Magazine: Bouwwereld, bouwregels in de praktijk.
Als ik het blad kan vinden, zal ik een foto plaatsen.
:strip_exif()/f/image/Q0PSgQhsA2sxeZ6mXecludsc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GhFmyYZJygoS9Et5xCfmeRB1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door DeBaroN op 28-11-2023 15:10 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Magazine: Bouwwereld, bouwregels in de praktijk.
[ Voor 60% gewijzigd door DeBaroN op 28-11-2023 15:10 ]
Ik heb al prijzen voorbij zien komen van € 12k..Case_C schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:38:
[...]
Scheelt je ca.6-8k aan extra kosten. Dus ja dat is wel verstandig dit jaar in te dienen.
[ Voor 22% gewijzigd door FabianGTI op 28-11-2023 16:25 ]
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ik heb het idee dat dat verschilt per aannemer, voor wat ik nu zo weet:Alcides schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:58:
@Case_C @FabianGTI
Hoe zijn die kosten opgebouwd dan? Ben wel benieuwd hoeveel het daadwerkelijk duurder wordt en waarom.
De welstand heeft ons plan nu afgekeurd. Ik ga nog een poging doen voor dit jaar maar moet er ook rekening mee gaan houden dat het niet op tijd rondkomt (mocht poging 2 ook worden afgekeurd).
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Wel een heel duur handjeklap a €120,- p/u. Dat zijn de tarieven had ik begrepen.sly___ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:11:
Welke genie heeft die WKB uit gevonden? In particuliere nieuwbouw gaat dit toch een vriendjes spel worden tussen aannemers en dergelijke figuren. Lokaal wordt het ons kent ons en handjeklap.
Precies waar de branche al jaren voor waarschuwt, de kwaliteit gaat er echt niet beter van worden, maar het bouwen wel weer een stukje duurder.sly___ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:11:
Welke genie heeft die WKB uit gevonden? In particuliere nieuwbouw gaat dit toch een vriendjes spel worden tussen aannemers en dergelijke figuren. Lokaal wordt het ons kent ons en handjeklap.
Die €120,- p/u zal snel zakken, er zijn nu nog weinig mensen die het doen, maar dat zal snel groeien.Case_C schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:16:
[...]
Wel een heel duur handjeklap a €120,- p/u. Dat zijn de tarieven had ik begrepen.
Het idee was toch dat gemeentes zo niet meer belast worden met de kwaliteitsborging achteraf, en daardoor de leges omlaag kunnen (want minder werk). En dat zou dan zorgen voor een natuurlijke doorstroom van gemeenteambtenaren naar bedrijven die de kwaliteitsborging doen volgens WKB.Ernemmer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:26:
[...]
Die €120,- p/u zal snel zakken, er zijn nu nog weinig mensen die het doen, maar dat zal snel groeien.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Je draait het een beetje om. Als je goede controle wilt kost dat gewoon geld, wie het ook doet. Maar het is dan ook een slecht idee. Het is het aloude idee van de zelfregulering maar we zien telkens weer dat dat gewoon niet werkt. De kwaliteit daalt omdat aannemers uiteindelijk vooral bureaus gaan inhuren die "niet zeuren" en de kosten voor de opdrachtgever stijgen omdat die bureaus natuurlijk ook geld willen verdienen. En de kennis bij het aloude bouw- en woningtoezicht die toch al daalt wordt helemaal uitgehold.The GUI schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:32:
[...]
Het idee was toch dat gemeentes zo niet meer belast worden met de kwaliteitsborging achteraf, en daardoor de leges omlaag kunnen (want minder werk). En dat zou dan zorgen voor een natuurlijke doorstroom van gemeenteambtenaren naar bedrijven die de kwaliteitsborging doen volgens WKB.
Goed idee, maar krijg die ambtenaren maar eens weg van hun "slechte" salaris, IKB en goed pensioen ..
Is dat zo? Het lijkt me nu geen aantrekkelijk werk. Op het ingenieursbureau waar ik werk kijken we ook altijd een beetje neer op bureautjes die nu al onze constructieberekeningen moeten controleren.Ernemmer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:26:
[...]
Die €120,- p/u zal snel zakken, er zijn nu nog weinig mensen die het doen, maar dat zal snel groeien.
Daarnaast zit er ook een nare feedback loop in de controle op de controleurs door de certificerende instelling (CI). Die worden in dit soort systemen betaald per certificaat dat ze afgeven. Te streng zijn zorgt er dan voor dat ze minder certificaten afgeven en dus minder inkomsten hebben. En 'te' streng zijn heeft als neveneffect dat als dat in de markt bekend wordt, de klanten naar een 'makkelijkere' CI gaan...D-e-n schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:46:
[...]
Je draait het een beetje om. Als je goede controle wilt kost dat gewoon geld, wie het ook doet. Maar het is dan ook een slecht idee. Het is het aloude idee van de zelfregulering maar we zien telkens weer dat dat gewoon niet werkt. De kwaliteit daalt omdat aannemers uiteindelijk vooral bureaus gaan inhuren die "niet zeuren" en de kosten voor de opdrachtgever stijgen omdat die bureaus natuurlijk ook geld willen verdienen. En de kennis bij het aloude bouw- en woningtoezicht die toch al daalt wordt helemaal uitgehold.
Ik heb geen zin om een sig te maken.
Hartelijk dank, we inderdaad ook nog een afspraak bij de notaris staan om er voor te zorgen dat alles goed geregeld is voor de toekomst.Conrado schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:35:
@jan011 mischien wat tips:
- Leg alles in een akte vast, belangrijk voor familie en belasting;
- Zorg voor een goede regeling bij het overlijden van een geldverstrekker. Klote onderwerp, maar belangrijk;
- Regel van te voren hoe ‘t werkt als je extra of langer geld nodig hebt.
[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 01-12-2023 19:16 ]
Wat voor rookkanaal heb je aan je palletkachel zitten? Een enkelwandige verticale pijp zonder keerklep valt wel in de categorie gigantische koudebrug jaStefke schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:02:toon volledige bericht
Ik heb een isolatie "probleem". Dat staat tussen haakjes omdat het om ons tuinhuis gaat, dat gebruiken we als tuinkantoor omdat t kan. Het is dus alleen een probleem als we niet in huis gaan zitten te werken maar in het tuinhuis.
