Weet ik niet. Het gaat mij er om dat door de ijzeren verankering/draadeind juist zorgt voor contact tussen de fundering en voet van de stalen kolom. Ik had zelf gehoopt dat er een kunststof bouten/moer of draadeind bestond waarmee je alles kan vastzetten. Of bijvoorbeeld een chemisch anker dat koudebruggen onderbreekt.kepler schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:43:
[...]
Ben totaal geen bouwer, maar bestaan er geen kunstof of foamglas sluitringen? Dan heb je echt een minimale koude brug, misschien dat je zelfs nog een kunstof cilinder kan gebruiken om de bout heen? Dan heb je helemaal geen koude brug meer.
Of is dit een heel gek idee?
Je kunt ook even uitrekenen hoeveel vermogen er daadwerkelijk door die draadeinden vloeit.GrazendeKoe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:50:
Weet ik niet. Het gaat mij er om dat door de ijzeren verankering/draadeind juist zorgt voor contact tussen de fundering en voet van de stalen kolom. Ik had zelf gehoopt dat er een kunststof bouten/moer of draadeind bestond waarmee je alles kan vastzetten. Of bijvoorbeeld een chemisch anker dat koudebruggen onderbreekt.
Verdere tips:
- Vervang staal door RVS, dat heeft een warmtegeleiding die een factor 3 lager is dan staal. Dat moet je dan wel wat dikker maken vanwege de lagere sterkte, wat een deel van het voordeel teniet doet.
- Check even de drukvastheid van de foamglas. Zeker onder zo'n kolom zou dat nog wel een dingetje kunnen zijn.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Fabrikanten kunnen hier ook heel behulpzaam bij zijn. Je zou bijvoorbeeld dit bedrijf even een mailtje kunnen sturen: https://www.schoeck.com/v...k_Isokorf___1135__.pdf/nl
Ik zou inderdaad zeker even kijken naar wat in de bouw 'gebruikelijk' is (hoewel soms ook minder gebruikelijke oplossingen kunnen voldoen moet je daarvoor wat meer zelf uitzoeken èn verstand van zaken hebben).walletje-w schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:03:
Fabrikanten kunnen hier ook heel behulpzaam bij zijn. Je zou bijvoorbeeld dit bedrijf even een mailtje kunnen sturen: https://www.schoeck.com/v...k_Isokorf___1135__.pdf/nl
Ook in onze bouw is de Schök Isokorf oplossing gebruikt om koudebruggen tussen het plafond en de betonnen overstekken (bij tuinkamer en berging) te voorkomen. Weliswaar een heel andere toepassing, maar hun oplossingen worden door bouwbedrijven en architecten vaak gebruikt blijkbaar).
Normaal gesproken wordt de fundering geïsoleerd, dan is er ook geen koudebrug. Bij renovatie gaat dat niet op. Ik zou dan de kolom zelf isoleren.GrazendeKoe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:11:
Welk anker gebruik je die geen kou geleid? Hieronder staat een doorsneeschets voor het gemak.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Bij dit soort bestaande funderingen (fundering op stroken) is in principe de hele muur koud dus die kolom isoleren gaat weinig helpenConrado schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:27:
[...]
Normaal gesproken wordt de fundering geïsoleerd, dan is er ook geen koudebrug. Bij renovatie gaat dat niet op. Ik zou dan de kolom zelf isoleren.
Vaak wordt epdm of dpc gebruikt als onderbreking maar dat zal thermisch niet veel voorstellen.GrazendeKoe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:11:
Wat suf dat ik dit topic nu pas ontdek, wel blij dat ik 'm tegenkom!
Kan iemand me helpen met de volgende situatie? Ik heb een oude woning met een gemetselde fundering op zand/staal. Er gaan twee dragende binnenmuren uit die opgevangen worden met stalen balken. Deze balken komen op stalen kolommen te staan. Koudebruggen, koudebruggen... die wil ik niet natuurlijk.
Ik wil de stalen kolommen niet direct op de fundering zetten maar onderbreken met foamglas, zodat er geen koudebrug is. Maar. hoe veranker je de boel? De kolom moet toch vast komen te staan op de fundering. Welk anker gebruik je die geen kou geleid? Hieronder staat een doorsneeschets voor het gemak.
Zijn er kunststof ankers? Of chemische ankers die geen kou transporteren? Ben benieuwd!
[Afbeelding]
Wat door zo'n anker gaat kan nooit veel voorstellen.
Als je de fundering en balk isoleert bereik je het grootste effect.
Nu lijkt me het qua energie verlies inderdaad wel te overzien maar ik kan me wel goed voorstellen dat dit punten zijn waar je in de winter condens hebt. En dat lijkt me toch fijn om te voorkomen.nokiaan958GB schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:22:
[...]
Vaak wordt epdm of dpc gebruikt als onderbreking maar dat zal thermisch niet veel voorstellen.
Wat door zo'n anker gaat kan nooit veel voorstellen.
Als je de fundering en balk isoleert bereik je het grootste effect.
Als je een koekenpan hebt zoals op dit plaatje; wordt het handvat veel minder warm dan de pan, ondanks dat alles van staal is. Dit komt doordat de aansluiting met de pan zelf zo dun mogelijk gemaakt is.GrazendeKoe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:11:
Wat suf dat ik dit topic nu pas ontdek, wel blij dat ik 'm tegenkom!
Kan iemand me helpen met de volgende situatie? Ik heb een oude woning met een gemetselde fundering op zand/staal. Er gaan twee dragende binnenmuren uit die opgevangen worden met stalen balken. Deze balken komen op stalen kolommen te staan. Koudebruggen, koudebruggen... die wil ik niet natuurlijk.
Ik wil de stalen kolommen niet direct op de fundering zetten maar onderbreken met foamglas, zodat er geen koudebrug is. Maar. hoe veranker je de boel? De kolom moet toch vast komen te staan op de fundering. Welk anker gebruik je die geen kou geleid? Hieronder staat een doorsneeschets voor het gemak.
Zijn er kunststof ankers? Of chemische ankers die geen kou transporteren? Ben benieuwd!
[Afbeelding]

Er is dus wel warmtegeleiding via je ankers, maar veel minder dan wanneer je dat foamglas niet had geplaatst. Voordat dit probleem in je hoofd groter wordt dan in de werkelijkheid.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Mavotrans thermobreak is een product wat hier voor is. Denk ik althans.
Weet niet of het drukvast genoeg is voor wat jij nodig hebt.
Je kan dat gebruiken Ipv foam glas lijkt het.
Weet niet of het drukvast genoeg is voor wat jij nodig hebt.
Je kan dat gebruiken Ipv foam glas lijkt het.
Waarschijnlijk moet hier nog isolatie in. Dus het hoogteverschil zal uiteindelijk wel een heel stuk minder zijn.Andrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:51:
[...]
Mooi dakje voor extra PV.
[...]
Vraagje van iemand die platte daken enkel van een carport kent: Wat is het doel van dat zwembad? Waarom ligt dat een halve meter lager? Zo heb je toch binnen een halve meter minder hoogte, terwijl de kosten niet lager worden?
Er zal vast een goede reden voor zijn, maar ik snap het niet.
Isolatie doe je normaal onder de dakbedekking.bottom line schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:57:
[...]
Waarschijnlijk moet hier nog isolatie in. Dus het hoogteverschil zal uiteindelijk wel een heel stuk minder zijn.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
En boven het dampscherm.Makrolon schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:06:
[...]
Isolatie doe je normaal onder de dakbedekking.
Wat dit dus misschien is.
Inmiddels weer wat verder:
Selecthuis - gesprek gehad en offerte ontvangen (alleen geen tekening waar de offerte bij hoort).
Lokale aannemer - gesprek gehad en tekening wordt eind deze maand gepresenteerd.
Groothuisbouw - gesprek ingepland.
Brummelhuis - gesprek wordt ingepland, was afgelopen zaterdag open dag.
Wat me vooral opvalt is het verschil is bepaalde normen die ze hanteren, waar ging bij jullie de voorkeur naar uit?
Selecthuis - gesprek gehad en offerte ontvangen (alleen geen tekening waar de offerte bij hoort).
Lokale aannemer - gesprek gehad en tekening wordt eind deze maand gepresenteerd.
Wat me vooral opvalt is het verschil is bepaalde normen die ze hanteren, waar ging bij jullie de voorkeur naar uit?
- HR++ of HR+++ glas (ik wil het liefst de laatste).
- Mechanische ventilatie met roosters of een WTW (ik wil het liefst de laatste maar hoor er wisselende verhalen over).
Glas zou niet zo spannend moeten zijn qua prijsverschil. Praat liever over de Ug waarde, dat zegt iets, binnen de plusjes zit er nog steeds een hoop variatie.FabianGTI schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:09:
- Mechanische ventilatie met roosters of een WTW (ik wil het liefst de laatste maar hoor er wisselende verhalen over).
De wisselende verhalen, die kwamen zeker van de aanbieders van een ouderwets koude lucht je huis inblaassysteem?
Nagenoeg iedereen in dit topic heeft type D. En ik denk dat nagenoeg iedereen nooit meer anders zou willen.
Muv van @Grolsch die bewust C heeft.
De slechte verhalen komen net als bij WP’s door installateurs die hun eigen vak niet verstaan.
HR+++ en een WTW.FabianGTI schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:09:
Ik zou nooit meer lelijke en koudere roosters willen t.o.v. een goed ingeregelde WTW. Met een WTW is wat meer ventileren dan nodig verwaarloosbaar qua temperatuur. Ik zou wel kijken naar een enthalpiewisselaar of luchtbevochtiger. Bij ons huidige (huur)huis is de lucht in de winter met ~30% echt droog.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
WTW FTWFabianGTI schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:09:
Ik zou nooit meer terug willen naar mechanische ventilatie met roosters
Duidelijk, dan hou ik mijn ook bij mijn standpunt, WTW en HR+++.
Glas kost zo'n €70,- per M² meer, WTW kosten weet ik nog niet, ik ben benieuwd.
Ik heb ook gekozen voor WTW. Roosters heb je altijd geluid van buiten en tocht. Bedenk je wel dat je behoorlijk wat ruimte kwijt bent aan zo'n systeem.FabianGTI schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:08:
Duidelijk, dan hou ik mijn ook bij mijn standpunt, WTW en HR+++.
:strip_exif()/f/image/ABN9IIkHdbVPKlsjFKbFw2h0.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zijn inderdaad behoorlijke units, toch zie ik bij de meeste aannemers hier perfecte ruimtes al voor ingericht:FrankSpin schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:46:
[...]
Ik heb ook gekozen voor WTW. Roosters heb je altijd geluid van buiten en tocht. Bedenk je wel dat je behoorlijk wat ruimte kwijt bent aan zo'n systeem.
[Afbeelding]

Echt in de weg zit zo'n WTW dan niet eens.
Hoe ga je met de aanzuig en uitblaas van de WTW naar de begane grond? Koven? Ik begreep de GHB ze over het dak heen legt, maar dan heb je meer afkoeling.
Ik zou overigens ook voor zo goed mogelijk geïsoleerd glas gaan (idd zeggen de plusjes niet alles) en voor WTW.
Ik zou overigens ook voor zo goed mogelijk geïsoleerd glas gaan (idd zeggen de plusjes niet alles) en voor WTW.
[ Voor 27% gewijzigd door Bouwertje op 13-11-2023 17:04 ]
we zijn bezig met de puntjes op de "i" te zetten. zodat we gelijk door kunnen als de vergunning binnen is Vandaag 2 makelaars gebeld, een voor de taxatie van het huidige huis en een voor het nieuwe huis.
Als we naar 2024 kijken dan is de NHG grens weer een stuk gestegen. Als we energie besparende maatregelen toepassen is dit 461.000 euro. geld dit ook voor nieuwbouw? aangezien het huis vol zit met isolatie trippel glas WTW en een warmtepomp tikken we makkelijk het verschil aan tussen de gewonen NHG (434.000) en de met energie besparende maatregelen.
Of kijken ze voor nieuwbouw gewoon naar de 435.000 grens?
Als we naar 2024 kijken dan is de NHG grens weer een stuk gestegen. Als we energie besparende maatregelen toepassen is dit 461.000 euro. geld dit ook voor nieuwbouw? aangezien het huis vol zit met isolatie trippel glas WTW en een warmtepomp tikken we makkelijk het verschil aan tussen de gewonen NHG (434.000) en de met energie besparende maatregelen.
NHG gaat volgens mij over de taxatie waarde van de hele woning. Ik verwacht niet dat je met zelfbouw onder de 435k uitkomt inclusief grond.jan011 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:17:
we zijn bezig met de puntjes op de "i" te zetten. zodat we gelijk door kunnen als de vergunning binnen is Vandaag 2 makelaars gebeld, een voor de taxatie van het huidige huis en een voor het nieuwe huis.
Als de energie besparende maatregelen meetellen kom het NHG op 461K.
Grond is 152K en bouwkosten 292K dus dat zou dan mooi uitkomen.
Grond is 152K en bouwkosten 292K dus dat zou dan mooi uitkomen.
Het HR+++ heeft een u waarde van 0.5 tot 0.8. HR++ glas heeft een waarde van 0.9 tot 1.2. Het verschil tussen het "slechtste" en HR+++ glas en het beste HR++ glas is dus minimaal.FabianGTI schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:09:
Als je moet kiezen tussen HR+++ glas of een WTW zou ik zelf voor de WTW kiezen. Een WTW installatie is kan je achteraf nooit meer netjes installeren.
En als je bang bent voor droge lucht zorg je dat je een WTW met enthalpie wisselaar neemt, die zorgt er voor dat de luchtvochtigheid aangenaam blijft.
http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys
Besparend tov wat? Je hebt je gewoon aan BENG te houden.jan011 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:17:
Je bespaard niets, je bouwt gewoon volgens de norm, of beter.
Je krijgt bij nieuwbouw ook geen subsidie op je WP.
[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 13-11-2023 22:27 ]
Klopt, Maar de NHG is ruimer zodra je energie besparende maatregelen doet. Omdat we ons aan de BENG moeten houden worden we gedwongen dit te doen.bbbrumbrum schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:03:
[...]
Besparend tov wat? Je hebt je gewoon aan BENG te houden.
ziet de bank dit dan als energie besparend? of gewoon bouwkosten?
Volgens mij leggen GHB en Selekthuis de buizen achter de knieschotten op zolder.Bouwertje schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:03:
Hoe ga je met de aanzuig en uitblaas van de WTW naar de begane grond? Koven? Ik begreep de GHB ze over het dak heen legt, maar dan heb je meer afkoeling.
Hoe ze naar beneden worden geleid weet ik eigenlijk niet, heb er niet veel van gezien in hun modelwoningen.
Ik heb bij GHB ook geen koven ergens gezien, terwijl ze gewoon met kanaalplaatvloeren werken.
Dat had ik ook, dus vandaar mijn vraag.FabianGTI schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:06:
[...]
Volgens mij leggen GHB en Selekthuis de buizen achter de knieschotten op zolder.
Hoe ze naar beneden worden geleid weet ik eigenlijk niet, heb er niet veel van gezien in hun modelwoningen.
Ik heb bij GHB ook geen koven ergens gezien, terwijl ze gewoon met kanaalplaatvloeren werken.
Knieschot zit op de verdieping.FabianGTI schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:06:
[...]
Volgens mij leggen GHB en Selekthuis de buizen achter de knieschotten op zolder.
Misschien werken ze met leidingvloeren?FabianGTI schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:06:
[...]
NN gaf wel een lagere rente bij A+++ en beter, en met een lagere rente kun je meer lenen.bbbrumbrum schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:03:
[...]
Besparend tov wat? Je hebt je gewoon aan BENG te houden.
Je bespaard niets, je bouwt gewoon volgens de norm, of beter.
Je krijgt bij nieuwbouw ook geen subsidie op je WP.
Ik weet niet of ze dat nog steeds doen en/of dat andere verstrekkers dat ook doen.
[ Voor 34% gewijzigd door Krijnemans op 14-11-2023 11:03 ]
Dat hoeft niet, maar ik snap je verwarring.
In dit filmpje is het goed te zien hoe Selekthuis de buizen laat lopen:
Er is geen verwarring. Dat is een woning met 2 verdiepingen en een zolder/vliering, waarbij het knieschot op verdieping 2 zit. (Op de kanaalplaatvloer) Daarboven zit nog een zolder/vliering, wat ik geen verdieping vind. Bij SH noemen ze dat een hoogbouw woning.FabianGTI schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:09:
[...]
Dat hoeft niet, maar ik snap je verwarring.
In dit filmpje is het goed te zien hoe Selekthuis de buizen laat lopen:
[YouTube: Einde week 10 , loodgieterswerk en lijmwerk]
Woning met 1 verdieping , gaat de kap schuin op die verdieping en daar zit het knieschot. Daarboven heb je je zolder.
[ Voor 17% gewijzigd door DeBaroN op 14-11-2023 12:27 ]
Maar bij laagbouw (bg, en eerste verdieping met knieschot) moet je dus een keer naar de overkant en het dak door (selecthuis) of een keer van de WTW op zolder naar onder (GHB). Het filmpje van selecthuis is duidelijk, dat worden koven, bij GHB zijn die koven me nooit opgevallen.
Hallo!
Al een aantal maanden lees ik met plezier mee over alle ideeën en plannen voor het bouwen van een huis. Hier ook plannen en een eerste opzet gemaakt voor de plattegrond voor ons nieuwe huis die hopelijk gebouwd gaat worden in 2024. Ik deel graag onze eerste stappen en na flink puzzel werk de plattegronden.
Al een aantal maanden lees ik met plezier mee over alle ideeën en plannen voor het bouwen van een huis. Hier ook plannen en een eerste opzet gemaakt voor de plattegrond voor ons nieuwe huis die hopelijk gebouwd gaat worden in 2024. Ik deel graag onze eerste stappen en na flink puzzel werk de plattegronden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wat leuk! en welkom bij het team zelf bouwenDirkvKom schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:30:
Hallo!
***members only***
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 18% gewijzigd door Aurum op 16-11-2023 22:56 ]
Welkom aan boordDirkvKom schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:30:
Hier ook plannen en een eerste opzet gemaakt voor de plattegrond voor ons nieuwe huis die hopelijk gebouwd gaat worden in 2024.
Wat zaken die me opvallen: de werkkamer is alleen bereikbaar via de berging en die is, neem ik aan, geen onderdeel van de thermische schil, toch?
Achter zou ik veel grotere ramen toepassen met goed zicht op de tuin èn voldoende licht omdat de verdieping oversteekt.
Iets heel anders; op zo’n ‘ extreem’ kavel zou ook een gedurfd - bijvoorbeeld extreem lang - mooi zijn.
Wat mij opvalt als eerste is de doorkijk haard.DirkvKom schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:30:
Hallo!
***members only***
Is dit een echte haard? dan mist er een rookkanaal denk ik.
Degelijk ontwerp alleen vindt ik zelf de doorkijk haard iets wat geforceerd. Daarbij is het ook duur, een mooie elektrische of gashaard (Faber) kost je al snel 4000 tot 6000 euro. En dat is dan alleen de haard, voor een gashaard heb je een gas opslag nodig (buiten ivm brandveiligheid) en voor een elektrische waterdamp haard een water aansluiting nodig.DirkvKom schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:30:
Hallo!
***members only***
Als je een echte haard wilt mist zoals hierboven al aangegeven het rookkanaal, of misschien kan je nog iets met een koof maar dat ziet er niet mooi uit.
Heb je ook nog een functionele 2e etage met kamers, of is de zolder alleen voor opslag.
Verder vindt ik zelf de deur naar de speelkamer zo strak in de hoek naast de TV/zithoek niet erg fraai. Je kijkt vanaf de bank altijd op die deur.
Ben wel benieuwd, is dit aangepast standaard ontwerp of heb je dit met een architect laten tekenen?
[ Voor 5% gewijzigd door codeneos op 17-11-2023 12:53 ]
http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys
En de rest van het dak is nu ook geïsoleerd, afgetimmerd en dicht gemaaktGrolsch schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:18:
[...]
Ze zijn toch alvast begonnen met de pannen gisteren, het begint er nu op te lijken
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En een mooi zwembad bovenop
[Afbeelding]
Nu de kozijnen erin, en daarna de afwerkvloer.

Toekomstige mancave:

En het garage gedeelte met zoldertje

Prachtig. Wat een zee van ruimte ook. Wat zijn de afmetingen?Grolsch schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:29:
[...]
En de rest van het dak is nu ook geïsoleerd, afgetimmerd en dicht gemaakt![]()
Nu de kozijnen erin, en daarna de afwerkvloer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toekomstige mancave:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En het garage gedeelte met zoldertje
[Afbeelding]
*psst* bouwtekening kopen?FrankSpin schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:36:
[...]
Prachtig. Wat een zee van ruimte ook. Wat zijn de afmetingen?
Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 18-11-2023 20:34 ]
Wie mijn project heeft gevolgd weet waarschijnlijk wel dat we een geschil hebben met onze bouwer, dat is ondertussen geëscaleerd en we hebben al een zitting gehad bij de rechtbank. De rechter heeft echter aangegeven de kennis niet in huis te hebben en wil een rapport hebben van een onafhankelijke expert.
Nu is de advocaat van de tegenpartij er eentje die nogal kan schreeuwen en zoals een goed advocaat betaamt. Kan hij erg goed tussen de regels kan lezen en alles op een andere manier in het voordeel van de bouwer weet om draaien. Daarmee heeft bij meerdere punten al bakzeil gehaald bij de rechter want dit is mierenn##ken in het kwadraat. Hij is op dit gedrag ook al aangesproken door de rechter.
Nu het volgende: we hebben problemen met een persrioolpomp, dat ding schiet om de haverklap in storing en volgens de bouwer is dat ons eigen probleem. (zijn reactie, jullie gebruiken wasverzachter en conditioner, daar kan de installatie niet tegen)
Daarvoor hebben we al drie keer op eigen kosten het bedrijf wat de pomp in opdracht van de bouwer heeft geïnstalleerd langs laten komen. Dit bedrijf heeft wat aanpassingen gedaan aan de installatie en natuurlijk een paar rapportjes geschreven.
Tot onze stomme verbazing zitten deze rapportjes nu als bewijsmateriaal (maar dan zeer selectief geknipt en geplakt) in de stukken die de advocaat van de bouwer naar de rechtbank heeft gestuurd. Ik heb echt een WTF momentje, wij betalen de rekening en de bouwer krijgt een kopie van werkbon + diagnose van de problematiek. Ik ga dit denk ik bij de rechter ook maar eens op een gevalletje AVG gooien en de installateur is ook nog niet klaar met mij.
Moraal van dit verhaal, zorg voor een stelpostje juridische ondersteuning. Maak nooit mondelinge afspraken op de bouwplaats zelf, geef vooraf aan in je overeenkomst met de bouwer dat alleen door beide partijen ondertekende opdrachten geldig zijn. Hierdoor hebben we al de nodige punten waar we nu over discussiëren van tafel gekregen.
Nu is de advocaat van de tegenpartij er eentje die nogal kan schreeuwen en zoals een goed advocaat betaamt. Kan hij erg goed tussen de regels kan lezen en alles op een andere manier in het voordeel van de bouwer weet om draaien. Daarmee heeft bij meerdere punten al bakzeil gehaald bij de rechter want dit is mierenn##ken in het kwadraat. Hij is op dit gedrag ook al aangesproken door de rechter.
Nu het volgende: we hebben problemen met een persrioolpomp, dat ding schiet om de haverklap in storing en volgens de bouwer is dat ons eigen probleem. (zijn reactie, jullie gebruiken wasverzachter en conditioner, daar kan de installatie niet tegen)
Daarvoor hebben we al drie keer op eigen kosten het bedrijf wat de pomp in opdracht van de bouwer heeft geïnstalleerd langs laten komen. Dit bedrijf heeft wat aanpassingen gedaan aan de installatie en natuurlijk een paar rapportjes geschreven.
Tot onze stomme verbazing zitten deze rapportjes nu als bewijsmateriaal (maar dan zeer selectief geknipt en geplakt) in de stukken die de advocaat van de bouwer naar de rechtbank heeft gestuurd. Ik heb echt een WTF momentje, wij betalen de rekening en de bouwer krijgt een kopie van werkbon + diagnose van de problematiek. Ik ga dit denk ik bij de rechter ook maar eens op een gevalletje AVG gooien en de installateur is ook nog niet klaar met mij.
Moraal van dit verhaal, zorg voor een stelpostje juridische ondersteuning. Maak nooit mondelinge afspraken op de bouwplaats zelf, geef vooraf aan in je overeenkomst met de bouwer dat alleen door beide partijen ondertekende opdrachten geldig zijn. Hierdoor hebben we al de nodige punten waar we nu over discussiëren van tafel gekregen.
Het civiel recht laat veel ruimte in bewijs toe. Een juridische procedure is gewoon een ramp die héél véél negatieve energie vergt.gumtree schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:57:Ik ga dit denk ik bij de rechter ook maar eens op een gevalletje AVG gooien en de installateur is ook nog niet klaar met mij.
