Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 189 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.159 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Thanks en thanks. Ik vind het bizar dat de m2 prijs van dit huis hetzelfde als andere huizen terwijl er 16m2 als onbenoemde ruimte is.

Nog een andere noob vraag, er staat een dubbele stippenlijn op onderstaande tekening. Ik ga er vnauit dat dat betekent dat de hoogte darachter minder is dan 1.50meter? Kan iemand dat bevestigen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmrFiSG4PZ0qyrWd5VKPFZBmtf0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BKWfMqd4JuSsxkDm5tSErIPU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 12:20
mmmmmark schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:48:
Thanks en thanks. Ik vind het bizar dat de m2 prijs van dit huis hetzelfde als andere huizen terwijl er 16m2 als onbenoemde ruimte is.

Nog een andere noob vraag, er staat een dubbele stippenlijn op onderstaande tekening. Ik ga er vnauit dat dat betekent dat de hoogte darachter minder is dan 1.50meter? Kan iemand dat bevestigen? [Afbeelding]
Het is de hoogte die erbij staat 2600 en 2400 mm, ik denk dat dat de plek is waar het schuine stuk van het dak begint

[ Voor 4% gewijzigd door burnedhardware op 27-04-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
burnedhardware schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:00:
[...]

Het is de hoogte die erbij staat 2600 en 2400 mm
Thanks, dat had ik kunnen bedenken idd 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
mmmmmark schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:25:
Ik ben aan het kijken naar woning. Deze woning heeft 1 "onbenoemde" ruimte op zolder. Nu kwam ik bij toeval achter dat dit betekent dat er geen raam in zit. Nu vroeg ik me af of je deze later er nog in zou mogen plaatsen. Ik heb de makelaar gebeld maar deze gaf een vaag antwoord (zei ook iets over dat het "ontwerp" beschermd kon zijn oid). Na googlen kwam ik op deze site , die beschrijft waar je wel en niet een dakraam mag plaatsen.

Hieronder een aantal fotos van het huis en bouwtekening. Hopelijk heeft iemand ervaring hiermee?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Een onbenoemde ruimte is niets anders dan een goedkope 'truc' voor de aannemer om goedkoper te kunnen bouwen.
Een onbenoemde ruimte hoeft niet te voldoen aan de eisen van een leefruimte zoals die in het Bouwbesluit staan.
Dat gaat niet alleen over daglicht toetreding, maar ook over temperatuur en ventilatie.
Vaak biedt de aannemer zelf al wel wat extra opties aan zoals dakkapellen, dakramen, indelen in ruimtes, extra verwarming etc. Daardoor is er een lagere VON-prijs en op de opties pakken ze een leuke marge.

Als je de zolder dus als leefruimte wilt gaan gebruiken zul je voor al die punten moeten kijken hoe je dat eventueel later kan realiseren en anders proberen om het via de aannemer te regelen.

Wij hadden zelf de hele zolder als onbenoemde ruimte in de tekeningen staan. Niemand die ruim 50m2 alleen als zolder gaat gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:47
Farmerwood schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:37:
[...]

Een onbenoemde ruimte is niets anders dan een goedkope 'truc' voor de aannemer om goedkoper te kunnen bouwen.
Een onbenoemde ruimte hoeft niet te voldoen aan de eisen van een leefruimte zoals die in het Bouwbesluit staan.
Dat gaat niet alleen over daglicht toetreding, maar ook over temperatuur en ventilatie.
Vaak biedt de aannemer zelf al wel wat extra opties aan zoals dakkapellen, dakramen, indelen in ruimtes, extra verwarming etc. Daardoor is er een lagere VON-prijs en op de opties pakken ze een leuke marge.

Als je de zolder dus als leefruimte wilt gaan gebruiken zul je voor al die punten moeten kijken hoe je dat eventueel later kan realiseren en anders proberen om het via de aannemer te regelen.

Wij hadden zelf de hele zolder als onbenoemde ruimte in de tekeningen staan. Niemand die ruim 50m2 alleen als zolder gaat gebruiken...
De prijs blijft zo laag en de koper kan zelf besluiten wat met de ruimte gedaan wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Deleon78 op 27-04-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Deleon78 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:57:
[...]

Waarom die negatieve uitlating over de aannemer erbij? Die voegt niks toe.
De prijs blijft zo laag en de koper kan zelf besluiten wat met de ruimte gedaan wordt.
Ik heb op zich niks tegen een onbenoemde ruimte in een huis, maar wel als het ruim 25% van de oppervlakte van het huis is, zoals bij mij, want daardoor ben je eigenlijk gedwongen om of dure opties bij de aannemer af te nemen of na oplevering flink te gaan/laten verbouwen. Erg optioneel is het dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:47
Farmerwood schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:24:
[...]

Ik heb op zich niks tegen een onbenoemde ruimte in een huis, maar wel als het ruim 25% van de oppervlakte van het huis is, zoals bij mij, want daardoor ben je eigenlijk gedwongen om of dure opties bij de aannemer af te nemen of na oplevering flink te gaan/laten verbouwen. Erg optioneel is het dan niet meer.
En anders was de prijs per definitie hoger geweest :) dan had je geen keuze gehad en had je hoe dan ook betaald :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-09 19:26
[...]

Hier heb ik nog wel een mooi verhaal bij. Ik was pas dus even binnen, blijkt deze hele afvoerstructuur in de vloer van de zolder te zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7YvArPBlNII0t9hZFjbJrS78Tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDZ5MDmjbszhLKQnOmL9tt40.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zit op elke zolder in het project, en hoe dan ook wordt het erin gebouwd. Op deze manier kunnen ze een optie 'vergrote wasruimte' en 'badkamer op zolder' aanbieden zonder dat iemand nog heel erg moet nadenken over de constructie (afvoeren liggen in van tevoren berekende geulen).

Neem je die opties af, dan betaal je de hoofdprijs voor de afvoer. De verkopersbegeleider: "Voor deze optie moeten we helemaal de afvoer verleggen, dit is een prijzige operatie". Neem je geen badkamer of vergrote wasruimte af, dan verdwijnt alles in de dekvloer en zul je er ook nooit meer iets van afweten of aan hebben 8)

Overigens heeft bij ons een figuur de afvoer kapot getrapt (rechtsonder). Dus we gaan in bezit zijn van een huis met een ongebruikte ingestorte kapotte afvoer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:25
[...]

Bij ons hebben we op zolder ook een onbenoemde ruimte en daarnaast slaapkamer 4 met Velux GGL SK08 dakraam. De hele zolder wordt voorzien van vloerverwarming. Wat ik heb gedaan via de kopersbegeleider is een extra muur laten plaatsen met deur+kozijn. Zodoende heb ik direct slaapkamer 5. Na oplevering alleen nog twee Velux dakramen laten plaatsen en dan is het ineens een slaapkamer i.p.v. onbenoemde ruimte. _/-\o_
Dakramen bij de bouwer kostte 1750 euro per stuk, ik heb er straks twee voor 2800 euro (-20%!) via een Velux montagepartner. Echt, die prijzen die bouwers vragen voor opties gaat nergens over. :X

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 00:48:
[...]

En anders was de prijs per definitie hoger geweest :) dan had je geen keuze gehad en had je hoe dan ook betaald :)
Toch had ik dan onder de streep er wel een beter gevoel bij gehad. Maargoed dat zal voor iedereen anders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Farmerwood schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:24:
[...]

Bij dit huis is het geen optie om een dekraam te plaatsen. Ik vraag me ook af waarom dat zo is. De prijs is overigens wel hetzelfde als van andere huizen die een slaapkamer hebben ipv "onbedoelde ruimte" maar de ligigng van dit huis is wellicht iets beter.

Toch nog een vraagje, hoe moet ik het geel gearceerde in onderstaande tekening zien?Is dit een uitstekende muur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZnYjXUXkFy8Idnt2EfkUjSPET0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gO3tKEUQUOKhdph1nlzpXfs5.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
mmmmmark schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:01:
[...]

Bij dit huis is het geen optie om een dekraam te plaatsen. Ik vraag me ook af waarom dat zo is. De prijs is overigens wel hetzelfde als van andere huizen die een slaapkamer hebben ipv "onbedoelde ruimte" maar de ligigng van dit huis is wellicht iets beter.

Toch nog een vraagje, hoe moet ik het geel gearceerde in onderstaande tekening zien?Is dit een uitstekende muur?

[Afbeelding]
dat zal je aan de bouwer moeten vragen. het is het binnenspouwblad van de buitenmuur waar de overgang schuin dak --> rechte gevel is. het lijkt erop dat die doorloopt tot de vloer (omdat de dakconstructie dit ws niet kan dragen?). vreemd dat het buitenblad niet door lijkt te lopen, maar mogelijk is dat relatief lichte beplating zoals bij een dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
LuPo schreef op woensdag 28 april 2021 @ 06:17:
[...]
Echt, die prijzen die bouwers vragen voor opties gaat nergens over. :X
Ik weet niet wat jouw tijd waard is maar als je een normaal uurtarief tegenover de tijd die je er nu zelf in moet steken afzet kom je héél snel in de buurt van die € 700,- verschil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:05
rauwst schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:25:
[...]

Ik hoor graag wat jullie gedachten hierbij zijn.
Ik zou dus nooit voor deze opstelling kiezen:
- de woonruimte wordt echt klein. Door deze 'knus' te noemen wordt het echt niet ruimer.
- Het kookeiland staat op een superongelukkige plek. Ik snap die modegrill van een kookeiland sowieso niet. Je hebt echt geen kleine keuken, maar royaal is deze ook niet te noemen.
- Rustig in de woonkamer zitten als er gekookt wordt of de kids zijn aan het spelen is er absoluut niet meer bij. Ik spreek uit ervaring :-)

Mijn idee:
Ik lees dat je een oppervlakte van 172 m2 over vier verdiepingen hebt. Dat is best veel. Ik zou van de BG één grote keuken maken, en waar je nu de woonkamer geplaatst hebt een hoekje voor de kids of een bureau. Dan zou ik (een gedeelte van) één van de vier verdiepingen inrichten als woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:09
107mb schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:03:
[...]

Ik zou dus nooit voor deze opstelling kiezen:
- de woonruimte wordt echt klein. Door deze 'knus' te noemen wordt het echt niet ruimer.
- Het kookeiland staat op een superongelukkige plek. Ik snap die modegrill van een kookeiland sowieso niet. Je hebt echt geen kleine keuken, maar royaal is deze ook niet te noemen.
- Rustig in de woonkamer zitten als er gekookt wordt of de kids zijn aan het spelen is er absoluut niet meer bij. Ik spreek uit ervaring :-)

Mijn idee:
Ik lees dat je een oppervlakte van 172 m2 over vier verdiepingen hebt. Dat is best veel. Ik zou van de BG één grote keuken maken, en waar je nu de woonkamer geplaatst hebt een hoekje voor de kids of een bureau. Dan zou ik (een gedeelte van) één van de vier verdiepingen inrichten als woonkamer.
Dat is precies de opstelling waar wij voor gekozen hebben. De woonkamer komt op zolder en de BG is onze eetkamer/woonkeuken geworden. We zijn nog druk bezig met de realisatie van dit concept. Het huis is opgeleverd alleen we doen vrij veel zelf. Eind augustus kan ik je vertellen of het een goed idee was :*)

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bladeslayer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:21:
[...]
Dat is precies de opstelling waar wij voor gekozen hebben. De woonkamer komt op zolder en de BG is onze eetkamer/woonkeuken geworden.
Ben wel benieuwd naar de gedachtegang om de woonkamer op zolder te doen en niet op de eerste verdieping, wat je ook veel ziet.

Wij zijn zelf bezig om op zolder (30m2) een combi van werk/studeer/woonkamer te maken. Mijn werkplek en boekenkasten staan er al. Volgende week komt onze nieuwe bank en dan gaat de huidige naar zolder samen met de TV.
Idee is dat de kinderen hun eigen, beetje afgelegen, plek hebben ( buiten mijn thuiswerk uren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 16:45

TMC

PHPResource schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:29:
[...]

Mijn mening? Ik denk dat je spijt gaat krijgen van deze indeling.. Je geeft nu de woonkeuken de meeste aandacht op de begane vloer.. Woongedeelte wordt het ondergeschoven kindje en oogt wel heel errug krap.. Overigens, bij de oude indeling heb je toch nog steeds zicht op de gasten als je in de keuken bezig bent, of mis ik iets? Ook tv kijken met het gezin zal voor meerdere mensen resulteren in een pijnlijke nek?
Hier ben ik het helemaal mee eens. Natuurlijk, je moet het helemaal zelf weten. Maar 2,8 m is gewoon te krap voor een fijn zitgedeelte. Mijn huis heeft ook een L-indeling en ik heb de keuken op de 'normale' plek. Naar mijn mening is het totaal geen probleem dat je het 'contact' met de woonkamer verliest omdat de woonkamer daar simpelweg niet groot genoeg voor is.
Requiem19 schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:17:
[...]

Ligt er ook aan hoe je de woonkamer / (woon) keuken gebruikt denk ik.

Het centrum van ons huis wordt dus 6 x 7, met kookeiland waar je aan kunt zitten en een tafel + zitbank voor als er gasten zijn / avondeten.

Waar wij nu vooral tegenaanlopen is dat als je gasten hebt 1 iemand geen onderdeel van het gesprek is aangezien er iemand moet koken.

De ‘woonkamer’ wordt een veredelde TV hoek met chill bank.

Meerdere wegen die naar Rome leiden en wat vdg hip is, is over 7 jaar weer achterhaald.
Ik volg jou volledig, alleen in een eerdere post gaf je aan dat jouw woongedeelte 3,5 m breed is i.p.v. 2,8 m van het huis in kwestie. Dat scheelt echt flink. Bij 3,5m is het denk ik net te doen, bij 2,8 m niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 09:47
kepler schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:39:
Wij nemen 3-4 maanden en laten veel doen. We hebben drie kleine kinderen hier rondrennen, dus veel vrij uurtjes zijn er niet :D

We gaan zelf schilderen, netwerk kabels trekken en de technische ruimte betegelen. Stuccen, vloeren, keuken, verhuizing en sanitair laten we doen. Bij het sanitair hebben we een kennis ingehuurd en de bedoeling is dat ik daar waar mogelijk ga helpen. Uitpakken na de verhuizing doen we uiteraard ook zelf :D
Wacht, de technische ruimte betegelen? Vertel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Ik heb inmiddels drie offertes voor de afwerking van de muren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6qI8llJmq_0atnxHRwsDWT8Nno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBnKicsB6R37nrXCPhPGhJAg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFZ4QUbsTnY0m6MV9oZkB-oMFS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nEzJNGRH4dSm6BxWSc1eNs9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LS6Bnn0hrQ4_WJsCB8Y_pdJjiD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhLIzUwl1KIICJdCcpckfj4I.jpg?f=fotoalbum_large

Dit betreft dus machinaal aangebracht dunpleister en latex spuiten. En laatste laag is schrobvaste sikkens verf. Zoals je kunt zien hanteren ze verschillende namen voor dunpleister op nieuw bouw.

Ik had gehoopt rond max €3500 uit te komen. daarom toch maar een opdracht op werkspot gezet. Maar als jullie ervaring hebben met bedrijven die hetzelfde werk voor minder doen hoor ik het graag

Is het trouwens normaal dat je zelf de deuren moet verwijderen en kapjes van de stopcontacten? Bij eentje stond dat dit niet inbegrepen was.

[ Voor 3% gewijzigd door Yaa87 op 28-04-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Yaa87 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:38:
Ik heb inmiddels drie offertes voor de afwerking van de muren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit betreft dus machinaal aangebracht dunpleister en latex spuiten. En laatste laag is schrobvaste sikkens verf. Zoals je kunt zien hanteren ze verschillende namen voor dunpleister op nieuw bouw.

Ik had gehoopt rond max €3500 uit te komen. daarom toch maar een opdracht op werkspot gezet. Maar als jullie ervaring hebben met bedrijven die hetzelfde werk voor minder doen hoor ik het graag

Is het trouwens normaal dat je zelf de deuren moet verwijderen en kapjes van de stopcontacten? Bij eentje stond dat dit niet inbegrepen was.
Ja, is normaal dat je dat zelf moet doen, ook de leuningen meestal. Offertes zijn toch niet zo gek, zeker niet in de randstad. Wij betalen hier, maar iets, minder en is het oosten van het land in een dorp (echt minimaal). Bij stucadoors is het wanneer je een goede hebt en het is schappelijke prijs, vastleggen, anders bemde te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
Hanzul schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:49:
[...]

Ja, is normaal dat je dat zelf moet doen, ook de leuningen meestal. Offertes zijn toch niet zo gek, zeker niet in de randstad. Wij betalen hier, maar iets, minder en is het oosten van het land in een dorp (echt minimaal). Bij stucadoors is het wanneer je een goede hebt en het is schappelijke prijs, vastleggen, anders bemde te laat. Die prijs die jij noemt is niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Ja, de goedkoopste zit rond €19 per m2 . Maar Ik dacht dat ik zulke prijzen ook voorbij zag komen hier voor echt stucwerk. Daarom had ik verwacht dat dunpleister veel minder zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Denk dat 17€/m2 (excl.) zeker geen verkeerde prijs is, inclusief latex.
Helemaal als het Amsterdam/randstad betreft waar het werk met bosjes tegelijk wordt aangeboden.

Offerte die ik heb is voor enkel stucen ook deze prijs. Komt een mooie meerprijs bovenop voor spuiten met Latex.

[ Voor 27% gewijzigd door Source90 op 28-04-2021 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14
nel!s schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:32:
[...]

Wacht, de technische ruimte betegelen? Vertel?
Ja alleen de vloer. Er staan heel veel apparaten die kunnen gaan lekken, inclusief droger en wasmachine. Waarbij de wasmachine al eens gelekt heeft. Ik zat eerst te denken aan zo'n bak eronder, maar waarom niet de hele vloer betegelen.
Als er dan lekkage is, is niet direct de vloer vernaggelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
kepler schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:37:
[...]