Betreft dus dit gebouw:
[Afbeelding]
Op de foto nog niet bekleed, maar inmiddels helemaal klaar (alleen nog een keukentje ontbreekt)
De ruimte is 9x3,7m, ingedeeld in 5m garage en 4m tuinhuis. Het is houtskeletbouw met 120mm glaswol (Rc 3,75), HR++ glas. De ruimten zijn gescheiden door een HSB wand met 70mm isolatie.
Op het dak liggen PUR platen met een Rc van 4. De vloer is OSB op een EPS laag van 120mm
We verwarmen alleen het tuinhuisgedeelte met een pelletkachel.
Simpel gezegd rondom Rc3,5-3,75 isolatiewaarde (wel een groot glasoppervlak met een glazen kopgevel onder de overkapping)
Toch koelt de ruimte naar mijn idee wel érg hard af:
[Afbeelding]
3 a 4 graden in een uur, bij ongeveer 0gr buiten temperatuur
(1 tempmeter boven in de ruimte op 2,5m, 1 op hoogte van de kachel)
Als ik dan hier kijk dan scoort het slechtste land 3 graden in 5 uur, a.g.v. het feit dat 38% van de huizen is gebouwd voor 1946...
https://www.tado.com/nl-n...iddeld-2-in-vijf-uur-tijd
[Afbeelding]
Wij verliezen 5x meer warmte want 3 graden in één uur...
Als de kachel brandt gaat de temperatuur net zo hard omhoog als omlaag, en dan stook ik maar één ruimte van 3,5x4m (en 4m hoog, dat wel)
Het is niet dat we er iets aan gaan/kunnen doen (om die reden ook geen eigen topic), maar ik had er iets meer van verwacht, op deze manier wordt werken in het tuinhuis in de winter prijzig.
Ik was in de veronderstelling dat ons tuinhuisje wel ongeveer zo goed geisoleerd was als de gemiddelde woning in nederland.
Is Rc3,5 eigenlijk gewoon helemaal niet goed of heb ik ergens een gigantisch warmtelek? Ik zou een tinyhouse om te wonen ook zo gemaakt hebben, maar om ons tuinhuis op woontemperatuur te houden in de winter zou een hoop pellets kosten, ik denk zo een zak per 2 dagen?
Dubbelwandige doorgang door het dak (1m) maar daaronder inderdaad enkelwandig, ongeveer 2m lengte. Daar had ik inderdaad niet aan gedacht, maar dan zou ik verwachten dat het beneden een stuk harder afkoelt dan op 2,5m? Als in: de ruimte loopt dan vol met koude lucht.Woody179 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:24:
[...]
Wat voor rookkanaal heb je aan je palletkachel zitten? Een enkelwandige verticale pijp zonder keerklep valt wel in de categorie gigantische koudebrug ja
[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 01-12-2023 19:44 ]
Het kan altijd wel denk ik, ik durf alleen niet te zeggen hoeveel effect het echt gaat hebben. Als je probleem schuilt in een ongewenste luchtstroom dan los je dat wel voor een groot deel op met een afsluitklep (geen terugslagklep).Stefke schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:34:
[...]
Dubbelwandige doorgang door het dak (1m) maar daaronder inderdaad enkelwandig, ongeveer 2m lengte. Daar had ik inderdaad niet aan gedacht, maar dan zou ik verwachten dat het beneden een stuk harder afkoelt dan op 2,5m? Als in: de ruimte loopt dan vol met koude lucht.
De temperatuur gaat op beide hoogten even hard naar beneden?
Zou ik daar een terugslagklep in kunnen zetten? In het verticale kanaal?
Sja, koudebrug van een schoorsteen. Ik ben toch niet de enige die in een (ogenschijnlijk goed geisoleerde?) ruimte een schoorsteen door het dak zet? Zal ook eens voelen of er veel koude lucht door de haard naar beneden komt (die heeft overigens een gesloten branderkamer maar wellicht door het ventilatorsysteem)Woody179 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:53:
[...]
Het kan altijd wel denk ik, ik durf alleen niet te zeggen hoeveel effect het echt gaat hebben. Als je probleem schuilt in een ongewenste luchtstroom dan los je dat wel voor een groot deel op met een afsluitklep (geen terugslagklep).
Als het probleem komt door de koude brug van de schoorsteen dan doet het niet zoveel ben ik bang.
Om dit uit te sluiten zou je de pijp eens kunnen inpakken met een slaapzak of dekbed en zien wat dan het temperatuur verloop is.
[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 01-12-2023 20:09 ]
Tijd om er een warmtebeeld camera op los te laten en kijken waar die warmte heen gaat.Stefke schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:56:
Nu zijn we zo'n 3u verder en de ruimte is al ruim 6 graden afgekoeld...
Die heb ik alleen niet liggen_Arthur schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:57:
[...]
Tijd om er een warmtebeeld camera op los te laten en kijken waar die warmte heen gaat.
Beter even dit topic checken; [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera Op MP zijn er ook die er te huur aanbieden.Stefke schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:01:
Die heb ik alleen niet liggen
[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 01-12-2023 20:04 ]
[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 01-12-2023 20:26 ]
https://gathering.tweaker...message/77369598#77369598Stefke schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:01:
[...]
Die heb ik alleen niet liggen
Zoiets zal ws. alleen maar een miskoop zijn?![]()
https://nl.aliexpress.com...1rec%21NL%212604892296%21
Ik denk dat wat meehelpt aan de flinke temperatuurschommelingen is dat je weinig massa hebt.Stefke schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:02:toon volledige bericht
Ik heb een isolatie "probleem". Dat staat tussen haakjes omdat het om ons tuinhuis gaat, dat gebruiken we als tuinkantoor omdat t kan. Het is dus alleen een probleem als we niet in huis gaan zitten te werken maar in het tuinhuis.
Betreft dus dit gebouw:
[Afbeelding]
Op de foto nog niet bekleed, maar inmiddels helemaal klaar (alleen nog een keukentje ontbreekt)
De ruimte is 9x3,7m, ingedeeld in 5m garage en 4m tuinhuis. Het is houtskeletbouw met 120mm glaswol (Rc 3,75), HR++ glas. De ruimten zijn gescheiden door een HSB wand met 70mm isolatie.
Op het dak liggen PUR platen met een Rc van 4. De vloer is OSB op een EPS laag van 120mm
Simpel gezegd rondom Rc3,5-3,75 isolatiewaarde (wel een groot glasoppervlak met een glazen kopgevel onder de overkapping)
[Afbeelding]
Als ik dan hier kijk dan scoort het slechtste land 3 graden in 5 uur, a.g.v. het feit dat 38% van de huizen is gebouwd voor 1946...
[Afbeelding]
Als de kachel brandt gaat de temperatuur net zo hard omhoog als omlaag, en dan stook ik maar één ruimte van 3,5x4m (en 4m hoog, dat wel)
Het is niet dat we er iets aan gaan/kunnen doen (om die reden ook geen eigen topic), maar ik had er iets meer van verwacht, op deze manier wordt werken in het tuinhuis in de winter prijzig.
Ik was in de veronderstelling dat ons tuinhuisje wel ongeveer zo goed geisoleerd was als de gemiddelde woning in nederland.
Is Rc3,5 eigenlijk gewoon helemaal niet goed of heb ik ergens een gigantisch warmtelek? Ik zou een tinyhouse om te wonen ook zo gemaakt hebben, maar om ons tuinhuis op woontemperatuur te houden in de winter zou een hoop pellets kosten, ik denk zo een zak per 2 dagen?
Met dat in het achterhoofd is het juist de vraag of het dan inderdaad zo is dat ik veel pellets verbruik. Dat is nu alleen een vermoeden omdat de temperatuur zo snel daalt.elektriekert schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:28:
[...]
Ik denk dat wat meehelpt aan de flinke temperatuurschommelingen is dat je weinig massa hebt.
De ruimte kan je snel opwarmen maar koelt dus ook weer snel af.
[ Voor 35% gewijzigd door Stefke op 01-12-2023 20:51 ]
[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 02-12-2023 09:29 ]
120mm glaswol geeft overigens geen wandisolatiewaarde van 3,75. Dat is puur het isolatiemateriaal zelf.Stefke schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:20:toon volledige bericht
Nog even gekeken naar gisterenavond; in 5uur van 21,1 naar 12,8 graden... (buiten -1 a -2 gr)
Zojuist de kachel weer op 11gr gezet (stond agfelopen nacht uit, temp gedaald naar 9gr vanmorgen.
Dan pendelt ie tussen de 12-en-10-ish, maar zodra hij uitgaat zakt de temp van 12,1 naar 10,5 in één uur. Buitentemp is nu -1,5.
De "massa" is dan toch zeker >10gr (?), dus dan zou ik toch verwachten dat het dan wat minder snel daalt?
De kachel werkt op de lucht van de ruimte (geen gesloten aanzuigtraject). Dat betekent dat ie nu dus via de ventilatieopeningen van de kozijnen (die staan open) en de afzuiging van het toilet lucht aanzuitgt. Dat zou geen probleem moeten zijn, want ventileren moet toch?
De kachel staat voor de glasgevel, die is opgebouwd uit 150mm douglashout met daarin sponningen gezaagd (met HR++ glas). Ik zou in de kozijnbalken direct achter de kachel een serie gaten kunnen boren met een roosterje, dan zuigt de kachel in principe direct achter zich lucht aan. Wellicht scheelt dat ook wat m.b.t. efficienter stoken, maar als de kachel niet brandt geeft dat natuurlijk geen voordeel.
(NB. op de bovenverdieping - met vide - staat een ventilator die gaat draaien zodra de temperatuur toeneemt zodat de warmte bovenin in ieder geval wat gaat circuleren. Vandaar dat ik op die hoogte ook een tempmeter heb staan.
edit: Ons huis (700m3) heeft een warmteverlies van +/- 4kW, dat lijkt te kloppen aangezien onze 6kW WP geen enkele moeite heeft het warm te houden (draait momenteel rond de 30%)
Ik mag toch hopen dat ons tuinhuis (60m3) max 1kW nodig heeft? Dat zou ik eens kunnen checken door een 1kW electrische verwarmer aan te zetten als het tuinhuis 20gr is, kijken of ie dat kan bijhouden of dat ik hem bij op 2kW moet zetten
Je hebt er geen massa in zitten... Dus het is snel weer warm en snel weer koud.Stefke schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:02:toon volledige bericht
Betreft dus dit gebouw:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Een tuinhuis dat als kantoor wordt gebruikt en snel afkoelt is al eens eerder gepost...oorzaak destijds:Stefke schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:42:
Toch bedanktIk zal eens bijhouden hoeveel pellets er precies doorheen gaan als ik eens paar dagen blijf stoken.
IR-camera is onderweg, dus dat geeft misschien nog wat inzichten.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Vragen over warmtepompen kun je beter stellen in het juiste topic: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11Dennepen schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:11:
Aangezien onze nieuwe woning wordt voorzien van een warmtepomp zijn we ons aan het verdiepen in boilers voor warmwater. Wij zijn een 2 persoons huishouden en hebben straks alleen een douche. We houden van wat langer douchen (15-20 minuten). Wij denken aan een 200 liter boiler. Wat zijn jullie ervaringen? Kan een lucht warmtepomp ook warmwater leveren zonder boiler?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het maakt ook uit of je een douche WTW hebt. Wij hebben een vat van 180 liter, die standaard op 50 graden staat. We hebben nog nooit een koude douche gehad.Dennepen schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:11:
Aangezien onze nieuwe woning wordt voorzien van een warmtepomp zijn we ons aan het verdiepen in boilers voor warmwater. Wij zijn een 2 persoons huishouden en hebben straks alleen een douche. We houden van wat langer douchen (15-20 minuten). Wij denken aan een 200 liter boiler. Wat zijn jullie ervaringen? Kan een lucht warmtepomp ook warmwater leveren zonder boiler?
sly___ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:11:
Hoe zou dit er met de WKB uitzien? Wordt dan de aannemer verplicht het op te lossen - en te rapporteren - of komt 'ie er gewoon mee weg?Tijgerhaai schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:02:
Aannemer meldt dat ze de zijkanten later nog wel dicht gaan zetten, veh expert tevreden daarmee, maar uiteindelijk niet uitgevoerd.
De aannemer moet e.e.a. vastleggen met foto’s en documenten van de vloerenleverancier. De kwaliteitsborger heeft vooraf bepaald wat er vast gelegd moet worden. En geeft pas akkoord indien dit correct is vastgesteld in combinatie met een aantal bouwbezoeken.Conrado schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:09:
[...]
Hoe zou dit er met de WKB uitzien? Wordt dan de aannemer verplicht het op te lossen - en te rapporteren - of komt 'ie er gewoon mee weg?
Het komt dan toch vooral op het bordje van de opdrachtgever/consument? Je hebt laten bouwen, aannemer verzaakt in iets en gemeente gaat niet akkoord.Bas.013 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:38:
Indien de kwaliteitsborger geen akkoord geeft, komt het weer op bordje bij de gemeente....
[ Voor 6% gewijzigd door Conrado op 04-12-2023 15:50 ]
Bij beton schijnt het mee te vallen, geen idee hoe dit bij een zand-cement dekvloer zit.LennartTW94 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:38:
Is dit een normale gang van zaken bij het bouwen van een huis? Kan dit geen kwaad?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dak & kozijnen zitten wel in het huis. Alleen de garage is nog 'open' (geen garagedeur) en nog geen afsluiting van het dak op de garage (alleen de kanaalplaten op dit moment).Andrehj schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:55:
[...]
Bij beton schijnt het mee te vallen, geen idee hoe dit bij een zand-cement dekvloer zit.
In ieder geval vind ik het wel bijzonder. Normaliter zorg je eerst voor een dak en kozijnen, en ga je dan pas een dekvloer storten...
Ik zou het bedrijf wat de dekvloer heeft gestort eens vragen wat ze hiervan vinden.
Hou er even rekening mee dat die grafiek alleen voor Tado eigenaren geldt en niks zegt over het gemiddelde van woningen in een land.Stefke schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:02:toon volledige bericht
Betreft dus dit gebouw:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Yep, indien de consument de vergunninghouder is. Zie bijvoorbeeld https://www.gemmaonline.n..._bouwbesluit_-_Totaal.svgConrado schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:49:
[...]
Het komt dan toch vooral op het bordje van de opdrachtgever/consument? Je hebt laten bouwen, aannemer verzaakt in iets en gemeente gaat niet akkoord.
En dan...? Eindig je dan als consument tussen de partijen?
Normale gang van zaken en bouwen is bijna tegenstrijdigLennartTW94 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:38:
Vrijdag is de zandcement vloer gelegd, maar zoals je ziet op de foto hieronder (vanmiddag gemaakt) is de garage op dit moment weer helemaal nat door de regen (komt door de kanaalplaten van de garage).
Is dit een normale gang van zaken bij het bouwen van een huis? Kan dit geen kwaad?
Volgens een zandcementvloer aanlegger is het niet normaal (zie punt 14 bij https://www.multivloerenbrabant.nl/tips/)LennartTW94 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:38:
Vraagje: ons huis is nog niet wind & waterdicht (vooral de garage niet), maar elektra werk & loodgieterwerk is al wel gedaan. Vrijdag is de zandcement vloer gelegd, maar zoals je ziet op de foto hieronder (vanmiddag gemaakt) is de garage op dit moment weer helemaal nat door de regen (komt door de kanaalplaten van de garage).
[Afbeelding]
Hebben precies hetzelfde gehad. Waren er ook niet echt blij mee. Bij jullie ziet het er verder wel veel netter uitLennartTW94 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:38:
Vraagje: ons huis is nog niet wind & waterdicht (vooral de garage niet), maar elektra werk & loodgieterwerk is al wel gedaan. Vrijdag is de zandcement vloer gelegd, maar zoals je ziet op de foto hieronder (vanmiddag gemaakt) is de garage op dit moment weer helemaal nat door de regen (komt door de kanaalplaten van de garage).
[Afbeelding]
Ja zitten putjes in de zandcement vloer bij de garage door de waterdruppels. We krijgen een verlijmde pvc vloer, maar ik denk dat de putjes dan niet heel erg uitmaken omdat er toch nog geegaliseerd moet worden?Tijgerhaai schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:03:
[...]
Volgens een zandcementvloer aanlegger is het niet normaal (zie punt 14 bij https://www.multivloerenbrabant.nl/tips/)
Wat wordt je vloerafwerking? Zeer waarschijnlijk zitten er straks allemaal putjes in je vloer vanwege de waterdruppels. met tegelwerk ga je het wel redden denk ik, maar voor pvc vloer niet.
10% verschil tussen aannemers o.b.v. een eerste offerte valt me eigenlijk wel mee.FabianGTI schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:19:
Eindelijk alle (4) offertes gekregen van de verschillende aannemers, dit weekend maar eens alles proberen naast elkaar te leggen.
Offertes variëren van €460k tot €515k![]()
Iemand nog goede tips met het vergelijken van de offertes?
In ieder geval mogen alle partijen hun badkamer wel eens gaan updaten, wat een achterhaalde zooi.
***members only***
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Stelposten en meerprijs voor producten daar zou ik sowieso naar kijken.FabianGTI schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:19:
Eindelijk alle (4) offertes gekregen van de verschillende aannemers, dit weekend maar eens alles proberen naast elkaar te leggen.
In ieder geval mogen alle partijen hun badkamer wel eens gaan updaten, wat een achterhaalde zooi.
***members only***
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Dat valt reuze mee. Heb je zelf een bestek aangeleverd?FabianGTI schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:19:
Offertes variëren van €460k tot €515k
Wat betreft de badkamer; zorg dat je montage van het sanitair in de prijs hebt zitten maar het sanitair zelf niet. Geen stelposten niets of andere fratsen zoals een badkamer cheque. En spreek af dat jij zelf een badkamer tekening levert en het sanitair. Maak de aannemer verantwoordelijk voor het op de juiste plaats afmonteren van het leidingwerk (ook in de keuken) en geen stelposten of provisie voor montage.FabianGTI schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:19:
[ Voor 24% gewijzigd door codeneos op 08-12-2023 16:43 ]
http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys
"hun badkamer"FabianGTI schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:19:
***members only***
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Waarom eigenlijk op deze manier?codeneos schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:35:
Wat betreft de badkamer; zorg dat je montage van het sanitair in de prijs hebt zitten maar het sanitair zelf niet. Geen stelposten niets of andere fratsen zoals een badkamer cheque. En spreek af dat jij zelf een badkamer tekening levert en het sanitair. Maak de aannemer verantwoordelijk voor het op de juiste plaats afmonteren van het leidingwerk (ook in de keuken) en geen stelposten of provisie voor montage.