Bedenk één ding, alle onderaannemers zijn in principe vrienden van de aannemer. Met hen werken ze veel vaker samen dan met jou…
Dat is inderdaad een hele belangrijke les, wiens brood men eet....Conrado schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:52:
[...]
Het civiel recht laat veel ruimte in bewijs toe. Een juridische procedure is gewoon een ramp die héél véél negatieve energie vergt.
Bedenk één ding, alle onderaannemers zijn in principe vrienden van de aannemer. Met hen werken ze veel vaker samen dan met jou…
FrankSpin schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:36:
[...]
Prachtig. Wat een zee van ruimte ook. Wat zijn de afmetingen?
De buitenafmetingen kloppen nog wel, maar de indeling is iets gewijzigdtwain4me schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:31:
[...]
*psst* bouwtekening kopen?![]()
Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"

Iets meer mancave, iets minder garage.
En op de foto's lijkt het wel heel groot, maar dat komt omdat ik helemaal uitgezoomd had om alles op de foto te krijgen. In werkelijkheid is het kleiner, maar voor ons groot genoeg
@Grolsch denk dat de kans groot is dat ik volgend jaar behoorlijk wat inspiratie ga halen uit je ontwerp en indeling.
Alleen wordt bij mij de mancave een thuiskantoor. En deel ik de garage nog op met een kleine gym
Alleen wordt bij mij de mancave een thuiskantoor. En deel ik de garage nog op met een kleine gym
Ik heb naast mijn garage iets van 4x7m ruimte voor een 2e garage/gym/mancave. Dus haal ook inspiratie uit jouw verhaal, blijf de updates posten!Grolsch schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:48:
[...]
[...]
De buitenafmetingen kloppen nog wel, maar de indeling is iets gewijzigd
[Afbeelding]
Iets meer mancave, iets minder garage.
En op de foto's lijkt het wel heel groot, maar dat komt omdat ik helemaal uitgezoomd had om alles op de foto te krijgen. In werkelijkheid is het kleiner, maar voor ons groot genoeg
Weet niet of je het wilt delen, maar wat voor richting moet ik aan denken qua kosten?
Bedankt voor de reacties, en mooi om toe te treden tot de zelfbouwclub 
De kavel is lang maar bouwvlak ‘slechts’ 14x11 meter.
Lichtinval heb je een terecht punt, we gaan grotere ramen en een lichtstraat in de veranda laten opnemen!
@Aurum bedankt! Dit geeft zeker weer inspiratie, de verhoogde borstwering zetten we nu zeker op 1m. en uit jou plattegrond vind ik trapkast voor een mooie nis zorgen bij de TV-wand. Wat is jullie ervaring met een deur links naast de TV naar de werk/speelkamer? De opmerking van @codeneos begrijpen we, maar zien geen andere oplossing en vinden ook wel fijn dat de kinderen dichtbij kunnen spelen.Aurum schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:51:
[...]
Wat leuk! en welkom bij het team zelf bouwende maten van je huis komen redelijk overeen met wat wij hebben gebouwd. Tip is zeker om je borstwering te verhogen dat maakt voor het gevoel echt verschil op je 1ste verdieping, wij hebben het verhoogd naar 1m en ik vind dat het boven wel echt verschil maakt. Ik zie dat ik nooit mijn bouwtekeningen in dit topic heb gedeeld maar ik denk dat het voor je best interessant kan zijn;
@Conrado Werkkamer in inderdaad onderdeel van de garage die volledig geïsoleerd wordt, we hebben aangegeven dat het een werkkamer is dus weet nog niet hoe dit opgelost wordt qua verwarming eigenlijk maar het moet natuurlijk behaaglijk zijn. Wat zou een oplossing daarvoor zijn?Conrado schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:27:
[...]
Wat zaken die me opvallen: de werkkamer is alleen bereikbaar via de berging en die is, neem ik aan, geen onderdeel van de thermische schil, toch?
Achter zou ik veel grotere ramen toepassen met goed zicht op de tuin èn voldoende licht omdat de verdieping oversteekt.
Iets heel anders; op zo’n ‘ extreem’ kavel zou ook een gedurfd - bijvoorbeeld extreem lang - mooi zijn.
Lichtinval heb je een terecht punt, we gaan grotere ramen en een lichtstraat in de veranda laten opnemen!
@Rob-T6 De doorkijkhaard laten we vervallen dit was een creatie van de bouwkundig tekenaar, het wordt aan beide kanten een stukje muur en dan een afsluitbare wand/deuren (3,5 meter breed) er tussen met houten kozijn.Rob-T6 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:48:
[...]
Wat mij opvalt als eerste is de doorkijk haard.
Is dit een echte haard? dan mist er een rookkanaal denk ik.
@codeneos fijne feitelijke constatering dat het een degelijk ontwerp is en zijn we het volledig mee eens. Het is een ontwerp gebaseerd op een basis woning maar het mag wat speelser. De 2e etage is voorlopig alleen zolder maar heeft voldoende mogelijkheid om later nog minimaal 1 slaapkamer en berging over te houden. Hier laten we dus wat voorbereidingen treffen qua elektra. De opmerking over de deur naast de tv naar de speelkamer heb ik even voorgelegd bij @Aurum.codeneos schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:50:
[...]
Degelijk ontwerp alleen vindt ik zelf de doorkijk haard iets wat geforceerd. …………
Heb je ook nog een functionele 2e etage met kamers, of is de zolder alleen voor opslag.
Verder vindt ik zelf de deur naar de speelkamer zo strak in de hoek naast de TV/zithoek niet erg fraai. Je kijkt vanaf de bank altijd op die deur.
Ben wel benieuwd, is dit aangepast standaard ontwerp of heb je dit met een architect laten tekenen?
Wat je zou kunnen doen met de deur van de speelkamer is ipv een gewone deur, een schuifdeur die in de muur verdwijnt. Dan kan je hem ook standaard open laten (geeft een ruimtelijk effect) en pas als het herrie is dichtschuiven. Had ik in het vorige huis, prima oplossing.DirkvKom schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:25:
Bedankt voor de reacties, en mooi om toe te treden tot de zelfbouwclub![]()
[...]
@Aurum bedankt! Dit geeft zeker weer inspiratie, de verhoogde borstwering zetten we nu zeker op 1m. en uit jou plattegrond vind ik trapkast voor een mooie nis zorgen bij de TV-wand. Wat is jullie ervaring met een deur links naast de TV naar de werk/speelkamer? De opmerking van @codeneos begrijpen we, maar zien geen andere oplossing en vinden ook wel fijn dat de kinderen dichtbij kunnen spelen.
[...]
@Conrado Werkkamer in inderdaad onderdeel van de garage die volledig geïsoleerd wordt, we hebben aangegeven dat het een werkkamer is dus weet nog niet hoe dit opgelost wordt qua verwarming eigenlijk maar het moet natuurlijk behaaglijk zijn. Wat zou een oplossing daarvoor zijn?
[...]
@Rob-T6 De doorkijkhaard laten we vervallen dit was een creatie van de bouwkundig tekenaar, het wordt aan beide kanten een stukje muur en dan een afsluitbare wand/deuren (3,5 meter breed) er tussen met houten kozijn.
[...]
@codeneos fijne feitelijke constatering dat het een degelijk ontwerp is en zijn we het volledig mee eens. Het is een ontwerp gebaseerd op een basis woning maar het mag wat speelser. De 2e etage is voorlopig alleen zolder maar heeft voldoende mogelijkheid om later nog minimaal 1 slaapkamer en berging over te houden. Hier laten we dus wat voorbereidingen treffen qua elektra. De opmerking over de deur naast de tv naar de speelkamer heb ik even voorgelegd bij @Aurum.
Vwb werkruimte in de garage en verwarming. Als het gewoon onderdeel is van de thermische schil krijgt het dus ook dezelfde verwarming (vloerverwarming neem ik aan). Niks om je zorgen over te maken. Wij hebben hier ook gewoon de garage onderdeel gemaakt van de schil, heel comfortabel en daarmee voorkom je ook dat je steeds kou binnen haalt als je naar bijkeuken/ garage loopt.
We zijn met de buitenisolatie en - stuc begonnen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De haard heb je geloof ik al geschrapt. Goed idee, want het is in de praktijk alleen maar een blokkade.DirkvKom schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:30:
Hallo!
***members only***
Als je wel het woongedeelte wil kunnen afscheiden van het eet- en kookgedeelte, zou je eens naar ensuite deuren kunnen kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Compuhair op 19-11-2023 17:45 ]
Weet je zeker dat je je woongedeelte niet aan de tuinkant wil?DirkvKom schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:30:
Hallo!