Ja alleen de vloer. Er staan heel veel apparaten die kunnen gaan lekken, inclusief droger en wasmachine. Waarbij de wasmachine al eens gelekt heeft. Ik zat eerst te denken aan zo'n bak eronder, maar waarom niet de hele vloer betegelen.
Als er dan lekkage is, is niet direct de vloer vernaggelt.
Plak dan wel even een tegelplint rondom en kit deze af anders is het resultaat alsnog hetzelfde 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:14
De Rikster schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:38:
[...]

Plak dan wel even een tegelplint rondom en kit deze af anders is het resultaat alsnog hetzelfde 8)
Ja uiteraard en de drempel (of hoogte daarvan) is ws de beperkende factor. Vanmiddag weer binnen kijken, eens zien hoe hoog een drempel kan worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
De Rikster schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:50:
[...]

Ik weet niet wat jouw tijd waard is maar als je een normaal uurtarief tegenover de tijd die je er nu zelf in moet steken afzet kom je héél snel in de buurt van die € 700,- verschil..
Hoe bedoel je? Ik heb 1 mailtje gestuurd naar een dakraamspecialist in de buurt en kreeg een offerte? Bedoel je die 10 minuten?

Of bedoel je dat ik in ons nieuwe huis de werklui moet ontvangen die de dakramen over een tijdje komen plaatsen? Ik werk thuis, dus doe de deur voor ze open en ga thuis werken. Aan het einde van de dag als het klaar is rijd ik er even langs. Klaar is kees.

Het is gewoon van de zotte de prijzen die ze vragen, terwijl het voor hen minder werk is dan de 2800 euro waar het nu voor geplaatst moet worden. Zij kunnen er al rekening mee houden in het hele bouwproces. Maar het is hun cashcow, ik snap het. Ik werk daar alleen zo min mogelijk aan mee. :)

[ Voor 17% gewijzigd door LuPo op 28-04-2021 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 09:47
@LuPo de vraag is natuurlijk of de externe partij garantie geeft op dak aansluiting, en of er garanties vervallen van je hoofdaannemer.
Al met al wel eens met @De Rikster en de vuistregel die wij hebben aangehouden: alles via hoofdaannemer, tenzij a) deze niet kan/wil leveren, b) er garantie problemen kunnen ontstaan, of c) en externe partij flexibeler en beter kan werken (denk aan stuc & saus werk bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Het enige nadeel aan nieuwbouw zijn de vele momenten van onduidelijkheid.

Paar weken geleden de KAO getekend, men gaf aan 'na de bouwvak' te gaan starten. Wanneer ongeveer (mei 2022 is ook na de bouwvak) zou de makelaar uitzoeken. Inmiddels zijn we 3 weken en 21 smoesjes verder en heb nog geen duidelijkheid. Snap dat ze nog geen exacte datum kunnen geven, maar een indicatie is schijnbaar al lastig.
Vind ik vervelend voor de hypotheekofferte die maar 6 maanden geldig is.

Daarnaast heb ik het gevoel dat de ontwikkelaar gauw wat extra wil verdienen. De ontbindende voorwaarden (bouwvergunningen, 70% verkocht) zijn namelijk allemaal behaald, maar hebben nog geen hoera brief gehad. Wel is de laatste fase van dit project óók ineens in de verkoop gekomen, dat zou eigenlijk pas in oktober gebeuren.

Mijn gevoel? Ze willen alles in 1x gaan bouwen nu de verkoop zo goed gaat. Spaart hen kosten, maar komt de snelheid niet ten goede.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
koekjah schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:54:
Het enige nadeel aan nieuwbouw zijn de vele momenten van onduidelijkheid.

Paar weken geleden de KAO getekend, men gaf aan 'na de bouwvak' te gaan starten. Wanneer ongeveer (mei 2022 is ook na de bouwvak) zou de makelaar uitzoeken. Inmiddels zijn we 3 weken en 21 smoesjes verder en heb nog geen duidelijkheid. Snap dat ze nog geen exacte datum kunnen geven, maar een indicatie is schijnbaar al lastig.
Vind ik vervelend voor de hypotheekofferte die maar 6 maanden geldig is.

Daarnaast heb ik het gevoel dat de ontwikkelaar gauw wat extra wil verdienen. De ontbindende voorwaarden (bouwvergunningen, 70% verkocht) zijn namelijk allemaal behaald, maar hebben nog geen hoera brief gehad. Wel is de laatste fase van dit project óók ineens in de verkoop gekomen, dat zou eigenlijk pas in oktober gebeuren.

Mijn gevoel? Ze willen alles in 1x gaan bouwen nu de verkoop zo goed gaat. Spaart hen kosten, maar komt de snelheid niet ten goede.
Is hier ook op die manier gegaan. Wij zijn fase 2, maar ze hebben fase 1 opgerekt en zien het nu als één groter project.

Hier zijn ze inmiddels begonnen met bouwen, maar bij ons was er ook geen enkele communicatie tot een week of 3 voor start bouw (ook niks van een indicatie). Er is ook nog helemaal niet gecommuniceerd over oplevering, zelfs niet een kwartaal of jaartal. Omdat ze begonnen zijn met bouwen weten we inmiddels op basis van maximaal aantal bouwdagen wanneer het uiterlijk opgeleverd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Blijf het bijzonder vinden! Hoeveel werkbare dagen hebben ze bij jullie ?

Snap dat ze geen exacte datum kunnen geven, maar een schatting is in mijn ogen noodzakelijk. Denk aan verkoop huidige woning, afspraken met andere bedrijven voor de afwerking of het kunnen nemen van een aantal weken 'vakantie'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:49
Het aantal werkbare dagen zegt niet zoveel, bij ons zijn er 285 opgenomen maar ze zijn binnen een jaar klaar.
Een jaar is gemiddel 180 werkbare dagen, scheelt maar bijna de helft :)

Een prognose moeten ze toch wel op kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:10
koekjah schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:11:

Snap dat ze geen exacte datum kunnen geven, maar een schatting is in mijn ogen noodzakelijk. Denk aan verkoop huidige woning, afspraken met andere bedrijven voor de afwerking of het kunnen nemen van een aantal weken 'vakantie'
Bij mij is niet meer gezegd dan Q2 2022. Start bouw was oktober 2020 en het aantal werkbare dagen is 410.
Het is inderdaad niet erg handig hoe het allemaal gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:17
Mythling schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:27:
Mochten mensen nog op zoek zijn naar access points voor in de muur, de Mediamarkt heeft waarschijnlijk een prijsfout online staan voor de TP-Link EAP230-Wall. Ik heb er maar vast 3 besteld, zonder enige verwachting van levering... Maar ze zijn verzonden en komen morgen aan :D

https://www.mediamarkt.nl...-wall-ac1200-1681166.html
Wat een top ding!! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne

Iets van 250 werkbare dagen, maar waarschijnlijk zijn ze veel eerder klaar als ik nu zie hoe het op de bouw gaat.

Denk dat een kwartaal de beste inschatting is die je in deze fase kunt krijgen. De bouwers zitten gewoon in een luxe positie dat mensen de huizen toch wel kopen zonder ook maar enige mate van transparantie te geven over tijdslijnen etc.

Dat jij je huis moet verkopen is vanuit hun perspectief niet hun probleem. Ik loop ook tegen issues aan met inplannen van werk van stucadoors, keukenleveranciers en vloerenleggers. Die planningen zitten ook al makkelijk voor 6 maanden vol. Met het tempo waarin de bouw nu gaat zou het zomaar kunnen dat er over 6 maanden een huis staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdebassie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 14:43
Onze aannemer wilde pas meer zeggen over de opleverprognose als ze daadwerkelijk gestart waren met bouwen. Ik wist dus aanvankelijk alleen dat ik vast zat aan 275 werkbare dagen. Dat zou januari 2022 zijn.

Na de start bouw kregen we bericht dat de opleverprognose (geen rechten aan te ontlenen etc.) einde Q2 2021 zou worden en dat lijkt het nu ook te gaan worden. Ik snap de irritatie bij menigeen, maar tegelijkertijd vond ik het zelf wel fijn dat men áls er dan een opleverprognose zou worden afgegeven, deze ook zou halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Oh nou als je over de duivel spreekt. Wij krijgen net in een nieuwsbrief een prognose oplevering.
Project gaat om zo'n 70 woningen. Eerste woningen worden naar verwachting oktober/november opgeleverd. De laatste februari/maart (wij zijn allelaatste bouwblok). Ze zijn op 5 maart begonnen met heien. Inmiddels ligt de fundering overal en staan van de eerste bouwblokken al de complete bg, eerste en 2e verdieping (pre-fab betonwanden).

[ Voor 18% gewijzigd door SquareOne op 29-04-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

SquareOne schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:28:
Oh nou als je over de duivel spreekt. Wij krijgen net in een nieuwsbrief een prognose oplevering.
Project gaat om zo'n 70 woningen. Eerste woningen worden naar verwachting oktober/november opgeleverd. De laatste februari/maart (wij zijn allelaatste bouwblok). Ze zijn op 5 maart begonnen met heien. Inmiddels ligt de fundering overal en staan van de eerste bouwblokken al de complete bg, eerste en 2e verdieping (pre-fab betonwanden).
Allemaal snel

Onze bouwer is eind 2020 begonnen met bouwen en zegt q2 2022 pas klaar te zijn en veranderd zijn planning ook niet! (betreffen tweekappers en vrijstaande woningen)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:41
SquareOne schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:10:
Denk dat een kwartaal de beste inschatting is die je in deze fase kunt krijgen. De bouwers zitten gewoon in een luxe positie dat mensen de huizen toch wel kopen zonder ook maar enige mate van transparantie te geven over tijdslijnen etc.
Een bouwer zou graag een betere planning willen communiceren maar zij zijn ook afhankelijk van allerlei partijen; leveranciers en partijen die een deel van de werkzaamheden uitvoeren. Tijdens onze bouw begreep ik van de uitvoerder dat hij een dagtaak had aan het (her)plannen van werkzaamheden omdat andere partijen niet konden komen of dat bouwbenodigdheden niet tijdig geleverd konden worden. De verwachte opleverdatum werd hier dus in stappen teruggebracht, het begon met een kwartaal, toen een maand en uiteindelijk een bepaalde week.

[ Voor 8% gewijzigd door Timmy op 29-04-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Laatst online: 21:24

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik herken de onduidelijkheid/onzekerheid helemaal, maar het lijkt allemaal heel "redelijk" te gaan in jouw project. Niets om je druk om te maken, denk ik.

Die bouwer/projectontwikkelaar die heeft er ontzettend veel baat bij, dat hij zo snel mogelijk jullie bij de notaris heeft. Liquiditeit is alles. Dus met die 6 maanden hypotheekofferte komt het echt wel goed.

Als je net de KAO getekend hebt, dan lijkt mij start bouw in augustus relatief snel voor een nieuwbouwproject. En dat kan dus helemaal geen probleem zijn voor je hypotheekofferte? Zeker als de ontbindenden voorwaarden al vervuld zijn, zal die bouwer z.s.m. een "goednieuwsbrief" gaan sturen. Voor de bouwer gunstig ("Kassa!") en voor jullie ook, want je huis wordt gebouwd.

Mijn project is 1 juli 2020 "in de voorverkoop gegaan". KAO in oktober 2020 getekend. In de "goed nieuwsbrief" stond start bouw juni 2021. Oplevering "geen rechten blabla" Q1 2022. Als ik de andere projecten in de nieuwbouwwijk bekijk, dan is minder dan een jaar tussen start bouw en oplevering erg realistisch.

Je huis te koop zetten heeft nog helemaal geen zin (of je moet tussendoor kunnen/willen huren), dus zolang er geen ruwbouw staat hoef je daar nog niet van wakker te liggen. Een stucadoor boeken voor over een jaar kun je ook echt vergeten.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 29-04-2021 14:37 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
CoronelHimself schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:56:
[...]

Volgens mij zijn er 2 redenen waarom je dit in Nederland niet zo vaak ziet (i.t.t. USA)
1 Je laat in de winter alle warmte uit je huis.
2 Mensen schijnen het niet zo te appreciëren als ze iemand op het toilet bezig horen (of ruiken)
Er is een derde. Het is niet toegestaan om een toilet rechtstreeks in een verblijfsruimte uit te laten komen. Daar moet een verkeersruimte tussen. Vriend van me had ooit een woning met toilet/keuken op de begane grond, woonkamer en slaapkamers daar boven. Tussen toilet en keuken zaten twee deuren op 10 cm van elkaar. Dat was voldoende om aan het bouwbesluit te voldoen 8)7 (Bouwbesluit 4.37.7)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
Timmy schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:33:
[...]

Een bouwer zou graag een betere planning willen communiceren
Nee hoor, dat willen we helemaal niet. Weet je hoe gillend gek je daar van wordt als aannemer? Al die klanten die je deelgenoot en/of verantwoordelijk maken van al hun bijkomende 'problemen' bij zaken als verkoop huidige woning, planning, vrije dagen reserveren, school uitkiezen etc etc.

Dit is niet mijn winkel vriend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauwst
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-05 21:07
Jheroun schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:40:
[...]

Hoe diep wil je dat eiland hebben?

Onze keuken is 5.7 m breed. Wij hebben langs een muur aanrecht en kasten. Dan een meter tot een eiland van 1.20 diep, en dan ruimte voor stoelen, een tafel (meter breed) en tegen de andere wand hebben wij een bank staan. Dit gaat helemaal prima. Dus als je het eiland wat minder diep maakt en/of je eettafel iets smaller maakt gaat het wel werken. Geeft een veel ruimer gevoel dan zo'n eiland dat je deur naar buiten blokkeert en haaks op de rest van je keuken staat. Achter de tafel een bank ipv stoelen geeft ook wat ruimte, die staat tegen de muur aan en hoeft dus niet zoals een stoel naar achter te kunnen schuiven. Wij zijn er erg blij mee. Maar als je een tafel van een meter en een eiland van 1.2 meter wilt gaat het niet passen nee.
Wat mij betreft hoeft dat eiland niet al te diep te zijn. Mogelijk dat mijn vriendin daar anders over denkt. Eerst maar een de tekening van de keukenboer afwachten (iets zegt me dat die voor groot en duur gaat :+).

De indeling die je omschrijft klinkt interessant, maar ik zie het nog niet helemaal voor me. Hebben jullie ook een begane grond met L-vorm?

Verder kaarten velen van jullie terecht aan dat onze wensen lastig zijn te rijmen met de beschikbare ruimte op de begane grond. Wellicht dat een uitbouw uitkomst kan bieden. Denk max 1,2m om de tuin niet te veel te slachtofferen.

Woonkamer naar boven verplaatsen kan natuurlijk prima aangezien we 4 woonlagen hebben, maar dat spreek me toch minder aan. Iemand die daar ervaring mee heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
  • Laatst online: 22:41
De Rikster schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:06:
Nee hoor, dat willen we helemaal niet. Weet je hoe gillend gek je daar van wordt als aannemer? Al die klanten die je deelgenoot en/of verantwoordelijk maken van al hun bijkomende 'problemen' bij zaken als verkoop huidige woning, planning, vrije dagen reserveren, school uitkiezen etc etc.
Euh, dat zeg ik toch... In de ideale wereld zou je natuurlijk wel een haalbare planning willen communiceren maar de bouw is geen ideale wereld, het is een langdurig project waarbij je afhankelijk bent van allerlei partijen voor mensen en leveringen. Een tegenslag en aangepaste planning en je hebt hordes woningkopers aan de telefoon :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:49
Ik krijg zojuist een mail van de bouwer waarin ze aanbieden ipv. de uitkomende grond zand te storten.
Het betreft 200mm en de kosetn zijn 30,- de m2.

Is dit een goed idee en zo ja voor welke delen van de tuin? Kan ik hierop b.v. direct straten of lijkt dit alleen maar leuk en heb je er verder weinig aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
De Rikster schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:06:
[...]

Dit is niet mijn winkel vriend!
Ik vind het allemaal prima met de planning van de aannemer maar als ik zie dat er tussen elke werkzaamheden ongeveer 3 weken zitten waarin er niets gebeurt krijg ik er behoorlijk de pest pleuris van.

|:(

Dan gaat het in eerste instantie om Q2 2021, daarna zegt men "net voor of na de bouwvak" en dan nu "sorry jongens het wordt September/Oktober...."

[ Voor 10% gewijzigd door kevinvi op 29-04-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
kevinvi schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:54:
[...]
(...) krijg ik er behoorlijk de pest pleuris van.

|:(

Dan gaat het in eerste instantie om Q2 2021, daarna zegt men "net voor of na de bouwvak" en dan nu "sorry jongens het wordt September/Oktober...."
en om die reden communiceren ze niet, vrees ik. Het is namelijk veel makkelijker om niets te zeggen of ontzettend vaag te zijn over de planning dan bij elke wijziging al dat gezeur aan te moeten horen. Irritant hoor, klanten.

* burnedhardware had het gewoon enorm gewaardeerd als de bouwer een best case / bad case planning had gecommuniceert tijdens de bouw, waarbij tijdens het project de onzekerheidsmarge kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
burnedhardware schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:05:
[...]

en om die reden communiceren ze niet, vrees ik. Het is namelijk veel makkelijker om niets te zeggen of ontzettend vaag te zijn over de planning dan bij elke wijziging al dat gezeur aan te moeten horen. Irritant hoor, klanten.

* burnedhardware had het gewoon enorm gewaardeerd als de bouwer een best case / bad case planning had gecommuniceert tijdens de bouw, waarbij tijdens het project de onzekerheidsmarge kleiner wordt.
Ik vrees het ook, zoals ik eerder al zei als ik zo m'n werk zou plannen was de toko allang failliet.
Blijkbaar is dit gewoon normaal in de bouwwereld...

Gisteren hebben ze in ieder geval de dekvloer gestort, kunnen ze een weekje rustig aan doen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFKeK6SNsra8wF-4Gv1o9xSyjPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8SrG0YYK91HsXBEpfBn28HO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
vassago schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:43:
Ik krijg zojuist een mail van de bouwer waarin ze aanbieden ipv. de uitkomende grond zand te storten.

Is dit een goed idee en zo ja voor welke delen van de tuin? Kan ik hierop b.v. direct straten of lijkt dit alleen maar leuk en heb je er verder weinig aan?
Niet doen. Hier hebben ze bij degene die daar voor gekozen hebben echt rotzooi gestort. Een hovenier of stratenmaker gaat daar straks niet blij mee zijn.

Beter alleen laten afgraven tot 15cm onder peil en later zelf opvullen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
rauwst schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:13:
[...]

Wat mij betreft hoeft dat eiland niet al te diep te zijn. Mogelijk dat mijn vriendin daar anders over denkt. Eerst maar een de tekening van de keukenboer afwachten (iets zegt me dat die voor groot en duur gaat :+).

De indeling die je omschrijft klinkt interessant, maar ik zie het nog niet helemaal voor me. Hebben jullie ook een begane grond met L-vorm?
Nee, en ik kan niet zo goed een andere letter verzinnen voor de vorm van onze woonkamer dus zie onderstaand plaatje :) Een 9 of een g met een rugzakje? :P Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYTLAxdyEGf-pAOm5DAgrggrh5s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WTeQHv4qgqlWSxq4jNl8TQYK.png?f=user_large

Het probleem van de te krappe woonkamer speelde bij ons niet. Maar de keuken was bij ons dus onderin gepland waar nu dat dubbele bureau staat. Nou is dat ook 5,7 x 3 dus het kan maar wij wilden echt een grote leefkeuken. In eerste instantie was het verhaal dat ze vonden dat 'de woonkamer dan wel klein zou worden' maar dat was vermoedelijk een standaarduitspraak van iemand die niet naar de tekening had gekeken |:( . In die schuine erker zat op de artist impression alleen de eettafel maar wij hebben daar de zithoek van gemaakt.

Ik zou een eiland sowieso wel wat dieper maken dan 60cm maar 120 hoeft natuurlijk niet. Schets het een keer, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

burnedhardware schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:05:
[...]

Het is natuurlijk niet alsof de bouwmaterialen om de hoek klaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Jheroun schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:40:
[...]

Nee, en ik kan niet zo goed een andere letter verzinnen voor de vorm van onze woonkamer dus zie onderstaand plaatje :) Een 9 of een g met een rugzakje? :P [Afbeelding]

Het probleem van de te krappe woonkamer speelde bij ons niet. Maar de keuken was bij ons dus onderin gepland waar nu dat dubbele bureau staat. Nou is dat ook 5,7 x 3 dus het kan maar wij wilden echt een grote leefkeuken. In eerste instantie was het verhaal dat ze vonden dat 'de woonkamer dan wel klein zou worden' maar dat was vermoedelijk een standaarduitspraak van iemand die niet naar de tekening had gekeken |:( . In die schuine erker zat op de artist impression alleen de eettafel maar wij hebben daar de zithoek van gemaakt.

Ik zou een eiland sowieso wel wat dieper maken dan 60cm maar 120 hoeft natuurlijk niet. Schets het een keer, zou ik zeggen.
Wat een gave indeling van de woning zo, dat schuin uitstekende zitgedeelte met deuren naar de tuin lijkt me echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
nel!s schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:02:
@LuPo de vraag is natuurlijk of de externe partij garantie geeft op dak aansluiting, en of er garanties vervallen van je hoofdaannemer.
Al met al wel eens met @De Rikster en de vuistregel die wij hebben aangehouden: alles via hoofdaannemer, tenzij a) deze niet kan/wil leveren, b) er garantie problemen kunnen ontstaan, of c) en externe partij flexibeler en beter kan werken (denk aan stuc & saus werk bv)
5 jaar garantie op montage. 10 jaar op de Velux dakvensters zelf. Ik ben niet met een beunhaas in zee gegaan, maar met een erkend Velux montagepartner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Wij hebben na oplevering met zowat de hele wijk voor 15 euro per m2 alles 25 cm af laten graven, afvoeren en naar wens werd daarvoor in de plaats tuinaarde, zand of puingranulaat gestort. Die laatste 2 werden nog aangetrilt ook, dus kon direct zelf bestraten.

Dus ik zou lekker rustig je tuinontwerp maken en na oplevering de boel door een andere partij laten doen. Doe het wel zsm na oplevering voor er schuttingene etc geplaatst gaan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 29-04-2021 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

komt op mij vrij duur over, zou het meenemen met de rest van de tuin door hovenier/grondverzetter die aan de slag gaat. Hangt ook een beetje van de toegankelijkheid af en je idee van de toekomstige tuin. als het een 'tegeltuin' wordt en je kan er lastig bij zou ik het eerder overwegen dan wanneer je veel gras en borders doet en er makkelijk vanaf de straat bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een offerte van een hovenier met afgraven, afvoeren, aanvoeren en aantrillen voor 27,50 incl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

vliegnerd schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:34:
[...]

Ik herken de onduidelijkheid/onzekerheid helemaal, maar het lijkt allemaal heel "redelijk" te gaan in jouw project. Niets om je druk om te maken, denk ik.

Die bouwer/projectontwikkelaar die heeft er ontzettend veel baat bij, dat hij zo snel mogelijk jullie bij de notaris heeft. Liquiditeit is alles. Dus met die 6 maanden hypotheekofferte komt het echt wel goed.

Als je net de KAO getekend hebt, dan lijkt mij start bouw in augustus relatief snel voor een nieuwbouwproject. En dat kan dus helemaal geen probleem zijn voor je hypotheekofferte? Zeker als de ontbindenden voorwaarden al vervuld zijn, zal die bouwer z.s.m. een "goednieuwsbrief" gaan sturen. Voor de bouwer gunstig ("Kassa!") en voor jullie ook, want je huis wordt gebouwd.

Mijn project is 1 juli 2020 "in de voorverkoop gegaan". KAO in oktober 2020 getekend. In de "goed nieuwsbrief" stond start bouw juni 2021. Oplevering "geen rechten blabla" Q1 2022. Als ik de andere projecten in de nieuwbouwwijk bekijk, dan is minder dan een jaar tussen start bouw en oplevering erg realistisch.

Je huis te koop zetten heeft nog helemaal geen zin (of je moet tussendoor kunnen/willen huren), dus zolang er geen ruwbouw staat hoef je daar nog niet van wakker te liggen. Een stucadoor boeken voor over een jaar kun je ook echt vergeten.
Nee die hypotheek offerte geloof ik wel idd, maar de ontwikkelaar heeft nog wel een belang bij het uitstellen van de hoera brief. Ondanks dat dat hem liquide middelen oplevert, betekent het ook dat ze binnen 6 maanden moeten starten met bouwen. Nu hebben ze nog 8 + 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauwst
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-05 21:07
Jheroun schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:40:
[...]

Nee, en ik kan niet zo goed een andere letter verzinnen voor de vorm van onze woonkamer dus zie onderstaand plaatje :) Een 9 of een g met een rugzakje? :P [Afbeelding]

Poh wat een heerlijk huis joh!

Schetsen is idd een goed idee. Weet iemand daar toegankelijke software voor? Sketchup vond ik al tamelijk complex :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:23

EiT

@Jheroun een 1, draai het plaatje eens om ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
rauwst schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:33:
[...]

Schetsen is idd een goed idee. Weet iemand daar toegankelijke software voor? Sketchup vond ik al tamelijk complex :+
Als je Sketchup nog een brug te ver vindt dan zou ik Floorplanner eens proberen. Je kent de resultaten vast wel, want Funda gebruikt het ook.

En anders achteraan sluiten bij @IanStadthouders op Fiverr :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 14:41
Celluiar schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

Echter tot onze grote verbazing constateerde wij een kleurverschil in de bakstenen van zowel ons huis als dat van de buren.
Helaas is ons dit niet eerder opgevallen omdat je nu pas de twee kleuren boven op elkaar ziet.
Het huis moet volledig uit de bovenste(!) kleur bestaan...

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Contact opgenomen met de uitvoerder.
Zij hadden inmiddels contact met de fabrikant van de bakstenen en geven aan dat dit door een fout in het bakproces komt.

Lang vehaal kort; Dit willen ze gaan oplossen door de stenen te laten bijkleuren door een firma uit Engeland.
Op de vraag wat er zou gebeuren als over 5 of 10 jaar de kleur weer vervaagd en de fabrikant failliet is gaf hij aan dat ze dit zullen dichttimmeren in de stukken.
Hoe is het hiermee afgelopen? Zijn de bakstenen inmiddels bijgekleurd en hoe ziet het eruit? Of hebben ze toch een andere oplossing aangedragen? Wij hebben gisteren ditzelfde probleem geconstateerd en aangegeven bij de uitvoerder. Ben benieuwd met wat voor oplossing hij komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Mrs.Koifim schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:55:
[...]

Hoe is het hiermee afgelopen? Zijn de bakstenen inmiddels bijgekleurd en hoe ziet het eruit? Of hebben ze toch een andere oplossing aangedragen? Wij hebben gisteren ditzelfde probleem geconstateerd en aangegeven bij de uitvoerder. Ben benieuwd met wat voor oplossing hij komt.
Volgens mij staat je antwoord hier
De kogel is door de kerk!
Aannemer heeft besloten te gaan afbreken en alles met de juiste steen opnieuw op te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Laatst online: 20:31

De afgelopen twee weken ben ik bezig geweest iemand te vinden die mijn tuin kan afgraven en bestraten. Dit vond ik het moeilijkste om te regelen van alle partijen die bij mij iets komen doen. Ik wilde een stukje van 28 vierkante meter afgegraven en bestraat hebben. De eerste die reageerde vroeg daar ruim 6700 euro voor waarvan 3200 voor het afgraven en afvoeren van de zwarte grond. De tweede 3700 waarvan zo'n 2000 euro voor de grondverwerking. Al die mannen hebben het druk en ik kan dagen wachten op een offerte die elke dag opnieuw beloofd wordt. Uiteindelijk heb ik er één die alles doet. Het afgraven, afvoeren, leveren van zand en bestraten voor 900 euro. Dat bedrag is niet uitgesplitst in afgraven en bestraten. Ik kon heb bedrag eerst niet geloven na de eerdere offertes dus vroeg ik hem naar de verschillend onderdelen en de totaalprijs. Ik heb het idee dat ik hier toch wel geluk mee heb omdat ik uit ging van zo'n 3000 euro. Als je geen gedoe wil zou ik gewoon akkoord gaan met die 30 euro per vierkante meter. Je kan altijd nog eerst even informeren bij een lokale partij, maar 30 euro per vierkante meter lijkt mij niet slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 23:34

Hier in een project gestart in februari ‘19. 475 bouwbare dagen volgens Woningborg. De losvaste belofte is dat begin juli de oplevering start. Nog altijd geen heldere afspraak hierover met de bouwer kunnen maken.

Volgens de Woningborg/SWK richtlijn waaronder het project verkocht is, is er nu zo’n 500 dagen gebouwd. En we moeten nog zo’n 2 maanden minimaal geduld hebben.

Even een ander geluid dan alle hoeraverhalen waarbij men eerder klaar is dan gepland. Het duurt nu een half jaar langer dan beloofd. Mijn woning wordt zelfs nog als een van de eerste opgeleverd.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Flying35 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:02:
[...]

De afgelopen twee weken ben ik bezig geweest iemand te vinden die mijn tuin kan afgraven en bestraten. Dit vond ik het moeilijkste om te regelen van alle partijen die bij mij iets komen doen. Ik wilde een stukje van 28 vierkante meter afgegraven en bestraat hebben. De eerste die reageerde vroeg daar ruim 6700 euro voor waarvan 3200 voor het afgraven en afvoeren van de zwarte grond. De tweede 3700 waarvan zo'n 2000 euro voor de grondverwerking. Al die mannen hebben het druk en ik kan dagen wachten op een offerte die elke dag opnieuw beloofd wordt. Uiteindelijk heb ik er één die alles doet. Het afgraven, afvoeren, leveren van zand en bestraten voor 900 euro. Dat bedrag is niet uitgesplitst in afgraven en bestraten. Ik kon heb bedrag eerst niet geloven na de eerdere offertes dus vroeg ik hem naar de verschillend onderdelen en de totaalprijs. Ik heb het idee dat ik hier toch wel geluk mee heb omdat ik uit ging van zo'n 3000 euro. Als je geen gedoe wil zou ik gewoon akkoord gaan met die 30 euro per vierkante meter. Je kan altijd nog eerst even informeren bij een lokale partij, maar 30 euro per vierkante meter lijkt mij niet slecht.
Misschien heeft het te maken met de plek waar ze de grond naartoe afvoeren. Ik begreep dat hier (buiten de randstad) vaak de grond naar boeren wordt afgevoerd die het dan gratis accepteren en kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Flying35 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:02:
[...]

Dat het 'maar' 28 m2 is helpt je ook niet denk ik.
In onze wijk deden denk ik zo'n 50 woningen mee die allemaal een tuin van 100-200 m2 af lieten graven.
Daardoor is het ook meteen een veel interessantere opdracht, want ze konden met grote vrachtwagens rijden voor de aan- en afvoer van de grond.

Ik zie zo niet staan hoe groot je tuin in totaal is, maar is het geen optie om zelf een kleine minigraver te huren voor een dagje en het zelf af te graven en de aarde over de rest van de tuin uit te rijden?
Kun je meteen sleuven graven voor leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Laatst online: 20:31
Farmerwood schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:19:
[...]

Dat het 'maar' 28 m2 is helpt je ook niet denk ik.
In onze wijk deden denk ik zo'n 50 woningen mee die allemaal een tuin van 100-200 m2 af lieten graven.
Daardoor is het ook meteen een veel interessantere opdracht, want ze konden met grote vrachtwagens rijden voor de aan- en afvoer van de grond.

Ik zie zo niet staan hoe groot je tuin in totaal is, maar is het geen optie om zelf een kleine minigraver te huren voor een dagje en het zelf af te graven en de aarde over de rest van de tuin uit te rijden?
Kun je meteen sleuven graven voor leidingwerk.
Nee dat is geen optie. Het gaat om een tuin van 50m2. Ik ben blij nu dat het wordt gedaan voor 900 euro. Anders had ik zelf machines en een container moeten regelen. Daarnaast zit in die prijs ook het bestraten zelf en kan ik niet. Naast het graven moet het ook aangetrild worden en daar heb ik de apparatuur ook niet voor.

Wat ze uiteindelijk met de grond gaan doen weet ik niet, maar het wordt afgevoerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
Vandaag krijgen wij de sleutel. De straat is nog niet klaar dus we mogen over het zand naar binnen, maar toch zijn we er blij mee. Ik heb tijdens de voorschouw veel problemen aangekaart maar die zijn voor zover ik nu kan zien nog niet opgelost. Toch maar weer opschrijven vandaag. Ik heb er wel zin in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdebassie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 14:43
1ntroduc3 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:04:
Vandaag krijgen wij de sleutel. De straat is nog niet klaar dus we mogen over het zand naar binnen, maar toch zijn we er blij mee. Ik heb tijdens de voorschouw veel problemen aangekaart maar die zijn voor zover ik nu kan zien nog niet opgelost. Toch maar weer opschrijven vandaag. Ik heb er wel zin in
Toch een mooie mijlpaal, geniet ervan vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Laatst online: 21:24

vliegnerd

Nintendo fan.

fonsoy schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 01:33:
[...]

Hier in een project gestart in februari ‘19. 475 bouwbare dagen volgens Woningborg. De losvaste belofte is dat begin juli de oplevering start. Nog altijd geen heldere afspraak hierover met de bouwer kunnen maken.

Volgens de Woningborg/SWK richtlijn waaronder het project verkocht is, is er nu zo’n 500 dagen gebouwd. En we moeten nog zo’n 2 maanden minimaal geduld hebben.

Even een ander geluid dan alle hoeraverhalen waarbij men eerder klaar is dan gepland. Het duurt nu een half jaar langer dan beloofd. Mijn woning wordt zelfs nog als een van de eerste opgeleverd.
Dat is wel flink balen, @fonsoy! Je zit natuurlijk niet op zo'n termijn (bijna twee en een half jaar?) te wachten. Blijkbaar is het aantal werkbare dagen overschreden, krijg je dan nu een vergoeding per dag?

In mijn KAO (ook SWK) staat 280 werkbare dagen, veel minder dan 475. Dat is 14 kalendermaanden ofzo EDIT: Ik lees bij VEH dat er gemiddeld 180 werkbare dagen in een kalenderjaar zitten, maar vanwege het weer vaak iets meer. Dus anderhalfjaar maximaal, dat is ook wat de makelaar heeft uitgelegd bij tekenen KAO.

Daarna is volgens de SWK voorwaarden een vergoeding van 0,25 promille per kalenderdag verschuldigd.

Hebben jullie een heel bijzonder project vanwege die 475 dagen? Ik dacht heel naief dat een jaar heel normaal was/is. En dat is ook wat ik (randstad) om mij heen zie. Dan nog is de doorlooptijd van voorinschrijven tot oplevering meer dan 2 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 30-04-2021 08:31 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

[...]

Gaat de bouwer geld kosten dan, bij overschrijding van het maximaal aantal werkbare dagen zijn ze je een vergoeding verschuldigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
[...]

Ik kom vanaf 01-02-2019 t/m vandaag op 522 werkbare werkdagen en 50 onwerkbaar op basis van weersomstandigheden en feestdagen. Op basis van Utrecht.

Gaan nog minimaal 12 weken aan vakanties vanaf en alle projectspecifieke goedgekeurde omstandigheden. Dus max zo'n 462 wwd tot nu toe.

Neem aan dat er op een project van deze omvang een opzichter/directievoerder rondloopt die de onwerkbare dagen moet accorderen.

Wil het wel even goed voor je op een rijtje zetten hoor, stuur maar een PM bij interesse.

[ Voor 3% gewijzigd door De Rikster op 30-04-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchylex schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:06:
[...]

Misschien heeft het te maken met de plek waar ze de grond naartoe afvoeren. Ik begreep dat hier (buiten de randstad) vaak de grond naar boeren wordt afgevoerd die het dan gratis accepteren en kunnen gebruiken.
dat is bij de boeren in de omgeving waar ik woon wel een beetje verleden tijd, wat ik wel zie is dat grondverzetters een soort eigen mini depot hebben, bruikbare schone grond/zand wat ze er bij de een weggraven wordt bij de volgende gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

De Rikster schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:30:
[...]

Ik kom vanaf 01-02-2019 t/m vandaag op 522 werkbare werkdagen en 50 onwerkbaar op basis van weersomstandigheden en feestdagen. Op basis van Utrecht.

Gaan nog minimaal 12 weken aan vakanties vanaf en alle projectspecifieke goedgekeurde omstandigheden. Dus max zo'n 462 wwd tot nu toe.

Neem aan dat er op een project van deze omvang een opzichter/directievoerder rondloopt die de onwerkbare dagen moet accorderen.

Wil het wel even goed voor je op een rijtje zetten hoor, stuur maar een PM bij interesse.
Hoe heb je die werkbare dagen exact berekend?

Daarnaast begint bij eensgezinswoning de werkbare dagen pas te lopen vanaf gereedstelling begane grond vloer en niet vanaf start bouw.bij appartementen als het hele gebouw is gestart met bouw

[ Voor 6% gewijzigd door siemenz op 30-04-2021 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Laatst online: 22:02

ChUcKiE

Dus........

En ik meen dat dat sinds 1-1-2021 (nieuwe projecten) gezet is op 215 werkbare dagen vanaf start (eerste schop in de grond). Dus gewoon netjes max 1 jaar en wat maanden of zo.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
siemenz schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:39:
[...]

Hoe heb je die werkbare dagen exact berekend?
Ik heb een abonnement op een meteo-service om dit te kunnen administreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Toch jammer dat ze dan weer niks zeggen over de nieuwbouwprojecten waar geen loting was en waar je zo een appartement kon kopen. Genoeg van dat soort projecten in Utrecht Leidsche Rijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:43

Toppe

Oké ✅

Alic3 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:30:
[...]

Toch jammer dat ze dan weer niks zeggen over de nieuwbouwprojecten waar geen loting was en waar je zo een appartement kon kopen. Genoeg van dat soort projecten in Utrecht Leidsche Rijn :+
Ik vermoed dat dat toch een iets andere prijsklasse is?

Tegen over onze nieuwe woningen is een ander project verkocht in 2 dagen tijd, 16 woningen tot een prijs van €280.000. Las op FB al een aantal mensen die het mooi vinden maar het niet konden betalen. Onze woningen zijn nog eens €40.000 duurder en hebben standaard geen keuken.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:54:
[...]

Tegen over onze nieuwe woningen is een ander project verkocht in 2 dagen tijd, 16 woningen tot een prijs van €280.000. Las op FB al een aantal mensen die het mooi vinden maar het niet konden betalen. Onze woningen zijn nog eens €40.000 duurder en hebben standaard geen keuken.
Hier begon het pas op 325k en de duurste was een vrijstaande woning die 652k gekost heeft. (VON prijzen)
Voor die 325k kreeg je een tussenwoning in een rijtje van 4 van 127 m2 met +/- 50 m2 tuin.

Alles was via loting snel weg, maar meerdere huizen zijn (meerdere keren) opnieuw beschikbaar gekomen omdat mensen af haakten (redenen zal wel financiering geweest zijn).
Wij konden onze woning ook direct kiezen uit wat er weer beschikbaar was gekomen. Dat was bijna 4 maanden na de eerste loting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
De Rikster schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:30:
[...]

Hartelijk dank voor je tweede blik :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zoals ik jouw bericht lees is dit dus exclusief alle vakanties en weekenden. Precies hetgeen ik mij ook afvroeg. Want zo'n calculator zou daar toch prima rekening mee houden, zou ik verwachten. Ik stuur je toch graag even een DM - want ik zou het wel fijn vinden om die systematiek goed te begrijpen :)

@vliegnerd het betreft een vrij standaard parkeergarage met een blok appartementen erboven. Betonwerk alleen al kostte meer dan een jaar (6 hoog). Dan nog verwacht je dat de aannemer met een zekere veiligheidsmarge die werkbare dagen inplant, maar dat had ik verkeerd begrepen :+

@siemenz hoe de bouwbare dagen berekend worden is afhankelijk van wat voor garantiecertificaat en contract je hebt afgesloten. Met de nieuwe voorwaarden Woningborg 2020 is de hoera-brief ook voor niet-appartementen het startpunt bij voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
koekjah schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:26:
[...]

Gaat de bouwer geld kosten dan, bij overschrijding van het maximaal aantal werkbare dagen zijn ze je een vergoeding verschuldigd.
Op dit vlak ben ik ook een beetje bang voor een corona-overmacht excuusverhaal. Echter kan ik daar vrij weinig jurisprudentie over vinden omdat er eigenlijk nog weinig rechtzaken over zijn geweest, zoals het lijkt. Met als doel om naar die schadevergoeding te kunnen fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 10:49
1ntroduc3 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:04:
Ook geen bouwstraat? Die hebben wij wel gelukkig.
Ter referentie: begin februari 2019 de sleutel gekregen en zijn onlangs met de straat begonnen, moet klaar zijn voor de bouwvak. 2,5 jaar na oplevering dus |:(

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
frumper schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:11:
[...]

Ook geen bouwstraat? Die hebben wij wel gelukkig.
Ter referentie: begin februari 2019 de sleutel gekregen en zijn onlangs met de straat begonnen, moet klaar zijn voor de bouwvak. 2,5 jaar na oplevering dus |:(
Pff. Nu vind ik onze twee weken vertraging, door het leggen van de straat ineens minder erg. Waarom heeft dat zo lang moeten duren, moest er nog zoveel bouwverkeer overeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Toppe schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:54:
[...]

Ja en nee. Sowieso is Utrecht een stuk duurder waar jij zit. Dus ook voor Utrechtse begrippen waren/zijn er echt wel betaalbare nieuwbouwwoningen. En tuurlijk kan je zeggen dat ze te duur zijn, maar ze zijn wel gewoon beschikbaar. En dat artikel bij RTL gaat over dat het lastig is om een nieuwbouwwoning te vinden (en gaan niet per se in op de prijs).

En wat @Farmerwood ook zegt, vaak komen er echt nog wel bouwnummers beschikbaar als de loting is geweest en er mensen zin afgehaakt. Heb ik ook wel echt gezien in bepaalde projecten.

In ons project waren er nog genoeg appartementen (75-95m2 á 350-430) te koop in de periode juli-december.

Dit project is al maanden (!) opgeleverd en daar kun je nog meerdere appartementen kopen. Die verkopen niet want ze zijn veel te duur, niet echt een goede locatie en je kijkt uit op het spoor... Dus ik snap heel goed dat ze er nog zijn.
https://www.funda.nl/koop...-louis-armstronglaan-732/
https://www.funda.nl/koop...-louis-armstronglaan-722/

Dit is het project naast ons. Staat al vanaf de zomer te koop zonder loting en het laatste half jaar waren er nog iets van 20 bouwnummers te koop. Iets goedkopere appartementen dan waar wij hebben gekocht (nog steeds prijzig begrijp me niet verkeerd), maar de indelingen zijn een stuk onhandiger en ook wat minder. Dat is denk ik een van de redenen waarom ze er nog zijn.
https://www.funda.nl/koop...3912-vestibule-bouwnr-10/
https://www.funda.nl/koop...8613-vestibule-bouwnr-47/

Maar ook dit soort herenhuizen in weliswaar het hogere segment hebben (of staan nog) ook echt nog maanden te koop gestaan.
https://www.funda.nl/koop...285483-belgradostraat-57/
https://www.funda.nl/koop...379808-belgradostraat-41/

En laat ik het Nieuwe Defensie project in Utrecht ook niet vergeten dicht bij de binnenstad.
https://www.funda.nl/nieu...97488-de-nieuwe-defensie/

Ik kan eigenlijk nog wel ff doorgaan als ik Funda er bij pak. Dit kan je allemaal zo kopen als je wil :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
Alic3 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:30:
[...]

Ja en nee. Sowieso is Utrecht een stuk duurder waar jij zit. Dus ook voor Utrechtse begrippen waren/zijn er echt wel betaalbare nieuwbouwwoningen. En tuurlijk kan je zeggen dat ze te duur zijn, maar ze zijn wel gewoon beschikbaar. En dat artikel bij RTL gaat over dat het lastig is om een nieuwbouwwoning te vinden (en gaan niet per se in op de prijs).

En wat @Farmerwood ook zegt, vaak komen er echt nog wel bouwnummers beschikbaar als de loting is geweest en er mensen zin afgehaakt. Heb ik ook wel echt gezien in bepaalde projecten.

In ons project waren er nog genoeg appartementen (75-95m2 á 350-430) te koop in de periode juli-december.

Dit project is al maanden (!) opgeleverd en daar kun je nog meerdere appartementen kopen. Die verkopen niet want ze zijn veel te duur, niet echt een goede locatie en je kijkt uit op het spoor... Dus ik snap heel goed dat ze er nog zijn.

Dit is het project naast ons. Staat al vanaf de zomer te koop zonder loting en het laatste half jaar waren er nog iets van 20 bouwnummers te koop. Iets goedkopere appartementen dan waar wij hebben gekocht (nog steeds prijzig begrijp me niet verkeerd), maar de indelingen zijn een stuk onhandiger en ook wat minder. Dat is denk ik een van de redenen waarom ze er nog zijn.

Maar ook dit soort herenhuizen in weliswaar het hogere segment hebben (of staan nog) ook echt nog maanden te koop gestaan.

En laat ik het Nieuwe Defensie project in Utrecht ook niet vergeten dicht bij de binnenstad.

Ik kan eigenlijk nog wel ff doorgaan als ik Funda er bij pak. Dit kan je allemaal zo kopen als je wil :P
Ja, als je zo gaat kijken, ons project verliep de verkoop ook moeizaam, maar is voor onze dorp ook echt de max voor projectbouw 430/450k.k op dat moment dan (eind 2019/begin 2020), totale verkoop heeft een klein jaar geduurt.

Tegelijk kwamen ook bungalows op een mindere locatie voor 280-290k.k en die waren binnen 1 week weg. Zelfde geld voor tweekappers voor 3-320k. Tweededorpen verder worden nu rijwoningen gebouwd voor 210k.k. Ja daar is het wss loting, maar dus ook de vraag naar. Dus die moet je meer bouwen, om het woningprobeleem op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Hanzul schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:45:
[...]

Ja, als je zo gaat kijken, ons project verliep de verkoop ook moeizaam, maar is voor onze dorp ook echt de max voor projectbouw 430/450k.k op dat moment dan (eind 2019/begin 2020), totale verkoop heeft een klein jaar geduurt.

Tegelijk kwamen ook bungalows op een mindere locatie voor 280-290k.k en die waren binnen 1 week weg. Zelfde geld voor tweekappers voor 3-320k. Tweededorpen verder worden nu rijwoningen gebouwd voor 210k.k. Ja daar is het wss loting, maar dus ook de vraag naar. Dus die moet je meer bouwen, om het woningprobeleem op te lossen.
Oh ja zeker, ik denk dat wat er nu beschikbaar is, niet altijd aansluit waar behoefte aan is. Daar zit nog een mismatch. Dat zie je wel duidelijk aan de type woningen/prijzen/locaties.

Maar om nou te stellen dat álle nieuwbouw zo weg is door loting en dat er veel mensen misgrijpen is ook weer iets te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 10:49
Hanzul schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:20:
[...]

Pff. Nu vind ik onze twee weken vertraging, door het leggen van de straat ineens minder erg. Waarom heeft dat zo lang moeten duren, moest er nog zoveel bouwverkeer overeen?
dat bouwverkeer gaat er al lang niet meer over, het is een hele nieuwe wijk... en doen ze stukje voor stukje.
Maar het had vorig jaar al klaar moeten zijn, maar problemen met leveringen van stenen en covid heeft de boel vertraagd.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:37
Alic3 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:30:
[...]

Idd een compleet andere prijsklasse, ik gok zo rond 700k+. paar weken geleden nog een project in Leidsche Rijn met 40 woningen en 2700 inschrijvingen.

De vraag zit hem vooral in de woningen tot 400k

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 30-04-2021 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Alic3 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:30:
[...]

Als een project factor 10 over ingeschreven wordt, is het gewoon te goedkoop in de markt gezet. In vrije markt zou je de prijs ergens moeten zetten dat je ongeveer 2x de aanbod aan inschrijvingen hebt, zodat je als verkoper nog wat keuze hebt en afhakers snel kan opvullen.

Als je maanden moet wachten op kopers dan is het in principe te duur in de markt gezet. Zoals Nieuw Defensie, net te ver van het centrum om dagelijks van die voorzieningen gebruik te maken en je moet te lang wachten voordat de voorzieningen in die wijk er zelf zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:15
Hoera! 🎉 oplevering gehad :)

Zeer kritische man van VEH maar gelukkig vallen de opleverpunten gigantisch mee. Dingen zoals beplanting enzo hoef ik toch niet te hebben omdat het vervangen wordt voor een schutting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gx4sKiAkrRuEKH5itLDCayslPdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQxb4YNWDck04P0LP1TWkLDm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63Lju4UB-iUeRCStVGJi299dq38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7M2yE0KXXngkBtN4FRLULI4.jpg?f=fotoalbum_tile

En nog een leuke gereedschapskist gekregen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFx2H0CDNW7oN1XsK15hHyCLAfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWl4VrHVeDwqBsNkJ5MoURFt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door aGraPusher op 30-04-2021 13:29 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
RegularJohn schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:54:
[...]

Wat een gave indeling van de woning zo, dat schuin uitstekende zitgedeelte met deuren naar de tuin lijkt me echt geweldig.
Dat vonden wij inderdaad ook leuk. Nou is de tuin niet gigagroot maar doordat een deel in die hoek zit en een deel achter de keuken en garage ligt is het wel een tuin met meer gezichten :) Achter dat schuine deel staat onze zithoek, achter de keuken de buiten-eethoek.
rauwst schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:33:
[...]

Ik snap best snel best veel maar in sketchup kreeg ik die schuine muur er niet makkelijk in, ik had ook geen 3d nodig. Ik heb de indeling gedaan met windows-shift-S en powerpoint :P En af en toe gewoon de geodriehoek loslaten op de bouwtekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

ChUcKiE schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:43:
En ik meen dat dat sinds 1-1-2021 (nieuwe projecten) gezet is op 215 werkbare dagen vanaf start (eerste schop in de grond). Dus gewoon netjes max 1 jaar en wat maanden of zo.
Dat eerste klopt, maar dat gaat het hier toch niet om? Het bouwproject is 2 jaar geleden al gestart.

Dat tweede is projectafhankelijk

[ Voor 9% gewijzigd door siemenz op 30-04-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

fonsoy schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:04:

@siemenz hoe de bouwbare dagen berekend worden is afhankelijk van wat voor garantiecertificaat en contract je hebt afgesloten. Met de nieuwe voorwaarden Woningborg 2020 is de hoera-brief ook voor niet-appartementen het startpunt bij voorbeeld.
ja maar deze bouw was in 2019 al gestart dus WB 2020 sowieso niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:37
Vraagje over omgevingsvergunning. Betekent een vergunningsaanvraag die voor 31 dec 2020 ingediend is ook automatisch dat de bouwer moet voldoen aan epc-norm in plaats van BENG-norm?

Heb me nu voor 2 projecten ingeschreven, beiden hebben de ongevingsaanvraag ingediend in december 2020, ben benieuwd wat ik kan verwachten qua duurzaamheidsnorm en met name koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:23
Blik1984 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:21:
Vraagje over omgevingsvergunning. Betekent een vergunningsaanvraag die voor 31 dec 2020 ingediend is ook automatisch dat de bouwer moet voldoen aan epc-norm in plaats van BENG-norm?

Heb me nu voor 2 projecten ingeschreven, beiden hebben de ongevingsaanvraag ingediend in december 2020, ben benieuwd wat ik kan verwachten qua duurzaamheidsnorm en met name koeling
Nee dit geld pas na 1 jan. 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Blik1984 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:21:

Datum indienen vergunning telt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IanStadthouders
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-06-2022
*knip* Weg ivm werving wat niet is toegestaan zie Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 08-08-2021 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IanStadthouders
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-06-2022
Farmerwood schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:06:
[...]

Dat ik daarop terug gekomen ben blijkt wel uit het feit dat je ook aan de slag gaat om mijn huis in te tekenen. :)

Wil er wel aan toevoegen dat ik toen meer bezig was met de grove basis van het huis om er een gevoel bij te krijgen, dan dat ik alle details belangrijk vond. Zoals je zelf al aangeeft gaat de tijd juist vooral in die details zitten.

Ik zie ook zeker de toegevoegde waarde van alles netjes in groepen/layers zetten en mede daarom laat ik het graag aan een expert over om de tekening te maken.
Als je echt 8 uur kwijt gaat zijn aan het model van mijn huis, dan maak ik met alle liefde een leuke extra fooi naar je over zodat je als de terrassen weer open gaan een of meer extra :9B kan drinken.
Ja heel blij om voor u ook een model te maken. De terrassen zijn weer open dus binnenkort maar ff naartoe dan met wat vrienden haha. Heb deze meivakantie ook wel leuke planningen dus het geld wordt zeker wel gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ik zag wat voorbij komen over het afgraven van bouwgrond. Nu lees ik dit in de technische stukken:

Het terrein wordt gelijkmatig aangevuld met uitkomende grond. Grenzend aan de bebouwing is het hoogteverschil ten opzichte van het peil van de bebouwing maximaal 200mm.

Ze gaan dus de reeds bestaande grond gelijkmatig verdelen, die zal later dus afgegraven moeten worden voor aanleg van de tuin.
Maar wat is het peil van de bebouwing? En 200mm, dat is 20cm. Vind ik vrij fors, of is dat gebruikelijk?

Pagina: 1 ... 189 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2