Pin header type voor ducobox uitlezing

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457479

Topicstarter
Wat voor een pin header connector is dit? Hij heeft 5 pins, maar op de middelste wordt blijkbaar niets aangesloten. Het rechtse pinnetje is nummer 1, geloof ik (want blokje erboven) en op de printplaat staat P4 naast het poortje. Aan het andere kabeluiteinde zit een USB om in je computer te stoppen. Daarop kun je installateursoftware zetten & deze mechanische ventilatie instellen & uitlezen.

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.org/58vh5me17/IMG_1587.jpg

Ik heb het idee dat de header iets smaller is dan een normale PCB header. Daar zou de afstand tussen de buitenste pinnen bij vijf pinnen 4 x 2,54mm = ong 1 cm breed moeten zijn, maar dit is 0,8 cm breed.

Qua kabelkleuren lijkt het meer op een PWM connector, maar die zijn geloof ik 12 volt - dus kan denk ik niet op een USB eindigen (=5v toch?)

Heb al uren op internet gezocht en gelezen, maar ben er nog niet uit. Weet jij wat voor 'n kabeltje ik moet hebben?

[ Voor 198% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:24 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Beste antwoord (via Anoniem: 457479 op 27-10-2016 16:26)

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik denk dat dit een JST PH is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Dat is gewoon een USB aansluiting lijkt me? Of misschien een seriële poort, maar dan zou in principe 3 draadjes volstaan om dat V+ dan niet perse nodig is.

Als de andere kant gewoon rechtstreeks USB is, dan is het dus niks speciaals. Als er een of meerdere chips in zitten kan je aan het type chip wel zien wat het moet worden. En anders kan je vast wel in de documentatie zien wat deze poort moet voorstellen.

Daarnaast is dit uiteraard gewoon een PCB-mount connector die door de ontwerper naar keuze ingevuld kan worden, hoeft niks standaard aan te zijn. Normaal zou je voor USB iets als 5v, D+, D-, GND verwachten, maar als iemand het leuk vind kan daar ook D+, GND, NC, 5v, D- van gemaakt zijn, of een andere creatieve combinatie. Er is helaas geen 'pinout politie' om dit te voorkomen, en er zijn genoeg ontwerpers die met gare ideeën aan komen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Met alleen dit plaatje ga je er niet komen, een top view van dit ding geeft wel erg weinig informatie. Hoe ziet die pcb header eruit, zit daar een bepaalde keying in tegen mismating, wat is de steekmaat tussen de contacten? Mijn eerste vermoeden is JST of Molex, maar dit kan van alles zijn.

Verder, wat voor product is dit? Heb je de leverancier of fabrikant van dit product om informatie gevraagd? Gaat het je om de connector of om de hele kabel? Ik vermoed dat laatste.

[ Voor 8% gewijzigd door Flake op 07-10-2016 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor 't meedenken!

Ik zoek inderdaad een USB naar wat-dit-ook-is kabel.

Dit is een DucoBox Silent en de fabrikant wil niets kwijt over de aansluiting. Naar ik begrijp, krijgen door hun opgeleide/gecertificeerd installateurs krijgen zo'n kabeltje als ze geslaagd zijn. Maar zelfs de meest low-level meetwaarden (bijv. CO2, RH, temperatuur) en instellingen (bijv. ventilatiepercentages van stand 1-2-3) zitten afgeschermd door deze poort en hun Network Control Tool-programma.

De foto in mijn opening post komt uit de softwarehandleiding. Deze foto (klik voor vergroting) laat hem ook zien: de smalle, witte header rechtsboven. De afstand tussen de pinnetjes is 2 mm. Het totale witte ding is toevallig net zo breed als een USB connector. Er zit inderdaad een uitsnede waardoor de 'echte' kabel er maar op één manier inpast. De rechter foto van de 'echte' kabel heeft Duco op hun site staan (klik voor vergroting):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/56oDJU3f6gNHBx0VUkUxpPgX/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://www.duco.eu/Wes/CDN/1/Cms/Pages/286/286%20-%20Network_Control_Tool_kabel635986578544706822.jpg?width=235&height=235&mode=crop&anchor=topleft

Maakt dit 't al wat duidelijker?
Misschien kan ik ook nog bij de achterkant van de printplaat komen

[ Voor 215% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:26 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:31
't Zal denk ik een RS232 zijn op TTL nivo (dus 0 en 5V). Tx, Rx, GND en +5V in dat geval. Of wellicht zelfs 3.3V level.Kwestie van even meten met een scope en kijken of je tijdens het opstarten wat blokgolven ziet, dat zal dan de Tx (van dat bordje) zijn. Voedingspanning is eenvoudig te controleren en de overblijvende pin is dan de Rx (van het bordje).

Er lijkt weinig plek in die kabel voor elektronica, dus ik denk dat de kabel niet heel veel bijzonders is.Meten en proberen zou ik zeggen. In de software kan je niks kiezen aan COM poorten (of USB poorten) en er wordt consequent over "network" gesproken. Dan is "modbus" ook nog een optie, dat protocol zou dan door de software via USB worden overgedragen. Verrassend weinig over dit ding te vinden!

Kan je de printsporen volgen waar de 5 pennekes uitkomen?

[ Voor 36% gewijzigd door Houtenklaas op 08-10-2016 12:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Flake
Ik denk dat dit een JST PH is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 22:08
Die stekker die in de usb gaat heb ik exact het zelfse naar een uart, tx rx adapter met een neppe ftdi chip.
Mijn gedachtegang is om die stekker op je print te meten met welke pinnen hij op die st-micro arm chip is verbonden. Lijkt mij zo een 3.3v uart signaal wat je kan aftappen met een goedkoop printje van ebay. Ik verwacht dat er wel een v+ op zit om eventueel toch instellingen of verbinding te krijgen terwijl het hele systeem uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

JST XH

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die RS232 TTL UART kabel had ik ook al naar zitten kijken. Die JST PH vind ik een goede, daar lijkt 't verdomd veel op. Ik heb een JST-infosheet met maten gevonden, dus zal eens gaan opmeten in de box. En de printplaat van achteren bekijken of er iets van sporen of markeringen te zien zijn.

[ Voor 195% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:27 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 11:52

snoei

kabels... :D

jst benelux importeur wil meestal ook wel meedenken. foto maken, naar hun sturen en dan krijg je meestal en paar samples van de connector die ze verwachten dat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:33
Hier heb je een totaaloverzicht met alle verschillende JST connectors. Wikipedia: JST connector

Op o.a. Ebay vind je diverse connectoren. Sommigen zijn al bedraad.
Als je vanuit hong kong besteld dan is het pakje er meestal binnen een week of 2.

Vermoedelijk is dit een 3.3v seriële verbinding. Je hebt dan ook een USB TTL kabeltje nodig.
Kies bij grote voorkeur een seriële adapter (kabel) met PL2303HX chipset. Hier zijn namelijk ook Windows 10 drivers voor beschikbaar. De goedkope kabels met FTDI chipset zijn voorzien van een nep chip die niet meer correct ondersteund wordt door de officiële FTDI drivers.

Aanvulling
Op je foto loop er een spoortje van de 5 polige connector naar de 32f100 chip. Zo te zien eindigt deze op het 6e pinnetje bovenaan geteld vanaf rechts. Volgens de datasheet van deze chip is dit pin "pb6". Volgens de datasheet is heeft dit een "USART1_TX" functie. De 7e pin (bovenaan geteld vanaf rechts) heeft de "USART1_RX" functie. Misschien kun je deze terug herleiden naar de 5 polige connector. De chip is 3.3 volt, maar in de datasheet staat bij beide pinnen dat ze 5v tolerant zijn. Voor meer info zie de datasheet pagina 29.

Over USART staat het volgende in de datasheet.
Universal synchronous/asynchronous receiver transmitter (USART)
The STM32F100xx value line embeds three universal synchronous/asynchronous receiver transmitters (USART1, USART2 and USART3).
The available USART interfaces communicate at up to 3 Mbit/s. They provide hardware management of the CTS and RTS signals, they support IrDA SIR ENDEC, the multiprocessor communication mode, the single-wire half-duplex communication mode and have LIN Master/Slave capability.
The USART interfaces can be served by the DMA controller.

Als laatste. Bij een seriële verbinding sluit je RX op TX aan en TX op RX. De USB kant verstuurd iets (TX = transmit), de apparaat kant ontvangt iets (RX = receive) en andersom zal het apparaat iets versturen welke door de USB kant ontvangen moet worden. De 3.3V kun je op 3.3V aansluiten en Ground op Ground.

[ Voor 129% gewijzigd door Sepio op 09-10-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed gezien Sepio, slim om die chip op te zoeken! Now we're getting somewhere. Hierbij foto's van de PCB en de sporen:

Front - Back - Close-up (Afbeelding niet op ware grootte weergegeven, klik voor grote versie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S99OB8lSzdtZ0px8nr3yYDFq/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9QXX6N6RWCbLfeu8belNZFUp/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uTzpnVnv7KRCVGi2GtFeXynM/medium.jpg

Ik ben niet zo ervaren met printplaten..
  • Staat het donkergroene onder stroom en is het lichtgroene de ground?
  • Is pinnetje 4 (2e van links op close-up.jpg) de beste kanshebber voor de ground? Het lijkt met twee streepjes verbonden aan het lichtgroen, maar is zo ielig klein, dat het lastig is om goed te zien. Helaas kan m'n camera niet scherpstellen als ik hem te dichtbij houd, dit is de beste foto..
  • Is er verder nog iets uit af te leiden? Die sporen eindigen onder de pin header housing, dus kan niet zien bij welk pootje ze exact uitkomen.
  • Multimeter nodig om te ontdekken welke pin welke is? Zoals op deze manier?
  • PB6 en PB7 kunnen ook anders 'ingesteld' zijn. Ik kan geen uitleg bij deze termen vinden. Moet ik hier nog iets mee? (PB6 alternate functions: I2C1_SCL/ TIM4_CH1 TIM16_CH1N en PB7 alternate functions: I2C1_SDA/ TIM17_CH1N TIM4_CH2)
  • Hebben we JST nu uitgesloten en moet ik dus een usb ttl pl2303hx 3.3v kabeltje gaan bestellen? Of moet ik bijv. een USB TTL converter (zoiets) combineren met een JST PH Jumper Wire Assembly? (zoiets). Hieronder nog een betere foto van de poort. Ik ben vergeten te meten, maar lijkt er op het oog toch verdomd veel op.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gTiF2woZd8zAnbqtKhGx7FZ0/thumb.jpg(klikken = vergroten)
Many thanks _/-\o_

[ Voor 211% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:28 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Anoniem: 457479 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:26:
• Staat het donkergroene onder stroom en is het lichtgroene de ground?
Onder de groene laag zat oorspronkelijk een laag koper. De donkere gedeeltes is waar dit koper weg is geëtst, die lichte gedeeltes is het koper nog aanwezig. Grote kopervlakken zijn vaak ground, maar niet per definitie. Je ziet ook nog wel eens kopervlakken op onderkant = ground, kopervlakken op bovenkant = voedingsspanning (of juist omgekeerd). Kwestie van kijken wat er aan het kopervlak verbonden is, net zolang totdat je iets identificeerbaars treft (bijvoorbeeld een pin van een chip die volgens de datasheet van die chip met ground verbonden moet worden).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:52
Heb je een multimeter? Je hebt de datasheet van de chip die serial verzorgt. Probeer eens door te piepen.

[YouTube: https://youtu.be/arKUmGaRvIM]
https://startingelectroni...sing-a-multimeter/part-3/

Één meetpen op de bekende uitgang van de chip en met de andere schuif je over de connector heen. Wanneer je multimeter piept heb je de juiste pin te pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door XyRuS op 12-10-2016 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
XyRuS schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 01:46:
Één meetpen op de bekende uitgang van de chip en met de andere schuif je over de connector heen. Wanneer je multimeter piept heb je de juiste pin te pakken.
Ja, natuurlijk! Simpel eigenlijk. Ga ik doen :)
Yes, tot op de millimeter. Connector is besteld. Duurt ff.
Sepio schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:17:
Je hebt dan ook een USB TTL kabeltje nodig.
Moet lukken!

[ Voor 196% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:28 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok! Ik heb met continuity test de GND, TX en RX gevonden. Ik heb JST PH connector op een USB-TTL aangesloten met PL2303 chip. Die kabel meet ook goed door, maar software blijft zeggen: "No connection is found". |:(

Wie helpt me op weg, hoe nu verder?

Windows heeft drivers en wijst een COM poort toe, maar kan ik ook zien of er 'data' binnenkomt / er een live connetcie is?
Ik heb geen Vcc aangesloten, dat leek me niet de bedoeling?
Ik vond net in de installatiemap van Duco drivers voor de CP210xVCP drivers. Moet niets uitmaken toch of ik deze PL2303 chip of de CL210x chip in m'n kabel heb?

[ Voor 198% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:29 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je hebt de Rx en Tx toch wel op de Tx en Rx en niet op de Rx en Tx aangesloten? O-)

[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 27-10-2016 18:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat wel :)
Zal nog eens kijken of ik die andere twee pins kan herleiden tot de chip... op pin 1 en 5 meet ik iig 3.3v

Update: OK ik heb blijkbaar verbinding, dankzij jullie hulp :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JU3d7MgoE5V9UHj755CT0EBq/full.png

Echter dat programma blijft stug 'no connection' zeggen. Misschien dat hij toch alleen CP210x chips pakt als software-limitatie? In het menu zit er ook een knop 'service' waarna je een wachtwoord moet invoeren. Het lijkt er verdacht veel op dat ze nog een blokkade opwerpen, al zit zoiets niet in een oudere versie van dit programma en die versie krijgt ook geen verbinding.. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8267zuUsDA2OFsgZ3PYEKeDe/full.png

Update Ja, hij doet het! Ik heb de .exe door een decompiler gehaald en in de source ontdekt dat hij zoekt naar een poort met "Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge" als FriendlyName. Dat in regedit aangepast en nu vind hij hem. Ook meteen het password in de source gevonden...komt vast ook nog van pas.

Superbedankt allen :D :D :D :D

[ Voor 255% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:30 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 835359

Ik heb ook een duco. Gebruik je alleen de TX en RX, of heb je de andere twee draden ook gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 14:35
Ik heb ook zo'n ding hangen, vandaar dat ik op dit topic uit kwam. Wat heb je aan de instellingen kunnen aanpassen/uitlezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 835359 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 21:26:
Ik heb ook een duco. Gebruik je alleen de TX en RX, of heb je de andere twee draden ook gebruikt?
TX, RX en GND
gastje01 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 22:54:
Ik heb ook zo'n ding hangen, vandaar dat ik op dit topic uit kwam. Wat heb je aan de instellingen kunnen aanpassen/uitlezen?
Uitlezen o.a. ventilator rpm, stand, metingen zoals temp. en co2 ppm, RF-signaalsterkte. Instellen bijv. hoe lang de manuele stand 1/2/3 aanblijft en welk % vermogen 1/2/3 zijn. Verder moet ik nog even kijken. Ligt er ook aan welke componenten je allemaal hebt

[ Voor 248% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:30 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Anoniem: 457479 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:33:

Uitlezen o.a. ventilator rpm, stand, metingen zoals temp. en co2 ppm, RF-signaalsterkte. Instellen bijv. hoe lang de manuele stand 1/2/3 aanblijft en welk % vermogen 1/2/3 zijn. Verder moet ik nog even kijken. Ligt er ook aan welke componenten je allemaal hebt
Voor zo ver ik weet alleen die box, een bedrade zender (met lampjes) in de woonkamer en een RF zender in de badkamer. Ik zou vooral de manuele stand aan willen passen zodat deze wat langer loopt. Standaard is dit een kwartier geloof ik, maar ik zou dit op 30 min willen zetten zodat er na het douchen nog even extra geventileerd wordt.

Wellicht interessant om na mijn vakantie ook eens mee te spelen, zo te zien kost de kabel de wereld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:44
Ik heb inmiddels de stekkers en wil nu de USB-TTL aanschaffen, ik dacht eraan om deze te kopen: http://www.ebay.com/itm/C...ga-UK-Stock-/121979899809

Niet eentje uit China omdat ik niet te lang wil wachten.

Mij lijkt dit de juiste, iemand feedback voor ik hem bestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-05 22:38
Dat kan. Maar leen er een van iemand in de buurt en bestel zo'n zelfde ding voor €0,75 bij Ali inclusief bezorging en wacht er vervolgens een week of drie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gastje01 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:21:
Ik zou vooral de manuele stand aan willen passen zodat deze wat langer loopt. Standaard is dit een kwartier geloof ik, maar ik zou dit op 30 min willen zetten zodat er na het douchen nog even extra geventileerd wordt.
:Y eerste wat ik gedaan heb

[ Voor 194% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:31 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Is het iets waar ik zonder programmeer skills aan kan beginnen? Ik zie dat je dingen aangepast hebt en opgezocht in de source, dat zie ik mezelf niet helemaal doen namelijk. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja hoor

[ Voor 200% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:32 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
Ik kom er niet helemaal uit met de pinnen, ik heb ze gemeten met een multi meter en weet het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S99OB8lSzdtZ0px8nr3yYDFq/medium.jpg

Ik heb de 5 polige pinnen gemeten die rechts bovenaan op de foto staan. (foto 'geleend' van NijntjeNL)
De buitenste pinnen lijken beide ground te zijn.
De 2de en 3de van rechts staat allebei continue 3,3 volt op en de 4de van rechts zit een hele lage spanning op van 0,1 volt.

Mijn vermoeden is dat rechts de ground is, de tweede van rechts de receive pin is, de middelste de Vcc is, de 2de van links de transmit pin is en de rechts weet ik niet.
Ik heb het zo aangesloten maar daarmee krijg ik geen verbinding.

Is er iemand die mij meer kan uitleggen welke pin welke functie heeft?
Anders werkt mogelijk mijn USB stick niet goed...

Ik gebruik Windows 10 en heb de drivers geïnstalleerd voor de CP2104, ik heb de eerder genoemde stick van ebay gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Goof2000 schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:25:
Ik kom er niet helemaal uit met de pinnen, ik heb ze gemeten met een multi meter en weet het volgende:

[afbeelding]

Ik heb de 5 polige pinnen gemeten die rechts bovenaan op de foto staan. (foto 'geleend' van NijntjeNL)
De 2de en 3de van rechts staat allebei continue 3,3 volt op en de 4de van rechts zit een hele lage spanning op van 0,1 volt.

Mijn vermoeden is dat rechts de ground is, de tweede van rechts de receive pin is, de middelste de Vcc is, de 2de van links de transmit pin is en de rechts weet ik niet.

Anders werkt mogelijk mijn USB stick niet goed...

Ik gebruik Windows 10 en heb de drivers geïnstalleerd voor de CP2104, ik heb de eerder genoemde stick van ebay gekocht.
Het is de bedoeling dat je TX van de USB stick aansluit op RX van de printplaat. En RX van USB op TX op de print. Ground koppel je aan Ground, ik denk niet dat het nodig is om VCC aan te sluiten. De USB stick wordt gevoed via de USB kabel. En de printplaat door zijn eigen power supply.

Hierna zul je met de baudrate moeten spelen tot je iets zinnigs te zien krijgt.

Je kunt de USB stick los testen door TX aan RX te koppelen. Alles wat je stuurt zou je ook weer binnen moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
@ topic starter

" De Duco Network
Tool wordt aan elke installateur
bezorgd na het volgen van een gratis
opleiding in de Duco Academy*. "

waarom volg je die niet even heb je alles compleet hahhaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Sepio schreef op maandag 28 november 2016 @ 07:04:
[...]

Het is de bedoeling dat je TX van de USB stick aansluit op RX van de printplaat. En RX van USB op TX op de print. Ground koppel je aan Ground, ik denk niet dat het nodig is om VCC aan te sluiten. De USB stick wordt gevoed via de USB kabel. En de printplaat door zijn eigen power supply.

Hierna zul je met de baudrate moeten spelen tot je iets zinnigs te zien krijgt.

Je kunt de USB stick los testen door TX aan RX te koppelen. Alles wat je stuurt zou je ook weer binnen moeten krijgen.
Inderdaad, alleen weet ik nog niet wat de Ground, RX en de TX zijn op de printplaat, kan iemand mijn eerdere vermoedens bevestigen qua pinnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
Goof2000 schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:51:
[...]

Inderdaad, alleen weet ik nog niet wat de Ground, RX en de TX zijn op de printplaat, kan iemand mijn eerdere vermoedens bevestigen qua pinnen?
Dat had ik in deze post beschreven. Door het spoor van een chip terug te volgen naar de header zou je het moeten kunnen bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Goof2000 schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:25:

[afbeelding]

Ik heb van links naar rechts:
1. TX naar je usb
2. RX van usb-signalen
3. niets aangesloten (gaat ook naar ground, maar met iets van een weerstandje)
4. ground
5. niets aangesloten (=3.3v power)

[ Voor 196% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:32 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 893569

@NijntjeNL , met betrekking tot de software zelf welke "Service password" heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb je een bericht gestuurd

[ Voor 188% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:33 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:30
Dank voor al het uitzoekwerk! Ik heb al een tijdje zitten zoeken naar een manier om de DUCO box uit te lezen.
Op basis van bovenstaande posts heb ik mijn laptop aangesloten op de DUCO box en alle communicatie tussen het programma en de box gelogd.

Voor de geïnteresseerden heb ik een plugin gemaakt voor Esp Easy waarmee je de ventilator snelheid (rpm) ventilatiestand in percentage, CO2 ppm en CO2-melder kamertemperatuur kan uitlezen en bijvoorbeeld naar domoticz sturen. Ik moet de code nog wat bijschaven maar met 1 tot 2 weken zet ik hem op github :)

Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/7rhir9czn/Schermafbeelding_2017_03_12_om_17_27_18.png

[ Voor 13% gewijzigd door amauer op 12-03-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkieheineken
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-05-2017
@NijntjeNL zou jij mij ook de service password willen geven .

alvast bedankt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
amauer schreef op zondag 12 maart 2017 @ 17:33:
Dank voor al het uitzoekwerk! Ik heb al een tijdje zitten zoeken naar een manier om de DUCO box uit te lezen.
Op basis van bovenstaande posts heb ik mijn laptop aangesloten op de DUCO box en alle communicatie tussen het programma en de box gelogd.

Voor de geïnteresseerden heb ik een plugin gemaakt voor Esp Easy waarmee je de ventilator snelheid (rpm) ventilatiestand in percentage, CO2 ppm en CO2-melder kamertemperatuur kan uitlezen en bijvoorbeeld naar domoticz sturen. Ik moet de code nog wat bijschaven maar met 1 tot 2 weken zet ik hem op github :)

[afbeelding]
Mooi! Kun je je ventilatie hiermee ook sturen via Domoticz? Waar ga de de code plakken als je t af hebt? Heb inmiddels ook mn hele huis vol ESP-tjes liggen, dan kan dit er ook nog wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Interessant amauer, top!

[ Voor 186% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:34 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amauer
Sorry voor omhoog halen van het topic.
De plugin kunnen jullie hier vinden: https://github.com/arnema...src/_P220_DUCOGateway.ino
De uitleg komt hier te staan: http://arnemauer.nl/ducobox-gateway/

Helaas is het niet mogelijk om via de seriële interface de afzuiging van de ducobox aan te sturen. Alleen het uitlezen van de sensoren en de status is mogelijk.

De code moet hier en daar nog behoorlijk worden opgeschoond maar werkt al een aantal dagen stabiel:
Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/xmdkx7s13/Schermafbeelding_2017-04-07_om_22.53.14.png

[ Voor 46% gewijzigd door amauer op 07-04-2017 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
amauer schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:49:
[...]

Sorry voor omhoog halen van het topic.
De plugin kunnen jullie hier vinden: https://github.com/arnema...src/_P220_DUCOGateway.ino
De uitleg komt hier te staan: http://arnemauer.nl/ducobox-gateway/

Helaas is het niet mogelijk om via de seriële interface de afzuiging van de ducobox aan te sturen. Alleen het uitlezen van de sensoren en de status is mogelijk.

De code moet hier en daar nog behoorlijk worden opgeschoond maar werkt al een aantal dagen stabiel:
[afbeelding]
Mooi gemaakt.

Ik ga voor t betere jat-werk en zo graag gebruik maken van je plugin. Heb je ergens een exact schema staan hoe je de bedrading en weerstand hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
gastje01 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:17:
[...]

Mooi gemaakt.

Ik ga voor t betere jat-werk en zo graag gebruik maken van je plugin. Heb je ergens een exact schema staan hoe je de bedrading en weerstand hebt aangesloten?
Ik heb geen schema gemaakt omdat je de esp direct aansluit op de ducobox.
NijntjeNL heeft hier beschreven welke pinnen je moet gebruiken:

De connector op de ducobox, van links naar rechts:
1. TX -> naar de RX van je esp/nodemcu/wemos
2. RX -> naar de TX van je esp/nodemcu/wemos
3. niets aangesloten
4. ground
5. niets aangesloten (=3.3v power)

[ Voor 3% gewijzigd door amauer op 19-04-2017 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenkooi
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 13:49
In plaats van een ESP heb ik ervoor gekozen om het uit te lezen dmv een python script (mijn eerste!):
https://gist.github.com/k...0bb3ded30d5ea1ea64849b253

Tot dusver werkt het prima:

Afbeeldingslocatie: https://dominion.thruhere.net/koen/files/duco-thumb.png

De volgende stappen zijn het maken van 'selector switches' in domoticz om de status de units op te vangen (auto/manual voor ventilatie, fade/thresshold/off voor schakelaars) en het absolute debiet per klep berekenen met uservariables.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dlanor80
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-06 15:58
Goed werk! Ik ben mijn duco systeem uit 2010 op de zelfde manier te ontrafelen. Het systeem lijkt de zelfde opzet te hebben maar andere connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@koenkooi heb je wellicht een korte toelichting tot je script wanneer je bijvoorbeeld alleen een box hebt met een RV en temperatuur sensor?

Ik heb geprobeerd het e.e.a. er uit te laten maar krijg de ene naar de andere foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:05
Beste allemaal,

Als eigenaar van een Duco Focus heb ik dit topic gevonden, zeer interessant wat iedereen allemaal uitgevonden heeft! Zlef wil ik de box graag instellen en uitlezen, daar heb ik nog een paar vraagjes over als het mag.

Hardware:
Ik begrijp dat de pin connector een JST PH is, maar kun je eventueel deze https://www.tinytronics.n...al-port-adapter-met-kabel ook gewoon rechtstreeks op de pinnen aansluiten? Voordeel is dat deze mooi door de doorvoer geleid kan worden.
Als eerste wil ik met de service tool de instellingen nakijken en aanpassen, dus op Windows. Daarna wil ik met een script, bv dat van @koenkooi, de waardes gaan uitlezen. Potentieel dus bv een RPi, Linux of Windows machine. Hopelijk is deze kabel dan voor alle OS-en geschikt.

Service tool:
@NijntjeNL Ik zal je een PM sturen voor het password.
Weet iemand of je met deze tool ook de software op de unit kan updaten? Ik ging met mijn unit eigenlijk voor de nachtventilatie maar dat zit er niet op. Dat zou een SW update moeten zijn, maar mijn installateur gaat dat niet doen. Hopelijk kan ik dat zelf dan hiermee doen.

Configuratie:
@koenkooi, @Anoniem: 893569, de configuratie is natuurlijk per installatie verschillend. Is het wellicht een idee om dit door middel van een ini-bestand aan het script mee te geven? Dan moet de gebruiker eerst zelf even opgeven wat hij heeft waarna het script dan zaken wel of niet kan gaan uitlezen. Overigens is de beschikbare informatie van de onderdelen hopelijk gelijk aan wat er via de Modbus aansluiting verstuurd kan worden. Zie bijvoorbeeld dit Duco informatieblad: http://www.duco.eu/Wes/CD...l)_636319262041164478.pdf

Tot zover even. Ik hoop snel aan de slag te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je kunt het beste geen PL2303HX kopen maar een CP210x kabel.
Die vijf Dupont connectors op jouw kabel passen niet op de pinnetjes van de JST PH aansluiting. Het scheelt niet veel, maar ze zijn net te groot.

[ Voor 195% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:34 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Anoniem: 457479 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 15:25:
Je kunt het beste geen PL2303HX kopen maar een CP210x kabel.
Die vijf Dupont connectors op jouw kabel passen niet op de pinnetjes van de JST PH aansluiting. Het scheelt niet veel, maar ze zijn net te groot.
Dank voor je antwoord. In dat geval is deze: https://www.kiwi-electronics.nl/usb-to-ttl-serial-kabel dus beter want een CP2102? Blijft alleen de vraag over of de header connectors gaan passen op de pinnen van de DUCO. Ik ga nog even rond kijken naar een JST PH kabel adapter dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb zelf ook zoiets en dan een jumperkabeltje erop, connectortjes eraf geknipt en -bij gebrek aan een soldeerbout- met kroonsteentjes de snoertjes verbonden met een JST connector. Ik kan thuis even kijken hoeveel connectors ik nog heb, als je interesse hebt.

Het Duco Network Tool .exe bestand kijkt of er COM Poorten zijn op basis van de FriendlyName. Hij zoekt dan op 'Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge', vandaar dat je beter een CP210x kabel kunt kopen, anders moet je in Windows registery gaan klooien om de naam aan te passen. Jouw kabel lijkt me prima.. ik heb ook zoiets maar dan van Prolific, met zo'n PL2303HX als in jouw eerste suggestie.

[ Voor 241% gewijzigd door SA007 op 29-10-2019 20:35 . Reden: Restore op verzoek, zie AV 10.4a. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Anoniem: 457479 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:53:
Ik heb zelf ook zoiets en dan een jumperkabeltje erop, connectortjes eraf geknipt en -bij gebrek aan een soldeerbout- met kroonsteentjes de snoertjes verbonden met een JST connector. Ik kan thuis even kijken hoeveel connectors ik nog heb, als je interesse hebt.

Het Duco Network Tool .exe bestand kijkt of er COM Poorten zijn op basis van de FriendlyName. Hij zoekt dan op 'Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge', vandaar dat je beter een CP210x kabel kunt kopen, anders moet je in Windows registery gaan klooien om de naam aan te passen. Jouw kabel lijkt me prima.. ik heb ook zoiets maar dan van Prolific, met zo'n PL2303HX als in jouw eerste suggestie.
Inderdaad, jumperkabeltjes en een kroonsteen zat ik ook al aan te denken ;). Interesse in een JST PH 5-pin kabel heb ik zeker. Maar zag dat de JST PH connectoren ook te koop zijn: http://www.ftec-shop.nl/s...il.htm&-RecID=36174&-find, kost je ook de kop niet. Zou fijn zijn als de andere kant van de kabel dan meteen een Dupont male connector heeft, dan heb je een supermooie verloopkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
Even een update.
Ik heb losse 5-pin JST-PH connectoren besteld en vlakke jumper kabel een verloopkabel gemaakt van de JST-PH naar female jumper aansluitingen. Met 4 kabeltjes want 1 brak af :( De USB-UART kabel ingeplugt, Windows heeft de driver geïnstalleerd ( Als "Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge (COM5)"). Duco Tool geïnstalleerd en gestart, geen foutmeldingen anders dan dat er geen connectie was.

Vervolgens de kabels aangesloten volgens:
Duco <--> USB
1 TX -- RX
2 RX -- TX
4 ground -- ground
Alleen helaas geen verbinding. :| Vervolgens nog wat andere mogelijkheden geprobeerd, maar dat werkte allemaal niet.

De chip is een andere dan hierboven vermeld. Ik heb een Duco Focus met als Chip een STM32F103ZET6. Daar heb ik wel een datasheet van gevonden, maar welke pin wat doet ben ik nog niet uit.

Andere optie is om eerst de kabel t/m de JST-PH pin te gaan testen. Kijken of een "Hello world" door komt, dan weet ik namelijk dat de kabel goed is en het alleen nog maar op de pinnetjes op de Duco gaat. Het weekeinde nog maar eens gaan proberen.

Update 2:
Als ik nog eens goed de foto's hierboven kijk en mijn unit, dan blijkt de stekker bij mij 180 graden gedraaid te zijn, en dan klopt links-rechts natuurlijk niet meer. Dus voortaan maar weer keurig vanaf pin 1 gaan tellen. Komend weekeind maar eens gaan proberen of ik dan contact kan krijgen.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Duco voor nieuwe generaties de pin-layout van de kabel gewijzigd heeft, dat zou alleen maar chaos brengen. Dus de goede pin-layout zou op alle verschillende units moeten passen.
(Nog eens even kijken hoe ik een foto kan invoegen, dat maakt het duidelijker)

Update 3:
Een nieuwe verloopkabel gemaakt door de kabel in de JST-PH connector te solderen. Nu met alle 5 de draadjes dus kan ik alle kanten op. Aangesloten in de Duco en nu bij mijn Focus van rechts naar links aangesloten. En jawel, het werkt! *O*
De DucoNetworkTool krijgt verbinding met de Focus. Opbouwen van het netwerk duurt wel even, maar daarna kan je alles zien. Blijkt dat de Calibratie mislukt is en de verbinding met de CO2-klep niet goed is. Nou ja, weet ik in ieder geval dat er nog wat werk aan de winkel is ;)
Foto van mijn printplaat volgt nog.

[ Voor 38% gewijzigd door Sir Bacon op 03-09-2017 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stein.h
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-03-2024
Ook ik heb mijn seriele kabel aan de praat gekregen... d:)b

Ik ben begonnen aan een generiek python script om de duco op bepaalde tijdsintervallen uit te lezen. Het script met readme en docs staat op github: https://github.com/SteinHeselmans/DucoBox

Ik heb een raspberry-pi naast mijn ducobox staan en die neemt elke 5min een sample van een paar parameters. De waardes worden voorlopig op de terminal geprint, maar uiteindelijk is mijn doel om graphs te genereren over het dagverloop met wat stats.

Het script doet nog niet alles wat ik zou willen doen, dus er komen elke week mogelijkheden bij. Het is GPL v3, dus iedereen mag het gebruiken, maar wel netjes terug contributen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pehaict
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-03-2024
Heel interessant Stein!
Dat ga ik zeker proberen.

Wat betreft de kabel: Als ik hem goed begrijp, is het gewoon 1 op 1 de aders in een usb stekker door verbinden met de pinnen op de printplaat. Zonder tussenkomst van enige electronica in de kabel.

Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-05 09:49
Als je met USB stekker een USB naar RS232 converter bedoelt dan, ja deze kan je direct aansluiten. Als je er nog een moet bestellen bestel dan een Silicon Labs CP210x deze wordt direct herkend door de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pehaict
mijn plan was eigenlijk: knip een willekeurige oplaadkabel USB-A naar USB-mini door; verbindt de betreffende aders met jumperkabels naar de printplaat.

Vandaar mijn vraag of er nu wel of geen elektronica in de kabel zelf zit.
Maar als het om een RS232 signaal gaat, dan heb ik nog een kabel liggenen. (met zo'n oude metalen connector.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Ja, er zit electronica in zo'n kabel. Zo'n oude metalen connector zal het niet worden ben ik bang, want het is technisch gezien helemaal geen RS232 (RS232 gebruikt positieve en negatieve voltages, terwijl dat printje waarschijnlijk gewoon 0V en 3.3V of 5V gebruikt). Je kan niet zomaar een USB-kabel doorknippen. Je moet echt iets van een CP210x of vergelijkbare USB-to-serial converter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pehaict
Even gezocht hoe ik ook weer connect met de alarm-installatie. Dat lijkt er akelig veel op. Alleen jammer dat de connector qua plastic niet past. Ga eens even aan de gang met die kabel.

Daar is trouwens de bekabeling:
USB > Serial (standaard Belkin kabel)
en dan een vrij primitieve kabel 9 pins serial > printplaat connector.

Alleen even kijken hoe dat ding noemt als friendly name.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
De Belkin kabel gaat niet werken. Zoals hier boven gemeld is dat echt RS232. Je hebt TTL niveau signalen nodig. Zo iets: http://www.ebay.com/itm/C...5ebbc3:g:pR4AAOSw8L9Z4byV En dan kan je de draadjes gewoon verbinden zoals aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand ervaring met deze print -> http://www.duco.eu/nl-be-duco-ventilation-app
Lijkt er op dat er een mogelijkheid is gemaakt om de box direct op Wifi te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Anoniem: 893569 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:12:
Iemand ervaring met deze print -> http://www.duco.eu/nl-be-duco-ventilation-app
Lijkt er op dat er een mogelijkheid is gemaakt om de box direct op Wifi te koppelen.
Gelezen, maar het geeft meer vragen dan het oplost.
Waar is het te krigjen, wat kost het?

Kan ik behalve via de app de data zien ook de data nog exporteren/uitlezen? (teveel vragen)

Bedankt voor het delen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pehaict
Uit China een "USB To TTL / COM Converter Module Build In-in CP2102 New" laten komen voor 2,38 en 10 kabeltjes "Excellway® 10Pcs Mini Micro JST 2.0 PH 5Pin Connector Plug With 30cm Wires Cables " voor 2.50

https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN

https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN

Meer kabels dan nodig, maar wordt alleen per veel verstuurd. Ze komen vast nog wel eens van pas.

Was kwestie van draadeindes in de juiste connectors duwen en aansluiten.
Werd direct herkend door de Duco software en aansluiten op de duco was ook eenvoudig. Ook die werd herkend.

Heb nu eindelijk mijn RH Sensor werkend :-)
(er werd trouwens nergens om een password gevraagd)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martenjacobs
  • Laatst online: 17-01 18:29
Ik ben ook al een tijdje bezig met het uitzoeken of en hoe ik mijn ducobox kan besturen via mijn domoticasysteem. Op dit moment heb ik een Raspberry Pi Zero W in mijn box zitten die communiceert met de box via een kabeltje dat ik heb gemaakt met behulp van de gegevens in dit topic. Ik heb de volgende onderdelen gebruikt:
  • 1x JST PHR-5 (connector)
  • 5x JST SPH-002T-P0.5S (kabeleinde)
  • 1x MOLEX 50-57-9405 (connector)
  • 5x MOLEX 16-02-0107 (kabeleinde)
  • ca 30 cm 3M 3365-10 (ribbon-kabel)
De Pi is dan met simpele header-kabeltjes aangesloten op deze kabel. Misschien dat ik ooit nog wel even een keer een kabeltje maak dat direct op de header van de Pi kan worden gedrukt, da's wel nog iets netter.
Op de Pi draait een Python-applicatie (die ik binnenkort even op github zal gooien update: staat op Github) die via MQTT een aantal parameters naar Home-assistant toe publiceert.

Na heel veel zoekwerk ben ik er inderdaad wel van overtuigd dat er geen mogelijkheid is om de box via de seriële poort te schakelen naar de handmatige standen (update: ik heb van Duco een mail gekregen waarin dit is bevestigd). Daarom ben ik nu bezig met de volgende stap: ik ga een driestandenschakelaar simuleren door middel van een interface met twee relais. In de handleiding (blz 7) staat dat je de box naar stand 2 of 3 kan schakelen door de L1 (230v) naar L2 of L3 te schakelen. Nu ik toch bezig ben, zet ik ook direct een vochtigheidssensor aan de Pi, omdat die bij mij niet in de box zelf zit.

Ik zal een update geven als ik verder ben.

[ Voor 3% gewijzigd door martenjacobs op 09-01-2018 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meekong
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-07-2024
Dag martenjacobs,

Ik ben zelf ook bezig met arduino een koppeling te maken met mijn domotica systeem (loxone).
Heb je de modbus aansluiting al eens getest? Ik heb er nog niet veel verstand van maar volgens de duco handleiding zou je wel alles moeten kunnen aansturen hiermee.

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjacobs
Hoi meekong,

Ik heb er wel naar gekeken, maar volgens mij heeft niet elke Duco een modbus-aansluiting. Die van mij is een Ducobox Silent (niet de Silent Connect), en voor zover ik heb gelezen heeft hij die mogelijkheid niet (maar ik hoor het graag als dat niet klopt).

Ik heb ondertussen de besturing via een dual-relay bord ook lopen :)
Zie voor hoe ik het heb gedaan mijn Github. Ik heb de readme flink uitgebreid, en volgens mij staat alles er wel ongeveer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 13:16
martenjacobs schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:42:
Ik ben ook al een tijdje bezig met het uitzoeken of en hoe ik mijn ducobox kan besturen via mijn domoticasysteem. Op dit moment heb ik een Raspberry Pi Zero W in mijn box zitten die communiceert met de box via een kabeltje dat ik heb gemaakt met behulp van de gegevens in dit topic. Ik heb de volgende onderdelen gebruikt:
  • 1x JST PHR-5 (connector)
  • 5x JST SPH-002T-P0.5S (kabeleinde)
  • 1x MOLEX 50-57-9405 (connector)
  • 5x MOLEX 16-02-0107 (kabeleinde)
  • ca 30 cm 3M 3365-10 (ribbon-kabel)
De Pi is dan met simpele header-kabeltjes aangesloten op deze kabel. Misschien dat ik ooit nog wel even een keer een kabeltje maak dat direct op de header van de Pi kan worden gedrukt, da's wel nog iets netter.
Op de Pi draait een Python-applicatie (die ik binnenkort even op github zal gooien update: staat op Github) die via MQTT een aantal parameters naar Home-assistant toe publiceert.

Na heel veel zoekwerk ben ik er inderdaad wel van overtuigd dat er geen mogelijkheid is om de box via de seriële poort te schakelen naar de handmatige standen (update: ik heb van Duco een mail gekregen waarin dit is bevestigd). Daarom ben ik nu bezig met de volgende stap: ik ga een driestandenschakelaar simuleren door middel van een interface met twee relais. In de handleiding (blz 7) staat dat je de box naar stand 2 of 3 kan schakelen door de L1 (230v) naar L2 of L3 te schakelen. Nu ik toch bezig ben, zet ik ook direct een vochtigheidssensor aan de Pi, omdat die bij mij niet in de box zelf zit.

Ik zal een update geven als ik verder ben.
Zou je een keer foto's willen posten van hoe het in de Duco aangesloten zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 16:43
Ik heb ook een Duco Focus met 3 aparte CO2 en RH gestuurde kleppen. Ook heb ik de Duco USB kabel waar ik binnenkort eens mee wil gaan spelen in combinatie met de Duco Network tool software.

Verder hoop ik met een aantal maanden ook een domotica systeem te gaan installeren. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar Loxone. Daar is ook een modus extensie voor te verkrijgen.
Samen met de Modus communicatie-print op de Duco en de informatie van deze pagina zou ik verwachten dat het uitlezen en aansturen van dit geheel niet zo heel complex zou hoeven te zijn?

Is er iemand die hier al ervaring mee heeft?

Wellicht dat iemand ook weet of er op Mitsubishi airconditioners ook een aansturing (wellicht Modbus) mogelijk is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:25
Het instellen via de seriele poort kan wel door de functie fanparaset 2 [RPM] uit te voeren :).

Dus bijvoorbeeld "fanparaset 2 2500" zet de motor op 2500 toeren. Je moet daarna wel weer de originele waarde terug zetten (bij mij is dit 400). Let wel op dat dit commando iedere keer naar het flashgeheugen in de microcontroller schrijft. In het slechtste geval betekend dit dat na 10.000 dit commando te hebben uitgevoerd de microcontroller deze cel niet meer kan lezen. Het is niet bekend wat er dan gebeurd, of de ducobox dan een default waarde laadt of het gewoon niet meer doet.

De originele waarde kun je voor het instellen opvragen met fanparaget deze geeft de volgende info:

0. AUTO CALIB : ON (1)
1. MAX HIGH LEVEL : 62 [%]
2. MIN FAN SPEED : 400 [rpm]
3. MAX FAN OUT : 100 [%]
4. CALIB ON MAN2 : FALSE (0)
5. GROUND BOUND : FALSE (0)
6. HEAD COUNT : 1 [ppl]
7. FAN CURVE : 1 [0-1]

Je kunt via de seriele poort ook met een terminal programma op 115200 8n1 ook verbinden met de ducobox. Als je help intikt krijg je een lijst met commando's.

In php heb ik de ducobox aan mijn domotica systeem aangesloten via MQTT:
https://github.com/jeroenst/ducoboxMQTT

[ Voor 89% gewijzigd door jeroenst op 01-04-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stein.h
Mijn generiek python script heeft ondertussen wat meer vorm gekregen.

Versie 0.2.1 momenteel op https://pypi.org/project/duco.ducobox/
Sources op https://github.com/SteinHeselmans/DucoBox

Het script kan alle devices in een duconetwerk uitlezen en deze samples loggen naar een influxDB database.
Via een Grafana front end (webbrowser en telefoon/tablet app) maak ik dan views op die influxDB database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1063909

@stein.h
Ziet er goed uit. Ik wil mijn Ducobox Silent monitoren met RPi en domoticz en maak graag gebruik van het script. Het lukt echter niet om het aan de praat te krijgen. Ik heb het volgende gedaan.
Kabel gemaakt met een USB To TTL / COM Converter Module Build In-in CP2102 New. Kabel functioneert prima met Duco Network Tool en Windows 10 PC.

Script geïnstalleerd met:
$ pip2 install duco.ducobox

Path gecheckt van CP2102 module:
$ dmesg | grep tty
[ 0.000000] Kernel command line: 8250.nr_uarts=1 dma.dmachans=0x7f35 bcm2708_fb.fbwidth=656 bcm2708_fb.fbheight=416 bcm2709.boardrev=0xa02082 bcm2709.serial=0xf05bd7a2 smsc95xx.macaddr=B8:27:EB:5B:D7:A2 bcm2708_fb.fbswap=1 bcm2709.uart_clock=48000000 vc_mem.mem_base=0x3dc00000 vc_mem.mem_size=0x3f000000 dwc_otg.lpm_enable=0 console=ttyS0,115200 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait
[ 0.001282] console [tty1] enabled
[ 0.084617] 3f201000.uart: ttyAMA0 at MMIO 0x3f201000 (irq = 83, base_baud = 0) is a PL011 rev2
[ 0.270614] console [ttyS0] disabled
[ 0.272081] 3f215040.uart: ttyS0 at MMIO 0x3f215040 (irq = 29, base_baud = 50000000) is a 16550
[ 1.468440] console [ttyS0] enabled
[ 4.058263] systemd[1]: Expecting device dev-ttyS0.device...
[ 4.701427] systemd[1]: Starting system-serial\x2dgetty.slice.
[ 4.723470] systemd[1]: Created slice system-serial\x2dgetty.slice.
[ 6.177155] usb 1-1.3: cp210x converter now attached to ttyUSB0
[ 1350.363170] cp210x ttyUSB0: cp210x converter now disconnected from ttyUSB0
[ 2507.247415] usb 1-1.5: cp210x converter now attached to ttyUSB0

Username toegekend aan dialout groep en /etc/udev/rules.d/50-ttyusb.rules gecreëerd met de inhoud SUBSYSTEM=="tty", KERNEL=="ttyUSB0", GROUP="dialout", MODE="0660"

Uitvoeren van script:
$ python -m duco.ducobox -p /dev/ttyUSB0
Welcome to Duco Interface
Opened serial port /dev/ttyUSB0
Searching network...
Loading network configuration...

En dan gebeurt er verder niks. Ik denk dat de communicatie over de seriële poort niet gaat zoals het moet. Ik neem aan dat ik geen driver voor CP2102 hoef te installeren, omdat die al in de Kernel zit. Tips zijn van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meekong
@Herbiek616

Ik lees alles met modbus uit, heb op aliexpress een cheap tcp modbus device gekocht en deze werkt perfect. (USR-TCP232-410S)

Mijn ducobox is momenteel niet zo happy, hij weigert nog iets te doen. Dit komt echter door de diag software van Ducobox zelf, hier is iets misgelopen volgens mij. Ik zou ze eens moeten contacteren om te horen hoe je dat ding volledig factory reset.

Heb ook een php project gestart dat dit kan aansturen via modbus. Momenteel is het nog een prive repo op github. Zelf gebruik ik standaard loxone modbus connectie voor de rest te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meekong
Dit is de repo trouwens, ik heb hem publiek gemaakt.

https://github.com/samvdb/modbus-ducobox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 16:43
Ik lees alles met modbus uit, heb op aliexpress een cheap tcp modbus device gekocht en deze werkt perfect. (USR-TCP232-410S)
Klopt het dat je voor Duco dan ook de communicatie print hebt aangeschaft? Of stuur je alles direct via de USB uitgang? Die communicatie print van de Duco zorgt er toch voor dat je via Modbus tegen die Ducobox kunt "praten" ?

Om terug te komen op mijn eerdere vraag over het aansturen van een Mitsubithi airconditioner via Modbus. Dat kan dus. In mijn geval Mitsubishi Heavy industry AC's. Er zijn ook andere AC's die niet van Heavy Industrie zijn en die dus een andere manier bus besturing hebben. Anyway heb het zelf nog niet werkend omdat ik voor 2 AC's die ik in huis heb zo'n 900 euro moet uitgeven om deze via Modbus te kunnen besturen/uitlezen en dat is me voor nu nog veel te gek. Kan mijn geld nog wel op andere zaken stukslaan :")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Earry
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-05 16:54
Met de hulp uit dit topic ook eindelijk mijn standaard timeout op 30min kunnen zetten en kwam er achter dat ze via de bouw helemaal geen bediening met CO2 hadden geplaatst!
martenjacobs schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 07:38:Ik heb ondertussen de besturing via een dual-relay bord ook lopen :)
Zie voor hoe ik het heb gedaan mijn Github. Ik heb de readme flink uitgebreid, en volgens mij staat alles er wel ongeveer in.
@martenjacobs hoe heb jij je pi (zero?) gevoed in de ducobox? Pak je een externe voeding of lift je op een of andere manier mee op de duco-voeding? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjacobs
Earry schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:36:
@martenjacobs hoe heb jij je pi (zero?) gevoed in de ducobox? Pak je een externe voeding of lift je op een of andere manier mee op de duco-voeding? :-)
Ik heb een externe voeding gepakt. Volgens mij is het voltage van de Duco te laag (dacht dat de Pi voor een aantal functies wel 5V nodig had), en ik wilde niet riskeren dat ik een te hoog vermogen uit de print van de duco zou trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stein.h
@Anoniem: 1063909 sorry voor de radio-stilte, ik heb geen mail notificatie op deze thread staan. Best is om een github-issue (https://github.com/SteinHeselmans/DucoBox) aan te maken waarin je het probleem uitlegt, daar krijg ik zeker mails van...

Misschien kan je meer logging aanzetten, door `-l debug` mee te geven? Hierbij print het script alle commando's en resultaten vanop de seriele interface naar terminal...

Eventueel kan je ook op je linux box gewoon een terminal openen (minicom/putty/...) op de ttyUSB0 in 115200 8N1 mode en daar wat commando's geven (?, help, network zijn een goede start). Als dat werkt ben je al zeker van je seriele poort en kunnen we verder kijken naar het python programma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46

Japie.G

Colour Classic

Nog nieuwe ontwikkelingen? Dit ding (duco focus) uitlezen en bedienen via domoticz zou geweldig zijn!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meekong
Japie.G schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:10:
Nog nieuwe ontwikkelingen? Dit ding (duco focus) uitlezen en bedienen via domoticz zou geweldig zijn!
Dit is mogelijk met modbus bvb.

https://github.com/samvdb/modbus-ducobox

Zie in de ducobox handleiding op welke fiche je moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meekong
Ter info, er is een technieker van ducobox hier geweest om een firmware upgrade te doen van mijn ducobox.
Die persoon gebruikte een tool "Tomander" ofzoiets, dit moet een soort serial port console tool volgens mij.
Je kreeg daar een hele waslijst van commando's die je kon gebruiken om de ducobox verder af te regelen, zaken die niet mogelijk zijn met de tool van ducobox zelf.

Heeft iemand een idee hoe de tool exact noemt en waar je hem vind? Lijkt me wel interessant om eens te testen wat het allemaal kan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• amauer
meekong schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:44:
Ter info, er is een technieker van ducobox hier geweest om een firmware upgrade te doen van mijn ducobox.
Die persoon gebruikte een tool "Tomander" ofzoiets, dit moet een soort serial port console tool volgens mij.
Je kreeg daar een hele waslijst van commando's die je kon gebruiken om de ducobox verder af te regelen, zaken die niet mogelijk zijn met de tool van ducobox zelf.

Heeft iemand een idee hoe de tool exact noemt en waar je hem vind? Lijkt me wel interessant om eens te testen wat het allemaal kan.
In de duco network tool kun je via het servicemenu (wachtwoord "stella") de knop commander activeren. Als je daarop klikt krijg je inderdaad een serial terminal te zien.

Geïnspireerd door het topic over het aansturen van de Itho ventilatiesysteem ben ik gaan kijken of ik met behulp van een cc1101 commando's kan versturen en ontvangen. Aangezien in de ducobox en de batterij afstandsbediening een cc110L zit kun je de commando's/registers 1 op 1 toepassen op de cc1101. Na wat sniffen van de spi lijnen bij zowel de ducobox als de afstandsbediening heb ik nu het hele draadloze protocol in kaart.

Voor de communicatie gebruik ik een wemos mini met een cc1101 868mhz. Ik hoop deze week de laatste puntjes op de i te zetten wat betreft de code. Het is een library voor easyesp waarbij hij zich voordoet als een nieuwe co2 sensor.

Zou er eventueel behoefte zijn voor een kant en klare oplossing in een dichte behuizing? Dus wemos met cc1101 en externe antennes?

[ Voor 4% gewijzigd door amauer op 16-09-2018 18:12 ]

• meekong
Goed gedaan amauer!

Al nieuws over de code? Ik ben benieuwd hoe het protocol werkt!

Anoniem: 1118469

Hallo eigenaren van de duco box. Sinds kort heb ik een duco box en een RF zender met ingebouwde vochtsensor maar die sensor op de autostand laat mijn duco box de hele tijd op de hoogste stand draaien
en toevallig kwam ik op deze forum. Is het mogelijk om met een usb kabel in te stellen.
De usb kabel heb ik net besteld heeft iemand ook het passwoord voor mij

Dank u allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp40
  • Laatst online: 18:15
Anoniem: 1118469 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 23:39:
Hallo eigenaren van de duco box. Sinds kort heb ik een duco box en een RF zender met ingebouwde vochtsensor maar die sensor op de autostand laat mijn duco box de hele tijd op de hoogste stand draaien
en toevallig kwam ik op deze forum. Is het mogelijk om met een usb kabel in te stellen.

Dank u allen
Waar heb je de USB kabel besteld als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:04
Anoniem: 1118469 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 23:39:

Dank u allen
Klein beetje naar boven scrollen voor het wachtwoord. Staat twee posts voor die van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander_88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-03 00:37
Ten eerste dank voor alle informatie op dit forum! Hiermee is het gelukt in de console te komen van mijn Duco :)

Het duurde alleen wel even, blijkbaar is er een v2 (type DUCO_BMB_BASIC_2v2) op de markt. Hij lijkt sterk op de foto's die eerder gepost zijn, maar is een klein beetje anders. Het verschil is dat de 5de pin niet is aangesloten (de rest is wel hetzelfde), een multimeter geeft 0v. En als ik meet tussen punt A en de GND (pin 4) meet ik wel 5v. Zie bijgevoegde foto, wellicht dat iemand hier nog iets aan heeft.

DUCO_BMB_BASIC_2v2

Verder had ik zelf nog wel een vraagje... het valt me op dat de opdracht 'nodeparaget node-id para-id' nog wel eens een failed (zo'n 80% van de tijd) terug geeft i.p.v. de opgevraagde waarde (zoals temperatuur of CO2). Even later doet die het dan wel. Is dit normaal?

• gp40
Ik volg dit topic al een tijdje en ben benieuwd of hier iemand is die kan vertellen waar ik de RF antenne? op deze printplaat kan vinden. Dit is een sturingsunit van een Duco tronic ventilatierooster die via RF met de Ducobox communiceert. Nu valt geregeld de verbinding weg waarschijnlijk vanwege een rolgordijn in een metalen kap die voor het rooster hangt. Nu wil ik proberen om een externe antenne op de print te solderen als dit mogelijk is. Misschien zijn er ook nog andere oplossingen zoals een 868 Mhz repeater?

Afbeeldingslocatie: https://photos.app.goo.gl/UhogrcuyfLTA2uif6

• Christiaan676
Ben bang dat de antenne in de print zit. Zo te zien aan de rechterkant waar de print lichter van kleur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp40
Ok bedankt, die mogelijkheid van een ingebouwde antenne kende ik nog niet. Ik ga een andere oplossing zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
gp40 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 18:21:
[...]

Waar heb je de USB kabel besteld als ik vragen mag?
Dezelfde vraag, heb je ooit antwoord gehad? 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp40
Nee, helaas geen antwoord gehad, probeer nu een originele kabel te lenen van mijn leverancier van de ducobox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
gp40 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:33:
Nee, helaas geen antwoord gehad, probeer nu een originele kabel te lenen van mijn leverancier van de ducobox
Je hebt een kabel nodig met de Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge chip. Deze wordt dan herkent door de duco network tool zodat je je ducobox kan uitlezen/configureren.

Wellicht ook interessant voor jullie. Ik heb een gateway gemaakt waarmee je via wifi de ducobox kan uitlezen en aansturen:
amauer in "DucoBox Silent MV integreren"
https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp40
amauer schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:15:
[...]

Je hebt een kabel nodig met de Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge chip. Deze wordt dan herkent door de duco network tool zodat je je ducobox kan uitlezen/configureren.
Voor zover ik weet heb ik alleen een kabel nodig zonder chip, dus USB naar de pinaansluiting op de Ducobox, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
gp40 schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:39:
[...]

Voor zover ik weet heb ik alleen een kabel nodig zonder chip, dus USB naar de pinaansluiting op de Ducobox, of zie ik iets over het hoofd?
Dat gaat helaas niet werken. De DUCO praat een uart TTL signaal. Daarom heb je een chip nodig die het usb signaal omzet naar het uart TTL signaal. Er zijn verschillende chips die dat kunnen. De CP210x wordt echter direct herkent door de duco network tool waardoor je die direct kan gebruiken. Als je een andere chip gebruikt moet je de drivers handmatig aanpassen.

Bijvoorbeeld een cp2102 met kabel:
https://nl.aliexpress.com...46-4c30-98c8-a87551e37684

Of een simpelere versie:
http://nl.aliexpress.com/...ab-48c9-b294-cabbda22cd29

[ Voor 46% gewijzigd door amauer op 27-11-2018 19:19 ]

• gp40
amauer schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:15:
[...]

Dat gaat helaas niet werken. De DUCO praat een uart TTL signaal. Daarom heb je een chip nodig die het usb signaal omzet naar het uart TTL signaal. Er zijn verschillende chips die dat kunnen. De CP210x wordt echter direct herkent door de duco network tool waardoor je die direct kan gebruiken. Als je een andere chip gebruikt moet je de drivers handmatig aanpassen.

Bedankt, ga ik deze kabel bestellen.

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 19:21
Hoi Marten,

Ik heb inmiddels iets van data wat ik binnen krijg via mijn usb cp210x kabel.

value/duco fan/actual en fan/filtered krijg ik binnen.

Als ik mee kijk via journal dan zie ik foutmeldingen voorbij komen voor temperature en humidity enzo. Kan het zijn dat de CO2 sensor binnen duco een apart id heeft welke anders is dan bij mij wat nu niet overeenkomt met elkaar?

[edit]

Ik ben zelf maar aan de hand van google en duco python scripts een script gaan maken. Is erg basis maar ik kan alles uitlezen en via mqtt opsturen.

Ik lees via de luchtvochtigheidssensor de temp (dit is de lucht temp in de ducobox, want hier zit de sensor) + humidity uit.
via de bediening beneden de co2 en temp
via de box de mode (auto/manual), debiet.
de sensor request van de co2 en humidty sensor
fanspeed

De temperatuur van de CO2 sensor in de kamer wijkt veel af van de kamertemp. Zeker 2 graden.

[ Voor 144% gewijzigd door Mich op 02-01-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp40
amauer schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:15:
[...]

Of een simpelere versie:
http://nl.aliexpress.com/...ab-48c9-b294-cabbda22cd29
Ik heb inmiddels de kabel en kan verbinding maken met de ducobox. Vraag is nu hoe ik de fanspeed tijdelijk kan verhogen/overrulen tijdens het koken (afzuigkap zit ook op afvoerkanaal van de keuken) ? Nu heb ik de bedieningsschakelaar op stand 3 zo ingesteld dat het ventilatierooster 1 uur vol open gaat en de fan 1 uur op 100% van de automatisch ingeregelde capaciteit gaat draaien. Ik weet dat de fan nog sneller kan draaien maar hoe is dit aan te passen in de software, iemand een idee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stein.h
@gp40 in de duco GUI is er een trigger punt om de snelheid te verhogen. Standaard staat dit op 50% of zo, maar je kan het verhogen in de GUI naar bv 60%. De box zal dan pas het debiet verhogen bij een hogere vochtigheid. Ik heb dit in het begin ook gedaan en nu draait mijn setup soepel. Het is wel even zoeken in die GUI herinner ik mij.

@Mich een python script wat de meeste devices in een duconetwerk kan uitlezen bestaat al op https://github.com/SteinHeselmans/DucoBox Het script logt de data in terminal/file en influxDB waarna je er met e.g. Grafana views op kan maken. Je zou die kunnen gebruiken en/of verbeteren, ik hoor dat de maintainer open is voor contributies ;-) Ik gebruik dat script op een raspberry-pi die via zo'n usb-serial dingetje met de ducobox verbonden is. Je zou ook de tty van de pi zelf kunnen gebruiken, maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd :-)

@meekong een gewone seriele terminal op 115200 - 8N1 kan je idd gebruiken. Ik gebruik minicom op linux, maar je kan ook putty of dergelijke gebruiken. Het command 'help' op de serial geeft je een lijst van commandos waarmee je aan de slag kan. Je kan ook mijn python script op GitHub (zie hierboven) gebruiken om de data te loggen...

[ Voor 8% gewijzigd door stein.h op 16-01-2019 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 19:21
stein.h schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:49:
@gp40 in de duco GUI is er een trigger punt om de snelheid te verhogen. Standaard staat dit op 50% of zo, maar je kan het verhogen in de GUI naar bv 60%. De box zal dan pas het debiet verhogen bij een hogere vochtigheid. Ik heb dit in het begin ook gedaan en nu draait mijn setup soepel. Het is wel even zoeken in die GUI herinner ik mij.

@Mich een python script wat de meeste devices in een duconetwerk kan uitlezen bestaat al op https://github.com/SteinHeselmans/DucoBox Het script logt de data in terminal/file en influxDB waarna je er met e.g. Grafana views op kan maken. Je zou die kunnen gebruiken en/of verbeteren, ik hoor dat de maintainer open is voor contributies ;-)

@meekong een gewone seriele terminal op 115200 - 8N1 kan je idd gebruiken. Ik gebruik minicom op linux, maar je kan ook putty of dergelijke gebruiken. Het command 'help' op de serial geeft je een lijst van commandos waarmee je aan de slag kan. Je kan ook mijn python script op GitHub (zie hierboven) gebruiken om de data te loggen...
Ik heb er een aantal geprobeerd en niets werkte out of the box. En achteraf vind ik het ook wel fijn om mijn eigen script te hebben zodat ik alleen de signalen krijg die ik wil in zelf gemaakte mqtt topics. Ook interval tijd en dode band filtering kan ik nu zelf toepassen.

Het enigste probleem wat ik nu heb is dat ik om de zoveel tijd een seriele fout krijg. Soms met het versturen van een commando en soms bij het uitlezen. Er zit ook geen verband in bij welk commando het is. Ik heb al van alles geprobeerd met time delays tussen zenden en uitlezen bijvoorbeeld, maar ik krijg het niet helemaal weg. Heb jij hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stein.h
@Mich idd de seriele interface is niet zo stabiel. Ik heb ook gewerkt met time delays, maar dan tussen de bytes tijdens het transmitten (https://github.com/SteinH.../src/duco/ducobox.py#L720). Dit verbeterde de communicatie aanzienlijk, misschien ook iets wat je kan proberen?

Verder is mijn script momenteel een gewone logger. Dus geen aansturing of feedback loop. Dus het commando dat na deze verbetering af en toe nog random faalt is helaas pindakaas.

Geen idee wat mqtt is, als je het bij in mijn python-script kan duwen, mag je daar altijd support voor verwachten. Mijn script is redelijk generiek opgezet en het supporteert de mogelijkheid voor meerdere loggers, momenteel is enkel een influxDB logger geïmplementeerd. Maar eender welke andere logger/trasnmitter kan erin worden gestoken. Je maakt een class die overerft van DucoDatabase en je vult de details voor je logger/transmitter in (voorbeeld https://github.com/SteinH.../src/duco/ducobox.py#L520)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1170730

@henkieheineken is het jou al gelukt in te loggen in de DUCO network tool

@NijntjeNL heb met veel interesse je draadjes gelezen....heb RS232 TTL UART en JST PH binnen; nu nog even opzoeken hoe ik deze aan elkaar moet verbinden dan kan ik eindelijk mijn draatijd aanpassen ;-)
henkieheineken schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:54:
@NijntjeNL zou jij mij ook de service password willen geven .

alvast bedankt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1170730

Kan je mij helpen met de juiste kabel van de USB naar de connector op de print te verbinden? Ik kom er niet uit.
gp40 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:52:
[...]

Bedankt, ga ik deze kabel bestellen.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste