Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:32

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Topicreeks

Inleiding

Naast topics voor nieuwbouwprojecten en bestaande woningen leek het mij wel gepast om een topic te starten over het bouwen van een nieuw huis. En dan vooral voor mensen die het zelf doen. Het kopen van grond, bouwdepot aanvragen, het zoeken van aannemers of het zelf metselen van stenen is iets waar redelijk wat uitpluiswerk bij komt kijken. Genoeg stof om om van gedachte te wisselen met je mede-Tweakers lijkt me!

Stappenplan

Bij het bouwen van een huis komt veel kijken. Veel beslissingen moeten gemaakt worden en er wordt veel regelwerk verwacht als je geen adviesbureau inschakelt. Om toch overzicht te houden van de verschillende facetten die je tegenkomt, is een stappenplan handig om te maken. Hierdoor krijg je goed inzicht wat je nog moet doen, en wat er nog op je af gaat komen.

Een voorbeeld van zo'n stappenplan kun je hier downloaden.

Wanneer de grond die je aankoopt nog geen bouwgrond is, zal de gemeente jou een stappenplan voorleggen met alle regels en stappen die je moet uitvoeren voor het wijzigen van het bestemmingsplan. Dit kan middels een uitgebreide omgevingsvergunning of het doorlopen van een bestemmingsplan. Let op dat beide procedures lang kunnen duren.

Aankoop van de grond

Bouwgrond wordt vaak verkocht door gemeentes en provincie, soms ook door particulieren. Uiteraard staat er regelmatig bouwgrond op Funda.nl, maar vaak worden er speciale plannen ontwikkeld door de gemeente. Het loont dus om de locate besluiten en aanvragen in de gate te houden.
Belasting en aankoop grond
Er heerst veel onduidelijkheid over het tarief van overdrachtsbelasting, als dit duidelijk is zal de TS aangevuld worden.

De grond en wat je er op mag bouwen

Belangrijkste is natuurlijk de plaats waar je wilt bouwen. Vaak hebben gemeentes een aanbod van kavels waarop je vrij mag bouwen. Ook makelaars hebben een aanbod van kavels die ze te koop aanbieden. De prijs per m² verschilt per gemeente. Al deze kavels zijn normaal gezien al geschikt als bouwgrond, en je zou dus na het verkrijgen van een vergunning direct kunnen beginnen. Goed opletten in de voorwaarden of het kavelpaspoort is wel een vereiste. Zo staat erin wie war

Let wel dat je niet zomaar alles mag bouwen op een bouwkavel. Bestemmingsplannen regelen wat er wel en niet mag gebouwd worden. Denk hierbij aan aantal vierkante meters bebouwing, en de hoogte van je goot en nok bijvoorbeeld. Mocht je willen weten wat de vereisten zijn, dan kun je deze opvragen bij de RO-afdeling van de gemeente, of online via Ruimtelijkeplannen.nl

Wat te doen bij grond die niet bouwrijp was?
Wanneer er grond gekocht wordt waarvoor nog geen huisnummer en/of postcode is, zullen er ook geen aansluitingen voor gas/water/licht aanwezig zijn. Deze aansluitingen zijn aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl

Hiervoor heb je wel een adres en postcode nodig omdat een EAN-code vereist is bij het aanvragen. Een huisnummer wordt toegekend tijdens de bouwaanvraag. Automatisch zal er daarna door PostNL een postcode verstrekt worden wanneer het huisnummer bekend is. Hiervoor moet je zelf dus geen actie ondernemen.
NUTS-kosten
Via www.mijnaansluiting.nl kan je zien welke nutspartijen er actief zijn voor water, gas en data. Op de sites van die partijen is het zaak om de aansluittarieven op te zoeken. Anno 2017 zijn in sommige regio's de kosten aanmerkelijk. Hierdoor loont het bijvoorbeeld om gasloos bouwen te overwegen. De eerste 1.500 euro is al verdiend door geen gasaansluiting te nemen, los van de gasinstallatie die binnen ook niet meer aangelegd hoeft te worden. Riolering loopt via de gemeente. In oudere gebieden heb je één aansluiting nodig, in nieuwere of gerenoveerde gebieden ligt vaak een gescheiden stelsel en dan heb je twee aansluitingen nodig. Aansluitkosten voor het riool kunnen variëren van nul tot 1.000 euro per stuk.

Review van je ontwerp

In dit topic zijn een aantal gebruikers aanwezig die zelf al een huis gebouwd hebben. Ook zijn er meerdere gebruikers die beroepsmatig met de bouw te maken hebben. Die kennis kan je natuurlijk gebruiken om je ontwerp af te branden te laten beoordelen. Plaats hierbij zoveel mogelijk relevante informatie en natuurlijk plattegronden/gevels/doorsneden. Desgewenst kan je mo-tags gebruiken om een en ander buiten google te houden.

Catalogusbouwers

Er zijn in Nederland een aantal bekende en minder bekende catalogusbouwers. Zij hebben veelal haar bouwmethodiek afgestemd op een zo optimaal mogelijk ontwerp van de constructie. In de regel is voldoende eigen inbreng mogelijk voor personalisatie.
Enkele bekende partijen
Landelijk
Groothuisbouw Emmeloord (kalkzandsteen casco met kanaalplaat)
Livingstone (prefab casco, werkt vaak met regionale partners).
aanvullen
Regionaal
aanvullen

Jargon

De bouwwereld heeft overal een naam voor. Een hoerenjong is geen scheldwoord, maar een manier om heipalen op te lengen bijvoorbeeld. :P Op de site van www.joostdevree.nl staan de meeste bouwkundige termen en definities in woord en beeld uitgelegd.

Bouwmethoden

WIP

Handige links

Deze startpost is onder constructie en schaamteloos geïnspireerd op Deel 1

Señor Sjon wijzigde deze reactie 28-11-2017 14:44 (14%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Gereserveerd

Señor Sjon wijzigde deze reactie 07-07-2017 10:53 (96%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter

Voltooide projecten van Tweakers

Stuur mij een DM met hierin zoveel mogelijk het volgende:
* post met eerste plattegronden in dit topic
* post met het ontwerp voor start bouw
* post met foto's oplevering
* specs van het casco, bouwsysteem, installatie, nokhoogte, goothoogte, inhoud en oppervlakte in GBO en BVO, perceeloppervlakte. eventueel aanneemsom en kavelprijs.
* de wens of dit in mo-tags of niet gepost mag worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Grolsch schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:11:
[...]

