Dag medetweakers,
ik laat binnenkort een nieuwe keuken plaatsen. We zijn van plan om een kokend waterkraan te kopen, en wel om twee redenen:
- de cv-ketel staat op zolder, en het duurt langer dan gewenst voor je in de keuken warm water hebt
- we willen ons gasverbruik minimaliseren
Eigenlijk willen we vooral snel warm water in de keuken, en door hiervoor een kokend waterkraan te gebruiken krijgen we kokend water als bonus.
Probleem is: er zijn heel wat merken van kokend waterkranen, en het is nog niet zo simpel om een goede keuze te maken. Ik heb nog geen goede vergelijking gevonden van de verschillende kranen, en daarnaast heb ik nog geen plek gevonden waar je een aantal merken langs mekaar kan uitproberen: de meeste keukenzaken hebben maar 1 of 2 merken aan kokend waterkranen staan.
Want verschillen zijn er: zo blijkt de kokend waterstraal van een Quooker erg te spetteren, terwijl uit andere kranen wel een gewone straal uitkomt, zoals bv. de Selsiuz. De kranen verschillen ook qua beveiliging, van het druk-draai-systeem bij de nieuwe Quookers tot touchknoppen bij de Grohe Red New. Sommige kranen warmen zelf sterk op door het kokend water, andere kranen blijven koel.
Zelf heb ik al het volgende gevonden:
Er bestaat hier een interessant topic over op Tweakers.[bedankt @anandus]
Hier bv user @oeps over het stroomgebruik van een Quooker tov een Daalderop plintboiler (niet noodzakelijk dus de boiler van de Floww-kranen die ook uit de Itho Daalderop-stal komen:
Best nog wel wat verschil in stroomverbruik dus.
Quooker zelf geeft aan dat de boiler zo'n 5 cent per dag verbruikt.
- weten jullie of bepaalde kranen en boilers met elkaar uit te wisselen zijn? Kan je bv een Grohe Red-kraan combineren met een Inventum boiler?
- mensen met een niet-Quooker kokend waterkraan: wordt jullie boiler warm aan de buitenkant? Meerdere mensen geven aan dat de Quooker-boiler helemaal niet warm aanvoelt, wat zou beteken dat de isolatie van een Quooker-boiler wellicht beter is, en dus minder elektriciteit verbruikt om het water warm te houden.
- gebruikt iemand een tijdschakelaar om de boiler uit te zetten wanneer er geen verbruik is, bv 's nachts?
Ik neig op dit moment zelf naar de Hotspot Titanium of Floww, door de lagere prijs tov de Quooker, het feit dat de kraan niet spettert, en de 5 jaar garantie.
Graag lees ik jullie ervaringen! Als jullie extra feitelijke info hebben kunnen we dat toevoegen aan het overzicht.
ik laat binnenkort een nieuwe keuken plaatsen. We zijn van plan om een kokend waterkraan te kopen, en wel om twee redenen:
- de cv-ketel staat op zolder, en het duurt langer dan gewenst voor je in de keuken warm water hebt
- we willen ons gasverbruik minimaliseren
Eigenlijk willen we vooral snel warm water in de keuken, en door hiervoor een kokend waterkraan te gebruiken krijgen we kokend water als bonus.
Probleem is: er zijn heel wat merken van kokend waterkranen, en het is nog niet zo simpel om een goede keuze te maken. Ik heb nog geen goede vergelijking gevonden van de verschillende kranen, en daarnaast heb ik nog geen plek gevonden waar je een aantal merken langs mekaar kan uitproberen: de meeste keukenzaken hebben maar 1 of 2 merken aan kokend waterkranen staan.
Want verschillen zijn er: zo blijkt de kokend waterstraal van een Quooker erg te spetteren, terwijl uit andere kranen wel een gewone straal uitkomt, zoals bv. de Selsiuz. De kranen verschillen ook qua beveiliging, van het druk-draai-systeem bij de nieuwe Quookers tot touchknoppen bij de Grohe Red New. Sommige kranen warmen zelf sterk op door het kokend water, andere kranen blijven koel.
Zelf heb ik al het volgende gevonden:
- Quooker is natuurlijk de marktleider, in die mate dat het 'Quooker' bijna synoniem staat met kokend waterkraan. De druk-draaibeweging om kokend water te krijgen is niet erg voor de hand liggend, wat ik qua veiligheid zelf erg positief vind. Zien er mooi uit, maar zijn ook best duur. De kokend waterstraal spettert erg, maar dit zou ook extra veiligheid bieden omdat je door de 'nevel' minder snel zou verbranden. Het water dat uit de kraan komt zou ook effectief 100°C zijn, dit blijkt bij bepaalde kranen niet het geval te zijn. Negatief vond ik dat de kraan zelf opwarmt bij het gebruik van warm water. Verkrijgbaar in verschillende kleuren: chroom, RVS, goud, mat zwart. In september komt blijkbaar de Quooker Cube uit: uitbreiding voor de Quooker kraan, zodat je niet enkel koud, warm en kokend water hebt, maar ook gekoeld én gekoeld Spa Rood. Richtprijs zou volgens adviseur van DB-Keukens zo'n 3000€ worden
- Selsiuz: gezien bij Bemmel & Kroon in Den Haag. Beveiliging: knop indrukken en van je af draaien, zoals de Easy Comfort. Als je de hendel loslaat stopt het kokend water. Op zich veilig, maar nadeel is wel dat je een pan bv maar met 1 hand kan vasthouden. Gaf een echte straal, maar ik zag wel een soort schuimvorming wanneer het water de wasbak raakte. Verkrijgbaar in allerlei kleuren: goud, rose gold, nikkel, etc.
- Grohe Red: er zijn twee versies in omloop: de oude versie, die gewoon Grohe Red [Mono/Duo] heet, met een vierkante boiler. Om kokend water te tappen klik je op een knop en draai je de hendel van je weg. Daarnaast is er de nieuwe versie: die heet Grohe Red [Mono/Duo] New, heeft een ronde boiler. Kokend water tap je dmv een touch-systeem. Bij aankoop van de Grohe Red New krijg je 1 jaar extra garantie als je je registreert op de website. Bij het model dat ik uitgeprobeerd heb (Grohe Red New bij Bemmel & Kroon in Den Haag) werkte dat erg slecht: verschillende touch-pogingen werden gewoon niet geregistreerd. Ook de keukenadviseur had moeite om de kraan aan de praat te krijgen. DB-keukens gaf aan dat ze de oude versie van de Grohe Red de deur uit hebben gedaan ivm service-gevoeligheid. Kraan blijft wel koel bij gebruik kokend water.
- Easy Comfort: gezien bij DB-keukens. Knop indrukken en hendel wegdraaien. Geeft een vaste straal. Kraan zelf bleef volgens mij koel.
- Hotspot Titanium (Inventum): bij registratie op hun website krijg je 3 jaar extra garantie, wat best aantrekkelijk is! Werkt met een drukknop die je een aantal keer moet indrukken om kokend water te krijgen. Heeft ook een 'pan-vul'-functie, waardoor na een bepaalde combinatie in te drukken het kokend water blijft lopen tot je nog een laatste keer drukt. Op deze manier heb je beide handen vrij.
- Floww (Itho Daalderop): Bij registratie op de website krijg je 3 jaar extra garantie. Kranen kunnen koud, warm, kokend en, als je de wat duurdere versie neemt, gekoeld water leveren. Zelf geen ervaring mee
- Hotto: zet zichzelf in de markt als de budgetvriendelijke kokendwater kraan, verder geen ervaring mee.
- Franke 3-in-1: geen ervaring mee
- Bruynzeel: geen ervaring mee
- Insinkerator: geen ervaring mee
Er bestaat hier een interessant topic over op Tweakers.[bedankt @anandus]
Hier bv user @oeps over het stroomgebruik van een Quooker tov een Daalderop plintboiler (niet noodzakelijk dus de boiler van de Floww-kranen die ook uit de Itho Daalderop-stal komen:
en bij user @Dzine werd de boiler van zijn Grohe Red erg warm aan de buitenkant. Die is vervangen door een nieuwer model van de Grohe Red boiler, waardoor het verbruik nog maar een kwart is van de oude boiler.oeps schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 07:13:
Misschien wat mostert na de maaltijd over Quooker en stroomverbruik.
Naast dat ik de Quooker gemeten had:
oeps in "Serieus elektriciteit besparen"
had ik ook de situatie daarvoor gemeten:Een plintboiler gebruikt zelf al meer dan een Quooker en als je het gebruik van van een waterkoker erbij neemt wordt het verschil nog groter. Qua investering uiteraard een ander verhaal.
- Voor de verbouwing van de keuken hadden we een plintboiler (Itho Daalderop Close-in 5 liter). Die gebruikte in een jaar 462 kWh (meetperiode was net iets meer dan een jaar dus omgerekend naar een jaar).
- Als je overgaat naar een Quooker gaat je waterkoker als het goed is het huis uit omdat die niet meer nodig is: Onze waterkoker heb ik een maandje op de meter gezet en kwam omgerekend op een jaargebruik van 98 kWh (theeleuten in huis).
Na 3 jaar een Quooker nog geen moment spijt!
Best nog wel wat verschil in stroomverbruik dus.
Quooker zelf geeft aan dat de boiler zo'n 5 cent per dag verbruikt.
Vragen:Om een gemiddeld huishouden op elk moment van de dag direct van kokend water te kunnen voorzien, houdt de Quooker 3 of 7 liter water op een temperatuur van 110°C. Dat gebeurt in een reservoir onder het aanrecht, dat vacuümgeïsoleerd is. Dat houdt in dat de lucht in het reservoir zo ijl wordt, dat de warmte nergens naartoe kan. Daardoor heeft een Quooker maar heel weinig energie (10 watt) nodig om het water in het reservoir boven het kookpunt te bewaren.
[....]
Wat dat voor de kosten betekent? De Quooker COMBI gebruikt 50% minder energie dan een keukenboiler, waardoor je op jaarbasis tientallen euro’s kunt besparen.
Het verbruik van een Quooker-reservoir ligt op 511 kWh/A. Dat komt neer op 5 cent per dag, € 1,50 per maand en € 18,00 per jaar om altijd kokend water bij de hand te hebben.
- weten jullie of bepaalde kranen en boilers met elkaar uit te wisselen zijn? Kan je bv een Grohe Red-kraan combineren met een Inventum boiler?
- mensen met een niet-Quooker kokend waterkraan: wordt jullie boiler warm aan de buitenkant? Meerdere mensen geven aan dat de Quooker-boiler helemaal niet warm aanvoelt, wat zou beteken dat de isolatie van een Quooker-boiler wellicht beter is, en dus minder elektriciteit verbruikt om het water warm te houden.
- gebruikt iemand een tijdschakelaar om de boiler uit te zetten wanneer er geen verbruik is, bv 's nachts?
Ik neig op dit moment zelf naar de Hotspot Titanium of Floww, door de lagere prijs tov de Quooker, het feit dat de kraan niet spettert, en de 5 jaar garantie.
Graag lees ik jullie ervaringen! Als jullie extra feitelijke info hebben kunnen we dat toevoegen aan het overzicht.
[ Voor 30% gewijzigd door marvel27 op 31-07-2018 11:51 ]
Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.