Will_M schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:04:
Ik ben ook benieuwd hoe (en óf) ze dit nog op gaan lossen voor 'oudere' TV's? Als ik nu in de 'Smart TV' App 'zoek' dan kan m'n TV géén Bridge meer vinden welke Ambilight + Hue wil ondersteunen.
Ik heb vorige week de bridge pro aangeschaft, en ook mijn integratie met de philips tv verloren. We zouden echter niet op tweakers zitten als we hier geen workaround voor zouden vinden. Heb afgelopen weekend wat zitten spelen, en het is me gelukt om de bridge pro toe te voegen aan de tv
Om dit zelf te realiseren moet je wel wat technische kennis hebben, en de beschikking hebben over een raspberry pi / mini pc / NAS waar je enkele services op kan draaien. Om de bridge pro beschikbaar te maken op de tv zijn 3 dingen nodig:
1. Reverse proxy
Ik heb een nginx reverse proxy server aangemaakt in een docker container. Dit is nodig omdat de philips TV communiceert via HTTP, maar de bridge pro alleen HTTPS doet. Ik heb de proxy ingesteld om alle HTTP requests te forwarden als HTTPS naar de bridge pro.
2. mDNS
De TV gebruikt mDNS om er achter te komen op welk IP adres de bridge bereikbaar is. Dit is in feite een soort decentrale DNS server waarbij apparaten zelf mDNS pakketjes multicasten om te laten weten hoe ze te vinden zijn. Er moet dus een mDNS pakketje gemaakt worden die hetzelfde is als de bridge uitstuurt, maar die verwijst naar het IP adres van de proxy. In het mDNS pakketje staat ook andere informatie zoals het modelnummer en de bridge ID die moeten kloppen. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik een docker container gebruikt genaamd Avahi.
3. SSDP
Het laatste puzzelstukje was SSDP. Dit is een soort plug and play protocol waarmee apparaten automatisch met elkaar kunnen verbinden. Nadat de TV het IP adres van de bridge heeft gekregen via mDNS, wil het een file gaan ophalen van de bridge. Dit is specifiek: http://<BRIDGE_IP>/description.xml. Het lijkt er op dat de bridge pro deze file niet meer host. Althans niet op deze locatie. Ik heb deze file van de oude bridge afgehaald, aangepast zodat hij klopt voor de bridge pro, en host hem nu zelf op mijn reverse proxy server. Als de TV de file nu probeert op te halen zal de reverse proxy server deze file terugsturen.
Het was een flink uitzoek werkje, maar het is uiteindelijk dus gelukt

. Ik zal vanavond even mijn docker compose files en alle andere benodigde bestanden opschonen zodat ik ze met iedereen kan delen

Configuratie Ambilight+Hue proxy
Zoals gezegd heb je enige kennis van docker en netwerken nodig om alles op te zetten. Ik zal de stappen zo simpel mogelijk omschrijven. Mocht je er niet uit komen kan je mij een DM sturen, of een AI chatbot gebruiken

Docker compose
Ik heb de configuratie volledig in een docker containers draaien. De volgende docker compose file kan gebruikt worden om de configuratie te bouwen. Ik heb hem een beetje aangepast vergeleken met wat er bij mij draait om hem generiek te houden. Ik draai de docker containers persoonlijk op een synology NAS, en ik heb de proxy op een eigen IP-adres gezet doormiddel van een macvlan interface. Als je de onderstaande docker compose gebruikt zal de proxy gebruik maken van het IP adres van het apparaat waar de container op draait.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| services:
nginx:
image: nginx:latest
container_name: hue-http-proxy
volumes:
- /volume1/docker/hue-proxy/nginx/nginx.conf:/etc/nginx/nginx.conf:ro
- /volume1/docker/hue-proxy/nginx/description.xml:/usr/local/etc/hue-files/description.xml:ro
restart: unless-stopped
avahi:
image: flungo/avahi
container_name: hue-mdns
network_mode: host
cap_add:
- NET_ADMIN
- NET_RAW
environment:
AVAHI_DISABLE_IPV6: "yes"
AVAHI_OVERRIDE_HOSTNAME: "hueproxy"
volumes:
- /volume1/docker/hue-proxy/avahi/avahi-hue.conf:/etc/avahi/services/hue.service:ro
- /volume1/docker/hue-proxy/avahi/avahi-hosts:/etc/avahi/hosts:ro
restart: unless-stopped |
nginx proxy configuratie
De nginx proxy heeft een configuratie bestand nodig waar geconfigureerd wordt op welk IP adres de hue bridge pro zit. Ook wordt hier de verwijzing naar de lokaal gehoste description.xml gemaakt.
De volgende bestanden moeten worden aangemaakt:
/volume1/docker/hue-proxy/nginx/nginx.conf
/volume1/docker/hue-proxy/nginx/description.xml
nginx.conf
In deze file moet 1 aanpassing gedaan worden. Verander op regel 13 <BRIDGE_PRO_IP> naar het IP adres van de hue bridge pro.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| events {}
http {
server {
listen 80;
server_name _;
location / {
proxy_pass https://<BRIDGE_PRO_IP>; # IP of the hue bridge pro
proxy_ssl_verify off; # Hue Bridge uses a self-signed certificate
proxy_set_header Host $host;
proxy_set_header X-Real-IP $remote_addr;
proxy_set_header X-Forwarded-For $proxy_add_x_forwarded_for;
}
# The TV expects a description.xml
location = /description.xml {
root /usr/local/etc/hue-files;
}
}
} |
description.xml
In deze file moeten twee aanpassingen gedaan worden.
1. Verander op regel 7 en 10 het IP adres, naar het IP adres van je nginx proxy
2. Verander op regel 17 en 18 de XXX naar het BridgeId van je bridge pro. Deze kan je vinden op de volgende pagina: https://<BRIDGE_PRO_IP>/api/config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<root xmlns="urn:schemas-upnp-org:device-1-0">
<specVersion>
<major>1</major>
<minor>0</minor>
</specVersion>
<URLBase>http://192.168.1.1:80/</URLBase>
<device>
<deviceType>urn:schemas-upnp-org:device:Basic:1</deviceType>
<friendlyName>Hue Bridge Pro (192.168.1.1)</friendlyName>
<manufacturer>Signify</manufacturer>
<manufacturerURL>http://www.philips-hue.com</manufacturerURL>
<modelDescription>Philips hue Personal Wireless Lighting</modelDescription>
<modelName>Philips hue bridge 2015</modelName>
<modelNumber>BSB002</modelNumber>
<modelURL>http://www.philips-hue.com</modelURL>
<serialNumber>XXX</serialNumber>
<UDN>uuid:2f402f80-da50-11e1-9b23-XXX</UDN>
<presentationURL>index.html</presentationURL>
</device>
</root> |
avahi configuratie
Voor de Avahi container moeten er twee files aangemaakt worden. In mijn omgeving zijn dat de volgende:
/volume1/docker/hue-proxy/avahi/avahi-hue.conf
/volume1/docker/hue-proxy/avahi/avahi-hosts
avahi-hue.conf
In deze file moeten 2 aanpassingen gedaan worden.
1. Op regel 4 moet XXX worden vervangen door de laatste 6 karakters van je BridgeId die je eerder hebt gebruikt in de description.xml
2. Op regel 9 moet XXX worden vervangen door je BridgeId.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| <?xml version="1.0" standalone='no'?>
<!DOCTYPE service-group SYSTEM "avahi-service.dtd">
<service-group>
<name replace-wildcards="yes">Hue Bridge XXX</name>
<service>
<type>_hue._tcp</type>
<port>80</port>
<host-name>huebridge-v2.local</host-name>
<txt-record>modelid=BSB002</txt-record> <txt-record>bridgeid=XXX</txt-record>
</service>
</service-group> |
avahi-hosts
Het mDNS pakket moet gekoppeld worden aan het IP adres van de proxy. Als je nginx proxy en avahi op hetzelfde IP-adres zitten is deze stap niet nodig, maar als je proxy op een ander IP adres zit moet je die hieronder invullen.
code:
1
| 192.168.1.1 huebridge-v2.local |
Proxy koppelen aan TV
Als je alles goed hebt geconfigureerd is het tijd om de Hue Bridge Pro aan de TV toe te voegen
Ik heb gemerkt dat de eigen mDNS van de Hue Bridge Pro tijdens het configureren in de weg kan zitten, waardoor de TV de proxy niet ziet. De volgende stappen werken voor mij goed:
1. Koppel de ethernet kabel van de hue bridge pro los
2. Start the Ambilight+Hue configuratie op de philips TV
3. Selecteer de Hue Bridge Pro
4. De TV vraagt nu dat je op de knop van de bridge moet drukken om te authenticeren
5. Steek de ethernet kabel terug in de hue bridge pro
6. Druk op de knop van de bridge
7. De hue bridge pro is nu gekoppeld aan je TV
Hopelijk kan ik hier wat tweakers mee helpen, en lukt het bij jullie ook om de bridge pro te koppelen aan de TV
[
Voor 52% gewijzigd door
Skix_Aces op 09-12-2025 10:19
]