Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Tuintje
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20:55

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

DonJunior schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:01:
[...]

Maar wat ik niet snap in dezen, als je toch goedkoop wenst, dan reken je toch niet alleen de kosten van de pot verf uit, maar juist wat het sauzen van de muur je uiteindelijk kost?
Super tof dat die pot van merk X zo goedkoop is, maar als je dan vervolgens 3x moet rollen, red je het mogelijk niet met één pot en ben je mogelijk, vanwege aanschaf van een tweede pot, duurder uit dan dat je de eerste keer direct een pot monodek van een duurder merk had gekocht.

En zo zie ik meerdere dingen voorbij komen in dit topic dat ik denk? He? Ja leuk bij de kassa goedkoop een vloerpartij kunnen kopen, maar als die vloer na 3 jaar helemaal op is.. dan moet je weer opnieuw beginnen.. ben je dan wel zo goedkoop uit als je dacht? Lijkt me sterk.

Heb jaren in de bijstand geleefd en dus echt wel geleerd om op de centen te letten.. maar daar komt wel meer bij kijken dan alleen een goedkope kassabon.
Goedkope muurverf is vaak ook niet afwasbaar. Dus een vieze vlek poetst je dan niet weg zonder de verf mee te nemen. Op verf zou ik niet te snel bezuinigen en zeker kijken naar de afwasbaarheid naast de dekking die te geeft.

Anoniem: 224360

Dutchylex schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:03:
[...]

Als ik jou was zou ik even goed gaan lezen: Ik zei: Prioriteiten stellen, zonder waardeoordeel en nergens staat "verkeerde"! Hier om de hoek wonen mensen in een huurhuis maar hebben een Audi van 80K voor de deur. Prioriteiten...Ik geef mijn geld liever aan (vervuilende) vakanties, ook een prioriteit. Iemand die een Quooker koopt voor 1500 euro, prioriteit. Nergens geef ik een waardeoordeel. Mijn punt is, (en dat pikte jij er blijkbaar niet uit) is dat iedereen zijn of haar eigen prioriteiten stelt, zonder dat een ander daar iets van hoeft te vinden...Hopelijk snap je het nu?
Dan is je voorbeeld erg ongelukkig gekozen als je arme mensen uit een al armer land kiest. En ook zonder het woordje verkeerd kun je prima lezen wat jij van die prioriteiten vindt. Maar dat verzin ik er inderdaad helemaal zelf bij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:39
Vind zelf dat je niet teveel moet willen besparen op sanitair en badkamer. Recent ook al bezig met plannen voor nieuwbouwwoning, waarbij we de badkamer en sanitair niet casco kunnen laten opleveren (i.v.m. garantie woningborg). Dan kan je beter iets meer geld uitgeven en de badkamer + sanitair met mooie tegels laten opleveren in ieder geval. De rest kan je nog altijd laten vervangen, zoals badkamermeubels.

Om alles basis te laten en later eruit te laten slopen ga je later spijt van krijgen, aangezien het eruit slopen van alle tegels etc. heel veel werk kost. Onder de streep ben je in feite zelfs meer kwijt.

Besparen is prima, maar doe dat niet op de meest elementaire en fundamentele zaken, zoals electra aansluitingen etc. om dat weer goed te krijgen op smaak is erg lastig.

Je hoeft ook je huis niet gelijk binnen een aantal maanden compleet te hebben. Sommige mensen doen er jaren over. Bij een nieuwbouwwoning blijft het straatbeeld van een bouwval toch wel even hangen, i.v.m. bouw overige blokken, straten, fasciliteiten en voorzieningen. Ikzelf zie dit meer als een lange termijn plan.

Familie in de randstad hadden huis als een van de eersten af met inrichting en tuin, maar achteraf gezien was de haast niet nodig geweest. De straten en overige blokken was pas 2 jaar later af. Nu worden nog de overige blokken gebouwd. En is de straatbeeld eindelijk wat rustiger en oogt het niet meer als een bouwval.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Grove den
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23-06 13:18
Tuintje schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:05:
[...]

Goedkope muurverf is vaak ook niet afwasbaar. Dus een vieze vlek poetst je dan niet weg zonder de verf mee te nemen. Op verf zou ik niet te snel bezuinigen en zeker kijken naar de afwasbaarheid naast de dekking die te geeft.
Wellicht is een Histor Clean een goede middenweg. Goed dekkend en niet duur. Gelukkig nog niet veel ervaring met de afwasbaarheid.

• Tuintje
  • Laatst online: 20:55

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

Grove den schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:27:
[...]

Wellicht is een Histor Clean een goede middenweg. Goed dekkend en niet duur. Gelukkig nog niet veel ervaring met de afwasbaarheid.
Hornbach heeft ook een hele goede muurverf die ook goed uit de testen komt. Goede dekking en afwasbaarheid tegen een betaalbare prijs.

• Dutchylex
  • Niet online
Monkeydancer schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:09:
Vind zelf dat je niet teveel moet willen besparen op sanitair en badkamer. Recent ook al bezig met plannen voor nieuwbouwwoning, waarbij we de badkamer en sanitair niet casco kunnen laten opleveren (i.v.m. garantie woningborg). Dan kan je beter iets meer geld uitgeven en de badkamer + sanitair met mooie tegels laten opleveren in ieder geval. De rest kan je nog altijd laten vervangen, zoals badkamermeubels.

Om alles basis te laten en later eruit te laten slopen ga je later spijt van krijgen, aangezien het eruit slopen van alle tegels etc. heel veel werk kost. Onder de streep ben je in feite zelfs meer kwijt.

Besparen is prima, maar doe dat niet op de meest elementaire en fundamentele zaken, zoals electra aansluitingen etc. om dat weer goed te krijgen op smaak is erg lastig.

Je hoeft ook je huis niet gelijk binnen een aantal maanden compleet te hebben. Sommige mensen doen er jaren over. Bij een nieuwbouwwoning blijft het straatbeeld van een bouwval toch wel even hangen, i.v.m. bouw overige blokken, straten, fasciliteiten en voorzieningen. Ikzelf zie dit meer als een lange termijn plan.

Familie in de randstad hadden huis als een van de eersten af met inrichting en tuin, maar achteraf gezien was de haast niet nodig geweest. De straten en overige blokken was pas 2 jaar later af. Nu worden nog de overige blokken gebouwd. En is de straatbeeld eindelijk wat rustiger en oogt het niet meer als een bouwval.
Goed punt inderdaad! Wij hebben een beetje dezelfde aanpak. Gewoon gefaseerd. Zo laten we op veel plekken (20 ofzo) loze leidingen leggen zodat ik later rolluiken kan plaatsen, elektra buiten kan laten aanlegen als ik ooit een elektrische auto ga kopen en zonnepanelen achteraf gemakkelijk kan neerleggen.

In de badkamer laten we goede tegel, toilet, spoelbak en een douchewand plaatsen. De kastjes en spiegel gaan we zelf achteraf zelf plaatsen en kopen we bij Ikea ofzo.

In de tuin laten we alles afgraven (wat nodig is) de hekken plaatsen en een oprit neerleggen. De rest doen we een jaartje later.

Alles op z'n tijd :)

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
[...]

Maar wat ik niet snap in dezen, als je toch goedkoop wenst, dan reken je toch niet alleen de kosten van de pot verf uit, maar juist wat het sauzen van de muur je uiteindelijk kost?
Super tof dat die pot van merk X zo goedkoop is, maar als je dan vervolgens 3x moet rollen, red je het mogelijk niet met één pot en ben je mogelijk, vanwege aanschaf van een tweede pot, duurder uit dan dat je de eerste keer direct een pot monodek van een duurder merk had gekocht.

En zo zie ik meerdere dingen voorbij komen in dit topic dat ik denk? He? Ja leuk bij de kassa goedkoop een vloerpartij kunnen kopen, maar als die vloer na 3 jaar helemaal op is.. dan moet je weer opnieuw beginnen.. ben je dan wel zo goedkoop uit als je dacht? Lijkt me sterk.

Heb jaren in de bijstand geleefd en dus echt wel geleerd om op de centen te letten.. maar daar komt wel meer bij kijken dan alleen een goedkope kassabon.
Geloof me, ik kijk echt wel verder dan dat. Monodek is een leuk marketingverhaal maar werkt niet op een kale betonmuur.

De pot Alphatex van Sikkens was letterlijk 8x zo duur als die pot van de Action en het eindresultaat was hetzelfde. 3x ipv 2x rollen, that's it.

Voor leefruimtes zou ik het overigens niet snel als laatste laag gebruiken maar daar hebben we gewoon Sigmapearl gebruikt - wel wat later als toplaag toen we het geld hadden. Het meeste bespaarden we uiteindelijk alsnog op de kosten voor een schilder (door het zelf te doen).

En je voorbeeld van de vloer is ook redelijk zwart/wit geformuleerd imo, want wanneer is een vloer nou echt 'op'? Wat doe je ermee dat je 'm niet langer kan laten liggen? Het ligt allemaal aan je beweegredenen. Voor een leefruimte zou ik idd wat steviger spul neerleggen (tenzij je het geld echt niet hebt), maar in andere ruimtes kun je prima goedkoop laminaat leggen. Ons laminaat van 6-8 euro per m2 op de zolder/eerste verdieping heeft niks te verduren gehad.

[Voor 22% gewijzigd door finsdefis op 27-04-2021 21:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:34
desmond schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:02:
Eh, in een boiler wordt het water op 95 graden opgeslagen, de Quooker doet in zijn reservoir hetzelfde hoor.
Dit is onjuist. De Quooker heeft het water onder een beetje druk staan zoals in een snelkookpan, het is daardoor ca. 110 graden in de boiler. Dit veroorzaakt ook het bruisen bij uitstromen. Het water dat er uitkomt kookt dus ook werkelijk.

Ze zijn wel zeker duur in aanschaf, maar vervolgens goedkoop in onderhoud en goed in service (bv. onderdelen lang beschikbaar en zelfs buiten garantie tegen prijzen die aannemelijkerwijs geen significante marges bevatten). Over deze punten, afgezien van of het water werkelijk kookt, lees je bij de meeste andere (zeker goedkope) merken bepaald andere verhalen. Zoals elk half jaar een filter van €60 vereist, stelselmatig na 2-3 jaar net buiten de garantie defect, of ipv. 0,25 kWh/dag aan weggelekte warmte het drie- tot viervoud daarvan (wat dus ook om €25 vs. €100 per jaar aan kosten gaat), al dat soort grappen.

Enfin, blijft dat €1500 voor een waterkoker inclusief kraan erg veel geld is en je er natuurlijk prima zonder kunt. Maar ik zou juist hiervan in elk geval geen halfbakken variant nemen. Koop dan een waterkoker bij de Blokker voor €15 met 0,0 sluipverbruik.

Maar goed, een compleet topic hierover: Ervaringen met kokend waterkranen
T-Infinity schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:40:
En dat is waarschijnlijk precies de gedachte waardoor veel nieuwbouwers zo'n fortuin uitgeven en buitenproportioneel dure producten aanschaffen zoals een Quooker, waarbij je ook betaalt voor een stuk marketing of gebakken lucht. Juist in dat soort situaties kan de gulden middenweg geld besparen zonder echt in te boeten op kwaliteit. En daar gaat dit topic volgens mij over.
En er zijn ook producten waarbij goedkoop toch echt vaak duurkoop blijkt, en dit is er volgens mij één van - zegt iemand die een Quooker heeft in een keuken met een kunststof blad en deels Pelgrim apparatuur.

[Voor 19% gewijzigd door Wilke op 27-04-2021 21:58]

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 20:57
finsdefis schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:29:
Voor een leefruimte zou ik idd wat steviger spul neerleggen (tenzij je het geld echt niet hebt), maar in andere ruimtes kun je prima goedkoop laminaat leggen. Ons laminaat van 6-8 euro per m2 op de zolder/eerste verdieping heeft niks te verduren gehad.
Ik heb dat soort laminaat in de leefruimte gehad. Na 8 jaar was het patroon er op een paar kleine plekjes wel afgesleten, en keek je op de onderlaag. Dan is het overigens nog prima bruikbaar als vloer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:05

T-Infinity

Heen en weer....

Wilke schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:33:
[...]

Dit is onjuist. De Quooker heeft het water onder een beetje druk staan zoals in een snelkookpan, het is daardoor ca. 110 graden in de boiler. Dit veroorzaakt ook het bruisen bij uitstromen. Het water dat er uitkomt kookt dus ook werkelijk.

Ze zijn wel zeker duur in aanschaf, maar vervolgens goedkoop in onderhoud en goed in service (bv. onderdelen lang beschikbaar en zelfs buiten garantie tegen prijzen die aannemelijkerwijs geen significante marges bevatten). Over deze punten, afgezien van of het water werkelijk kookt, lees je bij de meeste andere (zeker goedkope) merken bepaald andere verhalen. Zoals elk half jaar een filter van €60 vereist, stelselmatig na 2-3 jaar net buiten de garantie defect, of ipv. 0,25 kWh/dag aan weggelekte warmte het drie- tot viervoud daarvan (wat dus ook om €25 vs. €100 per jaar aan kosten gaat), al dat soort grappen.

Enfin, blijft dat €1500 voor een waterkoker inclusief kraan erg veel geld is en je er natuurlijk prima zonder kunt. Maar ik zou juist hiervan in elk geval geen halfbakken variant nemen. Koop dan een waterkoker bij de Blokker voor €15 met 0,0 sluipverbruik.

Maar goed, een compleet topic hierover: Ervaringen met kokend waterkranen

[...]

En er zijn ook producten waarbij goedkoop toch echt vaak duurkoop blijkt, en dit is er volgens mij één van - zegt iemand die een Quooker heeft in een keuken met een kunststof blad en deels Pelgrim apparatuur.
Met gulden middenweg kun je aan dit denken (zoals eerder aangehaald): https://www.hornbach.nl/s...10-l/8496815/artikel.html
minder dan 200 euro, prima close in boilertje.

Dat de meeste Quooker look-a-likes minder goed zijn dan de Quooker geloof ik graag. Maar dit topic gaat ook niet altijd om 1 op 1 vervanging dus kokend water is niet per se een vereiste. Genoegen nemen met minder als dat fors geld bespaart, daar gaat het om.

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:27
Veel is hierin een lastig besluit als je het mij vraagt. Goedkoop is toch vaak duurkoop, het allemaal net niet. Sommige dingen kun je natuurlijk niet zonder. Een badkamer en keuken bijvoorbeeld ga je toch nodig hebben. Maar indien je bij voorbaat al twijfelt over hoe en wat zou ik in eerste instantie gewoon echt goedkoop gaan. Een IKEA KNOXHULT keuken bijvoorbeeld heb je al voor nog geen 400 euro. Sure, het is werkelijk waar helemaal niets. Maar geeft je gewoon de tijd om op een later tijdstip een keuken te kopen die meer aan je wensen voldoet.

Kopen van een keuken voor 8K terwijl je die keuken van 13K bijvoorbeeld liever wilt, dat is als je het mij vraagt toch echt gewoon doodzonde. Ga je op termijn alleen maar spijt van krijgen. Met een jaar of 10 besluit je mogelijk al snel dat de goedkope keuken toch alsnog de deur uitgaat en je een duurdere keuken naar wens aanschaft.

In het kader van de Quooker alternatieven geldt dat naar mijn ervaring ook. Zelf heb ik er geen. Maar iedereen die ik ken die ooit een Quooker alternatief gehad heeft, heeft na een jaar of 2 uiteindelijk toch nog een Quooker aangeschaft. Kennelijk is het het allemaal net niet zo'n alternatief. Ook dan is goedkoop natuurlijk al snel weer duurkoop.

Net als bij de keuken. Indien een Quooker is wat je wilt. Maar je om te besparen voor een goedkoper alternatief. Vermoed ik dat je in de praktijk uiteindelijk toch spijt zult gaan krijgen. En ook hier geldt als je het mij vraagt dan hetzelfde als met de keuken. Indien een Quooker is wat je eigenlijk echt wilt, maar nu misschien niet kunt betalen, koop voor nu dan gewoon een waterkoker bij de blokker voor nog geen 2 tientjes en neem op een later tijdstip een Quooker.

Ik begrijp dat je als starter niet zo snel de financiële middelen hebt om een nieuwbouw woning direct fraai af te werken. Maar de kans is goed dat met een paar jaar dankzij zaken als salarisgroei en weer opbouw van een spaarpotje het één en ander er duidelijk anders voor staat.

Sure, indien je simpelweg geen behoefte hebt aan een Quooker is het natuurlijk een ander verhaal. Dan moet je zo'n ding natuurlijk niet aanschaffen. Indien je geen enkele behoefte hebt aan een dure keuken, fancy apparatuur en wat dan ook, idem dito. Maar indien je puur en alleen uit financieel oogpunt hier nu op bespaard, zou ik het persoonlijk niet doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik snap de Quooker-hype niet zo, maargoed ik ben dan ook geen thee-drinker :P.
Voor onze 3 (jonge) kinderen mis ik het ook niet.
En voor het koken heb ik de boost-functie op de kookplaat ;)

Verbaas me er ook over dat het zoveel besproken wordt in een topic met een laag budget :). Het suggereert alsof het een "must" is maar zo zie ik het niet. Of ligt dat aan mij?

[Voor 52% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2021 23:33]

• Monkeydancer
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:39
Sport_Life schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:21:
Verbaas me er ook over dat het zoveel besproken wordt in een topic met een laag budget :).
I love noodles. :*)

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zie mijn edit- voor het koken hebben we een boost-functie op de kookplaat :P.

[Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2021 23:29]

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Ik betaal dan liever iets meer voor goede verf. Dan kun je nog drie keer rollen dat het ook echt goed is, of je bent na een keer rollen al klaar. Het is ook niet een klusje dat je elk jaar opnieuw wilt doen, zeker nu mensen steeds minder roken hoef je het steeds minder te doen :)

Ik heb overigens geen ervaring met de Action verf. Ik kies een beetje op prijs (niet de goedkoopste, niet de duurste) en dan is het meestal wel goed. Ik denk dat verf van winkels die een beetje op kwaliteit letten ook goed kan zijn (bijvoorbeeld Lidl verkoopt soms verf, ik heb die nooit gekocht maar bijna alles wat ze verkopen is van redelijke kwaliteit dus die verf zou ik ook wel durven kopen ook al is die goedkoop. Action daarentegen is vooral zo goedkoop mogelijk.).

[Voor 5% gewijzigd door Marzman op 28-04-2021 07:14]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• bug53
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
Pannencouque schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:03:
[...]
Dat dus. Ze zijn een hele dag voor je in touw. Ik zorg dat er een semi-bejaarde aanwezig is die een hele lunch voorbereid met warme beenham, saté etc. En wat fruit evt. Verder gewoon doorknallen.
En dan eind van de dag samen Chinees of friet halen en een bak bier erbij.
nu voel ik met toch een beetje aangesproken :o

De verhuizing was over een afstand van 1,5 km, 3 setjes vrienden van 2 hebben geholpen om wagen aan ene kant vol te laden en andere kant te lossen, wonen allemaal in dezelfde of aangrenzende wijk dus op 5min afstand en waren 1,5 uur oid aanwezig. Kwam gewoon zo uit dat er geen maaltijd in zat ( ze hebben overigens al vaak genoeg mijn koelkast leeggegeten en gedronken).

beetje jammer om op basis van een snipper informatie de rest zelf in te vullen en mensen van gierigheid te gaan betichten, maar kan er om lachen en mijn vrienden zouden er denk ik nog harder om moeten lachen

lurkt sinds 1999, account sinds 2019

• wortelsoft
  • Registratie: februari 2001

Verbaas me er ook over dat het zoveel besproken wordt in een topic met een laag budget :). Het suggereert alsof het een "must" is maar zo zie ik het niet. Of ligt dat aan mij?
Ik zie het ook niet als noodzakelijk. Ik heb wel gezorgd dat er een wcd aanwezig is bij de kraan dat mocht het ooit veranderen het eenvoudig mogelijk is om het toe te voegen.

En een toevoeging wat betrefd verf:

De perfection latex van de Praxis komt best goed uit de test net na de top merken en beter dan Histor en Flexa. Dat is ook mijn ervaring, ik vind het fijne verf om mee te schilderen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Volgens mij zijn het gewoon mensen die iets 'zoeken' omdat ze stroom over hebben van hun zonnepanelen. Dit is het bij mijn ouders, en achteraf zeggen ze dat ze het zo handig vinden, instant kokend water etc. Ook onzin, ze dronken nooit zo veel thee voor ze dat ding hadden :p

/▌

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
Marzman schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:48:
[...]

Volgens mij zijn het gewoon mensen die iets 'zoeken' omdat ze stroom over hebben van hun zonnepanelen. Dit is het bij mijn ouders, en achteraf zeggen ze dat ze het zo handig vinden, instant kokend water etc. Ook onzin, ze dronken nooit zo veel thee voor ze dat ding hadden :p
Dat is dan toch geen 'onzin' ? (sorry ik ben een beetje allergisch voor dat woord)
Als je ouders het nu acheraf heel fijn vinden, en ze zelfd daardoor nog meer thee gaan drinken is dat toch prima.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DonJunior schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:48:
[...]

Dat is dan toch geen 'onzin' ? (sorry ik ben een beetje allergisch voor dat woord)
Als je ouders het nu acheraf heel fijn vinden, en ze zelfd daardoor nog meer thee gaan drinken is dat toch prima.
Zo veel thee drinken ze nog steeds niet, maar ok, onzin is misschien niet het juiste woord. Ik zou het niet over hebben voor instant thee. Ze hebben nog steeds gas en het is niet dat je het economisch snel terug verdient.

/▌

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15:46
Een Quooker is nu typisch zo'n ding wat je niet mist als je het niet kent, maar als je er eenmaal een hebt niet meer zonder wil. Het is gewoon handig en gemak, maar ook luxe, dus zonder leven kan prima :)

Ik heb er 8 jaar terug zelf 1 in ons oude huis gezet en in de nieuwe keuken staat er weer 1. Drinken we veel thee? Nee, maar in het dagelijks gemak een ideaal ding. Kan ik zonder? Zeker, maar ik kan zonder veel dingen die we thuis hebben, maar toch heb ik ze. Gemak went snel.

Alles is terug te herleiden naar budget, keuzes en gemak. Ik vind die tuin uit de openingspost trouwens scherp geprijst. Ben benieuwd welke addertjes nog onder het gras zitten.

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
nu zijn we al drie pagina's aan het ouwehoeren over hoe fantastisch / waardeloos zo'n Quooker al dan niet is. Ieder zijn mening, maar m.i. hoort dat niet thuis in een topic over 'nieuwbouw budget afwerking'. Zullen we dan ook stoppen met het spelletje "ik wil per se gelijk krijgen"?

• Appelkoeken
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 09:22
Marzman schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:32:
[...]

Zo veel thee drinken ze nog steeds niet, maar ok, onzin is misschien niet het juiste woord. Ik zou het niet over hebben voor instant thee. Ze hebben nog steeds gas en het is niet dat je het economisch snel terug verdient.
Niet alles gaat om economische terugverdientijd natuurlijk.

Vrijwel alles wat we in huis hebben is zo bekeken onzin en luxe.
Is het niet omdat alles zonder een bepaald apparaat in principe ook gewoon mogelijk is en vroeger gedaan werd (afwasmachine, wasdroger, etc.) dan is het wel omdat het een luxere versie is dan nodig. Een normale handdouche functioneert ook prima om schoon te worden, een thermostaatkraan is superhandig maar zelf mengen gaat ook prima.

Vrijwel elke keuze die we tegenwoordig maken in de bouw en inrichting van een huis is deels op luxe gebaseerd. Hoever je daar in gaat en op welke plekken je bereid bent meer voor luxe dan functionaliteit te gaan is ieders eigen keuze.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat is waar :) Een theekraan, zou ik dan persoonlijk niet hoeven. Het valt ook niet in de scope van een budgetafwerking vind ik persoonlijk (een inbouwwasmachine kan dat wel zijn, maar een inbouw Miele wasmachiene ook niet).

/▌

• Yaa87
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 20-06 13:30
107mb schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:53:
nu zijn we al drie pagina's aan het ouwehoeren over hoe fantastisch / waardeloos zo'n Quooker al dan niet is. Ieder zijn mening, maar m.i. hoort dat niet thuis in een topic over 'nieuwbouw budget afwerking'. Zullen we dan ook stoppen met het spelletje "ik wil per se gelijk krijgen"?
Eens laten we teruggaan naar het ontwerp.

Bespaartips voor de afwerking van nieuwbouw: Kun je bij vakmannen als stucadoor en tegelzetters afdingen? Of is dat not done?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Normaal gesproken wel, ik deed dat wel 5 jaar geleden. Maar ik kan me voorstellen dat je als klant momenteel al blij mag zijn dat ze überhaupt willen komen.

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 20:08
Yaa87 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:45:
[...]

Bespaartips voor de afwerking van nieuwbouw: Kun je bij vakmannen als stucadoor en tegelzetters afdingen? Of is dat not done?
dat kan maar die gasten hebben het zo druk de laatste tijd dat als je gaat afdingen ze gewoon een deurtje verder gaan waar ze de knaken wel kunnen vangen

• w3rd
  • Laatst online: 13:48
Wij zijn afgelopen december verhuisd en hebben de afwerking inmiddels achter de rug :)

Een stukje ervaring vanuit mijn kant;

Wandafwerking
Wij zijn gegaan voor dunpleister en latex spuiten; dat geeft naar ons idee het meest strakke resultaat en de prijs viel ons reuze mee. Renovlies vonden we toch wat minder. Denk ook na wat je met je plafonds wilt; ben je tevreden met zichtbare v-naden en spack tegen je plafond? Dat is waarschijnlijk hoe je aannemer het standaard oplevert. Je dunpleister gaat scheuren; onherroepelijk, dat is wellicht op bepaalde plekken zichtbaar en dat zul je wel moeten accepteren inclusief wat herstelwerk na een aantal jaar als de woning niet meer zoveel werkt.

Ik vond onze wanden allerminst gereed om direct overheen te schilderen, ik ben bang dat we dan een hoop oneffenheden hadden gezien. De definitie van behang klaar schijnt wel nogal te verschillen per aannemer ;)

Vloer
Ik ben geen fan van laminaat in het goedkopere segment vanwege slijtage en het leggen (vaak minder goed kliksysteem, minder stevig, enz.) maar soms kun je een leuk (rest-)partijtje op de kop tikken van een prima kwaliteit. Vind je het prima als het vloertje 5-10 jaar mee gaat? Dan kun je me de gemiddelde bouwmarkt vloer in de aanbieding al wel vooruit. Dit is denk ik vooral persoonlijk met welke afwerking jij tevreden bent!

Badkamer/wc
Toch maar via de aannemer gedaan, weliswaar omdat er nog prima te onderhandelen bleek met de leverancier. Je kunt vaak toch nog wat dingen weglaten en later zelf monteren (wc rol houder, enz.) Met name het 'loodgieterswerk' (hoe ze dit dan noemen), vond ik behoorlijk aan de prijs. In een nieuwe woning over de bestaande tegels heen tegelen, zou ik zelf niet voor kiezen... Het meerwerk voor niet-standaard tegels was bij ons de minst hoge kostenpost.

Keuken
Uiteindelijk geëindigd bij superkeukens, dit is ook prima gegaan voor een leuke prijs. De meeste buurtjes hier zijn gegaan via ofwel de aannemer of via een keukenboer uit Duitsland. De prijzen die ik hoorde voor Duitsland waren wel zeker wat lager. Prijzen via aannemer werkelijk van de zotte 8)7

Tuin
Wij hebben het laten doen via een lokaal actieve hovenier maar man, wat een geld vragen die mannen :)
5.000 euro budget red je het denk ik (bij lange na) niet mee. Heb je ook een voortuin(tje) waar wat mee moet gebeuren? Je kunt altijd kijken of je samen met andere buren de schuttingen kunt doen. Arbeid is minimaal de helft van de kosten, dus door dat zelf te doen en je materialen op verschillende adresjes in te kopen kun je al een hoop besparen! In ons geval hoefde er nauwelijks iets met de grond te gebeuren maar ook dat verschilt enorm per project hoe dit wordt opgeleverd en weet je vaak pas bij oplevering.

[Voor 3% gewijzigd door w3rd op 28-04-2021 17:08]

• Yaa87
Ik heb nu via een kennis contact met een klusbedrijf actief op werkspot waar ze renovlies+latex aanbieden voor €10 per m2 8) . En ze hebben veel goede reviews! Dit valt volgens mij wel onder de categorie 'budget'. Als het goed voor mij uitpakt wil ik hun contactgegevens delen met geïnteresseerden , maar laat ik het zelf eerst proberen voordat ik het anderen aanraad.

• Yaa87
w3rd schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:02:

Tuin
Wij hebben het laten doen via een lokaal actieve hovenier maar man, wat een geld vragen die mannen :)
5.000 euro budget red je het denk ik (bij lange na) niet mee. Heb je ook een voortuin(tje) waar wat mee moet gebeuren? Je kunt altijd kijken of je samen met andere buren de schuttingen kunt doen. Arbeid is minimaal de helft van de kosten, dus door dat zelf te doen en je materialen op verschillende adresjes in te kopen kun je al een hoop besparen! In ons geval hoefde er nauwelijks iets met de grond te gebeuren maar ook dat verschilt enorm per project hoe dit wordt opgeleverd en weet je vaak pas bij oplevering.
Ha anderen zeggen weer dat €5000 genoeg is voor een simpele tuin. Hangt denk ik heel erg af van je wensen. Ik wil alleen tegels voor en achter, een stukje kunstgras in het midden en twee verhoogde borders/platenbakken. Is waarschijnlijk niet eens 2 dagen werk.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Yaa87 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:45:
[...]

Je kan via een vergelijkingssite iemand vragen, dan weten ze dat het naar meerdere gaat en zullen ze daar rekening mee houden in de offerte. Niet dat het er heel goedkoop van wordt want ze hebben genoeg werk, maar in elk geval wel marktcomform.

/▌

• Yaa87
Marzman schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:05:
[...]

Je kan via een vergelijkingssite iemand vragen, dan weten ze dat het naar meerdere gaat en zullen ze daar rekening mee houden in de offerte. Niet dat het er heel goedkoop van wordt want ze hebben genoeg werk, maar in elk geval wel marktcomform.
Ik heb nu reacties van tegelzetters dis allemaal 36 euro per m2 vragen. Lijkt wel een prijsafspraak 😅

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
Yaa87 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:45:
[...]

Ha anderen zeggen weer dat €5000 genoeg is voor een simpele tuin. Hangt denk ik heel erg af van je wensen. Ik wil alleen tegels voor en achter, een stukje kunstgras in het midden en twee verhoogde borders/platenbakken. Is waarschijnlijk niet eens 2 dagen werk.
daar kun je dus mooi op verkijken. Hier ook simpele tuin van 80 m2:
- schutting: 2100 euro
- zand vervangen voor betere grond 500 euro
- stenen: 1500 euro
- stenen leggen 750 euro
- gras, planten en spul 700 euro

oprit en voortuin nog niet meegenomen. Ik las dat je 140m2 hebt, dus de tuin zou je nog wel eens kunnen tegenvallen. Wat kunstgras (bah, in dezelfde categorie als elektrische BBQ en een opblaaspop ;) ) kost durf ik niet te zeggen

• bug53
  • Niet online
kunstgras komt in vele kwaliteiten en bijbehorende m2 prijs. Voor een paar m2 als een soort buitenspeelkleed vind ik het prima, voor grote stukken geen porum.

• Bakema
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18:10
Hier in een nieuwbouwwijk iets verderop, deden de stratenmakers die de voetpaden etc bestraten de voortuintjes ook voor een leuk prijsje na werktijd. Die gasten bleven dan na werktijd een paar uurtjes doorbeunen, lange dagen maken om wat bij te verdienen.

Dat waren dan wel voortuintjes van 3 meter diep ofzo, dus vaak was het een paadje naar de deur, en een borderbak ofzo.

• Yaa87
107mb schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:06:
[...]

daar kun je dus mooi op verkijken. Hier ook simpele tuin van 80 m2:
- schutting: 2100 euro
- zand vervangen voor betere grond 500 euro
- stenen: 1500 euro
- stenen leggen 750 euro
- gras, planten en spul 700 euro

oprit en voortuin nog niet meegenomen. Ik las dat je 140m2 hebt, dus de tuin zou je nog wel eens kunnen tegenvallen. Wat kunstgras (bah, in dezelfde categorie als elektrische BBQ en een opblaaspop ;) ) kost durf ik niet te zeggen
ha was een foutje (totale kavel is 148m2 8)7 )Ik heb maar 48m2 tuin en geen voortuin
denk dat het dan wel goed komt met 5k

• Yaa87
Als ik kijk naar alle offertes die ik binnenkrijg tot nu toe lijkt renovlies + sauzen toch iets goedkoper dan dunpleister + sauzen. Had ik niet verwacht je zou denken dat een dun laagje pleisters spuiten minder arbeidsintensief is dan de hele woning behangen.

renovlies + sauzen (sikkens schrobvaste verf)= 12 euro m2

dunpleister + sauzen (sikkens schrobvaste verf)= 16 euro m2

Aangezien de prijs niet veel uitmaakt ga ik liever voor renovlies. Ik hoor dat dit het meest in de buurt komt van stuc en dat je bij duinpleister soms de blokken zit en oneffenheden bij strijklicht.

Ik leg me neer bij deze prijs met goedkoper zoeken kan het nooit beter van worden. :+

• vassago
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:32
Yaa87 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:16:
[...]
Aangezien de prijs niet veel uitmaakt ga ik liever voor renovlies. Ik hoor dat dit het meest in de buurt komt van stuc en dat je bij duinpleister soms de blokken zit en oneffenheden bij strijklicht.
Als je denkt dat je dat met renovlies niet ziet zit je er toch echt naast.
E.e.a. hangt ook sterk af van het gebruikte behang, als je voor het goedkoopste zal dat niet de beste kwaliteit/dikte zijn.

• w3rd
Yaa87 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:31:
Als ik kijk naar alle offertes die ik binnenkrijg tot nu toe lijkt renovlies + sauzen toch iets goedkoper dan dunpleister + sauzen. Had ik niet verwacht je zou denken dat een dun laagje pleisters spuiten minder arbeidsintensief is dan de hele woning behangen.

Ik leg me neer bij deze prijs met goedkoper zoeken kan het nooit beter van worden. :+
Na het zien van renovlies viel dit bij ons af, vonden het toch te zichtbaar. Ik herken me niet in de nadelen die je noemt voor dunpleister.

Zoveel mensen, zoveel meningen ;-)
Heb je mensen in je omgeving waar je de verschillende afwerkingen in 'het echt' hebt ervaren?

Dat hielp ons in de keuze, op een foto kun je dit niet beoordelen en op basis van de mening van de vakman ook niet (wij van wc-eend...). Het gaat echt om persoonlijke smaak gecombineerd met wat jouw budget toelaat!

• Jesse-
  • Registratie: oktober 2015
  • Nu online
w3rd schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:21:
[...]

Na het zien van renovlies viel dit bij ons af, vonden het toch te zichtbaar. Ik herken me niet in de nadelen die je noemt voor dunpleister.
Wat vond je te zichtbaar?
Voordeel van renovlies (in een nieuwbouwwoning) is dat het de eerste krimpscheuren opvangt.

• w3rd
Jesse- schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:30:
[...]

Wat vond je te zichtbaar?
Voordeel van renovlies (in een nieuwbouwwoning) is dat het de eerste krimpscheuren opvangt.
Zichtbaar in de zin dat het renovlies is en geen glad stucwerk. E.e.a. zal afhankelijk zijn van de vakman maar in het voorbeeld waren de naden links en rechts zichtbaar.

Tip aan TS is daarom om het eens zelf te bekijken, ieder zijn smaak, mening en budget :-)

• Jesse-
  • Registratie: oktober 2015
  • Nu online
w3rd schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:58:
[...]

Zichtbaar in de zin dat het renovlies is en geen glad stucwerk. E.e.a. zal afhankelijk zijn van de vakman maar in het voorbeeld waren de naden links en rechts zichtbaar.

Tip aan TS is daarom om het eens zelf te bekijken, ieder zijn smaak, mening en budget :-)
Qua naden hangt het er echt vanaf hoe netjes er gewerkt is. Hier hebben ze alle naden voor het sausen nog extra afgesmeerd met het een of ander. Op een enkele plek na zie je er niks meer van.

• Mr. Stom
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 18:04
[...]

ha was een foutje (totale kavel is 148m2 8)7 )Ik heb maar 48m2 tuin en geen voortuin
Ik heb voor 200m2 een budget van 20k staan voor drie terrassen, natuurgras en looppad (ex. tuinmeubelen en 5 bomen). Ik doe dan wel heel veel zelf en heb een bevriende hovenier waar ik alle planten tegen inkoop-prijs kan krijgen. 5k en niks doen is best haalbaar als je geen hoge eisen aan je materialen stelt.
Yaa87 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:31:

Bij mijn zwager hebben we de hele bovenverdieping zelf afgewerkt met Fix&Finish. Dat goed laten drogen, opschuren en vervolgens 2x sausen. Het kostte geen drol, maar dat merkte je ook in de arbeid: we waren 3 dagen bezig met 6 man om dat voor elkaar te krijgen. En dat schuren was echt de hel op aarde.

Heel veel centjes bespaard en het ziet er na 5 jaar nog perfect uit, maar wij (en ook zij) zeggen tegen iedereen: laat dit doen. Dat is echt die paar honderd euro extra waard.

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15:46
Mr. Stom schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:25:
[...]

Ik heb voor 200m2 een budget van 20k staan voor drie terrassen, natuurgras en looppad (ex. tuinmeubelen en 5 bomen). Ik doe dan wel heel veel zelf en heb een bevriende hovenier waar ik alle planten tegen inkoop-prijs kan krijgen. 5k en niks doen is best haalbaar als je geen hoge eisen aan je materialen stelt.
Tuin is inderdaad duur. Hier voor 250m2 denk tussen de 30-40k kwijt, maar dan ook echt alles gedaan, dus schuttingen, 3 terrassen, nieuwe douglas schuur, sloop en grondwerk, verlichting, sproeinstallatie e.d.

Op arbeid viel wel te besparen, maar als ik het zelf moet doen dan was het in 2029 een keer klaar. Die spaarzame momenten dat je vrijaf bent met drie kleine kinderen... En materiaal is gewoon gruwelijk duur, omdat iedereen met zijn of haar tuin bezig is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaa87
Daar gaan m’n plannen om een goedkope hovenier te vinden: https://www.ad.nl/wonen/t...gaan-in-de-tuin~aac92745/

Aangezien ik toch echt niet van plan ben zelf mijn tuin aan te leggen denk ik dat ik de boel maar laat betegelen en een paar bloembakken neerzet. Geen groen, gaan ze waarschijnlijk de hoofdprijs voor rekenen.

Wat hebben jullie ongeveer betaald per m2 voor tuin tegels/bestrating plaatsen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:34
Yaa87 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:55:
Aangezien ik toch echt niet van plan ben zelf mijn tuin aan te leggen denk ik dat ik de boel maar laat betegelen en een paar bloembakken neerzet. Geen groen, gaan ze waarschijnlijk de hoofdprijs voor rekenen.
Dus in de categorie:
https://mobile.twitter.com/onderhoudsarmoe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaa87
Yep! De parkeerplaats look daar ga ik voor :9 . Sorry maar ik heb nooit in m’n leven een tuin gehad dus al dat groen is een beetje eng, moet een beetje dat balkon gevoel in een flat op drie hoog creëren in de tuin dan voel ik me thuis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Yaa87 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:55:
Daar gaan m’n plannen om een goedkope hovenier te vinden: https://www.ad.nl/wonen/t...gaan-in-de-tuin~aac92745/

Wat hebben jullie ongeveer betaald per m2 voor tuin tegels/bestrating plaatsen?
Ik heb twee jaar geleden twee houten bloembakken in mijn tuin gezet en er grind omheen gestrooid. Dat kun je gewoon zelf. Vorig jaar heb ik een muurtje gemaakt voor planten achterin de tuin met montagekit. Dat kun je ook heel makkelijk zelf en stenen vind je vaak zelfs gratis op marktplaats.

De tegels lijkt me wel moeilijker, het ligt een beetje aan de ondergrond denk ik; Maar er moeten geen kuilen in komen en het water moet netjes weglopen. Dat kun je inderdaad laten doen.

/▌

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaa87
Marzman schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:06:
[...]

Ik heb twee jaar geleden twee houten bloembakken in mijn tuin gezet en er grind omheen gestrooid. Dat kun je gewoon zelf. Vorig jaar heb ik een muurtje gemaakt voor planten achterin de tuin met montagekit. Dat kun je ook heel makkelijk zelf en stenen vind je vaak zelfs gratis op marktplaats.

De tegels lijkt me wel moeilijker, het ligt een beetje aan de ondergrond denk ik; Maar er moeten geen kuilen in komen en het water moet netjes weglopen. Dat kun je inderdaad laten doen.
Wat voor grind precies? Heb je eem foto? En hoe voorkom je onkruid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Yaa87 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:30:
[...]

Wat voor grind precies? Heb je eem foto? En hoe voorkom je onkruid?
Witgeel (niet echt geel, maar niet spierwit) grind met iets grotere witte stenen om een beetje een contrast te maken waar de grindstrook stopt en rond de plantenbakken. Omdat we dit zagen liggen in de lokale bouwmarkt.

In mijn geval ligt er cement onder van de vorige eigenaar en dat vonden we er niet zo gezellig uitzien (er staat ook nog een betonnen schutting als afscheiding, ook niet mijn keuze). Daar hebben we het gewoon direct opgegooid twee jaar geleden. Dus het is geen regenwateroplossing ofzo (dan kun je er iets anders onder leggen, worteldoek ofzo. Helemaal voorkomen kun je onkruid nooit. Dit jaar de grotere stenen een keer gewassen in een emmertje met water en bleek dat ze weer mooi wit zijn.

[Voor 13% gewijzigd door Marzman op 17-05-2021 07:32]

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17-05 10:51
Marzman schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:13:
[...]
Witgeel (niet echt geel, maar niet spierwit) grind met iets grotere witte stenen om een beetje een contrast te maken waar de grindstrook stopt en rond de plantenbakken. Omdat we dit zagen liggen in de lokale bouwmarkt.

In mijn geval ligt er cement onder van de vorige eigenaar en dat vonden we er niet zo gezellig uitzien (er staat ook nog een betonnen schutting als afscheiding, ook niet mijn keuze). Daar hebben we het gewoon direct opgegooid twee jaar geleden. Dus het is geen regenwateroplossing ofzo (dan kun je er iets anders onder leggen, worteldoek ofzo. Helemaal voorkomen kun je onkruid nooit. Dit jaar de grotere stenen een keer gewassen in een emmertje met water en bleek dat ze weer mooi wit zijn.
Bleek gebruiken om je tuin schoon te maken.... ;w ;w

Veel slechter voor het milieu ga je het niet krijgen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:58

BazzH

Kei-goed...

Marzman schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:06:
[...]

Tegels zijn op zich goed te doen, maar het kost je als simpele DHZ-er gewoon veel tijd. Ik hoop over een poosje iemand een flink tuinpad en een terras aan te laten leggen, maar als ze de hoofdprijs vragen dan ga ik gewoon weer lekker zelf aan de slag. Heb inmiddels wat ervaring (vorige woning heb ik de voor- en achtertuin opnieuw bestraat met 50x50 betontegels), dus het zal nu waarschijnlijk sneller gaan. Dan huur ik gewoon weer een trilplaat en een grote haakse slijper met een diamantblad. Oja, deze keer kan ik gelukkig wel met een mini shoveltje de tuin in en om het huis heen rijden, dus dat is misschien juist een reden om het tóch zelf te gaan doen. :) Lijkt me wel wat.

Moet zeggen dat onze buren hun voortuin destijds ongeveer tegelijk hebben laten doen door een "vakman" en ik was niet direct onder de indruk van het resultaat. Niet slecht ofzo, maar volgens mij laat je een vakman komen omdat hij het beter kan dan ik. :) En dat zag ik er niet in terug. Het was vooral sneller.

[Voor 6% gewijzigd door BazzH op 17-05-2021 08:07]

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ChinaGeek schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:34:
[...]

Bleek gebruiken om je tuin schoon te maken.... ;w ;w

Veel slechter voor het milieu ga je het niet krijgen...
Je leest niet goed.

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• michie1
Je hebt een bungalow van 100m2, of een huis van 100m2 in totaal met meerdere verdiepingen? In het laatste geval heb je dus wel zo'n 80m2 aan 'tuin' :)
[b]Yaa87 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:55:[/b
Aangezien ik toch echt niet van plan ben zelf mijn tuin aan te leggen denk ik dat ik de boel maar laa betegelen en een paar bloembakken neerzet. Geen groen, gaan ze waarschijnlijk de hoofdprijs voor rekenen.
Volwassen of exotische planten zijn duur, jonge 'ingeburgerde' planten zijn veel goedkoper dan bestrating. Met 6 euro per m2 zet je een tuin ramvol met (bijv.) geraniums, daar heb je geen omkijken naar. Graszaad kost ook nauwelijks geld (moet je wel maaien).

Juist door strategisch 'groen' in te zetten kun je volgens mij je tuin veel goedkoper maken.b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19:29
Yaa87 schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:47:
[...]

bedankt voor de tip! ik heb zelf nog niet gedacht aan pvc vloer. ik zag niet zo snel laaggeprijsde opties. ik ga me ook aanmelden voor bva auctions.
Lees wel goed welke kosten er bij komen bij bva.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

matty___ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:00:
[...]

Lees wel goed welke kosten er bij komen bij bva.
Precies. Je zult niet de eerste zijn die een teleurstelling moet verwerken als de factuur van het "koopje" binnenkomt. Je koopt ook zonder enige garantie en "as is". Dan moet je dus een érg laag winnend bod hebben om echt serieus iets te besparen. Je moet ook niet vergelijken met de martkprijs, want consumentenbescherming bestaat niet bij de meeste veilingen van BVA. Als het beschadigd is, had je het niet moeten kopen of minder moeten bieden. :)

Ik heb ook weleens gekeken bij BVA, maar mijn ervaring is dat je niets gaat besparen op "gewilde" zaken. Daar wordt vaak als een idioot op geboden en ik ga niets op een veiling kopen voor netto 2 of 3 procent "besparing".

Collega van me is daar vroeger ook eens een keer "blind" in gegaan voor een luxe douche cabine. Veilingkosten waren hoog, er ontbraken een paar kleine onderelen (en parts zijn duur) en hij is een halve dag kwijt geweest met alleen het transport in een gehuurd busje. Achteraf heeft hij dus een halve dag werk gehad en zo goed als niets bespaard (wel iets hoor, maar bij lange na niet het bedrag wat hij zich rijk gerekend had). Hij had die cabine dus net zo goed gewoon nieuw met garantie thuis kunnen laten bezorgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
michie1 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:15:
[...]

Volwassen of exotische planten zijn duur, jonge 'ingeburgerde' planten zijn veel goedkoper dan bestrating. Met 6 euro per m2 zet je een tuin ramvol met (bijv.) geraniums, daar heb je geen omkijken naar. Graszaad kost ook nauwelijks geld (moet je wel maaien).

Juist door strategisch 'groen' in te zetten kun je volgens mij je tuin veel goedkoper maken.b
Ook mijn ervaring in gesprekken met hoveniers en ervaringsdeskundigen tot nu toe.

Ik snap oprecht niet waar het idee vandaan komt dat groen duurder is dan bestrating. Dat laatste kost veel meer aan materiaal en manuren.

Maar oke, er zijn wel veel mensen die hun tuin direct 'perfect' willen hebben en dus volgroeide olijfbomen met een dikke stam in de tuin willen zetten bijvoorbeeld.

Daarentegen is groen wel weer makkelijker zelf te doen en is er geen man overboord als je ermee experimenteert. Bij slecht aangelegde bestrating ga je dat toch wat sneller merken denk ik.

Voor ons is het nu afwachten hoe groot de tuin van onze tweekapper daadwerkelijk gaat worden (nieuwbouw) maar willen we het (zware) straatwerk toch wel laten doen. Dan heb ik het met name over de oprit en het terras + pad. Eventueel de overige grond laten vervangen door iets rijkere grond geschikt voor beplanting en het inzaaien van gras of bodembedekkers.

Maar de betegelde/bestrate ruimte willen we zo klein mogelijk houden zonder dat het onpraktisch wordt om met een groep een bbq te houden oid :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

finsdefis schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:53:
[...]

Ook mijn ervaring in gesprekken met hoveniers en ervaringsdeskundigen tot nu toe.

Ik snap oprecht niet waar het idee vandaan komt dat groen duurder is dan bestrating. Dat laatste kost veel meer aan materiaal en manuren.

Maar oke, er zijn wel veel mensen die hun tuin direct 'perfect' willen hebben en dus volgroeide olijfbomen met een dikke stam in de tuin willen zetten bijvoorbeeld.

Daarentegen is groen wel weer makkelijker zelf te doen en is er geen man overboord als je ermee experimenteert. Bij slecht aangelegde bestrating ga je dat toch wat sneller merken denk ik.

Voor ons is het nu afwachten hoe groot de tuin van onze tweekapper daadwerkelijk gaat worden (nieuwbouw) maar willen we het (zware) straatwerk toch wel laten doen. Dan heb ik het met name over de oprit en het terras + pad. Eventueel de overige grond laten vervangen door iets rijkere grond geschikt voor beplanting en het inzaaien van gras of bodembedekkers.

Maar de betegelde/bestrate ruimte willen we zo klein mogelijk houden zonder dat het onpraktisch wordt om met een groep een bbq te houden oid :P
Groen is zo duur of goedkoop als je het zelf wil maken. In onze vorige tuin dus al het straatwerk zelf gedaan en ook een nieuwe grasmat gelegd met zoden. Graszoden kosten bijna niks (OK, zaaien is nog goedkoper). Beplanting kun je zo duur maken als je zelf zou willen. Gewoon een paar eye-catchers (die zijn wat duurder) en dan aanvullen met simpel spul uit de aanbieding. Dan heb je een redelijke basis en kun je af en toe wat vervangen of er iets leuks bij zetten.

Het liefst zou ik het straatwerk over een poosje ook gewoon laten doen. Maar ik denk dat dat voor veel mensen ook wel een beetje afhangt van de prijs en de beschikbaarheid. Ik heb niets aan een betaalbare hovenier die het komende jaar geen tijd heeft of alleen een "schatting" kan geven wanneer hij zou kunnen als alles meezit. Daar ben ik 1 keer aan begonnen en ik heb hem na een paar maanden laten weten dat hij niet meer hoefde te komen. Hij had vooral heel goede smoezen waarom hij <<insert random maand>> tóch niet kon komen. Zo ging hij - naar eigen zeggen - zo'n beetje elke 2 maanden op vakantie en was hij om de haverklap ziek, waardoor alles eeuwig uitliep. Gewoon k-smoesjes natuurlijk.

Maar een oprit zou voor mij ook wel weer next level zijn hoor. Kan me voorstellen dat je meer bodemwerk moet doen als er elke dag een auto van minimaal 1,5 ton op die bestrating komt te staan. Heb in bepaalde situaties al mensen bezig gezien met "damwand" achtige dingen om hun oprit een beetje netjes op zijn plaats te houden. Nou hadden die ook wel een enorme Mercedes Sprinter met werkuitrusting erin. Die zal nog wel wat zwaarden zijn geweest. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:02
Wij hebben een hoveniersbedrijf in onze familie. Het klopt idd: het is kneiterdruk en er zijn geen mensen te vinden, waardoor het alleen maar erger wordt. Bovendien vinden mensen het al snel te duur (wat jij dus ook al aangeeft).
Een tuin is nu eenmaal duur helaas, dat komt vooral door het arbeid wat erin zit (eigenlijk net als met een badkamer). Ik zou wel goed opletten wat je krijgt. Er zit wel echt een verschil in een schutting van de Gamma en een kwaliteitsschutting. Het trekt allemaal veel sneller krom als je goedkope spullen pakt en of je op de langere termijn goedkoop uit bent valt nog maar te bezien..

Wij hebben onze tuin ook net laten doen en vond het ook tegenvallen.. Ik zou anders gewoon even afwachten, totdat de corona beetje voorbij is en mensen hun geld weer aan andere dingen gaan besteden dan een tuin. Voorjaar is altijd druk, je bent het beste af in de winter qua werk, dus waarom niet nog even wachten? Bovendien helpt de houtprijs op het moment ook niet mee, dus je gaat het sowieso niet goedkoop vinden op korte termijn.. Ik zou lekker een jaartje oid uitzitten :)

[Voor 3% gewijzigd door ID-College op 17-05-2021 11:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroenm17
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 15:37
Leuk topic, ons nieuwbouwhuis word over +- 7 weken opgeleverd. WIj hebben alles nu redelijk vast staan, mede door constant contact houden met de werklui. TIP: schaam je niet om aftedingen.

Ok las dat ergens een loze lijding kon krijgen voor 50 euro, je mag hier heel blij om zijn. Wij moesten 3 keer zoveel betalen en een CAT6 kabel erdoor heen was nog eens het dubbelen daarvan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaa87
jeroenm17 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:48:
Leuk topic, ons nieuwbouwhuis word over +- 7 weken opgeleverd. WIj hebben alles nu redelijk vast staan, mede door constant contact houden met de werklui. TIP: schaam je niet om aftedingen.

Ok las dat ergens een loze leidingen kon krijgen voor 50 euro, je mag hier heel blij om zijn. Wij moesten 3 keer zoveel betalen en een CAT6 kabel erdoor heen was nog eens het dubbelen daarvan.
Leuk! Wil je iets vertellen over wat voor afwerking je hebt gekozen voor vloer en wanden, wat je kwijt bent qua kosten en wat voor jou doorslaggevende factor is?

Ik heb namelijk iets van 15 offertes in m'n mailsbox van dunpleister en renovlies bedrijven de duurdere vallen sowieso af maar de goedkopere vind ik lastig kiezen. Ik neig naar de goedkoopste die ook nog eens veel positieve reviews (ik heb ook een vage kennis die goede ervaring met ze heeft).

Ik heb trouwens 0 extra loze leidingen genomen. Ik heb nooit in m'n leven een loze leiding nodig gehad dus ik vraag me af hoe erg ik dat ga missen. Ik heb gelukkig wel op alle verdiepingen internet aansluitingen genomen. Voor de rest heb ik geen extra wensen waarvoor ik loze leidingen nodig heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Yaa87 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:16:
[...]

Leuk! Wil je iets vertellen over wat voor afwerking je hebt gekozen voor vloer en wanden, wat je kwijt bent qua kosten en wat voor jou doorslaggevende factor is?

Ik heb namelijk iets van 15 offertes in m'n mailsbox van dunpleister en renovlies bedrijven de duurdere vallen sowieso af maar de goedkopere vind ik lastig kiezen. Ik neig naar de goedkoopste die ook nog eens veel positieve reviews (ik heb ook een vage kennis die goede ervaring met ze heeft).

Ik heb trouwens 0 extra loze leidingen genomen. Ik heb nooit in m'n leven een loze leiding nodig gehad dus ik vraag me af hoe erg ik dat ga missen. Ik heb gelukkig wel op alle verdiepingen internet aansluitingen genomen. Voor de rest heb ik geen extra wensen waarvoor ik loze leidingen nodig heb.
Ja het idee van een loze leiding is nu juist dat je nu geen idee hebt, maar straks denkt : had ik maar...

Denk aan nieuwe technologie op gebied van duurzaamheid, automatisering of (nieuw type) internetbekabeling.

In de praktijk is er vaak wel wat te beunen (vervangen huidige leiding) maar loze leiding kan erg handig zijn. Ik zou er niet veel geld voor over hebben overigens, het blijft een loze leiding..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yaa87
T-Infinity schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:25:
[...]

Ja het idee van een loze leiding is nu juist dat je nu geen idee hebt, maar straks denkt : had ik maar...

Denk aan nieuwe technologie op gebied van duurzaamheid, automatisering of (nieuw type) internetbekabeling.

In de praktijk is er vaak wel wat te beunen (vervangen huidige leiding) maar loze leiding kan erg handig zijn. Ik zou er niet veel geld voor over hebben overigens, het blijft een loze leiding..
Een hele hoop loze leidingen waarvan je niet precies weet waarvoor je het gaat gebruiken maar 'just in case' vind ik dan ook vallen onder luxe afwerking.

Met budget dingen denk ik aan bare minimum voor een fatsoenlijke woning.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 22-06 13:58
Leuk topic, heb zelf ook nieuwbouw gekocht en nu bezig met het bekijken van alle opties. Als starter zit ik ook redelijk op budget, toch laat ik een aantal (dure) opties nu doen. Heb gekozen voor een aanbouw, buitenkraan en een dakraam aan de voorkant (zodat ik later aan achterkant nog een dakkapel kan aanleggen.). Ik wil ook niet gaan bezuinigen op loze leidingen. Heb er nu 11 (exclusief de standaard, elke hoek van woonkamer, twee op grote slaapkamer, twee op zolder) en denk dat dat voldoende is voor nu, elke kamer krijgt er minimaal 1 tenminste. Mensen hier met suggesties voor eventuele andere plekken voor loze leidingen?

Ik heb de keuken en badkamer afgenomen bij de aannemer. Van bekende die nieuwbouw hebben gekocht hoorde ik dat dit duur is. Zelf vindt ik de prijzen wel meevallen. Voor de keuken kreeg ik een waardecheck en het verleggen van leidingen is gratis. Omdat het via de aannemer gaat mogen ze ook tijdens de bouw de keuken al inmeten etc. In de badkamer heb ik gekozen om het badkamer meubel etc weg te laten, dit ga ik later met behulp van een loodgieter plaatsen.

Beneden wil ik alles strak afwerken en mag het van mij wat meer kosten. Wil een pvc vloer laten leggen. Opties in wandafwerking ben ik nog niet over uit, neig naar renovliegbehang. Boven ga ik zelf wel laminaat leggen.

Op zolder kon ik er trouwens voor kiezen witte dakplaten te nemen, kosten: 1300. Deze optie werd aangeraden door de bouwer omdat de platen blijkbaar lastig te schilderen zijn. Iemand die hier ervaring of een mening over heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:32
Hugo! schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:52:
Ik heb de keuken en badkamer afgenomen bij de aannemer. Van bekende die nieuwbouw hebben gekocht hoorde ik dat dit duur is. Zelf vindt ik de prijzen wel meevallen
Dat is net wat je wilt, als je genoegen neemt met de standaard wc/badkamer is het goedkoper deze via de aannemer te doen. Wil je hem compleet veranderen is casco opleveren waarschijnlijk de voordeligtste optie.
Op zolder kon ik er trouwens voor kiezen witte dakplaten te nemen, kosten: 1300. Deze optie werd aangeraden door de bouwer omdat de platen blijkbaar lastig te schilderen zijn. Iemand die hier ervaring of een mening over heeft?
Wat staat er in de TO als afwerking beschreven?
Lijkt me dat je voor 1300,- wel een rolsteiger kan huren en er zelf wat platen tegenaan kan schroeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaa87

bedrijf waar ik offerte opvroeg voor renovlies: " Als de zolder platen bruin of groen worden opgeleverd kunnen we deze strak wit maken, we vullen dan de spijker gaten, kitten de hoeken en naden strak en vervolgens schilderen we alles 2 maal. Dit kost € 12.25 per m2 extra"

Dit kan goedkoper dus ik zou daar geen 1300 euro aan uitgeven.
Ik heb de keuken en badkamer afgenomen bij de aannemer. Van bekende die nieuwbouw hebben gekocht hoorde ik dat dit duur is. Zelf vindt ik de prijzen wel meevallen. V
Ik heb ook de badkamer genomen van de aannemer wel andere tegelvloer uitgekozen (keramisch houtlook wat ik trouwens belachelijk duur vond voor 80 euro per m2). Wandtegels heb ik de basis gelaten want ik ben van plan daar later overheen te tegelen of waterdichte PVC wandpanelen te laten plaatsen. Ik moest de vloertegels wel nemen via de dure leverancier van de aannemer want daar overheen tegelen is niet handig ivm de vloerverwarming. Sowieso ga ik al het sanitair van de aannemer ook verwijderen en vervangen. Het is zonde maar is goedkoper dan casco en heb bij oplevering wel al een volledige badkamer want ik wil gelijk intrekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• michie1
Yaa87 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:57:
Een hele hoop loze leidingen waarvan je niet precies weet waarvoor je het gaat gebruiken maar 'just in case' vind ik dan ook vallen onder luxe afwerking.
Sja, vind je een reservewiel in je auto 'luxe'? Je hebt er immers maar vier nodig ;)

Mijn huis uit de jaren '60 is opgeleverd met drie groepen - dat was toen immers ruim voldoende. Sinds die tijd is de norm elk decennium met ongeveer drie groepen toegenomen. Je kunt nog steeds prima uit met 3 groepen, maar dan moet je niet willen verwarmen, koken en strijken tegelijk.

Achteraf buizen aanleggen kost heel wat meer dan 50 - of 150 - euro, als het al kan.

Op het moment ligt het voor de hand dat gelijkstroom in woningen normaal gaat worden. Die cat6 is ook bij aanleg al niet meer het nieuwste.

Misschien is luxe er niet het juiste woord voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hugo!
vassago schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:33:
Dat is net wat je wilt, als je genoegen neemt met de standaard wc/badkamer is het goedkoper deze via de aannemer te doen. Wil je hem compleet veranderen is casco opleveren waarschijnlijk de voordeligtste optie.
Heb geen offertes laten opstellen ergens anders. Maar ze moeten redelijk wat leidingen verleggen en er zit vloerverwarming in. Betaal dan liever nu iets meer. Eruit slopen etc is ook duur.. Ik laat dus alle tegels wijzigen en een vloer doorleggen op de muur. Neem een glazen douchewand.

Sommige opties waren extreem duur maar die ga ik dus zelf doen. Zoals dubbele wastafel etc.
vassago schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:33:
Wat staat er in de TO als afwerking beschreven?
Lijkt me dat je voor 1300,- wel een rolsteiger kan huren en er zelf wat platen tegenaan kan schroeven.
Dit staat er:
Het wijzigen van de kleur van de onderzijde van de dakplaten en voorzijde van de knieschotten van bruin/groen naar wit.. De dakplaten en knieschotten zullen aan de onder-/voorzijde voorzien worden van fabrieksmatig wit spaanplaat.

Zat ook te denken aan gipsplaten of gwn gelijk overschilderen/spuiten.
Yaa87 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:16:
bedrijf waar ik offerte opvroeg voor renovlies: " Als de zolder platen bruin of groen worden opgeleverd kunnen we deze strak wit maken, we vullen dan de spijker gaten, kitten de hoeken en naden strak en vervolgens schilderen we alles 2 maal. Dit kost € 12.25 per m2 extra"

Dit kan goedkoper dus ik zou daar geen 1300 euro aan uitgeven.
Dit is precies waar ik naar zocht, bedankt voor je antwoord! Ga ook maar is wat offertes opvragen denk ik.

[Voor 8% gewijzigd door Hugo! op 17-05-2021 17:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaa87
Hugo! schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:13:
[...]

[...]

Dit is precies waar ik naar zocht, bedankt voor je antwoord! Ga ook maar is wat offertes opvragen denk ik.
Je hebt mij ook geholpen want naar aanleiding van je post heb ik nog even opgezocht in de technische omschrijving in welke kleur mijn zolder plafond wordt opgeleverd en er staat: "Fabrieksmatig wit
(spijkergaatjes in het zicht)"

Ik neem aan dat het dan niet nodig is het volledig te laten sauzen aangezien het al wit is. Dat scheelt weer zeg! Ik ging er vanuit dat mijn aannemer wel standaard de lelijkste/goedkoopste optie had genomen aangezien dit voor de rest van de woning wel het geval is 8)7

heeft iemand ervaring met een zolderplafond dat 'fabrieksmatig wit ' is opgeleverd? Ziet dat er een beetje fatsoenlijk uit of moet je eigenlijk wel sauzen?

[Voor 9% gewijzigd door Yaa87 op 17-05-2021 17:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hugo!
@Yaa87 is (denk) inderdaad niet nodig dan. Heb die platen in mijn hand gehad en de afwerking is gewoon glad en strak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bug53
  • Niet online
Yaa87 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:26:
[...]

Ik ging er vanuit dat mijn aannemer wel standaard de lelijkste/goedkoopste optie had genomen aangezien dit voor de rest van de woning wel het geval is 8)7
Je aannemer zit denk ik in het 'budgetafwerking' topic voor aannemers >:)

zie in mijn omgeving vaak dat dezelfde mensen die af willen dingen en een budgetoplossing zoeken tegelijkertijd nogal veeleisend zijn richting leveranciers ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroenm17
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 15:37
Yaa87 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:16:
[...]

Onze vloer is niet echt budget, maar de muren laten wij doen door een ervaren renovlies specialist. Heb veel werk van hem gezien en dit is zeer straks, hij is niet de goedkoopste maar ook niet de duurste. Het plafond word gespackt, met een dunne korrel.

Ik heb het hele huis wel vol loze leidingen, puur voor de toekomst en wil op elke kamer een kabel kunnen trekken wanneer nodig.

Voor onze tuin hebben wij een hovenier die alles gaat aanleggen, kan je vertellen je schrikt van de prijzen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18:19
Ik neem in ons nieuwe huis wel een buitenkraan, maar geen afvoerputje aangesloten op riolering meer. Gewoon een gat van 50x50 en dan vullen met grind is prima. Dan zakt het water geleidelijk weg in de grond. Bij mij staat die put altijd droog.

Hovenier neem ik ook niet, vreselijk duur en resultaat is vaak maar matig, tenzij je een speciaal design wilt qua aanleg. Grondwerk is verstandig om wel goed te doen ivm afwatering. Ik zou nu ook de bouwgrond laten afgraven en met goede grond aanvullen. Kost wat, maar scheelt een hoop ergernis over al het puin dat in de grond zit.

[Voor 40% gewijzigd door DutchAddick op 17-05-2021 21:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21:10
desmond schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:29:
[...]

Dergelijke keukenboilers gaan tot 95 graden Celcius en kosten minder dan 200 Euro. Ik vraag mij oprecht af of een Quooker nu zo heel anders is. Weet iemand wat de meerprijs van een Quooker rechtvaardigt? Anders kan je dus voor 200 euro ongeveer dezelfde functionaliteit hebben.
Veiligheid voor kinderen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

michie1 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:07:
[...]
Op het moment ligt het voor de hand dat gelijkstroom in woningen normaal gaat worden. Die cat6 is ook bij aanleg al niet meer het nieuwste.

Misschien is luxe er niet het juiste woord voor.
Ik vind het wel luxe. Sowieso zijn de meeste huizen al gebouwd, dus in het gemiddelde huis zit het niet.

En als je kijkt naar andere rijke landen, bijvoorbeeld de VS. Daar zie je de electriciteitskabels voor de lampen gewoon over het plafond lopen. Er is niks weggewerkt. Die stoppen hun geld liever in een grotere veranda (geen oordeel, alleen iets dat me op viel).

/▌

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaa87
Marzman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 07:34:
[...]

Ik vind het wel luxe. Sowieso zijn de meeste huizen al gebouwd, dus in het gemiddelde huis zit het niet.
Ja precies en ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze een bestaande woning minder aantrekkelijk vonden omdat ze niet in elke kamer 3 loze leidingen hebben. Maarja ieder z'n ding natuurlijk. Ik schrok alleen toen ik op dit forum kwam en men deed alsof het onmisbaar is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: februari 2001
Yaa87 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:17:
[...]

Ja precies en ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze een bestaande woning minder aantrekkelijk vonden omdat ze niet in elke kamer 3 loze leidingen hebben. Maarja ieder z'n ding natuurlijk. Ik schrok alleen toen ik op dit forum kwam en men deed alsof het onmisbaar is.
Het is ook omdat soms alleen de loze leiding kan krijgen. Ik kan niet kiezen voor utp aansluitingen, dus vrijwel alle loze leidingen zijn bij mij om een vaste internet aansluiting te krijgen naar iedere kamer. Ik heb er twee waar ik nog geen doel voor heb. 1 in de woonkamer, om een flexibele opstelling te kunnen hebben met bankstel en nog 1 in technische ruimte om mogelijk de zonnepanelen uit te kunnen lezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michie1
Yaa87 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:17:
In een nieuwbouwwoning zul je er de eerste tien jaar ook niet zoveel last van hebben. Maar in een oudere woning merk je wel "goh, als ik een loze leiding naar de zolder/keuken had, zou ik daar zonnepanelen kunnen neerleggen/een inductieplaat kunnen gebruiken"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:54
Ah ik heb nog wel wat tips

Keukens van ikea zijn echt wel goeie kwaliteit! Ze hebben gewoon blum scharnieren bijvoorbeeld, dat is gewoon goed spul. Scheelt ook voor je ervaring dat je niet naar een trieste gast in een keukenloods moet om daar koffie te drinken en teksten als vandaag kan ik de korting nog bieden hoeft te dealen.

De keuken laten installeren voor 1000 euro is imho wel goed besteed, al die zooi inelkaar schroeven is echt veel werk. Bij ons hadden ze met z'n 2en 1,5 dag werk, en die hebben dan ervaring.

Een vloer zelf leggen kan je veel mee besparen en is goed zelf te doen, dit hebben we zelf gedaan en hebben daardoor in het hele huis houten vloeren kunnen leggen. Anders hadden we alleen op de begane grond hout gehad en de rest laminaat.
Top voor een leverancier met goede prijzen: https://www.houtzwagers.nl/
Als je ergens geld kan en wilt investeren om een luxe uitstraling te krijgen zou ik zeker voor een houten vloer kiezen

Badkamer spul gewoon lekker bij de Sani sale kopen, echt prima spul, winkel ziet er niet uit maar geen opdringerige verkoper en onderdelen zijn gewoon netjes! Wij hebben lang gezocht naar een douche cabine met minimale aansluitingen aan de muur zegmaar, gewoon zoveel mogelijk glas. Die hebben we uiteindelijk bij de Sani sale gevonden. (merk Van Rijn)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:54
Als je echt een budget tuin wilt.. zoek op marktplaats gratis tegels of stenen, die staan daar echt in overvloed. En gooi ze in je tuin, zand kan je waarschijnlijk ook nog wel gratis vinden

Koop voor 500 een paar makkelijke platen, google even op inheemse planten ofzo. Het is echt niet nodig daar iets aan te doen, het is zelfs beter voor alle diertjes om niet alles op te ruimen.

Sorry, maar zo'n grindbak of tegeltuin vind ik zo armoedig...
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True