***members only***
FrankSpin schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:17:
@Grolsch denk dat de kans groot is dat ik volgend jaar behoorlijk wat inspiratie ga halen uit je ontwerp en indeling.
Tnx alle 2 voor de complimenten.Requiem19 schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:26:
[...]
Ik heb naast mijn garage iets van 4x7m ruimte voor een 2e garage/gym/mancave. Dus haal ook inspiratie uit jouw verhaal, blijf de updates posten!.
Weet niet of je het wilt delen, maar wat voor richting moet ik aan denken qua kosten?
Ik schat dat ik uiteindelijk zo'n 100K kwijt ben, maar het is allemaal in de vrije tijd gebouwd + zelf heb ik de staalconstructie gemaakt. Ik verwacht dat als je dit helemaal door een aannemer laat bouwen je snel richting de 150 á 200K gaat qua bouwkosten.
M.b.t. ensuite deuren, die hebben wij thuis ook tussen keuken en woonkamer, en tussen woonkamer en speelkamer.
Standaard staan ze open waardoor het ruimtelijk oogt, maar als we bezoek hebben met kinderen, of de kids zitten te gamen in de speelkamer dan schuiven we ze dicht.
[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 19-11-2023 17:56 ]
@DirkvKom
Wij hebben nog geen deur tussen de werkkamer en de woonkamer omdat we nog van plan zijn die zelf te maken maar nog geen tijd voor gehad. We hebben ook geen kinderen maar met z'n tweeen is het prima te doen als eentje achter zijn PC zit en de ander in de woonkamer.
De deur zouden we vooral erin zetten om het mogelijk met kids wel afsluitbaar te houden mocht dat ons gegund zijn.
Verder durf ik bijna geen foto's neer te zetten van onze doorkijkhaard want blijkbaar zijn het blokkades
. Technisch gezien hebben we niets anders dan alles apart opgedeeld en dat bevalt ons echt dikke prima, 14m lang is namelijk echt wel groot en anders heb je nergens echt geborgenheid. Maarja ieder zo zijn mening.
Evengoed wel een foto van de trap en de zithoek
de meubels en tv meubel zijn nog uit het oude huis en komen nog nieuwe voor in de plaats.
Wij hebben nog geen deur tussen de werkkamer en de woonkamer omdat we nog van plan zijn die zelf te maken maar nog geen tijd voor gehad. We hebben ook geen kinderen maar met z'n tweeen is het prima te doen als eentje achter zijn PC zit en de ander in de woonkamer.
De deur zouden we vooral erin zetten om het mogelijk met kids wel afsluitbaar te houden mocht dat ons gegund zijn.
Verder durf ik bijna geen foto's neer te zetten van onze doorkijkhaard want blijkbaar zijn het blokkades
Evengoed wel een foto van de trap en de zithoek
![]() | ![]() |
Zo'n speelkamer is leuk voor jonge kinderen (<4 jaar), daarna is het ideaal als werkkamer. Ik zou overwegen 1 werk/speelkamer te nemen en de andere laten vervallen, of er 1 grote ruimte van maken. Bijvoorbeeld de garage wat inkorten zodat je vanuit de keuken de werkkamer/speelkamer in komt. In de woonkamer dan alles open , kun je een piano of luie stoel kwijt.DirkvKom schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:25:
Bedankt voor de reacties, en mooi om toe te treden tot de zelfbouwclub![]()
[...]
@Aurum bedankt! Dit geeft zeker weer inspiratie, de verhoogde borstwering zetten we nu zeker op 1m. en uit jou plattegrond vind ik trapkast voor een mooie nis zorgen bij de TV-wand. Wat is jullie ervaring met een deur links naast de TV naar de werk/speelkamer? De opmerking van @codeneos begrijpen we, maar zien geen andere oplossing en vinden ook wel fijn dat de kinderen dichtbij kunnen spelen.
[...]
@Conrado Werkkamer in inderdaad onderdeel van de garage die volledig geïsoleerd wordt, we hebben aangegeven dat het een werkkamer is dus weet nog niet hoe dit opgelost wordt qua verwarming eigenlijk maar het moet natuurlijk behaaglijk zijn. Wat zou een oplossing daarvoor zijn?
[...]
@Rob-T6 De doorkijkhaard laten we vervallen dit was een creatie van de bouwkundig tekenaar, het wordt aan beide kanten een stukje muur en dan een afsluitbare wand/deuren (3,5 meter breed) er tussen met houten kozijn.
[...]
@codeneos fijne feitelijke constatering dat het een degelijk ontwerp is en zijn we het volledig mee eens. Het is een ontwerp gebaseerd op een basis woning maar het mag wat speelser. De 2e etage is voorlopig alleen zolder maar heeft voldoende mogelijkheid om later nog minimaal 1 slaapkamer en berging over te houden. Hier laten we dus wat voorbereidingen treffen qua elektra. De opmerking over de deur naast de tv naar de speelkamer heb ik even voorgelegd bij @Aurum.
Wij hebben een speelkamer in de woonkamer, beetje hetzelfde idee als jouw schets, en dat wordt in de toekomst kantoorruimte. De huidige kantoorruimte bevindt zich op een slaapkamer. (Daar gaat tzt de jongste slapen zo hebben we 4 grote slaapkamers).
Onze kinderen zijn 2,4 en 6 en de oudste 2 komen nauwelijks meer in de speelkamer, maar zijn meestal in de kelder of slaapkamer.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 19-11-2023 20:50 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Plaatsen jullie zelf altijd afgelakte of gegronde plinten om ze vervolgens af te lakken?
In het verleden heb ik altijd gegrond gekozen, omdat er links en rechts toch wel wat naadjes tussen muur en plint blijven (en in de buitenhoekjes) die je vervolgens nog afkit en aflakt.
Wat is jullie go-to manier?
In het verleden heb ik altijd gegrond gekozen, omdat er links en rechts toch wel wat naadjes tussen muur en plint blijven (en in de buitenhoekjes) die je vervolgens nog afkit en aflakt.
MDF Gegrond. Ik bevestig ze met kit en een tacker.Krijnemans schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:26:
Plaatsen jullie zelf altijd afgelakte of gegronde plinten om ze vervolgens af te lakken?
Tijdens het verwerken is mijn ervaring dat er altijd nog wel een buts en een kras op komt.
Al met al werk ik ze om bovenstaande redenen na het monteren af met kit en vullers. Daarna alles aflakken.
Geeft toch het strakste resultaat, maar is iets meer werk.
In ons huidige huis:Krijnemans schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:26:
Onze parketboer had gegronde plinten geplaatst en aangegeven dat deze na het plaatsen afgelakt moesten worden.
De plinten zijn gelijmd en met spijkerpistool aan de muur bevestigd. Na het lakken waren de spijkers niet meer zichtbaar.
Paar jaar geleden 200 meter plint gemonteerd, heb ze voor montage afgelakt. Na montage waar nodig bijgewerkt. Op die manier sloop je je rug en knieën niet. Er bestaat geen grotere k.tklus dan gemonteerde plinten schilderen.B-lex schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:42:
[...]
MDF Gegrond. Ik bevestig ze met kit en een tacker.
Tijdens het verwerken is mijn ervaring dat er altijd nog wel een buts en een kras op komt.
Al met al werk ik ze om bovenstaande redenen na het monteren af met kit en vullers. Daarna alles aflakken.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
B-lex schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:42:
[...]
MDF Gegrond. Ik bevestig ze met kit en een tacker.
Met wat voor tacker schieten jullie dan vast? Ik zou dan in ytong en kalkzandsteen moeten schieten.whipcheck schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:46:
[...]
In ons huidige huis:
Onze parketboer had gegronde plinten geplaatst en aangegeven dat deze na het plaatsen afgelakt moesten worden.
De plinten zijn gelijmd en met spijkerpistool aan de muur bevestigd. Na het lakken waren de spijkers niet meer zichtbaar.
Eens. Het schilderen is zeker geen leuk werk.. Schilder jij dan alleen het kleine kitnaadje bovenlangs en de buitenhoekjes nog nadien? Zie je dan geen aanzetten t.o.v. het voorgaande schilderwerk?ds23man schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:02:
[...]
Paar jaar geleden 200 meter plint gemonteerd, heb ze voor montage afgelakt. Na montage waar nodig bijgewerkt. Op die manier sloop je je rug en knieën niet. Er bestaat geen grotere k.tklus dan gemonteerde plinten schilderen.
Bij mij was het HSB met gipsplaat. Spijkerpistool op lucht mijn fijne spijkers erin. Als je bovenzijde moet afkitten is je ondergrond al ruk of je plinten slecht. Buitenhoeken heb ik onder verstek gedaan. En als je moet bijwerken: rollertje! Dan zie je bijna geen aanzet. Je kan ook eerst de plinten gronden, schuren en 2 x in de aflak zetten en na montage een derde keer aflakken. Drie lagen lak is qua sterkte toch wel fijn, je ramt er toch regelmatig met stofzuiger er tegen aan.Krijnemans schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:04:
[...]
[...]
Met wat voor tacker schieten jullie dan vast? Ik zou dan in ytong en kalkzandsteen moeten schieten.
[...]
Eens. Het schilderen is zeker geen leuk werk.. Schilder jij dan alleen het kleine kitnaadje bovenlangs en de buitenhoekjes nog nadien? Zie je dan geen aanzetten t.o.v. het voorgaande schilderwerk?
Bij ons lag het aan het stucwerk van de vorige bewoner, deze was niet helemaal strak.ds23man schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:27:
[...]
Bij mij was het HSB met gipsplaat. Spijkerpistool op lucht mijn fijne spijkers erin. Als je bovenzijde moet afkitten is je ondergrond al ruk of je plinten slecht. Buitenhoeken heb ik onder verstek gedaan. En als je moet bijwerken: rollertje! Dan zie je bijna geen aanzet. Je kan ook eerst de plinten gronden, schuren en 2 x in de aflak zetten en na montage een derde keer aflakken. Drie lagen lak is qua sterkte toch wel fijn, je ramt er toch regelmatig met stofzuiger er tegen aan.
Dat zou je toch niet mogen hopen bij een nieuwbouwwoning.whipcheck schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:00:
[...]
Bij ons lag het aan het stucwerk van de vorige bewoner, deze was niet helemaal strak.
Stucwerk is nooit 100% strak. HSB wanden ook nooit (allemaal) 100% recht.
Gewoon voorgelakt kopen, bovenzijde met acryl afkitten en penseeltje aflakken. Stelt niets voor. Strakker gaat het niet worden.
Gewoon voorgelakt kopen, bovenzijde met acryl afkitten en penseeltje aflakken. Stelt niets voor. Strakker gaat het niet worden.
Maar MDF plinten zijn behoorlijk flexibel. Voor gelakt zou ik zeker niet doen, zit met de verfspuit 1 dun laagje overheen gespoten. Heb recentelijk een gespoten MDF plint voor mijn keuken gekocht. Wat een drama als je nu kijkt....bbbrumbrum schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:52:
Stucwerk is nooit 100% strak. HSB wanden ook nooit (allemaal) 100% recht.
Dit hebben we op de 1e verdieping en zolder gedaan, voorgelakte plinten van de Hornbach.ds23man schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:58:
[...]
Maar MDF plinten zijn behoorlijk flexibel. Voor gelakt zou ik zeker niet doen, zit met de verfspuit 1 dun laagje overheen gespoten. Heb recentelijk een gespoten MDF plint voor mijn keuken gekocht. Wat een drama als je nu kijkt....
Onze plinten op de begane grond zijn geen mdf maar komen van de houtzagerij, deze zijn een stuk stugger.
Waar heb je die plinten gekocht? Had hier vacuum gelakte (ja, in hoeverre dat marketing is..) van onlinevloerenspecialist (maar word geleverd door PPC) en dat zit er echt wel goed op, denk niet dat ik het zelf beter kan.ds23man schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:58:
[...]
Maar MDF plinten zijn behoorlijk flexibel. Voor gelakt zou ik zeker niet doen, zit met de verfspuit 1 dun laagje overheen gespoten. Heb recentelijk een gespoten MDF plint voor mijn keuken gekocht. Wat een drama als je nu kijkt....
Bij zo'n plinten op maat fabriek.bbbrumbrum schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:49:
[...]
Waar heb je die plinten gekocht? Had hier vacuum gelakte (ja, in hoeverre dat marketing is..) van onlinevloerenspecialist (maar word geleverd door PPC) en dat zit er echt wel goed op, denk niet dat ik het zelf beter kan.
Zit sinds de zomer in een nieuw opgeleverd hsb woning, vrijstaand. bg + verdieping, schuine kap, model schuurwoning. Benedenmuren en beide gevels gemetseld buitenblad.
Nu met de storm merk ik, op de verdieping ( ik werk thuis) dat met een windvlaag het huis beweegt. Ik zie mijn monitor soms bewegen. Het voelt alsof de verdiepingsvloer op en neer beweegt., of de verdieping heen en weer. Huis staat wel erg vrij en kaal, er is niets omheen wat wind tegenhoud. Nu waait het best hard maar het is nog niet echt een hele heftige storm... als het nu al zo beweegt?
Is dit normaal? Ik maak me wel zorgen... ik hoor niks kraken ofzo, maar je voelt beweging.
Nu met de storm merk ik, op de verdieping ( ik werk thuis) dat met een windvlaag het huis beweegt. Ik zie mijn monitor soms bewegen. Het voelt alsof de verdiepingsvloer op en neer beweegt., of de verdieping heen en weer. Huis staat wel erg vrij en kaal, er is niets omheen wat wind tegenhoud. Nu waait het best hard maar het is nog niet echt een hele heftige storm... als het nu al zo beweegt?
Is dit normaal? Ik maak me wel zorgen... ik hoor niks kraken ofzo, maar je voelt beweging.
Kun je de constructieve tekeningen delen?Borisvkr schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:47:
Zit sinds de zomer in een nieuw opgeleverd hsb woning, vrijstaand. bg + verdieping, schuine kap, model schuurwoning. Benedenmuren en beide gevels gemetseld buitenblad.
En waar staat het? Op éen vd eilanden of in een stad in het oosten scheelt nogal.
Maar hier ook HSB, enige steen is de plaatfundering en herken het totaal niet, gelukkig.
Onze grootste glasgevel (B3xH5)
wil bij windkracht >6 wel wat bewegen onder de zuiging, maar dat is de rest van het huis niet te voelen.
Opzich kan het hout natuurlijk wel wat beweging hebben, maar de gemetselde elementen zouden daar niet mooier van moeten worden.
[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-11-2023 22:08 ]
Vele HSB woningen hebben vanwege de wens voor vloerverwarming op de hele verdieping een cementdekvloer op de verdieping liggen, als die 6cm dik is en het oppervlak van de verdieping is 100m² heeft dat een gewicht van 12 ton.Borisvkr schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:47:
12000 kilo op 275cm hoogte rustend op houten balken...enige beweging bij storm verbaasd mij niet.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ik heb wel bouwtekeningen en berekeningen, maar om nou 100 pagina's up te loaden... gaat me iets te ver. Maar inderdaad, woning is ca. 14x8, verdieping is houten balk constructie met daarop zandcementvloer, die is niet heel dik, het zou 8cm moeten zijn maar wat ik zie is dat het eerder 5 a 6cm is. Ook daar zit duidelijk beweging in als je er wat lomp overheen loopt, nou ja, zelf merk je dat niet, maar als iemand anders met een zware voet loopt voel je dat wel. Tijdens wind is dat een beetje hetzelfde gevoel, maar dan iets minder 'impulsief', voelt wat 'langzamer'. De verdiepingsvloer wordt naast de houten draagmuren op de bg nog ondersteund door een dikke stalen H bint door het midden vh plafond, om de woonkamer er onder open te houden. Die bint rust overigens ook op het hout. Ter plekke zijn wel verstevigingen gemaakt door dunnere balken te verlijmen/schroeven tot een dikke balk.
De verdieping onder de kap is voor 2/3 van de lengte vd woning open, dwz geen vliering. Dus je kunt tot aan de nok toe zien, open ruimte ca. 5.5m hoog. De andere 1/3 heeft wel een vliering (waar je net kunt staan). Kan me voorstellen dat het gemis aan een '3e' vloer ook wat met de stabiliteit doet.
De verdieping onder de kap is voor 2/3 van de lengte vd woning open, dwz geen vliering. Dus je kunt tot aan de nok toe zien, open ruimte ca. 5.5m hoog. De andere 1/3 heeft wel een vliering (waar je net kunt staan). Kan me voorstellen dat het gemis aan een '3e' vloer ook wat met de stabiliteit doet.
De bestektekening en constructietekening met plattegronden zou het beeld wat duidelijker kunnen maken. Ik ben vooral benieuwd hoe de woning aan stabiliteit komtBorisvkr schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:31:
Ik heb wel bouwtekeningen en berekeningen, maar om nou 100 pagina's up te loaden... gaat me iets te ver. Maar inderdaad, woning is ca. 14x8, verdieping is houten balk constructie met daarop zandcementvloer, die is niet heel dik, het zou 8cm moeten zijn maar wat ik zie is dat het eerder 5 a 6cm is. Ook daar zit duidelijk beweging in als je er wat lomp overheen loopt, nou ja, zelf merk je dat niet, maar als iemand anders met een zware voet loopt voel je dat wel. Tijdens wind is dat een beetje hetzelfde gevoel, maar dan iets minder 'impulsief', voelt wat 'langzamer'. De verdiepingsvloer wordt naast de houten draagmuren op de bg nog ondersteund door een dikke stalen H bint door het midden vh plafond, om de woonkamer er onder open te houden. Die bint rust overigens ook op het hout. Ter plekke zijn wel verstevigingen gemaakt door dunnere balken te verlijmen/schroeven tot een dikke balk.
Ik heb een setje screenshots gemaakt.
[ Voor 120% gewijzigd door Borisvkr op 14-12-2023 10:04 ]
Heb je het gevoel dat het in een richting is? bv met lengte van het huis mee? Of maakt dat niet uit?
Los van het dak zou een verdiepingsvloer al stijf moeten zijn met de buiten/binnen wanden.
In je plattegrond lijkt het erop dat je dwarsmuren wel dragend zijn maar de lengte muur in het verlengde van je H balk niet? Of zie ik dat verkeerd?
Er bestaat zo iets als resonatie. Dan zou de totale massa van de vloerenboven, maar ook het dak precies in de resonatie van de onderbouw mee bewegen. Dat zou ik me voor kunnen stellen.
Los van het dak zou een verdiepingsvloer al stijf moeten zijn met de buiten/binnen wanden.
In je plattegrond lijkt het erop dat je dwarsmuren wel dragend zijn maar de lengte muur in het verlengde van je H balk niet? Of zie ik dat verkeerd?
Er bestaat zo iets als resonatie. Dan zou de totale massa van de vloerenboven, maar ook het dak precies in de resonatie van de onderbouw mee bewegen. Dat zou ik me voor kunnen stellen.
Die verlengde wand op de bg is ook dikker en dragend, hij lijkt dunner omdat de dikke blauwe strepen de stelregels op de vloer voorstellen.
Richting is lastig, ik heb het idee dat de lange zijdes vh huis wind vangt, maar erg moeilijk in te schatten.
De door mij ingehuurde constructeur adviseerde overigens ook stalen staanders op elke hoek vh huis, onder de uiteinden vd H balk, en in het midden vd woning een stalen 'A' frame om het dak te ondersteunen,en een stalen nokligger over de gehele lengte. Dat alles is toen door de constructeur van de casco bouwer doorgerekend en zij hebben bepaald dat alleen de stalen H ligger nodig was, de rest kon opgevangen worden door de houtconstructie hier en daar te verstevigen (oa. de muren op de bg te verdikken etc). De dakdelen zijn zelfdragend en hadden ook geen extra ondersteuning nodig. Dat geheel is toen ook weer door de ingehuurde constructeur doorgerekend en goedgekeurd.
Richting is lastig, ik heb het idee dat de lange zijdes vh huis wind vangt, maar erg moeilijk in te schatten.
De door mij ingehuurde constructeur adviseerde overigens ook stalen staanders op elke hoek vh huis, onder de uiteinden vd H balk, en in het midden vd woning een stalen 'A' frame om het dak te ondersteunen,en een stalen nokligger over de gehele lengte. Dat alles is toen door de constructeur van de casco bouwer doorgerekend en zij hebben bepaald dat alleen de stalen H ligger nodig was, de rest kon opgevangen worden door de houtconstructie hier en daar te verstevigen (oa. de muren op de bg te verdikken etc). De dakdelen zijn zelfdragend en hadden ook geen extra ondersteuning nodig. Dat geheel is toen ook weer door de ingehuurde constructeur doorgerekend en goedgekeurd.
@Borisvkr
Welke storm bedoel je? officieel is er in Nederland in 2023 één storm geweest en die was in Juli; de bijzondere zomer-storm 'Poly'
De afgelopen weken is er wel harde tot stormachtige wind geweest, maar dat zou echt niet tot duidelijk voelbare beweging van jou huis mogen leiden.
Ik zou de tekeningen laten controleren door een onafhankelijke bouwkundige/ architect.
Mijn huis is van steen, en met de Zware storm 'Eunice' van februari 2022 was er ook bij mij was naast veel lawaai, beweging voelbaar, ik woon wel op de ruimte, slapen was in die nacht moeilijk.
Welke storm bedoel je? officieel is er in Nederland in 2023 één storm geweest en die was in Juli; de bijzondere zomer-storm 'Poly'
De afgelopen weken is er wel harde tot stormachtige wind geweest, maar dat zou echt niet tot duidelijk voelbare beweging van jou huis mogen leiden.
Ik zou de tekeningen laten controleren door een onafhankelijke bouwkundige/ architect.
Mijn huis is van steen, en met de Zware storm 'Eunice' van februari 2022 was er ook bij mij was naast veel lawaai, beweging voelbaar, ik woon wel op de ruimte, slapen was in die nacht moeilijk.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
HSB woningen willen wel eens bewegen, ik lees ook dit:Borisvkr schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:47:
Bron: https://www.livios.be/nl/...3A%2F%2Fwww.google.com%2F"Hout is een elastisch materiaal en daardoor kan dit meer vervormen dan de klassieke materialen zoals metselwerk, beton e.d. Omdat deze laatste materialen ook zwaarder zijn, zullen ze ook minder kunnen verplaatsen onder invloed van windbelasting.
Het is dus niet abnormaal dat een houtskeletbouw vervormt bij stormwind, maar uiteraard moet dit binnen bepaalde grenzen blijven zodat de vervorming geen schade teweegbrengt aan de binnenafwerking.
Indien u twijfels heeft over de grootte van de vervormingen en of deze al dan niet aanvaardbaar zijn, kan u best beroep doen op een stabiliteitsingenieur om dit na te kijken."
Ik zou er wel melding van maken bij de aannemer, ik zou er ook niet rustig van slapen denk ik.
Bij ons gaat het nu hard, vorig weekend zat de kap erop, deze week de kunststof kozijnen erin, maandag komt de afwerkvloer
Daarna is het nog wachten op de sectionaaldeur / garagedeur, en dan is alles dicht.
Dat zei ik ook, het waren flinke windstoten, hier in het noorden ca windkracht 6/7 tot misschien een uitschieter van 8, maar nog niet eens echte zware storm...natural colour schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:11:
@Borisvkr
Ik ga het inderdaad wel melden bij de aannemer, al was maar als dossiervorming.
[ Voor 4% gewijzigd door Borisvkr op 26-11-2023 11:47 ]
Bij ons zit het dak ondertussen op de woning. Voor ons tijd om weer naar de volgende zaken te kijken, waaronder deuren, raamlijsten, deurbeslag, beleg etc.
Magneetsloten
Vorige week hebben we naar deuren gekeken. Daar werd ons door de verkoper aangegeven dat hij eigenlijk zelf graag magneetsloten had willen hebben. Even navraag gedaan bij de aannemer. Deze gaf aan dat zij ze eigenlijk altijd afraden, omdat gewone sloten wat bij te stellen zijn, waar dit met magneetsloten niet lukt.
In eerdere posts in dit topic zie ik wel berichten over dat magneetsloten eigenlijk gecombineerd dienen te worden met rubbers. Zijn er hier mensen met actuele ervaringen?
Raamlijsten
Wij bouwen een Saksische stijl woning. Eigenlijk vinden wij het bij deze woning ook erg mooi om raamlijsten aan de binnenzijde te hebben. Volgens de aannemer is dit in deze fase nog lastig, omdat ze er met het binnenmetselwerk geen rekening mee hebben gehouden. Wij hebben niet eerder aangegeven dat we dit willen, dus als dat zo is, dan is dat onze fout. Toch zijn we even benieuwd hoe jullie dat zien. Dit zijn onze kozijnen van binnen:
:strip_exif()/f/image/dAO9zGjSjWsVT1HrZyiw8MGo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f0jraBhwbEg1uBsutSF1Fdr5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uPjPjGa5ai7olP5c1OJkST9p.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie hier toevallig ideeën over / verstand van? Zijn raamlijsten nog mogelijk?
Magneetsloten
Vorige week hebben we naar deuren gekeken. Daar werd ons door de verkoper aangegeven dat hij eigenlijk zelf graag magneetsloten had willen hebben. Even navraag gedaan bij de aannemer. Deze gaf aan dat zij ze eigenlijk altijd afraden, omdat gewone sloten wat bij te stellen zijn, waar dit met magneetsloten niet lukt.
In eerdere posts in dit topic zie ik wel berichten over dat magneetsloten eigenlijk gecombineerd dienen te worden met rubbers. Zijn er hier mensen met actuele ervaringen?
Raamlijsten
Wij bouwen een Saksische stijl woning. Eigenlijk vinden wij het bij deze woning ook erg mooi om raamlijsten aan de binnenzijde te hebben. Volgens de aannemer is dit in deze fase nog lastig, omdat ze er met het binnenmetselwerk geen rekening mee hebben gehouden. Wij hebben niet eerder aangegeven dat we dit willen, dus als dat zo is, dan is dat onze fout. Toch zijn we even benieuwd hoe jullie dat zien. Dit zijn onze kozijnen van binnen:
:strip_exif()/f/image/dAO9zGjSjWsVT1HrZyiw8MGo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f0jraBhwbEg1uBsutSF1Fdr5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uPjPjGa5ai7olP5c1OJkST9p.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie hier toevallig ideeën over / verstand van? Zijn raamlijsten nog mogelijk?
Schijnt wel een ding te zijn, HSB woningen en stabiliteit. Gaan ze straks met de WKB flink op toezien/controleren.
stomme vraag, maar waarom is er zoveel isolatie zichtbaar onder het raam? Zijn de afmetingen achteraf verandert?G33st schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:36:
Bij ons zit het dak ondertussen op de woning. Voor ons tijd om weer naar de volgende zaken te kijken, waaronder deuren, raamlijsten, deurbeslag, beleg etc.
Magneetsloten
Raamlijsten
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Onbekend. Ik heb 0,0 verstand van bouwen. Ramen zijn in iedergeval niet qua afmetingen gewijzigd. Zou het niet zo zijn dat ze het laatste stukje later opmetselen? Om de juiste hoogte met de vensterbanken te hebben (?).karelkale schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:18:
[...]
stomme vraag, maar waarom is er zoveel isolatie zichtbaar onder het raam? Zijn de afmetingen achteraf verandert?
Geen stomme vraag: de aannemer heeft bij het binnenblad simpelweg met hele stenen gewerkt. Zodra de vensterbanken geplaatst worden, zal 'ie dat wel aanwerken.karelkale schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:18:
stomme vraag, maar waarom is er zoveel isolatie zichtbaar onder het raam? Zijn de afmetingen achteraf verandert?
Waarschijnlijk is deze vraag al velen malen gesteld maar ik kon zo niets vinden.
Wij hebben een optie op een kavel en zijn druk bezig met verschillende aannemers om offertes te krijgen (in totaal 4 aannemers benadert).
Ons stappenplan van de kavel ziet er als volgt uit:
We hebben nu 1 offerte, één is eerst aan het tekenen (eerste concept hebben we, wordt aangepast), één is bezig met een offerte en de laatste moeten we zelfs nog op gesprek...
Is dit normaal of zie ik beren op de weg?
Wij hebben een optie op een kavel en zijn druk bezig met verschillende aannemers om offertes te krijgen (in totaal 4 aannemers benadert).
Ons stappenplan van de kavel ziet er als volgt uit:
- Reservering van 2 weken (is geweest).
- Optieperiode van 6 weken (zitten we nu in, nog 3 weken te gaan).
- Voorbehoud van financiering van 2 maanden (na de 6 weken).

We hebben nu 1 offerte, één is eerst aan het tekenen (eerste concept hebben we, wordt aangepast), één is bezig met een offerte en de laatste moeten we zelfs nog op gesprek...
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 09:30
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
@FabianGTI de grond los financieren was bij mij de oplossing. Oa ASN biedt die mogelijkheid
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 09:30
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
@FabianGTI de grond los financieren was bij mij de oplossing. Oa ASN biedt die mogelijkheid
Dit was ook de enige optie die wij hebben gevonden en hebben de grond los gefinancieerd bij de regiobank.We Are Borg schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:48:
Bedankt, ik zal het nog eens voorstellen.We Are Borg schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:47:
Ik had eerder al aangegeven bij de adviseur dat ik zelf de grond wel wou betalen, alleen gaf hij daarbij aan dat de banken hiermee niet akkoord zouden gaan.
Wellicht dat los de grond financieren wél mogelijk is, pak ik in de tussentijd wel de rente over het bedrag
De grond hoeft overigens pas eind volgend jaar betaald te worden tenzij we een aannemer hebben die eerder kan beginnen.
Wellicht dat de verkoper coulant kan zijn? Is dit een grote partij of gemeente? Bij ons was het de gemeente, iedereen zit dan in hetzelfde schuitje, we kregen uiteindelijk een maand of 4-6 als ik het me goed herinner. Vragen aan de verkoper staat in ieder geval vrij…FabianGTI schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:34:
Waarschijnlijk is deze vraag al velen malen gesteld maar ik kon zo niets vinden.
Ons stappenplan van de kavel ziet er als volgt uit:Nou geeft onze hypotheekadviseur aan dat we voor de financiering een getekende aannemersovereenkomst noodzakelijk is, maar het is toch haast onmogelijk om in 6/8 weken een aannemer te vinden waarmee je verder wilt?
- Reservering van 2 weken (is geweest).
- Optieperiode van 6 weken (zitten we nu in, nog 3 weken te gaan).
- Voorbehoud van financiering van 2 maanden (na de 6 weken).
![]()
Hè, sinds wanneer zijn banken er op tegen dat je zelf geld inlegt?FabianGTI schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:17:
Ik had eerder al aangegeven bij de adviseur dat ik zelf de grond wel wou betalen, alleen gaf hij daarbij aan dat de banken hiermee niet akkoord zouden gaan.
Ik had hetzelfde dilemma, en heb ook de grond zelf gefinancierd. Vond de bank prima. Voor de notaris moesten we wel van voor tot achter verklaren waar dat geld vandaan kwam.
Zelfs geld inleggen doen we sowieso, dat is meer dan de helft.Conrado schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:43:
[...]
Hè, sinds wanneer zijn banken er op tegen dat je zelf geld inlegt?
Ik had hetzelfde dilemma, en heb ook de grond zelf gefinancierd. Vond de bank prima. Voor de notaris moesten we wel van voor tot achter verklaren waar dat geld vandaan kwam.
Van wat ik ervan begreep wouden ze dat niet omdat, mocht er een executieverkoop plaats vinden, dat ze dan geen eigenaar zijn van de grond.
Ergens klinkt het ook wel weer logisch, maar toch ook weer niet.
Dat maakt toch niets uit; je kunt moeilijk het huis verkopen zònder de grond waarvan jij trouwens de eigenaar bent. Het hele verhaal speelt overigens alleen tijdens de bouw; door je eigen geld zit de bank daarna altijd op rozen.FabianGTI schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:57:
Zelfs geld inleggen doen we sowieso, dat is meer dan de helft.
Van wat ik ervan begreep wouden ze dat niet omdat, mocht er een executieverkoop plaats vinden, dat ze dan geen eigenaar zijn van de grond.(daar zit immers geen hypotheek op).
Als ze extra zekerheid zouden willen hebben, kan dat niet op de overwaarde van je huidige huis?
[ Voor 9% gewijzigd door Conrado op 27-11-2023 19:38 ]
Is het in jullie optiek verstandig om de bouwvergunning dit jaar in te dienen of toch wachten tot na 1 januari voor de WKB?
Bron, link, meer info?DeBaroN schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:52:
Schijnt wel een ding te zijn, HSB woningen en stabiliteit. Gaan ze straks met de WKB flink op toezien/controleren.
Dit jaar. De WKB is volgens jaar in een opstartfase, allen willen laten zien hoe goed ze het kunnen, en als argeloze bouwer ben je een soort van proefkonijn.Alcides schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:42:
Is het in jullie optiek verstandig om de bouwvergunning dit jaar in te dienen of toch wachten tot na 1 januari voor de WKB?
Als je de keuze hebt, nog dit jaar
Scheelt je ca.6-8k aan extra kosten. Dus ja dat is wel verstandig dit jaar in te dienen.Alcides schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:42:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic