Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 183 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.437 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:54:
[...]

Ik zou 'm liever in de slaapkamer hebben dan in de gang, daar bots je continu tegenaan (note : heb 3 kinderen/ 2 kinderwagens).
Slaapkamer koofje eromheen en t valt niet op.
Meestal wil je je slaapkamer een stukje koeler hebben dan de rest van je huis, daar alle verwarmingsleidingen vandaan laten komen helpt dan niet. In ons geval staan de verdelers op de gangen (totaal niet in de weg overigens) en daar ben ik erg blij mee, de katten ook, die liggen er regelmatig bovenop. Omdat bouwers bouwers zijn loopt de aanvoer van de vv tussen BG en 1e hier wel een stukje door onze slaapkamer heen en dat levert al meer dan genoeg warmte op voor die kamer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jheroun schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:06:
[...]

Meestal wil je je slaapkamer een stukje koeler hebben dan de rest van je huis, daar alle verwarmingsleidingen vandaan laten komen helpt dan niet. In ons geval staan de verdelers op de gangen (totaal niet in de weg overigens) en daar ben ik erg blij mee, de katten ook, die liggen er regelmatig bovenop. Omdat bouwers bouwers zijn loopt de aanvoer van de vv tussen BG en 1e hier wel een stukje door onze slaapkamer heen en dat levert al meer dan genoeg warmte op voor die kamer :P
Bij ons staat de verdeler in de technische ruimte (hok van ~1,5x 4m) waar ook de was staat te drogen, dus 2 vliegen in 1 klap :P.
Dacht eigenlijk dat dit redelijk standaard was.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:58
Blihi schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:46:
[...]

Dat hangt heel erg van de aannemer en het project af. Hoe groter de stad/het project en hoe groter de aannemer, hoe minder kans je hebt.

Een kleinere aannemer in een dorp moet vaak nog een relatie houden met de mensen in datzelfde dorp. Zijn reputatie is geld waard en hij wil dus wel meedenken. Soms kunnen zaken niet, maar soms zijn prijzen echt wel onderhandelbaar.

Een grote aannemer die eigenlijk te goedkoop heeft ingeschreven om een woonwijk te bouwen. Tja, daarmee valt niet de onderhandelen. Ook niet met de aannemer die het hele project uitbesteedt aan een derde partij omdat hij eigenlijk teveel werk aangenomen heeft. Dan moeten er steeds meer mensen aan verdienen.

Veel meerprijzen komen ook voort uit het inprijzen van fuck-ups. Het tot drie keer toe vervangen van van meerdere ramen in meerdere huizen, ieder 4 m2 veiligheidsglas bijvoorbeeld. Iemand moet dat betalen en dat zit dus in het meerwerk. In ons project zijn er tenminste 10 van dat soort ruiten vervangen. Je kunt je voorstellen dat dat echt een enorme kostenpost is.

Hoe later je in het traject komt, hoe meer duidelijkheid de aannemer heeft over de fuck-ups en dus hoe duurder de opties worden. Een mooi voorbeeld: Wij hebben het hele huis vol liggen met loze leidingen. Netjes voor betaald (190 euro per stuk geloof ik). Op een gegeven moment wilde ik nog extra loze leidingen naar het dak via de technische ruimte. Er was nog niets gebouwd, maar die leidingen waren ineens 350 euro per stuk, want laat in het traject, bla bla. Uiteindelijk zijn bijna alle loze leidingen dubbel uitgevoerd (letterlijk, in plaats van 1x19mm ligt er bijna overal 2x19 mm en naar het dak zelfs 7x19mm in plaats van 4x19mm). Dus het materiaal is het probleem niet.

Ik heb ook extra betaald om alle loze leidingen tenminste 19mm te maken in plaats van 16 mm. Kostte me 10 euro per stuk. Tijdens de bouw (ja, zelf even ingebroken, deden we dagelijks) bleek dat overal 16mm toegepast was. Tja, op dat moment maakt de aannemer ook weer kosten, want de elektricien moet terug komen om alle 16mm leidingen te vervangen voor 19mm. Dat soort fuck-ups zitten dus in die meerprijzen.

Ook zo een: Ik betaal voor een "zacht blok" in de betonvloer. Dat is een plaats van 30x30 waar ik later met 100% zekerheid door de vloeren kan boren. De aannemer tekent het in en tijdens het leggen van elektra wordt er een piepschuim blokje op de juiste plaats (nou ja, bijna) gelegd. Op maandag komen ze beton storten wisten we. Op zondag stond er een staalvlechter de laatste betonijzers aan te brengen. Die flikkert dat blok piepschuim aan de kant, want hij weet niet waarom het daar ligt en het lag hem in de weg.

Kun je dus op maandag om 7:00 voor de keet gaan wachten op de uitvoerder, zodat hij dat piepschuim blok nog even terug kan leggen voordat er beton gestort wordt. En wat zegt hij dan: "dat had ik zelf ook wel gezien hoor...." Sure. (achteraf bleek het ding alsnog op de verkeerde plek te zitten. 10cm verschoven waardoor nog maar 30x20cm over bleef. Toen ik de uitvoerder daarop wees vroeg hij of hij het gat groter moest laten boren, dus 30x10 cm beton weg breken. Toen heb ik hem maar verteld dat dat geen goed idee was omdat er een bundel van 5 PVC elektrabuizen strak naast dat blok liep. Daar kon ik hem ook detailfoto's van laten zien. Dat stelde hij niet op prijs, maar hij was wel blij dat ik hem niet door die PVC buizen had laten breken).

Nieuwbouw echt zoveel goedkoper kunnen als er wat gestructureerder gewerkt zou worden en er overlegd zou worden op de bouw. Maar het moet allemaal snel, snel en als er iets in de weg ligt voor persoon X wordt het gewoon aan de kant geflikkerd zondat dat er gekeken wordt waarom het daar ligt.
Bedankt voor de tip wbt de 19mm pvc buizen, ik bij bij ons huis ook specifiek gevraagd welke buizen er komen. Dat ga ik dus mooi een paar keer checken, hekken of niet.

Zo weet ik nu al dat de 'verplaatsing' van de standaardlocatie van de beldrukker (€64) niet gebeurd is. Zit gewoon op de standaardlocatie. Het staat met koeienletters op de tekening.

De verkopersbegeleider van onze hoofdaannemer -A- heeft (gelukkig voor hen en voor mij) de keuze gemaakt om mij het nummer te geven van de onderaannemer van de elektra B. Wij hebben een afwijkend eindpunt voor de helft van onze loze leidingen, dus ik heb al diverse keren gemaild met de planner van B. De monteur van B is er nu daadwerkelijk mee bezig. In elke stap zit communicatie die misgaat.

Nog een voorbeeld: bij ons komen veel loze leidingen uit in de trapkast. Mooi en aardig, maar achteraf blijkt dat de trap alle leidingen van boven onmogelijk maakt, en de trap wordt een maand vóór de elektra geplaatst 8)7. Gelukkig ben ik op locatie geweest en heb met eigen ogen een werkbare lepe hoek gezien, dus het kan toch doorgaan. Je kunt vragen stellen bij de kwaliteit van de verkopersbegeleider. En stel altijd vragen bij de informatie van de makelaar, want 80% van de extra informatie die je daar vraagt, klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
Jheroun schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:06:
[...]

Dit zal allemaal wel meevallen bij verwarmen op lage temperatuur incl. vloerverwarming. Ik denk niet dat de slaapkamer hierdoor meetbaar warmer wordt. Sowieso zijn de temperatuurverschillen per ruimte in een goed geïsoleerd huis minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
MarcoC schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:29:
Sowieso zijn de temperatuurverschillen per ruimte in een goed geïsoleerd huis minimaal.
Dat vind ik best wel meevallen. We hebben op de begane grond (behalve de aangebouwde berging) vloerverwarming. Die staat momenteel op 22 graden en met eigen temperatuursensoren meet ik dan +/- 20 graden.
(Mag van mij best iets koeler, maar voor de jongste van 8 maanden die vrolijk rond kruipt is het wel lekker.)

In de rest van het huis is het echt wel merkbaar koeler als je de radiatoren dicht zet. Heb op zolder mijn werkkamer en daar is het met verwarming uit +/- 15-17 graden. Dat verschil voel je wel hoor.
En als ik de radiatoren opzet zet in een ruimte, dan zit je ook zo (ver) over die 20 graden heen.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 12-04-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Farmerwood schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:12:
[...]

Dat vind ik best wel meevallen. We hebben op de begane grond (behalve de aangebouwde berging) vloerverwarming. Die staat momenteel op 22 graden en met eigen temperatuursensoren meet ik dan +/- 20 graden.
(Mag van mij best iets koeler, maar voor de jongste van 8 maanden die vrolijk rond kruipt is het wel lekker.)

In de rest van het huis is het echt wel merkbaar koeler als je de radiatoren dicht zet. Heb op zolder mijn werkkamer en daar is het met verwarming uit +/- 15-17 graden. Dat verschil voel je wel hoor.
En als ik de radiatoren opzet zet in een ruimte, dan zit je ook zo (ver) over die 20 graden heen.
15 graden met een buitentemperatuur van 7 graden? Heb je dan geen WTW die de warmte rondpompt?

Voor een huis uit 2021 had ik wel iets hogere waarden verwacht :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:27
Blihi schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:46:
[...]
........

Nieuwbouw echt zoveel goedkoper kunnen als er wat gestructureerder gewerkt zou worden en er overlegd zou worden op de bouw. Maar het moet allemaal snel, snel en als er iets in de weg ligt voor persoon X wordt het gewoon aan de kant geflikkerd zondat dat er gekeken wordt waarom het daar ligt.
Wanneer nieuwbouw pas echt goedkoper kan is als het allemaal dezelfde huizen zijn die in een rijtje worden gebouwd, met hooguit wat ruwbouwopties (uitbouw bijvoorbeeld). We vinden het allemaal gek dat er zoveel faalkosten in de bouw zijn, maar willen aan de andere kant toch ook graag tot op de milimeter nauwkeurig meedenken in wat voor loze leiding er waar moet komen en een sparinkie voor dit of dat, en ow ja, die kansloze oranje voordeur, kan die aan de binnenkant toevallig ral9016 afgelakt worden? En vervolgens staan we raar te kijken als we gevoelsmatig de hoofdprijs voorgeschoteld krijgen en het ook nog eens niet goed gaat (waar we halverwege het productieproces in het productieproces voor meekijken). En dat alles onder het mom van 'het is de grootste aankoop die je doet, dus je mag er alles aan bepalen'.

Trek je het naar een andere grote aankoop die veel mensen doen, een auto, dan gaat hier veeeeeeel minder mis, maar je hebt ook veeeeel minder keus: een basis variant, wat optiepakketten (want losse opties zijn hier ook schandalig duur en hebben fabrieken helemaal geen zin in :+ ) en ow ja je mag bij de gratie ..... nog een kleurtje uitzoeken (als je geluk hebt en je Tesla niet gewoon in standaard wit komt). Maar hier vinden we het totaal niet vreemd dat we bijvoorbeeld nog achteraf een trekhaak of lederen bekleding moeten laten inbouwen want het was geen optie.
En ow ja, je auto wordt nog in geconditioneerde omstandigheden (lees prefab in een fabriek) gebouwd ook.

Tis maar een overdenking. (en ja ik werk bij een aannemer (wegenbouwer) en ja ik heb 3 jaar terug een projectmatig nieuwbouwhuis gekocht (met maar 3 opleverschoonheidsfoutjes, omdat ik bijna alles standaard liet en hier en daar achteraf zelf wat heb toegevoegd: wcd's, buitenkranen, dat soort werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Sammy_tukker schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:46:
[...]

Wanneer nieuwbouw pas echt goedkoper kan is als het allemaal dezelfde huizen zijn die in een rijtje worden gebouwd, met hooguit wat ruwbouwopties (uitbouw bijvoorbeeld). We vinden het allemaal gek dat er zoveel faalkosten in de bouw zijn, maar willen aan de andere kant toch ook graag tot op de milimeter nauwkeurig meedenken in wat voor loze leiding er waar moet komen en een sparinkie voor dit of dat, en ow ja, die kansloze oranje voordeur, kan die aan de binnenkant toevallig ral9016 afgelakt worden? En vervolgens staan we raar te kijken als we gevoelsmatig de hoofdprijs voorgeschoteld krijgen en het ook nog eens niet goed gaat (waar we halverwege het productieproces in het productieproces voor meekijken). En dat alles onder het mom van 'het is de grootste aankoop die je doet, dus je mag er alles aan bepalen'.

Trek je het naar een andere grote aankoop die veel mensen doen, een auto, dan gaat hier veeeeeeel minder mis, maar je hebt ook veeeeel minder keus: een basis variant, wat optiepakketten (want losse opties zijn hier ook schandalig duur en hebben fabrieken helemaal geen zin in :+ ) en ow ja je mag bij de gratie ..... nog een kleurtje uitzoeken (als je geluk hebt en je Tesla niet gewoon in standaard wit komt). Maar hier vinden we het totaal niet vreemd dat we bijvoorbeeld nog achteraf een trekhaak of lederen bekleding moeten laten inbouwen want het was geen optie.
En ow ja, je auto wordt nog in geconditioneerde omstandigheden (lees prefab in een fabriek) gebouwd ook.

Tis maar een overdenking. (en ja ik werk bij een aannemer (wegenbouwer) en ja ik heb 3 jaar terug een projectmatig nieuwbouwhuis gekocht (met maar 3 opleverschoonheidsfoutjes, omdat ik bijna alles standaard liet en hier en daar achteraf zelf wat heb toegevoegd: wcd's, buitenkranen, dat soort werk)
In ons geval ben je haast verplicht om het af te nemen bij de bouwer zelf als je "iets extra's" wil.

We krijgen geen kruipruimte, standaard overal vloerverwarming en de wc naast de voordeur & garage ipv de meterkast.
Daardoor heb je haast 0 mogelijkheden om zelf nog achteraf een en ander te wijzigen.... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Farmerwood schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:12:
[...]

Apart, de verwarming op mijn zolder staat vrijwel nooit aan en is altijd 20-21 graden, net zoals de rest van het huis. Wellicht speelt mee dat ik vloerverwarming heb waardoor de warmte in de plafonds zit en standvastiger is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:16
[...]

Misschien moeten ze standaard iets fatsoenlijks aanbieden waarbij je die opties niet nodig hebt. Standaard een loze leiding in iedere ruimte. Horizontale wcd's onder een net afdekraam. Deuren met moderne ronde rozetten bij de klinken in plaats van langwerpige van jaren terug. Bij mijn project kon je niet veel opties kiezen, maar bij een groot deel was het bedoelt om geld uit je zak te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:29
[...]

Dit zal allemaal wel meevallen bij verwarmen op lage temperatuur incl. vloerverwarming. Ik denk niet dat de slaapkamer hierdoor meetbaar warmer wordt. Sowieso zijn de temperatuurverschillen per ruimte in een goed geïsoleerd huis minimaal.
Ik hoop het, de verdeler staat bij ons in de inloop kast (zonder deur) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Wanneer nieuwbouw pas echt goedkoper kan is als het allemaal dezelfde huizen zijn die in een rijtje worden gebouwd, met hooguit wat ruwbouwopties (uitbouw bijvoorbeeld).
Ik vond de bouwkosten nog wel meevallen. Dat was nog voor de totale prijzengekte, maar zelfs met de prijzen die ik hier tegenwoordig lees zou dat nog best te doen zijn. Die paar lullige vierkante meters zand waar de hut op moet, die heeft het pas echt duur gemaakt.

Het fabrieken van een auto is ook niet extreem duur, maar we weten allemaal wat de belastingdienst daar nog bovenop doet.
wortelsoft schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:14:
Misschien moeten ze standaard iets fatsoenlijks aanbieden waarbij je die opties niet nodig hebt
Is gewoon goeien handel :+ Ik moet nog steeds lachen om van die meerwerklijsten met uitbouwen erop. Die staat standaard in de meerwerklijst en ik zie dat vrij veel mensen hem kiezen omdat het standaard huis uberhaupt al te klein is. Nederlandse projectbouw is in de basis al niet fatsoenlijk omdat nadat de grond is afgerekend het geld voor een fatsoenlijk huis gewoon op is. Hebbum zelf ook trouwens, die jaren 30 stijlloze keet op 2m2 zand, met uitbouw 8)

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:34:
[...]

15 graden met een buitentemperatuur van 7 graden? Heb je dan geen WTW die de warmte rondpompt?

WP? WTW? Daar hebben ze hier nog nooit van gehoord helaas. Wij zitten op het Nijmeegse warmtenet en dat verbrande afval is zo groen dat er verder nauwelijks maatregelen nodig zijn....

Maargoed dit is al eerder uitgebreid besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:36
leecher schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:26:

[...]

Is gewoon goeien handel :+ Ik moet nog steeds lachen om van die meerwerklijsten met uitbouwen erop. Die staat standaard in de meerwerklijst en ik zie dat vrij veel mensen hem kiezen omdat het standaard huis uberhaupt al te klein is. Nederlandse projectbouw is in de basis al niet fatsoenlijk omdat nadat de grond is afgerekend het geld voor een fatsoenlijk huis gewoon op is. Hebbum zelf ook trouwens, die jaren 30 stijlloze keet op 2m2 zand, met uitbouw 8)
De uitbouw wordt niet gekozen omdat het huis te klein is. De uitbouw wordt gekozen omdat het relatief goedkope extra m2 zijn. Project waar ik naar kijk krijg je een uitbouw voor onder 2k per m2, terwijl je er 4k per m2 voor terug krijgt. En met 176 m2 is het huis niet echt klein te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
leecher schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:26:
[...]

Ik vond de bouwkosten nog wel meevallen. Dat was nog voor de totale prijzengekte, maar zelfs met de prijzen die ik hier tegenwoordig lees zou dat nog best te doen zijn. Die paar lullige vierkante meters zand waar de hut op moet, die heeft het pas echt duur gemaakt.

Het fabrieken van een auto is ook niet extreem duur, maar we weten allemaal wat de belastingdienst daar nog bovenop doet.

[...]

Ik vond bij ons de bouwkosten ook heel hard meevallen, had verwacht dat grondprijs ontwikkelprijs lager was en de bouwprijs hoger. Wij zitten op een gemiddelde basisprijs van €355,00 per m3 (basis 600m3 huis en 80m3 geïsoleerde berging). Dan zitten wij nog in een van de goedkopere regio's van het land en was de grond/ontwikkelkosten bij ons al bijna de helft, van de vrij opnaam prijs. Uitbouwen zijn dan gewoon weer relatief duur, vroegen ze bij ons gemiddeld ruim €600 per m3, voor, dan weet iedereen, dat hier het geld op wordt verdient, zeker omdat een aanbouw relatief goedkoop is voor een aannnemer. (Weinig leidingen, ramen, sanitair).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:56
lonehitman schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:40:
[...]

Trillingen? Wij hebben hem ook op het dak en deze staat op rubbers. Volgens mij krijgen jullie de zelfde pomp en woning? Gewoon op het dak plaatsen en er voor tekenen dat je eventuele trillingen voor lief neemt. Is mij nog niets van opgevallen...
Kan ook heel persoonlijk zijn. Dus ik zou voorzichtig zijn met degelijk advies ;)
Toppe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:25:
[...]

Haha! Hij is lekker bezig O-)

Wij zijn nog steeds erg blij met het 3D model, inderdaad geeft het een goed idee qua indeling maar ook om dingen te verduidelijken naar een aannemer/installateur.
Heb ondertussen gezien wat hij oplevert, maar wat lever jij aan om die renders e.d. mogelijk te maken? Gewoon het 2D plan van de architect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

Kwakkel schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:05:
[...]

Heb ondertussen gezien wat hij oplevert, maar wat lever jij aan om die renders e.d. mogelijk te maken? Gewoon het 2D plan van de architect?
Yep. De originele bouwtekening. Hij bouwt daar daadwerkelijk op. Als je de layer ‘Onderlegger’ aanzet zie je hem gewoon :+

Ik ga weer even een afspraak bij hem maken 😏😏😏

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Dit is trouwens eens van onze renders geworden:

Afbeeldingslocatie: https://fiverr-res.cloudinary.com/images/q_auto,f_auto/gigs3/189520856/original/89b5332c5d22049dfc273e4186a401d0b91d3b69/make-renderings-of-a-building.png

Voor het intekenen van de meubels en keuken vraagt Ian ook om afbeeldingen, wij zijn er heel erg blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Damn…

Kunnen jullie even wachten met bestellingen bij Ian? Nu ben ik pas half juni aan de beurt😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Heeft iemand nog een goede aannemer in de omgeving van Leiden ? Ben maar alvast op zoek gegaan voor volgend jaar, gezien de hausse op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:17:
Damn…

Kunnen jullie even wachten met bestellingen bij Ian? Nu ben ik pas half juni aan de beurt😱
Ik ben zelf inmiddels ook al een stuk handiger geworden met SketchUp en zie de tekening van Ian straks vooral als een mooie start om zelf mee verder te spelen.
Meer dan de keuken, toilet en badkamer laat ik hem niet intekenen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
[...]
Mijn ervaring is duidelijk anders. Bij LT is de aanvoer naar een verdeler, in ons geval vanaf stadsverwarming, een graad of 50. Dat levert in onze slaapkamer echt wel een paar warme planken op. En als dat de hele dag doorgaat wordt de slaapkamer 20 graden. (Vloer)verwarming op de slaapkamer staat uiteraard uit. Na de verdeler gaan wij terug naar 35 graden ofzo maar de temperatuur vanuit je pomp naar de verdeler is hoger.

Wij verwarmen alleen de woonkamer en de werkkamer. De andere ruimtes blijven echt wel een stuk koeler, maar de slaapkamer warmt dus echt wel een beetje op door die leidingen.
Wolly schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:34:
[...]

Redelijk herkenbaar voor ons huis uit 2019, hoewel ik 15 graden daar nog nooit gezien heb, 17 wel. Bij ons klassieke mechanische ventilatie en een werkkamer op het noorden op zolder in een vrijstaand huis. Warmte rondpompen is ook een hoop warmte verliezen, lijkt me overigens. En wat is het punt van individuele thermostaten dan nog? Wij hebben een paar ruimtes die helemaal niet warm hoeven te worden, daar zorgt de zon wel voor een goed minimum.

Die werkkamer op het noorden is de uitzondering. Daar is het na 3 dagen vloerverwarming uit ook 17 graden. Daarom laat ik op werkdagen (ma-do) de vloerverwarming gewoon op een iets lager pitje aan staan, dan zakt de temperatuur terug naar 18,5 graden 's nachts. Als ik er ga zitten en de werkplek enzo gaan aan is het zo 19,5 dus die isolatie zit echt wel goed, de BTU's van een computer + mens blijven goed hangen ;). Op de open zolder hier naast me komt die warmte ook maar langzaam dus de kamers zijn tov elkaar best redelijk geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
Jheroun schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:03:
[...]

Mijn ervaring is duidelijk anders. Bij LT is de aanvoer naar een verdeler, in ons geval vanaf stadsverwarming, een graad of 50. Dat levert in onze slaapkamer echt wel een paar warme planken op. En als dat de hele dag doorgaat wordt de slaapkamer 20 graden. (Vloer)verwarming op de slaapkamer staat uiteraard uit. Na de verdeler gaan wij terug naar 35 graden ofzo maar de temperatuur vanuit je pomp naar de verdeler is hoger.

Wij verwarmen alleen de woonkamer en de werkkamer. De andere ruimtes blijven echt wel een stuk koeler, maar de slaapkamer warmt dus echt wel een beetje op door die leidingen.

[...]

Redelijk herkenbaar voor ons huis uit 2019, hoewel ik 15 graden daar nog nooit gezien heb, 17 wel. Bij ons klassieke mechanische ventilatie en een werkkamer op het noorden op zolder in een vrijstaand huis. Warmte rondpompen is ook een hoop warmte verliezen, lijkt me overigens. En wat is het punt van individuele thermostaten dan nog? Wij hebben een paar ruimtes die helemaal niet warm hoeven te worden, daar zorgt de zon wel voor een goed minimum.

Die werkkamer op het noorden is de uitzondering. Daar is het na 3 dagen vloerverwarming uit ook 17 graden. Daarom laat ik op werkdagen (ma-do) de vloerverwarming gewoon op een iets lager pitje aan staan, dan zakt de temperatuur terug naar 18,5 graden 's nachts. Als ik er ga zitten en de werkplek enzo gaan aan is het zo 19,5 dus die isolatie zit echt wel goed, de BTU's van een computer + mens blijven goed hangen ;). Op de open zolder hier naast me komt die warmte ook maar langzaam dus de kamers zijn tov elkaar best redelijk geisoleerd.
50 graden celsius aanvoertemp valt niet onder LAGE TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:15
[...]

Met alle respect, projectbouw denkt alleen aan standaard en snel snel en minimale kosten.
Tenminste dat is mijn ervaring. (N=1)

Wij krijgen straks de standaard project W/W warmtepomp.
Deze is vanuit de leverancier te krijgen in:
  • muurframe-opstelling (2 losse units (pomp+boiler) in je bijkeuken)
  • stapel-opstelling (1 lange unit in je bijkeuken)
De stapel opstelling ziet eruit als een koelvries-combi en heeft als voordeel dat de omkasting ook nog eens geluidsdempend werkt. Scheelt een factor 10 qua geluid met de muurframe opstelling.
De muurframe opstelling is functioneel, echter je ziet in het zicht tig leidingen lopen tussen pomp & boilervat.
Prijsverschil tussen de 2 : 290 euro.

Aannemer/Installateur bespaart hier 4% op een apparaat van 7500-8000 euro;
koper heeft gedurende de levensduur 10x zo veel geluid.
Als koper dit na oplevering wil rechttrekken is dit een factor 3 duurder immers kast aanschaffen + instalateur opnieuw laten komen opdraven...

Denk je dan als bouwer met je kopers mee?
BAH!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 16:39
JohnStaakke schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:23:
Heeft iemand nog een goede aannemer in de omgeving van Leiden ? Ben maar alvast op zoek gegaan voor volgend jaar, gezien de hausse op de markt.
Ik heb er al één vast gelegd buur ;) Kan het navragen voor je

[ Voor 6% gewijzigd door Ploon op 12-04-2021 17:26 ]

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Jheroun schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:03:
[...]

Ah, check. Ik verwarm zelf met 30 graden, dat is nogal een verschil met 50 graden. Heb ook geen stadsverwarming. Maar 50 graden door je vloer ga je natuurlijk wel merken, ook al is het maar een klein stukje.
Het nut van individuele thermostaten is dat je ruimtes individueel kunt verwarmen, ook al staan ze allemaal op dezelfde temperatuur ingesteld. Dankzij mijn zoneverwarming staat mijn verwarming eigenlijk altijd overal "aan", maar gaat in de praktijk alleen de vloerverwarming aan in de woonkamer (daar komt de temperatuur het snelst onder setpoint) en in de badkamer (staat net wat hoger ingesteld dan de andere kamers). Dat bespaart onnodig verwarmen en dus gas, ondanks dat de thermostaten vrijwel overal op dezelfde temperatuur staan ingesteld.

[ Voor 35% gewijzigd door MarcoC op 12-04-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Zo kom je het 100x tegen en zo kan je het niet meer vinden.. heb vaak een bepaalde website voorbij zien komen waar je muur/dakconstructies kan ingeven, inclusief welk type materiaal en daarbij dan de isolatie waarden etc. getoond worden, inclusief eventuele vocht en lucht issues. Iemand die zo weet welke site dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Warmteverliesberekening is het magische zoekwoord: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Of je bedoelt de tool van Rockwool?

[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 12-04-2021 18:56 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Dank, maar dat is hem niet. De site welke ik bedoel geeft ook gedetailleerde doorsnee van de materialen en opbouw. Hopelijk dat iemand het herkent.. zal het sowieso posten zodra gevonden.

Hé hé.. gefund: https://www.ubakus.com/

[ Voor 5% gewijzigd door Montaner op 12-04-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:39
[...]

Volgens mij ga je voorbij aan het feit dat die bouwers het allemaal aanbieden he. Als ze hun processen niet op orde hebben moet je ;t niet aanbieden.

Of lever een 'standaard' woning dan een beetje fatsoenlijk af. Hoezo is een buitenkraan geen standaard en zoals iemand anders hier al schreef naar elke kamer een fatsoenlijke loze leiding. En of die leiding nu 16, 19 of 40mm dik is dan maakt voor het leggen niks uit, maar een cementprop in een buis van 16 maakt de buis onbruikbaar en bij 40mm rag je er lekker wat lekkers doorheen.

En je vergelijk met auto's; pak eens het optieboekje van Bmw. Daar valt echt meer te kiezen dan jij suggereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[...]

Ik vind dat ze het proces juist heel goed op orde hebben, heb veel respect voor de wijze van plannen, daar zit echt een gedachte achter. Kwestie van vraag en aanbod, de klant wil een waslijst aan opties, dan krijgt de klant die. En standaard woningen worden ook gebouwd, kunnen ze ook heel goed, sociale huurwoningen.

En het lijkt allemaal kommer en kwel, maar als je ziet hoeveel partijen betrokken zijn en het uiteindelijk lage aantal oplverpunten, petje af.

[ Voor 3% gewijzigd door Scuderia110 op 12-04-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Scuderia110 schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:49:
[...]
uiteindelijk lage aantal oplverpunten, petje af.
Uh wat? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Scuderia110 schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:49:
En het lijkt allemaal kommer en kwel, maar als je ziet hoeveel partijen betrokken zijn en het uiteindelijk lage aantal oplverpunten, petje af.
Ben wel benieuwd wat jou definitie van 'laag' is...

Alles bij elkaar heb ik nu ruim 50 opleverpunten. Variërend van kleine beschadigingen tot het compleet niet voldoen aan het Bouwbesluit.

En dan heb ik echt niet over alles geklaagd. We zagen bv pas dat de wcd's aan beide kanten van de kookplaat niet exact op dezelfde hoogte zitten toen we gingen tegelen op de muur en die goede halve centimeter verschil nu ineens heel goed te zien is.

[ Voor 21% gewijzigd door Farmerwood op 12-04-2021 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Gemiddeld iets van 20, waarvan een overgroot deel klein, tuurlijk kun je pech hebben, maar ik vind dat redelijk netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandelangeadem
  • Laatst online: 19-10-2024
JohnStaakke schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:23:
Heb goede ervaringen met Engels en Verbiest, met zelfbouw maar doen ook uitbouwen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misty79
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Weet iemand of er een voorbeeld bestaat van punten waarop gekeurd wordt bij een oplevering? Wij laten geen opleverkeuring doen door een ander bedrijf. Dus moeten overal zelf goed opletten.

Misty79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Wij hadden bij een regionale bouwer hier in Barneveld (van der Mheen) maar een paar kleine opleverpuntjes. We hebben het door een expert laten keuren aangezien we zelf niet alles zouden opmerken.

En bij deze bouwer heb je ook heel veel ruimte voor aanpassingen en diverse opties. Ook die waren allemaal erg netjes uitgevoerd. De andere buurtbewoners waren ook allemaal tevreden.

Het kan dus blijkbaar wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mesajjb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 09:25
misty79 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:24:
Weet iemand of er een voorbeeld bestaat van punten waarop gekeurd wordt bij een oplevering? Wij laten geen opleverkeuring doen door een ander bedrijf. Dus moeten overal zelf goed opletten.
Mijn ervaring; de snelheid en ervaring waarmee een expert keurt kun je als leek niet zomaar nadoen, ook al heb je een lijst (misschien beter gezegd, zeker niet wanneer je werkt volgens een lijst). Je komt simpelweg tijd tekort wanneer je steeds maar naar je lijstje zit te kijken en alles wilt afvinken. Daarnaast kun je zelf iets vinden maar een deskundige kan ook veel sneller en gemakkelijker inschatten of dit wel of niet acceptabel is en daarover (indien nodig) de discussie aangaan met de bouwer. Als laatste zul je van een goede deskundige ook nog heel veel advies krijgen over eerste gebruik en onderhoud van je woning enz. Daarmee is een expert het toch al geringe bedrag dubbel en dwars waard in mijn ogen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 21:55
Helemaal mee eens. Gewoon een keurder meenemen. Als je dat geld meeneemt in totaal van woning aanschaf dan is het niet de hele wereld. Kun je het echt niet missen dan zou ik toch echt proberen op iets anders te besparen.

Het gaat niet om de meerwerkopties, beschadigingen etc. Hij/zij checkt ook grote dingen die jij niet zal zien/weten. Plus zij durven vol regen de bouwer in te gaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
misty79 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:24:
Onverstandig dit zelf te doen. Een opleverkeuring door een externe deskundige is onderdeel van het PV van oplevering. Dat wil zeggen dat de aannemer die punten moet afwerken. Jouw eigen opmerkingen zijn dat niet.

In ons geval waren twee punten wel door VEH opgemerkt, maar niet door de aannemer gekopieerd in zijn versie. Dat was jammer voor hem, want dat document van VEH heeft rechtskracht. En dat waren geen kleine puntjes, namelijke:
  • Algehele staat van het stucwerk slecht. Herstel noodzakelijk.
  • Beoordeling glas onmogelijke omdat de ramen niet gewassen zijn. Later beoordelen na wassen ramen.
Het stucwerk zijn inmiddels meerdere wanden opnieuw gedaan (en niet alleen bij mij, ook bij andere kavels die dit op hadden laten nemen in de oplevering). Het glas is inmiddels meerdere malen vervangen omdat er productiefouten in zaten, of simpelweg verstoringen in het beeld die bij oplevering niet te zien waren.

Zou dit niet opgeschreven zijn door VEH was het nooit door de aannemer opgepakt. Dus bezint eer ge begint. Mijn advies: betaal die paar honderd euro voor een externe partij.

PS. In ons project was 1 kavel zonder externe keurder. Daar was maar 1 opleverpunt. Ik geloof er niet in dat die woning toevallig kwalitatief zoveel beter was dan de andere...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Natuurlijk is standaardbouw goedkoper dan maatwerk. Maar als je maatwerk aanbiedt en er grof voor laat betalen moet je het ook fatsoenlijk en nauwkeurig uitvoeren.

Vergelijk het met keukens. Zaken van de DMG groep vragen standaard 20% meer dan de kleine zelfstandige. Zij prijzen fuck-up kosten in. Offertes zitten vol fouten en aan de geleverde keukens ontbreken dingen (genoeg voorbeelden gezien hier in het project). De kleine zelfstandige is goedkoper, omdat deze nauwkeurig werkt. Alles wordt gecontroleerd en dan nog een keer gecontroleerd voordat de bestelling de deur uit gaat. Bij plaatsing wordt er nauwgezet gewerkt door een ZZP-er waarmee de keukenzaak een persoonlijke relatie heeft in plaats van een rouwdouwer die dezelfde dag nog twee keukens moet zetten en bij drie andere nog wat moet herstellen.

Auto's hebben vaak enorme optielijsten. Wat jij aanvinkt gaat rechtstreeks de computer in en wordt in de fabriek verwerkt. Op elk onderdeel dat in de productielijn terecht komt staan streepjescodes zodat ze precies weten wat waar terecht gekomen is. Een foutje bij de kwaliteitscontrole na elke stap wordt direct gecommuniceerd naar het eerdere werkstation. Achteraf aanpassen is vele malen duurder en vaak niet een mogelijk.

Op de bouw wordt gewerkt met geprinte tekeningen in meerdere versies. De elektricien maakt zijn leidingplan onafhankelijk van de installateur, waardoor dat niet op elkaar aansluit? Hoezo dan? 8)7

De enige persoon die ik ooit gesproken heb die helemaal tevreden was over de bouw van zijn woning was een buurtgenoot die zijn (eigenbouw) woning heeft laten bouwen door een aannemer met eigen personeel. Dan wordt alles wel netjes afgestemd. Als dan een wateleiding in de weg ligt voor een elektrabuis, wordt even overlegd hoe dat op te lossen is (in plaats van het simpelweg verwijderen van het werk van een ander). Precies zoals in de productielijn en bij de keuken. Foutjes worden zo snel mogelijk hersteld want het is tenslotte je collega en niet een ZZP-er die nog drie andere klussen af moet raffelen die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:08:
[...]

Ben wel benieuwd wat jou definitie van 'laag' is...

Alles bij elkaar heb ik nu ruim 50 opleverpunten. Variërend van kleine beschadigingen tot het compleet niet voldoen aan het Bouwbesluit.

En dan heb ik echt niet over alles geklaagd. We zagen bv pas dat de wcd's aan beide kanten van de kookplaat niet exact op dezelfde hoogte zitten toen we gingen tegelen op de muur en die goede halve centimeter verschil nu ineens heel goed te zien is.
50 8)7 En Reinbouw verkondigt in hun promo filmpjes te streven naar 0 punten bij oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:28:
[...]
50 8)7 En Reinbouw verkondigt in hun promo filmpjes te streven naar 0 punten bij oplevering.
Dat was ook wat de uitvoerder als eerste tegen ons zei toen we de oplevering hadden. 😋
Toch hadden we een uur later al zo'n 30 dingen genoteerd. Waarbij ik dan wel moet noteren dat op enkele dingen na alles ter plekke opgelost werd.

Maar dat doen ze duidelijk alleen voor de makkelijke punten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik heb dit net even zitten tekenen ivm wasmachine ombouw en spoelbak. Is dit een beetje realistisch of heb ik de maten te ruim/te krap genomen?

Het gaat vooral even om de muurplaat van die kraan links van het meubel. Kraan en elektra van de wasmachine komt nooit zo heel nauw, lengte genoeg. Ik denk dat 210cm vanaf rechts gemeten en 140cm hoog een mooie maat is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkEKFs2tQii2BeNifmin-pyAPxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OYsiskFXqQCL4v4kqZue6C7E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 13-04-2021 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Deleon78 schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:09:
[...]

50 graden celsius aanvoertemp valt niet onder LAGE TV.
Jawel. Alles onder 55 graden valt onder LTV, klassieke CV's sturen ongeveer 80 graden naar radiatoren. Maar wellicht zijn er nog meer klassificaties.

En ik heb het niet over de temperatuur die via de verdeler de vloer in gaat, dat is hier 30-35 graden. Vanaf de warmtewisselaar richting die verdeler is de temperatuur echt hoger. Ik had graag dat het anders was, maar dit zal ook wel bij het verlies van stadsverwarming horen. Uit de aanvoer komt natuurlijk water dat ook je warme water maakt dus als je nog iets wil schrobben met heet water moet de initiele aanvoer nog wel iets hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Jheroun schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:57:
[...]

Jawel. Alles onder 55 graden valt onder LTV, klassieke CV's sturen ongeveer 80 graden naar radiatoren. Maar wellicht zijn er nog meer klassificaties.

En ik heb het niet over de temperatuur die via de verdeler de vloer in gaat, dat is hier 30-35 graden. Vanaf de warmtewisselaar richting die verdeler is de temperatuur echt hoger. Ik had graag dat het anders was, maar dit zal ook wel bij het verlies van stadsverwarming horen. Uit de aanvoer komt natuurlijk water dat ook je warme water maakt dus als je nog iets wil schrobben met heet water moet de initiele aanvoer nog wel iets hoger liggen.
Ah, ik nam een gokje met de definitie ;) i stand corrected!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:37:
Ik heb dit net even zitten tekenen ivm wasmachine ombouw en spoelbak. Is dit een beetje realistisch of heb ik de maten te ruim/te krap genomen?

Het gaat vooral even om de muurplaat van die kraan links van het meubel. Kraan en elektra van de wasmachine komt nooit zo heel nauw, lengte genoeg. Ik denk dat 210cm vanaf rechts gemeten en 140cm hoog een mooie maat is?
[Afbeelding]
Niet bang dat die hele stellage teveel een eigen leven gaat leiden bij de centrifugestand van de wasmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Ploon schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:25:
[...]

Ik heb er al één vast gelegd buur ;) Kan het navragen voor je
Ja top! had er 1 gevraagd en die kwam met een offerte aanzetten waar je bijna een nieuw huis voor neer kan zetten _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:11:
[...]
Niet bang dat die hele stellage teveel een eigen leven gaat leiden bij de centrifugestand van de wasmachine?
Het hangt natuurlijk wel een beetje af van de stevigheid van de constructie bij @Toppe maar moderne wasmachines die netjes waterpas staan zijn erg stabiel. Daarbij zijn de afgebeelde Mieles behoorlijk zwaar, dat helpt ook. Die van ons staat gewoon op de grond en die gaat voor het centrifugeren eerst een soort van proefrondjes draaien om de was netjes te verdelen. Wellicht is dat tegenwoordig standaard maar de 15 jaar oude zanussi die wij in ons vorige huis hadden staan deed dat niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:37:

[Afbeelding]
Uit mijn hoofd bij Schuller hebben ze kant en klaar zulke kasten, misschien de moeite waard om naar te kijken of onder het mom "beter goed gejat dan zelf bedacht" een ontwerp van hun gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Blik1984 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:11:
[...]

Niet direct, waarschijnlijk ga ik gas beton als bodem en dan gewoon tegelen. De stellage bouw ik er wel omheen, gaat geen kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Jheroun schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:37:
[...]

Het hangt natuurlijk wel een beetje af van de stevigheid van de constructie bij @Toppe maar moderne wasmachines die netjes waterpas staan zijn erg stabiel. Daarbij zijn de afgebeelde Mieles behoorlijk zwaar, dat helpt ook. Die van ons staat gewoon op de grond en die gaat voor het centrifugeren eerst een soort van proefrondjes draaien om de was netjes te verdelen. Wellicht is dat tegenwoordig standaard maar de 15 jaar oude zanussi die wij in ons vorige huis hadden staan deed dat niet :)
Yup beide Miele. Dingen zijn echt lomp zwaar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Vandelangeadem schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:35:
[...]

Heb goede ervaringen met Engels en Verbiest, met zelfbouw maar doen ook uitbouwen etc.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:06
Scuderia110 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:40:
[...]

Uit mijn hoofd bij Schuller hebben ze kant en klaar zulke kasten, misschien de moeite waard om naar te kijken of onder het mom "beter goed gejat dan zelf bedacht" een ontwerp van hun gebruiken.
Link hier: https://www.schueller.de/nl/bijkeuken

nevermind, te laat

Lijkt nog behoorlijk aan de prijs, bijna 9k voor een showroommodel:
https://www.smartdesignke...ectie/bijkeuken-schueller

[ Voor 18% gewijzigd door SquareOne op 13-04-2021 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:11:
[...]

Ziet er strak uit! Eens kijken waar ze dit verkopen :+
O.a bij Superkeukens, zijn er zelf ook voor aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikob
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-10-2023
Wat is jullie ervaring met het uitbreiden van de warmepomp installatie naar topkoeling/vloerkoeling in de vloerverwarming? Volgens de specificaties zou deze optie de temperatuur 2 tot 3 graden kunnen verlagen. In de meerwerk lijst is dit een optie van +/- 750 euro. Biedt dit echt meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:50
Heeft iemand nog tips voor inloopkasten? Ik kom een aantal online configurators tegen waar in ik wat moois kan maken (volgens mij zit Storemax daar meestal achter) maar vind ze nogal prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Ikea?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsNieuweThuis
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
Vraagje: Hoeveel groepen hebben jullie (gemiddeld) in de meterkast??

Is dat achteraf makkelijk uit te breiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
OnsNieuweThuis schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:53:

Als je ruimte in je kast heb wel (wat vaak zal zijn). Wij hadden er b.v standaart 8, opgeplust naar 10 en gaan er zelf nog twee bijplaatsen (airco en buitenelektra).

[ Voor 3% gewijzigd door Hanzul op 13-04-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Ascension schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:48:
Heeft iemand nog tips voor inloopkasten? Ik kom een aantal online configurators tegen waar in ik wat moois kan maken (volgens mij zit Storemax daar meestal achter) maar vind ze nogal prijzig.
Als je al zo’n vraag stelt, neem dan iig even de moeite om bv aan te geven wat je al hebt gevonden, wat je had verwacht en wat je hoopt te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
OnsNieuweThuis schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:53:

Je kan beter je vraag toespitsen op je eigen situatie want nu krijg je antwoorden waar je toch weinig mee kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mryc
  • Laatst online: 21:51
Ascension schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:48:
Ik zag dat Kvik ook inloopkasten levert. Een keuken neem ik daar niet af maar ben wel benieuwd naar de kwaliteit van dergelijke inloopkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:50
Deleon78 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:58:
[...]

Als je al zo’n vraag stelt, neem dan iig even de moeite om bv aan te geven wat je al hebt gevonden, wat je had verwacht en wat je hoopt te vinden.
https://www.kastengigant.nl/ bijvoorbeeld. Mooie configurator waar ik wat moois kan samenstellen maar een kast bestaande uit 3 delen van totaal 2,7m breed komt met wat laden en montage op 3500 euro. En dan moet ik nog de andere kant van de muur... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeNSUaP1ZxlqISniI8v3BKOa5AE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ej6BR2tbmIYP93wA4y3G2Hnv.jpg?f=fotoalbum_large

Mag ik jullie advies aangaande deze verkleuring?
De woning moet nog worden opgeleverd. Contact met de koperbegeleider levert weinig op. Hij geeft aan dat dit een natuurlijk proces is (uitzouten van de stenen) en dat we hooguit een keer met de borstel en water overheen moeten gaan. Kan ik hier een probleem van maken? Hoe hard kan ik dit spelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 15:40
Niet accepteren, en door hunzelf laten opknappen.
Lijkt echt of er wat omgegaan is.

Als het zouten zijn, zijn ook speciale middelen voor om het weg te krijgen.
Als het cementwater of specie water is, is het wat lastiger weg te krijgen.

Verder als opleverpunt benoemen, en 5% vast laten houden in verband met de vervuiling als het er nog opzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
PHPResource schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:04:
[Afbeelding]

De woning moet nog worden opgeleverd. Contact met de koperbegeleider levert weinig op. Hij geeft aan dat dit een natuurlijk proces is (uitzouten van de stenen) en dat we hooguit een keer met de borstel en water overheen moeten gaan. Kan ik hier een probleem van maken? Hoe hard kan ik dit spelen?
Dit moet je echt NOOIT accepteren. Opleverpunt, en hard op doordrukken. Zoals gezegd, 5% vasthouden, en niet loslaten totdat het helemaal opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[Afbeelding]

Zeker een probleem van maken, zie "Vroege witte uitslag" : https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/uitbloeiing.htm

Als je pech hebt werkt het niet met water wegspoelen en dan kan je aan de gang met allemaal middeltjes om je nieuwe huis te krijgen zoals je het hebt besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:39
Bedankt voor de reacties. Kunnen julle mij helpen om dit goed te communiceren naar de koperbegeleider?

Ik dacht aan het volgende:
"T.a.v. de verkleuring, hier gaan wij niet mee akkoord. We maken er een opleverpunt van. Wij houden 5% van de aanneemsom vast totdat e.e.a. naar wens is aangepast"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 23:24

OMX2000

By any means necessary...

Wij willen een verlaagd plafond in de keuken. Het zou gaan om ca 12m2. Heeft iemand een idee wat alleen het verlagen zou kosten, exclusief stuc-werk?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
aikob schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:41:
Wat is jullie ervaring met het uitbreiden van de warmepomp installatie naar topkoeling/vloerkoeling in de vloerverwarming? Volgens de specificaties zou deze optie de temperatuur 2 tot 3 graden kunnen verlagen. In de meerwerk lijst is dit een optie van +/- 750 euro. Biedt dit echt meerwaarde?
Zeker meerwaarde.
750 slaat nergens op, maargoed.

Altijd doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:39
[Afbeelding]

Slecht te zien op foto maar t lijkt eerder alsof er tegels zijn geslepen met water over dit stukje muur. De 'blubber' die daaruit ontstaat. Kalkuitbloei ziet er qua kleur ook 'witter' uit.

Zou dit zeker niet zomaar accepteren. Laat de aannemer maar lekker met een emmertje in de weer gaan als het volgens hem zo makkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

OMX2000 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:46:
Wij willen een verlaagd plafond in de keuken. Het zou gaan om ca 12m2. Heeft iemand een idee wat alleen het verlagen zou kosten, exclusief stuc-werk?
Ligt er wel aan waar je woont en hoe druk klussers het hebben, maar ik denk dat je voor 1500 inclusief stucwerk wel klaar moet zijn.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

bbbrumbrum schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:47:
[...]

Zeker meerwaarde.
750 slaat nergens op, maargoed.

Altijd doen.
@aikob

Hoezo is het een meerwaarde? Je koelt een massa (je vloer) maar het vocht in de ruimte warmt sneller op met de zon als dat je kan koelen met topkoeling.

Een airco is juist effectief omdat de luchtvochtigheid wordt verminderd én koelt.

Wij hebben de optie ook gekregen en twijfelen nog steeds omdat we hier denken ‘alle beetjes helpen’ maar zijn echt nog steeds niet volledig overtuigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:00:
[...]

@aikob

Hoezo is het een meerwaarde? Je koelt een massa (je vloer) maar het vocht in de ruimte warmt sneller op met de zon als dat je kan koelen met topkoeling.

Een airco is juist effectief omdat de luchtvochtigheid wordt verminderd én koelt.

Wij hebben de optie ook gekregen en twijfelen nog steeds omdat we hier denken ‘alle beetjes helpen’ maar zijn echt nog steeds niet volledig overtuigd.
Met een bronwaterpomp zou de meerwaarde ook kunnen bestaan uit het regeneren van de bron ter voorkoming van uitputting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-09 16:48
Zijn er hier ervaringen van de kosten van houten binnendeuren en kozijnen? Wij krijgen standaard de stalen opdek deuren en krijgen t.z.t. Een inlog van Berkvens om andere deuren en kozijnen te kiezen. Wij zijn echter vanuit budgettaire redenen benieuwd wat ongeveer de kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:00:
[...]

@aikob

Een airco-installatie is vele malen duurder om te installeren. Daarnaast is ook dan je airco alleen maar effectief als je ook de zon buiten gaat houden in de warme maanden. Probleem met de nieuwbouwhuizen in NL is juist dat door de goede isolatie de warmte in de vloer en in de muren gaat zitten en er moeilijk weer uit te krijgen is. Door vloerkoeling toe te passen blijft de massa veel koeler en zal je huis koeler blijven in de zomermaanden.

Los daarvan is de droge lucht van de airco niet perse een gezonde omgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 22:51

Typhone

Who Dares Wins

Resdogg schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:11:
Zijn er hier ervaringen van de kosten van houten binnendeuren en kozijnen? Wij krijgen standaard de stalen opdek deuren en krijgen t.z.t. Een inlog van Berkvens om andere deuren en kozijnen te kiezen. Wij zijn echter vanuit budgettaire redenen benieuwd wat ongeveer de kosten zijn.
Beetje appels met peren vergelijken maar bij ons was deze post €13k.
2-onder-1 kap, met voordeur, schuifpui (3,5m breed) 12 ramen, garagedeur (2x 1,5m) en schuurdeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-09 16:48
Typhone schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:14:
[...]

Beetje appels met peren vergelijken maar bij ons was deze post €13k.
2-onder-1 kap, met voordeur, schuifpui (3,5m breed) 12 ramen, garagedeur (2x 1,5m) en schuurdeur.
Het gaat om de kosten voor houten binnendeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 23:24

OMX2000

By any means necessary...

Tjebakka schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:53:
[...]

Ligt er wel aan waar je woont en hoe druk klussers het hebben, maar ik denk dat je voor 1500 inclusief stucwerk wel klaar moet zijn.
Brabant. En het zal eind oktober zijn dat we sleutel krijgen.

Maar thanks.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Houten kozijnen niet, maar hier in ons project zijn de kosten ongeveer zo:

- Stomp kozijn ipv opdekkozijn 295 per kozijn
- Pakket deuren (stomp of opdek maakt geen verschil) voor 6 normale deuren + 1 glasdeur 1900-2100 euro afhankelijk van pakketkeuze

Elke extra deur was rond de 250, 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 22:51

Typhone

Who Dares Wins

Resdogg schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:21:
[...]

Het gaat om de kosten voor houten binnendeuren ;)
Binnendeuren 4k met beslag (10 stuks), kozijnen weet ik individueel niet ;).
Casco huis gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:05
Volhouten kozijnen of Berlegno nastelkozijnen? Zijn allebei van hout maar kwaliteit verschilt enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Blik1984 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:13:
[...]

Een airco-installatie is vele malen duurder om te installeren. Daarnaast is ook dan je airco alleen maar effectief als je ook de zon buiten gaat houden in de warme maanden. Probleem met de nieuwbouwhuizen in NL is juist dat door de goede isolatie de warmte in de vloer en in de muren gaat zitten en er moeilijk weer uit te krijgen is. Door vloerkoeling toe te passen blijft de massa veel koeler en zal je huis koeler blijven in de zomermaanden.

Los daarvan is de droge lucht van de airco niet perse een gezonde omgeving
Een AC kan je aanzetten voor een uurtje, vloerkoeling moet altijd aanstaan wil je dat het zin heeft. Onder aan de streep kan vloerkoeling dus zelfs duurder zijn.

Bij vloerkoeling moet je alsnog de zon buiten houden (sowieso beter in de zomer) omdat je anders voor jan joker bezig bent, de koude zone stopt niet bij je achterdeur.

Het is en blijft de luchtvochtigheid die een onaangename omgeving creëert.

Dat het iets helpt geloof ik meteen, alleen heb ik het idee dat sommige mensen (en niet hier!) denken dat het binnen echt 21 graden is terwijl het buiten 35 graden is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:31:
[...]

Een AC kan je aanzetten voor een uurtje, vloerkoeling moet altijd aanstaan wil je dat het zin heeft. Onder aan de streep kan vloerkoeling dus zelfs duurder zijn.

Bij vloerkoeling moet je alsnog de zon buiten houden (sowieso beter in de zomer) omdat je anders voor jan joker bezig bent, de koude zone stopt niet bij je achterdeur.

Dat het iets helpt geloof ik meteen, alleen heb ik het idee dat sommige mensen (en niet hier!) denken dat het binnen echt 21 graden is terwijl het buiten 35 graden is…
Dat ligt echt aan de manier van toepassing van andere zaken zoals ventilatie, etc.
Vrienden van ons hebben een huis uit 2019 met bodemwarmtepomp en het is daar in de zomer toen het 40 graden was, binnen niet warmer dan 24 graden geweest. Zonder buitenzonwering, maar wel met gordijnen dicht.. Kan me nog herinneren dat we een avondje gingen bbq'en en tv kijken nadien, met een plaid (kleedje) over ons heen op de bank! :o 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

SquareOne schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:14:
[...]

Link hier: https://www.schueller.de/nl/bijkeuken

nevermind, te laat

Lijkt nog behoorlijk aan de prijs, bijna 9k voor een showroommodel:
https://www.smartdesignke...ectie/bijkeuken-schueller
Dat is met apparatuur :+

Edit: Nolte heeft het ook, weet alleen niet of ze het in NL leveren: https://nolte.azureedge.n...89CBBBD04E7CFBF2206C96203

[ Voor 26% gewijzigd door Toppe op 13-04-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JohnStaakke schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:22:
[...]

Houten kozijnen niet, maar hier in ons project zijn de kosten ongeveer zo:

- Stomp kozijn ipv opdekkozijn 295 per kozijn
- Pakket deuren (stomp of opdek maakt geen verschil) voor 6 normale deuren + 1 glasdeur 1900-2100 euro afhankelijk van pakketkeuze

Elke extra deur was rond de 250, 300 euro.
Persoonlijk vind ik opdek deuren prima, alleen die stalen kozijnen echt foeilelijk. Vraag me daarom ook af ok het mogelijk is om alleen het kozijn te upgraden en de kartonnen deuren te behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:31:
[...]

Persoonlijk is 21 graden ook helemaal niet wat je zou moeten willen als het buiten 30+ graden is. Vloerkoeling moet ervoor zorgen dat het leefbaar blijft in je huis, dus ervoor zorgen dat het binnen niet warmer wordt dan pak em beet 25 graden. En de zon moet je altijd buiten houden als je het koel wilt krijgen in huis, of je nou met airco of met vloerkoeling werkt.

En ik weet het niet mbt de luchtvochtigheid, in de tropen is dat een probleem. Met 30 graden zweet je je de pestpleuris omdat het zo enorm vochtig is. Hier in Nederland is dat veel minder een issue. Het is alleen een snelle manier om te koelen, waarbij de massa koelhouden volgens mij een veel fijner leefklimaat geeft dan de airco met de bijbehorende droge lucht.

MIj lijkt het in ieder geval een nobrainer om vloerkoeling te kiezen als je de mogelijkheid krijgt. Het systeem van vloerverwarming zit toch al in huis. Scheelt een hoop onnodig breekwerk en wederom extra apparatuur in je woning waar je op moet letten ieder jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
aikob schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:41:
Als je een grondwarmtepomp hebt heeft dit zeker meerwaarde. Zoals al gezegd regenereer je de bron en blijft de woning langer koel omdat je de massa (het beton) koel houdt.

Bij een lucht-water warmtepomp heeft dit veel minder zin. Dan kun je, mijns inziens, beter voor airconditioning kiezen. Dat is duurder, maar veel beter in staat te koelen. Door de goede isolatie is warmte die eenmaal in het huis zit er slecht uit te krijgen.

De ervaringen zijn op de verschillende sub-fora ook verschillend. De een houdt zij hele huis op temperatuur (24 graden, maar wel met alle screens dicht), de ander merkt nauwelijks verschil. Het zal heel erg afhangen van de ligging van de raampartijen (veel glas met de zon er vol op helpt natuurlijk niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 16:29
1ntroduc3 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:34:
[...]

Dat ligt echt aan de manier van toepassing van andere zaken zoals ventilatie, etc.
Vrienden van ons hebben een huis uit 2019 met bodemwarmtepomp en het is daar in de zomer toen het 40 graden was, binnen niet warmer dan 24 graden geweest. Zonder buitenzonwering, maar wel met gordijnen dicht.. Kan me nog herinneren dat we een avondje gingen bbq'en en tv kijken nadien, met een plaid (kleedje) over ons heen op de bank! :o 8)7
Dat kan ik beamen, ons huis is vorig jaar opgeleverd, heeft ook een bodemwarmtepomp. Hier is het ook niet warmer geweest dan 24 graden. Het is merkbaar koeler in huis. Toch overwegen we nu alsnog zonnewering voor buiten om het nog iets koeler te krijgen.

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Z___Z schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:57:
[...]

Persoonlijk vind ik opdek deuren prima, alleen die stalen kozijnen echt foeilelijk. Vraag me daarom ook af ok het mogelijk is om alleen het kozijn te upgraden en de kartonnen deuren te behouden.
Bij ons kon dat iig wel, krijg je kartonnen stompe deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PHPResource schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:41:
Bedankt voor de reacties. Kunnen julle mij helpen om dit goed te communiceren naar de koperbegeleider?

Ik dacht aan het volgende:
"T.a.v. de verkleuring, hier gaan wij niet mee akkoord. We maken er een opleverpunt van. Wij houden 5% van de aanneemsom vast totdat e.e.a. naar wens is aangepast"
Opleverpunten maak je pas bij de oplevering (of in de drie maanden daarna) en de 5% houd je pas drie maanden na oplevering vast. Daar zou ik nu niet aan beginnen.

Ik zou laten weten: "t.a.v. de verkleuring zijn wij van mening dat dit nog voor oplevering door jullie opgelost moet worden."

Bij de vooroplevering laat je dit ook nog een keer noteren en bij oplevering, als het niet opgelost is, nog een keer door VEH en door de aannemer zelf. Als het dan niet opgelost wordt binnen drie maanden houd je bij de notaris een bedrag vast (niet de volle 5%, maar een redelijk bedrag). Wat redelijk is moet je laten beoordelen door een externe deskundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Z___Z schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:57:
[...]

Ligt aan de leverancier. Wij moesten keuzes maken in het portaal van Svedex. Stompe deuren met stalen kozijn kon wel, maar opdekdeuren met houten kozijn niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mryc
  • Laatst online: 21:51
Bij ons waren de kosten als volgt:
  • Stalen opdek binnendeurkozijn vervangen door houten stomp binnendeurkozijn/betonwand (appartementen): € 850
  • Stalen opdek binnendeurkozijn vervangen door houten stomp binnendeurkozijn/gibowand (appartementen): € 620
Dit staat uiteraard los van een ander type deuren, deurbeslag, etc.

Onze betrokken opdrachtgever is Ballast Nedam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Stel je laat alle elektrapunten aan een wand verplaatsen naar een andere wand. Kan je er dan vanuit gaan dat er geen leidingen meer door de wand lopen? Of is dat te makkelijk gedacht?

Ik wil ervoor zorgen dat wand 1 2 3 leeg zijn omdat ik de wand na oplevering wil aanpassen. Beetje vervelend als er dan vanaf het plafond nog buizen met elektra lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmSIp7rFIUXTlLp_G0o7hnjoJBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RR2Yn3uc7lTSj4ztEaucQC3P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:06
Alic3 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:31:
Stel je laat alle elektrapunten aan een wand verplaatsen naar een andere wand. Kan je er dan vanuit gaan dat er geen leidingen meer door de wand lopen? Of is dat te makkelijk gedacht?

Ik wil ervoor zorgen dat wand 1 2 3 leeg zijn omdat ik de wand na oplevering wil aanpassen. Beetje vervelend als er dan vanaf het plafond nog buizen met elektra lopen.

[Afbeelding]
Wellicht open deur, maar ik zou dit expliciet afstemmen met de aannemer en hierin geen aanname doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:48:
[...]

Dat is met apparatuur :+

Edit: Nolte heeft het ook, weet alleen niet of ze het in NL leveren: https://nolte.azureedge.n...89CBBBD04E7CFBF2206C96203
Wij neigen ook naar zo'n soort kastenwand, vandaar dat ik die van Schuller nog in beeld had, bij de keukenzaak voor een nieuwe keuken zag mijn vrouw die staan.

Nu is het bij ons zo dat we een aparte ruimte op de 1e verdieping krijgen waar de aansluitingen voor wasmachine en droger komen, aan de ene kant een beetje zonde om veel geld uit te geven voor zo'n kastenwand in een afgesloten ruimte. Maarja, vrouwlief verdient ook een mooi eigen plekje natuurlijk >:)

Als we eruit zijn laat ik het wel weten, ook wat de kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
SquareOne schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:37:
[...]

Wellicht open deur, maar ik zou dit expliciet afstemmen met de aannemer en hierin geen aanname doen.
Goed punt, ik wil er ook niet vanuit gaan dus ik heb de vraag uitstaan. Maar de eerste reactie was 'we kunnen niks garanderen'. Mijn eigen logica is dat als je alle elektra verplaatst (waarvan je weet dit is een wcd, dit een schakelaar etc), dat er dan ook niks meer zit in de wand. Het lijkt me dat je toch vooraf weet waar je de elektra gaat aanleggen en dat je niet per ongeluk ergens iets plaatst.
Pagina: 1 ... 183 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2