Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 271 272 Laatste
Acties:
  • 2.604.078 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
FabianGTI schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:42:
[...]

Hmm, dat is wel meteen een goede om mee te nemen voor onze woning, we hebben nu in beide kamers een gevelraam(pje) en een dakraam, ik heb alleen geen idee of dat voldoende is om voor 'kamer' door te gaan.

Net even wezen kijken naar een soortgelijke woning die de aannemer bijna gereed heeft, leuk om er eens doorheen te lopen ondanks dat we wel van alles hebben aangepast. :)
Per "slaapkamer" heb je 6m2 nodig waar het plafond 2m60 of hoger is. De breedte moet minimaal 1m80 zijn.
Die kamer moet dan een netto glasoppervlakte (dus ex kozijn en roosters enzo) hebben van minimaal 10% van het vloeroppervlakte (van 2m60 of hoger).

Ook moet er in iedere slaapkamer minimaal 1 raam open kunnen om te luchten. En volgens mij moet dat raam ook groot genoeg zijn dat een volwassenen (een brandweerman) er doorheen kan, maar die laatste kan ik niet terugvinden.

Voor @gerhard69 kan dus ironisch genoeg de beoogde logeerkamer niet worden aangemerkt als slaapkamer vanwege het schuine dak. En de fitnessruimte niet vanwege het te kleine raam.
Beide zijn op te lossen. De eerste met een dakkapel en de tweede met een iets groter raam.

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 12-12-2023 20:25 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-04 22:26

codeneos

[...]

RocketKoen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:29:
[...]

Per "slaapkamer" heb je 6m2 nodig waar het plafond 2m60 of hoger is. De breedte moet minimaal 1m80 zijn.
Die kamer moet dan een netto glasoppervlakte (dus ex kozijn en roosters enzo) hebben van minimaal 10% van het vloeroppervlakte (van 2m60 of hoger).

Ook moet er in iedere slaapkamer minimaal 1 raam open kunnen om te luchten. En volgens mij moet dat raam ook groot genoeg zijn dat een volwassenen (een brandweerman) er doorheen kan, maar die laatste kan ik niet terugvinden.

Voor @gerhard69 kan dus ironisch genoeg de beoogde logeerkamer niet worden aangemerkt als slaapkamer vanwege het schuine dak. En de fitnessruimte niet vanwege het te kleine raam.
Beide zijn op te lossen. De eerste met een dakkapel en de tweede met een iets groter raam.
En de deur moet minimaal 2.3m hoog zijn.

Maar ik vraag me af of het echt uitmaakt. Misschien bij verkoop, maar als een kamer overduidelijk een slaapkamer is dan gaat de makelaar de kamer als slaapkamer rekenen en niet als berging.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Niet vergeten dat de meeste maten voor bv verblijfsruimte anders zijn bij partikulier opdrachtgeverschap

https://rijksoverheid.bou...2012/hfd1/par1-4/art1-12a

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
codeneos schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:57:
[...]

En de deur moet minimaal 2.3m hoog zijn.

Maar ik vraag me af of het echt uitmaakt. Misschien bij verkoop, maar als een kamer overduidelijk een slaapkamer is dan gaat de makelaar de kamer als slaapkamer rekenen en niet als berging.
Makelaars meten gewoon volgens de NEN2580. Let vooral op hoofdstuk 1 stap 2.
En bij een taxatie wordt je huis naast vergelijkbare woningen gelegd. En dan kijken ze niet naar de totale waarde, maar naar de waarde per m2.
Of die zolder als woonoppervlakte of bergruimte telt scheelt zo'n 60m2. Dat scheelt je zo 2 ton op de taxatiewaarde.

Zo maken mensen overigens winst met huizen flippen. Pak een bergzolder. Zet er voor €20.000 een dakkapel en een extra raam in. Verkoop het huis voor €200.000 meer.

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 12-12-2023 21:11 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:08:
[...]

Makelaars meten gewoon volgens de NEN2580. Let vooral op hoofdstuk 1 stap 2.
En bij een taxatie wordt je huis naast vergelijkbare woningen gelegd. En dan kijken ze niet naar de totale waarde, maar naar de waarde per m2.
Of die zolder als woonoppervlakte of bergruimte telt scheelt zo'n 60m2. Dat scheelt je zo 2 ton op de taxatiewaarde.

Zo maken mensen overigens winst met huizen flippen. Pak een bergzolder. Zet er voor €20.000 een dakkapel en een extra raam in. Verkoop het huis voor €200.000 meer.
Klopt, NEN2580 stelt ook dat onder overige inpandige ruimte (bergruimte) valt een zolder met onvoldoende daglicht (raamoppervlakte kleiner dan 0,5m²) of wanneer sprake is van een niet te belopen zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:34
[...]

Hmm, dan hebben wij nog 2 extra dakramen te gaan vrees ik. :/
We hebben nu per zolderruimte 1 dakraam en 1 gevelraam ingetekend, maar die gevelraampjes zijn niet zo groot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gerhard69
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-09-2024
gerhard69 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:45:
Hallo,

Ik heb dit forum nog maar net ontdekt (vanuit het keuken forum) maar ik ben er van overtuigd dat ik veel van jullie kan leren. Volgend jaar gaan we een woning bouwen in Amersfoort, de vergunningsaanvraag gaat dit jaar nog de deur uit. Ik heb veel vragen, maar ik zal me eerst wat beter inlezen voordat ik dubbele vragen ga stellen. Bijgaand ter info de plattegronden en een (iets verouderd) 3D sfeerplaatje. Dat communiceert toch wat makkelijker. Alvast bedankt, en ik zal mijn best doen om anderen te helpen waar mogelijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Net het supervisie verslag gekregen; we kunnen de omgevingsvergunning aanvragen.

“Stedenbouwkundige setting:
Deze bijzondere kavel ligt direct aan de duikerbrug die voor verbinding zorgt tussen Laakse Tuinen en de Bergenparkbuurt, die wordt ontwikkeld langs de Bergenboulevard. Door de situering van de woning aan de brug, ligt de woning hoger dan de rest van de woningen. Om de aansluiting naar de tuin te maken nodigt deze woning uit voor een splitlevel. Ook ligt de woning direct aan de straat. Dat zorgt voor de unieke combinatie van zowel extra uitzicht over het toekomstige Westelijk park als de bijzondere verbinding met het water van de Calveense wetering. De prominente ligging en de omgang met het verhoogde vloerpeil zijn de aandachtspunten voor deze special. Deze unieke ligging maakt de special het boegbeeld van de straat en wordt het herkenningspunt vanuit het park.

Opzet:
Voorgelegd is het definitief ontwerp met een situatietekening, plattegronden, gevelaanzichten, doorsnedes en principedetails. De opzet toont een tweelaagse woning in grijs genuanceerd metselwerk en een grijs stalen felsdak. Woonkamer en kantoor oriënteren zich naar de straat en richting het park. Eetgedeelte met keuken liggen aan de achtertuin met hooggelegen terras. De entree bevindt zich in de zijgevel aan de brugzijde. Het bijgebouw is ontworpen in dezelfde stijl als de woning.

CONCLUSIE
Een prachtig ontwerp dat goed gebruik maakt van deze bijzondere locatie. Er is gekozen voor hoogwaardige materialen en de woning is met aandacht gedetailleerd. Vanwege de ligging in aansluiting op de duikerbrug, en het verloop van de verschillende vloerpeilen verzoeken wij de architect/initiatiefnemers en het OBV tijdig deze aansluitingen af te stemmen en te controleren. Het DO is aanvaardbaar”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhard69
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-09-2024
[...]

Ik voel een paar extra raampjes aankomen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:55
FabianGTI schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:41:
[...]

Verschil valt inderdaad mee, ik ben inmiddels bezig in Excel een overzichtje te maken van de verschillende partijen.
Een framework aanleveren gaan ze denk ik niet akkoord mee, ze zijn redelijk stug is mijn ervaring. :+

[...]

Toch heeft de goedkoopste (de lokale aannemer) wel het meest complete pakket lijkt het wel, uiteraard nog een paar wijzigingen maar over het algemeen een compleet pakket.

[...]

Jep, stelposten blijven een ding, onderdelen zoals de boorpalen (we mogen niet heien) blijven natuurlijk altijd een stelpost in verband met de sondering.
Sommige hebben ook stelposten op onderdelen die naar mijn mening niet horen, zoals de WTW optie, reken het maar lekker uit.

[...]

Ik heb geen bestek aangeleverd maar ben er van te voren wel goed ingedoken plus ik heb ervaring als calculator, zal wellicht iets hebben geholpen.
De afwerking is voor mij een belangrijk punt, het voordeel bij bijvoorbeeld Groothuisbouw is dat je hun modelwoningen hebt, bij Brummelhuis heb ik een woning kunnen bezoeken welke opgeleverd was, daar had ik nog wel wat op en aanmerkingen.
Bij de lokale aannemer mogen we in huizen kijken welke ze aan het bouwen zijn om zo een idee te krijgen.

We zijn van plan de hele woning te voorzien van renovlies behang, dus de verdere wandafwerking gaan we zelf doen.

Badkamer ga ik wel proberen via de aannemer te realiseren.

[...]

Als mooi voorbeeld, dit is de standaard badkamer van GHB, dan heb je het dus over huizen van ~500k.
https://www.badkamer.studio/basis/

Wat kennelijk ook standaard is in de bouw en dat wist ik niet, bij houten (buiten)kozijnen worden deze gegrond geleverd in plaats van afgelakt, lekker compleet allemaal. 8)7
GHB en Brummelhuis hebben dit aangegeven, de andere partijen leveren kunststof kozijnen.
Dat is nou wel het laatste waar ik zin in het bij een nieuwbouwwoning, de hele buitenzijde schilderen.
Vergeet de trappen niet, allemaal in grondverf bij ghb. Deze moet je nog aflakken. Als je voor de modern en stijlvol afwerking gaat worden badkamer en toilet casco afgeleverd.

• FabianGTI
whipcheck schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:04:
[...]

Vergeet de trappen niet, allemaal in grondverf bij ghb. Deze moet je nog aflakken. Als je voor de modern en stijlvol afwerking gaat worden badkamer en toilet casco afgeleverd.
Bij alle bouwers is deze toch in de grondverf aangeleverd? Ik heb volgens mij niet gezien dat deze gelakt aangeleverd werden.
Idem bij sommige bouwers met de binnendeuren, de stompe deuren zijn allemaal gegrond geleverd, deze moet je zelf aflakken.
Enkel opdek kunnen ze gelakt aanleveren, die hoeven ze immers niet te schaven op locatie.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:37
FabianGTI schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:17:
Bij alle bouwers is deze toch in de grondverf aangeleverd?
Dat hoop ik wel :)

Wat catalogus bouwers simpelweg doen is de schilder uit de begroting laten. Afhankelijk van de gebruikte materialen kan er aan een nieuwbouwhuis best veel schilderwerk zitten.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-04 09:31
Onze ervaring is ook dat grondverf + aflakken niet standaard in de begroting zit. Dit kun je natuurlijk wel als optie aanvinken. Wat we wel zagen is dat als je zelf gaat schilderen, ze eisen stellen op het termijn dat je dit doet. Anders vervalt de garantie.

• FabianGTI
Conrado schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:53:
[...]

Dat hoop ik wel :)

Wat catalogus bouwers simpelweg doen is de schilder uit de begroting laten. Afhankelijk van de gebruikte materialen kan er aan een nieuwbouwhuis best veel schilderwerk zitten.
Wij hebben een traditionele bouwer. :+

Maar inderdaad, bij ons stonden in alle offertes een gegronde trap, aflak diende men zelf te regelen.
Wij moeten een afspraak maken bij de trappenfabriek om een trap uit te kiezen, hier komt dan natuurlijk wel een meerprijs uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-04 21:22
FabianGTI schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:04:
[...]

Wij hebben een traditionele bouwer. :+

Maar inderdaad, bij ons stonden in alle offertes een gegronde trap, aflak diende men zelf te regelen.
Wij moeten een afspraak maken bij de trappenfabriek om een trap uit te kiezen, hier komt dan natuurlijk wel een meerprijs uit.
Verschilt erg per aannemer. Van de offertes die we hadden was het daardoor ook lastig vergelijken. De een bouwt meer 'casco' dan de ander. Hadden ook een offerte zonder trappen, zonder deuren. Zat nog net een cementdekvloer in zeg maar. Lijkt dan eerst goedkoop, maar dan krijg je dus nog een 'trap na' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:40
Dag allen,

Bij de bouw van onze woning worden de plafonds standaard opgeleverd met spuitwerk inclusief zichtbare naden van de kanaalplaten.

Ons originele plan was om dit zo te laten en misschien over een aantal jaar de plafonds glad te laten stucen. We zijn namelijk erg bang voor scheuren.

Nu probeert de stucadoor meerwerk te verkopen en zegt dat het later doen van stucwerk veel duurder zal zijn en veel meer gedoe. Ook zegt hij dat eventuele scheuren makkelijk te herstellen zijn.

Ik heb van hem de onderstaande opties gekregen en ben benieuwd naar jullie mening over de prijzen en of jullie dit ook gelijk zouden laten doen:

- 450 euro meerwerk per verdieping -> naden dicht met spuitwerk. Hij zegt dat hun ervaring is dat je de naden met bepaalde lichtval nog wel zult zien.

- 1250 euro meerwerk per verdieping -> eerst naden dicht zetten en laagje pleisterwerk over plafond, vervolgens spuitwerk. Hierover zegt ie dat we geen naden zullen zien met bepaalde lichtval.

- 3250 euro meerwerk per verdieping -> glad stucwerk incl sauswerk

Bedankt alvast!

PS. elke verdieping is zo'n 85m2 aan plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:33
LennartTW94 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:58:

Nu probeert de stucadoor meerwerk te verkopen en zegt dat het later doen van stucwerk veel duurder zal zijn en veel meer gedoe. Ook zegt hij dat eventuele scheuren makkelijk te herstellen zijn. .
Ik denk dat je het voor die prijs ook wel later kunt laten doen. De vraag is inderdaad wel of je er dan nog zin in hebt.

Misschien kun je met hem afspreken dat hij het repareert zonder kosten voor een aantal jaar als hij dat toch zo makkelijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Dag allen,

Bij de bouw van onze woning worden de plafonds standaard opgeleverd met spuitwerk inclusief zichtbare naden van de kanaalplaten.

Ons originele plan was om dit zo te laten en misschien over een aantal jaar de plafonds glad te laten stucen. We zijn namelijk erg bang voor scheuren.

Nu probeert de stucadoor meerwerk te verkopen en zegt dat het later doen van stucwerk veel duurder zal zijn en veel meer gedoe. Ook zegt hij dat eventuele scheuren makkelijk te herstellen zijn.

Ik heb van hem de onderstaande opties gekregen en ben benieuwd naar jullie mening over de prijzen en of jullie dit ook gelijk zouden laten doen:

- 450 euro meerwerk per verdieping -> naden dicht met spuitwerk. Hij zegt dat hun ervaring is dat je de naden met bepaalde lichtval nog wel zult zien.

- 1250 euro meerwerk per verdieping -> eerst naden dicht zetten en laagje pleisterwerk over plafond, vervolgens spuitwerk. Hierover zegt ie dat we geen naden zullen zien met bepaalde lichtval.

Bedankt alvast!

Naden blijf je bij strijklicht inderdaad zien, maar de vraag is natuurlijk hoe vaak kijk je naar het plafond? En vind je die naden dan storend.

Wij hebben alle plafonds strak laten stucen, spuitspac vindt ik zelf niet fraai. Tot nu toe geen grote scheuren. Alleen hier en daar een kleine (haar)scheur bij naad waar de wand en plafond samen komen. Wij hebben een breedplaatvloer.

Hoeveel verdiepingen moet je laten doen? Stucen en daarna sausen is ook veel meer arbeidsintensief. Opzich vind ik de prijs wel meevallen. Dan ga ik er voor het gemak even vanuit dat ze kwalitatief goede materialen en verf (Sikken of Sigma) gebruiken.

Het sausen kan je eventueel ook gewoon zelf doen, aan verf ben je voor dan ongeveer ~300 euro per verdieping kwijt (1x Sikkens Alpha Primer 10L + 1x Alpha Plafond Extreem Mat 10L).

Zijn de prijzen incl. btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-04 18:22
Dag allen,

Bedankt alvast!

Hoe ver is je woning?
denk eens aan ingestucte ventilatie roosters, spotjes...
En... spuitwerk ipv spacken is de nieuwe trend... maar hoeft niet altijd wit te zijn, verschillende tinten wit, of
kleuren...
Zet je eisen wel zwart op wit.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:27
Dag allen,

Bedankt alvast!

Hoe duurder hoe mooier in dit geval. Dus hangt ook van je budget af / wat je eraan wil uitgeven.

Mijn ervaring: sowieso naden dicht laten zetten. Als dat niet gedaan is oogt het zeer rommelig / onrustig en maakt het de ruimte optisch kleiner. Wat mij betreft dus een no brainer… hier glad laten stucen (hoewel we in dit huis sowieso geen naden hadden ivm breedplaat), dat vind ik het mooiste. En scheuren op het plafond heb je volgens mij niet vaak of zijn idd te herstellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Wij hebben kanaalplaten ook volledig laten over stucen. In eerste instantie spuitspack via de aannemer.

Dit laten vervallen en zelf stukadoor gevonden. Scheelde bij ons uiteindelijk iets van 1000 euro.

Wij waren uit het hoofd 3900 kwijt voor 140m2 glad stucen van de plafonds beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GbB197bhvdBME0jQg3M-3Xxae0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IDW7AwEdzknuzawoKvcnPXT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYDV5VuHvpSjc8nsc5nPlC-htYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkx0yo9Ni7mpJn9gEndOs14c.jpg?f=fotoalbum_large

Boven hebben we enkel de badkamer laten stucen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrpZWTCNrvfz0MkzJRe00MrXqJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVqRWLZh72dfUJnzysQlCVeg.jpg?f=fotoalbum_large

De rest wordt boven bekleed met hout :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XU68Wih3VidWyiGr-_qF6946glk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MKXfLs1jafORwnF0uoLdiGX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:58
@FrankSpin

Wel doek wordt er gebruikt bij jullie? Ik ben nog opzoek naar iets daarvoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LennartTW94
Thanks voor alle reacties.
FrankSpin schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:18:
Wij hebben kanaalplaten ook volledig laten over stucen. In eerste instantie spuitspack via de aannemer.