Volgens de leverancier zal dat nog wel meevallen, elk jaar een keer met de waterslang erover en een zachte borstel. Wij hebben een waterontharder, dus voor kalk hoeven we niets speciaals te doen.

[...]

Nee, die kabel hebben ze verder niet weggewerkt, verwacht je dan dat deze wegrot :? Ik neem aan dat die kabel wel tegen water/zon/wind kan :?
Meestal krijgt ie wel een kabelbundel of beschermmantel mee. Nu ligt het open en bloot.
quote:
[...]

@Señor Sjon , wil je nooit meer een topic op slot gooien als ik aan het typen ben }:| }:| ( ;) :> )
Sneller typen. >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dit is gewoon een standaardbrief en past beter in Telecomproviders en Leveringen eigenlijk. KPN heeft al een paar jaar beleid om niet zonder meer koper in te brengen in woningen.Vergeet niet dat je vaak ook aansluitkosten krijgt, maar het belbasisverhaal is wel een optie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Tijdelijke units met enige vorm van comfort zijn al snel even duur als een vrije sector huurwoning. Je zou wel kunnen kijken naar de aanschaf van een kangaroewoning en deze weer doorverkopen later, maar dat is vaak financieel niet heel realistisch. Of na de zomervakantie een caravan kopen van een gescheiden stel. :+

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Modbreak:
En nu is het wel even klaar met de keukens. De posts na mijn (niet optionele!) blauwe tekst zijn naar het keukentopic verplaatst.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Maak hem van hardsteen (kassa!) en de groene drek valt mee. Van beton zien ze er na 10-20 jaar niet meer uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
the-edge schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:22:
[...]

Vergeten materiaal te vermelden, het zal ook een hardstenen spekband worden.
Dus dan heb ik geen last van de groene drek?
Beton krijgt vaak een soort algaangroei. Natuursteen is veel makkelijker schoon te krijgen. Zorg dat de band minimaal 2-3cm oversteekt en een waterholletje heeft. Dan vervuilt je gevel ook nauwelijks.

Leuke animatie overigens, je ziet gelijk dat we gelijk hadden door de voordeur daar weg te halen. Je woonkamer oogt een stuk ruimtelijker zo. :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Meeste elektraspulletjes zijn in Duitsland stukken goedkoper. Scheelt rustig een factor 2 op sommige onderdelen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Beiden. Ik heb voor mijn tuin daar het meeste spul voordelig vandaan gehaald. Ook Knipex tangen e.d. Voorbeeld: ik heb RVS paaltjes met een grondspies en die kosten in NL over de 100 euro, tot niet te krijgen. Als je er 5 nodig hebt, is dat best veel geld. Ik was in DE ongeveer 60 euro kwijt per stuk. Machineschakelaars om verlichting aan te sturen. Tot 80 euro hier, vanaf 20 euro daar. Goed, dit was 2 jaar geleden, maar gaat denk ik nog wel op.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 10-07-2017 14:58 (7%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
FireStarter schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:02:
[...]

Heb je dat bij bouwmarkten gehaald of via webshops?
Bouwmarkten zie je me zelden. Vaak inferieure kwaliteit voor een te hoge prijs.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@karazz Dit is echt net uitvoerig besproken. Ik zou je aanraden om die discussie aan het eind van het vorige topic even te lezen. We hebben nu dezelfde discussie als een week geleden.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
DancePlaza schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:46:
zo we hebben ook een stukje grond en nu maar is uitzoeken welke aannemer we gaan gebruiken. Iemand toevallig ervaring met van pijkeren uit ommen? Hopelijk kunnen we na de bouwvak beginnen met regelen van de vergunning en hopelijk rond december beginnen.

Pff iedereen is druk tot het eind van jaar :(
Wij hebben wel een plan, maar geen grond. :P Maar rond december beginnen? Good luck with that one. Een vergunning is al 8+6 weken, laat staan het tekenen e.d. aan de voorkant.
quote:
borgoe72 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 04:21:
Standaard worden de binnenwanden van m'n woning in gibo 70mm uitgevoerd. Is er duidelijk verschil merkbaar in akoestiek indien je deze opwaardeert naar 100 mm?
Je muur wordt 43% dikker. Tuurlijk merk je dat. Ik zou altijd 100mm nemen. 70 is echt niks. Zeker niet als je een keer een wastafel op moet hangen of inbouwdozen aan beide kanten.
quote:
De eerste verdieping heeft een opp van zo'n 70m2. Aanbrengen van vloerverwarming levert een meerprijs op van ruim 4000 euro. Dit lijkt me aan de hoge kant en bijna dubbele wat er voor de bg gerekend wordt. Als motivatie wordt gesteld dat er niet zonder meer geslepen kan worden in de kanaalplaatvloer en men dus meer werk/ kosten heeft. Is dit reeel? Is het mogelijk om dit na oplevering te laten doen of stuit dit dan op forse praktische bezwaren?
4.000 euro is nog hoger dan überhaupt de prijs van vloerverwarming, laat staan de retourkosten van radiatoren e.d.

@Grolsch
60mm boren is al niet aan te raden bij dat soort wandjes. Dat stuk vlees aan de andere kant is dan wel heel dun.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Jup. En als je per ongeluk een vrijstelling nodig hebt in het bestemmingsplan is het 26+6 weken. Je moet geen haast hebben.

@artbij Op grond waarvan? Zonder onherroeplijkheid beginnen is niet altijd even verstandig en sommige aannemers beginnen niet eens zonder onherroepelijke vergunning.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 12-07-2017 09:41 (41%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
In Almere niet zo snel, maar boze buren die hun uitzicht niet kwijt willen, natuurvereniging het lokale grasje, etc. Je kan het zo gek niet verzinnen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Met een voorlopige voorziening MOET je stoppen. Anders is het eigen risico. Maar ik heb projecten gehad dat het gewoon ging om de boel traineren... triest, maar je houdt het niet tegen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
VON = inclusief BTW
k.k. = exclusief BTW.

Let erop dat de regelgeving omtrent bouwterreinen (BTW) per 1-1-2017 veel strenger is geworden. Een bouwer die wat grond koopt is bijna per definitie al de klos. Dus kopen voor woonbestemming of bouwplan is 6% OB. Huis kopen, passeren en dan pas slopen is 2% OB, maar een grasveld of akker met bouwplan of bestemming kopen is 21% BTW.

Almere is een speciaal geval. Die koopt grond van Domeinen/Rijksgebouwendienst en is dus niet BTW-belast. Bij herontwikkelde wijken betaal je overigens wel BTW.

@Grolsch Altijd opletten, ook gemeentes handelen met VON/k.k. en incl/excl. BTW door elkaar.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 12-07-2017 12:19 (25%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@mistaoutlaw Je WC beneden zou ik spiegelen, dan zitten de schachten boven elkaar en klopt de WC ook weer met de toegankelijkheid. ;)
Ik vind de zijgevel richting bijkeuken wel erg kaal.

@Grolsch Dan hebben ze nog mazzel gehad. ;) Je kan ook BTW krijgen als het als bouwterrein wordt aangemerkt.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Het moment van overdracht is leidend voor OB/BTW. ;) Maar als je in Poort zit, dan zit je meestal wel goed.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@mistaoutlaw
Een trapkast is altijd wel wat jammer voor het ruimtelijk effect. Veel commentaar heb ik bij the-edge al gegeven en dat geld ook wel voor jouw woning. De entree is zo een ruimtevretende 'tunnel' die ik persoonlijk wat zonde van de ruimte vindt.

Je woonkamer is ook te donker. Waar je in de keuken veel (indirect) daglicht hebt, heb je in de woonkamer één smal raam op west en een raam onder de overkapping op zuid.

Wellicht een lichtstraat ter grootte van een trap opnemen op de verdieping. Dan kan je ooit nog een zolder maken als het bestemmingsplan dat toestaat. :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Het ligt aan de bestemming. Als je een weiland koopt, is het nog steeds 6%. Vroeger was zelfs daar nog een vrijstelling voor als er 10 jaar geen herbestemming plaats vond, maar die regeling is geschrapt. Staat er een bouwhek, ligt er een bouwweg of gaat er nuts heen? Goede kans dat de belastingdienst het al als bouwterrein aan gaat merken.

Ik zet dit verhaal op de todo voor de OP, voor veel mensen kan het de eerste budgettaire tegenvaller zijn. :P

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
artbij schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:45:
[...]

Ik wil dat best even uitzoeken voor de OP. Want ik hen het anders gelezen dan dat jij het schrijft. Ik dacht dat bouwbestemming genoeg was voor 21%.
Daarom heb ik het over weiland. Dan zit er een gras- of agrarische bestemming op.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Nou, de HR3 verbruikt 156W bij 100 Pa en geeft 325 m3/u. De HR300 levert 300 m3/u met dezelfde druk, maar verbruikt dan maar 102W. Oftewel, het nieuwe apparaat is een stuk zuiniger en ook een stuk stiller. Het grootste verschil is dat de 300 ook op allerlei mogelijke manieren geïnstalleerd kan worden, ook aan vloer of plafond, terwijl de HR3 die vrijheid niet kent. Ik snap de verbetering dus wel. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
jacovn schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:28:
Ik snap de verbetering ook wel al gaat het wel van 1700 naar 2200€ helaas. (De oude nu voor €888 of zo te koop)

Ook op lagere volumes is het verbruik min of meer de helft. Dus dat is mooi meegenomen. De vraag is meer of het met aanmerkelijk mindere druk op lage volumes net zo goed werkt. Ik neem aan van wel als Itho dit product vervangt, anders schieten ze zichzelf in de voet.
Ze gaan gerichter ventileren, waardoor de capaciteit niet zo hoog hoeft te zijn. Ook maakt ie volgens het label 5 dB minder geluid en je vergelijkt de prijzen met een uitlopende product vs de adviesprijs. Dus 2100 vs 1400 is het eerder. Dan nog is het verschil in prijs wel fors. Maar je krijgt er wel 10kg meer apparaat voor. :+

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
FireStarter schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:41:
[...]

Wat ik straks weer ga doen is Philips spaarlampen gebruiken voor de tuinlampen met smartlink. Te koop voor 13 euro ps.
Deze koppel je met de Hue bridge.
Dan stel je in met IFTTT dat je lampen 10 minuten voor zonsondergang aangaan en iedere dag om 22.30u uitgaan.
Ideaal, tijdens de seizoenen en zomer/wintertijd.
In de winter gaan ze rond 16.15u aan tot 22.30u, en rond deze tijd van het jaar gaan ze rond 21.55u aan tot 22.30u.

Geen gedoe.
Ik heb gewoon deze: https://www.theben.de/nl/.../Analoog/LUNA-120-top2-EL
Kijk er al 5 jaar niet naar om. Regelt zelf zomer/wintertijd en gaat bij schemer aan en rond 23.30 weer uit. Wil je meer aansluiten, dan kan je er altijd nog een relais tussenzetten.
quote:
artbij schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 19:39:
[...]

Beetje tuinverlichting is toch gewoon 12 volt en led? Waarom nog ouderwetse spaarlampen gebruiken?

Daarnaast zijn buitenlampen en tuinverlichting 2 verschillende dingen. Mijn buitenlamp moet gewoon aan als het donker is, mijn tuinverlichting alleen als het nodig vind.
Ik heb al mijn lampen uitgezocht op vervangbaarheid. 12V = trafo = gaat stuk. Ook kan je niks met die vastgesoldeerde Ledjes. Ik heb GU10 en G9 tuinverlichting. Bron stuk = nieuwe erin en weer door. Maar ik ben het met je eens dat spaarlampen vrij zinloos zijn. Ikea LED-lampen zijn goed zat. Ik heb 16 grondspots en 5 paaltjes branden op iets van 60W.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dit is oprit + tuin. De voordeurverlichting draait op schemer+IR-sensor in de lamp zelf (Steinel plafondarmatuur). Wederom een fire+forget systeem.

@200k discussie.
Alles kan, alleen je zal concessies moeten doen in ruimte en afwerking (goedkoop laminaat) of slim moeten faseren (geen garage bv.). Dan kan je later de boel nog opwaarderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Annuk schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:38:
[...]

Waarom zou je je verlichting aanlaten tot zonsopkomst? Kan me voorstellen dat als jezelf/je partner/je kids (als ze de leeftijd hebben) gaan stappen dat je verlichting aanzet/laat aan de gevel, maar in andere gevallen is het toch niet nodig? Of bekijk ik dat verkeerd.
+ Het feit dat als je mogelijk aan je voorgevel slaapt (of iig de kant waar je gevelverlichting hebt) dat jezelf last gaat hebben van de verlichting ;)
En na 23.30u verwacht je normaal gesproken geen bezoek meer toch? Je kan altijd je verlichting overrulen (als je dat wilt) als je nog bezoek hebt en die wil je niet in het donker de deur uit sturen ;) :P
Ik heb een 0-1-Auto schakelaar voor als we een keer langer in de tuin zitten. 0 is ook wel handig bij het vervangen van een lampje. ;)

En het is deels ook gewoon sierverlichting. Als je naar buiten kijkt in het donker, dan kijk je niet in een zwart gat.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Divak schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 07:09:
Buitenverlichting aan laten staan ben ik binnen een paar dagen mee gestopt. Had binnen no-time een slakkenkolonie en veel te veel andere insecten in de tuin.
Ik wil niet weten wat voor een stadionverlichting je had dan. :+
quote:
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 07:56:
[...]

Wat valt beter op denk je?
1. Iemand die bij een deur iets staat te doen
2. Iemand die bij een deur iets staat te doen onder het licht van een zaklantaarn.

Wij hebben ook buiten verlichting. Zo'n heel klein lampje wat aan gaat op beweging en daarna weer heel snel uit gaat. En een mooie lamp bij de voordeur die gewoon aangezet kan worden als we gasten verwachten.
3. iemand die bij een deur iets staat te doen, maar vol in het zicht van de gevelverlichting staat en dus aftaait.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Wellicht ten overvloede, maar we hebben al een inbraaktopic. ;) Hoeveel tijd heeft een inbreker nodig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Geeft niet, ik kan in je historie spieken. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik zou toch echt je wc in de entreehal uit laten komen. Daar word je bijkeuken ook een stuk beter van. Nu heb je aan drie kanten deuren.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
rspoe schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:02:
[...]

De deuren zitten elkaar niet in de weg toch? Als de wc in de entreehal komt dan heb je juist 3 deuren erg dicht bij elkaar (wc, meterkast, deur naar de woonkamer).

[...]

Dit mag wel, en was ook ons eerste idee. Voordeel van deze (huidige) situatie is dat de zonnepanelen op zuid liggen. Qua indeling kwam het ook beter uit, zo konden we de ingang + achterom achterelkaar plaatsen zodat we aan de westkant veel ruimte hebben voor de keuken + woonruimte.

Als we het huis 90 graden draaien is de ondiepe achtertuin +/ 4 meter ipv 6 meter en de lap grond aan de zijkant 11 meter ipv 9 meter.

9 meter is voldoende voor ons zeker met de mooie hoek waar we tot laat zon hebben. Ook is de ruimte achter het huis dan nog voldoende om iets leuks mee te doen. We willen in het verlengde van de garage wellicht een overkapping maken in de toekomst.

[...]

Yes.
De meterkast deur gebruik je <1/jaar. De andere deuren een stuk meer.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Je kan ook het raam in de linkerzijgevel uitvoeren als deurkozijn, maar dan met glas. Dan vervang je dat als je de twee ooit gaat verbinden. Ik zou sowieso wel de palen slaan als dat nodig is, die klappen kan je zonder.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Die WC-deur naar de hal laten draaien kost je nul ruimte? In de berging win je juist veel ruimte omdat je daar een blok kan maken met de wasmachine/droger.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Grondprijzen is niet te voorspellen. Eerder kijken wat een vergelijkbare woning kost. Breedte, ligging, oriëntatie en gebruiksmogelijkheden bepalen de prijs.

En qua bouwkosten is niet te voorspellen wat je voor 175k kan kopen. Een casco woning is overigens een woning zonder binnenmuren, zonder E+W installaties etc. In de projectbouw bedoel je zonder keuken/badkamer/toilet, Dat is in de particuliere bouw wel anders.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
We hebben hier een heel subforum voor: Duurzame Energie & Domotica

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@Cpt.Chaos Wij kunnen het ook niet zo vertellen zonder context. ;) Je zal moeten kijken wat vergelijkbare woningen in de omgeving opleveren. En wellicht gewoon de taxateur vragen naar een onderbouwing?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
De discussie over wat in dit topic hoort staat nu hier: Wonen & Verbouwen Feedback

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Fazer013 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:34:
Sommige banken hanteren meerdere rentestappen, bijv de ING:
https://www.ing.nl/partic...hypotheekrente/index.html

Onder bouwrijp maken versta ik oa:
-slopen schuur
-bomen verwijderen
-bodemonderzoek
-mogelijk afgraven/ophogen
-inrit maken
-aansluiten op riool/etc

Die 21% BTW wist ik, komt bij kopen van particulier volgens mij ook nog overdrachtsbelasting bij (geen von prijs) |:(

[...]
Je hebt BTW of OB, niet allebei.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@blueone je nutskosten met riool en gas gaan makkelijk richting de 4k
@oof1987 waarom uav-gc? Dat zijn contracten voor turnkey werk en legt veel bij de aannemer neer, iets wat ze in de regel niet doen. Meeste partijen werken met uav2012.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik heb de tuinberegeningsdiscussie een eigen topic gegeven, dat is interessant genoeg voor een eigen topic en gaat hier ook wat van het onderwerp af.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
*kuch* we hebben hier een keukentopic voor. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ook gemeentes hebben in de crisis anders aardig wat bouiwkundigen aan de straat gezet. Die capaciteit is aardig afgenomen. En ja, ook kennis is weg en in sommige gemeenten ben je aan het bakkeleien over meningen ipv bouwbesluit. :X

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Een stuk wapeningsstaaf in een plasje water geeft al genoeg vlekken. In de meeste fabriekshallen wordt een vloer nog gecoat en zo'n hal wordt vaak verwarmd via (gasgestookte) blowers in het plafond. Gemiddelde bouwmarkt wordt op dezelfde manier gebouwd.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Saven schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:13:
Zit een beetje met een onenigheid tussen mij, de gemeente en de anneemer |:( Ik zou graag jullie kijk op de zaak aanhoren.

Het is namelijk als volgt in het gebied waar ik ga bouwen. In het bouwplan van de gemeente staat dat de dakrand maximaal 30cm uit mag steken. Nu is het zo dat volgens de tekening van het huis het dak inderdaad 30cm uitsteekt, maar dat hier nog een goot/regenpijp aan komt (a ~10cm).

De gemeente zegt 'ja hier heeft u uw bouwvergunning, maar de dakrand INCL goot mag maximaal 30cm uitsteken' en ze hebben dat op de vergunning erbij getekent. Het 30cm meet-streepje hebben ze met pen doorgetrokken tot het eind van de dakgoot. De aanneemer niet blij want die moet het dak inkorten en wil de kosten op mij afschuiven. De dakconstructie moet namelijk anders worden gemaakt, en dat is -uiteraard- duurder (~2500 euro).

De aannemer heeft echter de tekeningen zelf gemaakt en heeft ook het bouwplan gezien. Zij zeggen echter 'maar het is niet duidelijk dat die 30cm INCL goot is'. Dat ben ik stiekem met ze eens, maar ja bij de gemeente werken enkel NSB'ers :') dus daar zit sowieso geen rek in ben ik bang.

Aan de andere kant heb ik ook niet zoveel zin in een juridisch trajact tegen de gemeente waarbij de rechter moet bepalen wat de term 'dakrand' inhoudt.

Ik ben opzich geen gelukszoeker hoor, als zij dit vanaf het begin af aan hadden gewist was de totaalprijs van het huis wellicht wat hoger geweest. Maar nu lijken ze extra te willen cashen tegen de hoofdprijs; al het extra werk is natuurlijk belachelijk duur.

Maar goed, ik twijfel een beetje wat ik het beste kan doen. Zowel gemeente als anneemer willen niet echt toegeven.
Waar staat dat in de regelgeving? Het bestemmingsplan geeft vaak al aan dat goten ondergeschikte bouwdelen zijn die NIET meegerekend worden. Even op ruimtelijkeplannen.nl je bestemmingsplan opzoeken. Dan nog is er een mogelijkheid tot 10% overschrijding van geschreven maten. De 30cm is dus in werkelijkheid 33 cm.

Ik ga er wel vanuit dat het een simpele bakgoot aan een schuine kap is. Een forse uitgetimmerde goot valt wat meer op.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ligt aan de oppervlakte, sparingen voor spotjes etc. Je kan een vloer heel snel heel duur maken. :P

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Je zegt het al, je gaat terug in Rc-waarde en je isolatie wordt dikker. Dit kan doorwerken in dikkere fundering, andere neggedetails en aansluitingen met goten/kap.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Al die sites rekenen met een prijsstijging van 2%/jaar. Ik betaal nu minder voor elektra dan 10 jaar terug, maar volgens de geleerden had dat het dubbele moeten staan. Veel groene sommen lopen daarop stuk. Voor je nieuw te bouwen huis is de salderingsregeling nog het belangrijkste. En let op hoe je energiebedrijf omgaat met salderen boven de 5.000 kWh. Daar zit ook weleens verschil in. Een nieuw huis heeft sowieso een vierdubbel telwerk voor aanvoer/retour en piek/dal.

Maar goed, DED staat vol met topics hierover.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Consumentenrecht en welstand gaan niet samen. :P

Enige escape is altijd dat het een advies is en nooit een eis. Maar veel geluk om het alsnog erlangs te loodsen dan.

Maar ik zie ook een wolfskap e.d. in de referenties en met name de boerderij in de tekst staan. Een schuurwoning is toch wat anders en in de regel een conversie van bestaand. Ik snap wel dat ze niet happig zijn in volledig nieuwbouw van een schuur.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Post over het vervangen van een buitengevel zijn naar een eigen topic gehaald: Q-bone in "Buitengevel vervangen"

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
dewil1990 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:20:
Een vraag wederom. In jullie ervaring, plaatsen jullie eerst de trap en daarna de tegelvloer? Of kunnen wij beter eerst de tegelvloer leggen en daarna de trap?

(mijn gevoel zegt, trap op de cementdekvloer daarna pas de tegelvloer.)

Wederom alvast bedankt.
Hou in alle gevallen rekening met de dikte van de eindafwerking t.o.v. de eerste trede. Je zal niet de eerste zijn die een rare tredehoogte overhoudt bij de eerste trede.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Het eind van het vorige topic staat er vol mee. ;) Het is altijd een eigen overweging, maar eigenlijk zou je het nu moeten doen als je zelf aan het bouwen bent. Je kan dan alles meenemen en in basis zijn de huidige nieuwe woningen al prima voorbereid. Vloerverwarming is al standaard, hoge isolatiewaarden zijn al standaard, etc. De meerkosten zijn er, maar ik vind het meevallen t.o.v. de kosten die je ook aan gas hebt, met name aansluitkosten schieten omhoog de laatste jaren.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Die 10% afwijking zit in bestemmingsplannen, omdat een plankaart 1:1000 niet echt accuraat is. Je hebt een vergunning en die moet je aanhouden. Je kan niet opeens deuren 2.07m vrije hoogte ipv 2.3m vrije hoogte maken als je op de vergunning uitgegaan bent van het vigerende bouwbesluit.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Die tape is niet zo heel goedkoop en er gaat altijd meer in dan je denkt. :+

De bouw heeft met ongezonde cijfers geschreven om werk te houden plus het aantal arbeidskrachten is enorm gedaald. Ook is er bijna geen instroom van leerlingen geweest en zijn leer/werkposities geschrapt. Puntje bij paaltje wordt er in voorkomende gevallen veel meer gevraagd voor werkzaamheden dan 2 jaar geleden. Om een continue bouwstroom te hebben moet er soms ook meer betaald worden om alles op tijd op de bouw te krijgen, anders pikt een ander je productiecapaciteit of leveranties.

BENG is nog onontgonnen gebied. Je krijgt wel een kengetal mee in huidige berekeningen, maar de consequenties ervan zijn nog niet doorgerekend.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
0.625 is standaard. Zonder veel moeite moet 0,4 ook te halen zijn en met een beetje aandacht en prefab bouw is 0,3 ook goed mogelijk.

.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
artbij schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:44:
[...]

Jullie huis ziet er leuk uit, maar ik zou persoonlijk nooit een woning bouwen die al honderden keren gebouwd is. Dat koop ik wel een rijtjes huis. Daarnaast is de afwerking goed, maar wij kiezen voor een niveau hoger.

Jij telt trouwens allerlei kosten in je m3 prijs die er bij anderen niet in zitten.
Erm, bijna elk vrijstaand huis is uniek. Er kan veel geoptimaliseerd worden in het bouwproces als er enig vorm van ritme inzit.

Maar goed, ik ben voorlopig afgehaakt als zelfbouwer. We kunnen gewoon geen geschikt kavel vinden waar we onze plannen op willen realiseren. Zonder kinderen was het wel makkelijker geweest om ergens in het buitengebied te gaan zitten, maar voor nu wil ik ze in de buurt van school, sport en buurtgenootjes houden.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Die kant gaan we ook op, alleen dan niet al te ver van waar we nu wonen. :P

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Grolsch schreef op woensdag 13 september 2017 @ 08:07:
[...]

Ik snap niet zo goed wat daar heerlijk aan is :? Wat wil je nu naakt op een dakterras doen :?
Zitten in het zonnetje op je landgoed. :?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dat klopt. De onherroepelijkheidstermijn is het risico van de aanvrager. Dus verwacht je geen bezwaren, dan kan je in priincipe je gang gaan. Meeste partijen zijn wel huiverig overigens. Een bezwaar met verzoek tot stilleggen bouw kan je met geluk maanden kosten en anders jaren.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
De genoemde onderzoeken heb je in een paar maanden voor elkaar. Je kan een betaalclausule opnemen dat je voor 50% gedekt wordt ofzo. Ook al gaat het niet door, je hebt vaak al wel je huis ontworpen. In de regel kan je daar weer een ander plotje bij zoeken.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Is het nu al kale grond of staat er nog wat op? Leveren ze in OB of BTW?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
the-edge schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:52:
Ik sprak gisteren een aannemer. Die had een vergelijkbaar huis vorig jaar gebouwd voor €37.000 minder. De bouwkosten knallen de pan uit.

Iemand, die in de sector zit, enig idee of dit nog verder gaat stijgen? Of krijgen we een afvlakking?
Ligt eraan wat, maar schaarste in personeel, materialen, capaciteit en bouwgrond is niet zomaar opgelost.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ze pakken de aanneemsom als ie niet teveel afwijkt van hun norm, anders kan je een kopie ovk opsturen als ze je voor meer aan willen slaan. Er is hier zelfs een NEN aan gewijd.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
dewil1990 schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:11:
Wederom een vraag, de stucadoor begint vandaag. Op enkele kozijnen moet een stuc- / smeerlat worden bevestigd, waar tegenaan wordt gestucadoord.

De kozijnen worden naderhand afgewerkt met aan architraaf. Naar mijn weten, blijft de smeerlat op het kozijn zitten, en komt de architraaf hierover heen. Echter de smeerlatten, zijn smaller dan het kozijn.

Hoe kan ik de ruimte tussen de smeerlat en de arcitraaf het beste opvullen?
Waarom zou de smeerlat blijven zitten? Is toch alleen een referentiepunt voor de stucadoor?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik denk dat je even naar de leverancier van de architraaf moet hoe zij dit oplossen. Sommige gebruiken vullatten, anderen hebben daar weer speciale modellen voor om het uit één stuk te laten zijn.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ligt eraan welke vloer het is? BG of verdiepingsvloer?

Maar op dit moment wordt er aardig wat productie weggereserveerd, dus dan kan men vaak zelf sneller een broodjesvloer leggen met eigen personeel.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ligt er nog steeds aan welke vloer het om gaat. Maar breedplaat ftw. Veel flexibeler dan kanaalplaat.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
stefijn schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:51:
Nou voor dat soort bedragen teken ik. Ik heb onlangs prijsindicaties opgevraagd voor een trap en dat kwam volgens twee bedrijven op 10 tot 13.000 euro, bij de eerst zelfs nog zonder treden.
Dat ging om een maatwerk trap die slechts ongeveer 10 treden bevatte (+/- 2m hoog) en 1 hoek om ging.... Wel een semi-zwevende (treden aan één zijde aan een zichtbare trapboom) maar dan nog. Slaat imo helemaal nergens op en ik was al van plan om zelf maar ergens een staalconstructie te laten maken voor een heleboel minder.
Tsja, semi-zwevend... waren de treden bv van glas?

@D-e-n Een begane grondvloer i.h.w. storten kan ook een broodjesvloer zijn. Dat zijn betonnen ribben met tempex 'broodjes' waarop gestort wordt. Zijn hele wijken mee volgelegd. Maar op de bg zit meestal een ribcassettevloer, dus ik snap niet helemaal waarom het een vervanging van kanaalplaat zou zijn.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Nou dan ben ik wel benieuwd naar wat tekeningen.

Een standaard vuren trap is zo 750-1000 en hardhout 3.500-4.000 euro per verdieping. Ga je helemaal los met vides, hekjes, etc dan kan die prijs natuurlijk aardig oplopen.

@NDF82 Vraag naar het bouwsysteem, zoals ik al 2x uitleg, hoeft het helemaal niet kruipruimteloos te betekenen. Sowieso vind ik kanaalplaatvloer voor de begane grond overkill. Waarin geen ribcassette? Of komen er dragende muren op te staan?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dat heet een broodjesvloer in jargon.

Voordeel is dat het snel te leggen is met vrijwel geen levertijden. De ribben kunnen ze op de bouw nog op maat maken als het moet.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 03-10-2017 11:38 (64%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
In deze regio zie je anders vrijwel nooit kanaalplaatvloeren op de bg, tenzij constructief profijt te halen is en een vloer storten zonder kruipruimte... tsja, die kruipruimte zakt er vanzelf in. :+

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Nee.

De grondwerker doet vaak de aanleg van riolering en drainage. Invoerbochten nuts is een gestandaardiseerd pakket dat je overal kan kopen naar gelang de invoerbuizen die je nodig hebt. Tip, plaats alles, maar dop af wat je niet nodig hebt. Dan heb je altijd een buis beschikbaar als je wel bv gas neemt of glasvezel in de wijk komt. Overigens is de loodgieter niet afhankelijk van nutspartijen. Berekeningen e.d. zijn part of the job (deden ze dat maar eens... ging er ook wat minder fout).

Op dit moment zijn metselaars het moeilijkst te krijgen, dus vanzelf de lastigste onderaannemer. Heipalen + stelling kennen ook een glijdende kalender.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 12-10-2017 09:40 (13%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Wie houd je tegen? ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
artbij schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:28:
[...]

Dat lijkt me een no-brainer.
^^^^^

Inderdaad. Tuin van 6 meter is echt niks.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Grolsch schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:29:
De grond van de buren is maar eenmaal te koop, dus voor dat geld wist ik het wel :P

Aan de andere kant kwam mijn buurman voorlaatst ook bij mij met de vraag of ik zijn weiland niet wilde kopen.

Stuk van 38 meter breed en 100 meter diep (dus 3800m2 voor de snelle rekenaars onder ons).
Precies in het verlengde van ons perceel, dus de tuin zou dan 100 meter dieper worden.

Hoeft ook de kop niet te kosten, maar wat moet ik in vredesnaam met een weiland van 3800m2 achter m'n huis. Het ligt er nu ook al, en hij houdt het keurig bij. Ik heb hem aangegeven dat voordat hij het aan een ander verkoopt ik eerst geïnformeerd word :P
Ik zou zeggen, maak een reviewgebied voor robotmaaiers. _O- Als het van jou is, kan niemand anders er zitten. Win-Win dus. Ligt natuurlijk wel aan de prijs, voor agrarische waarde heb je het al snel over 20-40k met zo'n lap.
quote:
jacovn schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:46:
Kavel is aan voorkant 17.54 meter en aan achterkant 16.10 en 25 meter diep.
Wordt dan dus bij 3 meter diepte ongeveer 48m3 en bij 4 meter diepte 64 m2 extra

Er staat op de kavelkaart in de omgeveingsvergunning een wandelpad achterlangs voor de tuin van de buren.
De bouw weg is snel 5 a 6 meter breed, maar we gaan zien als er voldoende animo is wat het wordt.
In Almere moet je het zeker kopen, de kavels daar zijn al zo verrot klein. Alle beetjes helpen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik zou het kopen. :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Boeie schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:35:
Op bouwgrond ben je officieel BTW verschuldigd maar er wordt vaak gerekend met een VON prijs of inclusief, of met overdrachtsbelasting van 6%. Dit mag eigenlijk alleen maar als er nog wat op staat, al is dit maar een stuk fundering of een tuinhuisje.
Ga voor VON kavels of reken met 21%. Intentie is tegenwoordig al genoeg om levering met BTW te krijgen. Of de verkoper moet de bouw doen en daarna het huis met OB leveren.

@stefijn walk away. Je neemt nu uit ongeduld genoegen met een verre van optimaal kavel. 13m breed is niks. Doe Het Niet. Straks hebben we weer een burenruzietopic hier.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
RxxR schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:53:
[...]

Afgelopen weekend hebben wij een bod uitgebracht op 3 bouwkavels. De kavels stonden niet actief in de verkoop en werden aangeboden door een particulier. De grond is nog niet 'bouwrijp' (nog geen NUTS-voorzieningen, etc.), is nog niet bebouwd maar heeft wél een bouwbestemming van de Gemeente, dus 'kennelijk bestemd om er op te bouwen'.

Naar aanleiding van de startpost en intensieve research hebben wij geen uitsluitsel kunnen vinden of de grond nou met 6% overdrachtsbelasting of 21% BTW belast zou worden. Navraag bij de makelaar en de hypotheekadviseur heeft ons niet verder geholpen, en ook de verkoper had hier geen idee van. Uiteraard was dit wel belangrijk voor het al dan niet accepteren van het bod :9 .

Uiteindelijk hebben wij -via de notaris- deze vraag neergelegd bij de Belastingdienst zelf. De Belastingdienst heeft bevestigd dat in dit geval 6% overdrachtsbelasting van toepassing is. Belangrijkste overweging bleek dat de verkoper niet optreedt als 'ondernemer', d.w.z. niet actief / regelmatig handelt in grond.

Kortom: het is dus niet altijd zo dat er automatisch 21% van toepassing is.
Dan ben ik wel benieuwd naar de 'bouwbestemming' die erop rust. Maar goed, dit is altijd al voer voor discussie geweest. @artbij heeft iets te voortvarend de TS erop leeggehaald, want het risico op 21% BTW is wel erg groot in de meeste gevallen. :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Het gaat om zonwering vlak op het glas en dan met name als je niet de hele ruit bedekt. Je ziet tegenwoordig van die plissé gordijntjes op het kozijn zitten die vlak op het glas zitten. Dan doen mensen dat half open en dus is de ene helft van het glas ~60 graden en de ander helft 20. Dat geeft een spanning in het glas waardoor thermische breuk ontstaat. Thermische breuk steekt vrijwel altijd 'over' van de ene naar de andere kant. Een losse scheur in het glas kan voorkomen als het glas niet goed onderstut is en er daardoor spanning op één punt ontstaat. Kan ook gebeuren als iemand glaslatten lomp monteert, dan kan overal een breuk ontstaan. :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Tussen plissé en glas warmt de lucht wel op, en vervolgens het glas. Vooral met donkere gordijnen. Op een koude, zonnige dag moet je maar eens voelen hoe warm het ertussen kan worden.

Zoiets kan op een zuidgevel in een donkere kleur redelijk funest zijn, vooral als ze in de dag zitten.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Het is vooral een punt geworden doordat glas tegenwoordig veel beter geïsoleerd is. Vroeger hield het toch geen warmte vast. :P

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik heb al menig ruit zien gaan. :)

Iets met een basisschool met binnen een jaar na oplevering veel thermische breuk. Na een bezoekje op locatie was al vrij snel duidelijk dat de kinderwerkjes op het glas geplakt werden. Vooral op plekken met knutselwerkjes op zwart papier was het een feest.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 25-10-2017 11:24 (79%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Gewoon zeiken hoor. WP systemen snapt de gemiddelde aannemer en/of bouwbegeleider ook niks van helaas.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
artbij schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 07:51:
Ik zou de gemeente geen 1,5m3 laten brengen. Formeel heb je gelijk maar het gaat maar over een tientje aan zand.
Je krijgt geen zand, maar grond. Ik weet niet of je daar blij van wordt.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@the-edge I know your pain.
Wij zijn met de zelfbouwplannen gestopt omdat we er met een grondeigenaar niet uit konden komen, een ander helemaal niet meer reageert en de rest te klein/groot/duur/suboptimaal gelegen is. Inmiddels is het ook gewoon te duur aan het worden, met prijsstijgingen van 10k+ euro per halfjaar en je wil toch gasloos gaan als je nieuw bouwt.

Ik heb nu bijna al mijn wensen in een bestaande woning kunnen stoppen. Voordeel is dat ik nu ook gewoon in de gewenste wijk met voorzieningen ga wonen ipv ergens achteraf in het buitengebied. Ja, dat betekent op den duur verbouwen, maar het huis en perceel leent zich daar uitstekend voor.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Sturgeon22 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:47:
Het hele proces van tekening tot oplevering lijkt me ook super, een van de charmes van het zelf bouwen. Wij zijn nog niet zo ver in dit proces, nu vooral veel uitzoeken. Jammer dat we nog moeten werken, want alles uitzoeken kost aardig wat tijd. Wel heel leuk (tot nu toe in ieder geval)!
Je moet er ook gewoon je werk van maken. :P

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@the-edge Erkers zijn dure dingen. Als je wilt besparen, zorg dat het 'gat' dan al in de gevel zit zodat je hier altijd makkelijk een erker kan plaatsen. Dat scheelt constructieve aanpassingen die het meeste werk bij een verbouwing vragen. Een erker kost zo 15-20k afhankelijk van de afmetingen en afwerking.

@Snow_King Kadaster houdt wel koopprijzen bij, maar als een perceel nog gesplitst moet worden, zie je alleen het hoofdperceel. Als er meerdere perceelnummers betrokken zijn, zie je ook staan dat de transactie groter was, maar het bedrag is de totaalprijs voor de transactie. Dus daar kan je ook niet blind op varen. Je zou de akte van levering moeten lichten waar dat perceel onder valt. Maar als het bv agrarisch naar wonen is, dan verandert de grondwaarde ook enorm. Beter is om te zoeken wat kavels in de omgeving kosten en dan te kijken naar omgevingsfactoren en grootte/ligging. Het blijft een spel en wat iemand ergens voor betaald heeft is eigenlijk nooit een criterium.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Snow_King schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:32:
[...]

Het gaat om een project waar nu al woningen gebouwd worden en kavels te koop zijn. Daar worden nu dus al huizen gebouwd.

Ik krijg een mooie Excel sheet van de Makelaar met prijzen, maar daar wil ik op onderhandelen. Dan moet ik wel weten wat mijn aanstaande buren betaald hebben. Ik hoop die informatie dus bij het Kadaster op te kunnen vragen.

[...]

Durf ik niet direct te zeggen, maar in een kelder vind ik het niet nodig. Dat bespaard ook een stuk.
Daarvoor moeten ze wel langs de notaris geweest zijn. Kost je een paar euro per perceel dat je in wilt zien. :) Denk niet dat het koopsommenoverzicht dat laat zien, maar die kan je ook proberen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Snow_King schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:46:
[...]

Duidelijk! Dan moet ik alleen zien te achterhalen bij welke Notaris het plaats heeft gevonden.
Die data staat in de opvolgende maand na passeren in het Kadaster. Als een notaris je die informatie geeft, is ie niet echt betrouwbaar. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Richard schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:02:
[...]

Had los laten offreren ~E6200 voor 13M3, luxe afwerking, hardstenen vensterbanken, zinken hemelwaterafvoer, zinken kraal, vloerverwarming doorgetrokken, fundering uiteraard. Vond dat wel meevallen.
13 kuub? Ligt eraan wat de vorm is natuurlijk, maar in de regel zijn de traditionele erkers ondiep en vrij duur.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dat is een halve uitbouw. :+

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
jacovn schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:34:
Bij ons wordt nu eindelijk de bult zand van het kavel verwijderd.
Die hadden ze er maar opgegooid bij uitgraven buur kavel, en laten liggen in de hoop dat ze klaar zouden zijn om het als tuin verhoging kunden gebruiken.

Is het gebruikelijk in de bouw om maar (tijdelijk) iets bij een ander neer te zetten ?

Dit was 100m3 kleigrond..dus even wat anders dan pallet stenen die ze in een week wegmetselen.
Gratis voorbelasting. Wees er blij mee in Almere. ;)
quote:
maartenmoerman schreef op donderdag 16 november 2017 @ 17:22:
Vraagje, in het pand wat ik aan het ombouwen ben naar woning, zitten industriele trappen. Die trappen hebben een leuning van iets van een meter hoog, en halverwege zit er nog een 'horizontale' spijl in. Er zitten dus geen verticale spijlen in. Nu moet ik volgens bouwbesluit 2012 bouwen, en de inspecteur van de gemeente die kwam kijken, die melde dat zo'n trap niet veilig is, en verticale spijlen moet hebben, want dan kunnen kinderen er niet in klauteren.

Nu heb ik me suf gezocht naar bouwbesluiten/nen normen / eisen voor trapleuningen, maar ik kan nergens daar wat over vinden.

Iemand hier een idee?
Ja, naast het gelinkte artikel staat in het begin van het bouwbesluit staat dat je als zelfbouwer wat meer vrijheden hebt + je mag terugvallen op de regels van bestaande bouw als nieuwbouw regels redelijkerwijs niet mogelijk zijn. Zie:
quote:
Artikel 1.12a. Uitzonderingen woonfunctie voor particulier eigendom

Op het bouwen van een woonfunctie voor particulier eigendom zijn de afdelingen, 4.3, 4.4, 4.5 en 4.6 en onverminderd het bepaalde in artikel 9.2, 10e lid, artikel 6.10 niet van toepassing. Wat betreft de afdelingen 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 3.11, 4.1, 4.2 en 4.7 zijn de voorschriften voor een bestaand bouwwerk van toepassing.
Qua domotica. Ik probeer eigenlijk alles met appjes en internetverbindingen te mijden. Je spullen zijn sneller obsolete dan je huis, terwijl een oldskool dimmer of schakelaar gewoon werkt.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 17-11-2017 14:06 (4%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Ja, de polder zinkt hard, dus elke vorm van voorbelasting voor inklinken is meegenomen. Had hier een perceel waar per ongeluk een jaar te lang teveel zand op lag. Peil was meer dan een meter gezakt... Was wel weer gunstig voor de restzetting de komende 30 jaar. :+

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@R Kuipers Die hap kost je je flexibiliteit. Je hebt buitenwerks maar 8,1 meter wat niet heel diep is.

Ik snap de trap omhoog vanuit de garage niet helemaal? Eronder heb je een megakast die niet gebruikt wordt?

Ik had ooit deze:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hierdoor had je een TV deel met 5.1 en een deel ernaast om lekker te zitten met een open haard ernaast. Overigens was deze woonkamer ca 4.2 meter breed bij de TV, wat ik eigenlijk al te smal vond. Maar het plannetje ging al voorbij de 1.000 m3 ongeveer en de kamers erboven werden alleen maar groter. Uiteindelijk hebben we door gebrek aan grond een bestaande woning gekocht en de plannen niet verder doorgezet.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Je mag in de regel 10% afwijken van maten in het bestemmingsplan. Dus 4.95 en 9.24 is eerder de maat. :+ Check wel het bestemmingsplan of het er ook daadwerkelijk instaat.

Van je verdieping heb ik geen plaatjes gezien, dus kan ik niet beoordelen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Heb je ook een plaatje van de verdieping? Want nu is het voor ons gissen. :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
quote:
Sturgeon22 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:23:
[...]

Ik snap ook niet waarom deze mensen ervoor gekozen hebben. Ik wilde alleen aangeven dat het wel vrij duidelijk zichtbaar is als de heipalen te lang zijn gekozen...
Denk eerder dat die palen beschikbaar waren en je anders achteraan de rij staat en weer maanden op palen kan wachten. Uitharden doen ze wel in de grond... toch...? Zonder dollen, sommige palen zijn zo jong dat ze nog maar net van de vrachtwagen gehesen kunnen worden. :+

Pagina: 1 2 3 4

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True