Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beng norm, isolatie, verwarming en een A frame huis

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Tuintje
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11-06 23:26

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

Topicstarter
Ik heb vragen. Best wat vragen. En op die vragen krijg ik ook wel antwoorden maar zoveel verschillende dat ik niet echt een duidelijk beeld krijg. De situatie is als volg. Wij, mijn vriendin en ik, willen een A frame huis bouwen. Dit huis bestellen wij via woneninhout.nl. Hier heb ik ook al het één en ander gevraagd maar zij zijn meer voor de levering van het pakket dan voor de technische details zoals isolatie, warmte, energie et cetera. Zoveel mensen zoveel wensen zeg maar.

Hier de info van het huis: https://woneninhout.nl/piramide-woning-avrame-trio-150/ en de plattegrond van het basis model via Drive: https://drive.google.com/...lqSVNBrW/view?usp=sharing

Voor de slaapkamers reken ik grofweg 30m3 per ruimte. De woonkamer en het halletje kom ik uit op 160m3. En dan is er ook de open vide boven de woonkamer maar die heb ik nog niet berekend of meegerekend.

Gasloos!
Bewoners aantal: 5 (2 volw. en 3 kinderen)
Hoofdverwarming: houtkachel
Bijverwarming: lucht-lucht
Mechanische ventilatie
Warm water: ??
Ramen: HR+++
Keuken: aparte groep
Washok/toilet (op de tekening is dit de douche beneden): aparte groep
Aansluiting zonnepanelen: aparte groep

Vragen die ik heb afgaande van de basisgegevens/tekening van het A frame huis:

- Ik zit met de BENG norm in mijn maag. Want welke isolatie moet ik gebruiken en met welke R waarde? Ik hoor zeggen 4 en een ander 6. Heel duidelijk kan ik het ook niet vinden op websites en de rekenmodellen die er zijn kom ik niet uit. Ik had begrepen dat je de R waarde kan halen door dubbel te isoleren. Klopt dit ook?

- Wij willen graag lucht-lucht warmte. Dat betekent, zoals ik het uitgezocht heb, dat ik voor de slaapkamers elk een unit nodig heb voor koelen en verwarmen, en voor de woonkamer een unit/cassette. De hoofdverwarming zal bestaan uit een houtkachel. Als ik het goed berekend heb met de open vide van de woning heb ik een houtkachel nodig met een nominaal vermogen van 6-8kw.

Units voor de slaapkamers met de grootste unit voor de slaapkamer met de vide: https://justcooling.nl/sp...9-1x12000btu-a-360m3.html

Cassette voor de woonkamer welke centraal geplaatst wordt: https://justcooling.nl/sp...ette12000btu-a-125m3.html

Klopt mijn beeld/berekening van wat ik nodig heb afgaande op de basis van de tekening?

- Voor de afzuiging van de keuken/woonkamer en de douche is er mechanische ventilate. Hier ben ik uitgekomen op het volgende: https://www.ventilatielan...diening-euro-stekker.html

Ik ben nog niet uit over het warm water en wat ik daar nodig voor heb. Ideeën zijn welkom. Zelf dacht ik aan een elektrische boiler met 200 liter?

Het hele zwikje heeft natuurlijk wel de nodige voeding nodig. Het dak is groot genoeg voor een massa aan panelen en eventueel kan ik een platdakopstelling maken op de eventuele carport die we nog willen bouwen. Of een opstelling achter het huis is zelfs mogelijk.
Hoeveel panelen heb ik nodig met welke omvormer? Ik hoef geen poespas als het mar werkt. Het leggen van de panelen en het binnenwerk red ik mij wel mee. Ik heb via Google maps een screenshot gemaakt van de kavel waar we willen bouwen. Het is 1100m2 groot. Blauw is waar het huis komt te staan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mocht ik nog iets over het hoofd zien stel de vraag en ik probeer het zo goed mogelijk te beantwoorden.

Aanvullende informatie. Hier plaats ik informatie die ik terloop vindt aangaande het bouwproces::

2-2-2021:

Voor de mensen die het begrijpen heb ik na lang zoeken het engineering's rapport gevonden van de Trio 150. Die is te lezen via mijn Drive via deze link: https://drive.google.com/...6ciuoEjz/view?usp=sharing

Ook heb ik gevonden hoe de opbouw van de Avrame woning is. Het is dan wel een kleiner model de setup is hetzelfde. De link naar de documentatie hiervan is: https://drive.google.com/...20gUpZT3/view?usp=sharing

07-04-2021:

Inmiddels mag duidelijk zijn dat de Avrame woning niet doorgaat. De welstand lag dwars waar de gemeente debet aan is geweest door niet de juiste info te verstrekken. Wel is er een ander huis gevonden en gekocht (o.v.b.) en daar komt een 60m2 grote aanbouw aan vast.

[Voor 10% gewijzigd door Tuintje op 12-05-2021 09:11]

• cverkooyen
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:42
Voor je drive is toegang / toestemming nodig

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
cverkooyen schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:57:
Voor je drive is toegang / toestemming nodig
Goed dat je het zegt. Gefixed.

• cverkooyen
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:42
Ik kan je weinig helpen met je berekeningen maar het is wel een erg uniek ontwerp!

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
cverkooyen schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:01:
Ik kan je weinig helpen met je berekeningen maar het is wel een erg uniek ontwerp!
Dat is het zeker. Het voldoet aan wat wij willen en het is volledig aanpasbaar. Ik bouw het zelf met wat hulp en dat is goed te doen. Maar in calculatie en wat precies nodig ben ik geen ster. Ben nu een dikke week aan het researchen en toch kom ik er niet helemaal uit. We willen het simpel efficient en zo goedkoop mogelijk houden maar toch dat we comfortabel zitten.

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:22
Je kunt een proefaccount aanmaken bij https://uniec3.nl/ om een berekening te maken. Tip: zoek eerst een beng-berekening van een ander huis dat lijkt op het jouwe qua materialen en installaties

Ik denk trouwens dat je vrij snel een installatie adviseur nodig gaat hebben om dit door te rekken, BENG is nogal wat gereken.

Verder zie ik een houtkachel staan, tenzij dat een pelletketel is die op minimaal vermogen 1,0 kW kan leveren zou ik die kachel maar snel vergeten. Je huis is zo stevig geïsoleerd omdat het BENG moet worden dat het 1 grote sauna wordt met een houtkachel van bijv 5 kW die een paar uur brandt (en 5kw is echt Tiny voor een houtkachel)

Edit: je moet je echt nog flink verdiepen in de materie of iemand inhuren, getuige je vraag over de rc-waarden. Volgens Bouwbesluit moet je namelijk RC 3, 4,5 en 6 halen voor respectievelijk je vloer, gevel en dak.

Edit2: super gaaf project, ben wel beetje jaloers;) je berekening voor die houtkachel van 6-8 kw is echt te ruim. Er zijn zat voorbeelden van Tweakers die een huis uit 2012 van 160m2 met 2 vingers in de neus met een 5 kw lw Wp verwarmen. Mijn eigen woning is uit 68, hoekhuis en matig geïsoleerd, heb een WP van 9 kW.

[Voor 29% gewijzigd door Fr33z op 28-01-2021 22:41]

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13:40

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Bovendien is een houtkachel een grote vervuiler. Een beetje zonde om dat te plaatsen in een woning die ontworpen is met het oog op duurzaamheid...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• aikink
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 17-05 13:53
Zeker kun je een proefaccount aanmaken, maar weet je dan ook wat je invult? De BENG is een tikkie complexer dan een EPC-berekening. Ik waag me er in ieder geval niet meer aan. Daarnaast ben je bijna verplicht om de woning door een gecertificeerd persoon/bedrijf af te laten melden bij het RVO, en vooruitlopend op de wet kwaliteitsborging moet je tijdens bouw ook een dossier aanleggen waarin je kunt bewijzen dat je gebouwd hebt volgens de BENG. Staat er in je berekening dus dat je een duur passiefkozijn met een lage U-waarde toepast, maar druk je er toch een iets meer standaard houten kozijn met dubbele beglazing in, kan het zomaar zijn dat je flink op de koffie komt. Dat valt niet (meer) te compenseren door een paar PV-panelen toe te voegen (die zitten nu in de BENG-3). En grootste aandachtspunt onder de BENG: de To-juli.

Verder zegt de BENG in beginsel niet veel over isolatie, behalve dat je BENG-1 eis (energiebehoefte) aan een waarde moet voldoen, die weer afhankelijk is van de verhouding tussen gebruiksoppervlak en verliesoppervlak. Heb je het over isolatie, dan noemt het Bouwbesluit op dit moment een Rc-waarde van 3,7, 4,7 en 6,3 voor respectievelijk vloeren, wanden en daken. Alle schuine delen voor deze woning vallen onder categorie dak: Rc > 6,3.

Water verwarmen: 200 liter per dag met 40º verwarmen (conservatieve inschatting) kost je op jaarbasis bij een COP1 apparaat bijna 3400 kWh. Ik zou er op z'n minst een zonneboiler van maken, en het laatste beetje met elektra opwarmen. Of je totale verwarmings- en ventilatieconcept herzien.

Als ik mijn mening er over mag geven: mooi, apart huis, dat komt goed. De installaties nog wel even goed tegen het licht houden (en neem de Trias Energetica ook gelijk mee), tot nu toe klinkt het als een in aanschaf goedkope installatie die op jaarbasis flink wat meer elektra en €€ gaat kosten.

• headhunter1985
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
Zelf zit ik niet in de BENG maar collega’s wel. De basis RC waarden zijn conform het Bouwbesluit, daar moet je ten minste aan doen. Voor BENG zijn er 3 toetsingscriteria. BENG 1 is beperken energie vraag, BENG 2 is maximale eis aan primair fossiel energieverbruik, BENG 3 minimaal aandeel duurzame bronnen.

Deze 3 knoppen hebben allemaal invloed op elkaar. Hogere isolatie waarden zijn goed voor stap 1, maar kunnen bij ongunstige positionering van ramen bijdragen aan te hoge interne warmtelast (TO-juli). Een overschrijding hiervan mag ook weer niet. Dit laatste kan worden ondervangen door toepassing van koeling.

BENG dient te worden uitgevoerd door gecertificeerd bedrijf, door Gecertificeerde personen. Voor de toepassing van installaties dienen kwaliteits verklaringen te worden ingevoerd en te worden toegevoegd aan gebouwdossier. Op moment van schrijven zijn er 3 software pakketten, ten minste 2 van deze zijn nog niet geheel compleet. Er is ook voor ons nog hoop te ontdekken en het gaat mogelijk aanvraag omgevingsvergunningen remmen.

Hoeveel pv nodig, volgt ten minste uit BENG voor vergunning. Meer mag altijd. In tegenstelling tot EPC geeft dit geen mogelijkheden tot wegstrepen van andere maatregelen.

Ik ben niet bekend of wordt toegestaan dat een houtkachel kan worden gezien als hoofdverwarming binnen BENG, bij epc weet ik het ook niet. Kan dit morgen eens vragen.

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Fr33z schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:11:
Je kunt een proefaccount aanmaken bij https://uniec3.nl/ om een berekening te maken. Tip: zoek eerst een beng-berekening van een ander huis dat lijkt op het jouwe qua materialen en installaties

Ik denk trouwens dat je vrij snel een installatie adviseur nodig gaat hebben om dit door te rekken, BENG is nogal wat gereken.

Verder zie ik een houtkachel staan, tenzij dat een pelletketel is die op minimaal vermogen 1,0 kW kan leveren zou ik die kachel maar snel vergeten. Je huis is zo stevig geïsoleerd omdat het BENG moet worden dat het 1 grote sauna wordt met een houtkachel van bijv 5 kW die een paar uur brandt (en 5kw is echt Tiny voor een houtkachel)

Edit: je moet je echt nog flink verdiepen in de materie of iemand inhuren, getuige je vraag over de rc-waarden. Volgens Bouwbesluit moet je namelijk RC 3, 4,5 en 6 halen voor respectievelijk je vloer, gevel en dak.
Die site zal ik gaan bekijken. Het probleem is dat ik weinig tegenkom wat betreft dezelfde bouw. Het is dus vrij lastig vergelijken. Maar ik heb het huis in het echt gezien en ik meen mij een telefoonnummer te hebben van die persoon. Misschien een appje er aan wagen en vragen hoe hij het een en ander oplost.

Dat van die Rc waarde heb je gelijk in dat ik daar geen kaas van gegeten heb. Sowieso wil ik iemand laten kijken naar wat er nodig is qua waardes. Ik wil alleen wel wat vooronderzoek doen hierin en niet voor verassingen komen te staan. Wat ik begrepen heb moeten de daken een Rc waarde hebben van 6 en de vloer 3. In mijn simpele beleving is het dan dat ik voor de daken dubbel moet isoleren om die waarde te halen. Voor de vloer is dat niet nodig.

Die houtkachel zou dus overbodig zijn als in dat het teveel vermogen/warmte levert begrijp ik. Dat mag natuurlijk ook anders. Lucht-lucht leek ons de beste oplossing en de goedkoopste. Maar als een houtkachel/pelletkachel overbodig is kan dat budget bijvoorbeeld ook naar een ander warmtesysteem geschoven worden.
Nyarlathotep schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:15:
Bovendien is een houtkachel een grote vervuiler. Een beetje zonde om dat te plaatsen in een woning die ontworpen is met het oog op duurzaamheid...
We staan open voor alternatieven hoor. Als het zo is dat de woning dermate goed geïsoleerd is dat een houtkachel weinig toevoegt dan schrappen we die en komt er iets van een sfeerhaard.

@aikink
Dat is waar ik tegen aanloop. Ik heb geen flauw idee wat ik moet invullen in die calculators. Hier heb ik dus iemand nodig voor die dat berekend. Volgens mij kwam ik van Feenstra iets tegen maar is dat lastig te vinden op hun site.

Ik heb een kennis met een bouwbedrijf. Die kan eventueel de aannemer zijn maar kan ook meekijken. Het lijkt me dat die persoon ook de bewijzen kan aanleveren wat betreft de adviezen voor het dossier.

Het verwarmings- en ventilatieconcept herzien is een optie. Staan we ook open voor. Maar het moet simpel zijn en qua budget moet het scherp zijn.

@headhunter1985
Ik moet wel zeggen dat het iemand die wil bouwen niet makkelijk gemaakt wordt. Wat een regels zeg. Ik begrijp het willen werken naar een zo Co2 neutrale mogelijkheid en gasloos maar de kosten en regels die het met zich meebrengt maken dat soms budgettair gezien een puzzel.

Feenstra is voor zover ik weet een gecertificeerd bedrijf die dit kan. Maar zolang het huis niet staat en ik de zekerheid niet heb dat ik de BENG normen haal zouden dit soort bedrijven het ook van tekening kunnen?

• Fr33z
Tuintje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:07:
[...]

Die site zal ik gaan bekijken. Het probleem is
Feenstra is voor zover ik weet een gecertificeerd bedrijf die dit kan. Maar zolang het huis niet staat en ik de zekerheid niet heb dat ik de BENG normen haal zouden dit soort bedrijven het ook van tekening kunnen?
Het is andersom: je mag je huis pas bouwen als je de BENG-berekeningen (en dus het ontwerp incl installaties) op orde hebt. Je moet dat namelijk indienen wanneer je de omgevingsvergunning aanvraagt.

Heb je in je budget een paar duizend opgenomen voor advies en berekening hiervan? Lijkt me essentieel eigenlijk voor het type project dat je gaat doen. Ik zou dit ook zeker vragen aan de verkopers van het bouwpakket, zij weten vast ook wie je hiermee kan helpen.

[Voor 55% gewijzigd door Fr33z op 28-01-2021 23:12]

• headhunter1985
  • Nu online
@Tuintje wij doen niet anders dan van tekening. Ik ken feenstra alleen van de cv of die beng doen weet ik niet. Zijn nog maar enkele bedrijven gecertificeerd en wij waren 1 van de eerste geloof ik.

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
@Fr33z
Dat scheelt dan weer dat het voor het bouwen aan gaat. Volgens de vertegenwoordiger haal je op je sloffen de BENG normen als het om isolatie gaat. Maar ik weet dat er meer haken en ogen zijn dus hoe meer ik lees hoe onduidelijker het wordt. Voor advies wisten we dat het geld zou kosten. Daar hebben we rekening mee gehouden.

@headhunter1985
Dat is wel prettig om te weten. Wat zou een bedrijf nodig hebben qua tekening? Wat ik hier geplaatst heb lijkt me niet volledig of voldoende.

Wat betreft het ventilatie/warmte gebeuren ik isoleer van binnenuit dus ik kan allerlei buizen en leidingwerk kwijt. Als bijvoorbeeld een wtw systeem beter/handiger/verstandiger/efficiënter is is dat natuurlijk ook een optie.

[Voor 18% gewijzigd door Tuintje op 28-01-2021 23:21]

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
https://www.timax.nl/beng/beng-concepten/
Daar staan wat BENG scenarios uitgetypt.

Je zal voor de bouwaanvraag sowieso wel meer tekeningen nodig hebben dan wat je hierboven gepost hebt. Ik zou dus een goede bouwkundige zoeken die je met de tekeningen en berekeningen kan helpen.

Als je meer info wilt mag dat via DM.

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Fable schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:20:
https://www.timax.nl/beng/beng-concepten/
Daar staan wat BENG scenarios uitgetypt.

Je zal voor de bouwaanvraag sowieso wel meer tekeningen nodig hebben dan wat je hierboven gepost hebt. Ik zou dus een goede bouwkundige zoeken die je met de tekeningen en berekeningen kan helpen.

Als je meer info wilt mag dat via DM.
Er zijn tekeningen van de leverancier van deze huizen met alle maten erop. Maar dan wel eerst het pakket kopen en dan krijg je ze. Terwijl wij het basismodel willen. Kosten 900 Euro voor de tekeningen.

Ik ga die site even doornemen vandaag of morgen. Dank.

Even snel gekeken naar het scenario waar ik denk het beste bij in de buurt te komen. Uitgaande van hun site:
Algemene basis-uitgangspunten voor alle concepten:

Rc waardes minimaal: 3,7 voor de vloeren + 4,7 voor de gevels + 6,3 voor de daken
HR++ glas u-waarde 1,1 + KVT detaillering toepassen bij houten kozijnen (U-waarde max. 1,4)
Geïsoleerde buitendeuren (U-waarde max. 1,4)
ZTA beglazing; 0,40 (ook wel GGL of G-waarde genoemd)
Zonwering oost en west
Lage temperatuurverwarming (LT) hele woning.
SBR details hanteren + Luchtdicht bouwen
Voor alle concepten geldt dat er op het moment van de berekening gekozen dient te worden voor de merken/types die op dat moment het meest gunstig voor de BENG-uitkomst zijn (beste kwaliteitsverklaring).
Toepasbaar op het Avrame huis is dan concept 01c wat het dichtste in de buurt komt of wat zou passen.
BENG Concept 01c – luchtwarmtepomp inclusief koeling

luchtwarmtepomp
ZR ventilatieroosters met CO2 sturing van ventilatorbox
PV panelen (+/- 10 panelen op zuid voor vrijstaande woning)
Infiltratie forfaitair
ZTA 0,60
GEEN zonwering
Koeling middels luchtwarmtepomp
Dit betekent voor zover ik kan zien dat het hele plan van lucht-lucht op de schop moet/gaat en dat ik moet gaan kijken naar een luchtwarmtepomp? Klopt dit? En in hoeverre past daar wel/niet een wtw systeem in?

[Voor 49% gewijzigd door Tuintje op 29-01-2021 00:26]

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Beng is helemaal niet moeilijk. Je pakt zo'n beetje het slechts toegestane van het vorige systeem... en het is nog steeds toegestaan...

Je kunt ook met gasketel BENG-conform bouwen.

Paar observaties;
*Houtkachel is de meest smerige manier van verwarmen...
*Lucht/lucht de meest oncomfortabele manier van verwarmen (jaja, laat de haat maar komen; ik heb het zelf ook, in mijn geval is het beter vanwege verkeerd geplaatste radiatoren.., maar als ik nieuw zou bouwen zou ik zeker vloerverwarming doen.)
*Type C ventilatie is zo'n beetje het slechtste wat je kunt doen. Als je nieuw bouwt zou ik zeker type D+wtw doen. Maar Duco de roosterfabrikant heeft flink gelobbied dus type C wordt onterecht niet hard genoeg afgestraft in BENG.
*Resistief elektrische boiler ga je flink op afgestraft worden, zeker als je uitgaat van 5 personen. Je kunt beter kijken naar een warmtepompboiler. Als het om douchen gaat (ipv bad) dan zeker met dWTW.
*Relatief kleine vrijstaande woning; zou wel eens kunnen dat je nog in aanmerking komt om meer te mogen verbruiken vanwege ongunstige verhouding verliesvlakken / gebruiksvlak.

• kabeltjekabel
Tuintje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:24:

Dit betekent voor zover ik kan zien dat het hele plan van lucht-lucht op de schop moet/gaat en dat ik moet gaan kijken naar een luchtwarmtepomp? Klopt dit? En in hoeverre past daar wel/niet een wtw systeem in?
Een wtw systeem op de ventilatie kan altijd. Een ventilatiewarmtepomp op de uitgang van je type C systeem kan ook. Maar als je nieuw gaat bouwen is een mooi type D systeem juist ideaal. Dan kun je centraal de smerige houtrook van de buren voorfilteren ipv dat het direct door de roosters naar binnen komt.

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
@kabeltjekabel
Vloerverwarming heb ik aan gedacht maar dat neemt een enorme hap uit het budget. Houten geïsoleerde vloer, daar komen voor gefreesde Fermacell platen op á 3700,- en dan nog het leidingwerk en dan de rest. Dat loopt enorm in de kosten ben ik bang.

Stel je voor dat ik zou kiezen voor een lucht-water warmtepomp met boilervat. Zoiets als dit: https://www.warmteservice...rigin=-tl009-11093-11094- en even buiten beschouwing gelaten of het vermogen voldoende is. Om te verwarmen doe je er deze LTV radiatoren bij in de kamers (vermogen kan variëren per kamer): https://www.warmteservice...rigin=-tl001-11109-11110-

En dan iets van een wtw systeem? In bad willen we zeker een keer en een bad staat wel op de wensenlijst.

Ik probeer mee te denken maar mensen kinder wat is er op dit gebied veel te halen en door de bomen ben je zo het bos kwijt.

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Een moderne houtkachel is helemaal niet smerig. Mensen die dat roepen weten totaal niet waar ze het over hebben.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
digifun schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 01:48:
Een moderne houtkachel is helemaal niet smerig. Mensen die dat roepen weten totaal niet waar ze het over hebben.
En daar loop ik tegen aan. Er wordt heel veel gezegd over allerlei zaken. En dat maakt het ontzettend lastig.

Ik lees ook dat als een passief huis zoals wij willen bouwen afdoende geïsoleerd is er op de slaapkamers eigenlijk geen verwarming aanwezig hoeft te zijn. Klinkt natuurlijk logisch want de isolatie is supergoed. Bijverwarming kan dan ook met een straalkacheltje, bijvoorbeeld. Maar als het warm is wil ik koelen dus een airco is wat ons betreft een eis voor de slaapkamers.

Waarom wordt ik streng afgerekend op een 'resistief elektrische boiler'? Als ik een L/L systeem neem met een elektrische boiler is dat toch prima?

Het huis isoleren zal geen probleem zijn. Die gevraagde waarden haal ik wel. Fossiele brandstoffen gebruiken we niet (gasloos). Met een L/L systeem koel, en warm, ik het huis dermate dat ik voldoe aan de eis van TOjuli en omdat ik actief kan koelen vervalt die eis zoals ik het lees. Maar dat brengt wel weer de BENG 2 norm in gevaar. In de BENG 2 norm staat een wtw systeen als eventuele eis. Misschien dat als ik die plaats het één het ander wat opheft?

ALs ik het zo lees en kijk naar het budget kan ik vrij simpel en goedkoop een L/L systeem aanleggen aangezien ik alles nog kan weg werken achter de aftimmeringen. Daarbij koel ik in de zomer en kan ik warmen in de winter. Doe ik daarbij een kleine houtkachel is het comfortabel ook bij koude dagen.

Of zit ik er naast?

• kabeltjekabel
Haha. Ik hap niet.

• kabeltjekabel
Tuintje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 01:13:
@kabeltjekabel
Vloerverwarming heb ik aan gedacht maar dat neemt een enorme hap uit het budget. Houten geïsoleerde vloer, daar komen voor gefreesde Fermacell platen op á 3700,- en dan nog het leidingwerk en dan de rest. Dat loopt enorm in de kosten ben ik bang.

Stel je voor dat ik zou kiezen voor een lucht-water warmtepomp met boilervat. Zoiets als dit: https://www.warmteservice...rigin=-tl009-11093-11094- en even buiten beschouwing gelaten of het vermogen voldoende is. Om te verwarmen doe je er deze LTV radiatoren bij in de kamers (vermogen kan variëren per kamer): https://www.warmteservice...rigin=-tl001-11109-11110-
En dan iets van een wtw systeem? In bad willen we zeker een keer en een bad staat wel op de wensenlijst.[/quote]

Waarom dan geen betonnen vloer? Kun je ook meteen springen zonder dat de kast meewiebelt.

Maar type D+wtw ventilatie; ja, dan kun je al met veel minder verwarming toe en je bent van de koudeval van de roosters af.
Tuintje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 01:13:
Ik probeer mee te denken maar mensen kinder wat is er op dit gebied veel te halen en door de bomen ben je zo het bos kwijt.
Tja, straks zijn die bomen opgestookt en is er alleen nog een rookpluim :+

• kabeltjekabel
Tuintje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 02:19:
[...]

Waarom wordt ik streng afgerekend op een 'resistief elektrische boiler'? Als ik een L/L systeem neem met een elektrische boiler is dat toch prima?
Ook voor tapwater? Want als je zegt "elektrische boiler"... als dat resistief is, dan wordt je daar gigantisch op afgestraft. En logisch, want je gebruikt gewoon 2-3x zoveel als met een warmtepompboiler.
Het huis isoleren zal geen probleem zijn. Die gevraagde waarden haal ik wel. Fossiele brandstoffen gebruiken we niet (gasloos). Met een L/L systeem koel, en warm, ik het huis dermate dat ik voldoe aan de eis van TOjuli en omdat ik actief kan koelen vervalt die eis zoals ik het lees. Maar dat brengt wel weer de BENG 2 norm in gevaar. In de BENG 2 norm staat een wtw systeen als eventuele eis. Misschien dat als ik die plaats het één het ander wat opheft?
TOjulie is vooralsnog een wassen neus. Maar voor je eigen woongenot; externe zonwering op alle ramen oost, zuid en west.
ALs ik het zo lees en kijk naar het budget kan ik vrij simpel en goedkoop een L/L systeem aanleggen aangezien ik alles nog kan weg werken achter de aftimmeringen. Daarbij koel ik in de zomer en kan ik warmen in de winter. Doe ik daarbij een kleine houtkachel is het comfortabel ook bij koude dagen.

Of zit ik er naast?
Als je net zoals in de Middeleeuwen hout moet verbranden heb je je WP te klein gekozen.

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Gelukkig wiebelt het huis niet. Een cementdekvloer hebben we aan gedacht maar is niet noodzakelijk. En zolang het niet noodzakelijk is laten we dat nog in de koker.

Sowieso wil ik even kijken naar een d=wtw systeem want dat wint weer warmte terug en het gaat de woning weer in.

We hebben warm water nodig. Of dat is om te douchen, te badderen of voor de afwas/tapwater ergens moet het opgewarmd worden. Welke boiler er past bij een L/L systeem weet ik niet.

Een L/W systeem met boiler kan dus ook i.c.m. een type D wtw als ik het begrijp. Maar dan zit ik wel met de koeling van de kamers. Ik weet dan weer wel dat goed geïsoleerde huizen sauna's zijn in de zomer.

• kabeltjekabel
Tuintje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 02:36:
We hebben warm water nodig. Of dat is om te douchen, te badderen of voor de afwas/tapwater ergens moet het opgewarmd worden. Welke boiler er past bij een L/L systeem weet ik niet.
Daar kun je gewoon een vrijstaande warmtepompboiler voor gebruiken. Er zijn ook L/W warmtepompen met buffervat voor SWW.
Tuintje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 02:36:
Een L/W systeem met boiler kan dus ook i.c.m. een type D wtw als ik het begrijp. Maar dan zit ik wel met de koeling van de kamers. Ik weet dan weer wel dat goed geïsoleerde huizen sauna's zijn in de zomer.
Jaga's of alsnog L/L units ophangen. Of direct bij je ventilatieunit, bijvoorbeeld Zehnder Comfocool icm Zehnder ComfoAir Q600. Maar 600 is wel wat oversized..

[Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-01-2021 03:06]

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 20:35
Tot het je buurman is die slecht stookt... Of het een koude windstille dat is waardoor er een inversielaag optreedt. Feit is dat pelletkachels makkelijker zijn.
Meten is weten, ik wil wel eens langskomen als je aan het stoken bent en je pm10 waardes meten. Ik denk dat je verbaast zult zijn hoe vies je daadwerkelijk bent.

• Superflip
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 11-06 21:50

Superflip

*pwiet*

Ik zie jullie allemaal kijken naar de minimale R-waarde voor de dakisolatie, ik zou hier echt streven naar het maximaal haalbare volgens budget en beschikbare tussenruimte. Zonder de technische tekeningen is het moeilijkst te zeggen voor welke isolatietechniek je het beste kiest (buitendak isolatie of binnendak).

In jou geval zou ik zeker proberen mikken op een Rd waarde van minimaal 8, dit niet enkel voor je winter, maar je hebt een gigantisch dakoppervlak zuid-gericht, dat kan in de zomer bakken worden.

Een houtkachel in een A-frame is redelijk standaard, maar dat is altijd gerekend op afgelegen ligging. In het huidige opzet van de woning zou ik altijd kiezen voor vloerverwarming. Je moet niet enkel naar de aanschafkost kijken maar ook naar leefcomfort en TCO. Daar denk ik dat je met een lage-temperatuur vloerverwarming heel ver kan komen.

De moeilijkheid bij een A-frame is het goed isoleren van de kopse kanten, besteed veel aandacht aan je glas en kozijn selectie.

Verder alleen maar jaloers op je project!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 20:20
Hoe lang zou jij het volhouden wanneer de rookgassen die geproduceerd worden door de houtkachel rechtstreeks bij jou in de kamer uitkomen?

Een moderne houtkachel is vast een stuk minder smerig dan 100 jaar geleden toen men nog niet veel om uitstoot gaf. Maar dat maakt niet dat het nu ineens helemaal niet meer smerig is.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Qua comfort zou ik zeker kiezen voor ventilatie type D met warmteterugwinning. Ik denk niet dat je er veel kosten mee uitspaart op termijn want je hebt ook (dure!) filters nodig en het apparaat verbruikt meer stroom maar je zit niet meer in de koude tocht van de ventilatieroosters en je hebt minder geluid van buiten. Het is anekdotisch maar iedereen die ik ken met type C zet de roosters een heel deel van het jaar toe, plakt ze af of zet zelfs het systeem uit omdat ze last hebben van een koudegevoel door de koude tocht die over de grond gaat. Als je dan ook geen vloerverwarming hebt dan wordt het helemaal een probleem.
offtopic:
Een moderne houtkachel is zeker een heel stuk beter qua verbranding en vervuiling dan een oude houtkachel of open haard maar het blijft een enorme vervuiler op het gebied van fijn stof en andere rotzooi. Qua CO2 uitstoot is het heel goed zolang je maar lokaal geproduceerd hout gebruikt maar de lokale vervuiling is niet iets wat je jezelf of je buren wil aandoen. Als je wil kan ik je verwijzen naar wat wetenschappelijk onderzoek.

[Voor 47% gewijzigd door Admiral Freebee op 29-01-2021 08:53]

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:19
Beetje vreemd dat zo'n dozenschuiver geen ervaring heeft met energieprestatie-berekeningen. Is toch altijd nodig zou je zeggen.

Tenzij je het leuk vind, zou ik aanraden om hier niet zelf mee te lopen kloten. Toen ik mijn huis bouwde heb ik het ook gewoon uitbesteed. Kosten 450 euro voor de EP-berekening en 120 euro voor toetsing bouwbesluit. Voor dat kleingeld ga ik zelf niet moeilijk doen en meestal komen dat soort bedrijfjes ook wel met aanbevelingen om de norm te halen (bij ons bijvoorbeeld type CV-ketel en type isolatie). Toetsing was direct akkoord.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:51
99ruud99 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 05:25:
[...]

Tot het je buurman is die slecht stookt... Of het een koude windstille dat is waardoor er een inversielaag optreedt. Feit is dat pelletkachels makkelijker zijn.
Meten is weten, ik wil wel eens langskomen als je aan het stoken bent en je pm10 waardes meten. Ik denk dat je verbaast zult zijn hoe vies je daadwerkelijk bent.
Om dan nog maar met een wat 'extremer' standpunt te komen: Pelletkachels zijn leuk als schonere optie dan de behoorlijk vervuilende houtkachels. Maar ze zijn alleen schoon relatief tov hout, als je het over nieuwbouw hebt dan ga je toch niet voor je verwarming afhankelijk zijn van een hout (pellets) naar fijnstof omzetter?

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:15

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tuintje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:52:
Gasloos!
(..)
Keuken: aparte groep
Gasloos en 1 groep voor je keuken? :P
Sowieso een krachtgroep voor je inductiekookplaat, groep voor de vaatwasser, groep voor de oven, wellicht een groep voor de Quooker.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Sen
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Sen

<-->

Sissors schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:05:
[...]

Om dan nog maar met een wat 'extremer' standpunt te komen: Pelletkachels zijn leuk als schonere optie dan de behoorlijk vervuilende houtkachels. Maar ze zijn alleen schoon relatief tov hout, als je het over nieuwbouw hebt dan ga je toch niet voor je verwarming afhankelijk zijn van een hout (pellets) naar fijnstof omzetter?
Ik denk dat het allemaal budget technisch is en dat het budget heel erg beperkt is +-100k voor de bouw van de hele woning maar als de TS dat kan beamen zou dat veel verklaren.

Maar lucht lucht wat ik zelf ook heb is zeker niet zaligmakend zeker bij heel koud weer maakt het toch wel wat lawaai en comfort is toch wel minder. Wel zou ik absoluut voor a merk gaan en geen b merk.

Warm water zou je met een doorstroom verwarmer kunnen doen.

• headhunter1985
  • Nu online
@Tuintje Plattegronden, doorsneden, gevel aanzichten en beoogde materiaal gebruik is een belangrijke input. Zoals hierboven beschreven, de RC-waarden in het Bouwbesluit zijn de minimale eisen. Hogere RC-waarden mag altijd, maar dit kan zowel positief als negatief uitvallen binnen BENG.

Er wordt hierboven wat makkelijk gedaan over TO-juli, dit is zonder actieve koeling is het een strenge eis. Je moet overmatige opwarming van je woning voorkomen, overstekken/zonwerende beglazing/zonwering. Indien er koeling aanwezig is, moet deze worden ingevoerd om onder de TO-juli eis uit te komen. Het zomaar toevoegen van losse airco's binnen de BENG berekening zal nadelig zijn voor je BENG 2 eis.

Mijn advies is om een goed doordacht installatie concept uit te laten werken. Zowel houtkachels als pelletkachels komen steeds meer onder vuur, dit vanwege de fijnstof maar ook dat pelletkachels in de totale cyclus niet bepaald duurzaam zijn.

Luchtverwarming heb ik 1 ervaring mee, maar dat is een oudere jaren 80 woning oftewel qua isolatie niet vergelijkbaar. Maar daar vind ik het verschrikkelijk, je voelt continu tocht. Beter kies je voor het comfort voor vloerverwarming en daarnaast als sfeer een houtkachel.

Het invoeren van BENG is uiteraard ook zelf te doen en er zal vast een gunstig getalletje uit kunnen komen. Maar het dient voor de vergunning te worden uitgevoerd door een gecertificeerde partij en het vergt t.o.v. EPC voor vrijstaande woning meer werk, met name voor de dossier vorming.

(De projecten waar wij bij betrokken zijn, daar kon eerder worden volstaan met 1 berekening voor het totale gebouw, bij BENG moet je alle verschillende type appartementen apart invoeren binnen de berekening oftewel een veelvoud qua hoeveelheid werk).

Maar het is pas sinds 1 januari van kracht, nadat het al eerder is uitgesteld. De software is nog niet gereed, er is een enorme vertraging in het certificeren van personen (uitgestelde examens door Lock down), de benodigde kwaliteitsverklaringen (volgens mij overal nieuwe voor nodig t.o.v. BENG ivm andere rekensystematiek) zijn er nog niet allemaal.

Uiteraard mag je een PM sturen als je meer wilt weten.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19:54
kabeltjekabel schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 00:30:
Beng is helemaal niet moeilijk. Je pakt zo'n beetje het slechts toegestane van het vorige systeem... en het is nog steeds toegestaan...

Je kunt ook met gasketel BENG-conform bouwen.

Paar observaties;
*Houtkachel is de meest smerige manier van verwarmen...
*Lucht/lucht de meest oncomfortabele manier van verwarmen (jaja, laat de haat maar komen; ik heb het zelf ook, in mijn geval is het beter vanwege verkeerd geplaatste radiatoren.., maar als ik nieuw zou bouwen zou ik zeker vloerverwarming doen.)
*Type C ventilatie is zo'n beetje het slechtste wat je kunt doen. Als je nieuw bouwt zou ik zeker type D+wtw doen. Maar Duco de roosterfabrikant heeft flink gelobbied dus type C wordt onterecht niet hard genoeg afgestraft in BENG.
*Resistief elektrische boiler ga je flink op afgestraft worden, zeker als je uitgaat van 5 personen. Je kunt beter kijken naar een warmtepompboiler. Als het om douchen gaat (ipv bad) dan zeker met dWTW.
*Relatief kleine vrijstaande woning; zou wel eens kunnen dat je nog in aanmerking komt om meer te mogen verbruiken vanwege ongunstige verhouding verliesvlakken / gebruiksvlak.
Lucht/lucht WP is vergelijkbaar met radiatoren mits goed geplaatst en daar gaat het vaak fout, vloerverwarming is comfortabeler echter vloerverwarming kent ook een zwaar nadeel want het is niet praktisch voor de slaapkamers, het systeem is te traag zoals overdag studeren en savonds slapen wil je het koeler hebben dat gaat dus niet.

Zelf totaal geen last van tocht of geluid bij luchtverwarming dat heeft ook te maken met een verkeerd ingeregeld installatie, luchtverwarming heeft een slechte naam gekregen bij al die installaties waar het niet goed ging.

Bij een doodgewone CV installatie als deze slecht afgesteld is kom je daar mee weg maar bij luchtverwarming is dat niet het geval.

Dus heb je tocht of wind dan is er wat fout, ik heb hier voldoende kamerplanten staan in elke hoek van de kamer wel 1 maar geen enkele plant wappert het blad hangt gewoon stil, ook mijn oude heteluchtverwarming in de woning had dat niet.

[Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2021 11:02]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Ivow85
Sen schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:12:
[...]

Ik denk dat het allemaal budget technisch is en dat het budget heel erg beperkt is +-100k voor de bouw van de hele woning maar als de TS dat kan beamen zou dat veel verklaren.

Maar lucht lucht wat ik zelf ook heb is zeker niet zaligmakend zeker bij heel koud weer maakt het toch wel wat lawaai en comfort is toch wel minder. Wel zou ik absoluut voor a merk gaan en geen b merk.

Warm water zou je met een doorstroom verwarmer kunnen doen.
Met een doorstroom-verwarmer zit je in een all-electric huis al weer snel aan de grenzen van de 3x25A hoofdaansluiting.

Wil je fijn kunnen douchen, dan moet je een 11kW doorstromer monteren. Je trekt dan dus 16A per fase. Dan resteert er nog 9kW per fase voor de rest. Even vaatwasser of wasmachine aanzetten terwijl er iemand aan het douchen is en je zit op het randje van de 25A hoofdstop. Als er dan ook nog iemand anders in huis besluit om een stofzuiger of föhn aan te zetten of de betreffende fase anderszins al redelijk belast wordt (bijvoorbeeld door de lucht-lucht warmtepomp), resulteert het in stroomuitval.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Rockster
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Ivow85 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:02:
[...]

Met een doorstroom-verwarmer zit je in een all-electric huis al weer snel aan de grenzen van de 3x25A hoofdaansluiting.

Wil je fijn kunnen douchen, dan moet je een 11kW doorstromer monteren. Je trekt dan dus 16A per fase. Dan resteert er nog 9kW per fase voor de rest. Even vaatwasser of wasmachine aanzetten terwijl er iemand aan het douchen is en je zit op het randje van de 25A hoofdstop. Als er dan ook nog iemand anders in huis besluit om een stofzuiger of föhn aan te zetten of de betreffende fase anderszins al redelijk belast wordt (bijvoorbeeld door de lucht-lucht warmtepomp), resulteert het in stroomuitval.
Een beetje doorstroomverwarmer haalt het niet om comfortabel te douchen. Zie bijv. de Clage 11kW versie, die haalt een delta-t van 25 graden bij 6,3 liter per minuut. Als het buiten fris is (kraanwater temperatuur is dan 10 graden volgens mijn waterleidingmaatschappij) heb je dus water van max. 35 graden, en moet je thermostaatkraan het ook nog aankunnen dat hij alleen de warmwater leiding volledig opent.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• Sen
  • Nu online

Sen

<-->

Rockster schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:04:
[...]

Een beetje doorstroomverwarmer haalt het niet om comfortabel te douchen. Zie bijv. de Clage 11kW versie, die haalt een delta-t van 25 graden bij 6,3 liter per minuut. Als het buiten fris is (kraanwater temperatuur is dan 10 graden volgens mijn waterleidingmaatschappij) heb je dus water van max. 35 graden, en moet je thermostaatkraan het ook nog aankunnen dat hij alleen de warmwater leiding volledig opent.
Ik denk ook dat een 11KW aan de krappe kant is en je dus groter moet maar als het goedkoop in aanschaf moet dan is het een goede optie je moet alleen rekening houden dat je niets anders gaat doen.

De beste optie is ws een lucht water warmtepomp voor de vloerverwarming en warmwater.

• kabeltjekabel
Elektrische doorstroomverwarmer is net zo fout qua verbruik als een resistief elektrisch boiler, maar dan minus het standverlies. Je komt inderdaad snel in de knoei met het debiet wat het ding aankan, dus als je het doet; ongeschikt voor bad... tegen de tijd dat je bad vol is, is het alweer afgekoeld... maar in combinatie met een dWTW kun je er nog wel lekker mee douchen (zodra de WTW opgewarmd is, hehe).

[Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-01-2021 15:39]

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
@Superflip
De hoogte van de balken is tussen de 30cm en 35 cm. Ik heb gebeld met iemand uit Almere die ook dit soort huis bouwt, alleen wat minder in lengte. Die geeft aan de ruimtes op te vullen met isolatie en dan haal je de normen op je sloffen. Het totaal te isoleren oppervlak volgens de gegevens die ik heb, dak en vloer, zijn 600m2. Ik wil eigenlijk wel gebruik maken van rollen i.p.v. platen. Rollen zijn makkelijker te verwerken, lijkt me.

Vloerverwarming gaat niet lukken en passen. De persoon die ik gebeld heb geeft aan dat de vloer maar 30mm speling heeft. Dat betekent alleen geluiddempend materiaal en de houten vloer en dan zit ik al op die hoogte.

De kopse kanten isoleren neem ik mee als aandachtspunt en ga ik achteraan. De ramen zijn HR+++ en de kozijnen van hoogwaardig kunststof.

@Admiral Freebee
Noted. Type C ventilatie valt dus af. Type D met wtw zal ik uitzoeken.

Pelletkachel een betere optie?

@Kees_B
Het is niet dat ik het leuk vind maar ik wl mij ook niet van alles laten voorspiegelen door iemand. Ik laat het uitendelijk ook uitbesteden wat betreft de berekeningen. Ik probeer alleen daarnaast ook een kostenplaatje te maken en waar ik rekening mee moet houden.

@Gizz
Noted! Een Qooker komt er niet. Schijnt mee te tellen in de berekeningen en het is een ongelooflijk duur ding. Een waterkoker volstaat ook :)

@Sen
Budget is ongeveer 120K. De woning als pakket is met wat extra opties 75K. Maar als ik naar het interieur kijk en zie dat ik schrootjes krijg voor 12K dan denk ik doe mij maar een strakke afwerking met gips en dan laat ik het stuccen. Dan ben ik en goedkoper uit en hou ik geld over. En zo schuif ik een beetje heen en weer om het passend te maken.

• EU_RAZER
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 02-06 16:06
Ik zit al een jaar of 20 in de architectuur/bouw wereld en voor dit soort dingen moet je gewoon met een adviseur in zee gaan. Er moeten toch ook allemaal rapporten gemaakt worden voor je bouwvergunning en die kan je zelf ook niet maken

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
EU_RAZER schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:35:
Ik zit al een jaar of 20 in de architectuur/bouw wereld en voor dit soort dingen moet je gewoon met een adviseur in zee gaan. Er moeten toch ook allemaal rapporten gemaakt worden voor je bouwvergunning en die kan je zelf ook niet maken
Weet ik van. Maar dat wil niet zeggen dat je een beetje vooronderzoek kan doen.

• Spiff
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15:46
Ik mis ook iets over een fundering en lees over houten begane grondvloer? Hoe wil je dat doen? Heb je ook al een bodemonderzoek laten doen?

x

• reaL_G
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Als zij jouw iets verkopen, moeten zij ook aan regelgeving voldoen, en nu is BENG is daar ook 1 van.
Ik denk dat ze zelf daar nog niet op vooruit hebben gekeken, en proberen makkelijk vanaf te komen.
Ontwerpen doe je met Beng in je achterhoofd.
Niet eerst ontwerpen en dan later proberen aan Beng te voldoen.

Zij verkopen een BASIS-bouwpakket dat voldoet aan ......
Bouwbesluit? EU Nen? BENG?

Beng gaat tegenvallen voor veel onderdelen.
Het werk wat daarvoor nodig is, is best veel, verantwoording/garantie/uitvoering/controle.

Nu omdat dit nog maar een overgangsjaar is,
word er heel makkelijk over gedaan.

GiTS

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Spiff schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:25:
Ik mis ook iets over een fundering en lees over houten begane grondvloer? Hoe wil je dat doen? Heb je ook al een bodemonderzoek laten doen?
Voor zover wij weten van de gemeente is de bodem schoon. Het is gemeentegrond voor de info. Er is niet gesproken over een fundering. De A frame woning weegt 30 ton en kan met een stroken fundering geplaatst worden. Dit is vrij standaard voor deze constructie.

Foto's van de fundering bij een soortgelijk A frame huis hieronder. Het is een strokenfundering. Op die fundering komen de osb platen, daarop de balken met tussen de spanten het isolatiemateriaal. Daarop weer osb en dan je vloer.
reaL_G schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:53:
Als zij jouw iets verkopen, moeten zij ook aan regelgeving voldoen, en nu is BENG is daar ook 1 van.
Ik denk dat ze zelf daar nog niet op vooruit hebben gekeken, en proberen makkelijk vanaf te komen.
Ontwerpen doe je met Beng in je achterhoofd.
Niet eerst ontwerpen en dan later proberen aan Beng te voldoen.

Zij verkopen een BASIS-bouwpakket dat voldoet aan ......
Bouwbesluit? EU Nen? BENG?

Beng gaat tegenvallen voor veel onderdelen.
Het werk wat daarvoor nodig is, is best veel, verantwoording/garantie/uitvoering/controle.

Nu omdat dit nog maar een overgangsjaar is,
word er heel makkelijk over gedaan.
Zij zullen ergens wel aan allerlei voorwaarden voldoen qua constructie. Maar omdat het pakket vanuit het buitenland komt is het heel lastig om voor ieder land een apart pakket te maken wat bereft de eisen van dat land. Vooronderzoek s dus essentieel. Dit huis voldoet anders mocht het niet gebouwd worden. Voor Amerika hebben ze dat overigens wel en met name California. Die hebben andere eisen.

Het is aan mij en anderen die een soort A frame huis bouwen hoe je wilt isoleren en welke ventilatie- en of wamtesystemen je wilt gebruiken binnen de geldende normen.

[Voor 29% gewijzigd door Tuintje op 29-01-2021 22:55]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Allereerst: cool! A-frame is een vette bouwstijl. Zeker het ontbreken van dragende binnenmuren is een dikke plus.

Pff ja dan maak je het je wel lastig met vloerverwarming. Dat zou bij nieuwbouw gewoon standaard moeten zijn.
Waarom niet gewoon een betonnen plaatfundering, >30cm boven peil houten stelregels en vanaf daar verder met je houten frame. Stabiel, veel draagvlak (bij slechte grond voordeel), goedkoop, meteen geisoleerd (15-30cm EPS).
Dan hoef je alleen wat slangen uit te rollen en er een dekvloer overheen te gieten.
Bovendien neem je dan een van de nadelen van HSB (deels) weg, namelijk het gebrek aan thermische massa.
In Amerika zie je ook nog steeds beide systemen gebruikt worden; op plaat (Concrete Slab) en een houten vloer, vaak op betonnen poeren.
Maar kan zijn dat ze de koppeling van dakzijdes nodig hebben met de houten vloer voor het opvangen van spatkrachten (het uitzakken van de driekhoek), maar dit zou met de juiste ankers in beton ook geen probleem moeten zijn.

Kun je wat meer inzicht geven in de budgetverdeling? Want die 120k, wat zit daar precies in?
Ruwbouw (waterdicht) casco of al enigsinsds afgewerkt?

Welke isolatie word er in het dak toegepast?

[Voor 24% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-01-2021 01:50]

• Spiff
Ik bedoelde eigenlijk een sonderingsrapport. Hiermee kan een constructeur bepalen welke fundering mogelijk is. Deze constructeur kan dan ook je bovenbouw doorrekenen. Dit is allemaal nodig voor een omgevingsvergunning, niet alleen isolatie en ventilatie. Daarnaast ook lichtinval, vluchtroutes, minimale eisen aan doorgangen etc.

x

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 01:38:
Allereerst: cool! A-frame is een vette bouwstijl. Zeker het ontbreken van dragende binnenmuren is een dikke plus.

Pff ja dan maak je het je wel lastig met vloerverwarming. Dat zou bij nieuwbouw gewoon standaard moeten zijn.
Waarom niet gewoon een betonnen plaatfundering, >30cm boven peil houten stelregels en vanaf daar verder met je houten frame. Stabiel, veel draagvlak (bij slechte grond voordeel), goedkoop, meteen geisoleerd (15-30cm EPS).
Dan hoef je alleen wat slangen uit te rollen en er een dekvloer overheen te gieten.
Bovendien neem je dan een van de nadelen van HSB (deels) weg, namelijk het gebrek aan thermische massa.
In Amerika zie je ook nog steeds beide systemen gebruikt worden; op plaat (Concrete Slab) en een houten vloer, vaak op betonnen poeren.
Maar kan zijn dat ze de koppeling van dakzijdes nodig hebben met de houten vloer voor het opvangen van spatkrachten (het uitzakken van de driekhoek), maar dit zou met de juiste ankers in beton ook geen probleem moeten zijn.

Kun je wat meer inzicht geven in de budgetverdeling? Want die 120k, wat zit daar precies in?
Ruwbouw (waterdicht) casco of al enigsinsds afgewerkt?

Welke isolatie word er in het dak toegepast?
Die optie heb ik ook aan gedacht. Werd ook als optie gegeven door de vertegenwoordiger van de A frame woningen. De kavel die we willen kopen en een optie op hebben is zoals de buurman zegt, bonkhard. Zijn huis is 13 jaar geleden gebouwd maar wel op heipalen omdat de aannemer dat perse wilde. De grond is hard. Dat is een voordeel want dan zou heien niet nodig moeten zijn.

De kavel waar we het huis op willen bouwen ligt iets lagen dan die van de buren. De oppervlakte van de woning is grofweg gerekend 10x15 meter. Nu joet ik even kijken wat dat aan werk meeneemt en of het een beetje simpel te doen is om zelf die fundering te leggen. Voor beton had ik gelezen over staalvezelbeton. Dat lijkt mij dan ideaal voor zo'n fundering.

Hoe de spanten komen te staan op de vloer moet ik even opzoeken. Wat betreft de kosten kan ik je de kostenlijst wel linken: https://drive.google.com/...umbDDxrc/view?usp=sharing

Bij de interieur kit staan ook schroten voor de afwerking van de woning binnen. Die willen we laten vervallen Scheelt 12k) en daarvoor willen we een gipsen afwerking. 600m2 gips kost 1200,00 bij de Hornbach. Scheelt aanzienlijk dus die kosten gaan van het totaal af. Het terras doen we voor nu niet dus ook dat scheelt weer. Transport kost ongeveer 7500. Dan moet de elektra, fundering et cetera nog. Nu kan ik heel veel zelf dus dat scheelt enorm. Het huis is makkelijk te bouwen als je ook maar een beetje handig bent en is met twee tot vier man in twee tot drie weken zo goed als klaar. Nu trek ik er wel wat langer voor uit maar moeilijk is het niet.
Spiff schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:07:
Ik bedoelde eigenlijk een sonderingsrapport. Hiermee kan een constructeur bepalen welke fundering mogelijk is. Deze constructeur kan dan ook je bovenbouw doorrekenen. Dit is allemaal nodig voor een omgevingsvergunning, niet alleen isolatie en ventilatie. Daarnaast ook lichtinval, vluchtroutes, minimale eisen aan doorgangen etc.
Ga ik achteraan. Omdat de grond van de gemeente gekocht wordt zou het kunnen dat er een rapport is wat meer duidelijkheid biedt v.w.b. de grond.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ok casco dus.

Maar wat voor isolatie? Enkel 24cm mineraal is niet fantastisch, zou daar altijd nog een facadeisolatie omheen zetten, scheelt ook in koudebruggen.

Kunststof kozijnen, worden deze met SKG spullen met politiekeurmerk geleverd? Is verplicht. Niet dat je er niet mee wegkomt, maar is iets om te overwegen.

Gips van hornbach zou ik niet doen, Knauf of Gyproc is schijnbaar stuk beter, en kost nog steeds geen drol.

Heb zelf Fermacell, maar is wel een meerprijs.
Daarnaast, gips zetten en afwerken ben je wel een paar weken zoet mee, en stucadoor (ook voor filmlaag) is sowieso niet goedkoop. Maar Houten interieur afwerking moet je ook liggen.... dat is kwestie van smaak.

Gemeente levert geen sonderingsgevens aan. Constructeur kan evt wel in database kijken naar sonderingen uit het verleden die in de buurt zijn gedaan.

Maar als we het over kosten hebben: die damwand van 10k, beetje zonde, neem aan dat de hele dakvlakken gewoon dichtgeplakt worden met PV?

Ook al is de grond niet goed genoeg voor de traditionele woning van je buurman, ddat zegt niet over jou situatie. Een houten huis, zeker zonder plaat fundering en natte verdiepingsvloer, is vele malen lichter. Alleen al je damwand scheelt tonnen tov pannendak. Maargoed hier moet een constructeur uitspraak over doen.

[Voor 30% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-01-2021 23:41]

• Ivow85
Je rekent wel erg krap.

600m2 gipsplaat kost zelfs bij Hornbach al 1388 euro. En dan ligt het nog bij Hornbach in het magazijn, niet bij jou op de bouwplaats.
En met alleen gipsplaat ben je er nog niet. De gipsplaten moeten ook ergens op vast geschroefd worden én daar heb je dan ook weer vele honderdenduizenden schroeven voor nodig.
Al met al gaat het voorzien van de woning van gipsplaten aan materiaal en transport minstens het dubbele kosten van het bedrag wat jij noemt.

Dan moet de stukadoor nog komen. Voor de vide zal die geen bodemprijs rekenen. Als je anno 2021 überhaupt al over 'bodemprijzen' kunt spreken voor vakmensen. Met €15, - per m2 ex btw en inclusief materiaal zou je al een scherp geprijsde stukadoor te pakken hebben. Dat is incl btw bijna 10k voor het hele huis. En dan moet je het stucwerk nog voorstrijken en sausen of (laten) spuiten.

Ik heb geen idee wat er allemaal wel en niet in de pakketprijs van van 75k zit, maar ik weet wel dat voor het formaat van jouw woning een budget van 45k voor de afwerking zeer krap is.
Wat ik zo al uit dit topic haal moet moet je van die 45k het volgende betalen:
- technische installaties, waaronder de verwarmingsinstallatie en alle elektra werk inclusief groepenkast
- 2 complete badkamers en een keuken
- alle vloer- en wandafwerking
- kosten bouwvergunning + bijbehorende documenten
- aanvraag/aanleg nuts voorzieningen (kost je ook snel een paar duizend euro alles bij elkaar)

Als je dan rekent zoals het bedrag wat je aan gipsplaat kwijt denkt te zijn en er is geen flinke financiële reserve, dan is de kans groot dat je ergens tijdens de afbouw vastloopt. En eenmaal begonnen is er geen weg terug.

Mag ik adviseren om nog eens grondig voor alles de kosten realistisch op een rijtje te zetten én daar bij elke post nog 20 of 25% bij op te tellen?

Want als ik snel tel, is na aanvraag van de nuts voorzieningen, aanleg installaties (elektra, verwarming, zonnepanelen, water+afvoer, ventilatie) en het gipsen+ stucen van je muren het budget zo goed als op.

• Sen
  • Nu online

Sen

<-->

De gipsplaten zou ik ook wat duurder rekenen en ak nemen en 12.5mm en zo groot mogelijk. Zeg 3 euro per m2. Dus 1800 euro. Ik verwacht een schroef of 8 per m2 maak er 10 van is 6000 schroeven is 100 euro.
Koop wel die voor hout en niet metalstud.

Gipsplaten moeten echt wel op 40 cm bevestigt worden dus eventueel regelwerk.

Stucadoor zou ik niet aan beginnen mer dit budget en met geduld en veel gaasband en Knauf Fill & Finish moet dit lukken voor 500 euro aan matriaal.

2500 euro moet lukken maat reken wel op 100+ uur voor monteren, bandzetten, vullen, schuren, vullen, schuren en afwerken.

Fundering op beton slab met dit budget is niet te doen denk ik.

Staalvezel beton 30 kuub is ongeveer 8000 euro gelegd en al. Moet er nog een zandcement vloer overheen +- 3000 euro.

En isolatie en bekisting is ook niet gratis. Minimaal 4000 euro maar ik zou op 8000 zitten.

Voordeel is wel dat je dan vloer verwarming kan hebben reken ongeveer 2000 euro aan matriaal.

Ook moet je rekening houden dat de gemeente niet gelooft dat jij voor 100k de constructie neer kan zetten en dan de bouwleges gaat berekenen aan een vaste m3 prijs.

[Voor 37% gewijzigd door Sen op 31-01-2021 05:39]

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:24
Erg leuk om de orierenterende fase te lezen! Wil je ook de bouw en voortgang delen met fotos? Zou super zijn!

• Spiff
Tuintje schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:31:
[...]

Die optie heb ik ook aan gedacht. Werd ook als optie gegeven door de vertegenwoordiger van de A frame woningen. De kavel die we willen kopen en een optie op hebben is zoals de buurman zegt, bonkhard. Zijn huis is 13 jaar geleden gebouwd maar wel op heipalen omdat de aannemer dat perse wilde. De grond is hard. Dat is een voordeel want dan zou heien niet nodig moeten zijn.

De kavel waar we het huis op willen bouwen ligt iets lagen dan die van de buren. De oppervlakte van de woning is grofweg gerekend 10x15 meter. Nu joet ik even kijken wat dat aan werk meeneemt en of het een beetje simpel te doen is om zelf die fundering te leggen. Voor beton had ik gelezen over staalvezelbeton. Dat lijkt mij dan ideaal voor zo'n fundering.

[...]

Ga ik achteraan. Omdat de grond van de gemeente gekocht wordt zou het kunnen dat er een rapport is wat meer duidelijkheid biedt v.w.b. de grond.
De gemeente maakt geen sonderingen voor kavels die ze willen verkopen. Echter voor de bestaande woningen op nr 2 en 3 zijn natuurlijk wel sonderingen gemaakt en die zijn op te vragen bij jouw gemeente. Die geven een indicatie van de ondergrond op jouw kavel, deze kan lokaal heel erg verschillen dus zal je zelf ook sonderingen moeten laten maken. Schakel eerst een constructeur in om te bepalen waar en hoeveel en hoe diep er gesondeerd moet worden. Maar belangrijker nog, schakel een architect of minstens een bouwkundige in om je plan door te rekenen. Ik krijg de indruk dat je er wat makkelijk over denkt.
Daarnaast zijn er volgens het eerder genoemde dinoloket een aantal boorprofielen in de buurt; Veel klei, weinig zand, hoge grondwaterstanden; Weet niet of een OSB b.g.g. vloer wijs is in deze.

Verder valt me op dat het kavel zoals jij schetst anders is dan op www.kadastralekaart.com. Klopt dit, wordt er nog gesplitst o.i.d.? Je zou dan ook een iets kleiner kavel dan 1.129m² kunnen nemen en zo wat meer geld in je woning stoppen ;)

x

• pizzacabonara
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 11:24

pizzacabonara

It's a put on..

Erg interessant dit!

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:31:
Ok casco dus.

Maar wat voor isolatie? Enkel 24cm mineraal is niet fantastisch, zou daar altijd nog een facadeisolatie omheen zetten, scheelt ook in koudebruggen.
Het worden twee isolatielagen van 2x15cm. Dit is vrij gebruikelijk en de persoon die hetzelfde huis al in vergevorderd stadium gebouwd heeft komt qua isolatie ruim de norm door.
Kunststof kozijnen, worden deze met SKG spullen met politiekeurmerk geleverd? Is verplicht. Niet dat je er niet mee wegkomt, maar is iets om te overwegen.
Ik stuur de vertegenwoordiger direct een mail met die vraag. Hopelijk snel antwoord en dan kom ik erop terug.
Gips van hornbach zou ik niet doen, Knauf of Gyproc is schijnbaar stuk beter, en kost nog steeds geen drol.
Was ook meer ter indicatie maar ik neem het mee.
Heb zelf Fermacell, maar is wel een meerprijs.
Daarnaast, gips zetten en afwerken ben je wel een paar weken zoet mee, en stucadoor (ook voor filmlaag) is sowieso niet goedkoop. Maar Houten interieur afwerking moet je ook liggen.... dat is kwestie van smaak.
Fermacell heb ik ook naar gekeken maar dat komt dan wel met een flinke meerprijs. Ik ken gelukkig een stucadoor dus die zal ik ook nog even vragen.
Gemeente levert geen sonderingsgevens aan. Constructeur kan evt wel in database kijken naar sonderingen uit het verleden die in de buurt zijn gedaan.
Die vraag heb ik neergelegd bij de gemeente en zij antwoordde dit hierop:

"Er is geen sonderingsrapport aanwezig van het perceel en daarmee zijn er bij ons ook geen eisen vastgesteld qua fundering. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de toekomstige kaveleigenaar/bouwer en zal aan bod komen bij een omgevingsvergunningaanvraag."
Maar als we het over kosten hebben: die damwand van 10k, beetje zonde, neem aan dat de hele dakvlakken gewoon dichtgeplakt worden met PV?
Ook al is de grond niet goed genoeg voor de traditionele woning van je buurman, ddat zegt niet over jou situatie. Een houten huis, zeker zonder plaat fundering en natte verdiepingsvloer, is vele malen lichter. Alleen al je damwand scheelt tonnen tov pannendak. Maargoed hier moet een constructeur uitspraak over doen.
Dat ligt wel in de lijn der verwachting. Als je ideeën hebt staan we daar zeker voor open.
Ivow85 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:58:
Je rekent wel erg krap.

600m2 gipsplaat kost zelfs bij Hornbach al 1388 euro. En dan ligt het nog bij Hornbach in het magazijn, niet bij jou op de bouwplaats.
En met alleen gipsplaat ben je er nog niet. De gipsplaten moeten ook ergens op vast geschroefd worden én daar heb je dan ook weer vele honderdenduizenden schroeven voor nodig.
Al met al gaat het voorzien van de woning van gipsplaten aan materiaal en transport minstens het dubbele kosten van het bedrag wat jij noemt.
Mijn broertje heeft een eigen cv installatiebedrijf. Misschien dat ik het goedkoper kan verkrijgen en daarbij trekt die Saab op satanssap wel een dikke kar. Ik heb alle grote bouwmarkten en Pontmeyer naast de deur zitten. Vervoer is geen enkel probleem.
Dan moet de stukadoor nog komen. Voor de vide zal die geen bodemprijs rekenen. Als je anno 2021 überhaupt al over 'bodemprijzen' kunt spreken voor vakmensen. Met €15, - per m2 ex btw en inclusief materiaal zou je al een scherp geprijsde stukadoor te pakken hebben. Dat is incl btw bijna 10k voor het hele huis. En dan moet je het stucwerk nog voorstrijken en sausen of (laten) spuiten.
Dat begrijp ik. De vraag die wij nog hebben is of er een andere afwerking is die de fabriek levert voor de binnenkant. Maar ook of we wel willen stuccen of dat we het dermate netjes afwerken dat er gesaust kan worden. Daar moeten we ons nog over beraden.
Ik heb geen idee wat er allemaal wel en niet in de pakketprijs van van 75k zit, maar ik weet wel dat voor het formaat van jouw woning een budget van 45k voor de afwerking zeer krap is.
Wat ik zo al uit dit topic haal moet moet je van die 45k het volgende betalen:
- technische installaties, waaronder de verwarmingsinstallatie en alle elektra werk inclusief groepenkast
- 2 complete badkamers en een keuken
- alle vloer- en wandafwerking
- kosten bouwvergunning + bijbehorende documenten
- aanvraag/aanleg nuts voorzieningen (kost je ook snel een paar duizend euro alles bij elkaar)
Volgens mij heb ik een ink geplaatst met wat er allemaal in het pakket aanwezig is. Zal hem nogmaals plaatsten: https://drive.google.com/...umbDDxrc/view?usp=sharing
Als je dan rekent zoals het bedrag wat je aan gipsplaat kwijt denkt te zijn en er is geen flinke financiële reserve, dan is de kans groot dat je ergens tijdens de afbouw vastloopt. En eenmaal begonnen is er geen weg terug.
Daarom ook dit topic. Hier zit veel meer kennis en kritische blikken dat ik/wij hopelijk een realistisch beeld hebben van wat er bij komt kijken.
Mag ik adviseren om nog eens grondig voor alles de kosten realistisch op een rijtje te zetten én daar bij elke post nog 20 of 25% bij op te tellen?

Want als ik snel tel, is na aanvraag van de nuts voorzieningen, aanleg installaties (elektra, verwarming, zonnepanelen, water+afvoer, ventilatie) en het gipsen+ stucen van je muren het budget zo goed als op.
Zou goed mogelijk zijn. Daarom probeer ik zoveel mogelijk advies te krijgen en daarmee de geschatte kosten zo accuraat mogelijk te krijgen. Maar ook hoe en wat te bouwen.
Sen schreef op zondag 31 januari 2021 @ 04:56:
De gipsplaten zou ik ook wat duurder rekenen en ak nemen en 12.5mm en zo groot mogelijk. Zeg 3 euro per m2. Dus 1800 euro. Ik verwacht een schroef of 8 per m2 maak er 10 van is 6000 schroeven is 100 euro.
Koop wel die voor hout en niet metalstud.

Gipsplaten moeten echt wel op 40 cm bevestigt worden dus eventueel regelwerk.

Stucadoor zou ik niet aan beginnen mer dit budget en met geduld en veel gaasband en Knauf Fill & Finish moet dit lukken voor 500 euro aan matriaal.

2500 euro moet lukken maat reken wel op 100+ uur voor monteren, bandzetten, vullen, schuren, vullen, schuren en afwerken.

Fundering op beton slab met dit budget is niet te doen denk ik.

Staalvezel beton 30 kuub is ongeveer 8000 euro gelegd en al. Moet er nog een zandcement vloer overheen +- 3000 euro.

En isolatie en bekisting is ook niet gratis. Minimaal 4000 euro maar ik zou op 8000 zitten.

Voordeel is wel dat je dan vloer verwarming kan hebben reken ongeveer 2000 euro aan matriaal.

Ook moet je rekening houden dat de gemeente niet gelooft dat jij voor 100k de constructie neer kan zetten en dan de bouwleges gaat berekenen aan een vaste m3 prijs.
Succen is ook niet de bedoeling. Ik wil het netjes afwerken en dan sauzen. Dat ligt ons beter en is ook haalbaar. Het afwerken heb ik geen moeite mee. Die tijd heb ik en we hebben mijn huis als backup tot de A frame woning bewoonbaar is.

Wat betreft fundering hoop ik op een EPS bekisting (https://www.bouwonline.co...svloeren/eps-powerkisten/). Dat is prima zelf te doen een strokenfundering aanleggen. Het uitgraven (100m3) van de grond kan ik zelf of besteed ik uit. Dat ligt aan de kosten. Van het staalvezelbeton zou ik ongeveer 12m3 nodig hebben maar dat moet ik preciezer berekenen als ik deze fundering mag leggen.
barry86 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:11:
Erg leuk om de orierenterende fase te lezen! Wil je ook de bouw en voortgang delen met fotos? Zou super zijn!
Zeker wil ik dat. Ik zal dat in dit topic houden dan. Als we mogen bouwen en alle voorwerk is gedaan dan laat k de topictitel wel aanpassen in een volgtopic of zo.
Spiff schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:08:
[...]

De gemeente maakt geen sonderingen voor kavels die ze willen verkopen. Echter voor de bestaande woningen op nr 2 en 3 zijn natuurlijk wel sonderingen gemaakt en die zijn op te vragen bij jouw gemeente. Die geven een indicatie van de ondergrond op jouw kavel, deze kan lokaal heel erg verschillen dus zal je zelf ook sonderingen moeten laten maken. Schakel eerst een constructeur in om te bepalen waar en hoeveel en hoe diep er gesondeerd moet worden. Maar belangrijker nog, schakel een architect of minstens een bouwkundige in om je plan door te rekenen. Ik krijg de indruk dat je er wat makkelijk over denkt.
Daarnaast zijn er volgens het eerder genoemde dinoloket een aantal boorprofielen in de buurt; Veel klei, weinig zand, hoge grondwaterstanden; Weet niet of een OSB b.g.g. vloer wijs is in deze.

Verder valt me op dat het kavel zoals jij schetst anders is dan op www.kadastralekaart.com. Klopt dit, wordt er nog gesplitst o.i.d.? Je zou dan ook een iets kleiner kavel dan 1.129m² kunnen nemen en zo wat meer geld in je woning stoppen ;)
Het leek mij ook dat de rapporten ergens moeten zijn bij de gemeente. Maar dat is één stroperige bende met voor ieder wisse wasje een ander poppetje. Heel lastig communiceren. Ik zal ze het balletje opgooien dat er eerder gebouwd is op 2 en 3 en of daar een rapport van is.

Een constucteur/architect/bouwkundige is ook zeker wat we moeten doen. Het is alleen wel fijn om te weten ter indicatie wat voor grond het is en wat er mogelijk is om op te bouwen en of dat weer haalbaar is.

Er komt een folie bij de OSB platen die vocht tegenhoudt, ademt en dat heeft een naam die mij ontschoten is.

Er is een kavel naast die waar wij een optie op hebben. Dat gaat om dee kavel: https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/URM00/D/2057 Deze optie loopt 4 februari af. Die is iets kleiner maar ook 35K goedkoper. Mocht die optie er deze week af gaan dan nemen wij daar de optie op en laten we de optie die wij nu hebben vallen. De schets die ik eerder maakte is uit de losse pols. Die op de kadastrale kaart is leidend en kloppend.
Vind ik ook! Mar het is ook vermoeiend omdat het in mijn hoofd kruipt. Alle adviezen hier neem ik mee, overdenk ik, probeer ik passend te maken, bereken ik door en zo weer alles over and over again. Maar ik zie ook het eindresultaat een beetje voor me en dat houdt de moed erin. Ik wil niet over dun ijs gaan dus ben dankbaar voor elke comment.

• Sen
  • Nu online

Sen

<-->

Tuintje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:17:
[...]

[...]

Wat betreft fundering hoop ik op een EPS bekisting (https://www.bouwonline.co...svloeren/eps-powerkisten/). Dat is prima zelf te doen een strokenfundering aanleggen. Het uitgraven (100m3) van de grond kan ik zelf of besteed ik uit. Dat ligt aan de kosten. Van het staalvezelbeton zou ik ongeveer 12m3 nodig hebben maar dat moet ik preciezer berekenen als ik deze fundering mag leggen.
De powerkist is voor fundering op palen ik dacht dat je op staal ging doen? Staalvezelbeton voor een stroken fundering is niet heel erg economisch kun je beter die wapeningskorven pakken.

Als het echt budget moet kun je ook nog aan een schroeffundering denken doen ze veel in Canada.

[Voor 8% gewijzigd door Sen op 01-02-2021 15:38]

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Sen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:32:
[...]
De powerkist is voor fundering op palen ik dacht dat je op staal ging doen? Staalvezelbeton voor een stroken fundering is niet heel erg economisch kun je beter die wapeningskorven pakken.

Als het echt budget moet kun je ook nog aan een schroeffundering denken doen ze veel in Canada.
Correct. Ik ben ook nog volop aan het inlezen welke fundering handig is. Heien neemt een enorme hap uit het budget dat dat niet gaat. Schroeffundering had ik iets over gelezen en neem ik mee in de overdenkingen.

=================
Kleine update:

Ik/wij heb(ben) een architect gemaild die een straat verderop woont voor een gesprek. Kan geen kwaad lijkt ons.

[Voor 17% gewijzigd door Tuintje op 01-02-2021 17:06]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tuintje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:17:
[...]

Het worden twee isolatielagen van 2x15cm. Dit is vrij gebruikelijk en de persoon die hetzelfde huis al in vergevorderd stadium gebouwd heeft komt qua isolatie ruim de norm door.
Ok, 30cm. Hoe zit dat bij een balklaag van 245mm?
En nog steeds geen antwoord op welke isolatie het is: glaswol, steenwol, vlas, cellulose, houtvezel, pir, xps, eps?
Tuintje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:11:
[...]

Correct. Ik ben ook nog volop aan het inlezen welke fundering handig is. Heien neemt een enorme hap uit het budget dat dat niet gaat. Schroeffundering had ik iets over gelezen en neem ik mee in de overdenkingen.

=================
Kleine update:

Ik/wij heb(ben) een architect gemaild die een straat verderop woont voor een gesprek. Kan geen kwaad lijkt ons.
Architect heb je niet nodig, het ontwerp is er immers al, strookt ook niet helemaal met je budget. Bouwkundige moet je hebben... maar keer buurten kan geen kwaad, je zal er zeker wijzer van worden rn hij heeft wss goeie kijk op hoe eea lokaal verloopt met gemeente ed.

Levert de vertegenwoordiger ook constructierapport voor het casco?

Wat je hebt gelezen gaat wss over schroefpalen.
En je kunt heel veel leuke dingen verzinnen, maar je constructeur moet hier ook in mee en de gemeente moet t goedkeuren, dus wat dat betreft is het niet echt vrije keuze....

Staalvezel is voor plaat funderingen zoals Hectar. Voor stroken worden gewoon staal gevlecht.

[Voor 17% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-02-2021 20:43]

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:30:
[...]

Ok, 30cm. Hoe zit dat bij een balklaag van 245mm?
En nog steeds geen antwoord op welke isolatie het is: glaswol, steenwol, vlas, cellulose, houtvezel, pir, xps, eps?
Als het een kleinere balklaag is pas ik dan de isolatie op aan binnen de normen. Ik heb de keuze uit veel isolatiesoorten en de ervaring die met mij gedeeld wordt is steenwol. Maar ik kijk ook naar glaswol, minerale wol. Hetzij op rol of plaat.
Architect heb je niet nodig, het ontwerp is er immers al, strookt ook niet helemaal met je budget. Bouwkundige moet je hebben... maar keer buurten kan geen kwaad, je zal er zeker wijzer van worden rn hij heeft wss goeie kijk op hoe eea lokaal verloopt met gemeente ed.

Levert de vertegenwoordiger ook constructierapport voor het casco?

Wat je hebt gelezen gaat wss over schroefpalen.
En je kunt heel veel leuke dingen verzinnen, maar je constructeur moet hier ook in mee en de gemeente moet t goedkeuren, dus wat dat betreft is het niet echt vrije keuze....

Staalvezel is voor plaat funderingen zoals Hectar. Voor stroken worden gewoon staal gevlecht.
Het ontwerp is er en de tekeningen ook. Die worden geleverd met het pakket maar kan je ook eerder krijgen tegen betaling welke later weer wordt verrekend. Dit willen we dan ook zo doen maar niet voordat alle toestemmingen er zijn om te bouwen. Dan willen we de tekeningen opvragen met onze aanpassingen en daarmee naar de juiste mensen.

We hebben dan ook al snel een antwoord terug gehad van de architect. Die verwees on naar twee bedrijven in de buurt. Voor funderingsberekeningen en -tekeningen schakelt hij meestal ingenieursbureau HADO uit Appingedam in. Voor adviezen en berekeningen op het gebied van installaties en BENG raadde hij bureau 1232 uit Groningen aan. Die willen we dan ook morgen contacteren en dan horen we graag de opties.

Of de vertegenwoordiger ook een constructierapport levert weet ik niet. Maar dat ga ik dan morgen ook navragen.

• aikink
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 17-05 13:53
Omdat het woord fundering hier een paar keer voorbij gekomen is: Hectar. Is een combinatie van een horizontale vorstrand en een volledig gestorte begane grondvloer (bij voorkeur met staalvezelbeton). Geen kruipruimte, dus even twee keer goed nadenken hoe het leidingverloop wordt. Je hebt dan geen extra randbekisting nodig, het graafwerk wordt makkelijker (alles op één peil, wel vlak & strak aanleggen), de aansluiting vloer/wand is koudebrugvrij, afijn... het type en bouw van het huis, en de ondergrond leent zich er blijkbaar prima voor.

Ergens op het forum hier moeten nog een paar foto's van ons bouwproject rondzwerven, die elementen hebben we ook gebruikt.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Mbt isolatie; kijk ook even naar warmtecapacíteit. Als je geen massa in je huis aanbrengt dmv natte vloeren, en isolatie met beperkte warmtecapaciteit en korte doorslag toepast (bij minerale wol zoals steen en glaswol) kan dat in de zomer wel eens onprettig worden.
Vlas, cellulose en houtvezel doen het op die vlakken veel beter.
Op dat gebied is zonwering ook nog niet behandeld: beste passief dmv overstekken oid, actief (screens) zal budgettechnisch nogo zijn.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
In het noorden des lands zit ook het bedrijf Eurofundering. Zij brengen vertikaal buizen in de grond die met beton worden afgestort.
Voor dit lichtgewicht gebouw heb je ook geen mega fundering nodig.

Woonde jij niet in aardbevingsgebied?

[Voor 31% gewijzigd door nokiaan958GB op 01-02-2021 23:26]

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
aikink schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:14:
Omdat het woord fundering hier een paar keer voorbij gekomen is: Hectar. Is een combinatie van een horizontale vorstrand en een volledig gestorte begane grondvloer (bij voorkeur met staalvezelbeton). Geen kruipruimte, dus even twee keer goed nadenken hoe het leidingverloop wordt. Je hebt dan geen extra randbekisting nodig, het graafwerk wordt makkelijker (alles op één peil, wel vlak & strak aanleggen), de aansluiting vloer/wand is koudebrugvrij, afijn... het type en bouw van het huis, en de ondergrond leent zich er blijkbaar prima voor.

Ergens op het forum hier moeten nog een paar foto's van ons bouwproject rondzwerven, die elementen hebben we ook gebruikt.
Het is een heel simpel huis met een totaal gewicht van rond de 30 ton. Als ik zoek op Hectar en hier en daar wat filmpjes bekijk dan lijkt het mij makkelijk zelf te doen. Voor het storten is een cementwagen nodig. Deze fundering spreekt mij wel aan ook omdat je gelijktijdig isoleert.
bbbrumbrum schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:19:
Mbt isolatie; kijk ook even naar warmtecapacíteit. Als je geen massa in je huis aanbrengt dmv natte vloeren, en isolatie met beperkte warmtecapaciteit en korte doorslag toepast (bij minerale wol zoals steen en glaswol) kan dat in de zomer wel eens onprettig worden.
Vlas, cellulose en houtvezel doen het op die vlakken veel beter.
Op dat gebied is zonwering ook nog niet behandeld: beste passief dmv overstekken oid, actief (screens) zal budgettechnisch nogo zijn.
Kan je mij meer vertellen over warmtecapaciteit en massa? Hoe zich dat verhoudt of wat nodig zou zijn? k lees dan bijvoorbeeld dit: https://www.isolatiemateriaal.nl/houtvezel/ Dat verhaal begrijp ik, denk ik. Houtvezel zorgt voor massa. 50kg/m3 tegenover steenwol 35kg/m3. Daarnaast duurt het langer voor warmte doordringt bij de houtvezelplaten. Dit komt door de holle vezels en daarmee de grote buffer qua wamrte doorgifte/opslag. In de nacht koelen de platen weer af.

Klopt dit wat ik lees? Ik krijg bij het bouwpakket Tyvek folie.
nokiaan958GB schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:24:
In het noorden des lands zit ook het bedrijf Eurofundering. Zij brengen vertikaal buizen in de grond die met beton worden afgestort.
Voor dit lichtgewicht gebouw heb je ook geen mega fundering nodig.

Woonde jij niet in aardbevingsgebied?
Qua fundering is het natuurlijk nog speculeren. Maar ik denk ook niet een hele ingewikkelde fundering nodig te hebben. Maar dat moet ik laten uitzoeken.

Ik woon inderdaad iets boven Groningen. Maar aan de grens van het aardbevingsgebied.

Aanvullende informatie:

Voor de mensen die het begrijpen heb ik na lang zoeken het engineering's rapport gevonden van de Trio 150. Die is te lezen via mijn Drive via deze link: https://drive.google.com/...6ciuoEjz/view?usp=sharing

Ook heb ik gevonden hoe de opbouw van de Avrame woning is. Het is dan wel een kleiner model de setup is hetzelfde. De link naar de documentatie hiervan is: https://drive.google.com/...20gUpZT3/view?usp=sharing

Hopelijk biedt dit wat meer inzichten. De TS is met deze linkjes aangevuld.

• nokiaan958GB
  • Niet online
@Tuintje ben je al verder gekomen met je plannen?

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt O-)

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
nokiaan958GB schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:42:
@Tuintje ben je al verder gekomen met je plannen?

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt O-)
Nog niet heel veel verder gekomen omdat de welstandscommissie flink dwars ligt, lees de gemeente. Die laatste had ons verteld dat we konden bouwen. Op de vrag waaraan het moest voldoen kregen we geen antwoord want dat wist men zelf niet. Wel wist men ons te vertellen dat de woning op een x aantal meter van de kadastergrens moest liggen. Met die informatie ben ik dus aan de gang gegaan.

Naar nu blijkt moet het rode baksteen zijn, goothoogte van drie meter of zo en nog wat randzaken. Maar we bouwen een houten huis! De onafhankelijke Libau heb ik gebeld omdat die de beoordeling deed en mij de stukken heeft toegezonden met de eisen. Ze vonden het raar dat ik dat niet eerder ontvangen had en dat ze het mij niet konden vertellen. Dit gaan ze dan ook terugkoppelen naar de gemeente dat ze wel erbij moeten vertellen welke eisen er zijn v.w.b. de woning.

Nu zit ik niet stil en heb ik een plan B en C. En we hebben misschien een andere kavel gevonden. Maar dit keer heb ik direct contact gehad met de eigenaar van die kavel. Die wil er gewoon vanaf. Simpel. Het is 2600m2 met een krakmikkig huis erop voor 132k. Dat huis heeft aardbevingsschade en moet plat. Dat biedt voor ons de mogelijkheid het huis te bouwen wat we willen of door te gaan met plan B of C. Dus ik heb de eigenaar van die kavel (eigenlijk zijn het er drie) gevraagd mij op de hoogte te houden voor eventuele bieders en ik heb net een uur geleden de gemeente en Libau gemaild met vragen over de gewijzigde plannen en specifiek aan de gemeente gevraagd hoe het zit met betrekking tot de op het oog hebbende kavels.

Wat betreft het Avrame huis ben ik alleen wijzer dat ik doorverwezen ben naar een bureau dat ook het huis in Almere beoordeeld heeft qua berekeningen en zo. Het gaat in dit geval om dit bureau: https://www.e3dv.nl/

Plan B:

Plan C:

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ja, bestemmingsplan en eventueel beeldkwaliteitsplan moet je met je plannen rekening mee houden.

Gemetselde gevels is een dure manier van bouwen. Hout is ook nog wel zo mooi en vaak zelf te bouwen.

Ik ben nieuwsgierig hoe het loopt.

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Wij zijn ook benieuwd hoe het loopt. We hebben gelukkig een aantal huizen die we zelf kunnen bouwen. Op elk dak passen pannen dus dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Het blijft erg lastig. Aan de ene kant denken we 'man, je hebt een koper voor die kavel sinds 15 jaar wat doe je moeilijk' en we zoeken even verder. Dat verder zoeken heet ons nu gebracht bij een kavel van in totaal 2600m2 bestaande uit drie kavels. Als we op één van die kavels mogen bouwen omdat er al een huis op staat doen we dat.

• Spiff
Advies is wel om goed uit te zoeken per kavel wat wel en niet mag.
Begin bij bestemmingsplan op zoeken:
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/view
Voor je eerste kavel is dit het bestemmingsplan:
https://www.ruimtelijkepl...663.BVGK2014-VS01_rb5.pdf
Daar vind je dat je voorgevel op minimaal 5 meter van de rand van de weg moet liggen, en dat je niet verder dan 20 meter van die zelfde rand mag bouwen. Goothoogte 3,5 meter en bouwhoogte 9 meter.

Als je hier zelf niet uit komt is het handig om een bouwkundige in de arm te nemen om te kijken wat er mogelijk is op een kavel.
De laatste optie van 2600m2, kan best zijn dat dit een agrarische bestemming heeft. Dan mag je wel een nieuw huis bouwen, echter wordt dan wel van je verwacht dat je wat agrarische activiteiten onderneemt!

Verder ben ik wel benieuwd dat de gemeente zegt dat je kan bouwen, maar dat daarna welstand dwars ligt, is dit in een vergunningtraject?

x

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Wat betreft die 2600m2 gaat het om de volgende kavel, kavel 952: https://perceelloep.nl/BDM00/A/952 met kavel 957 en 914 er aan grenzend welke we erbij willen kopen. Als ik via ruimtelijkeplannen kijk zie ik op die kavels een geitenhouderij. Helemaal goed want een paar geiten of schapen willen we sowieso wel. Maar krijg ook het idee dat ze alles op een geitenhouderij gooien. Morgen maar eens bellen dan.

De gemeente bij ons is een enorme puinhoop. Overal een poppetje voor maar niemand die samenwerkt. Ze konden ons amper nfo geven over de kavel in Ulrum. Niet op kenmerken niet op BSN of NAW gegevens. Hopeloos. Vandaar ook dat we zelf maar op onderzoek uitgaan en zo hopelijk sneller te weten komen wat wel of niet mag.

• Spiff
Kavels 952 en 957 hebben enkelbestemming wonen, echter kavel 914 heeft enkelbestemming agrarisch...

Er is geen geitenhouderij, het kavel valt in een bestemmingsplan waar een apart plan is voor geitenhoudenrijen.
Nogmaals, laat je goed adviseren over wat je wilt doen. De woning die je wilt slopen is een hoekwoning van een rijtje van 4, kan je de hoekwoning slopen en de andere laten staan? Of worden die al gesloopt? En als dat geregeld is, check wat het bouwvlak is op dit kavel!

Hebben deze woningen een aanduiding als gemeentelijk, provinciaal of rijksmonument?
Of als beschermd stads- of dorpsgezicht? Staat hij op de lijst karakteristieke gebouwen?
Dit laatste lijkt van niet trouwens...

Edit:
1. Gratis je bouwplan vooraf laten toetsen door je gemeente:
https://hethogeland.nl/ve...oordeling-bouwplan-vooraf

2. Eigenaar van een kavel achterhalen zul je via het Kadaster moeten doen!
https://www.kadaster.nl/producten/woning/eigendomsinformatie

[Voor 12% gewijzigd door Spiff op 21-02-2021 19:21]

x

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
@Spiff
We hebben alle info gekregen en dat binnen een dag! Ik zal even wat quotes eruit halen:
Slopen
De woning aan de Winsumerweg 14 in Onderdendam is geen karakteristiek pand. Voor de sloop is dan ook geen sloopvergunning nodig (wel een sloopmelding).

Nieuwbouw
Het bouwplan voor een nieuwe woning zal moeten voldoen aan de regels die het bestemmingsplan stelt. Deze zijn te vinden via onderstaande link:

https://www.ruimtelijkepl...PBU09BEHE1-VA04_0017.html
Voor kavel 914 geldt in elk geval dat er niet gebouwd kan worden. Hierop ligt namelijk geen bouwvlak en bovendien heeft deze kavel de bestemming Agrarisch en niet Wonen.

De woning zal in elk geval binnen het bouwvlak gebouwd moeten worden. Waar dit bouwvlak precies ligt kunt u vinden op Ruimtelijkeplannen.nl. Wanneer u hier zoekt op het adres verschijnt in de linker kolom een aantal bestemmingsplannen. Als u vervolgens klikt op het bestemmingsplan Buitengebied verschijnt een plankaart met daarop het bouwvlak. (tip; via het bovenste rondje ‘open kaartinstellingen’ kan de transparantie van de kaart worden aangepast zodat ook onderliggende satellietfoto zichtbaar wordt).

De vraag over de welstandsnota heb ik bij mijn collega’s van team VTH gelegd. Zij zullen hierover contact met jullie opnemen.
Deze hebben dan ook een uur later gemaild met de welstandsnota: https://drive.google.com/...Vt335_gM/view?usp=sharing

Resumerend mogen de kavels 952 en 957 bebouwd worden en kavel 914 niet. Dat laatste is niet erg omdat het een mooie vijver is die we graag behouden. Ook zitten er eenden en verschillende buizerds.

Vroeger, toen ik nog een klein Tuintje was, stonden er meer van dt soort huisjes. Het rijtje is in de loop der jaren ook kleiner geworden en er zijn aan de rechterkant al twee van gesloopt. De man die dat gedaan heeft woont nu achter het rijtje op nr. 24. De zijkant is opnieuw gemetseld.

De vraag is nu wat wij willen doen met het huis. Het heeft aardbevingsschade. En niet een klein beetje ook. Slopen, of renoveren met een aanbouw en drie slaapkamers erbij realiseren.

Ik upload de foto's van de woning via Drive: https://drive.google.com/...49NTmZaynM0Zv?usp=sharing

De plek is ontzetten mooi en je kijkt zo de landerijen in tot aan Schiermonnikoog bij wijze van spreken. Erg rustig gelegen, vijver met dieren op, in en eromheen. Alle voorzieningen liggen al op de kavel zoals riolering, elektra en andere nutsvoorzieningen. Het sonderingsrapport zal ik eens achteraan. Kan me niet aan de indruk ontrekken dat die er ergens moet zijn.

• Spiff
Fijn dat er nu snel gereageerd wordt. En het is inderdaad een schitterende locatie!

Je hebt nu twee opties;
1. Slopen dat ding;
1.a Echter hoe zit dit met de buren constructief gezien?
1.b Let er bij op dat de uitbouw van de buren een klein stukje achter jouw woning staat!
1.c En wat mag er dan op komen qua bouwvlak en welstand?
2. Renoveren.
Dit kost klauwen met geld voor een relatief kleine woning, of komt er een schadevergoeding van de NAM voor de aardbevingsschade? Is hier een dossier van?

Verder wel apart dat er overal een compleet nieuw dak op zit?

x

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Ja, ook heel blij mee dat er snel gereageerd wordt.

De opties.

1.a- Ik ga er vanuit dat er net zoals aan de rechterkant gesloopt mag worden: afbreken en netjes een gemetselde muur bij de buren. Dat moet volstaan. De fundering ligt er al en kan gebruikt worden daarvoor.

1.b- Die begrijp ik niet helemaal of ik kijk er overheen?

1.c- Wij zitten in gebied XIII van blad 31 (https://drive.google.com/...wxyFfu53zNHfVt335_gM/view) en er is wel wat mogelijk volgens mij. Het belangrijkste wat ik eruit haal is dat er afgeweken mag worden van bestaande bouw en dat daar ruimte voor gegeven wordt, en dat het niet te opzichtig mag zijn qua kleur. De witte kleur van de huisjes nu is 'ongewenst' zoals ze zeggen.

We hebben een site gevonden met een aantal woningen die we aantrekkelijk vinden. Daarvan heb ik een aantal richtprijzen. Een Avrame woning gaat daar niet mogen en valt met de prijs van de kavel ook buiten het budget. Ik weet niet of de link ook leesbaar is voor hier maar dit hebben we in gedachte maar dan wel een andere meer landelijke kleur voor de buitenkant: https://www.palmatin.com/nl/quote/eco3-3015fb26. Hoe we de woning willen plaatsen op de kavel(s) is nog even de vraag.

Renoveren dan. Hiervan weet ik dat het veel geld gaat kosten. Daarbij moet er dan een uitbouw bij komen voor het gezin. Dat zal ontzettend passen en meten moeten worden, en dat is het nu ook al een beetje. Wat betreft schade of schadevergoedingen weten we nog niets. Dit weet de huidige eigenaar ook niet aangezien hij het opkoopt en verkoopt en zo wat winst wil maken. Volgens mijn vriendin moet er ook een dossier zijn als dit aangevraagd of behandeld is. Dat hoort ook zo te zijn en we gaan er vanuit dat het bekend is bij de makelaar. Zelf gaan we er ook achteraan bij de Instituut Mijnbouwschade Groningen. Desnoods vragen we het opnieuw aan.

Het dak is voor mij ook een vraag. Dit ligt er nog niet lang en is van plaatmetaal. Een paar huizen zijn van een projectontwikkelaar en het kan zo zijn dat die in overleg met de buren, of andersom, besloten hebben het dak te vervangen. Dit weet ik niet. De dakconstrucite zelf lijk me niet nieuw.

• Spiff
Tuintje schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:49:
[...]
1.a- Ik ga er vanuit dat er net zoals aan de rechterkant gesloopt mag worden: afbreken en netjes een gemetselde muur bij de buren. Dat moet volstaan. De fundering ligt er al en kan gebruikt worden daarvoor.
Ik zou hier een constructeur naar laten kijken, mogelijk dat zijdelingse stabiliteit nu een issue wordt.
1.b- Die begrijp ik niet helemaal of ik kijk er overheen?

Alle bergingen in dit blok staan iets verschoven naar het oosten, ook je eigen berging. Maar de berging van de buurman staat dus deels achter jouw woning.
1.c- Wij zitten in gebied XIII van blad 31 (https://drive.google.com/...wxyFfu53zNHfVt335_gM/view) en er is wel wat mogelijk volgens mij. Het belangrijkste wat ik eruit haal is dat er afgeweken mag worden van bestaande bouw en dat daar ruimte voor gegeven wordt, en dat het niet te opzichtig mag zijn qua kleur. De witte kleur van de huisjes nu is 'ongewenst' zoals ze zeggen.

We hebben een site gevonden met een aantal woningen die we aantrekkelijk vinden. Daarvan heb ik een aantal richtprijzen. Een Avrame woning gaat daar niet mogen en valt met de prijs van de kavel ook buiten het budget. Ik weet niet of de link ook leesbaar is voor hier maar dit hebben we in gedachte maar dan wel een andere meer landelijke kleur voor de buitenkant: https://www.palmatin.com/nl/quote/eco3-3015fb26. Hoe we de woning willen plaatsen op de kavel(s) is nog even de vraag.
Nogmaals, laat dit door een bouwkundige bekijken want om deze woning te laten bouwen als hoofdwoning moet je voldoen aan bouwbesluit en welstandsnota en daar heeft die buitenlandse toko geen kaas van gegeten, hoe goed deze woning ook is. Op de Avrame zag ik al een verdiepingshoogte van 2,5 meter, dit is dus niet conform bouwbesluit! En dan hebben we het nog niet gehad over de rest van de normen met betrekking tot lichtinval, ventilatie, vluchtroutes, branddoorslag, brandoverslag, EPC, BENG.
En dan moet je nog constructie berekeningen aanleveren volgens de Eurocodes, dit zal de leverancier ook niet aan kunnen leveren vermoed ik.
Renoveren dan. Hiervan weet ik dat het veel geld gaat kosten. Daarbij moet er dan een uitbouw bij komen voor het gezin. Dat zal ontzettend passen en meten moeten worden, en dat is het nu ook al een beetje. Wat betreft schade of schadevergoedingen weten we nog niets. Dit weet de huidige eigenaar ook niet aangezien hij het opkoopt en verkoopt en zo wat winst wil maken. Volgens mijn vriendin moet er ook een dossier zijn als dit aangevraagd of behandeld is. Dat hoort ook zo te zijn en we gaan er vanuit dat het bekend is bij de makelaar. Zelf gaan we er ook achteraan bij de Instituut Mijnbouwschade Groningen. Desnoods vragen we het opnieuw aan.

Het dak is voor mij ook een vraag. Dit ligt er nog niet lang en is van plaatmetaal. Een paar huizen zijn van een projectontwikkelaar en het kan zo zijn dat die in overleg met de buren, of andersom, besloten hebben het dak te vervangen. Dit weet ik niet. De dakconstrucite zelf lijk me niet nieuw.

x

• bbbrumbrum
  • Niet online
Die palmatin is wel een beetje een vakantiehuisje-achtig iets, wat ook terug te zien is in de prijs (schandalig goedkoop). De Avrame had ik wel iets hoogstander (en ruimer) beleving bij.

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Ik denk dat we eerst een bouwkundige laten kijken naar het huisje en de schade. Goed dat daar p geattendeerd is! Ook is het natuurlijk de vraag wat de NAM al gedaan heeft of nog gaat doen bij/met dat huis. De NAM heeft net een brief gestuurd voor het oude adres dat ze zich willen afkopen voor 30k. Hebben we het net verkocht haha... Nou ja, zo zij het.

@bbbrumbrum
Klopt hoor maar als dat kan zou het wel passen qua budget en ook de ligging. Er staan wel gekkere huizen en met de juiste voorgeschreven kleuren zou het maar zo kunnen. Geen idee. Goedkoop zijn ze zeker. Verbaasde mij ook al.

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Update:

Met de huidige eigenaar gesproken over het inschakelen van een bouwkundige. Die gaf daar akkoord voor. Direct gebeld met een bouwkundige uit de buurt die volgende week donderdag komt kijken. Hij kan ook constructieberekeningen maken en eventuele vergunningen regelen bij de gemeente. Een all-in-1 persoon zeg maar. Direct daarop met de gemeente gebeld over het vergunningsvrij bouwen. Grof gezegd kunnen wij tussen de 100 en 110m2 vergunningsvrij bouwen, had de vrouw van de vergunningen gezegd die meekeek en meerekende. De welstandsnota is niet van pas omdat het vergunningsvrij is. Natuurlijk niet pimpelpaars en geen schuin dak. Wel is er een bouwbesluit maar ook dat kan de bouwkundige voor ons doen en het lijkt me logisch dat je veilg wilt wonen.

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Mooi! De bouwkundige is langs geweest en heeft zijn oordeel geveld. Het is vrij simpel te verbouwen en de kosten zijn minimaal en dat komt voornamelijk omdat ik 90% zelf doe. De gevel gaat eruit en een deel van de bestaande fundering ook. Dus waar het verzakt is. Hier komt een fundering met vorstrand die tevens ook dienst gaat doen als fundering voor de uitbouw. Dit kan ik zelf doen maar het stempelen van de woning besteed ik uit. De bouwkundige gaat voor ons ook de uitbouw op papier zetten zodat ik weet hoe te bouwen en wat ik nodig heb. De kosten rekent hij ook uit dus weten we precies waar we aan toe zijn.

De vloer in de woning gaat eruit. De balken zijn nog goed maar hier en daar is er toch aan vertimmerd en zijn er rotte delen vervangen. Dus ik ga of de balken vervangen en maak de ruimte eronder vol en leg er een houten geïsoleerde vloer op, of ik haal alles eruit en laat het volstorten met schuimbeton. Dat ga ik nog even uitzoeken.

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
Tuintje schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:50:

...

De vloer in de woning gaat eruit. De balken zijn nog goed maar hier en daar is er toch aan vertimmerd en zijn er rotte delen vervangen. Dus ik ga of de balken vervangen en maak de ruimte eronder vol en leg er een houten geïsoleerde vloer op, of ik haal alles eruit en laat het volstorten met schuimbeton. Dat ga ik nog even uitzoeken.
Broodjesvloer een idee? Met dat voorstel kwam de architect bij ons met een verbouwing die we op de planning hebben staan.

Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Morpheusk schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:25:
[...]

Broodjesvloer een idee? Met dat voorstel kwam de architect bij ons met een verbouwing die we op de planning hebben staan.
Het is een lage kruipruimte van nog geen 30cm. Het zijn balken met OSB platen erop. Een paar balken zijn aan vervanging toe en het is erg simpel om de platen eruit te halen met de balken. Dan vlak ik het uit en vul ik het op met chips of EPS parels. Dat moet voldoende zijn. Op de balken komt nieuw OSB plaat met een ondervloer voor de houten vloer die we willen leggen. Lijkt me voldoende.

Ik heb de broodjesvloer eerder voorbij zien komen maar ik heb de vloer er nog niet helemaal uit dus ik weet nog niet hoe het er verder uit ziet. Wel een optie en het overwegen zeker waard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Inmiddels wijzer. De indeling is bekend en dus weet ik waar welke kamer komt. Betekent ook dat ik een goed idee heb van de oppervlakte. Dit houdt in dat ik gebeld heb met de betoncentrale in Groningen en een bedrijf in Leek voor schuimbeton. De kosten van beton voor de aanbouwfundering is €145,00 de kuub en voor schuimbeton is dat €105,00 de kuub. Voor de bestaande woning moet ik uitrekenen hoeveel kuub schuimbeton ik nodig denk te hebben met een diepte van ongeveer 50cm.

Vloerverwarming als hoofdverwarming is het doel met bijverwarming in de woonkamer middels een houtkachel. Op het internet zijn mooie en volledige pakketten te koop waarbij alles aanwezig is om vloerverwarming te leggen. Kosten daarvan liggen rond de €2000,00 voor 110m2.

CV ketel ben ik nog niet helemaal over uit. CV ketel wordt een CW5 ketel: Remeha Avanta 35c HR of een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 RF HR.

Verdeler moet ik even uitzoeken hoeveel groepen voor de vloerverwarmings verdeler. Alleen al voor de woonkamer en keuken heb ik er vier nodig en dan voor de slaapkamers (3) ook elk een groep, halletje en badkamer/wc/ op één groep. Ik denk een verdeler met tien groepen moet genoeg zijn. Wil er een met pomp en flowmeters zodat ik het kan inregelen per groep/kamer.

Handtekeningen zijn gezet. Nu wachten op de taxateur en het zwikje rond krijgen bij de bank.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Goed om te horen dat je vorderingen maakt ;)

Begrijp ik het goed dat bemedem de balken er uit gaan je vloer schuimbeton wordt?

Als alles LTV wordt dan pas je een verdeler zonder pomp toe?

Eigenlijk best wel zonde dan je een CV-ketel neemt. Met gasloos heb je ook geen kosten van vast recht.
Maar is snap wel dat de kosten van de installaties flink toenemen als je een warmtepomp (en zonnepanelen) neemt.

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
nokiaan958GB schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:26:
Goed om te horen dat je vorderingen maakt ;)

Begrijp ik het goed dat bemedem de balken er uit gaan je vloer schuimbeton wordt?

Als alles LTV wordt dan pas je een verdeler zonder pomp toe?

Eigenlijk best wel zonde dan je een CV-ketel neemt. Met gasloos heb je ook geen kosten van vast recht.
Maar is snap wel dat de kosten van de installaties flink toenemen als je een warmtepomp (en zonnepanelen) neemt.
Zoals ik het nu kan berekenen, en ik ben de godganse avond al aan het rekenen, gaan de balken eruit en komt er 50 cm schuimbeton in de bestaande woning. Ik blijf met ruime marge onder de 8k voor zowel de binnenfundering en de buitenfundering. Betekent wel dat ik het zelf grotendeels moet doen. Ik ga uit van 10k voor de totale fundering. Laten we dat maar goed doen dan.

Voor klimaat kies ik voor een pakket v.w.b. de vloerverwarming: https://www.vloerverwarmi...t-alleen-vloerverwarming/ Verdeler heeft een pomp en flowmeters. Dit lijkt mij wel verstandig om het goed te regelen. Maar voor een andere suggestie sta ik ook open.

CV ketel wordt deze: https://www.cvtotaal.nl/i...mpakt-043327-a-label.html Geen storende driewegklep en aangezien ik de CW3 versie in mijn huurhuis heb kan ik zeggen dat ik er heel tevreden over ben.

Voor airco lijkt me dit wel wat: https://www.climamarket.e...s2sr2fa-3-x-as25tadhra-th Dit is voor de keuken, woonkamer en de slaapkamer boven (ongeveer zelfde grootte als de woonkamer).

Indeling woning:
Members only:

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20:09
Tuintje schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:49:
Wat betreft schade of schadevergoedingen weten we nog niets. Dit weet de huidige eigenaar ook niet aangezien hij het opkoopt en verkoopt en zo wat winst wil maken. Volgens mijn vriendin moet er ook een dossier zijn als dit aangevraagd of behandeld is. Dat hoort ook zo te zijn en we gaan er vanuit dat het bekend is bij de makelaar. Zelf gaan we er ook achteraan bij de Instituut Mijnbouwschade Groningen. Desnoods vragen we het opnieuw aan.
Ik weet dat wel. Als jij een huis koopt met aardbevingsschade dan heb jij die schade geleden door het tekenen van de koopovereenkomst en niet door de aardbevingen of de NAM. Daar zijn in het verleden meerdere uitspraken over gedaan.

Verder is de grond daar gewoon troep en zou ik rekening houden met een setje palen als je iets nieuws gaat bouwen :P
Tuintje schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:45: De NAM heeft net een brief gestuurd voor het oude adres dat ze zich willen afkopen voor 30k. Hebben we het net verkocht haha... Nou ja, zo zij het.
Die las ik net pas. Mogelijk is daar nog wat te redden. Neem aub een jurist in de hand want zo te zien heb je geen idee hoe dit soort dingen werken (niet lullig bedoelt).

[Voor 19% gewijzigd door leecher op 20-03-2021 00:11]

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Waarom geen warmtepomp? Meerkosten tov cv aanleggen lijken mij relatief laag (pv panelen kan eventueel achteraf..). Mocht je echt krap zitten met je budget zou ik het hele plan laten varen, je gaat ongetwijfeld nog extra kosten krijgen.
Voldoe je wel aan de bouwnormen met een gasaansluiting?

[Voor 103% gewijzigd door Sport_Life op 20-03-2021 00:22]

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
leecher schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 00:02:
[...]

Ik weet dat wel. Als jij een huis koopt met aardbevingsschade dan heb jij die schade geleden door het tekenen van de koopovereenkomst en niet door de aardbevingen of de NAM. Daar zijn in het verleden meerdere uitspraken over gedaan.

Verder is de grond daar gewoon troep en zou ik rekening houden met een setje palen als je iets nieuws gaat bouwen :P

[...]

Die las ik net pas. Mogelijk is daar nog wat te redden. Neem aub een jurist in de hand want zo te zien heb je geen idee hoe dit soort dingen werken (niet lullig bedoelt).
Wat betreft de grond ga ik uit van wat onze bouwkundige zegt. De aanbouw is niet zwaar en zou volgens hem zonder palen kunnen. Hij zal het wel weten.

Wat betreft de brief en het aanbod van de NAM dat is iets waar we nog wel achteraan gaan. Of ik wel of niet een idee heb doet net zo ter zake. Inmiddels weten we hoe de NAM werkt hier in het Noorden en is er volop info te vinden. Leuk detail: ik heb via een onderaannemer voor de NAM gewerkt om aarbevings-logeer-huizen te plaatsen.
Sport_Life schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 00:04:
Waarom geen warmtepomp? Meerkosten tov cv aanleggen lijken mij relatief laag (pv panelen kan eventueel achteraf..). Mocht je echt krap zitten met je budget zou ik het hele plan laten varen, je gaat ongetwijfeld nog extra kosten krijgen.
Voldoe je wel aan de bouwnormen met een gasaansluiting?
Het plan laten varen? Voor wat? Ik heb een goed overzicht qua kosten die ik tegenkom, daarnaast reserveren wij een budget in voor onvoorziene kosten waar we niet aan komen tenzij echt nodig. Daarnaast ben ik verdomd handig en heb ik een technische achtergrond. Tel daar bij op dat ik een breed netwerk van mensen heb die bijschieten zoals een broertje met een eigen cv-installatie bedrijf. Voor 90% doe ik het zelf. De bouwkundige kijkt over de schouder mee en geeft advies.

Er zijn meerdere redenen waarom geen warmtepomp en daar is kosten eentje van. Maar ook allerlei apparatuur zoals een WTW systeem en ventilatie. De gasaansluiting moet geen probleem zijn want het is een bestaande woning waar een aanbouw aangemaakt wordt. De meter zit er ook nog:
Members only:

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik dacht dat die bestaande woning platgegooid werd, maar je bent al met een ander plan bezig zo te lezen.. :P

Overigens kan een wp ook met ventilatie type C, volgens mij ;).
Isolatie moet wel goed op orde zijn.

[Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 20-03-2021 00:47]

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Sport_Life schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 00:45:
Ik dacht dat die bestaande woning platgegooid werd, maar je bent al met een ander plan bezig zo te lezen.. :P

Overigens kan een wp ook met ventilatie type C, volgens mij ;).
Isolatie moet wel goed op orde zijn.
Die mogelijkheid was er ook om het plat te gooien. Hebben we ook overwogen. Daarom ook een bouwkundige erbij gehaald. Die komt uit de buurt en kent de omgeving ook goed. Met hem hebben we een plan gemaakt en onze wensen besproken. En dit was een mooie mogelijkheid om zonder vergunningen aan te bouwen en niet te hoeven voldoen aan de welstandsnota. Immers ligt de aanbouw op de achtererfgrens en grenst het ook niet aan openbaar terrein. En met zoveel grond mogen we 110m2 aanbouwen. Wel met plat dak. Puntje erop betekent wel een bouwvergunning.

• Fr33z
Je bent echt veel toekomstbestendiger met een warmtepomp, dus denk daar nog even goed over na. Genoeg voorbeelden van mensen die hun jaren 70 huis ermee doen, die isoleren beetje extra en dan kun je meestal aan de WP.

Mocht je twijfels hebben/dit nog niet willen dan nog 1 tip:

Koop een vloerverwarming verdeler die om te bouwen is naar pomploos. Dan kun je in de toekomst wel naar WP.

Die tijd gaat ongetwijfeld komen want iedereen moet een keer van het gas af en in jouw landelijke gebied komt geen warmtenet waarschijnlijk. Dus is warmtepomp de meest logische oplossing in de toekomst, kun je beter er nu rekening mee houden.

• NDF82
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:34

NDF82

Doomed Space Marine

De doelstelling is om NL aardgas vrij te krijgen in 2050. Dat is pas over 30 jaar. Nu een warmtepomp nemen is net zo toekomst bestendig als nu een CV ketel nemen aangezien beide niet 30 jaar meegaan.

...leeg...

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

NDF82 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:57:
De doelstelling is om NL aardgas vrij te krijgen in 2050. Dat is pas over 30 jaar. Nu een warmtepomp nemen is net zo toekomst bestendig als nu een CV ketel nemen aangezien beide niet 30 jaar meegaan.
Behalve dat wanneer je nu een WP neemt en je huis voldoende geïsoleerd is, je bij een (afhankelijk hoe je het doet) geringe meerprijs, wel aardig bespaart.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

De grootste investering zit m in de isolatie en ltv verwarming (dubbel glas ed) en als gevolg daarvan ventileren (type c of d).
Dat is eigenlijk een must, dan is het verschil in investering in een (lucht) wp of cv ketel relatief laag. Wp hoeft ook niet de grootste capaciteit te hebben icm een haard.

Maargoed ik weet niet wat de verbouwing alles bij elkaar gaat kosten, maar ken in mijn omgeving mensen die allerlei op en aanbouwen hebben gerealiseerd en uiteindelijk is het dan toch altijd een bij elkaar geraapt geheel wat op den duur ook overal gaat scheuren (stucwerk).
Platgooien en nieuwbouw heeft dan de voorkeur, kun je ook meteen vanaf 0 goed isoleren en ventileren daarop afstemmen . De vraag is wat is de meerprijs en kun je dat financieren.

Ik denk dat het uiteindelijk wel meer waarde toevoegt mocht je dat belangrijk vinden. Dus stel dat de meerwaarde 100k is en de extra kosten 50-75k, zou het voor mij een no brainer zijn .

[Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 20-03-2021 09:59]

• Morpheusk
CurlyMo schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:17:
[...]

Behalve dat wanneer je nu een WP neemt en je huis voldoende geïsoleerd is, je bij een (afhankelijk hoe je het doet) geringe meerprijs, wel aardig bespaart.
Volgens mij is een warmtepomp helemaal geen geringe meerprijs ten opzichte van je gas stookkosten. Wel zou ik de verbouwing zover voorbereiden dat je in de toekomst eventueel een warmtepomp kan aansluiten. Maar over 20 jaar kan het er misschien wel weer heel anders uitzien en gebruiken we wellicht waterstof door het huidige gasnetwerk of zijn de warmtepompen zo mainstream dat ze qua prijzen gelijk zijn aan de huidige cv-ketels.

Voor nu zou ik persoonlijk ook aan het gas blijven.

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
Dat is natuurlijk ook wat meespeelt. Uiteindelijk komt de overheid met grote subsidies over de balk en dan springen we wel in.
CurlyMo schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:17:
[...]

Dat is zeker waar. Maar je hoeft niet direct van het gas af. Er zijn gelukkig ook verschillende stappen om die kant op te gaan. Het huis is straks goed geïsoleerd, warm en koel.
Fr33z schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:17:
Je bent echt veel toekomstbestendiger met een warmtepomp, dus denk daar nog even goed over na. Genoeg voorbeelden van mensen die hun jaren 70 huis ermee doen, die isoleren beetje extra en dan kun je meestal aan de WP.

Mocht je twijfels hebben/dit nog niet willen dan nog 1 tip:

Koop een vloerverwarming verdeler die om te bouwen is naar pomploos. Dan kun je in de toekomst wel naar WP.

Die tijd gaat ongetwijfeld komen want iedereen moet een keer van het gas af en in jouw landelijke gebied komt geen warmtenet waarschijnlijk. Dus is warmtepomp de meest logische oplossing in de toekomst, kun je beter er nu rekening mee houden.
Die toekomst ligt nog 30 jaar voor ons. Tegen de tijd kijken we wel weer en zullen de kosten er ook lager om zijn. Maar misschien ook wel eerder. We hebben er in ieder geval goed over nagedacht. Een goede vriend van mij heeft een gasloos huis met een l/w warmtepomp en 30 panelen. Veel info uit gehaald maar het is niet wat wij zoeken, en willen. Niet nu n ieder geval. Kosten spelen ook zeker mee. Het l/w systeem is gewoon duizenden Euro's duurder. Dat systeem vreet stroom en we hebben ruimte voor max. 18 panelen op het dat oost-west. We zullen niet de eerste zijn die zich daarop verkijken en alsnog de energierekening moeten betalen die veel hoger is dan verwacht.

• KleineJoop
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18:56
Dat is niet correct. Maar als je niet genoeg van energietechniek weet zou ik er ook niet aan beginnen, wel jammer want vooral als je grotendeels nieuw bouwt kun je juist de goede keuzes maken waardoor je comfortabeler, goedkoper en duurzamer kan wonen. Maar ik begrijp het, het kost tijd om je er in te verdiepen, zelfs met alle waardevolle informatie hier op het forum mbt warmtepompen, isolatie, terugverdientijden, etc.

• NDF82
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:34

NDF82

Doomed Space Marine

Bij ons nieuwbouwhuis EPC 0,38 met gas gestookte CV vroeg de installateur 11.000 euro meerprijs voor een l/w warmtepomp. Toen heb ik idee direct laten vallen. De woning is voorbereid op de warmtepomp, maar de warmtepomp zelf komt later.

...leeg...

• bbbrumbrum
  • Niet online
NDF82 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:31:
Bij ons nieuwbouwhuis EPC 0,38 met gas gestookte CV vroeg de installateur 11.000 euro meerprijs voor een l/w warmtepomp. Toen heb ik idee direct laten vallen. De woning is voorbereid op de warmtepomp, maar de warmtepomp zelf komt later.
Ja maar @Tuintje wil alles zelf doen, genoeg Tweakers die zelf voor <2,5kEUR (ikzelf voor <1250) een Pana WP hebben geplaatst. Dat heb je alleen met vastrecht gas al zo terugverdiend....

• Morpheusk
bbbrumbrum schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:41:
[...]

Ja maar @Tuintje wil alles zelf doen, genoeg Tweakers die zelf voor <2,5kEUR (ikzelf voor <1250) een Pana WP hebben geplaatst. Dat heb je alleen met vastrecht gas al zo terugverdiend....
Dan zit er blijkbaar wel heel veel arbeid op een warmtepomp? 10k / €65,- is al ruim 150 uur. Ben wel erg benieuwd waar dat dan in zit.

• Tuintje

Tuintje

Topicstarter
NDF82 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:31:
Ik vind het ook erg aan de prijs. Ondanks dat ik het zelf prima kan installeren. Voor datzelfde geld heb ik nu volledig vloerverwarming en een puike cv-ketel. Ik bereid het zoveel mogelijk voor mochten we over gaan tot een l/w warmtepomp. Dat lijkt me het beste.
KleineJoop schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:28:
Dat is niet correct. Maar als je niet genoeg van energietechniek weet zou ik er ook niet aan beginnen, wel jammer want vooral als je grotendeels nieuw bouwt kun je juist de goede keuzes maken waardoor je comfortabeler, goedkoper en duurzamer kan wonen. Maar ik begrijp het, het kost tijd om je er in te verdiepen, zelfs met alle waardevolle informatie hier op het forum mbt warmtepompen, isolatie, terugverdientijden, etc.
Zeker met je eens en zelfs de mensen die er wel veel vanaf weten weten het soms niet of zijn het niet eens. De aanbouw wordt erg goed geïsoleerd, duurzaam en met triple glas erin. Funderingern worden conform bouwbesluit en energienormen gelegd. De bestaande woning wordt ook aangepakt met nieuwe wanden en ook die worden voorzien van goede isolatie net als het dak en de baksteen muren.

Het lastige is gewoon dat de één zus zegt en de ander weer zo. Informatie is er ten overvloede en het meeste heb ik wel voorbij zien komen. En dat moet ook wel want ik wil wel goed voorbereid ten dag komen als we gaan bouwen. Dat bouwen moet met een budget en dat moet passen. Dan moet je ook soms keuzes maken. Uiteindelijk wonen we zeker duurzamer en comfortabeler dan ooit tevoren. Energiezuiniger ook. Kleine stapjes zijn ook één grote stap :)

//////////

Maar stel, stel dat ik een l/w warmtepomp wil. Welke heb ik dan nodig? Het huis is straks goed geïsoleerd rondom, triple glas erin, goede fundering. Vloerverwarming als hoofdverwarming met een houtkacheltje als bijverwarming. Natuurlijke ventilatie en mechanische ventilatie in douche en keuken.

Als ik via deze site kijk (https://www.warmtepompver...mpen/vermogen-warmtepomp/), en ik ga daar een berekening mee doen, en uit gaan van een wat ouder huis om safe te zitten, zou ik op het volgende uitkomen. De woning is ongeveer 110m2 groot in oppervlakte, planfondhoogte 2.5 meter. Volgens de site is het dan 110m2 x 50 watt = 5.5kW. Correct? Liever heb ik wat overcapaciteit dus een 6kW l/w warmtepomp zou in principe moeten voldoen.

Zoiets bijvoorbeeld: https://www.climamarket.e...ereik%29-5.8+kW+--+7.0+kW

Of zoiets:
https://www.warmteservice...rigin=-tl009-11093-11094-

Of liever:
https://www.climamarket.eu/nl/altherma-gasx830ds

De Daikin l/w warmtepompen komen allemaal in aanmerking voor subsidie van €1900,00 of €2100,00.

[Voor 4% gewijzigd door Tuintje op 20-03-2021 17:48]

• feddeb
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 15-05 18:21
Fantastisch project zeg!
Heb je een droogbouw vloerverwarming overwogen (zonder cement dus)? Ik heb 't als leek 6 jaar geleden aangelegd, met wat advies van de leverancier. Kosten destijds E1900 voor 43m2. Met afstand de beste investering in ons huis: heel comfortabel, zuinig, in een kwartier warm, ook geschikt voor koeling en in een dag geïnstalleerd. De buizen liggen in een laagje piepschuim, aluminium platen zorgen voor de warmteverdeling. Leveranciers: Comfyfloor (levert aan amateurs), warp-systems, ... google 's ...
Kosten blijven laag doordat je de warmte uit een simpele elektrische doorstroomheater kunt halen als je voldoende zonnepanelen op 't dak hebt. Als je ook koeling wilt, kan een warmtepomp natuurlijk ook, maar het is de vraag of dat een lagere CO2-voetafdruk oplevert omdat die installatie groter is.
(Ik heb niet het hele draadje gelezen, dus misschien mosterd na de maaltijd.)
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True