Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 182 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.442 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
koekjah schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:17:
[...]

Hebben jullie de optie gehad voor het vergroten van de boiler? Wij krijgen in onze nieuwbouwwoning namelijk hetzelfde systeem, maar willen de boiler vergroten omdat 180l erg weinig is.
Ben zelfs via de voorwaarden van woningborg/SWK aan het speuren, daar wordt namelijk gesproken over een minimum inhoud van 287l bij 6 slaapkamers.
Die 287 liter is niet de nuttige inhoud. Die SKK/Woningborg gaan ervan uit dat de boiler maar 80% nuttige inhoud heeft. Sommige boilers hebben een veel hogere nuttige inhoud en die mogen dan ook toegepast worden op basis van de daadwerkelijke nuttige inhoud.

Maar je kunt er zeker een punt van maken, want 180 liter lijkt me aan de kleine kant voor 6 slaapkamers. Het beste bel je Woningborg eerst even dan kunnen ze je ook helpen (houd je certificaatnummer bij de hand).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:16:
Ja, de aannemer vraagt 2800 euro, maar je krijgt niets terug voor de oude boiler. De geplaatste boiler vervangen door een grotere is waarschijnlijk net iets goedkoper en de aannemer gokt er op dat je dat risico niet neemt. Hij steekt hier ruim 1500 euro in zijn zak (inkoopprijs ex btw van die oude boiler). Zo werkt dat helaas.
Ja, dat dacht ik ook, maar standaard krijg je de WP met ingebouwde boiler van 180 liter. 1e link die ik vind in Google zegt dat deze even duur is als degene zonder boiler.

Met 180 liter:
https://www.warmtepompen-...armtepomp-nibe-s1255-6-pc

Externe boiler:
https://www.warmtepompen-...armtepomp-nibe-s1155-6-pc

Denk dat de eerste niet compatible is met de externe boiler en er dus geen keus is. Dus denk dat ik toch maar voor de optie vanuit de bouw ga. Dan weet ik ook zeker dat het past in de technische ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Klopt. Dat is waar je voor betaalt inderdaad.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:59:
[...]

Welke bedrijfsnaam staat er op de aanneemovereenkomst? Daar heb jij een overeenkomst mee. Dat is jouw enige juridische aanspreekpunt. Dat hij dat uitbesteed aan iemand anders is leuk zolang het allemaal goed gaat, maar als er klachten komen moet je echt bij hem zijn.

Let wel op: dat is niet dezelfde naam als op de koopovereenkomst. Je koopt de grond van de projectontwikkelaar en je gaat de aanneemovereenkomst aan met de aannemer. Op zijn naam is ook het Woningborg certificaat afgegeven.

De facturen voor de bouw komen van de partij die op de aanneemovereenkomst staat. Anders gaat de bank die echt niet betalen.
Ik heb toch echt maar één KAO ondertekend waar bedrijf A op staat. Geen losse koop- vs. aanneemovereenkomst.

Met bedrijf A ('bouwontwikkeling') heb ik praktisch nog nooit contact gehad, voor de concrete afspraken en meerwerk specificaties heb ik contact met bedrijf B (regionale aannemer).

Bij grote geschillen zal ik ongetwijfeld bij bedrijf A aan moeten kloppen. Bedrijf B moest bijv. ook eerst bepaalde wensen op maat checken met A qua vergunningen enz.

Overigens betalen wij zelf termijnen via internetbankieren vanuit het bouwdepot, maar de eerste termijn hebben we nog niet ontvangen dus kan best zijn dat uiteindelijk naam van bedrijf A daarop staat (lijkt me ook logischer ja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:00:
Gezien het feit dat je totaal niet weet wat er moet gebeuren en er eventueel zelfs gebroken moet gaan worden zou ik verzoeken om het hele bedrag vast te houden. Als de aannemer het daar niet mee eens is moet hij maar met een realistische schatting komen.

Wil je echt zelf een schatting maken, dan zou ik in ieder geval uitgaan van de volgende posten:
- Vervangen MV Box (1200 euro)
- Plaatsen extra MV Box inclusief nieuwe doorvoeren (2000 euro)
- Vervangen x aantal ramen en aanbrengen dauerlufters (prijs opzoeken van het glas en dat keer twee doen voor plaatsen)
- Wegwerken van nieuw aangebracht leidingwerk achter valse plafonds, verleggen elektra valse plafonds, aanbrengen spuit- of stucwerk.

Die notaris verwacht echt geen heel uitgebreide begroting. Een redelijk bedrag is prima, maar als je uitgaat van het worst-case scenario: dus breken en opnieuw leidingen leggen dan wordt het een duur grapje.

In ons project waren er maar twee van de negen die ook daadwerkelijk de bankgarantie vastgehouden hebben. Bij mijn broertje was hij de eerste van de 39 woningen. Blijkbaar gebruikt niemand die mogelijkheid, maar ik zou je adviseren dat wel te doen.
Ook dit keer weer grote dank voor je uitgebreide antwoord. _/-\o_

Vandaag de notaris gebeld waar de aannemer de bankgarantie heeft ingesteld. Die gaven aan dat een mailtje voldoende is zodra ze die bevestigt hebben. Uiteraard zorgen dat ze die bevestiging nog op tijd kunnen sturen.
Op de vraag hoe om te gaan met een onbekende kostenpost kreeg ik ook van hen het advies om gewoon alles vast te houden. De aannemer komt vanzelf wel met een weerwoord als ze het niet leuk vinden. :+
Dus ik denk dat ik daar ook maar gewoon voor ga. We hebben het dan over een bedrag van enkele tienduizenden euro's. Voldoende om de aandacht van de aannemer erbij te houden lijkt me.

Navraag in de groepsapp van de wijk leerde me dat er tot nu toe ook bij ons (waarschijnlijk) nog niemand die 5% vast heeft gehouden. Naast mij zijn er echter nog een heel aantal bewoners die de ventilatie nu als opleverpunt open hebben staan en bij iedereen lijkt er inderdaad e.e.a niet te kloppen. Wij en onze directe buren zijn echter de eersten van die groep waarvan de bankgarantie gaat verlopen. We zullen samen dus de dubieuze eer delen de eerste in het project te zijn. Blijkbaar heeft niemand die voor ons opgeleverd is er alsnog een punt van gemaakt.

Op dit moment bestaat onze installatie uit een DucoBox Silent (max capaciteit 400 m3/h en ingesteld op 255 m3/h) die voor 239 euro te koop is in de configuratie die wij hebben gekregen. (Heb jij zo'n kabeltje en de software gekocht dat je e.e.a zelf aangepast hebt?)
In de technische documentatie zag ik dat er 1 hoofd afvoerbuis door het huis loopt waar helaas niet bij staat wat de diameter is. Als ik mijn hand in de leiding steek voel ik dat hij niet rond is. Meer een rechthoek met afgeronde hoeken. Ik gok dat het een 70x170mm leiding is gezien wat standaard op internet te koop is. Dat zou overeen komen met een ronde buis van 100mm diameter
Op die buis zitten beide ventielen van de keuken (beide 65 m3/h op +/- 50 cm van elkaar) en toilet (25 m3/h).
De badkamer (50 m3/h) heeft een eigen buis naar zolder en direct aan de box zit nog een 3de heel korte buis met 50 m3/h als capaciteit.

Note: Al deze waardes komen uit de tekeningen en op basis van de oppervlakten van alle leefgebieden en verblijfsruimtes heb ik dus al aangetoond dat dit veel te weinig is.
Die totale 130 m3/h aka 36 dm3/s in de keuken moet bv 67 m2 afzuigen... (Met 0.9 dm3/s als eis vanuit bouwbesluit)

We hebben in ieder geval al besloten om de oplossing waarmee de aannemer uiteindelijk komt door een onafhankelijke 3de door te laten rekenen voordat we überhaupt ergens mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 23:02:
[...]

Ook dit keer weer grote dank voor je uitgebreide antwoord. _/-\o_

Vandaag de notaris gebeld waar de aannemer de bankgarantie heeft ingesteld. Die gaven aan dat een mailtje voldoende is zodra ze die bevestigt hebben. Uiteraard zorgen dat ze die bevestiging nog op tijd kunnen sturen.
Op de vraag hoe om te gaan met een onbekende kostenpost kreeg ik ook van hen het advies om gewoon alles vast te houden. De aannemer komt vanzelf wel met een weerwoord als ze het niet leuk vinden. :+
Dus ik denk dat ik daar ook maar gewoon voor ga. We hebben het dan over een bedrag van enkele tienduizenden euro's. Voldoende om de aandacht van de aannemer erbij te houden lijkt me.
_/-\o_
Navraag in de groepsapp van de wijk leerde me dat er tot nu toe ook bij ons (waarschijnlijk) nog niemand die 5% vast heeft gehouden. Naast mij zijn er echter nog een heel aantal bewoners die de ventilatie nu als opleverpunt open hebben staan en bij iedereen lijkt er inderdaad e.e.a niet te kloppen. Wij en onze directe buren zijn echter de eersten van die groep waarvan de bankgarantie gaat verlopen. We zullen samen dus de dubieuze eer delen de eerste in het project te zijn. Blijkbaar heeft niemand die voor ons opgeleverd is er alsnog een punt van gemaakt.

Op dit moment bestaat onze installatie uit een DucoBox Silent (max capaciteit 400 m3/h en ingesteld op 255 m3/h) die voor 239 euro te koop is in de configuratie die wij hebben gekregen. (Heb jij zo'n kabeltje en de software gekocht dat je e.e.a zelf aangepast hebt?)
Die hebben wij ook. Die 400 m3 per uur haalt het ding echt alleen als je alle ramen open zet en alle binnendeuren ook en dan nog alleen als alle leidingen 150mm zijn. Dan is er nauwelijks weerstand, maar dat doe je natuurlijk niet.

Dat kabeltje heb ik zelf gemaakt (Pin header type voor ducobox uitlezing). Het stekkertje komt uit een oude logitech muis en de seriele USB adapter kost een paar euro. De software van Duco zelf is gratis te downloaden van hun eigen site. Je kunt die kabel ook kopen, maar ik geloof dat ie vrij prijzig is.

Ik heb die configuratie inderdaad handmatig aangepast (kalibratie er helemaal uit, de automatische maximumstand op 80%, standje 3 op 100%).
In de technische documentatie zag ik dat er 1 hoofd afvoerbuis door het huis loopt waar helaas niet bij staat wat de diameter is. Als ik mijn hand in de leiding steek voel ik dat hij niet rond is. Meer een rechthoek met afgeronde hoeken. Ik gok dat het een 70x170mm leiding is gezien wat standaard op internet te koop is. Dat zou overeen komen met een ronde buis van 100mm diameter
Op die buis zitten beide ventielen van de keuken (beide 65 m3/h op +/- 50 cm van elkaar) en toilet (25 m3/h).
De badkamer (50 m3/h) heeft een eigen buis naar zolder en direct aan de box zit nog een 3de heel korte buis met 50 m3/h als capaciteit.

Note: Al deze waardes komen uit de tekeningen en op basis van de oppervlakten van alle leefgebieden en verblijfsruimtes heb ik dus al aangetoond dat dit veel te weinig is.
Die totale 130 m3/h aka 36 dm3/s in de keuken moet bv 67 m2 afzuigen... (Met 0.9 dm3/s als eis vanuit bouwbesluit)
Keuken moet minimaal 75 m3/uur afzuigen. De berekeningen per andere ruimte zijn vrij complex omdat er rekening gehouden moet worden met overstroom (dus van de ene naar de andere ruimte). Daar ging het bij ons al mis, want in de hele woonkamer/keuken van totaal 75 m2 zat maar 1 ventiel op een 80mm buis...

Als het goed is, is er voor oplevering gemeten. Dat moet met alle binnendeuren dicht en raamroosters open. Maar.... Ga je er dan een vloer in leggen, wordt de ruimte onder de deuren kleiner en veranderen de meetwaarden dus. Daarbij bleek bijvoorbeeld bij ons dat de valdorpel onder de voordeur niet ingeregeld was. Zodra je die afstelt kan daar geen lucht meer door en wordt de weerstand weer hoger, waardoor die Ducobox minder kan afzuigen.
We hebben in ieder geval al besloten om de oplossing waarmee de aannemer uiteindelijk komt door een onafhankelijke 3de door te laten rekenen voordat we überhaupt ergens mee akkoord gaan.
Dat hebben onze buren proberen vol te houden en is niet gelukt. Zij hebben in moeten stemmen met een tweede Ducobox silent die dus helemaal niet zo silent is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
finsdefis schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:41:
[...]

Ik heb toch echt maar één KAO ondertekend waar bedrijf A op staat. Geen losse koop- vs. aanneemovereenkomst.

Met bedrijf A ('bouwontwikkeling') heb ik praktisch nog nooit contact gehad, voor de concrete afspraken en meerwerk specificaties heb ik contact met bedrijf B (regionale aannemer).

Bij grote geschillen zal ik ongetwijfeld bij bedrijf A aan moeten kloppen. Bedrijf B moest bijv. ook eerst bepaalde wensen op maat checken met A qua vergunningen enz.

Overigens betalen wij zelf termijnen via internetbankieren vanuit het bouwdepot, maar de eerste termijn hebben we nog niet ontvangen dus kan best zijn dat uiteindelijk naam van bedrijf A daarop staat (lijkt me ook logischer ja).
Dan ben ik echt heel benieuwd op naam van welke partij de woningborg/swk garantie afgegeven is. Of bouw je zonder garantie, dan kan er natuurlijk veel meer (maar kan er ook veel meer fout gaan). Bij projectmatige bouw zou dat eigenlijk niet moeten gebeuren (voorbeeld: https://www.ed.nl/helmond...echte-oplossing~ab034105/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Blihi schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:23:
[...]

Dan ben ik echt heel benieuwd op naam van welke partij de woningborg/swk garantie afgegeven is. Of bouw je zonder garantie, dan kan er natuurlijk veel meer (maar kan er ook veel meer fout gaan). Bij projectmatige bouw zou dat eigenlijk niet moeten gebeuren (voorbeeld: https://www.ed.nl/helmond...echte-oplossing~ab034105/).
Nee ik zou ook absoluut niet zonder woningborg gekocht hebben. Daar staat bedrijfsnaam A op, ook wel logisch aangezien die ook in de KAO staat.

Maar soit, ik verwacht dat we in de praktijk bij kleine zaken gewoon direct met bedrijf B kunnen schakelen en dat bijv. zaken als echt grote opleveringspunten of garantienaleving altijd via bedrijf A zullen lopen, die vervolgens weer B in zal schakelen om het te fixen.

Bij ons huidige huis zijn we trouwens wel erg blij geweest met de garantie die erop zat. We hadden tot 2x toe een daklekkage bij een dakopbouw en dat is gelukkig snel opgelost met woningborg in de CC uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Wij hebben onze definitieve opties al doorgegeven, maar komen er nu eigenlijk achter dat je deuren ook mag verplaatsen (staat niet op de optielijst, maar enkele buren hebben dat gedaan). Nu willen wij ook de deur van de techniekruimte verplaatsen naar de korte zijde en we hebben de vraag al uitstaan (bijna een smeekbede) bij de uitvoerder of we ook nog die optie mogen, maar mochten zij hier niet coulant in zijn, kunnen wijzelf die deur later nog verplaatsen? Hoe moeilijk/makkelijk is dat? Het zijn niet dragende muren; metal stud wanden met een laag gips. Aan de korte zijde zitten ook de CO2 meter en schakelaar, dus die zouden dan ook verplaatst moeten worden. Hebben jullie hier enig ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsWtUZ74gJbyfd3S8brNX4eWFfk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wXoz5ZwzTqHjIcgXnDUQqKna.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Z___Z schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:13:
[...]

Nog even wat onderzoek gedaan. Bij de Nibe S1155 hoort een Nibe VPB boiler. Deze kost voor 280 liter 2255 Euro. De aannemer vraagt hiervoor 2800 euro. Uitgaande dat de S1255 en S1155 ongeveer even duur is, zijn de extra instalatie kosten zo'n 500 euro. Duur, maar zal waarschijnlijk achteraf niet goedkoper zijn.
https://www.sanispecials....tgestookt-VPB-VPBS-081072
Even checken of ik het goed begrijp. Je hebt standaard de boiler van 180 liter en wilt deze uitbreiden. De aannemer rekent hier 2800 euro voor?!
Komt dat dan bovenop die 180L of in plaats van? Als het laatste het geval is, zou ik niet akkoord gaan.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

koekjah schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:23:
[...]

Even checken of ik het goed begrijp. Je hebt standaard de boiler van 180 liter en wilt deze uitbreiden. De aannemer rekent hier 2800 euro voor?!
Komt dat dan bovenop die 180L of in plaats van? Als het laatste het geval is, zou ik niet akkoord gaan.
Ha das makkelijk gezegd. En wat stel je dan als alternatief voor om te doen?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beamer1
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 13:18
@Farmerwood MV-installatie in een woning blijft lastige materie tussen theorie en de praktijk. In de praktijk staat de box vaak in standje 1 (even los van CO2 sturing), dus wordt er min. afgezogen en haal je die 'ingestelde' waardes niet. Alleen bij koken/douchen gaat de box tijdelijk naar max. Met een woonkameropp. van 67m2 + slaapkamers e.d. ga je inderdaad meer richting de 300m3/h totaal !

Instortkanaal 170x70mm komt overeen met diam. 125mm. Dat geeft bij een snelheid van 3,5m/s 150m3/h.
Ga je naar 4,5 m/s dan ga je richting de 200m3/h max. Diameter van de afzuigrozetten is ook belangrijk i.v.m. weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

siemenz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:02:
[...]

Als ik het goed begrijp en hij komt ipv de 180l boiler, wordt deze dus niet verrekend.
Kortom: je betaalt voor 2 systemen en krijgt er één geleverd. Das makkelijk verdienen!

Dan zou ik hem puur uit principe niet afnemen, en achteraf door een installateur laten vergroten. Zal qua prijs niet veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:29

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:02:
[...]

Doorstroomboiler

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 16:10
koekjah schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:29:
[...]

Als ik het goed begrijp en hij komt ipv de 180l boiler, wordt deze dus niet verrekend.
Kortom: je betaalt voor 2 systemen en krijgt er één geleverd. Das makkelijk verdienen!

Dan zou ik hem puur uit principe niet afnemen, en achteraf door een installateur laten vergroten. Zal qua prijs niet veel schelen.
Toevallig zitten we met een soortgelijk dilemma:

Vorige week werden we ingelicht dat we in plaats van een collectief WKO naar een individuele warmtepomp systeem zouden gaan. Dit gaf tumult, omdat en nu ineens een NIBE F1255 in de trapkast zou komen te staan. De ontwikkelaar en bouwer hebben aangegeven deze, indien mogelijk, in de technische ruimte op zolder te plaatsen en voor zover ik weet kiezen hier de meesten uit het project voor.

Deze F1255 (jammer dat het niet de S- is) heeft een 180L capaciteit, terwijl de collectieve WKO 'onbeperkt' warm water zou kunnen leveren. Tegen een meerprijs van ongeveer 2400 euro (!!) kan een Nibe Melite RVS 100L boiler worden geïnstalleerd. Nu hebben we niet direct voor ons 2-en zoveel nodig, maar dit zouden we op termijn wel willen, vooral als de tweede badkamer wordt gerealiseerd. We nemen aan dat dit achteraf ook gewoon te installeren is?

Een buffervat op een water/water warmptepomp zie ik nergens als optie

                           

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Die gebruiken 2000 kw per jaar en/of krachtstroom

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:16:
[...]

Die gebruiken 2000 kw per jaar en/of krachtstroom
Zolang hij niet aanslaat gebruikt hij amper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
koekjah schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:29:
[...]

Nibe heeft een F1255/S1255 met ingebouwde boiler van 180 liter. De optie om te vergroten naar 270 liter betekent het vervangen naar F1155/S1155 plus een externe boilervat van 270 liter.

Deze upgrade kost bij ons 2800. De vraag is dus of je ipv deze optie te nemen op de 1255 extra boiler capaciteit van 100 liter (of meer) kan krijgen en wat dit zou kosten.

Denk dat het niet de moeite waard is om achteraf te doen. Te veel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:22

EiT

Installateurs willen over het algemeen geen extra boiler op de F1255 aansluiten, geen idee waarom, soms zeggen ze dat het ook niet kan. Volgens de handleiding lijkt het gewoon mogelijk.
Je moet ook vragen of je voor dat geld een grotere bron krijgt.

Voor ons was 180L voor gezin met kleine kinderen genoeg. Wij douchen in de ochtend en kinderen gingen alleen ‘s avonds onder de douche of in bad.

In ons huidig huis wel voor 300L gekozen, kinderen worden groter en verwacht hier langer te wonen.

Het zal waarschijnlijk ook meer energie kosten om 300L warm te houden ipv 180L.

Als je nog geen kinderen hebt en niet meer dan 10 jaar in het huis gaat wonen, dan overleef je het wel met 180L.

Bovenstaande info zou je kunnen meenemen in je afweging.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wat is je huidige waterverbruik per dag? Als dat 200 liter koud water is, dan is 180 liter warm water meer dan genoeg, want die 200 liter is niet allemaal opgewarmd.

Mocht je nog gedetailleerder willen kijken, neem dan de watermeterstanden een tijdje elke dag op. Dan heb je ook een idee van de uitschieters.

Ik heb het even opgezocht: In ons vorige huis verbruikten wij (gezin van 4) zo'n 130 m3 per jaar, dus 365 liter per dag gemiddeld. In ons nieuwe huis zitten we nu al aan gemiddeld 475 liter per dag.

Een nieuwe badkamer met luxere douche maakt dus wel verschil in het verbruik 8)7

De ketel laat ongeveer 40 minuten per dag tapvraag zien (dus dan stroomt er water door de ketel). Het display van de ketel geeft dan ongeveer 4.8 liter per minuut van 45 graden. Oftewel zo'n kleine 200 liter warm water per dag en dit is verdeeld over de ochtend en de avond.

Een boiler van 180 liter van 45 graden water zou hier dus in principe voldoende moeten zijn. Maar als ik overstap van CV ketel naar warmtepomp zou ik zeker kiezen voor een grotere boiler. Dat is dan voor de momenten dat je net even langer moet douche, of met meer mensen na elkaar (logees) wel zo prettig.

Je kunt echter ook kijken naar zo'n doorstroomtoestel (als je aansluiting dat toelaat). Een 11 kW doorstroomverwarmer kan in principe 5.37 liter per minuut opwarmen van 15 naar 45 graden. Dat is niet heel efficient (COP=1), maar is wel een uitkomst voor de paar keer in het jaar dat het nodig is en waarschijnlijk goedkoper dan een extra boiler.

[ Voor 66% gewijzigd door Blihi op 10-04-2021 18:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Wij zouden in eerste instantie een warmtepomp met ingebouwde boiler van 180 liter krijgen. Enkele maanden geleden kregen we echter bericht dat er een ander merk warmtepomp zou komen dan eerst was voorzien, met een externe boiler van 300 liter. Omdat we toch al ruimte tekort komen in de inpandige berging (waar de warmtepomp zou komen) zagen we dat niet zitten. Zo'n externe boiler neemt toch weer de nodige ruimte in. Daarbij zijn we maar samen, er komen geen kinderen en we verbruiken nu maar zo'n 65 m3 water per jaar. Dat is gemiddeld zo'n 180 liter water per dag - warm én koud. Een boiler van 180 liter heet water is voor ons dus meer dan genoeg. Het argument van de aannemer dat het huis geschikt is voor meer personen en er dus rekening gehouden moet worden met meer dan twee bewoners vonden we onzin. Wij gaan er wonen (hopelijk de rest van ons leven), ik koop geen grotere boiler voor eventuele toekomstige bewoners (met alle hogere kosten voor het verwarmen en warmhouden van al dat extra water die er de komende jaren bij zouden komen). Uiteindelijk is de aannemer overstag gegaan en er zit nu dus een warmtepomp met een ingebouwde boiler van 200 liter in. Als ik de reacties in dit topic lees krijg ik het idee dat wij de enigen zijn die geen grotere boiler willen, maar ik ben er in ieder geval blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Je hebt helemaal gelijk. Als het maar voor twee personenen is ben je beter af met de extra ruimte! De aannemer verzint vaak hele verhalen, maar meestal is de optie die hij aandraagt voor hem het goedkoopst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Kiwi70 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:15:
Als ik de reacties in dit topic lees krijg ik het idee dat wij de enigen zijn die geen grotere boiler willen, maar ik ben er in ieder geval blij mee.
Hoort ook een beetje bij de dynamiek op zo'n forum denk ik, iedereen wil het goed doen dus ga je al snel twijfelen en dus voor groter. Wij hebben 200L met WTW, geen bad, gezin van 4 en ik maak me geen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:23
Als ik de reacties in dit topic lees krijg ik het idee dat wij de enigen zijn die geen grotere boiler willen, maar ik ben er in ieder geval blij mee.
Wij hebben hier een L/W WP met 180l boiler en dat is met 4 personen genoeg. Mijn 2 dochters 18 en 20 jaar trekken hem regelmatig wel leeg, maar de volgende kan al na een klein half uurtje weer genieten van 180l 52gr C warm water.
COP SWW is ca. 2.5. Gaat prima zelfs met een bad. Wel met de kanttekening dat we hem weinig gebruiken.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Wij zouden in eerste instantie een warmtepomp met ingebouwde boiler van 180 liter krijgen. Enkele maanden geleden kregen we echter bericht dat er een ander merk warmtepomp zou komen dan eerst was voorzien, met een externe boiler van 300 liter. Omdat we toch al ruimte tekort komen in de inpandige berging (waar de warmtepomp zou komen) zagen we dat niet zitten. Zo'n externe boiler neemt toch weer de nodige ruimte in. Daarbij zijn we maar samen, er komen geen kinderen en we verbruiken nu maar zo'n 65 m3 water per jaar. Dat is gemiddeld zo'n 180 liter water per dag - warm én koud. Een boiler van 180 liter heet water is voor ons dus meer dan genoeg. Het argument van de aannemer dat het huis geschikt is voor meer personen en er dus rekening gehouden moet worden met meer dan twee bewoners vonden we onzin. Wij gaan er wonen (hopelijk de rest van ons leven), ik koop geen grotere boiler voor eventuele toekomstige bewoners (met alle hogere kosten voor het verwarmen en warmhouden van al dat extra water die er de komende jaren bij zouden komen). Uiteindelijk is de aannemer overstag gegaan en er zit nu dus een warmtepomp met een ingebouwde boiler van 200 liter in. Als ik de reacties in dit topic lees krijg ik het idee dat wij de enigen zijn die geen grotere boiler willen, maar ik ben er in ieder geval blij mee.
met z'n tweeën zouden we ook bij 180L blijven, maar met drie kinderen, twee badkamers en 1 bad (en toekomstige vriendjes/vriendinnetjes) zijn we toch voor 300L gegaan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Marinos83 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:48:
[...]

Hoort ook een beetje bij de dynamiek op zo'n forum denk ik, iedereen wil het goed doen dus ga je al snel twijfelen en dus voor groter. Wij hebben 200L met WTW, geen bad, gezin van 4 en ik maak me geen zorgen.
WTW scheelt ook veel inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55

MadEgg

Tux is lievvv

Hier ook een jaar of 2 nu met 180l voorraadvat in de w/w warmtepomp, met 3 (kleine) kinderen en een badkamer met whirlpool en twee douches. We hebben nog nooit zonder warm water gezeten. Het loopt zo’n vaart niet. Als de kinderen gaan puberen wordt het misschien krapper maar dat zien we dan wel weer. Nu lekker efficient SWW.

Update: wel met douche WTW trouwens

[ Voor 5% gewijzigd door MadEgg op 10-04-2021 21:10 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
MadEgg schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:35:
Hier ook een jaar of 2 nu met 180l voorraadvat in de w/w warmtepomp, met 3 (kleine) kinderen en een badkamer met whirlpool en twee douches. We hebben nog nooit zonder warm water gezeten. Het loopt zo’n vaart niet. Als de kinderen gaan puberen wordt het misschien krapper maar dat zien we dan wel weer. Nu lekker efficient SWW.
Hmmm dit maakt me wel aan het twijfelen. Wij krijgen een bad 180x80 en een nog uit te kiezen douche. Als ik het bad schat op 210 liter zou het 140 liter warm water zijn. Daarnaast kan je met een douche van 9 liter/minuut wat zo’n 6 liter warm water kost nog 7 minuten douchen. Nog zonder het bij verwarmen wat ondertussen nog gebeurt.

Ik denk dat we aan 180 liter genoeg hebben als we de optie hebben om douche WTW te nemen, maar dat biedt de ontwikkelaar niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:38
Bij ons hebben ze de verdeler van de vloerverwarming op een andere plek geplaatst dan origineel getekend. Deze tekeningen heb ik pas bij de oplevering gekregen, dus vooraf viel dit niet te controleren. Op de ruwbouw tekening en de tekeningen van de vloerverwarming zelf staat de verdeler in de trapkast, nu staat het in de hal. Dit is behoorlijk kut, want in de hal staat het natuurlijk lelijk. Ik maak me echter meer zorgen over de berekeningen die zijn gedaan vóór het plaatsen, deze zijn natuurlijk gebaseerd op een verdeler in de trapkast. Kan ik hier iets tegen inbrengen? Zo ja, kunnen ze dit oplossen zonder dat dit mij weken kosten? Ik heb dit bij de uitvoerder aangegeven, inmiddels ben ik erachter dat de beste man geen enkele kennis van zaken heeft. Het is doorgespeeld naar de installateur, na een week nog geen antwoord. De installateur zelf krijg ik niet te pakken.
Moet ik hier een zaak van maken? Of maak ik me druk om niets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:48
mister_S schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:50:
Bij ons hebben ze de verdeler van de vloerverwarming op een andere plek geplaatst dan origineel getekend. Deze tekeningen heb ik pas bij de oplevering gekregen, dus vooraf viel dit niet te controleren. Op de ruwbouw tekening en de tekeningen van de vloerverwarming zelf staat de verdeler in de trapkast, nu staat het in de hal. Dit is behoorlijk kut, want in de hal staat het natuurlijk lelijk. Ik maak me echter meer zorgen over de berekeningen die zijn gedaan vóór het plaatsen, deze zijn natuurlijk gebaseerd op een verdeler in de trapkast. Kan ik hier iets tegen inbrengen? Zo ja, kunnen ze dit oplossen zonder dat dit mij weken kosten? Ik heb dit bij de uitvoerder aangegeven, inmiddels ben ik erachter dat de beste man geen enkele kennis van zaken heeft. Het is doorgespeeld naar de installateur, na een week nog geen antwoord. De installateur zelf krijg ik niet te pakken.
Dat die verdeler niet op de plek zit waar hij volgens jou hoort te zitten is vervelend.
Die berekening is natuurlijk niet afhankelijk van de locatie van de verdeler maar van de hoh maat van de slangen.
Het kan opgelost worden maar niet zonder heel veel hak en breekwerk en natuurlijk vertraging en ik betwijfel of je er überhaupt recht op hebt, wat staat er in de kleine lettertjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
D.deJong schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:01:
[...]

Dat die verdeler niet op de plek zit waar hij volgens jou hoort te zitten is vervelend.
Die berekening is natuurlijk niet afhankelijk van de locatie van de verdeler maar van de hoh maat van de slangen.
Het kan opgelost worden maar niet zonder heel veel hak en breekwerk en natuurlijk vertraging en ik betwijfel of je er überhaupt recht op hebt, wat staat er in de kleine lettertjes?
Probleem is dat er over de installaties vrijwel niets bekend was tot de oplevering, toen kreeg ik een USB stick met alle info. Daarop zie ik nu dat alle tekeningen heel wat maanden geleden zijn gemaakt, maar tig keer gevraagd en ik kon niets inzien. Die info was niet beschikbaar |:( Nu is het rot omdat de verdeler onhandig staat in een relatief kleine hal, dit is bij een paar huizen zo gedaan. Nu moet ik dus om de verdeler heen werken in de hal, van de aannemer hebben we een behoorlijk cheap kap gekregen die ik gelijk weg zal gooien als ik iets geschikts heb.
Vraag is eigenlijk of dit zomaar mag, afwijken van de officiële tekening. Nu heb ik dus eigenlijk een foute tekening gekregen. Niet dat ik wil dat ze alles eruit gaan hakken (al zou ik dat wel hebben geëist als ik alle tijd had), maar het is meer een principe kwestie nu. Er zijn een paar dingen waar ik me aan stoor.

Voor de berekeningen maakt het dus niet uit waar de slangen precies vandaan komen?

[ Voor 3% gewijzigd door mister_S op 10-04-2021 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Over welke officiële tekening heb je het precies? Die uit het verkoopboekje is geen recht uit te halen.
Bij de wens/eis tot inzien van installatietekeningen heeft de aannemer helaas juist gehandeld, je hebt niks te eisen tijdens of vooraf. Je hebt nu gewoon de revisietekeningen (as build) gekregen.
Ik snap je frustratie maar ik vermoed dat er bij de aannemer niet veel te halen is in deze.

[ Voor 58% gewijzigd door D.deJong op 11-04-2021 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

mister_S schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:08:
[...]

Probleem is dat er over de installaties vrijwel niets bekend was tot de oplevering, toen kreeg ik een USB stick met alle info. Daarop zie ik nu dat alle tekeningen heel wat maanden geleden zijn gemaakt, maar tig keer gevraagd en ik kon niets inzien. Die info was niet beschikbaar |:( Nu is het rot omdat de verdeler onhandig staat in een relatief kleine hal, dit is bij een paar huizen zo gedaan. Nu moet ik dus om de verdeler heen werken in de hal, van de aannemer hebben we een behoorlijk cheap kap gekregen die ik gelijk weg zal gooien als ik iets geschikts heb.
Vraag is eigenlijk of dit zomaar mag, afwijken van de officiële tekening. Nu heb ik dus eigenlijk een foute tekening gekregen. Niet dat ik wil dat ze alles eruit gaan hakken (al zou ik dat wel hebben geëist als ik alle tijd had), maar het is meer een principe kwestie nu. Er zijn een paar dingen waar ik me aan stoor.

Voor de berekeningen maakt het dus niet uit waar de slangen precies vandaan komen?
Lees je voorwaarden maar door. Daar zal staan dat als er afgeweken moet worden van de originele tekening je daar akkoord mee dient te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
Als ombouw is een Ikea keuken-bovenkast ideaal en ziet er ook nog eens netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toppe schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:16:
[...]

Lees je voorwaarden maar door. Daar zal staan dat als er afgeweken moet worden van de originele tekening je daar akkoord mee dient te gaan.
Dat heeft volgens mij ook wel z'n beperkingen. De aannemer kan niet overal van afwijken en het gooien op een disclaimer in de documentatie. Het moet wel redelijk blijven en dit is m.i. een twijfel geval (Bv suskasten heb ik succesvol aangevochten en ik weet dat een kennis ook recht heeft gehaald toen de bouwer grenen hout ipv hardhout zoals beschreven stond ging toepassen op de woning ;))
Ben geen jurist en kan ook technisch niet inschatten of er alternatieven waren, maar ik zou de rechtsbijstand bellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 11-04-2021 08:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:15
@mister_S staat de huidige locatie niet ingetekend in je koperskeuze tekening ?

Ergens moet deze wijziging wel gecommuniceerd zijn lijkt mij . Of via een erratum of al dan niet via de koperskeuzetekening . De verkooptekening is op installatiegebied vaak lauter indicatief omdat de technische uitwerking dan nog niet heeft plaats gevonden.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sport_Life schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:33:
[...]

Dat heeft volgens mij ook wel z'n beperkingen. De aannemer kan niet overal van afwijken en het gooien op een disclaimer in de documentatie. Het moet wel redelijk blijven en dit is m.i. een twijfel geval (Bv suskasten heb ik succesvol aangevochten en ik weet dat een kennis ook recht heeft gehaald toen de bouwer grenen hout ipv hardhout zoals beschreven stond ging toepassen op de woning ;))
Ben geen jurist en kan ook technisch niet inschatten of er alternatieven waren, maar ik zou de rechtsbijstand bellen.
Ze moeten voldoen aan een bepaalde EPC berekening. Als dan die verdeler op een andere plek komt is heul vervelend, maar de EPC berekening klopt nog steeds, en daar gaat het om.

Het toepassen van een andere hout soort is niet het zelfde als een technische beperking.

Ik vermoed dat je ook bij een Woningborg achter het net vist. Tenslotte klopt de EPC nog en kan je geen rechten ontlenen aan een tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Sport_Life schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:33:
[...]

Lijkt me ook, als ze verdeler opeens midden in de gang of in de woonkamer neerzetten hoop ik dat je er wel een zaak van kan maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
@mister_S als je SWK contact hebt, dan mag een technische wijziging alleen als het geen nadeel heeft in waarde vergeleken met de originele tekening. Dus als de verdeler links in de trapkast naar rechts wordt verplaatst bijvoorbeeld. Maar van trapkast naar verkeersruimte lijkt mij wel degelijk nadelig en zou ik ook niet direct mee akkoord gaan. Weet niet of Woonborg hetzelfde met technische wijzigingen omgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:06
kepler schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:50:
[...]
Lijkt me ook, als ze verdeler opeens midden in de gang of in de woonkamer neerzetten hoop ik dat je er wel een zaak van kan maken
Nope. Is hier ook gebeurd.
In de allereerste tekeningen zat onze verdeler in de trapkast en op de kleinste slaapkamer boven.
Tegen de tijd dat we naar de notaris gingen zat de verdeler van de trapkast op de gang...

Inmiddels is de verdeler van de kleine kamer verplaatst naar een andere slaapkamer, in een hoek maar het maakt de indeling van de kamer enorm lastig.

Aannemer zegt: bouwtechnisch kan het niet anders (lees: willen ze het niet anders).
In de TO staat een soort van disclaimer dat zij zaken vanwege bouwtechnische redenen mogen aanpassen.
Geen poot om op te staan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
SquareOne schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:56:
[...]

In de allereerste tekeningen zat onze verdeler in de trapkast en op de kleinste slaapkamer boven.
Tegen de tijd dat we naar de notaris gingen zat de verdeler van de trapkast op de gang...

Inmiddels is de verdeler van de kleine kamer verplaatst naar een andere slaapkamer, in een hoek maar het maakt de indeling van de kamer enorm lastig.

Aannemer zegt: bouwtechnisch kan het niet anders (lees: willen ze het niet anders).
In de TO staat een soort van disclaimer dat zij zaken vanwege bouwtechnische redenen mogen aanpassen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar stel dat ze dat ding letterlijk in het midden van een kamer zetten dan ga ik er vanuit dat je wel een zaak hebt. Dit is een heel duidelijk voorbeeld. Maar van de trapkast verplaatsen naar een verblijf/verkeersruimte zou ik al een hele grote stap vinden, van de ene kant in een kamer naar de andere kant is alweer een ander verhaal. Laat zij maar bewijzen dat het bouwtechnisch echt niet anders kan, wat me onzin lijkt want wij konden onze verdelers bijna overal plaatsen waar we zouden willen.

Ik zou het iig proberen als hij echt op een hele onhandige plek is geplaatst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Mja dat jij het hebt geaccepteerd wil natuurlijk niet zeggen dat de bouwer in z'n gelijk staat/stond ;). Of heb je het juridisch aangevochten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
mister_S schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:50:
Voor de berekeningen zal het niet uitmaken, maar het is wel vervelend.

Hier waren bij 8 woningen de verdelers netjes geplaatst op de ingetekende plaats beneden. Bij de negende zat de verdeler in de gang en dus niet op de plaats waar deze op de originele tekeningen stond. De kopers hebben dit aangekaart en aan laten passen, maar dat betekende behoorlijk wat hak- en breekwerk.

De installateur had zich moeten houden aan de tekeningen. Probeer in ieder geval te kijken of het bij de buren wel op de juiste manier gedaan is. Dan snijdt in ieder geval het argument dat het technisch noodzakelijke is geen hout. Meestal is er gewoon sprake van verkeerde versies van tekeningen die gebruikt zijn door onder-onder-onderaannemer X.

Het kan zijn dat het technisch niet anders mogelijk is. Vloerlussen kunnen elkaar niet kruisen, dus dat levert soms beperkingen op, maar het is waarschijnlijker dat er niet onder de trap gewerkt is omdat de installateur dat niet fijn vindt. Hij moet dan bukken en steeds zijn hoofd stoten, terwijl op de gang een mooie ruimte is om in te werken...

Als jij tekeningen hebt gekregen waar de verdeler op een bepaalde plaats staat en die tekeningen zijn onderdeel van de contractstukken (dus staan genoemd in de KOA) dan moet de verdeler op die plaats zitten. Of het redelijk is om ervan af te wijken is een vraag die Woningborg/SWK/Vereniging Eigen Huis kan beantwoorden.

Zorg er in ieder geval voor dat je dit punt als protestpunt op laat nemen in de PV van oplevering. Dan kun je er daarna ruzie over maken. En houdt ook die 5% vast als het niet opgelost wordt.

PS. Op de bovenverdieping zit bij ons de verdeler ook niet op de plaats waar hij hoort te zitten. Dat zie je aan de stopcontacten, want die zitten verkeerd waardoor de verdeler dus met een verlengsnoer aangesloten moest worden. Omdat dit allemaal in de technische ruimte zit hebben we het daar bij gelaten, maar fijn is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudwerter
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-12-2024
We zijn bezig met de keuze van de kleine opties voor onze nieuwbouwwoning. Nu wil ik graag rekening houden met een eventuele voorbereiding van een elektrisch oplaadpunt. Ik heb de volgende keuzes:
1) Een electrakbel op rol in voortuin;
2) Loze leidingen vanuit meterkast naar buitenmuur;
3) geen voorbereiding en later laten doen alleen hebben we geen kruipruimte of iets dergelijks.

Hebben jullie tip wat slim is of waar rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Maar ze moeten dan wel aantonen dat het bouwtechnisch niet anders kan. Die discussie hebben ze hier dus bij een kavel verloren, daar is de verdeler verplaatst na het storten van de dekvloer (die dekvloer kon er dus weer uit). Dat het bouwtechnisch niet zou kunnen was klets, want bij acht van de negen woningen zat de verdeler op de juiste plaats.

De aannemer wilde ook afwijken van het afgesproken merk/type van de CV ketel. Die discussie heeft hij ook verloren nadat ik een uitgebreide technische vergelijking had gemaakt van de beloofde ketel en het voorgestelde alternatief. Ik heb toen ook twee technisch gelijkwaardige alternatieven voorgesteld (maar die zouden veel duurder worden). Toen heeft de aannemer eieren voor zijn geld gekozen en de ketel geplaatst zoals in de TO opgenomen was.

Bij ons zijn wel twee ander dingen aangepast om technische redenen. Ten eerste het metselwerk. Er zou stootvoegloos gemetseld worden, maar dat bleek niet te kunnen met de onregelmatige stenen die de architect had uitgezocht en al helemaal niet in de halfsteens bergingen. Omdat metselwerk met stootvoeg ook isolatietechnisch beter is, is daar voor gekozen en is daar geen bezwaar op gekomen.
Ten tweede zijn de smalste ramen op de bovenverdieping aangepast. Dat waren op tekening kiep-tuimelramen, maar die bleken niet zo smal gemaakt te kunnen worden. Daarom zijn de ramen verbreed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
boudwerter schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:27:
We zijn bezig met de keuze van de kleine opties voor onze nieuwbouwwoning. Nu wil ik graag rekening houden met een eventuele voorbereiding van een elektrisch oplaadpunt. Ik heb de volgende keuzes:
3) geen voorbereiding en later laten doen alleen hebben we geen kruipruimte of iets dergelijks.

Is er een optie om een mantelbuis vanuit de meterkast naar buiten te laten leggen? Een mantelbuis van 50mm kun je later zelf alles op aan laten sluiten.

Om op de toekomst voorbereid te zijn moet zo'n oplaadpunt tenminste 5x4mm2 kabel krijgen. Een kabel op rol naar buiten kan dus, maar laat vastleggen dat dit 5x4mm2 is (of 4x4mm2+As).

Een loze leiding vanuit de meterkast zou ik in ieder geval dik genoeg laten maken. Minstens 25mm. Als ze een 19mm buis leggen kan het wel eens heel lastig worden daar de juiste kabels door te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Blihi schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:29:
[...]

Maar ze moeten dan wel aantonen dat het bouwtechnisch niet anders kan. Die discussie hebben ze hier dus bij een kavel verloren, daar is de verdeler verplaatst na het storten van de dekvloer (die dekvloer kon er dus weer uit). Dat het bouwtechnisch niet zou kunnen was klets, want bij acht van de negen woningen zat de verdeler op de juiste plaats.

De aannemer wilde ook afwijken van het afgesproken merk/type van de CV ketel. Die discussie heeft hij ook verloren nadat ik een uitgebreide technische vergelijking had gemaakt van de beloofde ketel en het voorgestelde alternatief. Ik heb toen ook twee technisch gelijkwaardige alternatieven voorgesteld (maar die zouden veel duurder worden). Toen heeft de aannemer eieren voor zijn geld gekozen en de ketel geplaatst zoals in de TO opgenomen was.

Bij ons zijn wel twee ander dingen aangepast om technische redenen. Ten eerste het metselwerk. Er zou stootvoegloos gemetseld worden, maar dat bleek niet te kunnen met de onregelmatige stenen die de architect had uitgezocht en al helemaal niet in de halfsteens bergingen. Omdat metselwerk met stootvoeg ook isolatietechnisch beter is, is daar voor gekozen en is daar geen bezwaar op gekomen.
Ten tweede zijn de smalste ramen op de bovenverdieping aangepast. Dat waren op tekening kiep-tuimelramen, maar die bleken niet zo smal gemaakt te kunnen worden. Daarom zijn de ramen verbreed.
kepler schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:21:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar stel dat ze dat ding letterlijk in het midden van een kamer zetten dan ga ik er vanuit dat je wel een zaak hebt. Dit is een heel duidelijk voorbeeld. Maar van de trapkast verplaatsen naar een verblijf/verkeersruimte zou ik al een hele grote stap vinden, van de ene kant in een kamer naar de andere kant is alweer een ander verhaal. Laat zij maar bewijzen dat het bouwtechnisch echt niet anders kan, wat me onzin lijkt want wij konden onze verdelers bijna overal plaatsen waar we zouden willen.

Ik zou het iig proberen als hij echt op een hele onhandige plek is geplaatst :D
Sport_Life schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:43:
[...]

Mja dat jij het hebt geaccepteerd wil natuurlijk niet zeggen dat de bouwer in z'n gelijk staat/stond ;). Of heb je het juridisch aangevochten?
Dank voor alle reacties. Wellicht ben ik wat te makkelijk.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
  • Dat de vloerverdeler in de hal kwam te staan was dus al duidelijk ten tijde van tekening koopovereenkomst, maar die plek in de trapkast was vele malen handiger en mooier geweest. Soms vraag je je af, als een aannemer zelf in de woning gaat wonen, zou die het dan ook zo doen? Note: ik weet dat de afbeelding met verdeler in trapkast qua afmeting net iets anders is dan de verkooptekening met verdeler in hal
  • De wijziging van de verdeler van de ene naar de andere kamer is recent gecommuniceerd. Ik heb hier nog heel even tegenaan geschopt, maar ze verwijzen naar onderstaand deel uit de TO. Ik snap wel dat deze situatie makkelijker is voor de installateur, de VV zitten nu meer boven elkaar. Dit probleem hadden ze niet gehad als ze de verder op de BG gewoon in de trapkast hadden laten zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qUfH5e44h0uysoU5ws4746zmKE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aMjiNNIBjTjMzPEQEBltuHEn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SATDXujUIYyFsQXhPDt-_IEB8to=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PzOywm6rxprBkKojsj1ZiQpD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmpNCKWaws0A8M84IDKUrVSUP1Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Qg82uIUzGsRrUxEQ73J23Abc.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jb5PNISDFMB5zAFI3A7ms3Pglyg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wBdLNRF984m0qrRtWTbP298g.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ED3YRDP059IFagFQDhC5KwB6q9U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VGPpUmwkxF1I4fWTCRskBTQd.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-08 08:12

Ik heb ook zoiets aangevraagd, echter onze aannemer was bang dat de kabels konden beschadigen door de werkzaamheden aan de buitenmuren. Ik krijg nu twee mantelbuizen uit de meterkast tot aan buitenkant fundering met een doorsnee van 50mm. Hier kun je zelf later alles doorheen trekken aan bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Blihi schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:29:
[...]

Er worden wel vaker dingen aangepast soms in jouw voordeel, soms in je nadeel. Ik ben van mening, soms geef je wat, soms krijg je wat meer. Als het in evenwicht is, vind ik dat je als koper ook redelijk moet zijn.

Bij ons is vloerverdeler ook onder de trap geplaats en had die volgens eerste plan eigelijk 80cm opgeschoven moeten zijn (naar lager deel). Vind dit jammer, maar op andere punten hebben wij weer voordeel. Heb er daarom bij de tweede meterkast tekening geen opmerking over gemaakt.

Andere voorbeelden.
- Op derde verdieping krijgen we geen knieschotten, zouden al zo klein zijn dat ik dit bij nader inzien een voordeel vind, terwijl ik het in het begin een nadeel vond.
- zonnepanelen we krijgen panelen met een WP van 325, in de TO, staat dat ze minimaal 285WP. Bij 12 panelen is dat toch 480WP extra, dan minimale eisen.
- Dakgarage zou bij bestek houten balklaag zijn, heeft de aannemer, na instemming van kopers voor start bouw omgezet in breedteplaatvloer.
- Isolatie dak berging zou minimaal 3RC, zijn is 4,25rc geworden. 15cm tempex (12cm zou volstaan).

Dit waren dingen die van de aannemer kwamen, soms wel gecommuniceerd, andere zelf opgemerkt. Verder na wat opmerkingen van ons en andere kopers, na het afnemen van meerwerk ook wat zaken (gratis) gekregen in ruil voor meerwerk.

Voorbeelden.
- Alle elektra Inbouw, dus ook in technische ruimte en garage.
- Stopcontacten horizontaal, inplaats van verticaal.
- Berging en technische ruimte ook behangklaar, inplaats van niet afgewerkt.

Bij ons waren bij start ontwikkeling wel pas 3 van de 6 woningen verkocht, waardoor onderhandelen wat makkelijker was. Heb b.v ook €900,00. Van eerste meer minderwerk/ vrij op naamprijs afgepraat, door een voorstel aan de makelaar te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Wij gaan binnenkort ook in gesprek met de verkoopbegeleider voor het meerwerk. Ik lees gemengde verhalen hierover, prijzen vind ik echt bizar. Hebben jullie daar nog wat af kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dank allen voor de reacties. De verdeler staat nu enorm onhandig, maar ik heb ook geen zin in een vertraging van de werkzaamheden omdat ze alles eruit gaan hakken (als ik gelijk zou krijgen). Dat is het doel ook niet, het gaat meer om het principe dat de aannemer gewoon zijn gang kan gaan. Vanaf begin bouw heb ik het gevoel dat we maar blij moeten zijn dat we het huis hebben gekregen, dit lees ik ook in onze groepsapp als het om communicatie met de aannemer gaat. Ik krijg het huis natuurlijk niet cadeau, ik betaal er grof geld voor. Niemand lijkt zich hier echter erg aan te storen, "kan gebeuren" is de mentaliteit. We hebben maar één moment gekregen tijdens bouw i.v.m. corona, toen viel er niet veel te zien. Tijdens de vooroplevering heb ik gezegd dat de verdeler wel op een erg rare plek stond. Nu zie ik dus dat het gewoon in de trapkast had moeten staan op de meest recente tekeningen van de installateur.
Er zijn een paar dingen gebeurt waar ik me erg aan heb gestoord. Bijvoorbeeld dat ik info krijg van de makelaar over de WP en dat dit achteraf fout was (180L boiler i.p.v. ~300L). Dit document had de makelaar blijkbaar niet moeten delen, maar ik heb wel getekend voor die 300L boiler. Die grotere boiler zou niet passen in de ruimte die voor de boiler bedoeld is. Dat snap ik wel, maar ik noem het voorliegen. Uiteindelijk een fontein voor het toilet op de 1ste gratis gekregen omdat ik "verkeerd geïnformeerd" ben. Mooi opgelost hoor, maar ik moest wel weken blijven zeuren.
Op een loze leiding op zolder hebben ze bijvoorbeeld de omvormer aangesloten. Nu is dit niet erg want ik heb daar genoeg loze leidingen. Ik vind het echter vreemd dat de man die het aansluit niet doorheeft dat de omvormer in mijn huis ineens ergens anders hangt (wel nog steeds in de techniekruimte gelukkig). Voor het stucen heb ik alle afdekplaatjes eraf gehaald. Wat blijkt, meeste van de aarde draden zijn niet eens aangesloten op de WCD's. In de groepsapp gegooid, dit blijkt meer regel dan uitzondering. Kom op man wat voor elektricien ben je dan?

Het toppunt was een uitvoerder die tijdens de oplevering 1,5 uur een uit het hoofd geleerd verhaaltje zat te vertellen. Ik moest de man meerdere malen corrigeren. Ik ben geen expert hoor, maar als je niets van de installaties begrijpt ga er dan niet op in. Er zit een rode lijn dwars door de RBE. "Die zien we overal we hebben aan de installateur gevraagd hoe ze dit gaan oplossen". Ik haal de folie eraf. Alsjeblieft opgelost. Wat een grote facepalm moment |:(

Mijn vader is stukadoor en hij heeft opgemerkt dat de afwerking erg goed is, maar ik stoorde me meer aan het schofterige gedrag van de aannemer en de onkunde van de uitvoerder. Tijdens de vooroplevering heb ik meer aan de bouwvakkers gehad die duidelijk WEL kennis van zaken hadden _/-\o_
Hopelijk gaan we erg genieten van ons huis en ben ik de idiote bouwfase snel vergeten.

@koekjah onderhandelingsruimte is 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
koekjah schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:21:
Wij gaan binnenkort ook in gesprek met de verkoopbegeleider voor het meerwerk. Ik lees gemengde verhalen hierover, prijzen vind ik echt bizar. Hebben jullie daar nog wat af kunnen halen?
Bij onze bouwer niet. Heb nog een keer het voorstel gedaan 10 voor de prijs van 9 loze leidingen / stopcontacten. Moesten ze wel om lachten, daar bleef het dan ook bij :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
mister_S schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:22:
Vanaf begin bouw heb ik het gevoel dat we maar blij moeten zijn dat we het huis hebben gekregen, dit lees ik ook in onze groepsapp als het om communicatie met de aannemer gaat. Ik krijg het huis natuurlijk niet cadeau, ik betaal er grof geld voor.
Denk dat heel veel mensen dat gevoel hebben of hebben gehad. Ik had dat zelf ook en heb dat vaak zat gelezen in de project nieuwbouw topics. Een aannemer hoeft niet bepaald een goede relatie met de klant op te bouwen want de kans dat hij nog een keer een huis aan diezelfde klant hoeft te verkopen gaat richting de 0. Hier en daar wordt dan gestrooid met redenen als 'ja maar dit is niet zo'n duur huis en dus eigenlijk klein bier dus wat wil je' en kan je als klant gewoon de schijt en een paar trappen na krijgen.

Daar komen de aannemers prima mee weg want de gemiddelde projectbouw klant is toch vleugellam. Na de meerwerk rekeningen, een 2e en 3de faillissement na het uitzoeken van de keuken en badkamer is er echt geen tijd/geld/energie meer om echt werk van conflicten te maken. Voor jou sowieso 10 anderen. Projectmatige nieuwbouw is hopen op het beste en verder gewoon zeepjes rapen, zeker in de huidige markt. Hoort er helaas gewoon bij :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Hier was de onderhandelingsruimte 0,0. Wij hebben best veel via de aannemer gedaan, in elk geval alles wat achteraf lastig is of veel tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54

Straalbuis / loze buis met getrokken bocht vanuit de meterkast uit laten komen in de voortuin/plaats waar je de laadkabel wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

SquareOne schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:50:
[...]

[...]

[...]

Dank voor alle reacties. Wellicht ben ik wat te makkelijk.

***members only***
  • Dat de vloerverdeler in de hal kwam te staan was dus al duidelijk ten tijde van tekening koopovereenkomst, maar die plek in de trapkast was vele malen handiger en mooier geweest. Soms vraag je je af, als een aannemer zelf in de woning gaat wonen, zou die het dan ook zo doen? Note: ik weet dat de afbeelding met verdeler in trapkast qua afmeting net iets anders is dan de verkooptekening met verdeler in hal
  • De wijziging van de verdeler van de ene naar de andere kamer is recent gecommuniceerd. Ik heb hier nog heel even tegenaan geschopt, maar ze verwijzen naar onderstaand deel uit de TO. Ik snap wel dat deze situatie makkelijker is voor de installateur, de VV zitten nu meer boven elkaar. Dit probleem hadden ze niet gehad als ze de verder op de BG gewoon in de trapkast hadden laten zitten.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou 'm liever in de slaapkamer hebben dan in de gang, daar bots je continu tegenaan (note : heb 3 kinderen/ 2 kinderwagens).
Slaapkamer koofje eromheen en t valt niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Daadwerkelijk aan kosten niet, maar wel veel handje klap kunnen doen.

Zo vervallen er 2 LVT radiators maar in ruil hiervoor worden de andere 3 wel elektrisch zonder meerprijs.

We krijgen spots in de overstek van het dak, schakelaar zit gewoon in de garage. We betalen per spot €74 en ze rekenen €0 extra voor de bedrading naar het dak toe.

3 UTP aansluitingen zijn enkel maar in ruil hiervoor krijg ik alle UTP’s naar zolder met 2,5m overlengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
ybos schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:38:
[...]

Straalbuis / loze buis met getrokken bocht vanuit de meterkast uit laten komen in de voortuin/plaats waar je de laadkabel wilt hebben.
Als je al weet waar het punt gegarandeerd moet komen, dan zou ik zorgen dat het tot daar geregeld is. Aan de muur? Dan een loze leiding naar dat punt. Naast de oprit niet aan een muur? Dikke mantelbuis daar naartoe.
Stop niet eerder (bv net na de fundering) want dan moet je oprit weer open etc.
Heb je geen idee? Een mantelbuis die zowel langs de muur als langs de oprit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Sport_Life schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:54:
[...]

Ik zou 'm liever in de slaapkamer hebben dan in de gang, daar bots je continu tegenaan (note : heb 3 kinderen/ 2 kinderwagens).
Slaapkamer koofje eromheen en t valt niet op.
Ja eens. Maar we krijgen 2 verdelers; 1 boven, en 1 beneden. Dus we krijgen er één beneden in de gang. En één op slaapkamer boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
Hier bood de aannemer zelf al korting aan door de vele wijzigingen aan stopcontacten bijvoorbeeld. Ik ben dan ook erg te spreken over de kopersbegeleiding. Het duurt soms lang voor je reactie krijgt, maar er kan veel en wordt goed meegedacht.

De grootste korting kregen we doordat een stuk mandelig terrein voor een stoep niet was gedeeld in alle overeenkomsten en achteraf zonder mededelen was toegevoegd in de akte bij de notaris. Ik heb aangegeven dat niet acceptabel te vinden, omdat er kosten voor onderhoud en aansprakelijkheid bij komen. Dat hadden ze me moeten vertellen en is reden om de overeenkomst te verwerpen. Op mijn voorstel hebben ze €1000 van de rekening afgetrokken en was het goed. Dat was binnen een uurtje geregeld, makkelijk verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Marinos83 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:48:
[...]

Het zou al helpen als mensen aangeven hoe vaak ze douchen als ze willen weten welke boiler geschikt is. Zo lees ik dat er mensen zijn die 1x in de 2-3 dagen douchen, maar mijn kinderen hebben periodes gehad dat ze 2x of bij sporten zelfs 3x per dag gingen.

Hoeveelheid water door de douchekop is ook van belang, kan van 6 l/s tot 15 l/s gaan. Daarnaast is een douche WTW natuurlijk aan te raden door de gratis opwarming die je daarmee behaalt.

Een doorstroomboiler is altijd mogelijk, echter moet je aansluiting die piekbelasting aankunnen als je bijvoorbeeld ook je auto laadt of aan het koken bent. Ook zal een doorstroomboiler altijd aangaan en pas na x seconde uitschakelen als hij doorheeft dat het water al warm genoeg is als de boiler nog ' gevuld' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 15:55
Blihi schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:57:
[...]

Bij ons kon die pilaar echt niet weg. Ook wij hebben 2,4 meter uitgebouwd maar wel over twee verdiepingen. Hoewel ook de woningen die alleen beneden hebben uitgebouwd zo'n kolom in de kamer hebben. Hij kon ook echt niet kleiner dan 25x25 cm (origineel was het een muur van 20x100, de kolom uitvoeren in 25x25 staal bekleed was een optie van 1500 euro).

[...]

Klopt, dat zijn keramische tegels, Supergres EKHO Silk (https://www.supergres.com...porcelain-stoneware-tiles). Liggen ook buiten in een dikkere variant, dus de vloer loopt door de tuin in.

De keuken komt van Stein Keuken uit Nuenen. Dit is de onze: https://steinkeuken.nl/projecten/maja-en-boudewijn/ en dit de keuken van mijn broer: https://steinkeuken.nl/projecten/bianca-en-ruben/
De keuken ziet er heel netjes uit. Wij gaan binnenkort ook eens buurten bij Stein keuken, mag ik weten wat dat moois ongeveer gekost heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Dank. Echt korting hoef ik niet op te rekenen dus, had ik overigens ook niet verwacht. De aannemer heeft op veel zaken een monopoly en kan vragen wat hij wilt.
Ter vergelijking, ze vragen nu ongeveer 2500 per m2 voor een uitbouw van 1,2 meter. Twee jaar geleden vroegen ze in het eerste gedeelte van dit project 1250 euro per m2.

Prijzen van loze leidingen, extra stopcontacten zijn ook meer als 'gemiddeld' volgens vereniging eigen huis. Maar we doen het er maar mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dat hangt heel erg van de aannemer en het project af. Hoe groter de stad/het project en hoe groter de aannemer, hoe minder kans je hebt.

Een kleinere aannemer in een dorp moet vaak nog een relatie houden met de mensen in datzelfde dorp. Zijn reputatie is geld waard en hij wil dus wel meedenken. Soms kunnen zaken niet, maar soms zijn prijzen echt wel onderhandelbaar.

Een grote aannemer die eigenlijk te goedkoop heeft ingeschreven om een woonwijk te bouwen. Tja, daarmee valt niet de onderhandelen. Ook niet met de aannemer die het hele project uitbesteedt aan een derde partij omdat hij eigenlijk teveel werk aangenomen heeft. Dan moeten er steeds meer mensen aan verdienen.

Veel meerprijzen komen ook voort uit het inprijzen van fuck-ups. Het tot drie keer toe vervangen van van meerdere ramen in meerdere huizen, ieder 4 m2 veiligheidsglas bijvoorbeeld. Iemand moet dat betalen en dat zit dus in het meerwerk. In ons project zijn er tenminste 10 van dat soort ruiten vervangen. Je kunt je voorstellen dat dat echt een enorme kostenpost is.

Hoe later je in het traject komt, hoe meer duidelijkheid de aannemer heeft over de fuck-ups en dus hoe duurder de opties worden. Een mooi voorbeeld: Wij hebben het hele huis vol liggen met loze leidingen. Netjes voor betaald (190 euro per stuk geloof ik). Op een gegeven moment wilde ik nog extra loze leidingen naar het dak via de technische ruimte. Er was nog niets gebouwd, maar die leidingen waren ineens 350 euro per stuk, want laat in het traject, bla bla. Uiteindelijk zijn bijna alle loze leidingen dubbel uitgevoerd (letterlijk, in plaats van 1x19mm ligt er bijna overal 2x19 mm en naar het dak zelfs 7x19mm in plaats van 4x19mm). Dus het materiaal is het probleem niet.

Ik heb ook extra betaald om alle loze leidingen tenminste 19mm te maken in plaats van 16 mm. Kostte me 10 euro per stuk. Tijdens de bouw (ja, zelf even ingebroken, deden we dagelijks) bleek dat overal 16mm toegepast was. Tja, op dat moment maakt de aannemer ook weer kosten, want de elektricien moet terug komen om alle 16mm leidingen te vervangen voor 19mm. Dat soort fuck-ups zitten dus in die meerprijzen.

Ook zo een: Ik betaal voor een "zacht blok" in de betonvloer. Dat is een plaats van 30x30 waar ik later met 100% zekerheid door de vloeren kan boren. De aannemer tekent het in en tijdens het leggen van elektra wordt er een piepschuim blokje op de juiste plaats (nou ja, bijna) gelegd. Op maandag komen ze beton storten wisten we. Op zondag stond er een staalvlechter de laatste betonijzers aan te brengen. Die flikkert dat blok piepschuim aan de kant, want hij weet niet waarom het daar ligt en het lag hem in de weg.

Kun je dus op maandag om 7:00 voor de keet gaan wachten op de uitvoerder, zodat hij dat piepschuim blok nog even terug kan leggen voordat er beton gestort wordt. En wat zegt hij dan: "dat had ik zelf ook wel gezien hoor...." Sure. (achteraf bleek het ding alsnog op de verkeerde plek te zitten. 10cm verschoven waardoor nog maar 30x20cm over bleef. Toen ik de uitvoerder daarop wees vroeg hij of hij het gat groter moest laten boren, dus 30x10 cm beton weg breken. Toen heb ik hem maar verteld dat dat geen goed idee was omdat er een bundel van 5 PVC elektrabuizen strak naast dat blok liep. Daar kon ik hem ook detailfoto's van laten zien. Dat stelde hij niet op prijs, maar hij was wel blij dat ik hem niet door die PVC buizen had laten breken).

Nieuwbouw echt zoveel goedkoper kunnen als er wat gestructureerder gewerkt zou worden en er overlegd zou worden op de bouw. Maar het moet allemaal snel, snel en als er iets in de weg ligt voor persoon X wordt het gewoon aan de kant geflikkerd zondat dat er gekeken wordt waarom het daar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 11:57
Heeft iemand elektrische zip screens gezien met breedte 40-45cm? Meeste aanbieders beginnen pas bij 50cm. Zou wel lekker zijn als er een kleinere oplossing is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
mister_S schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:22:
Dank allen voor de reacties. De verdeler staat nu enorm onhandig, maar ik heb ook geen zin in een vertraging van de werkzaamheden omdat ze alles eruit gaan hakken (als ik gelijk zou krijgen). Dat is het doel ook niet, het gaat meer om het principe dat de aannemer gewoon zijn gang kan gaan. Vanaf begin bouw heb ik het gevoel dat we maar blij moeten zijn dat we het huis hebben gekregen, dit lees ik ook in onze groepsapp als het om communicatie met de aannemer gaat. Ik krijg het huis natuurlijk niet cadeau, ik betaal er grof geld voor. Niemand lijkt zich hier echter erg aan te storen, "kan gebeuren" is de mentaliteit. We hebben maar één moment gekregen tijdens bouw i.v.m. corona, toen viel er niet veel te zien. Tijdens de vooroplevering heb ik gezegd dat de verdeler wel op een erg rare plek stond. Nu zie ik dus dat het gewoon in de trapkast had moeten staan op de meest recente tekeningen van de installateur.
Er zijn een paar dingen gebeurt waar ik me erg aan heb gestoord. Bijvoorbeeld dat ik info krijg van de makelaar over de WP en dat dit achteraf fout was (180L boiler i.p.v. ~300L). Dit document had de makelaar blijkbaar niet moeten delen, maar ik heb wel getekend voor die 300L boiler. Die grotere boiler zou niet passen in de ruimte die voor de boiler bedoeld is. Dat snap ik wel, maar ik noem het voorliegen. Uiteindelijk een fontein voor het toilet op de 1ste gratis gekregen omdat ik "verkeerd geïnformeerd" ben. Mooi opgelost hoor, maar ik moest wel weken blijven zeuren.
Op een loze leiding op zolder hebben ze bijvoorbeeld de omvormer aangesloten. Nu is dit niet erg want ik heb daar genoeg loze leidingen. Ik vind het echter vreemd dat de man die het aansluit niet doorheeft dat de omvormer in mijn huis ineens ergens anders hangt (wel nog steeds in de techniekruimte gelukkig). Voor het stucen heb ik alle afdekplaatjes eraf gehaald. Wat blijkt, meeste van de aarde draden zijn niet eens aangesloten op de WCD's. In de groepsapp gegooid, dit blijkt meer regel dan uitzondering. Kom op man wat voor elektricien ben je dan?

Het toppunt was een uitvoerder die tijdens de oplevering 1,5 uur een uit het hoofd geleerd verhaaltje zat te vertellen. Ik moest de man meerdere malen corrigeren. Ik ben geen expert hoor, maar als je niets van de installaties begrijpt ga er dan niet op in. Er zit een rode lijn dwars door de RBE. "Die zien we overal we hebben aan de installateur gevraagd hoe ze dit gaan oplossen". Ik haal de folie eraf. Alsjeblieft opgelost. Wat een grote facepalm moment |:(

Mijn vader is stukadoor en hij heeft opgemerkt dat de afwerking erg goed is, maar ik stoorde me meer aan het schofterige gedrag van de aannemer en de onkunde van de uitvoerder. Tijdens de vooroplevering heb ik meer aan de bouwvakkers gehad die duidelijk WEL kennis van zaken hadden _/-\o_
Hopelijk gaan we erg genieten van ons huis en ben ik de idiote bouwfase snel vergeten.

@koekjah onderhandelingsruimte is 0.
Je hebt toch voor bepaalde zaken getekend? Zeker als er dingen echt niet kloppen tijdens de bouw/oplevering zou ik het gewoon hard spelen. Als zij in het begin niet meewerken en zelfs foute info geven, dan kunnen ze het achteraf ook krijgen ook.

Dat je vooraf nul onderhandeling ruimte hebt en dat ze je uitknijpen met de prijzen is in deze markt (helaas) logisch, maar als je eenmaal ergens voor hebt getekend/betaald dan moeten ze dat gewoon goed doen en volgens afspraak. Dan heb je als koper genoeg stokken om mee te dreigen/slaan zou ik zeggen. Dat van de aarde draad niet aansluiten bijvoorbeeld, dat is gewoon echt fout en zelfs gevaarlijk als er wel een geaard stopcontact zit. Dan direct de aannemer aansprakelijk stellen dat het zsm geregeld wordt.

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar als zij niet willen meebewegen zou ik dat ook niet doen bij oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomerwinter
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-09 12:57
Beste tweakers,

Af en toe zag ik hier berichten voorbij komen van mensen die via een website tekeningen en renders van hun woning lieten maken. Het ging om een site waar vaak buitenlandse mensen voor een zacht prijsje zulke diensten aanboden. Ik kom niet meer op de naam, Google en de zoekfunctie al gebruikt maar heb de website nog niet gevonden. Weet iemand welke site ik bedoel? Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@zomerwinter fiverr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomerwinter
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-09 12:57
Yes, dat is hem! Heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

kepler schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:29:
[...]

Je hebt toch voor bepaalde zaken getekend? Zeker als er dingen echt niet kloppen tijdens de bouw/oplevering zou ik het gewoon hard spelen. Als zij in het begin niet meewerken en zelfs foute info geven, dan kunnen ze het achteraf ook krijgen ook.

Dat je vooraf nul onderhandeling ruimte hebt en dat ze je uitknijpen met de prijzen is in deze markt (helaas) logisch, maar als je eenmaal ergens voor hebt getekend/betaald dan moeten ze dat gewoon goed doen en volgens afspraak. Dan heb je als koper genoeg stokken om mee te dreigen/slaan zou ik zeggen. Dat van de aarde draad niet aansluiten bijvoorbeeld, dat is gewoon echt fout en zelfs gevaarlijk als er wel een geaard stopcontact zit. Dan direct de aannemer aansprakelijk stellen dat het zsm geregeld wordt.

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar als zij niet willen meebewegen zou ik dat ook niet doen bij oplevering.
Je tekent er ook voor dat zaken gewijzigd mogen worden voor en tijdens de bouw en dat ze dat je niet eens hoeven te vertellen.

Als ze nou de helft van de woningen voorzien van een verdeler in een kast en de andere helft van een verdeler in de gang dan heb je wellicht kans dat het kosteloos hersteld gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:43:
[...]

Je tekent er ook voor dat zaken gewijzigd mogen worden voor en tijdens de bouw en dat ze dat je niet eens hoeven te vertellen.

Als ze nou de helft van de woningen voorzien van een verdeler in een kast en de andere helft van een verdeler in de gang dan heb je wellicht kans dat het kosteloos hersteld gaat worden.
Ik ben erg benieuwd hoe dit zal lopen als je er echt een zaak van maakt. Ik kan me niet voorstellen dat ze zomaar straffeloos alles kunnen veranderen, dan zou je in theorie dus een hele andere indeling/huis kunnen krijgen omdat de bouwer daar zin in had.

In het voorbeeld hierboven staat dat een wijziging alleen gebeurt als het noodzakelijk is. Nou, laat de bouwer dan maar aantonen dat het niet kon op de oorspronkelijke plaats en het echt noodzakelijk was.

Natuurlijk moet je dat niet doen voor elk wissewasje, maar als er opeens een verdeler wordt verplaatst van trapkast naar de gang zou ik het de aannemer wel zo moeilijk mogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Hele andere vraag:

Wij krijgen spots in onder de dakgoot. Er is nu gewoon de zelfde spot als onder de carport ingetekend, maar dit is natuurlijk een beetje weinig licht. Nu zit ik te zoeken naar xxl spots maar kan je hier vrij weinig in vinden.

Iemand die zelf ook spots onder z’n goot heeft zitten en zo ja, wat voor modelletje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 11:04

TMC

Toppe schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:11:
Hele andere vraag:

Wij krijgen spots in onder de dakgoot. Er is nu gewoon de zelfde spot als onder de carport ingetekend, maar dit is natuurlijk een beetje weinig licht. Nu zit ik te zoeken naar xxl spots maar kan je hier vrij weinig in vinden.

Iemand die zelf ook spots onder z’n goot heeft zitten en zo ja, wat voor modelletje?
Hoezo is dat 'natuurlijk weinig licht'? Hoeveel licht wil je hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TMC schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:58:
[...]
Hoezo is dat 'natuurlijk weinig licht'? Hoeveel licht wil je hebben?
Nou wel iets meer dan een GU10 spotje op 7 meter hoogte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
GU10 zegt helemaal niets over de lichtopbrengst. Dat is de vorm van de voet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Komende donderdag krijg ik eindelijk de sleutel van mijn appartement.

Gisteren voor 2000 euro aan Hue verlichting gekocht. De Argenta spots voor in de woon/eetkamer, een Centris voor in de hal, de Struana lampen voor in de badkamer, toilet en technische ruimte en de Being voor in de slaapkamer en studeerkamer. Voor de 2 balkons gekozen voor de Daylo wandlamp.

Voor wat betreft de bestaande lichtschakelaars ga ik ze slim maken met de nieuwe Hue wandschakelaarmodules. Het enige waar ik nog over twijfel is of ik ook bewegingssensors wil plaatsen. Als die een beetje tactisch en niet zo in-your-face te plaatsen zijn zie ik dat wel zitten.

Anderen hier ook hun nieuwe woning omgetoverd in een Hue oase? :P Ik heb op dit moment enkel plafondlampen, dus er komt niets van verlichting op de grond of op meubilair te staan. Heb het liefst zo min mogelijk kabels in het zicht maar hoop dat het daarmee niet te klinisch wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
kazuka schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:15:

Gisteren voor 2000 euro aan Hue verlichting gekocht. De Argenta spots voor in de woon/eetkamer, een Centris voor in de hal, de Struana lampen voor in de badkamer, toilet en technische ruimte en de Being voor in de slaapkamer en studeerkamer. Voor de 2 balkons gekozen voor de Daylo wandlamp.

Voor wat betreft de bestaande lichtschakelaars ga ik ze slim maken met de nieuwe Hue wandschakelaarmodules. Het enige waar ik nog over twijfel is of ik ook bewegingssensors wil plaatsen. Als die een beetje tactisch en niet zo in-your-face te plaatsen zijn zie ik dat wel zitten.

Anderen hier ook hun nieuwe woning omgetoverd in een Hue oase? :P Ik heb op dit moment enkel plafondlampen, dus er komt niets van verlichting op de grond of op meubilair te staan. Heb het liefst zo min mogelijk kabels in het zicht maar hoop dat het daarmee niet te klinisch wordt.
[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Blihi schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:54:
GU10 zegt helemaal niets over de lichtopbrengst. Dat is de vorm van de voet.
Klopt. Zoek maar op High Power GU10 LED.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 11:04

TMC

Bewegingssensors zijn erg handig. Ik heb er één in gang bij de voordeur, ideaal als het licht meteen aangaat bij binnenkomst en je niet in het donker, al dan niet met spullen/boodschappen in je hand, de schakelaar moet zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
TMC schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:22:
[...]
Bewegingssensors zijn erg handig. Ik heb er één in gang bij de voordeur, ideaal als het licht meteen aangaat bij binnenkomst en je niet in het donker, al dan niet met spullen/boodschappen in je hand, de schakelaar moet zoeken.
On onze huidige woning een sensor van 3€ van Ali werkt al drie jaar prima 😅

Schakelaar Smart Detector
https://a.aliexpress.com/_uvfsX1

Nieuwe woning waarschijnlijk wel iets luxere uitvoering en de hue kan je overal plaatsen natuurlijk.
Ook handig voor de trap richting zolder of op de overloop, automatisch licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22
Source90 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:29:
[...]

On onze huidige woning een sensor van 3€ van Ali werkt al drie jaar prima 😅

Schakelaar Smart Detector
https://a.aliexpress.com/_uvfsX1

Nieuwe woning waarschijnlijk wel iets luxere uitvoering en de hue kan je over plaatsen natuurlijk.
Ook handig voor de trap richting zolder of op de overloop, automatisch licht.
Interessant, maar op welke wijze moet je deze plaatsen of kan het gewoon willekeurig tegen een muur?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:36
Toppe schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:03:
[...]

Nou wel iets meer dan een GU10 spotje op 7 meter hoogte :+
Wat is het doel van dat spotje, thuiskomverlichting zodat je niet in het pikdonker bij huis aankomt of moet je er bij wijze van spreken een boek onder kunnen lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Blik1984 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:45:
[...]

Wat is het doel van dat spotje, thuiskomverlichting zodat je niet in het pikdonker bij huis aankomt of moet je er bij wijze van spreken een boek onder kunnen lezen?
Nee beetje sfeer, liefst wat op de gevel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
Bravertal schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:42:
[...]

Interessant, maar op welke wijze moet je deze plaatsen of kan het gewoon willekeurig tegen een muur?
Die komt in de plaats van een wip schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb ook overal Hue, en (oa) 2 bewegingssensors op de gang op de 1e en 2e verdieping. Die zijn erg prettig.
En de buitenverlichting springt in het donker aan en gaat in de ochtend weer uit .

Ik vond trouwens niet iedere hue lamp goed, heb een duo opbouwspot terug gestuurd vanwege de belabberde kwaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 11-04-2021 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:15
nel!s schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:44:
Heeft iemand elektrische zip screens gezien met breedte 40-45cm? Meeste aanbieders beginnen pas bij 50cm. Zou wel lekker zijn als er een kleinere oplossing is..
Ik denk dat de meeste buismotoren langer zijn dan 40cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
aprofet schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:21:
[...]

Klopt vermoedelijk, misschien een kwestie van motoren fabrikanten bekijken en dan uitzoeken welke leverancier er eentje levert die korter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
aprofet schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:21:
[...]
Dit kan ik wel bevestigen. Wij hebben een paar weken geleden rolluiken besteld voor een paar smalle ramen en de leverancier gaf aan dat ze eigenlijk minimaal +/- 50 breed worden ivm de lengte van de buismotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:01

Tijntje

Hello?!

Scuderia110 schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:37:
[...]

Hier was de onderhandelingsruimte 0,0. Wij hebben best veel via de aannemer gedaan, in elk geval alles wat achteraf lastig is of veel tijd kost.
Hier met Heijmans was er ook geen ruimte voor onderhandeling.
Wel heb ik begrepen dat de laatste paar woningen uit het project uiteindelijk zijn verkocht met een gratis meerwerk optie (aanbouw, dakkapel of zonnepanelen). Maar dat was dus bij de verkoop niet bij de verkoopbegeleider want dan heb je toch al getekend.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:15
nel!s schreef op maandag 12 april 2021 @ 07:42:
[...]

Klopt vermoedelijk, misschien een kwestie van motoren fabrikanten bekijken en dan uitzoeken welke leverancier er eentje levert die korter is.
(Zonder motor zijn zipscreens vanaf 40 cm
wel te krijgen, maar dat wist je denk ik al)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Zo, net de stap gezet die je hoopt niet te hoeven zetten. De notaris verzocht om de volle 5% bankgarantie vast te houden tot de aannemer de openstaande gebreken opgelost heeft.
Ook de aannemer en Woningborg ingelicht over dit verzoek.

Weet inmiddels dat ik niet de eerste ben in het project. Hoorde gisteravond dat een andere kavel ook vanwege de problemen met de mechanische ventilatie dit verzoek aan de notaris heeft gedaan. En later deze week moeten er nog minimaal 2 kavels volgen.

Hoe meer hoe beter zou ik zeggen, want die 4 kavels vertegenwoordigen al een bedrag van +/- 80k denk ik gezien de verkoopprijzen van die huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:39
Farmerwood schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:30:
Zo, net de stap gezet die je hoopt niet te hoeven zetten. De notaris verzocht om de volle 5% bankgarantie vast te houden tot de aannemer de openstaande gebreken opgelost heeft.
Ook de aannemer en Woningborg ingelicht over dit verzoek.

Weet inmiddels dat ik niet de eerste ben in het project. Hoorde gisteravond dat een andere kavel ook vanwege de problemen met de mechanische ventilatie dit verzoek aan de notaris heeft gedaan. En later deze week moeten er nog minimaal 2 kavels volgen.

Hoe meer hoe beter zou ik zeggen, want die 4 kavels vertegenwoordigen al een bedrag van +/- 80k denk ik gezien de verkoopprijzen van die huizen.
Let we op dat wat je vast houd in verhouding moet staan met het gebrek. Dus als het gebrek 2k is en jij 40k vasthoud (fictieve getallen) kan de aannemer daar wat van vinden. En vragen de 38k we uit te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

perspectivebass schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:44:
[...]

Let we op dat wat je vast houd in verhouding moet staan met het gebrek. Dus als het gebrek 2k is en jij 40k vasthoud (fictieve getallen) kan de aannemer daar wat van vinden. En vragen de 38k we uit te betalen.
Hoe kan je weten wat de kosten zijn om dit te herstellen? Met dit soort gebreken is het verstandig om het hele bedrag te reserveren totdat een externe deskundige een schade bepaling heeft gedaan.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
aprofet schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:23:
[...]

(Zonder motor zijn zipscreens vanaf 40 cm
wel te krijgen, maar dat wist je denk ik al)
Ja precies, maar de elektra zit er al dus zou jammer zijn om dit niet te gebruiken :)

Het is me ook niet helemaal duidelijk allemaal, het raam is ongeveer 450mm breed. Er is een somfy motor 'voor rolluiken vanaf 425mm': https://www.sunstyle-zonw...en-somfy-oximo-io-10nm17/ maar ik kan geen rolluiken in die maat vinden. De Heroal Mini-E zou bijvoorbeeld mooi zijn op deze plek, maar niet te vinden in deze breedte. Alle websites hebben als minimale breedte 500 of 600mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
nel!s schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:51:
[...]

Ja precies, maar de elektra zit er al dus zou jammer zijn om dit niet te gebruiken :)

Het is me ook niet helemaal duidelijk allemaal, het raam is ongeveer 450mm breed. Er is een somfy motor 'voor rolluiken vanaf 425mm': https://www.sunstyle-zonw...en-somfy-oximo-io-10nm17/ maar ik kan geen rolluiken in die maat vinden. De Heroal Mini-E zou bijvoorbeeld mooi zijn op deze plek, maar niet te vinden in deze breedte. Alle websites hebben als minimale breedte 500 of 600mm.
Het rolluik kan 425 mm zijn (dat is dus de buis zelf), maar daar komen de rails nog bij waar de boel in loopt en dan kom je al op 50 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
[edit...]@Blihi @aprofet ik heb zojuist met Sunstyle zonwering gebeld en die geven aan dat dit gewoon te realiseren is vanaf 425mm.

Ik had ook het gevoel dat ik voor het eerst met iemand in deze branche sprak die verstand van zaken had. 5-6 bedrijven gesproken inmiddels en allemaal zeer beperkt assortiment, totaal geen ruimte in de planning, niet meedenken etc. Zo niet Sunstyle - echter leveren die alleen materiaal (op maat), en enkel Heroal en Somfy. Ik zoek zelf wel iemand die het kan installeren.

[ Voor 77% gewijzigd door nel!s op 12-04-2021 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tdebassie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 14:43
perspectivebass schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:44:
[...]

Misschien even teruglezen, hier heeft @Farmerwood specifiek een vraag over gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Kan iemand mij vertellen aan welke zijde van de rolluik de somfy motor komt? Maw aan welke kant moet ik de elektra laten aanleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kevinvi schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:33:
Kan iemand mij vertellen aan welke zijde van de rolluik de somfy motor komt? Maw aan welke kant moet ik de elektra laten aanleggen?
Dat is geheel aan jou, de uitvoer van de kabel wordt bij je bestelling meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Dat is heel fijn, dank voor de info
Pagina: 1 ... 182 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2