Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 185 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.352 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:16

Toppe

Oké ✅

bbbrumbrum schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:02:
[...]

Je krijgt HSB toch?

Zou dat dan niet op mijn dak willen ivm trillingen, ook niet aan de gevel overigens. Gewoon op de grond.
Leuk voor een plat dak van 30cm beton.
Tja, als ik geen uitbouw had dan vond ik aan de gevel nog wel acceptabel maar in ons geval is de achterzijde gewoon één vlak geheel.

Als het echt nodig is om het te verplaatsen dan slikken we die kosten dan wel.

We kunnen kiezen uit twee locaties: Tegen de buiten muur van de overloop op de eerste etage of gewoon los neer zetten. Iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen?

@lonehitman bij jou staat hij toch gewoon los op het dak naar slaapkamer 3?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:19:
[...]

Tja, als ik geen uitbouw had dan vond ik aan de gevel nog wel acceptabel maar in ons geval is de achterzijde gewoon één vlak geheel.

We kunnen kiezen uit twee locaties: Tegen de buiten muur van de overloop op de eerste etage of gewoon los neer zetten. Iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen?

Kan zijn dat t meevalt idd. Welke WP krijg je? Split of monobloc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

bbbrumbrum schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:31:
[...]

Kan zijn dat t meevalt idd. Welke WP krijg je? Split of monobloc?
Split

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
Ik neem aan dat hij op flinke rubbers geplaatst wordt dan heb je er verwacht ik weinig last van hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:50:
[...]

Ik neem aan dat hij op flinke rubbers geplaatst wordt dan heb je er verwacht ik weinig last van hoor.
Dus los? Niet aan de gevel?

Ik leg er zelf nog wel een stapeltje granuflex tegels onder :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Yaa87 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:37:
[...]

ik schrok eerder van het aantal aanmeldingen: 1100 voor 54 woningen... volgens mij krijg je nooit inzicht in hoeveel mensen meededen alleen dat je bent uitgeloot :'(
https://woningen.wonenink...anbod-fase-7/Alexia-50090

Nieuwbouw eengezinshuis met tuintje voor 225k in de Randstad. Weliswaar onder bijzondere voorwaarden maar voor die prijs krijg je in de Randstad weinig. Een soort sociale woningbouw maar dan voor de middenklasse. 22 van de 54 vallen in die categorie. Dan vind ik 1100 reacties nog wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
SvMp schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:49:
[...]

Nieuwbouw eengezinshuis met tuintje voor 225k in de Randstad. Weliswaar onder bijzondere voorwaarden maar voor die prijs krijg je in de Randstad weinig. Een soort sociale woningbouw maar dan voor de middenklasse. 22 van de 54 vallen in die categorie. Dan vind ik 1100 reacties nog wel meevallen.
Mooi dat er ook van dat soort projecten nog zijn in andere regio's en niet alleen in b.v Rutten.
https://www.funda.nl/nieu...project-41115343-meerweg/
😆😏

Hopelijk blijft dat zo en doet Rutte en consorten hier wat aan, aan de bouwkosten hoeft het niet perse, te liggen, als er maar normale grondprijs gevraagd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Toppe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:19:
[...]

Hij staat op dikke rubbers op het dak. Als die aanslaat hoor je ergens in de verte iets van een brom als je in de berging eronder staat. Voor de rest hoor/voel ik niets. Mag altijd komen kijken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:39
SvMp schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:49:
[...]

2 weken geleden in Utrecht 2700 aanmeldingen op 40 woningen. Waarvan 16 starters danwel eengezinswoningen waren van onder de 3 en 4 ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:05
Blihi schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:47:
[...]

Die 3 maanden is bij iedereen zo. Dat is gewoon wettelijk zo geregeld (met elk product dat je koopt). Je mag ook de bankgarantie vasthouden voor alles wat je in die 3 maanden vindt. Als iets echter niet in het PV van oplevering staat krijg je wel discussie.

Zo was bij ons het toilet gescheurd. Daar kwamen we pas na een paar weken achter (was niet te zien bij oplevering of was over het hoofd gezien). Daarvan zij de aannemer dat het onze eigen schuld was en die discussie ga je dan niet winnen.

[...]

Post even een foto, dan kun je er iets zinnigs van zeggen. Verschil tussen hout en stucwerk blijf je uiteraard zien.
Oké ik wist niet dat het standaard is, maar vind het wel fijn. Hier is een foto van de wand. Vandaag zijn de stukadoors al begonnen dus ik ben eigenlijk wat te laat om er nog iets aan te doen. De pleisterlaag zit er al op. Ik heb nu besloten om de randen dicht te laten smeren en het mee te laten spuiten. De schroeven zijn al vervangen door verzonken varianten die netjes weg gewerkt worden. Het zal dan op het oog een verschil opleveren maar het wordt wel netjes afgewerkt.

@Roadman goede tip om het door gipsplaten te vervangen, alleen door de strakke planning laat ik het nu toch zo. Was inderdaad makkelijk en snel oplosbaar met een gipsplaat.

@mister_S zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHPSEZO1E3lTxcr6tZUwNCBBOQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oc6PWRKt49AtsmfIxij5FsaJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:10

defiant

Moderator General Chat
Yaa87 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:37:
ik schrok eerder van het aantal aanmeldingen: 1100 voor 54 woningen... volgens mij krijg je nooit inzicht in hoeveel mensen meededen alleen dat je bent uitgeloot :'(
Ik ben vandaag ook uitgeloot van het project waar ik me voor had ingeschreven, en inderdaad geen enkele informatie over hoe de loting is gegaan en hoeveel deelnemers er waren. Ze kunnen het gebrek aan transparantie natuurlijk veroorloven in deze markt indien er geen regelgeving voor is, maar ik had toch graag het inzicht gehad.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:16
De eerste muren zijn gelijmd, geeft gelijk een beter zicht waar je nu echt komt te wonen. Op de bouwplaats ben ik nog niet geweest, ben wel benieuwd om een keer 'uit het raam te kunnen kijken'.

Links komen appartementen met de ingang naar de parkeerkelder/parkeerdek (voor de kraan).
Ik kom te wonen in de rij rechts met de kade woningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iH4tMingY0tVIzJoDhNuh8iyXsc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PiNdvYorOWiyuEFx4FwSnu7O.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:01
defiant schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 00:41:
[...]

Ik ben vandaag ook uitgeloot van het project waar ik me voor had ingeschreven, en inderdaad geen enkele informatie over hoe de loting is gegaan en hoeveel deelnemers er waren. Ze kunnen het gebrek aan transparantie natuurlijk veroorloven in deze markt indien er geen regelgeving voor is, maar ik had toch graag het inzicht gehad.
Idem hier, afgelopen zomer had ik me ingeschreven voor een nieuwbouwhuis. Er waren er 36 in de verkoop en behalve wat standaard dingetjes invullen op de website was er niet veel duidelijkheid. Navraag bij de verkopende partij gedaan over de hoe en wat maar meer dan een “je krijgt vanzelf goed of slecht nieuws” was er niet.

Uiteindelijk mijn voorkeursnummer toegewezen gekregen en tijdens het afhandelen van de hele administratie weer vragen gesteld en toen vertelde een medewerker mij dat er over de 300 inschrijvingen waren. Meer kon diegene niet vertellen.

Mijn vermoeden was dat ze keken naar inkomen en huidige woningbezit want ik mocht mijn werkgever invullen op de website en uiteraard moest ik mijn adres invullen. Degene eruitpikken die makkelijk de huidige woning kwijt kunnen en geen probleem hebben met een hypotheekaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:03
defiant schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 00:41:
[...]

Hier in Zwolle al een paar keer meegedaan aan een loting. Dat ging elke keer via de Notaris. Onlangs geprobeerd voor 3 kavels. Dat is natuurlijk geen projectbouw. Door corona kon je nu niet bij de loting aanwezig zijn, maar normaal kan dat dus wel. Kreeg netjes de volgende dag een mail dat wij op plek 76 stonden voor die 3 kavels en er waren 97 inschrijvingen. Volgens mij is dat een onderdeel van de vergunning hier in Zwolle, dat het op deze manier moet. Maar weet dat niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:10

defiant

Moderator General Chat
dcell schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:25:
Mijn vermoeden was dat ze keken naar inkomen en huidige woningbezit want ik mocht mijn werkgever invullen op de website en uiteraard moest ik mijn adres invullen. Degene eruitpikken die makkelijk de huidige woning kwijt kunnen en geen probleem hebben met een hypotheekaanvraag.
Je weet het, helaas, alleen niet hoe ze het gedaan hebben.

Er is vaak weerstand tegen regelgeving, maar dit is een typisch voorbeeld van hoe partijen zich gedragen bij gebrek aan regulering en transparantie.

Bijvoorbeeld:
Men wil de grootste zekerheid over financiering -> We kiezen de mensen met de beste financiële checks.
Men wil geen gedoe over de loting zelf -> Geen enkele informatie over de loting procedure.
Nuevocasa schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:38:
Hier in Zwolle al een paar keer meegedaan aan een loting. Dat ging elke keer via de Notaris. Onlangs geprobeerd voor 3 kavels. Dat is natuurlijk geen projectbouw. Door corona kon je nu niet bij de loting aanwezig zijn, maar normaal kan dat dus wel. Kreeg netjes de volgende dag een mail dat wij op plek 76 stonden voor die 3 kavels en er waren 97 inschrijvingen. Volgens mij is dat een onderdeel van de vergunning hier in Zwolle, dat het op deze manier moet. Maar weet dat niet zeker.
Dan heeft de gemeente dat waarschijnlijk afgedwongen inderdaad. Een veel nettere procedure inderdaad, iedereen kan zien hoe het gebeurd en wat de uitslag is en een notaris is onafhankelijker dan projectmakelaars.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
In ons dorp nog een mooier, project, wat betreft transparantie en eerlijke kans. Woningen hebben nooit te koop gestaan en waren al verkocht. Aannemer en in dat geval tevens ontwikkelaar, had alles verkocht aan personeel of eerste graadsfamilie van personeel. Grond was wel particulier aangeworven en betrof een inbreidingslocatie. Je kan er wat van vinden was ook wel wat om te doen in het dorp, anderzijds kan je het zien al secundaire arbeidsvoorwaarde voor het personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Hanzul schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:51:
[...]

Mooi dat er ook van dat soort projecten nog zijn in andere regio's en niet alleen in b.v Rutten.
https://www.funda.nl/nieu...project-41115343-meerweg/
😆😏

Hopelijk blijft dat zo en doet Rutte en consorten hier wat aan, aan de bouwkosten hoeft het niet perse, te liggen, als er maar normale grondprijs gevraagd wordt.
Ik ben geen voorstander van ingrepen waarbij discriminatie plaatsvindt en bepaalde beroepsgroepen voorrang krijgen, zoals bij de 'goedkope' huizen in Koningskwartier. Verder doet dit niets aan het achterliggende probleem (te veel mensen in verhouding tot grootte van het land), maar poetst het betaalbaarheidsproblemen weg door korting te geven (onder voorwaarden).

Ook bouwkosten zijn flink gestegen, wat ook de oorzaak is van stijging van nieuwbouwprijzen. We kunnen in de woon-topics volop lezen hoe mensen tegen het tekort aan vakmensen tegen lopen. Dat heeft ook weer te maken met de vraag naar woonruimte.

Wat betreft dat project in Rutten: Volgens mij is dat een regulier project, zonder bijzondere voorwaarden. Leuke huizen, mooie prijzen. Alleen maar positief. Uiteraard kan dat alleen in de minder dure regio's.
Qua prijzen vergelijkbaar met mijn project, gezinswoningen onder de 2 ton, en ik kon gewoon een bouwnummer uitzoeken. Het valt mij wel op dat ook in de minder drukke gebieden de nieuwbouw een stuk sneller weggaat als voorheen.

[ Voor 17% gewijzigd door SvMp op 16-04-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
Mijn ouders waren op zoek naar een nieuwbouwappartement in het dorp. Ze hebben zich ingeschreven in een project waar expliciet gevraagd werd om een financiële check en om de vraag te beantwoorden of ze (a) een financieringsvoorbehoud nodig hadden en/of (b) een voorbehoud verkoop eigen woning nodig hadden.

Ze werden ingeloot en de makelaar vertelde achteraf dat er drie stapels gemaakt waren. Een stapel met mensen zonder voorbehoud, een tweede met alleen financieringsvoorbehoud en een derde met allebei de voorbehouden. De laatste twee stapels zijn niet aan de beurt gekomen.

Hij vertelde er wel bij dat expliciet gekeken is naar mensen die er zelf gaan wonen (dus geen beleggers), maar dat je met een financieringsvoorbehoud dus geen enkele kans maakte. Verder gaf hij aan dat er in iedere stapel echt eerlijk geloot was.

De hypotheekadviseur sprak daar toch schande van. Die zei achteraf ook dat het eigenlijk onverantwoord was om geen financieringsvoorbehoud te maken, ook al was de aankoopprijs inclusief meerwerk minder dan de helft van de financieringsruimte in de financiële check. Er kunnen altijd onverwachte dingen plaatsvinden, maar dat is de markt nu.

Bij mij in de wijk is net een nieuw project verkocht. Binnen een week was alles weg en de prijzen liepen van 388 tot 750 VON. Tel daar nog 20% bovenop, dat zijn geen prijzen meer. De gunning gebeurde op volgorde van inschrijving voor de nieuwsbrief (dat was bij ons project ook zo). Dus hoe langer je al op de hoogte bent van het project en hoe langer je het al in de gaten hield, hoe gunstiger...

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 16-04-2021 12:14 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta daar toch wel van te kijken. Ik heb mijn projectwoning in Gelderland gekocht in een dorp in de buurt van Arnhem. Het is de randstad niet, dat weet ik ook, maar ik zag de woning op maandag op Funda en vrijdag belde ik de makelaar. Ik was de eerste voor die specifieke woning. 450 VON.

Is dat een uitzondering, en is het overal loting en inslag (ahh snapjum)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:48
dcell schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:25:
[...]

Idem hier, afgelopen zomer had ik me ingeschreven voor een nieuwbouwhuis. Er waren er 36 in de verkoop en behalve wat standaard dingetjes invullen op de website was er niet veel duidelijkheid. Navraag bij de verkopende partij gedaan over de hoe en wat maar meer dan een “je krijgt vanzelf goed of slecht nieuws” was er niet.

Uiteindelijk mijn voorkeursnummer toegewezen gekregen en tijdens het afhandelen van de hele administratie weer vragen gesteld en toen vertelde een medewerker mij dat er over de 300 inschrijvingen waren. Meer kon diegene niet vertellen.

Eigenlijk bizar dat de verkopende partij zulke gegevens kan en mag vragen. Wat hebben zij de maken met waar jij werkt en wat jouw inkomen is? De enige partij die daarbij belang heeft is de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Anton2610 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:45:
[...]

Eigenlijk bizar dat de verkopende partij zulke gegevens kan en mag vragen. Wat hebben zij de maken met waar jij werkt en wat jouw inkomen is? De enige partij die daarbij belang heeft is de hypotheekverstrekker.
Nee dat is niet bizar. Hiermee voorkom je ook aan de voorkant de inschrijving van "woningbouwtoeristen". Menig project, met name in hogere segment gaat dan de vertraging in doordat mensen de financiele consequenties en commitments van het kopen en bezitten van een huis niet goed overzien. Het opwerpen van dergelijke drempels om serieuze kopers te scheiden van mensen die niet serieus gegadigd zijn is wel degelijk wenselijk.

Ook hier in Amersfoort gezien dat vrije kavels ver na sluitingsdatum opnieuw in de verkoop gaan.

Overigens is het achterover hangen na online inschrijving ook zelden voldoende, tenzij loting via notaris.
Bel na, vertel de makelaar hoe serieus je bent om deze woning te kopen. Houd hem evt voor je huidige woning te verkopen. Oftewel: wees commercieel.
Disclaimer: gebaseerd op eigen ervaring, n=1, maar werd expliciet toegegeven door makelaar na gunning van voorkeurskavel.

[ Voor 33% gewijzigd door Gotfather op 16-04-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:48
Gotfather schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:48:
[...]

Nee dat is niet bizar. Hiermee voorkom je ook aan de voorkant de inschrijving van "woningbouwtoeristen". Menig project, met name in hogere segment gaat dan de vertraging in doordat mensen de financiele consequenties en commitments van het kopen en bezitten van een huis niet goed overzien. Het opwerpen van dergelijke drempels om serieuze kopers te scheiden van mensen die niet serieus gegadigd zijn is wel degelijk wenselijk.

Ook hier in Amersfoort gezien dat vrije kavels ver na sluitingsdatum opnieuw in de verkoop gaan.
Waarom moet je die gegevens verstrekken aan een partij zoals een projectontwikkelaar of een aannemer? Waarom vragen ze niet een bewijs dat jij de financiering rond kunt krijgen, verstrekt door je hypotheekverstrekker?

Zie ook de blunder van Heijmans waarom dit soort zaken kwalijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:40:
Ik sta daar toch wel van te kijken. Ik heb mijn projectwoning in Gelderland gekocht in een dorp in de buurt van Arnhem. Het is de randstad niet, dat weet ik ook, maar ik zag de woning op maandag op Funda en vrijdag belde ik de makelaar. Ik was de eerste voor die specifieke woning. 450 VON.

Is dat een uitzondering, en is het overal loting en inslag (ahh snapjum)?
Nee ik kwam op een project uit dat al een half jaar te koop stond toen ik bij een ander project de woning niet kon krijgen die ik op het oog had (achteraf trouwens blij mee want deze plek is veel mooier). De appartementen in mijn project waren in 10 minuten uitverkocht, de eengezinswoningen staan er nog twee van te koop: reden naar mijn mening hoge m2 prijs voor de plaats. Een tweede project van de bouwer wat er net naast licht staat staan nog appartementen te koop: reden location, location, location. Uitzicht bij mijn project is veel mooier en het ligt net wat rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Anton2610 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:59:
[...]

Waarom moet je die gegevens verstrekken aan een partij zoals een projectontwikkelaar of een aannemer? Waarom vragen ze niet een bewijs dat jij de financiering rond kunt krijgen, verstrekt door je hypotheekverstrekker?

Zie ook de blunder van Heijmans waarom dit soort zaken kwalijk zijn.
Om dezelfde reden dat jij als consument (generaliserend, I know) ook graag een klik wilt met verkopende partij voor een dergelijk grote investering. Dit werkt 2 kanten op. Dus vanuit relationeel oogpunt, zie ook mij aanvulling van mijn eerdere post, en vanuit economisch oogpunt: verkoopproces kost tijd en dus geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
[...]

Overigens is het achterover hangen na online inschrijving ook zelden voldoende, tenzij loting via notaris.
Bel na, vertel de makelaar hoe serieus je bent om deze woning te kopen. Houd hem evt voor je huidige woning te verkopen. Oftewel: wees commercieel.
Disclaimer: gebaseerd op eigen ervaring, n=1, maar werd expliciet toegegeven door makelaar na gunning van voorkeurskavel.
Klopt, dat kan ik beamen. Wij hebben toen het project eenmaal bestond ook geregeld contact opgenomen met de projectontwikkelaar met de meest onbenullige vragen. Om maar zeker te weten dat de betreffende man mijn naam heel goed kende tegen de tijd dat de gunning plaatsvond.

We hebben vragen gesteld over de kavelgrenzen (nog voordat die ingetekend waren), over de geplande grootte, over het tijdspad, enzovoorts. Gewoon om heel duidelijk te laten merden dat we heel serieus waren.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Anton2610 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:45:
[...]

Om toch specifiek te zijn. Het inkomen werd niet gevraagd. Wel kon ik mijn werkgever invullen op de website. Of dat verplicht was weet ik niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

vergelijkbare ervaring, makelaar aanspreken op info avond met paar inhoudelijke vragen, inschrijfformulier persoonlijk langs brengen ( paar jaar geleden),langs laten komen voor evt verkoop eigen huis en daarbij duidelijk gemaakt dat we alleen bouwnr x wilden en het feest anders voor ons niet doorging, hadden nog wel paar B keuzes maar dus mondeling aangegeven dat we daar een stuk minder serieus over waren. Achteraf van anderen gehoord dat ze voorkeur 4 kregen. Wij hebben het nr van keus gekregen. Het blijft een spel , bij ons had het de gewenste uitkomst, in een ander geval was het mogelijk anders afgelopen.
werkt in de kroeg ook...wanhopige figuren zijn op een of ander manier minder aantrekkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:55:
[...]

vergelijkbare ervaring, makelaar aanspreken op info avond met paar inhoudelijke vragen, inschrijfformulier persoonlijk langs brengen ( paar jaar geleden),langs laten komen voor evt verkoop eigen huis en daarbij duidelijk gemaakt dat we alleen bouwnr x wilden en het feest anders voor ons niet doorging, hadden nog wel paar B keuzes maar dus mondeling aangegeven dat we daar een stuk minder serieus over waren. Achteraf van anderen gehoord dat ze voorkeur 4 kregen. Wij hebben het nr van keus gekregen. Het blijft een spel , bij ons had het de gewenste uitkomst, in een ander geval was het mogelijk anders afgelopen.
werkt in de kroeg ook...wanhopige figuren zijn op een of ander manier minder aantrekkelijk
Wij hadden hetzelfde, 1 huis uitgezocht en uitdrukkelijk de interesse laten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:56
JohnStaakke schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:20:
[...]

Wij hadden hetzelfde, 1 huis uitgezocht en uitdrukkelijk de interesse laten weten.
Hier ook twee huizen onze interesse voor geuit. Is een 2^1 kap, waarvan beide woningen gespiegeld identiek zijn.
Onze voorkeurswoning toegewezen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdz
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06-2023
Ja het in of uitloten is een bijzonder spel en alles behalve eerlijk en transparant

- Hier in dorp ene project geweest waar ze op voorhand zeiden dat het obv salaris ging (hoe hoger hoe beter), waarbij vervolgens familielid uitgeloot was en ander ingeloot terwijl we 100% zeker weten dat het salaris van de ingelote echt een substantieel lager niveau had. Vervolgens hierover geklaagd en warempel: Bij het eerste vrijkomende huis waren zij de eerste op de wachtlijst..... (tuurlijk)

- Zelf geluk gehad. In een project 5 voorkeuren doorgeven. Heel bewust gedaan op de 5 meest gewenste huizen. Heel veel mensen werden ingeloot op voorkeur 4 en 5 waar ze toch niet zo blij mee waren, maar voor kansenspreiding hadden ingevuld. Wij helaas uitgeloot, maar binnen 1 dag wel de eerste op de reservelijst voor onze voorkeurswoning en die zo toegewezen gekregen. Mij hoor je niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vorkje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-09 18:19
Wij waren uitgekozen op het bedrag dat we hadden ingevuld bij spaargeld (zonder dat ooit te hoeven bewijzen trouwens). Dat was blijkbaar meer dan de meeste concurrentie. Maar niet onze eerste voorkeur gekregen, omdat we wel financieel voorbehoud hadden gedaan (wilden geen risico nemen).

Zo te lezen geluk gehad dat we ondanks dat voorbehoud uberhaupt nog mee mochten doen :|

Het is zuur dat het zo gaat, maar ergens ook wel logisch. De verkoper wil gewoon zo min mogelijk risico en zoveel mogelijk opties verkopen. Ik vond het bij de projecten daarvoor eigenlijk vervelender dat je nooit weet waarom je het niet bent geworden/waarop er geselecteerd wordt. Te weinig geld? Te veel? Brief van de bank niet overtuigend genoeg? Ingeschreven op dezelfde 5 bouwnummers als alle anderen ipv die ene wat mindere die is vergeven aan eerste voorkeur? Of gewoon een echt eerlijke loting verloren? :?

Er is maar 1 project geweest waar we een brief kregen 'jullie hebben lot X en komen daarmee op de reservelijst', van de rest zullen we het nooit weten. Nu boeit het ook niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Ik ken ook iemand die 3 jaar geleden een nieuwbouwhuis heeft gekocht waarbij hij een bod moest doen. Uiteraard was er een vanaf-prijs en met een bod nabij die prijs ga je het uiteraard nooit redden.

Dus moest er een bod komen ver boven de vanaf-prijs. Het ging om een huis in Utrecht/Leidsche Rijn.

Dat vind ik nog negatiever dan een totaal niet-transparante loting. Tenzij je uiteraard genoeg centen hebt ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
dcell schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:01:
Dat vind ik nog negatiever dan een totaal niet-transparante loting. Tenzij je uiteraard genoeg centen hebt ....
Mee eens. Je maakt daarmee starters helemaal kansloos.
En het voordeel dat nieuwbouw vaak een mooie waardestijging heeft wordt weggenomen, want je betaalt die al door het overbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

SvMp schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:33:
[...]

Mee eens. Je maakt daarmee starters helemaal kansloos.
En het voordeel dat nieuwbouw vaak een mooie waardestijging heeft wordt weggenomen, want je betaalt die al door het overbieden.
Zag bij ons in de buurt dat er geen bieden is, maar de von prijs is met 150k gestegen (!).
Toen wij kochten in 2017 betaalden we 30k meer dan een fase eerder, dat vond ik al veel :P. Maar nu lijkt de nieuwbouw gewoon de prijzen van de bestaande woningen te volgen..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:00:
[...]

Zag bij ons in de buurt dat er geen bieden is, maar de von prijs is met 150k gestegen (!).
Toen wij kochten in 2017 betaalden we 30k meer dan een fase eerder, dat vond ik al veel :P. Maar nu lijkt de nieuwbouw gewoon de prijzen van de bestaande woningen te volgen..
Tja, de materiaalprijzen vliegen ook omhoog. 15 tot 20% prijsverhogingen zijn momenteel heel normaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-08 08:12
Toppe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:51:
[...]

Dus los? Niet aan de gevel?

Ik leg er zelf nog wel een stapeltje granuflex tegels onder :+
Ik zou voor los kiezen, zover mogelijk bij de woning weg, helemaal als je een HSB woning krijgt.

Mijn nieuwe woning wordt dan wel geen HSB, maar onze aannemer plaatst de unit standaard achter in de tuin, op ongeveer 10 meter afstand van de woning. Geen trillingen en geen lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Fonsz schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:54:
[...]

Ik zou voor los kiezen, zover mogelijk bij de woning weg, helemaal als je een HSB woning krijgt.

Mijn nieuwe woning wordt dan wel geen HSB, maar onze aannemer plaatst de unit standaard achter in de tuin, op ongeveer 10 meter afstand van de woning. Geen trillingen en geen lawaai.
Oorspronkelijk staat hij ingetekend boven de wasmachine. Ons plan was om hem boven de voordeur op de eerste verdieping tegen de muur aan te hangen.

De woning krijgt nog een uitbouw dus de woning loopt door tot en met de garage diepte.

De aannemer wilt de unit zover mogelijk tegen mijn gevel plakken om eventueel gezeur met de buren te voorkomen.

Ons tweede plan zou zijn om hem los op het dak te zetten, maar denk niet dat ik hem links boven op het garage dak krijg ivm buren. Ik weet ook niet hoe ze gaan reageren als ik hem links van de deur tegen de gevel wil hangen.

Gister even met de eigenaar van het bouwbedrijf gesproken en die man wilt helemaal niet mee denken, waar hij nu komt is prima en niet zeuren. Idem voor een kozijn wat we laten vervallen: kan niet… terwijl z’n personeel zegt kan wel :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoA0z6r39HLF2Cwc0kJv1tpp-Mg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2lM7wFfZrmLJgtARxtEvzuSJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik kwam pas achter het project in Utrecht Leidsche Rijn Centrum (een van de mooiste plekken al zeg ik het zelf) waar we nu hebben gekocht, toen de pre-sale al een week of 3 bezig was (juni 2020). Toen waren er misschien net 5 appartementen gereserveerd van de 55. We schreven ons in, hadden een financiële check, betaalden 3500 euro 'borg' voor de 'reservering' en we hadden binnen een week het appartement van onze voorkeur. Blijkbaar waren er meerdere mensen geïnteresseerd in ons bouwnummer, maar die hadden geen zin om de borg te betalen :? Nou prima, wij hebben onze droomloft haha.

Tot december 2020 kon je trouwens zonder loting nog gewoon een appartement kopen. Het project is zelfs een maand of 2 vertraagd omdat de benodigde 70% verkochte bouwnummers nog niet was gehaald.

Bij mijn zusje in een dorp in Brabant ging het in 2018 wel anders. Het project van iets van 10 huizen was via loting maar die was niet zo transparant. Mijn zwager komt uit een 'bekende' familie uit het dorp en mijn zusje heeft de makelaar zo vaak gebeld dat ze voor de loting het bouwnummer al mondeling kregen toegewezen. Niet oke eigenlijk maar ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Alic3 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 09:26:
Ik kwam pas achter het project in Utrecht Leidsche Rijn Centrum (een van de mooiste plekken al zeg ik het zelf) waar we nu hebben gekocht, toen de pre-sale al een week of 3 bezig was (juni 2020). Toen waren er misschien net 5 appartementen gereserveerd van de 55. We schreven ons in, hadden een financiële check, betaalden 3500 euro 'borg' voor de 'reservering' en we hadden binnen een week het appartement van onze voorkeur. Blijkbaar waren er meerdere mensen geïnteresseerd in ons bouwnummer, maar die hadden geen zin om de borg te betalen :? Nou prima, wij hebben onze droomloft haha.

Tot december 2020 kon je trouwens zonder loting nog gewoon een appartement kopen. Het project is zelfs een maand of 2 vertraagd omdat de benodigde 70% verkochte bouwnummers nog niet was gehaald.

Bij mijn zusje in een dorp in Brabant ging het in 2018 wel anders. Het project van iets van 10 huizen was via loting maar die was niet zo transparant. Mijn zwager komt uit een 'bekende' familie uit het dorp en mijn zusje heeft de makelaar zo vaak gebeld dat ze voor de loting het bouwnummer al mondeling kregen toegewezen. Niet oke eigenlijk maar ja.
Kennis is macht, kennisSEN nog beter!

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Zo simpel om een transparant systeem te bouwen, een online omgeving waarin je kunt zien als hoeveelste je bent geloot voor een woning. En die loting door een gevalideerd systeem laten uitvoeren. Idem met een huis kopen op inschrijving, gewoon online indienen en ook (geanonimiseerd) de uitslag krijgen, krijg je nog wat marktgevoel ook. Het gaat nu zo schimmig, echt triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Uit eigen ervaring (2020), 1x op een nieuwbouw ingeschreven, als je niks hoorde was je niet ingeloot, niks geen notaris o.i.d.

En 1x op inschrijving op een bestaande woning, 60k overboden, je krijgt niet te horen hoeveel inschrijvers, hoeveelste je bent geworden, alleen dat er iemand nog 50k boven zat. Heb al op het kadaster gekeken maar de overdracht zal nog niet plaats gevonden hebben, maar ben benieuwd of er inderdaad iemand zover overheen gegaan is. Hoe moeilijk is het om een lijstje met inschrijver a, b, c etc te maken, zo hoor je met mensen om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 19:25
Ik heb een aantal vragen omtrent verlichting & hoop dat ik op weg geholpen kan worden. Ik kom er helaas niet uit.

Ik heb door een interieurontwerper (onder andere) een lichtplan laten maken voor de gehele woning.
Er is nu een plan met verlichting onderverdeeld in basis, functioneel & sfeer.
Ze heeft aangegeven dat ik moet nadenken over het LED dimsysteem. Ze heeft hier een opsomming gemaakt met verschillende types: phase cut dim, push cut dim, push dim, dali. Zelf is ze niet technisch onderlegd, maar heeft dit aangekaart via een elektricien denk ik.
Verder heb ik een advies voor armaturen van Wever&Ducre en Deltalight.

Maar ik raak ontzettend door de war. Wat ik heb kunnen herleiden is dat er universele LED dim inbouwdozen zijn.

Concreet:
- Waar moet ik exact op letten met betrekking tot het inbouwdoosje?
- Waar moet ik exact op letten bij de keuze voor de armatuurtypes? Zijn er bijzonderheden?
- Vanuit de meerwerkopties heb ik het volgende "Bestaande, enkele schakelaar vervangen door een dimmer (LED)" voor € 215,00. Is het beter om dit achteraf zelf te doen qua kosten?
- Hoe zijn jullie omgegaan met het aantal schakelaars/dimmers. Zijn bijvoorbeeld de sfeerverlichtingen apart te dimmen van bijv het functionele. Of verschilt dit per ruimte?

Kan iemand mij op weg helpen hiermee?

[ Voor 12% gewijzigd door cacao70 op 18-04-2021 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Wij hebben geen enkele dimmer laten plaatsen, maar gaan straks (bijna) alle armaturen voorzien van Philips Huelampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 19:25
Kiwi70 schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:10:
Wij hebben geen enkele dimmer laten plaatsen, maar gaan straks (bijna) alle armaturen voorzien van Philips Huelampen.
Ben je dan alleen afhankelijk van de instellingen van je app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Hoe bedoel je? Die app (of nou ja, ik gebruik de Google Home-app) kan ik instellen hoe ik wil. En met m'n stem bedienen, dat vind ik ook wel een voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
cacao70 schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:50:
Ik heb een aantal vragen omtrent verlichting & hoop dat ik op weg geholpen kan worden. Ik kom er helaas niet uit.

Ik heb door een interieurontwerper (onder andere) een lichtplan laten maken voor de gehele woning.
Er is nu een plan met verlichting onderverdeeld in basis, functioneel & sfeer.
Ze heeft aangegeven dat ik moet nadenken over het LED dimsysteem. Ze heeft hier een opsomming gemaakt met verschillende types: phase cut dim, push cut dim, push dim, dali. Zelf is ze niet technisch onderlegd, maar heeft dit aangekaart via een elektricien denk ik.
Verder heb ik een advies voor armaturen van Wever&Ducre en Deltalight.

Maar ik raak ontzettend door de war. Wat ik heb kunnen herleiden is dat er universele LED dim inbouwdozen zijn.

Concreet:
- Waar moet ik exact op letten met betrekking tot het inbouwdoosje?
- Waar moet ik exact op letten bij de keuze voor de armatuurtypes? Zijn er bijzonderheden?
- Vanuit de meerwerkopties heb ik het volgende "Bestaande, enkele schakelaar vervangen door een dimmer (LED)" voor € 215,00. Is het beter om dit achteraf zelf te doen qua kosten?
- Hoe zijn jullie omgegaan met het aantal schakelaars/dimmers. Zijn bijvoorbeeld de sfeerverlichtingen apart te dimmen van bijv het functionele. Of verschilt dit per ruimte?

Kan iemand mij op weg helpen hiermee?
Het is voor veel led dimmers is het handig/noodzakelijk dat er een nul draad aanwezig is, als de bouwer die voor je alvast erbij kan trekken (er is een dimmer bypass verkrijgbaar die zorgen dat dat niet nodig is, maar nul draad is beter).

De meeste leds in Nederland zijn fase afsnijding, maar er zijn er met fase aansnijding. De dimmer moet met de gebruikte techniek overweg kunnen.

Je hebt ook slimme inbouw dimmers met bijvoorbeeld zigbee of zwave voordeel hiervan boven een slimme lamp is dat je zowel met de lichtknop als met een app kunt dimmen.

Een 50mm diepe inbouwdoos heeft de voorkeur boven 40mm als je normaal schakelmateriaal slim wilt maken met bijvoorbeeld een Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

wortelsoft schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:53:
[...]

Het is voor veel led dimmers is het handig/noodzakelijk dat er een nul draad aanwezig is, als de bouwer die voor je alvast erbij kan trekken (er is een dimmer bypass verkrijgbaar die zorgen dat dat niet nodig is, maar nul draad is beter).

De meeste leds in Nederland zijn fase afsnijding, maar er zijn er met fase aansnijding. De dimmer moet met de gebruikte techniek overweg kunnen.

Je hebt ook slimme inbouw dimmers met bijvoorbeeld zigbee of zwave voordeel hiervan boven een slimme lamp is dat je zowel met de lichtknop als met een app kunt dimmen.

Een 50mm diepe inbouwdoos heeft de voorkeur boven 40mm als je normaal schakelmateriaal slim wilt maken met bijvoorbeeld een Shelly.
Dat is niet waar. Dimmers kunnen vaak met de rest stroom werken en een 0-draad is niet nodig.

Juist de klassieke aan-uit hebben een 0draad nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
siemenz schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:00:
[...]

Dat is niet waar. Dimmers kunnen vaak met de rest stroom werken en een 0-draad is niet nodig.

Juist de klassieke aan-uit hebben een 0draad nodig
Bij diverse slimme schakelaars en of dimmers wordt zoiets aangeboden als je een led wilt schakelen:

https://www.robbshop.nl/dimmer-bypass-robb-smartphone

Bij een bewegingsmelder schakelaar moest ik een null draad trekken anders kon ik geen led schakelen.

Uitleg:

https://www.robbshop.nl/modules/aansluiten-modules

[ Voor 6% gewijzigd door wortelsoft op 18-04-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

wortelsoft schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:10:
[...]

Bij diverse slimme schakelaars en of dimmers wordt zoiets aangeboden als je een led wilt schakelen:

https://www.robbshop.nl/dimmer-bypass-robb-smartphone

Bij een bewegingsmelder schakelaar moest ik een null draad trekken anders kon ik geen led schakelen.

Uitleg:

https://www.robbshop.nl/modules/aansluiten-modules
Een bewegingsmelder is een uit-aan schakelaar. Jij had het over dimmers en dan koop je gewoon dit bijvoorbeeld

Heb ik nu ook al in m’n hele huis hangen en werkt top

[ Voor 11% gewijzigd door siemenz op 18-04-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
siemenz schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:11:
[...]

Een bewegingsmelder is een uit-aan schakelaar. Jij had het over dimmers en dan koop je gewoon dit bijvoorbeeld

Heb ik nu ook al in m’n hele huis hangen en werkt top
Dan kan ik die op mijn koop lijstje zetten scheelt weer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mienjoossen
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-05-2023
Wij willen inschrijven op een nieuwbouwproject voor de eerste keer. De woningen worden toegewezen, dus niet op basis van een loting. Er wordt gevraagd om een financiële check waarin de maximaal mogelijke koopsom in is opgenomen. Onze adviseur wil dat niet doen maar het koppelen aan een specifiek bouwnummer. Dus stel een woning is 450k, dan schrijft hij op 450k is haalbaar. Niet helemaal waar de projectontwikkelaar naar op zoek is dus. Iemand ervaring met een financiële check? Onze adviseur rekent er 300 euro voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Mienjoossen schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:50:
Wij willen inschrijven op een nieuwbouwproject voor de eerste keer. De woningen worden toegewezen, dus niet op basis van een loting. Er wordt gevraagd om een financiële check waarin de maximaal mogelijke koopsom in is opgenomen. Onze adviseur wil dat niet doen maar het koppelen aan een specifiek bouwnummer. Dus stel een woning is 450k, dan schrijft hij op 450k is haalbaar. Niet helemaal waar de projectontwikkelaar naar op zoek is dus. Iemand ervaring met een financiële check? Onze adviseur rekent er 300 euro voor.
Is er geen adviseur vanuit het project (/ makelaar) aanwezig? Bij ons was dat een check vrijblijvend en gratis.

Wij hebben zowel die van onze adviseur (zat bij de prijs inbegrepen, geen €300 voor betaald :s) en die van de makelaar ingeleverd.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 18-04-2021 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
Mienjoossen schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:50:
Kwestie van andere adviseur zoeken? Jij betaalt hem toch om op te schrijven wat nodig is (zolang het binnen de regelgeving past).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
SquareOne schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:06:
[...]

Kwestie van andere adviseur zoeken? Jij betaalt hem toch om op te schrijven wat nodig is (zolang het binnen de regelgeving past).
Eens, ik zou het over the top indienen, max leenbedrag, eigen middelen, ouders die meehelpen, whatever. Alles om je kans mogelijk te verhogen, kijk of de verkopend makelaar een vaste partij heeft met wie ze veel werken en neem die.

Succes in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mienjoossen
Scuderia110 schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:14:
[...]

Eens, ik zou het over the top indienen, max leenbedrag, eigen middelen, ouders die meehelpen, whatever. Alles om je kans mogelijk te verhogen, kijk of de verkopend makelaar een vaste partij heeft met wie ze veel werken en neem die.

Succes in elk geval.
Jullie hebben gelijk, we gaan een andere adviseur zoeken! Ik zie nu dat de verkoopmakelaar ook zelf hypotheekadviseurs in dienst heeft, misschien is dat het overwegen waard al heeft een onafhankelijke partij mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Mienjoossen schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:22:
[...]

Jullie hebben gelijk, we gaan een andere adviseur zoeken! Ik zie nu dat de verkoopmakelaar ook zelf hypotheekadviseurs in dienst heeft, misschien is dat het overwegen waard al heeft een onafhankelijke partij mijn voorkeur.
Je kan toch de controle doen bij de adviseur van de makelaar om daarna je eigen adviseur in de arm te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Mienjoossen schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:22:
[...]

Denk dat je juist geen onafhankelijke partij nodig hebt 😉 Maar kan toch prima, misschien heeft die partij er wel extra belang bij om het rond te maken voor je, anders staat ie voor l*l als hij je een zetje geeft en het dan vervolgens niet rondkomt.

Tussen neus en lippen door vragen of hij niet een goed woordje voor je kan doen, of als "grap" dat je hem gekozen hebt omdat je dan in elk geval ingeloot wordt. Het zijn ook gewoon mensen, en wie weet is het een topadviseur die de beste oplossing adviseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mienjoossen
Scuderia110 schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:21:
[...]

Denk dat je juist geen onafhankelijke partij nodig hebt 😉 Maar kan toch prima, misschien heeft die partij er wel extra belang bij om het rond te maken voor je, anders staat ie voor l*l als hij je een zetje geeft en het dan vervolgens niet rondkomt.

Tussen neus en lippen door vragen of hij niet een goed woordje voor je kan doen, of als "grap" dat je hem gekozen hebt omdat je dan in elk geval ingeloot wordt. Het zijn ook gewoon mensen, en wie weet is het een topadviseur die de beste oplossing adviseert.
Ja dat is misschien wel zo, maar diegene weet dan natuurlijk ook je mindere kanten. Bedankt voor jullie reacties, iets om over na te denken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mienjoossen op 18-04-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:39
Ik heb ook maar een financiële check laten doen via de makelaar. De ING kon ons enkel helpen met de leencapaciteit op basis van salaris, zonder daarin overwaarde en eigen geld in mee te nemen. Onze wensen "waren niet passend te maken in het format". Daarmee hoop ik ook 2 vliegen in 1 klap te slaan door het huis aan te kopen via de makelaar omdat ze weten dat wij het kunnen betalen en ze direct ook ons huis kunnen verkopen.

Het is helaas een beetje een cowboy-markt, maar daar moeten we dan maar een beetje in meegaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Zag gisteren deze Hue wandschakelaarmodule bij Bright TV voorbij komen. Hier heb ik behoorlijk lang naar gezocht maar is schijnbaar nieuw. Je Hue lampen ook met je (bestaande) schakelaars kunnen bedienen (ik zal nog wel niet helemaal smart home used zijn, maar af en toe wil ik gewoon op een knop kunnen rammen om het licht uit te zetten). https://www.philips-hue.c...dule-2-pack/8719514318021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
SquareOne schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:16:
Zag gisteren deze Hue wandschakelaarmodule bij Bright TV voorbij komen. Hier heb ik behoorlijk lang naar gezocht maar is schijnbaar nieuw. Je Hue lampen ook met je (bestaande) schakelaars kunnen bedienen (ik zal nog wel niet helemaal smart home used zijn, maar af en toe wil ik gewoon op een knop kunnen rammen om het licht uit te zetten). https://www.philips-hue.c...dule-2-pack/8719514318021
Ziet er goed uit, ik ben van plan deze in te gaan zetten. Gemixed met de rest van het Gira schakelmateriaal.

https://www.beaumotica.nl...-anthracite-4260476940248

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dat hele riedeltje via het zelfde kantoor doen heeft ons i.i.g. geholpen het huis te krijgen. Je kan je afvragen of het ethisch verantwoord is, maar zo werkt de markt momenteel helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
SquareOne schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:16:
Als ik het tweede filmpje goed bekeken heb, is het slechts een veredelde afstandsbediening?
De elektra draden gebruik je immers niet. Als er iets met WIFI is en de Hue-bridge is hierdoor niet bereikbaar, zijn de lampen dus niet aan te zetten.

Heb nu alle lampen via standaard wip-schakelaar, en een HUE E14 of E27 als lamp. Via de afstandsbediening (of mobiel) te bedienen.. Mocht Hue niet bereikbaar zijn, kan ik altijd nog de wip aan/uit zetten om de lamp op vol vermogen aan te krijgen.

Ofwel, de standaard.

Met zo'n Hue schakelaar kan je dus niets meer als Wifi eruit ligt of de bridge heeft kuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Source90 schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:43:
[...]
Als ik het tweede filmpje goed bekeken heb, is het slechts een veredelde afstandsbediening?
De elektra draden gebruik je immers niet. Als er iets met WIFI is en de Hue-bridge is hierdoor niet bereikbaar, zijn de lampen dus niet aan te zetten.

Heb nu alle lampen via standaard wip-schakelaar, en een HUE E14 of E27 als lamp. Via de afstandsbediening (of mobiel) te bedienen.. Mocht Hue niet bereikbaar zijn, kan ik altijd nog de wip aan/uit zetten om de lamp op vol vermogen aan te krijgen.

Ofwel, de standaard.

Met zo'n Hue schakelaar kan je dus niets meer als Wifi eruit ligt of de bridge heeft kuren?
Met het aansluiten van deze unit staat de lamp altijd onder spanning. Je kunt de lamp dan uitschakelen met 1) de app, 2) losse schakelaar, 3) deze schakelaar

Ik heb een nu een Hue lamp in de hal op wisselschakelaar maar er gebeurt regelmatig niet wat ik wil (lamp aan of uit) als ik op één van beide schakelaars klik. Hoop dat met dit ding op te lossen.

Als het netwerk plat ligt heb je inderdaad een probleem denk ik.

Heb uiteraard ook zo'n losse afstandsbediening, maar die past niet mooi naast de andere schakelaars, dus uiteindelijk zwerft dat ding altijd rond op de bank of op salontafel. Wanneer je 'm nodig hebt kan ik 'm niet vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door SquareOne op 19-04-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37
Hue maakt gebruik van het Zigbee protocol. Wegvallen van Wifi zal dus geen effect hebben.
Als de bridge het niet meer doet wordt het een ander verhaal.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
SquareOne schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:50:
[...]

Met het aansluiten van deze unit staat de lamp altijd onder spanning. Je kunt de lamp dan uitschakelen met 1) de app, 2) losse schakelaar, 3) deze schakelaar

Ik heb een nu een Hue lamp in de hal op wisselschakelaar maar er gebeurt regelmatig niet wat ik wil (lamp aan of uit) als ik op één van beide schakelaars klik. Hoop dat met dit ding op te lossen.

Als het netwerk plat ligt heb je inderdaad een probleem denk ik.

Heb uiteraard ook zo'n losse afstandsbediening, maar die past niet mooi naast de andere schakelaars, dus uiteindelijk zwerft dat ding altijd rond op de bank of op salontafel. Wanneer je 'm nodig hebt kan ik 'm niet vinden.
Zoals ik het filmpje zie:
1. Haal de VD draad uit de schakelaar
2. Doe de VD draden in een lasklem
3. Doe de kabeltjes (bijgeleverd) van Philips in de Hue switch en de schakelaar
4. Hele zootje in je inbouwdoos terugproppen

Waar in dit verhaal is de Hue schakelaar op het stroomnet aangesloten dan? :S
De lamp is inderdaad nu altijd aangesloten door de lasklem. Als de Bridge niet reageert, kan de lamp echter niet met de schakelaar communiceren. Met een "domme" schakelaar kan hij nog wel op 100% aangezet worden.

[ Voor 34% gewijzigd door Source90 op 19-04-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
SquareOne schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:50:
[...]
Wij hebben voor elke kamer nu een afstandsbediening op de muur geplakt. Valt mij eigenlijk niet meer op. Als ik binnen kom druk ik nu standaard op de afstandsbediening i.p.v. lichtschakelaar :9

Ik vind die NIKO Friends of Hue dan een mooiere oplossing dan deze achterin-de-inbouwdoos-proppen oplossing.

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 19-04-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Source90 schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:59:
[...]
Wij hebben voor elke kamer nu een afstandsbediening op de muur geplakt. Valt mij eigenlijk niet meer op. Als ik binnen kom druk ik nu standaard op de afstandsbediening i.p.v. lichtschakelaar :9

Ik vind die NIKO Friends of Hue dan een mooiere oplossing dan deze achterin-de-inbouwdoos-proppen oplossing.
Agree, maar zou graag alles met dezelfde look hebben. In dat geval zou ik alle schakelaars moeten vervangen. Wordt ook een duur grapje :+

Die Hue schakelaar zit een batterij in trouwens... (gaat 5 jaar mee volgens specs). Wel bizar wetende dat er gewoon 220v in diezelfde doos zit 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Is er geen apart Hue-topic ofzo? :P

Om er een klein beetje op in te haken: Ik vertik het echt om in mijn nieuwe huis alles vol te hangn met losse (opplak) schakelaars.
Ben zelf nu bezig op basis van Shelly's, bewegingssensoren en mijn Homey de verlichting te regelen. De bestaande knoppen blijven ten allen tijden werken is daarbij de belangrijkste insteek. Een lege batterij of een falende Homey mogen er nooit oorzaak van zijn dat lampen niet aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kans dat een Hue Bridge kapot gaat is net zo groot dat een keer de stroom wegvalt. Oftewel, je kan niet overal rekening mee houden, of je moet noodverlichting gaan aanleggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:27
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:18:
De kans dat een Hue Bridge kapot gaat is net zo groot dat een keer de stroom wegvalt. Oftewel, je kan niet overal rekening mee houden, of je moet noodverlichting gaan aanleggen :+
Maar die 2 kansen zijn wel onafhankelijk van elkaar. Dus als je een Hue Bridge wilt, verdubbel je zo maar even de kans dat er 'iets' misgaat :+

(Sorry, kon het me niet laten ;) )
(En als andere oplossingen foutgevoeliger zijn, is het dus nog steeds wellicht de beste keuze - daar heb ik dan weer geen enkel idee van 8)7 )

[ Voor 13% gewijzigd door Kwakkel op 19-04-2021 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:27
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:18:
Op basis waarvan concludeer je dat? Een elektronisch consumentenproduct vs je automaat in de meterkast. Ik weet waar ik op stem.
Wellicht door kortsluiting door andere apparaten op dezelfde groep?
Je netbeheerder?
Dont know :) in al die gevallen ben je echter zo weer onder spanning. Wat is de levertijd voor een nieuwe bridge? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Deleon78 op 19-04-2021 17:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Deleon78 schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:25:
[...]

Op basis waarvan concludeer je dat? Een elektronisch consumentenproduct vs je automaat in de meterkast. Ik weet waar ik op stem.
Wellicht door kortsluiting door andere apparaten op dezelfde groep?
Je netbeheerder?
Dont know :) in al die gevallen ben je echter zo weer onder spanning. Wat is de levertijd voor een nieuwe bridge? :)
Het was een random vergelijking die je niet te letterlijk moet nemen, het ging om het punt dat je niet overal rekening mee kan(vooral wil) houden. Maar ik spreek overduidelijk voor mijzelf :)

Maar als we toch zo bezig zijn, levertijd nieuwe Bridge is 10 seconden. Ik heb er twee besteld omdat ik alles dubbel heb vanwege ongegronde paniekscenario's ;)

Ik ben in ieder geval blij met Hue, lekker simpel, low level en gebruiksvriendelijk. Zonder dat ik hele domotica systemen en extra draden/leidingen hoef aan te leggen bereik ik qua verlichting hetzelfde doel. Dan maar wat meer risico op een keer geen licht. Overleven we ook wel weer.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 14:57
Is het trouwens niet vreemd dat je met die nieuwe Hue-oplossing altijd stroom op die lampen laat staan. (i know, dit is ook zo als je de schakelaar aanzet bij je normale hue-lampen)

[ Voor 7% gewijzigd door funk-e op 19-04-2021 17:48 ]

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:59

EiT

Even ter aanvulling op bovenstaande: de Hue module kan standaard 2 knoppen aan, als je dus 2 knoppen naast elkaar heb zitten kan je er 2 koppelen. Draadje is dun genoeg om voor de doos langs te laten lopen (onder het frame).

In de module zelf zit een batterij. Ik heb er nu 2 in gebruik, waren nog alleen los te bestellen en niet als set. Ik heb nu alleen 2x hotel schakelaar van keuken vervangen, maar stuur nu ook de spot in keukenkast+ led strip aan.
Vrouw zeurt nog steeds dat ze liever een dimmer heeft, nu kan je er 3 standen inzetten, maar met aan/uit/aan/uit/aan werkt dat natuurlijk voor geen meter, ook omdat dit niet direct achter elkaar kan doen maar een (halve?) seconde moet wachten.

Voor de rest een prima oplossing, kan nu meerdere lampen schakelen met de bestaande schakelaar.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timeehz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht die na de zomer wordt opgeleverd en ben op dit moment bezig met het zoeken van een stucadoor. Het gaat om ~375m2 muur oppervlak wat van behangklaar naar sausklaar afgewerkt moet worden ( excl. sauzen ).

Ik heb nu een optie voor een stucadoor en die gaf aan met 2 man ongeveer 3 - 3,5 weken nodig te hebben. Ik had zelf 1 - 2 weken in mijn hoofd dus ik ben benieuwd naar ervaringen van andere. Aangezien je na het stucen waarschijnlijk ook nog een week de woning moet laten drogen betekent dat je al een maand verder bent oplevering voor je kan gaan sauzen, vloer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Echt stucken of dunpleister? Want laatstgenoemde doet mijn stukadoor in 4 dagen, inclusief tex spuiten (gewoon wit). Dunpleister hoeft maar 1 a 2 dagen te drogen. Gaat dan wel om slechts 165m2 (appartement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:40
Mijn stukadoor geeft aan 2 weken nodig te hebben om alles te renovliezen en het plafond te stuken. Wand 193m2 en plafond 98m2. Viel mij ook een beetje tegen alsook het factuurbedrag.

[ Voor 8% gewijzigd door fonsoy op 19-04-2021 20:11 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timeehz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-11-2023
kazuka schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:03:
Echt stucken of dunpleister? Want laatstgenoemde doet mijn stukadoor in 4 dagen, inclusief tex spuiten (gewoon wit). Dunpleister hoeft maar 1 a 2 dagen te drogen. Gaat dan wel om slechts 165m2 (appartement).
Het gaat om echt stucken. Dunpleister had ik nog niet naar gekeken, dat zou ook nog een optie kunnen zijn.
fonsoy schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:08:
Mijn stukadoor geeft aan 2 weken nodig te hebben om alles te renovliezen en het plafond te stuken. Wand 193m2 en plafond 98m2. Viel mij ook een beetje tegen alsook het factuurbedrag.
Oke, goed om te weten dat renovliezen ook best intensief is. Factuurbedrag was bij ons ook best flink en vergelijken is ook lastig vanwege kwaliteitsverschil. De stucadoor die we nu op het oog hebben ziet er goed uit qua kwaliteit, vandaar misschien ook de langere doorlooptijd. We hadden nu een prijs van 16 euro/m2 ex btw. Bij renovliezen kwamen wij ongeveer op hetzelfde bedrag uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
Timeehz schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:16:
[...]

Het gaat om echt stucken. Dunpleister had ik nog niet naar gekeken, dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

[...]

Oke, goed om te weten dat renovliezen ook best intensief is. Factuurbedrag was bij ons ook best flink en vergelijken is ook lastig vanwege kwaliteitsverschil. De stucadoor die we nu op het oog hebben ziet er goed uit qua kwaliteit, vandaar misschien ook de langere doorlooptijd. We hadden nu een prijs van 16 euro/m2 ex btw. Bij renovliezen kwamen wij ongeveer op hetzelfde bedrag uit.
Wij gaan vrijdag met onze spuiter/stucadoor kijken (dunpleister + latex spuiten). Als het goed is dat in een week klaar en droog. Wij betalen €18,00 exl. Voor machinaal dunpleister, en vervolgens latex spuiten in 1 kleur. Plafond zijn bij ons de V, naden al dichtgezet door aannemer. Dus laten daar gewoon het fijn Spackwerk zitten. Stucwerk door aannemer, zag er op eerste gezicht, bij ons ook al best strak uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Kn37773UNMh9Bbk77sijy0yE2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZUwc4wCM2rHLCdl2ijvceDH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Hanzul op 19-04-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
Timeehz schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:57:
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht die na de zomer wordt opgeleverd en ben op dit moment bezig met het zoeken van een stucadoor. Het gaat om ~375m2 muur oppervlak wat van behangklaar naar sausklaar afgewerkt moet worden ( excl. sauzen ).

Ik heb nu een optie voor een stucadoor en die gaf aan met 2 man ongeveer 3 - 3,5 weken nodig te hebben. Ik had zelf 1 - 2 weken in mijn hoofd dus ik ben benieuwd naar ervaringen van andere. Aangezien je na het stucen waarschijnlijk ook nog een week de woning moet laten drogen betekent dat je al een maand verder bent oplevering voor je kan gaan sauzen, vloer etc.
Wij zitten op ruim 400m2 en onze stukadoor zegt een week of twee nodig te hebben, ik weet alleen niet met hoeveel man :') Ons vorige huis hebben ze met z'n tweeën gedaan. Prijs is 18 euro/m2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alic3
Ha een groepje kopers in ons project is het niet mee eens dat ze de badkamer bij UHUW moeten kopen. Het plan is om naar de aannemer te gaan om af te dwingen om zelf de badkamer te regelen.

Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen omdat de eerste deadline voor de badkamer al over 1.5 maand is. En dit is nou eenmaal de modus operandi van de aannemer/projectbouw waar je voor hebt getekend. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Vorige week de sleutel gekregen en tot mijn positieve verbazing heeft de aannemer het opstook protocol van de warmtepomp al voor mij doorlopen. Dat scheelt tijd zodat de stuckadoor en vloerenlegger direct achter elkaar aan de slag kunnen.

Ook blij met de standaard deur keuze, stompe deuren met fraai deurbeslag van Svedex en hardhouten kozijnen.

Overigens heb ik een installatie afpraak gemaakt voor een HappyDrops volgende week. Ik heb geen afvoer bij mijn meterkast en had ook niet veel zin om met zout te gaan sjouwen t.b.v. een waterontharder, dus vandaar deze keuze. Ik verwacht uiteraard niet zo'n goed resultaat als een echte waterontharder maar als de kalkaanslag stukken minder blijkt en het veel makkelijker is schoon te maken vind ik het de moeite en kosten (800 EUR inc. installatie) wel waard.

Zal binnenkort eens wat foto's plaatsen, ze zijn overigens nog niet helemaal klaar in de algemene ruimtes, de lift ontbreekt nog (maar is verder gewoon te overzien met maar 6 appartementen) en mijn buitenberging is op dit moment nog slechts een houten geraamte :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
kazuka schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:45:
Vorige week de sleutel gekregen en tot mijn positieve verbazing heeft de aannemer het opstook protocol van de warmtepomp al voor mij doorlopen. Dat scheelt tijd zodat de stuckadoor en vloerenlegger direct achter elkaar aan de slag kunnen.

Ook blij met de standaard deur keuze, stompe deuren met fraai deurbeslag van Svedex en hardhouten kozijnen.

Overigens heb ik een installatie afpraak gemaakt voor een HappyDrops volgende week. Ik heb geen afvoer bij mijn meterkast en had ook niet veel zin om met zout te gaan sjouwen t.b.v. een waterontharder, dus vandaar deze keuze. Ik verwacht uiteraard niet zo'n goed resultaat als een echte waterontharder maar als de kalkaanslag stukken minder blijkt en het veel makkelijker is schoon te maken vind ik het de moeite en kosten (800 EUR inc. installatie) wel waard.

Zal binnenkort eens wat foto's plaatsen, ze zijn overigens nog niet helemaal klaar in de algemene ruimtes, de lift ontbreekt nog (maar is verder gewoon te overzien met maar 6 appartementen) en mijn buitenberging is op dit moment nog slechts een houten geraamte :P
Volgens mij koop je iets wat niet werkt, bij happydrops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Deleon78 schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:55:
[...]

Volgens mij koop je iets wat niet werkt, bij happydrops.
Kun je dat ook toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
kazuka schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:58:
[...]

Omdat er onwaarheden op staan zoals “een traditionele waterontharder voegt zout toe” :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
[...]

Ze lossen zogenaamd kalk op, waarnaar dan? Waar gaat het naartoe, waar blijft het?
Ze halen de hechtende eigenschap weg lees ik nu _/-\o_
Klinkt hetzelfde als die oplichter op zondag met zijn magneet om de leiding heen, onbegrijpelijk dat dat uitgezonden mag worden maar dat is weer een ander topic :+ .

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 19-04-2021 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Er is een heel topic over, maar je koopt nu een hele dure placebo. Helaas is er geen wetgeving tegen liegen en bedriegen, zolang het niets schaadt behalve de portemonnee van de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:01
Dat ding kan simpelweg niet werken. Wel deftig gappen, 899 euro!!!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
GeeMoney schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:06:
[...]

Ze lossen zogenaamd kalk op, waarnaar dan? Waar gaat het naartoe, waar blijft het?
Ze halen de hechtende eigenschap weg lees ik nu _/-\o_
Klinkt hetzelfde als die oplichter op zondag met zijn magneet om de leiding heen, onbegrijpelijk dat dat uitgezonden mag worden maar dat is weer een ander topic :+ .
Ik vraag me dit elk weekend af. Wat een flapdrop. En verdient goud geld schijnbaar zo’n spotje kost makkelijk 5k per keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Z___Z schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:07:
[...]

Er is een heel topic over, maar je koopt nu een hele dure placebo. Helaas is er geen wetgeving tegen liegen en bedriegen, zolang het niets schaadt behalve de portemonnee van de koper.
Heb je een linkje? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Volgens mij is fosfaat namelijk wel een legitieme manier om te ontkalken doordat je de calcium een verbinding laat aan gaan tot kalkfosfaat complex.

[ Voor 17% gewijzigd door JackBol op 19-04-2021 22:16 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Er zijn hier ook positieve ervaringen van mede Tweakers over soortgelijke oplossingen als de HappyDrops en ook op de Consumentenbond site heb ik feedback gelezen waar de ene persoon wel het effect ervan ziet en een ander weer wat minder.

Watts OneFlow en BigGreen zijn andere merken die een soortgelijke oplossing bieden: Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Het doet denk ik echt wel wat meer dan zo'n magneetje om je leiding plakken maar ik denk dat veel mensen verwachten dat het een volwaardig alternatief is voor een echte waterontharder, wat het natuurlijk niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:14:
[...]

Heb je een linkje? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Volgens mij is fosfaat namelijk wel een legitieme manier om te ontkalken doordat je de calcium een verbinding laat aan gaan tot kalkfosfaat complex.
Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Calcium zit in het water als Ca+ ionen. Dus om het te verwijderen moet je het vervangen of wegfilteren. Vervangen door Na+ is wat een ionenwisselaar doet. Deze Na+ ionen komen vanuit keukenzout NaCl.

Wegfilteren kan met een filter die ionen ter grootte van Ca+ tegenhouden. Dat is niet mogelijk zonder significant drukverlies en is daarom niet bruikbaar.
Mocht je het calcium binden aan iets, dan krijg je dus korrels in het water, denk niet dat je daar blij van wordt.

Gezien de hoeveelheid zout, wat een traditionele ionenwisselaar verbruikt, lijkt me dat dit toch echt een placebo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Z___Z schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:32:
[...]

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Calcium zit in het water als Ca+ ionen. Dus om het te verwijderen moet je het vervangen of wegfilteren. Vervangen door Na+ is wat een ionenwisselaar doet. Deze Na+ ionen komen vanuit keukenzout NaCl.

Wegfilteren kan met een filter die ionen ter grootte van Ca+ tegenhouden. Dat is niet mogelijk zonder significant drukverlies en is daarom niet bruikbaar.
Mocht je het calcium binden aan iets, dan krijg je dus korrels in het water, denk niet dat je daar blij van wordt.

Gezien de hoeveelheid zout, wat een traditionele ionenwisselaar verbruikt, lijkt me dat dit toch echt een placebo is.
HappyDrops en anderen zoals BigGreen en OneFlow verwijderen dan ook niet de Ca+ uit het water maar laten deze reageren met negatieve PO4. Hierdoor is het effect van de kalk minder, wat het gevoel geeft van zachter water.

Volgens mij is het doel van het ontharden van water niet per sé de kalk eruit filteren maar het negatieve effect van die kalk ongedaan maken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:42:
[...]

HappyDrops en anderen zoals BigGreen en OneFlow verwijderen dan ook niet de Ca+ uit het water maar laten deze reageren met negatieve PO4. Hierdoor is het effect van de kalk minder, wat het gevoel geeft van zachter water.

Volgens mij is het doel van het ontharden van water niet per sé de kalk eruit filteren maar het negatieve effect van die kalk ongedaan maken.
Je kan niet zomaar negatieve ionen toevoegen aan water zonder ook positieve ionen toe te voegen. Dus welke negatieve ionen blijven dan achter in het filter? En zijn Ca+ met PO4 3- als het opdroogt meer verspreid dat je de opgedroogde kalk niet meer ziet?
Het voordeel van het wisselen naar natrium ionen is juist dat deze weer snel oplosbaar zijn en daarom weer verdwijnt als je een oppervlak weer nat maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
kazuka schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:45:
Goed dat je dat noemt. Was ik even vergeten, maar dat doet hier ook wel iets met de planning...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Farmerwood schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:12:
Is er geen apart Hue-topic ofzo? :P

Om er een klein beetje op in te haken: Ik vertik het echt om in mijn nieuwe huis alles vol te hangn met losse (opplak) schakelaars.
Ben zelf nu bezig op basis van Shelly's, bewegingssensoren en mijn Homey de verlichting te regelen. De bestaande knoppen blijven ten allen tijden werken is daarbij de belangrijkste insteek. Een lege batterij of een falende Homey mogen er nooit oorzaak van zijn dat lampen niet aan gaan.
Succes daarmee, ik weet niet of je rekening dient te houden met de VAF (vrouw acceptatie factor), maar dan moet het gewoon naadloos werken.

Een friends with hue schakelaar zonder batterij is in alle gevallen stabieler als bovenstaande. Ik heb het in mijn vorige huis met een homey nooit fool proof gekregen.

Ik heb letterlijk alles al geprobeerd, sterker nog ik weet niet eens of ik mijn homey straks in m'n nieuwe huis onder het stof uit ga halen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:02
Timeehz schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:57:

Ik vind een droogtijd van één week ook wel erg kort. Onze stucadoor raadt aan om het pleisterwerk ten minste twee, maar liever nog drie weken te laten drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
kevinvi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:06:
[...]
Succes daarmee, ik weet niet of je rekening dient te houden met de VAF (vrouw acceptatie factor), maar dan moet het gewoon naadloos werken.

Een friends with hue schakelaar zonder batterij is in alle gevallen stabieler als bovenstaande. Ik heb het in mijn vorige huis met een homey nooit fool proof gekregen.

Ik heb letterlijk alles al geprobeerd, sterker nog ik weet niet eens of ik mijn homey straks in m'n nieuwe huis onder het stof uit ga halen. ;w
De VAF is zeker aanwezig, maar ook de MAF :P
Ik wil zelf namelijk ook gewoon dat bepaalde zaken altijd werken. Als de lampen een keer niet schakelen op een bewegingssensor, dan is dat jammer maar als ik dan op de schakelaar druk als alternatief moet dat gewoon wel werken.

Ik had in ons huurhuis een hoop issues met Homey icm KaKu, maar nu met de Shelly's werkt het tot nu toe stabiel.

Om ook weer even terug te komen op de eeuwige kookgroepdiscussie:
Afgelopen week een lange discussie met de elektricien van de keukenleverancier gehad. Hij vertikte het om de kookplaat op de 3-fase aardlekautomaat aan te sluiten omdat er dan maar 2 fases gebruikt worden en dat niet stabiel zou werken.

Toen wilde hij de kookgroep los halen en op 2 verschillende fases zetten, maar nadat ik hem erop wees dat hij dan op 2 verschillende aardlekschakelaars ging eindigen gaf hij snel toe dat dat idd niet zo handig is / niet mag.

Daarna wilde hij een extra aardlek plaatsen die meerdere fases aan kan en dan daar de kookgroep achter. Maar dat ging me dan wel zeker 200 euro kosten als hij dat moest doen.
Toen ik hem vroeg wat dan onder de streep het verschil was met de reeds aanwezige 3-fase aardlekautomaat gebruiken kwam hij weer niet verder dan die 3de fase die niet onbelast zou mogen blijven.

We hebben ook ter plekke toen nog de technische helpdesk van Bosch weer gebeld die mijn eerder bevestigd hadden dat die 3de fase op de loze klem mag. Nu zeiden ze ineens dat dat toch niet kan. 8)7 |:(

Afgelopen weekend Bosch ook nogmaals gemaild met de vraag plus uitleg van huidige installatie. Die weigeren echter pertinent om een advies te geven lijkt het... :'(

Oftewel iedereen lijkt een beetje om die 3-fase heen te draaien met een soort angst die wellicht veroorzaakt wordt door onbekendheid oid...
Dag meneer Farmerwood,

Zoals ik al heb aangegeven kunnen en mogen wij hierin geen advies geven
Over de huisinstallatie kunnen wij ook geen beoordeling geven.
Op het apparaat staat een aansluitschema voor 2 fase.

Mijn advies is dan ook vertrouwen op de kennis van de installateur.

Komt u installateur er niet uit dan kan deze contact opnemen service support telefoonnummer 088-424 4444.
Bovenstaande antwoord kreeg op een vrij open vraag. Heb mijn door de aannemer opgeleverd installatie beschreven (3x25A hoofdaansluiting, ABB DS203NC 3P+N aardlekautomaat en Perliexaansluiting met L1, L2, L3, N en GND. En gevraagd hoe mijn kookplaat daarop volgens hen aangesloten moet worden.
Daarbij ook aangegeven dat de elektricien en ik van mening verschilden over de best manier en we graag de mening van Bosch wilden om tot een keuze te kunnen komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 20-04-2021 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Jeetje wat een gezeik met die 3 fases en die kookplaten toch steeds! Ik heb het nu meerdere keren terug gelezen in dit topic en ik denk dat ik het snap, maar ik zou de discussie niet aan kunnen gaan als dat bij ons problemen gaat opleveren...
Pagina: 1 ... 185 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2