :-). Over 2 weken gaat de aanvraag voor de omgevingsvergunning eruit. Daarna wordt het bestek beschreven en mogen we het spel met de aannemers beginnen.

Voordat de architect begon te ontwerpen, hebben mijn vrouw en ik een lijstje gemaakt van onze wensen: o.a. modern en tijdloos ontwerp, relatief meer m3 op de BG, ouder slaap- en badkamer op de BG, ruime woonkamer en een kookeiland. De architect heeft 3 verschillende ontwerpen gemaakt incl. 3d animatie. Van traditioneel aparte ruimtes voor woon- en slaapkamer tot een volledig open geheel. Uiteindelijk gekozen voor het middelste ontwerp met een half open geheel; wel zo fijn om de woonkamer af te kunnen sluiten van de woonkeuken indien gewenst. Van daaruit nog wat getweakt om extra licht en ruimtelijkheid te creëren. Onze architect bleef maar hameren op het voorkomen van ''loze'' m3's, waar we achteraf blij mee zijn.

Hierbij een impressie van het ontwerp en wat plattegronden:

Impressie RV

Impressie LV

Impressie LA

Plattegrond BG

Plattegrond kavel

• Practics
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:42

Keuken is niet de afgebeelde keuken gekozen voor een 120cm diep bij 3,5m met kastenwand. Badkamer blijft zo alleen met dubbele wastafel. Deel van de hal in de garage laten plaatsen omzo de kamer extra breed te maken om 2 redenen: veel licht door de woning eventueel de mogelijkheid om daar ook nog eet gedeelte te maken. Heeft er iemand nog ideeën omtrent indeling bij het bekijken van de plattegrond?

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01:11
Members only:

• Fonsz
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 09-04 20:15
Bijgaand wat tekeningen van onze nieuwe woning. De woning is bijna gereed overigens. Het wachten is nog op de aansluiting van de nutsvoorzieningen, waarna de aannemer binnen 2 weken wil gaan opleveren.

Zo ziet het er nu uit:

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01:11
Members only:

• jacovn
Bij ons is het begonnen.

Zal een pomp op moeten want door de klei zakt water maar weinig de grond in. Tevens kwam er kwel water omhoog achter op kavel.

Drainage is dus wel nodig vrees ik..

• the-edge
Belofte maakt schuld :)

Enerverend dagje.

Members only:

Een piepkleine 'tegenvaller', voorheen was dit een botanische tuin er heeft dus van alles gegroeid, dus ook een boom. Met als gevolg dat de sondering/zandvastheid (bestaat dat woord?) niet helemaal goed was, er is dus een halve meter extra uitgegraven en verbeterd. Nadien scoorde alles tip top. Morgen laatste wagentjes zand erin en dan gaat de aannemer de bekisting maken.

• MrFl0ppY
Bij ons worden de muren inmiddels gemetseld! De kap ligt er gelukkig al sinds 2 weken op dus we hebben weinig last van de regen.

En nog een mooie herfst sfeerfoto

Deze week installatie afmaken, metselen, cementdekvloer en zonnepanelen plaatsen :9 . Gaat lekker zo.

• jacovn
Droog gepompt:

Eerste paal erin:

Je ziet de palen gewoon 5 meter zakken door gewicht heiblok en dan pas hoeven ze het heiblok echt aan te zetten.

jacovn wijzigde deze reactie 30-11-2017 15:45 (13%)

• jacovn
quote:
D-e-n schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:17:
[...]

Dat is nog niks. Ik heb palen meer dan 15 meter zien zakken bij het plaatsen van het blok :+
Ze zijn maar 10 meter :)

Is toplaag van 1 meter zand op ijselmeer bodem met een deklaag van klei tegen verwaaien etc.
Dan zit er op 3 meter klei/prut een zandlaag van goed een meter dan weer stuk klei/prut en dan kom je in de zandlaag die stevig genoeg is en waar ze de palen een stuk in slaan. Ik denk dat de paal zo door de toplaag met kleinen dekzand gaat en zakt tot die eerste zandlaag. Je ziet de paal met de eerste klappen van heiblok ook nog wel redelijk zakken tot de laaste 2 meter en dan moeten er nog behoorlijk wat slagen doen.

Er was eerst ander huis met 22’palen en dat heeft van 08:30 - 12:30 ongeveer geduurd. Toen moesten ze de houten balken waar heimachine op staat van ene kavel naar andere takelen. Toen 14:25 bij ons begonnen tot het donker werd denk ik. Maandag gaan ze het afmaken.

Zoals het er nu uit ziet:

jacovn wijzigde deze reactie 01-12-2017 20:44 (8%)

Pagina: 1 2 3 ... 7

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True