Momenteel gebruik ik een Philips wakeup light om wakker te worden. Daarnaast al vele jaren Hue in huis.
Ik wil de wakeup functie door Hue over laten nemen, een bestaande Hue E27 lamp. Scheelt weer ruimte op het nachtkastje, en een beetje stroomverbruik.
Specifiek wil ik dit door een E27 lamp type 1100 van de vorige generatie (dus zonder chromasync/ultra laag dimmen/volspectrum daglicht) laten overnemen.
Binnen de Hue app is een ‘ontwaken’ automatisering toe te voegen. Daarbij keuze uit twee stijlen: ‘zonsopkomst’ en ‘transitie naar helder’.
Die eerste wordt aanbevolen voor gradient lampen.
Bij ‘zonsopkomst’ start de E27 lamp met een blauw licht.
Bij ‘transitie naar helder’ start de lamp in een warmwitte kleur en lijkt alleen maar de helderheid naar het ingestelde max percentage opgedraaid te worden, binnen de transitietijd.
In beide gevallen lijkt dit niet echt op het lichtbeeld van de losse wakeup light.
De pagina op de Hue website suggereert dat een lamp met gradient functionaliteit wel nodig is voor een goed effect (of de specifieke Twilight lamp).
https://www.philips-hue.com/nl-nl/explore-hue/blog/wake-up
Wat zijn jullie ervaringen?
Is een goed wakeup effect met reguliere E27 lampen mogelijk?
Zouden de nieuwste generatie E27 lampen met Chromasync en volspectrum daglicht en ultra laag dimmen wel een beter wakeup effect geven?
Of moet ik met work arrounds (al dan niet via Home Assistant dat hier draait) aan de slag.