[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 44 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
Mede-auteur:
  • arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 10:27

arjandijk162

[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iojRrnYf0imkWIIvubbvUAJ0/full.png

Deel 1: [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 1
Deel 2: [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2
Deel 3: [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3

Inhoudsopgave

Wie en wat is de Philips Hue?

Dat wordt in onderstaand filmpje uitgelegd ;)
[YouTube: Philips Hue: Turn On Living]

Philips Hue Bridges

Onderstaand worden de verschillen beschreven.
Afbeeldingslocatie: https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2015/10/650x300ximg_561e966beee38.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.O2B_X_9wwF.png
Beide:
  • Max 50 bulbs per bridge and 12 Philips Hue accessories per bridge
  • Power consumption:300mA typ
  • Zigbee Light link protocol 1.0 certified
  • Frequency band 2400–2483.5 MHz
  • Dimensions: 3.5 inch * 3.5 inch * 1 inch
  • Desktop or wall mounted
  • Software upgradable
Bridge V2
  • Apple Homekit Support
  • Hue Entertainment
  • [b]De oude 1.0 bridge wordt inmiddels niet meer ondersteund en kan enkel nog lokaal gebruikt worden.[/b]

Tof, je kan dus de lampen via een smartphone of tablet bedienen?

Dat klopt.
  • De lampen zijn 800 lumen
  • De lampen verbruiken 80% minder energie dan een conventionele lamp
  • De lampen kunnen 16 miljoen kleuren reproduceren en bestaan intern uit 11 losse ledjes
  • De lampen gaan volgens Philips 25000 branduren mee, de nieuwe blijken er minder te hebben: 15000 branduren.
  • De lampen zijn dimbaar
  • De Hue Bridge kan officieel maximaal 50 lampen aansturen, maar in de praktijk lijkt dit hoger te liggen (200+)
  • De lampen zijn compatible met ZigBee Light Link-systemen
  • Geofencing: laat het licht aangaan als je in de buurt bent
  • Philips integreert met Philips ambilight tv's
  • Philips geeft een API vrij voor toepassing in 3rd party-apps

Wat kost het en wat krijg ik er voor terug?

De Starter Pack kost pricewatch: Philips Hue Starter Pack V2. In ruil daarvoor krijg een 3 Hue-lampen en een Hue Bridge. De Bridge stuurt de lampen aan en sluit je via een LAN-kabel op je netwerk aan. Een losse lamp kost € 59,95.

De Hue color lampen zijn via verschillende online shops en bijvoorbeeld Mediamarkt te krijgen. De Hue White lampen zijn ook te vinden in de bouwmarkten als Praxis, Karwei en Gamma. Hier komen regelmatig aanbiedingen voorbij.

Daarnaast zijn er ook verschillende manieren om de lampen met fysieke knoppen te bedienen. Philips heeft daarvoor zelf twee mogelijkheden:Een veelgestelde vraag over de Tap is of de twee "versies" die verkocht worden door Conrad verschillend zijn. Hier kunnen we kort over zijn: nee, er is maar één versie van de Tap. Wat de reden is dat Conrad de Tap met twee verschillende prijzen in de webwinkel heeft staan is niet bekend, maar de goedkopere is hetzelfde als de duurdere.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8KGK37IaBAMFG5dtvcBLw4GM/full.jpg

Philips Hue Lampen
  • Philips Hue White and Color
  • Philips Hue RGBW (oud)
  • Philips Hue White
  • Philips Hue Lux
  • Philips Hue Ledstrip
  • Philips Hue Ledstrip Plus
  • Philips Hue Go
  • Philips Hue Beyond
  • Philips Hue Iris
  • Philips Hue Bloom
Friends of Hue Producten

Reviews

Koppelen met andere Zigbee apparaten...

Zigbee is een draadloze home automation standaard waar vele apparaten mee werken. De standaard Zigbee implementatie is "Zigbee Home Automation (ZHA)". Philips Hue maakt gebruik van een substandaard, namelijk "Zigbee Light Llink". De Philips Hue bridge is een Zigbee Light Link (ZLL) controller.

Zijn Phillips Hue lampen Compatibel met een Zigbee Home Automation controller.
Technisch gezien kan een Zigbee HA controllor met Zigbee LL producten praten. Daarvoor moeten ze met elkaar worden gepaired. In het geval van Philips Hue lampen betekend dat dat nieuwe lampen gepaired kunnen worden met een ZHA controller. Ze hebben dan beide dezelfde netwerk key. Ze kunnen niet tegelijk wordt gepaired met een Philips Hue bridge, omdat deze een andere netwerkkey gebruikt. Voorbeelden van Zigbee HA controllers zijn Smartthings van Samsung en Homey van Athom.

Over het algemeen is het af te raden Philips Hue lampen te pairen met een andere Zigbee controller omdat:
  • Je de mogelijkheiden van de Hue bridge verliest en daarmee alle producten/apps die praten met de Hue bridge
  • De Hue bridge heeft een erg goede API, dus andere controllers (bijv Fibaro, Domoticz) kunnen die de API de lampen bedienen
  • Het is technisch complex
Kunnen andere Zigbee producten (niet Hue) gekoppeld worden aan de Hue Bridge?
Alleen als het gaat om producten met ZLL zijn er mogelijkheden, andere Zigbee producten zijn zeker weten niet te koppelen.
Lampen van andere merken zijn te koppelen, maar soms met wat meer moeite en kunnen soms problemen vertonen.

Lampen en stekkerplugs
In het geval van lampen en stekkerplugs van bijvoorbeeld Osram Lightify zie onderstaand. Lampen kunnen in veel gevallen worden toegevoegd maar er is geen garantie dat het 100% werkt. Ikea Home Smart is een populair alternatief, maar wat lastiger te koppelen. Deze kunnen met lampfinder (Windows / Mac) gekoppeld worden.

Wandzenders
In het geval van wandzenders of andere bedieningselementen met ZLL ondersteuning, bekijk dit filmpje.

De bedieningselementen moeten lamp voor lamp gekoppeld worden aan de Hue lampen. Dit gebeurt meestal door dichtbij de lamp een van de knoppen gedurende een tijdje vast te houden. Als alle lampen in de juiste stand staan is aan een knop op soortgelijke wijze een scene te koppelen. De scene neemt dus de staat van de lampen op het moment van instellen over. Het bedieningselement zal niet zichtbaar worden in de Hue app. De wandzender leeft weliswaar op hetzelfde netwerk(key) maar zal niet zichtbaar zijn in de app. De status van de lampen na het indrukken van de wandzender zal wel worden geupdate in de app. Voorbeelden van deze wandzenders zijn van Busch Jaeger of Jung. Deze producten zijn net op de markt, dus je hoeft in dit topic niet te vragen naar de werking van het pairen. Je mag natuurlijk wel de werking delen als jij een van deze wandzenders hebt aangeschaft.

Hoe kan ik de lampen zonder smartphone bedienen?

Omdat het niet altijd handig is om hélémaal je smartphone te pakken als je gewoon je licht aan wilt doen, heeft Philips remotes ontwikkeld die je kan gebruiken om je licht te bedienen.

Hue Dimmer
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/myMk8x9OpKR0/1200x1093.jpg
Hue Tap en Living Whites/Living Colors Remote
Afbeeldingslocatie: https://static.computertotaal.nl/uploads/m/1/m1xicxsa25bwqokb.jpg
Philips Hue Smart Button
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61jN4F6Tw9L._SL1500_.jpg

Helaas zijn de officele remotes nogal prijzig en hebben velen nog oude remotes liggen van oudere generaties Philips producten.
De volgende remotes zijn onofficieel compatible met het Hue systeem:
  • Philips Livingcolors Gen 3
  • Philips Livingcolors Gen 2
  • Philips Livingambiance Gen 2
  • Philips LivingWhite Gen 2
Waar koop ik een losse Living Colors Remote?
Links naar LC2 remotes: Philips store ebay ebay ebay
Instructies voor het koppelen: PeterPan in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"
Met Zwave/RF433 wandzenders gekoppeld aan een homeautomation systeem als Domoticz
Door een apparaat te laten communiceren met de Hue Api

Welke generatie HUE lampen bestaan er?

Eerste Generatie
  • Philips Hue (600 lumen, "slechtere kleur weergave", Herkenbaar aan zilveren voet)
  • Philips Lux (Vervangen door Philips Hue White)
  • Friends of Hue Lightstrip 2 meter (Niet verlengbaar, enkel in te korten met de schaar)
  • Friends of Hue Bloom
  • Philips Hue Phoenix (voorganger van de Ambiance lampen)
Tweede Generatie
  • Philips Hue (800 lumen, kunnen helderder dan de oudere Hue lampen maar kleurweergave is ook niet best)
  • Philips Hue White (kan enkel 2700K wit weergeven)
  • Philips Hue Beyond
  • Philips Hue Lightstrip Plus (Verlengbaar)
Derde Generatie
  • Philips Hue White and Color (800 lumen & betere kleuren, Herkenbaar aan tekst in gouden opdruk, volledig van plastic)
  • Philips Hue White (kan enkel 2700K wit weergeven)
  • Philips Hue White and Ambiance (bevat geen kleuren, maar kan wel de wit temperatuur instellen tussen 2200K en 6500K)
  • Philips Hue Beyond
  • Philips Hue Lightstrip Plus (verlengbaar)
  • Philips Hue Connected Illuminaires (armaturen met ingebouwde White and Ambiance lamp)

Aansluiten van de lampen

Aansluiten van de lampen
Kan ik een hue lamp achter een dimmer aansluiten?
Een Hue lamp is niet te dimmen met een dimmer, gebeurt dit wel, dan gaat dit ten koste van de levensduur van de lamp. Zelfs als de originele dimmer op max staat kan dit het functioneren van de Hue lamp beïnvloeden. Dit leidt bijvoorbeeld regelmatig tot het zoeken van de lamp. Het is daarom aan te raden de dimmer uit het circuit te verwijderen.
Wat gebeurt er als ik een Hue lamp schakel met een wandschakelaar.
Een Hue lamp waarbij de stroom wordt onderbroken is niet meer bereikbaar voor de bridge en kan daarom niet ingeschakeld worden zonder dat de wandschakelaar weer op aan wordt gezet. Als de stroom onderbroken is geweest zal de lamp starten op 100% lichtsterkte en in het geval van een kleuren lamp zal deze starten met wit licht. Het is niet mogelijk een instelling te maken waarbij de Hue lamp zijn laatste lichtsterkte weer zal gebruiken na de stroomonderbreking.

Bij Livingwhites lampen onthoudt de lamp wel de laatstgekozen instelling bij het inschakelen na stroomonderbreking. Dit betekend ook dat als de lamp via de bridge of remote is uitgeschakeld dat er door middel van de wandschakelaar het licht niet kan worden geactiveerd.

Kan ik ook andere acties/scenes aan de tap of dimmer switch knoppen koppelen?

Ja dit kan via de Hue API of veel eenvoudiger via een van onderstaande apps.

Android:
Google Play: all 4 hue (for Philips Hue)

iOS:
iTunes: iConnectHue
www.iconnecthue.com

Homekit

Sinds de introductie van de Bridge 2.0 is er ondersteuning voor homekit.

Werkt Homekit ook op niet-philips lampen die gekoppeld zijn aan de Philips bridge?

Nee, Alleen Philips lampen worden ondersteund. Dit is een beperking vanuit Apple, die eist dat de firmware van een apparaat (lamp) geupdated kan worden.
Oude Philips lampen zoals Livingwhites & Livingcolors werken wel met Homekit, omdat de bridge vermoedelijk filterd op het merk van het apparaat.

Hoe en wat valt er te Tweaken aan een Philips Hue systeem?

Via de API van de bridge is zowel de huidige status (lamp aan/uit, kleur,helderheid) aan te passen als de configuratie (aanmaken scenes, toevoegen van apparaten, acties na het indrukken van een knop).
De API documentatie is toegankelijk na aanmelding (http://www.developers.meethue.com/philips-hue-api), een van de voorwaarden is echter dat deze documentatie niet elders gedeeld wordt.
Tips&Trics

Combineer de Hue tap met een wandschakelaar:
vanardenne in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2"
deBennie in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie"
Combineer de Hue dimmer met een bestaande wandschalaar:
Dutchgrover in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie"
Hue Dimmer op plaat die over wandcontactdoos past:
petermdevries in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie"
Livingcolors lamp koppelen aan je Bridge:
PeterPan in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"
Projecten Software

Hue Bridge emulator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:57

Quad

Doof

brutus26 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:54:
Wij gaan in ons nieuwbuwhuis ook alles van hue maken, met maar 3 fisieke schakelaars, (hal keuken en slaapkamer) je kun tegenwoordig ook met je telefoon zonder wifi de hue bedienen, en ik bedien het met mijn stem via Google
Ga je bij elke ruimte die je dan betreedt de telefoon uit je zak halen om te schakelen? Of motion gestuurd? Laat je de inbouw verder wel zitten zodat bij verhuizing de volgende eigenaar wel gewoon schakelaars kan plaatsen?

In de badkamer zet ik straks bij de deur een Zigbee dimmer van ROBBshop, deze wordt motion(icm tijd) gestuurd geschakeld. Maar door de draaidimmer functie ook offline te bedienen door mijn kids/vrouw of logé's..

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Slecht plan in mijn optiek..... Hue geeft nul garanties voor toekomstbestendigheid.

Gewoon op strategische plaatsen loze leidingen en/of schakelpunten aanleggen en die (nu) eventueel met een blindplaat afdekken. Je kan nooit teveel leidingen hebben liggen. En als je diepe inbouwdozen gebruikt dan kan je ook de meeste andere oplossingen zonder problemen aan. Wie weet wat de toekomst brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:29
Yowzawood schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:16:
Slecht plan in mijn optiek..... Hue geeft nul garanties voor toekomstbestendigheid.

Gewoon op strategische plaatsen loze leidingen en/of schakelpunten aanleggen en die (nu) eventueel met een blindplaat afdekken. Je kan nooit teveel leidingen hebben liggen. En als je diepe inbouwdozen gebruikt dan kan je ook de meeste andere oplossingen zonder problemen aan. Wie weet wat de toekomst brengt.
Eens. Zo hebben we het ook gedaan bij onze verbouwing. In principe overal Hue wat met stem en motion sensors bedientd kan worden, maar nog steeds aan de wand ook een fysieke schakelaar (pulsdrukker met gesoldeerde Smart Button, echt een supertip! past binnen eigen schakelmateriaal en kost stuk minder dan FoH) voor bedieining van bezoekers, maar ook voor de verkoop. Eneige waar de nieuwe bewoners aan meoten denken is dat op alle punten 230V staat (dus ook op de GU10 spotjes :))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-04 20:30
B-Force schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:41:
[...]

een fysieke schakelaar (pulsdrukker met gesoldeerde Smart Button, echt een supertip! past binnen eigen schakelmateriaal en kost stuk minder dan FoH) voor bedieining van bezoekers, maar ook voor de verkoop.
kan je hier meer over vertellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 16:04

Hoe lang bestaat hue inmiddels en hoe is het geëvolueerd? Ik denk persoonlijk dat we alleen nog maar meer die kant op gaan ipv terug. Kijk naar lidl en Ikea. Draadloos is here to stay.

Daarnaast als je voor meer dan 10 jaar ergens gaat wonen en er met die gedachten in investeerd is er niks aan de hand. Wie dan leeft die dan zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Noxa schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:10:
[...]

Hoe lang bestaat hue inmiddels en hoe is het geëvolueerd? Ik denk persoonlijk dat we alleen nog maar meer die kant op gaan ipv terug. Kijk naar lidl en Ikea. Draadloos is here to stay.

Daarnaast als je voor meer dan 10 jaar ergens gaat wonen en er met die gedachten in investeerd is er niks aan de hand. Wie dan leeft die dan zorgt.
Tot er een dienst uitvalt en je de lampen niet meer kan bedienen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Noxa schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:10:
[...]

Juist die evolutie zou je moeten leren dat je niet weet wat er de komende jaren gebeurt. Leg gewoon loze leidingen, domme besparing in mijn optiek.

En wie dan zijn huis verkoopt en erachter komt dat sommige mensen gewoon schakelaars willen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 16:04
Yowzawood schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:14:
[...]

Juist die evolutie zou je moeten leren dat je niet weet wat er de komende jaren gebeurt. Leg gewoon loze leidingen, domme besparing in mijn optiek.

En wie dan zijn huis verkoopt en erachter komt dat sommige mensen gewoon schakelaars willen hebben.
Je kunt de verlichting met je huis mee verkopen. Ik heb wel zottere dingen gezien in woningen waar mensen toch hun geld aan besteden.
Quad schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Tot er een dienst uitvalt en je de lampen niet meer kan bedienen.
Hue werkt zonder wan internet. Zolang er een LAN / Wi-Fi is werkt het. Geen stroom is geen licht... dubbel en dwars. Na herstel van stroom uitval gaan lampen aan in de setting die je zelf in stelt. Dus ook daar geen belemmering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-04 22:09
Deels motion gestuurd, en Hue schakelaar en via stem gestuurd Google, of aut. via zon op en onder, neem zo weinig mogelijk schakelaars
als ik het huis weer ga verkopen is denk ik alles smart toch ?
Quad schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:11:
[...]

Ga je bij elke ruimte die je dan betreedt de telefoon uit je zak halen om te schakelen? Of motion gestuurd? Laat je de inbouw verder wel zitten zodat bij verhuizing de volgende eigenaar wel gewoon schakelaars kan plaatsen?

In de badkamer zet ik straks bij de deur een Zigbee dimmer van ROBBshop, deze wordt motion(icm tijd) gestuurd geschakeld. Maar door de draaidimmer functie ook offline te bedienen door mijn kids/vrouw of logé's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Noxa schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:21:
[...]

Je kunt de verlichting met je huis mee verkopen. Ik heb wel zottere dingen gezien in woningen waar mensen toch hun geld aan besteden.

[...]

Hue werkt zonder wan internet. Zolang er een LAN / Wi-Fi is werkt het. Geen stroom is geen licht... dubbel en dwars. Na herstel van stroom uitval gaan lampen aan in de setting die je zelf in stelt. Dus ook daar geen belemmering.
Ik heb de bridge inmiddels niet meer, maar in de Hue app, als ik cloud aan had gezet, kon ik de router uit gooien maar dan was de bediening ook niet meer mogelijk. Dat heeft mij uiteindelijk aangezet om de lampen om te zetten naar Home Assistant.

Maar het blijft denk ik de persoonlijke voorkeur van de eigenaar, wil je de techniek in de aansturing of lampen, of beide tegelijk. Alles heeft zo zijn voor en tegens.

In de huidige woning heb ik beide, in een volgende woning wil ik vaste plekken ook vast aangestuurd zien worden en sfeer lampen, wandlampjes e.d. met een Hue lamp (blijft toch de mooiste verlichting geven) aansturen.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sam45
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04 17:48
Ik heb ervoor gekozen om geen bedrade schakelaars te installeren, maar ik heb wel op de meeste plaatsen FoH draadloze schakelaars voorzien (behalve op de plaatsen waar een motion sensor voldoende is).
Alle groepen gaan apart naar de schakelkast.
Indien ik het opnieuw zou moeten doen, zou ik misschien wel loze leidingen naar enkele vaste schakelpunten leggen.

Er zijn natuurlijk altijd alternatieven mogelijk die op een gelijkaardige manier werken (bijvoorbeeld Casambi, Eltako met draadloze schakelaars (Enocean), ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
Les één bij het bouwen of verbouwen van een huis is gewoon flexibel blijven.... kan je nog steeds de zaak dan inrichten zoals je zelf wel maar blijven er gewoon meer opties.

Loze leidingen zowel voor stroom als voor andere dingen als een netwerk zijn gewoon slim nadenken.

[ Voor 22% gewijzigd door Yowzawood op 17-02-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Wat jullie advies om een Hue ledstrip opnieuw te plakken na een verhuizing? Deze is inmiddels al 3x verhuisd dus plakken gaat niet zo lekker meer. Tweezijdig plakband? Of is er een betere optie?

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Noxa schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:21:

Hue werkt zelfs zonder LAN/Wi-Fi als je de bridge geprogrammeerd hebt met routines en/of schakelaars/bewegingsmelders.

Maar als je bridge ermee stopt heb je een probleem.
Als je dus volledig afhankelijk bent van de bridge is het wellicht wel handig om er daar 1 van als reserve te houden.

Zelf zou ik toch wel enkele lampen met een fysieke schakelaar willen kunnen blijven schakelen voor calamiteitensituaties, als er 's nachts paniek is door bv een brand of ander gerucht wil je gewoon direct licht hebben, al dan niet door met een fysieke schakelaar een paar keer de lamp uit- en aan te doen, en niet dat je lamp alleen in de nachtstand als gloeiende spijker aangaat omdat dat zo geprogrammeerd is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B-Force
Jasper1975 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:54:
[...]

kan je hier meer over vertellen?
Zeker. Eigenlijk is het heel simpel en goed uitgelegd in het volgende artikel:klik

In de basis is het:
- Smart Button openleggen door hem uit de rubberen omhuizing te halen
- met een pincet het 'druk'gedeelte wegpakken
- twee kleine draadjes solderen aan de contactpunten die zichtbaar worden*
- twee draadjes verbinden met een pulsdrukker
- pulsdrukker in je inbouwdoos inbouwen

al met al was ik kwijt: 19,99 voor een Smart Button, 7 euro voor een pulsdrukker, 50 cent voor afdekraam en 2 euro voor een schakelwip. Dus in totaal net geen 30 euro. En een kadootje voor degene die het soldeerwerk voor mij heeft gedaan, dat durfde ik zelf niet aan. Uiteindelijk was het voor hem nog geen minuutje werk :D

Nu kan ik met de pulsdrukker alles doen wat ik wil, ik heb hem ingesteld als volgt: 1x drukken = aan, ingedrukt houden is dimmen op/neer. Hoef je niets voor in te stellen, werkt zo out-of-the-box

* draadjes gebruikt uit een oude UTP kabel, dat is de juiste diameter

overigens: dank gaat uit naar een medeforummer van ons, qroy. Ik herhaal slechts een post van hem _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door B-Force op 17-02-2021 19:08 . Reden: toevoeging welke draadjes zijn gebruikt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-04 10:55
Weet iemand of de Syncbox van Hue HDMI 2.1 ondersteund? anders ie het niet de moeite waard..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
London schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:44:
Wat jullie advies om een Hue ledstrip opnieuw te plakken na een verhuizing? Deze is inmiddels al 3x verhuisd dus plakken gaat niet zo lekker meer. Tweezijdig plakband? Of is er een betere optie?
Dubbelzijdig tape werkt prima. Ik heb ook een strip uit 2014, die al 3 a 4 keer verplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-04 14:59

megaleo

Special member

London schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:44:
Of in een LED strip profiel leggen. Zie bijvoorbeeld: https://www.ledpaneelgroothandel.nl/LED-strip-profielen
Maarja....heb je trouwens nog steeds dubbelzijdig tape nodig denk ik om hem netjes in je profiel te leggen. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door megaleo op 17-02-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 22:51
Ik heb het vorige topic doorgelezen, en kon echter weinig informatie vinden over de ABB / Busch Jeager friend of hue schakelaar.

Graag zou ik willen weten wat de ervaringen is van jullie, met name op het indrukken van de schakelaar. Kost het meer energie in vergelijking met een normale schakelaar bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

megaleo schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:37:
[...]

Of in een LED strip profiel leggen. Zie bijvoorbeeld: https://www.ledpaneelgroothandel.nl/LED-strip-profielen
Maarja....heb je trouwens nog steeds dubbelzijdig tape nodig denk ik om hem netjes in je profiel te leggen. >:)
Ik fix wel een rolletje dubbelzijdige tape.

Thanks ook @Psycho_Mantis :)

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 06:28

barrymel

BarryMel

Stormcagy schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:08:
Weet iemand of de Syncbox van Hue HDMI 2.1 ondersteund? anders ie het niet de moeite waard..
HDMI 2.0b with HDCP 2.2

BarryMel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-04 22:09
Klopt dus fysieke schakelaars 1 hal, 1 keuken, 1 woonkamer, 1 slaapkamer, 1 badkamer, dat lijkt mij genoeg
Wally2002 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Hue werkt zelfs zonder LAN/Wi-Fi als je de bridge geprogrammeerd hebt met routines en/of schakelaars/bewegingsmelders.

Maar als je bridge ermee stopt heb je een probleem.
Als je dus volledig afhankelijk bent van de bridge is het wellicht wel handig om er daar 1 van als reserve te houden.

Zelf zou ik toch wel enkele lampen met een fysieke schakelaar willen kunnen blijven schakelen voor calamiteitensituaties, als er 's nachts paniek is door bv een brand of ander gerucht wil je gewoon direct licht hebben, al dan niet door met een fysieke schakelaar een paar keer de lamp uit- en aan te doen, en niet dat je lamp alleen in de nachtstand als gloeiende spijker aangaat omdat dat zo geprogrammeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
Quad schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:39:
[...]

Ik heb de bridge inmiddels niet meer, maar in de Hue app, als ik cloud aan had gezet, kon ik de router uit gooien maar dan was de bediening ook niet meer mogelijk. Dat heeft mij uiteindelijk aangezet om de lampen om te zetten naar Home Assistant.

Maar het blijft denk ik de persoonlijke voorkeur van de eigenaar, wil je de techniek in de aansturing of lampen, of beide tegelijk. Alles heeft zo zijn voor en tegens.

In de huidige woning heb ik beide, in een volgende woning wil ik vaste plekken ook vast aangestuurd zien worden en sfeer lampen, wandlampjes e.d. met een Hue lamp (blijft toch de mooiste verlichting geven) aansturen.
Raar verhaal, natuurlijk werkt bediening over de cloud niet als je de router uit zet waar je bridge aan hangt?!

Verder Home Assistant is een mooie oplossing kun je in combinatie met Hue Bridge gebruiken (ook met oude V1 bridge en dan heb je in eens weer Google home wat sinds een jaar niet meer werkt met V1 bridge) of rechtstreeks je ZigBee producten gebruiken als je een ZigBee dongle gebruikt! Heb er vanuit mijn werk mee geëxperimenteerd icm met Raspberry Pi, staat nog steeds op mijn wensen lijstje om thuis ook te gaan gebruiken en wellicht wat uitbereidingen te ontwikkelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971

Over de toekomst kan niemand garanties geven helaas.

Voordeel van Philips Hue ten opzichte van concurrenten is dat de bridge een open API heeft, dus mocht Signify er voor kiezen om te stoppen met Hue dan zijn er nog genoeg alternatieven voor App van derde of integratie met Home Assistant en vergelijkbare projecten dat je nog steeds vollop van je duur aangeschafte Hue systeem kunt genieten!

Hue bridge is niet afhankelijk van cloud om optimaal te kunnen werken, belangrijkste functionaliteiten werken lokaal vanaf de bridge, alleen clouddiensten als Google Home en IFTTT gaan niet meer werken mocht cloudsupport stoppen ( Apple HomeKit werkt lokaal dus dat blijft waarschijnlijk wel werken)!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:07
In de openingspost lees ik:
Wat gebeurt er als ik een Hue lamp schakel met een wandschakelaar.
Een Hue lamp waarbij de stroom wordt onderbroken is niet meer bereikbaar voor de bridge en kan daarom niet ingeschakeld worden zonder dat de wandschakelaar weer op aan wordt gezet. Als de stroom onderbroken is geweest zal de lamp starten op 100% lichtsterkte en in het geval van een kleuren lamp zal deze starten met wit licht. Het is niet mogelijk een instelling te maken waarbij de Hue lamp zijn laatste lichtsterkte weer zal gebruiken na de stroomonderbreking.
Gelukkig is dit met “Gedrag bij inschakelen” al een tijdje wél mogelijk (met de nieuwe lampen althans 😁)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erik1971
Deel 4 alweer, jeetje!

Openingspost mag, zoals hier boven aangegeven nog worden geupdate met de meest actuele stand van zaken, maar snap dat het niet even vlug is aangepast!

Ondanks deze details alsnog mijn complimenten voor het opzetten en onderhouden van dit Philips Hue forum!

• Stnkfst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:37
Vraagje:

Als ik tegen Google Assistant zeg: Lampen woonkamer uit, hoor ik alleen een geluidssignaal en gaan de lampen uit.(2x globe, 1x bulb, 1x Tradfri kastverlichting)
Als ik zeg: Lampen keuken uit, dan zegt Google Assistant, "Ok, vier lampen uitdoen", en gaan de lampen uit. (1x globe, 3x GU10)

Waar komt dat verschil vandaan? Van mij hoeft ze niks te zeggen, is alleen die geluidstoon genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:36
Stnkfst schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:20:
Vraagje:

Als ik tegen Google Assistant zeg: Lampen woonkamer uit, hoor ik alleen een geluidssignaal en gaan de lampen uit.(2x globe, 1x bulb, 1x Tradfri kastverlichting)
Als ik zeg: Lampen keuken uit, dan zegt Google Assistant, "Ok, vier lampen uitdoen", en gaan de lampen uit. (1x globe, 3x GU10)

Waar komt dat verschil vandaan? Van mij hoeft ze niks te zeggen, is alleen die geluidstoon genoeg.
Je lampen in je woonkamer zitten waarschijnlijk in dezelfde kamer als je Google Assistant. Vandaar t verschil.

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-04 09:21
Bump mijn vraag even naar het nieuwe topic;
Zijn er hacks, alternatieve of work-arounds bekend om een lichtslang op een powerbank te hebben?

Ik wil een plank met verlichting erop maken, liefst dus een slang, maar stroom doortrekken voor die paar volt voelt nogal overkill. Hue Go zie ik niet zitten, met alleen warm-wit zou ik wel kunnen leven ;).

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:39:
Ik heb het vorige topic doorgelezen, en kon echter weinig informatie vinden over de ABB / Busch Jeager friend of hue schakelaar.

Graag zou ik willen weten wat de ervaringen is van jullie, met name op het indrukken van de schakelaar. Kost het meer energie in vergelijking met een normale schakelaar bijvoorbeeld?
Ja heb er 2. Heel ander gevoel dan een normale schakelwip, echt KLIK door een weerstand heenduwen. Dat zal de energie opwekken.

Verder bijna geheel tevreden; ik heb wel dat soms de met iConnectHue ingestelde actie deels faalt: een willekeurige van de lampen in de groep doet niet wat hij zou moeten (aan l, uit, dimmen...).

Maar is zeer de vraag of dat aan deze schakelaars op zich ligt, ik zou eerder denken de bridge of iConnectHue,... iig de software en niet de hardware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Erik1971 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:14:
[...]

Raar verhaal, natuurlijk werkt bediening over de cloud niet als je de router uit zet waar je bridge aan hangt?!
Ik heb het wellicht wat verkeerd uitgelegd.
Als ik de buitenhuisbesturing aanzette op de Hue Bridge, en ik had geen internetverbinding meer dan kon ik de lampen ook niet meer bedienen via mijn interne WiFi netwerk wat nog wel werkte.

Nu is het geen groot issue want mijn verbinding moet altijd wel up zijn, maar toch.. Het is wel gek dat de lokale besturing dan ineens wegvalt.
Verder Home Assistant is een mooie oplossing kun je in combinatie met Hue Bridge gebruiken (ook met oude V1 bridge en dan heb je in eens weer Google home wat sinds een jaar niet meer werkt met V1 bridge) of rechtstreeks je ZigBee producten gebruiken als je een ZigBee dongle gebruikt! Heb er vanuit mijn werk mee geëxperimenteerd icm met Raspberry Pi, staat nog steeds op mijn wensen lijstje om thuis ook te gaan gebruiken en wellicht wat uitbereidingen te ontwikkelen ;)
Ik kan het je alleen maar van harte aanraden, Home Assistant is een geweldig product met dito mogelijkheden. Waar ik met de Trädrfri buttons bij Hue tegenaan liep dat dit niet goed werkte, werken de buttons met HA prima en zijn ze makkelijk te koppelen en te configureren.

Maar het is niet voor iedereen nodig of weggelegd, daarom is een product als Hue wel heel fijn. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robsato
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-04 09:50
Thomas20 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:35:

[...]

Gelukkig is dit met “Gedrag bij inschakelen” al een tijdje wél mogelijk (met de nieuwe lampen althans 😁)
"Gedrag bij inschakelen" werkt op alle Hue lampen. Ook de oudere lampen hebben dit met een update gekregen.

• spacecrap
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:17
Heeft iemand hier ervaring met de NIKO schakelaars voor Hue? Ik vroeg mij af of je beide knoppen apart van elkaar kan programmeren.
Dus bijv. de linkerknop voor de woonkamer aan-/ uitschakelen en de rechterknop om de buitenverlichting aan-/ uitschakelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:29
spacecrap schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:54:
Heeft iemand hier ervaring met de NIKO schakelaars voor Hue? Ik vroeg mij af of je beide knoppen apart van elkaar kan programmeren.
Dus bijv. de linkerknop voor de woonkamer aan-/ uitschakelen en de rechterknop om de buitenverlichting aan-/ uitschakelen
Je bedoelt de FOH Niko?
Zo ja, dan kan dat.

• spacecrap
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:17
Obelixxx schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:02:
[...]

Je bedoelt de FOH Niko?
Zo ja, dan kan dat.
Thanks, die bedoelde ik inderdaad! :)

• k0entje
  • Laatst online: 24-01-2022
Beste mensen,

eventjes een vraagje tussendoor.
ben een beetje een leek wat dat betreft dus:

Ik ben me aan het oriënteren om voor Philips hue verlichting te gaan, ik lees hier en daar dat je de dimmers ertussen uit moet gaan halen?

de situatie nu:
Er zitten her en der in het huis dimmers die we doormiddel van de knop in te drukken aan en uit kunnen zetten en doordat we eraan draaien de lampen feller worden of dimmen.

dus zodra we hem indrukken staat er stroom op,
Nu vraag ik me dus af, als de stroom er dus op staat, omdat we de knop vd bestaande dimmer ingedrukt hebben.
(Bij philips hue moet er altijd stroom op staan las ik)
Dan zou het toch gewoon kunnen en moeten werken dat de Hue lampen na de bestaande dimmer worden geplaatst? ipv dat ik de dimmers weer moet gaan vervangen door aan/uit schakelaars?

of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door k0entje op 18-02-2021 19:57 ]

• Quad

Quad

Doof

@k0entje de dimmers vervangen door blindplaat en de draden doorlussen met een lasklem.

Of eventueel een FoH schakelaar erop (draadloze wand zenders).

[ Voor 27% gewijzigd door Quad op 18-02-2021 20:04 ]

PVOutput☀️

• k0entje
@Quad

ok, dat zou kunnen idd maar heb ook nog liever fysieke knoppen erbij zeg maar.
Maar kan het zo wel werken met de oude dimmer die ik indruk zodat er continu stroom is? ipv vervangen voor een aan/uit schakelaar?
voorlopig dan he, tegen de tijd zal ik het wel gaan vervangen door aan/uit schakelaars namelijk

het is meer of het wel gewoon werkt door de oude dimmer knop te laten zitten en dus ingedrukt te hebben?

• Quad

Quad

Doof

Waarom zou je de schakelaar willen gebruiken? Zonder stroom doen je lampen het niet, lijkt mij niet wenselijk.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:47
Zoals hierboven al gezegd: werken zal het wel, maar een dimmer op “vol aan” is iets anders dan constante stroom, met mogelijk nadelige gevolgen voor de levensduur van je lampen.

• k0entje
ok ok

@Quad misschien een domme vraag maar als internet eruit vliegt door een of andere storing, doen de lampen het dan wel nog zonder fysieke knoppen?

Door stroom wel toch? maar dan kun je niet met je telefoon of voice de kleur of helderheid instellen?

[ Voor 25% gewijzigd door k0entje op 18-02-2021 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-04 18:01
k0entje schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:29:
ok ok

@Quad misschien een domme vraag maar als internet eruit vliegt door een of andere storing, doen de lampen het dan wel nog zonder fysieke knoppen?
De vragen die je stelt zijn veelvuldig voorbij gekomen in het topic. Gebruik aub de zoekfunctie en ga lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@k0entje grappig dat je erover begint, afgelopen posts is daar uitgebreid over gesproken. :P

Ik had met de Hue Bridge dat, wanneer ik buitenhuis besturing aan had staan, ik bij een internetstoring geen werkende app had. Alsof het perse via het internet moest.

Daarom ook gekozen voor Home Assistant met een Conbee II stick, breder support aan zigbee producten en lokaal bedienbaar.

Voor m'n nieuwe badkamer straks kies ik voor standaard dimbare lampen, ik ga hiervoor een slimme dimmer inzetten, zowel smart als dom en dus offline te gebruiken.

In 1 van de reacties vindt je wel meer voors en tegens van bepaalde oplossingen, ieder heeft zo zijn persoonlijke voorkeur. Het hangt dus ook af van je wensen en wat voor type lamp je wilt aansturen.

PVOutput☀️

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-04 22:36
Toch blijft het fijn dat alle APIs tegenwoordig redelijk goed werken. Heb een nieuwe Samsung TV, en met die Samsung Smartthings en een API koppeling naar Hue.
Als ik nu in de avond de TV aanzet, dimmen mijn Hue lampen maar 50%

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
Thomas20 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:35:

[...]

Goed punt, ik zal dat even aanpassen.
Erik1971 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:48:
Deel 4 alweer, jeetje!

Openingspost mag, zoals hier boven aangegeven nog worden geupdate met de meest actuele stand van zaken, maar snap dat het niet even vlug is aangepast!

Ondanks deze details alsnog mijn complimenten voor het opzetten en onderhouden van dit Philips Hue forum!
Het vorige topic werd een beetje te groot, dus was wel nodig.
In voorgaande delen hadden we ook alle hue producten apart benoemd staan, maar ze verzinnen er een hoop bij. Positief natuurlijk, Hue is gewoon een goed product. Grootste deel van mijn lampen zijn nog Gen 1 uit 2014 en nooit iets defect geraakt, dus dat zegt wel iets over de kwaliteit. Met Ikea lampen heb ik toch wel een andere ervaring.

Ik zoek eigenlijk nog iemand die praktijk ervaring heeft met de hue sync box om daarmee de TS aan te vullen. Zelf zal ik die nooit kopen ivm de prijs, en ik heb een tv die al ambilight heeft.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-04 14:11
Appie Heijn schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:34:
[Afbeelding]
Zijn er hier nog knappe koppen die een oplossing weten? Ik zou even een white ambiance spotje plaatsen, echter kwam ik de "mond" van het aircorooster(opening in voorkant koof) tegen waardoor ik 2-3 cm te kort kom in de hoogte.

Ik was voornemens om 2 spotjes te plaatsen echter denk ik dat 3 ook niet verkeerd zou zijn. Dit spotje zit recht boven de Bora kookplaat (wat mij wel handig leek) gezien het feit dat er geen afzuigkap boven zit..
Ik zou met enig forceren misschien nog een beetje ruimte kunnen creëren d.m.v. het indeuken van mond waar een flexibele slang op zit. Maar of dat voldoend is... Wellicht hebben jullie nog ideeën?
@Mitch @dragon2 @Flix20
Opgelost! Bedankt voor het meedenken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHMjdPbWgC5CNS_Yb_S5-_ctG2k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMQXizgxrJj37xw9VMZMXFiU.jpg?f=fotoalbum_medium
Ontzettend mooie/fijne lamp alle 4 lampen zijn "Colour" en individueel instelbaar.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
k0entje schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:16:
@Quad

Maar kan het zo wel werken met de oude dimmer die ik indruk zodat er continu stroom is? ipv vervangen voor een aan/uit schakelaar?
voorlopig dan he, tegen de tijd zal ik het wel gaan vervangen door aan/uit schakelaars namelijk

het is meer of het wel gewoon werkt door de oude dimmer knop te laten zitten en dus ingedrukt te hebben?
Het is niet verstandig om slimme lampen zoals de Hue lampen achter een dimmer te plaatsen, zelf al staat deze altijd op 100% aan.

Afhankelijk van het type dimmer, kan het zijn dat de belasting te laag is met een slimme lamp en dan zal zowel de dimmer als de lamp dit proberen te compenseren met gevolg dat er een hoge stroom door de lamp gaat en daar kan deze niet lang tegen, met gevolg dat de lamp vroegtijdig kapot gaat! Aangezien Hue lampen vrij duur zijn zou ik het risico niet nemen en de dimmers vervangen door domme schakelaars (zodat je in geval van nood nog altijd de lampen aan kunt zetten) of zoals andere aangeven met een blindplaatje.

Verder heeft Hue geen internet nodig om te kunnen werken, sowieso niet als je Hue Dimmers en zo gebruikt voor bedienen van de lampen. Voor bediening met de app moet je wel opdelfde Wifi zitten als je router, in geval internet uit valt, want de out of home optie werkt dan logischer wijs niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
k0entje schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:16:
@Quad

Lees de laatste pagina's van het vorige topic eens door zou ik zeggen. Daarnaast kan je op Google intikken 'hue lampen achter dimmer' en de tweede hit is direct een link naar het vorige topic op GoT waarop staat dat je dit niet en nooit moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vraagje, we hebben nu om te testen een Hue Starterskit (E27) met bridge aangeschaft.

Alles geïnstalleerd en werkt fantastisch i.c.m. de Hue App / of HomeKit (Siri) stembediening.

De fysieke schakelaar voor de plafondlamp staat natuurlijk aan en ik snap dat als ik die uitschakel, de verbinding wegvalt en dus niet meer op die manier te bedienen is.

Nu zat ik naar de pricewatch: Philips Hue Smart-knop te kijken om zo ook de lamp fysiek aan/uit te kunnen zetten, maar 1 ding is mij niet helemaal duidelijk.

In het vorige topic las ik namelijk dat veel mensen de "oude" aan/uit schakelaar dan vervangen hebben voor een blindplaat en daarop eventueel zo'n Smart-Knop plakken.

Maar hoe blijft die lamp dan "aan" als de aan/uit schakelaar er af is gehaald, er zit dan toch geen stroom meer op de lamp?

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/40847/123 Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/40832/123

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Greatsword door de kabels met een lasklem te verbinden. Zo blijft de stroom op de fitting aanwezig. ;)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Quad schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:14:
@Greatsword door de kabels met een lasklem te verbinden. Zo blijft de stroom op de fitting aanwezig. ;)
Ah zo, ik las ook iets over blauwe draad maar dat zou in deze oplossingen dan niet nodig zijn toch.

Dan nog even over het stroomgebruik. Als die kabels dus in zo'n lastklem zitten dan staat de schakelaar altijd aan, maar zo lang de lamp niet brand verbruikt hij geen stroom toch of wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Greatsword schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:18:
[...]

Ah zo, ik las ook iets over blauwe draad maar dat zou in deze oplossingen dan niet nodig zijn toch.
Als het niet aanwezig is hoef je ook niet aan te sluiten.
Dan nog even over het stroomgebruik. Als die kabels dus in zo'n lastklem zitten dan staat de schakelaar altijd aan, maar zo lang de lamp niet brand verbruikt hij geen stroom toch of wel?
Een lamp verbruik áltijd iets, ze moeten immers het zigbee netwerk draaiende houden. Al is het volgens mij beperkt tot max 0.5w per lamp. Eenmaal aan kan het wel hard oplopen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:49
@Greatsword Door de oude schakelaar te overbruggen met een lasklem blijft er continu spanning op de Hue lamp staan. Dat is ook de bedoeling, want zo is hij gekoppeld aan de centrale bridge en kan je hem bedienen met de app of een Hue-bedieningsapparaat. Dat kan een Hue-dimmer zijn of de Smart button die jij noemt. Deze apparaten schakelen niet fysiek de lamp, maar sturen een signaal naar de bridge om zo de lamp aan of uit te doen, te dimmen of van kleur te veranderen. Het mooie is dat ze niet perse aan één lamp gekoppeld hoeven te zijn, maar een hele scène in een keer kunnen bedienen. Je moet echt even anders leren denken. Je hebt veel minder bedieningsknoppen nodig dan voorheen schakelaars.

Overigens kost de Smart button o.a. hier veel minder:
https://www.philips-hue.c...-smart-knop/8718699693985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@coinman63 Gisteren avond bij Amazon ook voor die prijs gehaald. Komt vandaag waarschijnlijk nog binnen en heb er ook even een bewegingssensor bij gedaan.

Wil er daarvan een paar plaatsen, maar moet nog even kijken hoe handig dat is qua timers e.d. voor o.a. hal, toilet, badkamer etc.

De nieuwe woning is pas over een paar maanden klaar, dus hopelijk nog wat leuke aanbiedingen komende tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 16:01
mijn pc kan de phillips bridge niet vinden zo maar van 1 op andere dag. de app op mijn mobile telefoon werkt normaal. ik heb al een oudere versie van de app geprobeerd maar dat werkt ook niet.
ik hoop dat er iemand een oplossing weet. mijn firewall laat hem gewoon door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-04 16:58

Mauz1978

Console War Veteran

Overigens komt philips straks met een eigen module uit die je achter je bestaande schakelaar plaatst. Daar ben ik geduldig op aan het wachten.

https://twitter.com/tweethue/status/1349675902628737024?s=21

Something under the bed is drooling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Mauz1978 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 06:30:
Overigens komt philips straks met een eigen module uit die je achter je bestaande schakelaar plaatst. Daar ben ik geduldig op aan het wachten.

Hier was ik ook op aan het wachten tot ik de eerder genoemde tweak tegen kwam met de hue button. Nu heb ik al 3 schakelaars met twee buttons slim gemaakt voor de helft van de prijs van de module waar hue mee komt. En het was echt super simpel. :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mauz1978 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 06:30:

Dat ziet er goed uit en komt ook al snel zo te zien, is dus zeker nog een optie voor het nieuwe huis:

Europe: spring 2021
North America: summer 2021
hk12nl schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:41:
[...]

Hier was ik ook op aan het wachten tot ik de eerder genoemde tweak tegen kwam met de hue button. Nu heb ik al 3 schakelaars met twee buttons slim gemaakt voor de helft van de prijs van de module waar hue mee komt. En het was echt super simpel. :)
Was er al een prijs of iets bekend?

Inmiddels gevonden:

De nieuwe Philips Hue wall switch module is vanaf de lente in Nederland beschikbaar voor een prijs van €39,99. Er komt ook een dubbelpack met twee exemplaren voor €69,99.

Alternatief is dus een lasklem + blindplaat + smart knop. Zo heel veel scheelt dat dan ook weer niet alleen heeft de smart knop dan wel meer functionaliteit aangezien je ook kan dimmen.

Gisteren echt veel plezier gehad met het instellen en configureren.

Heb nu voor elkaar gekregen dat als de Hue bewegingssensor beweging detecteert in de inloopkast, het licht aan gaat en de HomePod mini muziek begint af te spelen. Er staat een timer van 10 minuten op, dus als er daarna geen beweging meer is gaat hij weer uit.

Werkt echt fantastisch en dit geeft echt een "smart" gevoel.

Die Setup ga ik straks ook toepassen in de badkamer en keuken ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 21-02-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Greatsword schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:44:
[...]

Heb nu voor elkaar gekregen dat als de Hue bewegingssensor beweging detecteert in de inloopkast, het licht aan gaat en de HomePod mini muziek begint af te spelen. Er staat een timer van 10 minuten op, dus als er daarna geen beweging meer is gaat hij weer uit.

Hoe he je het voor elkaar gekregen dat de home pod mini gaat spelen? Via home kit?
Ik wil hetzelfde gaan doen, alleen dan via Google, aangezien ik geen Homekit automaties wil (niet nog een platform om dingen in te stellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

B-Force schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:10:
[...]

Hoe he je het voor elkaar gekregen dat de home pod mini gaat spelen? Via home kit?
Ik wil hetzelfde gaan doen, alleen dan via Google, aangezien ik geen Homekit automaties wil (niet nog een platform om dingen in te stellen)
Inderdaad HomeKit via de "Woning" app van Apple een scene aangemaakt en die toegewezen in de Philips Hue App bij de bewegingsensor.

Ben bezig met een nieuw huis, dus nu alvast goed uittekenen wat ik allemaal wil en hoe ik het dan werkend moet krijgen. Alles moet op basis van beweging of stem kunnen worden bediend (middels een HomePod mini)

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 21-02-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Mede in verband met de verkoopbaarheid van je huis zou ik toch voor een klassieke installatie kiezen, maar dan met FOH-compatibel schakelmateriaal. Dan is het elektrisch systeem altijd weer terug te brengen in “originele’ staat. De smart bedienbaarheid is dan nogsteeds goed mogelijk, maar voor een evt. koper (of klassiek aangelegde huisgenoot) is het makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rallye schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:37:
Mede in verband met de verkoopbaarheid van je huis zou ik toch voor een klassieke installatie kiezen, maar dan met FOH-compatibel schakelmateriaal. Dan is het elektrisch systeem altijd weer terug te brengen in “originele’ staat. De smart bedienbaarheid is dan nogsteeds goed mogelijk, maar voor een evt. koper (of klassiek aangelegde huisgenoot) is het makkelijker.
Gemiddeld 10tje per schakelaar.
Gemiddeld huis zal er 14 hebben? Heb je het over 150 euro. Doe je luxe, kosten 25 per stuk, zit je nog onder de 500 euro.

Lijkt mij niet een valide argument qua verkoopbaarheid toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Dat hangt er wel vanaf hoe je nu je huis voorbereidt - @Greatsword is bezig met een nieuw (te bouwen, zo begrijp ik) huis. Als je dan helemaal geen vaste schakelaars meer zou hebben (maar wellicht dat niet je bedoeling) dwing je de (eventuele) koper ook een smart lichtsysteem te kiezen. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Rallye op 21-02-2021 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
[...]

Dat ziet er goed uit en komt ook al snel zo te zien, is dus zeker nog een optie voor het nieuwe huis:

[...]

Inmiddels gevonden:

De nieuwe Philips Hue wall switch module is vanaf de lente in Nederland beschikbaar voor een prijs van €39,99. Er komt ook een dubbelpack met twee exemplaren voor €69,99.

Alternatief is dus een lasklem + blindplaat + smart knop. Zo heel veel scheelt dat dan ook weer niet alleen heeft de smart knop dan wel meer functionaliteit aangezien je ook kan dimmen.

Ik heb dus draadjes gesoldeerd aan de hue dimmer en deze achterop de schakelaar gezet en terug geplaatst. Van buiten dus een normale pulsschakelaar maar daadwerkelijk een slimme schakelaar. Kost maar 20 euro op deze manier :)

©2004

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi Geub
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Jedi Geub

huh!?

[...]

[...]

Inmiddels gevonden:

Ik heb net mijn nieuwe woning laten opleveren zonder ook maar 1 schakelaar. Alles gaat straks via HUE. Dus elke kamer een switch, elke overloop een sensor.

Wellicht kan je dit ook nog overwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-04 10:55
bedankt voor het antwoord, maar me een ps5 dus eigenlijk niet de moeite waard om te doen... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Jedi Geub schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:12:
[...]Ik heb net mijn nieuwe woning laten opleveren zonder ook maar 1 schakelaar. Alles gaat straks via HUE. Dus elke kamer een switch, elke overloop een sensor.
Strak plan... ik wens je veel succes met alle gebreken van HUE en de bewegingsensoren die je ongetwijfeld gaat tegenkomen zoals het niet aangaan van je lampen als ze net zijn uitgeschakeld icm de HUE bewegingssensor.

En toch wel een extra bridge op voorraad genomen, anders zit je ook vast een keer in het donker....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• B-Force
Yowzawood schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:34:
[...]

Strak plan... ik wens je veel succes met alle gebreken van HUE en de bewegingsensoren die je ongetwijfeld gaat tegenkomen zoals het niet aangaan van je lampen als ze net zijn uitgeschakeld icm de HUE bewegingssensor.

En toch wel een extra bridge op voorraad genomen, anders zit je ook vast een keer in het donker....
Wat een vreemde reactie op dit forum. Lijkt voort te komen uit een stuk frustratie en ergernis, die lang niet iedereen hier zo ervaart.

Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen van Jedi-Geub en zijn/haar schakelloze huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Yowzawood schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:34:
[...]

Je kan altijd nog iets als Home-Assistant/Domoticz inzetten om het allemaal wat slimmer te maken. 0 problemen bij ons thuis hoor.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:49
Ik vraag mij ook geregeld af waarom mensen voor HUE kiezen als ze toch het liefst voor traditionele bediening gaan. Het hele idee achter slimme verlichting is dat je zo veel mogelijk automatiseert. Ik raak op een gemiddelde dag geen (HUE)schakelaar aan. Bedienen via de app daarentegen vind ik zelf niks. Alleen als je iets speciaals wilt. Ook tegen mijn telefoon roepen dat ik een lamp aan wil hoeft niet van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
B-Force schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:36:
[...]
Wat een vreemde reactie op dit forum. Lijkt voort te komen uit een stuk frustratie en ergernis, die lang niet iedereen hier zo ervaart.
Nee hoor.... ik kan alleen niet begrijpen dat je voor iets elementairs als verlichting niet verder kijkt dan een oplossing die nu even in trek is. Als je iets zeker weet is dat het niet toekomstvast gaat zijn. Met een beetje geluk krijg je het dan weer werkend, en met een beetje pech moet je alsnog gaan frezen. Een loze leiding is zo getrokken bij de bouw.

En ontkennen dat er al jarenlang een breed ervaren probleem is met de bewegingssensoren is ook niet slim. Het is gewoon niet betrouwbaar genoeg.

Ook ik raak zelden een (inbouw) schakelaar meer aan. Maar die keer dat ik de trap af wil en mijn Hue gaat (helaas toch wel 1x in de maand) niet aan dan is het toch wel erg handig om even snel met een schakelaar het licht aan te kunnen doen.

Het is ook zo tegen alle best practices zoals je lichten in 1 ruimte op verschillende groepen enzo. Als je bridge eruit ligt dan is het nu gewoon geen licht.

[ Voor 20% gewijzigd door Yowzawood op 22-02-2021 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Yowzawood schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:12:
[...]

Nee hoor.... ik kan alleen niet begrijpen dat je voor iets elementairs als verlichting niet verder kijkt dan een oplossing die nu even in trek is. Als je iets zeker weet is dat het niet toekomstvast gaat zijn. Met een beetje geluk krijg je het dan weer werkend, en met een beetje pech moet je alsnog gaan frezen. Een loze leiding is zo getrokken bij de bouw.

En ontkennen dat er al jarenlang een breed ervaren probleem is met de bewegingssensoren is ook niet slim. Het is gewoon niet betrouwbaar genoeg.

Ook ik raak zelden een (inbouw) schakelaar meer aan. Maar die keer dat ik de trap af wil en mijn Hue gaat (helaas toch wel 1x in de maand) niet aan dan is het toch wel erg handig om even snel met een schakelaar het licht aan te kunnen doen.
Sorry hoor, maar Hue kwam al in 2012 uit. Hoe zo niet toekomstvast? En trouwens, dat weet je bij andere protocollen en merken ook niet zo zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
DennusB schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:14:
[...]
Sorry hoor, maar Hue kwam al in 2012 uit. Hoe zo niet toekomstvast? En trouwens, dat weet je bij andere protocollen en merken ook niet zo zeker.
Ik kijk bij de basisvoorziening in een huis graag iets verder dan een jaartje of 20/30....
Diepe inbouwdozen en loze leidingen is gewoon altijd een slimme keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door Yowzawood op 22-02-2021 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Yowzawood schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:20:
[...]

Ik kijk bij de basisvoorziening in een huis graag iets verder dan een jaartje of 20/30....
Dus je zit nog met gloeilampen?
Dat mag, maar dan heb je in principe dus ook oude "meuk". Beetje meegaan met de tijd kan wel hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
DennusB schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:21:
[...]
Dus je zit nog met gloeilampen?
Dat mag, maar dan heb je in principe dus ook oude "meuk". Beetje meegaan met de tijd kan wel hoor ;)
Wat is dat voor een vreemde opmerking?

Toekomstvast wil zeggen dat je nadenkt over de toekomst om te zorgen dat de keuzes die je nu maakt ook slim zijn voor eventuele toekomstige ontwikkelingen.

Juist door overal gewoon schakelpunten (diepe inbouwdozen op strategische plaatsen) te hebben kan ik nu (en heb ik ook) alle lampen vervangen door led. Ook al gebruik ik ze niet vaak als schakelpunt.

Soms is dat HUE maar soms ook niet aangezien je met HUE alleen kan kiezen uit "goedkope" lampjes en beperkte modellen, en de kwaliteit met fatsoenlijke kleurtinten en hoge CRI's nog gemaakt moet worden.

En je "slimme" huis voor de verlichting geheel afhankelijk maken van een HUE hub van 3tientjes kan ik niet echt een slimme keuze noemen.

Maar vooruit, ieder zijn ding.

[ Voor 6% gewijzigd door Yowzawood op 22-02-2021 13:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi Geub
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Jedi Geub

huh!?

Zo heftig.

maar ik maak mij niet zoveel zorgen. Werk nu in mijn huidige woning al 5 jaar zonder problemen met meerdere sensoren en ook zonder schakelaars.

En mocht er een dag komen dat philips niet meer bestaat dan zijn er andere draadloze oplozzingen te realiseren.

komt allemaal heus wel in orde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Yowzawood schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:20:
[...]

Diepe inbouwdozen en loze leidingen is gewoon altijd een slimme keuze.
Is zeker slim en daarbij heb ik hoge verwachtingen van Power Over Ethernet, nu wordt het vooral in kantoren toegepast, maar als ik nu een nieuw huis zou bouwen, dan zou ik POE oplossing, voor de hoofd verliching, zeker overwegen!

Maar ook Thread/CHIP is een interesante ontwikkeling op dit moment, waar overigens Signify ook aan mee doet. Idee hier achter is dat je ieder apparaat dat Thread/Chip ondersteund aan elkaar kunt koppelen (al dan niet met bridge voor de low power apparaten) en niet aan een fabrikant vast zit voor je systeem. Met ZigBee is dat maar gedeeltelijk gelukt, je kunt bijvoorbeeld wel alle ZLL en ZigBee 3.0 lampen aan Hue Bridge koppelen en aansturen. maar met andere apparaten gaat dat niet lukken, zelfs niet met een dimmer schakelaar van concurent die ook ZigBee gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04 11:00
thread is zeker interessant, maar Signify heeft al aangegeven dat alleen de bridge ondersteuning krijgt; niet de lampen zelf. Dus dat beperkt de mogelijkheden weer een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-04 19:30
Ik heb een vraagje over de plaatsing van een outdoor hue motion sensor.

Ik heb een tuin van 7x5m. Nu vroeg ik me af wat de beste plek zou zijn (de paarse blokjes zijn deuren) voor de sensor.

1. Maximaale ophanghoogte is ~2m
2. Maximale ophanghoogte is 3m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lOTVAF_ihlYCbFuhKFyA-7S6C0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MhQuGLkyQIBMI4lAYPVoYXvF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:05

aawe mwan

Wat ook leuk is:

coinman63 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:56:
Ik vraag mij ook geregeld af waarom mensen voor HUE kiezen als ze toch het liefst voor traditionele bediening gaan. Het hele idee achter slimme verlichting is dat je zo veel mogelijk automatiseert. Ik raak op een gemiddelde dag geen (HUE)schakelaar aan.
Ik denk er precies zo over. Dit weekend zag ik in de app dat ik een Hue schakelaar heb, die ik sinds november al niet meer had bediend. Daarom heb ik hem even geprobeerd, maar hij deed het nog gewoon.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
coinman63 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:56:
Ik vraag mij ook geregeld af waarom mensen voor HUE kiezen als ze toch het liefst voor traditionele bediening gaan. Het hele idee achter slimme verlichting is dat je zo veel mogelijk automatiseert. Ik raak op een gemiddelde dag geen (HUE)schakelaar aan. Bedienen via de app daarentegen vind ik zelf niks. Alleen als je iets speciaals wilt. Ook tegen mijn telefoon roepen dat ik een lamp aan wil hoeft niet van mij.
Het mooie van Hue is dat je het helemaal kunt opzetten zoals je zelf wilt. Natuurlijk kun je alles automatiseren en van sensoren voorzien. En aangezien we op Tweakers zitten denk ik ook dat er bij de meeste Hue bezitters hier wel het een en ander geautomatiseerd is. Alleen de wereld is groter dan Tweakers en techneuten.

Neem bijvoorbeeld mijn zusje die heel erg van het gemak is. Zij heeft ook Hue lampen en het bedienen daarvan doet ze door middel van de hue dimmer-switches (als ze een ruimte binnen loopt) of de officiële app (als ze op de bank hangt of in bed ligt). Ik had haar eens de tip gegeven om een IR sensor in de hal (waar ze twee Hue Being lampen heeft) op te hangen, maar dat ziet ze niet zitten: "Gaat het licht aan als ik 's nachts naar de WC ga, nee dank je." Dat die sensor zo in te stellen is dat hij 's nachts minder of geen licht inschakelt vind ze ook niets. "Als je midden in de nacht naar bed gaat na een uit de hand gelopen avondje binge watchen gaat dat licht niet aan! Dus moet je alsnog met de hand je lamp aanzetten en is het hele effect van die IR weg." Dus heeft ze in de hal op 3 strategische plaatsen een Hue dimmer switch opgehangen.

Nee, zij heeft Hue niet voor de automatisering. Hue is voor haar dat ze haar lampen kan inzetten om sfeer te brengen in haar hut. En met een Hue Ensis boven de eettafel, 2 Ikea VIDJA lampen, elk met 6 E14 Hue Color peertjes en een stuk of 5 losse lampjes (Iris en Go) enkel in de woonkamer lukt haar dat aardig. Ook in andere ruimtes heeft ze Hue lampen hangen. Maar bv. niet in de douche of op het toilet en zeker niet met IR: ("Nee dat heb ik op m'n werk, zit je even lekker facebook te checken onder het kleien gaat het licht ineens uit!")

En als ik naar mezelf kijk dan heb ik het ook niet echt geautomatiseerd. Ja om 7 uur 's ochtends gaat het licht in de slaapkamer langzaam aan en in de woonkamer worden een paar lampen op basis van zonsopkomst / zonsondergang geschakeld. De Hue dimmer switch in de babykamer heeft een tijdsgebonden instelling ('s avonds en 's nachts geeft hij minimaal licht, overdag wat meer) enzovoorts. Maar ook hier geen PIR in de hal. De hal is vierkant en zodanig klein dat je met maximaal 3 stappen van elke ruimte naar de ander kunt stappen. Dus we nemen zelf nooit de moeite om die lamp aan te doen. Bovendien, als we naar de babykamer gaan dan willen we die lamp nieteens aan hebben.

Dus leuk dat automatisering voor jouw werkt, maar iedereen is anders. En het mooie van Hue is dat dat ook gewoon kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Nou, afgelopen weekend is mijn handige schoonvader langsgeweest om alle dimmers van klikaanklikuit eruit te slopen. Een (gedeeltelijk) succes.

Het leek allemaal goed te werken, maar de afgelopen 2 dagen zijn er nogal de nodige kuren. Even een situatieschets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FHFUbIMJAL0UrIL6fJwal3xs_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYlW6H48fnHMmqBX3EXzAvI9.jpg?f=fotoalbum_large

In totaal zaten er 4 dimmers: 2 in de woonkamer (blauwe stippen in het 'midden') en 2 dimmers boven de keukentafel (A + B ).

Blijkbaar werkte de dimmer zowel op lamp A, als op de spotjes 1, 2 en 3 bij de schuifpui.

De andere dimmer op B werkte zowel op lamp B, als op de spotjes 4 t/m 9.

Door de dimmers eruit te slopen en de juiste draden aan elkaar te schakelen lukte het iig om alle spotjes en 2 filamentlampen op A & B werkend te krijgen.

Spotjes 1,2, en 3 zijn een zone binnen de kamer 'keuken', evenals 4 t/m 9. Lampen A&B zijn een aparte kamer 'keukentafel'. Rode stip is een Switch die keuken & keukentafel bedienen.

Tijdlijn:

zaterdag

Schoonvader heeft alle dimmers eruit gesloopt.
• alle spotjes 1 t/m 3 en 4 t/m 9 erin gedraaid, en 2 lampen A&b erin gedraaid, alles werkt naar behoren.
• lampen in de woonkamer moesten nog bezorgd worden, dus dat niet getest. Wel stond er gewoon spanning op beide lampen met een gewone lamp.

zondag
Zondag was het al mot toen een van de spotjes ( 8 ) het niet meer deed. Vervangen door een spotje wat ik over had, deed het toen weer wel. Later viel er ook spotje 2 bij de schuifpui uit. Even eruit gehaald en er opnieuw in gedraaid. Deed het toen weer.

Later die dag: ineens alle spotjes 4 t/m 9 unreachable. Geen idee wat te doen, denk maar even zo laten... erin en eruit draaien werkte niet, lampen even deleten en opnieuw zoeken werkte niet...

Ik dacht, laat maar heel even, schoonvader moet toch nog een keer langskomen, misschien kan ie even kijken.

Maandag
Inmiddels waren maandag ook de filamentlampen voor de woonkamer binnengekomen. De ene doet het wel, de ander niet (terwijl we zaterdag, toen de dimmer eruit was gehaald, we het hebben getest met een gewone lamp, en er stond gewoon spanning op. Ook de filamentlampen onderling uitgewisseld om zeker te weten dat het geen DOA was, maar dat was het dus niet).

Later op de dag/avond: bleek echter ineens dat de spotjes 4 t/m 9 wél weer werkten, ineens, uit het niets. Oke....

Dinsdag

Maar vanochtend ging er disco af bij spotjes 4 t/m 9. Op lagere dimstand niet heel veel aan de hand, maar hogere sterkte flikkeren ze als een malle.

Spotje 2 was ook uit. Deed het wel weer na er even uit draaien en weer in draaien.

Net even stroom van de groep van de keuken afgehaald om te zien wat er zou gebeuren. Spotjes 4 t/m 9 nu weer unreachable...

Mn schoonvader komt later deze week even polshoogte nemen. Misschien hebben jullie nog ideeën over wat dit kan veroorzaken? Iets heel obvious over het hoofd gezien? Alles wat klikaanklikuit zou er nu tussenuit moeten zijn. Heb ook die control station uitgezet om te zien of dat nog verschil zou maken (ook al kunnen ze daar volgens mij niks als die dimmers eruit zijn...)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-04 15:26

GforceNL

Out of memory....

Djankie schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:51:
Ik heb een vraagje over de plaatsing van een outdoor hue motion sensor.

Ik heb een tuin van 7x5m. Nu vroeg ik me af wat de beste plek zou zijn (de paarse blokjes zijn deuren) voor de sensor.

1. Maximaale ophanghoogte is ~2m
2. Maximale ophanghoogte is 3m

[Afbeelding]
bij mij hangt hij op ca 220cm en pakt daarmee de hele tuin (8,5x12)

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
LuNaTiC schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:40:
Nou, afgelopen weekend is mijn handige schoonvader langsgeweest om alle dimmers van klikaanklikuit eruit te slopen. Een (gedeeltelijk) succes.

Het leek allemaal goed te werken, maar de afgelopen 2 dagen zijn er nogal de nodige kuren. Even een situatieschets:
[...]
Wat ik mis in je verhaal is waar je de Hue Bridge hebt hangen. Dat is het beginpunt. Vanaf de bridge worden de verbindingen opgezet naar de dichtstbijzijnde lampen. Die lampen maken op hun beurt weer verbinding met andere lampen, en zo voort.

Wat je eens kan proberen is om alle lampen eruit te halen (en ook uit de bridge te wissen of de bridge even naar factory defaults te brengen) en dan eerst de lampen er weer in die het dichtst bij de bridge zijn. Als die het doen dan weer verder met een paar lampen die iets verder van de bridge af liggen.

Hou er ook rekening mee dat als je metalen armaturen hebt, deze van invloed kunnen zijn op de radiogolven. Een Hue lamp die je in een kooi van Faraday draait zal niet veel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Hmm.
Bridge zit in de meterkast bij de router (Mk).

Kan vanavond anders wel jouw strategie proberen anders.. Maar het is dus vooral bij die spotjes mot. En dan die ene lamp in de huiskamer. Rest werkt allemaal prima en naar behoren.

[ Voor 35% gewijzigd door LuNaTiC op 23-02-2021 11:30 ]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
LuNaTiC schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:24:
Hmm.
Bridge zit in de meterkast bij de router (Mk).

Kan vanavond anders wel jouw strategie proberen anders.. Maar het is dus vooral bij die spotjes mot. En dan die ene lamp in de huiskamer. Rest werkt allemaal prima en naar behoren.
Daar zit mogelijk het probleem.
Bridge mag niet te dicht bij de router nml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Obelixxx schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:51:
[...]

Daar zit mogelijk het probleem.
Bridge mag niet te dicht bij de router nml.
En wat is niet ‘te dicht’ dan? Ik moet ze toch wel verbonden houden of zeg ik nu iets doms? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Exacte minimum afstand durf ik niet te zeggen.
Zou zeker een meter aanhouden. (is volgens mij wel wat minder)

De minimum afstand is al vaker in dit forum voorbij gekomen.

En inderdaad, moet wel een UTP kabeltje tussen.

[ Voor 17% gewijzigd door Obelixxx op 23-02-2021 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Obelixxx schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:43:
Exacte minimum afstand durf ik niet te zeggen.
Zou zeker een meter aanhouden. (is volgens mij wel wat minder)

De minimum afstand is al vaker in dit forum voorbij gekomen.

En inderdaad, moet wel een UTP kabeltje tussen.
Oke thanks. Een meter afstand haalt ie wel. Nog wat verder gezet ook. Geen direct effect overigens maar ik moet anders vanavond maar eens kijken wat ik kan doen verder nog.

Edit: ik denk dat ik het gevonden heb. Moet toch nog ergens een over het hoofd geziene dimmer ergens zitten :X

[ Voor 9% gewijzigd door LuNaTiC op 23-02-2021 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:27
Ik heb mijn Bridge 50cm 1m oid onder mijn modem staan, de Lan-kabel die erbij zat is ook niet langer. Denk dat ze elkaar niet storen zo

[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 23-02-2021 13:25 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
LuNaTiC schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Oke thanks. Een meter afstand haalt ie wel. Nog wat verder gezet ook. Geen direct effect overigens maar ik moet anders vanavond maar eens kijken wat ik kan doen verder nog.

Edit: ik denk dat ik het gevonden heb. Moet toch nog ergens een over het hoofd geziene dimmer ergens zitten :X
Klopt je Hue Bridge moet 50 cm of verder van de bridge afstaan, ethernet kabel is idd maar een meter, had beter geweest van Signify als deze wat langer was, bij v1 bridge was kabel een stuk langer!

Maar een dimmer kan rare effecten hebben met slimme lampen, goed dat je het hebt kunnen oplossen!

Verder veel plezier met je Hue systeem, werkt heel fijn en bij mij al meer dan 7 jaar zonder problemen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Nouja ik moet de dimmer nog gaan opsporen, en dan verwijderen, maar dat zal 99,9% zeker het probleem zijn en oplossen. Thanks voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1971
Yowzawood schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:36:
[...]

Wat is dat voor een vreemde opmerking?

Toekomstvast wil zeggen dat je nadenkt over de toekomst om te zorgen dat de keuzes die je nu maakt ook slim zijn voor eventuele toekomstige ontwikkelingen.

Juist door overal gewoon schakelpunten (diepe inbouwdozen op strategische plaatsen) te hebben kan ik nu (en heb ik ook) alle lampen vervangen door led. Ook al gebruik ik ze niet vaak als schakelpunt.

Soms is dat HUE maar soms ook niet aangezien je met HUE alleen kan kiezen uit "goedkope" lampjes en beperkte modellen, en de kwaliteit met fatsoenlijke kleurtinten en hoge CRI's nog gemaakt moet worden.

En je "slimme" huis voor de verlichting geheel afhankelijk maken van een HUE hub van 3tientjes kan ik niet echt een slimme keuze noemen.

Maar vooruit, ieder zijn ding.
Snap je reactie niet helemaal, ten eerste heb je met Philips Hue juist de grootste keuze aan lampen en varianten van alle fabrikanten op dit moment?!

De CRI waardes van Hue lampen zijn vrij goed voor led lampen, beter dan meeste goedkopere varianten die je overal kunt krijgen! En ja gloeilampen en halogeenlampen zijn beter maar die mogen niet meer tegenwoordig!

Hue systeem is van de concurrentie het meest open systeem dat je momenteel kunt kopen, heeft een open API en mede daardoor ook geïntegreerd met alle bekende en minder bekende home automation platformen!
En zoals je aangeeft kost een bridge maar een paar tientjes!

Verder werken de meeste ZigBee lampen, zo niet alle, samen met de Hue Bridge en natuurlijk mis je dan wel de specifieke features die alleen voor Hue lampen beschikbaar zijn, maar standaard gedrag werkt gewoon!

Dus als je veilig en enigszins toekomstig bestendig wilt in stappen is Hue een van de betere keuzes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
remmuz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:42:
thread is zeker interessant, maar Signify heeft al aangegeven dat alleen de bridge ondersteuning krijgt; niet de lampen zelf. Dus dat beperkt de mogelijkheden weer een beetje.
De reden dat Signify eerst alleen de Hue Bridge upgrade naar thread/chip is omdat de oudere lampen (alle lampen van voor de Bluetooth variant verwacht ik) de gebruikte chips niet geschikt zijn voor upgrade naar Thread ( enerzijds omdat hardware, lees te weinig geheugen, niet geschikt is of anderzijds dat de chip fabrikant geen ondersteuning bied voor thread in de bijbehorende software stack)!

Dus het is juist een goede zaak van Signify om door middel van alleen bridge update de oudere producten indirect alsnog met Thread kunnen samenwerken!

Ik verwacht voor nieuwe producten in de toekomst dat de lampen naast Bluetooth en ZigBee ook Thread gaan ondersteunen, zou raar zijn als ze dit niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
In onze woning ben ik bezig met een combinatie van sensoren en slimme/FoH schakelaars voor onze Hue lampen. Daarvoor moet ik meerdere hotelschakelingen doorlussen (achter de schakelaars).
Het klopt toch dat ik voor een hotelschakeling met 2 schakelaars, bij iedere schakelaar de drie draden in één Wago-klem kan duwen om te zorgen voor permanente spanning op de lamp(en)? Zijn er verder nog tips/ideeën of best practice die je in acht moet nemen (los van vanzelfsprekend stop omzetten etc.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik heb trouwens nog 2 mogelijke use cases voor later waar ik benieuwd naar ben of/hoe ik dat voor elkaar kan krijgen;

Case 1:
In de badkamer heb ik een vijftal spotjes in het plafond zitten. En een ventilator. Deze worden allebei apart nu gewoon aangezet met een aparte schakelaar en dimmersknop.

nu had ik via een ander topic een aantal linkjes gekregen van inbouwdimmers die compatibel zouden zijn met Hue:

https://www.ecobright.nl/...-0-200w-universeel-basic/
https://www.ecobright.nl/...00w-voor-alle-afdekramen/
https://www.ecobright.nl/...e-led-dimmer-module-250w/

Wat ik eigenlijk wil:

• zowel de spotjes aan/uit kunnen zetten en dimmen vanaf de app, als ook de ventilator ook aan en uit zetten vanaf de app
• beide knoppen behouden en ook laten werken als je er op klikt en/of mee dimt

Ik zou dan ook later een bewegingssensor in de badkamer willen plaatsen en dat dan de spotjes en ventilator ook na een tijdje automatisch weer uitgaan (mogelijk de ventilator nog iets langer door laten zuigen terwijl het licht al eerder uit is).

Kan dit, en zo ja, wat heb ik achter beide knoppen dan nodig qua inbouwunit? Zijn dat die dingen zoals bovenstaande linkje of heb ik iets anders nodig?

Case 2:
In de WC beneden iets soortgelijks: daar heb ik echter een gewone lamp met een gewone schakelaar, maar aan die schakelaar zit ook de ventilator gekoppeld. Dus schakelaar aan is lamp + ventilator aan.

ook daar zou ik eigenlijk willen dat dit via Hue kan, en automatisch met een bewegingssensor. Alleen een Hue lamp ga ik het dan denk ik niet mee redden, want dat zou betekenen dat de ventilator ook 24/7 aan staat (?).

Wat zou daarvoor geschikt zijn? Ook zoiets zoals in een van bovenstaande linkjes of iets anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
LuNaTiC schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:49:
Ik heb trouwens nog 2 mogelijke use cases voor later waar ik benieuwd naar ben of/hoe ik dat voor elkaar kan krijgen;

Case 1:
In de badkamer heb ik een vijftal spotjes in het plafond zitten. En een ventilator. Deze worden allebei apart nu gewoon aangezet met een aparte schakelaar en dimmersknop.

nu had ik via een ander topic een aantal linkjes gekregen van inbouwdimmers die compatibel zouden zijn met Hue:

https://www.ecobright.nl/...-0-200w-universeel-basic/
https://www.ecobright.nl/...00w-voor-alle-afdekramen/
https://www.ecobright.nl/...e-led-dimmer-module-250w/

Wat ik eigenlijk wil:

• zowel de spotjes aan/uit kunnen zetten en dimmen vanaf de app, als ook de ventilator ook aan en uit zetten vanaf de app
• beide knoppen behouden en ook laten werken als je er op klikt en/of mee dimt

Ik zou dan ook later een bewegingssensor in de badkamer willen plaatsen en dat dan de spotjes en ventilator ook na een tijdje automatisch weer uitgaan (mogelijk de ventilator nog iets langer door laten zuigen terwijl het licht al eerder uit is).

Kan dit, en zo ja, wat heb ik achter beide knoppen dan nodig qua inbouwunit? Zijn dat die dingen zoals bovenstaande linkje of heb ik iets anders nodig?
Wat je moet onthouden is dat de dimmers van die linkjes geen Hue-schakelaars zijn. Je bedient er direct de aangesloten lamp mee, maar NIET de Hue bridge. Wel kan de bridge die dimmer uitlezen en bedienen, maar het is niet zo dat de bridge getriggered wordt en acties kan starten als jij aan die knop draait. Omdat het een autonoom systeem is reageren de aangesloten lampjes natuurlijk direct en zelfs als de bridge niet bereikbaar is.

In jouw case lijkt me dat voor nu geen bezwaar. Zodra je de dimmers bekend hebt gemaakt op de bridge kun je ze via de app bedienen. So-far-so-good. Interessanter wordt het als je later een infrarood sensor wilt toevoegen. De bridge kan de dimmers natuurlijk gewoon bedienen als er een trigger komt van de sensor. Dus inschakelen en vertraagd uitschakelen op basis van de sensor is geen probleem. Maar als de sensor jouw niet opmerkt en je zet de lamp handmatig aan, dan gaat hij pas automatisch uit als de sensor jouw heeft gezien. Zou je een originele Hue schakelaar gebruikt hebben dan kun je op de 'aan' knop eenzelfde timer zetten.

Wellicht ten overvloede, maar better safe then sorry... achter deze dimmers kun je GEEN Hue lampen plaatsen. Hue lampjes moeten altijd onder (volledige / ongedimde) spanning staan. Het dimmen van een Hue lamp doet de lamp zelf en hij vind het niet zo heel erg tof als je hem probeert te dimmen met een normale dimmer.
Case 2:
In de WC beneden iets soortgelijks: daar heb ik echter een gewone lamp met een gewone schakelaar, maar aan die schakelaar zit ook de ventilator gekoppeld. Dus schakelaar aan is lamp + ventilator aan.

ook daar zou ik eigenlijk willen dat dit via Hue kan, en automatisch met een bewegingssensor. Alleen een Hue lamp ga ik het dan denk ik niet mee redden, want dat zou betekenen dat de ventilator ook 24/7 aan staat (?).

Wat zou daarvoor geschikt zijn? Ook zoiets zoals in een van bovenstaande linkjes of iets anders?
Voor deze case zou ik een inbouwschakelaar als deze https://www.beaumotica.nl...w-ac-switch-7104389273352 gebruiken en op de plek van de huidige schakelaar plaatsen. Vervolgens kun je voor een van de volgende scenario's gaan:

Gewone lamp en ventilator met naloopregeling
Dit is een beetje het klassieke voorbeeld. De ventilator loopt na het uitschakelen van de verlichting nog een ingestelde tijd na. Het nadeel hiervan is dat je ventilator op 3 draden (zwart, bruin en blauw) wordt aangesloten en dat je die niet met een app kunt uitzetten. Hij bepaalt zelf wanneer hij uit gaat.

Hue lamp en ventilator zonder naloopregeling
In deze situatie sluit je enkel de ventilator aan op die inbouwschakelaar. Voor de Hue lamp pas je de aansluiting aan, van zwart-blauw naar bruin-blauw. De lamp staat dan altijd onder spanning, maar dat is ook het idee van een Hue lamp. Op deze manier kun je zowel de lamp als de ventilator onafhankelijk van elkaar in de app bedienen. De naloopregeling van de ventilator regel je dan in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

RiDo78 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:50:
[...]

Wat je moet onthouden is dat de dimmers van die linkjes geen Hue-schakelaars zijn. Je bedient er direct de aangesloten lamp mee, maar NIET de Hue bridge. Wel kan de bridge die dimmer uitlezen en bedienen, maar het is niet zo dat de bridge getriggered wordt en acties kan starten als jij aan die knop draait. Omdat het een autonoom systeem is reageren de aangesloten lampjes natuurlijk direct en zelfs als de bridge niet bereikbaar is.
Ja volgens mij is dit gewoon wat ik wil. :)
In jouw case lijkt me dat voor nu geen bezwaar. Zodra je de dimmers bekend hebt gemaakt op de bridge kun je ze via de app bedienen. So-far-so-good. Interessanter wordt het als je later een infrarood sensor wilt toevoegen. De bridge kan de dimmers natuurlijk gewoon bedienen als er een trigger komt van de sensor. Dus inschakelen en vertraagd uitschakelen op basis van de sensor is geen probleem. Maar als de sensor jouw niet opmerkt en je zet de lamp handmatig aan, dan gaat hij pas automatisch uit als de sensor jouw heeft gezien. Zou je een originele Hue schakelaar gebruikt hebben dan kun je op de 'aan' knop eenzelfde timer zetten.
Check, zal ik nog even over nadenken dan :)
Wellicht ten overvloede, maar better safe then sorry... achter deze dimmers kun je GEEN Hue lampen plaatsen. Hue lampjes moeten altijd onder (volledige / ongedimde) spanning staan. Het dimmen van een Hue lamp doet de lamp zelf en hij vind het niet zo heel erg tof als je hem probeert te dimmen met een normale dimmer.
Haha dat is me inmiddels wel echt heel duidelijk geworden in het vorige deel en nu ook terwijl ik nog kamp met de problemen van de inbouwdimmer van de keuken.

Nee ik vind het wel prima om de huidige 'domme' spotjes er nu in te laten zitten en alles tegelijk te kunnen bedienen via zo'n inbouwdimmer. Scheelt toch ook weer een hoop knaken en het heeft hier denk ik niet echt meerwaarde om 5 spotjes door dure Hue-spotjes te laten vervangen in deze case.
Voor deze case zou ik een inbouwschakelaar als deze https://www.beaumotica.nl...w-ac-switch-7104389273352 gebruiken en op de plek van de huidige schakelaar plaatsen. Vervolgens kun je voor een van de volgende scenario's gaan:

Gewone lamp en ventilator met naloopregeling
Dit is een beetje het klassieke voorbeeld. De ventilator loopt na het uitschakelen van de verlichting nog een ingestelde tijd na. Het nadeel hiervan is dat je ventilator op 3 draden (zwart, bruin en blauw) wordt aangesloten en dat je die niet met een app kunt uitzetten. Hij bepaalt zelf wanneer hij uit gaat.

Hue lamp en ventilator zonder naloopregeling
In deze situatie sluit je enkel de ventilator aan op die inbouwschakelaar. Voor de Hue lamp pas je de aansluiting aan, van zwart-blauw naar bruin-blauw. De lamp staat dan altijd onder spanning, maar dat is ook het idee van een Hue lamp. Op deze manier kun je zowel de lamp als de ventilator onafhankelijk van elkaar in de app bedienen. De naloopregeling van de ventilator regel je dan in de app.
Die optie 2 lijkt me dan het fijnste ja!

Thanks voor je hulp en informatie _O_

het enige wat me dan nog niet helemaal duidelijk is bij case 1: welke inbouwunits heb ik nu precies nodig?

Heb ik voor zowel de dimmer als de schakelaar van de ventilator een aparte inbouwunit nodig en welke zijn dat dan? Die ene een gewone dimmer en die andere zo'n linkje die je gaf in de case van de wc dan?

[ Voor 4% gewijzigd door LuNaTiC op 24-02-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:11
Ik probeer mijn motion sensor tijd te veranderen. Telkens lukt het niet vanwege te weinig geheugen.
Is toch belachelijk dat alleen een tijd een uur vooruit al te niet meer kan.

Heb al een hele zooi, nooit gebruikte scenes verwijderd. Maar nog steeds de melding.

Iemand nog tips en tricks?
Pagina: 1 2 ... 81 Laatste

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic