Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 8
Acties:

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:23
Het lijkt mij goed om een eigen topic te starten.
Zie in de zoekmachine dat het vaak terug komt.
Zo voorkom je dat er veel losse topics komen.

Zelf zit ik in het traject van nieuwbouw.
Ben nu bezig met de financiering dus er is nog geen zekerheid.
Zodra de hypotheek rond is kan het leuke werk beginnen.
Zoals het fine tunen van de keuken en badkamer.

De optielijst moest al worden ingevuld.
We zitten op 20K, het duurste zijn de uitbouw van 2.4M en vloerverwarming.
Bij de woning zit al een relatief dure keuken en prima badkamer.
Wel wordt de keuken iets aangepast, zoals een Quooker en een dikker blad van beton.

Misschien kunnen de mensen die al ervaring hebben met een nieuwbouw de vragen beantwoorden.
Waarom de keuze nieuwbouw?
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Als er iets ontbreekt in de OP hoor ik het graag.

Misschien een idee om achteraf eens terug te kijken mochten mensen dat leuk vinden? Of een linkje naar bepaalde foto's in de OP? Zie dat bepaalde zoektermen populair zijn zoals visgraat vloeren, stalendeuren, open haarden, stucen of toch renovlies, enz

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:00
Waarom de keuze nieuwbouw?

Binnen de bestaande bouw was weinig te vinden wat ons aansprak. Daarna hebben we ons op nieuwbouw gericht en een mooie vrijstaande woning gevonden welke naar verwachting eind dit jaar opgeleverd wordt. Voordeel van een nieuwbouwwoning is dat de duurzaamheid voor een groot deel al up-to-date is ondanks dat onze woning nog wel een gasaansluiting krijgt.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?

De kosten voor meerwerk hebben we onderschat; ondanks dat we het voor ons gevoel in eerste instantie hoog hadden ingeschat.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?

De muren laten we sausklaar stucen; de muren worden behangklaar gestuct opgeleverd.
De vloeren worden hoogstwaarschijnlijk gelijmd pvc, m.u.v. de entree; daar komen plavuizen.

witterholt wijzigde deze reactie 23-01-2019 11:54 (20%)

• shoombak
  • Registratie: september 2008
  • Niet online
Ik ben er ook weer bij, volgende week eerste kopersavond dus het gaat een soort van beginnen al moet er eerst nog gesloopt gaan worden

• Snowhite0901
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:08
Ah nieuw topic thx @Wackmack . Bij ons staat de oplevering voorlopig nog steeds op week 10. Gisteren weer een mailtje van de keukenboer, die heeft duidelijk wat moeite te onthouden hoe we het willen maar die zou nou definitief besteld moeten zijn.
Als het weer nou eens mee zou werken dan kunnen ze straten en komt alles goed hoop ik.

* edit net een mailtje, minimaal 1 week uitgesteld met het oog ook op het opgegeven weer.

"De werkzaamheden van Stedin worden namelijk alleen uitgevoerd indien de minimale temperatuur (in de sleuf in de grond) tussen de 0 en 5 graden is."
volgens mij hebben we dat wel gehaald, maar helaas.

Snowhite0901 wijzigde deze reactie 23-01-2019 14:35 (30%)

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 21:54
@Wackmack zou je misschien in de OP een link naar het oude topic kunnen zetten? Kan deze nu niet meer vinden ;(

Hsb-3 wijzigde deze reactie 23-01-2019 15:11 (6%)

• happy killer
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20-07 11:13
GeeMoney schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:04:
Ook ik ben er weer bij!
Zojuist bericht gekregen dat mijn aansluitingen verzwaard worden naar 3x35amp. Geen idee of dat consequenties heeft qua vast rechts etc. ?
Dat heeft redelijke gevolgen:
3x 25A kost bij Liander € 252,40 per jaar

3x 35A kost bij Liander € 949,24 per jaar

Bijna € 700 euro verschil per jaar. Zie bron: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/3x35

happy killer wijzigde deze reactie 23-01-2019 15:08 (6%)

• Snowhite0901
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:08
GeeMoney schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:04:
Ook ik ben er weer bij!
Zojuist bericht gekregen dat mijn aansluitingen verzwaard worden naar 3x35amp. Geen idee of dat consequenties heeft qua vast rechts etc. ?
ja dat scheelt nogal....
toevoeging op mijn bovenbuurman
stedin:
€224,09-> €897,91

Snowhite0901 wijzigde deze reactie 23-01-2019 15:09 (9%)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:03

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Hsb-3 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:01:
@Wackmack zou je misschien in de OP een link naar het oude topic kunnen zetten? Kan deze nu niet meer vinden ;(
Klik op het rondje rechts van de topictitel, dan kom je in de topicreeks uit. Of gelijk het pijltje naar links, rechts van de titel. ;)
GeeMoney schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:10:
Dat is serieus geld inderdaad. Ik waag er even een mailtje aan.
Edit: Liander
Maarja, alternatief zal zijn om dan opties te laten varen :s iets waar ik zeker geen zin in heb eigenlijk.

Dus vanwege een warmtepomp en een sloot PV panelen en een electrisch laadpunt voor de auto wordt je in plaats van beloond, gewoon weer gestraft :>
Waarschijnlijk gebaseerd op gelijktijdigheid met boiler, warmtepomp, inductieplaat, oven, vaatwasser, auto opladen en maximaal terugleveren van zonnestroom. Het capaciteitstarief is bedacht in een tijd dat niemand dacht aan het stoppen met het gasnet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:46
T.E schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:43:
[...]

Je hebt een stoomoven. Neem aan dat je die ook gaat gebruiken. Dus ga je ook minder koken op het fornuis. Dan is een 2x230 kookgroep toch meer dan voldoende ipv een krachtgroep ( 3 fases ) ?
En als ik ze toch eens sporadisch samen gebruik? Ik denk dat het voornamelijk komt door de auto aansluiting icm zonnepanelen en warmtepomp. Dat zijn echt de groot verbruikers. Zonnepanelen zitten met piek over de 5kW heen. De warmtepomp is dacht ik ruim 6kW en de autolaadpunt is 11kW. (Op mijn verzoek anders duurt laden veels te lang). Oven is 2300watt volgens mij. Kookplaat is 8kW maar een andere die ik gezien heb is 11kW qua aansluitwaarde.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

3x3 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:41:
Nieuwbouw is mooi, en biedt de kans je huis aan te passen naar de eisen van nu en de toekomst.
  • Daken onder perfecte hoek op het zuiden met een zo groot mogelijk oppervlak
  • Kiezen voor de oprit zodat je je EV zelf kan laden
  • Energielabel
Volgens mij ben je in de war met het zelfbouw topic.

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-07 11:47

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:24:
Ik heb vandaag alle wandcontactdozen weggehaald omdat de stukadoor morgen komt. Ik heb wat loze leidingen met inbouwdoos genomen. Maar nu valt me op dat ik twee verschillende versies heb gekregen (zie foto van de twee).

[Afbeelding]

Zit hier nu verschil in? Is de een met inbouwdoos en ander zonder? Gaat beide om utp kabels doortrekken (elektricien komt ook morgen).
De ene is een blindplaat. En die is waarschijnlijk gecombineerd met naburige contactdozen zodat je één afdekraam krijgt. De rechter is een enkele doos waar waarschijnlijk iets als dit inzat:

Bij ons hadden we blindplaten op de begane grond om de loze leiding te combineren met de naastgelegen WCD's, op de verdieping gewoon inbouwdozen met een afdekplaatje omdat ze daar los van de WCD's zijn uitgevoerd. Dit laatste dan weer omdat op de verdiepingen de dubbele WCD's boven elkaar geplaatst werden en daarmee in een enkele ovale inbouwdoos passen, terwijl ze op de begane grond naast elkaar zijn uitgevoerd en daarmee twee ronde inbouwdozen beslaan. Ongetwijfeld een kostenafweging.

Sowieso is het afdekplaatje goedkoper dan een blindplaat + een afdekraam.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

FrankSpin schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:12:
[...]
De vloer wordt geïsoleerd door de aannemer. Zelf gaan we de rest van de garage voorzien van isolatie. Tot deze tijd wordt de groep voor de vloerverwarming dichtgedraaid op de verdeler.
Ik heb onze garage ook zelf geïsoleerd. Enorm karwei, achteraf leek die €8000,- die de aannemer ervoor wilde hebben lang niet zo'n slechte deal. Wel wilde ik het gelijk met het huis, dus Rc 4,5 voor de wanden en Rc 6 voor het dak, en dan ook nog een beetje dun dus (dure) resol-platen. Uiteindelijk zeker €3500,- aan materiaal gekost en flink wat dagen klussen om de spouwmuur van binnenuit op te bouwen en het gipsplaatplafond aan te leggen.

