Pffff...wat een prijzen zeg. Gaat dit over de wijziging per stuk of over het gehele appartement?Mryc schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:28:
[...]
Bij ons waren de kosten als volgt:Dit staat uiteraard los van een ander type deuren, deurbeslag, etc.
- Stalen opdek binnendeurkozijn vervangen door houten stomp binnendeurkozijn/betonwand (appartementen): € 850
- Stalen opdek binnendeurkozijn vervangen door houten stomp binnendeurkozijn/gibowand (appartementen): € 620
Onze betrokken opdrachtgever is Ballast Nedam.
Denk dat je qua kosten goedkoper uit bent bij een ouderwetse timmerman. Kwam ook Wastoren.nl nog tegen en die vragen €1000 voor een dubbele kastScuderia110 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:44:
[...]
Wij neigen ook naar zo'n soort kastenwand, vandaar dat ik die van Schuller nog in beeld had, bij de keukenzaak voor een nieuwe keuken zag mijn vrouw die staan.
Nu is het bij ons zo dat we een aparte ruimte op de 1e verdieping krijgen waar de aansluitingen voor wasmachine en droger komen, aan de ene kant een beetje zonde om veel geld uit te geven voor zo'n kastenwand in een afgesloten ruimte. Maarja, vrouwlief verdient ook een mooi eigen plekje natuurlijk![]()
Als we eruit zijn laat ik het wel weten, ook wat de kosten zijn.
Ik neig steeds meer naar de optie van cellenbeton en die tegelen… daar boven gewoon 2 Ikea keukenkasten en je bent er. Qua prijs niet meteen veul goedkoper maar wel steviger voor mijn gevoel…
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 13-04-2021 14:00 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hoe weet je dat het merkbaar koeler is, als je alleen maar met vloerkoeling kent?Case schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:07:
[...]
Dat kan ik beamen, ons huis is vorig jaar opgeleverd, heeft ook een bodemwarmtepomp. Hier is het ook niet warmer geweest dan 24 graden. Het is merkbaar koeler in huis. Toch overwegen we nu alsnog zonnewering voor buiten om het nog iets koeler te krijgen.
Mijn 2019 nieuwbouw met glas op het zuiden werd zonder screens oid ook maar 24 a 25 graden (aan het eind van de zomer).
Per stuk...Malt1982 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:53:
[...]
Pffff...wat een prijzen zeg. Gaat dit over de wijziging per stuk of over het gehele appartement?

Wij zijn bezig met de electra. In de toekomst willen we graag trapverlichting. Voor de BG trap hebben we een extra stopcontact laten maken in de trapkast, maar op de 1ste verdieping naar de zolder hebben we een opentrap. Wat is een slimme plek om een stroompunt te maken voor de trapverlichting?
Iemand een tip?
Het gaat om deze trap:
Iemand een tip?
Het gaat om deze trap:
:strip_exif()/f/image/fvk012DQqj9mRI3PkQ5VtduN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit in een project waar een vorige fase geen bodemwarmtepomp met vloerkoeling heeft. Verder exact dezelfde bouw en type huizen en oriëntatie.Deleon78 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:59:
[...]
Hoe weet je dat het merkbaar koeler is, als je alleen maar met vloerkoeling kent?
Mijn 2019 nieuwbouw met glas op het zuiden werd zonder screens oid ook maar 24 a 25 graden (aan het eind van de zomer).
Daar is het merkbaar veel warmer in huis, er zijn vorige bewoners nog verhaal gaan halen waarom ook zij geen bodemwarmtepomp hebben maar dat had natuurlijk met vergunningsdata te maken.
Bij mij is het niet warmer geweest dan 23,5 graden binnen en eerlijk gezegd is dat bij jou haast niet mogelijk zonder actieve koeling te bereiken met de laatste zomer waarin het buiten met zon op je gevel makkelijk 40+ graden kon zijn. Die warmte komt hoe dan ook naar binnen en zonder koeling gaat die echt niet weg.
Tja.. ik heb hiervoor ook een huis gehad zonder vloerkoelingDeleon78 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:59:
[...]
Hoe weet je dat het merkbaar koeler is, als je alleen maar met vloerkoeling kent?
De vloeren voelen koel aan. Ik geloof echt wel dat het werkt in ieder geval. Maar doe vooral je eigen ervaring op als je het niet gelooft.
Stalen opdekdeur met stalen kozijn zit rond de € 200,- excl. btw en houten kozijn met stompe deur op de € 400,- excl. btw. Schilderwerk en hang en sluitwerk niet meegenomen dan. Meer en minderwerk verdienen ze dus flink op.
Wat voor verlichting krijg je? Je kan ook wandlampen in het trappenhuis laten aanbrengen.MajinChaos schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:11:
Wij zijn bezig met de electra. In de toekomst willen we graag trapverlichting. Voor de BG trap hebben we een extra stopcontact laten maken in de trapkast, maar op de 1ste verdieping naar de zolder hebben we een opentrap. Wat is een slimme plek om een stroompunt te maken voor de trapverlichting?
Iemand een tip?
Het gaat om deze trap:
[Afbeelding]
Ik heb toevallig nog een inlog van Berkvens..Resdogg schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:11:
Zijn er hier ervaringen van de kosten van houten binnendeuren en kozijnen? Wij krijgen standaard de stalen opdek deuren en krijgen t.z.t. Een inlog van Berkvens om andere deuren en kozijnen te kiezen. Wij zijn echter vanuit budgettaire redenen benieuwd wat ongeveer de kosten zijn.
Stompe basis deur, hardhouten kozijn, verzonken scharnier +€ 717 per deur/kozijn.
Stompe basis deur, hardhouten kozijn, gegalvaniseerd scharnier +€ 533 per deur/kozijn.
Try not to become a man of success but a man of value.
Het gaat om trapverlichting onder de trede.Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:37:
[...]
Wat voor verlichting krijg je? Je kan ook wandlampen in het trappenhuis laten aanbrengen.
Onder de bovenste treden tegen de trapboom aan. Maar je zal hem altijd zien...MajinChaos schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:41:
[...]
Het gaat om trapverlichting onder de trede.
Zoiets als op onderstaande foto? Die is best zichtbaar idd. Ik zit te denken net naast de muur als je boven bent, maar dan moet je met gootjes gaan wegwerken.Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:43:
[...]
Onder de bovenste treden tegen de trapboom aan. Maar je zal hem altijd zien...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ob7oDlW38sp4rFuDrBELc80X.jpg?f=user_large)
Waar dat kruis zit. Als je hem dan onder de trede doet zie je hem niet super goed.MajinChaos schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:06:
[...]
Zoiets als op onderstaande foto? Die is best zichtbaar idd. Ik zit te denken net naast de muur als je boven bent, maar dan moet je met gootjes gaan wegwerken.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/LQeQV3hwfvRN3LjmXhQQs3h6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ander huis, andere locatie. Met ltv voelt in de winter de vloer ook nog koel aan, terwijl volop gestookt wordt.Case schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:15:
[...]
Tja.. ik heb hiervoor ook een huis gehad zonder vloerkoeling
De vloeren voelen koel aan. Ik geloof echt wel dat het werkt in ieder geval. Maar doe vooral je eigen ervaring op als je het niet gelooft.
Ik zeg ook niet dat het niet werkt @GeeMoney (bv), alleen dat je uit die omstandigheden niet die conclusie kan trekken.
@GeeMoney kan je wel aardig vergelijken.
(Voor 750 euro zou ik er niet over hoeven nadenken, uiteraard doen)
Mjah en toch was het zo (volgens de thermostaat in de woonkamer)GeeMoney schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:14:
[...]
Ik zit in een project waar een vorige fase geen bodemwarmtepomp met vloerkoeling heeft. Verder exact dezelfde bouw en type huizen en oriëntatie.
Daar is het merkbaar veel warmer in huis, er zijn vorige bewoners nog verhaal gaan halen waarom ook zij geen bodemwarmtepomp hebben maar dat had natuurlijk met vergunningsdata te maken.
Bij mij is het niet warmer geweest dan 23,5 graden binnen en eerlijk gezegd is dat bij jou haast niet mogelijk zonder actieve koeling te bereiken met de laatste zomer waarin het buiten met zon op je gevel makkelijk 40+ graden kon zijn. Die warmte komt hoe dan ook naar binnen en zonder koeling gaat die echt niet weg.
Ik denk dat de kelder helpt, daar komt een hoop koele lucht uit.
Wat is daar precies zo mooi aan ? Zoals al die upstairs-achtige partijen aanbieden lijkt me vrij zinloos.MajinChaos schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:41:
[...]
Het gaat om trapverlichting onder de trede.
Kun je niet beter downlighters nemen (naast je trap) al dan niet gecombineert met een sensor.Oogt veel chiquer dan (zoiets als dit: https://cdn.webshopapp.co...20203-75945324.1618320203 )
*geen aandelen bij deze shop, willekeurige foto van google*
Zoiets oogt voor sommigen chiquer, maar vereist ook veel meer breekwerk in je muur bv. Gemak zal denk ik ook meespelen. En smaak.Len020 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:24:
[...]
Wat is daar precies zo mooi aan ? Zoals al die upstairs-achtige partijen aanbieden lijkt me vrij zinloos.
Kun je niet beter downlighters nemen (naast je trap) al dan niet gecombineert met een sensor.Oogt veel chiquer dan (zoiets als dit: https://cdn.webshopapp.co...20203-75945324.1618320203 )
Ik deel je smaak trouwens
Strijklicht

Z’n simpele led strip kan saai zijn… effecten kan je helemaal instellen. Met kerst de kerst scène en als het onweert dan flitsenLen020 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:24:
[...]
Wat is daar precies zo mooi aan ? Zoals al die upstairs-achtige partijen aanbieden lijkt me vrij zinloos.
Wij gaan nu voor wandlampen op 180cm
[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 13-04-2021 15:35 ]
Heb je hier voorbeeldje van? Want heb nog even getwijfeld maar strijklicht inderdaadDeleon78 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:31:
[...]
Zoiets oogt voor sommigen chiquer, maar vereist ook veel meer breekwerk in je muur bv. Gemak zal denk ik ook meespelen. En smaak.
Ik deel je smaak trouwenswij maken de verlichting in de rails. Tenminste, wanneer de stucadoor over 1 of 2 jaar langskomt voor een reparatiesessie van scheurtjes etc. Mag die dr muur daar ff opnieuw doen en superstrak maken.
Strijklicht
Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:37:
[...]
Heb je hier voorbeeldje van? Want heb nog even getwijfeld maar strijklicht inderdaad

Ook met wandlampen heb je te maken met strijklicht. Moet dan wel echt netjes gestuct en geverfd zijn
[ Voor 15% gewijzigd door Deleon78 op 13-04-2021 15:42 ]
Haha weet je dat ik daar echt niet over nagedacht heb? Straks even met vrouwlief overleggen. Elektra leggen ze dus misschien toch verplaatsen naar beneden.Deleon78 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:40:
[...]
[Afbeelding]
Ook met wandlampen heb je te maken met strijklicht. Moet dan wel echt netjes gestuct en geverfd zijn
Het valt nog wel te mitigeren door het licht diffuser te maken (bv met melkglasachtige huls) maar bij ons is de muur na het stucen nog onderhanden genomen en krijg ik het niet mooi genoeg gladToppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:45:
[...]
Haha weet je dat ik daar echt niet over nagedacht heb? Straks even met vrouwlief overleggen. Elektra leggen ze dus misschien toch verplaatsen naar beneden.
Wij dachten aan zoiets, heeft gewoon een GU10 spot (dubbel). Net even snel zitten zoeken maar kan geen downunder vinden met Zigbee of GU10 spot dus dat valt al af, wil ze wel slim hebben.Deleon78 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:48:
[...]
Het valt nog wel te mitigeren door het licht diffuser te maken (bv met melkglasachtige huls) maar bij ons is de muur na het stucen nog onderhanden genomen en krijg ik het niet mooi genoeg glad
:strip_exif()/f/image/uSOVvtXOm7ksNZaOzIyY9xmS.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand die nog partijen kent voor opleverkeuring buiten VEH? Die kunnen niet op de datum van oplevering...
omgeving R'dam
omgeving R'dam
[ Voor 7% gewijzigd door 1ntroduc3 op 13-04-2021 16:00 ]
@1ntroduc3 https://keuringshuis.nl/d...everingskeuring-nieuwbouw zou ik even proberen
Theoretisch heb je gelijk. Practisch niet, vrijwel iedereen die vloerkoeling heeft vind het heerlijk.Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:31:
[...]
Een AC kan je aanzetten voor een uurtje, vloerkoeling moet altijd aanstaan wil je dat het zin heeft. Onder aan de streep kan vloerkoeling dus zelfs duurder zijn.
Bij vloerkoeling moet je alsnog de zon buiten houden (sowieso beter in de zomer) omdat je anders voor jan joker bezig bent, de koude zone stopt niet bij je achterdeur.
VVW ligt er al, meeste WP's kunnen gewoon koelen, enige waar ze rekening mee moeten houden is dat de verdeler het aan 'kan'.
Het is en blijft de luchtvochtigheid die een onaangename omgeving creëert.
Dat het iets helpt geloof ik meteen, alleen heb ik het idee dat sommige mensen (en niet hier!) denken dat het binnen echt 21 graden is terwijl het buiten 35 graden is…
Daarnaast: vloerkoeling kost niets extras (al willen veel aannemers je doen geloven van wel). Zonnepanelen staan volop te blazen als je het nodig hebt dus ook daar weinig extra gebruikskosten.
En wil je nog een middenweg: hang een fancoil aan je de Ta 5gr van je WP.
Airco is natuurlijk de "beste" optie, maar wel een duur lelijk herrie bakbeest (ff chargeren) in je kamer(s). Ik zou dat alleen als laatste redmiddel inzetten. Allereerst zonwering, dan vloerkoeling (maar dat sowieso), en als dat niet helpt kun je altijd nog naar airco.
Niet geheel waar, komt wel een stukje regeltechniek bij kijken want je wil niet dat bijvoorbeeld je badkamervloer gaat condenseren in de zomer.bbbrumbrum schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:32:
[...]
Daarnaast: vloerkoeling kost niets extras (al willen veel aannemers je doen geloven van wel).
Heb ze berichtje gestuurd, afwachten maarVandelangeadem schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:35:
[...]
Heb goede ervaringen met Engels en Verbiest, met zelfbouw maar doen ook uitbouwen etc.
Wij hebben geen zonnepanelen dus kost het ons wel gewoon geld. We krijgen ook een lucht/water warmtepomp.bbbrumbrum schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:32:
[...]
Theoretisch heb je gelijk. Practisch niet, vrijwel iedereen die vloerkoeling heeft vind het heerlijk.
Daarnaast: vloerkoeling kost niets extras (al willen veel aannemers je doen geloven van wel). Zonnepanelen staan volop te blazen als je het nodig hebt dus ook daar weinig extra gebruikskosten.
En wil je nog een middenweg: hang een fancoil aan je de Ta 5gr van je WP.
Airco is natuurlijk de "beste" optie, maar wel een duur lelijk herrie bakbeest (ff chargeren) in je kamer(s). Ik zou dat alleen als laatste redmiddel inzetten. Allereerst zonwering, dan vloerkoeling (maar dat sowieso), en als dat niet helpt kun je altijd nog naar airco.
Dat een airco herrie maakt ben ik absoluut niet met je eens. We hebben nu een 3.5kW model in de slaapkamer hangen en die hoor je echt niet hoor.
Bij mijn ouders heb ik een Qlima opgehangen, hoor je iets meer maar zeker niet storend.
Zie je niet vaak meer, nieuwbouw zonder zonnepanelen. Zeker om de kosten van de warmtepomp op te kunnen vangen is dat zeker wel het overwegen waard.Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:46:
[...]
Wij hebben geen zonnepanelen dus kost het ons wel gewoon geld. We krijgen ook een lucht/water warmtepomp.
Dat een airco herrie maakt ben ik absoluut niet met je eens. We hebben nu een 3.5kW model in de slaapkamer hangen en die hoor je echt niet hoor.
Bij mijn ouders heb ik een Qlima opgehangen, hoor je iets meer maar zeker niet storend.
Maar niemand houdt je tegen om airco's op te hangen, ze zijn zeker effectief maar hebben ook nadelen. Ben het wel eens met @bbbrumbrum, de juiste volgorde om warmte in huis tegen te gaan zou allereerst moeten om door middel van zonwering buiten het huis zo koel mogelijk te houden. Als je dan als optie vloerkoeling kunt krijgen moet je die mogelijkheid gewoon pakken (zeker ook omdat het niet altijd achteraf meer mogelijk is). Indien na een warme zomer blijkt dat het alsnog te warm wordt kun je altijd nog airco aanleggen in de kamers waar het nodig is. Airco is achteraf namelijk altijd mogelijk.
Hebben straks een tuin op het oosten. Veruit van interessant dus.Blik1984 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:55:
[...]
Zie je niet vaak meer, nieuwbouw zonder zonnepanelen. Zeker om de kosten van de warmtepomp op te kunnen vangen is dat zeker wel het overwegen waard.
Maar niemand houdt je tegen om airco's op te hangen, ze zijn zeker effectief maar hebben ook nadelen. Ben het wel eens met @bbbrumbrum, de juiste volgorde om warmte in huis tegen te gaan zou allereerst moeten om door middel van zonwering buiten het huis zo koel mogelijk te houden. Als je dan als optie vloerkoeling kunt krijgen moet je die mogelijkheid gewoon pakken (zeker ook omdat het niet altijd achteraf meer mogelijk is). Indien na een warme zomer blijkt dat het alsnog te warm wordt kun je altijd nog airco aanleggen in de kamers waar het nodig is. Airco is achteraf namelijk altijd mogelijk.
Dat het helpt geloof ik. Alleen is het niet zo efficiënt als een airco
Wij slapen zelfs in de zomer lekker onder het winter dek met de airco op 16 graden. Heurleuk
Ik weet niet hoe je dak-oriëntatie eruit ziet, maar enkel een dak op het noorden is niet interessant voor zonnepanelen. Alle andere oriëntaties zijn interessant, mogelijk i.c.m. optimizers. Helemaal als je een warmtepomp hebt en airco's wilt installeren.Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:01:
[...]
Hebben straks een tuin op het oosten. Veruit van interessant dus.
Dat het helpt geloof ik. Alleen is het niet zo efficiënt als een airco
Wij slapen zelfs in de zomer lekker onder het winter dek met de airco op 16 graden. Heurleuk
Blik1984 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:21:
[...]
Ik weet niet hoe je dak-oriëntatie eruit ziet, maar enkel een dak op het noorden is niet interessant voor zonnepanelen. Alle andere oriëntaties zijn interessant, mogelijk i.c.m. optimizers. Helemaal als je een warmtepomp hebt en airco's wilt installeren.
/f/image/9djW3UpfvTF1zg1WH4UHj0nc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BI72NrAJn2NTlBAccVDTb94g.png?f=fotoalbum_large)
https://www.zonnefabriek....west-dak-biedt-voordelen/
Kortom:
- oost-west levert iets minder op, maar wel beter verspreidt over de dag (voordelig ook met de verwachte saldeerregeling).
- je kunt meer panelen leggen omdat je meer dakruimte hebt (namelijk 2 zijdes)
Alleen wil ik geen panelen aan de voorkant. Ik vindt echt dat dat afbreuk doet aan het huis
wacht, hoort de zijkant van die trap niet andersom?MajinChaos schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:06:
[...]
Zoiets als op onderstaande foto? Die is best zichtbaar idd. Ik zit te denken net naast de muur als je boven bent, maar dan moet je met gootjes gaan wegwerken.
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/EfNQkhgmBaC9tCnpl7SlYM84.png?f=user_large)
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Ligt aan je Ta. Veel mensen die “overal” tegels hebben. En ook genoeg mensen die dit handmatig doen.De Rikster schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:36:
[...]
Niet geheel waar, komt wel een stukje regeltechniek bij kijken want je wil niet dat bijvoorbeeld je badkamervloer gaat condenseren in de zomer.
Waarom niet?Blik1984 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:21:
[...]
Ik weet niet hoe je dak-oriëntatie eruit ziet, maar enkel een dak op het noorden is niet interessant voor zonnepanelen. Alle andere oriëntaties zijn interessant, mogelijk i.c.m. optimizers. Helemaal als je een warmtepomp hebt en airco's wilt installeren.
Klopt.Blik1984 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:34:
[...]
https://www.zonnefabriek....west-dak-biedt-voordelen/
Kortom:
- oost-west levert iets minder op, maar wel beter verspreidt over de dag (voordelig ook met de verwachte saldeerregeling).
- je kunt meer panelen leggen omdat je meer dakruimte hebt (namelijk 2 zijdes)
Hier brengen 10 panelen ZZW evenveel op als 7 panelen OZO en 5 panelen WNW samen. Alle panelen zijn 320 Wp en op een dag als vandaag produceer ik 30 kWh. Mij gemiddelde staat nu op 15 kWh per dag, maar dat is nog niet gemeten over een vol jaar.
Mijn verwachte overproductie is 2000 kWh per jaar, maar ik heb nu nog geen warmtepomp (stook op gas)
[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 13-04-2021 18:08 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Waarom zonnepanelen op noord niet? Tenzij ze helemaal vlak liggen heb je er nooit direct zonneschijn en voornamelijk indirect zonlicht. Dan wordt de tvt wel erg lang voor dat specifieke stuk dak
Die wastoren ziet er wel prima uit, kwam ik ook al tegen. Budget optie bij VidaXL:Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:56:
[...]
Denk dat je qua kosten goedkoper uit bent bij een ouderwetse timmerman. Kwam ook Wastoren.nl nog tegen en die vragen €1000 voor een dubbele kast
Ik neig steeds meer naar de optie van cellenbeton en die tegelen… daar boven gewoon 2 Ikea keukenkasten en je bent er. Qua prijs niet meteen veul goedkoper maar wel steviger voor mijn gevoel…
https://www.vidaxl.nl/e/8...oger-dubbel-met-lades-wit
Heb het idee bij VidaXL dat het een soort Ali is met bagger kwaliteit… en dit is natuurlijk niet te vergelijkenMarinos83 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:07:
[...]
Die wastoren ziet er wel prima uit, kwam ik ook al tegen. Budget optie bij VidaXL:
https://www.vidaxl.nl/e/8...oger-dubbel-met-lades-wit
Voor het driedubbele heb je een Miele:Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:17:
[...]
Heb het idee bij VidaXL dat het een soort Ali is met bagger kwaliteit… en dit is natuurlijk niet te vergelijken
https://www.electroworld....-w1-t1-4002515137208.html
Of anders een toren:
https://www.wastoren.nl/p...KL6A2xhK2RC0aApOnEALw_wcB
Ding weegt zelf ook al 160 KG
Edit: Wastoren had je zelf ook gevonden.
[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 13-04-2021 22:42 ]
TvT's zijn tegenwoordig schandalig kort. En een dak zonder panelen levert nog minder op!Blik1984 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:46:
[...]
Waarom zonnepanelen op noord niet? Tenzij ze helemaal vlak liggen heb je er nooit direct zonneschijn en voornamelijk indirect zonlicht. Dan wordt de tvt wel erg lang voor dat specifieke stuk dak

Gevoelsmatig is tussen de 30 en 40gr wel de grens, nog steiler zou ik persoonlijk dan ook niet de moeite waard vinden. Oplossing: ander huis bouwen...
Tvt wordt door de verandering in saldering wel langer natuurlijk, ik zou zelf niet snel een dak op Noord volgooien met panelen. Maar dat komt ook omdat de hellingshoek te steil is op mijn noord-dakbbbrumbrum schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:30:
[...]
TvT's zijn tegenwoordig schandalig kort. En een dak zonder panelen levert nog minder op!
[Afbeelding]
Gevoelsmatig is tussen de 30 en 40gr wel de grens, nog steiler zou ik persoonlijk dan ook niet de moeite waard vinden. Oplossing: ander huis bouwen...
Tsja, afschaffing/afbouwing staat ook op losse schroeven. Volknallen en geld verdienen. Hoe langer je wacht hoe langer de Tvt, alhoewel de prijzen de laatste tijd ook weer flink zijn gekelderd, voor de panelen dan.Blik1984 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:35:
[...]
Tvt wordt door de verandering in saldering wel langer natuurlijk, ik zou zelf niet snel een dak op Noord volgooien met panelen. Maar dat komt ook omdat de hellingshoek te steil is op mijn noord-dak
Als ik ooit klaar ben met mn huis en een schuurtje ga zetten knal ik die ook gewoon vol, bijna goedkoper dan dakpannen...
[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 13-04-2021 22:38 ]
Ik vind het dan ook bijna misdadig als je geen zonnepanelen hebt liggen op een geschikt dak, helemaal als je een warmtepomp hebt. Dan heb je ook bij eventuele saldering een groot gedeelte van je gebruik overdag afgedektbbbrumbrum schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:37:
[...]
Tsja, afschaffing staat ook op losse schroeven. Volknallen en geld verdienen. Hoe langer je wacht hoe langer de Tvt, alhoewel de prijzen de laatste tijd ook weer flink zijn gekelderd, voor de panelen dan.
Die wp draait in december het hardst, precies de periode dat je opwek per maand ongeveer evenveel is als een mooie zomerdag.Blik1984 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:39:
[...]
Ik vind het dan ook bijna misdadig als je geen zonnepanelen hebt liggen op een geschikt dak, helemaal als je een warmtepomp hebt. Dan heb je ook bij eventuele saldering een groot gedeelte van je gebruik overdag afgedekt
Dus het helpt wel met je verbruik maar dekkend zal het niet worden in de wintermaanden.
Niet als je vloerkoeling danwel airco hebtWolly schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:48:
[...]
Die wp draait in december het hardst, precies de periode dat je opwek per maand ongeveer evenveel is als een mooie zomerdag.
Dus het helpt wel met je verbruik maar dekkend zal het niet worden in de wintermaanden.
Allemaal goede punten waarover iemand kan nadenken! Volgens mij staat in het w/w en l/w topic ook nog heel veel
Bij mij toch eerder januari en februari. En mijn beste dagopbrengst ligt net iets boven de 60kWh, terwijl mijn slechtste maand december is met zo'n 135kWh.Wolly schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:48:
[...]
Die wp draait in december het hardst, precies de periode dat je opwek per maand ongeveer evenveel is als een mooie zomerdag.
Maar de strekking van je verhaal klopt wel.
Die Miele is strak alleen aan de prijs. Ga straks vragen wat de aannemer kan doenSource90 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:05:
[...]
Voor het driedubbele heb je een Miele:
https://www.electroworld....-w1-t1-4002515137208.html
Of anders een toren:
https://www.wastoren.nl/p...KL6A2xhK2RC0aApOnEALw_wcB
Ding weegt zelf ook al 160 KG
[YouTube: Wastoren NL]
Edit: Wastoren had je zelf ook gevonden.
Mag ik vragen, waarom je er dan toch nog heb bijgelegd, als je over productie hebt. Je krijgt dan toch maar 6 tot max 8 cent per khw terug. Met zelf leggen kom ik al op een prijs van ongeveer 65cent per WP. Als je dan 80%, opbregst haalt heb je nog een minimale terugverdientijd van ruim 10 jaar, bij de huidige stroomprijzen. Of heb jij een ander rekensommetje kunnen maken. Ik krijg er standaart 12 (325wp), op zuid/oosten wat ons eigen gebruik op dit ruim moment zal dekken (krijgen ook nog gas). Kan er evt nog 4/6 op het zuid/zuid/west bijleggen (platdak), of 10, ook in zuid oost opstelling/plat dak. Alleen met een terugverdientijd van 10 jaar en zelf een zaterdag rommelen niet heel intressant, wat ik tot nu heb kunnem vinden.Blihi schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:07:
[...]
Klopt.
Hier brengen 10 panelen ZZW evenveel op als 7 panelen OZO en 5 panelen WNW samen. Alle panelen zijn 320 Wp en op een dag als vandaag produceer ik 30 kWh. Mij gemiddelde staat nu op 15 kWh per dag, maar dat is nog niet gemeten over een vol jaar.
Mijn verwachte overproductie is 2000 kWh per jaar, maar ik heb nu nog geen warmtepomp (stook op gas)
Die beslissing was toch echt economisch te verantwoorden.
Ik krijg 11 cent per kWh terug via GreenChoice, maar de voornaamste reden om direct bij te plaatsen was dat het bijleggen alleen direct na oplevering kan. Als je daarmee wacht kan je de BTW (in ieder geval de komende paar jaar) niet meer terugvragen, of je moet heel lastig gaan doen met de aangifte.
De zelf bijgelegde panelen kostten me 206 euro per paneel inclusief installatiemateriaal en omvormer. (3000 incl. BTW voor 12 panelen van 320 Wp. Dus 78 ct per Wp op een plat dak, dus installatiemateriaal is wat duurder) Ik heb ze wel zelf gelegd en aangesloten en op basis van berekende opbrengst kostten de extra panelen 73 cent per verwachte kWh opbrengst per jaar.
De terugverdientijd heb ik ook uitgerekend. Rekening houdend met de (toenmalige) afbouw saldering en percentage eigen verbruik (momenteel 29%) komt dat uit op net iets minder dan 5 jaar (gerekend met vaste kWh prijzen. Die liggen nu 3 jaar vast, maar kunnen daarna veranderen). Dus na 5 jaar begint de installatie met extra panelen cumulatief meer op te leveren dan de installatie zonder extra panelen. Dat vond ik al de moeite waard.
Na 12 jaar is (als het doorgaat) geen saldering meer mogelijk. Op dat moment heeft de huidige installatie een meer-opbrengt gegenereerd van 3200 euro meer dan de bestaande 10 panelen. Waarschijnlijk is dat, tegen die tijd, voldoende om de hele installatie te vervangen voor een meer recente met hogere opbrengsten per paneel.
Mocht de salderingsregeling wel in stand blijven (het zou zomaar kunnen), dan blijft te terugverdientijd 5 jaar, maar het moment waarop de installatie 3200 euro meeropbrengst genereert ligt dan op +/- 15 jaar.
Daarbij verwacht ik op niet al te lange termijn wel over te stappen van gas naar elektriciteit en/of deels elektrisch te gaan rijden. Dan gaat het percentage eigen verbruik omhoog, wat weer gunstig is voor de terugverdientijd (dat zijn immers dure kWh's).
Ik krijg 11 cent per kWh terug via GreenChoice, maar de voornaamste reden om direct bij te plaatsen was dat het bijleggen alleen direct na oplevering kan. Als je daarmee wacht kan je de BTW (in ieder geval de komende paar jaar) niet meer terugvragen, of je moet heel lastig gaan doen met de aangifte.
De zelf bijgelegde panelen kostten me 206 euro per paneel inclusief installatiemateriaal en omvormer. (3000 incl. BTW voor 12 panelen van 320 Wp. Dus 78 ct per Wp op een plat dak, dus installatiemateriaal is wat duurder) Ik heb ze wel zelf gelegd en aangesloten en op basis van berekende opbrengst kostten de extra panelen 73 cent per verwachte kWh opbrengst per jaar.
De terugverdientijd heb ik ook uitgerekend. Rekening houdend met de (toenmalige) afbouw saldering en percentage eigen verbruik (momenteel 29%) komt dat uit op net iets minder dan 5 jaar (gerekend met vaste kWh prijzen. Die liggen nu 3 jaar vast, maar kunnen daarna veranderen). Dus na 5 jaar begint de installatie met extra panelen cumulatief meer op te leveren dan de installatie zonder extra panelen. Dat vond ik al de moeite waard.
Na 12 jaar is (als het doorgaat) geen saldering meer mogelijk. Op dat moment heeft de huidige installatie een meer-opbrengt gegenereerd van 3200 euro meer dan de bestaande 10 panelen. Waarschijnlijk is dat, tegen die tijd, voldoende om de hele installatie te vervangen voor een meer recente met hogere opbrengsten per paneel.
Mocht de salderingsregeling wel in stand blijven (het zou zomaar kunnen), dan blijft te terugverdientijd 5 jaar, maar het moment waarop de installatie 3200 euro meeropbrengst genereert ligt dan op +/- 15 jaar.
Daarbij verwacht ik op niet al te lange termijn wel over te stappen van gas naar elektriciteit en/of deels elektrisch te gaan rijden. Dan gaat het percentage eigen verbruik omhoog, wat weer gunstig is voor de terugverdientijd (dat zijn immers dure kWh's).
[ Voor 21% gewijzigd door Blihi op 14-04-2021 08:06 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Gaat dan natuurlijk om de zomer als je warmtepomp ook hard werkt...

Dat krijg je mooi inzichtelijk als je kijkt naar overcapaciteit. Dat is het verschil tussen totaal teruggeleverd en totaal afgenomen kWh.Wolly schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:48:
[...]
Ik heb nu geen warmtepomp en dan zie je al dat de overcapaciteit van de panelen daalt tussen half oktober en half februari. In die periode wekt de installatie dus minder kWh op dan dat de woning verbruikt (dat verschilt natuurlijk per dag, maar gemiddeld is er een neergaande trend.
Vanaf half februari begint de overcapaciteit te stijgen en vanaf half maart begint hij vrij hard te stijgen. Dat blijft zo tot half september, dan vlakt het weer uit om half oktober weer te gaan dalen. Tijdens de zomer heb je dus "gratis" airco, maar in de winter moet een eventuele warmtepomp de energie uit het net halen.
Overigens gaan thuisaccu's hier weinig aan veranderen. Die systemen kunnen meestal niet meer opslaan dan een halve dag aan verbruik. Dat zet geen zoden aan de dijk. Als je echt wilt bufferen van zomer naar winter moet je duizenden kWh's op kunnen slaan.
Vraagje voor iemand die het antwoord weet 
Bij ons project krijgen wij de 'optie' om de toilet / badkamer al bij oplevering er in te zetten door Raab Karcher. Doen we dit niet, dan kunnen we deze ruimte's casco opgeleverd krijgen + 3,4k terug.
Om een lang verhaal kort te maken; wij hebben een offerte gekregen met een iet wat hoge prijs. Is het bij een leverancier van een badkamer/wc die gekoppeld zit aan je project even gangbaar als bij een keukenboer dat je onderhandelt over korting?
Bij ons project krijgen wij de 'optie' om de toilet / badkamer al bij oplevering er in te zetten door Raab Karcher. Doen we dit niet, dan kunnen we deze ruimte's casco opgeleverd krijgen + 3,4k terug.
Om een lang verhaal kort te maken; wij hebben een offerte gekregen met een iet wat hoge prijs. Is het bij een leverancier van een badkamer/wc die gekoppeld zit aan je project even gangbaar als bij een keukenboer dat je onderhandelt over korting?
Iemand een tip voor LED Solar verlichting met sensor, voor plekken waar buiten geen electra zit (zijkant huis)? Ik zie deze dream led solar net voorbij komen, iemand daar ervaring mee? https://www.ibood.com/diy...d-solar-led-muurlamp.html
@Robertobananas Je kunt het proberen, maar kijk ook eens naar de kunst van het weglaten.
Onze projectleverancier was ook extreem duur, maar wij hebben met de aannemer afgesproken dat we 1 aansluitpunt weg mochten laten (douche/bad of wastafel). Op die manier viel het allemaal wel mee. We lieten de wastafelcombinatie weg (inclusief kranen/spiegel enz). We betaalden schofterig veel voor een ander (kleiner nota bene) bad en de rest bleef standaard.
Dit leverde een minderprijs bij de badkamerzaak op (en daar was hij niet blij mee, vooral toen we hem erop wezen dat hij ook nog kortingen moest doorberekenen).
De wastafelcombinatie hebben we uiteindelijk zelf gekocht en opgehangen voor minder dan die minderprijs.
Onze projectleverancier was ook extreem duur, maar wij hebben met de aannemer afgesproken dat we 1 aansluitpunt weg mochten laten (douche/bad of wastafel). Op die manier viel het allemaal wel mee. We lieten de wastafelcombinatie weg (inclusief kranen/spiegel enz). We betaalden schofterig veel voor een ander (kleiner nota bene) bad en de rest bleef standaard.
Dit leverde een minderprijs bij de badkamerzaak op (en daar was hij niet blij mee, vooral toen we hem erop wezen dat hij ook nog kortingen moest doorberekenen).
De wastafelcombinatie hebben we uiteindelijk zelf gekocht en opgehangen voor minder dan die minderprijs.
Dat moet prima kunnen. Los van de discussie over 'wel/niet beter af bij casco oplevering' wil ook Raab Karcher iets verdienen. En dat begint met het uberhaupt mogen plaatsen van de badkamer. Als jij elders een betere deal hebt kan je dat dus zeker laten vallen.Robertobananas schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:23:
Om een lang verhaal kort te maken; wij hebben een offerte gekregen met een iet wat hoge prijs. Is het bij een leverancier van een badkamer/wc die gekoppeld zit aan je project even gangbaar als bij een keukenboer dat je onderhandeld over korting?
Bij Ballast Nedam kun je helaas niet kiezen voor verzonken of gegalvaniseerd. Als ik de keuze had gehad, was ik wel voor verzonken gegaan.St4ck3r schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:41:
[...]
Ik heb toevallig nog een inlog van Berkvens..
Stompe basis deur, hardhouten kozijn, verzonken scharnier +€ 717 per deur/kozijn.
Stompe basis deur, hardhouten kozijn, gegalvaniseerd scharnier +€ 533 per deur/kozijn.
Pro tip: leg alvast verschillende klussers vast voor die periode. Nu beginnen met offertes aanvragen en snel vastleggenOMX2000 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:22:
[...]
Brabant. En het zal eind oktober zijn dat we sleutel krijgen.
Maar thanks.
If it aint fixed, it's broken.
Wij hebben hetzelfde met Raab Karcher en zijn van plan om dit gewoon bespreekbaar te maken. Anders gaan we net zo goed naar een andere zaak!Robertobananas schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:23:
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Waardeloze club is het. Wij hebben alles wat we konden laten vervallen laten vervallen. Helaas zijn er afspraken tussen bouwer/installateur/UHUW dat ze een 'werkende' badkamer moeten opleveren.Source90 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:49:
Ik heb het bio UHUW geprobeerd maar die geven 0 ruimte.
***members only***
Nu met casco geen badkamer bij oplevering, wel bijna 6k in mijn zak gehouden.
In ons geval betekent dat dat tegelwerk gedaan moet zijn en grootste deel van het sanitair geinstalleerd. Douchescherm, wastafel en radiator kunnen we achteraf zelf doen..
Ik heb overigens wel sterk de indruk dat de prijzen per project verschillen bij UHUW obv de voorwaarden van de betrokken installateur.
[ Voor 9% gewijzigd door SquareOne op 14-04-2021 10:02 ]
Wie zou met mee kunnen denken, ik kan nog een dakdoorvoer laten plaatsen in m'n garage dak.
Deze heb ik nodig voor de eventuele airco buitenunit die er nog bij komt en de bekabeling van de extra zonnepanelen die achterop de aanbouw en garage komen.
Nou wordt me gevraagd waar ze die doorvoer mogen plaatsen, voorin de garage in de wand met de woning zijn 2 loze leidingen geplaatst en de omvormer hangt iets dieper de garage in (vanwege de garage deur).
Is het überhaupt handig om die doorvoer dicht bij de HWA te plaatsen?
Deze heb ik nodig voor de eventuele airco buitenunit die er nog bij komt en de bekabeling van de extra zonnepanelen die achterop de aanbouw en garage komen.
Nou wordt me gevraagd waar ze die doorvoer mogen plaatsen, voorin de garage in de wand met de woning zijn 2 loze leidingen geplaatst en de omvormer hangt iets dieper de garage in (vanwege de garage deur).
Is het überhaupt handig om die doorvoer dicht bij de HWA te plaatsen?
/f/image/RcmjCVSvPwYzPsaitxLvvnnk.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door kevinvi op 14-04-2021 10:16 ]
Ik zou die doorvoer zo dicht mogelijk op een rand doen. Dan zit ie nooit in de weg wil je later zonnepanelen of zoiets toevoegen. Elektrakabels en koelleidingen zijn wel te verlengen.
Zijn net klaar bij de aannemer. Prima gesprek alleen wil ik de buiten unit van de warmte pomp niet aan de gevel en ze geven aan dat ze dit niet meer doen vanwege overlast en (blijkbaar) iemand heeft hiervoor een juridisch traject gestart (die heeft hem op het dak en wilt hem nu aan de gevel).
Echter staat hij in alle tekeningen ingetekend op het dak en bij de model woning in het zelfde blok staat hij fysiek ook op het dak.
Nu proberen ze zich te verschuilen achter een, in mijn ogen, niet bestaande wet die voorschrijft dat een buiten unit op minimaal 3 meter van de erf grens geplaatst moet worden. Iemand hier wel eens eerder van gehoord?
Echter staat hij in alle tekeningen ingetekend op het dak en bij de model woning in het zelfde blok staat hij fysiek ook op het dak.
Nu proberen ze zich te verschuilen achter een, in mijn ogen, niet bestaande wet die voorschrijft dat een buiten unit op minimaal 3 meter van de erf grens geplaatst moet worden. Iemand hier wel eens eerder van gehoord?
Foutje bedankt, 1100 mensen waarvan nu de gegevens incl salaris is rondgestuurd.
https://www.omroepwest.nl...ns-naar-zeker-1100-mensenZEVENHUIZEN - Belangstellenden voor woningen in het nieuwbouwproject Koningskwartier in Zevenhuizen hebben maandagavond een mail ontvangen van vastgoedbedrijf Heijmans met daarin de persoonsgegevens van ruim 1100 andere belangstellenden. Die gegevens stonden in een excel-bestand dat per ongeluk aan het bericht was toegevoegd. Het bedrijf heeft de ontvangers van de mail excuses aangeboden en het datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Afstand weet ik niet, maar er zijn wel regels rondom dB.Toppe schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:28:
Zijn net klaar bij de aannemer. Prima gesprek alleen wil ik de buiten unit van de warmte pomp niet aan de gevel en ze geven aan dat ze dit niet meer doen vanwege overlast en (blijkbaar) iemand heeft hiervoor een juridisch traject gestart (die heeft hem op het dak en wilt hem nu aan de gevel).
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
@Wolly het blijft mensenwerk, en mensen maken fouten, maar het is wel een hele pijnlijke inderdaad.. Eigenlijk moet dit soort data in een systeem staan waar ze niet zo makkelijk (en masse) uitgehaald kan worden, laat staan in een Excel-bestand dat in 1 klik bij een mail gevoegd kan worden.
Vanaf 1 April 40dB. Die 3 meter regel lijken ze uit hun duim te zuigen.JackBol schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:40:
[...]
Afstand weet ik niet, maar er zijn wel regels rondom dB.
Die 3 meter kan toch het gevolg zijn van die 40 db?Toppe schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:47:
[...]
Vanaf 1 April 40dB. Die 3 meter regel lijken ze uit hun duim te zuigen.
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Ja dat zou kunnen. Alleen moeten ze dan wel met de juiste verklaring komen die ze ook hard kunnen maken.siemenz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:50:
[...]
Die 3 meter kan toch het gevolg zijn van die 40 db?
Ze geven zelf ook aan dat op het dak logischer is, dat in de tuin gevaarlijker is (kinderen, voetballen, hoofdjes) en dat het onnodig overlast kan geven.
Als ze aangeven dat het een wettelijke eis is, moeten ze je toch ook gewoon kunnen vertellen op basis van welke wet dat is? Zo niet, ben je snel klaar met je eigen onderbouwing.
Er is geen regelgeving die dit voorschrijft.millerman_sf schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:12:
Als ze aangeven dat het een wettelijke eis is, moeten ze je toch ook gewoon kunnen vertellen op basis van welke wet dat is? Zo niet, ben je snel klaar met je eigen onderbouwing.
Woningborg net ook even gesproken en die kennen een soort gelijke situatie waarbij blijkt dat de dakconstructie niet gebouwd is op de buiten unit van de WP.
Als blijkt dat de unit niet op het dak kan zal ik me daar bij neerleggen maar hang hem dan in een hoek en niet zoals nu het plan is midden op de achtergevel. Het lijkt er op dat ze daar ook niet aan willen vanwege die 3 meter regel en het feit dat het condens water op de gevel weg loopt. Er zou dan een speciale verwarmde bak opgehangen moet worden die er voor zorgt dat het water niet bevriest…
Daarin tegen hebben krijgen we wel 2 ipv 1 dak raam
[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 14-04-2021 16:26 ]
ik schrok eerder van het aantal aanmeldingen: 1100 voor 54 woningen... volgens mij krijg je nooit inzicht in hoeveel mensen meededen alleen dat je bent uitgelootWolly schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:36:
Foutje bedankt, 1100 mensen waarvan nu de gegevens incl salaris is rondgestuurd.
[...]
https://www.omroepwest.nl...ns-naar-zeker-1100-mensen
Dit geeft wel een mooie kans om te bekijken of de lotingen eerlijk gaan.Yaa87 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:37:
[...]
ik schrok eerder van het aantal aanmeldingen: 1100 voor 54 woningen... volgens mij krijg je nooit inzicht in hoeveel mensen meededen alleen dat je bent uitgeloot
Alle gegevens even sorteren op inkomen, en dan daarnaast de lijst met wie er zijn uitgeloot, als het goed is zit er in de top 20 hoogste inkomens 1 of 2 mensen die zijn uitgeloot, statistisch gezien.
Mijn vermoeden is dat bij dit soort projecten mensen met de hoogste inkomsten net wat meer kans maken, de bouwer verdient namelijk aan de extra opties, en die kan je het beste verkopen aa mensen met wat meer inkomen en vermogen.
Verwijderd
Bizar hoe snel betonprefab woningen gebouwd worden. In ons project zijn in maart begonnen en zijn ze nu bij de eerste woningen binnen een maand van fundering naar 3 verdiepingen met dak. Vandaag zag ik dat er al een trap in stond en dat ze al begonnen waren met metselen 
Ik kwam er alleen achter dat beton radon gas uitstoot, mooi k*t.
Ik kwam er alleen achter dat beton radon gas uitstoot, mooi k*t.
Ik zou graag jullie meningen willen weten over een probleem dat ik heb. Bij oplevering heb ik een vrij diepe kras van ongeveer 2cm gezien in de woonkamer raam. Toen kreeg ik te horen dat dit binnen de marge van 5cm vanaf rand valt (kras op 3,5cm), een algemeen afgesproken marge. De polijster kan hier niet bij met zijn machine, dus pech gehad. Ik zei toen dat dit wel een behoorlijke marge is en dat de kras gewoon erg diep is. "Ruit kan niet doorscheuren memeer en dat is nou eenmaal de marge". Ik geloof best dat het niet gaat doorscheuren, maar je verwacht geen diepe kras in een splinternieuwe ruit. Ze zouden het toch proberen met polijsten.
Nu zijn we wat dagen verder, kunnen ze niet fixen. Nog eens, valt binnen de marge dus eigenlijk dikke pech. Paar dagen over en weer gebeld, dreiging met Woningborg en VEH van mijn kant, als coulance willen ze er wel nieuwe in zetten. Dit gaat wel 10-16 weken duren, ze vinden het onnodig.
Eigenlijk zie je de kras niet meteen tenzij je er op let (once you've seen it...). Is dit een gevalletje "hup gewoon nieuwe ruit erin", of "wat maakt die kleine kras uit laat het zo"? Als ik een nieuwe ruit eis, wordt het dan een puinzooi als ze het gaan vervangen?
Nu zijn we wat dagen verder, kunnen ze niet fixen. Nog eens, valt binnen de marge dus eigenlijk dikke pech. Paar dagen over en weer gebeld, dreiging met Woningborg en VEH van mijn kant, als coulance willen ze er wel nieuwe in zetten. Dit gaat wel 10-16 weken duren, ze vinden het onnodig.
Eigenlijk zie je de kras niet meteen tenzij je er op let (once you've seen it...). Is dit een gevalletje "hup gewoon nieuwe ruit erin", of "wat maakt die kleine kras uit laat het zo"? Als ik een nieuwe ruit eis, wordt het dan een puinzooi als ze het gaan vervangen?
Ja gewoon laten vervangen hier ga je eeuwig spijt van krijgen als je het niet doet. En de puinhoop: dat ligt er een beetje aan, als ze met zo’n hamertje het raam eruit tikken heb je 1000000000 stukjes en die vind je de komende 10 jaar terug, doen ze dat niet dan halen ze gewoon de glaslatjes eraf en zetten ze een nieuw raam en kitten ze dat af en schilderen het weer netjes: dan heb je hooguit 2 uurtjes overlast. Ik denk dat ze voor de tweede optie kiezen als je geluk hebtmister_S schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:38:
.....

Gewoon de ruit laten vervangen, hier blijf je je de rest van je leven aan ergeren.mister_S schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:38:
Ik zou graag jullie meningen willen weten over een probleem dat ik heb. Bij oplevering heb ik een vrij diepe kras van ongeveer 2cm gezien in de woonkamer raam. Toen kreeg ik te horen dat dit binnen de marge van 5cm vanaf rand valt (kras op 3,5cm), een algemeen afgesproken marge. De polijster kan hier niet bij met zijn machine, dus pech gehad. Ik zei toen dat dit wel een behoorlijke marge is en dat de kras gewoon erg diep is. "Ruit kan niet doorscheuren memeer en dat is nou eenmaal de marge". Ik geloof best dat het niet gaat doorscheuren, maar je verwacht geen diepe kras in een splinternieuwe ruit. Ze zouden het toch proberen met polijsten.
Een ruit kan zonder puinzooi vervangen worden mits ze vaklui sturen.
Robertobananas schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:23:
Hier Raab Karcher gehad. Alleen maar adviesprijzen en voor tegels kwamen er ook een paar prijzige meerwerkposten bij (vloer tegel op muur etc.). De verkoper verschuilde zich achter "wij leveren slechts de producten en de aannemer bepaalt de (arbeids)kosten", dus er kon niks vanaf. Uiteraard moet je altijd proberen.koekjah schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:27:
[...]
Wij hebben hetzelfde met Raab Karcher en zijn van plan om dit gewoon bespreekbaar te maken. Anders gaan we net zo goed naar een andere zaak!
Wij hebben uiteindelijk gekozen om de basis te laten doen. En vervolgens alle kranen - wastafel/douche/bad, spiegel en douchecabine elders gehaald om achteraf zelf te monteren, uiteraard tegen internetprijzen + korting.
De verkoper
Members only:
was trouwens niet echt de beste, slechte service en bij elke aanpassing kwam er wel een "vergeten" post bij. Veel buren zijn voor casco gegaan door de slechte service. Maar casco ging voor ons niet veel goedkoper zijn (vergeleken met wit uitbesteden) en het is toch weer 1 punt minder op de planning na oplevering.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wij hebben vorig jaar meegeloot voor een kavel, de gemeente was de verkopende partij. Dit ging in alle openheid, iedereen kreeg een nummer, de nummers werden in het bijzijn van ieder die dat wilde door de notaris getrokken. Daarna kregen we een Excel met de nummers per kavel voor 1e, 2e, 3e keus etc.Yaa87 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:37:
[...]
ik schrok eerder van het aantal aanmeldingen: 1100 voor 54 woningen... volgens mij krijg je nooit inzicht in hoeveel mensen meededen alleen dat je bent uitgeloot
Hier zouden veel projectontwikkelaars een voorbeeld aan kunnen nemen.
In dit geval maakte je als grootverdiener juist minder kansdejeroen schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:12:
[...]
Dit geeft wel een mooie kans om te bekijken of de lotingen eerlijk gaan.
Alle gegevens even sorteren op inkomen, en dan daarnaast de lijst met wie er zijn uitgeloot, als het goed is zit er in de top 20 hoogste inkomens 1 of 2 mensen die zijn uitgeloot, statistisch gezien.
Mijn vermoeden is dat bij dit soort projecten mensen met de hoogste inkomsten net wat meer kans maken, de bouwer verdient namelijk aan de extra opties, en die kan je het beste verkopen aa mensen met wat meer inkomen en vermogen.
volgens de bouwer moesten ze inkomensgegevens hebben omdat het voor een deel sociale koopwoningen waren en de gemeente had een inkomens grens gesteld.
Ik ga dit via de lepe hoek van de trap doen. Kan zo via een gaatje in de lepe hoek een stroomsnoer vanaf de trap naar zolder naar de begane grond laten zakken. Daar komt deze in de trapkast uit.MajinChaos schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:11:
Iemand een tip?
Het gaat om deze trap:
[Afbeelding]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Bij Aluminium en PVC kozijnen is het vervangen van glas een fluitje van een cent en geeft absoluut geen zooi. Bij houten kozijnen moet er weer gekit en geschilderd worden.mister_S schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:38:
...
Ik zou dat glas sowieso laten vervangen. Daar ga je je echt aan ergeren.
Welke Raab Karcher (stad) ? Zonde dat ze zichzelf zo uit de markt prijzen. Als iedereen casco laat opleveren kost het hen ook geld.Piknikker schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:51:
[...]
[...]
Hier Raab Karcher gehad. Alleen maar adviesprijzen en voor tegels kwamen er ook een paar prijzige meerwerkposten bij (vloer tegel op muur etc.). De verkoper verschuilde zich achter "wij leveren slechts de producten en de aannemer bepaalt de (arbeids)kosten", dus er kon niks vanaf. Uiteraard moet je altijd proberen.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Gisteren heb ik de oplevering gehad van mijn woning. Van Wanrooij is de uitvoerder en tot nu toe is mij dat erg goed bevallen. Wat ik vooral heel positief vond is dat bij de oplevering werd aangegeven dat ik nu een periode van 3 maanden in ga waarin ik nog opleverpunten door kan geven. Stel dat ik er later pas achter kom dat een stopcontact niet op de juiste plek zit, ze een loze leiding zijn vergeten of stroompunten niet werken dan kan dat tot 3 maanden na de oplevering nog doorgegeven worden en dan herstellen ze het. Na de 3 maanden gaat de gebruikelijke garantietermijn in. Ik ging al helemaal naar de oplevering toe met het gevoel dat ik alles heel nauwkeurig moest controleren want alles wat ik niet direct zou zien zou mijn probleem zijn. Nou niet dus, van Wanrooij doet dat toch wel netjes wat mij betreft en dit stemt mij ook gerust.
Wat mij tegen is gevallen is dat een aantal wanden zijn afgewerkt met houten platen. Dit zou verplicht zijn volgens de bouwvoorschriften. Dit zit bijvoorbeeld bij de trap maar ook in de keuken en achter die platen zit het leidingwerk. Vandaag zijn de stukadoors gekomen en zij hebben aangegeven dat niet over te kunnen stucen. Het wordt dus enkel over geschilderd. Ik verwacht echter dat je net een mooiere afwerking hebt wanneer alles gestuct is. Als ik dit eerder had geweten had ik wellicht de houten platen vervangen door gipsplaten. Zijn jullie dit probleem ook tegen gekomen? Of is het verschil later niet te zien tussen een gestucte wand en een niet gestucte houten wand?
Wat mij tegen is gevallen is dat een aantal wanden zijn afgewerkt met houten platen. Dit zou verplicht zijn volgens de bouwvoorschriften. Dit zit bijvoorbeeld bij de trap maar ook in de keuken en achter die platen zit het leidingwerk. Vandaag zijn de stukadoors gekomen en zij hebben aangegeven dat niet over te kunnen stucen. Het wordt dus enkel over geschilderd. Ik verwacht echter dat je net een mooiere afwerking hebt wanneer alles gestuct is. Als ik dit eerder had geweten had ik wellicht de houten platen vervangen door gipsplaten. Zijn jullie dit probleem ook tegen gekomen? Of is het verschil later niet te zien tussen een gestucte wand en een niet gestucte houten wand?
Dat verschil zie je.Flying35 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:00:
Of is het verschil later niet te zien tussen een gestucte wand en een niet gestucte houten wand?
Maar kleine moeite om er alsnog gips tegenaan te gooien toch?
Die van de trap, is waarschijnlijk omdat de douche wtw daar geplaatst zit en die moet volgens de norm bereikbaar blijven. Vandaar een houten plaat en schroeven. Tenminste dat is bij mij zo, en dit was hun verklaring (zelfde bedrijf, nog niet opgeleverd overigens)Flying35 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:00:
Gisteren heb ik de oplevering gehad van mijn woning. Van Wanrooij is de uitvoerder en tot nu toe is mij dat erg goed bevallen. Wat ik vooral heel positief vond is dat bij de oplevering werd aangegeven dat ik nu een periode van 3 maanden in ga waarin ik nog opleverpunten door kan geven. Stel dat ik er later pas achter kom dat een stopcontact niet op de juiste plek zit, ze een loze leiding zijn vergeten of stroompunten niet werken dan kan dat tot 3 maanden na de oplevering nog doorgegeven worden en dan herstellen ze het. Na de 3 maanden gaat de gebruikelijke garantietermijn in. Ik ging al helemaal naar de oplevering toe met het gevoel dat ik alles heel nauwkeurig moest controleren want alles wat ik niet direct zou zien zou mijn probleem zijn. Nou niet dus, van Wanrooij doet dat toch wel netjes wat mij betreft en dit stemt mij ook gerust.
Steam - PTR83
Yes! Vanochtend even de aannemer gebeld en het is tóch mogelijk om die WP op het dak te plaatsen.Toppe schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:28:
Gewoon laten vervangen, zoals al door meer mensen gezegd. Bij ons kregen we bij die vervanging met drie partijen te maken omdat ze in projectbouw veel opsplitsen dus dat is voor jou wellicht ook iets om rekening mee te houden. Bij ons kwam er:mister_S schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:38:
- Iemand die kit weghaalt, latjes loshaalt, beschadigde ruit vervangt door nieuwe, latjes weer vastzet en de oude ruit op de oprit zet
. Later op de dag was die ruit gelukkig verdwenen zonder verdere actie van onze kant.
- Een kitter die zorgt dat eea weer netjes afgekit is.
- Een schilder die de latten weer netjes verft.

Die 3 maanden is bij iedereen zo. Dat is gewoon wettelijk zo geregeld (met elk product dat je koopt). Je mag ook de bankgarantie vasthouden voor alles wat je in die 3 maanden vindt. Als iets echter niet in het PV van oplevering staat krijg je wel discussie.Flying35 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:00:
Zo was bij ons het toilet gescheurd. Daar kwamen we pas na een paar weken achter (was niet te zien bij oplevering of was over het hoofd gezien). Daarvan zij de aannemer dat het onze eigen schuld was en die discussie ga je dan niet winnen.
Post even een foto, dan kun je er iets zinnigs van zeggen. Verschil tussen hout en stucwerk blijf je uiteraard zien.Wat mij tegen is gevallen is dat een aantal wanden zijn afgewerkt met houten platen. Dit zou verplicht zijn volgens de bouwvoorschriften. Dit zit bijvoorbeeld bij de trap maar ook in de keuken en achter die platen zit het leidingwerk. Vandaag zijn de stukadoors gekomen en zij hebben aangegeven dat niet over te kunnen stucen. Het wordt dus enkel over geschilderd. Ik verwacht echter dat je net een mooiere afwerking hebt wanneer alles gestuct is. Als ik dit eerder had geweten had ik wellicht de houten platen vervangen door gipsplaten. Zijn jullie dit probleem ook tegen gekomen? Of is het verschil later niet te zien tussen een gestucte wand en een niet gestucte houten wand?
[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 15-04-2021 13:53 ]
Je krijgt HSB toch?Toppe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:24:
[...]
Yes! Vanochtend even de aannemer gebeld en het is tóch mogelijk om die WP op het dak te plaatsen.
Zou dat dan niet op mijn dak willen ivm trillingen, ook niet aan de gevel overigens. Gewoon op de grond.
Leuk voor een plat dak van 30cm beton.
Vanochtend ben ik bij de uitvoerder geweest over de diepe kras in onze raam. Zet maar een nieuwe ruit erin zei ik, die kras blijf ik voor altijd zien. Kan 10-16 weken duren, ik moet met de verschillende leveranciers in contact staan, de projectleider zal moeilijk doen en wil ik echt na de verbouwing nogmaals met een ruitvervanging zitten. Ja geen probleem zei ik, nieuwe ruit erin.
We zullen zien wat ervan komt, hij moet overleggen met de projectleider. Die 5cm marge bestaat dus echt, wat een idiote regeling. Ik snap best dat ze niet kunnen polijsten, maar dat is natuurlijk niet mijn probleem. Wordt vervolgd.
@Flying35 bedoel je dat hele wanden met hout zijn afgewerkt?
We zullen zien wat ervan komt, hij moet overleggen met de projectleider. Die 5cm marge bestaat dus echt, wat een idiote regeling. Ik snap best dat ze niet kunnen polijsten, maar dat is natuurlijk niet mijn probleem. Wordt vervolgd.
@Flying35 bedoel je dat hele wanden met hout zijn afgewerkt?
[ Voor 5% gewijzigd door mister_S op 15-04-2021 16:51 ]
Waddinxveen. Ja aan de andere kant, nu hoeven ze waarschijnlijk maar een handje vol te converteren om het hele project rendabel te maken - te koste van ons.koekjah schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:12:
[...]
Welke Raab Karcher (stad) ? Zonde dat ze zichzelf zo uit de markt prijzen. Als iedereen casco laat opleveren kost het hen ook geld.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2