Bij de bouw heb ik een leiding laten aanleggen voor een zonnescherm; nu was in in de veronderstelling dat deze uitkwam in de meterkast aangezien ik daar ook nog een loze leiding had zitten. Nu en ik er inmiddels achter deze deze loze leiding onder de keuken uitkomt (?) maar ik ik heb geen idee waar de leiding van het zonnescherm heengaat. Iemand uit eigen ervaring hier een suggestie in?
Verwijderd
Meestal naar een schakelaar aan de bijbehorende gevel. Wat zegt de technische omschrijving van die optie in de optielijsten?Len020 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:54:
Bij de bouw heb ik een leiding laten aanleggen voor een zonnescherm; nu was in in de veronderstelling dat deze uitkwam in de meterkast aangezien ik daar ook nog een loze leiding had zitten. Nu en ik er inmiddels achter deze deze loze leiding onder de keuken uitkomt (?) maar ik ik heb geen idee waar de leiding van het zonnescherm heengaat. Iemand uit eigen ervaring hier een suggestie in?
Bij mij wilde de aannemer niet eens loze leidingen leggen vanaf de kozijnen naar de meterkast. Het moest en zou een 'jaloezieschakelaar' zijn met, zoals hierboven ook al genoemd, een schakelaar op de muur naast het raam en aansluiting op de dichtsbijzijnde centraaldoos.Len020 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:54:
Op de optielijst staat enkel loze leiding. Ik heb wel een schakelaar op diezelfde wand maar die bedient het buitenstopcontact en de buitenlamp.Of zou die daarbij kunnen zitten ?Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:55:
[...]
Meestal naar een schakelaar aan de bijbehorende gevel. Wat zegt de technische omschrijving van die optie in de optielijsten?
Ian is op dit moment bezig met de renders van mijn woning, ik kan het echt aanraden.Farmerwood schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:23:
[...]
Ondanks dat ons huis inmiddels opgeleverd is heb ik ook even contact gezocht met deze persoon. Hij is nog steeds super druk (dankzij jou reclame wellicht).
Een 3D model kan nog steeds erg handig zijn aangezien we nog wat ruimtes hebben waar we willen spelen met een indeling.
Momenteel heeft hij de volgende prijslijst:
***members only***
Ik vind hem heel betrokken en stelt goede vragen, dus ik ben reuze benieuwd naar het resultaat
bij ons was dit als bedrade leiding aangelegd naar de dichtstbijzijnde verdeeldoos in het plafond. vervolgens laat je zonneschermboeren langskomen en die willen alleen iets op de gevel schroeven met een stekker eraan.Len020 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:54:
heb het scherm vervolgens zelf maar aangesloten in een klein verdeeldoosje op de gevel
[ Voor 14% gewijzigd door burnedhardware op 08-04-2021 09:15 ]
Bij ons zeiden de uitvoerder en kopersbegeleider dat de loze ledingen op buitenmuur (voor rolluiken) uitkwamen in de meterkast. Ook in de technische omschrijving van het appartement stond het zo zwart op wit. Uiteindelijk bleken ze uit te komen in de dichtstbijzijnde verdeeldoos in plafond van keuken en slaapkamerLen020 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:54:
Even checken of ik nu geen rare hersenspinsels heb. Naar mijn idee is het logisch om eerst een gesprek te hebben met de kopers begeleider en dan de koopovereenkomst te tekenen toch?
Bij ons staat het tekenen van de overeenkomst nu gepland voor aankomende maandag, maar vanuit de aannemer hebben we nog niets gehoord.
Bij ons staat het tekenen van de overeenkomst nu gepland voor aankomende maandag, maar vanuit de aannemer hebben we nog niets gehoord.
Een kopersbegeleider kan niets doen zonder koopovereenkomstRegularJohn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:22:
Even checken of ik nu geen rare hersenspinsels heb. Naar mijn idee is het logisch om eerst een gesprek te hebben met de kopers begeleider en dan de koopovereenkomst te tekenen toch?
Eerst tekenen, dan praten. Vaak krijg je wel de opties al op voorhand zoals uitbouw, dakkapel, etc. Het kleinere werk bespreek je later.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hoeft niet. Alleen als er bepaalde opties zijn (die niet in de optielijst staan) waarvan je zeker wilt weten dat die kunnen voordat je de KOA tekent is dit noodzakelijk. Anders komt het gesprek met de aannemer pas na het tekenen van de KOA.
Wij wilden bijvoorbeeld een andere layout beneden. Als dat niet gekund had, zouden we het huis niet gekocht hebben. Daarover hebben we vooraf contact gehad en het een en ander is door de aannemer bevestigd voordat wij tekenden.
Wij wilden bijvoorbeeld een andere layout beneden. Als dat niet gekund had, zouden we het huis niet gekocht hebben. Daarover hebben we vooraf contact gehad en het een en ander is door de aannemer bevestigd voordat wij tekenden.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
@Blihi de PV installatie zit op een aparte groep, daarom leek het mij onlogisch wat de uitvoerder zei. Ik had het idee dat hij een verhaaltje aan het vertellen was, want toen ik vroeg hoe de omvormer via zijn eigen groep stroom kan leveren aan een gesloten groep, liep het vast (eeeuuh)
Ah helder. Dank jullie wel.
Bij ons is de meerwerk lijst zo beperkt (bijvoorbeeld geen loze leidingen...) dat ik toch graag eerst gesproken had met de begeleider over eventuele opties. Het is niet anders dan denk ik.
Bij ons is de meerwerk lijst zo beperkt (bijvoorbeeld geen loze leidingen...) dat ik toch graag eerst gesproken had met de begeleider over eventuele opties. Het is niet anders dan denk ik.
Dit bespreek je met de kopersbegeleiding. Wat voor opties heb je nu gekregen dan?RegularJohn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:36:
@RegularJohn ik vond het ook vreemd dat ik eerst moest tekenen en dan pas de kopersbegeleider kon spreken over opties. Bij ons stonden zelfs opties zonder prijzen op de lijst, dus tekenen zonder 100% te weten wat het allemaal kost. Blijkbaar gaat het altijd zo.
We hebben onderstaande gootsteen in gedachten voor in de berging/garage/bijkeuken en gister aangeven dat ik graag 2 verstevigingen wil in de achterwand met H.O.H. Maat van 68cm. Volgens de installateur niet nodig want de achterwand kan dit gewicht prima aan. Spoelbak zelf is 60l maar wil rekening houden met 80 tot 100 kilo belasting. Dan is een plaatje gips met OSB toch lang niet voldoende?
:strip_exif()/f/image/BAP2qWMmygNVPGaHbMqdULCW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, dit is een spoelbak voor veehouderij, lekker ruim
:strip_exif()/f/image/BAP2qWMmygNVPGaHbMqdULCW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, dit is een spoelbak voor veehouderij, lekker ruim
Het lijkt wat willekeurig. Bedrade leidingen staan er wel op namelijk.Toppe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:39:
[...]
Dit bespreek je met de kopersbegeleiding. Wat voor opties heb je nu gekregen dan?
Voornamelijk de grote opties (uitbouw, indeling zolder etc.), bij navraag bij de makelaar was dit ook de definitieve lijst. Het lijkt me zo raar dat een loze leiding maatwerk moet zijn...
Ik maak me vast te druk. Heb alleen het gevoel dat ze straks bizarre prijzen kunnen vragen, omdat we toch al getekend hebben.
Wij hebben wel een gesprek met de aannemer aangevraagd voor het tekenen.RegularJohn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:36:
Uiteindelijk hebben we een e-mailadres gekregen waar we wat vragen aan hebben kunnen stellen per mail.
Uiteraard nergens beloftes gekregen maar gaf ons voldoende vertrouwen op dat moment om ook te tekenen.
Sommige aannemers leveren alleen bedrade leidingen. Bij is het verschil zo weinig dat ik voor €50 per leiding echt niet zelf 2 kabels ga trekken en afmonteren.RegularJohn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:49:
[...]
Het lijkt wat willekeurig. Bedrade leidingen staan er wel op namelijk.
Voornamelijk de grote opties (uitbouw, indeling zolder etc.), bij navraag bij de makelaar was dit ook de definitieve lijst. Het lijkt me zo raar dat een loze leiding maatwerk moet zijn...
Ik maak me vast te druk. Heb alleen het gevoel dat ze straks bizarre prijzen kunnen vragen, omdat we toch al getekend hebben.
Welke aannemer is het? Wellicht zit hier iemand die de zelfde aannemer heeft en je een idee kan geven qua prijzen.
Hier heb ik een link met mijn prijzen (van gister) staan.
Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 08-04-2021 12:55 ]
Ik ben benieuwd, hoe bereik ik hem?
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Dat doen ze omdat ze achteraf geen gezeur willen dat loze leidingen niet bedraad kunnen worden omdat er knikken in zitten bijvoorbeeld. Wij hebben zelf twee van dat soort leidingen. Door een knik zijn ze nauwelijks te gebruiken. In een geval was het niet erg, want die loze leiding was dubbel uitgevoerd. In het andere geval heb ik er met heel veel pijn en moeite doorheen gekregen wat er doorheen moest voor de bediening van de zonwering.RegularJohn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:49:
[...]