Als je puur wat steenwolplaten tegen de muur gaat plakken kan het een stuk goedkoper, dus het is maar net wat je met de ruimte wilt.

Vanzelfsprekend ook vloerverwarming in de berging gelegd waardoor het nu een volwaardige extra kamer van het huis is (mijn mancave), heel blij mee.

Als ik de ruimte gewoon als garage zou blijven gebruiken zou ik de vloerverwarming niet doen denk ik. Het zal er sowieso niet snel gaan vriezen doordat het tegen het huis aanligt en al geïsoleerde vloerplaten heeft, en als je dan ook nog wat isolatie tegen de muur aanplakt zal het ook niet heel koud worden. Veel win je er dan niet mee lijkt mij.

Tja

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 01:09
kabeltjekabel schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 00:59:
[...]

Weigeren. Want 3x35A kost je ~700 euro per jaar extra.

[...]

Je moet gewoon dat laadpunt 'slim' maken zodat die de laadstroom terugregelt als er opeens maximaal gekookt en gestoomd wordt. Dat bestaat al gewoon. Kan zo even niet op de naam komen, maar dat is zeker en vast veel goedkoper dan 700,- per jaar vast lappen.
Loadbalancing of smart chargging a.o de Zappi kan dit

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 02:18
twain4me schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 02:01:
[...]

Loadbalancing of smart chargging a.o de Zappi kan dit
Exact dat ja. Drie spoeltjes in de mk en klaar. Netverzwaring na een kwartaal terugverdiend, ik zou het wel weten.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 24-01-2019 02:14 (4%)

• RUFFNECK
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:39

RUFFNECK

Poentje

witterholt schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:08:
[...]

Ik ben ook van plan om de wcd's en schakelaars van de muur te halen vóórdat er gestuct wordt. Mijn idee is om de vrijgekomen isolatiedraden daarna af te doppen met lasklemmen. Vraag is of het verstandig is om de inbouwdoos ook nog daarna af te dekken om te voorkomen dat de schroefgaten verstopt raken?
Als je het hebt over de m3 schroefjes, deze liet ik in mijn vorige woning deels ingeschroefd staan, om idd te voorkomen dat er stuc in/over zou komen. Ging prima.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

witterholt schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:08:
[...]
Ik ben ook van plan om de wcd's en schakelaars van de muur te halen vóórdat er gestuct wordt. Mijn idee is om de vrijgekomen isolatiedraden daarna af te doppen met lasklemmen. Vraag is of het verstandig is om de inbouwdoos ook nog daarna af te dekken om te voorkomen dat de schroefgaten verstopt raken?
Ik had alle WCD's weggehaald voor het stuccen op een enkeling na (vergeten). Als je dat doet zou ik je wel aanraden om de stucadoor niet te laten gaan vóórdat de WCD's weer teruggeplaatst zijn. In mijn geval is op veel plekken te veel ruimte om de inbouwdozen niet gestuct waardoor er nu randen zichtbaar zijn naast de afdekramen. De WCD die ik niet had verwijderd is netjes ingestuct en heeft geen naden.

In principe is het mooier / netter om ze eraf te halen maar dan moet er wel goed op gelet worden dat het netjes aansluit.

Ook hangt het nog van de dikte van het stucwerk af. Bij dunpleister kan je de basiselementen (electronica) wel laten zitten, maar als er een wat dikkere laag gips op komt krijg je dan problemen om de afwerking er netjes op te krijgen. De randaarde komt dan bijvoorbeeld halverwege de WCD omdat het afdekraam óp het stucwerk ligt terwijl het basiselement ertussenin zit. Bij dikker stucwerk zou ik dus óók de basiselementen eruit halen en stucplaatjes op de inbouwdozen doen, dan kan achteraf alles netjes op de muur gezet worden.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

witterholt schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:13:
[...]

Van stucplaatjes heb ik nog niet eerder gehoord? Hoe zien die eruit?
Ze komen standaard mee met inbouwdozen bij de bouwmarkt. Zie het oranje deksel in dit plaatje:

Tja

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je kan de inbouwelementen inpakken met een boterhamzakje en los laten hangen. Andere optie is transparantie blindplaatjes kopen (met of zonder NFC sticker om ze terug te kunnen vinden). Dan blijft de doos zelf ook vrij van rommel.

• MAZZA
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19-07 21:11

MAZZA

Barbie is er weer!

Algemene vraag: Hoe lang van te voren kregen jullie bericht wanneer de voorschouw plaats zou hebben? En hoe lang daarna de oplevering?

• GeeMoney
@Hsb-3 er zit volgens mij geen verplichte termijn aan vast. Vooroplevering is wel verplicht, tenminste zo staat het in mijn overeenkomst. Ook ivm achterhouden van de laatste betaling.

• Den_S85
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:35
fjorden schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:33:
Wij willen graag dat er tijdens de bouw periodiek controles worden uitgevoerd en niet alleen bij oplevering. Dit lijkt ons verstandig, mede na een tip hier op het forum. De bouwer werkt daar echter niet aan mee. Er zijn twee officiele kijkdagen ingepland en verder 'heeft de koper of een bouwkundige niets op de bouwplaats te zoeken'.

Wij hebben al een bouwkundige benaderd die naast de opleverkeuring ook tussentijds de bouwplaats op de juiste momenten wil bezoeken. Iemand met verstand van zaken dus en niet zomaar 'een koper'.

Ik snap dat de bouwer geen zin heeft in tussentijds gezeur dat in zijn ogen vertragend werkt. Zijn wij hier volkomen afhankelijk van de goodwill van de bouwer of zijn er andere redelijke (wettelijke) gronden om onze vraag meer kracht bij te zetten? Iemand een goede tip?

Onze indruk van het bouwbedrijf is dat niets mogelijk is, totdat er een wettelijke of andere verplichting is en dan schoorvoetend het minimum wordt gedaan. Die indruk is ook ontstaan doordat er weinig proactief wordt geinformeerd.
De aannemer van ons huis geeft ook aan dat er "in principe" niemand op de bouw mag komen om voortgang te controleren of foto's te maken. Zij gooien dit op het paraplubegrip "veiligheid". In ons geval had ik gevraagd of ik zelf regelmatig wat foto's etc. mocht maken.

In je akte van levering staat waarschijnlijk vermeld dat je wel juridisch eigenaar bent van de grond, maar dat de feitelijke overdracht pas op moment van oplevering (van het complete huis) plaatsvindt. Juridisch gezien heb je volgens mij dus geen recht om jezelf toegang tot de bouwplaats te verschaffen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

De regelgeving omtrent veiligheid en personen op de bouw zijn ook de laatste jaren een stuk strenger geworden. Vandaar dat hij geen onbekende derden op zijn bouwterrein wil.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

fjorden schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:33:
[...]
Ik snap dat de bouwer geen zin heeft in tussentijds gezeur dat in zijn ogen vertragend werkt. Zijn wij hier volkomen afhankelijk van de goodwill van de bouwer of zijn er andere redelijke (wettelijke) gronden om onze vraag meer kracht bij te zetten? Iemand een goede tip?
[...]
Lastige situatie. Ik neem aan de de bouwer nog wat andere woningen op te leveren heeft? Die voelt de bui al hangen; woensdag komt er een bouwkundige kijken namense de kopers van nr. 52, vrijdag eentje voor nr. 70 en volgende week maandag komt er weer een voor nr. 66. En tijdens de bouw valt er altijd iets op- of aan te merken; zeker door een bouwkundige, er zijn altijd wel twijfelachtige situaties.

Ik denk niet dat er een juridische grond is op basis waarvan je 'recht' hebt om vaker te komen kijken, maar daar heb ik ook niet veel verstand van. Ik denk wel dat, als dat juridische recht er niet is, je zeer weinig kans van slagen hebt om die bouwer hierin mee te krijgen...
Señor Sjon schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:08:
De regelgeving omtrent veiligheid en personen op de bouw zijn ook de laatste jaren een stuk strenger geworden. Vandaar dat hij geen onbekende derden op zijn bouwterrein wil.
In het kader van veiligheid maakt het natuurlijk geen snars uit dat er mensen op de bouw komen; helm op, korte instructie en onder begeleiding van (assistent-)uitvoerder. Ik denk zelf meer hetgeen wat ik hierboven beschrijf en dat "dat kan niet in het kader van veiligheid" wat beter klinkt "dat kan wel, maar wil ik niet want kost me tijd, moeite en gezeik" :9

Harrie_ wijzigde deze reactie 28-01-2019 10:56 (26%)

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19:10
Volgens mij mogen ze niet van de gemeente aan de slag. Dat is echt niet iets waar Stedin zelf op zit te wachten.

• kemperelly
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 08-07 21:25
Waarschijnlijk heeft de gemeente een 'breekverbod' opgelegd. Tot dit opgeheven is mag er niet gewerkt worden.

+5 graden is normaal de ondergrens om met kabels te werken, daaronder is theoretisch kabel niet goed te verwerken zonder mogelijke beschadigingen.

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 00:14
Stedin heeft werk genoeg, en iedere dag dat ze niet aan de slag kunnen is voor hun een verloren dag. Ga er maar vanauit dat zodra ze aan de gang mogen dat ze dat ook meteen weer doen.

Bij ons stond er trouwens bij de kijkdagen vermeld dat kinderen <10 niet mee mochten. Maar het was geen enkel probleem op de dagen zelf dat hij meekwam. Wij hadden onze eerste kijkdag dat we naar binnen konden ook al vrij laat, dus echt gevaarlijk was het toen ook niet meer.

Life is what happens while you're busy making other plans

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01:18
Harrie_ schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:50:
In het kader van veiligheid maakt het natuurlijk geen snars uit dat er mensen op de bouw komen; helm op, korte instructie en onder begeleiding van (assistent-)uitvoerder.
Whoppa, €162,50 excl. BTW

Mensen zijn wat verwachtingen wat 'even tussendoor moet kunnen' betreft echt helemaal van het padje..
Snowhite0901 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:39:
bizar...afgelopen weken hebben de nuts stilgelegen (zelfs als het boven de -6 was) omdat het tussen de 0 en 5 graden moet zijn. Vandaag gingen er mensen langs de bouwplaats en daar wisten ze te vertellen dat stedin ook deze en volgende week nog niet aan het werk gaan. Ik snap werkelijk waar niet waarom!?
Dat snapt echt helemaal niemand, is echt geen pijl op te trekken en niemand maakt inzichtelijk wat er nou te verwachten valt. Het is echt drama het laatste jaar.

• GeeMoney
Ze hebben inmiddels de erker opgebouwd en de blokken staan klaar om de tweede verdieping op te bouwen inclusief het kraantje.
Alle andere woning hebben nu het dak er al op zitten dus ik vermoed dat dat bij ons ook niet lang meer zal duren. Mag ook wel gezien dat het weer nu begint te kwakkelen zou het wel lekker zijn als het snel dicht is zodat de bouw niet teveel vertraging oploopt.

GeeMoney wijzigde deze reactie 28-01-2019 16:06 (4%)

• FataMan
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20-07 12:43
De Rikster schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:40:
[...]

Ja, dat is de vertaling van "het gaat altijd goed tot het niet goed gaat".

Het achteraf aantonen dat de keten opdrachtgever/aannemer/onderaannemer/bezoeker aan al haar verplichtingen heeft voldaan na een ongeval is achteraf vrijwel ondoenlijk. Het is dus dat de sector door schade en schande wijs is geworden en bij voorkeur helemaal niemand op de bouw toelaat die er niks te zoeken heeft die geen waarde toevoegt (en ja dat is ook te beargumenteren dat dat juist wel het geval is) aan het proces van bouwen.
Daarom bestaat er ook zoiets als VCA. Zolang een koper technisch gezien een leek is is het imo niet verstandig hem/haar zelfstandig rond te laten lopen op een bouwplaats.

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

• kemperelly
Vloerverwarming in de douche heb je sneller last van kalkaanslag op de tegels.

Vorig huis vloerverwarming door laten leggen in de douche met een grijzige tegel...geen last van kalk gehad en lekker warm aan de voeten...zou het zo weer doen..

Legionella in je CV lijkt me niet te kloppen..alsof je uit je CV leiding drinkt of douches neemt..

kemperelly wijzigde deze reactie 28-01-2019 18:25 (17%)

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:46
@Remko.me welk merk keuken heb je besteld dan?
Ik heb wel begrepen dat er medio/eind vorig jaar een grote Duitse fabriek is omgevallen... hun orders zijn door Schueller overgenomen waardoor de levertijd op Schueller en Next is opgelopen.(plus van die fabriek die is omgevallen natuurlijk)

Maar dat was wel uit de mond van een keukenverkoper, dus hoe betrouwbaar dat verhaal is is nog maar de vraag...😉

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Remko.me schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:42:
[...]

Hey! Goede vraag, wij hebben gekozen voor excellentic van hun eigen merk. Ik weet alleen niet zo goed welke ondermerk dat is.
Dat is Rotpunkt. Zie ook het grote keuken topic :)

(Ik heb ook Excellentic van Arma)

• kemperelly
Xtince schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:26:
[...]

Dit is wat ik bedoel. Lijkt me beter om de cv leiding niet over de waterleidingen te lopen. Of kan dit geen kwaad?

[Afbeelding]
Nee, dit moet je zo niet willen....

• Hsb-3
@GeeMoney, de breedte van de woning is ca 6,5m.het perceel is bijna 11,5m. Dus 5m uit de perceelsgrens. De vrijstaande woning lijkt verder uit de grens te staan.
(ik quote het eerste bericht omdat ik anders 2 van die grote plaatjes in m'n quote krijg ;))

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 23:17
Door een maand uitstel van de woning loop ik wat in de knoei met de volgorde van de aannemers in huis. Stucadoor is geweest maar de gast van de badkamer moest weer wat gaten maken in de gestucde muren helaas dus moet weer herstelt worden.

Maar beneden en eerste verdieping is nu geheel gestuct. Maar over een week komt de schilder ook al, maar de muren zijn nu nog niet droog.... Helaas helpt het weer ook niet echt om snel te drogen. Schilder geeft aan anders met heaters te drogen. Heb wat website gelezen dat je absoluut niet met die dingen moet gaan werken, aangezien dat de scheurvorming bevorderd. Echt schuiven met de schilder wordt ook lastig aangezien hij dan pas veel later weer kan... Dilemma dus. Wat is wijsheid?

Nu zag ik ook bijvoorbeeld dat er speciale bedrijven zijn die professioneel kunnen drogen (bijv droogspecialist.nl). Moet nog een prijsje opvragen, maar heeft iemand ervaring met dit soort bedrijven?

• GeeMoney
witterholt schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:53:
Is utp cat5 (dus geen 5e) anno 2019 nog gangbaar in nieuwbouwprojecten? Ik ben uitgegaan dat bij de optie voor het aanbrengen van cat5 utp aansluitingen cat5e bekabeling wordt gebruikt. Toen ik dat toch nog voor de zekerheid navroeg kreeg ik als antwoord dat het toch echt cat5 is. Maar ik kan me dat bijna niet voorstellen omdat het een vrij oude standaard is.
Vanuit project leveren ze liever goedkoop met marge dan kwaliteit of om jou te plezieren.
Cat5 zou ik echt niet meer gebruiken, op zijn minst 5e om ten minste nog gigabit snelheden te bereiken. De honger naar data stopt voorlopig niet en als je de keus hebt zou ik proberen cat6a te krijgen. Marginaal prijsverschil maar waarschijnlijk is het natuurlijk allemaal lastig of erg duur. Je kan altijd middelen naar cat5e ;) .

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:57:
Door een maand uitstel van de woning loop ik wat in de knoei met de volgorde van de aannemers in huis. Stucadoor is geweest maar de gast van de badkamer moest weer wat gaten maken in de gestucde muren helaas dus moet weer herstelt worden.

Maar beneden en eerste verdieping is nu geheel gestuct. Maar over een week komt de schilder ook al, maar de muren zijn nu nog niet droog.... Helaas helpt het weer ook niet echt om snel te drogen. Schilder geeft aan anders met heaters te drogen. Heb wat website gelezen dat je absoluut niet met die dingen moet gaan werken, aangezien dat de scheurvorming bevorderd. Echt schuiven met de schilder wordt ook lastig aangezien hij dan pas veel later weer kan... Dilemma dus. Wat is wijsheid?

Nu zag ik ook bijvoorbeeld dat er speciale bedrijven zijn die professioneel kunnen drogen (bijv droogspecialist.nl). Moet nog een prijsje opvragen, maar heeft iemand ervaring met dit soort bedrijven?
Wij hebben tussen stukadoor en schilderwerk een week een bouwdroger gehad. Ging als een trein, iets van 400 liter water uit de lucht gehaald. Geen scheurvorming te bekennen. Was overigens op aanraden van de stukadoor. Ymmv of course ;)

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:24:
[...]

Dank! Ga ook maar eens kijken. Heb je dan 2/3gehuurd. 1 voor elke verdieping?
Nee, een. Eerst beneden 4 dagen (was als laatste gedaan) daarna boven nog 2 en 1 dag in de berging (die ook gestuct is). Wel een zwaar gevaarte om de trap op te sjouwen overigens. Moet je niet alleen willen doen.

Tja

• Jheroun
  • Laatst online: 19-07 22:11
@witterholt

Ook binnen ons project (zegt men) dat er standaard cat6 wordt gelegd. Maar het is nog niet gebouwd. Gelukkig heb ik het zwart op wit in volgjewoning :)

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 21-07 16:41
frumper schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:26:
Ik ga voor 2x cat5e per leiding. Ik geloof niet meer dat coax enige toekomst heeft.
In totaal zijn het 7 leidingen, dus 14 kabels. Vermoed 2x 100 meter nodig te hebben. Moet genoeg zijn lijkt me.

Was hier ook belachelijke prijs per leiding om te laten bekabelen, ben straks 7 wanddoosjes en wat connectoren nodig, dus zal zo rond de 200-250€ kwijt zijn en een middagje knutselen. Is een van de weinige dingen die ik echt te zonde vond om te laten doen.
Als ik jou was zou ik deze kabel pakken:
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
De meerprijs per doos van 100 t.o.v. de Cat5e is €13,- maar zo ben je beter voorbereid op de toekomst :)

Daar pak je dan 7x deze doosjes bij:
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html

En dan kan je daar direct de bijpassende afdek/afwerk raampjes etc bij bestellen bij die shop om de boel netjes te maken in je kamers..
Dan nog de keuze maken of je een patchpaneeltje pakt of dat je (niet aangeraden) er RJ45 stekkertjes op knijpt aan de kant v/d meterkast.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Tsja, het is maar net wat je ermee wilt. Ik heb alle loze leidingen naar de meterkast bekabeld met 2 x CAT6 en vanuit daar via een dikke PVC afvoerbuis samen met de glasvezelfiber door naar de berging, waar ik een patchkast boven de warmtepomp heb hangen met een 48-poorts patchpaneeltje, een Mikrotik RB3011 router en een Mikrotik CRS328 PoE-switch heb hangen. Een patchpaneel is veel overzichtelijker dan 30 losse kabels en dit geeft me ook de vrijheid om wat heen en weer te patchen tussen verschillende LAN-segmenten.

Als je alleen wat draadloze AP's wilt aansluiten kom je ook wel uit met een RJ45 stekkertje in de meterkast waarschijnlijk :+

Tja

• GeeMoney
MadEgg schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:23:
[...]

Van buitenaf is inderdaad makkelijker. Helaas was er bij ons niet voldoende opstaande dakrand om Rc 6 te halen, ik kon er nog net 8 cm bovenop krijgen om nog een randje over te houden voor het hemelwater. Daarom dus ook van binnenuit nog een laag gedaan.

Als de bouwer het regelt kan hij wellicht ook regelen dat de steunbalkenconstructie een paar cm lager komt zodat je wel een goede laag kwijt kunt.

Rekent je bouwer hier een nette prijs voor?
Dat hoor ik wellicht morgen, ik laat het je wel even weten :) . Voordat de bouw begonnen was heb ik het al eens gevraagd en toen was het 15k :+ . Dat was welliswaar inclusief isoleren van dat enkelsteens muurtje maar belachelijk natuurlijk.

GeeMoney wijzigde deze reactie 31-01-2019 19:59 (12%)

• ambusched
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 21-07 10:24
Even een kleine voortgang bij ons:

Zo lag ons 'huis' er afgelopen weken bij

Het is een rijtje van 4 woningen.

Een muurtje, is dit een voorbeeld voor de metselaars?

Ons project bestaat grofweg uit 3 delen. Eerste deel zijn ze al met 1e verdiepingsvloer bezig. Bij ons gedeelte met de gegoten muren en deel 3 liggen de grondplaten net.

• NeonovA
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-07 08:20
GeeMoney schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:33:
[...]
@NeonovA hoe gaat het met jullie woning? Oplevering al in zicht?
Volgende week dinsdag hebben we de schouw en we verwachten vandaag een opleverdatum te krijgen. Enige wat nog geplaatst moet worden is de schuur. *O*

Stiekem al wel even kort binnen kunnen kijken maar waar we wel van balen is dat er tot heden niks met de fouten is gedaan wat we al tijdens de eerste kijkdag hadden aangegeven. ;w Dus ben benieuwd wat ze te vertellen hebben.

PVUpload | 3465Wp i.c.m. SB3.6-1AV-40 op ZO | Heerhugowaard | LIVE

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

ambusched schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:06:
Even een kleine voortgang bij ons:

Zo lag ons 'huis' er afgelopen weken bij
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is een rijtje van 4 woningen.

Een muurtje, is dit een voorbeeld voor de metselaars?
[Afbeelding]

Ons project bestaat grofweg uit 3 delen. Eerste deel zijn ze al met 1e verdiepingsvloer bezig. Bij ons gedeelte met de gegoten muren en deel 3 liggen de grondplaten net.
Dat muurtje heet een proefmuur en is om te bepalen of de steen, voegkleur- en vorm en het verband overeenkomen met wat is besteld via het monsterbord van de steenleverancier en de wensen van de architect. Dit wordt door de architect gekeurd of het overeenstemt met zijn beeld. Zijn de stenen bv krom of een andere tint, dan wordt de boel afgekeurd en moeten de rayonhoofden weer bij elkaar komen. :P

• Jheroun
  • Laatst online: 19-07 22:11
@shoombak Navraag in ons geval leverde op dat het standaard 3 fase moet gaan worden. Dat is ook gasloos, met stadsverwarming.

Voor ons fornuis past dat eigenlijk nog steeds niet helemaal maar die gaan ze (denk ik) met 3x16 aansluiten op een meterkast van 3x25. Die 3x16 is te weinig voor 5 kookzones met boost en 2 ovens (in één unit) maar in de praktijk zullen we niet alle 7 die stroomslurpers op maximaal vermogen aan gaan zetten (en anders leren we daar wel mee omgaan als de keukengroep er een paar keer uitgeklapt is ;))

• GeeMoney
@shoombak wat wel of niet de planning is, op laten leveren met 3x25A kost je haast niets extra's maar geeft je wel heel veel "vrijheid". Ook is je vastrecht gelijk qua kosten dus ik zou altijd met 3x25 laten opleveren.

• asdf25
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20:33
jtm_ schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:59:
Ik heb een vraag over het standaard spuitwerk wat op plafonds van nieuwbouwhuizen wordt aangebracht. Ik zou het liefst een ‘joodse plint’ plaatsen op het plafond, maar dat ziet er volgens mij niet uit met dat korrelige spuitwerk (en icm de v-naden).

Ik heb de optie om €230 per verdieping terug te krijgen wanneer ik de plafonds kaal laat opleveren. Heeft iemand enig idee (of een foto) van hoe zo’n onbehandeld plafond eruit ziet? Zit het vol met gaten en beschadigingen, of valt het enigszins mee en is het best wel vlak?
Heb m'n plafond ook zonder spuitwerk of stucwerk laten opleveren, kom morgen weer in m'n woning, moet ik even paar plaatjes voor je schieten voor de beeldvorming?

• Rob-T6
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22:11
@Hsb-3 Zoals het er uit ziet, lijkt het mij een een houtskeletbouw element.

Als het echt beton is, kan dat idd niet. Maar ik heb beton nog nooit zo zien schimmelen.

• Rob-T6
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22:11
Als de isolatie nog goed zit, is het geen probleem na drogen. Bij jouw foto zit het in de buitenlucht en kan het water goed weg. Isolatie neemt in principe geen water op.

In een hsb-element zit het veel meer opgesloten, en kan het makkelijker zakken.

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
Heb afgelopen vrijdag een bouwdroger en een ventilator gehuurd om het stucwerk te laten drogen. Werkt perfect! Zelfs zo snel dat het bestaande stucwerk (as vrijdag gaan ze door) al bijna geheel droog is. De komende drie dagen heb ik hem eigenlijk dus niet “nodig”. Ik twijfel over het volgende:
Of de droger en ventilator terugbrengen en dan vrijdag weer huren (scheelt €50) of gedurende paar dagen de bouwdroger op zolder laten lopen om het bouwvocht daar opvangen? Daar is nog niet gestuct, maar de aannemer had bij oplevering aangegeven dat nog veel bouwvocht is op zolder. Of heeft zo’n droger daar niet veel zin?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:02:
Heb afgelopen vrijdag een bouwdroger en een ventilator gehuurd om het stucwerk te laten drogen. Werkt perfect! Zelfs zo snel dat het bestaande stucwerk (as vrijdag gaan ze door) al bijna geheel droog is. De komende drie dagen heb ik hem eigenlijk dus niet “nodig”. Ik twijfel over het volgende:
Of de droger en ventilator terugbrengen en dan vrijdag weer huren (scheelt €50) of gedurende paar dagen de bouwdroger op zolder laten lopen om het bouwvocht daar opvangen? Daar is nog niet gestuct, maar de aannemer had bij oplevering aangegeven dat nog veel bouwvocht is op zolder. Of heeft zo’n droger daar niet veel zin?
Wij hadden al wat verhuisdozen op zolder staan en die hebben aardig wat vochtschade opgelopen door het bouwvocht. Dus het kan zeker geen kwaad. Heb je ramen of een dakkapel op zolder? Zo nee dan is het zeker wenselijk, goed tegen schimmelvorming. Maar anders zou ik het ook doen.

Tja

• Deleon78
Daar is nog niet gestuct, maar de aannemer had bij oplevering aangegeven dat nog veel bouwvocht is op zolder. Of heeft zo’n droger daar niet veel zin?
Op zolder en op de eerste kwam bij ons het meeste vocht vrij :)

• Deleon78
Moonbase schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:42:
Bij ons zijn er 3 weken geleden de kapdelen opgegaan, maar nog niet de dakpannen, dus ook nog niet waterdicht! Dat stond gepland voor deze of volgende week. Wij hebben vanmiddag kijkdag. Ben benieuwd hoe vochtig alles is. |:(
Voor zover ik weet:
Als de folie er op zit, is het waterdicht. De pannen maken het niet waterdicht, die beschermen het folie (o.a.).

• Moonbase
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 01-07 01:51
Deleon78 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:04:
[...]

Voor zover ik weet:
Als de folie er op zit, is het waterdicht. De pannen maken het niet waterdicht, die beschermen het folie (o.a.).
Zwarte folie wappert nog aan alle kanten, met name op de overgang tussen beide woningen (2 onder 1 kap) kijken we zo tussen beide muren door. Daarnaast heeft de bouwer vorige week een faktuur verstuurd om de volgende termijn te betalen, die ze vervolgens weer hebben ingetrokken omdat deze niet terecht was, de werkzaamheden waren nog niet zover gevorderd dat het inderdaad waterdicht was. 8)7

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:01
Vandaag voor het het eerst met de aannemer om tafel gezeten.
Was een goed en informatief gesprek en de man was erg meedenkend en stond open voor suggesties en veel andere dingen buiten de keuze lijst kon.

Paar dingen geleerd, door de makelaar zijn we verkeerd in gelicht. Die had ons verteld dat er per stage van het project keuzes qua opties gemaakt konden worden. Nu kregen we te horen dat alles waarschijnlijk voor week 18 bekend moet zijn. Als dat zo is, hebben we erg veel te doen komende tijd, voornamelijk keuken en badkamer uitzoeken. 10 weken zijn zo verstreken. Dit is voornamelijk nodig voor leiding werk in de prefap platen.
Dit is dus een groot verschil met de verhalen van de makelaar.

Voorlopige keuzes
Aanbouw van 120cm, 240cm vinden we te veel inleveren op de achtertuin.
Extra kruipluik garage/berging, er zit een ruimte onder die niet vanuit het huis te bereiken is. Voor later leiding werk zelf aan te kunnen leggen is een kruipluik handig, kosten ongeveer €170, stond niet op de keuze lijst.
Paar mantel buizen, stonden niet op de keuze lijst, wel mogelijk :-)
Paar extra loze buizen, gevraagd of alles in 19mm zonder flex uitgevoerd kan worden.
Vloer verwarming beneden en eerste verdieping incl EVO home systeem.
Dak garage/schuur insoleren, schatting 1100. Vloer word het zelfde geïsoleerd als woning.
Opties om een draai kiep raam te vervangen door eventueel loop deur of een volledig raam van vloer tot deur hoogte, dit om mooi zicht naar buiten te hebben,

Ben benieuwd wat komende weken gaan brengen!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

VeeGee schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:34:
Middels een Erratum hebben ze bij ons enkele zaken uit de technische omschrijving gecorrigeerd. Eén daarvan is dat ze het kruipluik in de hal hebben verplaatst. Zie onderstaande tekening.

[Afbeelding]

In eerste instantie was het de bedoeling om een PVC-vloer te leggen op de gehele begane grondvloer. Dus ook in de hal. Er zou een grote droogloopmat komen bij de deur. Daaronder is dan gemakkelijk toegang tot het kruipluik. Maar nu ze de locatie van het kruipluik hebben gewijzigd, is dat niet meer aan de orde. Althans, de droogloopmat wel, maar niet meer de toegang tot het kruipluik onder de mat.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Hoe krijgen we nu straks gemakkelijk toegang tot het kruipluik? Het lijkt mij niet dat we hier gewoon een PVC-vloer overheen kunnen leggen. Dat blokkeert de toegang volledig. Zijn daar mooie oplossingen voor?
Bij ons is het er gewoon overheen doorgelegd. Ziet er dan zo uit:

Zijn wij best tevreden mee.

Tja

• kabeltjekabel
Tuurlijk heeft dat zin. Temperatuur en luchtsnelheid omhoog en vocht er uit betekend dat je veel meer vocht onttrekt aan vloer, wanden, dak.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Zo wat een burn ;)

Op de foto komt het wat minder over dat het in werkelijkheid is. Het luik ligt wel net iets lager dan de rand er omheen dus je loopt er niet echt tegenaan. Een randje er omheen kan vast geen kwaad. Zo'n luikring ziet er ook wel mooi uit, eens kijken of ik dat erin kan passen.

Tja

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

1) Is de funderingsbalk geschikt voor extra vloerveld + dakvlak/belasting + achtergevel? Niet alleen qua formaat, maar ook gewicht.
2) Voor de mensen die het later willen doen. De sprongen in de gevel zijn niet alleen vanwege de zijmuren, maar ook het dragen van de achtergevel van de eerste verdieping. Daar is weer een geveldrager (als je gelukt hebt) of stalen ligger (minder geluk) voor nodig. Let wel dat dit soort ingrepen om het mooi te doen eigenlijk altijd een veelvoud van de kosten met zich meebrengen t.o.v. het gelijk laten doen.

• De Rikster
BertP schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:12:
Wellicht dat iemand met juridische kennis mij verder kan helpen met mijn vraagstuk.. Ik ben benieuwd wie de eigenaar is van aangeschafte bouwmaterialen tijdens de bouw? Is dat de aannemer of zijn dat de toekomstige bewoners?
De aannemer (of zijn leverancier/onderaannemer indien er nog geen overdracht van eigendom heeft plaatsgevonden).

Snap niet zo goed hoe je tot de conclusie kan komen dat het de kopers zijn.
Ook al zou het zo zijn als je stelt dat de aannemer het 'doorverkoopt' aan de kopers dan heeft de koper pas aanspraak op het moment na nakoming van de overeenkomst (levering<>betaling).

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

De Rikster schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:38:
[...]

De aannemer (of zijn leverancier/onderaannemer indien er nog geen overdracht van eigendom heeft plaatsgevonden).

Snap niet zo goed hoe je tot de conclusie kan komen dat het de kopers zijn.
Ook al zou het zo zijn als je stelt dat de aannemer het 'doorverkoopt' aan de kopers dan heeft de koper pas aanspraak op het moment na nakoming van de overeenkomst (levering<>betaling).
Ik heb die vraagstelling in dit topic (of het vorige deel eigenlijk) ook al eens gesteld.

Om maar even een vergelijking te trekken: ik heb bij een keukenboer een keuken + installatie afgenomen en hiervoor getekend.

De keukenleverancier kwam een dag voorafgaand aan de montage de spullen in mijn woning zetten. De eis was wel dat ik vóór die tijd betaald zou hebben want zij stelden dat op het moment dat het op mijn grondgebied stond, ik het eigenaarschap ervan heb.

Als je die lijn doortrekt naar een nieuwbouwwoning waarvan de levering van de grond al bij de notaris plaatsvindt zou je kunnen stellen dat de spullen die de aannemer op jouw perceel plaatst ook aan jou toebehoren. De gedachte vind ik niet heel raar in ieder geval.

Tja

• GeeMoney
@BertP bij mij in de clausules staat netjes dat de Projectontwikkelaar/bouwer recht heeft op de subsidie en ik daar dus ook afstand van doe bij tekenen.
Overigens lijkt me dat ook vrij normaal, op zonnepanelen zit ook subsidie, die claim je toch ook niet?

Neem even je AO en KO door, daar staat het in bij mij.

In de aankoop prijs van je woning zit de korting gewoon verwerkt, anders was je huis gewoon 5k duurder, lood om oud ijzer...

GeeMoney wijzigde deze reactie 07-02-2019 18:06 (26%)

• De Rikster
MadEgg schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:45:
De keukenleverancier kwam een dag voorafgaand aan de montage de spullen in mijn woning zetten. De eis was wel dat ik vóór die tijd betaald zou hebben want zij stelden dat op het moment dat het op mijn grondgebied stond, ik het eigenaarschap ervan heb.
Het eigenaarschap is niet afhankelijk van op wiens grond de goederen staan.

Je moest betalen omdat ze met de levering hun deel van de overeenkomst nakwamen en hun risico wilden beperken.

• JeeEs
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 00:41
BertP schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:25:
[...]

Isde is zowel zakelijk als particulier. De warmtepomp/het systeem dat wij hebben staat in de apparatenlijst van de regeling met €3400 subsidie. Het is een warmtepomp met eigen bron en 200l voorraadvat in ons 0 op de meter woning.
Wij kregen als antwoord van de kopersbegeleider dat onze warmtepomp niet voor de ISDE-regeling voor particulieren in aanmerking kwam, omdat deze onderdeel is van de EPC-berekening om onder de 0.4 te komen/blijven.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21:21
GeeMoney schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:17:
[...]

Daar zitten natuurlijk wel behoorlijk wat voorwaardes aan vast. (je moet je mogelijk inschrijven als ondernemer, kvk etc.) Ik ben ondernemer en zal vragen aan mijn boekhouder dit uit te zoeken.
Dat valt heel erg mee. Je moet je aanmelden als eigenaar zonnepanelen (zie website belastingdienst) en dan word bijna alles automagisch voor je gedaan. De procedure is als volgt:
  1. Aanmelden eigenaar zonnepanelen
  2. Brief bevestiging dat je een ondernemer bent
  3. Brief inloggegevens belastingdienst zakelijk
  4. Brief wachtwoord belastingdienst zakelijk
  5. Brief BTW aangifte
  6. BTW aangifte doen (staat prima uitgelegd online)
  7. Brief bevestiging BTW aangifte
  8. Brief uitkering BTW aangifte
  9. Brief opschorten verplichting BTW aangifte vanwege zonnepanelen
Je hoeft dus zelf maar twee dingen te doen, de rest gaat helemaal vanzelf. Uitbesteden is dus absoluut zonde van het geld.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21:21
MadEgg schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:38:
[...]

Hoe lang heeft dit proces geduurd bij jou? Onze leverancier van PV-panelen heeft als (kosteloos) onderdeel van de dienstverlening het regelen van de BTW-teruggaaf dus wij hebben het wel uitbesteed. Half januari login-gegevens van de belastingdienst ontvangen maar nog geen teruggaaf gehad. Ben benieuwd wanneer we dat kunnen verwachten.

De ISDE-subsidie voor de warmtepomp was binnen één maand na plaatsing, half december dus, al overgemaakt, dat gaat een stuk sneller.
ISDE ging ook heel rap hier (binnen 2 weken bedrag bijgeschreven). BTW teruggave had een doorlooptijd van 2 maanden. Langste wachten was tussen de aanmelding en de BTW opgave, daarna was het binnen een week ook overgemaakt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Saied_ schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:53:
[...]

Weet iemand of dan de BTW factuur van de panelen op naam van de partner dient te komen of is het voldoende enkel de aansluiting bij de energieleverancier op naam van de partner af te sluiten? Wat als de factuur op beiden namen staat omdat je samen hebt gekocht? :/
Wij hebben factuur van de PV-panelen en energiecontract achteraf laten omzetten op naam van mijn vrouw omdat ik al als ZZP'er sta ingeschreven bji KVK en belastingdienst. Factuurnaam moet wel overeenkomen met degene die aangifte doet. Of een factuur op twee namen daaraan voldoet durf ik niet te zeggen.

Tja

• Pino112
  • Registratie: november 2007
kemperelly schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:14:
[...]

Op die termijnfactuur wat stond daar op? Alleen bijvoorbeeld 10% van de aanneemsom

Of stond er echt duidelijk omschreven zonnepanelen / warmtepomp?
"Termijn 9a: Zonnepanelen incl. installatie"

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:30
Hsb-3 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:45:
[...]

Zolang er niet opgeleverd is, ben je geen eigenaar, maar opdrachtgever (oké, heel puur is de ontwikkelaar de opdrachtgever).
Net als je een nieuwe auto koopt en je betaalt de auto, dat maakt niet dat je eigenaar bent van het chassis wat in de fabriek in elkaar wordt gezet.
Pas hij levering ben je eigenaar. Hier zal de rechter zich vast al vaker over gebogen hebben ;)

En daarbij, mbt die warmtepomp, je kan alleen subsidie krijgen als de warmtepomp geen onderdeel uitmaakt van de epc (zoals hier eerder gezegd is). Dus eigenaar of niet, maakt niet uit voor het resultaat. :)
Ik had het specifiek over die keuken dus dat hele subsidie verhaal kan me worst wezen. Echter klopt het niet wat je zegt. Levering is juist bij onroerend goed het probleem, zodra iets vast zit is het eigendom door natrekking. Dan resteert voor de aannemer enkel nog een vordering, maar het eigendom van de spullen is hij kwijt. Betaalt iemand niet dan mag je dus niet even alles eruit slopen. Waarom denk je dat een aannemer in termijnen laat betalen en een prefab bouwer volledig achteraf of enkel in 2 termijnen?

Ik geloof dat ik al 100x gezegd heb inmiddels dat een autovergelijking op got nog nooit goed uitgepakt heeft......je vergelijkt nu dus een roerende zaak met een onroerende.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:30
Hsb-3 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:20:
@Hoijong ik heb me even verder ingelezen en het is interessante kost. Zo gauw het vast zit, is het onderdeel van de woning en ben je dus eigenaar.
Maar, hoe zit het dan aangezien het nog niet tot je beschikking staat? Als je op de bouw komt ben je in principe in overtreding. Stel dat ik mijn kozijnen alvast wil schilderen, dan kom ik denk ik niet weg met "ja maar dit is mijn grond en mijn huis".
Klopt, dan heb je allerlei contractuele verplichtingen die er zijn vastgelegd. Die zijn ook bindend. Maar je eigendomsrecht is onbeperkt en eigenlijk alleen bezwaard met hypotheek doorgaans. Maar specifiek bouw is inderdaad een vakgebied apart binnen het vermogensrecht. Niet mijn vakgebied overigens, maar ik heb altijd een zwak gehad voor vermogensrecht.

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:46
The Fatal schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:35:
In onze optie lijst hebben de mogelijkheid om spotjes te nemen. Van de koop begeleider begreep ik van de week dat die pas achteraf in de kanalen geboord worden zodat het altijd recht zit.
Nu is mijn vraag, hebben andere ervaring om zelf de spotjes achteraf te boren?
Vind 8 spots voor 1700 euro toch veel geld, met dimmer er bij komt er nog eens 200 bij.
Hier worden ze vtv in de vloerdelen ingestort. Iets groter zodat ze na plaatsen vloerdelen de gaten exact in lijn kunnen boren.
Prijs was €3600 voor 12 stuks, bedraad en incl. Led-dimmer. Jouw prijs lijkt mij dus niets mis mee😉

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21-07 09:56
In onze optie lijst hebben de mogelijkheid om spotjes te nemen. Van de koop begeleider begreep ik van de week dat die pas achteraf in de kanalen geboord worden zodat het altijd recht zit.
Vind 8 spots voor 1700 euro toch veel geld, met dimmer er bij komt er nog eens 200 bij.
De kanalen worden geplaatst. Dan boren ze de gaten op de aangegeven plaats om daarna de buis/kist voor het spotje erop te zetten en de pvc buizen hiervoor te leggen. Later wordt er beton gestort op de dekplaat. Het is dus niet meer mogelijk later zelf spotjes te gaan plaatsen tenzij je het plafond gaat verlagen.
Een lichtkoof is ook altijd nog een optie.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Jheroun schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:13:
Wij willen onze voorlopige teruggaaf aanpassen zodat we een deel van de hypotheekrenteaftrek voor ons nieuwe huis alvast krijgen, dan kan die na de sleuteloverdracht in vloeren en gordijnen e.d. gestopt worden.

We hebben van alles over het bouwdepot en de extra hypotheken ingevuld op de belastingsite maar we snappen het eindresultaat niet zo goed. Laat hij nu op de laatste pagina bij het invullen van de voorlopige teruggaaf het totaal voor 2019 zien, of is dit het additionele bedrag bovenop de teruggaaf die we maandelijks al krijgen :?

Het totaalbedrag dat daar namelijk komt te staan is lager dan wat we nu al maandelijks terugkrijgen voor de hypotheek op ons huidige huis, dat lijkt ons wat raar. Op de samenvattingspagina zien we echter wel staan dat de voorlopige teruggaaf die we al krijgen daar ook al op staat. Dat lijkt te suggereren dat dit additioneel is. Wat gaat er nou gebeuren als we dit ondertekenen en indienen. Iemand met ervaring hier?

Qua bedrag zou het additioneel kunnen zijn, ons nieuwe huis kost twee keer zoveel als onze oude hypotheek, tegen de helft van de rente, dus die bedragen komen bij elkaar in de buurt. Verwarrend is het in ieder geval wel.
Ik heb het 2 weken geleden ook aangepast en het totaal is inderdaad het verschil met de vorige voorlopige aanslag. Als het goed is is je ook gevraagd om de bedragen van de bestaande voorlopige aanslagen IB in te vullen, wat er dus staat is wat je meer terugkrijgt. Inmiddels ook de bevestiging binnen dat het allemaal klopt.

Tja

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21-07 09:56
Len020 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:45:
iemand nog een goeie tip om een lichtpunt ongeveer 15cm te verplaatsen?
Frezen is het plafond is volgens mij niet mogelijk. Een plakgootje is weer heel lelijk.

Het plafond wordt gestuct.
https://lightswing.nl/

Zijn wel prijzig maar ziet er beter uit dan zo'n lelijk gootje wat je wel eens tegenkomt. En je kan alle kanten op.

• Sport_Life
  • Laatst online: 01:12

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Ik zou die dimmer niet doen, maar plaats hue G10 spotjes. Wel zorgen dat deze passen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Mhoekstra28 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:41:
Beste,

Nieuw op dit forum, maar al een tijdje aan het meelezen met diverse topics. Afgelopen december is de aannemer gestart met het bouwen van onze nieuwe woning. De tekening met elektricien moeten we nog afronden. Zie link; https://afbeeldinguploaden.nl/image/98hAFynM

Wij zijn nog zoekende in de positie van de lichtpunten. Tot nu toe hebben we vier spots laten intekenen in de woonkamer en twee stuks boven het kookeiland in de keuken.

Heeft iemand advies/tips hierover? Of tekeningen hoe anderen dit hebben gedaan?

Naast positie zijn ook andere tips natuurlijk van harte welkom :*) _/-\o_ _/-\o_
De onderlinge afstand in de woonkamer is veel te groot. Ik zet ze vaak niet verder dan 900/1200 uit elkaar. Het teveel aan licht kan je wegdimmen, te weinig licht kan je niet corrigeren, dan wordt de spot te fel en krijg je contrasterende licht/donker zones.
Len020 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:45:
iemand nog een goeie tip om een lichtpunt ongeveer 15cm te verplaatsen?
Frezen is het plafond is volgens mij niet mogelijk. Een plakgootje is weer heel lelijk.

Het plafond wordt gestuct.
Je kan een sierrozet (zijn niet alleen oudbollige stijlen van) nemen van ~rond 300 en die over de doos laten steken of er zelf één maken van bv MDF. Dan ga je langs het plafond via een gootje in de rozet naar de lamp. Niemand die het ziet dat je lichtpunt eigenlijk verkeerd zit.
Tassadar32 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:29:
@Fatal / @Sport_Life Fibaro Dimmer is ook nog een mogelijkheid, dan blijft je bestaande lichtknop werken en maak je je lampen smart voor €50.
Dit dus. Vergeet niet dat je wel impulsschakelaars nodig hebt. Dan wippen ze ook weer terug in dezelfde positie. Staat ook weer netter.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 11-02-2019 12:28 (11%)

• Len020
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 22:10
De constructeur zegt dat je bij frezen de sterkte aantast die de plaat als totaal heeft., dit is bij boren niet aan de orde.

Of ik het geloof doet er niet toe; ik voel er weinig voor dat er een breuk ontstaat in de plaat.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Een gat boren is van heel andere orde dan in de onderkant van een kanaalplaat frezen. NOOIT doen, eigenlijk ook niet in breedplaat overigens, hoewel dat na storten in principe een massieve vloer is.

• De Rikster
HONDOW schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:24:
[...]

Ook als dat gat een diameter heeft van 70 a 80mm en er in één kanaal meerdere gaten geboord worden?
Zolang het daadwerkelijk ín de kanalen is zal het wel loslopen, dat is de positie waar het juist wel kan.

Maar eigenlijk nooit gaten/sleuven maken in vloeren zonder controle van posities en maatvoering door leverancier en constructeur.

• GeeMoney
@Mhoekstra28

Laat bij elke schakelaar in ieder geval een blauwe draad erbij trekken, kan je achteraf makkelijk met domotica je lichten schakelen/dimmen.
En loze leidingen heb je nooit genoeg :P .

GeeMoney wijzigde deze reactie 12-02-2019 09:35 (6%)

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

asdf25 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:30:
[...]

Normaal plaats je plinten nadat je wanden bijv. klaar zijn. Bij een plafondplint moet je deze toch mee stukadoren en schilderen, van welk materiaal moet de plint zijn? Kan dit gewoon hout zijn of gaat dat uitzetten/ krimpen? Idee was om een regelwerk te maken en daar gips aan te bevestigen en dit vlak te laten stukadoren.

https://www.stuc-concurrent.nl/plafonds-stucen/#6

Hier lees ik dat ze stucstops gebruiken. Ook gehoord dat mensen fermacell gebruiken om de plinten van te maken.

[Afbeelding]

Zo wil ik het graag hebben. Iemand een idee hoe dit gemaakt wordt? Lees me graag in alvorens ik naar stukadoor ga. Op internet kan ik er weinig over vinden.

[...]

Elektricien gaf aan dat 75-80mm de minimale inbouwhoogte was om de spots in te verwerken. Als ik de gipsplaat op 80mm zet komt er alleen nog dunne laag gips over. Plafond is nu 2650mm, deurkozijn is ongeveer 2300mm, hou dus 350mm over om het verlaagde plafond te plaatsen. Nadat plafond eronder zit denk ik dat het nieuwe plafond op 2550mm zit ongeveer. Hou hopelijk nog wel ruimte over ;)
Ik heb ook zo'n plafond plint (joodse plint noemen ze dat dacht ik), maar dat is gewoon stuc/pleisterwerk, dus geen hout oid, zeer strak.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

frumper schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:04:
Daarom nemen wij glasvezel, ik verwacht dat coax over een jaar of tien niet of bijna niet meer gebruikt wordt. En ik wil geen ziggo.
Ik zie met 10 jaar hier nog geen glasvezel liggen...

• Headhunter07
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 20-07 20:45
Señor Sjon schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:21:
[...]

Hoe ga je die aansluiten dan? Want een UTP/Coax muurinbouwsetje is vrij zeldzaam en vaak niet te krijgen in de lijn van de rest van je huis, zeker niet als je hem met een 2-voudig raam (wcd ernaast) wil combineren.
1 keystone F-connector en 1 keystone UTP in een inbouwdeel. Dat past dan weer met Jung en Gira.

• De Rikster
asdf25 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:30:
[Afbeelding]

Zo wil ik het graag hebben. Iemand een idee hoe dit gemaakt wordt? Lees me graag in alvorens ik naar stukadoor ga. Op internet kan ik er weinig over vinden.
Met stucstopprofielen vaak tegenwoordig, traditioneel met plintveren (houten latjes van 8mm dik geplakt met gipslijm op je plafond) welke na het stucen verwijderd worden:

Dus eerst plafond stucen (geel), dan inkrassen en stucstop/plintveren plakken en die vervolgens dichtsmeren.
FrankSpin schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:13:

[...]

Wat je bedoelt zijn kroonlijsten denk ik? Deze worden vaak van mdf gemaakt, maar kan je ook van hard schuim krijgen.
Of traditioneel gewoon van gips.

De Rikster wijzigde deze reactie 13-02-2019 12:46 (39%)

• ollie_1982
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16-07 16:13
@asdf25 Hier ook een "joodse plint" en deze is gewoon gestuct. Bij ons is eerst het plafond gedaan en daarna hebben ze daar op de plint gemaakt.

Zie ook hier : ollie_1982 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1"

Hetzelfde als @RUFFNECK .

Ziet er echt netjes uit.

• Falch
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:25
Volgende week staat onze verhuizing gepland. Nu maak ik me wat zorgen dat de verhuizers onze net gelakte trappen vernaggelen. Nog tips qua bescherming die ik op de trappen kan aanbrengen? De schilder had het over zelfklevende vilt (op rol) maar die kan ik online niet zo goed vinden.

• De Rikster
asdf25 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:36:
[...]

Dit is wat ik zoek inderdaad, dank voor je heldere uitleg.
Geen probleem 2 minuten werk om een tekeningetje te maken.
Weet jij of het mogelijk is om de plint tegelijk (dezelfde dag) te stukadoren met het plafond.
Nee dat gaat niet helaas. Gips hecht niet nat op nat.

De Rikster wijzigde deze reactie 14-02-2019 20:21 (11%)

• Hsb-3
Ook wij hebben nu eindelijk de langverwachte brief van de aannemer! Over 2 weken voorschouw en over een maand de oplevering. Druk bezig met alle instanties te regelen, maar het gaat nu echt gebeuren!
De keuken wordt nu gezet, de gevel wordt gekeimt, dus we zien nu ook weer dingen veranderen via buiten :D Wat ook mooi meegenomen is, is dat ze alles nu ook woonrijp aan het maken zijn, en waarschijnlijk rond de oplevering is onze straat (grotendeels) klaar. Dat is wel het voordeel van een van de laatste fases in een groot project zijn ;)

• ollie_1982
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16-07 16:13
@asdf25 Nee moet inderdaad eerst drogen zoals @De Rikster aangeeft. Ik geloof dat wij 12cm hebben. Ik zal het even moeten opmeten als je het exact wil weten.

• Remko.me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:19
poosie schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:01:
Weet hier iemand toevallig of je de (extra) overwaarde van je huis mag gebruiken voor het aanleggen van de tuin en dat je toch je aftrek over dat bedrag behoudt voor de belastingdiendienst? Of geldt dat alleen voor bouwkundige investeringen? En dan bijvoorbeeld een veranda, carport of tuinhuis?
ja hoor je mag het gebruiken voor de tuin, doen wij ook

Bekijk mijn site: Remko.me

• GeeMoney
Klopt, met overwaarde mag het en bij nieuwbouw mag het ook meegefinancierd worden eventueel. Waarde zal 1 op 1 worden overgenomen of 80%.afhankelijk van hypotheekverstrekker dacht ik.
Ik heb 50% van de tuin meegefinancierd. Was dan ook 600m2 :)

GeeMoney wijzigde deze reactie 16-02-2019 10:49 (28%)

• asdf25
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20:33
Hsb-3 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 15:57:
Heeft iemand enig idee hoe je het verschil tussen behangklaar en sausklaar stucwerk kan zien? Ik kon vandaag even naar binnen omdat ze met de nuts bezig waren en dus maar gebruik van gemaakt. Even de keuken en badkamer bekijken. Maar ik zag ook diverse plekken in het stucwerk wat niet netjes was. Niet vlak, lijnen er in, puntjes die uitsteken. Het metaal op de hoek van de hoekprofielen is nog te zien.
Had verwacht dat het wel gewoon strak zou zijn en dat de hoeken ook gestuct zouden zijn?
Op Google wordt ik ook niet wijzer. Ik heb een proefstuk gezien en dat was gladder/effener dan wat ik nu zie.

Over 2 weken de voorschouw, dus dan kan ik wat uitgebreider kijken.
Bij behangklaar zijn de in- en uitwendige hoeken en daar waar de blokken bij elkaar komen gestukadoord. Bij sausklaar is de hele wand als het goed is wit. Bij behangklaar zie je veel grijze plekken (midden van het blok), hieronder foto van een slaapkamer muur hier;

• GeeMoney
Sport_Life schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:53:
2500 voor stucadoor? Is dat niet weinig?
Ik laat alleen de plafonds doen, niet de wanden.
Daar komt renovlies op door een andere specialist :) .

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Hsb-3 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:04:
@My-life het idee was om te sausen. We hebben het stucwerk laten upgraden naar sausklaar. Er was gezegd dat we de minimale bultjes makkelijk met een schuur papiertje konden wegschuren. Maar dit is meer werk dan "een enkel oneffenheid". Ik ga dus wel proberen of de aannemer/stucadoor dit kan doen, zeker als het komt door slecht afdekken van de spuiter. ;)
De term "sausklaar" is vaker dan eens een lastige kwestie. De term doet vermoeden dat je alleen maar verf op de muur hoeft te smeren, maar:
[...] constateert dat veel schilders het idee hebben dat, als er over sausklaar pleisterwerk volgens Groep 0 of 1 wordt gesproken, ze niets meer aan de ondergrond hoeven te doen voor ze aan het werk gaan. “Dat klopt echter niet”, aldus de technisch adviseur. Hij wijst op wat er in de ’Oppervlaktebeoordelingscriteria stukadoorswerk binnen’ staat voor Groep 1. Bij dat afwerkingsniveau – geschikt voor een mat afwerksysteem, vinylbehang, een glasvlies versterkt verfsysteem of een fijne sierpleister met een korreldikte tot 1 mm – moeten plaatselijke (opliggende) onregelmatigheden worden weggeschuurd door degene die het afwerksysteem aanbrengt. “Dat schuren is niet om de nalatigheden van de stukadoor te corrigeren. Het hoort, net als plamuren, bij de basiswerkzaamheden die de schilder uitvoert om een oppervlak gereed te maken voor het aanbrengen van een afwerksysteem”.
bron

• Carnoustie
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17:57
Was dit niet het topic met het advies vooral niet de laatste termijn te betalen bij een geschil met een aannemer..?
Aannemers kijken blijkbaar ook films:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2018:7968

(Ik krijg daar wel mooie beelden bij: rij je elke avond (via de enige!) toegangsweg je nieuwbouwwijkje in, staan daar borden met: "nummer 42 betaalt zijn terras niet" of "Henk Janssen moet nog 3000 voor zijn dakkapel betalen". Heb je toch mooi onderwerpen voor de eerste buurtborrel :))

• kabeltjekabel
Sport_Life schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:07:
[...]

Ik heb uit principe een juridische zaak gemaakt voor iets waarbij ik contractueel in mijn recht sta, hoewel herstelkosten niet verschrikkelijk hoog zijn. (eerder al iets over geschreven).

Aannemer staat nu voor de keuze : herstellen conform koopovereenkomst incl kleine schadevergoeding of een jurist inhuren om de zaak aan te gaan..
Of... schikken. Of wil je dat niet? Soms kan het heel leuk zijn principes door te drukken. Ik heb eens een boete gekregen voor iets wat expliciet was toegestaan... wat ik direct al tegen de agent heb gezegd die 'm schreef. Was heel leuk het OM te laten struikelen over hun eigen woorden :P Qua uurloon alleen niet zo interessant.

• Sport_Life
  • Laatst online: 01:12

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

kabeltjekabel schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:10:
[...]

Of... schikken. Of wil je dat niet? Soms kan het heel leuk zijn principes door te drukken. Ik heb eens een boete gekregen voor iets wat expliciet was toegestaan... wat ik direct al tegen de agent heb gezegd die 'm schreef. Was heel leuk het OM te laten struikelen over hun eigen woorden :P Qua uurloon alleen niet zo interessant.
Het dient ook een beetje als precedent naar andere zaken waarin zij nalatig zijn (oa daklekkage wat met lapwerk is verholpen ).
Daarnaast ben ik oprecht nieuwsgierig naar de redenen van aannemer om voor de gekozen oplossing te kiezen. (tot op heden ben ik niet overtuigd)

Ik doe het niet voor mijn plezier, haal genoeg voldoening uit mijn werk :).

Sport_Life wijzigde deze reactie 18-02-2019 22:19 (16%)

• De Rikster
Sport_Life schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:03:
[...]

Ik heb 4500 gereserveerd voor ca 300m2 muur oppervlakte, betreft een woning van 175m2 vloeroppervlakte.
Prijs 15 euro per m2.
Stucadoor is al enige tijd geleden geweest maar komt zijn geld nog niet halen, dus definitieve prijs weet ik niet.
Vertel er ook even bij dat dat zwart is, wel zo handig voor mensen hier die prijzen vergelijken.

• Hsb-3
kabeltjekabel schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:45:
[...]
Ik vind dat persoonlijk super lelijk schakelmateriaal. Gigantisch groot, bol, :r . Een beetje van "Nou, het kan tegenwoordig inbouw... maar laten we het alsnog zo lelijk mogelijk maken"
:X ik vind het eigenlijk wel netjes.. Vooral vergeleken met wat er nu in onze (vooroorlogse) huurwoning zit. het is dus denk ik maar net wat je gewend bent ;)
Pagina: 1 2 3 ... 8

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Ryzen

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True