Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Na de oplevering van nieuwbouwwoning is vaak nog veel werk te verzetten om de woning leefbaar te maken. Aangezien nieuwbouw al niet goedkoop is, leek het mij wel handig om een topic te maken met tips om de kosten voor de afwerking laag te houden. En natuurlijk kun je de kosten met name laag houden door alles zelf te doen maar niet iedereen kan of wil dat. In dit topic dus liever geen opmerkingen als ‘huur een graafmachine om je eigen tuin uit te graven’ maar wel tips als: ´afhankelijk van het type grond hoef je helemaal geen grond in je tuin af te voeren´. Het gaat dus om shortcuts en goedkopere alternatieven en niet om zelf klussen.
Ook tips over dingen waar je eigenlijk absoluut niet op moet bezuinigen zijn welkom. En ja, goedkoop blijkt uiteindelijk soms duurkoop we weten het :+ .

Laat ik beginnen met wat ik zelf heb opgestoken tot nu toe, niet dat dit heel veel is. Hopelijk delen anderen ook hun tips! Foto's van je eigen budget oplossingen zijn ook welkom, vooral als het niet te onderscheiden is van duurdere opties _/-\o_ .

Professionele wandafwerking:

Dunpleister + latex spuiten lijkt tot nu toe de goedkoopste optie voor gladde wanden voor nieuwbouw. Mocht glad geen harde vereiste zijn, is spack spuiten nog goedkoper.. De kosten voor renovlies en stuccen lijkt erg dicht bij elkaar te liggen dus daar win je weinig mee (corrigeer me als ik dat mis heb).
Ik zit voor mezelf te denken aan dunpleister voor de benedenverdieping en spack voor de 1e en 2e verdieping.

Vloer:
Laminaat lijkt me de goedkoopste optie. Ik wil zelf tegelvloer op de benedenverdieping (keuken/woonkamer) en laminaat boven. Ik zat eerst zelf te denken aan vinyl voor de bovenverdiepingen maar dit blijkt doorgaans niet zo goedkoop (tenzij je van dat flinterdunne vinyl wil dat lijkt op papier). Ik ben wel benieuwd of er tips zijn om te besparen op een tegelvloer bijvoorbeeld adressen waar je restpartijen kunt kopen? Ik wil zelf ongeveer max 25 euro per m2 uitgeven aan de tegelvloer en maximaal 10 euro per m2 aan laminaat. Ik zou zelf op een goede tegelzetter niet willen bezuinigingen want als dat niet goed wordt gedaan is het herstellen natuurlijk erg vervelend.

Badkamer en WC
Hangt er natuurlijk vanaf of badkamer en WC vanuit de bouw in zit of casco oplevering. Ik heb zelf geprobeerd de kosten te drukken door grotendeels de standaardoptie vanuit de bouw te nemen en na afloop te tweaken tot het meer mijn smaak is. Ik ga in de WC bijvoorbeeld de standaard tegelvloer vanuit de bouw overtegelen met de tegels voor de rest van het huis, wc pot en fonteintje veranderen en wandtegels aanbrengen over de spackwand. Zo heb je toch een hele andere uitstraling. Ditzelfde ga ik doen met de badkamer, voordeel is dat je bij oplevering wel al een complete WC en badkamer hebt. En in deze tijd waarin klussers druk bezet zijn ben je met casco uiteindelijk vaak niet goedkoper uit.

Keuken
Op de keuken kun je natuurlijk ook heel veel besparen door veel zelf te doen, maar dat is in dit topic geen optie. Ik heb uiteindelijk een keuken voor 8.000 euro incl installatie. Als ik zo naar het keukentopic kijk is dit redelijk budget. Maar het kan natuurlijk altijd goedkoper zoals dit: https://www.kitchenettesd...t-met%20soft%20close.html
Het helpt volgens mij in ieder geval als je niet per se A-merk hoeft, mijn keuken zit dan ook vol met budget apparatuur. Je kunt ook apparatuur zelf los kopen dat scheelt en zelf te installeren, maar dat is geen optie aangezien het doel is zo weinig mogelijk zelf te doen :-). Ik hoor ook veel goede dingen over IKEA keukens. Wellicht kunnen mensen tips delen voor goedkope alternatieven voor zaken als BORA en Quooker waar ze zelf goed ervaringen mee hebben.

Tuin
Ik schrok persoonlijk enorm van de kosten voor tuinaanleg. Dit was ook de aanleiding van het starten van dit topic want meer dan 5000 euro ben ik eigenlijk niet bereid te besteden. En ook hier wil ik eigenlijk niks zelf doen. Natuurlijk kun je goedkope grasmatten laten leggen maar dat vergt daarna weer iets te veel onderhoud. Het gaat dus om een goedkope onderhoudsvrije tuin waarbij het ook niet de bedoeling is dat dit gaat lijken op een betegelde parkeerplaats.
Hoe hier kosten te besparen? Ik kwam dit bedrijf tegen op instagram: www.yardy.nl
ze adverteren hele schappelijke prijzen voor tuinaanleg zie foto hieronder ( je kunt het aantal m2 invoeren en dan zie je precies de prijs). Je kunt alleen niet zelf een ontwerp maken en moet 1 van de opties kiezen op hun site. Maar belangrijkste: het lijkt bij hen mogelijk voor best wel lage prijzen een redelijke tuin aan te leggen. Daarom vertrouw ik het niet echt want je kunt online verder niks over ze vinden , geen reviews etc. dus hopelijk is geen scam. Hebben mensen tips voor andere sites/ hoveniers waar je zo’n standaard tuin voor een vaste lage allin prijs kunt uitzoeken zoals deze hieronder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IKa1jdTkG1B4lCfq07JFRkSa1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L3qYYKqm5MxS9D0E8Dj8JR7X.png?f=fotoalbum_large

-champagne lifestyle on a lemonade budget -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik heb voor de berging een (plak)pvc vloer gekocht voor 10€ per m2 bij https://laminaat-concurrent.nl/. Zij hebben zeer veel restpartijen, ook van bekende merken, zowel laminaat als PVC.
Voor de bovenverdiepingen heb ik een klik pvc vloer gekocht via bva-auctions, voor iets meer dan 10€ per m2.
Op de vloer voor de benedenverdieping hebben we niet bezuinigd, hier laten we een marmoleum vloer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
deejeebv schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:38:
Ik heb voor de berging een (plak)pvc vloer gekocht voor 10€ per m2 bij https://laminaat-concurrent.nl/. Zij hebben zeer veel restpartijen, ook van bekende merken, zowel laminaat als PVC.
Voor de bovenverdiepingen heb ik een klik pvc vloer gekocht via bva-auctions, voor iets meer dan 10€ per m2.
Op de vloer voor de benedenverdieping hebben we niet bezuinigd, hier laten we een marmoleum vloer leggen.
bedankt voor de tip! ik heb zelf nog niet gedacht aan pvc vloer. ik zag niet zo snel laaggeprijsde opties. ik ga me ook aanmelden voor bva auctions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:47:
[...]

bedankt voor de tip! ik heb zelf nog niet gedacht aan pvc vloer. ik zag niet zo snel laaggeprijsde opties. ik ga me ook aanmelden voor bva auctions.
BVA heeft enorm veel Chinese troep die zo zgn voor dumpprijzen verkopen.
Ik vind Troostwijk fijner.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:28:
Tuin
Ik schrok persoonlijk enorm van de kosten voor tuinaanleg. Dit was ook de aanleiding van het starten van dit topic want meer dan 5000 euro ben ik eigenlijk niet bereid te besteden. En ook hier wil ik eigenlijk niks zelf doen. Natuurlijk kun je goedkope grasmatten laten leggen maar dat vergt daarna weer iets te veel onderhoud. Het gaat dus om een goedkope onderhoudsvrije tuin waarbij het ook niet de bedoeling is dat dit gaat lijken op een betegelde parkeerplaats.
Hoe hier kosten te besparen? Ik kwam dit bedrijf tegen op instagram: www.yardy.nl
ze adverteren hele schappelijke prijzen voor tuinaanleg zie foto hieronder ( je kunt het aantal m2 invoeren en dan zie je precies de prijs). Je kunt alleen niet zelf een ontwerp maken en moet 1 van de opties kiezen op hun site. Maar belangrijkste: het lijkt bij hen mogelijk voor best wel lage prijzen een redelijke tuin aan te leggen. Daarom vertrouw ik het niet echt want je kunt online verder niks over ze vinden , geen reviews etc. dus hopelijk is geen scam. Hebben mensen tips voor andere sites/ hoveniers waar je zo’n standaard tuin voor een vaste lage allin prijs kunt uitzoeken zoals deze hieronder?
Lage prijzen? Ik vind het nogal duur voor wat je krijgt. Zo'n bedrijf kan alleen winstgevend zijn als ze flinke marges rekenen. Ik zou nooit voor zoiets kiezen. Liever een gespecificeerde prijsopgave van een hovenier.

Daarnaast schrikken mensen altijd van de kosten van de tuin, waarom is dat? Men gooit vaak met gemak 20k over de balk voor een keuken, maar voor een tuin van 200m2 is dat ineens teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Anoniem: 36835 schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:59:
[...]

Lage prijzen? Ik vind het nogal duur voor wat je krijgt. Zo'n bedrijf kan alleen winstgevend zijn als ze flinke marges rekenen. Ik zou nooit voor zoiets kiezen. Liever een gespecificeerde prijsopgave van een hovenier.

Daarnaast schrikken mensen altijd van de kosten van de tuin, waarom is dat? Men gooit vaak met gemak 20k over de balk voor een keuken, maar voor een tuin van 200m2 is dat ineens teveel?
3700 euro voor een volledig afgewerkte tuin incl bestrating en planten vind je niet goedkoop? Ik weet niet hoor maar ik zie in andere topics startbedragen van 18k voorbij komen. En ik ben niet een van die mensen die 20k besteden aan een keuken, als je mijn openingspost hebt gelezen weet je dat ik dat ook veel te duur vind.

Maar net als jij vertrouw ik dit bedrijf ook niet echt want het klinkt te goed om waar te zijn. Ik heb aan de andere kant geen behoefte aan een gespecificeerde prijsopgave van een hovenier. want wat ze precies doen boeit me niet , het hoogstnoodzakelijke is prima, als ik maar aan het einde niet te veel hoef af te tikken, de tuin er een beetje leuk uitziet en het niet na een jaar al uit elkaar valt.

Ik zoek gewoon iemand die me een leuke foto laat zien en zegt: "voor x bedrag kan ik jouw tuin er ook zo laten uitzien" (wel het minimale werk doen om het redelijk lang mee te laten gaan). Ik hoef geen gepersonaliseerd ontwerp, maatwerk etc. alles wordt tegenwoordig gestandaardiseerd en 13 in een dozijn, dat zijn de meeste nieuwbouw woningen ook waarom kan dat niet met een tuin?

[ Voor 4% gewijzigd door Yaa87 op 25-04-2021 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:18:
[...]

3700 euro voor een volledig afgewerkte tuin incl bestrating en planten vind je niet goedkoop? Ik weet niet hoor maar ik zie in andere topics startbedragen van 18k voorbij komen. En ik ben niet een van die mensen die 20k besteden aan een keuken, als je mijn openingspost hebt gelezen weet je dat ik dat ook veel te duur vind.

Maar net als jij vertrouw ik dit bedrijf ook niet echt want het klinkt te goed om waar te zijn. Ik heb aan de andere kant geen behoefte aan een gespecificeerde prijsopgave van een hovenier. want wat ze precies doen boeit me niet , het hoogstnoodzakelijke is prima, als ik maar aan het einde niet te veel hoef af te tikken, de tuin er een beetje leuk uitziet en het niet na een jaar al uit elkaar valt.

Ik zoek gewoon iemand die me een leuke foto laat zien en zegt: "voor x bedrag kan ik jouw tuin er ook zo laten uitzien" (wel het minimale werk doen om het redelijk lang mee te laten gaan). Ik hoef geen gepersonaliseerd ontwerp, maatwerk etc. alles wordt tegenwoordig gestandaardiseerd en 13 in een dozijn, dat zijn de meeste nieuwbouw woningen ook waarom kan dat niet met een tuin?
Ik heb naar mezelf gekeken, 200m2. Dan scheelt het niks, dan zijn ze zelfs duurder.

Voor 48m2 vind ik het ook nog duur voor wat je krijgt, de grond moet namelijk nog afgevoerd worden. Basis betontegel terrasje en een stukje gras met een bloembak. Dat kost nog geen 1300 aan materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Anoniem: 36835 schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:25:
[...]

Ik heb naar mezelf gekeken, 200m2. Dan scheelt het niks, dan zijn ze zelfs duurder.

Voor 48m2 vind ik het ook nog duur voor wat je krijgt. Basis betontegel terrasje en een stukje gras met een bloembak. Dat kost nog geen 1300 aan materiaal.
oké dan snap ik je beter. Als deze prijs haalbaar is bij een gewone hovenier is dat natuurlijk nog beter dan zo´n vaag bedrijf. Maar in je andere post zei je dat volgens mij dat een tuin minimaal 100 euro per m2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:28:
[...]

oké dan snap ik je beter. Als deze prijs haalbaar is bij een gewone hovenier is dat natuurlijk nog beter dan zo´n vaag bedrijf. Maar in je andere post zei je dat volgens mij dat een tuin minimaal 100 euro per m2.
Voor 100 euro per m2 heb je een mooie tuin. Jij zegt het kost bij die lui 3700 voor 48m2... Met grondwerk zit je dan dus wel aan die 100 euro per m2. En wat heb je dan? Zoals eerder gezegd, goedkope materialen waar je zelf weinig invloed op hebt.

Voor 100 euro per m2 heb je een kwalitatief goeie tegel, misschien zelfs een GeoCeramica als je een niet al te groot terras doet.

Edit: Ik zie zelfs dat het zonder af- en aanvoer is van grond/zand. Dan kom je bij hun nog boven de 100 euro per m2 uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 25-04-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Anoniem: 36835 schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:30:
[...]

Voor 100 euro per m2 heb je een mooie tuin. Jij zegt het kost bij die lui 3700 voor 48m2... Met grondwerk zit je dan dus wel aan die 100 euro per m2. En wat heb je dan? Zoals eerder gezegd, goedkope materialen waar je zelf weinig invloed op hebt.

Voor 100 euro per m2 heb je een kwalitatief goeie tegel, misschien zelfs een GeoCeramica als je een niet al te groot terras doet.

Edit: Ik zie zelfs dat het zonder af- en aanvoer is van grond/zand. Dan kom je bij hun nog boven de 100 euro per m2 uit.
ja klopt grond afvoeren is extra, maar het is de vraag of dat per se nodig is. Maar goed om te horen dat mijn budget van 5000 euro voor de tuin dan niet extreem laag is en er zelf nog wat moois voor te krijgen is 8)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Een topic naar mijn hart.

Wij gaan verhuizen naar een tweekapper en hebben een broertje dood aan opmerkingen als "maar bij zo'n huis hoort toch ook <vul dure optie in>". Pertinente onzin wat ons betreft. Dat beslissen we zelf mooi wel. Veel van wat we in ons huidige huis hebben doen we straks gewoon weer (IKEA keuken bijv.).

Zo hebben we nu nog meubels uit onze studententijd staan (8 jaar geleden) en hebben we ook niet meteen alles volgebouwd met meubels. Sommige mensen kopen meteen een hele inrichting voor een nieuwbouwhuis omdat alles direct 'perfect' moet zijn.

Ons huidige huis was dus ook nieuwbouw en daar zijn we in veel gevallen voor échte budget gegaan:
- IKEA laminaat. Voor de eerste verdieping en zolder prima. Voor de leefruimtes toch echt te snel beschadigd naar onze ervaring, maar wij laten dan ook best veel vallen en er is menig feestje geweest :P In ons volgende huis gaan we voor PVC. Op de bovenverdiepingen wederom weer goedkoop laminaat.
- Verf op kale betonmuren. Niet altijd super netjes en zeker op de buitenmuren zie je wel wat oneffenheden. Maar ik stoor me er niet aan en het kan nóg goedkoper dan wat wij deden (Alphatex). Bijvoorbeeld Home Vision verf bij de Action is 15 euro per 10L, als je 3x rollen niet erg vindt. De woonkamer wel laten stucen overigens.
- Op de zolder ook gewoon tex over de gegronde multiplex platen. De spijker-/schroefgaatjes gewoon met wat snelvulmiddel opgevuld en rollen maar.
- Keuken van IKEA gemonteerd door schoonvader. Hier zijn we zeer tevreden over, de kastjes zijn na 6 jaar nog z.g.a.n. en het houten werkblad is ook zeer stevig. In totaal waren we maar iets meer dan 5k kwijt voor 3,6m rechte keuken. Een hoek ervan maken kost niet eens zoveel extra, maar hadden we geen behoefte aan. Het had overigens nog goedkoper gekund door voor een laminaat werkblad te kiezen.
- Raambekleding online besteld (veneta) maar dat was nog best prijzig omdat we afwijkende maten nodig hebben. Verder zijn gordijnen bij de Hema ook niet super duur en kun je ze ook op maat laten maken. Maar dit is ook wel weer een kostenpost waar ik met tegenzin geld aan uitgaf.
- Géén uitbouw. Hier had ik de leencapaciteit en spaargeld toen niet voor. Dit is wel iets waar ik 'spijt' van heb voor wat betreft de verkoopwaarde van het huis.

Voor wat betreft onderhoud:
- Wacht een paar jaar met het afwerken van je trap, als je dat met verf/kit gaat doen. Bespaar hier dan in elk geval niet op. Ik heb een jaartje vooruit gekund met een trap die ik had geverfd met Action-houtverf maar dat zag er echt niet meer uit na een jaar. Daarna gewoon Sikkens Rubbol online besteld.
- Zowel binnen- als buitenschilderwerk zijn best goed zelf te doen. Ik begon gewoon op zolder binnen en werd naarmate ik afdaalde wel wat behendiger. Steiger voor een weekje huren en in elkaar laten zetten en vervolgens rustig het buitenschilderwerk doen. Wel de vensterbank netjes afplakken :P

Wat betreft tuin is onze ervaring niet meer actueel denk ik. De prijzen zijn enorm gestegen en ik lees met interesse mee naar budgettips. Wat kun je wel en niet makkelijk zelf? Voor ons nieuwe huis zijn we van plan om de oprit en erfafscheiding wel aan te laten leggen, maar eventueel de rest zelf te doen. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde materialen of werkwijzes waar je naar kunt vragen bij hoveniers waarmee het goedkoper wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:28:
Wellicht kunnen mensen tips delen voor goedkope alternatieven voor zaken als BORA en Quooker waar ze zelf goed ervaringen mee hebben.
Dergelijke keukenboilers gaan tot 95 graden Celcius en kosten minder dan 200 Euro. Ik vraag mij oprecht af of een Quooker nu zo heel anders is. Weet iemand wat de meerprijs van een Quooker rechtvaardigt? Anders kan je dus voor 200 euro ongeveer dezelfde functionaliteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

Ik volg graag! Onze woning gaat binnenkort gebouwd worden en handige tips zijn altijd welkom.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:03
wij wonen nu een half jaar in een nieuwbouwwoning. Ik heb goed wat kunnen besparen op het volgende:
- standaard zes zonnepanelen voor 4500 euro. ik heb ze laten vervallen en voor 5100 euro netto 20 panelen op het dak laten leggen.
- de standaard garagekanteldeur laten vervallen (450 euro terug) en voor 2850 euro bij een timmerman deuren besteld. Dit was een stuk goedkoper dan de optie om openslaande deuren te bestellen. De meerprijs zou 4400 euro zijn.
- electra is afhankelijk van hoe duur het meerwerk is. Onze muren zijn van beton, dus leidingen nafrezen is bijna niet te doen. Loze leidingen kosten in ons project 90 euro. Deze afmonteren met bv cat5e kabel was 50 euro per aansluiting extra. Als ik het zelf zou doen, dan kost kabel en UTP aansluiting snel 25 euro per aansluiting, dus dit heb ik lekker laten doen door de aannemer. Ik zie echter ook bedragen van van pver de 300 euro voorbijkomen voor UTP en dan wordt het verhaal anders.

[ Voor 8% gewijzigd door 107mb op 25-04-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bterstege
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-07 12:42
- Op de zolder ook gewoon tex over de gegronde multiplex platen. De spijker-/schroefgaatjes gewoon met wat snelvulmiddel opgevuld en rollen maar.
- Keuken van IKEA gemonteerd door schoonvader. Hier zijn we zeer tevreden over, de kastjes zijn na 6 jaar nog z.g.a.n. en het houten werkblad is ook zeer stevig. In totaal waren we maar iets meer dan 5k kwijt voor 3,6m rechte keuken. Een hoek ervan maken kost niet eens zoveel extra, maar hadden we geen behoefte aan. Het had overigens nog goedkoper gekund door voor een laminaat werkblad te kiezen.
Wij zitten ook te denken aan een IKEA keuken, maar moeten op korte termijn een installatietekening aanleveren. Heeft iemand van jullie enig idee of IKEA dit doet? Ik kon het nergens terugvinden. En ik ben ook benieuwd hoe jullie dat dan bij de oude woning hebben gedaan.

XBL: bterstege

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
finsdefis schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:10:

Wij gaan verhuizen naar een tweekapper en hebben een broertje dood aan opmerkingen als "maar bij zo'n huis hoort toch ook <vul dure optie in>". Pertinente onzin wat ons betreft. Dat beslissen we zelf mooi wel. Veel van wat we in ons huidige huis hebben doen we straks gewoon weer (IKEA keuken bijv.).

Zo hebben we nu nog meubels uit onze studententijd staan (8 jaar geleden) en hebben we ook niet meteen alles volgebouwd met meubels. Sommige mensen kopen meteen een hele inrichting voor een nieuwbouwhuis omdat alles direct 'perfect' moet zijn.

Ons huidige huis was dus ook nieuwbouw en daar zijn we in veel gevallen voor échte budget gegaan:
- IKEA laminaat. Voor de eerste verdieping en zolder prima. Voor de leefruimtes toch echt te snel beschadigd naar onze ervaring, maar wij laten dan ook best veel vallen en er is menig feestje geweest :P In ons volgende huis gaan we voor PVC. Op de bovenverdiepingen wederom weer goedkoop laminaat.
- Verf op kale betonmuren. Niet altijd super netjes en zeker op de buitenmuren zie je wel wat oneffenheden. Maar ik stoor me er niet aan en het kan nóg goedkoper dan wat wij deden (Alphatex). Bijvoorbeeld Home Vision verf bij de Action is 15 euro per 10L, als je 3x rollen niet erg vindt. De woonkamer wel laten stucen overigens.
- Raambekleding online besteld (veneta) maar dat was nog best prijzig omdat we afwijkende maten nodig hebben. Verder zijn gordijnen bij de Hema ook niet super duur en kun je ze ook op maat laten maken. Maar dit is ook wel weer een kostenpost waar ik met tegenzin geld aan uitgaf.
- Géén uitbouw. Hier had ik de leencapaciteit en spaargeld toen niet voor. Dit is wel iets waar ik 'spijt' van heb voor wat betreft de verkoopwaarde van het huis.

- Wacht een paar jaar met het afwerken van je trap, als je dat met verf/kit gaat doen. Bespaar hier dan in elk geval niet op. Ik heb een jaartje vooruit gekund met een trap die ik had geverfd met Action-houtverf maar dat zag er echt niet meer uit na een jaar. Daarna gewoon Sikkens Rubbol online besteld.
- Zowel binnen- als buitenschilderwerk zijn best goed zelf te doen. Ik begon gewoon op zolder binnen en werd naarmate ik afdaalde wel wat behendiger. Steiger voor een weekje huren en in elkaar laten zetten en vervolgens rustig het buitenschilderwerk doen. Wel de vensterbank netjes afplakken :P

Wat betreft tuin is onze ervaring niet meer actueel denk ik. De prijzen zijn enorm gestegen en ik lees met interesse mee naar budgettips. Wat kun je wel en niet makkelijk zelf? Voor ons nieuwe huis zijn we van plan om de oprit en erfafscheiding wel aan te laten leggen, maar eventueel de rest zelf te doen. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde materialen of werkwijzes waar je naar kunt vragen bij hoveniers waarmee het goedkoper wordt?
ha een ervaringsdeskundige fijn!
- Ik twijfel zelf ook om op de 1e verdieping en zolder gewoon te verven en alleen beneden dunpleister of renovlies te laten aanbrengen. Ik lees van veel mensen die hebben geverfd dat ze het achteraf niet opnieuw zouden doen omdat het veel tijd kost om het mooi af te werken dus dat schrikt me af. Als ik zou verven zou ik dat denk ik wel willen uitbesteden, misschien maar een klusje op werkspot zetten. Hoeft geen professionele schilder te zijn, gewoon iemand die goedkoop de muren wil sauzen. Ik wil ook geen halsbrekende stunts hoeven uit te halen op een ladder. Buitenschilderwerk heb ik niet.

-Raambekleding: ik heb ooit lang geleden bij HEMA gevraagd naar opmaak gemaakte gordijnen en vond het toen al veel te duur. Ik zat eerder te denken aan leuke kant en klare gordijnen halen en dan door de turkse kleermaker om de hoek op maat laten maken voor 30 euro. Ik zou in de keuken wel iets van lamellen willen. Ik zie online gelukkig wel genoeg goedkope opties in standaardmaten.

- afwerking trap: ik vind een witte trap wel mooi dus ik was eigenlijk niet van plan in eerste instantie iets te doen wellicht alleen wat zwarte trapmatten erop. Later wil ik wel laminaat traprenovatie. Ik zag dat ze traprenovatie bij homingxl redelijk schappelijk geprijsd is: https://homingxl.nl/traprenovatie/laminaat/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7LZzQ8sMGDN0wJ_D2kHunELKCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HDvPqp4NskScR7MBDLVrNQ41.png?f=fotoalbum_large
deze mamerlook variant past ook mooi bij de rest van m'n vloer.

- Ik heb gelukkig wel de uitbouw genomen (2,4m), ik had er niet bepaald rekening mee gehouden qua budget en financiering (daarom moet alles voor de rest zo goedkoop mogelijk) maar dat leek me typisch iets waar ik achteraf spijt van zou krijgen en met achteraf uitbouw plaatsen ben je sowieso nog veel duurder uit.

Ik dacht bij aanschaf van dit huis sowieso dat ik voor 15k klaar was voor meerwerk |:( ... en hier ook rekening mee gehouden in de financiering) uiteindelijk zit op 50K ;( en moet zelf nog flink wat bijsparen... dus er blijf niet veel over voor dure afwerking en dat kun je later altijd makkelijk upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
bterstege schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:03:
[...]

Wij zitten ook te denken aan een IKEA keuken, maar moeten op korte termijn een installatietekening aanleveren. Heeft iemand van jullie enig idee of IKEA dit doet? Ik kon het nergens terugvinden. En ik ben ook benieuwd hoe jullie dat dan bij de oude woning hebben gedaan.
Ik begreep van 1 van mijn buren dat IKEA geen installatie tekening leverde, geen idee hoe ze het uiteindelijk hebben oplost. Toen ik dat hoorde was ik blij dat ik gewoon naar een keukenboer was gegaan die gewoon zonder gedoe een duidelijke technische tekening levering met alle benodigde elektrapunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
desmond schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:29:
[...]

Dergelijke keukenboilers gaan tot 95 graden Celcius en kosten minder dan 200 Euro. Ik vraag mij oprecht af of een Quooker nu zo heel anders is. Weet iemand wat de meerprijs van een Quooker rechtvaardigt? Anders kan je dus voor 200 euro ongeveer dezelfde functionaliteit hebben.
ik zie bij deze een temperatuur bereik van staan van: 10 °C - 76 °C, dus geen 95?

en heel warm water is natuurlijk wel wat anders dan kokend water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:57
[...]

Quooker is instant kokend water, wel echt anders dan boiler die het water eerst moet opwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:06
Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:08:
[...]

-Raambekleding: ik heb ooit lang geleden bij HEMA gevraagd naar opmaak gemaakte gordijnen en vond het toen al veel te duur. Ik zat eerder te denken aan leuke kant en klare gordijnen halen en dan door de turkse kleermaker om de hoek op maat laten maken voor 30 euro.
Klinkt leuk, maar of dit nou zo'n goed idee is. Die kant en klare gordijnen zijn gemaakt van stof 'onderin het schap', ofwel baggerkwaliteit stof en zijn dus niet te vermaken. Gevalletje goedkoop is duurkoop zo bleek zelfs in een uitzending van de rijdende rechter.
YouTube: Rijdenderechter gordijnen

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
bterstege schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:03:
[...]

Wij hebben het eigenlijk omgekeerd. Bij de aannemer aangegeven waar alles ongeveer moet zitten en daarna daarmee naar de IKEA. Er hoefde niet veel te veranderen, alleen perilex ergens anders en een extra wcd. Kwam niet zo heel nauw bij ons want we hadden qua apparatuur weinig extra eisen.

Maar volgens mij kun je op Fiverr voor weinig geld een installatietekening laten maken op basis van een IKEA keukenindeling (geen ervaring mee verder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
Skynett schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:05:
[...]

Klinkt leuk, maar of dit nou zo'n goed idee is. Die kant en klare gordijnen zijn gemaakt van stof 'onderin het schap', ofwel baggerkwaliteit stof en zijn dus niet te vermaken. Gevalletje goedkoop is duurkoop zo bleek zelfs in een uitzending van de rijdende rechter.
YouTube: Rijdenderechter gordijnen
sorry hoor maar wat een nare mannetjes zijn dat! als je bereid bent naar de rechter te stappen vanwege de afwerking van je gordijnen kun je beter meteen dure halen. En die gordijnen zagen er inderdaad uit als troep. Ik heb hier IKEA gordijnen laten verkleinen bij de kleermaker (kant en klare maar niet hun allergoedkoopste) en dat ziet er super strak uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 16:53
Bijzonder waar heb je deze info weg? Een quooker heeft net als een close in boiler ook gewoon een reservoir waar het water op temperatuur wordt gebracht.

Er is geen enkele kraan die instant kokend water kan leveren. Heck mijn doorstroomtoestel van 18kw kan geeneens instant kokend water produceren dus hoezo een quooker dan wel?
Blik1984 schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:36:
[...]

Quooker is instant kokend water, wel echt anders dan boiler die het water eerst moet opwarmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:56
jelle2503 schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:27:
Bijzonder waar heb je deze info weg? Een quooker heeft net als een close in boiler ook gewoon een reservoir waar het water op temperatuur wordt gebracht.

Er is geen enkele kraan die instant kokend water kan leveren. Heck mijn doorstroomtoestel van 18kw kan geeneens instant kokend water produceren dus hoezo een quooker dan wel?

[...]
Duidelijk nog nooit een Quooker gebruikt.
Instant is instant. Geen wachttijd. En ook direct weer koud als je de kokend-ring uit zet.

Quooker houdt het water op 110°c en verbruikt slechts 10Watt om het op deze temperatuur te houden. Opwarmen uiteraard meer verbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 25-04-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

jelle2503 schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:27:

[...]
Bijzonder dat jij iets claimt en anderen het maar voor je moeten uitzoeken. Quooker is instant kokend en ook als enige kokend. Alternatieven halen de 100 graden net niet door de speciale techniek van Quooker, die wat jij aandraagt al helemaal niet.

Info: alle gebruikers van dat ding in het topic wat erover gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Leuk spul, een quooker, maar past idd eerder in het keuken- of nieuwbouwtopic gezien de titel van dit topic.

Wat wel interessant zou zijn is hoe je met een kleine concessie toch een soortgelijk gemak kan bereiken. Voor de een is dat een paar seconden wachten op een boiler, voor de ander is het een waterkoker van 20 euro neerzetten :P

Ik zie wel alternatieven van bijv. Selsiuz of Grohe die een stuk goedkoper zijn, voor de geïnteresseerden.

Voor ons verder niet zo interessant aangezien we er sowieso nauwelijks behoefte aan hebben.
[...]
ha een ervaringsdeskundige fijn!
- Ik twijfel zelf ook om op de 1e verdieping en zolder gewoon te verven en alleen beneden dunpleister of renovlies te laten aanbrengen. Ik lees van veel mensen die hebben geverfd dat ze het achteraf niet opnieuw zouden doen omdat het veel tijd kost om het mooi af te werken dus dat schrikt me af. Als ik zou verven zou ik dat denk ik wel willen uitbesteden, misschien maar een klusje op werkspot zetten. Hoeft geen professionele schilder te zijn, gewoon iemand die goedkoop de muren wil sauzen. Ik wil ook geen halsbrekende stunts hoeven uit te halen op een ladder. Buitenschilderwerk heb ik niet.
Misschien zijn wij dan wel héél simpel en makkelijk ingesteld. We hebben in een paar (korte) avonden de 1e verdieping gesaust met z'n tweeën. Het kost niet enorm veel tijd en vond het wel voldoening geven. Ik denk dat je nog schrikt van de prijzen van manuren. Dit ook deels met in het achterhoofd dat het huis nog even moet 'werken'. Maar inmiddels zit de verf er nog steeds op :P

Je zou ook bijvoorbeeld een deel van het huis zelf wat later kunnen doen. De zolder hebben we ook tot later bewaard. En een trap kun je in principe gewoon tegen de balustrade en de muur zetten (kan geen kant op) zodat je in de nok komt boven het trapgat.

Overigens twijfelen we wel nog om in het nieuwe huis gewoon heel het huis (excl zolder) met dunpleister te laten doen. Relatief gezien wordt het bij meer m2 natuurlijk goedkoper.

Overigens bedoelde ik met buitenschilderwerk dan met name onderhoudswerkzaamheden na een paar jaar. De meeste kozijnen worden in schakelverf opgeleverd en moet je na een jaar of 2-4 echt wel even een nieuwe lik verf geven. In onze nieuwbouwstraat had nog niemand dat gedaan en dat is ook echt wel te zien, het bladdert aan alle kanten af bij veel huizen.

[ Voor 64% gewijzigd door finsdefis op 25-04-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
finsdefis schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:57:
Leuk spul, een quooker, maar past idd eerder in
Overigens bedoelde ik met buitenschilderwerk dan met name onderhoudswerkzaamheden na een paar jaar. De meeste kozijnen worden in schakelverf opgeleverd en moet je na een jaar of 2-4 echt wel even een nieuwe lik verf geven. In onze nieuwbouwstraat had nog niemand dat gedaan en dat is ook echt wel te zien, het bladdert aan alle kanten af bij veel huizen.
Oh ik dacht dat kunststof kozijnen redelijk onderhoudsvrij waren? Moet je die ook na 4 jaar opnieuw in de verf zetten? Het onderhoud was voor mij al een reden om nooit hout te kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Yaa87 op 25-04-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:05
Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:09:
[...]

Oh ik dacht dat kunststof kozijnen redelijk onderhoudsvrij waren? Moet je die ook na 4 jaar opnieuw in de verf zetten? Het onderhoud was voor mij al een reden om nooit hout te kiezen.
Kunstig kozijnen is onderhoud alleen schoonmaken en af toe in de auto wax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Heel simpel, meer zelf doen = minder kosten.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
pjot1 schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:18:
Heel simpel, meer zelf doen = minder kosten.
Ja en zijn daarom zijn er veel veel topics voor de klussers onder ons.

Dit is een topic voor mensen die niet kunnen/willen klussen en daarom andere manieren zoeken om te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
[...]

Oh nee wij hebben gewoon hout, niet gezien dat je het over kunststof had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:53

de Peer

under peer review

[...]

Zo heel zwart wit is het niet hoor. https://nbvt.nl/blog/23-0...inder-onderhoud-nodig-dan

Houten kozijnen 1 x per 10-15 jaar schilderen is meer van deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:45:
[...]

Zo heel zwart wit is het niet hoor. https://nbvt.nl/blog/23-0...inder-onderhoud-nodig-dan

Interessant. Dat maakt de 'terugverdientijd' van kunststof misschien wat langer... Aan de andere kant is het wel een post vanuit de 'branchevereniging voor de timmerindustrie'. Toeval? ;)

Wel is het zo dat je met vers opgeleverde kozijnen niet te lang moet wachten ivm systeem-/schakelverf. Maar dat zie je vanzelf als het gaat scheuren/poederen.

[ Voor 14% gewijzigd door finsdefis op 25-04-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
[...]

om de zoveel jaar schoonmaken is alsnog beter en goed dan een keer helemaal laten schilderen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]

Houten kozijnen 1x per 10-15 jaar? Binnen zeker?
Mijn vorige woning (aan de kust welliswaar) met houten kozijnen waren toch echt elke 2-3 jaar aan de beurt. Als je dat doet blijft het ook bij “normaal onderhoud”. Als je 10-15 jaar wacht heb je kans dat je al flink moet renoveren of vullen. De meeste verf zit buiten echt niet langer dan 5 jaar heel knap, zeker niet als het veel zon vangt of veel regen/zout/zand etc.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 25-04-2021 23:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:36:
[...]

Dit is een topic voor mensen die niet kunnen/willen klussen en daarom andere manieren zoeken om te besparen.
https://wiki.lspace.org/m...ory_of_Economic_Injustice

Moet eigenlijk bij dit topic hieraan denken. Zeker voor de woning geldt dat je kunt besparen door slim in te kopen en veel zelf te doen. Wil je dat laatste niet dan moet je genoegen nemen met slechtere kwaliteit. Die kwaliteit kan prima zijn, alleen is dat soms subjectief en soms niet. Bij die laatste categorieën kom je weer uit bij de theorie uit m'n link. Dan is goedkoop duurkoop.

En dat ondervinden de meeste mensen proefondervindelijk. Schilderen kan iedereen, schilderen goed doen kost geld voor fatsoenlijke verf en heel veel tijd bij gebrek aan ervaring. Of je neemt genoegen met een afwerking die anderen weer stoort. De een stoort iets iedere dag, de ander na 5 minuten niet meer. Goedkoop kan altijd, maar - champagne lifestyle on a lemonade budget - is vooral jezelf voor de gek houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:54
GeeMoney schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:59:
[...]

Mijn vorige woning (aan de kust welliswaar) met houten kozijnen waren toch echt elke 2-3 jaar aan de beurt. Als je dat doet blijft het ook bij “normaal onderhoud”. Als je 10-15 jaar wacht heb je kans dat je al flink moet renoveren of vullen. De meeste verf zit buiten echt niet langer dan 5 jaar heel knap, zeker niet als het veel zon vangt of veel regen/zout/zand etc.
Ik woonde 8km van de kust af. Na 11 jaar begon het inderdaad tijd worden om ze weer eens te schilderen, maar het kon eventueel nog een jaar of wat later. Elke 5 jaar vind ik bizar. Ik weet niet wat voor verf op jouw kozijnen zit ;)

Ja, als je echt in één van de kustplaatsjes woont (zoals Callantsoog of Egmond aan Zee) dan is het een ander verhaal. Ik wil niet weten wat je dan aan onderhoud kwijt bent per maand :7

Verder heb ik helaas weinig aan dit topic bij te dragen :X . Eigenlijk in de meeste aspecten heb ik blijkbaar voor een van de duurdere vormen van afwerking gekozen. Er gaat inderdaad veel geld in om :D

[ Voor 19% gewijzigd door fonsoy op 25-04-2021 23:17 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
Anoniem: 224360 schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:01:
[...]

https://wiki.lspace.org/m...ory_of_Economic_Injustice

Moet eigenlijk bij dit topic hieraan denken. Zeker voor de woning geldt dat je kunt besparen door slim in te kopen en veel zelf te doen. Wil je dat laatste niet dan moet je genoegen nemen met slechtere kwaliteit. Die kwaliteit kan prima zijn, alleen is dat soms subjectief en soms niet. Bij die laatste categorieën kom je weer uit bij de theorie uit m'n link. Dan is goedkoop duurkoop.

En dat ondervinden de meeste mensen proefondervindelijk. Schilderen kan iedereen, schilderen goed doen kost geld voor fatsoenlijke verf en heel veel tijd bij gebrek aan ervaring. Of je neemt genoegen met een afwerking die anderen weer stoort. De een stoort iets iedere dag, de ander na 5 minuten niet meer. Goedkoop kan altijd, maar - champagne lifestyle on a lemonade budget - is vooral jezelf voor de gek houden.
Het was wachten op een "goedkoop is duurkoop" reactie daarom was ik je al voor in mijn openingspost ;) . Maar je hebt gelijk als je iets 2x moet doen omdat het de eerste keer niet goed was ben je natuurlijk duurder uit. Gelukkig ben ik zelf niks gewend en heb daarom ook geen hoge verwachtingen. Ik koop bijvoorbeeld ook veel goedkope kleding en heb niet de verwachting dat het jaren meegaat.

En een goedkopere budget optie is niet voor iedereen een keuze, soms kun je eenmaal niet anders. Zo interpreteerde ik het verhaal dat je deelde trouwens ook. Want waar moest Sam het geld vandaan halen om meteen de duurdere boots te kopen die lang meegaat? Iemand beroven? Only fans account maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:54:
[...]

om de zoveel jaar schoonmaken is alsnog beter en goed dan een keer helemaal laten schilderen .
Is maar net hoe je het bekijkt, daarom zei ik: het is niet zo zwart wit.

Bij hout krijg je er in ieder geval een perfecte verflaag weer voor terug zodat het er weer als nieuw uit ziet. Terwijl bij kunststof is het vooral het goed blijven beschermen juist omdat je het niet even opnieuw kunt schilderen. Je zou dus ook kunnen redeneren dat het reinigen bij kunststof kritischer is.
En zo zijn er nog meer voor en nadelen te noemen (Voor beide).
[...]

Ik bedoelde wel degelijk buiten: goed hout met goede verf.

Overigens, Ik vind schilderen (ook muren sausen) 1 van de meest onderschatte klussen. Dat kan écht moeilijk zijn als je het streeploos wilt hebben en als je muur bijvoorbeeld licht zuigend is of een flinke korrel heeft. Dit zie je ook terug bij de vele topics over compleet mislukte schilderpogingen waardoor de muur er niet uit ziet en ook bijna niet meer te herstellen is.

Gebruik van droogvertragers, wel/niet voorstrijken, wel/niet verdunnen, een écht goede matte verf, goed nat in nat werken, randen besnijden etc...
Mijn ervaring is dat je dit echt proefondervindelijk moet leren of beter nog: grondig in verdiepen. Er zijn zeer goede youtube video's.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 25-04-2021 23:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:18:
[...]

Het was wachten op een "goedkoop is duurkoop" reactie daarom was ik je al voor in mijn openingspost ;) . Maar je hebt gelijk als je iets 2x moet doen omdat het de eerste keer niet goed was ben je natuurlijk duurder uit. Gelukkig ben ik zelf niks gewend en heb daarom ook geen hoge verwachtingen. Ik koop bijvoorbeeld ook veel goedkope kleding en heb niet de verwachting dat het jaren meegaat.

En een goedkopere budget optie is niet voor iedereen een keuze, soms kun je eenmaal niet anders. Zo interpreteerde ik het verhaal dat je deelde trouwens ook. Want waar moest Sam het geld vandaan halen om meteen de duurdere boots te kopen die lang meegaat? Iemand beroven? Only fans account maken?
Je kunt een nieuwbouwwoning kopen, dan ben je vast niet arm te noemen. Kijk ik naar de nieuwbouwwijk die ik ken en m'n eigen ervaringen dan zie ik dat sommige mensen te weinig lenen en zo niks meer kunnen en anderen niet meer kunnen lenen met hetzelfde resultaat. En dan loop je door de wijk en zie je een aantal woningen die geen tuin hebben, of erfafscheiding of stucwerk of schilderwerk of weet ik veel welke basiszaken nog meer die planbaar waren na tig jaar. Er is een bepaald kantelpunt, daarna leef je gewoon boven je stand als je zaken niet bij elkaar gespaard krijgt.

Ik snap dit topic niet helemaal, als je het hele nieuwbouwwoning topic door spit zie je mogelijkheden voor alle mogelijke budgetten, behalve voor onmogelijke budgetten. Als er short cuts zijn die je hier zo even uit je mouw kunt schudden dan resteert de vraag. Waarom gebruikt niet iedereen die? Ik geloof niet in short cuts, wel in goede deals en scherpe prijzen zoeken. Die vind je dus in eerdergenoemd topic ook.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaa87
Anoniem: 224360 schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:32:
[...]

Je kunt een nieuwbouwwoning kopen, dan ben je vast niet arm te noemen. Kijk ik naar de nieuwbouwwijk die ik ken en m'n eigen ervaringen dan zie ik dat sommige mensen te weinig lenen en zo niks meer kunnen en anderen niet meer kunnen lenen met hetzelfde resultaat. En dan loop je door de wijk en zie je een aantal woningen die geen tuin hebben, of erfafscheiding of stucwerk of schilderwerk of weet ik veel welke basiszaken nog meer die planbaar waren na tig jaar. Er is een bepaald kantelpunt, daarna leef je gewoon boven je stand als je zaken niet bij elkaar gespaard krijgt.

Ik snap dit topic niet helemaal, als je het hele nieuwbouwwoning topic door spit zie je mogelijkheden voor alle mogelijke budgetten, behalve voor onmogelijke budgetten. Als er short cuts zijn die je hier zo even uit je mouw kunt schudden dan resteert de vraag. Waarom gebruikt niet iedereen die? Ik geloof niet in short cuts, wel in goede deals en scherpe prijzen zoeken. Die vind je dus in eerdergenoemd topic ook.
Nou eerlijk? Ik vind dat er in het andere nieuw bouw topic best wel wat shaming plaatsvindt als je aangeeft geen ruim budget te hebben. Dit is een poging om een veilige plek te creëren.

En hier hoef je geen super lange topic door te spitten als een lage prijs het belangrijkste voor je is, is dat nu zo onbegrijpelijk?

En leven boven je stand? Haha juist het tegenovergestelde lijkt me. Het feit dat ik het driedubbele kan verloven maar daar niet voor ga is toch juist dat ik beneden mijn stand leef?

Prima dat je niet in shortcuts gelooft, maar je tips over goede deals en scherpe prijzen zijn altijd welkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:39:
[...]

ja klopt grond afvoeren is extra, maar het is de vraag of dat per se nodig is. Maar goed om te horen dat mijn budget van 5000 euro voor de tuin dan niet extreem laag is en er zelf nog wat moois voor te krijgen is 8)
Feit is dat, zeker bij een nieuwbouw woning waarbij de kavel voor de rest nog 'kaal' is, je best wat geld kwijt bent om de tuin deftig te krijgen.

Voor mijn achtertuin, 170m2 was ik zo'n 17k kwijt. Daarbij heb ik alle graafwerkzaamheden (zowat de gehele tuin 8)7 :X :+ ) zelf gedaan en de grond kunnen afvoeren bij mijn ouders (boerderij 8) ).
Overkapping zelf gezet, electra zelf gelegd, maat van me geinstalleerd, tegels mee geholpen tijdens de aanleg.

Door zelf het een en ander te doen, danwel mee te helpen heb ik best veel kunnen besparen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8Ft2ycZIvufS1Tf4_4-otUkvzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqKDomqzsBu7XXxCIgRe5FFy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkIdUWUiIZZB-MHfEyKApBJzxCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmhchPRznvA4MYHSQ7O7MfA3.jpg?f=fotoalbum_large
Van de zomer de electra/verlichting afwerken, het zwembad weer plaatsen en lekker bbq'en :*) 8)

Voordat de woning opgeleverd was een 3-tal offertes opgevraagd, voor ongeveer dezelfde opstelling, wel met enkel betontegels. Kwam op zo'n 18k uit.
Door veel zelf te doen/te helpen kunnen kiezen voor een douglasschutting en grote keramische tegels onder de overkapping :*)

De handjes uit de mouwen doen ;) , is leuk, je leert er wat van en je bespaart geld 8) :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:06
Ik spreek over 2010 toen ik mijn eerste nieuwbouw huur appartement totaal 65m2 1 kamer (1 slaapkamer met 1 woonkamer openkeuken). Ik was de eerste persoon na de bouw. Het werd helemaal kaal geleverd en heeft €2.000 gekost om te verven, laminaat te leggen en overige werkzaamheden.

Ik nam niks mee vanuit mijn ouders woning, behalve mijn spullen, computer en mijn kleding.
Ik kocht alles nieuw bij de IKEA en kreeg van mijn ouders wegens mijn 1ste keer zelf wonen. In Ikea waren we ongeveer €10.000 euro kwijt aan alles van laminaat tot alles wat ik nodig had in mijn woning.

Totaal €12.000 (met installatie) daarnaast nog verf gaan kiezen bij Praxis met mijn ouders en de schilder. Ik hield niet van behang

We hadden echt rijen van winkelwagens bij de IKEA mijn broer, neef en mijn moeder, vader en ik.

Ik heb nog steeds alles zoals in 2010. Behalve mijn bed en een extra Paxkast met spiegel in midden voor mijn vrouw. In 2014 kwam mijn vrouw bij mij wonen en kochten we in Ikea 1 groot tweepersoonsbed. Mijn bed ging naar mijn ouders in de logeerkamer daar staat mijn originele bed voor 2010 nog.

Buurman van mijn ouders kwam gratis professioneel schoonmaken van zijn bedrijf.. de resultaat was uitstekend nergens stof en alles was meegenomen.

Ik woon er nog steeds met plezier, maar ben al wel weer opzoek naar een grotere nieuwbouw woning met minimaal 2 slaapkamers. Ik kan als ik wil hier voor de rest van leven hier blijven, wegens onbepaalde tijd/duur contract voor altijd.

[ Voor 44% gewijzigd door Van der Berg op 26-04-2021 01:03 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Dat is niet bedoeld voor een pot thee toch?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wij doen ook af en toe wat. Schijnbaar is dat afwijkend want de hypotheker waar ik pas geweest ben omdat hij dacht dat de hypotheek goedkoper kon die kwam met allerlei constructies om verbouwingen te financieren. Maar ik wil helemaal geen verbouwingen financieren, wij pakken gewoon af en toe wat aan als we het kunnen betalen. Het huis is gewoon woonbaar en netjes, en het hoeft niet in showroomstaat te zijn meteen.

De tuin had een betonstrook langs de schutting (geen idee waarom), ik heb daar een zak grind over uitgestrooid en er twee grote houten plantenbakken opgezet en de buren waren al verbaasd over het resulataat :p Het hoeft niet perse veel te kosten om het er wat leuker uit te laten zien. Bij een andere muur nog een verhogend muurtje voor planten gemetseld (gelijmd eigenlijk) met stenen die ik gratis gekregen heb.

Binnen zijn ook nog wel dingen, de huiskamer laat ik denk ik stukken als we ook de vloer gaan vernieuwen. De hal en de trap naar boven dat geloof ik wel. Zo veel mensen komen daar niet (ze komen daar ook niet het huis binnen).

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Laatst online: 14:38
Anoniem: 224360 schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:32:
En dan loop je door de wijk en zie je een aantal woningen die geen tuin hebben, of erfafscheiding of stucwerk of schilderwerk of weet ik veel welke basiszaken nog meer die planbaar waren na tig jaar. Er is een bepaald kantelpunt, daarna leef je gewoon boven je stand als je zaken niet bij elkaar gespaard krijgt.
Dat vind ik juist een gevaarlijke gedachte. Het is jóuw huis, je bent - binnen de grenzen van redelijk sociaal gedrag - aan niemand verplicht het op een bepaalde manier af te werken.

Als je tuin vol staat met onkruid, of je muurtjes niet gestuct zijn, mag je dat helemaal zelf weten. Je bent niets verplicht aan 'je stand' (de 19e eeuw is al een tijdje voorbij), en al helemaal niets aan je huis, want dat is een stapel stenen.

Het is normaal om een erfafscheiding te regelen met je buren (tip: hagen zijn kwa prijs zéér concurrerend met schuttingen, en op de lange termijn onderhoudsarm), maar that's it.

Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar niet iedereen hoeft altijd op de eerste rang te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

CVTTPD2DQ schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:58:
[...]

Dat vind ik juist een gevaarlijke gedachte. Het is jóuw huis, je bent - binnen de grenzen van redelijk sociaal gedrag - aan niemand verplicht het op een bepaalde manier af te werken.

Als je tuin vol staat met onkruid, of je muurtjes niet gestuct zijn, mag je dat helemaal zelf weten. Je bent niets verplicht aan 'je stand' (de 19e eeuw is al een tijdje voorbij), en al helemaal niets aan je huis, want dat is een stapel stenen.

Het is normaal om een erfafscheiding te regelen met je buren (tip: hagen zijn kwa prijs zéér concurrerend met schuttingen, en op de lange termijn onderhoudsarm), maar that's it.

Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar niet iedereen hoeft altijd op de eerste rang te zitten.
Gevaarlijk nog wel? Loop eens een rondje door België dan begrijp je waarom het voor de hele buurt wenselijk is dat je bepaalde zaken gewoon netjes afrondt. Half afgemaakte huizen zonder dak of verdieping. Lijkt wel Griekenland soms.

Bij genoeg gemeentes wordt er wel een plicht gecreëerd om te voorkomen dat het straatbeeld een zooitje wordt. Zolang het binnen of achter is, maakt het mij verder niks uit. Als je zelf binnen tegen de kale of slechte geverfde beton wilt kijken helemaal ok. Als je tuin een hoop puin is heb je enkel jezelf en de buren ermee. Met de postzegelkavels kijken die er dagelijks tegenaan.
Yaa87 schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:06:
[...]

Nou eerlijk? Ik vind dat er in het andere nieuw bouw topic best wel wat shaming plaatsvindt als je aangeeft geen ruim budget te hebben. Dit is een poging om een veilige plek te creëren.

En hier hoef je geen super lange topic door te spitten als een lage prijs het belangrijkste voor je is, is dat nu zo onbegrijpelijk?

En leven boven je stand? Haha juist het tegenovergestelde lijkt me. Het feit dat ik het driedubbele kan verloven maar daar niet voor ga is toch juist dat ik beneden mijn stand leef?

Prima dat je niet in shortcuts gelooft, maar je tips over goede deals en scherpe prijzen zijn altijd welkom.
Is het shaming als iemand je op je gierigheid aanspreekt? Genoeg posters die inderdaad decadent kunnen doen en pochen met hun enorme budgetten, maar het merendeel van de Tweakers is behulpzaam en denkt mee en heeft zelf ook een krappe beurs. Gaan we nu dat soort vage Amerikaanse termen hier introduceren? Moet er echt een got safe space komen?

Als je 3x het geld hebt en het niet in je woning wil stoppen is dag prima, maar dan begrijp je niet dat dit soort gierigheid doorgaans over de rug gaat van goedkope arbeiders uit andere landen. Die voeren veel van de gevraagde zaken uit, zeker als je het zelf niet wilt doen. Dat is niet zo sociaal en zeker niet in lijn met de gedachtes van je avatar dame. Als je de beurs niet wilt trekken en het zelf niet wilt doen bedoel ik daarmee!

Mijn tips (die je elders dus ook vindt) en dan laat ik het topic voor wat het is:

Vraag heel veel offertes op en heb geduld. De leverancier die goed en goedkoop is heeft een wachttijd die abnormaal is. Of hij is inmiddels overstag en heeft ook z'n prijzen verhoogd door de huidige markt.

Zorg in de tuin voor fatsoenlijk grondwerk, terras en wat gras. Dat krijg je nadien niet meer goed gedaan, alle andere zaken kun je beetje bij beetje doen.

Muurafwerking is bij genoeg M2 altijd duur, ook als je het goedkoopste doet. Raambekleding kan prima bij IKEA gehaald worden.

Vloeren zijn onderschat, bepalen je woonruimte enorm.

Over smaak valt niet te twisten en de gemiddelde Nederlander heeft het sowieso niet. Behoor je tot die laatste categorie? Zwart witte keuken, pvc of laminaat en je bent tevreden. Niks mis mee. Tegels buiten de keuken of badkamer vind ik afgrijselijk, is wel 'lekker praktisch' elders.

Wil je echt el cheapo, ga dan naar de kringloop of struin marktplaats af voor echt tweedehands spullen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:09
Geld willen besparen gelijk afdoen als gierigheid, wat een reacties weer. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:29:
[...]

ik zie bij deze een temperatuur bereik van staan van: 10 °C - 76 °C, dus geen 95?

en heel warm water is natuurlijk wel wat anders dan kokend water.
Sorry, verkeerde plaatje. Die van mij geeft 95 graden aan. Vraag staat nog open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Van der Berg schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:38:
Ik spreek over 2010 toen ik mijn eerste nieuwbouw huur appartement totaal 65m2 1 kamer (1 slaapkamer met 1 woonkamer openkeuken). Ik was de eerste persoon na de bouw. Het werd helemaal kaal geleverd en heeft €2.000 gekost om te verven, laminaat te leggen en overige werkzaamheden.

Ik nam niks mee vanuit mijn ouders woning, behalve mijn spullen, computer en mijn kleding.
Ik kocht alles nieuw bij de IKEA en kreeg van mijn ouders wegens mijn 1ste keer zelf wonen. In Ikea waren we ongeveer €10.000 euro kwijt aan alles van laminaat tot alles wat ik nodig had in mijn woning.

Totaal €12.000 (met installatie) daarnaast nog verf gaan kiezen bij Praxis met mijn ouders en de schilder. Ik hield niet van behang

We hadden echt rijen van winkelwagens bij de IKEA mijn broer, neef en mijn moeder, vader en ik.

Ik heb nog steeds alles zoals in 2010. Behalve mijn bed en een extra Paxkast met spiegel in midden voor mijn vrouw. In 2014 kwam mijn vrouw bij mij wonen en kochten we in Ikea 1 groot tweepersoonsbed. Mijn bed ging naar mijn ouders in de logeerkamer daar staat mijn originele bed voor 2010 nog.

Buurman van mijn ouders kwam gratis professioneel schoonmaken van zijn bedrijf.. de resultaat was uitstekend nergens stof en alles was meegenomen.

Ik woon er nog steeds met plezier, maar ben al wel weer opzoek naar een grotere nieuwbouw woning met minimaal 2 slaapkamers. Ik kan als ik wil hier voor de rest van leven hier blijven, wegens onbepaalde tijd/duur contract voor altijd.
Niet te geloven zeg, 10k afrekenen bij de kassa van Ikea :o . Zit daar dan ook een (dure) ikea-keuken bij ofzo? Ik kan echt niet bedenken hoe je aan 10k komt voor een appartement van 65 m2.

Gelukkig dat je er nog steeds woont en de investering er dus wel uithaalt! :) Wel een flink risico. De verhuurder mag blij met je zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 26-04-2021 09:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mooi topic, wel jammer de kaart 'goedkoop is duurkoop' gelijk weer getrokken moet worden.

Maar dat is Nederland hè, men wil geld uitgeven. Heeft het gevoel als iets duurder is dat het dan beter is.
Niet wetende dat het dure product (bijvoorbeeld) uit dezelfde Chinese fabriek komt als 'de goedkope troep'.

Wat wel zo is: soms is het een zoektocht welk goedkoop middel wél duurkoop is en waar je beter voor een duurder alternatief had kunnen kiezen omdat dit duurzamer is. Verf is hier m.i. een goed voorbeeld van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Blik1984 schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:36:
[...]

Eh, in een boiler wordt het water op 95 graden opgeslagen, de Quooker doet in zijn reservoir hetzelfde hoor.

Dit topic gaat erover om op klein budget een keuken optimaal af te werken. Volgens mij kan je met een keukenboiler die tot 95 graden gaat wel heel dicht bij de Quooker komen voor een fractie van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:18:
[...]

Mijn ervaring is dat je met laag budget ook een eind kan doen door concessies te doen op looks en features. Dus dat wat je doet wel goed doen zodat het lang meegaat, maar misschien net die restpartij van het een of ander met de kleur van vorig jaar, of showroom keuken.

Vieze handen maken is niet nodig, enig inzicht in klussen wel als je losse mensen gaat inhuren in plaats van 'integraal' uitbesteden van dingen.

Zelf bijvoorbeeld vloer los ingekocht bij soort groothandel en door via via tegelzetter laten leggen. Tuin ontwerp met kennis gemaakt, grove werk door een grondverzetter die ik via via ken laten doen, planten via via ingekocht en er zelf ingezet.

Ik herhaal hier bewust drie keer via via, aangezien dat hetgeen is wat ons het meest heeft bespaard, betrouwbare mensen voor een redelijke prijs , waar ze gewoon nog aan verdienen en dus ook netjes terug komen als er een dingetje mankeert. Ze willen hun reputatie ok houden . Het enige wat ik in deze gevallen gedaan heb is de marge van de tussenhande met dure showroom, glimmende folders en verkopers eruit halen, dat kan met schone handen.
Je eigen reputatie is daarbij ook een dingetje, bij goede verzorging (koffie e.d.) ,redelijke opstelling en tijdige betaling zullen ze je eerder aan een kennis op vakgebied x introduceren dan bij gezeik over elk krasje en elke euro.

en wat betreft hout vs kunststof: beide zou ik regelmatiger schoonmaken dan een keer in de paar jaar. Spinnepoep en luchtvervuiling geven een smerig aanzicht en zijn niet goed voor de levensduur. Hier alle ramen kantel kiep , dus dat doe ik 1 keer per zes weken zelf .Heb in vorige huis een mix van hout en kunsttof gehad. Behalve voor moeilijk bereikbare plekken zoals dakkapellen geef ik de voorkeur aan hout. Vind het er mooier uit zien en het is ook te repareren bij schade of evt rot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartpl1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-07 08:17
[...]

Bij onze woning met achterzijde op het zuiden zie je al in het 4e jaar dat de verf begint te lijden onder de weersinvloeden. Daar laat ik niet langer dan vijf jaar tussen de schilderbeurten. Wordt met A-kwaliteit uitgevoerd door een prof-schilder dus komt niet door besparing op kosten.

Bij de voorzijde van woning zie je wel dat de verf aan buitenzijde wat langer meekan, daar slijt het duidelijk minder. Maar een periode van 10-15 jaar is enkel binnen haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:19:
[...]

Gevaarlijk nog wel? Loop eens een rondje door België dan begrijp je waarom het voor de hele buurt wenselijk is dat je bepaalde zaken gewoon netjes afrondt. Half afgemaakte huizen zonder dak of verdieping. Lijkt wel Griekenland soms.

Bij genoeg gemeentes wordt er wel een plicht gecreëerd om te voorkomen dat het straatbeeld een zooitje wordt. Zolang het binnen of achter is, maakt het mij verder niks uit. Als je zelf binnen tegen de kale of slechte geverfde beton wilt kijken helemaal ok. Als je tuin een hoop puin is heb je enkel jezelf en de buren ermee. Met de postzegelkavels kijken die er dagelijks tegenaan.
Dit is een stropopredenering. Budgetopties kiezen leidt niet noodzakelijkerwijs tot verloedering van het straatbeeld. In tegendeel. Ik zie hier veel dure tuinen (qua aanleg) die nauwelijks onderhouden worden die langzaamaan verloederen (nieuwbouw-vinexwijk).

Terwijl als je wat split / graszoden neerplempt en er 1x in de maand overheen gaat met een hark en maaier er niets aan de hand is.
[...]

Is het shaming als iemand je op je gierigheid aanspreekt? Genoeg posters die inderdaad decadent kunnen doen en pochen met hun enorme budgetten, maar het merendeel van de Tweakers is behulpzaam en denkt mee en heeft zelf ook een krappe beurs. Gaan we nu dat soort vage Amerikaanse termen hier introduceren? Moet er echt een got safe space komen?

Als je 3x het geld hebt en het niet in je woning wil stoppen is dag prima, maar dan begrijp je niet dat dit soort gierigheid doorgaans over de rug gaat van goedkope arbeiders uit andere landen
Ik ben ook absolúút niet van die Amerikaanse termen noch van politieke correctheid, maar wat je hier doet is wel het toonbeeld van dat 'shaming'. Alsof wij verplicht zijn die arbeiders in te huren en 'fout' zijn als we dat niet doen. Ook is gierigheid nogal subjectief. Ik vind vooral veel van wat er besteed wordt zonde van mijn geld en word er niet wezenlijk gelukkiger van.

Ik haal overigens veel voldoening uit mijn zuinigheid/gierigheid. Vind het heerlijk om een oplossing te bedenken die 'goed genoeg' is voor nog geen 25%-50% van het geld. Voor de aankleding en afwerking van onze huidige nieuwbouwwoning (113m2) waren we nog geen 20k kwijt incl. tuin. Dat is al bijna de kosten koper bij een bestaande woning.

In die zin kun je bij een nieuwbouwwoning erg goedkoop uit zijn, omdat de woningprijzen van bestaande bouw vaak hoger liggen of stijgen. Maar dan moet je geen eisen stellen aan een perfecte tuin of strak gladde muur en genoegen nemen met wat ingezaaid gras en hier en daar wat hobbeltjes op de betonmuren.

In de huidige markt voor vakmensen is het denk ik wel onvermijdelijk dat je je eigen uren in moet zetten om geld te besparen, overigens. Ook Polen of Roemenen komen (terecht) niet meer voor een habbekrats opdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
de Peer schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:59:
[...]

Niet te geloven zeg, 10k afrekenen bij de kassa van Ikea :o . Zit daar dan ook een (dure) ikea-keuken bij ofzo? Ik kan echt niet bedenken hoe je aan 10k komt voor een appartement van 65 m2.

Gelukkig dat je er nog steeds woont en de investering er dus wel uithaalt! :) Wel een flink risico. De verhuurder mag blij met je zijn.
De woningbouw inderdaad. Maar los daarvan kan ik bijna alles meenemen bij een verhuizing. Alleen de laminaat blijft achter

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
De woningbouw inderdaad. Maar los daarvan kan ik bijna alles meenemen bij een verhuizing. Alleen de laminaat blijft achter en onder de laminaat ligt uitstekend isolatie matten

Ik stond zelf ook heel verbaasd te kijken bij de kassa van de IKEA bij afrekenen. Ik heb ook een eettafel dat uitklapbaar is tot 8 personen met luxe stoelen erom heen. Grote aantal boekenkasten. Gelukkig heb ik wel alle kleuren zelf gekozen. Keukenkastje stond er al maar helemaal niks erin en geen fornuis/koelkast enzo.

Mijn ouders hebben alles gedaan voor mij en zonder moeite gekocht.. Ik wil alles zelf in elkaar zetten en maken, zelfs schilderen mocht ik niet zelf. Maar mijn ouders weigerden en zeiden mij steeds dat dit professioneel moet gebeuren

[ Voor 97% gewijzigd door Van der Berg op 26-04-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

finsdefis schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:00:
[...]

Dit is een stropopredenering. Budgetopties kiezen leidt niet noodzakelijkerwijs tot verloedering van het straatbeeld. In tegendeel. Ik zie hier veel dure tuinen (qua aanleg) die nauwelijks onderhouden worden die langzaamaan verloederen (nieuwbouw-vinexwijk).

Terwijl als je wat split / graszoden neerplempt en er 1x in de maand overheen gaat met een hark en maaier er niets aan de hand is.

[...]

Ik ben ook absolúút niet van die Amerikaanse termen noch van politieke correctheid, maar wat je hier doet is wel het toonbeeld van dat 'shaming'. Alsof wij verplicht zijn die arbeiders in te huren en 'fout' zijn als we dat niet doen. Ook is gierigheid nogal subjectief. Ik vind vooral veel van wat er besteed wordt zonde van mijn geld en word er niet wezenlijk gelukkiger van.

Ik haal overigens veel voldoening uit mijn zuinigheid/gierigheid. Vind het heerlijk om een oplossing te bedenken die 'goed genoeg' is voor nog geen 25%-50% van het geld. Voor de aankleding en afwerking van onze huidige nieuwbouwwoning (113m2) waren we nog geen 20k kwijt incl. tuin. Dat is al bijna de kosten koper bij een bestaande woning.

In die zin kun je bij een nieuwbouwwoning erg goedkoop uit zijn, omdat de woningprijzen van bestaande bouw vaak hoger liggen of stijgen. Maar dan moet je geen eisen stellen aan een perfecte tuin of strak gladde muur en genoegen nemen met wat ingezaaid gras en hier en daar wat hobbeltjes op de betonmuren.

In de huidige markt voor vakmensen is het denk ik wel onvermijdelijk dat je je eigen uren in moet zetten om geld te besparen, overigens. Ook Polen of Roemenen komen (terecht) niet meer voor een habbekrats opdagen.
Jij noemt het gevaarlijk.......over hyperbolen gesproken. Dan vind je m'n reactie gek?

Je lijkt niet te begrijpen dat het topic expliciet draait om zaken niet zelf te doen. Lees de ts eens. Dan vervalt eigenlijk heel je relaas, waar ik overigens niks op tegen heb. Alleen past dat weer niet in de wensen van ts. Het moet goedkoop en door een ander. Of niet dus (zoals grond niet afvoeren), alleen groeit op bouwgrond zelfs gras niet. Dan moet je al geluk hebben dat je bouwer het heel netjes heeft achtergelaten.

Als je een term maar vaag en breed genoeg maakt valt alles eronder. Shaming heeft nul waarde zo. Niemand hier die anderen veroordeelt om zaken goedkoop te willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-07 01:08
5000 euro voor de tuin valt mee hoor. Nieuwbouw: grondverzet incl. aanvoer geel zand. Straatwerk plus legkosten. Gras is het goedkoopst, dus waarom niet beginnen met veel gras? Grasmaaien duurt maar even en je krijgt nog beweging en frisse lucht cadeau!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 14:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik kijk nog even aan waar we heen gaan met dit topic. De stokpaardjes laten we in ieder geval op stal staan.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:55:
[...]

Jij noemt het gevaarlijk.......over hyperbolen gesproken. Dan vind je m'n reactie gek?
Nee, dat woord heb ik niet in de mond genomen.
Je lijkt niet te begrijpen dat het topic expliciet draait om zaken niet zelf te doen. Lees de ts eens. Dan vervalt eigenlijk heel je relaas, waar ik overigens niks op tegen heb. Alleen past dat weer niet in de wensen van ts. Het moet goedkoop en door een ander. Of niet dus (zoals grond niet afvoeren), alleen groeit op bouwgrond zelfs gras niet. Dan moet je al geluk hebben dat je bouwer het heel netjes heeft achtergelaten.
Ja ik weet ook niet of dat realistisch is. Ik denk dat budget + laten doen altijd voor grote concessies zorgt en dat ook in dit topic wel besproken mag worden wat je dan laagdrempelig zelf kan doen, toch? Een TS is niet de 'baas' over een topic lijkt me.

Nu arbeidsuren vaak de duurste component zijn ontkom je er niet aan dat je ook in overweging kan nemen veel zelf te doen. Voor het 'op een budget zelf afwerken van een nieuwbouwhuis' is volgens mij ook geen apart topic dus dat zou ook best hier kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Laatst online: 14:38
- afwerking trap: ik vind een witte trap wel mooi dus ik was eigenlijk niet van plan in eerste instantie iets te doen wellicht alleen wat zwarte trapmatten erop. Later wil ik wel laminaat traprenovatie. Ik zag dat ze traprenovatie bij homingxl redelijk schappelijk geprijsd is: https://homingxl.nl/traprenovatie/laminaat/
[Afbeelding]
deze mamerlook variant past ook mooi bij de rest van m'n vloer.
Als je het mooi vindt moet je het doen, maar 'traprenovatie' gaat eigenlijk over trappen die al verschillende modegrillen meegemaakt hebben, en na beplakt te zijn met linoleum en hoogpolig tapijt nu zó vol lijmresten en spijkertjes zitten dat ze niet meer mooi strak te krijgen zijn. Dan kan het een uitkomst zijn om er van die overzetstukken op te lijmen.

Het is een soort kunstgebit voor een trap. Als je het echt supermooi vindt, leef je uit, maar voor de meeste mensen is het een soort laatste oplossing om de kosten van een geheel nieuwe trap te vermijden.
finsdefis schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:27:
Nee, dat woord heb ik niet in de mond genomen.
Dat was ik. Excuses als ik daarmee de discussie heb laten escaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
CVTTPD2DQ schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:38:
[...]

Als je het mooi vindt moet je het doen, maar 'traprenovatie' gaat eigenlijk over trappen die al verschillende modegrillen meegemaakt hebben, en na beplakt te zijn met linoleum en hoogpolig tapijt nu zó vol lijmresten en spijkertjes zitten dat ze niet meer mooi strak te krijgen zijn. Dan kan het een uitkomst zijn om er van die overzetstukken op te lijmen.

Het is een soort kunstgebit voor een trap. Als je het echt supermooi vindt, leef je uit, maar voor de meeste mensen is het een soort laatste oplossing om de kosten van een geheel nieuwe trap te vermijden.

[...]
Ik dacht dat het gewoon een optie was om je trap gereed te maken voor gebruik (werd ook gewoon aangeboden vanuit de bouw) . Mijn trappen zitten bij oplevering alleen in de grondverf. Ik kan het dus laten verven of gewoon van de overzet dingen laten plaatsen toch? Welke andere opties zijn er? En ja ik vind die overzet stukken mooier dan gewoon verf want daarmee kun je een strapoverzet stuk nemen die goed aansluit bij de rest van je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
tweakduke schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:04:
[Mbr]Ik kijk nog even aan waar we heen gaan met dit topic. De stokpaardjes laten we in ieder geval op stal staan.[/mbr]
Wat bedoel je precies? Te veel off topic?

Ja het is nu een discussie geworden of mensen het recht hebben minder te willen besteden aan het afwerken van hun woning dat was niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Yaa87 schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:56:
[...]

Ik dacht dat het gewoon een optie was om je trap gereed te maken voor gebruik (werd ook gewoon aangeboden vanuit de bouw) . Mijn trappen zitten bij oplevering alleen in de grondverf. Ik kan het dus laten verven of gewoon van de overzet dingen laten plaatsen toch? Welke andere opties zijn er? En ja ik vind die overzet stukken mooier dan gewoon verf want daarmee kun je een strapoverzet stuk nemen die goed aansluit bij de rest van je vloer.
Als je het direct laat zetten en af laat kitten is de kans wel zeer groot dat de kit gaat scheuren i.v.m. werking trap. Misschien iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
gron74 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:05:
5000 euro voor de tuin valt mee hoor. Nieuwbouw: grondverzet incl. aanvoer geel zand. Straatwerk plus legkosten. Gras is het goedkoopst, dus waarom niet beginnen met veel gras? Grasmaaien duurt maar even en je krijgt nog beweging en frisse lucht cadeau!
Ik zie mezelf niet achter een grasmaaier en sowieso wil ik maar heel klein strookje gras voor de sier, is het niet eens waard om een grasmaaier aan te schaffen. En met echt gras heb je kans op kale plekken dat vind ik irritant. Liever een mooi stukje kunstgras dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

gegeven een huis+ tuin heb je te maken met aan aantal knoppen/aspecten

prijs

wensen
kwaliteit
risco op faalkosten
eigen inspanning voor wat betreft inkoop
inspanning van anderen
eigen inspanning bij uitvoer
doorlooptijd

aan de knop prijs kun je niet 'los' draaien, die heeft altijd gevolgen voor de andere aspecten

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 1279036 op 26-04-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Anoniem: 1279036 schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:31:
gegeven een huis+ tuin heb je te maken met aan aantal knoppen/aspecten

prijs

wensen
kwaliteit
risco op faalkosten
eigen inspanning voor wat betreft inkoop
inspanning van anderen
eigen inspanning bij uitvoer
doorlooptijd

aan de knop prijs kun je niet 'los' draaien, die heeft altijd gevolgen voor de andere aspecten
Een soort grote duivelsdriehoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
[...]

Ik dacht bij aanschaf van dit huis sowieso dat ik voor 15k klaar was voor meerwerk |:( ... en hier ook rekening mee gehouden in de financiering) uiteindelijk zit op 50K ;( en moet zelf nog flink wat bijsparen... dus er blijf niet veel over voor dure afwerking

[...]
Wat reken je onder je meerwerk?

Keuken/Badkamer/Electra/Tuin/Wand- en vloerafwerking? Voor 15k? Ambitieus, maar ben benieuwd hoe je dat doet. Zeker als je aangeeft zelf niks te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00

Dunpleister + latex spuiten lijkt tot nu toe de goedkoopste optie voor gladde wanden voor nieuwbouw. Mocht glad geen harde vereiste zijn, is spack spuiten nog goedkoper.. De kosten voor renovlies en stuccen lijkt erg dicht bij elkaar te liggen dus daar win je weinig mee (corrigeer me als ik dat mis heb).
Ik zit voor mezelf te denken aan dunpleister voor de benedenverdieping en spack voor de 1e en 2e verdieping.

[/quote]

Ik zie een hoop reacties voorbij komen, maar volgens mij nog niet hier op. Wij zijn recent ook een nieuwbouwwoning betrokken (ok, alweer een jaartje geleden intussen) en stonden voor dezelfde afweging. We zijn beiden groot fan van spachtelputz en glad stucwerk, maar dit werd ons door een bevriend stucadoor neit aangeraden in nieuwbouw.

Waarom niet?

Een nieuwbouwhuis zit nog heel erg vol met vocht vanuit de bouw (het grootste deel van de tijd is het niet waterdicht, slecht geventileerd en amper geïsoleerd). Dit vocht gaat gedurende de eerste maanden/jaren de woning uit trekken. Daarbij gaan materialen 'werken', wat zoveel betekent dat na een jaar niet elke muur/naad/aansluiting nog exact op dezelfde plek zit als voorheen.

Nu moet je in gedachten houden dat stucwerk (gips) een vergelijkbare elasticiteit heeft als die van mijn overgrootmoeder - als iets niet kan rekken, dan gaat het dus scheuren en is je stucwerk beschadigd.

Dit is op zich prima te repareren, maar a) veel stukadoors houden er niet van aan het stucwerk van een concullega te zitten en je moet dus hopen dat hij/zij tijd heeft en b) kost het weer extra geld.

Renovlies + kitten/plamuren + sauzen lost dit probleem voor een heel groot deel op. Het is immers elastischer en gemaakt om scheuren op te vangen. Wij waren voor 130m2 ongeveer €1900 kwijt, inclusief het glad trekken/voorstrijken van alle benodigde muren (let op: 'behangklaar' in de bouwwereld is echt iets anders dan behangklaar in de behangwereld!).

De kwaliteit van afwerking is nagenoeg gelijk aan glad stucwerk. Onze nieuwe buurman (stukadoor) kwam eens op bezoek en begon zich spontaan zorgen te maken over de toekomst van het vakgebied...

Voor de overige punten die je noemt hebben wij bewust keuzes gemaakt om hier en daar wat meer kosten te maken, dus daar kan ik minder goed over adviseren. Wat ik nog wel mee wil geven:
  • Tel bij alles wat je denkt kwijt te zijn 5-10% op! Kosten vallen altijd tegen en in het beste geval kan je er van op vakantie als alles rond is
  • Neem voldoende tijd in je planning. Werkzaamheden lopen vaak ergens uit en als er afhankelijkheden zijn voor andere werklui wil je dit niet laten wachten. Het is momenteel zo druk in de bouw dat ze je gewoon achteraan in de agenda moeten zetten.
  • In plaats van bezuinigen op bepaalde posten, kan je er ook voor kiezen dingen later te laten doen. Wij hebben bijvoorbeeld in eerste instantie de vlonder bij het huis niet laten plaatsen en deze opdracht pas gegeven toen duidelijk was dat we onze vorige woning veel beter verkocht hadden dan ingeschat. Hier hebben we de hovenier rekening mee laten houden in de tuin.
  • Bij nieuwbouw heb je allerhande garanties (metselwerk, bouwmaterialen, etc). Wanneer je echter zelf werkzaamheden aan die materialen (laat) uitvoeren zal er snel een discussi kunne ontstaan als er iets mis is. Bijvoorbeeld: Wij hebben een tuin op het zuiden en wilden graag een zonnescherm aan de gevel. Als je die op laat hangen en er barst een baksteen, of er komt een voeg los, dan zal de bouwer zeggen dat het aan de installateur ligt en vice verse. Om die reden hebben we dit een jaar uitgesteld om eerst eens de tijd de kans te geven tot er eventueel schade kon ontstaan door bijvoorbeeld weersomstandigheden
  • pas op voor meerwerk! - dit geldt eigenlijk ook voor de bouw van de woning zelf, maar zeker voor (onder-)aannemers die je zelf aanneemt en die meer aan de budget-klussen werken. Elke minuut/zaagsnede/aanpassing in het vooraf afgesproken plan worden kosten voor gerekend! Als je in het tuinontwerp bijvoorbeeld 48m2 hebt opgegeven (conform brochure bouwer) en het blijkt 50m2 te zijn kan je er vanuit gaan dat die laatste 2m2 de hoofdprijs kosten. Idem voor werkzaamheden die niet gespecificeerd staan (voorbeeld: je koopt een keuken inclusief montage. Op het opdrachtformulier staan echter nog 2 kruisjes: 1) aansluiten apparatuur, 2) afvoeren afval. Dat kan zomaar flink extra geld kosten als je er geen erg in hebt, of je zit met een paar kuub piepschuim, karton en rommel wanneer ze klaar zijn met de werkzaamheden.
Succes met je nieuwe woning en stuur gerust een pm als je meer wilt weten/vragen. Ik vind het prima om wat overzichten die ik destijds gemaakt heb te delen om dit soort zaken te tracken (low-tech Excel, maar het werkte prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nog een budget tip ( wel zelf doen , maar niet klussen): verhuizen kun je zelf door wagentje met laadbak te huren. Was 130 euro kwijt in totaal, inclusief doos goede koeken van de bakker voor helpende vrienden die per 2 in verschillende dagdelen geholpen hebben vanaf vrijdagmiddag t.m. za ochtend. Daarna wagen nog gebruikt om afval van keukenboer en andere zooi af te voeren naar de milieustraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus Leeuwis
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ymaenhout schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:33:
[...]

Feit is dat, zeker bij een nieuwbouw woning waarbij de kavel voor de rest nog 'kaal' is, je best wat geld kwijt bent om de tuin deftig te krijgen.

Voor mijn achtertuin, 170m2 was ik zo'n 17k kwijt. Daarbij heb ik alle graafwerkzaamheden (zowat de gehele tuin 8)7 :X :+ ) zelf gedaan en de grond kunnen afvoeren bij mijn ouders (boerderij 8) ).
Overkapping zelf gezet, electra zelf gelegd, maat van me geinstalleerd, tegels mee geholpen tijdens de aanleg.

Door zelf het een en ander te doen, danwel mee te helpen heb ik best veel kunnen besparen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Van de zomer de electra/verlichting afwerken, het zwembad weer plaatsen en lekker bbq'en :*) 8)

Voordat de woning opgeleverd was een 3-tal offertes opgevraagd, voor ongeveer dezelfde opstelling, wel met enkel betontegels. Kwam op zo'n 18k uit.
Door veel zelf te doen/te helpen kunnen kiezen voor een douglasschutting en grote keramische tegels onder de overkapping :*)

De handjes uit de mouwen doen ;) , is leuk, je leert er wat van en je bespaart geld 8) :*)
Keurige tuin zeg! Heb je nog tips uit jouw ervaringen van het "zelf hovenieren"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
Mr. Stom schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:44:
[...]

Wat reken je onder je meerwerk?

Keuken/Badkamer/Electra/Tuin/Wand- en vloerafwerking? Voor 15k? Ambitieus, maar ben benieuwd hoe je dat doet. Zeker als je aangeeft zelf niks te doen.
Ik was uiteindelijk 50k kwijt aan meerwerk maar dat is omdat ik last minute had besloten toch een uitbouw te nemen. Met meerwerk bedoel ik alles wat op de keuzelijst van de bouwer staat dus elektra, andere deuren, uitbouw, aanpassing van sanitair en tegelwerk etc.

Wand en vloerafwerking valt voor mij niet onder meerwerk. Ook de keuken reken ik apart.

Totale kosten voor de uitbouw was bijna 30k (incl lichtstraat, extra elektra etc) dus als ik dat niet had genomen was ik maar 20k kwijt geweest aan meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Anoniem: 1279036 schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:04:
nog een budget tip ( wel zelf doen , maar niet klussen): verhuizen kun je zelf door wagentje met laadbak te huren. Was 130 euro kwijt in totaal, inclusief doos goede koeken van de bakker voor helpende vrienden die per 2 in verschillende dagdelen geholpen hebben vanaf vrijdagmiddag t.m. za ochtend. Daarna wagen nog gebruikt om afval van keukenboer en andere zooi af te voeren naar de milieustraat.
Ik zag op Groupon ook een deal voor verhuizers. Denk dat ik die ga gebruiken. Voor rond de 150 euro heb je twee verhuizers voor 4 uur. Prima voor mij want ik woon nu in een tijdelijk appartement van 50m2 ben binnen eeen uur klaar met de boel inpakken. Met twee verhuizers hoef ik ook zelf bijna niks te doen (goh door dit topic kom ik wel heel lui over😅)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 16:53
Als je quooker reservoir leeg is levert hij al geen instant kokend water meer.

Dus net als een close in boiler wordt je water eerst opgewarmd en daar op temperatuur gehouden. Dat is ook waar mijn opmerking over ging.
Want om per definitie te zeggen dat je kraan instant kokend water levert is niet waar. Maar schijnbaar is mijn comment erg lastig te begrijpen voor sommigen.
Source90 schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:45:
[...]
Instant is instant. Geen wachttijd. En ook direct weer koud als je de kokend-ring uit zet.

Quooker houdt het water op 110°c en verbruikt slechts 10Watt om het op deze temperatuur te houden. Opwarmen uiteraard meer verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

jelle2503 schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:30:
Als je quooker reservoir leeg is levert hij al geen instant kokend water meer.

Dus net als een close in boiler wordt je water eerst opgewarmd en daar op temperatuur gehouden. Dat is ook waar mijn opmerking over ging.
Want om per definitie te zeggen dat je kraan instant kokend water levert is niet waar. Maar schijnbaar is mijn comment erg lastig te begrijpen voor sommigen.

[...]
Dat heeft niks met instant te maken, maar met inhoud van de boiler. Instant is instant, ik kan 10 koppen thee zetten, 2 pannen kokend water vullen en dan is dat ding nog lang niet leeg. Instant dus juist per definitie, want het is er meteen . Tenzij m'n stroom het niet doet, maar dan werkt de kookplaat en de waterkoker ook niet......beetje flauwe reactie van je, ja die laptop van me is echt enorm snel, behalve als de accu leeg is, dan doet hij niet veel..... 8)7
Anoniem: 1279036 schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:04:
Ha kniepert! Enkel koeken :+ Wel goede tip, hier kregen de helpers een lunch of avondmaal voor het harde werk. Tweede keer verhuizers ingeschakeld, is 2x zo duur, maar dan ben je niet moe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:57
desmond schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:02:
[...]

Eh, in een boiler wordt het water op 95 graden opgeslagen, de Quooker doet in zijn reservoir hetzelfde hoor.

Dit topic gaat erover om op klein budget een keuken optimaal af te werken. Volgens mij kan je met een keukenboiler die tot 95 graden gaat wel heel dicht bij de Quooker komen voor een fractie van de prijs.
Ik ben meer voor de zwart of wit oplossing. Of je doet het goed en koopt een Quooker of equivalente oplossing. Of je doet het niet en je koopt een waterkoker voor 2 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 08-07 19:03

mark-k

AKA markkNL

ChinaGeek schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:50:
[...]

BVA heeft enorm veel Chinese troep die zo zgn voor dumpprijzen verkopen.
Ik vind Troostwijk fijner.
BVA en Troostwijk zijn hetzelfde bedrijf met tegenwoordig ook vaak dezelfde partijen, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blik1984 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:53:
[...]

Ik ben meer voor de zwart of wit oplossing. Of je doet het goed en koopt een Quooker of equivalente oplossing. Of je doet het niet en je koopt een waterkoker voor 2 tientjes.
En dat is waarschijnlijk precies de gedachte waardoor veel nieuwbouwers zo'n fortuin uitgeven en buitenproportioneel dure producten aanschaffen zoals een Quooker, waarbij je ook betaalt voor een stuk marketing of gebakken lucht. Juist in dat soort situaties kan de gulden middenweg geld besparen zonder echt in te boeten op kwaliteit. En daar gaat dit topic volgens mij over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-07 10:47
PRoeske schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:00:

[/quote]

Ik zie een hoop reacties voorbij komen, maar volgens mij nog niet hier op. Wij zijn recent ook een nieuwbouwwoning betrokken (ok, alweer een jaartje geleden intussen) en stonden voor dezelfde afweging. We zijn beiden groot fan van spachtelputz en glad stucwerk, maar dit werd ons door een bevriend stucadoor neit aangeraden in nieuwbouw.

Waarom niet?

Een nieuwbouwhuis zit nog heel erg vol met vocht vanuit de bouw (het grootste deel van de tijd is het niet waterdicht, slecht geventileerd en amper geïsoleerd). Dit vocht gaat gedurende de eerste maanden/jaren de woning uit trekken. Daarbij gaan materialen 'werken', wat zoveel betekent dat na een jaar niet elke muur/naad/aansluiting nog exact op dezelfde plek zit als voorheen.

Nu moet je in gedachten houden dat stucwerk (gips) een vergelijkbare elasticiteit heeft als die van mijn overgrootmoeder - als iets niet kan rekken, dan gaat het dus scheuren en is je stucwerk beschadigd.

Dit is op zich prima te repareren, maar a) veel stukadoors houden er niet van aan het stucwerk van een concullega te zitten en je moet dus hopen dat hij/zij tijd heeft en b) kost het weer extra geld.

Renovlies + kitten/plamuren + sauzen lost dit probleem voor een heel groot deel op. Het is immers elastischer en gemaakt om scheuren op te vangen. Wij waren voor 130m2 ongeveer €1900 kwijt, inclusief het glad trekken/voorstrijken van alle benodigde muren (let op: 'behangklaar' in de bouwwereld is echt iets anders dan behangklaar in de behangwereld!).

De kwaliteit van afwerking is nagenoeg gelijk aan glad stucwerk. Onze nieuwe buurman (stukadoor) kwam eens op bezoek en begon zich spontaan zorgen te maken over de toekomst van het vakgebied...

Voor de overige punten die je noemt hebben wij bewust keuzes gemaakt om hier en daar wat meer kosten te maken, dus daar kan ik minder goed over adviseren. Wat ik nog wel mee wil geven:
  • Tel bij alles wat je denkt kwijt te zijn 5-10% op! Kosten vallen altijd tegen en in het beste geval kan je er van op vakantie als alles rond is
  • Neem voldoende tijd in je planning. Werkzaamheden lopen vaak ergens uit en als er afhankelijkheden zijn voor andere werklui wil je dit niet laten wachten. Het is momenteel zo druk in de bouw dat ze je gewoon achteraan in de agenda moeten zetten.
  • In plaats van bezuinigen op bepaalde posten, kan je er ook voor kiezen dingen later te laten doen. Wij hebben bijvoorbeeld in eerste instantie de vlonder bij het huis niet laten plaatsen en deze opdracht pas gegeven toen duidelijk was dat we onze vorige woning veel beter verkocht hadden dan ingeschat. Hier hebben we de hovenier rekening mee laten houden in de tuin.
  • Bij nieuwbouw heb je allerhande garanties (metselwerk, bouwmaterialen, etc). Wanneer je echter zelf werkzaamheden aan die materialen (laat) uitvoeren zal er snel een discussi kunne ontstaan als er iets mis is. Bijvoorbeeld: Wij hebben een tuin op het zuiden en wilden graag een zonnescherm aan de gevel. Als je die op laat hangen en er barst een baksteen, of er komt een voeg los, dan zal de bouwer zeggen dat het aan de installateur ligt en vice verse. Om die reden hebben we dit een jaar uitgesteld om eerst eens de tijd de kans te geven tot er eventueel schade kon ontstaan door bijvoorbeeld weersomstandigheden
  • pas op voor meerwerk! - dit geldt eigenlijk ook voor de bouw van de woning zelf, maar zeker voor (onder-)aannemers die je zelf aanneemt en die meer aan de budget-klussen werken. Elke minuut/zaagsnede/aanpassing in het vooraf afgesproken plan worden kosten voor gerekend! Als je in het tuinontwerp bijvoorbeeld 48m2 hebt opgegeven (conform brochure bouwer) en het blijkt 50m2 te zijn kan je er vanuit gaan dat die laatste 2m2 de hoofdprijs kosten. Idem voor werkzaamheden die niet gespecificeerd staan (voorbeeld: je koopt een keuken inclusief montage. Op het opdrachtformulier staan echter nog 2 kruisjes: 1) aansluiten apparatuur, 2) afvoeren afval. Dat kan zomaar flink extra geld kosten als je er geen erg in hebt, of je zit met een paar kuub piepschuim, karton en rommel wanneer ze klaar zijn met de werkzaamheden.
Succes met je nieuwe woning en stuur gerust een pm als je meer wilt weten/vragen. Ik vind het prima om wat overzichten die ik destijds gemaakt heb te delen om dit soort zaken te tracken (low-tech Excel, maar het werkte prima).
Volgens mij hangt er heel erg vanaf hoe je wanden zijn; zijn die prefab wanden of zijn het blokken.
Mijn hele huis is na oplevering gestuct; zowel de wanen als de plafonds. Ik heb welgetelt 1 krimpscheur.

Dit zit (niet geheel toevallig denk ik) op een binnenmuur dievan blokken is. Op alle buitenwanden (prefab beton) 0 scheuren. Ook op het plafond zit niks.
de Peer schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:40:
[...]

En dat is waarschijnlijk precies de gedachte waardoor veel nieuwbouwers zo'n fortuin uitgeven en buitenproportioneel dure producten aanschaffen zoals een Quooker, waarbij je ook betaalt voor een stuk marketing of gebakken lucht. Juist in dat soort situaties kan de gulden middenweg geld besparen zonder echt in te boeten op kwaliteit. En daar gaat dit topic volgens mij over.
Hollandse zuinigheid zit hier in de lucht ? Doe je ook de was in een tobbe?
Een keukenboiler is wat anders dan een kokend water kraan. Die boiler maakt namelijk warm, geen kokend, water.

en daarbij; laat mensen lekker zelf bepalen wat ze wel/niet kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Len020 op 27-04-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
mark-k schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:01:
[...]

BVA en Troostwijk zijn hetzelfde bedrijf met tegenwoordig ook vaak dezelfde partijen, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Dat kan, toch zie ik duidelijke verschillen in het aanbod. Die vakantieveilingen Chinese troep komt bij Troostwijk niet voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 08-07 19:03

mark-k

AKA markkNL

ChinaGeek schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:45:
[...]

Dat kan, toch zie ik duidelijke verschillen in het aanbod. Die vakantieveilingen Chinese troep komt bij Troostwijk niet voorbij.
Dat klopt ja, die veilingen heb je ook geen zak aan, het is meer regel dan uitzondering dat dat spul duurder dan nieuw in de winkel weggaat.

Maar partijen laminaat enzo zijn exact dezelfde bij Troostwijk en bva.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Len020 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:41:
[...]

Een keukenboiler is wat anders dan een kokend water kraan. Die boiler maakt namelijk warm, geen kokend, water.

en daarbij; laat mensen lekker zelf bepalen wat ze wel/niet kopen.
Dit topic gaat over budget afwerking en zo je wilt Hollandse zuinigheid en de keuzes die daar bij horen.
Er zullen genoeg mensen zijn die tevreden zijn met 75 of 95 graden water, voor een fractie van de prijs van een Quooker.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 27-04-2021 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:51
[...]

Beetje flauwe opmerking in een topic dat er specifiek op gericht is om mensen met een kleiner budget te helpen bij hun keuzes, vind je zelf ook niet?

Jij hebt blijkbaar wel een ruim budget om uit te geven aan huisinrichting, en dat is heel fijn voor je. Maar het lijkt me geen reden om vervolgens neerbuigend te reageren richting mensen die minder geld kunnen of willen uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Volgens mij hangt er heel erg vanaf hoe je wanden zijn; zijn die prefab wanden of zijn het blokken.
Mijn hele huis is na oplevering gestuct; zowel de wanen als de plafonds. Ik heb welgetelt 1 krimpscheur.

Dit zit (niet geheel toevallig denk ik) op een binnenmuur dievan blokken is. Op alle buitenwanden (prefab beton) 0 scheuren. Ook op het plafond zit niks.

[...]
Wij hebben ook onze prefab nieuwbouwwoning laten stucen (behalve plafond), tot nu toe geen enkele scheur 3 jaar later.
Onze buren hebben renovlies, dat ziet er ook prima uit. Weet niet wat beter is op de lange termijn, we gaan het zien..

Verder kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Wij waren totaal 125k/20% meerwerk kwijt (overwaarde uit vorige woning), maar vrienden van ons gingen een (casco) nieuwbouwwoning huren en waren denk ik nog geen 20k kwijt.
Grootste verschil is de uitbouw die ons 30k kostte en zij niet hebben. (Logisch bij huur natuurlijk).
Verder hebben zij standaard badkamer enz. Upgraden kost relatief veel geld.

Ik bedoel te zeggen dat je niet per se veel goed kwijt hoeft te zijn voor meerwerk bij nieuwbouw.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2021 12:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:49
Anoniem: 224360 schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:11:
Ha kniepert! Enkel koeken :+ Wel goede tip, hier kregen de helpers een lunch of avondmaal voor het harde werk. Tweede keer verhuizers ingeschakeld, is 2x zo duur, maar dan ben je niet moe.
Dat dus. Ze zijn een hele dag voor je in touw. Ik zorg dat er een semi-bejaarde aanwezig is die een hele lunch voorbereid met warme beenham, saté etc. En wat fruit evt. Verder gewoon doorknallen.
En dan eind van de dag samen Chinees of friet halen en een bak bier erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-07 10:47
Anakha schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:39:
[...]

Beetje flauwe opmerking in een topic dat er specifiek op gericht is om mensen met een kleiner budget te helpen bij hun keuzes, vind je zelf ook niet?

Jij hebt blijkbaar wel een ruim budget om uit te geven aan huisinrichting, en dat is heel fijn voor je. Maar het lijkt me geen reden om vervolgens neerbuigend te reageren richting mensen die minder geld kunnen of willen uitgeven.
De neerbuigendheid werkt natuurlijk ook andersom hè. Dit topic is prima maar doe niet alsof een product van 200 euro hetzelfde kan als een kraan van (minimaa) 4,5x zoveel.

Net zoals argument als “ uit dezelfde fabriek” is allemaal marketing onzin.

Dat iets uit dezelfde fabriek komt wil niet zeggen dat de kwaliteit gelijk is als je component compleet verschillend zijn.

En als je goed had gelezen respecteer ik ieders persoonlijke keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Len020 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:39:
[...]

De neerbuigendheid werkt natuurlijk ook andersom hè. Dit topic is prima maar doe niet alsof een product van 200 euro hetzelfde kan als een kraan van (minimaa) 4,5x zoveel.

Net zoals argument als “ uit dezelfde fabriek” is allemaal marketing onzin.

Dat iets uit dezelfde fabriek komt wil niet zeggen dat de kwaliteit gelijk is als je component compleet verschillend zijn.

Pas op, straks wordt je ervan beticht te pochen met je centen. Zo'n maaltijd voor 5 man is niet goedkoop!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Iemand nog wat tips voor een goede en betaalbare elektricien?

Over een week of 6 krijgen we de sleutel van ons nieuwbouwhuis en we willen graag nog wat aanpassingen doen qua elektra.

Heb hier en daar wat offertes opgevraagd via werkspot maar kom al snel op een uurtarief uit van 50-75,- per uur.

Gaat voornamelijk om stopcontacten verplaatsen, lichtpunt verplaatsen, internet kabels trekken door loze leidingen etc.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Leuk topic! Ik denk dat veel mensen nog weleens heel zwart-wit denken t.a.v. uitgeven van geld aan spullen. Je kan ook met een groot budget heel verantwoord/goedkoop willen uitkomen met spullen.

Een paar tegenstellingen waar mensen (verkopers, familie en kennissen) soms verbaasd over doen (in ons geval dan):

- Wij hebben heeeel veel klein spul (toilet rolhouder, kleding haakjes, elektra zooi, handdoek haakjes, speaker standaardjes, buitenlampen (12 volt), etc. etc,) via onze vrienden in China gekocht. Dat scheelt uiteindelijk echt heel veel.
- Wij hebben een keuken gekocht (eiland van 3,10 meter x 1,20 meter en kastenwand 5x60cm delen). Hierbij kochten wij wel de Bora X Pure, maar tegelijk moesten we niets weten van een Quooker (1500 euro voor kokend water, really?) en hebben we apparatuur uit de goedkoopste Siemens reeks want we gebruikte in ons huidige huis (met duurdere Siemens spullen) al die poespas niet.
- Wij hebben niet bezuinigd op bijvoorbeeld: Een uitbouw van 2,4x8,6, garage verbouwen (isoleren, vloerverwarming, garagedeur vervangen door ramen), 2 dakramen, zolderkamers, extra deur naar de garage, 25 loze leidingen, zonnepanelen (20x) etc.
- Een relatief goedkope laminaat vloer van 20 euro m2 op de begane grond (102 m2) en op de 1e en zolder laminaat voor 15 m2 (100 m2)
- We hebben bijna al onze meubelen (behalve het bed en bankstel) via marktplaats gekocht.
- Stucen+wit spuiten beganegrond en zolder: 16 euro per m2 totaal via werkspot
- Behangen 1e verdieping kamers -> relatief goedkoper dan stucen en spuiten

Je uitgaven patroon heeft met meerdere dingen te maken. Bijvoorbeeld je leefsituatie, levensfase, prioriteiten, statusgevoeligheid en soms ook principes. Je kan dus niet per definitie zeggen dat je bij een duur/groot huis perse dure spullen moet hebben of alles top moet afwerken. Of dat je zuinig of krenterig bent als je bewust met je uitgaven bezig bent.

Toen ik op Curacao woonde gingen bijvoorbeeld de schoonmaaksters bij ons bedrijf elke week naar de duurste kapper, en liepen ze er keurig verzorgt bij in mooie kleding. Maar 's avonds stonden ze bij de bushalte (want geen auto/fiets) om naar hun huis te gaan, wat niet meer was dan 2 muren en een golfplaat. Prioriteiten dus.

Wij investeren als gezin liever in ervaringen (vakantie's, musea's, daagjes uit) en de rest gaat in Bitcoin :P

Moraal: Er is ook iets tussen vrekkerig of een big spender :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaa87
Dutchylex schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:52:

Wij investeren als gezin liever in ervaringen (vakantie's, musea's, daagjes uit) en de rest gaat in Bitcoin :P

Precies, iemand noemde mij al gierig maar ze weten niet dat ik maandelijks een deel van m’n salaris overmaak naar het buitenland omdat familieleden daar afhankelijk van zijn. Ik kan ze natuurlijk laten stikken en de bigspender uithangen met een dure keuken maar daar kies ik niet voor. Jammer als mensen meteen neerbuigend willen doen en je uitmaken voor een uitbuiter omdat je geen 20K aan een tuin wil uitgeven.

Bedankt voor de tips! Ik heb ook geen Quooker genomen. Iedereen die het heeft is super positief maar ik houd het bij m’n waterkoker van €20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Source90 schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:45:
[...]

Het verbruikt dermate veel energie dat het zwaar meespeelt in de nieuwe BENG normen. Quookers en andere elektrische verwarmers met een laag rendement zullen BENG 2 verhogen. BENG 2 gaat over het primair fossiel energieverbruik. Dat is zeker wel iets om rekening mee te houden hetzij dat het energie kost of dat je bij nieuwbouw aan die eis moet voldoen. Daarnaast is het een heel duur ding. Weegt het op tegen de kosten? Gemak heb je er wel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yaa87 schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:06:
[...]

Ik verwijs je even naar mijn topic en dan zie je dat daar helemaal geen shaming voorkomt, ik mij nergens voor schaam, ik alle vragen stel en goede antwoorden en adviezen terug krijg.

Oh ja, we hebben een klushuis gekocht waarin ik 95% zelf doe, uitpuzzel en aanschaf. Budget (bouwdepot) is 70k om de hele rattenplan klaar te krijgen. Zoals hierboven: online speuren en offertes de deur uit doen. Ik ben gezegend met een technische achtergrond en een bouwkundige. Daarbij een netwerk van installatiebedrijven en mensen die ik persoonlijk ken daarin. Overigens klus ik ook graag.

Topic: Beng norm, isolatie, verwarming en een A frame huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:36:
[...]

Dan is het simpel online speuren en offertes opvragen en vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Greatsword schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:42:
Iemand nog wat tips voor een goede en betaalbare elektricien?

Over een week of 6 krijgen we de sleutel van ons nieuwbouwhuis en we willen graag nog wat aanpassingen doen qua elektra.

Heb hier en daar wat offertes opgevraagd via werkspot maar kom al snel op een uurtarief uit van 50-75,- per uur.

Gaat voornamelijk om stopcontacten verplaatsen, lichtpunt verplaatsen, internet kabels trekken door loze leidingen etc.
Kijk eens in je vrienden-, familie, en kennissenkring. Daar zit vast wel iemand tussen. Mijn elektricien kost 25 Euro per uur buiten de boeken om. Is overal in gecertificeerd en levert keurig en vooral veilig werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Yaa87 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:06:
[...]

Precies, iemand noemde mij al gierig maar ze weten niet dat ik maandelijks een deel van m’n salaris overmaak naar het buitenland omdat familieleden daar afhankelijk van zijn. Ik kan ze natuurlijk laten stikken en de bigspender uithangen met een dure keuken maar daar kies ik niet voor. Jammer als mensen meteen neerbuigend willen doen en je uitmaken voor een uitbuiter omdat je geen 20K aan een tuin wil uitgeven.

Bedankt voor de tips! Ik heb ook geen Quooker genomen. Iedereen die het heeft is super positief maar ik houd het bij m’n waterkoker van €20.
Ik ben een maandje geleden bij de immotheker (belgische hypotheker) geweest omdat hij dacht dat de hypotheek goedkoper kon maar hij kwam steeds met modellen om meer hypotheek voor onze woning te krijgen zonder extra kosten. Ik wil juist mindere maandlasten, maar schijnbaar is dat niet meer zo gangbaar en wil iedereen alles (verbouwingen, herfinancieren, de auto als het even kan) allemaal meefinancieren in de hypotheek :p Wij sparen gewoon tot we wat geld hebben en dan pakken we iets aan in het huis wat we het hardste nodig vinden. Ik wil daar niet extra voor lenen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dutchylex schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:52:
Leuk topic! Ik denk dat veel mensen nog weleens heel zwart-wit denken t.a.v. uitgeven van geld aan spullen. Je kan ook met een groot budget heel verantwoord/goedkoop willen uitkomen met spullen.

Een paar tegenstellingen waar mensen (verkopers, familie en kennissen) soms verbaasd over doen (in ons geval dan):

- Wij hebben heeeel veel klein spul (toilet rolhouder, kleding haakjes, elektra zooi, handdoek haakjes, speaker standaardjes, buitenlampen (12 volt), etc. etc,) via onze vrienden in China gekocht. Dat scheelt uiteindelijk echt heel veel.
- Wij hebben een keuken gekocht (eiland van 3,10 meter x 1,20 meter en kastenwand 5x60cm delen). Hierbij kochten wij wel de Bora X Pure, maar tegelijk moesten we niets weten van een Quooker (1500 euro voor kokend water, really?) en hebben we apparatuur uit de goedkoopste Siemens reeks want we gebruikte in ons huidige huis (met duurdere Siemens spullen) al die poespas niet.
- Wij hebben niet bezuinigd op bijvoorbeeld: Een uitbouw van 2,4x8,6, garage verbouwen (isoleren, vloerverwarming, garagedeur vervangen door ramen), 2 dakramen, zolderkamers, extra deur naar de garage, 25 loze leidingen, zonnepanelen (20x) etc.
- Een relatief goedkope laminaat vloer van 20 euro m2 op de begane grond (102 m2) en op de 1e en zolder laminaat voor 15 m2 (100 m2)
- We hebben bijna al onze meubelen (behalve het bed en bankstel) via marktplaats gekocht.
- Stucen+wit spuiten beganegrond en zolder: 16 euro per m2 totaal via werkspot
- Behangen 1e verdieping kamers -> relatief goedkoper dan stucen en spuiten

Je uitgaven patroon heeft met meerdere dingen te maken. Bijvoorbeeld je leefsituatie, levensfase, prioriteiten, statusgevoeligheid en soms ook principes. Je kan dus niet per definitie zeggen dat je bij een duur/groot huis perse dure spullen moet hebben of alles top moet afwerken. Of dat je zuinig of krenterig bent als je bewust met je uitgaven bezig bent.

Toen ik op Curacao woonde gingen bijvoorbeeld de schoonmaaksters bij ons bedrijf elke week naar de duurste kapper, en liepen ze er keurig verzorgt bij in mooie kleding. Maar 's avonds stonden ze bij de bushalte (want geen auto/fiets) om naar hun huis te gaan, wat niet meer was dan 2 muren en een golfplaat. Prioriteiten dus.

*knip*
Die stokpaardjes laten we dus op stal.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 27-04-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Len020 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:39:
[...]

Net zoals argument als “ uit dezelfde fabriek” is allemaal marketing onzin. Dat iets uit dezelfde fabriek komt wil niet zeggen dat de kwaliteit gelijk is als je component compleet verschillend zijn.

Even terug naar mijn bijdrage: "Dergelijke keukenboilers gaan tot 95 graden Celcius en kosten minder dan 200 Euro. Ik vraag mij oprecht af of een Quooker nu zo heel anders is. Weet iemand wat de meerprijs van een Quooker rechtvaardigt? Anders kan je dus voor 200 euro ongeveer dezelfde functionaliteit hebben."

Niemand zegt dat deze producten een identieke functionaliteit hebben. De vraag is, of de meerprijs wordt gerechtvaardigd door de extra functionaliteit van de Quooker. Met 95 graden water kun je prima koken. Als je budget afwerking wilt, is dit een keuze die je prima kunt maken.

Ik ken in ieder geval een verschil: de Quooker kent een soort kinderslot-beveiliging. Met kleine kinderen zou ik de keukenboiler niet graag op 95 graden instellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:02

DonJunior

NO Moderator

..
Bijvoorbeeld Home Vision verf bij de Action is 15 euro per 10L, als je 3x rollen niet erg vindt
...
Maar wat ik niet snap in dezen, als je toch goedkoop wenst, dan reken je toch niet alleen de kosten van de pot verf uit, maar juist wat het sauzen van de muur je uiteindelijk kost?
Super tof dat die pot van merk X zo goedkoop is, maar als je dan vervolgens 3x moet rollen, red je het mogelijk niet met één pot en ben je mogelijk, vanwege aanschaf van een tweede pot, duurder uit dan dat je de eerste keer direct een pot monodek van een duurder merk had gekocht.

En zo zie ik meerdere dingen voorbij komen in dit topic dat ik denk? He? Ja leuk bij de kassa goedkoop een vloerpartij kunnen kopen, maar als die vloer na 3 jaar helemaal op is.. dan moet je weer opnieuw beginnen.. ben je dan wel zo goedkoop uit als je dacht? Lijkt me sterk.

Heb jaren in de bijstand geleefd en dus echt wel geleerd om op de centen te letten.. maar daar komt wel meer bij kijken dan alleen een goedkope kassabon.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 15:51:
[...]

Die toon komt vooral door je uitspraak over arme mensen die zich een beetje moeite doen goed voor de dag te komen en dan verkeerde prioriteiten zouden hebben. Alsof ze anders met hun salaris wel een auto, fiets en fatsoenlijk huis zouden hebben.

En voor spullen kun je wel degelijk duurzame keuzes maken, alleen zijn die nooit goedkoop.
Als ik jou was zou ik even goed gaan lezen: Ik zei: Prioriteiten stellen, zonder waardeoordeel en nergens staat "verkeerde"! Hier om de hoek wonen mensen in een huurhuis maar hebben een Audi van 80K voor de deur. Prioriteiten...Ik geef mijn geld liever aan (vervuilende) vakanties, ook een prioriteit. Iemand die een Quooker koopt voor 1500 euro, prioriteit. Nergens geef ik een waardeoordeel. Mijn punt is, (en dat pikte jij er blijkbaar niet uit) is dat iedereen zijn of haar eigen prioriteiten stelt, zonder dat een ander daar iets van hoeft te vinden...Hopelijk snap je het nu?
Pagina: 1 2 Laatste