Dit laten vervallen en zelf stukadoor gevonden. Scheelde bij ons uiteindelijk iets van 1000 euro.

Wij waren uit het hoofd 3900 kwijt voor 140m2 glad stucen van de plafonds beneden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Boven hebben we enkel de badkamer laten stucen

[Afbeelding]

De rest wordt boven bekleed met hout :-)

[Afbeelding]
Als ik die prijs zie dan is de prijs die wij voorgesteld krijgen als meerwerk bovenop spuitwerk absurd hoog. Dan lijkt het inderdaad het beste dat ik de bouwer contact om te vragen wat ik terug krijg als ik het helemaal laat vervallen en dan na oplevering laat doen door een zelfgekozen stukadoor.

Ben benieuwd of we hier te laat mee zijn want in januari zou dit normaal gedaan worden. Als ze zeggen dat het geen optie is om dit nog te laten vervallen dan zullen we denk ik toch voor de 450 euro meerwerk per verdieping moeten gaan zodat we in ieder geval de naden dicht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
LennartTW94 schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:41:
Thanks voor alle reacties.

[...]

Als ik die prijs zie dan is de prijs die wij voorgesteld krijgen als meerwerk bovenop spuitwerk absurd hoog. Dan lijkt het inderdaad het beste dat ik de bouwer contact om te vragen wat ik terug krijg als ik het helemaal laat vervallen en dan na oplevering laat doen door een zelfgekozen stukadoor.

Ben benieuwd of we hier te laat mee zijn want in januari zou dit normaal gedaan worden. Als ze zeggen dat het geen optie is om dit nog te laten vervallen dan zullen we denk ik toch voor de 450 euro meerwerk per verdieping moeten gaan zodat we in ieder geval de naden dicht hebben.
Neem ook mee dat het wel fijn is als het voor oplevering is gedaan.
Er zijn best wel wat dingetjes waar ik tijdens de bouwfase van dacht; "oh nee veel te duur, dat laat ik nog wel doen". Maar vervolgens komt het niet meer uit qua planning en kun je geen vakmensen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

SquareOne schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:13:
[...]

Neem ook mee dat het wel fijn is als het voor oplevering is gedaan.
Er zijn best wel wat dingetjes waar ik tijdens de bouwfase van dacht; "oh nee veel te duur, dat laat ik nog wel doen". Maar vervolgens komt het niet meer uit qua planning en kun je geen vakmensen vinden.
Herkenbaar dit. Vooral de planning van dingen als keuken en vloer kunnen daarbij een uitdaging worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
@Rob-T6

Ik heb firetdoek FW310 toegepast. Besteld via deze site https://firetdoek.nl/prod...4&_ss=r&variant=874148295

[ Voor 4% gewijzigd door FrankSpin op 18-12-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Dag allen,

Bedankt alvast!

Om hier nog even op terug te komen -> 3250 per verdieping aan stucwerk gaat ons niet lukken qua budget.

Zien jullie tussen de optie van 450 & 1250 per verdieping bij de ene optie nog meer risico op scheuren dan bij de andere optie? Of evenveel risico? En ook net zo makkelijk scheuren te repareren bij beide opties?

Natuurlijk zie ik liever geen zichtbare naden bij bepaalde lichtinval, maar 900 euro of 2500 euro (2 verdiepingen) vind ik nogal een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:57
Misschien kan je iets overleggen met KPN over een minimale snelheid? Mocht dat tegenvallen dan kan je in de nieuwe situatie wellicht alsnog onder het jaarcontract uit.

Wij hebben overigens in het buitengebied gekozen voor aanleg van glasvezel (Delta) met afgekochte vastrechtvergoeding. Zie het als investering in het huis en ik had geen trek in de jaarlijkse indexatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:55
Het verbaast me dat KPN nog nieuwe koperaansluitingen wil maken. Ze zijn namelijk hun gehele kopernetwerk aan het uitfaseren, en klanten met zowel koper als glasvezel van ze, worden actief omgezet op glasvezel.

Mijn ouders wonen net buiten de bebouwde kom en ze vielen bij elk glasvezelproject buiten de boot. Bij het doen van aanvragen kregen ze vaak als aansluitkosten enorme bedragen geoffreerd.
Nu zijn ze laatst benaderd om gratis een glasvezelaansluiting te laten leggen. Voor mij een indicatie dat KPN echt graag van het koper af wil.

Ik zou het daarom gerust aandurven om bij nieuwbouw een koperaansluiting aan te vragen. Grote kans leggen ze meteen glasvezel, of gaan ze dit spoedig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Jannibal23 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:31:
Misschien kan je iets overleggen met KPN over een minimale snelheid? Mocht dat tegenvallen dan kan je in de nieuwe situatie wellicht alsnog onder het jaarcontract uit.
Ik zie net ook dat ze 14 dagen bedenktermijn hebben. Maar daar hebben ze natuurlijk niet zoveel aan.
Want valt het erg tegen, dan kun je niet binnen 14 dagen een glasaansluiting regelen en zitten ze toch aan dat jaar vast.
Wij hebben overigens in het buitengebied gekozen voor aanleg van glasvezel (Delta) met afgekochte vastrechtvergoeding. Zie het als investering in het huis en ik had geen trek in de jaarlijkse indexatie.
Persoonlijk neig ik hier ook naar inderdaad. Zelfs als zou KPN qua snelheid meevallen; het zal (lijkt me) nooit sneller zijn dan wat ze nu van KPN krijgen op hun huidige adres. (omdat nieuwe adres dus 150 meter verder van de weg zit). En dat zit dus op zo'n 50 Mbit/s down, met behulp van een 4G-modem.
(Als ik overigens hier hun huidig en toekomstig adres invul; komt daar uit:
KPN Internet is op jouw adres beschikbaar
KPN legt in rap tempo Glasvezel aan door heel Nederland. Op jouw adres kun je nu alvast Standaard Internet bestellen.

Zodra KPN Glasvezel op jouw adres beschikbaar is, zetten we je abonnement gratis over. De maximale internetsnelheid op jouw adres is 4 Mbit/s download- en 1 Mbit/s uploadsnelheid.
Dat is niet echt duidelijk of ze nu in aanmerking komen voor een 4G-modem, op beide adressen.

En die vastrechtvergoeding is ook wel een dingetje. Per maand ben je de eerste ~ 10 jaar goedkoper uit, maar wordt dus wel geïndexeerd. In 6 jaar tijd van €15 naar €18+ p/maand.
Ik vermoed dat ze daar wel meer dan 10 jaar willen blijven wonen dus in theorie zou afkopen goedkoper zijn.
Maar 10 jaar vooruitkijken is ook lastig. Wordt de boel ergens in die 10 jaar opgekocht en vervalt misschien de vastrechtvergoeding? Legt KPN over een paar jaar alsnog glasvezel aan (zonder vastrechtvergoeding) waardoor ze dan evt. kunnen overstappen? Beetje glazenbol kijken.
Tweedehans schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:01:
Het verbaast me dat KPN nog nieuwe koperaansluitingen wil maken. Ze zijn namelijk hun gehele kopernetwerk aan het uitfaseren, en klanten met zowel koper als glasvezel van ze, worden actief omgezet op glasvezel.

Mijn ouders wonen net buiten de bebouwde kom en ze vielen bij elk glasvezelproject buiten de boot. Bij het doen van aanvragen kregen ze vaak als aansluitkosten enorme bedragen geoffreerd.
Nu zijn ze laatst benaderd om gratis een glasvezelaansluiting te laten leggen. Voor mij een indicatie dat KPN echt graag van het koper af wil.

Ik zou het daarom gerust aandurven om bij nieuwbouw een koperaansluiting aan te vragen. Grote kans leggen ze meteen glasvezel, of gaan ze dit spoedig doen.
Dat is natuurlijk wel een behoorlijke gok. Zoals ik heb benoemd, KPN is bezig met glas maar alleen bij 3 kleine projecten waar dan per tientallen adressen worden aangesloten. Maar de kernen en buitengebied niets.
En KPN heeft het over 80% van de woningen eind 2026. Dan is er dus nog altijd 20% niet.
Willen ze dat dan uiteindelijk alsnog doen? Of houden ze daar nog een tijd koper aan?
Nemen ze hun verlies en schakelen ze dat kopernetwerk uiteindelijk uit en gaan ze daar simpelweg geen verbinding meer aanbieden? Over nemen ze alsnog het aanbod van Delta aan en gaan ze op het Delta netwerk aanbieden? Allemaal gokwerk.

Ik heb ze maar vertelt dat ze eerst duidelijkheid moeten hebben over de totale kosten van de aanleg door KPN en glasvezel van Delta/Circet zodat ze geÍnformeerd een keus kunnen maken.
Maar met wat nu bekend is, heb ik toch een neiging om KPN te vergeten voor glas te gaan, ondanks de (fors) hogere kosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
Is Starlink geen optie? https://www.starlink.com. Heb je betrouwbaar en snel internet. Wacht je komende 5 jaar even af. Grote kans dat een Delta of KPN als nog wel gratis wil aanleggen.

