Brick Top schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:28:
Ik wil ook van start gaan met Philips Hue en overweeg zo'n starterskit te kopen om het allemaal wat te 'leren'. Heb ook al wel wat gelezen (op dit forum) en filmpjes bekeken op Youtube dus veel zaken zijn ondertussen vrij duidelijk. Toch heb ik nog enkele vragen:
- Momenteel heb ik in de woonkamer een simpele staanlamp met aan/uit-schakelaar (drukknop). Hier zou ik graag een Philips Hue lamp in bevestigen. Maar is het mogelijk om die lamp ook te blijven bedienen met de klassieke drukknop (gewoon aan/uit dus)? Of is dat niet de bedoeling met Philips Hue? Ik wil vermijden dat mijn vriendin steeds de app moet bovenhalen om 'gewoon' het licht aan -of uit te doen.
- Is de afstand van je lampen tot de Bridge belangrijk om deze te kunnen bedienen? Of maakt de fysieke afstand niet uit zolang de bridge en de lampen maar verbinding kunnen maken met wifi?
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!
Wellicht heb je hier iets aan:
- Zelf al een aantal jaar HUE met bridge in de woonkamer gehad, maar altijd met de app bestuurd (en 1 dimmer van philips en alexa) omdat ik klassieke schakelaars had.
- Enige tijd terug Home Assistant in gebruik genomen, omdat ik ook wat meer met sensoren wilde gaan doen. Dus dat betekent dat ik met zigbee aan de slag ga voor bewedingssensoren e.d.
- Doordat alles goed bevalt heb ik een bak met hue essential lampen gekocht om o.a. de hal tot boven en enkele andere kamers van licht te voorzien.
- Licht bedienen we voornamelijk vanuit de hue app of of met alexa.
Toen kwamen de requirements van vrouwlief en mijzelf:
- De bestaande schakelaars moet je gewoon kunnen blijven gebruiken, vrouwlief heeft er geen zin in om voor elke groep lampen de hue app erbij te moeten pakken.
- Vrouwlief wil niet door het hele huis extra dimmer switches naast de bestaande schakelaars hebben hangen, want lelijk.
- Ik wil geen apparaatjes van philips in moeten bouwen in de schakeldozen aan de muur, want je zal ze maar eens in de zoveel jaar
allemaal moeten vervangen!
- Ik voel er zelf weinig voor om veel te dure friends of hue schakelaars te moeten kopen of schakelaars op batterij. Ik heb namelijk nogal wat schakelpunten in huis en dat gaat zo honderden euro's kosten.
- Geen zin om de verlichting permanent van fase en schakeldraad door te lussen zodat er altijd stroom op staat, of te veel aan de bestaande bekabeling te moeten doen.
Bleven de volgende opties over:
-
Hue smart button. Voordeel hiervan is dat deze in het bestaande armatuur past van een bestaande schakelaar. Nadeel is dat ook deze op batterij werkt en ik lees verhalen over battery drain. Niet ideaal dus, maar je zou de bestaande schakelaars kunnen laten zitten en deze er overheen kunnen doen. Verder kan deze dan weer niet ingebouwd worden als je 2 schakelaars en een stopcontact tegelijk hebt b.v.
- Optie 2: Sonoff zb mini r2 relais tussen je lamp en de centraaldoos hangen. Dat is wat ik uiteindelijk gedaan heb. Wilde ze achter bestaande schakelaars bouwen, maar als je hotelschakeling hebt dan is het kansloos. Heb wel overal blauwe draad naar getrokken.
Anyhow, ik heb het nu achter de centraaldoos (in het armatuur van de lamp).
En daarmee schakelt de reguliere schakelaar het relais. En home assistant kan dan zien dat het relais uitgeschakeld wordt en zet deze dan weer aan, maar schakelt de groep lampen die erachter hangen weer uit.
M.a.w. Klassieke schakeling werkt gewoon nu, HA zorgt er voor dat er stroom op blijft staan (dat het relais aan staat) via een automation. En als ha niet beschikbaar is dan werken de knoppen as is: uit haalt de stroom er vanaf, aan zet de lampen gewoon aan. Heb de automation
hier neergezet.
Als optie 2 niet zou werken voor jou, dan zou ik die smart buttons van philips eens overwegen