Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 188 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.266 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Tyler0 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:18:
We hebben een nieuwbouwwoning gekocht die begin volgend jaar wordt opgeleverd. Het is voor ons allebei de eerste woning en weten totaal niet waar te beginnen als het huis is eenmaal opgeleverd. Bankstel weten we al wel, vloer is gekozen, muur zal gestuct worden.
Zowel qua inrichting/stijl/smaak/interieur/etc. is het nu nog heel erg ontdekken (IKEA, Pinterest, Instagram).
Veel antwoorden zijn nu een beetje 'standaard' is allemaal wel prima, maar tegelijkertijd willen we ook wel een mooie woning. Zijn er tips of ideeën waar te beginnen en hoe zoiets aan te pakken, wellicht bepaalde standaarden/richtlijnen?
Ik vind het erg fijn dat ik mijn toekomstige woning heb kunnen inrichten met floorplanner (3d ontwerp). Het is gratis en leuk als eenmaal weet hoe het werkt. Ze hebben trouwens ook veel IKEA meubels in het programma dus kun je gelijk zien hoe alles staat en een indeling maken. Dus dat kan ik je wel aanraden.

En verder hangt wat voor standaard bij je past natuurlijk van je budget af. Ik lees hier verhalen van mensen die alleen al aan raambekleding duizenden euro's uitgeven. Maar ik ga zelf voor kant en klare raambekleding die niet meer dan 100 euro kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
Tyler0 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:18:
We hebben een nieuwbouwwoning gekocht die begin volgend jaar wordt opgeleverd. Het is voor ons allebei de eerste woning en weten totaal niet waar te beginnen als het huis is eenmaal opgeleverd. Bankstel weten we al wel, vloer is gekozen, muur zal gestuct worden.
Zowel qua inrichting/stijl/smaak/interieur/etc. is het nu nog heel erg ontdekken (IKEA, Pinterest, Instagram).
Veel antwoorden zijn nu een beetje 'standaard' is allemaal wel prima, maar tegelijkertijd willen we ook wel een mooie woning. Zijn er tips of ideeën waar te beginnen en hoe zoiets aan te pakken, wellicht bepaalde standaarden/richtlijnen?
Dat is heel erg budget afhankelijk. Ik denk niet dat er echt vaste standaarden zijn :D

Wij hebben voor de grote/belangrijke ruimtes een binnenhuisarchitecte gebruikt. Zij heeft, na paar overleggen met ons, een 3D ontwerp gemaakt voor de woonkamer, gang, overloop en hoofdslaapkamer. Heeft ons 900 euro gekost, maar wel een mooie inrichting opgeleverd met ideeën die wel zelf nooit bedacht/gedurfd hadden :)

Klinkt als een hoop geld, maar ik vind het eigenlijk best meevallen. Zelf ben je hier natuurlijk hoop avonden mee bezig en zij heeft een hoop meer ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

896gerard schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:13:
Vandaag weer heel even op de bouw wezen kijken. De dekvloeren liggen er nog (net) niet in, dus de 100+ gemaakte foto's vormen een goudmijntje van informatie over de elektra en de vloerverwarming.

***members only***
krijg je er geen elektrische plaatjes bij?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:46
siemenz schreef op zondag 25 april 2021 @ 07:31:
[...]

krijg je er geen elektrische plaatjes bij?
Wij kregen de details (waaronder het vloervewarmingsleidingplan) pas na oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 14:41
Tyler0 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:18: Zijn er tips of ideeën waar te beginnen en hoe zoiets aan te pakken, wellicht bepaalde standaarden/richtlijnen?
Om je eigen smaak inzichtelijk te krijgen zou je je kunnen aanmelden voor het VT wonen college (of iedere andere interieurcursus natuurlijk). Daarin word je stap-voor-stap meegenomen in een ontwerpproces, dis misschien dat dat de structuur biedt die je zoekt. Zelf heb ik veel gehad aan ‘Het grote interieurboek’. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:46
896gerard schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:34:
[...]

Yep, zelfde pretpakket hebben we >:) . Mijn verwarring ontstond doordat onze buren (al onze buren) niets betaald hebben om de temperatuur op zolder op 20 graden te garanderen en toch allemaal hetzelfde gebied bedekt hebben met vloerverwarming, in dezelfde dichtheid. HoH is overal precies gelijk.

Er is mogelijk een uitleg: de warmtepomp. De capaciteit daarvan moet verhoogd worden voor een warmere zolder en dat betekent een dieper boorgat en bij onze bouwer rinkelt dan de kassa.
Ok, dat is apart. Misschien hebben ze dit bij die andere woningen verkeerd gedaan - dus daar had een kleiner oppervlak leidingen moeten hebben?

Overigens krijgen wij geen dieper boorgat voor zover ik weet, ondanks die uitbreiding.. Ik ga wel alle details van de installatie en de opleverrapportage van de installaties opvragen, en het doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Mrs.Koifim schreef op zondag 25 april 2021 @ 07:56:
[...]

Om je eigen smaak inzichtelijk te krijgen zou je je kunnen aanmelden voor het VT wonen college (of iedere andere interieurcursus natuurlijk). Daarin word je stap-voor-stap meegenomen in een ontwerpproces, dis misschien dat dat de structuur biedt die je zoekt. Zelf heb ik veel gehad aan ‘Het grote interieurboek’. :)
Als je voor VT Wonen stijl gaat
spoiler:
niet mijn smaak moet ik bekennen
moet je zeker ook eens op het insta account Fundamakeovers kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 14:41
nel!s schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:09:
[...]
Als je voor VT Wonen stijl gaat
spoiler:
niet mijn smaak moet ik bekennen
moet je zeker ook eens op het insta account Fundamakeovers kijken!
Haha, ik zeg ook niet dat het ‘de VT wonen-stijl’ moet worden. Een dergelijke cursus kan je helpen in het proces, w.o. je eigen smaak inzichtelijk te maken. Welke afbeeldingen op Pinterest spreken je aan? Waarom? Stijl, kleur, materiaal, structuur, opstelling. Eigen moodboard maken. Daar kunnen uiteraard behoorlijke excentrieke dingen uitkomen, niet iedereen houdt van een doorsnee visgraatvloer, taatsdeur en zwarte keuken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:08
Als je een VT Wonen zou openen, zou je zien dat de Funda Makeovers niet daar op lijken, ondanks dat het vaak zo genoemd wordt ;)

Die programma's zijn wel interessant om te kijken overigens. Je haalt er wel ideeën uit. Ik zou het nooit hetzelfde doen, maar sommige styling trucs zijn best handig. Je moet alleen enorm door de product placement heen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

fmb

Hanzul schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:29:
Mensen hier ervaring met opstokprotocol in de zomer... Wij krijgen 27 mei de sleutel, opstokprotocol, wordt nog niet door de aannemer gedaan, krijgen we net te horen, waar ik wel van baal. Hij zet enkel de verwarming aan, maar met het weer medio/eind mei, een pui op het zuiden verwacht ik niet dat die ook maar een seconde aan zal springen. Was gisteren al lekker in de woning en woning is nog niet aangesloten op de nuts.

We moeten dit dus zelf regelen, maar wel dus met wss mooi weer En we hebben maar 12 dagen voordat de vloer komt. In die dagen is ook nog de stucadoor bezig...

Denk dat ik zoiezo maar witte lappen voor de pui ga hangen en snachts huis alles open, om de tempratuur te drukken. Mensen nog andere tips, airco komt er pas op 4 juli. Hopelijk is het eind mei, begin juni gewoon een keer 15 graden😏
Ik snap de tijdsdruk en de wens om snel te zijn. Maar je redeneert nu vanuit de huidige planning en dat is volgens mij verkeerd.

De eerste vragen moeten juist zijn:
1. Wat voor vloer krijg ik en stelt die vloer extra eisen aan het opstookprotocol?
2. Hoe ziet het opstookprotocol eruit en hoe lang duurt deze?

Met die informatie moet je de planning maken. Zelf hebben wij ook nog bouwdrogers in het huis gezet om vast wat vocht kwijt te raken. Voordat onze vloer werd gelegd heeft de leverancier ook de vloervochtigheid gemeten.

Bij ons liep het natuurlijk ook iets anders dan verwacht, de stukadoor kwam een beetje tegen het einde van het opstookprotocol en het was nog best warm in huis. Maar met alle ramen open (en als het buiten koud genoeg is) raak je wel weer warmte kwijt. En het gaat erom dat de vloer temperatuurcycli doorloopt, de ruimte zelf mag je best wat koeler proberen te houden door ramen open te zetten.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyler0
  • Laatst online: 10-01-2023
kepler schreef op zondag 25 april 2021 @ 06:48:
[...]
Dat is heel erg budget afhankelijk. Ik denk niet dat er echt vaste standaarden zijn :D

Wij hebben voor de grote/belangrijke ruimtes een binnenhuisarchitecte gebruikt. Zij heeft, na paar overleggen met ons, een 3D ontwerp gemaakt voor de woonkamer, gang, overloop en hoofdslaapkamer. Heeft ons 900 euro gekost, maar wel een mooie inrichting opgeleverd met ideeën die wel zelf nooit bedacht/gedurfd hadden :)

Klinkt als een hoop geld, maar ik vind het eigenlijk best meevallen. Zelf ben je hier natuurlijk hoop avonden mee bezig en zij heeft een hoop meer ervaring.
Ik noemde in mijn post IKEA, maar het is vanwege een gebrek aan het kennen van andere partijen. Ben inderdaad gaan kijken in wat andere winkels en dan zie je in een keer de IKEA prijs x 10. Het liefst sparen we een tijdje door na het intrekken om te gaan voor hetgeen we echt mooi vinden.

Binnenhuisarchitect is inderdaad een goed idee! Tegelijkertijd is het ook zelf de kennis willen opdoen en leren specificeren/aangeven wat je nu echt wilt zodat zo'n gesprek wel nuttig/waardevol is.
Hmmz, een binnenhuisarchitect via Upwork, zou dat als orienteren wellicht een idee kunnen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Tyler0 op 25-04-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Tyler0 schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:43:
[...]

Ik noemde in mijn post IKEA, maar het is vanwege een gebrek aan het kennen van andere partijen. Ben inderdaad gaan kijken in wat andere winkels en dan zie je in een keer de IKEA prijs x 10. Het liefst sparen we een tijdje door na het intrekken om te gaan voor hetgeen we echt mooi vinden.

Binnenhuisarchitect is inderdaad een goed idee! Tegelijkertijd is het ook zelf de kennis willen opdoen en leren specificeren/aangeven wat je nu echt wilt zodat zo'n gesprek wel nuttig/waardevol is.
Hmmz, een binnenhuisarchitect via Upwork, zou dat als orienteren wellicht een idee kunnen zijn?
Je kan inderdaad alle kanten op, daarom is het budget belangrijk. Als jullie een IKEA bank mooi vinden, dan is dat toch prima :D

Voor de binnenhuisarchitecte hebben wij een Pinterest verzameling gemaakt, maar ook een moodboard met plaatjes uit magazines. Meer was er niet nodig.

Als je in de buurt van Delft zit kan ik je die van ons wel even doorsturen.

[ Voor 3% gewijzigd door kepler op 25-04-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
Farmerwood schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:43:
[...]

Wij hebben ook niet echt groene vingers, maar wel besloten om in de tuin zoveel mogelijk zelf te doen.
Enerzijds omdat we het wel leuk vinden en anderzijds om ook wat geld te besparen.
(Ik zie bij buren 1 tot 2 weken lang 3-5 man rondlopen. Dat moet kapitalen kosten...)

Ons plan was/is om de tuin in eerste instantie even simpel te houden en volgend jaar echt op te pakken als in huis alles klaar is.

Toevallig net vandaag daar flinke stappen in gemaakt.

Tot nu toe gedaan:
- Na oplevering de gehele tuin 25 cm af laten graven en zand/tuinaarde laten storten
- Hekwerk rond de tuin laten plaatsen
- Kleine schutting laten plaatsen

- Oprit gelegd + pad langs de berging
- Terras gelegd (morgen nog laatste stuk afronden)
- Buitenverlichting deels opgehangen
- Mantelbuizen naar buiten getrokken
- En vandaag de rest van de tuin voorzien van graszoden en een 2de terras van betontegels die de aannemer voor de oprit gebruikt had.

Dat laatste is 'tijdelijk' tot we volgend jaar echt met de tuin aan de slag gaan.
Tot nu toe heeft al het bovenstaande samen nog geen 4000 euro gekost waarvan slechts 200 euro voor het gras incl mest en huur aanhangwagen. Overgrote deel van de kosten is materiaal.
Qua tijd heeft het alles bij elkaar denk ik 4-5 dagen gekost van zowel mezelf als mijn vader.

[Afbeelding]
Foto in panoramastand genomen waardoor het er nogal 'gebogen' uit ziet, maar recht is.
Het stuk tuin hier op de foto is in totaal 9m diep en 11m breed (incl 3m diep terras)

Gisteren ook met de aanemer nog mooi een deal kunnen sluiten. Ze hadden een fout gemaakt met de buitenkabel waardoor die vervangen moest worden. Omdat ik er al niet zo gelukkig mee was dat die gewoon op dezelfde groep zit als de keuken en berging had ik voorgesteld dat ze me een alamat en 22m 4 aderige buitenkabel zouden leveren en dan trek ik de boel zelf wel.
Anders had ik die kabel die door de aannemer geplaatst was er ook wel uit getrokken. Ze gingen akkoord en gisteren werden de spullen geleverd. :)
Mooie progressie inderdaad.
Ik ga even afwachten met welke offerte de hovenier komt, schrappen en zaken zelf doen kan altijd. Maar een deel ook niet. Ik wacht met angst en beven af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb verschillende hoveniers benaderd, het komt er op neer dat een tuin zo'n 100 euro per m2 kost via een hovenier. En dan heb je geen dure tuin, gewoon een standaard tuin met een stukje terras, gazon, wat borders/bloembakken en een oprit.

Wij hebben zo'n 200m2 te doen (voortuin, oprit, achtertuin) en alle offertes zitten tussen de 18-23k.

Terwijl materiaal zo'n 5k kost als ik het zelf bestel. Echter het grondwerk is vreselijk duur. Afvoeren van grond is de laatste jaren duur geworden vanwege allerlei regeltjes voor stikstof.

En in de tuin werken is gewoon zwaar werk, uurloon van die gasten is zo'n 40euro ex btw. Het is maar wat je het waard vindt, ik ben vrij lang en alles zelf doen gaat me m'n rug kosten, ook al ben ik best handig. Daarnaast hebben die gasten veel machinerie wat je dan zelf ook weer allemaal moet huren.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2021 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:13
Hanzul schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:02:
[...]

Dan word de vloer te heet en ook niet echt lekker voor je stuckwerk als het binnen 40 graden is😔
Dat is niet hoe het werkt. Je stookprotocol zorgt voor rustig opwarmen van de vloer, dat regel je bij de verdeler. Daarvoor moet er wel eerst warmtevraag zijn, of dat nu een gewenste kamertemperatuur van 20gr bij -10 buiten is, of 60gr kamertemperatuur bij 30gr buiten dat maakt niet uit.

Als je bang bent voor je stucwerk zet je wat ramen open zodat het niet daadwerkelijk warm wordt in huis.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Nevermind

[ Voor 92% gewijzigd door nel!s op 25-04-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsNieuweThuis
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
@kepler Wij zitten in de buurt van Delft. Kun je mij misschien een persoonlijk bericht sturen met jullie interieur adviseur??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34
nel!s schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:25:
@Verwijderd mooi ook dat je zo nodig 'deugregeltjes' moet noemen. Ik wordt daar zo treurig van hè
Nouja, als je hoort waar het “opeens” aan moet voldoen ten opzichte van voorheen dan is het redelijk bizar ja.
Er mag geloof ik per 10 ton niet 1 korrel piepschuim in voorkomen, zo schoon moet de grond wel niet zijn. (Om even een sterk voorbeeld neer te zetten)
Afvoeren per kuub grond is van 25 euro naar 150 euro gegaan. Ik was voor het afvoeren en aanvoeren van grond totaal €6000,- kwijt terwijl als ik een jaar eerder was geweest het voor nog geen €1200,- had gekund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

nel!s schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:25:
@Verwijderd mooi ook dat je zo nodig 'deugregeltjes' moet noemen. Ik wordt daar zo treurig van hè
@nel!s Moet je niet doen, ik heb het al weggehaald
GeeMoney schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:53:
[...]

Nouja, als je hoort waar het “opeens” aan moet voldoen ten opzichte van voorheen dan is het redelijk bizar ja.
Er mag geloof ik per 10 ton niet 1 korrel piepschuim in voorkomen, zo schoon moet de grond wel niet zijn. (Om even een sterk voorbeeld neer te zetten)
Afvoeren per kuub grond is van 25 euro naar 150 euro gegaan. Ik was voor het afvoeren en aanvoeren van grond totaal €6000,- kwijt terwijl als ik een jaar eerder was geweest het voor nog geen €1200,- had gekund.
Bizar. De vraag is of dat geld dat ook naar een doel ten goede van het klimaat gaat, of dat het gewoon verdwijnt in de grote stapel :/

Ik hoor om mij heen ook wel eens dat boeren die grond ook wel eens zouden willen hebben, echter ik kom ze niet tegen :+

[ Voor 125% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:38
OnsNieuweThuis schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:39:
@kepler Wij zitten in de buurt van Delft. Kun je mij misschien een persoonlijk bericht sturen met jullie interieur adviseur??
Stuur hem dan even zelf een berichtje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Is het wellicht een idee als er een aparte topic komt met tips over hoe je zo budget vriendelijk mogelijk een nieuwbouw woning afwerkt (zonder dat je zelf al het werk doet)? Heb ik zelf wel behoefte aan maar misschien zijn er meer.

- ik zit dan te denken aan tips over budget wandafwerking, vloer, tuin maar ook interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:38
Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:07:
Is het wellicht een idee als er een aparte topic komt met tips over hoe je zo budget vriendelijk mogelijk een nieuwbouw woning afwerkt (zonder dat je zelf al het werk doet)? Heb ik zelf wel behoefte aan maar misschien zijn er meer.

- ik zit dan te denken aan tips over budget wandafwerking, vloer, tuin maar ook interieur.
Wat houd je tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:07:

Ik ben ook wel benieuwd wat we definiëren als 'budget'. Dat is toch ook heel persoonlijk? Maar kan geen kwaad om alle opties op een rij te zetten. Al heeft https://www.homedeal.nl dat ook niet al aardig gespecificeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Verwijderd schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:54:
[...]

@nel!s Moet je niet doen, ik heb het al weggehaald :(:)

[...]

Bizar. De vraag is of dat geld dat ook naar een doel ten goede van het klimaat gaat, of dat het gewoon verdwijnt in de grote stapel :/

Ik hoor om mij heen ook wel eens dat boeren die grond ook wel eens zouden willen hebben, echter ik kom ze niet tegen :+
Advies hierin vragen in je netwerk, mits je grond schoon is moet je gewoon op zoek naar een informele deal. Bij ons zandgrond, kan je het bijna altijd wel kwijt bij een boer, weet er zo twee in het dorp die vaker grond aannemen voor bijna nop (mits schoon), zij rijden dit uit ter verhoging van hun land op plekken waar het door beekspoling lager wordt. Wij kunnen het indien nodig kwijt, bij de paardenstalling waar het paard van mijn vrouw staat en betalen niets, hiervoor zij rijden dat uit over de paddock en niemand die er wat van ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
GeeMoney schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:53:
[...]

Ik heb nog nooit in m'n leven een tuin gehad maar met m'n nieuwbouw wel eentje straks, dus totaal geen verstand vergeef me als ik domme vragen stel maar zeg je nu hier dat je 6k hebt betaald voor alleen zand/ grond?
En van wie moet het grond "opeens" ergens aan voldoen? En van wie moet de grond schoon zijn? Niemand wil natuurlijk een toxic wasteland als tuingrond maar ik dacht dat de grond sowieso dient te worden gesaneerd voor de bouw als er giftige stoffen in zaten.

Is het verplicht om ander grond in je tuin ze doen? Vooral als je niet van plan bent iets te laten groeien in de grond (ik wil alleen wat plantenbakken en beetje kunstgras) dan lijkt dat grond afvoeren en vervangen me niet noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:55
Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:22:
[...]

Ik heb nog nooit in m'n leven een tuin gehad maar met m'n nieuwbouw wel eentje straks, dus totaal geen verstand vergeef me als ik domme vragen stel maar zeg je nu hier dat je 6k hebt betaald voor alleen zand/ grond?
En van wie moet het grond "opeens" ergens aan voldoen? En van wie moet de grond schoon zijn? Niemand wil natuurlijk een toxic wasteland als tuingrond maar ik dacht dat de grond sowieso dient te worden gesaneerd voor de bouw als er giftige stoffen in zaten.

Is het verplicht om ander grond in je tuin ze doen? Vooral als je niet van plan bent iets te laten groeien in de grond (ik wil alleen wat plantenbakken en beetje kunstgras) dan lijkt dat grond afvoeren en vervangen me niet noodzakelijk?
als je een terras, stenen pad wil moet je ~20cm grond weghalen en vervangen door geel zand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:34
[...]

Het verschilt wel per nieuwbouwproject maar meestal is je grond helemaal voorzien van bouwpuin, klei en andere rommel.
Om te kunnen straten, oprit aanleggen of überhaupt iets in die grond te laten groeien moet je vaak de eerste 25-30centimeter af laten graven en laten vullen met grond die je daar nodig hebt (zandgrond voor paden en terrassen bijvoorbeeld, puingranulaat met zand voor een oprit en tuinaarde waar je borders en planten gaat zetten).
Nu had ik wel ruim 500m2 tuin en niet alles hoefde er helemaal uit maar oude grond mogen grondwerkers niet zomaar ophalen en ergens anders afvoeren of gebruiken zonder schoon grond verklaring. Die regels zijn opeens bizar veranderd en daarmee dus ook de prijzen.

Ook de kosten voor het laten storten van schoon zand/tuin aarde is daardoor in prijs gestegen.

Daarnaast moest mijn perceel ook nog omhoog ivm afwatering en ten opzichte van de buren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
[...]

De grond die je krijgt is vaak te voedselrijk voor tegels (gaat dus verzakken) en te arm voor planten.

Vooral voor de bestrating ga je dus grond afvoeren, als dat meer dan 50m3 is, geeft dat gedoe met vegunningen. Ook worden kleine partijen grond zonder certificaat niet overal geaccepteerd https://www.bodemplus.nl/...-grond-vrij-bijvoorbeeld/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Alic3 schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:12:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd wat we definiëren als 'budget'. Dat is toch ook heel persoonlijk? Maar kan geen kwaad om alle opties op een rij te zetten. Al heeft https://www.homedeal.nl dat ook niet al aardig gespecificeerd?
Budget is wat mij betreft geen binnenhuisarchitect of maatwerk dat is het laatste waar je aan denkt als je het niet breed hebt. Maar het gaat natuur ook om zo goedkoop mogelijk en toch mooi.

Homedeal is een goeie maar het lijkt me ook goed om van mensen te horen met ervaring en te zien hoe bepaalde 'buget' keuzes in de praktijk uitvallen. Ook tips over welke shotcuts je kunt nemen om geld te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
burnedhardware schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:30:
[...]

De grond die je krijgt is vaak te voedselrijk voor tegels (gaat dus verzakken) en te arm voor planten.

Vooral voor de bestrating ga je dus grond afvoeren, als dat meer dan 50m3 is, geeft dat gedoe met vegunningen. Ook worden kleine partijen grond zonder certificaat niet overal geaccepteerd https://www.bodemplus.nl/...-grond-vrij-bijvoorbeeld/
Ow oke bedankt voor de uitleg. Wist niet dat dit met name voor de bestrating is. Is er geen budget oplossing hiervoor ? Bestaat er niet iets van een doek/ zeil wat je overheen kunt gooien dat ook helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
[...]

Ligt heel erg aan de regio. Wat ik heb begrepen wil je b.v veengrond niet in je tuin hebben. B.v regio Arnhem.

B.v wij hebben hier zandgrond, zuid oost brabant en ga gewoon wat extra bemesten en evt wat compost erdoor (die je bij ons gratis kan afhalen bij de mileustraat). Ik en ook mijn vriend die hovenier ziet nul reden om de grond nog een keer af graven.

Grond rondom huis ligt nu +/- 35CM onder peil. Achter op het perceel ligt de zwarte zandgrond al klaar die door de aannemer word uitgereden tot 10cm onder peil. We moeten alleen terrassen weer uitgraven en die grond afvoeren. Oprit word gelukkig ook niet aangevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Hanzul schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:35:
[...]

Ligt heel erg aan de regio. Wat ik heb begrepen wil je b.v veengrond niet in je tuin hebben. B.v regio Arnhem.

B.v wij hebben hier zandgrond, zuid oost brabant en ga gewoon wat extra bemesten en evt wat compost erdoor (die je bij ons gratis kan afhalen bij de mileustraat). Ik en ook mijn vriend die hovenier ziet nul reden om de grond nog een keer af graven.

Grond rondom huis ligt nu +/- 35CM onder peil. Achter op het perceel ligt de zwarte zandgrond al klaar die door de aannemer word uitgereden tot 10cm onder peil. We moeten alleen terrassen weer uitgraven en die grond afvoeren. Oprit word gelukkig ook niet aangevuld.
Fijn om te horen dat het niet overal per se hoeft. Ik zit zelf in de regio Amsterdam. Mijn woning is trouwens gebouwd op een oude bedrijfsterrein en moest worden gesaneerd vanwege gifte stoffen. Kan het zijn dat ze de grond meteen hebben vervangen met goed grond ook voor een tuin of werkt dat niet zo?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
Hanzul schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:35:
Wat ik heb begrepen wil je b.v veengrond niet in je tuin hebben
Mag je 1x raden wat ze toevoegen aan tuingrond :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:40:
[...]

Fijn om te horen dat het niet overal per se hoeft. Ik zit zelf in de regio Amsterdam. Mijn woning is trouwens gebouwd op een oude bedrijfsterrein en moest worden gesaneerd vanwege gifte stoffen. Kan het zijn dat ze de grond meteen hebben vervangen met goed grond ook voor een tuin of werkt dat niet zo?
Is niet te zeggen, vraag het aan de aannemer t.z.t. je zal zoiezo in de regel voor het teras etc. Moeten vervangen, door straatzand.

Bij ons is wel het kleinste perceel 465m2 van het plan en was er dus ook voldoende ruimte voor een aardewal tijdens de bouw. Ons huis is ook een herontwikkelingslocatie en ik weet dat onze grond op de aardewal van een akker, uit de buurt komt. Grond is na de sloop deels afgegraven geweest en deels vervangen door die akkergrond. Uiteindelijk zijn ze door het achelogische onderzoek ruim een meter diep geweest. Grond is toen ook volledig gezuiverd op puin, waar echt gigantische veel rotzooi uit kwam, als dat toen niet was gedaan had ik ook kunnen afgraven, maar had ik het ook niet geaccepteerd, zijn meerdere vrachtwagens puin nog uitgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
Zo te horen moet ik me eens gaan verdiepen in tuinaanleg. Ik dacht echt: tegels erop wat plantenbakken en klaar🤡. Ik baalde eerst van m'n kleine tuin (149m2) maar ben achteraf wel blij dat de gemeente wat van m'n tuin heeft afgesnoept voor groenvoorziening in de buurt scheelt mij weer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauwst
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-05 21:07
Sport_Life schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:24:
[...]

Woonkamer komt op een slaapkamer? Wat bijzonder :).

Wij hebben de standaard indeling gehouden, maar een aantal buren hebben de woonkamer en keuken wel gewisseld. (Breedtemaat 5.80m). Een van die woningen die het hebben omgedraaid staat toevallig te koop, kan wel linkje pm'en om je een idee te geven van de keuken. De MV's zijn wel verplaatst naar boven het kookeiland.
Zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met het swappen van de keuken en woonkamer?

Ook wij hebben een vrij standaard nieuwbouw L-vorm indeling te pakken, met de keuken aan de voorkant van het huis. Dit vinden wij jammer, onder andere vanwege de ligging van het huis. Door de keuken en de woonkamer te wisselen hebben we 's ochtends zon op de keuken en in de namiddag/avond op het woonkamer gedeelte. Ook zien we als voordeel dat de keuken meer in verbinding staat met de rest van de woning, zodat we ook in contact blijven met gasten als we in de keuken bezig zijn (iets dat we graag doen). Nadeel is dat de ruimte voor het woonkamer gedeelte behoorlijk beperkt wordt (of knus voor de optimist).

Het huis is pas over 2 jaar klaar, waardoor het vooralsnog lastig is hoe zo'n alternatieve indeling in de praktijk werkt en wat dit met de leefbaarheid doet (en op termijn verkoopbaarheid).

Hieronder een (zeer grove en amateuristische) concept plaat van hoe dit er bijvoorbeeld uit zou kunnen zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxRva7kpq8QwtVOZsXpDpQYnpek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BFHMU2hoXE0Ya0LkofH7gm1U.png?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag wat jullie gedachten hierbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
@rauwst Woonkamer en keuken worden wel vaker omgedraaid als je de ruimte hebt. Als ik je tekening zie, voelt het wel erg krap? Hoe groot is je eiland? En de ruimtes rondom het eiland? Het eiland staat zo ook best wel in de weg voor je openslaande deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
rauwst schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:25:
[...]

Zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met het swappen van de keuken en woonkamer?

Ook wij hebben een vrij standaard nieuwbouw L-vorm indeling te pakken, met de keuken aan de voorkant van het huis. Dit vinden wij jammer, onder andere vanwege de ligging van het huis. Door de keuken en de woonkamer te wisselen hebben we 's ochtends zon op de keuken en in de namiddag/avond op het woonkamer gedeelte. Ook zien we als voordeel dat de keuken meer in verbinding staat met de rest van de woning, zodat we ook in contact blijven met gasten als we in de keuken bezig zijn (iets dat we graag doen). Nadeel is dat de ruimte voor het woonkamer gedeelte behoorlijk beperkt wordt (of knus voor de optimist).

Het huis is pas over 2 jaar klaar, waardoor het vooralsnog lastig is hoe zo'n alternatieve indeling in de praktijk werkt en wat dit met de leefbaarheid doet (en op termijn verkoopbaarheid).

Hieronder een (zeer grove en amateuristische) concept plaat van hoe dit er bijvoorbeeld uit zou kunnen zien:
[Afbeelding]

Ik heb precies dezelfde maten + nog 2,4m uitbouw erbij. Ik heb ook gedacht aan het wisselen van de keuken en woonkamer maar er vanaf gezien omdat de woonkamer echt te krap werd voor mijn gevoel. Is uitbouw geen optie voor jou? Zou enorm schelen. Een andere optie is de gang inkorten dan heb je ook meer ruimte. Of de muur van de gang helemaal verwijderen dan heb je helemaal meer ruimte, moet je dan niet erg vinden dat je een open gang hebt.

Ik kwam deze woning tegen op funda (woonkamer is vergelijk in afmeting) waar ze de muur naar de gang helemaal hebben weggelaten: https://www.funda.nl/koop...1243246-zuiderzeelaan-36/

De woning lijkt daardoor zoveel groter. Ik vind het prachtig en overweeg het nu ook. Ik zou deze optie trouwens niet zo snel doen als de woonkamer bij ingang zit zoals jij dat wil. Lijkt me niet lekker met tocht als je de deur open doet en dan stappen mensen gelijk je woonkamer binnen. Maar zoals ze hier hebben gedaan met de keuken zou ik zelf wel doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43UBHzAghMtSCK8DiT3CL-msNHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kn9KGL1ZlAmgxvcuJYFMqEHE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Yaa87 op 25-04-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wij hebben nu de keuken aan de voorkant en de woonkamer aan de achterkant in een woning met dezelfde omvang.

Ik ben heel blij dat we in de ochtend de zon in de woonkamer hebben, omdat ik in de praktijk ook gewoon op de bank ontbijt. Dan is dat ochtendzonnetje wel lekker. Daarnaast ben ik juist blij dat we 's avonds geen zon in de woonkamer hebben, omdat het nogal lastig tv kijken is. Plus, we houden niet zo van inkijk als we lekker op de bank liggen/zitten. Maar dit alles hangt natuurlijk af van hoe je in je huis leeft.

Ik denk wel dat die 2,84m zéér krap is voor een woonkamer met (hoek-)bank. Ik vind onze huidige woonkamer al redelijk knus en die is even groot als bij jullie achterkant. Maar goed, met een kleinere woonkamer hoef je ook geen enorme TV te kopen :P Ik denk dat een kookeiland en daarnáást nog een eettafel toch wel iets is voor een woning met wat meer ruimte, maar wie weet is het mooi passend te maken. Zou ook wel goed kijken naar hoe het zich verhoudt tot de openslaande deuren en dat het de loop niet al te veel breekt.

Mocht je de keuken toch aan de voorkant behouden dan zou je ook een L-vorm kunnen overwegen met een barretje o.i.d. En eventueel een mooie hoge (bar-)tafel om aan te ontbijten aan de achterkant in de zon.

[ Voor 6% gewijzigd door finsdefis op 25-04-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006

CoronelHimself

Division Brabant

Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:50:
[...]

Ik heb precies dezelfde maten + nog 2,4m uitbouw erbij. Ik heb ook gedacht aan het wisselen van de keuken en woonkamer maar er vanaf gezien omdat de woonkamer echt te krap werd voor mijn gevoel. Is uitbouw geen optie voor jou? Zou enorm schelen. Een andere optie is de gang inkorten dan heb je ook meer ruimte. Of de muur van de gang helemaal verwijderen dan heb je helemaal meer ruimte, moet je dan niet erg vinden dat je een open gang hebt.

Ik kwam deze woning tegen op funda (woonkamer is vergelijk in afmeting) waar ze de muur naar de gang helemaal hebben weggelaten: https://www.funda.nl/koop...1243246-zuiderzeelaan-36/

De woning lijkt daardoor zoveel groter. Ik vind het prachtig en overweeg het nu ook. Ik zou deze optie trouwens niet zo snel doen als de woonkamer bij ingang zit zoals jij dat wil. Lijkt me niet lekker met tocht als je de deur open doet en dan stappen mensen gelijk je woonkamer binnen. Maar zoals ze hier hebben gedaan met de keuken zou ik zelf wel doen.

[Afbeelding]
Volgens mij zijn er 2 redenen waarom je dit in Nederland niet zo vaak ziet (i.t.t. USA)
1 Je laat in de winter alle warmte uit je huis.
2 Mensen schijnen het niet zo te appreciëren als ze iemand op het toilet bezig horen (of ruiken)

Steam - PTR83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauwst
Thanks voor de input all! Dit helpt erg bij de gedachtevorming en hopelijk ook besluitsvorming.

@Alic3 Zeer relevante vragen waar ik het antwoord niet op heb. Bovenstaand concept wordt op dit moment door een gerenommeerde keukenboer in kaart gebracht. Ben benieuwd!
@Yaa87 Dat ziet er idd heerlijk ruim uit. Maar ik denk dat het in de praktijk wat issues oplevert want waar laat je de jassen, schoenen, kinderwagens etc (in aanvulling op de argumenten van Coronel). De gang inkort door het trappenhuis in de woonkamer te bereiken lijkt mij wél een reële optie voor ons. Nadeel daarvan is denk dat de warmte van de woonkamer dan naar de bovenverdieping ontsnapt.
@finsdefis Ik kan mij jouw benadering goed voorstellen! En juist dat maakt mij wat nerveus. Ik denk dat wij zelf prima uit de voeten kunnen met een wat krappe woonkamer in ruil voor een prominente keuken aan de achterkant. We verwachten hier echter voor een periode van 7-10 jaar te wonen, dus de verkoopbaarheid van de door ons gekozen indeling is zeker relevant.

Vind het al met al maar een lastig proces zo'n nieuwbouwhuis. Ga je eindelijk van een appartement van 50m2 naar een huis van 172m2 (over 4 woonlagen), wordt je alsnog met allerlei duivelse dilemma's geconfronteerd.

Input of voorbeelden van bestaande woningen met een alternatieve indeling blijven welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:24
[...]

[Afbeelding]

Mijn mening? Ik denk dat je spijt gaat krijgen van deze indeling.. Je geeft nu de woonkeuken de meeste aandacht op de begane vloer.. Woongedeelte wordt het ondergeschoven kindje en oogt wel heel errug krap.. Overigens, bij de oude indeling heb je toch nog steeds zicht op de gasten als je in de keuken bezig bent, of mis ik iets? Ook tv kijken met het gezin zal voor meerdere mensen resulteren in een pijnlijke nek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
rauwst schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:24:
Thanks voor de input all! Dit helpt erg bij de gedachtevorming en hopelijk ook besluitsvorming.

@Alic3 Zeer relevante vragen waar ik het antwoord niet op heb. Bovenstaand concept wordt op dit moment door een gerenommeerde keukenboer in kaart gebracht. Ben benieuwd!
@Yaa87 Dat ziet er idd heerlijk ruim uit. Maar ik denk dat het in de praktijk wat issues oplevert want waar laat je de jassen, schoenen, kinderwagens etc (in aanvulling op de argumenten van Coronel). De gang inkort door het trappenhuis in de woonkamer te bereiken lijkt mij wél een reële optie voor ons. Nadeel daarvan is denk dat de warmte van de woonkamer dan naar de bovenverdieping ontsnapt.
@finsdefis Ik kan mij jouw benadering goed voorstellen! En juist dat maakt mij wat nerveus. Ik denk dat wij zelf prima uit de voeten kunnen met een wat krappe woonkamer in ruil voor een prominente keuken aan de achterkant. We verwachten hier echter voor een periode van 7-10 jaar te wonen, dus de verkoopbaarheid van de door ons gekozen indeling is zeker relevant.

Vind het al met al maar een lastig proces zo'n nieuwbouwhuis. Ga je eindelijk van een appartement van 50m2 naar een huis van 172m2 (over 4 woonlagen), wordt je alsnog met allerlei duivelse dilemma's geconfronteerd.

Input of voorbeelden van bestaande woningen met een alternatieve indeling blijven welkom.
Wij hebben dit ook gedaan:

- U-vorm begane grond
- keuken van voorzijde (3.23 x 5,76) naar achterzijde verplaatst (7,07 x 5,76)
- kosten ong 2k aan verlegging alle leidingwerk
- woonkamer wordt (bewust) klein en knus, en keuken wordt echt de leefruimte

Leek ons een stuk gezelliger :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
CoronelHimself schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:56:
[...]

Volgens mij zijn er 2 redenen waarom je dit in Nederland niet zo vaak ziet (i.t.t. USA)
2 Mensen schijnen het niet zo te appreciëren als ze iemand op het toilet bezig horen (of ruiken)
In Amerika zit het toilet dan ook niet bij de ingang, maar hebben ze meer badkamers dan slaapkamers. In Nederland zitten ook tochtportalen in portiek appartementen. In die woningen is het gewoon verspilde ruimte. In dorpen loopt men vaker langs de achterdeur bij elkaar binnen dan langs de voordeur. In dat geval is de hal ook loze ruimte. Extra deur tussen de wc en woonkamer is inderdaad wel prettig. Projectbouw is vooral zoveel mogelijk eenheidsworst, dus hal bij de voordeur is dan noodzakelijk. Weet niet, misschien is het wel verplicht vanuit het bouwbesluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Smaken en gewoontes verschillen, maar een woonkamer van 15-20m2 terwijl de keuken een stuk groter is moet ik echt niet aan denken, ben in een bestaande woning wezen kijken waar de woonkamer 4,5 bij 6 was en daar al op afgehaakt. Maar gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
CoronelHimself schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:56:
[...]

Ja klopt dat van het toilet snap ik heel goed. Ik zit daarom te denken aan een glazen wand tussen de keuken en hal in plaats van geheel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:15

EiT

Ik zou nooit een keuken achter plaatsen bij zo’n L woning.

Onze vorige woning was ook een L vorm, maar dan 5.7m breed ipv 5.1 en vond toen de keuken al krap.

Als je daar een bank neer zet zit je met je neus op de muur.

Richt het gewoon standaard in en ga naar een jaar of 5 verhuizen naar een grotere woning. Als je nu al zulke wensen hebt dan heb je een ander type (+ grotere) woning nodig.

Gewoon een standaard L keuken aan de voorkant doen, enige wat logisch is in de ruimte die je hebt.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
Scuderia110 schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:03:
Smaken en gewoontes verschillen, maar een woonkamer van 15-20m2 terwijl de keuken een stuk groter is moet ik echt niet aan denken, ben in een bestaande woning wezen kijken waar de woonkamer 4,5 bij 6 was en daar al op afgehaakt. Maar gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak.
Ligt er ook aan hoe je de woonkamer / (woon) keuken gebruikt denk ik.

Het centrum van ons huis wordt dus 6 x 7, met kookeiland waar je aan kunt zitten en een tafel + zitbank voor als er gasten zijn / avondeten.

Waar wij nu vooral tegenaanlopen is dat als je gasten hebt 1 iemand geen onderdeel van het gesprek is aangezien er iemand moet koken.

De ‘woonkamer’ wordt een veredelde TV hoek met chill bank.

Meerdere wegen die naar Rome leiden en wat vdg hip is, is over 7 jaar weer achterhaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaa87
Ik heb een topic gestart over budget afwerking van nieuwbouw:
Nieuwbouw budget afwerking

Hopelijk komen er veel tips binnen voor mensen met een kleine portemonnee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
Voor de mede tegel zoekenden onder ons, ik zou jullie op de hoogte houden van mijn zoektocht dus bij deze: marazzi heeft net een nieuwe serie 'oltre' uitgebracht, zie https://www.marazzigroup.com/collections/oltre/

Ik ga deze vergelijken met plankjes van Par-Ker, de marazzi Treverkmust selection, en Atlas Concorde nid whiskey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:59

Toppe

Oké ✅

nel!s schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:41:
Voor de mede tegel zoekenden onder ons, ik zou jullie op de hoogte houden van mijn zoektocht dus bij deze: marazzi heeft net een nieuwe serie 'oltre' uitgebracht, zie https://www.marazzigroup.com/collections/oltre/

Ik ga deze vergelijken met plankjes van Par-Ker, de marazzi Treverkmust selection, en Atlas Concorde nid whiskey.
Dat ziet er strak uit. Op de plaatjes zou je kunnen de men dat het daadwerkelijk hout is.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
EiT schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:14:
Ik zou nooit een keuken achter plaatsen bij zo’n L woning.

Onze vorige woning was ook een L vorm, maar dan 5.7m breed ipv 5.1 en vond toen de keuken al krap.

Als je daar een bank neer zet zit je met je neus op de muur.

Richt het gewoon standaard in en ga naar een jaar of 5 verhuizen naar een grotere woning. Als je nu al zulke wensen hebt dan heb je een ander type (+ grotere) woning nodig.

Gewoon een standaard L keuken aan de voorkant doen, enige wat logisch is in de ruimte die je hebt.
L-vorige woning is sowieso gewoon 1 grote ruimte. Dus snap niet hoe er geen connectie is tussen de woonkamer en keuken, tenzij je er zelf een barrière tussen zet. Zelfs als je op het uiterste van de kamer gaat staan is de afstand maar iets van 10 meter. Je kan ook gewoon je gasten aan de eettafel laten zitten. Die staat meestal halverwege. Dan is de afstand hooguit 5 meter.

Gescheiden ruimtes heb je vooral in U-Layout, omdat je dan het hoekje omgaat. Ons nieuwe huis krijgt helaas die layout. Kan dat helaas niet kiezen als locatie >>> lay-out gaat en 2-onder-1-kap in nieuwbouw voor 80% een U-layout hebben. We hebben nog niet gekozen, maar gaan waarschijnlijk niet zoals @Requiem19 de voorkant van 3,15x5,75 gebruiken als woonkamer. Het is IMHO net te smal. Als het 4x5,75 was zou ik er wel voor gaan, maar helaas bij projectbouw kan je ook niet de hal een meter naar achter laten plaatsen. Zo blijft een nieuwvorming nog steeds een compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
PHPResource schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:29:
[...]

Mijn mening? Ik denk dat je spijt gaat krijgen van deze indeling.. Je geeft nu de woonkeuken de meeste aandacht op de begane vloer.. Woongedeelte wordt het ondergeschoven kindje en oogt wel heel errug krap.. Overigens, bij de oude indeling heb je toch nog steeds zicht op de gasten als je in de keuken bezig bent, of mis ik iets? Ook tv kijken met het gezin zal voor meerdere mensen resulteren in een pijnlijke nek?
Wij hebben nu exact zo'n indeling en we hebben er nul spijt van. Het is bij ons wel zo dat 90% van ons (jonge) gezinsleven zich af speelt aan de eettafel en daar willen we dus juist de ruimte hebben. We zitten alleen in de avond met z'n tweeën in de woonkamer op de bank.

In ons nieuwe huis draaien we het wel om, maar dat is vooral omdat we meer ruime hebben en de keuken in het smalle gedeelte nog steeds heel groot is, samen met de eettafel. De woonkamer blijft in verhouding klein bij ons.

Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[Afbeelding]

Kun je de gang inkorten of weghalen?
Ik zou je kookeiland ook een kwartslag draaien je moet nu telkens om dat blok heen lopen naar buiten.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:28
Wij gaan begin mei met de tuin van start. Waar kan je voor een knappe prijs tegels voor het terras kopen of moet je onderhandelen over de prijs (zie nu lokaal dure tegels vanaf €50 per m2, 60 x 60 cm in de brochures).

Of gewoon online kopen?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauwst
Sport_Life schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:43:
[...]

Kun je de gang inkorten of weghalen?
Ik zou je kookeiland ook een kwartslag draaien je moet nu telkens om dat blok heen lopen naar buiten.
Ja die gang kan in ieder geval ingekort worden door het trappenhuis bij de woonkamer te betrekken. Dat zou al wat ruimte geven. Het kookeiland een kwartslag draaien klinkt praktisch, maar ik twijfel of er dan genoeg ruimte overblijft voor de eettafel.

@kepler De situatie zoals jij deze omschrijft hebben wij ook voor ogen. De keuken en eethoek als 'hart' van de ruimte voor gezin en gasten en het TV gedeelte voor ons tweeën om de avond af te sluiten.
Goed om te horen dat jullie dit hebben weten te realiseren naar tevredenheid. Hoeveel ruimte hebben jullie voor het TV/bank gedeelte? Net als wij ook 2,85m in de breedte?

@De rest: wij ontvangen geregeld gasten en zijn dan veel in en rondom de keuken in de weer. In de orginele opstelling sta je in de keueken tegen de zijmuur aan te koken/kijken. Bij de concepttekening die ik postte heb je vanaf het eiland/fornuis zicht op de hele woning.

Gelukkig hoeven we voorlopig nog niet te beslissen. Ik wacht de tekening van de keukenboer nog even af voor de alternatieve indeling.

Als het toch de standaard indeling wordt, maken we van het keukenblok denk ik een soort schiereiland om het op die manier wat uitnodigender te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSAVtguGHf9_FRkFAl76uT3p3OE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vGYF2nnZ4a7zpw211LATfHqG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Toppe schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:45:
[...]

Dat ziet er strak uit. Op de plaatjes zou je kunnen de men dat het daadwerkelijk hout is.
Dat is het absoluut niet, om twee redenen: je ziet bijna altijd een print effect, vooral bij noesten; en de voegen moeten erg smal zijn om niet een echte voeg te lijken.
Variatie in planken is het probleem niet meer zo nu.
Dus ik ben erg benieuwd naar die ortle serie schijnt weer nieuwe print technologie te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:40
Bravertal schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:58:
Wij gaan begin mei met de tuin van start. Waar kan je voor een knappe prijs tegels voor het terras kopen of moet je onderhandelen over de prijs (zie nu lokaal dure tegels vanaf €50 per m2, 60 x 60 cm in de brochures).

Of gewoon online kopen?
Ga eens langs bij een tegelshowroom. In Zuid Holland bijvoorbeeld Jan Groen of Montfoort tegels.
Zijn wij vorige week nog geweest, meer dan genoeg voor 20-30€/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
rauwst schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:59:
[...]

Ja die gang kan in ieder geval ingekort worden door het trappenhuis bij de woonkamer te betrekken. Dat zou al wat ruimte geven. Het kookeiland een kwartslag draaien klinkt praktisch, maar ik twijfel of er dan genoeg ruimte overblijft voor de eettafel.

@kepler De situatie zoals jij deze omschrijft hebben wij ook voor ogen. De keuken en eethoek als 'hart' van de ruimte voor gezin en gasten en het TV gedeelte voor ons tweeën om de avond af te sluiten.
Goed om te horen dat jullie dit hebben weten te realiseren naar tevredenheid. Hoeveel ruimte hebben jullie voor het TV/bank gedeelte? Net als wij ook 2,85m in de breedte?

@De rest: wij ontvangen geregeld gasten en zijn dan veel in en rondom de keuken in de weer. In de orginele opstelling sta je in de keueken tegen de zijmuur aan te koken/kijken. Bij de concepttekening die ik postte heb je vanaf het eiland/fornuis zicht op de hele woning.

Gelukkig hoeven we voorlopig nog niet te beslissen. Ik wacht de tekening van de keukenboer nog even af voor de alternatieve indeling.

Als het toch de standaard indeling wordt, maken we van het keukenblok denk ik een soort schiereiland om het op die manier wat uitnodigender te maken.
[Afbeelding]
Ons woonkamer gedeelte is 3.5 breed en ook 3.5 lang. De gang is bijna 5m, maar die 1.5 tussen woonkamer en eettafel is 'loze' ruimte.

Dus net iets breder, maar die 70cm maakt wel een groot verschil denk ok. Ik denk wel dat we het dan nog steeds zo hadden gedaan. Nu staat de tv op een meubel, maar je kan er (tegenwoordig) ook voor kiezen om de tv aan de muur te hangen en kabels weg te werken (Samsung gebruikt bv een soort van glasvezel kabel). Dan win je weer makkelijk 30-40cm ruimte.

Als jullie van koken houden dan is de keuken in het smalle gedeelte wel echt een kleine keuken...

Ik zou zeggen, teken het in bv Sketchup :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:59

Toppe

Oké ✅

Bravertal schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:58:

Of gewoon online kopen?
Wij hebben voor onze buiten tegels €26,95 per vierkante meter betaald. Waren een van de goedkoopste tegels maar wij zijn heel tevreden.

Toplaag blijft mooi en zijn heel glad, als die kleine een keer struikelt is het niet meteen een kapotte broek of flinke schaaf wonden.

Wij zouden ze graag in een volgende tuin weer willen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[Afbeelding]
Als jouw plannen passen niet in dat huis :P.
Ik zou alles een beetje neutraal doen en na een jaartje of 5 (zoals jij zelf aangeeft) eens verder kijken.

Als je nu gaat tobben met een woonkamer van 2.84m breed en een keukeneiland dat eigenlijk net niet helemaal lekker past dan ga je waarschijnlijk over een jaar of 5 toch weg.

Voor de duidelijkheid: met de woning/afmetingen is m.i. niets mis, alleen jouw plannen stroken niet met de beschikbare ruimte.

Wees je er trouwens van bewust dat die keukenboer natuurlijk niet objectief is: hij verkoopt liever een keukeneiland + kastenwand van 25k dan een schiereiland met rechte keuken voor 15k ;)

Schiereiland is wel leuk (hebben wij ook), dan heb je alleen geen lange kastenwand, maar max 60-120cm.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 25-04-2021 22:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een andere optie die je nog zou kunnen overwegen is iets wat buren van ons gedaan hebben. Die hebben een vergelijkbaar huis als jij krijgt en die hebben de keuken halverwege de lange wand gezet met een eiland ervoor. En dan de eettafel in het smalle deel voor het raam en de bank + tv voor de openslaande deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33
nel!s schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:41:

Ben benieuwd als je foto’s hebt. Van alle tegels die we hebben vergeleken staat de Atlas Concorde Nid nu bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Farmerwood schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:49:
[...]

Een andere optie die je nog zou kunnen overwegen is iets wat buren van ons gedaan hebben. Die hebben een vergelijkbaar huis als jij krijgt en die hebben de keuken halverwege de lange wand gezet met een eiland ervoor. En dan de eettafel in het smalle deel voor het raam en de bank + tv voor de openslaande deuren.
Zou dat makkelijk passen in deze ruimte denk je? Ik vind het wel een speelse oplossing eigenlijk, maar vraag me af of er niet een uitbouw voor nodig is om de woonkamer een beetje ademruimte te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Mogelijk meer voor het tuinen topic.. Vraag het toch hier :-)
Zitten andere branches naast de keuken helemaal vastgeroest qua onderhandelen? Nettoprijs en that's it?

Bij een keuken is het bijna raad als je niet onderhandeld, hoe moet ik erin stappen bij bouwwerken in de tuin? Bijvoorbeeld een tuinkamer van 9 meter breedte, zit je al gauw aan 15k of meer, met een paar opties hier en daar.

Iemand hier ervaring of dat rotsvaste prijzen zijn, of hebben jullie ervaring om ook hier een onderhandeling in te zetten?

Ben vooral benieuwd hoe dat gesprek in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Source90 Er is werk zat, iedereen wilt bouwwerken in de tuin. Daarnaast is hout schaars en duur aan het worden vanwege oplopende houtprijzen en de vraag/aanbod. Dus je kunt het zelf wel inschatten denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:09:
@Source90 Er is werk zat, iedereen wilt bouwwerken in de tuin. Daarnaast is hout schaars en duur aan het worden vanwege oplopende houtprijzen en de vraag/aanbod. Dus je kunt het zelf wel inschatten denk ik ;)
Meestal is een tuinkamer aan het huis niet van hout :)
Maar snap de essentie van je bericht. Is de keukenzaak dan echt zo'n vreemde eend dat het daar normaal wordt geacht (afdingen)?

Zo'n tuinkamer kost tenslotte ook al een beste keuken met 15-20k (met 2x glazen schuifpui, zonwering en verlichting).

Even van de verasol site geplukt, mogelijk beetje offtopic, als idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsXgUEgqM88egOFMf_LMqA-0IxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnrRDV3RLmwt7CpZWB8sHkQl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Source90 op 26-04-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Source90 Ah zoiets, ik had wat anders voor ogen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Source90 schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:24:
[...]

Meestal is een tuinkamer aan het huis niet van hout :)
Maar snap de essentie van je bericht. Is de keukenzaak dan echt zo'n vreemde eend dat het daar normaal wordt geacht?

Zo'n tuinkamer kost tenslotte ook al een beste keuken met 15-20k (met 2x glazen schuifpui, zonwering en verlichting).

Even van de verasol site geplukt, mogelijk beetje offtopic, als idee:
[Afbeelding]
Denk dat je blij mag zijn als ze tijd hebben, mits je plaatsing niet zelf gaat doen. Keuken is zetten ma 1 max 2 dagen met 1 man. Zo overkapping is vaak het dubbele en die mannen rekenen op dit moment gewoon 70 euro per uur, omdat ze omkomen in het werk.
Wij willen er ook nog voor gaan kijken, maar gaan ook vooral over de grens in Belgie kijken.

Goede vaklui is op dit moment gewoon schreuwend schaars en duur, zelfs buiten de randstad, is het laatste jaar flink duuder geworden. Ik weet van een vriend van mij die hovenier en in winter tegelzetter is. Vroeg eerst (vlak voor corona) 35 per uur exl, toen 37 exl (wat hij nu nog vraagt voor bestaande klanten) en vraagt nu begin van het jaar voor nieuwe klanten 50 exl. Gewoon omdat hij het werk niet aankan en mensen het toch gedaan willen hebben. Zit nu al te plannen in oktober.
Het wordt gewoon nog steeds makkelijk betaald, waarop hij zij denk dat ik na €60, ga voor nieuwe klanten, want krijg het werk niet gedaan en als ik nee zeg worden ze nog boos ook.

Wel een mooie overkapping zoiets willen wij ook en mikken nu op aankomende winter, zetten, hopelijk is het dan weer wat rustiger op de markt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hanzul op 26-04-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
SquareOne schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:49:
[...]

Ben benieuwd als je foto’s hebt. Van alle tegels die we hebben vergeleken staat de Atlas Concorde Nid nu bovenaan.
Welke heb je nog meer gezien? Wij vinden nid ook de mooiste tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Alic3 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:01:
Nou alsof ik het aan zag komen, werd net gebeld door de kopersbegeleider met de mededeling dat een 2 fase voldoende was voor de Bora van 7,6 kW. En of ik echt een 3 fase groep wilde. Ja dat wil ik O-)
Even dubbel checken omdat ik weet dat het nog steeds vaak fout gaat en ik echt een leek ben. Op de offerte zie ik nu deze aanpassing staan:

Wijzigingen WCD 230V - 2x 16 Amp naar WCD 380V 3x 16 Amp op
aparte groep.

Krijg ik nou de juiste oplossing een 3 fase krachtgroep zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Zelf 2 offertes opgevraagd voor een carport te laten zetten.

Het ene bedrijf zegt gewoon dat ze geen offerte uitbrengen, de ander zegt dat ik volgend jaar maar terug moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33
nel!s schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:55:
[...]

Welke heb je nog meer gezien? Wij vinden nid ook de mooiste tot nu toe.
Kronos les Bois
Jurupa Mirage
Venus Starwood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wij gaan ook voor Nid light in visgraat... prachtige vloer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
SquareOne schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:44:
[...]

Kronos les Bois
Jurupa Mirage
Venus Starwood
Jurupa niet gezien, maar Starwood en Kronos wel - sommige planken hadden zelfs kenmerkende strepen van een slecht werkende printer erin :X
Wanneer moet je een krabbel gezet hebben? Wij eind mei. Hoop dat ik de nieuwe marazzi voor die tijd kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik hoop gewoon dat als de vaccinaties zijn afgerond dat alles weer open gaat en geld dus ook weer naar andere sectoren gaat en daarmee de verbouwingen weer minder worden. Ik zie anders ook geen scenario wat deze verbouwingsgekte gaat afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
[...]

Het kookeiland een kwartslag draaien klinkt praktisch, maar ik twijfel of er dan genoeg ruimte overblijft voor de eettafel.
Hoe diep wil je dat eiland hebben?

Onze keuken is 5.7 m breed. Wij hebben langs een muur aanrecht en kasten. Dan een meter tot een eiland van 1.20 diep, en dan ruimte voor stoelen, een tafel (meter breed) en tegen de andere wand hebben wij een bank staan. Dit gaat helemaal prima. Dus als je het eiland wat minder diep maakt en/of je eettafel iets smaller maakt gaat het wel werken. Geeft een veel ruimer gevoel dan zo'n eiland dat je deur naar buiten blokkeert en haaks op de rest van je keuken staat. Achter de tafel een bank ipv stoelen geeft ook wat ruimte, die staat tegen de muur aan en hoeft dus niet zoals een stoel naar achter te kunnen schuiven. Wij zijn er erg blij mee. Maar als je een tafel van een meter en een eiland van 1.2 meter wilt gaat het niet passen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdev91
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-12-2021
Wij hebben momenteel een situatie waarvan ik niet helemaal weet wat ik er mee aan moet:

Bij de afgelopen kijkdag hebben wij onze vloerenlegger laten komen om de ruimte op te meten. We willen gaan voor een verlijmde PVC vloer. Toen de vloerenlegger kwam inmeten, gaf hij aan dat de dekvloer in 2 keer is gestort. De uitbouw is apart gestort, en de overige ruimte is apart gestort. Hierbij gaf hij de opmerking dat dat een risico is, omdat dat gaat werken en dit kan gaan zorgen voor hoogteverschil en scheuren. Dat is iets wat je bij een verlijmde PVC vloer niet wilt hebben, omdat je dat daar direct gaat zien/voelen.

Nu wij dit bij de projectbegeleider navragen, geeft zij aan dat dit geen probleem zou moeten zijn. Dmv een dilatatie zou dit op te vangen moeten zijn, maar geeft de vloerenlegger op zijn beurt weer aan dat dit alsnog geen garanties zijn en dat de dilatatie mogelijk ook voelbaar is door de vloer heen.

Blijft een lastige situatie. Eerst werd verlijmde PVC aangeraden, maar nu lijken er risico's te zijn omdat de dekvloer niet in 1 keer is gestort. Zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:06
nel!s schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:14:
[...]
Jurupa niet gezien, maar Starwood en Kronos wel - sommige planken hadden zelfs kenmerkende strepen van een slecht werkende printer erin :X
Wanneer moet je een krabbel gezet hebben? Wij eind mei. Hoop dat ik de nieuwe marazzi voor die tijd kan zien.
Die overdwars strepen, dat is bewust...... ik vind het ook niks!
Vancouver Series: In the 22 different graphics is reflected up to the usual brushing that remains after a handcrafted sawing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Ik heb gehoord dat de woning in Q4 wordt opgeleverd. Ik heb goede hoop dat dit oktober wordt als ik naar de planning kijk van een voorgaand project. Kijkdagen en inmeetdagen zijn nog niet bekend maar zijn er zaken die ik jullie aanraden om nu in gang te zetten? Bijvoorbeeld regelen van mensen regelen voor vloer en wandafwerking of is dat nu nog te vroeg?

Hoe lang van tevoren hebben jullie alles geregeld?

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• IanStadthouders
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-06-2022
Farmerwood schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:17:
SketchUp inmiddels ook aan de praat gekregen op de desktop. Onderstaand plaatje in een minuut of 5 gemaakt. Klinkt bijna alsof die 'inteken-fiverr-klussers' makkelijk geld verdienen, want dit is voor mij misschien de 10de keer dat ik Sketchup gebruik, dus ben verre van geoefend.

[Afbeelding]
Dit is zeker niet waar, het gaat vooral om de detail en dingen als ramen en deuren op maat te maken. Het dak is ook altijd wel lastig, zeker met aparte hoeken. Daarnaast gooi is alles in groepen wat altijd wel een redelijke klus is maar waarmee een klant als u juist heel snel dingen aan/uit kunt zetten.

Gemiddeld doe ik 7-8 uur over een gebouw met materialen, keuken, badkamer en toilet. Doe ik 10-11 uur over een model met alle meubels erin en ben ik totaal tussen de 13-14 uur bezig als ik er 2 renders bij maak. Reken maar uit, krijg nog redelijk onderbetaald voor de hoeveelheid werk dat ik eigenlijk doe. :X

Groeten van Ian Stadthouders, die student op Fiverr :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

IanStadthouders schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:44:
[...]

Dit is zeker niet waar, het gaat vooral om de detail en dingen als ramen en deuren op maat te maken. Het dak is ook altijd wel lastig, zeker met aparte hoeken. Daarnaast gooi is alles in groepen wat altijd wel een redelijke klus is maar waarmee een klant als u juist heel snel dingen aan/uit kunt zetten.

Gemiddeld doe ik 7-8 uur over een gebouw met materialen, keuken, badkamer en toilet. Doe ik 10-11 uur over een model met alle meubels erin en ben ik totaal tussen de 13-14 uur bezig als ik er 2 renders bij maak. Reken maar uit, krijg nog redelijk onderbetaald voor de hoeveelheid werk dat ik eigenlijk doe. :X

Neem je nog klussen aan? Ben wel geïnteresseerd

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Yaa87 schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:35:
Ik heb gehoord dat de woning in Q4 wordt opgeleverd. Ik heb goede hoop dat dit oktober wordt als ik naar de planning kijk van een voorgaand project. Kijkdagen en inmeetdagen zijn nog niet bekend maar zijn er zaken die ik jullie aanraden om nu in gang te zetten? Bijvoorbeeld regelen van mensen regelen voor vloer en wandafwerking of is dat nu nog te vroeg?

Ligt eraan wat je wilt laten doen. In jouw topic las ik dat je bepaalde zaken juist niet doet.
Stucadoor, schilder of behanger zou ik nu al naar opzoek gaan, vloeren zou je bij de winkel waar je de vloer afneemt kunnen vragen wat de leg-termijnen zijn. Veelal is levertijd 6-8 weken van iets dat niet kant en klaar paraat ligt (althans, bij onze keuze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Zeker een stucadoor op tijd vastleggen, die gasten hebben het allemaal stervens druk was mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
[...]

[Afbeelding]

Ik zou het niet doen. Wij wonen hier net zo breed en 10.80 diep. Als we hier de boel zouden omdraaien, heb je echt geen woonkamer meer over. Die wordt heel erg smal en oncomfortabel.

Dit moet je eigenlijk alleen doen als je een serieuze leefkeuken wil en de woonkamer compleet ondergeschikt is. Maar als je dat wil, moet je eigenlijk groter wonen denk ik. Dat past hier niet, je krijgt dan vlees noch vis.
Yaa87 schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:35:

Begin op tijd. Liever te vroeg dan te laat. Wij kregen hier een half jaar voor oplevering al bijna geen aannemer meer te pakken voor een muurtje en een koof. De behanger zit ook al aardig vol. Dakkapel kan pas over zeven maanden geplaatst worden. Hovenier krijgt het nog wel ingepast, maar gaf ook al aan dat hij niet heel veel ruimte meer heeft.
Vloerenboer kan wel, die heeft iets minder wachttijd (maar dat gaan we zelf doen waarschijnlijk). De kans dat je achter het net vist is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Source90 schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:38:
[...]

Ligt eraan wat je wilt laten doen. In jouw topic las ik dat je bepaalde zaken juist niet doet.
Stucadoor, schilder of behanger zou ik nu al naar opzoek gaan, vloeren zou je bij de winkel waar je de vloer afneemt kunnen vragen wat de leg-termijnen zijn. Veelal is levertijd 6-8 weken van iets dat niet kant en klaar paraat ligt (althans, bij onze keuze).
Stuccen wordt het sowieso niet. Ik overweeg dunpleister + latex spuit en/of spackspuiten. Ik ga daar dan alvast offertes voor vragen, rondje Google.

En vloer: ik koop de tegels online altijd voorraad en levering binnen een week. Nu alleen een goede tegelzetter. Tips waar mensen goede ervaringen mee hebben en die werkzaam zijn binnen regio Amsterdam?

Ik wil de week van aflevering zsm de muren laten doen ( dunpleister
is droog binnen een paar dagen las ik) en de week daarop tegelvloer daarna gelijk verhuizen. Hopelijk doet de aannemer het opstook protocol voor de vloerverwarming anders ben je daarmee weer kostbare tijd kwijt.

Ik las in het verleden het een ander over vocht uit de muur halen met bouwdrogers, doen mensen dat nog steeds? Wie heeft het niet gedaan en verder nergens last van? En waar moet je daarbij op letten. Ik wil alles snel snel, en met zo min mogelijk moeite en wachttijd maar ook weer geen schimmel na verloop van tijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kazuka schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:10:
Zeker een stucadoor op tijd vastleggen, die gasten hebben het allemaal stervens druk was mijn ervaring.
Inderdaad, ze hebben genoeg werk dat ze niet eens meer reageren. Google Maps geopend, stukadoor gezocht, 10 nette mails de deur uit, 2 reacties. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
IanStadthouders schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:44:
[...]

Dat ik daarop terug gekomen ben blijkt wel uit het feit dat je ook aan de slag gaat om mijn huis in te tekenen. :)

Wil er wel aan toevoegen dat ik toen meer bezig was met de grove basis van het huis om er een gevoel bij te krijgen, dan dat ik alle details belangrijk vond. Zoals je zelf al aangeeft gaat de tijd juist vooral in die details zitten.

Ik zie ook zeker de toegevoegde waarde van alles netjes in groepen/layers zetten en mede daarom laat ik het graag aan een expert over om de tekening te maken.
Als je echt 8 uur kwijt gaat zijn aan het model van mijn huis, dan maak ik met alle liefde een leuke extra fooi naar je over zodat je als de terrassen weer open gaan een of meer extra :9B kan drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Farmerwood schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:06:
[...]
Als je echt 8 uur kwijt gaat zijn aan het model van mijn huis, dan maak ik met alle liefde een leuke extra fooi naar je over zodat je als de terrassen weer open gaan een of meer extra :9B kan drinken.
Dat leek mij ook niet meer dan gepast toen ik ons 3d model ontving! Als je de details ziet in het model dan is daar een hoop moeite in gegaan. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Laatst online: 25-07 13:38
Yaa87 schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:00:
[...]

Stuccen wordt het sowieso niet. Ik overweeg dunpleister + latex spuit en/of spackspuiten. Ik ga daar dan alvast offertes voor vragen, rondje Google.

En vloer: ik koop de tegels online altijd voorraad en levering binnen een week. Nu alleen een goede tegelzetter. Tips waar mensen goede ervaringen mee hebben en die werkzaam zijn binnen regio Amsterdam?

Ik wil de week van aflevering zsm de muren laten doen ( dunpleister
is droog binnen een paar dagen las ik) en de week daarop tegelvloer daarna gelijk verhuizen. Hopelijk doet de aannemer het opstook protocol voor de vloerverwarming anders ben je daarmee weer kostbare tijd kwijt.

Ik las in het verleden het een ander over vocht uit de muur halen met bouwdrogers, doen mensen dat nog steeds? Wie heeft het niet gedaan en verder nergens last van? En waar moet je daarbij op letten. Ik wil alles snel snel, en met zo min mogelijk moeite en wachttijd maar ook weer geen schimmel na verloop van tijd :+
Ik denk dat vocht in de woning fors afhankelijk is van de periode waarin je huis gebouwd wordt. Onze woning werd medio augustus/september uit de grond getrokken met pre-fab beton, en was nagenoeg begin oktober voor de flinke regenval “waterdicht”, en is voor oplevering het opstookprotocol door de aannemer uitgevoerd en was er weinig vocht meer te bekennen na oplevering medio februari. Binnen een week op de begane grond de muren strak en wit gemaakt, geen plekje te bekennen tot nu toe. We hebben wel gedurende de afgelopen tijd de thermostaat op 20 laten pruttelen 24/7 en alle ventilatie maximaal open laten staan. Na 2 weken een vuilniszak op de vloer afgeplakt, 48 uur laten zitten en geen druppel vocht te bekennen.

Tijdens het 2e kijkmoment begin januari hingen er nog flinke druppels aan de ventilatieroosters, dus wel een teken dat er genoeg vocht aanwezig was. Het rook ook nog wat muf. Ons vermoeden bestaat dat er tot de oplevering flink is gestookt met de warmtepomp en/of bouwdrogers, gezien de enorme tellerstanden waarmee we bij oplevering begonnen. Echter werd onze woning ook als centraal punt gebruikt qua stroom tijdens de bouw, wellicht dat daar de hoge stand vandaan is gekomen.

Als ik met regelmaat lees hoe aannemers hier omgaan met woningen/klanten, en de opleverstaat etc. Hebben wij blijkbaar flink geluk gehad, of is onze aannemer gewoon goed bezig geweest. Op een paar kleine opleverpuntjes na geen bijzonderheden, vrijwel vocht vrij, opstookprotocol uitgevoerd, muren meer dan behangklaar, schoon, ready to klus zeg maar _/-\o_

We hebben voor het moment van oplevering tot verhuizen (over ong. 6 weken) bijna een half jaar uitgetrokken, omdat het kan. We hebben tot nu toe alles zelf gedaan, muren, vloeren, schilderwerk. Het enige wat ik uitbesteed, is het leggen van terras/tuinpad en plaatsing van de schuttingen. Zelfs een grasmat gaan we gewoon zelf doen. Veelal op vrije dagen en in het weekend, de huidige pandemie heeft daar stiekem aan meegeholpen aangezien je toch weinig anders kunt/kon doen de afgelopen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Dakillerbean schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:27:
[...]

We hebben voor het moment van oplevering tot verhuizen (over ong. 6 weken) bijna een half jaar uitgetrokken, omdat het kan. We hebben tot nu toe alles zelf gedaan, muren, vloeren, schilderwerk. Het enige wat ik uitbesteed, is het leggen van terras/tuinpad en plaatsing van de schuttingen. Zelfs een grasmat gaan we gewoon zelf doen. Veelal op vrije dagen en in het weekend, de huidige pandemie heeft daar stiekem aan meegeholpen aangezien je toch weinig anders kunt/kon doen de afgelopen tijd.
Een half jaar? Ik ben al dat wachten nu al zat en alleen al vanwege de dubbele lasten wil ik zsm na oplevering intrekken. Als het kon stond op de oplever datum al de verhuiswagen voor de deur 8)7

Ik had inderdaad begrepen dat bouwvocht afhankelijk is van de bouwperiode hopelijk valt het bij mij ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Wij nemen 3-4 maanden en laten veel doen. We hebben drie kleine kinderen hier rondrennen, dus veel vrij uurtjes zijn er niet :D

We gaan zelf schilderen, netwerk kabels trekken en de technische ruimte betegelen. Stuccen, vloeren, keuken, verhuizing en sanitair laten we doen. Bij het sanitair hebben we een kennis ingehuurd en de bedoeling is dat ik daar waar mogelijk ga helpen. Uitpakken na de verhuizing doen we uiteraard ook zelf :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Wij doen nagenoeg niks zelf, maar gaat wel strak gepland worden, 2 mnd moet lukken voor vloeren, wanden, plafonds, keuken, zolderindeling, isoleren garage en in eerste instantie basic tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Scuderia110 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:20:
Wij doen nagenoeg niks zelf, maar gaat wel strak gepland worden, 2 mnd moet lukken voor vloeren, wanden, plafonds, keuken, zolderindeling, isoleren garage en in eerste instantie basic tuin.
Dat durfden wij ook vanwege 3 kleine kinderen niet aan. Wij moeten ons huidige huis na die 4 maanden uit. We hebben dus behoorlijk wat speling.
Er hoeft maar iets mis te gaan en je kan pas later je huis in als je heel strak hebt gepland. Of een huis zonder vloer (hadden we in ons huidige huis) of iets dergelijks. Daar hebben we dus geen zin in :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
kepler schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:30:
[...]
Er hoeft maar iets mis te gaan en je kan pas later je huis in als je heel strak hebt gepland. Of een huis zonder vloer (hadden we in ons huidige huis) of iets dergelijks. Daar hebben we dus geen zin in :D
Leuk joh, mogen de kinderen lekker de betonvloer onder kliederen :P

Ik vond het wel wat hebben, eerst op de zolder en bovenverdiepingen wonen voordat de b.g. klaar was. Maar goed, dat was net na onze studententijd en nu zou ik dat ook niet zo snel doen als ik het enigszins kan veroorloven.

Tenzij iemand zo'n absurd bod doet op ons huidige huis dat het de moeite waard is....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 16:47
kepler schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:39:
We hebben drie kleine kinderen hier rondrennen, dus veel vrij uurtjes zijn er niet :D
Die heb je gehad om die 3 te maken, nee? :+

(Sorry, zit al meer dan een jaar binnen. Moet mijn flauwe moppen ergens kwijt! 8)7 )

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kepler
Kwakkel schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:00:
[...]

Die heb je gehad om die 3 te maken, nee? :+

(Sorry, zit al meer dan een jaar binnen. Moet mijn flauwe moppen ergens kwijt! 8)7 )
Uurtjes is teveel eer voor mijn werk :') :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Ik ben aan het kijken naar woning. Deze woning heeft 1 "onbenoemde" ruimte op zolder. Nu kwam ik bij toeval achter dat dit betekent dat er geen raam in zit. Nu vroeg ik me af of je deze later er nog in zou mogen plaatsen. Ik heb de makelaar gebeld maar deze gaf een vaag antwoord (zei ook iets over dat het "ontwerp" beschermd kon zijn oid). Na googlen kwam ik op deze site , die beschrijft waar je wel en niet een dakraam mag plaatsen.

Hieronder een aantal fotos van het huis en bouwtekening. Hopelijk heeft iemand ervaring hiermee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNzIPWMYSySwcTspN_NUiLaJRGM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYCaHEwwRY4ruy0a83VoIdfr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HG5aEIfQhcP7OcUXCEhM5paUSM0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9weIupVtn75B9aEluS2erxv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhWR6JFOMfksCyQBqCxPnc1OqH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2aMjlUHMKKBPoNqXuJXT8Jhs.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 16:37

Osxy

Holy crap on a cracker

mmmmmark schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:25:
Ik ben aan het kijken naar woning. Deze woning heeft 1 "onbenoemde" ruimte op zolder. Nu kwam ik bij toeval achter dat dit betekent dat er geen raam in zit. Nu vroeg ik me af of je deze later er nog in zou mogen plaatsen. Ik heb de makelaar gebeld maar deze gaf een vaag antwoord (zei ook iets over dat het "ontwerp" beschermd kon zijn oid). Na googlen kwam ik op deze site , die beschrijft waar je wel en niet een dakraam mag plaatsen.

Hieronder een aantal fotos van het huis en bouwtekening. Hopelijk heeft iemand ervaring hiermee?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dit is vaak een wens/eis van de architect maar niet vanuit de gemeente. In dat geval hoef je je alleen aan de regels van de gemeente te houden en volgens mij is er op dakramen geen vergunningsplicht echter moet je dat bij je gemeente controleren.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
mmmmmark schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:25:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Het is ook ventilatie (en in mindere mate verwarming)
Ventilatie hadden wij over het hoofd gezien (ventilatie type D, velux raam kan open, maar alleen ventilatiestand is net te weinig)
Pagina: 1 ... 188 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2