Gaaf! Daar heeft deze tweaker zeker interesse in!Skix_Aces schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:50:
[...]
[...]
Ik heb vorige week de bridge pro aangeschaft, en ook mijn integratie met de philips tv verloren. We zouden echter niet op tweakers zitten als we hier geen workaround voor zouden vinden. Heb afgelopen weekend wat zitten spelen, en het is me gelukt om de bridge pro toe te voegen aan de tv
Om dit zelf te realiseren moet je wel wat technische kennis hebben, en de beschikking hebben over een raspberry pi / mini pc / NAS waar je enkele services op kan draaien. Om de bridge pro beschikbaar te maken op de tv zijn 3 dingen nodig:
1. Reverse proxy
Ik heb een nginx reverse proxy server aangemaakt in een docker container. Dit is nodig omdat de philips TV communiceert via HTTP, maar de bridge pro alleen HTTPS doet. Ik heb de proxy ingesteld om alle HTTP requests te forwarden als HTTPS naar de bridge pro.
2. mDNS
De TV gebruikt mDNS om er achter te komen op welk IP adres de bridge bereikbaar is. Dit is in feite een soort decentrale DNS server waarbij apparaten zelf mDNS pakketjes multicasten om te laten weten hoe ze te vinden zijn. Er moet dus een mDNS pakketje gemaakt worden die hetzelfde is als de bridge uitstuurt, maar die verwijst naar het IP adres van de proxy. In het mDNS pakketje staat ook andere informatie zoals het modelnummer en de bridge ID die moeten kloppen. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik een docker container gebruikt genaamd Avahi.
3. SSDP
Het laatste puzzelstukje was SSDP. Dit is een soort plug and play protocol waarmee apparaten automatisch met elkaar kunnen verbinden. Nadat de TV het IP adres van de bridge heeft gekregen via mDNS, wil het een file gaan ophalen van de bridge. Dit is specifiek: http://<BRIDGE_IP>/description.xml. Het lijkt er op dat de bridge pro deze file niet meer host. Althans niet op deze locatie. Ik heb deze file van de oude bridge afgehaald, aangepast zodat hij klopt voor de bridge pro, en host hem nu zelf op mijn reverse proxy server. Als de TV de file nu probeert op te halen zal de reverse proxy server deze file terugsturen.
Het was een flink uitzoek werkje, maar het is uiteindelijk dus gelukt. Ik zal vanavond even mijn docker compose files en alle andere benodigde bestanden opschonen zodat ik ze met iedereen kan delen
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
:strip_exif()/f/image/XUMedydnTcGQLtOhkMFBq7nM.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/dLaGGbvJHLXbuLZmMkTUAgnN.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/O4wsQRI7ZzKvxSrf2zQSjbTP.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/VRjKOveyBilzd0h0RVVHFfkt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AY4pqSfA03A5fb8atLlrq2c6.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/mYhzXdH9GUlkPgiYEX2VJZhd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5HgOLvbXdFeZXhJbBK2eP4yV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sF0xwREVCZYkEOhk2UOxJaKI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DXkJWZzJMTgRRFlVOloMVUrZ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/O5myGOZHYPAbCJm8a9gySXaZ.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/DbXfxRRtHikdwJHdR0TTA3gK.png?f=fotoalbum_large)