Scheelt gewoon heel veel geld, en je bent niet beperkt in de keuze van sanitair / merken. Installateurs staan hier inderdaad niet om te springen. Dus wel zorgen dat je kwaliteitsmerken koopt waar de installateur bereid is mee te werken en je inkooplijst vooraf door hem laten te checken op compleetheid.savagenld schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:04:
[...]
Waarom eigenlijk op deze manier?
Ik heb nml de grootste moeite om deze los van elkaar te trekken in de bouw. De installateurs willen natuurlijk extra marge, en wijzen vooral naar garantie of het ontbreken van onderdelen tijdens de installatie.
Verschil valt inderdaad mee, ik ben inmiddels bezig in Excel een overzichtje te maken van de verschillende partijen.SquareOne schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:24:
[...]
10% verschil tussen aannemers o.b.v. een eerste offerte valt me eigenlijk wel mee.
Om te vergelijken zou ik een soort framework bouwen met een aantal hoofd categorieën op de verticale as en de aannemers op de horizontale as. In de matrix vul je dan de grootste verschillen in. Dingen die gelijk zijn hoef je niet op te sommen.
Nu ik er over nadenk; als ik een offerte traject in zou gaan zou ik denk ik dat framework aanleveren bij de aannemers om te kijken of ze op die manier de offerte kunnen opstellen. Maakt vergelijken een stuk makkelijker.Maar daar is het nu te laat voor
Toch heeft de goedkoopste (de lokale aannemer) wel het meest complete pakket lijkt het wel, uiteraard nog een paar wijzigingen maar over het algemeen een compleet pakket.RoelsRules schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:31:
Een erg klein verschil ja. Hier zat er 150k verschil tussen duurste en goedkoopste.
Mijn ervaring is dat het erg lastig is om offertes te vergelijken en dan hadden we nogwel een mini bestek aangeleverd.
Maar hopelijk kom je er uit. Overigens hebben wij niet voor de goedkoopste gekozen maar die ook tijdig kon bouwen en waar we een goed gevoel bij hadden.
Succes dit weekend
Jep, stelposten blijven een ding, onderdelen zoals de boorpalen (we mogen niet heien) blijven natuurlijk altijd een stelpost in verband met de sondering.battler schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:55:
[...]
Stelposten en meerprijs voor producten daar zou ik sowieso naar kijken.
Ik heb geen bestek aangeleverd maar ben er van te voren wel goed ingedoken plus ik heb ervaring als calculator, zal wellicht iets hebben geholpen.codeneos schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:35:toon volledige bericht
[...]
Dat valt reuze mee. Heb je zelf een bestek aangeleverd?
Als je een goed gevoel hebt bij de lokale aannemer zou ik daarmee in zee gaan, die zal wat minder moeilijk doen over kleine aanpassingen tijdens de bouw (in het werk). Bij een grote bouwers is er weinig aan te passen zodra je getekend hebt. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn maar mijn ervaring is dat je er tijdens toch vaak nog wat kleine dingen wilt aanpassen.
Let ook even op de voorwaarden, bouwtijd meer en minderwerk regeling. Verder zijn de grote aannemers vaak aangesloten bij zowel Bouwgarant als bij Woningborg, kleine aannemers vaak bij slechts 1 garantiefonds of helemaal geen garantiefonds. Het kan zijn dat je bank een garantiefonds eist voor de financiering.
En het gaat natuurlijk niet alleen om de prijs. Let op de afwerking en afwerkingsmogelijkheden, tussen behangklaar en sausklaar groep 0 zit een prijs. En als je van plan bent te behangen is behangklaar perfect, ga je alles strak in de muurverf zetten dan wil je waarschijnlijk sausklaar.
[...]
Wat betreft de badkamer; zorg dat je montage van het sanitair in de prijs hebt zitten maar het sanitair zelf niet. Geen stelposten niets of andere fratsen zoals een badkamer cheque. En spreek af dat jij zelf een badkamer tekening levert en het sanitair. Maak de aannemer verantwoordelijk voor het op de juiste plaats afmonteren van het leidingwerk (ook in de keuken) en geen stelposten of provisie voor montage.
Als mooi voorbeeld, dit is de standaard badkamer van GHB, dan heb je het dus over huizen van ~500k.natural colour schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:53:
[...]
"hun badkamer"
Hoe bedoel je? Mosa tegels van 15x15? staand toilet? plaatstalen bad mss?
Zit hier nou niet eens glas om de douchebak heen? Dit is toch geen badkamer die ‘af’ is. Dit is sanitair in een ruimte plempen en het een badkamer noemen.FabianGTI schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:41:
[...]
Als mooi voorbeeld, dit is de standaard badkamer van GHB, dan heb je het dus over huizen van ~500k.
https://www.badkamer.studio/basis/
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Correct, we kregen in het gesprek te horen dat deze zelf nog aangeschaft moest worden.RobbieB schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:29:
[...]
Zit hier nou niet eens glas om de douchebak heen? Dit is toch geen badkamer die ‘af’ is. Dit is sanitair in een ruimte plempen en het een badkamer noemen.
De nieuwste trend bij de bouwbedrijven: jaren Tachtig Retro-style douche-bad ruimte...FabianGTI schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:41:toon volledige bericht
[...]
Verschil valt inderdaad mee, ik ben inmiddels bezig in Excel een overzichtje te maken van de verschillende partijen.
Een framework aanleveren gaan ze denk ik niet akkoord mee, ze zijn redelijk stug is mijn ervaring.![]()
[...]
Toch heeft de goedkoopste (de lokale aannemer) wel het meest complete pakket lijkt het wel, uiteraard nog een paar wijzigingen maar over het algemeen een compleet pakket.
[...]
Jep, stelposten blijven een ding, onderdelen zoals de boorpalen (we mogen niet heien) blijven natuurlijk altijd een stelpost in verband met de sondering.
Sommige hebben ook stelposten op onderdelen die naar mijn mening niet horen, zoals de WTW optie, reken het maar lekker uit.
[...]
Ik heb geen bestek aangeleverd maar ben er van te voren wel goed ingedoken plus ik heb ervaring als calculator, zal wellicht iets hebben geholpen.
De afwerking is voor mij een belangrijk punt, het voordeel bij bijvoorbeeld Groothuisbouw is dat je hun modelwoningen hebt, bij Brummelhuis heb ik een woning kunnen bezoeken welke opgeleverd was, daar had ik nog wel wat op en aanmerkingen.
Bij de lokale aannemer mogen we in huizen kijken welke ze aan het bouwen zijn om zo een idee te krijgen.
We zijn van plan de hele woning te voorzien van renovlies behang, dus de verdere wandafwerking gaan we zelf doen.
Badkamer ga ik wel proberen via de aannemer te realiseren.
[...]
Als mooi voorbeeld, dit is de standaard badkamer van GHB, dan heb je het dus over huizen van ~500k.
https://www.badkamer.studio/basis/
Wat kennelijk ook standaard is in de bouw en dat wist ik niet, bij houten (buiten)kozijnen worden deze gegrond geleverd in plaats van afgelakt, lekker compleet allemaal.![]()
GHB en Brummelhuis hebben dit aangegeven, de andere partijen leveren kunststof kozijnen.
Dat is nou wel het laatste waar ik zin in het bij een nieuwbouwwoning, de hele buitenzijde schilderen.
Er is gewoon een standaard voor (STABU). Ik moet nog reactie krijgen van de aannemers, maar ik begreep dat de meeste zich daar wel aan houden. Anders is een open begroting vrij nutteloos...FabianGTI schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:41:
[...]
Verschil valt inderdaad mee, ik ben inmiddels bezig in Excel een overzichtje te maken van de verschillende partijen.
Een framework aanleveren gaan ze denk ik niet akkoord mee, ze zijn redelijk stug is mijn ervaring.
Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent
Nouja, "krijgen". Uiteindelijk betaal je er gewoon voor. Liever een regeling waarbij je zelf sanitair koopt en dit door de installateur van de aannemer laat monteren. Zo weet je zeker dat alle aansluitingen op de juiste plek zitten.natural colour schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:02:
[...]
De nieuwste trend bij de bouwbedrijven: jaren Tachtig Retro-style douche-bad ruimte...
Wees blij dat je dit minimaal krijgt, tegenwoordig is het bijna Casco wat standaard is, voor de rest moet je bijbetalen.
Ik kan het een beetje weten, ik werk als elektromonteur in de woningen...
Bij het installatie bedrijf waar ik werk worden de douche ruimten en toiletten geregeld als casco opgeleverd,codeneos schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:55:
[...]
Nouja, "krijgen". Uiteindelijk betaal je er gewoon voor. Liever een regeling waarbij je zelf sanitair koopt en dit door de installateur van de aannemer laat monteren. Zo weet je zeker dat alle aansluitingen op de juiste plek zitten.
Nadeel bij casco is dat je zelf een loodgieter moet vinden die je het spul moet afmonteren. Dus als de leidingen of afvoer niet goed liggen is het jou probleem. Mijn ervaring is dat je moet zorgen dat dingen tijdens de bouw niet een "jou"-probleem worden maar dat ze een probleem zijn van je aannemer.
We zijn hier toch Tweakers, dat lossen we toch opcodeneos schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:55:
Nadeel bij casco is dat je zelf een loodgieter moet vinden die je het spul moet afmonteren. Dus als de leidingen of afvoer niet goed liggen is het jou probleem.
Grondrente is helaas niet aftrekbaar.jan011 schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:26:toon volledige bericht
Ik heb dit topic al een aangehaald maar we twijfelen nog heel erg. Wellicht heeft iemand een goude tip.
Voor de financiering van ons nieuwbouwhuis staan we voor een keuze. Als we de grond afnemen na 1 januari 2024, gaan we rente betalen van 6,5%. De vergunning is aangevraagd, er is al een keer om aanvulling van stukken gevraagd dus het heeft al een tijdje stilgelegen. Volgende week zijn de eerste 8 weken voorbij, rekening houdend met het indienen van de extra stukken. De gemeente kan dus nog een keer 6 weken uitstel vragen en verzoeken om aanvulling.
Daarnaast hebben we de bouwaansluiting al aangevraagd. Omdat onze buren deze ook hebben aangevraagd, wil de aannemer deze gelijktijdig uitvoeren. We zijn dus al in week 4 aan de beurt, mits de gemeente ons hiervoor akkoord geeft. Als ze dit niet doen, moeten we achteraan aansluiten. Dit zou ook voorkomen kunnen worden door de overwaarde te gebruiken.
Voor de financiering, met overbrugging, huidige hypotheek en nieuwe hypotheek, moet de vergunning ook onherroepelijk zijn. Dus dan zitten we naar verwachting al een heel stuk in 2024.
We kunnen ook de overwaarde van het huis gebruiken voor de aankoop van de grond. Dit heeft als nadeel dat er 2 keer advieskosten en 2 keer kosten voor de hypotheekakte zijn. Het voordeel is dat we weten waar we aan toe zijn; we kunnen dan starten met bouwen met het overige geld, en kunnen geld bij mijn ouders lenen. Zodra het geld 'op' is, kan het huidige huis in de verkoop. Met het geld dat hieruit vrijkomt, kunnen we mijn ouders aflossen en de hypotheek van dit huis overzetten op het nieuwe huis.
Daarnaast zijn de advies kosten voor de hypotheek, en de notaris kosten voor de akte aftrekbaar. Ik weet neit hoe dit met de grondrente zit.
Hartelijk dank voor de reactie.Lwent schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:59:
[...]
Grondrente is helaas niet aftrekbaar.
Wat zijn de risico's als je wel de aansluiting laat plaatsen? Wij zaten destijds een beetje in het zelfde schuitje grond was nog niet op onze naam maar ze hadden ons al ingepland voor de aansluiting. Gemeente ging niet akkoord met het plaatsen van de aansluiting, daarentegen kon ik niets over boetes of iets dergelijks vinden in de getekende stukken als we dit toch deden. De kavel was ook al volledig klaar gemaakt door de gemeente voor overdracht. Aannemer gaf aan dat als het nodig was hij dit wel weer weg kon halen. Uiteindelijk besloten de aansluitingen aan te leggen zonder akkoord van de gemeente 4 weken later stond de kavel op onze naam. Nooit iets van de gemeente gehoord.
Uiteraard een risico, het is de vraag gaat de gemeente nog controleren voor je de kavel op naam krijgt.
De keuze is zo goed als gemaakt, we gaan verder met de lokale aannemer.FabianGTI schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:19:
***members only***
Bij ons werd het uitmeten pas gedaan een week voor start bouw (grondwerk) door de gemeente. Als je nagenoeg zeker bent dat alles door gaat zou ik het wel aandurven. Bij ons stond toen de afspraak met de notaris al gepland dus was wel 99,9% zeker dat we de grond gingen kopen en dat alle plannen door zouden gaan.jan011 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:05:
[...]
Hartelijk dank voor de reactie.
het gevolg zou zijn dat we gewoon achter aan moeten sluiten met de bouwaanvraag, en die meneer had het over week 18.
Het kavel is door de gemeente al bouwrijp gemaakt, maar nog niet uitgemeten, dus ik vermoed wel dat de gemeente er nog eens moet zijn om de ergfrenzen aan te geven en het pijl te bepalen.
[ Voor 11% gewijzigd door Lwent op 11-12-2023 15:40 ]
Wij hebben destijds de bouwaansluiting ruim eerder geplaatst gekregen dan dat de kavel officieel van ons was.jan011 schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:26:toon volledige bericht
Ik heb dit topic al een aangehaald maar we twijfelen nog heel erg. Wellicht heeft iemand een goude tip.
Voor de financiering van ons nieuwbouwhuis staan we voor een keuze. Als we de grond afnemen na 1 januari 2024, gaan we rente betalen van 6,5%. De vergunning is aangevraagd, er is al een keer om aanvulling van stukken gevraagd dus het heeft al een tijdje stilgelegen. Volgende week zijn de eerste 8 weken voorbij, rekening houdend met het indienen van de extra stukken. De gemeente kan dus nog een keer 6 weken uitstel vragen en verzoeken om aanvulling.
Daarnaast hebben we de bouwaansluiting al aangevraagd. Omdat onze buren deze ook hebben aangevraagd, wil de aannemer deze gelijktijdig uitvoeren. We zijn dus al in week 4 aan de beurt, mits de gemeente ons hiervoor akkoord geeft. Als ze dit niet doen, moeten we achteraan aansluiten. Dit zou ook voorkomen kunnen worden door de overwaarde te gebruiken.
Voor de financiering, met overbrugging, huidige hypotheek en nieuwe hypotheek, moet de vergunning ook onherroepelijk zijn. Dus dan zitten we naar verwachting al een heel stuk in 2024.
We kunnen ook de overwaarde van het huis gebruiken voor de aankoop van de grond. Dit heeft als nadeel dat er 2 keer advieskosten en 2 keer kosten voor de hypotheekakte zijn. Het voordeel is dat we weten waar we aan toe zijn; we kunnen dan starten met bouwen met het overige geld, en kunnen geld bij mijn ouders lenen. Zodra het geld 'op' is, kan het huidige huis in de verkoop. Met het geld dat hieruit vrijkomt, kunnen we mijn ouders aflossen en de hypotheek van dit huis overzetten op het nieuwe huis.
Daarnaast zijn de advies kosten voor de hypotheek, en de notaris kosten voor de akte aftrekbaar. Ik weet neit hoe dit met de grondrente zit.
De overheid heeft z'n eigen dynamiek. Soms is dat frustrerend, maar onder de streep werken ze voor het algemene belang. Ga daar ook niet op wachten, maar trek je eigen plan. Zorg ervoor dat je met de financiering niet vast loopt.jan011 schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:03:
De gemeente heeft altijd wel een smoes klaar waarom het zo lang moet duren.
Je kunt niet verwachten dat een gemeente toestemming geeft voor iets wat in principe niet kan, want de grond is niet van jouw. Gelukkig werkt de praktijk wat anders, maar dat is een risico.Ik heb het wel netjes gemeld bij ons contact persoon van de makelaar voor de bouwaansluiting, alleen was ze er sceptisch over dat ze hier toestemming voor gaan geven.
Goed om te horen welkom en ziet er goed uit!gerhard69 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:45:
Hallo,
Ik heb dit forum nog maar net ontdekt (vanuit het keuken forum) maar ik ben er van overtuigd dat ik veel van jullie kan leren. Volgend jaar gaan we een woning bouwen in Amersfoort, de vergunningsaanvraag gaat dit jaar nog de deur uit. Ik heb veel vragen, maar ik zal me eerst wat beter inlezen voordat ik dubbele vragen ga stellen. Bijgaand ter info de plattegronden en een (iets verouderd) 3D sfeerplaatje. Dat communiceert toch wat makkelijker. Alvast bedankt, en ik zal mijn best doen om anderen te helpen waar mogelijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We hebben in eerste instantie te maken met de supervisor - zeg maar de wijk-architect. Ook wel “the office of broken dreams” genoemd. Schetsontwerp en voorlopig ontwerp gingen soepel, alleen de gevelsteen (geostylistix grey) moesten we vervangen (gekozenvoor vandemoortel brick R) . Het definitief ontwerp ligt daar nu ter goedkeuring, zou goed moeten komen. De architect heeft aangegeven sowieso de vergunningsaanvraag dit jaar de deur uit te doen, huj houdt wel van een beetje bravoure. Dan zouden we binnen de oude procedure vallen. We zullen het wel zien.Dennepen schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:19:
[...]
Goed om te horen welkom en ziet er goed uit!
Hebben jullie de welstand al doorlopen? Ik vraag we namelijk af als je dit jaar de welstands aanvraag doet je ook voor de omgevingsvergunning volgens oude procedure in aanmerking komt ipv omgevingswet die vanaf 2024 geldt incl WKB.
Mooie uitdrukkinggerhard69 schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:50:
[...]
We hebben in eerste instantie te maken met de supervisor - zeg maar de wijk-architect. Ook wel “the office of broken dreams” genoemd.
