GodDamage schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:46:
[...]
Ik heb inmiddels ook een Pro3 VAQ van Marktplaats gehaald. Zal binnenkort eerst eens de boiler openen. Helaas is er geen onderhoudsset meer leverbaar voor dit type bij Quooker zelf (wegens te oud model). Zit alleen even te kijken naar een nieuwe Hitac filter, al heb ik ook ergens gelezen dat je zelf de actieve kool in het filter kunt vervangen. Dan zou je dus het oude filter kunnen hergebruiken. Hopelijk is de pakkingsring van het huidige binnenwerk nog dusdanig goed dat die nog een ronde mee kan, maar dat wordt afwachten.
Zo precies 2 maanden verder en ik heb vandaag eindelijk alles werkend, en lekvrij, aangesloten. De Pro3 VAQ werkt perfect en is aangesloten op de kokendwaterkraan van de Selsiuz. Het warme water komt van de CV want die had ik al laten aansluiten toen de Selsiuz boiler ging lekken.
Het 8 bar overdrukventiel van de Selsiuz heb ik kunnen hergebruiken en die werkt goed samen met de Quooker boiler. Had nog twee Pro3 VAQ onderhoudssets gekocht en eentje daarvan heb ik gebruikt dus er zit een nieuw koolfilter in en een nieuwe teflonring voor de afsluiting. Het aansluiten heeft nog best lang geduurd omdat ik het laatste puzzelstukje maar niet goed kreeg.
Het heeft me ook een nieuw slangetje voor aan de kraan zelf gekost. Het paste net niet lekker en daardoor was de originele slang stuk gedraaid. Gelukkig kostte dat slangetje maar iets meer dan €16 op Amazon en bijkomend voordeel is dat het nu een halve meter korter is. Hierdoor heb je sneller kokend water omdat er minder koud water in de leiding zit dat er eerst uit moet.
De adapter die ik nodig had is
deze op Aliexpress in de maat F1/4-M3/8 en die moest ik aan de kraankant nog een stukje wijder boren (~10,5 mm) tot ongeveer 5mm diep, omdat het anders niet sluitend kwam op het rubberen ringetje van de kraanslang. Hier heb ik helaas geen foto van gemaakt.
Van de eerder in dit topic aangehaalde adapter is de flens te dun en dat kreeg ik niet waterdicht. Hier zie je dat de flensrand te dun is in vergelijking met de oude (links op de foto) met een brede rand die op het rubber drukt:
Al met al wel wat gepriegel en het was bij mij niet eenvoudig wat bestellen en in elkaar draaien dus. Dan ben ik ook nog een redelijk ervaren klusser. Met de door mij gekochte Pro3 VAQ heb ik het wel getroffen; kostte me €75 maar hij was in nieuwstaat en er zat vrijwel geen kalk in.
Onderhoudsset met filter zat rond de €50 maar die zou voor 5 jaar goed moeten zijn en ik heb er nog een op reserve. Denk dat het mij zo'n €165 heeft gekost in totaal en dat maakt het de moeite waard.