Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 187 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.277 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Die Quooker vraagt in de praktijk slechts sporadisch die 1600W. Alleen nadat je kokend water hebt getapt zal hij bij gaan warmen. Idem voor de vaatwasser. Die vraagt die piek ook alleen sporadisch.
Grote kans dus dat het gewoon goed gaat, maar de zekering zal er zo nu en dan uit kunnen klappen ja.

Als je de kans nog hebt om een loze leiding toe te laten voegen, dan zeker doen. Better safe than sorry. Lukt dat niet dan misschien eerst eens kijken hoe het gaat voor je gekke toeren uit gaat halen.

Edit: Of als extra optie dat ding van @Ascension kopen. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 22-04-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:35
D.deJong schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:56:
[...]

Wat had je dan verwacht? Een vrijhangende trap?
Dit is perfect mogelijk om te plaatsen zonder dat die paal op de grond steunt.

@millerman_sf
Wat is de reden van 2 leuningen te hebben?

Zal wel gewoon voor het gemak zijn :P

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 22-04-2021 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Roadman schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:22:
[...]

Neemt niet weg dat hij een nieuwe schuifdeur heeft gekocht en geen gerepareerde.
Om elk gezeik in de toekomst te voorkomen dus gewoon een nieuwe vragen.
Nee heb je...
Nee, je koopt een schuifdeur die voldoet aan de eisen. Daar kan best een reparatie op gedaan zijn, zolang het maar minimaal dezelfde kwaliteit oplevert waardoor het aan de eisen voldoet.

Je kan inderdaad vragen stellen of de reparatie goed gedaan is of verlengde garantie vragen. Nogmaals, een goede reparatie is niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:08
bottom line schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:29:
[...]
@millerman_sf

Dat is een vraag voor de aannemer danwel de trappenleverancier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kepler schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:32:
[...]

Nee, je koopt een schuifdeur die voldoet aan de eisen. Daar kan best een reparatie op gedaan zijn, zolang het maar minimaal dezelfde kwaliteit oplevert waardoor het aan de eisen voldoet.

Je kan inderdaad vragen stellen of de reparatie goed gedaan is of verlengde garantie vragen. Nogmaals, een goede reparatie is niks mis mee.
Daarom word alle refurbished apparatuur en autos ook tegen nieuwprijs verkocht... Ohnee, wacht.... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

bbbrumbrum schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:52:
[...]

Daarom word alle refurbished apparatuur en autos ook tegen nieuwprijs verkocht... Ohnee, wacht.... ;w
Als er een kras in een auto zit plamuren en schuren ze het. Niemand die ziet er die kras er heeft gezeten hoor…

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:54:
[...]

Als er een kras in een auto zit plamuren en schuren ze het. Niemand die ziet er die kras er heeft gezeten hoor…
Dit is geen krasje, dit is schadeherstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

bbbrumbrum schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:58:
[...]

Dit is geen krasje, dit is schadeherstel.
En als ze het al geschilderd hadden voordat ze weer konden kijken was er geen haan die er naar kraaide. Resultaat blijft dat het gebruik van een 2 componenten plamuur de beste oplossing is op vervangen na.

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 22-04-2021 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:52:
[...]

Je laat je nieuwe auto/telefoon toch ook repareren (onder garantie)? Alleen als het Total loss is (alsin goedkoper om een nieuwe te kopen dan te repareren) dan krijg je een nieuwe.

Dat is hier toch ook het geval? Ik zie echt het probleem niet hier, zolang de reparatie goed is uitgevoerd.

[ Voor 7% gewijzigd door kepler op 22-04-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:09

Niwla

dat dus....

Onze kopersbegeleider meldt dat er waarschijnlijk geen loze leidingen aangebracht gaan worden vanwege problemen met het achteraf trekken van leidingen en loze leidingen die dicht zitten. (het valt me achteraf ook op dat een loze leiding niet als los item op de meerwerklijst staat)
Het voorstel is om aan te geven wat je in beginsel in de leiding wil hebben en indien gewenst dit achteraf pas aan te sluiten. Ook de gewenste loze leiding vanaf zolder naar de meterkast voor de nà oplevering te laten plaatsen zonnepanelen willen ze al bedraad opleveren. Ik lees hier ook af en toe dat loze leidingen dicht zitten. Wat is er mis met het opleveren van loze leidingen met een zwarte draad als trekhulp? Ik vermoed dat de onderliggende reden vooral het aardbevingsbestendig bouwen is waardoor er geen leidingen in de woningscheidende wanden verwerkt mogen worden.

Meer mensen in een project gezeten waarbij loze leidingen niet loos zijn om deze (of andere) redenen?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Terugkomend op de mantelbuis vanaf de meterkast naar buiten. Is het mogelijk om hierin zowel een UTP kabel als grondkabel in dezelfde mantelbuis te trekken? Of geeft dat teveel storing?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

koekjah schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:26:
Terugkomend op de mantelbuis vanaf de meterkast naar buiten. Is het mogelijk om hierin zowel een UTP kabel als grondkabel in dezelfde mantelbuis te trekken? Of geeft dat teveel storing?
Heb hier 2x 3x2.5 en 2 utps door een flexbuis. Kan prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Hier dan toch maar even mijn antwoorden:

Waarom de keuze nieuwbouw?
Markt voor bestaande bouw is helemaal nuts op dit moment (al profiteren we daar natuurlijk ook wel weer van). Er was erg weinig beschikbaar wat aan onze wensenlijst voldeed. Daarom twee keer ingeschreven voor een nieuwbouwproject en bij de laatste geselecteerd voor de woning van onze eerste keus. Huis en ligging spreekt ons enorm aan en zijn we ontzettend gelukkig mee. We vinden het heerlijk dat we het huis (tot op zekere hoogte) aan kunnen laten passen naar onze wensen. Ook dat de verhuizing nog redelijk ver vooruit ligt (Q3 2022) vinden we gek genoeg niet vervelend.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat:
nog niks
Onderschat:
Meerwerk kosten. Badkamer, toilet en keuken werden casco opgeleverd. Dat wisten we natuurlijk vooraf. Uiteindelijk kiezen we wel voor een redelijk dure maar erg gave zolderindeling waarvan we lang gezegd hebben dat we die niet zouden doen.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
We hebben op dit moment een pot van 110k :X .
Daarin zitten, op volgorde van kosten:
Zolderindeling
Uitbouw
Badkamer (offerte moet nog komen)
Keuken (ligt nog niet vast maar hebben we redelijk in kaart)
Zonnepanelen (na oplevering) (is mijn tweede set dus moet de btw nog even goed uitzoeken)
Tuin
Vergroten badkamer
Inloopkast slaapkamer

Daarnaast nog wat extra WCD's, leidingen, buitenkraan en andere kleine aanpassingen.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Dat weten we dus nog niet, maar wanden, vloeren, raambekleding e.d. doen we met eigen geld.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Daar kunnen we nog lang genoeg over nadenken. Op dit moment zou ik kiezen voor renovlies.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Wij zijn gezegend met grondverzetters, hoveniers en stratenmakers in de directe familie dus dat willen we eigenlijk direct aanpakken na verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Toppe schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:30:
[...]

Heb hier 2x 3x2.5 en 2 utps door een flexbuis. Kan prima.
Geloof idd wel dat het past, maar is er geen sprake van storing als de UTP zo kort op de stroomkabel ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
koekjah schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:26:
Ik heb er 2xUTP, 5x4 mm2 YMVK en 3x2.5 mm2 YMVK doorheen lopen. Geen problemen mee.

Zeker als je Shielded kabel gebruikt levert dat geen enkel probleem op. In kantoorpanden doen ze niet anders.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

koekjah schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:06:
[...]

Geloof idd wel dat het past, maar is er geen sprake van storing als de UTP zo kort op de stroomkabel ligt?
Ik heb nergens last van, draai er een PoE AP en PoE camera op. In het volgende huis trek ik ze er weer samen doorheen zonder er over na te denken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
Wij hebben gisteren de tweede handtekening gezet op het PV van oplevering. 10,5 maand na oplevering is de aannemer dan eindelijk klaar met de herstelwerkzaamheden.

De uitvoerder zat op zijn praatstoel. Het blijkt dat ons vermoeden al die tijd klopte. De hoofdaannemer A (waar wij het van kochten) heeft het project te goedkoop uitbesteed aan de uitvoerend aannemer. Die laatste heeft al vroeg in het traject in de gaten gekregen dat het project voor hem verlieslatend zou zijn en is steeds bezig geweest met het beperken van dat verlies. Hij heeft nog geprobeerd om het verlies te delen met aannemer A, maar die wilde nergens van weten, ondanks dat het dorpsgenoten zijn. De uitvoerend aannemer heeft geprobeerd om het gesprek hierover aan te gaan met zijn concullega, maar daar viel niet over te praten (die reputatie heeft de hoofdaannemer inderdaad).

Uiteindelijk hebben de projectontwikkelaar en aannemer A dus goed winst gemaakt en de uitvoerend aannemer is met een verliespost blijven zitten van +/- 300,000 euro, zo'n 10% van de contractwaarde. Zij wilden de overstap maken naar de consumentenmarkt (deden tot nu toe voornamelijk commerciële projectbouw, huurwoningen etc.) en daar hebben ze dus nu behoorlijk leergeld betaald.

Ik begrijp nu ook veel beter waarom opties die vrijwel iedereen afneemt, zoals uitbouwen en garages, zoveel duurder per m2 zijn. De aannemer betaald leges aan de gemeente voor de vergunning op basis van de kale calculatieprijs. Hoe lager die dus is, hoe gunstiger voor de aannemer. De bouwkundige opties (uitbouw, extra verdieping, etc.) zijn vervolgens vrij duur omdat die de te lage prijzen van de basiswoning moeten compenseren. Over die opties hoeven geen leges betaald te worden. In dit geval heeft de uitvoerend aannemer teveel vertrouwd op de calculaties voor de basiswoning en die waren niet goed. Hij heeft dat niet meer kunnen compenseren met de opties.

Natuurlijk heeft ook de lange tijd tussen aankoop en oplevering niet geholpen. Wij tekenden voor de woning in mei 2018 terwijl deze pas in juni 2020 opgeleverd werd. De materiaalprijzen waren intussen behoorlijk gestegen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:55
@Blihi Bij mij stond er voor de uitbouw (1,2m) 20000 + 5000 gemeente yyy. Hier vroeg de gemeente dus nog wel een bedrag voor de uitbouw.

Die aannemer gaat dus nooit meer in zee met die project ontwikkelaar, lijkt me een goed duurzaam bedrijfsmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dan is dat dus blijkbaar per gemeente weer anders. Die gemeente heeft dit trucje dus ook door :)

Achteraf denkt de uitvoerend aannemer natuurlijk dat er al lang bekend was dat het qua kosten niet uit zou kunnen en dat hij dus door de hoofdaannemer bewust genaaid is. Dat kun je niet hard maken, maar in zo'n dorp blijft dat toch hangen, dus erg slim is het inderdaad niet. Maar op dit moment is de markt zo overspannen dat er werk genoeg is.

Dat de beide aannemers ook niet betrokken zijn bij de projectontwikkelaar helpt ook niet. De winst op de grond kan zo niet gebruikt worden om het verlies op de bouw te compenseren. De projectontwikkelaar was een samenwerking tussen de gemeente en een andere aannemer die de hele wijk gebouwd heeft, behalve onze 9 huizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Niwla schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:03:
Onze kopersbegeleider meldt dat er waarschijnlijk geen loze leidingen aangebracht gaan worden vanwege problemen met het achteraf trekken van leidingen en loze leidingen die dicht zitten. (het valt me achteraf ook op dat een loze leiding niet als los item op de meerwerklijst staat)
Het voorstel is om aan te geven wat je in beginsel in de leiding wil hebben en indien gewenst dit achteraf pas aan te sluiten. Ook de gewenste loze leiding vanaf zolder naar de meterkast voor de nà oplevering te laten plaatsen zonnepanelen willen ze al bedraad opleveren. Ik lees hier ook af en toe dat loze leidingen dicht zitten. Wat is er mis met het opleveren van loze leidingen met een zwarte draad als trekhulp? Ik vermoed dat de onderliggende reden vooral het aardbevingsbestendig bouwen is waardoor er geen leidingen in de woningscheidende wanden verwerkt mogen worden.

Meer mensen in een project gezeten waarbij loze leidingen niet loos zijn om deze (of andere) redenen?
Hier precies het zelfde. Ook aardbevingsbestendig bouwen. Ik vraag me af of we er wat mee winnen als we de discussie aangaan. Dan heb je straks loze leidingen, maar dan zitten er geheid een paar verstopt...

Ik ben ook wel benieuwd wat de bekabeling t.b.v. de zonnepanelen gaat kosten, waarschijnlijk zo'n bedrag dat je net zo goed de panelen er bij kunt nemen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

@Niwla @RegularJohn Aardbevingbestendig is bij ons HSB, bij jullie niet? Ik heb 0 last van verstopte leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:14:
@Niwla @RegularJohn Aardbevingbestendig is bij ons HSB, bij jullie niet? Ik heb 0 last van verstopte leidingen.
Nee hier niet. Holle betonwanden die dicht gegoten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Blihi schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:38:
Wij hebben gisteren de tweede handtekening gezet op het PV van oplevering. 10,5 maand na oplevering is de aannemer dan eindelijk klaar met de herstelwerkzaamheden.

De uitvoerder zat op zijn praatstoel. Het blijkt dat ons vermoeden al die tijd klopte. De hoofdaannemer A (waar wij het van kochten) heeft het project te goedkoop uitbesteed aan de uitvoerend aannemer. Die laatste heeft al vroeg in het traject in de gaten gekregen dat het project voor hem verlieslatend zou zijn en is steeds bezig geweest met het beperken van dat verlies. Hij heeft nog geprobeerd om het verlies te delen met aannemer A, maar die wilde nergens van weten, ondanks dat het dorpsgenoten zijn. De uitvoerend aannemer heeft geprobeerd om het gesprek hierover aan te gaan met zijn concullega, maar daar viel niet over te praten (die reputatie heeft de hoofdaannemer inderdaad).

Uiteindelijk hebben de projectontwikkelaar en aannemer A dus goed winst gemaakt en de uitvoerend aannemer is met een verliespost blijven zitten van +/- 300,000 euro, zo'n 10% van de contractwaarde. Zij wilden de overstap maken naar de consumentenmarkt (deden tot nu toe voornamelijk commerciële projectbouw, huurwoningen etc.) en daar hebben ze dus nu behoorlijk leergeld betaald.

Ik begrijp nu ook veel beter waarom opties die vrijwel iedereen afneemt, zoals uitbouwen en garages, zoveel duurder per m2 zijn. De aannemer betaald leges aan de gemeente voor de vergunning op basis van de kale calculatieprijs. Hoe lager die dus is, hoe gunstiger voor de aannemer. De bouwkundige opties (uitbouw, extra verdieping, etc.) zijn vervolgens vrij duur omdat die de te lage prijzen van de basiswoning moeten compenseren. Over die opties hoeven geen leges betaald te worden. In dit geval heeft de uitvoerend aannemer teveel vertrouwd op de calculaties voor de basiswoning en die waren niet goed. Hij heeft dat niet meer kunnen compenseren met de opties.

Natuurlijk heeft ook de lange tijd tussen aankoop en oplevering niet geholpen. Wij tekenden voor de woning in mei 2018 terwijl deze pas in juni 2020 opgeleverd werd. De materiaalprijzen waren intussen behoorlijk gestegen.
Fijn dat het is opgelost. Naar wat ik begreep, speelt bij vergunningen bij ons ook zo. Daarom was bij ons b.v de uitbouw van de geïsoleerde garage verhoudingsgewijs zoveel goedkoper (oke hoeft ook geen stalenbalk, maar dan nog). In de opdrachtlijst staat ook expliciet gemeld verguningsvrij. Daarnaast is een basiswoning in veel projecten, net een kleine winst en word de echte winst gemaakt op het meerwerk.

Ons project is wat ik van de ontwikkelaar begreep ook bijna niet winstgevend meer te krijgen voor de aannemer. Hebben een kale aanneemsom van €232.000 voor 680m3 (600m3 huis en 80m3 gesoleerde berging) (exl keuken, maar wel prima basissanitair meerprijs viel voor ons dan ook mee).
Ontwikkelaar heeft echter wel geweten, want hebben wel een stevige prijs voor de grond betaald.

Hebben nog een aanneemsom uit de zomer van 2018, die toen al scherp was. Aannemer wilde de klus echter graag hebben, was al een aantal jaar geen projectbouw meer geweest in het dorp en aannemer en meeste onderaannemers komen uit hetzelfde dorp.
Hoop dat ze bij ons niet besparen op verdere afwerking, tot nu toe, zie ik dat dit niet gebeurd. Hebben zelfs wat zaken extra gedaan, of beter dan in TO genoemd staan. Vandaag voorschouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
Welke EPS blokken gebruik je hiervoor ?
RegularJohn schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:24:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

RegularJohn schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:24:
[...]

Hier ook beton (prefab). Ben juist blij dat het geen HSB is (was een ander project waar we ingetekend hadden wel en juist blij dat deze woning dat niet heeft)
RegularJohn schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:08:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd wat de bekabeling t.b.v. de zonnepanelen gaat kosten, waarschijnlijk zo'n bedrag dat je net zo goed de panelen er bij kunt nemen. :'(
Dan nog neem ik de kosten voor de bekabelde leiding alsnog of regel het achteraf anders. Ik wil gewoon pertinent geen indak. Opdak is geen optie in het meerwerk.

Meerwerk 16 panelen 360WP indak = 12.500
Eigen offerte 18 panelen 360WP opdak = 8.000

Dan kan die kabel er wel bij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Niet online
brutus26 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:10:
Welke EPS blokken gebruik je hiervoor ?

[...]
Dat weet ik niet, kan het ook niet terugvinden in TO.
Niwla schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:06:
[...]

Hier ook beton (prefab). Ben juist blij dat het geen HSB is (was een ander project waar we ingetekend hadden wel en juist blij dat deze woning dat niet heeft)
[...]

Dan nog neem ik de kosten voor de bekabelde leiding alsnog of regel het achteraf anders. Ik wil gewoon pertinent geen indak. Opdak is geen optie in het meerwerk.

Meerwerk 16 panelen 360WP indak = 12.500
Eigen offerte 18 panelen 360WP opdak = 8.000

Dan kan die kabel er wel bij :9
Zitten we in het zelfde project toevallig? :) We denken er het zelfde over. Ze konden niet eens zeggen welke merk panelen en omvormer je krijgt voor die 12.500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

RegularJohn schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:17:
[...]

Dat weet ik niet, kan het ook niet terugvinden in TO.

[...]

Zitten we in het zelfde project toevallig? :) We denken er het zelfde over. Ze konden niet eens zeggen welke merk panelen en omvormer je krijgt voor die 12.500.
Ik lees net andere berichten van jou terug. EPC=0,26 , 8 of 16 panelen, bodemwarmtepomp....ik denk dat het raak is. Ik stuur je even een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Volgens de meerwerklijst kunnen er maximaal 8 groepen in de meterkast, anders moet de meterkast worden aangepast (tegen een mooi tarief!). Wil sowieso 3 extra groepen, dus kom ik over de 8.

Is dit gebruikelijk? Beter loze leidingen en achteraf door een installateur naar laten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:40
koekjah schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:31:
Volgens de meerwerklijst kunnen er maximaal 8 groepen in de meterkast, anders moet de meterkast worden aangepast (tegen een mooi tarief!). Wil sowieso 3 extra groepen, dus kom ik over de 8.

Is dit gebruikelijk? Beter loze leidingen en achteraf door een installateur naar laten kijken?
Ik doe idem allemaal loze leidingen en prik er achteraf zelf een aardlekschakelaar en groepen bij voor een fractie van de prijs.
Geschat:
Zelf doen kosten: €390
Kosten project: €1645

Meeste kosten zitten in loze leiding vs bedrade leiding (+140 per leiding) en ALS van 250€+ bij project.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 23-04-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ja dat wilde ik even toetsen. Er kunnen wel meer groepen bij, maar dan moet er een extra ALS bij.
Het is niet dat ik een andere/grotere? meterkast moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Soms wel. Als de kast vol zit moet er eentje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:37
koekjah schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:31:

Als je één kast hebt, maken ze hem netjes in het midden (zie ik veel). Als je dan naar twee kasten wilt, moet je maar afwachten of die tweede er naast past na oplevering. Mogelijk moet je dan zelf kast nummer 1 horizontaal verplaatsen, met alles wat erbij hoort, een fikse klus.

Extra groepen vanuit het project erbij is wel vaak een vrij kostbare operatie omdat ze ijskoud >€300 per groep rekenen. Ben je zelf handig, maar heb je geen zin om mogelijk een kast te moeten verplaatsen, dan doe je 9 groepen.. dan betaal je weliswaar de hoofdprijs voor een kast maar de groepen kan je dan betrekkelijk voordeling online sourcen en gemakkelijk plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:57
Als je genoeg extra groepen afneemt plaatsen ze zelf een tweede kast, of je moet er specifiek naar vragen/hinten dat ze de kast zoveel mogelijk aan 1 kant houden zodat je makkelijk kan uitbreiden later.
Overigens wel gek maar ik heb dus 2 kasten nagenoeg compleet gevuld en de kast zelf kreeg ik "gratis" :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
896gerard schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:10:
[...]

Als je één kast hebt, maken ze hem netjes in het midden (zie ik veel). Als je dan naar twee kasten wilt, moet je maar afwachten of die tweede er naast past na oplevering. Mogelijk moet je dan zelf kast nummer 1 horizontaal verplaatsen, met alles wat erbij hoort, een fikse klus.

Extra groepen vanuit het project erbij is wel vaak een vrij kostbare operatie omdat ze ijskoud >€300 per groep rekenen. Ben je zelf handig, maar heb je geen zin om mogelijk een kast te moeten verplaatsen, dan doe je 9 groepen.. dan betaal je weliswaar de hoofdprijs voor een kast maar de groepen kan je dan betrekkelijk voordeling online sourcen en gemakkelijk plaatsen.
Ja, dat heb ik dus. Een kast die groot genoeg is voor 36 eenheden en die zit vol. Uitbreiden kan ernaast net niet. Er is 21,5 cm ruimte en die standaardkasten zijn 22cm breed. Kan ik de boel dus gaan opschuiven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

RegularJohn schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:17:

Zitten we in het zelfde project toevallig? :)
Ja dus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ik schat zo'n 10 groepen nodig te hebben. Hoeveel kunnen er gemiddeld in één kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
koekjah schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:20:
Ik schat zo'n 10 groepen nodig te hebben. Hoeveel kunnen er gemiddeld in één kast?
Ligt aan de kast. Zou via de aannemer vragen wat voor kast er in komt.

Kan 220x380 zijn (24 component)
Kan ook kleiner zijn.

Bij ons project waarschijnlijk 220x380.

Voor 3 ALS op 3fase moet je rekening houden met 10x bezet door hoofdschakelaar (4p) en 3x2 ALS (2p p/s).
Dan zou je nog 12 plekken vrij hebben als je hem helemaal vol gooit.
Als je in die 10 groepen ook een krachtgroep of twee (fornuis en warmtepomp) nodig hebt, komt je al te kort.

[ Voor 27% gewijzigd door Source90 op 23-04-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 13:27
Ik zie ABB groepenkasten met 48 groepen dus je kunt het vrij gek maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Die kasten zijn meestal zo klein mogelijk en er wordt meestal gebruik gemaakt van systemen waarbij de aardlekschakelaar meteen ook maximaal 4 groepen voedt. Bij 10 groepen kom je op:

Hoofdschakelaar (4 breed)
3x Aardlek met ieder max 4 groepen (6 breed per stuk)
kracht-aardlekautomaat voor koken: 4 breed (of je krijgt een kookgroep op de bestaande aarleks)
beltrafo: 2 breed.

Je hebt dus sowieo 4+3*6+2 = 24 units nodig (als je gebruik maakt van een kookgroep), of 4 + 3x6 + 4 + 2 = 28 bij een kracht-aardlekautomaat voor de kookgroep.

In dat eerste geval zou je een kast kunnen plaatsen van 24 units, die zit dan helemaal vol. In het tweede geval is een kast van 36 units nodig. Daar is dan uitbreidingsruimte.

Maar zoals gezegd plaatsen ze ook wel eens 48 units. Vraag het na bij de aannemer en geef aan dat je het liefst een kast van 48 units krijgt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03
Vanmiddag was daar dan het moment bij de notaris, we zijn officieel in het bezit van een duur stukje modder! Het aftellen mag dan echt beginnen *O* Prognose is Q2 2022 maar het is de laatste fase dus misschien gaat het allemaal wat sneller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Blihi schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:04:
[...]

Die kasten zijn meestal zo klein mogelijk en er wordt meestal gebruik gemaakt van systemen waarbij de aardlekschakelaar meteen ook maximaal 4 groepen voedt. Bij 10 groepen kom je op:

Hoofdschakelaar (4 breed)
3x Aardlek met ieder max 4 groepen (6 breed per stuk)
kracht-aardlekautomaat voor koken: 4 breed (of je krijgt een kookgroep op de bestaande aarleks)
beltrafo: 2 breed.

Je hebt dus sowieo 4+3*6+2 = 24 units nodig (als je gebruik maakt van een kookgroep), of 4 + 3x6 + 4 + 2 = 28 bij een kracht-aardlekautomaat voor de kookgroep.

In dat eerste geval zou je een kast kunnen plaatsen van 24 units, die zit dan helemaal vol. In het tweede geval is een kast van 36 units nodig. Daar is dan uitbreidingsruimte.

Maar zoals gezegd plaatsen ze ook wel eens 48 units. Vraag het na bij de aannemer en geef aan dat je het liefst een kast van 48 units krijgt.
Hangt van het huis af, maar bij ons heeft de warmtepomp ook een eigen krachtgroep. Met 3 aardleks, 2 krachtgroepen en 9 groepen zitten we dus op 4+3*6+2*4+9=39. Fingers crossed dat we nét twee kasten krijgen..

Edit: ik zie nergens op onze elektratekening een beltrafo, waarom is die ouwe draak er überhaupt nog in 2021..

[ Voor 4% gewijzigd door 896gerard op 23-04-2021 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 11:26
@assassin85 Of voor een goedkopere versie gaan: https://www.praxis.nl/ger...ne/droger/boiler-/5360532

Scheelt een hoop en werkt precies hetzelfde...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:57
896gerard schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:28:
[...]

Hangt van het huis af, maar bij ons heeft de warmtepomp ook een eigen krachtgroep. Met 3 aardleks, 2 krachtgroepen en 9 groepen zitten we dus op 4+3*6+2*4+9=39. Fingers crossed dat we nét twee kasten krijgen..

Edit: ik zie nergens op onze elektratekening een beltrafo, waarom is die ouwe draak er überhaupt nog in 2021..
Ik heb zelfs 3x24 :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier zat nog niet alles op en was tijdens een kijkdag.

[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 23-04-2021 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:09:
[...]

Ik heb zelfs 3x24 :+

***members only***

Hier zat nog niet alles op en was tijdens een kijkdag.
Zo'n beest komt er bij ons ook als het allemaal af is :>
"Helaas" standaard ABB. Kwalitatief waarschijnlijk hetzelfde, alleen foei lelijk.
Maar ach, ik kijk niet dagelijks in de meterkast.

Members only:

Na de vraag of het vanuit de bouw vergroot kan worden.
Is volgens begeleider wel meer dan genoeg ruimte om een bak ernaast te hangen.

Ga ze na de bouw zelf uitbreiden naar minimaal 48x. Mogelijk ook 3x24, sinds 3x krachtstroom al de helft van een kast in neemt.

[ Voor 63% gewijzigd door Source90 op 23-04-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Iemand ervaring met het vervangen van een standaard spaanplaat vensterbank?

Aannemer rekent dik €110 per strekkende meter en dan heb je alleen de keus uit antraciet. Online kom ik op €70 de meter met een snelle zoek opdracht en dan hebben we nog keus in kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:54:
Iemand ervaring met het vervangen van een standaard spaanplaat vensterbank?

Aannemer rekent dik €110 per strekkende meter en dan heb je alleen de keus uit antraciet. Online kom ik op €70 de meter met een snelle zoek opdracht en dan hebben we nog keus in kleur.
Wij hebben standaard de bovenste.
Upgrade naar de 3 middelste is €30/m. Upgrade naar onderste is 70€/m.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eP51N-hNOcxi9g4n8xVH8ZgCJuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1E7nwYeffB9Xo4MUAhoby9CO.jpg?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

JackBol schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:04:
[...]

Wij hebben standaard de bovenste.
Upgrade naar de 3 middelste is €30/m. Upgrade naar onderste is 70€/m.

[Afbeelding]
Ik doelde meer op vervangen na oplevering :+

Welke hebben jullie gekozen? Wij vinden donker gezoet wel het minste van alle opties…

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 23-04-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:50
Is het niet gewoon vensterbank eruit, nieuwe vensterbank op maat (laten) zagen en erop zetten? Bij ons zouden er vensterbanken komen van een soort foeilelijke steen, maar uiteindelijk is het marmer composiet geworden. Ziet er mooi uit moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RobbieB schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:59:
[...]

@assassin85 Of voor een goedkopere versie gaan: https://www.praxis.nl/ger...ne/droger/boiler-/5360532

Scheelt een hoop en werkt precies hetzelfde...
Weet je dat zeker? Ik dacht dat je met de originele switch nog wel kokend water kan tappen als een ander apparaat de prioriteit heeft.

Met die van de praxis schakel je gewoon keihard de power uit en dan doet je kokend water op je quooker het ook niet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dan heb je voor een uur of twee geen kokend water (als de boiler leeg is) terwijl de vaatwasser aan het draaien is. Lijkt me geen groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
mister_S schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:04:
Dan heb je voor een uur of twee geen kokend water (als de boiler leeg is) terwijl de vaatwasser aan het draaien is. Lijkt me geen groot probleem.
Dan is het idee van een Quooker wel een beetje weg natuurlijk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
kepler schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:13:
[...]

Dan is het idee van een Quooker wel een beetje weg natuurlijk :D
als je de vaatwasser ‘s nachts draait maakt dat natuurlijk geen drol uit.

Over vensterbanken, hoe zien die eruit zonder radiatoren onder de ramen. Steken ze dan nog steeds uit de dag, of zijn ze dan geplaatst in de dag. Wat is eigenlijk het nut van een vensterbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:16:
[...]

als je de vaatwasser ‘s nachts draait maakt dat natuurlijk geen drol uit.
Nee, maar bv met feestjes, etentjes of een groot gezin draait het ook wel eens overdag of in de avond. We hebben juist een Quooker om altijd snel kokend water te hebben. Lijkt me irritant om daar niet altijd vanuit te kunnen gaan. Dan maar paar tientjes extra uitgeven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
kepler schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:22:
[...]

Nee, maar bv met feestjes, etentjes of een groot gezin draait het ook wel eens overdag of in de avond. We hebben juist een Quooker om altijd snel kokend water te hebben. Lijkt me irritant om daar niet altijd vanuit te kunnen gaan. Dan maar paar tientjes extra uitgeven :D
Mee eens, maar als je “vergeten” bent de extra groep aan te laten leggen, is het geen onoverkomelijke tekortkoming.

Quooker heeft een aansluitwaarde van 1,6 kW toch? Een Miel vaatwasser is 2 kW, zou dan precies op 1 groep passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:25:
[...]

Mee eens, maar als je “vergeten” bent de extra groep aan te laten leggen, is het geen onoverkomelijke tekortkoming.

Quooker heeft een aansluitwaarde van 1,6 kW toch? Een Miel vaatwasser is 2 kW, zou dan precies op 1 groep passen.
Als ik het goed begrijp zorgt die Quooker stekker dat het wel altijd werkt. Is 60 euro duurder dan de Praxis stekkerdoos. Als je 1500 euro hebt uitgegeven om altijd snel kokend water te hebben, kunnen die 6 tientjes er ook wel af lijkt me :D Dat heb je ws zelfs 'bespaard' door geen extra groep te laten aanleggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

@Z___Z vensterbanken zijn er vooral voor de afwerking en oogt wat ‘luxer’. Heb wel eens een woning gezien zonder (of waar ze gewoon 12mm MDF verlijmen) en het oogt mij net wat te strak. Alsof je wat vergeten bent.

Wij krijgen nu 25cm geplastificeerd spaanplaat maar dat is ook niet helemaal wat ik zoek. Helaas kan je niet aangeven dat je beneden en boven wat anders wilt. Voor boven vindt ik het namelijk wel prima.

Beneden eerder iets als hardsteen/composiet of eiken. Al is eiken natuurlijk weer wat smaakgevoeliger en kan hardsteen/composiet ook in wat universele kleuren geleverd worden zoals wit, lichtgrijs en donkergrijs. Antraciet is wel mooi, maar voor een woonkamer te donker als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 11:10
Vandaag voor het eerst gedoucht in ons nieuwe huis. De druk viel me wel beetje tegen, maar goed vond dat er in ons huurhuis ook maar laf straaltje uit kwam dus misschien dat het aan mij ligt. Is er iets wat ik nog kan proberen om het te verbeteren? De kraan in de wasbak en de spoelbak beneden gaat overigens wel volle bak.
We hebben overigens gewoon een standaard Grohe douche, geen regen exemplaar oid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 14-09 11:32
bottom line schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:29:
[...]

Dit is perfect mogelijk om te plaatsen zonder dat die paal op de grond steunt.

@millerman_sf

Als er nog een trap naar een volgende verd gaat is die paal nodig om door te stapelen.
Je koopt overigens eenheidsworst geen op maat gemaakte villa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nee, boiler leeg of vol doet er niet toe. De bediening werkt middels electriciteit dus als je de power onderbreekt kan je ook bij een volle quooker geen kokend water meer tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
D.deJong schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:07:
[...]

Als er nog een trap naar een volgende verd gaat is die paal nodig om door te stapelen.
Je koopt overigens eenheidsworst geen op maat gemaakte villa.
Een paal heb je niet nodig om door te stapelen. Niet om deze trap te laten steunen, of om degene van het verdiep hoger.
Maarja, je hebt wel gelijk dat dit een eenheidsworst woning/trap is. Treden, wang en houtsoort kan op die manier zo goedkoop mogelijk geproduceerd en geïnstalleerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Toppe schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:15:
[...]

Welke hebben jullie gekozen? Wij vinden donker gezoet wel het minste van alle opties…
royal beige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:15:
[...]

Wij hadden de keuze uit onderstaande, vanuit de bouw weliswaar.
Members only:

Wij hebben gekozen voor wit marmer composiet. Was het meest neutraal en minst glanzend.
Andere kleur kostte bij ons €170,- voor gehele woning, waren niet de kosten. Bij vervallen kreeg je echter niets terug. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
bottom line schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:21:
[...]

Een paal heb je niet nodig om door te stapelen. Niet om deze trap te laten steunen, of om degene van het verdiep hoger.
Maarja, je hebt wel gelijk dat dit een eenheidsworst woning/trap is. Treden, wang en houtsoort kan op die manier zo goedkoop mogelijk geproduceerd en geïnstalleerd worden.
Dus de kraan moet altijd stroom hebben, ook al is de boiler net opgewarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
mister_S schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:54:
[...]

Dus de kraan moet altijd stroom hebben, ook al is de boiler net opgewarmd?
Euuuuu. :?
Ja geloof ik :+ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:38:
@Z___Z vensterbanken zijn er vooral voor de afwerking en oogt wat ‘luxer’. Heb wel eens een woning gezien zonder (of waar ze gewoon 12mm MDF verlijmen) en het oogt mij net wat te strak. Alsof je wat vergeten bent.

Wij krijgen nu 25cm geplastificeerd spaanplaat maar dat is ook niet helemaal wat ik zoek. Helaas kan je niet aangeven dat je beneden en boven wat anders wilt. Voor boven vindt ik het namelijk wel prima.

Beneden eerder iets als hardsteen/composiet of eiken. Al is eiken natuurlijk weer wat smaakgevoeliger en kan hardsteen/composiet ook in wat universele kleuren geleverd worden zoals wit, lichtgrijs en donkergrijs. Antraciet is wel mooi, maar voor een woonkamer te donker als je het mij vraagt.
Nee nog nooit een woning zonder gezien, maar dacht dat ze er vooral waren om de verwarming lucht de kamer in te leiden. Aangezien dat met vloerverwarming niet meer nodig is, vroeg ik me af of zo’n uitstekend randje van steen verder nog nut heeft. Een stuk steen onder het raam dat niet uit steekt is dan minder luxe? Juist omdat ik het niet gezien heb kan ik me er niet zoveel bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Z___Z schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:02:
[...]

Nee nog nooit een woning zonder gezien, maar dacht dat ze er vooral waren om de verwarming lucht de kamer in te leiden. Aangezien dat met vloerverwarming niet meer nodig is, vroeg ik me af of zo’n uitstekend randje van steen verder nog nut heeft. Een stuk steen onder het raam dat niet uit steekt is dan minder luxe? Juist omdat ik het niet gezien heb kan ik me er niet zoveel bij voorstellen.
Op zich is de vensterbank zonder uitstekend deel wel iets te krap om een fatsoenlijke bloempot op te zetten, dus ik ben daar wel blij mee.

Maar wij hebben (imo) achterlijk lelijke "natuurstenen" vensterbanken gekregen van de bouwer (zoiets als Bianco in de picture van @JackBol). Ik had liever een strakke MDF vensterbank gehad zoals in onze vorige nieuwbouw-huurwoning.Die donker gezoet is ook wel mooi, maar wij hadden geen keuze. We konden alleen fors bijbetalen om de vensterbanken 5cm dieper te maken.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Waarom euuuu? Als er heet water in de boiler zit kan de kraan die hete water toch gewoon doorgeven zonder stroom? Ik heb geen quooker genomen, dus ik weet niet precies hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
mister_S schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:23:
[...]

Waarom euuuu? Als er heet water in de boiler zit kan de kraan die hete water toch gewoon doorgeven zonder stroom? Ik heb geeb quooker genomen, dus ik weet niet precies hoe het werkt.
Ik heb met de quooker discussie niets te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Haha nu zie ik het :) verkeerde quote.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
LuPo schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:03:
[...]

Nu begint het écht op een huis te lijken. :+ oOo

***members only***
Aanstaande woensdag is bij ons de vooroplevering gepland. :D We lopen 1-2 maanden voor op het snelste schema. Afgelopen week hebben we een kijkje genomen in de woning.

Members only:

De witte dakplaten worden vanuit de bouw nog met latexverf afgewerkt. Scheelt weer! :P
Duo dakraam in kamer 5 komt na de oplevering.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Z___Z schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:02:
[...]

Voornamelijk woningen met hoge ramen kom ik tegen zonder vensterbank.
Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/96/1a/34/961a3433ce7840d71341369399c90a24.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/ce/2a/ef/ce2aefedc8516e48965201ebed88648d.jpg

Wij krijgen ook bijna kamerhoge ramen voor en achter, op de benedenverdieping komt dan ook enkel in het "nisje" van de keuken een vensterbank idee bij het kleine raam. Bovenverdieping wel overal vensterbanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Source90 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 00:04:
[...]

Voornamelijk woningen met hoge ramen kom ik tegen zonder vensterbank.
Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wij krijgen ook bijna kamerhoge ramen voor en achter, op de benedenverdieping komt dan ook enkel in het "nisje" van de keuken een vensterbank idee bij het kleine raam. Bovenverdieping wel overal vensterbanken.
wij hebben op de grote slaapkamer ramen die tot 20cm boven de vloer lopen, daar hebben we de vensterbank weggelaten. Dat lijkt ons niet mooi en zelfs onhandig als de vensterbank iets uitsteekt op die hoogte :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
Wij gisteren vooroplevering gehad, en zag er op het eerste gezicht netjes uit.

Aankomende weken komen nog de nuts, binnendeuren, afronden tegelwerk, nog beetje timmerwerk rondom de trap en vervolgens schilderwerk. De weg gaat er over 2 weken ook nog in, wat voor een week vertraging heeft gezorgt, voordeel is wel dat die er al voor oplevering ligt. Oplevering was medio mei gepland en zal nu 27 mei worden. Afbouwplanning kan ik echter nog altijd net halen🙂, dus hoef niets te verzetten. Doel is om er in 3,5 week in te zitten.

Op dit moment is alleen nog niet zeker of glasvezel tijdig binnen gebracht wordt. Mensen ervaring dat er nog geen glasvezel in de woning ligt en hoe dat voorkomen zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Laatst online: 19:46
Abonnementje met unlimited data en dan je smartphone gebruiken

Of een abbonwaar je een (tijdelijke) 4g router kunt krijgen in mijn geval werd de aansluiting van mijn xs4all verbinding een paar keer verschoven en toen had ik de helpdesk gebeld en kreeg gratis een mifi met een redelijke bundel (die er in een paar dagen met netflix en nlziet doorheen was gejast)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:09:
[...]

Nee, boiler leeg of vol doet er niet toe. De bediening werkt middels electriciteit dus als je de power onderbreekt kan je ook bij een volle quooker geen kokend water meer tappen.
Niet waar.
Pas het filter van de quooker vervangen (combi model).
Je trekt het stekker uit het stopcontact, daarna de kokendwaterkraan open, er komt gewoon kokend water uit, natuurlijk wordt het langzaam minder, maar je kunt echt nog wel een paar bakken thee maken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:47:
[...]

Niet waar.
Je trekt het stekker uit het stopcontact, daarna de kokendwaterkraan open, er komt gewoon kokend water uit, natuurlijk wordt het langzaam minder, maar je kunt echt nog wel een paar bakken thee maken.
Ik kan dit wel bevestigen. Enige wat echt de stekker nodig lijkt te hebben is het deel dat het water opwarmt en het ledje dat brandt te teken dat hij aan het opwarmen is.
Normaal warm en koud water werkt net zoals iedere andere kraan en het kokend water lijkt op dezelfde manier te werken.

Als die extra loze leiding niet meer kan gewoon vaatwasser en Quooker op dezelfde groep zetten en kijken hoe het gaat. Zo'n extra blok druk je er zo tussen indien nodig. En op dat moment heb je ook wel een idee hoe vaak het gebeurt en hoeveel geld een oplossing je waard is.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 24-04-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Mensen hier ervaring met opstokprotocol in de zomer... Wij krijgen 27 mei de sleutel, opstokprotocol, wordt nog niet door de aannemer gedaan, krijgen we net te horen, waar ik wel van baal. Hij zet enkel de verwarming aan, maar met het weer medio/eind mei, een pui op het zuiden verwacht ik niet dat die ook maar een seconde aan zal springen. Was gisteren al lekker in de woning en woning is nog niet aangesloten op de nuts.

We moeten dit dus zelf regelen, maar wel dus met wss mooi weer En we hebben maar 12 dagen voordat de vloer komt. In die dagen is ook nog de stucadoor bezig...

Denk dat ik zoiezo maar witte lappen voor de pui ga hangen en snachts huis alles open, om de tempratuur te drukken. Mensen nog andere tips, airco komt er pas op 4 juli. Hopelijk is het eind mei, begin juni gewoon een keer 15 graden😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
[quote]Hanzul schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:29:
Mensen hier ervaring met opstokprotocol in de zomer... Wij krijgen 27 mei de sleutel, opstokprotocol, wordt nog niet door de aannemer gedaan, krijgen we net te horen, waar ik wel van baal. Hij zet enkel de verwarming aan, maar met het weer medio/eind mei, een pui op het zuiden verwacht ik niet dat die ook maar een seconde aan zal springen. Was gisteren al lekker in de woning en woning is nog niet aangesloten op de nuts.

We moeten dit dus zelf regelen, maar wel dus met wss mooi weer En we hebben maar 12 dagen voordat de vloer komt. In die dagen is ook nog de stucadoor bezig...

Denk dat ik zoiezo maar witte lappen voor de pui ga hangen en snachts huis alles open, om de tempratuur te drukken. Mensen nog andere tips, airco komt er pas op 4 juli. Hopelijk is het eind mei, begin juni gewoon een keer 15 graden😏.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
@Hanzul
dan zet je je thermostaat toch gewoon op 40 graden?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
leecher schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:48:
@Hanzul
dan zet je je thermostaat toch gewoon op 40 graden?
Dan word de vloer te heet en ook niet echt lekker voor je stuckwerk als het binnen 40 graden is😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Hanzul schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:02:
[...]

Dan word de vloer te heet en ook niet echt lekker voor je stuckwerk als het binnen 40 graden is😔
Als je thermostaat op 40 zet en de TA van je vloerverwarming is 35 graden, wordt je vloer sowieso nooit warmer dan 35 graden. Het zorgt er alleen voor dat er warmte vraag blijft. Zal waarschijnlijk wel weg gemoduleerd worden als het verschil tussen de aanvoer en afvoer naar 0 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:47:
[...]

Niet waar.
Interessant, is dat een ouder model of bijvoorbeeld de fusion met de rode led ring in de kraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Hanzul schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:50:
Op dit moment is alleen nog niet zeker of glasvezel tijdig binnen gebracht wordt. Mensen ervaring dat er nog geen glasvezel in de woning ligt en hoe dat voorkomen zou kunnen worden.
Hier zou glasvezel ook ongeveer 2 maanden na oplevering komen. Blijven zeuren als buurt bij de aannemer en KPN, uiteindelijk is het een week voor oplevering gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Hanzul schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:50:
Wij gisteren vooroplevering gehad, en zag er op het eerste gezicht netjes uit.

Aankomende weken komen nog de nuts, binnendeuren, afronden tegelwerk, nog beetje timmerwerk rondom de trap en vervolgens schilderwerk. De weg gaat er over 2 weken ook nog in, wat voor een week vertraging heeft gezorgt, voordeel is wel dat die er al voor oplevering ligt. Oplevering was medio mei gepland en zal nu 27 mei worden. Afbouwplanning kan ik echter nog altijd net halen🙂, dus hoef niets te verzetten. Doel is om er in 3,5 week in te zitten.

Glasvezel was bij ons een bijzondere aangelegenheid. We kregen een pre-fab meterkast, waar direct na plaatsing glasvezel door KPN in werd afgemonteerd. Ik kon al een abbo afsluiten nog VOOR er uberhaupt een muur rechtop stond _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:40:
[...]

Interessant, is dat een ouder model of bijvoorbeeld de fusion met de rode led ring in de kraan?
Met rode ring inderdaad, maar de Electra naar de kraan is alleen maar voor het ledje.
Warm of kokend water wordt door waterdruk door het vat en de kraan gestuurd.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
Vandaag weer heel even op de bouw wezen kijken. De dekvloeren liggen er nog (net) niet in, dus de 100+ gemaakte foto's vormen een goudmijntje van informatie over de elektra en de vloerverwarming.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
Farmerwood schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:01:
[...]

Ik huur zodra we met de tuin aan de slag gaan wel een keer een dag of weekend zo'n minigraver om leidingen in de hele tuin te leggen. Al wel eerder gedaan en het is ook gewoon leuk speelgoed 8)
Dat laat ik de hovenier meteen meedoen. Ik heb nul groene vingers en geen zin in rugklachten, dus dat gaat maar mee op de grote hoop. Sowieso moet de halve tuin afgegraven worden, dan is wat leidingwerk peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Laatst online: 19:46
@896gerard niet verhullen dat je de foto’s hebt. Gewoon contact opnemen met de aankoopbegeleider of de uitvoerder en he zorgen uiten. Dit is iets dat (denk ik) niet te corrigeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 18:46
@896gerard ik denk dat het wel klopt. Onze vd2 (zelfde projectontwikkelaar en bouwer zoals je weet ;)) zou eerst opgeleverd worden met 15C garantie. Hiervoor zou een vlak van ongeveer een derde van de totale vloeroppervlakte voorzien worden van buizen - dit vlak ligt in het midden van de vloer van boven gezien. Dit is dus de standaard situatie en zal bij jou wellicht ook zo zijn geworden zonder die optie.
Gezien wij de ruimte gaan opdelen is dat zeer onhandig! Dus we hebben ook zo'n bedrag betaald en het over de hele verdieping laten leggen. Ik vermoed dezelfde hoh verdeling als in jouw woning, en dat dat ook prima gaat werken aangezien warmte van de benedenverdiepingen opstijgt. Bij koeling heb je denk ik marginaal minder aan hoh 15 versus 10.

[ Voor 6% gewijzigd door nel!s op 24-04-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

896gerard schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:13:
Vandaag weer heel even op de bouw wezen kijken. De dekvloeren liggen er nog (net) niet in, dus de 100+ gemaakte foto's vormen een goudmijntje van informatie over de elektra en de vloerverwarming.

***members only***
Neem aan dat je vooraf hebt gevraagd wat ze precies doen voor die 1.750? De omschrijving geeft aan dat het 20 graden garandeert, maar kan me voorstellen dat standaard 19/20 graden mogelijk moet zijn.
Soort "verzekering" dus die een hoop geld kost.

Overigens hebben wij de vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping nooit aan (uitzondering babykamer), de warmte stijgt vanaf de woonkamer/hal naar boven. Dus ik denk dat je sowieso betaalt voor iets dat je nauwelijks gebruikt. Tenzij je een babykamer maakt of gaat koelen.

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2021 21:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
nel!s schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:22:
@896gerard ik denk dat het wel klopt. Onze vd2 (zelfde projectontwikkelaar en bouwer zoals je weet ;)) zou eerst opgeleverd worden met 15C garantie. Hiervoor zou een vlak van ongeveer een derde van de totale vloeroppervlakte voorzien worden van buizen - dit vlak ligt in het midden van de vloer van boven gezien. Dit is dus de standaard situatie en zal bij jou wellicht ook zo zijn geworden zonder die optie.
Gezien wij de ruimte gaan opdelen is dat zeer onhandig! Dus we hebben ook zo'n bedrag betaald en het over de hele verdieping laten leggen. Ik vermoed dezelfde hoh verdeling als in jouw woning, en dat dat ook prima gaat werken aangezien warmte van de benedenverdiepingen opstijgt. Bij koeling heb je denk ik marginaal minder aan hoh 15 versus 10.
Yep, zelfde pretpakket hebben we >:) . Mijn verwarring ontstond doordat onze buren (al onze buren) niets betaald hebben om de temperatuur op zolder op 20 graden te garanderen en toch allemaal hetzelfde gebied bedekt hebben met vloerverwarming, in dezelfde dichtheid. HoH is overal precies gelijk.

Er is mogelijk een uitleg: de warmtepomp. De capaciteit daarvan moet verhoogd worden voor een warmere zolder en dat betekent een dieper boorgat en bij onze bouwer rinkelt dan de kassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Sport_Life schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:23:
[...]

Neem aan dat je vooraf hebt gevraagd wat ze precies doen voor die 1.750? De omschrijving geeft aan dat het 20 graden garandeert, maar kan me voorstellen dat standaard 19/20 graden mogelijk moet zijn.
Soort "verzekering" dus die een hoop geld kost.

Hoh is diepte, jij meet volgens mij de afstand tussen de onderliggende leidingen?

Overigens hebben wij de vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping nooit aan (uitzondering babykamer), de warmte stijgt vanaf de woonkamer/hal naar boven. Dus ik denk dat je sowieso betaalt voor iets dat je nauwelijks gebruikt. Tenzij je een babykamer maakt of gaat koelen.
Naar wat ik weet, betekent HoH 'hart op hart' en dus de afstand tússen de buizen. En inderdaad hebben we het vooral gedaan om de extra koeling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Pannencouque schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:20:
[...]
Dat laat ik de hovenier meteen meedoen. Ik heb nul groene vingers en geen zin in rugklachten, dus dat gaat maar mee op de grote hoop. Sowieso moet de halve tuin afgegraven worden, dan is wat leidingwerk peanuts.
Wij hebben ook niet echt groene vingers, maar wel besloten om in de tuin zoveel mogelijk zelf te doen.
Enerzijds omdat we het wel leuk vinden en anderzijds om ook wat geld te besparen.
(Ik zie bij buren 1 tot 2 weken lang 3-5 man rondlopen. Dat moet kapitalen kosten...)

Ons plan was/is om de tuin in eerste instantie even simpel te houden en volgend jaar echt op te pakken als in huis alles klaar is.

Toevallig net vandaag daar flinke stappen in gemaakt.

Tot nu toe gedaan:
- Na oplevering de gehele tuin 25 cm af laten graven en zand/tuinaarde laten storten
- Hekwerk rond de tuin laten plaatsen
- Kleine schutting laten plaatsen

- Oprit gelegd + pad langs de berging
- Terras gelegd (morgen nog laatste stuk afronden)
- Buitenverlichting deels opgehangen
- Mantelbuizen naar buiten getrokken
- En vandaag de rest van de tuin voorzien van graszoden en een 2de terras van betontegels die de aannemer voor de oprit gebruikt had.

Dat laatste is 'tijdelijk' tot we volgend jaar echt met de tuin aan de slag gaan.
Tot nu toe heeft al het bovenstaande samen nog geen 4000 euro gekost waarvan slechts 200 euro voor het gras incl mest en huur aanhangwagen. Overgrote deel van de kosten is materiaal.
Qua tijd heeft het alles bij elkaar denk ik 4-5 dagen gekost van zowel mezelf als mijn vader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRTzCMfGdlIk2EpIWEqJwXDYbsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GU4nkojXhHFR9fQmmkxP0lM.jpg?f=fotoalbum_large
Foto in panoramastand genomen waardoor het er nogal 'gebogen' uit ziet, maar recht is.
Het stuk tuin hier op de foto is in totaal 9m diep en 11m breed (incl 3m diep terras)

Gisteren ook met de aanemer nog mooi een deal kunnen sluiten. Ze hadden een fout gemaakt met de buitenkabel waardoor die vervangen moest worden. Omdat ik er al niet zo gelukkig mee was dat die gewoon op dezelfde groep zit als de keuken en berging had ik voorgesteld dat ze me een alamat en 22m 4 aderige buitenkabel zouden leveren en dan trek ik de boel zelf wel.
Anders had ik die kabel die door de aannemer geplaatst was er ook wel uit getrokken. Ze gingen akkoord en gisteren werden de spullen geleverd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyler0
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-01-2023
We hebben een nieuwbouwwoning gekocht die begin volgend jaar wordt opgeleverd. Het is voor ons allebei de eerste woning en weten totaal niet waar te beginnen als het huis is eenmaal opgeleverd. Bankstel weten we al wel, vloer is gekozen, muur zal gestuct worden.
Zowel qua inrichting/stijl/smaak/interieur/etc. is het nu nog heel erg ontdekken (IKEA, Pinterest, Instagram).
Veel antwoorden zijn nu een beetje 'standaard' is allemaal wel prima, maar tegelijkertijd willen we ook wel een mooie woning. Zijn er tips of ideeën waar te beginnen en hoe zoiets aan te pakken, wellicht bepaalde standaarden/richtlijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
2 uur? Nee joh. De vaatwasser trekt maar heel af en toe echt een tijdje maximaal vermogen (alleen bij het opwarmen van het water). Op dat moment verwarmt de quooker niet. Maar in de praktijk ga je dat niet merken.

Ik zou quooker en vaatwasser best bij elkaar durven doen, zelfs zonder zo'n stekkerdoos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03
Mochten mensen nog op zoek zijn naar access points voor in de muur, de Mediamarkt heeft waarschijnlijk een prijsfout online staan voor de TP-Link EAP230-Wall. Ik heb er maar vast 3 besteld, zonder enige verwachting van levering... Maar ze zijn verzonden en komen morgen aan :D

https://www.mediamarkt.nl...-wall-ac1200-1681166.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mythling schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:27:
Mochten mensen nog op zoek zijn naar access points voor in de muur, de Mediamarkt heeft waarschijnlijk een prijsfout online staan voor de TP-Link EAP230-Wall. Ik heb er maar vast 3 besteld, zonder enige verwachting van levering... Maar ze zijn verzonden en komen morgen aan :D

Ik zou ook niet teveel van het product verwachten... 🤣🤣🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwQU5eaujFxlEIf_Vn2nUtrgP9Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ElKKASl66tioNtffZBY9EfZS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
JackBol schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:37:
[...]

Ik zou ook niet teveel van het product verwachten... 🤣🤣🤣

[Afbeelding]
Op hun eigen website staat dan weer:
Snelheid 2,4 GHz: 300 Mbps
Aantal streams 2,4 GHz: 2x2
Snelheid 5 GHz: 867 Mbps
Aantal streams 5 GHz: 2x2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34

Dank! Dacht er even 5 te bestellen.. Helaas nog maar 2 leverbaar..

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:03

Heb er één besteld, ben benieuwd. Bij alle andere aanbieders rond de €70 (y) (y)
Pagina: 1 ... 187 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2