[ Voor 58% gewijzigd door FrankSpin op 19-12-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wij zijn ons aan het oriënteren op een zelf ontworpen woning. Ik probeer alles financieel een beetje inzichtelijk te maken. Binnenkort (nou ja, volgend jaar pas) hebben wij afspraken staan met 2 verschillende bouwkundige tekenaars om een eerste beeld te krijgen van de mogelijkheden. Dit geeft een eerste indicatie van de kosten.

Maar weet iemand wat de actuele en reële prijzen per m3 zijn voor noord Nederland? Dit om een eerste globale rekensom te maken.

Het wordt geen spectaculaire woning, idee is dat deze circa 7x11 wordt met 1 verdieping en plat dak. Aan het hoofdgebouw vast (zeg maar soort garage) komt een opslagruimte voor fietsen en een slaapkamer met douche van circa 4,5x8. Ik heb voor de berekening een hoogte genomen van 3m. Totaal is dit circa 570m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 19-04 23:57
tweakfdr schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:51:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een zelf ontworpen woning. Ik probeer alles financieel een beetje inzichtelijk te maken. Binnenkort (nou ja, volgend jaar pas) hebben wij afspraken staan met 2 verschillende bouwkundige tekenaars om een eerste beeld te krijgen van de mogelijkheden. Dit geeft een eerste indicatie van de kosten.

Maar weet iemand wat de actuele en reële prijzen per m3 zijn voor noord Nederland? Dit om een eerste globale rekensom te maken.

Het wordt geen spectaculaire woning, idee is dat deze circa 7x11 wordt met 1 verdieping en plat dak. Aan het hoofdgebouw vast (zeg maar soort garage) komt een opslagruimte voor fietsen en een slaapkamer met douche van circa 4,5x8. Ik heb voor de berekening een hoogte genomen van 3m. Totaal is dit circa 570m3.
Ik woon niet in het noorden van het land, maar wel ver genoeg van de Randstad af hopelijk.

Ik heb voor mijn woning van ca. 520 m³ ongeveer €400/m³ betaald. Het wordt dan wel casco opgeleverd. Voor de volledige afwerking (waar ik veel zelf ga doen) verwacht ik rond de €500-€525 per m³ klaar te zijn.

De aannemer had voor de garage even veel gerekend per kuub als voor mijn woning. De garage heb ik achterwege gelaten vervallen in verband met de opgelopen rentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:51
keeperson schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:57:
De aannemer had voor de garage even veel gerekend per kuub als voor mijn woning.
Als je de woning casco op laat leveren, lijkt me dat ook logisch. Dan is een geïsoleerde garage niet veel anders dan een woning. Pas de afwerking maakt het verschil.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dit soort vragen hangen wel sterk af van wat je meerekent en wat niet.

Members only:

Bij ons is de verhouding tussen kuub en vierkante meters trouwens ongeveer 3,8. Niet omdat onze plafonds 3,8 meter hoog zijn, maar omdat ze voor kuubs de totale buitenmaten rekenen. En voor vierkante meters de binnenmaten en ook nog eens alleen de meters die hoog genoeg zijn en dus worden stukken bij schuine kap hierbij niet meegeteld (deze factor heeft natuurlijk minder invloed bij een platdak).

[ Voor 12% gewijzigd door woekele op 25-12-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:06

Wij zitten met een woning van 815m3 op zo'n €600 per m3. Hierbij hebben wij wel veel zelf gedaan maar niet bezuinigd op materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 00:33
Meestal kun je stellen dat hoe groter de woning; hoe lager de m3 prijs. Je hebt immers. In een grote slaapkamer net zo veel deuren zitten als in een kleine slaapkamer. Je hebt in beide huizen een warmtepomp nodig, en dat prijsverschil voor een maatje groter merk je dan weer niet zo sterk in de m3 prijs.

Dit is wel onder de aanname van een zelfde niveau van afwerking. Ga je groter bouwen en luxer bouwen dan gaat dat niet meer op natuurlijk

[ Voor 18% gewijzigd door big bang op 20-12-2023 08:51 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan011
Je kunt niet verwachten dat een gemeente toestemming geeft voor iets wat in principe niet kan, want de grond is niet van jouw. Gelukkig werkt de praktijk wat anders, maar dat is een risico.
Gisteren bericht gekregen van de gemeente dat ze toestemming verlenen bij het plaatsen van de bouwaansluiting. Wel alles geheel op eigen risico en op onze kosten.

Nu kijken of nog iemand op korte termijn een grondpen kan slaan, week 4 wil de uitvoerder komen schouwen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 21:50

evol

hello world

Maar weer eens een update. Inmiddels al een tijdje gekeimd. De foto is niet van vandaag ;)
We zijn nu volop binnen bezig met de afbouw. Het gaat de goede kant op.

Members only:

De kavel waar onze woning op staat, ligt tussen bestaande huizen. Voor de bestaande huizen is net glasvezel aangelegd (door Delta) maar wij konden niet meegenomen worden. Het netwerk wordt waarschijnlijk Q2 2024 opgeleverd en daarna zijn wij aan de beurt.

KPN kan nog ADSL aanleggen maar geeft al aan dat het ver van de centrale is en de snelheid niet zo goed zal zijn. Ziggo offreert hoog en zit ik ook niet zo op te wachten. Liefst ga ik straks in 1 keer over naar glasvezel en hebben we alleen dat.
Maar tot die tijd willen we ook internet.

Als proef, voor de deurbel met name, had ik nu een KPN 4g kaartje (097 nummer) met 1GB data wat prima werkt maar wel erg weinig data is.

Odido 4g voor thuis lijkt me wel wat, maar ondanks volledige dekking volgens hun kaart kan het niet op de betreffende postcode. Op mijn huidige postcode kan ik het wel bestellen. Maar dan mag ik het volgens de voorwaarden alleen daar gebruiken.
Iemand ervaring met gebruik op andere locatie?

Starlink is ook een optie maar ik vind de hardware kosten vrij hoog en maak liever ook geen permanente opstelling.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-03 13:30

Hier bouw in midden van het land, aannemer uit het oosten.

Wij zitten met 1.000m3 op 860e/m3. Meeste prijzen vastgelegd in Q1'22. Zoals gezegd hangt het er vanaf wat je hierin meerekent. Dit bedrag is bij ons inclusief het volgende:
Bodemwarmtepomp, 24 zonnepanelen, vloeren, stuc/schilderwrek, gashaard, stalen deuren, keuken, badkamer, aluminium kozijnen met HR+++, zonwering, vrij luxe trap met balustrade, verlichting (volledig DALI) aangestuurd door Loxone domotica.

Dan komt er nog bij:
Kavel, NUTS, Tuin, Bouwleges, hypotheekkosten, raambekleding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:48
evol schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:36:
Maar weer eens een update. Inmiddels al een tijdje gekeimd. De foto is niet van vandaag ;)
We zijn nu volop binnen bezig met de afbouw. Het gaat de goede kant op.

***members only***

Als proef, voor de deurbel met name, had ik nu een KPN 4g kaartje (097 nummer) met 1GB data wat prima werkt maar wel erg weinig data is.
Ontopic: Ziet er strak uit. Succes met de aanleg van de tuin en bestrating.

Voor 4G, kun je toch een normaal pre-paid abonnement nemen met 10-20 GB... Daarmee kun je bellen, maar ook alleen internetten. Kost amper iets

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jan011
Zojuist hebben wij een vervroeg kerstcadeautje gekregen van de gemeente, namelijk de omgevingsvergunning 8)

Nu nog 6 weken wachten tot het onherroepelijk is en dan kan de overdracht van de grond gaan plaatsvinden en de start van de bouw.

wel had de gemeente nog het een en ander op te merken qua constructie berekeningen, dat het vrij summier is, met namen de randligger, en dikte van de fundering. Na de vakantie hebben we nog een bespreking met de architect hoe en wat nu verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
jan011 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:32:
Zojuist hebben wij een vervroeg kerstcadeautje gekregen van de gemeente, namelijk de omgevingsvergunning
Top dat valt bouwtoezicht nog onder het oude regime.

Gemeenten lijken altijd wel wat van de constructie te vinden, maar ze komen er - hier in ieder geval - niet op terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-04 18:22

Ik had 4 jaar geleden het zelfde; wat is een reële aaneemsom? na 2 offertes die ver uit elkaar lagen heb ik een bouwkundig adviseur gevraagd om een aanneemprijs te maken als referentie, uiteindelijk een locale aannemer gevonden die het voor die prijs kon bouwen, de aannemer (omgeving Oosterwolde) werkte samen met een bouwkundig tekenaar.

Om je kosten laag te houden moet je eenvoudig bouwen; bouwtechnische hoogstandjes kosten (te) veel;
bijvoorbeeld:
Moet er persé een vaste trap naar de vliering? een smalle molenaars trap kan ook prima en is veel goedkoper.
Het is de trend om een zeer lange overstek van het dak toe te passen waar je onder kan zitten, maar is prijzig; kan het niet zonder om later een plat dak te plaatsen met lichtkoepels erin?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:27

Case_C

[Team Carrack]

Conrado schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:15:
[...]

Top dat valt bouwtoezicht nog onder het oude regime.

Gemeenten lijken altijd wel wat van de constructie te vinden, maar ze komen er - hier in ieder geval - niet op terug :)
Daarbij kijken ze naar moment van indienen gelukkig. Gemeentes zijn in december nog overspoelt met bouwaanvragen. Gisteren er ook nog 2 ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:40
Loft schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:51:
[...]

Ontopic: Ziet er strak uit. Succes met de aanleg van de tuin en bestrating.

Voor 4G, kun je toch een normaal pre-paid abonnement nemen met 10-20 GB... Daarmee kun je bellen, maar ook alleen internetten. Kost amper iets
4G binnenshuis in een nieuwbouw huis? Werkt dat überhaupt? Hier niet 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:48
sly___ schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:10:
[...]

4G binnenshuis in een nieuwbouw huis? Werkt dat überhaupt? Hier niet 😁
Ja hoor geen probleem.
Vol bereik en snelheid hier.

Het zal vast het een en ander te maken met de provider, afstand tot zendmasten en wellicht type/bouw van het huis.

Hier zelfbouw 2018, Betonnen wanden en vloeren en Vodafone en strak bereik.
Buurman heeft zelfde type bouw en Odido, en zelf geen bereik. (masten staan net verder weg en daardoor ellende)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 21:50

evol

hello world

Ik heb nu een KPN simkaartje met 4G, werkt prima qua ontvangst.
Odido weet ik niet, wordt niet aangeboden op mijn nieuwe adres. Risicootje dus ook om het te bestellen op mijn huidig adres en dan te gebruiken op het nieuwe adres.

Denk toch maar voor de zekerheid van Starlink kiezen, ook met de 30 dagen niet goed geld terug optie misschien de beste optie om te overbruggen tot er glasvezel beschikbaar komt.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
We hebben de eerste offerte binnen van ghb, de gl5. Basismodel vanaf 354k, wij komen uit op ~550k, aantal zaken zijn redelijk geprijsd en een aantal vinden we te duur en zouden we waarschijnlijk extern doen. Een voorbeeld zijn de zonnepanelen dit moet een stuk goedkoper kunnen. Als we de standaard (2) zonnepanelen van ghb laten vervallen komt er 1k te vervallen. De 550k is exclusief sanitair en keuken.

We hebben opties zoals extra m2s, vaste trap naar zolder, dakkappellen, dakramen, risaliet , stelposten elektra en buitenkranen, stelpost geboorde fundering, voorbereiding 2e badkamer etc.

Hopelijk hebben we voor het nieuwe jaar een offerte van selekthuis om te vergelijken.

Selekthuis gaf aan dat ze al in Juli of september 2024 kunnen beginnen met de bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Twee ton aan opties, dat is op Rolls Royce niveau :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
Wanneer ik 200.000 meer ga uitgeven, dan zou ik er wel voor zorgen om geen stelposten te hebben. Anders sta je straks voor nog meer verrassingen.

Hoeveel m2 krijg je voor die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

whipcheck schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:23:
We hebben de eerste offerte binnen van ghb, de gl5. Basismodel vanaf 354k, wij komen uit op ~550k, aantal zaken zijn redelijk geprijsd en een aantal vinden we te duur en zouden we waarschijnlijk extern doen. Een voorbeeld zijn de zonnepanelen dit moet een stuk goedkoper kunnen. Als we de standaard (2) zonnepanelen van ghb laten vervallen komt er 1k te vervallen. De 550k is exclusief sanitair en keuken.

We hebben opties zoals extra m2s, vaste trap naar zolder, dakkappellen, dakramen, risaliet , stelposten elektra en buitenkranen, stelpost geboorde fundering, voorbereiding 2e badkamer etc.

Hopelijk hebben we voor het nieuwe jaar een offerte van selekthuis om te vergelijken.

Selekthuis gaf aan dat ze al in Juli of september 2024 kunnen beginnen met de bouw.
De zonnepanelen komen ook met omvormer (s) en bekabeling toch? Voor 1000 euro zou ik dat niet laten vervallen. De panelen zelf zijn inderdaad niet zo duur maar installatie, omvormer(s), voorbereiding groepenkast is ook allemaal niet gratis. Verder heb je die panelen waarschijnlijk nodig voor de beng.

Dat daargelaten vindt ik 500 euro (incl. btw) per paneel is mijns inziens niet duur. Een paneel kost op dit moment 100-150 euro + een micro omvormer van 150 euro + bevestigs-matetiaal 30 euro. Dat is al 330 euro per paneel zonder kabels, groepenkast aanpassingen, controller en werkloon.

Hoe zit het met de installaties? Heb je een grond gebonden warmtepomp en zonne-regeling per ruimte?

[ Voor 10% gewijzigd door codeneos op 24-12-2023 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

er weer af halen kost ook geld. ik zou het lekker laten vervallen als je toch gaat voor (veel) meer panelen. 1k extra budget voor het nieuwe systeem. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
codeneos schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:22:
[...]

De zonnepanelen komen ook met omvormer (s) en bekabeling toch? Voor 1000 euro zou ik dat niet laten vervallen. De panelen zelf zijn inderdaad niet zo duur maar installatie, omvormer(s), voorbereiding groepenkast is ook allemaal niet gratis. Verder heb je die panelen waarschijnlijk nodig voor de beng.

Dat daargelaten vindt ik 500 euro (incl. btw) per paneel is mijns inziens niet duur. Een paneel kost op dit moment 100-150 euro + een micro omvormer van 150 euro + bevestigs-matetiaal 30 euro. Dat is al 330 euro per paneel zonder kabels, groepenkast aanpassingen, controller en werkloon.

Hoe zit het met de installaties? Heb je een grond gebonden warmtepomp en zonne-regeling per ruimte?
Zeker niet, de zonnepanelen zijn met microinverter iets anders leveren ze niet. Je bent verplicht om minimaal hetzelfde aantal panelen aan te leveren ivm beng. 2 panelen 380wp schiet niet op met elektrische auto(s) en warmtepomp. We hebben offerte op laten stellen voor 24 panelen, 17k.

De aansluiting naar groepen kast en voorbereiding blijft dus die kosten vallen niet weg.

Zonnepanelen kan een stuk goedkoper, we willen minimaal 30 x 400wp in evt 3 strings + omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
FrankSpin schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:43:
Wanneer ik 200.000 meer ga uitgeven, dan zou ik er wel voor zorgen om geen stelposten te hebben. Anders sta je straks voor nog meer verrassingen.

Hoeveel m2 krijg je voor die prijs?
In de offertes gaat het over m3s niet over M2s, dit zal ongeveer 1000m3 zijn en 250-260m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Conrado schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:46:
Twee ton aan opties, dat is op Rolls Royce niveau :)
Als er een optie is om het standaardformaat te wijzigen naar langer/breder, zal het hard gaan natuurlijk.

Bij ons trouwens 6 panelen meegenomen in de prijs. Alhoewel de beng-berekening nog moet plaatsvinden. Ben benieuwd of het er toch nog (veel) meer moeten worden of niet. Zelf ben ik sowieso meer van plan. Maar volgens mij vragen ze 600/paneel, wat me echt te gortig wordt (micro-omvormers zie ik geen meerwaarde in voor onze daksituatie trouwens, ik weet ook niet of dat erbij zit of niet). Misschien valt er nog te onderhandelen. En anders laten vervallen en ergens anders regelen.
FrankSpin schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:43:
Een stelpost voor de fundering houd je toch. Daarvoor moet eerst onderzoek/berekeningen plaatsvinden. Als je dat van te voren vast laat zetten, naai je waarschijnlijk jezelf.

Members only:

[ Voor 30% gewijzigd door woekele op 25-12-2023 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:58
@whipcheck
17K voor 24 stuk is nog vrij prijzig.
Je hoort nu juist dat de prijs iets zakt.

Ik heb in september akkoord gegeven voor 24 stuks voor net geen € 12k met solaredge, en noord zuid opstelling.

9700Wp in totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
Rob-T6 schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:15:
@whipcheck
17K voor 24 stuk is nog vrij prijzig.
Je hoort nu juist dat de prijs iets zakt.

Ik heb in september akkoord gegeven voor 24 stuks voor net geen € 12k met solaredge, en noord zuid opstelling.

9700Wp in totaal.
Daarom gaan we dit extern doen, ons huidige huis heeft 20 panelen waar we het net niet mee redden. Het nieuwe huis heeft een warmtepomp en zal nog meer verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
whipcheck schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:08:
[...]

Daarom gaan we dit extern doen, ons huidige huis heeft 20 panelen waar we het net niet mee redden. Het nieuwe huis heeft een warmtepomp en zal nog meer verbruiken.
Is dat financieel nog wel interessant zoveel panelen? We zijn zelf ook bezig met een huis en deze zal sep 2025 klaar zijn. Dan zal de afbouw toch wel eens starten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Altijd volleggen. 400WP paneeltje kost maar €60 tegenwoordig:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
whipcheck schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:30:
[...]
We hebben offerte op laten stellen voor 24 panelen, 17k.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:44:
Jij legt er dus 30 werkend op het dak voor EUR 1800,-?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Ghb rekent 695 euro per paneel, inc micro omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-04 21:03

Mud.Starrr

I shoot people for money

Maar bij een wat grotere woning zit je dan al snel aan meerdere omvormers, wat de prijs weer flink opdrijft.
Blind vol leggen zou ik niet doen, gewoon je verwachte verbruik afdekken is genoeg.

Ik heb zelf wel een flinke overproductie van +-4000kWh (en dan ligt mn dak pas half vol).
Zelf had ik het geluk dat het met de opgedreven prijzen van vorig jaar een enorme bak geld heeft opgeleverd.
Maar met, als je nu goed zoekt, max 0.115 teruglevertarief is dat nu niet heel interessant meer, zeker als salderen straks af gaat bouwen.

Waar ik nog naar kijk, en daar kun je misschien beter je geld in steken, is een windturbine voor thuis. Die kosten rond de €4000 voor 5000kWh, en met de warmtepomp in de winter is dat nuttiger dan meer zonnepanelen leggen denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Mud.Starrr op 25-12-2023 09:34 . Reden: Herformulering en wat toegevoegd ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Mud.Starrr schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:30:
[...]
….en met de warmtepomp in de winter is dat nuttiger dan meer zonnepanelen leggen denk ik.
Dat is ook mijn gedachte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
Veel van die dingen zijn in de praktijk in een woonwijk volgens mij nog amper rendabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:41
Mud.Starrr schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:30:
[...]

Maar bij een wat grotere woning zit je dan al snel aan meerdere omvormers, wat de prijs weer flink opdrijft.
Blind vol leggen zou ik niet doen, gewoon je verwachte verbruik afdekken is genoeg.

Ik heb zelf wel een flinke overproductie van +-4000kWh (en dan ligt mn dak pas half vol).
Zelf had ik het geluk dat het met de opgedreven prijzen van vorig jaar een enorme bak geld heeft opgeleverd.
Maar met, als je nu goed zoekt, max 0.115 teruglevertarief is dat nu niet heel interessant meer, zeker als salderen straks af gaat bouwen.

Waar ik nog naar kijk, en daar kun je misschien beter je geld in steken, is een windturbine voor thuis. Die kosten rond de €4000 voor 5000kWh, en met de warmtepomp in de winter is dat nuttiger dan meer zonnepanelen leggen denk ik.
Een windturbine wil je dan wel aanraden? Heb je dit überhaupt al zelf onderzocht? Dit is de beste oplossing als je geld wilt weggooien ja. Absoluut niet efficiënt, want zo iets gaat je nooit meer als een 50w kunnen opbrengen. Om maar te zwijgen van het geluidsoverlast.

Je legt, zelfs met de lage terugleververgoeding sowieso je dak beter vol. Ja teruglevertermijn gaat omhoog, maar nog steeds is alles binnen de 10 jaar terugbetaald. En hoe meer panelen op je dak liggen, hoe makkelijker het is om toch aan je dagverbruik in de winter te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Inspired schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:37:
[...]

Veel van die dingen zijn in de praktijk in een woonwijk volgens mij nog amper rendabel.
Juist wel :)
Het gaat me niet om de extra teruglevering - mischien top ik die zelfs af - maar om wat extra opwekking in de winter.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Inspired schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:37:
[...]Veel van die dingen zijn in de praktijk in een woonwijk volgens mij nog amper rendabel.
We moeten 'ns af van de gedachten dat die dingen rendabel zouden moeten zijn, in de zin dat je er geld aan over zou houden. Zie het meer als een investering zonder winstoogmerk in een toekomstbestendige, leefbare wereld.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 16:51
Verkeerde topic.

[ Voor 92% gewijzigd door Andrehj op 25-12-2023 10:01 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
Conrado schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:51:
[...]

Juist wel :)
Het gaat me niet om de extra teruglevering - mischien top ik die zelfs af - maar om wat extra opwekking in de winter.
Welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
Yaksa schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:52:
[...]

We moeten 'ns af van de gedachten dat die dingen rendabel zouden moeten zijn, in de zin dat je er geld aan over zou houden. Zie het meer als een investering zonder winstoogmerk in een toekomstbestendige, leefbare wereld.
Dan ook maar stoppen met PV? Er is al overschot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bottom line
[...]

Je steekt meer materiaal, transportkost en energie in een huishoudelijke windmolen, dan dat die ooit terug gaat kunnen geven.
Dan leg je beter je dak vol, wat uiteindelijk beter gaat zijn voor het milieu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-04 22:48
[...]

Als zo'n molentje meer energie kost als dat het ooit op gaat leveren, geen fatsoenlijke levensduur heeft, veel geluidsoverlast geeft en er ook niet uitziet midden in een wijk is het toch geen investering in een toekomstbestendige leefbare wereld?

Ik heb op het werk aan een aantal "kleinere" molens gewerkt, deze zijn van een britse fabrikant en gaan erg lang mee. Enkele puntjes om over na te denken..

- Flinke investering >40K;
- Flinke ruimte nodig in het vrije veld, in de buurt van bebouwing is turbulentie een probleem;
- De kleinste molen die (op lange termijn) rendabel is heeft een ashoogte van 9M en 3M rotordiameter;
- Vergunningen komen echt niet vanzelf, zelfs niet in het buitengebied of industriele omgeving;
- Geluid;
- Lange terugverdientijden, al is de doelgroep van dit soort molens meestal off-grid vanwege het ontbreken van infrastructuur.

Wij wonen in het buitengebied met genoeg ruimte, maar financieel is de keuze voor extra PV beter te verantwoorden dan een molen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
MacgregorSound schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:35:
[...]Als zo'n molentje meer energie kost als dat het ooit op gaat leveren, geen fatsoenlijke levensduur heeft, veel geluidsoverlast geeft en er ook niet uitziet midden in een wijk is het toch geen investering in een toekomstbestendige leefbare wereld?
Ik heb op het werk aan een aantal "kleinere" molens gewerkt, deze zijn van een britse fabrikant en gaan erg lang mee. Enkele puntjes om over na te denken..
- Flinke investering >40K;
- Flinke ruimte nodig in het vrije veld, in de buurt van bebouwing is turbulentie een probleem;
- De kleinste molen die (op lange termijn) rendabel is heeft een ashoogte van 9M en 3M rotordiameter;
- Vergunningen komen echt niet vanzelf, zelfs niet in het buitengebied of industriele omgeving;
- Geluid;
- Lange terugverdientijden, al is de doelgroep van dit soort molens meestal off-grid vanwege het ontbreken van infrastructuur.
Wij wonen in het buitengebied met genoeg ruimte, maar financieel is de keuze voor extra PV beter te verantwoorden dan een molen.
Het ging mij niet alleen om windmolen(tjes), maar ook om PV en warmtepompen.
Elke investering die je doet om het milieu te sparen is uiteindelijk een investering in een betere, schonere en leefbare wereld. Al zou je dat kleine molentje alleen al plaatsen om aan je kinderen (of de buren, voorbijgangers) uit te leggen hoe je schone energie op kunt wekken.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb het meer over de kleine verticale windmolens.
Deze ontwikkeling houd ik al een paar jaar bij, in 2021 waren ze nog amper rendabel, cost wise. Dat is intussen wel anders.
Maar hangt natuurlijk ook erg af van waar je woont.

Veel mensen in dit topic wonen in het buitengebied gok ik, en dan kan het interessant zijn. En het gaat dan idd vooral om in de wintermaanden wat meer opwek te pakken.

Zelf heb ik met een oost/west opstelling met 36 panelen niet veel opbrengst in de winter. Kan er mn elektrische auto amper mee aanvullen na een dag normaal gebruik.

Daarnaast woon ik in de polder, genoeg wind, en vrij open hier. En zou dar best interessant kunnen zijn. Hoe het milieu technisch zit, van productie, vervoer en onderhoud, tegenover de opbrengst….dat vind ik moeilijk te achterhalen. Zijn amper degelijke onderzoeken naar gedaan.
Maar financieel begint het interessant te worden, zeker als afbouw salderen start.

Ik heb het dan over dit soort dingen, niet een molen van €40k die eerder genoemd werd.
Er staat er hier een een paar straten verder, en die hoor je alleen als je er recht onder staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeVEAFylLFy_z3omxJBfgJ4dJjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3NVc7KjZS7At5n8lJrixysA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cW2qsq8Iz2nYSE1iStQ0jJKq2yU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CldWPXsnlh8bYbYv5awInkoU.jpg?f=fotoalbum_large

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Foutje…quote.weggehaald

[ Voor 191% gewijzigd door Mud.Starrr op 25-12-2023 11:15 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
Hoho joho :)

Hier gaat het over het bouwen van je eigen huis, en niet over de voor-/nadelen van diverse energieopwekking.
Daar is vast een ander draadje voor :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ja dit was even een kleine side-mission, wat je qua energieopwekking kunt doen. Iets wat ook hoort bij het bouwen van een huis. Laten we nu weer verder gaan over de bouw zelf inderdaad :). Sorry voor de afleiding ;)

Plaatje van mn eigen bouw, alles zelf met eigen handen gedaan. Bijna klaar om binnen te beginnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1uGITFOBuGeMIL41Vv6cuv-eHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQYYvQDNLY3LsGZi8rZstskD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNosCTS03BHnuMvTxCSUk-jNYnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9824UfU3cXugyGKckj20Bg5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpoPRQ3qbGOcw6QaXmNAjqnZJ4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47m7f7vdjnwtCq6OKW3qg6oh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTLQiOADQz73oj6wLGRw5TevEJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7IKE5kaa3EbBIq74YqqBuWC4.jpg?f=fotoalbum_large

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

.

[ Voor 99% gewijzigd door Mud.Starrr op 25-12-2023 11:22 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Conrado schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:15:
Hier gaat het over het bouwen van je eigen huis, en niet over de voor-/nadelen van diverse energieopwekking.
Daar is vast een ander draadje voor :)
Een eigen huis bouwen is heden ten dage wel wat meer dan een hoop stenen, wat balken en dakpannen in elkaar frotten. Eigen energieopwekking hoort daar zeker bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Mud.Starrr schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:12:
Ik heb het meer over de kleine verticale windmolens.
Deze ontwikkeling houd ik al een paar jaar bij, in 2021 waren ze nog amper rendabel, cost wise. Dat is intussen wel anders.
Maar hangt natuurlijk ook erg af van waar je woont.

Veel mensen in dit topic wonen in het buitengebied gok ik, en dan kan het interessant zijn. En het gaat dan idd vooral om in de wintermaanden wat meer opwek te pakken.

Zelf heb ik met een oost/west opstelling met 36 panelen niet veel opbrengst in de winter. Kan er mn elektrische auto amper mee aanvullen na een dag normaal gebruik.

Daarnaast woon ik in de polder, genoeg wind, en vrij open hier. En zou dar best interessant kunnen zijn. Hoe het milieu technisch zit, van productie, vervoer en onderhoud, tegenover de opbrengst….dat vind ik moeilijk te achterhalen. Zijn amper degelijke onderzoeken naar gedaan.
Maar financieel begint het interessant te worden, zeker als afbouw salderen start.

Ik heb het dan over dit soort dingen, niet een molen van €40k die eerder genoemd werd.
Er staat er hier een een paar straten verder, en die hoor je alleen als je er recht onder staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet heel goed over welke windmolens je het hebt.
Daar kan je perfect met een bladblazer fullnspeed op een halve meter afstand tegen blazen, en het enige dat je eruithaalt is een paar ledlampjes.
Dus nee, gewoonweg niet interessant om te plaatsen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Een nieuwbouw huis heeft in de meeste gevallen ook een nieuwe tv "nodig", bijna iedereen snapt dat de selectie daarvan hier offtopic is. dat zelfde geld in basis voor zonnepanelen, windmolens, netwerken, internetproviders, wtw units etc uiteraard kan je wel een bouwkundige vraag hebben die wel ontopic is en dat mag ook gewoon.

Uiteindelijk is het voor iedereen beter om dat soort vragen te stellen in gespecialiseerde of eigen topics, dan blijft dit topic schoner, de zoek functie werkt beter en je krijgt als vraagsteller veel betere antwoorden.(Die zonnepanelen weten ook helemaal niet of ze op een zelfbouw, een projectbouw of een oudbouw liggen ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 25-12-2023 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Als je panelen laat leggen zou ik dus uitgaan van c.a. 500 euro per paneel incl. alles. Uiteraard heeft het type paneel en het soort en merk omvormer daar nog effect op. En met meer panelen heb je natuurlijk een schaalvoordeel.

Als ghb 695 per paneel vraagt scheelt dat 20 panelen inderdaad zo'n 4000 euro.

Zelf weet ik niet of ik de zin zou hebben om dit uit te besteden aan een derde partij als je met ghb gaat bouwen. Geen idee of ghb tijdens de bouw 3de partijen toelaat op de bouw. Je kan het natuurlijk wel achteraf plannen.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Waarom moeten toch hedendaags alle topics gekaapt worden door bepaalde mensen die hun idealen erdoorheen proberen te proppen.. :/
whipcheck schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:23:

Wij hadden helaas dezelfde ervaring, erg jammer aangezien ik wel van het concept van GHB hou, ze zijn een beetje in 2022 blijven hangen, de materialen zijn een stuk goedkoper weer maar hun prijzen blijven gelijk, de meerprijzen zijn inderdaad echt bizar:

Wij gingen van €333k naar €513k bij de GH1

Erker:
GHB - 23k
Gekozen partij - 21k, maar dan een risaliet over alle verdiepingen.

Boorpalen:
GHB - 21k voor 7,5 meter palen, stelpost.
Gekozen partij - 13k voor 9 meter palen, stelpost.

Notarisstijl:
GHB - 22k, en daarop nog eens 13k voor de stenen, want volgens hun eigen advies zijn de stenen bij de notatis standaard erg karig.
Gekozen partij - 7k.

De zonnepanelen zijn inderdaad €695,- per stuk, exclusief de kabel trekken van de meterkast naar het dak.
In ons huidige bestaande huis hebben we hetzelfde betaald, maar dan is er meer werk voor de monteurs geweest om de kabels van het dak naar de meterkast te krijgen (beide gevallen Enphase micro omvormers), en die prijs is van juni 2022. :')

Het grappige is dat ze zelfs met de vide, iets dat ze standaard kunnen toepassen gezien hun modelwoningen nog steeds veruit het duurst waren in vergelijk met alle andere partijen, waarbij het niet standaard was en erg echt in de tekening onderdelen aangepast moesten worden. :')

In ons geval was Selekthuis een stuk goedkoper waarbij we de GH1 tegenover de Breithorn hebben gezet, het is natuurlijk geen 1:1 vergelijk maar het komt toch redelijk in de buurt.
Selekthuis kan inderdaad al vanaf aankomende zomer beginnen, en neem eens een kijkje op de open dag/middag, dat is wel een aanrader. :)

Succes!
codeneos schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:07:
[...]

Zelf weet ik niet of ik de zin zou hebben om dit uit te besteden aan een derde partij als je met ghb gaat bouwen. Geen idee of ghb tijdens de bouw 3de partijen toelaat op de bouw. Je kan het natuurlijk wel achteraf plannen.
Bij ons is in het gesprek aangegeven dat dat niet mogelijk is, enkel de partners van GHB mogen op de bouw komen, de rest mag pas nadat GHB de woning heeft opgeleverd.

[ Voor 8% gewijzigd door FabianGTI op 25-12-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:16
Mud.Starrr schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:21:
Ja dit was even een kleine side-mission, wat je qua energieopwekking kunt doen. Iets wat ook hoort bij het bouwen van een huis. Laten we nu weer verder gaan over de bouw zelf inderdaad :). Sorry voor de afleiding ;)

Plaatje van mn eigen bouw, alles zelf met eigen handen gedaan. Bijna klaar om binnen te beginnen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf! Hoelang ben je er mee bezig geweest? En nog gewoon gewerkt?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:54
offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 25-12-2023 23:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Makrolon schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:43:
[...]

Gaaf! Hoelang ben je er mee bezig geweest? En nog gewoon gewerkt?
Vanaf aankoop van de grond ben ik nu 3 jaar bezig.
Ik heb eerst een tinyhouse gebouwd van 55m2, plus een geisoleerde schuur waar oa wasmachine, droger en extra koel/vriescombi staan (scheelt ruimte in tiny).

Daar zijn we eerst gaan wonen.
Grote zeecontainer ernaast voor alles wat we niet kwijt konden, plus bouwmateriaal.

En van daaruit nu deze woning aan het bouwen.
Ik verwacht nog wel een jaar zoet te zijn.

Alles naast fulltime eigen onderneming.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

offtopic

Nog even over dingen uitbesteden op de bouw.
Houd er rekening mee, dat als er iets mis gaat, ze vaak vingertjes naar elkaar gaan wijzen.
Als je alles bij een aannemer legt is hij altijd verantwoordelijk.
Of dat een probleem is moet je zelf inschatten, bij een groot prijsverschil is dat risico wellicht de moeite waard. Heb je een goede bijstandsverzekering voor de bouw afgesloten, dan is dat risico ook wel te overzien.

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 25-12-2023 23:11 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
FabianGTI schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:10:
Ik blijf schrikken van dit soort prijzen….

Mijn huis bouw ik met een groep ZZP’ers en wat onderaannemers in eigen beheer voor echt een ander soort budget. Zakelijk heb ik niets met bouwen te maken.
Ik weet het, het kost veel vrije tijd en energie, maar is ook gewoon geweldig om te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Conrado schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 00:14:
[...]

Ik blijf schrikken van dit soort prijzen….

Mijn huis bouw ik met een groep ZZP’ers en wat onderaannemers in eigen beheer voor echt een ander soort budget. Zakelijk heb ik niets met bouwen te maken.
Ik weet het, het kost veel vrije tijd en energie, maar is ook gewoon geweldig om te doen.
Ja het is bizar wat voor prijzen er soms gevraagd worden. Nu moet ik toegeven dat ik niet weet hoe dat zit qua materialen met traditionele bouw (beton). Maar met hout skelet een paar goede timmermannen waarvan 1 met verstand van woningbouw die de boel aanstuurt, scheelt een enorme berg.

Zelf heb ik besloten het helemaal zelf te doen, behalve wat ik niet kan (fundering). En heb ik heb straks(nog niet af) een tinyhouse plus een woning van 260m2 staan voor minder geld dan een rijtjeshuis (incl grond).
Door de tiny te gebruiken als tijdelijk onderkomen tijdens het bouwen ook geen dubbele lasten, en later wordt dat een b&b waarmee ik verwacht de (al lage) hypotheek grotendeels af te kunnen dekken.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Mud.Starrr schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:10:
[...]

Nu moet ik toegeven dat ik niet weet hoe dat zit qua materialen met traditionele bouw (beton).
Nou, ik ben precies een jaar geleden begonnen met 200 m2 kelder, in de tijd dat beton het grijze goud was.
Dat is nu ook weer op een ander niveau…

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• empi_tweak
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-04 01:34

empi_tweak

Solution creator

Samen met mijn gezin zijn we een huis aan het bouwen en ik ben erg trots op hoe ver we al zijn. Eind Mei zijn we begonnen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cL62f5rE6t_yOmcpc43PsRUDR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcsTQHmoaOTde1ur1yhRYhax.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4GxE4rk6ppuf5PERTGYGlq35cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/at2clSlFtj6kkvK0R6uZPXoc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPJpe7e2Jr18tB-8KRWYG8NMFkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2VW3gJ2GHIHF0VGXjL3TRtu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jx3BSKYWm9acLlRxCiPXdVz7bpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rF8ToAPkfEraFQvcPg30mKFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels zitten alle kozijnen er in en is het huis ingepakt, eerste stuclaag zit er achter al op.

We bouwen ons huis met Isoblok, dat is onze eigen duurzame bouwmethode waarmee je als een soort lego je ruwbouw opbouwt.

*knip*

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 26-12-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:16
Mud.Starrr schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:31:
[...]

Vanaf aankoop van de grond ben ik nu 3 jaar bezig.
Ik heb eerst een tinyhouse gebouwd van 55m2, plus een geisoleerde schuur waar oa wasmachine, droger en extra koel/vriescombi staan (scheelt ruimte in tiny).

Daar zijn we eerst gaan wonen.
Grote zeecontainer ernaast voor alles wat we niet kwijt konden, plus bouwmateriaal.

En van daaruit nu deze woning aan het bouwen.
Ik verwacht nog wel een jaar zoet te zijn.

Alles naast fulltime eigen onderneming.
Tof hoor. Lukt het om de motivatie er een beetje in te houden? En wat voor onderneming heb je?

Ik heb nu een stenen garage en een grote aanbouw in mn eentje gebouwd. Een compleet huis lijkt me de volgende logische stap 😁

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
FabianGTI schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:10:
Waarom moeten toch hedendaags alle topics gekaapt worden door bepaalde mensen die hun idealen erdoorheen proberen te proppen.. :/

[...]

Wij hadden helaas dezelfde ervaring, erg jammer aangezien ik wel van het concept van GHB hou, ze zijn een beetje in 2022 blijven hangen, de materialen zijn een stuk goedkoper weer maar hun prijzen blijven gelijk, de meerprijzen zijn inderdaad echt bizar:

Erker:
GHB - 23k
Gekozen partij - 21k, maar dan een risaliet over alle verdiepingen.

Boorpalen:
GHB - 21k voor 7,5 meter palen, stelpost.
Gekozen partij - 13k voor 9 meter palen, stelpost.

Notarisstijl:
GHB - 22k, en daarop nog eens 13k voor de stenen, want volgens hun eigen advies zijn de stenen bij de notatis standaard erg karig.
Gekozen partij - 7k.

De zonnepanelen zijn inderdaad €695,- per stuk, exclusief de kabel trekken van de meterkast naar het dak.
In ons huidige bestaande huis hebben we hetzelfde betaald, maar dan is er meer werk voor de monteurs geweest om de kabels van het dak naar de meterkast te krijgen (beide gevallen Enphase micro omvormers), en die prijs is van juni 2022. :')

Het grappige is dat ze zelfs met de vide, iets dat ze standaard kunnen toepassen gezien hun modelwoningen nog steeds veruit het duurst waren in vergelijk met alle andere partijen, waarbij het niet standaard was en erg echt in de tekening onderdelen aangepast moesten worden. :')

In ons geval was Selekthuis een stuk goedkoper waarbij we de GH1 tegenover de Breithorn hebben gezet, het is natuurlijk geen 1:1 vergelijk maar het komt toch redelijk in de buurt.
Selekthuis kan inderdaad al vanaf aankomende zomer beginnen, en neem eens een kijkje op de open dag/middag, dat is wel een aanrader. :)

Succes!

[...]

Bij ons is in het gesprek aangegeven dat dat niet mogelijk is, enkel de partners van GHB mogen op de bouw komen, de rest mag pas nadat GHB de woning heeft opgeleverd.
We hebben al een eerste gesprek bij selekthuis gehad, de verkoper schatte het huis (zelfde m3s gebaseerd op model breithorn) ook op 550k in. Redelijk soortgelijke prijzen dus, we wachten de officiële offerte even af. Stelpost fundering bij
Selekthuis was zelfs hoger 25k VS 20k.

Bij ghb is het een 53 en bij selekthuis een 55 graden kap.

De opties drijven de prijs op maar zorgen ook voor de wow factor.

We hebben ook een offerte van allure bouw gehad, deze was 700k voor ~1000m3. Dit was wel een ander type huis, hier zijn we op afgehaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
empi_tweak schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:27:
Samen met mijn gezin zijn we een huis aan het bouwen en ik ben erg trots op hoe ver we al zijn. Eind Mei zijn we begonnen.
Geweldig…!

Maar, bouw je nu één of twee huizen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:20
Mud.Starrr schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:10:
[...]

Ja het is bizar wat voor prijzen er soms gevraagd worden. Nu moet ik toegeven dat ik niet weet hoe dat zit qua materialen met traditionele bouw (beton). Maar met hout skelet een paar goede timmermannen waarvan 1 met verstand van woningbouw die de boel aanstuurt, scheelt een enorme berg.

Zelf heb ik besloten het helemaal zelf te doen, behalve wat ik niet kan (fundering). En heb ik heb straks(nog niet af) een tinyhouse plus een woning van 260m2 staan voor minder geld dan een rijtjeshuis (incl grond).
Door de tiny te gebruiken als tijdelijk onderkomen tijdens het bouwen ook geen dubbele lasten, en later wordt dat een b&b waarmee ik verwacht de (al lage) hypotheek grotendeels af te kunnen dekken.
Erg knap en respect dat je dat kan.

Het is natuurlijk wel zo dat er niet veel mensen zijn die dit kunnen, al helemaal niet naast een andere baan en/of gezin.

Vandaar dat de prijzen ook zo 'hoog' zijn, 99 procent van de Nederlander komt toch echt bij een aannemer uit die de bulk van het werk doet. En goede aannemers/werklui zijn moeilijk te vinden en dus vaak duur. Alles wat je zelf kan doen is uiteraard wel goedkoper, maar moet je het wel kunnen en de tijd ervoor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empi_tweak
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-04 01:34

empi_tweak

Solution creator

Conrado schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:04:
[...]

Geweldig…!

Maar, bouw je nu één of twee huizen?
Als je goed kijkt zie je zelfs 3 huizen 😉
Het zijn 3 kavels en wij hebben de middelste.

[ Voor 50% gewijzigd door twain4me op 26-12-2023 14:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
kepler schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:07:
Het is natuurlijk wel zo dat er niet veel mensen zijn die dit kunnen, al helemaal niet naast een andere baan en/of gezin.
Die reactie lees ik hier vaker, en dat vind ik jammer.

In landen om ons heen is het bouwen van je eigen huis veel gebruikelijker. In België heb je bijvoorbeeld bedrijven als EasyKit, die alle installatiezaken als zelf-hulp aanbieden. Wij kunnen dat ook, maar het zit hier tussen de oren dat een huis bouwen 'moeilijk' is, en dat alleen met een aannemer kan.
Neem de tijd en verdiep er is in, en praat met zelfbouwers.

Ik bouw in eigen beheer met een grote kelder. Alles geregeld met de Belgische kelderbouwer, met grondverzet, drainage en controle door gemeente. Iedereen is direct bereid om te helpen als je er even niet uitkomt. En zo gaat dat de hele bouw. Kelder en dak worden niet op één dag gebouwd :)

Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Conrado op 26-12-2023 13:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Conrado schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:17:
[...]

Die reactie lees ik hier vaker, en dat vind ik jammer.
Ik heb per dag ongeveer 1,5 uur tijd buiten werk/gezin-verplichtingen. Inclusief het weekend/vakantie's. En meestal is dat pas na 8 uur 's avonds. Ik ga echt niet zelf een huis kunnen bouwen of een club ZZP'ers maanden(/jaren)lang aansturen. Dat mag je jammer vinden, maar is hier de realiteit :)

Edit, reactie op de nieuwere posts:
Gewoon je prioriteiten verleggen? Die kinderen worden dan eerder zelfstandig? Zelfs als ze 1 zijn? Of moeder de vrouw (die ook gewoon een baan heeft) mag alles alleen met ze doen? :D Sure. Prima hoor als mensen hierin hun eigen afwegingen maken, maar ga niet verkondigen dat iedereen dat zo zou kunnen of moeten doen. En al helemaal niet omdat 'alle Belgen het ook doen'. Maar goed, we gaan off-topic denk ik. Daarom heb ik deze tekst aan mijn bestaande post toegevoegd i.p.v. er een nieuwe post voor aan te maken.

[ Voor 37% gewijzigd door woekele op 26-12-2023 20:49 ]

Pagina: 1 ... 271 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic