Pannencouque schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:20:
[...]
Dat laat ik de hovenier meteen meedoen. Ik heb nul groene vingers en geen zin in rugklachten, dus dat gaat maar mee op de grote hoop. Sowieso moet de halve tuin afgegraven worden, dan is wat leidingwerk peanuts.
Wij hebben ook niet echt groene vingers, maar wel besloten om in de tuin zoveel mogelijk zelf te doen.
Enerzijds omdat we het wel leuk vinden en anderzijds om ook wat geld te besparen.
(Ik zie bij buren 1 tot 2 weken lang 3-5 man rondlopen. Dat moet kapitalen kosten...)
Ons plan was/is om de tuin in eerste instantie even simpel te houden en volgend jaar echt op te pakken als in huis alles klaar is.
Toevallig net vandaag daar flinke stappen in gemaakt.
Tot nu toe gedaan:
- Na oplevering de gehele tuin 25 cm af laten graven en zand/tuinaarde laten storten
- Hekwerk rond de tuin laten plaatsen
- Kleine schutting laten plaatsen
- Oprit gelegd + pad langs de berging
- Terras gelegd (morgen nog laatste stuk afronden)
- Buitenverlichting deels opgehangen
- Mantelbuizen naar buiten getrokken
- En vandaag de rest van de tuin voorzien van graszoden en een 2de terras van betontegels die de aannemer voor de oprit gebruikt had.
Dat laatste is 'tijdelijk' tot we volgend jaar echt met de tuin aan de slag gaan.
Tot nu toe heeft al het bovenstaande samen nog geen 4000 euro gekost waarvan slechts 200 euro voor het gras incl mest en huur aanhangwagen. Overgrote deel van de kosten is materiaal.
Qua tijd heeft het alles bij elkaar denk ik 4-5 dagen gekost van zowel mezelf als mijn vader.
:strip_exif()/f/image/5GU4nkojXhHFR9fQmmkxP0lM.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto in panoramastand genomen waardoor het er nogal 'gebogen' uit ziet, maar recht is.
Het stuk tuin hier op de foto is in totaal 9m diep en 11m breed (incl 3m diep terras)
Gisteren ook met de aanemer nog mooi een deal kunnen sluiten. Ze hadden een fout gemaakt met de buitenkabel waardoor die vervangen moest worden. Omdat ik er al niet zo gelukkig mee was dat die gewoon op dezelfde groep zit als de keuken en berging had ik voorgesteld dat ze me een alamat en 22m 4 aderige buitenkabel zouden leveren en dan trek ik de boel zelf wel.
Anders had ik die kabel die door de aannemer geplaatst was er ook wel uit getrokken. Ze gingen akkoord en gisteren werden de spullen geleverd.