Het lijkt wat willekeurig. Bedrade leidingen staan er wel op namelijk.
Dus van de grote opties weet je de prijzen, die kun je in de hypotheek begroten en daar kun je na tekenen van de KAO voor kiezen. Als maatwerk sowieso niet kan is dat ook duidelijk.Voornamelijk de grote opties (uitbouw, indeling zolder etc.), bij navraag bij de makelaar was dit ook de definitieve lijst. Het lijkt me zo raar dat een loze leiding maatwerk moet zijn...
Soms heb je nog opties in de categorie "nee heb je, ja kun je krijgen". Daar vraag je naar en als de prijs je aanstaat ga je er achteraf mee akkoord, maar inderdaad, dan kunnen ze vragen wat ze willen. Een greep uit de dingen waar wij "nee" tegen gezegd hebben:Ik maak me vast te druk. Heb alleen het gevoel dat ze straks bizarre prijzen kunnen vragen, omdat we toch al getekend hebben.
- Warmtepomp in plaats van CV: 30k euro
- Extra zonnepanelen: 800 euro per paneel (zelf voor 300 aangelegd.)
Maar we hebben bijvoorbeeld wel ja gezegd tegen vloerverwarming boven a 9000 euro. Dat was idioot duur, maar eigenlijk geen optie om niet te doen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
De aannemer? Bellen.koekjah schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:00:
Ik ben benieuwd, hoe bereik ik hem?
Wij hadden al een gesprek met onze koper begeleider voordat we gingen tekenen hoor...RegularJohn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:22:
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Onze uitvoerder gaf aan dat hij echt geen flauw idee had van elektra. Ik vermoed dat dat hier ook het geval is. Als de groep uit staat levert de PV installatie geen stroom aan die groep.mister_S schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:33:
@Blihi de PV installatie zit op een aparte groep, daarom leek het mij onlogisch wat de uitvoerder zei. Ik had het idee dat hij een verhaaltje aan het vertellen was, want toen ik vroeg hoe de omvormer via zijn eigen groep stroom kan leveren aan een gesloten groep, liep het vast (eeeuuh)
Waarschijnlijk doelt de uitvoerder op het feit dat als de hoofdschakelaar uit staat de PV installatie nog wel stroom kan leveren aan het huis. Daarom zit ook die sticker in de meterkast. Hoewel de meeste omvormers gewoon uitschakelen als er geen spanning van het net komt.
Heb je daar toevallig een foto van ?burnedhardware schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:13:
[...]
bij ons was dit als bedrade leiding aangelegd naar de dichtstbijzijnde verdeeldoos in het plafond. vervolgens laat je zonneschermboeren langskomen en die willen alleen iets op de gevel schroeven met een stekker eraan.
heb het scherm vervolgens zelf maar aangesloten in een klein verdeeldoosje op de gevel
Inmiddels ben ik erachter dat bij mij de leiding inderdaad naar de centraaldoos gaat van de woonkamer.Een leiding dichtsmeren lijkt me niet handig; je weet nooit wat de toekomst doet tenslotte.
Bij ons was de hoofdaannemer nog niet eens bekend toen we de KAO tekenden. Wel waren er al wat standaardprijzen voor meerwerk bepaald door de projectontwikkelaar.
Achteraf ook nee gezegd tegen overpriced PV-panelen (ruim dubbel zo duur als wat gangbaar is).
Ik zag ook dat de projectontwikkelaar 10% pakt van al het meerwerk en de hoofdaannemer zelf 9%. Verklaart misschien deels waarom het altijd wat prijziger is.
Achteraf ook nee gezegd tegen overpriced PV-panelen (ruim dubbel zo duur als wat gangbaar is).
Ik zag ook dat de projectontwikkelaar 10% pakt van al het meerwerk en de hoofdaannemer zelf 9%. Verklaart misschien deels waarom het altijd wat prijziger is.
Len020 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:37:
[...]
Heb je daar toevallig een foto van ?
Inmiddels ben ik erachter dat bij mij de leiding inderdaad naar de centraaldoos gaat van de woonkamer.Een leiding dichtsmeren lijkt me niet handig; je weet nooit wat de toekomst doet tenslotte.
/f/image/R5FW8EsPeooxvLsww9hoFhOf.png?f=fotoalbum_large)
gewoon in zoiets (wel een gat in de onderkant gemaakt, zodat water eruit kan)
Haha heel herkenbaar! Neemt niet weg dat ik nu, 5 jaar later, toch weer naar een nieuwbouw woning aan het kijken benYaa87 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:07:
[...]
Ben eerlijk gezegd ook helemaal klaar met al dat uitzoeken, navragen, geregel etc... wil gewoon wonen. 1 is ding zeker voor mij nooit meer nieuwbouw.

volgens mij is het als een bevalling voor een vrouw; als je je kindje eenmaal in je armen hebt vergeet je alle pijn en ga je toch voor een tweedesirkeith schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:29:
[...]
Haha heel herkenbaar! Neemt niet weg dat ik nu, 5 jaar later, toch weer naar een nieuwbouw woning aan het kijken ben
Als je ze aansluit met de juiste wartel dan zijn ze waterdicht. Door een gat in een bodem te maken krijg je juist vocht er in.burnedhardware schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:24:
[...]
Heb je een betere foto van die gemonteerde doos?
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 08-04-2021 18:25 ]
Welke flapdrol heeft dat gat in de gevel gemaakt dan?burnedhardware schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:24:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij ons is het in de dag gemaakt in het uiterste hoekje van het kozijn waardoor de leiding altijd netjes in de kast van screen/rolluik uit komt.
Toch komt een 3de kind er bij ons echt niet.Yaa87 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:01:
[...]
volgens mij is het als een bevalling voor een vrouw; als je je kindje eenmaal in je armen hebt vergeet je alle pijn en ga je toch voor een tweede
Was in de dag gevraagd op de meerwerklijst, op de dag geleverd, intussen zonneschermboer langs laten komen en bouwer gevraagd om het nog niet te corrigeren omdat de zonneschermboer niets met een kabel kon die in de dag uitkomt ivm waterdichtheid motor.
Gevalletje “als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan”
:strip_exif()/f/image/KDQz7WvMR9pR4QXyHKsZdtY9.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het knikarmscherm hadden we weer op de dag gevraagd, en niet aangegeven hoe hoog. Op dat moment hadden we ook geen idee waar die de muur moest uitkomen. Dat resulteerde in nog meer geknutsel:
:strip_exif()/f/image/KDQz7WvMR9pR4QXyHKsZdtY9.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het knikarmscherm hadden we weer op de dag gevraagd, en niet aangegeven hoe hoog. Op dat moment hadden we ook geen idee waar die de muur moest uitkomen. Dat resulteerde in nog meer geknutsel:
:strip_exif()/f/image/wjLUJ6A4djUu4URxbxZdtAr0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door burnedhardware op 08-04-2021 19:42 ]
Verwijderd
Bij ons was ook standaard in het kozijn, maar voor een knikarmscherm is dat juist super onhandig. Die komt namelijk enkele centimeters boven het kozijn. Dus wij hebben die "rolluik"-leiding een stuk boven het kozijn op de gevel laten uitkomen. Straks als het knikarmscherm gemonteerd wordt waarschijnlijk een stukje verleggen zoals bovenstaand, maar dan iets minder lomp
Voor een screen is het idd handiger als het in het kozijn zit.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2021 20:06 ]
Tja, het grootste probleem is dat je bij het bepalen van de meerwerkopties geen idee hebt van wat je echt nodig hebt bij dit soort dingen.
vraag je een kabel of een loze leiding
in de negge of erbuiten... indien erbuiten waar (zowel horizontale als vertikale afstand van het raam)
laat je het uitkomen in de meterkast of in een centraaldoos of in een loze doos punt naast een wandcontactdoos?
ik heb nog steeds geen idee wat het beste is, en mijn huis staat er inmiddels
in de negge of erbuiten... indien erbuiten waar (zowel horizontale als vertikale afstand van het raam)
laat je het uitkomen in de meterkast of in een centraaldoos of in een loze doos punt naast een wandcontactdoos?
Bij je zonnescherm hadden ze ook het doosje er achter (of strak er onder) kunnen monteren en de kabel achterlangs kunnen doen…burnedhardware schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:32:
Tja, het grootste probleem is dat je bij het bepalen van de meerwerkopties geen idee hebt van wat je echt nodig hebt bij dit soort dingen.
Wordt je woning een houtskeletbouw woning? De letters "BUV" komen mij namelijk bekend voorToppe schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:24:
[...]
Dat is het bouwbedrijf. Spots zijn GU10 maar ga ik vervangen voor Hue, dus verder niet bijzonder
Iets met Harkema?Fonsz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:48:
[...]
Wordt je woning een houtskeletbouw woning? De letters "BUV" komen mij namelijk bekend voor.
Al opgeleverd gekregen?
Dat kan niet. Met wie ga je dan de aanneemovereenkomst aan? Dat is toch echt de aannemer.finsdefis schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:14:
Bij ons was de hoofdaannemer nog niet eens bekend toen we de KAO tekenden. Wel waren er al wat standaardprijzen voor meerwerk bepaald door de projectontwikkelaar.
Net bij de bouw geweest en de kimlaag is gelegd, vijf weken voor op schema. Niet gedacht dat ik zo blij kon zijn met 1 laagje stenen.

Heeft iemand een leuk creatief idee wat te doen met de trapkast?
Wij zagen op Pinterest een mooi idee om van de deur een soort decoratiekast te maken. Met de accessoires wel vastgetaped dan
Betreft wel een stompe deur, maar zou zoiets ook met een opdekdeur te realiseren zijn?
De hele trapkast weghalen willen we niet, want de ruimte vinden we wel handig voor zaken als stofzuiger, schoonmaakspullen etc.
Zo laten kan natuurlijk ook, maar mijn brein zegt dat er meer uit te halen valt
Mocht die muur een kleurtje krijgen, dan lijkt me sowieso dat we de deur meeschilderen?
:strip_exif()/f/image/cXZjM0j17rUSBgYhVTI45TMF.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij zagen op Pinterest een mooi idee om van de deur een soort decoratiekast te maken. Met de accessoires wel vastgetaped dan
De hele trapkast weghalen willen we niet, want de ruimte vinden we wel handig voor zaken als stofzuiger, schoonmaakspullen etc.
Zo laten kan natuurlijk ook, maar mijn brein zegt dat er meer uit te halen valt
:strip_exif()/f/image/cXZjM0j17rUSBgYhVTI45TMF.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/7eW3gYNxcv3dHIutcTnKpiHG.png?f=user_large)
Deze was hier een keer gepost:goldmemberf1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:08:
Wij zagen op Pinterest een mooi idee om van de deur een soort decoratiekast te maken. Met de accessoires wel vastgetaped danBetreft wel een stompe deur, maar zou zoiets ook met een opdekdeur te realiseren zijn?
Zo laten kan natuurlijk ook, maar mijn brein zegt dat er meer uit te halen valtMocht die muur een kleurtje krijgen, dan lijkt me sowieso dat we de deur meeschilderen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://handigekasten.nl/inzetkast/
Mijn vraag hierbij: de meeste knikarmschermen worden toch gewoon met 10 meter kabel geleverd? Waarom dan een lasdoos op de gevel plaatsen? Is voorbereiden met een flexibele leiding door de gevel geen betere optie? De afdichting van de flexibele leiding is dan wel belangrijker, maar daar moet toch een kit voor zijn.burnedhardware schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:35:
Was in de dag gevraagd op de meerwerklijst, op de dag geleverd, intussen zonneschermboer langs laten komen en bouwer gevraagd om het nog niet te corrigeren omdat de zonneschermboer niets met een kabel kon die in de dag uitkomt ivm waterdichtheid motor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand hier verstand van routers / access points / mesh / switches etc.. Ik kom er totaal niet uit. Ik probeer in dit topic dingen terug te zoeken en in op het netwerk deel van het forum maar hoe meer ik lees hoe minder ik bij een oplossing lijk te komen.
Komende week komen ze de glasvezel aansluiten in de meterkast. Vervolgens wil ik van de router via een loze leiding een utp kabel trekken naar een slaapkamer op de 1e en naar de zolder.
Ik wil die utp kabels dan weer inpluggen in twee "kastjes" (access points?) om zo fatsoenlijk wifi signaal te krijgen op de 1e en de zolder. Ik hoef verder geen fancy functionaliteit of het snelste van het snelste als het maar gewoon werkt. Wat moet ik nu bestellen?
Komende week komen ze de glasvezel aansluiten in de meterkast. Vervolgens wil ik van de router via een loze leiding een utp kabel trekken naar een slaapkamer op de 1e en naar de zolder.
Ik wil die utp kabels dan weer inpluggen in twee "kastjes" (access points?) om zo fatsoenlijk wifi signaal te krijgen op de 1e en de zolder. Ik hoef verder geen fancy functionaliteit of het snelste van het snelste als het maar gewoon werkt. Wat moet ik nu bestellen?
Wij hebben er een koelkast + plankjes (voorraadkast) ingedaan. Ideaal wmbgoldmemberf1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:08:
Wij zagen op Pinterest een mooi idee om van de deur een soort decoratiekast te maken. Met de accessoires wel vastgetaped danBetreft wel een stompe deur, maar zou zoiets ook met een opdekdeur te realiseren zijn?
Zo laten kan natuurlijk ook, maar mijn brein zegt dat er meer uit te halen valtMocht die muur een kleurtje krijgen, dan lijkt me sowieso dat we de deur meeschilderen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Mesh van tplink wordt veel gebruikt voor standaard gebruik. Die zijn niet al te duur en eenvoudig in te stellen via een app.Nielzsche schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:47:
Iemand hier verstand van routers / access points / mesh / switches etc.. Ik kom er totaal niet uit. Ik probeer in dit topic dingen terug te zoeken en in op het netwerk deel van het forum maar hoe meer ik lees hoe minder ik bij een oplossing lijk te komen.
Inmiddels bijna 3 maanden maanden geleden dat ons huis opgeleverd is (20 januari).
Helaas nog een aantal openstaande punten waaronder de mechanische ventilatie waarover ik al eerder eea gemeld heb hier.
De aannemer gaf vanmorgen mondeling aan dat ze nog steeds aan het uitzoeken zijn hoe het opgelost moet worden. Het is in ieder geval duidelijk dat het nog minimaal enkele weken gaat duren.
Voor mij is het dus tijd om de laatste 5% langer vast te houden. De aannemer heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een collectieve bankgarantie in te stellen bij een notaris. (Een optie die Woningborg ze biedt).
Ik moet dus die notaris verzoeken om (een deel van) het geld achter te houden. 'Probleem' waar ik mee zit is dat het bedrag om achter te houden in verhouding moet staan tot de waarde van de openstaande opleverpunten.
Aangezien er vanuit de aannemer dus nog geen duidelijkheid is over wat er precies moet gebeuren vind ik het heel lastig inschatten wat een reëel bedrag is om vast te houden.
Misschien is het voldoende om wat roosters in ramen te plaatsen en de instellingen van de MV box aan te passen. Maar in het ergste geval moeten er muren/plafonds open omdat leidingen niet de goede diameter hebben. (Als dat überhaupt nog te doen is...)
Concrete vraag: Wat kan ik redelijkerwijs aan de notaris vragen om vast te houden? Of sta ik in mijn recht als ik vraag het gehele bedrag vast te houden tot duidelijk is wat de kosten zullen zijn?
Helaas nog een aantal openstaande punten waaronder de mechanische ventilatie waarover ik al eerder eea gemeld heb hier.
De aannemer gaf vanmorgen mondeling aan dat ze nog steeds aan het uitzoeken zijn hoe het opgelost moet worden. Het is in ieder geval duidelijk dat het nog minimaal enkele weken gaat duren.
Voor mij is het dus tijd om de laatste 5% langer vast te houden. De aannemer heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een collectieve bankgarantie in te stellen bij een notaris. (Een optie die Woningborg ze biedt).
Ik moet dus die notaris verzoeken om (een deel van) het geld achter te houden. 'Probleem' waar ik mee zit is dat het bedrag om achter te houden in verhouding moet staan tot de waarde van de openstaande opleverpunten.
Aangezien er vanuit de aannemer dus nog geen duidelijkheid is over wat er precies moet gebeuren vind ik het heel lastig inschatten wat een reëel bedrag is om vast te houden.
Misschien is het voldoende om wat roosters in ramen te plaatsen en de instellingen van de MV box aan te passen. Maar in het ergste geval moeten er muren/plafonds open omdat leidingen niet de goede diameter hebben. (Als dat überhaupt nog te doen is...)
Concrete vraag: Wat kan ik redelijkerwijs aan de notaris vragen om vast te houden? Of sta ik in mijn recht als ik vraag het gehele bedrag vast te houden tot duidelijk is wat de kosten zullen zijn?
[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4Nielzsche schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:47:
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Hier was de optie voor een trapkast ca. 1500 euro en dat vond ik super zonde van het geld plus zonder uitbouw werd mijn woonkamer dan wel heel erg klein.goldmemberf1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ga het volgende doen: https://www.lucaslomans.nl/work/26/trapkast
Als nog een 'trapkast' maar toch een stuk meer ruimte in de woonkamer. Anders werd hier het einde van de trap dichtgezet met kalkzandsteen blokken.
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Klopt, alleen onze aannemer had een draad getrokken en geen loze leiding... draad kon er niet uit.896gerard schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:43:
[...]
Mijn vraag hierbij: de meeste knikarmschermen worden toch gewoon met 10 meter kabel geleverd? Waarom dan een lasdoos op de gevel plaatsen? Is voorbereiden met een flexibele leiding door de gevel geen betere optie? De afdichting van de flexibele leiding is dan wel belangrijker, maar daar moet toch een kit voor zijn.
Die bankgarantie is juist hiervoor. Ik zou het gehele bedrag laten staan, of vragen aan de notaris wat gangbaar is.Farmerwood schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:55:
Inmiddels bijna 3 maanden maanden geleden dat ons huis opgeleverd is (20 januari).
Straks laat je een paar duizend staan en denkt de aannemer, houdt dat geld maar, de groeten.

Ik wil me inschrijven voor een nieuwbouw project, maar de projectmakelaar geeft hierbij expliciet voorrang aan mensen die een z.g.n. financiële check hebben gedaan. Heeft iemand hiermee ervaring opgedaan en zijn hier kosten aan verbonden ?
Het verbaast me dat men dit vraagt voor de loting, aangezien ik zeer grote belangstelling verwacht, doen veel mensen zo'n check waarschijnlijk voor niets, zeker als er kosten aan zijn verbonden. Verplicht zoiets bijvoorbeeld gewoon direct na in-loting, waarbij men direct afvalt indien men er niet aan kan voldoen.
Het verbaast me dat men dit vraagt voor de loting, aangezien ik zeer grote belangstelling verwacht, doen veel mensen zo'n check waarschijnlijk voor niets, zeker als er kosten aan zijn verbonden. Verplicht zoiets bijvoorbeeld gewoon direct na in-loting, waarbij men direct afvalt indien men er niet aan kan voldoen.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Bij ons project kregen mensen met een financiële check ook voorrang. Wij zijn langs de Hypotheker gegaan voor een vrijblijvend adviesgesprek, die was er bekend mee en heeft voor ons een brief opgesteld met onze max leenruimte en dat dit ruim boven de koopsom was. Als wij niet waren ingeloot hadden wij geen kosten gehad.
Gelukkig wel ingeloot en de hypotheekadviseur de zaken daarna laten regelen. Was geen verplichting maar we hadden bij onze vorige 2 huizen ook al goede ervaring.
Gelukkig wel ingeloot en de hypotheekadviseur de zaken daarna laten regelen. Was geen verplichting maar we hadden bij onze vorige 2 huizen ook al goede ervaring.
Nice, bij ons zit de trapkast er standaard in dus geen meer of minderprijs hiervoor. De kast slopen gaat iig meer geld kosten dan er creatief mee omgaan. Het viel me wel hoe ongelofelijk diep die kast loopt. Voelt toch een beetje als verloren ruimte eerlijk gezegd.aGraPusher schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:43:
[...]
Hier was de optie voor een trapkast ca. 1500 euro en dat vond ik super zonde van het geld plus zonder uitbouw werd mijn woonkamer dan wel heel erg klein.
Ik ga het volgende doen: https://www.lucaslomans.nl/work/26/trapkast
Als nog een 'trapkast' maar toch een stuk meer ruimte in de woonkamer. Anders werd hier het einde van de trap dichtgezet met kalkzandsteen blokken.
Ja, sterker nog: bij mijn nieuwbouw project kon je zelfs overbieden om de kans op uitloting te vergroten. In de huidige woningmarkt gekte kan alles blijkbaar. Ze zullen vast denken dat geïnteresseerden hun huidige woning ongetwijfeld ook met flinke overwaarde zullen verkopen, dus waarom niet meteen profiteren als projectmakelaar.defiant schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:56:
Ik wil me inschrijven voor een nieuwbouw project, maar de projectmakelaar geeft hierbij expliciet voorrang aan mensen die een z.g.n. financiële check hebben gedaan. Heeft iemand hiermee ervaring opgedaan en zijn hier kosten aan verbonden ?
Nu begint het écht op een huis te lijken.LuPo schreef op zondag 21 maart 2021 @ 06:52:
[...]
***members only***
Grappig om te zien dat de afbouwkeuzes nu ook zichtbaar worden. Zo hebben wij aan de zijkant van de woning twee lichtpunten laten plaatsen en twee waterkraantjes. Zowel aan de voorzijde van de woning als aan de achterzijde. Zo heb je altijd water en licht waar nodig.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Dat was bij ons ook zo. Op onze projectwebsite stond ook een voorbeeld van zo'n verklaring. Dat hielp, want de adviseur van de Rabobank had er nog nooit van gehoord. Maar na kort overleg was hij wel bereid om kosteloos een dergelijke verklaring op papier te zetten.defiant schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:56:
Stelt weinig voor hoor, het was niet meer dan 'Jan en Marie zijn in de positie dat zij de von-prijs en de gevraagde 20% meerwerk door Rabobank hoogstwaarschijnlijk gefinancierd kunnen krijgen'.
Tof effect met die hoge ramen zo in die gootlijn!LuPo schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:03:
[...]
Nu begint het écht op een huis te lijken.![]()
![]()
***members only***
Prachtig huis zeg, sowieso een mooie wijk als ik zo die andere huizen zie!LuPo schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:03:
[...]
Nu begint het écht op een huis te lijken.![]()
![]()
***members only***
Toevallig deze week het gesprek gehad met de financieel adviseur van de makelaar die ook de verkoop doet van de woningen in ons project. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van een stukje zekerheid inbouwen. Bij ons was het gewoon gratis, vragen eigenlijk dezelfde stukken als ieder ander hypotheekadviseur (sommige zijn dan optioneel) en maken dan een berekening van wat je kan lenen en schrijven daar een simpel briefje over.defiant schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:56:
Met de overwaarde van onze huidige woning, kwamen we op een financiering die ruim voldoende is voor het huis. (én alle opties uit de brochure
Bij de daadwerkelijke inschrijving kwamen bij ons ook een 3-tal opties om in te vullen ten aanzien van de financiering naar voren:
- Kopen zonder voorbehoud van financiering;
- Kopen met voorbehoud van financiering, met gesprek;
- Kopen met voorbehoud van financiering, zonder gesprek.
Ik snap wel dat de projectontwikkelaar op zich zo snel mogelijk gewoon duidelijkheid wil, als je 300 inschrijvingen hebt waarvan er 10 zonder voorbehoud inschrijven en 40 met gesprek inschrijven. Heeft hij die zekerheid in principe gewoon 40 keer en bij die 10 zonder voorbehoud is dat risico gewoon financieel afgedekt in de boete clausule. Het is in die zin een beetje zoals de reserveringsovereenkomst, maar dan laagdrempeliger. (daarbij zijn er vooral zekerheden voor de ontwikkelaar en niet voor de koper.)
[ Voor 15% gewijzigd door TIGER1125 op 09-04-2021 07:53 ]
Wat moet ik mij hierbij voorstellen. Kunnen jullie een foto voorbeeld showen??Farmerwood schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:23:
[...]
Ondanks dat ons huis inmiddels opgeleverd is heb ik ook even contact gezocht met deze persoon. Hij is nog steeds super druk (dankzij jou reclame wellicht).
Een 3D model kan nog steeds erg handig zijn aangezien we nog wat ruimtes hebben waar we willen spelen met een indeling.
Momenteel heeft hij de volgende prijslijst:
***members only***
Maar dan ben je straks ingeloot, blijk je het niet te kunnen betalen en moeten ze weer een loting doen?defiant schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:56:
Veel mensen onderschatten de extra kosten van nieuwbouw, dus ze kiezen imo vooral mensen die VON + 25% oid kunnen financieren.
Zo’n check kostte ons overigens niets...
Bij ons is gecommuniceerd, dat er geprobeerd wordt iedereen op 1e keuze te zetten wanneer men wordt ingeloot en de rest op een reservelijst komt. Dat zal ook op basis van 1e keuze zijn denk ik.Requiem19 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:53:
[...]
Maar dan ben je straks ingeloot, blijk je het niet te kunnen betalen en moeten ze weer een loting doen?
Veel mensen onderschatten de extra kosten van nieuwbouw, dus ze kiezen imo vooral mensen die VON + 25% oid kunnen financieren.
Zo’n check kostte ons overigens niets...
Dan hoef je ook niet telkens te loten maar kun je gewoon een lijstje met eerste of evt. 2e keuzes afwerken.
Ik denk dat ze het telkens loten wel ondervangen hebben, maar dat het vooral een stukje zekerheid inbouwen voor de projectontwikkelaar is. Ik vind het overigens wel bijzonder in de huidige markt, de vraag is zoveel groter dan het aanbod en het is meestal ook allemaal al ruim voor de start van de bouw afgehandeld.
In ons geval is het nu inschrijven, eind april loten en uitslag en pas eind 2021 start bouw.
[ Voor 22% gewijzigd door TIGER1125 op 09-04-2021 07:59 ]
Wij gaan het achterste/onderste deel van de trapkast aftimmeren, zodat we daar niet meer bij kunnen. We verliezen dan wel wat ruimte, maar houden een overzichtelijke kast over. Uit ervaring met vorige woningen weten we dat anders achterin zo'n trapkast allerlei zooi belandt waar je nooit meer naar omkijkt.goldmemberf1 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 01:43:
[...]
Het viel me wel hoe ongelofelijk diep die kast loopt. Voelt toch een beetje als verloren ruimte eerlijk gezegd.
Zoiets?OnsNieuweThuis schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:52:
[...]
Wat moet ik mij hierbij voorstellen. Kunnen jullie een foto voorbeeld showen??
:strip_exif()/f/image/4daMDoLoYeAtzYX60FdNLmY9.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/IOWOlBHw2rbfaie37JTs2HeD.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ggDcE8l0UHlnNaz67H1rsj0l.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/uLxuXgxCMaQmo0yyEX2y1fm6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SzPNo70DBig93Wcxs7AHawQV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tVrRJ2YVabWp3ABH2DwGNAY7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/i9bjQVZbI3awONdGARhCSRuj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/P1XKweGgxZnoc8qtJtBnUbpO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 09-04-2021 08:00 ]
Dat betekent nieuw glas. Dat is niet goedkoop, helemaal niet als dat wat grotere ramen zijn. Dan moet er ook een kraan komen.Farmerwood schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:55:
Misschien is het voldoende om wat roosters in ramen te plaatsen
Of een nieuwe MV box. Reken rustig 1000 euro voor de box zelf (Ducobox focus) en 200 euro werk.en de instellingen van de MV box aan te passen.
Dat betekent nieuwe vloeren, niet stucwerk, nieuwe CV leidingen. Dat kun je vergeten. Dat zal nooit gebeuren. Wat wel kan gebeuren (dat is hier bij 1 kavel gedaan) is dat er een extra MV box geplaatst wordt, met een eigen dak- of geveldoorvoer. Lelijk als de nacht, maar het voldoet wel aan de eisen. Zoiets plaatsen kost je dus nog een extra MV box.Maar in het ergste geval moeten er muren/plafonds open omdat leidingen niet de goede diameter hebben. (Als dat überhaupt nog te doen is...)
Gezien het feit dat je totaal niet weet wat er moet gebeuren en er eventueel zelfs gebroken moet gaan worden zou ik verzoeken om het hele bedrag vast te houden. Als de aannemer het daar niet mee eens is moet hij maar met een realistische schatting komen.Concrete vraag: Wat kan ik redelijkerwijs aan de notaris vragen om vast te houden? Of sta ik in mijn recht als ik vraag het gehele bedrag vast te houden tot duidelijk is wat de kosten zullen zijn?
Wil je echt zelf een schatting maken, dan zou ik in ieder geval uitgaan van de volgende posten:
- Vervangen MV Box (1200 euro)
- Plaatsen extra MV Box inclusief nieuwe doorvoeren (2000 euro)
- Vervangen x aantal ramen en aanbrengen dauerlufters (prijs opzoeken van het glas en dat keer twee doen voor plaatsen)
- Wegwerken van nieuw aangebracht leidingwerk achter valse plafonds, verleggen elektra valse plafonds, aanbrengen spuit- of stucwerk.
Die notaris verwacht echt geen heel uitgebreide begroting. Een redelijk bedrag is prima, maar als je uitgaat van het worst-case scenario: dus breken en opnieuw leidingen leggen dan wordt het een duur grapje.
In ons project waren er maar twee van de negen die ook daadwerkelijk de bankgarantie vastgehouden hebben. Bij mijn broertje was hij de eerste van de 39 woningen. Blijkbaar gebruikt niemand die mogelijkheid, maar ik zou je adviseren dat wel te doen.
PS.
Onze ventilatie was ook niet goed. Op tekening liggen 8 cm buizen naar de ventielen die meer dan 75 m3/uur moeten verwerken. Dat kan helemaal niet, want bij 8cm buis is het maximum volgens bouwbesluit 70 m3/uur. Ik wilde geen extra MV box zoals bij dat andere kavel. Ik heb daarom zelf een nieuwe 100mm buis vanuit de MV unit door de vloer naar de woonkamer gelegd. Gelukkig kon ik dat doen zonder dat deze al teveel in het zicht komt. In de hal beneden is de buis zichtbaar, maar dat is weg te werken in de garderobekast (moet ik nog doen, maar bouwmarkten zijn gesloten). In de technische ruimte is de buis ook zichtbaar, maar daar stoort het me niet. Wel had ik het voordeel dat ik een zacht blok in de vloer had laten werken. Ik wist dus 100% zeker dat ik op die plaats door de vloer van de technische ruimte naar beneden kon boren zonder iets te raken.
De extra buis heb ik voorzien van een drukonafhankelijk debietregelaar. Dus dat ventiel zuigt maximaal een bepaalde hoeveelheid lucht af, maar nooit meer dan dat. Dat maximum is afgeregeld op 80% van de maximumcapaciteit van de MV box. Sindsdien hebben we er nauwelijks nog last van dat de MV die enorm gaat afzuigen (daar klagen de buren wel nog steeds over. Het ding maakt vreselijk herrie als je met meer mensen thuis bent). Alleen als we urenlang met zijn vieren in de woonkamer blijven gebeurt dat nog. En dan is het genoeg om de schuifpui op de kierstand te zetten om het CO2 niveau weer omlaag te krijgen. Let wel: De dauerlufters staan hier altijd open.
Bij douchen gaat de afzuiging even op standje 3 (=100% capaciteit). Dan wordt de woonkamer nog steeds beperkt op het ingestelde maximum (80%), dus de extra capaciteit gaat volledig naar de oude, bestaande ventielen, waar ook de badkamer op zit.
Dat idee hadden wij ook, en om een extra schoenenkast te besparen in de hal, willen we onder de 1e en misschien 2e trede van de trap een lade maken om schoenen in op te bergen. Die ruimte doe je niets mee, en zo wordt het mooi multifunctioneel!Kiwi70 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:58:
[...]
Wij gaan het achterste/onderste deel van de trapkast aftimmeren, zodat we daar niet meer bij kunnen. We verliezen dan wel wat ruimte, maar houden een overzichtelijke kast over. Uit ervaring met vorige woningen weten we dat anders achterin zo'n trapkast allerlei zooi belandt waar je nooit meer naar omkijkt.
Onze vooroplevering is trouwens geweest, over twee weken krijgen we eindelijk de sleutel. We zijn echt superkritisch het hele huis doorgegaan en hadden 38 aandachtspunten, variërend van vlekjes op het plafond, beschadigingetjes in het stucwerk en de verf, tot een kozijn en deur die nog niet geplaatst waren (die stonden nog los in de ruimte, dus dat wisten ze zelf natuurlijk ook wel). Geen echt grote dingen in ieder geval. Het zag er allemaal strak en netjes uit, dus we hebben er alle vertrouwen in dat er bij de oplevering niet veel schokkends naar boven komt.
De financiële check kost niets en moet je zeker laten doen. Dat is een briefje van een hypotheekadviseur waarin hij/zij zegt dat hij/zij verwacht dat een koopsom tot bedrag X haalbaar is op basis van de bij hem/haar bekende gegevens. Ik heb nu al twee keer gezien dat dat bedrag X echt fors hoger was dan waar ik me comfortabel bij voelde.defiant schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:56:
De makelaar wil gewoon vermijden dat hij/zij zit te praten met iemand die het niet kan betalen. Houd er rekening mee dat er nog wel 25% bovenop de VON prijs komt voor meerwerk en afbouw. Dus een VON van 300k en een financiële check met 300k is voor de makelaar geen interessante klant. Die kan het namelijk niet betalen. Je zult dan minstens 375k op die check moeten hebben staan (en dan nog is het krap, want die check is meestal op basis van 100% overwaarde en maar weinig banken staan het toe de volledige overwaarde te financieren als de woning nog niet verkocht is. Meestal is dat maar 90%).
Als er loting plaats vindt gebeurt dat vaak zo dat mensen die geen voorbehoud hoeven maken voorrang krijgen. Bij het appartement van mijn ouders was de makelaar heel expliciet. Er wordt geloot: Eerst onder mensen die geen financieringsvoorbehoud en geen voorbehoud verkoop eigen woning nodig hebben. Als er dan nog iets niet verkocht is kijken we naar mensen die maar een van de twee voorbehouden nodig heeft en daarna naar mensen die allebei nodig hebben.
Bij startersprojecten is dit wel eens anders om beleggers buiten de deur te houden (die maken namelijk nooit voorbehouden). Dan wordt echt gekeken of je er ook zelf gaat wonen.
In ons eigen project had iedereen een financieringsvoorbehoud nodig (maar dat was ook het hogere prijssegment). Daar vond loting plaats op leeftijd van inschrijving op de nieuwsbrief
[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 09-04-2021 08:29 ]
Hier ook de voorschouw gehad afgelopen dinsdag.
Alle eerder aangegeven punten waren al herstelt of waren ze mee bezig.
Tijdens de voorschouw enkel nog wat kleine dingen gevonden. Enige "grote" punt was een beschadiging aan een draaideel in een kunststof kozijn.. Het leek wel alsof men daar met een schroevendraaier in heeft gezeten en daarna met wat plamuur heeft afgesmeerd... Wordt ook vervangen.
Inmiddels ook netjes een voorschouwrapport ontvangen met daarin alle opleverpunten. Alle punten zijn inmiddels toegewezen en worden indien mogelijk nog voor de oplevering over twee weken herstelt!
Geeft wel een goed gevoel voor de oplevering! En dan kan het feestje eindelijk beginnen
Alle eerder aangegeven punten waren al herstelt of waren ze mee bezig.
Tijdens de voorschouw enkel nog wat kleine dingen gevonden. Enige "grote" punt was een beschadiging aan een draaideel in een kunststof kozijn.. Het leek wel alsof men daar met een schroevendraaier in heeft gezeten en daarna met wat plamuur heeft afgesmeerd... Wordt ook vervangen.
Inmiddels ook netjes een voorschouwrapport ontvangen met daarin alle opleverpunten. Alle punten zijn inmiddels toegewezen en worden indien mogelijk nog voor de oplevering over twee weken herstelt!
Geeft wel een goed gevoel voor de oplevering! En dan kan het feestje eindelijk beginnen
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Wij mogen ons naar alle waarschijnlijkheid binnenkort ook melden in dit topic, volgende week tekenen wij de KAO voor een herenhuis in randstedelijke locatie! Naar aanleiding van de tekst uit de KAO ben ik echter benieuwd wat jullie ervaring is met het volgende:
In het koop deel van de overeenkomst is opgenomen dat er bouwrente (uitstelrente) verschuldigd is tussen de periode van tekenen (volgende week) en de levering van de grond (naar alle waarschijnlijkheid pas in November). Omdat deze periode erg lang is, en de prijs van de grond door de locatie erg hoog gaat dit om heel veel geld, en de tijdslijn van oplevering van de grond staat nog niet eens vast. Is dat gebruikelijk?
De tekst is als volgt:
In het koop deel van de overeenkomst is opgenomen dat er bouwrente (uitstelrente) verschuldigd is tussen de periode van tekenen (volgende week) en de levering van de grond (naar alle waarschijnlijkheid pas in November). Omdat deze periode erg lang is, en de prijs van de grond door de locatie erg hoog gaat dit om heel veel geld, en de tijdslijn van oplevering van de grond staat nog niet eens vast. Is dat gebruikelijk?
De tekst is als volgt:
Zolang het Verkochte niet aan Verkrijger is geleverd, heeft Verkrijger recht op uitstel van betaling van het gedeelte van de koopsom als vermeld in artikel 2.1 onder A., waar tegenover hij verplicht is aan Verkoper rente te vergoeden van 4,5% per jaar, te berekenen over de grondkosten (exclusief omzetbelasting) als vermeld in artikel 2.1 onder A. vanaf datum overeenkomentot aan de Leveringsdatum. Deze rente te vermeerderen met omzetbelasting.
Volgens mij is dat niet gebruikelijk. Meestal wordt verderop in het document de periode ingekort en gaat deze pas in twee weken na het vervallen van de opschortende voorwaarden. Binnen die twee weken moet je dus naar de notaris.
Dit artikel is meer bedoeld voor mensen die pas na start bouw kopen. Die betalen dan bouwrente over de tijd die zij nodig hebben om hun financiering te regelen.
Bij ons stond er dit onder:
Dit artikel is meer bedoeld voor mensen die pas na start bouw kopen. Die betalen dan bouwrente over de tijd die zij nodig hebben om hun financiering te regelen.
Bij ons stond er dit onder:
Zolang de Ondernemer geen schriftelijke mededeling aan de Koper heeft verzonden (waaruit
kan worden opgemaakt dat (1.) de opschortende voorwaarden genoemd in artikel 18 (indien
het een aannemingsovereenkomst van SWK betreft)/ artikel 15 (indien het een
aannemingsovereenkomst van Woningborg betreft) van de aannemingsovereenkomst zijn
vervuld, of (2.) de Ondernemer de Verkrijger heeft geïnformeerd, dat ondanks het niet
vervuld zijn van deze voorwaarde de verbintenissen uit deze overeenkomst toch hun
werking hebben verkregen), zal de Verkoper de hiervoor genoemde rente en voor zover deze
betrekking heeft op de periode tot (ten minste) 2 weken na dagtekening van de schriftelijke
mededeling, niet bij de Koper in rekening brengen. Koper is deze rente dus niet aan de
Verkoper verschuldigd.
Indien deze schriftelijke mededeling na de hiervoor genoemde datum aan de Koper wordt
verzonden, dan zal hierin tevens de nieuwe datum voor onderhavig artikellid worden
vermeld.
[ Voor 56% gewijzigd door Blihi op 09-04-2021 08:44 ]
Ja, dat hebben wij dus ook. Waarschijnlijk gaat dit pas in vanaf het moment van vervallen ontbindende voorwaarden (de 'Hoera brief') en passeren bij de notaris. In de praktijk zit hier vaak maar een korte tijd tussen.
Zoiets staat in ons KAO, of woorden van gelijke strekking:
@Blihi dat is idd gebruikelijk, maar staat er bij ons niet in. Wij betalen dus vanaf het vervallen van de ontbindende voorwaarden, tot aan het passeren. Al zou dat binnen 14 dagen zijn.
Het moment dat de voorwaarden zijn vervallen kun je naar de notaris. Je zit dus geen maanden vast aan dat bedrag.'doch niet eerder dan vanaf het moment waarop de opschortende voorwaarden zijn vervallen, tot aan de datum van levering'.
@Blihi dat is idd gebruikelijk, maar staat er bij ons niet in. Wij betalen dus vanaf het vervallen van de ontbindende voorwaarden, tot aan het passeren. Al zou dat binnen 14 dagen zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door koekjah op 09-04-2021 08:45 ]
Bij ons geeft de financiële check puur weer wat de leencapaciteit is, het stuk overwaarde van ons huis is daar niet in meegenomen. UIteraard wel tijdens het gesprek over gehad en dat er wordt uitgegaan van 90% van de calcasa-waarde voor het stuk overbrugging, maar dat wordt dus niet genoemd in het document van de financiële check.Blihi schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:25:
[...]
De financiële check kost niets en moet je zeker laten doen. Dat is een briefje van een hypotheekadviseur waarin hij/zij zegt dat hij/zij verwacht dat een koopsom tot bedrag X haalbaar is op basis van de bij hem/haar bekende gegevens. Ik heb nu al twee keer gezien dat dat bedrag X echt fors hoger was dan waar ik me comfortabel bij voelde.
De makelaar wil gewoon vermijden dat hij/zij zit te praten met iemand die het niet kan betalen. Houd er rekening mee dat er nog wel 25% bovenop de VON prijs komt voor meerwerk en afbouw. Dus een VON van 300k en een financiële check met 300k is voor de makelaar geen interessante klant. Die kan het namelijk niet betalen. Je zult dan minstens 375k op die check moeten hebben staan (en dan nog is het krap, want die check is meestal op basis van 100% overwaarde en maar weinig banken staan het toe de volledige overwaarde te financieren als de woning nog niet verkocht is. Meestal is dat maar 90%).
Wij willen een open kast laten maken. Afmeting ongeveer 6 meter bij max 2.6m hoog. Iemand een tip voor een geschikte timmerman/meubelmaker omgeving Nijmegen/Arnhem of een ander goed idee (behalve zelf doen ;-) ) ?
Verder weg mag van mij ook, maar ik weet niet of dat voor hen interessant is.
Hier loop ik ook tegenaan. Wij willen zowel voor als achter twee rolluiken, en aan de achterzijde een knikarmscherm.burnedhardware schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:32:
De optielijst biedt een bedrade leiding vanuit de centraaldoos met een 'contra stekker' aan de buitenzijde, daar ben ik sowieso niet zo'n fan van.
Mijn idee is om 2x een bedrade leiding aan te lagen leggen (1x voor en 1x achter) voor twee rolluiken per leiding. Die wil ik dan in een lasdoos laten afmonteren.
Anders zit ik met 2 leidingen per zijde, dat is ook onnodig.
Voor het knikarmscherm gewoon een loze leiding, dan kan de draad van het scherm direct tot in de centraaldoos aangelegd worden.
Verwijderd
Klomp uit Mill, maar trek je portemonnee maar vast. Maar een open kast is letterlijk een paar planken horizontaal en verticaal, mooi likje verf erop en klaar is kees. Gewoon zelf doen dusTdebassie schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:56:
Wij willen een open kast laten maken. Afmeting ongeveer 6 meter bij max 2.6m hoog. Iemand een tip voor een geschikte timmerman/meubelmaker omgeving Nijmegen/Arnhem of een ander goed idee (behalve zelf doen ;-) ) ?
Overbrugging had ik het niet over. Maar overwaarde niet meenemen is een beetje vreemd, want dat is 100% in te zetten voor de nieuwe woning. Als je 100k overwaarde hebt, 50k spaargeld en 400k mag lenen, kun je dus voor 550k kopen.Blik1984 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:51:
[...]
Bij ons geeft de financiële check puur weer wat de leencapaciteit is, het stuk overwaarde van ons huis is daar niet in meegenomen. UIteraard wel tijdens het gesprek over gehad en dat er wordt uitgegaan van 90% van de calcasa-waarde voor het stuk overbrugging, maar dat wordt dus niet genoemd in het document van de financiële check.
Die 100k moet je overbruggen, daar moet je dan wel een deel van de 50k voor aanspreken.
Je kunt prima vragen aan je adviseur om dat mee te nemen als jij dit wilt. Het is onderdeel van je financieringsruimte en daar gaat het de verkoper uiteindelijk om. Niet wat jij kunt lenen, maar wat jij kunt financieren.Blik1984 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:51:
[...]
Bij ons geeft de financiële check puur weer wat de leencapaciteit is, het stuk overwaarde van ons huis is daar niet in meegenomen. UIteraard wel tijdens het gesprek over gehad en dat er wordt uitgegaan van 90% van de calcasa-waarde voor het stuk overbrugging, maar dat wordt dus niet genoemd in het document van de financiële check.
Blihi schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:46:
[...]
Overbrugging had ik het niet over. Maar overwaarde niet meenemen is een beetje vreemd, want dat is 100% in te zetten voor de nieuwe woning. Als je 100k overwaarde hebt, 50k spaargeld en 400k mag lenen, kun je dus voor 550k kopen.
Die 100k moet je overbruggen, daar moet je dan wel een deel van de 50k voor aanspreken.
Wel goed punt, maar eens even met onze financiële man over hebben of dat meegenomen kan worden in het document. Die moeten we volgende week inleveren namelijkRequiem19 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:54:
[...]
Je kunt prima vragen aan je adviseur om dat mee te nemen als jij dit wilt. Het is onderdeel van je financieringsruimte en daar gaat het de verkoper uiteindelijk om. Niet wat jij kunt lenen, maar wat jij kunt financieren.
In mijn geval ging het ook echt alleen maar om de leencapaciteit kunnen aantonen via een stukje papier met een handtekening.
Overwaarde en spaargeld enzo kon je op het inschrijfformulier voor de loting wel invullen, en dat moest direct aantoonbaar zijn wanneer ik daar om gevraagd zou worden. Uiteindelijk is dat bij mij nooit meer gecheckt.
Overwaarde en spaargeld enzo kon je op het inschrijfformulier voor de loting wel invullen, en dat moest direct aantoonbaar zijn wanneer ik daar om gevraagd zou worden. Uiteindelijk is dat bij mij nooit meer gecheckt.
Better safe than sorry, op basis van enkel leencapaciteit gaat het namelijk niet lukken. Zou zonde zijn als je je huis niet toegewezen zou krijgen omdat de makelaar denkt het niet te kunnen verkopen aan jou omdat de financiële gegevens niet volledig zijn.Xi-s schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:08:
In mijn geval ging het ook echt alleen maar om de leencapaciteit kunnen aantonen via een stukje papier met een handtekening.
Nee hoor, dat was de projectontwikkelaar, in de KAO 'De Ondernemer' genoemd. Deze heeft vervolgens een aannemer ingeschakeld die de daadwerkelijke bouw uitvoert.Blihi schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:36:
[...]
Dat kan niet. Met wie ga je dan de aanneemovereenkomst aan? Dat is toch echt de aannemer.
Even een vraagje. In onze woning krijgen we stalen binnenkozijnen en opdekdeuren.
Voor boven hebben we de deuren genomen binnen het project. Dit zijn van die standaard honingraatdeuren.
Voor beneden vonden we deze standaard deuren en ook de geboden alternatieven niet mooi en hebben we gekozen om de woning zonder deuren (maar incl kozijnen) te laten opleveren.
Nu zijn we dus op zoek naar deuren voor beneden en is mijn vrouw verliefd geworden op een massief houten type opdekdeur. Maar massief houten opdekdeuren zijn natuurlijk een flink stuk zwaarder dan de standaard honingraat opdekdeuren.
En aangezien het geheel wordt opgehangen aan een drietal paumelles, vraag ik me af of dit niet te zwaar gaat zijn en laten voor problemen gaat zorgen...
De verkoper in de winkel (eerlijk gezegd niet de standaard verkoper, meer een man van de praktijk en inhoudelijk kennis van zaken) geeft aan dat dit geen enkel probleem is...
Wat is jullie ervaring hierin?
Voor boven hebben we de deuren genomen binnen het project. Dit zijn van die standaard honingraatdeuren.
Voor beneden vonden we deze standaard deuren en ook de geboden alternatieven niet mooi en hebben we gekozen om de woning zonder deuren (maar incl kozijnen) te laten opleveren.
Nu zijn we dus op zoek naar deuren voor beneden en is mijn vrouw verliefd geworden op een massief houten type opdekdeur. Maar massief houten opdekdeuren zijn natuurlijk een flink stuk zwaarder dan de standaard honingraat opdekdeuren.
En aangezien het geheel wordt opgehangen aan een drietal paumelles, vraag ik me af of dit niet te zwaar gaat zijn en laten voor problemen gaat zorgen...
De verkoper in de winkel (eerlijk gezegd niet de standaard verkoper, meer een man van de praktijk en inhoudelijk kennis van zaken) geeft aan dat dit geen enkel probleem is...
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Geen enkel probleem, aan drie paumelles kan je de spreekwoordelijke olifant ophangen.Memphisto schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:54:
Even een vraagje. In onze woning krijgen we stalen binnenkozijnen en opdekdeuren.
Inderdaad, ik heb jarenlang brandwerende opdekdeuren gehad aan 3 paumelles en dat gaat primaD.deJong schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:04:
[...]
Geen enkel probleem, aan drie paumelles kan je de spreekwoordelijke olifant ophangen.
Dat kan wel wezen, maar jij hebt geen contract met deze aannemer. Jij hebt een contract met die projectontwikkelaar. Dat is dus ook jouw aanspreekpunt. Of hij de boel laat bouwen door een aannemer of een paar Polen doet daar niets aan af.finsdefis schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:44:
[...]
Nee hoor, dat was de projectontwikkelaar, in de KAO 'De Ondernemer' genoemd. Deze heeft vervolgens een aannemer ingeschakeld die de daadwerkelijke bouw uitvoert.
Reken er maar op dat die aannemer straks niet thuis geeft als er problemen zijn, want die heeft niets met jou te maken.
Dank! De makelaar heeft dit naar aanleiding van mijn navraag direct gewijzigd in de KO, deze rente wordt nu pas berekend vanaf de 'Goed nieuws brief'. Dan zit er nog steeds die twee weken tussen maar dat zal wel los lopen, is heel wat anders dan de 9 maanden die ik nu voorzagkoekjah schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:44:
Ja, dat hebben wij dus ook. Waarschijnlijk gaat dit pas in vanaf het moment van vervallen ontbindende voorwaarden (de 'Hoera brief') en passeren bij de notaris. In de praktijk zit hier vaak maar een korte tijd tussen.
[...]
Het moment dat de voorwaarden zijn vervallen kun je naar de notaris. Je zit dus geen maanden vast aan dat bedrag.

Bij ons is de bouw ook niet uitgevoerd door de aannemer waar wij het contract mee hadden. Die laatst regelde wel al het klantcontact en op zijn naam was ook het Woningborg certificaat afgegeven. Dus ook voor Woningborg was dat het aanspreekpunt.
De uitvoerende aannemer hebben wij helemaal nooit gesproken. Wel de uitvoerder (maar dat is dan weer een zelfstandige). Met die aannemer hadden wij ook niets te maken. Hoe zij onderling regelen dat ze allebei winst maken op het project is dan ook niet ons probleem. Wie de kosten hebben gedragen voor de waslijst aan gebreken ook niet. Dat mochten ze zelf uitzoeken en daar hebben ze dan ook behoorlijk ruzie over gekregen (er was in het hele project nogal wat mis).
De uitvoerende aannemer hebben wij helemaal nooit gesproken. Wel de uitvoerder (maar dat is dan weer een zelfstandige). Met die aannemer hadden wij ook niets te maken. Hoe zij onderling regelen dat ze allebei winst maken op het project is dan ook niet ons probleem. Wie de kosten hebben gedragen voor de waslijst aan gebreken ook niet. Dat mochten ze zelf uitzoeken en daar hebben ze dan ook behoorlijk ruzie over gekregen (er was in het hele project nogal wat mis).
Vervallen van de opschortende voorwaarden (70% moet verkocht zijn en de vergunningen definitief). De ontbindende voorwaarden gebeurt zelden, want dat ligt aan jezelf (hypotheek regelen bijvoorbeeld).koekjah schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:44:
[...]
Het moment dat de voorwaarden zijn vervallen kun je naar de notaris. Je zit dus geen maanden vast aan dat bedrag.
Zo hoort het, maar eigenlijk zouden ze de rente ook niet moeten berekenen op de tijd tussen de hoera-brief en de afspraak bij de notaris als dat minder dan twee weken is. Jij kunt er ook niets aan doen dat je niet direct bij de notaris terecht kunt.Jazzle schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:38:
[...]
Dank! De makelaar heeft dit naar aanleiding van mijn navraag direct gewijzigd in de KO, deze rente wordt nu pas berekend vanaf de 'Goed nieuws brief'. Dan zit er nog steeds die twee weken tussen maar dat zal wel los lopen, is heel wat anders dan de 9 maanden die ik nu voorzag
Wij kregen op 31 augustus 2018 de hoera-brief. Hierin stond dat de juridische levering plaats kon vinden en dat ik vanaf 1 december 2018 bouwrente verschuldigd zou zijn.
Ik heb op 8 november 2018 gemaild met de notaris om een afspraak te maken, want de hypotheek was toen ook al lang rond. Ik kreeg reactie dat de verkoper nog niet klaar was omdat de grond nog geen eigendom was van de verkoper. De projectontwikkelaar had ons dus iets verkocht wat hij nog niet in bezit had. De gemeente moest de grond nog leveren en dat werd een vrij prijzige zaak voor de projectontwikkelaar omdat er een kadastrale sectiegrens dwars over de percelen loopt. Dat betekent dat elk perceel in totaal vier keer geleverd moet worden. Twee delen van de gemeente aan de projectontwikkelaar en twee delen van de projectontwikkelaar aan ons. En dat kost geld.
Wij kregen toen ook direct bevestiging van de projectontwikkelaar dat zij de bouwrente niet in rekening zouden brengen per 1 december als het niet zou lukken om voor 1 december te passeren.
Uiteindelijk hebben we op 7 december 2018 bij de notaris gezeten en geen bouwrente betaald.
Je bent hier heel stellig in maar zo werkt het bij ons dus niet. Wij hebben vanuit de aannemer, die overlegt met de projectontwikkelaar, een kopersbegeleider en stemmen alles w.b. meerwerk met dit bedrijf af. Dat zij dit vervolgens weer ping-pongen met de projectontwikkelaar is aan hun. Sterker nog, we hebben gewoon een meerwerkfactuur vanuit die aannemer gekregen.Blihi schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:35:
[...]
Dat kan wel wezen, maar jij hebt geen contract met deze aannemer. Jij hebt een contract met die projectontwikkelaar. Dat is dus ook jouw aanspreekpunt. Of hij de boel laat bouwen door een aannemer of een paar Polen doet daar niets aan af.
Reken er maar op dat die aannemer straks niet thuis geeft als er problemen zijn, want die heeft niets met jou te maken.
Sinds het tekenen van de KAO hebben wij geen contact meer met de projectontwikkelaar gehad.
Het kan natuurlijk best zo zijn dat we bij problemen e.e.a. juridisch eerst aan moeten kaarten bij de projectontwikkelaar.
[ Voor 35% gewijzigd door finsdefis op 09-04-2021 15:59 ]
Wij hebben er een (ondiepe) keuken ingezet. Bij ons zit de verdeler voor de vloerverwarming in die kast, dus weglaten was geen optie. Nu staat er een keukentje van 35cm diep voor, waarbij het keukenblad dus iets van 45/50cm diep is. We kunnen nu niet super eenvoudig bij de verdeler, daarvoor moet het keukenblad er af (wat ook gewoon een kwestie van een paar schroeven is).goldmemberf1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:08:
Daarboven wat planken voor verdere opslag. Zo zag het er uit voordat we de planken hadden opgehangen:
:strip_exif()/f/image/KZqEiQf9wqAjEFOQfyLV03CY.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke bedrijfsnaam staat er op de aanneemovereenkomst? Daar heb jij een overeenkomst mee. Dat is jouw enige juridische aanspreekpunt. Dat hij dat uitbesteed aan iemand anders is leuk zolang het allemaal goed gaat, maar als er klachten komen moet je echt bij hem zijn.finsdefis schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:50:
[...]
Je bent hier heel stellig in maar zo werkt het bij ons dus niet. Wij hebben vanuit de aannemer, die overlegt met de projectontwikkelaar, een kopersbegeleider en stemmen alles w.b. meerwerk met dit bedrijf af. Dat zij dit vervolgens weer ping-pongen met de projectontwikkelaar is aan hun. Sterker nog, we hebben gewoon een meerwerkfactuur vanuit die aannemer gekregen.
Sinds het tekenen van de KAO hebben wij geen contact meer met de projectontwikkelaar gehad.
Het kan natuurlijk best zo zijn dat we bij problemen e.e.a. juridisch eerst aan moeten kaarten bij de projectontwikkelaar.
Net even teruggezocht en ook bij ons huidige huis hebben wij facturen niet vanuit de projectontwikkelaar ontvangen, maar vanuit de (hoofd-)aannemer. Alleen de factuur voor de grond kwam vanuit de projectontwikkelaar (maar die is natuurlijk bij de levering al voldaan).
Let wel op: dat is niet dezelfde naam als op de koopovereenkomst. Je koopt de grond van de projectontwikkelaar en je gaat de aanneemovereenkomst aan met de aannemer. Op zijn naam is ook het Woningborg certificaat afgegeven.
De facturen voor de bouw komen van de partij die op de aanneemovereenkomst staat. Anders gaat de bank die echt niet betalen.
Niet per se. Wij hebben ook een aanneemovereenkomst met een andere partij dan de projectontwikkelaar, maar toch betalen wij de termijnen van de aanneemsom aan de projectontwikkelaar (zoals ook in de aanneemovereenkomst vermeldt staat). Het meerwerk gaat dan weer wel rechtstreeks naar de aannemer.Blihi schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:59:
De facturen voor de bouw komen van de partij die op de aanneemovereenkomst staat. Anders gaat de bank die echt niet betalen.
Het is goed om onderscheid te maken tussen de koopovereenkomst (je koopt grond of een oud gebouw wat nog gesloopt wordt) die je afsluit met de ene partij en de aanneemovereenkomst die je afsluit met de andere partij.
De aannemer sluit een verzekering af op de bouw (via Woningborg of SWK). De projectontwikkelaar heeft daar niets mee te maken.
De projectontwikkelaar is degene die de architect opdracht geeft een gebouw (of project) te ontwerpen. Hij is ook degene die de aannemer uitzoekt, maar jij gaat het contract aan met die aannemer.
Soms heeft de projectontwikkelaar ook een aanneembedrijf of andersom. Zo is bijvoorbeeld (niet mijn woning) Pounz BV de projectontwikkeltak die hoort bij Moeskops Bouwbedrijf BV. In de contracten vertegenwoordigt dhr Moeskops het bedrijf Pounz BV, terwijl Moeskops Bouwbedrijf vertegenwoordigd wordt door dhr. Oerlemans....
Als er een probleem is, dan is het aanspreekpunt Moeskops Bouwbedrijf BV, want zij staan ingeschreven bij Woningborg. Zij kunnen de bouw uitbesteden aan Pietje Puk, maar zij zijn verantwoordelijk en zij zijn jouw enige aanspreekpunt.
De aannemer sluit een verzekering af op de bouw (via Woningborg of SWK). De projectontwikkelaar heeft daar niets mee te maken.
De projectontwikkelaar is degene die de architect opdracht geeft een gebouw (of project) te ontwerpen. Hij is ook degene die de aannemer uitzoekt, maar jij gaat het contract aan met die aannemer.
Soms heeft de projectontwikkelaar ook een aanneembedrijf of andersom. Zo is bijvoorbeeld (niet mijn woning) Pounz BV de projectontwikkeltak die hoort bij Moeskops Bouwbedrijf BV. In de contracten vertegenwoordigt dhr Moeskops het bedrijf Pounz BV, terwijl Moeskops Bouwbedrijf vertegenwoordigd wordt door dhr. Oerlemans....
Als er een probleem is, dan is het aanspreekpunt Moeskops Bouwbedrijf BV, want zij staan ingeschreven bij Woningborg. Zij kunnen de bouw uitbesteden aan Pietje Puk, maar zij zijn verantwoordelijk en zij zijn jouw enige aanspreekpunt.
Nog even wat onderzoek gedaan. Bij de Nibe S1155 hoort een Nibe VPB boiler. Deze kost voor 280 liter 2255 Euro. De aannemer vraagt hiervoor 2800 euro. Uitgaande dat de S1255 en S1155 ongeveer even duur is, zijn de extra instalatie kosten zo'n 500 euro. Duur, maar zal waarschijnlijk achteraf niet goedkoper zijn.koekjah schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:17:
[...]
Hebben jullie de optie gehad voor het vergroten van de boiler? Wij krijgen in onze nieuwbouwwoning namelijk hetzelfde systeem, maar willen de boiler vergroten omdat 180l erg weinig is.
Ben zelfs via de voorwaarden van woningborg/SWK aan het speuren, daar wordt namelijk gesproken over een minimum inhoud van 287l bij 6 slaapkamers.
https://www.sanispecials....tgestookt-VPB-VPBS-081072
Ja, de aannemer vraagt 2800 euro, maar je krijgt niets terug voor de oude boiler. De geplaatste boiler vervangen door een grotere is waarschijnlijk net iets goedkoper en de aannemer gokt er op dat je dat risico niet neemt. Hij steekt hier ruim 1500 euro in zijn zak (inkoopprijs ex btw van die oude boiler). Zo werkt dat helaas.
Klopt, wat hierboven staat, er zijn aannemers die trouwens met dezelfde BV ook projectontwikkeling doen. In 8 van de 10 gevallen, zal dit echter niet aan de orde zijn.Blihi schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:11:
Het is goed om onderscheid te maken tussen de koopovereenkomst (je koopt grond of een oud gebouw wat nog gesloopt wordt) die je afsluit met de ene partij en de aanneemovereenkomst die je afsluit met de andere partij.
B.v. In ons dorp is onze aannemer nu aan twee projecten bezig. Een is van hun zelf (ook ontwikkelaar) en dat van ons waar een ontwikkelaar tussenzit. De ontwikkelaar was bij ons b.v verantwoordelijk voor heel de archelogische zooi en is verantwoordelijk en voor de weg aanleg. (Wat hij inmiddels ook bij de aannemer heeft uitbesteed, heb wel nog een gratis tweede uitrit kunnen regelen😏 bij de ontwikkelaar.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2