Ik heb even een vraagje mbt optimalisatie.
Ik heb een nieuwbouwhuis en wil die smart laten maken.
Zelf ben ik geen handige harry en heb het laten aansluiten.
Door elektriciens die voor mijn badkamer lampen kwamen (Hue Xamento's) en toen ze bezig waren maar even gevraagd of ze alle nieuwe lampen op wilde hangen.
Waarvan er enkele Hue's waren en voor de andere lampen had ik een
Zigbee dimmer gekocht die in de fitting bij de lamp pastte.
Tijdens installatie van de "none-Hue" lampen kwamen ze erachter dat als je lampen via de domme schakelaars wel uitgezet konden worden maar als de schakelaar weer aan werd gezet dat de lamp dan uitbleef. Dus via de Hue app aangezet moest worden. Ik wist niet eens dat je die Zigbee dimmer in de Hue app kon krijgen.
Maar dat was ze wel gelukt.
Om het bruikbaar te maken hebben ze mij gevraagd de
Hue wandschakelaar te kopen.
Ik was snel naar een lokale praxis gereden die er nog 4 op voorraad hadden en die hebben ze mee aan kunnen sluiten toen ze er nog waren.
En dat lijkt te werken, soms duurt het wel enkele seconden voor de lamp dan aan gaat (wel vreemd dat het elke keer anders is bij dezelfde lamp: soms instant, soms 20 seconden en alles er tussen).
Maar soms wil het dat ze soms niet reageren en in 1 ruimte is het helemaal sh!t.
Dat wordt onze game room en ik heb daar twee lampen (in serie) hangen met ieder die zigbee dimmer er in.
En 1 (van de twee) wandschakelaar die heeft een Hue module erin zitten.
De elektricien heeft de wandschakelaars in serie gezet, zaten ze niet.
Dus als ik de 1 aan druk zonder de module dan werkt dat ook.
Maar welke schakelaar ik ook in druk niet altijd gaan alle twee de lampen aan, we hadden dit ook getest (met de elektricien er nog bij) toen hij de schakelaars nog niet serie had en dat bracht geen verbetering.
Toen hij er stond en het net in serie was gezet werkte het zoals het hoorde: indrukken en beide lampen (binnen enige seconden) gingen aan. Maakt niet uit welke schakelaar je gebruikte.
Overigens zitten de schakelaars ieder aan 1 kant van de ruimte (ze zitten niet direct naast elkaar).
Dus toen hij ook weg ging, werkte het ook zoals we wilden.
Maar nu gaat vaak maar 1 lamp aan als ik de schakelaar in druk. Met geluk soms wel alle twee maar het voelt een beetje hoe de wind staat.
Hetzelfde geldt voor de bediening via de Hue app, beide lampen staan onder 1 knop en als ik die indruk gaat er soms maar 1 aan, of twee. En als er 1 aan gaat is dat ook willekeurig welke het is.
Ik heb ook een Homey Pro, heb even getwijfeld in welk topic dit te plaatsen. Daar heb ik ze daarna in gezet en toen ik in ons oude huis was (20km verderop) kon ik via de camera's zien dat ze wel werkten zoals designed.
Maar toen ik er daarna weer ter plaatsen was, was het weer willekeurig.
Hoe krijg ik de performance van de lampen in die kamer beter? of in het algemeen?
Ik heb overigens nog een Hue bridge in mijn oude huis dus die zou ik nog ergens kunnen plaatsen.
Wel een kleine note, in mijn woning zijn alle muren dik beton en heb ik al 5 Unifi access points nodig om overal dekkend wifi te hebben.
Volgens de installateurs zou met zigbee en hue alles in een Mesh zitten dus zou dat geen issue moeten zijn.