Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 186 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.333 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
kazuka schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:58:
[...]

Kun je dat ook toelichten?
Ten eerste: Die website is volkomen flauwekul. Er wordt geen zout toegevoegd aan het drinkwater door een ontharder. De hars in de ontharder haalt Ca+ en Mg+ ionen uit het water en vervangt deze door Na+ ionen. Er wordt dus geen zout toegevoegd, maar Calcium en Magnesium wordt vervangen door Natrium. Het zout is nodig om de opgevangen Calcium en Magnesium weer uit de hars te krijgen (Zout is namelijk Na+Cl- en Ca+ en Mg+ binden zich aan het Cl- van het zout.) Dit gebeurt tijdens het spoelen en dat water gaat direct die afvoer in (daar heb je die afvoer voor nodig).

Dit soort oplossingen voegen voedingssupplementen toe aan het water. Daar zijn strenge regels voor, want wat je toevoegt drink je ook op. Die supplementen binden zich aan het Ca+ in het water en vervangen dat door iets anders (je krijgt alleen niet duidelijk wat). De Calcium verdwijnt echter niet, het blijft in het water zitten.

Als je nu water op een tegel krijgt, dan verdampt het water. Wat overblijft is Calcium en Magnesium. Met die toegevoegde supplementen blijft er iets anders over (maar het is niet duidelijk wat). Dat "'iets anders" geeft schijnbaar niet dezelfde vlekken, dus in dat opzicht werkt het.

Wij hebben er ook naar gekeken, maar omdat je voedingssupplementen toe gaat voegen aan het water vonden wij het geen goed idee en hebben we voor een normale ontharder gekozen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Alic3 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:54:
Jeetje wat een gezeik met die 3 fases en die kookplaten toch steeds! Ik heb het nu meerdere keren terug gelezen in dit topic en ik denk dat ik het snap, maar ik zou de discussie niet aan kunnen gaan als dat bij ons problemen gaat opleveren...
Dat is ook een beetje mijn probleem. Ik heb wel enige ervaring met elektra, maar ben er niet op afgestudeerd. Dus moet er wel steeds even in duiken als ik vast loop.
En ik was in dit geval in discussie met een elektricien die, gokje, al zeker 30-40 jaar in het vak zit. Je hoopt dus toch met een expert in gesprek te zijn...
De beste man bleef ook maar roepen dat de kookplaat niet op 380V kan draaien en dus niet op de krachtgroep kan. Maar je beiden groepen uit een fornuisgroep van 2 verschillende fases halen zou dan toch anders zijn... |:(

De beste man wist bv. ook 1000% zeker dat een 1-fase hoofdaansluiting van 40A niet mogelijk is. Tot ik het hem op de website van Liander liet zien dat het gewoon een optie is. Sterker nog: Het is standaard voor 1-fase hoofdaansluitingen.

Als iemand me ergens een website kan laten zien van een gerenomeerde partij waar, liefst in lekentaal, wordt uitgelegd hoe je een 2-fase kookplaat op een 3-fase hoofdaansluiting zet d.m.v. een krachtgroep dan hou ik me zeer aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Blihi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:05:
[...]
Wij hebben er ook naar gekeken, maar omdat je voedingssupplementen toe gaat voegen aan het water vonden wij het geen goed idee en hebben we voor een normale ontharder gekozen.
Welke "normale" ontharder hebben jullie gekozen als ik dat vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 20:41
Ik heb m'n eerste kijkdag gehad. Befaamde kookgroep is ook van de partij, alleen heeft de bouwer er bewust voor gekozen om een enkelfase hoofdaansluiting aan te vragen.

Verder al heel netjes. Sanitair moet nog geplaatst worden en nog wat aftimmerwerk bij de kozijnen en het plaatsen van de deuren, maar verder is het appartement eigenlijk al helemaal gereed. Het grote werk zit 'm alleen nog in de publieke ruimtes eigenlijk! Gaat hard nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:06:
[...]

Dat is ook een beetje mijn probleem. Ik heb wel enige ervaring met elektra, maar ben er niet op afgestudeerd. Dus moet er wel steeds even in duiken als ik vast loop.
En ik was in dit geval in discussie met een elektricien die, gokje, al zeker 30-40 jaar in het vak zit. Je hoopt dus toch met een expert in gesprek te zijn...
De beste man bleef ook maar roepen dat de kookplaat niet op 380V kan draaien en dus niet op de krachtgroep kan.
Daar zit de verwarring. 3-fase is wat anders dan 380V. Tussen de nul en iedere fase staat gewoon 230V. Tussen de fases onderling staat 380V. Als je de nul niet gebruikt of verkeerd aansluit kan er een zwevende nul ontstaan en dan kan het dus gebeuren dat er 380 V op een enkele fase komt te staan in zo'n apparaat.

Een kookplaat kan inderdaad niet achter een krachtgroep zonder nul (https://www.123groepenkas...stallatieAutomaat-MCN316E). Maar prima achter een krachtgroep met nul (https://www.elektramat.nl...ep-3-polig-nul-16a-b-kar/).

Het probleem is dat de meeste elektriciens voor woningen na hun opleiding nooit meer iets met krachtstroom gedaan hebben.
Maar je beiden groepen uit een fornuisgroep van 2 verschillende fases halen zou dat toch anders zijn... |:(
Precies. Gebruik twee van de drie fases en dan is het prima. Een ander optie is om een 2-fase kookgroep toe te passen achter een vierpolige aardlekschakelaar, waarbij die twee fasen dus verschillend zijn. Maar dat is geen mooie oplossing.
De beste man wist bv. ook 1000% zeker dat een 1-fase hoofdaansluiting van 40A niet mogelijk is. Tot ik het hem op de website van Liander liet zien dat het gewoon een optie is. Sterker nog: Het is standaard voor 1-fase hoofdaansluitingen.
Ja, al sinds ze smeltzekeringen vervangen hebben door afschakelautomaten...
Als iemand me ergens een website kan laten zien van een gerenomeerde partij waar, liefst in lekentaal, wordt uitgelegd hoe je een 2-fase kookplaat op een 3-fase hoofdaansluiting zet d.m.v. een krachtgroep dan hou ik me zeer aanbevolen.
Of het een gerenommeerde partij is of niet, hier staat een duidelijke uitleg: https://www.elektramat.nl/kennisbank/perilex-aansluiten/ ook voor 3-fase.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 20-04-2021 10:32 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kevinvi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:14:
[...]

Welke "normale" ontharder hebben jullie gekozen als ik dat vragen mag?
Ja hoor. Deze: https://www.hydrotense.eu...SubProducts/WO-EL-18-0003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:21:
Daar zit de verwarring. 3-fase is wat anders dan 380V. Tussen de nul en iedere fase staat gewoon 230V. Tussen de fases onderling staat 380V. Als je de nul niet gebruikt of verkeerd aansluit kan er een zwevende nul ontstaan en dan kan het dus gebeuren dat er 380 V op een enkele fase komt te staan in zo'n apparaat.
Heb ook steeds meer het idee dat het daar mis gaat. Ondanks dat een 3-fase krachtgroep die 380V kan leveren bij correcte aansluiting kun je er ook gewoon 1,2 of 3x 230V uit halen die gegarandeerd elk van een andere fase komen en wel een aardlek delen en daardoor gegarandeerd gelijk afschakelen.
Precies wat je graag wilt dus.
Maar als je idd op de aansluiting van de nul een van de andere fases drukt, dan heb je je 380V. Maar dat kan dus net zo goed gebeuren achter een kookgroep die op 2 fases zit en verkeerd aangesloten wordt...
Blihi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:21:
Of het een gerenommeerde partij is of niet, hier staat een duidelijke uitleg: https://www.elektramat.nl/kennisbank/perilex-aansluiten/ ook voor 3-fase.
Elektramat is inmiddels mijn huisleverancier voor een hoop dingen. Helaas is die pagina niet dekkend voor de vraag.
Perilex kan je ook gebruiken voor krachtstroom, voor apparaten met een 3 fasen aansluiting (3x230V of 400V bij 25A of hoger)

Op die 3x gaat het mis, want de plaat is 2x en dan kom je weer in die discussie van die 3de fase die los hangt en waar mijn elektricien zeker van wist dat dat niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Is hij nu echt in de aanbieding of is het een 'vaste' aanbieding?
Wij zijn ook nog van plan een waterontharder aan te schaffen en deze ziet er wel interessant uit qua specs, formaat en prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 20-04-2021 10:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:27
Is het een idee om een alomvattend antwoord te formuleren op alles rondom de kookgroep en dat in het keuken-topic in de OP te plaatsen? Ik zie hier zoveel discussie over, en ik ben het spoor ondertussen bijster. Geen idee hoe een inductie kookplaat nu aangesloten zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:33:
[...]

Is hij nu echt in de aanbieding of is het een 'vaste' aanbieding?
Wij zijn ook nog van plan een waterontharder aan te schaffen en deze ziet er wel interessant uit qua specs, formaat en prijs.
Ik betaalde 9 maanden geleden iets minder dan de huidige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Blik1984 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:40:
Is het een idee om een alomvattend antwoord te formuleren op alles rondom de kookgroep en dat in het keuken-topic in de OP te plaatsen? Ik zie hier zoveel discussie over, en ik ben het spoor ondertussen bijster. Geen idee hoe een inductie kookplaat nu aangesloten zou moeten worden.
Goed idee! Ik ben het spoor ook een beetje bijster intussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blik1984 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:40:
Ja maar krijg je dan niet zoiets als:

"Het hangt er vanaf. Groetjes, Tweakers".

:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Blik1984 Het lijkt me een nog veel beter plan om die totaaluitleg dan namens dit nieuwbouwtopic op Tweakers aan te bieden aan de vakorganisaties voor de relevante beroepsgroepen. In de afgelopen jaren hebben tientallen tweakers de educatierol opgepakt richting die beroepsgroep, het wordt tijd dat ze eens aan zichzelf gaan werken :)

Ik blijf het toch wonderlijk vinden dat al die elektriciens zo slecht op de hoogte zijn. Bijblijven hoort toch bij ieder vak? Ik vind dit echt afgrijselijk slecht vakmanschap. Natuurlijk kan het zo zijn dat je iets nieuws tegenkomt, gelukkig ben ik genoeg vakmensen tegengekomen die het dan zelf ook uit gingen zoeken en vanuit nieuwe inzichten verder werkten. Maar teveel van die figuren zijn totaal inflexibel in hun referentiekader, in plaats van te willen leren van nieuwe informatie vallen ze de nieuwe informatie aan. Als ik de belangen van die beroepsgroep zou behartigen zou ik dit soort figuren willen royeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:32:
[...]

Heb ook steeds meer het idee dat het daar mis gaat. Ondanks dat een 3-fase krachtgroep die 380V kan leveren bij correcte aansluiting kun je er ook gewoon 1,2 of 3x 230V uit halen die gegarandeerd elk van een andere fase komen en wel een aardlek delen en daardoor gegarandeerd gelijk afschakelen.
Precies wat je graag wilt dus.
Maar als je idd op de aansluiting van de nul een van de andere fases drukt, dan heb je je 380V. Maar dat kan dus net zo goed gebeuren achter een kookgroep die op 2 fases zit en verkeerd aangesloten wordt...

[...]

Elektramat is inmiddels mijn huisleverancier voor een hoop dingen. Helaas is die pagina niet dekkend voor de vraag.
Perilex kan je ook gebruiken voor krachtstroom, voor apparaten met een 3 fasen aansluiting (3x230V of 400V bij 25A of hoger)

Op die 3x gaat het mis, want de plaat is 2x en dan kom je weer in die discussie van die 3de fase die los hangt en waar mijn elektricien zeker van wist dat dat niet goed gaat.
Of dat kan hangt van de kookplaat af.

Als de kookplaat een schema heeft voor 220-240/400V2N dan kan dat sowieso. Die derde fase laat je gewoon los, ofwel door de pin in de stekker niet aan te sluiten, of door de bijbehorende kabel op een loze aansluiting te zetten.

Als de kookplaat een 400V3N aansluiting nodig heeft heb je sowieso een 3-fase aansluiting nodig.

Als de kookplaat alleen 220-240V1N aangesloten kan worden op 25A, dan kan het niet. Dat zijn kookplaten die bedoeld zijn voor de Belgische of Duitse markt waar je dat soort aansluitingen tegen komt. Hier kan dat alleen bij een hoofdaansluiting >40A en met 4mm2 bekabeling. Dat zie je niet vaak in een woning.

Er is natuurlijk wel een verschil. Bij een 3-fase aansluiting ga je de nul delen tussen de twee fasen. Dat doe je in het apparaat en dus niet pas na de installatieautomaten. Stel dat nu ergens in het deel dat op fase 1 zit volledige sluiting optreedt. Dan staat er ineens 380 volt op het deel dat op fase 2 zit en daar kan zo'n plaat niet altijd tegen. (dus wel als er 400V2N op staat, niet als er alleen 220-240V2N op staat).

Wil je 100% op veilig spelen, kies dan voor een vierpolige aardlekschakelaar met daar een kookgroep achter op twee verschillende fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Blihi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:55:
[...]

Of dat kan hangt van de kookplaat af.

Als de kookplaat een schema heeft voor 220-240/400V2N dan kan dat sowieso. Die derde fase laat je gewoon los, ofwel door de pin in de stekker niet aan te sluiten, of door de bijbehorende kabel op een loze aansluiting te zetten.

Als de kookplaat een 400V3N aansluiting nodig heeft heb je sowieso een 3-fase aansluiting nodig.

Als de kookplaat alleen 220-240V1N aangesloten kan worden op 25A, dan kan het niet. Dat zijn kookplaten die bedoeld zijn voor de Belgische of Duitse markt waar je dat soort aansluitingen tegen komt. Hier kan dat alleen bij een hoofdaansluiting >40A en met 4mm2 bekabeling. Dat zie je niet vaak in een woning.

Er is natuurlijk wel een verschil. Bij een 3-fase aansluiting ga je de nul delen tussen de twee fasen. Dat doe je in het apparaat en dus niet pas na de installatieautomaten. Stel dat nu ergens in het deel dat op fase 1 zit volledige sluiting optreedt. Dan staat er ineens 380 volt op het deel dat op fase 2 zit en daar kan zo'n plaat niet altijd tegen. (dus wel als er 400V2N op staat, niet als er alleen 220-240V2N op staat).

Wil je 100% op veilig spelen, kies dan voor een vierpolige aardlekschakelaar met daar een kookgroep achter op twee verschillende fases.
In mijn geval gaat het om de Bora X Pure
https://www.bora.com/file..._datasheet_nl_nl12793.pdf

technische gegevens
  • Aansluitspanning meerfasig 380 – 415 V 2N / 3N
  • Aansluitspanning eenfasig 220 – 240 V
  • Frequentie 50/60 Hz
  • Maximale vermogensopname 7,6 kW (4,4 kW / 3,6 kW)
  • Zekering / netaansluiting driefasig 3 x 16 A (standaardaansluiting)
  • Zekering / netaansluiting tweefasig 2 x 16 A
  • Zekering / netaansluiting eenfasig 1 x 32 A (1 x 20 A / 1 x 16 A)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 19:25
Heeft er iemand een lichtplan laten maken met een verdeling tussen basis-, sfeer- en functioneel licht?
Ik was benieuwd naar hoe jullie dat hebben gedaan met de lichtschakelaars. Schakelen jullie de basis, sfeer, functioneel apart. Of is het gewoon per "ruimte" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:27
cacao70 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:40:
Heeft er iemand een lichtplan laten maken met een verdeling tussen basis-, sfeer- en functioneel licht?
Ik was benieuwd naar hoe jullie dat hebben gedaan met de lichtschakelaars. Schakelen jullie de basis, sfeer, functioneel apart. Of is het gewoon per "ruimte" ?
Ik begrijp dat als je geen lichtplan hebt laten maken, dat je dan gediskwalificeerd bent? :)
Per ruimte per ”sfeer”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Deleon78 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:46:
[...]

Ik begrijp dat als je geen lichtplan hebt laten maken, dat je dan gediskwalificeerd bent? :)
Per ruimte per ”sfeer”.
Oh nee, dan wek ik de verkeerde indruk. Ik bedoelde eigenlijk meer dat verlichting is ingedeeld in verschillende categorieen (die ik in dit geval veelal terug zie komen bij lichtplannen). Ik kom vanuit enkele enkel een plafondlichtpunt in de woonkamer en keuken etc. Het hele verlichtingsconcept is daarom een beetje nieuw voor mij.

Maar goed om te weten dat je het per sfeer hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:27
Farmerwood schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:06:
[...]

De beste man bleef ook maar roepen dat de kookplaat niet op 380V kan draaien en dus niet op de krachtgroep kan. Maar je beiden groepen uit een fornuisgroep van 2 verschillende fases halen zou dan toch anders zijn... |:(

Bij mij zou dit in dit stadium een dermate level van irritatie bereikt hebben dat ik zou gaan rondbellen naar een elektricien die zijn kennis wel op peil houdt. Dan maar iets (meer) betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Tijntje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:18:
[...]

In mijn geval gaat het om de Bora X Pure
https://www.bora.com/file..._datasheet_nl_nl12793.pdf

technische gegevens
  • [li[b]]Aansluitspanning meerfasig 380 – 415 V[/b] 2N / [b]3N[/b][/li]
  • Aansluitspanning eenfasig 220 – 240 V
  • Frequentie 50/60 Hz
  • Maximale vermogensopname 7,6 kW (4,4 kW / 3,6 kW)
  • Zekering / netaansluiting driefasig 3 x 16 A (standaardaansluiting)
  • Zekering / netaansluiting tweefasig 2 x 16 A
  • Zekering / netaansluiting eenfasig 1 x 32 A (1 x 20 A / 1 x 16 A)
Mooi dus. Die past prima op 3 fase (en gebruikt dan 2 fasen om te koken en de derde voor de afzuigventilator).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Nou alsof ik het aan zag komen, werd net gebeld door de kopersbegeleider met de mededeling dat een 2 fase voldoende was voor de Bora van 7,6 kW. En of ik echt een 3 fase groep wilde. Ja dat wil ik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:00
Nu bezig met de elektra.
Standaard loze-leiding vullen met een CAT5e kabeltje: 170 euro.
CAT6 i.p.v. CAT5e? 90 eurotjes extra.
5 kabeltjes moeten getrokken worden!

Misschien toch maar zelf gaan trekken?

[ Voor 9% gewijzigd door RiCk op 20-04-2021 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:25
RiCk schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:02:
Nu bezig met de elektra.

Lekker zelf doen zou ik zeggen (of laten doen door een elektricien).
Als de leidingen goed zijn, zijn die dingen zo getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
cacao70 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:05:
[...]

Oh nee, dan wek ik de verkeerde indruk. Ik bedoelde eigenlijk meer dat verlichting is ingedeeld in verschillende categorieen (die ik in dit geval veelal terug zie komen bij lichtplannen). Ik kom vanuit enkele enkel een plafondlichtpunt in de woonkamer en keuken etc. Het hele verlichtingsconcept is daarom een beetje nieuw voor mij.

Lichtplannen worden vaak extreem duur (in de uitvoering). Wij hebben in de badkamer twee inbouwspots boven douche en toilet laten plaatsen en verder alleen de "standaard" plafondlichtpunten. Die zijn wel op door ons aangewezen plaatsen gekomen.

Voor de sfeerverlichting gebruiken we gewoon de aanwezige stopcontacten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:27
Blihi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:23:
[...]

Lichtplannen worden vaak extreem duur (in de uitvoering). Wij hebben in de badkamer twee inbouwspots boven douche en toilet laten plaatsen en verder alleen de "standaard" plafondlichtpunten. Die zijn wel op door ons aangewezen plaatsen gekomen.

Voor de sfeerverlichting gebruiken we gewoon de aanwezige stopcontacten...
De stopcontacten zijn ook geschakeld? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

cacao70 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:05:
[...]

Wij hebben het zelf gedaan, en daarna met onze elektricien door gesproken of hij nog op of aanmerkingen had.

Vanaf de bouw liggen er centraal dozen voor een licht op de plekken waarvan de project ontwikkelaar dacht dat het handig was :) er was ook geen mogelijkheid iets te verleggen of in te bouwen.
Wij hebben uiteindelijk besloten een compleet verlaagd plafond er in te laten leggen en zo de vrije hand te hebben met inbouwspots.
Vanuit een verbouwing van onze huidige woning wisten we al dat je nooit genoeg verlichting/inbouwspots kunt hebben, alleen te weinig.
Het is makkelijker om sfeer te maken met een dimmer dan meer licht bij te laten plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Deleon78 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:33:
[...]

De stopcontacten zijn ook geschakeld? :)
Nee, de schakelaars zitten in de snoertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timsurname
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Tijntje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:39:
[...]

Wij hebben het zelf gedaan, en daarna met onze elektricien door gesproken of hij nog op of aanmerkingen had.

Vanaf de bouw liggen er centraal dozen voor een licht op de plekken waarvan de project ontwikkelaar dacht dat het handig was :) er was ook geen mogelijkheid iets te verleggen of in te bouwen.
Wij hebben uiteindelijk besloten een compleet verlaagd plafond er in te laten leggen en zo de vrije hand te hebben met inbouwspots.
Vanuit een verbouwing van onze huidige woning wisten we al dat je nooit genoeg verlichting/inbouwspots kunt hebben, alleen te weinig.
Het is makkelijker om sfeer te maken met een dimmer dan meer licht bij te laten plaatsen
Gaaf. Dit willen wij ook gaan doen. Heb je nog tips waar we op moeten letten?
- Heb je een lichtplan laten maken? Zo niet, hoe heb je de plekken bepaald?
- Welke spots heb je precies laten plaatsen? (23mm inbouwhoogte?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blihi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:44:
[...]

Nee, de schakelaars zitten in de snoertjes.
Eventueel is het de moeite om iets te gaan doen met een Shelly of Hue. Ik heb bij mij in huis wel iets geschoven met de lichtpunten in het plafond (althans, de bouw moet nog beginnen :') ) maar ik wil het niet te gek maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik loop 's avonds wel even een rondje langs de schakelaars. Ik heb gezien hoe dat hier in een van de woningen is. Prachtig al die ingebouwde spots, maar 23k uitgeven aan alleen maar de spotboxen (dus nog zonder lampen of armaturen) vind ik teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:20
Nu bezig met de elektra.

Voor €260 per aansluiting zou ik inderdaad ook zelf aan de slag gaan. Bij ons werd dat overigens afgeraden, de bouwer zou namelijk geen 'stugge' maar flexibele loze leidingen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

timsurname schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:16:
[...]

Gaaf. Dit willen wij ook gaan doen. Heb je nog tips waar we op moeten letten?
- Heb je een lichtplan laten maken? Zo niet, hoe heb je de plekken bepaald?
- Welke spots heb je precies laten plaatsen? (23mm inbouwhoogte?)
Lichtplan hebben we zelf gemaakt, gedeelte aan de hand van vorige ervaring en gedeeltelijk met hulp van internet.
Zo is er veel te vinden over de afstand tussen inbouwspots.
https://www.lampenlicht.nl/inbouwverlichting-plaatsen

Het huis is nog in aanbouw dus er is nog niets echt gedaan.

Wij vinden strijklicht mooi en we zitten niet graag recht onder spots dus hebben we voor de woonkamer er voor gekozen deze lang de muren te zetten. Op een oppervlakte van 24 m2 hebben we nu 10 spots terwijl we in de huidige woning op eenzelfde oppervlakte er 7 hebben.

TV meubel komt rechts tegen de muur en de bank ongeveer ter hoogte van de "Woonkamer" tekst
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F0g1tyZ.png

Het is met een goede dimmer prima mogelijk dan nog steeds sfeer te creëren en als je licht nodig hebt is dat ook mogelijk.

De spots die we gaan inbouwen worden waarschijnlijk de SLV Aixlight
https://webshop.slv.nl/ar...meless-zwart-inbouwframe/
Dit hangt ook af van de inbouw diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wanne-B88 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:32:
[...]

Voor €260 per aansluiting zou ik inderdaad ook zelf aan de slag gaan. Bij ons werd dat overigens afgeraden, de bouwer zou namelijk geen 'stugge' maar flexibele loze leidingen gebruiken.
In dat geval inderdaad aan laten leggen, want die flexibele buizen is echt klote om later iets doorheen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-09 09:53

FJ Cruiser

Sand Ladder

Heeft iemand ervaring met het goedkoper kopen van textiel behang?

Wij hebben (hadden) een merk op het oog maar ik schrok mij rot van de prijzen (Eur 270 voor 1,3m brede wand en 2,6 hoog). Dat wordt een dure grap als we 16 meter willen behangen op diverse plekken in het huis.

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Nu bezig met de elektra.

En ik dacht dat ik afgezet werd door mijn aannemer 🤣🤣🤣
Kan dus altijd gekker...

Als je in de buurt van Amsterdam woont ken ik wel een mannetje die dit voor 40/u + materiaal doet. Incl afmonteren, doormeten etc.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timsurname
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Tijntje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:32:
[...]

Lichtplan hebben we zelf gemaakt, gedeelte aan de hand van vorige ervaring en gedeeltelijk met hulp van internet.
Zo is er veel te vinden over de afstand tussen inbouwspots.
https://www.lampenlicht.nl/inbouwverlichting-plaatsen

Het huis is nog in aanbouw dus er is nog niets echt gedaan.

Wij vinden strijklicht mooi en we zitten niet graag recht onder spots dus hebben we voor de woonkamer er voor gekozen deze lang de muren te zetten. Op een oppervlakte van 24 m2 hebben we nu 10 spots terwijl we in de huidige woning op eenzelfde oppervlakte er 7 hebben.

TV meubel komt rechts tegen de muur en de bank ongeveer ter hoogte van de "Woonkamer" tekst
[Afbeelding]

Het is met een goede dimmer prima mogelijk dan nog steeds sfeer te creëren en als je licht nodig hebt is dat ook mogelijk.

De spots die we gaan inbouwen worden waarschijnlijk de SLV Aixlight
https://webshop.slv.nl/ar...meless-zwart-inbouwframe/
Dit hangt ook af van de inbouw diepte.
Thanks voor je uitgebreide en heldere reactie! Die sites ga ik eens even opslaan en doorspitten. Mijn oog was gevallen op deze spots.
Redenen:
- Lage inbouwhoogte (23mm) waardoor het plafond nauwelijks verlaagd hoeft te worden
- Dim-to-warm
- Geen trafo

Als ik kijk naar de spots die jij deelt begin ik wel te twijfelen. Waar zit het prijsverschil in? Hoe mooi is het licht / hoe is de kwaliteit van de spots die ik op het oog heb ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JackBol schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:43:
[...]

En ik dacht dat ik afgezet werd door mijn aannemer 🤣🤣🤣
Kan dus altijd gekker...

Als je in de buurt van Amsterdam woont ken ik wel een mannetje die dit voor 40/u + materiaal doet. Incl afmonteren, doormeten etc.
met geleende trekveer, tester van 7.50, LSA tang voor weinig samen met kind van 12 8 x 130 euro bespaard met een avondje werk. Ben verder geen klusser, maar dit was makkelijk verdiend. Trekveer niet eens gebruikt, ging met de controledraden ook prima na eerst beetje daarvoor bestemd spul van bovenaf in te spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:34:
[...]

In dat geval inderdaad aan laten leggen, want die flexibele buizen is echt klote om later iets doorheen te trekken.
Mwah, ik heb het hier laatst in mijn nieuwbouwwoning (maart '17) gedaan en trok stugge CAT6 er eigenlijk zonder problemen doorheen. Mijn vrouw boven om de kabel door te voeren en ik beneden aan de trekveer trekken. Zat een punt bij waar die even 'vast' zat maar na een paar keer heen en weer en een keertje flink trekken ging dat ook goed.

Wel maar 1 kabel per buis getrokken, maar heb niet meer nodig. Volgens mij zijn er hier in het hele huis alleen flex 16mm buizen gebruikt.

Kostte me uiteindelijk 100 euro met gereeedschap, netwerktester en wanddozen/keystones (3 stuks) erbij. Stuk betere prijs dan 170 + 90 per buis.

Loze leidingen legde ze bij ons trouwens standaard al naar elke kamer dus daar hoefde ik niks extra voor te betalen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

timsurname schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:48:
[...]

Thanks voor je uitgebreide en heldere reactie! Die sites ga ik eens even opslaan en doorspitten. Mijn oog was gevallen op deze spots.
Redenen:
- Lage inbouwhoogte (23mm) waardoor het plafond nauwelijks verlaagd hoeft te worden
- Dim-to-warm
- Geen trafo

Als ik kijk naar de spots die jij deelt begin ik wel te twijfelen. Waar zit het prijsverschil in? Hoe mooi is het licht / hoe is de kwaliteit van de spots die ik op het oog heb ..
De spots uit mijn link is enkel het armatuur en op die manier kan ik zelf de GU10 spots kiezen.
Ik vind het nadeel van een compleet armatuur met inbouw led dat je vast zit aan die led :)
Wij moeten sowieso meer verlagen omdat ik nu ook gelijk Atmos speakers in het plafond laat zetten

[ Voor 4% gewijzigd door Tijntje op 20-04-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Hebben een buurt whatsapp aangemaakt maar lang niet altijd iedereen zit er (al) in maar er worden wel dingen al gedeeld zoals offertes etc. Niet handig voor iedereen die ná het delen wordt toegevoegd.

Iemand een idee hoe dat opgelost kan worden? Heb wel zitten kijken naar Dropbox (of iets vergelijkbaars) maar in mijn ogen wordt het dan alsnog vrij omslachtig. Moet je weer een account aanmaken enzo.

Heb zitten kijken naar OwnCloud maar is het ook net niet…

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:56
Toppe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:36:
Hebben een buurt whatsapp aangemaakt maar lang niet altijd iedereen zit er (al) in maar er worden wel dingen al gedeeld zoals offertes etc. Niet handig voor iedereen die ná het delen wordt toegevoegd.

Iemand een idee hoe dat opgelost kan worden? Heb wel zitten kijken naar Dropbox (of iets vergelijkbaars) maar in mijn ogen wordt het dan alsnog vrij omslachtig. Moet je weer een account aanmaken enzo.

Heb zitten kijken naar OwnCloud maar is het ook net niet…
Ik heb een Google Drive aangemaakt. Iedereen met de link kan de bestanden bekijken of aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:11:
[...]
Ik heb een Google Drive aangemaakt. Iedereen met de link kan de bestanden bekijken of aanpassen.
En daar dit geen beveiliging er verder op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:18:
[...]

En daar dit geen beveiliging er verder op?
Offertes wel anoniem, voor de rest staat er naast drone materiaal niet veel persoonlijke informatie op (enkel wie welke dingen wilt samenkopen).
Alleen met de link heb je toegang. Of de link met derde wordt gedeeld heb ik geen zicht op ik inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Er zijn genoeg tools om pdfs te bewerken en daarmee anoniem te maken.

(Al moet je tegenwoordig met alle datalekken elk jaar verhuizen om te voorkomen dat je naam gelinkt kan worden aan een adres..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
896gerard schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:29:
Er zijn genoeg tools om pdfs te bewerken en daarmee anoniem te maken.

(Al moet je tegenwoordig met alle datalekken elk jaar verhuizen om te voorkomen dat je naam gelinkt kan worden aan een adres..)
Kan zelfs al met Adobe reader, al is het omslachtig:
- markeren
- markering zwart maken
- printen naar pdf met markeren
- markeren is permanent

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Na het lezen van o.a de ervaringen van @GeeMoney over het boren van mantelbuizen door de fundering zag ik enigszins op tegen onderstaande klus.
Aangezien ik nog een hoop foto's heb van de eerste bouwfase was ik er vrij zeker van dat ik onder de fundering door moest kunnen ipv er doorheen boren.

Uiteindelijk bijna 3 uur staan hakken in snoeiharde klei, maar er liggen nu twee 75mm pvc buizen onder de fundering en het toekomstige terras door ten behoeve van elektra, water en evt netwerk.

Moest buiten bijna 90cm diep graven, maar binnen lag het zand vrijwel gelijk met de onderkant van de fundering.

Kwam tijdens het graven een dikke elektra kabel en waterleiding tegen die ik niet direct kon plaatsen en op geen enkele tekening staan.
Navraag bij de uitvoerder leerde dat het bouwstroom en bouwwater is. Die koppelen ze wel af, maar halen ze niet weg... Eruit halen was geen doen, dus de buizen er onderdoor gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKBm8LVWqB7kk_QTRKJTIgIK_oM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqrdPPDn8ywac5AgiZqLUWs0.jpg?f=fotoalbum_large

Wel beetje slecht ook dat de bewapening onder de fundering uit steekt ipv erin zit...

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 20-04-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Farmerwood schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:02:
Na het lezen van o.a de ervaringen van @GeeMoney over het boren van mantelbuizen door de fundering zag ik enigszins op tegen onderstaande klus.
Aangezien ik nog een hoop foto's heb van de eerste bouwfase was ik er vrij zeker van dat ik onder de fundering door moest kunnen ipv er doorheen boren.

Uiteindelijk bijna 3 uur staan hakken in snoeiharde klei, maar er liggen nu twee 75mm pvc buizen onder de fundering en het toekomstige terras door ten behoeve van elektra, water en evt netwerk.

Moest buiten bijna 90cm diep graven, maar lag het zand vrijwel gelijk met de onderkant van de fundering.

[...]

Wel beetje slecht ook dat de bewapening onder de fundering uit steekt ipv erin zit...
Respect!
Ik vond 50/60cm diep graven in klei al een flinke klus.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard

Moest buiten bijna 90cm diep graven, maar binnen lag het zand vrijwel gelijk met de onderkant van de fundering.

Kwam tijdens het graven een dikke elektra kabel en waterleiding tegen die ik niet direct kon plaatsen en op geen enkele tekening staan.
Navraag bij de uitvoerder leerde dat het bouwstroom en bouwwater is. Die koppelen ze wel af, maar halen ze niet weg... Eruit halen was geen doen, dus de buizen er onderdoor gelegd.

[Afbeelding]

is dat 80 mm buis? Ik heb zelf offertes opgevraagd om gaten te boren door de fundering heen. Zowel om van onder het huis naar onder de garage te komen als van onder het huis naar buiten. Heb zelf ook de situatie met klei. Dit zet me weer aan het denken om geen gaten te laten boren, maar dieper te graven. Om de boor recht te kunnen houden, moet er ook een flink gat komen. Ze willen namelijk van buiten naar binnen boren.

Ik citeer het boorbedrijf:
[...]Hierbij gaan we er van uit dat er van te voren een gat wordt gegraven met de volgende afmetingen (tbv boringen door de fundering):
  • 1.5 meter naar achter
  • 1.5 meter op zij (met het te boren gat aan de zijkant van het te graven gat)
  • 20cm lager dan onderkant te boren gat
Stel het gat zit op 40 centimeter diep. Dan moet ik 1.5x1.5x0.6=1.35 kuub klei wegspitten voor één mooi rond boorgat. Dan volg ik misschien toch liever jouw methode en spit één smalle geul helemaal naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

[Afbeelding]

Uh blote wapening, is dat geen recept voor betonrot? Dat heeft een aannemer mij iig ooit wijs gemaakt.

@D.deJong @Señor Sjon wat is jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding]

Netjes hoor. Ik zou gekozen hebben voor flexibele mantelbuizen in plaats van 75 mm PVC zodat het nog wat kan opvangen als je de boel weer dicht gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
2x 75 mm
Blihi schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:09:
[...]
Netjes hoor. Ik zou gekozen hebben voor flexibele mantelbuizen in plaats van 75 mm PVC zodat het nog wat kan opvangen als je de boel weer dicht gooit.
Het idee is om deze buizen straks als een 'tunnel' te gebruiken voor andere (flexibele) buizen die naar de hoeken van de tuin zullen gaan. Dus starre buis leek me dan een betere keus en het zijn stevige buizen. Het PVC is +/- 4 mm dik van deze buizen. Ik kon er met mijn 85 kg op staan zonder dat het een krimp gaf.

Lastige is een beetje dat we nog niet weten wat we met de rest van de tuin willen gaan doen. Komende week willen we er graszoden in leggen zodat de kinderen in ieder geval kunnen spelen en dan de rest van het seizoen eens rustig de tuin plannen en dat wordt dan een project voor begin 2022.
Dus meteen buizen door de hele tuin trekken is nog geen optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 21-04-2021 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Farmerwood: Blihi bedoelt niet dat je meteen kabels trekt; hij bedoelt om flexibele mantelbuis te plaatsen. Dat is eigenlijk eenzelfde ‘tunnel’ als jij nu hebt geplaatst, alleen dan van flexibel materiaal waardoor je het makkelijker kunt leggen (bijv. in een flauwe bocht of omhoog of omlaag). Daar doorheen trek je dan de kabels, net als jij door het PVC doet.

Dit dus:

https://www.elektramat.nl...34ngTuEAQYASABEgLld_D_BwE

Maar persoonlijk denk ik dat jouw optie net zo goed werkt hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Ethiron op 21-04-2021 08:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ethiron schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:28:
@Farmerwood: Blihi bedoelt niet dat je meteen kabels trekt; hij bedoelt om flexibele mantelbuis te plaatsen.
I know. Ik bedoelde in mijn post dat het mij niet handig lijkt om straks dunne flexibele mantelbuizen door een andere flexibele mantelbuis te trekken.
Het liefst trek ik straks flexibele mantelbuizen, zoals die uit je link, direct vanaf de meterkast tot achter in de tuin die dan door deze buizen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dat is inderdaad wel een nette oplossing. Ik dacht dat je hier dunwandig PVC had liggen. Door deze buizen trek je straks 60mm flexibele buis en daar dan de kabels door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
bbbrumbrum schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:44:
[...]

Uh blote wapening, is dat geen recept voor betonrot? Dat heeft een aannemer mij iig ooit wijs gemaakt.

In de regel is dat als de dekking van beton te laag is en er hele staalmatten tegelijk bereikt kunnen worden door vocht, waardoor het beton eraf spat. Hier staat een uitgebreidere uitleg.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:27:
[...]
In de regel is dat als de dekking van beton te laag is en er hele staalmatten tegelijk bereikt kunnen worden door vocht, waardoor het beton eraf spat. Hier staat een uitgebreidere uitleg.
Het leek nu alleen het onderste deel te zijn. Aan de binnenkant is nergens de bewapening te zien.

De hele fundering is sowieso regelmatig relatief nat. Aangezien ik gisteren toch al onder de grond zat meteen even een rondje gekropen om wat foto's te maken van leidingen die door de vloer omhoog gaan. Beton voelde overal vochtig, maar dat lijkt me ook niet vreemd zo dicht langs de rivier met relatief hoge grondwaterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hier was de opbouw van de fundering als volgt: Eerst palen de grond in, dan plastic met daarop een stalen ladder. Daarop lagen klinkertjes en op die klinkertjes de stalen frames.

Bij het storten van het beton worden die stalen frames in het beton verwerkt, maar de onderliggende stalen ladders blijven vrij liggen. Die zullen ongetwijfeld over de tijd wegroesten, maar dat is niet erg, want die hebben geen verbinding met het staal in het beton.

Voor zover ik kan zien zijn die stalen ladders alleen neergelegd om het plastic op zijn plaats te houden en ervoor te zorgen dat de bekisting aan de onderzijde overal even breed bleef.

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 21-04-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Bij ons waren het complete funderingsbalken die op geboorde beton poeren werden gelegd.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XVqFUBS.png

[ Voor 8% gewijzigd door Tijntje op 21-04-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Hier eenzelfde constructie, maar met het verschil dat de funderingsbalken hier ter plekke gestort zijn. Daarom wist ik ook dat ik er wel onderdoor moest kunnen gaan.
Dat zal bij jou dus ook wel kunnen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Tijntje schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:25:
Bij ons waren het complete funderingsbalken die op geboorde beton poeren werden gelegd.
Minder weersafhankelijk, dus sneller bouwen. Ik ben voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Blihi schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:17:
[...]

Minder weersafhankelijk, dus sneller bouwen. Ik ben voor!
Klopt, als je mijn post hier terug zoekt zie je dat ze in een paar maanden een heel huis hebben neergezet.
Echt bizar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

[Afbeelding]

Netjes, ik ben blij dat ik dit voor 150 euro door de bouwer kon laten doen, voor en achter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zeker waar. Bij ons zou de bouwer dat ook doen, maar hij was het vergeten. Dus werden die mantelbuizen pas gelegd nadat de fundering er al lag en kwamen de buizen dus over de fundering heen. Bij het leggen van de vloerdelen letten ze niet zo op die buizen, dus werd er eentje geplet tussen de fundering en de breedplaat....

Uiteindelijk heb ik met moeite de door mij benodigde kabels door die mantelbuis gekregen (dus ook door dat geplette stukje), maar omdat het allemaal zo moeilijk ging heb ik de aannemer de kosten voor die buis wel laten terugbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13

[Afbeelding]

Ik weet niet precies waar dat zit maar ik zou dat in principe niet accepteren. Het blijft namelijk niet bij dat stukje, ook al is het een langzaam proces. Als ik een keer een huis koop en ik zie dat er in een funderingsbalk geen beton meer om de druk/trekwapening zit dan ga ik dat gewoon verhalen op de verkoper. Er hoort minimaal x mm beton om heen want anders ontstaan er in de toekomst mogelijk problemen. Kat in t bakkie verborgen gebrek. Je hebt het bonnetje nog, opeisen die garantie. Waarom zou je een risico op problemen in de toekomst nemen als je het nu gratis kan laten oplossen?

Als het mijn huis was had ik overigens een betonradar gehuurd, de hele fundering gescand om de dekking te controleren en als die niet afdoende zou zijn extra conservering eisen. Maar dat is beroepsdeformatie denk ik :P

[ Voor 9% gewijzigd door leecher op 21-04-2021 17:12 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:48
bbbrumbrum schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:44:
[...]

Blootliggende wapening is niet best. Ik zou de foto maar naar de aannemer sturen en mijn zorgen uitspreken en geen gelul accepteren.
Ik lees net de opbouw, al dit alleen een netje is op de folie zoals in de uitleg dan kan het geen kwaad.

[ Voor 14% gewijzigd door D.deJong op 21-04-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Blihi schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:08:
Zeker waar. Bij ons zou de bouwer dat ook doen, maar hij was het vergeten. Dus werden die mantelbuizen pas gelegd nadat de fundering er al lag en kwamen de buizen dus over de fundering heen. Bij het leggen van de vloerdelen letten ze niet zo op die buizen, dus werd er eentje geplet tussen de fundering en de breedplaat....

Uiteindelijk heb ik met moeite de door mij benodigde kabels door die mantelbuis gekregen (dus ook door dat geplette stukje), maar omdat het allemaal zo moeilijk ging heb ik de aannemer de kosten voor die buis wel laten terugbetalen.
Oef... goed punt om komende weken even op te letten dus. Fundering wordt binnenkort gestort bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:32
kepler schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:44:
[...]

Netjes, ik ben blij dat ik dit voor 150 euro door de bouwer kon laten doen, voor en achter :D
Leuke prijs. Hier betaalden we 550 euro. En dan stopt ie achter vlak achter het huis, no way dat ze 'm ging doortrekken tot achter in de tuin. Afzetters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
leecher schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:09:
[...]
Ik weet niet precies waar dat zit maar ik zou dat in principe niet accepteren.
Het leek idd onder het hout en folie van de bekisting te zitten, maar misschien wel goed om het nog even te controleren op een paar plekken.
Van binnenuit is dat hopelijk te doen.

Ik word niet gehinderd door enige beroepsmatige kennis op dit vlak. Stel dat de bewapening idd deels open ligt. Hoe snel gaat dat roesten dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Pannencouque schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:12:
[...]
Leuke prijs. Hier betaalden we 550 euro. En dan stopt ie achter vlak achter het huis, no way dat ze 'm ging doortrekken tot achter in de tuin. Afzetters.
Ik huur zodra we met de tuin aan de slag gaan wel een keer een dag of weekend zo'n minigraver om leidingen in de hele tuin te leggen. Al wel eerder gedaan en het is ook gewoon leuk speelgoed 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 20:30
Farmerwood schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:01:
[...]

Ik huur zodra we met de tuin aan de slag gaan wel een keer een dag of weekend zo'n minigraver om leidingen in de hele tuin te leggen. Al wel eerder gedaan en het is ook gewoon leuk speelgoed 8)
Heb ik toevallig ook gedaan :).
Leuk en in een dag kan je heel wat leidingen erin knallen. Ik heb hier alle elektra en bewatering erin gekregen in 1 dag van 07:00 tot 17:30 uur. (Zeker 200m graafwerk verricht) dicht gooien heb ik achteraf wel met de hand gedaan maar dat is relatief makkelijk en snel.

Na een half uurtje heb je het helemaal door op zo’n ding.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 21-04-2021 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:25
GeeMoney schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:04:
[...]

Heb ik toevallig ook gedaan :).
Leuk en in een dag kan je heel wat leidingen erin knallen. Ik heb hier alle elektra en bewatering erin gekregen in 1 dag van 07:00 tot 17:30 uur. (Zeker 200m graafwerk verricht) dicht gooien heb ik achteraf wel met de hand gedaan maar dat is relatief makkelijk en snel.

Na een half uurtje heb je het helemaal door op zo’n ding.
Dicht gooien met zo'n graafmachine is ook moeilijker dan graven is mijn ervaring. Toevallig heb ik afgelopen weekend met zo'n apparaat zitten spelen die m'n schoonvader heeft. Prachtig speelgoed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
D.deJong schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:42:
[...]

Blootliggende wapening is niet best. Ik zou de foto maar naar de aannemer sturen en mijn zorgen uitspreken en geen gelul accepteren.
Ik lees net de opbouw, al dit alleen een netje is op de folie zoals in de uitleg dan kan het geen kwaad.
@Farmerwood @bbbrumbrum

Zo zag het er bij ons uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q44wAgH4eGk2MFAbVQc9wQnmmME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lXJhVD37FTrxw5vTDk1wCvk.jpg?f=fotoalbum_large

Die stalen ladder is dus gebruikt om het plastic op zijn plek te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Ik was eigenlijk van plan om een extra groep te laten plaatsen waarbij de wcd uitkomt in de garage. Ga daar namelijk een koelkast + vriezer plaatsen en wilde een gaatje in de muur boren richting de tuin. Gaat ie via de buitenwand de grond in, zodat ik hier ook stroom heb. Stuk goedkoper als een mantelbuis laten plaatsen door de aannemer.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

koekjah schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:59:
Ik was eigenlijk van plan om een extra groep te laten plaatsen waarbij de wcd uitkomt in de garage. Ga daar namelijk een koelkast + vriezer plaatsen en wilde een gaatje in de muur boren richting de tuin. Gaat ie via de buitenwand de grond in, zodat ik hier ook stroom heb. Stuk goedkoper als een mantelbuis laten plaatsen door de aannemer.
groep voor buiten heb ik bewust apart van alles wat belangrijk is , zoals een vriezer ;) omdat de kans op storing buiten die zorgt dat groep eruit klapt groter is.

Daarom voor buiten op advies bevriende elektricien een alamat (combi groep en aardlekschakelaar) gebruikt. Kabel vanuit meterkast naar beneden kruipruimte in, vervolgens 10 meter getijgerd en onder funderingsbalk (prefab) naar buiten gehaald, binnen 10 cm graven, buiten iets meer. Buiten naar verdeeldoos op strategische plek.

Vaak is er trouwens ook ruimte in de mantelbuizen die er al liggen vanuit de bouw. De ziggo kabel zit bijvoorbeeld in een dunne mantelbuis die weer door een dikke mantelbuis loopt. In die dikke mantelbuis kon er bij mij nog een dikke kabel + utp getrokken worden voor laadpunt buiten die ik toevalligerwijs aan de muur gepland had iets schuin boven het punt waarop de dikke mantelbuizen vanuit de meterkast naar buiten komen.
Een andere utp kabel heb heb ik naast de tyleenbuis van het water door de mantelbuis daarvan de kruipruimte in gekregen.
Als het even kan vermijd ik boren door muren en funderingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Stuk goedkoper, maar ook een garantie voor problemen. Het elektriciteitsnetwerk buiten is een stuk gevoeliger voor storingen waarbij de stroom eruit kan klappen. In jouw geval zou dit dan ook betekenen dat je koelkast/vriezer van het stroom afgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik zou dan eerder kiezen voor een loze leiding naar die buitenmuur. Dan kun je die loze leiding zelf bedraden en op een eigen aardlekautomaat in de groepenkast aansluiten. Dan scheid je alles buiten netjes van alles binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:10:
[...]groep voor buiten heb ik bewust apart van alles wat belangrijk is , zoals een vriezer ;) omdat de kans op storing buiten die zorgt dat groep eruit klapt groter is.
Goed advies! Heeft onze bouwer helaas niet opgevolgd. Nadat onze koelkast geïnstalleerd was klapte de groep waar die in hing er steeds uit. Bleek te komen door een grondkabel buiten die los lag. Probleem was snel verholpen maar wel een beetje suf dat het enige apparaat in huis dat je echt altijd aan de stroom wilt hebben dus op de kwetsbaarste groep zit.

Als ik ooit weer met een huis aan de slag ga wil ik vriezer/koelkast gewoon op een aparte groep hebben. Voor het vermogen totaal niet nodig, maar het is wel een groep waarbij je niet wil dat die last heeft van invloeden van de rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat is helemaal niet nodig. Je wilt de buitenboel op een eigen groep hebben.

Hoe vaak is in de afgelopen jaren thuis een groep er uit gesprongen? Bij ons echt maar een paar keer en dat was altijd door een buitenlamp die was gaan lekken of waar insecten in gekropen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Jullie zetten me aan het denken. In dit huis ook zo gedaan en nooit problemen gehad, maar dat wil ik ook zo houden. Ga eens kijken wat de bouwer rekent voor een loze leiding naar de achtermuur aan de buitenzijde.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik kan inmiddels uit eigen ervaring melden dat als niet keihard op papier staat dat een buitenlamp een eigen groep (+ aardlek) heeft dat ze het gewoon op de groep aansluiten van de ruimte binnen.

Had de mondelinge belofte dat ze altijd buitenaansluitingen een eigen groep geven, maar ze hebben het uiteindelijk op een groep gezet samen met de hele achterzijde van het huis en de berging...

Vandaar ook de 2 mantelbuizen die ik deze week gelegd heb naar buiten toe. De buitenverlichting kan ik helaas weinig aan doen zonder opbouw leidingen op de muur, maar de buitenkabel wordt vervangen door een nieuwe kabel op een eigen alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:09

Niwla

dat dus....

Dag allemaal,

Ik ben nog druk bezig met teruglezen (nu op blz. 121 van 744 :-S) en al veel bruikbare tips gevonden. Voorstellen doe ik later want eigenlijk heb ik al een korte vraag.

Wij zijn gelukkige kopers van een hoekhuis in Groningen. Eind maart hebben wij een gesprek gehad met onze kopersbegeleider en met een aantal verzoeken/wensen op pad gestuurd. Vandaag hebben we daar reactie op gekregen (ondanks herhaaldelijk contact over de status) en de sluitingstermijn voor de ruwbouwopties is morgen. Eigenlijk vind ik dat te kort dag en ga ik niet akkoord met de korte bedenktijd tot de sluitingstermijn. Daarnaast hebben we na het zien van de tekeningen vandaag nog extra wensen.
Zijn er mensen die in deze zelfde situatie gezeten hebben? Hoe hard is deze sluitingstermijn?

Eigenlijk vind ik het gek dat de aannemer 3 weken de tijd heeft om de ruwbouw-opties uit te werken (hele project is 19 woningen) en wij er binnen een dag een klap op moeten geven.

Alvast bedankt!

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:30
Hallo allemaal,

Een paar weken geleden tijdens de kijkdag zijn wij erachter gekomen dat er een flinke schade is ontstaan aan onze schuifpui. Er zit een scheur van meer dan 20 cm onder het hang/sluitwerk van de pui waarbij je op het rubber kan kijken. Wij hebben dit aangegeven bij de aannemer en gaven aan dit op te gaan lossen. Onze angst werd werkelijkheid dat dit opgelost werd door er houtlijm in te smeren, wij maken ons zorgen voor de werking van het hout dat dit op termijn er niet goed uit komt te zien. Daarnaast zijn wij bang dat dit een zwakke plek blijft helemaal op deze positie. Wij hebben kort gebeld met Woningborg waarop zij aangaven dat wanneer het puur esthetisch is dit een goede oplossing is en dat het anders onder de garantie zou vallen. Het liefst hebben wij achteraf geen geneuzel meer en zouden wij graag een nieuw deel van de pui krijgen. Iemand hier nog een idee over hoe verder te handelen? Wij gaan dit in ieder geval bespreekbaar maken tijdens de oplevering bij VEH in de hoop dat zij hier nog iets zinnigs over kunnen zeggen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7_dWxa4eujVMch5GAe2ucA_jqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RnelnlWi73pDLHXpOoFX3D7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSU2XynEfAS5l-l71JzM6TVtRyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0p6TwcutPnKSk9xHeLTBYMD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:13
Lijkt me niet acceptabel en zal altijd een zwakke plek blijven mocht je er in de toekomst tegenaan stoten...
Gewoon complete vervanging eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Kneepie schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:24:
Hallo allemaal,

Een paar weken geleden tijdens de kijkdag zijn wij erachter gekomen dat er een flinke schade is ontstaan aan onze schuifpui. Er zit een scheur van meer dan 20 cm onder het hang/sluitwerk van de pui waarbij je op het rubber kan kijken. Wij hebben dit aangegeven bij de aannemer en gaven aan dit op te gaan lossen. Onze angst werd werkelijkheid dat dit opgelost werd door er houtlijm in te smeren, wij maken ons zorgen voor de werking van het hout dat dit op termijn er niet goed uit komt te zien. Daarnaast zijn wij bang dat dit een zwakke plek blijft helemaal op deze positie. Wij hebben kort gebeld met Woningborg waarop zij aangaven dat wanneer het puur esthetisch is dit een goede oplossing is en dat het anders onder de garantie zou vallen. Het liefst hebben wij achteraf geen geneuzel meer en zouden wij graag een nieuw deel van de pui krijgen. Iemand hier nog een idee over hoe verder te handelen? Wij gaan dit in ieder geval bespreekbaar maken tijdens de oplevering bij VEH in de hoop dat zij hier nog iets zinnigs over kunnen zeggen. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me eerder een 2 componenten (epoxy) oplossing. Dit resultaat krijg je niet met houtlijm. Qua stevigheid zou ik me weinig zorgen maken.

De man van de VEH naar laten kijken, die kan je echt zeggen wat het is en of het kwaad kan.

Mooie uitleg: https://www.eazy-fix.nl/nieuws/epoxy-plamuur/

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 22-04-2021 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Niwla schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:13:
Dag allemaal,

Ik ben nog druk bezig met teruglezen (nu op blz. 121 van 744 :-S) en al veel bruikbare tips gevonden. Voorstellen doe ik later want eigenlijk heb ik al een korte vraag.

Wij zijn gelukkige kopers van een hoekhuis in Groningen. Eind maart hebben wij een gesprek gehad met onze kopersbegeleider en met een aantal verzoeken/wensen op pad gestuurd. Vandaag hebben we daar reactie op gekregen (ondanks herhaaldelijk contact over de status) en de sluitingstermijn voor de ruwbouwopties is morgen. Eigenlijk vind ik dat te kort dag en ga ik niet akkoord met de korte bedenktijd tot de sluitingstermijn. Daarnaast hebben we na het zien van de tekeningen vandaag nog extra wensen.
Zijn er mensen die in deze zelfde situatie gezeten hebben? Hoe hard is deze sluitingstermijn?

Eigenlijk vind ik het gek dat de aannemer 3 weken de tijd heeft om de ruwbouw-opties uit te werken (hele project is 19 woningen) en wij er binnen een dag een klap op moeten geven.

Alvast bedankt!
Even de telefoon pakken en bellen? Grote kans dat ze het snappen en je een weekje extra geven. Klinkt beetje als onze aannemer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:25
We hadden eerder al besloten dat we een standaardtrap open in de woonkamer(s) zeer waarschijnlijk niet mooi zouden vinden. Maar we krijgen net de link naar de configurator en mijn broek zakt wel af van de lelijkheid die ze bedacht hebben. Met name die paal daar links, daar kun je echt totaal niets mee midden in je woonkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7cjhperL4dFl3GASmVBbVu_dcE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Ay1TmIvqDR4JuccNxga4q6Q.png?f=fotoalbum_large

Helaas is er ook geen optie om de trap niet te plaatsen of er iets tijdelijks neer te zetten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 21:56

TMC

millerman_sf schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:44:
We hadden eerder al besloten dat we een standaardtrap open in de woonkamer(s) zeer waarschijnlijk niet mooi zouden vinden. Maar we krijgen net de link naar de configurator en mijn broek zakt wel af van de lelijkheid die ze bedacht hebben. Met name die paal daar links, daar kun je echt totaal niets mee midden in je woonkamer.
[Afbeelding]

Helaas is er ook geen optie om de trap niet te plaatsen of er iets tijdelijks neer te zetten |:(
Wat voor trap je ook hebt, je zal altijd ergens een paal nodig hebben lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:48
[Afbeelding]

Wat had je dan verwacht? Een vrijhangende trap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Iets dat minder onpraktisch en lelijk is. Maar inderdaad, je hebt gelijk: ik had verwacht dat de standaardtrap van vurenhout een lelijk ding zou worden. Dat gaan we dus vervangen door een exemplaar van staal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
[Afbeelding]

Goed om te zien dat er de innovatie op het gebied van trappen in nieuwbouwhuizen de afgelopen 15 jaar volledig stil is blijven staan. Ons huis heeft exact zo'n trap :X

Los van een compleet andere trap zou je de traptreden ook dicht kunnen maken en er een trapkast van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
In navolging van mijn vorige vraag over led dimmers.
Welke type techniek word het meest gekozen en/of word geadviseerd voor LED verlichting?
fase afsnijding, fase aansnijding of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

cacao70 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:28:
In navolging van mijn vorige vraag over led dimmers.
Welke type techniek word het meest gekozen en/of word geadviseerd voor LED verlichting?
fase afsnijding, fase aansnijding of iets anders?
https://www.lampenlicht.nl/fase-aan-en-afsnijding

Afsnijding dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Farmerwood schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:49:
Ik kan inmiddels uit eigen ervaring melden dat als niet keihard op papier staat dat een buitenlamp een eigen groep (+ aardlek) heeft dat ze het gewoon op de groep aansluiten van de ruimte binnen.

Had de mondelinge belofte dat ze altijd buitenaansluitingen een eigen groep geven, maar ze hebben het uiteindelijk op een groep gezet samen met de hele achterzijde van het huis en de berging...

Vandaar ook de 2 mantelbuizen die ik deze week gelegd heb naar buiten toe. De buitenverlichting kan ik helaas weinig aan doen zonder opbouw leidingen op de muur, maar de buitenkabel wordt vervangen door een nieuwe kabel op een eigen alamat.
Dit is ook zo bij ons. Koelkast, buitenlamp en garage op dezelfde groep. Dankzij onze aardige elektricien heb ik hierbij een screenshot van onze elektratekening.. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K07e5VESaMSznMOwHgOAZ-NiqWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7JYiWDzuAaH6xWLR2gVdLfBE.png?f=fotoalbum_large

Niet heel handig, mijn hobbymatige activiteiten in de garage hebben vaak met stroom te maken en als de buitenlamp lekt vallen de koelkast én de vriezer uit. Na oplevering krijgt het werkplaats-gedeelte in de garage zijn eigen groep en alles wat er nog in de tuin komt ook. In de garage is bij oplevering welgeteld 1 dubbel stopcontact en 1 wisselgeschakeld lichtpunt aanwezig dus dat laat ik dan maar zitten :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Roadman schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:26:
Lijkt me niet acceptabel en zal altijd een zwakke plek blijven mocht je er in de toekomst tegenaan stoten...
Gewoon complete vervanging eisen.
Ligt eraan hoe het gerepareerd is, als het inderdaad epoxy is zou ik me geen zorgen maken.

Een reparatie is niet perse een slechte oplossing, vliegtuigonderdelen worden ook gewoon gerepareerd op een soortgelijke manier. Als er maar goed over nagedacht is en niet beetje houtlijm van de gamma is gebruikt ;)
En je hebt er gewoon garantie op. Het is ook nog eens de meest duurzame oplossing!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
896gerard schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:37:
Niet heel handig, mijn hobbymatige activiteiten in de garage hebben vaak met stroom te maken en als de buitenlamp lekt vallen de koelkast én de vriezer uit. Na oplevering krijgt het werkplaats-gedeelte in de garage zijn eigen groep en alles wat er nog in de tuin komt ook. In de garage is bij oplevering welgeteld 1 dubbel stopcontact en 1 wisselgeschakeld lichtpunt aanwezig dus dat laat ik dan maar zitten :)
Ik heb nu 5 dubbele wcd's en 2 lichtpunten op een gedeelde hotelschakelaar in de berging. En daarnaast 2x een 25mm loze leiding.
Daarop zitten nu een grote diepvries en een lader van een e-bike.

Door een van de loze leidingen komt UTP en door de andere wil ik later nog een aparte groep trekken waarop de werkbank aangesloten wordt.
Alternatief is nog om achter de werkbank een extra WCD te boren vlak boven de vloer die direct de kruipruimte in gaat en in de meterkast weer omhoog komt.

Besef me wel steeds meer hoe heerlijk het is om een kruipruimte te hebben en hoe blij ik ben dat ik in de berging ook een toegangsluik heb laten maken. Kostte me geloof ik in de order van 500 euro, maar heb nu wel alle vrijheid om leidingen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 07:40
Vandaag achter gekomen dat we vergeten zijn een leiding voor de quooker te laten meenemen in de bouwtekening voor de bouwer, de termijnen zijn verstreken.

Heb het eea uitgezocht, de vaatwasser die we nemen vraagt 2400watt aan vermogen, de quooker (fusion) 1600watt, wat tezamen op 4000watt uitkomt.

De huisaansluiting betreft 3x25 en de vaatwasser heeft dus een leiding op een aparte groep, wat zou moeten betekenen dat deze groep een totaal aan 5500 watt vermogen aan zou moeten kunnen (25x220).

Heb ik het juist als ik nu stel dat ik na oplevering gewoon een extra stopcontact kan laten aftakken vanaf het stopcontact van de vaatwasser voor de quooker, zonder dat er direct een nieuwe leiding vanuit de meterkast naar de keuken moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:13
kepler schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:58:
[...]

Ligt eraan hoe het gerepareerd is, als het inderdaad epoxy is zou ik me geen zorgen maken.

Een reparatie is niet perse een slechte oplossing, vliegtuigonderdelen worden ook gewoon gerepareerd op een soortgelijke manier. Als er maar goed over nagedacht is en niet beetje houtlijm van de gamma is gebruikt ;)
En je hebt er gewoon garantie op. Het is ook nog eens de meest duurzame oplossing!
Neemt niet weg dat hij een nieuwe schuifdeur heeft gekocht en geen gerepareerde.
Om elk gezeik in de toekomst te voorkomen dus gewoon een nieuwe vragen.
Nee heb je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
@assassin85 Nee, want je hebt te maken met een zekering van 16A op de groep. Dus 230V*16A=3,68kW max. De 25A is de hoofdzekering op de hele fase.

[ Voor 29% gewijzigd door millerman_sf op 22-04-2021 16:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:16
assassin85 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:19:
Vandaag achter gekomen dat we vergeten zijn een leiding voor de quooker te laten meenemen in de bouwtekening voor de bouwer, de termijnen zijn verstreken.

Heb het eea uitgezocht, de vaatwasser die we nemen vraagt 2400watt aan vermogen, de quooker (fusion) 1600watt, wat tezamen op 4000watt uitkomt.

De huisaansluiting betreft 3x25 en de vaatwasser heeft dus een leiding op een aparte groep, wat zou moeten betekenen dat deze groep een totaal aan 5500 watt vermogen aan zou moeten kunnen (25x220).

Heb ik het juist als ik nu stel dat ik na oplevering gewoon een extra stopcontact kan laten aftakken vanaf het stopcontact van de vaatwasser voor de quooker, zonder dat er direct een nieuwe leiding vanuit de meterkast naar de keuken moet?
https://www.quooker.nl/powerswitch-31-253-03-1.html

Deze er tussen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 07:40
Pagina: 1 ... 186 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2