Welkom!gerhard69 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:45:
Ik heb dit forum nog maar net ontdekt (vanuit het keuken forum) maar ik ben er van overtuigd dat ik veel van jullie kan leren. Volgend jaar gaan we een woning bouwen in Amersfoort, de vergunningsaanvraag gaat dit jaar nog de deur uit.
klein tipje: ik druk in deze fase de stramienlijnen nooit zo af, het vertroebelt naar mijn mening de tekening. Ik druk ze of in het heel licht grijs af, of de laag staat zelfs even helemaal uit. voor het bouwen uiteraard noodzakelijk maar voor de presentatie en ontwikkeling van je indeling eigenlijk alleen maar ruis. de hoogte lijnen druk ik wel altijd af, maar die voegen iets toe aan de informatie om een ruimtelijk beeld te hebben bij 2D tekeningengerhard69 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:45:
Hallo,
Ik heb dit forum nog maar net ontdekt (vanuit het keuken forum) maar ik ben er van overtuigd dat ik veel van jullie kan leren. Volgend jaar gaan we een woning bouwen in Amersfoort, de vergunningsaanvraag gaat dit jaar nog de deur uit. Ik heb veel vragen, maar ik zal me eerst wat beter inlezen voordat ik dubbele vragen ga stellen. Bijgaand ter info de plattegronden en een (iets verouderd) 3D sfeerplaatje. Dat communiceert toch wat makkelijker. Alvast bedankt, en ik zal mijn best doen om anderen te helpen waar mogelijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, begane grond is split level. De woonkamer is 3 meter hoog, de keuken 3.5. De zolder wordt grotendeels sportruimte, met twee fietsen, een roeitrainer, skitrainer, loopband en een krachtstation. Daar heeft de architect ‘berging’ bijgezet maar dat klopt dus niet. Naast de sport zit de wellness met sauna, dubbel bad en douche/stoomcabine. De kleine ‘berging’ op zolder wordt de logeerkamer.Conrado schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:48:
[...]
Welkom!
Ik probeer de vloerniveau 's te begrijpen. Is de BG nu een soort van split-level?
Ik zie een badkamer op de 2eVD. maar de rest is daar berging? Waarom die keuze?
Thx. Ik heb de tekeningen 1-op-1 gekopieerd uit een PDF van de architect, het woord ‘stramienlijnen’ kende ik tot 5 minuten geleden nog niet eens. Ik zal de architect binnenkort eens vragen om een ander formaat, maar hij is denk ik heel druk om de komende 3 weken nog een aantal aanvragen voor omgevingsvergunnigen de deur uit te krijgen :-)twain4me schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:20:
[...]
klein tipje: ik druk in deze fase de stramienlijnen nooit zo af, het vertroebelt naar mijn mening de tekening. Ik druk ze of in het heel licht grijs af, of de laag staat zelfs even helemaal uit. voor het bouwen uiteraard noodzakelijk maar voor de presentatie en ontwikkeling van je indeling eigenlijk alleen maar ruis. de hoogte lijnen druk ik wel altijd af, maar die voegen iets toe aan de informatie om een ruimtelijk beeld te hebben bij 2D tekeningen
Termen als ‘Berging’ hebben met bouwbesluit te maken. Waarschijnlijk zijn de dakramen te klein om het ‘slaapkamer’ te noemen. Echter bij verkoop is slaapkamer veel meer waard per m2.gerhard69 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:40:
Daar heeft de architect ‘berging’ bijgezet maar dat klopt dus niet.
….
De kleine ‘berging’ op zolder wordt de logeerkamer.
Deze mate van ongenuanceerdheid kan ik goed hebbenRob-T6 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:45:toon volledige bericht
@gerhard69
Eerste indrukken, ongenuanceerd als waarschuwing vooraf 😁
B.g.g.
1. Een hele kleine entree, waarom de tredes hierin?
2. Krappe ruimte tussen de trap en meterkast.
3. Waar komt de garderobe?
4. Grote keuken lijkt het, maar waar komt de eettafel?
5. Ik zou het kantoor deel iets meer afscheiden van de woonkamer.
6. Weinig raam lijkt het in de woonkamer
7. Ik mis het erker deel in de impressies?
Verdieping
8. Een badkamer met balkon?
9. Totaal 3 grote badkamers in huis?
10. De tussen muurtjes tussen het bureau en de kast in alle slaapkamers legt de indeling al op papier vast.
11. Lange smalle gang, kan erg benauwd voelen
Zolder
12. Denk om je ventilatie!
13. Waarom een schuifdeur?
14. Een badkamer zonder douche?
Niet te zwaar bedoeld hoor. Maar dit komt in me op als ik het zie.
Heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat we de afbouw van de zolder budgetair op de laagste prio hebben gezet. Er zullen best wat tegenvallers komen en we hebben een lang lijstje met wensen, dus onderweg zijn er nog wat keuzes te maken.Conrado schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:35:
[...]
Termen als ‘Berging’ hebben met bouwbesluit te maken. Waarschijnlijk zijn de dakramen te klein om het ‘slaapkamer’ te noemen. Echter bij verkoop is slaapkamer veel meer waard per m2.
Even checken met de architect.
Dat begrijp ik en dat hebben we zelf ook gedaan. Maar wat grotere dakramen nu kan voldoende zijngerhard69 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:18:
[...]
Heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat we de afbouw van de zolder budgetair op de laagste prio hebben gezet.
Hmm, dat is wel meteen een goede om mee te nemen voor onze woning, we hebben nu in beide kamers een gevelraam(pje) en een dakraam, ik heb alleen geen idee of dat voldoende is om voor 'kamer' door te gaan.Conrado schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:37:
[...]
Dat begrijp ik en dat hebben we zelf ook gedaan. Maar wat grotere dakramen nu kan voldoende zijn
Er zijn ook weer van die ini-mini bankstellen ingetekend waardoor het lijkt dat je makkelijk een 3 + 2 zits en nog twee fauteuils kwijt kunt, maar dat is - als ik t zo zie - gebaseerd op een breedtemaat van ong. 60cm (meet maar na?). Je zithoek lijkt ruim op deze manier maar is dat niet echt.gerhard69 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:45:
Hallo,
[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 12-12-2023 17:22 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq