Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 07:23
Grohe was voor mij altijd een Duits kwaliteitsmerk met prachtige kranen (nu niet meer)
In 2014 hebben we een Grohe red duo gekocht, Alles in een kraan wat Quooker toen nog niet had.

Een kokend water kraan is echt heel fijn voor bijvoorbeeld pasta koken en even thee zetten.
En het warme water hoeft niet meer helemaal van zolder te komen. Die aansluiting heb afgesloten.

De kraan zelf vinden we echt prachtig en deze werkt na 6 jaar nog als nieuw.
Rechts warm of koud water en links kokend water met een kind beveiliging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrEfjIS8PEn-9lIk81s_N_1ohJc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8XkclLkM3L0jV9yaIhL3kPon.jpg?f=user_large

Maar de boiler lekte korte na de aankoop ik 2014. In 2015 lekte deze weer door een defect overdruk ventiel. Deze is toen vervangen door een red met een extern overdruk ventiel. En nu mei 2021 hadden we weer een forse lekkage door een fout van de boiler. Het water kwam nu boven uit het vat spuiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuvv5KO3HKBZZrQcljTVDHEX03Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seY9s3871d0zTVRlwOAXaYa6.jpg?f=fotoalbum_large

De Grohe red had ook bijzonder slechte isolatie. De kast van de boiler en de 2 kastjes ernaast waren altijd behoorlijk warm. Zo warm dat de plastic behuizing van de Grohe red vervormde.

Ik wilde dus geen Grohe red meer maar wilde ook de kraan niet weggooien. Na wat speurwerk kwam ik via hulpvaardige tweakers op GOT al snel uit op deze blog van @MatthijsBoef die een Daalderop kraan aan de Quooker weet te hangen.

Dus ik heb een 2de hands Quooker 3.0 combi gekocht op marktplaats. Dit is een oud model met 3 slangen en cc als serienummer. Het nieuwe E model heeft 2 slangen en bovenop een aansluiting voor kokend water.
Dit E model heeft een elektrische klep (solenoid) wat niet werkt met mijn eenvoudige kraan.
Dat is te omzeilen maar goed ik heb dus een eenvoudige combi gekocht

Een goed adres om een gebruikte Quooker te kopen is bij Rob uit Haarlem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01BiitYaz0bJBLtX9HumnFO4ufw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kH8KQo2rpuNjLSdIBwHy50dy.png?f=user_large

Je hebt een 8 bar overdruk ventiel nodig (inlaatcombinatie). Grohe en ook Quooker zijn 8 bar.
En hierop schroef je een origineel Quooker mengventiel met een fibertje er tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KTchMJ3_Y3hXMBBQ9o8DeTiMpY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uUB1bMC0bTa4GxhxTOETTXkg.jpg?f=user_large

Zonder dit mengventiel zou er water van 100 graden uit je warm water kraan komen.
Het is ook de enige verstandige manier om de vrij unieke slangen van de Quooker fatsoenlijk aan te sluiten.
Ik was bezig om het anders op te lossen maar ben verstandig geweest en heb er een gekocht.
Mocht je het zonder willen proberen, de 1/2" aansluiting is warm water en de 3/8" is de koud water aanvoer.

Hierop past probleemloos de Quooker kraan met een fibertje er tussen.
Zo ziet het er nu uit bij mij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVCBsR8PQFYsARAtM2-q6qgGimw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZchfMBiPaG0mSGMNWssS1HZB.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat overleg heeft Matthijs een verloopnippel voor me gemaakt van M12 1,25 buitendraad naar 3/8" buitendraad. De Grohe was nieuw voor hem maar hij heeft vrij snel een prachtige verloopnippel gemaakt.
Zonder zijn website en hulp was het me nooit gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHJJ14niqm4_M-69P79H9xNMBe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THyTHgjnEWvDCMvk9PPVg68p.jpg?f=fotoalbum_large

Deze komt tussen de kokend water slang van de Combi 3.0 (zonder E) en de kokend water slang van de Grohe kraan. Hiervoor heb je een fibertje nodig van 11 millimeter (zit in de filterkit) en de zwarte ring die al op de Grohe slang zit.

Hier een foto van de Grohe koppeling (zonder rubbertje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pd8zcXtDf5rEM2exUqRwMQjPjTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rmi7oxAtJy3DJX62HcIYGuIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk is dat alles wat je nodig hebt. Een mengventiel en het koppelstuk van Mattijs.

Het eerste wat enorm opvalt is het briljante thermosfles ontwerp van de Quooker.
Waar bij Grohe alles dus bloedheet wordt blijft de Quooker gewoon koud aan de buitenkant.
Ik verwacht hiermee iets van 70 euro per jaar te besparen.

Hij is ook meteen een stuk kleiner dus er is weer wat ruimte over in het kastje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2E7prFRuEThNwRIm-LuVbSOPbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTEixfmCSbRraBSERgP9hQOp.jpg?f=fotoalbum_large

De boiler heb ik gekocht voor 130 euro en helaas 70 euro voor het mengventiel.
Daar kwam 30 euro bij voor een filtersetje. Daarin zit naast een nieuwe filter ook de nodige pakkingen die je nodig hebt. Het rare is wel dat de filter alleen op het kokend water zit en niet het warm water. Ook is filteren met actieve kool in Nederland nogal overbodig omdat dit al heel goed wordt gedaan bij de waterzuivering. Geloof niet alles wat je advertenties van waterfilters ziet :)
Ik overweeg bij een volgende ronde over 5 jaar de filter weg te laten.
Het zal dan wel lastig zijn om aan een losse pakking te komen.

De Quooker gebruikt 2.7kw tegen 2kw voor de Grohe.
Voor de zekerheid heb ik deze op de groep van de magnetron oven aangesloten met een automatische wasmachine / droger schakelaar er tussen ( 5 euro op marktplaats)
Die zet indien nodig de boiler even uit om overbelasting te voorkomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AExMX8x0SSdXPSJXX4-nNLfLoHo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3KXKNwbOHFvOfZdOWGCZfyUQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het rare is wel dat de filter alleen op het kokend water zit en niet het warm water. Ook is filteren met actieve kool in Nederland nogal overbodig omdat dit al heel goed wordt gedaan bij de waterzuivering. Geloof niet alles wat je advertenties van waterfilters ziet
Warm water drink je doorgaans niet (in NL dan), vandaar dat alleen kokend water door het actieve kool filter gaat. Deze heeft ook in Nederland een toegevoegde waarde. Door dit filter ruikt het water ook na langere tijd in de boiler nog neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:37
Leuk informatief topic!

Jammer dat ik het nu pas lees, heb 2 maanden geleden mijn Daalderop set eruit gegooid en vond een nieuwe Quooker te duur. Heb nu gekozen voor een doorstroomverwarmer, veel kokend water gebruikten we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Even een update na een week gebruik. Kokend water gaat perfect maar het warme water was nogal lauw.
Die had ik bij vervangingsmarkt gekocht maar die hadden geen oplossing

Het mengventiel wat ik nu via Quooker heb werkt wel goed
En die komt ook met het verwachte zeefje en 1/2" fiber ring voor de koppeling met het overdrukventiel
Die 2 onderdelen staan ook in de installatie handleiding maar via vervangingsmarkt zat dat er niet bij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VywkK1qoOFajgzffAGED7uN4-x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGccjCCvMWpSHfE7J69xE6W0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoef
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-12-2024
Leuk te zien hier dat het allemaal gelukt is :) Alles voor de Hobby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 09:00
Knielen schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:22:
Leuk informatief topic!

Jammer dat ik het nu pas lees, heb 2 maanden geleden mijn Daalderop set eruit gegooid en vond een nieuwe Quooker te duur. Heb nu gekozen voor een doorstroomverwarmer, veel kokend water gebruikten we niet.
Niet helemaal on-topic, maar aangezien je het toch hebt over een "soort van" Quooker alternatief: hoe bevalt zo'n doorstroomverwarmer, wat is de maximale temperatuur die je er mee haalt? Het energieverbruik is natuurlijk "minimaal" omdat je geen stilstandverlies hebt. Al zal de aansluiting wel fors zijn (wellicht 3-fasen of krachtstroom?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 11:37
@Batilan Bevalt erg goed, nog steeds direct warm water. Temperatuur staat ingesteld op 45 graden, prima om mee af te wassen. Hoger kan vast, maar hebben wij niet nodig. Liters per minuut is wel wat minder dan met de combi set die we hiervoor hadden, maar ook weer niet hinderlijk weinig.

Aansluiting is inderdaad 3-fase. Officieel 11 kW, maar in verbruik zie ik dat dit soms doorloopt naar 15 kW. In eerste instantie apparaat om deze reden retour gestuurd, maar de nieuwe doet het ook. Gelukkig is het steeds maar heel kort, dat trekt de 3-fase automaat (16A) wel.

Geen stand-by verlies, dat zie ik terug in ons verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrob
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-11-2023
Geïnspireerd door bovenstaand succes, heb ik ook een nieuwe Quooker aangeschaft en aangesloten op de bestaande Grohe kraan (ik had dezelfde problemen met de boiler).

De kraan is nu aangesloten en heb nu warm en koud water. Aansluiten ging erg goed.
Ik heb zelf een aansluiting voor de kokend water slang gemaakt en wilde die testen. Helaas, er komt in het geheel geen water uit de kokend water kraan...
Voor alle duidelijkheid: de Quooker werkt wel en heb prima warm water uit het mengventiel.

Ik heb het idee - als ik de installatie handleidingen lees en de kokend water aansluiting bekijk - dat er in de Quooker een afsluiter zit voor het kokende water. En dat die alleen bediend kan worden door een elektronische schakelaar. De Quooker kranen in de installatiehandleiding hebben namelijk een besturingsdraad met stekkertje. De Quooker knippert ook continue (ritme van 2 x knipperen, gevolgd door pauze).

Weet iemand hoe dat zit?
En kan die interne afsluiter omzeild worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:16

ericplan

5180 Wp PV

Klopt, er zit een magneetventiel in de kokendwater-leiding. Die bedien je door op een originele quookerkraan de ring tweemaal kort in te drukken. Ik heb nog geen workaround gezien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
rrrob schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:07:
Weet iemand hoe dat zit?
YouTube: Quooker solonoid bypassen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 20:26
Ahh toevallig ben ik hier ook mee bezig. Altijd fijn om niet alleen te zijn!

Ik was van plan de digitale interface tussen Quooker kraan en boiler te reverse engineeren zodat ik het magnetische ventiel in de boiler gewoon kan blijven gebruiken.

Ik heb al wat data gecaptured en was van plan een printplaatje te maken met wat capacitieve inputs en een sensor die de hoek van een dummy kraan kan lezen, zodat ik de dubbel tap en draai UX kan herimplementeren op een kraan naar keuze zonder de boiler te moeten aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ClxQlw8yh80QkCEXNAJu1M5910=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ugCPnBiCaV10XXYinZKrfcCG.png?f=fotoalbum_large

Ik was van plan een Quooker verleng set als donor te gebruiken, en de siliconen slang door de nieuwe kraan te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Let wel op dat dit ventiel bij de nieuwere reservoirs ook een veiligheids overdrukventiel is. Door deze met een mechanische Grohe kraan af te sluiten blokkeer je dus het overdrukventiel (en daarmee de veiligheidsfunctie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrob
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-11-2023
DiLDoG schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:53:
Ik was van plan de digitale interface tussen Quooker kraan en boiler te reverse engineeren zodat ik het magnetische ventiel in de boiler gewoon kan blijven gebruiken.
Indrukwekkend DiLDoG. Ik vond nog wat info. Waarschijnlijk de precieze informatie die je zoekt...
digitale interface quooker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
rrrob schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:43:
[...]

Indrukwekkend DiLDoG. Ik vond nog wat info. Waarschijnlijk de precieze informatie die je zoekt...
digitale interface quooker
Aaaarg ik dacht nog dat ik zo goed had gezocht! Ik ga dat topic even uitpluizen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Zou zo'n Quooker nog te temmen zijn ?
Ik dacht bijvoorbeeld 'm naar half vermogen te krijgen door een dikke diode voor het verwarmingselement te zetten. Dit om de pieken in stroomafname wat af te vlakken zodat salderen straks wat gunstiger loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
Ik denk dat ik er uit ben!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
#include <stdint.h>

typedef enum
{
    QUOOKER_READ_REQ            = 0xFA,
    QUOOKER_READ1_RESP          = 0xF5,
    QUOOKER_READ2_RESP          = 0xF3,
    QUOOKER_STATUS_REQ          = 0xEE,
    QUOOKER_STATUS1_RESP        = 0xEF,
    QUOOKER_STATUS2_RESP        = 0xED,
} QuookerMessageType_e;

typedef enum
{
    QUOOKER_TANKSTATUS_IDLE     = 0x40,
    QUOOKER_TANKSTATUS_HEATING  = 0x41,
    QUOOKER_TANKSTATUS_BOILING  = 0x60,
} QuookerTankStatus_e;

typedef enum
{
    QUOOKER_TAPSTATUS_IDLE      = 0x00,
    QUOOKER_TAPSTATUS_BOILING   = 0x20,
} QuookerTapStatus_e;

typedef struct
{
    uint8_t                 address;
    uint8_t                 length;
    QuookerMessageType_e    messagetype;
    uint8_t                 status;
} QuookerHeader_t;

// During Boot
// respType=10 -> Respond with QUOOKER_READ1_RESP
// respType=40 -> Respond with QUOOKER_READ2_RESP
typedef struct
{
    uint8_t                 respType;
} QuookerReadReq_t;

// During Boot - Response
typedef struct
{
    uint8_t                 data[5]; // 01 00 03 00 14
} QuookerRead1Resp_t;

// During Boot - Response
typedef struct
{
    uint8_t                 data[7]; // 01 00 04 57 70 00 00
} QuookerRead2Resp_t;

// Continuously at ~10hZ
// respType=00 -> Respond with QUOOKER_STATUS1_RESP
// respType=0E -> Respond with QUOOKER_STATUS2_RESP
typedef struct
{
    uint8_t                 counter;    // Cycles: 00/01
    uint8_t                 respType;   // Cycles: 10x 00 / 1x 0E 
    uint8_t                 fixed1_08;  // Always 08? 
    QuookerTankStatus_e     tankStatus1;// 41 = Heating, 40 = Idle, 60 = Active
    uint8_t                 padding1;   // Always 00?
    uint8_t                 padding2;   // Always 00?
    uint8_t                 padding3;   // Always 00?
    QuookerTankStatus_e     tankStatus2;// 41 = Heating, 40 = Idle, 60 = Active (Same as tankStatus1)
    uint8_t                 padding4;   // Always 00?
    uint8_t                 padding5;   // Always 00?
    uint8_t                 padding6;   // Always 00?
    uint8_t                 padding7;   // Always 00?
} QuookerStatusReq_t;

typedef struct
{
    uint8_t                 padding1;   // 00
    uint8_t                 fixed1_08;  // 08
    QuookerTapStatus_e      tapStatus;  // 00 = Idle, 20 = On (TapTwist),
    QuookerTankStatus_e     tankStatus; // 40 = Idle, 41 = Heating (Just mirror from command)
    uint8_t                 padding8;   // Always 00?    
} QuookerStatus1Resp_t;

typedef struct
{
    uint8_t                 padding1;   // 00
    uint8_t                 fixed1_08;  // 08
    QuookerTapStatus_e      tapStatus;  // 00 = Idle, 20 = On (TapTwist),
    QuookerTankStatus_e     tankStatus; // 40 = Idle, 41 = Heating,
    uint8_t                 fixed2_13;  // Always 13? 
    uint8_t                 fixed3_0E;  // Always 0E? 
    uint8_t                 padding8;   // Always 00
} QuookerStatus2Resp_t;

typedef union
{
    struct
    {
        QuookerHeader_t header;
        union {
            QuookerReadReq_t        readReq;
            QuookerRead1Resp_t      read1Resp;
            QuookerRead1Resp_t      read2Resp;
            QuookerStatusReq_t      statusReq;
            QuookerStatus1Resp_t    status1Resp;
            QuookerStatus2Resp_t    status2Resp;
        };
    };
    uint8_t bytes[18];
} QuookerFrame_t;

/*
    QuookerFrame_t frame;
    uint8_t len = frame.header.length;
    uint8_t crc = frame.bytes[len];

def calculate_checksum(self):
        # Credit to colinoflynn/crcbeagle
        checksum = 0
        for d in self.raw[:-1]:
            checksum ^= d
        checksum = (checksum & 0xff) ^ 0xff
        return checksum
*/

Nu nog even wat code tikken en dan even uittesten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@DiLDoG Spannend wat je aan het doen bent. Wat kan er allemaal mee? Kan je er ook een (bedrade) afstandsbediening mee maken?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Dit vervangt de elektronica in de kraan. Mijn doel is om de boiler aan te sluiten op een andere kraan, en hiermee het magneetventiel te kunnen bedienen (eventueel met een LED voor de status feedback als ik die nog ergens mooi kan verwerken).

Ik ga zelf de bediening implementeren met een capacitieve sensor en een hall sensor om de stand van een normale kraan knop als interface te gebruiken (dubbel tap, draai).

Als ik toch bezig ben hang ik hem meteen maar aan mijn domotica (KNX) opstelling, dan kan ik hem ook nog helemaal blokkeren, bijvoorbeeld als de kinderen alleen thuis zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@DiLDoG Mooi plan. Kan me ook voorstellen dat zo’n modificatie mogelijkheden biedt voor aangepaste bediening van een Quooker, bijvoorbeeld door gehandicapten. Zeker als dat met een solo-kraan gebeurt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Tof dat je je voortgang zo deelt!
DiLDoG schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:42:
Dit vervangt de elektronica in de kraan. Mijn doel is om de boiler aan te sluiten op een andere kraan, en hiermee het magneetventiel te kunnen bedienen
Welke kraan heb je daarvoor op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:25
Woodski schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:08:
Zou zo'n Quooker nog te temmen zijn ?
Ik dacht bijvoorbeeld 'm naar half vermogen te krijgen door een dikke diode voor het verwarmingselement te zetten. Dit om de pieken in stroomafname wat af te vlakken zodat salderen straks wat gunstiger loopt.
Dat moet wel werken. Ik kan me niet voorstellen dat die electronica dat opmerkt.
Ik heb het ook in mijn Senseo.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoef
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-12-2024
rrrob schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:07:

Weet iemand hoe dat zit?
Als je een nieuwe Quooker boiler hebt gekocht zit er een elektrisch ventiel in, hoe je dat omzeilt heb ik hier in een filmpje staan: https://lion-e.nl/nl/ombo...g-daalderop-naar-quooker/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trigger
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-11-2022
Oke, niet het meest verse topic... en misschien kan ik beter een nieuwe starten... maar aangezien het een development projectje is waag ik toch hier mijn reactie maar te plaatsen... don't shoot me :9

Zelf sinds 2015 in bezit van een Quooker, prima ding, werkt nog perfect.. alleen het koud kraanwater hier is (zeker in de zomer) eerder 24 graden dan 4 graden.. dus overwogen we een Cube erbij te kopen.

Natuurlijk blijkt ons model niet compatible te zijn met de Cube... of we dan maar even de hele installatie wilden vervangen..... uhhh... wacht even.. niet cool (no pun intended :+ ).

Aangezien het (oude) protocol niet heel ingewikkeld is om die kraan aan het stromen te krijgen is het misschien iemand ook al gelukt om de Cube aan de gang te krijgen op die manier? of anders, is iemand bereid om me te delen hoe die Cube aangestuurt wordt, is dit enkel een maak contact of loopt er nog een of ander serieel of ander protocol tussen de hoofd unit en de Cube?

In het eerste geval zou het natuurlijk super easy moeten zijn om de nieuwe code te programmeren in een uc en zo ook de Cube aan te kunnen sluiten op onze "antieke" kraan.

Ben benieuwd.

Greets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:30
Na het lezen van dit topic besloot ik om het ook te proberen. Vooral omdat de Grohe Red niet zo goed geïsoleerd is, en verder totaal niet onderhoudbaar is gemaakt. Toen een slang was gaan lekken, dacht ik 'm meteen eens te ontkalken na jaren 8 gebruik, maar zelfs leeg laten lopen is haast onmogelijk, laat staan dat er een duidelijke manier is om non-destructief de bergen kalk eruit te halen. Dus ben ik op jacht gegaan naar een hobbyprojectje via Marktplaats.

Ik heb een 16 jaar oude PRO3 VAQ gekocht voor 90 € inclusief inlaatcombinatie (nou ja, uiteindelijk kwam het op 80 € en een oude luchtreiniger. Raarste Marktplaats-deal ooit, en ook meteen een van de leukste. En nog heel shady op een parkeerplaats afgesproken ook :)). Die boiler heb ik van binnen schoongepoetst en voorzien van 'n nieuw filter. D'r zat wat kalk in, maar vooral zat alles onder een roodbruine roest-achtige aanslag. De handleiding van de vervangset van Quooker zegt dat je niet de schuurkant van een spons moet gebruiken op de binnenkant van het reservoir, maar om Youp van 't Hek te citeren: na een uur of 7 ben je niet meer zo kritisch. Maar dit was geen Ikea stapelbed en ik was al na een kwartier niet meer zo kritisch, en met een schuursponsje kwam alle rode meuk er keurig van af. Alleen op een paar kleine echt onbereikbare plekjes heb ik het laten zitten.

Nou had ik niet de luxe van een custom verloopje van @MatthijsBoef (wel een mailtje gestuurd, maar ik vermoed dat hij er momenteel geen gelegenheid voor heeft, aangezien ik geen antwoord heb gekregen), maar dankzij zijn uitgebreide blogs en deze draad hier wist ik wel precies wat ik zocht: een verloopje van M12x1,25 naar G3/8, beide buitendraad.

Ik snap inmiddels waarom Matthijs die dingen zelf draait. Want ze zijn echt niet te vinden. Na enkele avonden online en in catalogi zoeken trof ik een Chinese verkoper die wel iets doet met M12x1,25, maar nog altijd niet naar G3/8. Met G1/4 als tussenstap lukte het echter wel een setje van 2 fittingen samen te stellen! Dat bracht meteen de volgende uitdaging: vind maar eens pakkingringen van 1/4" die tegen hoge temperatuur kunnen. Of überhaupt 1/4"-ringen waarvan de afmetingen kloppen (hint: 10x5,25 is dus *niet* 1/4", lieve bouwmarkten!). Dan maar Loctite 55, dacht ik. Fijn spul, altijd meteen waterdicht, en het kan tegen hoge temperaturen. Maar wat lees ik in de datasheet? Bij drinkwater mag het maar tot 85°. Geen idee waarom, maar gezien de samenstelling van de pasta propriëtair is, heb ik toch maar ouderwetse PTFE-tape gebruikt. Daarvan kan ik tenminste beredeneren dat dat goed zou moeten gaan zonder giftig te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvtm3yP8jdEyf0HEPr6Of5eAMww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pdh7taPPJ9KE926gfOoHvON.jpg?f=fotoalbum_tile
Inhoud gootsteenkastje met o.a. Quooker-boiler, inlaatcombinatie, stopcontact met te dun snoer (vervang ik nog) en creatieve trekontlasting door het snoer via 3 gaten te lussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wprtSFasKP3TU8qjHvdXuZo4cP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78nNJRE1T6KuhnFFyVmX2keC.jpg?f=fotoalbum_tile
Bovenaan de aansluitslang van de oude Quooker (M12x1,25), dan twee adapter-fittingen om via met teflontape gemonteerde ¼" BSPP-scroefdraad een aansluiting met de ¾" BSPP van de kokendwateraansluiting van de Grohe-kraan tot stand te brengen.

Het werkt voortreffelijk. Vanwege de laaaaange slang aan de Grohe Red kraan duurt het even voordat je kokend water krijgt, maar dat was ik gewend. Ben ik tevreden? Niet helemaal; alles wijst erop dat de Grohe nooit echt gemaakt is voor water dat daadwerkelijk kookt. Het kokende water komt er met een berg agressie uit die ik zelfs bij verkalkte Quooker-kranen nooit heb gezien, en dat ondanks dat ik de perlator van de Grohe-kraan recent had ontkalkt. Met kokend water iets schoonspoelen is niet te doen zonder dat je spetters kokend water op je hand krijgt (oplossing: klein beetje koud bijmengen). Daar staat tegenover dat het theewater nu aanmerkelijk heter is dan ik gewend was, wat de smaak van zwarte thee ten goede komt! Ja! Na een tip van @Woodski in het bericht na deze, heb ik de temperatuur van de Quooker lager gezet. Nu is water nog steeds kokend heet, maar minder heftig.

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 11-03-2023 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
@Juerd, lekker bezig hoor.
Misschien kan je die Chinese linkjes sturen voor wie dat ook wil bestellen.

En mijn Quooker spetterde ook tot ik de temperatuur is lager heb gezet met een schroefje op de rode kap.
Ik denk dat die PRO3 VAQ dat ook wel heeft, zie deze link

Alleen jammer dat je nu nog warm water uit de CV pakt ipv de Quooker.
Dus persoonlijk zou ik altijd voor ene Combi gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Woodski schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:55:
Goeie, het zijn deze:
En mijn Quooker spetterde ook tot ik de temperatuur is lager heb gezet met een schroefje op de rode kap.
Dat ga ik proberen!

Edit: dit was een gouden tip. Het gespetter is nu beheersbaar. Ik twijfel of ik 'm nog lager ga zetten, maar eerst wil ik een werkende thermometer :)
Die situatie heb ik al 8 jaar gehad met de Grohe Red, omdat ik niet op een legionellaveilige manier de warmwaterleiding kan afkoppelen op een manier waar de huisbaas ook blij van kan worden, en ik vind het wel prima zo. Ik pak hooguit eens per week warm water uit de CV. Daar valt niet echt op te besparen. Meestal pak ik gewoon een zelfgemengde combinatie van kokend en koud als ik maar een klein beetje warm water nodig heb. Maar heel vaak is heet water ook prima. Maakt alleen maar nog sneller schoon :)

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 09-03-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Woodski schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:00:
Ook is filteren met actieve kool in Nederland nogal overbodig omdat dit al heel goed wordt gedaan bij de waterzuivering. Geloof niet alles wat je advertenties van waterfilters ziet :)
Ik overweeg bij een volgende ronde over 5 jaar de filter weg te laten.
Op zich ben ik geneigd het met je eens te zijn, maar...

Ik heb nu anderhalve week een Quooker, na eerst een Grohe Red te hebben gehad en daarna een maand met 'n waterkoker te hebben gewerkt, en ik had toch echt het idee dat er meer smaak aan m'n thee zat sinds de Quooker. In eerste instantie schreef ik dat toe aan de euforie van het geslaagde ombouwproject, later dacht ik dat ik waarschijnlijk de smaak van de waterkoker-thee gewoon verkeerd onthouden had omdat ik net covid had gehad.

Maar nog een paar dagen later wilde ik het toch eens testen. Ik heb de waterkoker weer uit de kast gehaald en vier kopjes thee gezet: earl grey en lapsang, van beide soorten een kop uit de waterkoker en een kop uit de Quooker. Beide apparaten zijn recent volledig ontkalkt, dus dat zal geen verschil kunnen geven. Alle kopjes zijn vrijwel tegelijkertijd gezet in hetzelfde type glas, met hetzelfde soort RVS infuser, met evenveel losse thee. Bij het water uit de kokendwaterkraan heb ik het eerste beetje zoals altijd geloosd, omdat dat niet kookt. Ik denk dat de temperatuur echt wel hetzelfde zal zijn, maar ik heb helaas geen geschikte thermometer.

Het is geen dubbelblind onderzoek, maar ik ben er toch echt van overtuigd dat de thee van het Quookerwater subtiel anders smaakt: de smaak is iets sterker en minder bitter.

Zou dat koolstoffilter dan toch wat nuttigs doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
De thee is hier ook iets zachter met een nieuwe filter in de Quooker.
Leuk maar inderdaad weinig meerwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-02 13:11

Volgens die beschrijving zit de stelschroef voor de 110 graden instelling naast het gat voor de LED aansluiting. Helaas kan ik de tank niet helemaal omdraaien en kan het dus niet direct bekijken. Er zit een plastic dopje dat er eerst af moet maar dan zie en voel ik alleen een gaatje. Zit daar misschien een heel klein schroefje in? Met een normale kruiskop kom ik er niet in.

One cookie a day keeps the doctor away !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-05 21:53
Trigger schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:18:
Oke, niet het meest verse topic... en misschien kan ik beter een nieuwe starten... maar aangezien het een development projectje is waag ik toch hier mijn reactie maar te plaatsen... don't shoot me :9

Zelf sinds 2015 in bezit van een Quooker, prima ding, werkt nog perfect.. alleen het koud kraanwater hier is (zeker in de zomer) eerder 24 graden dan 4 graden.. dus overwogen we een Cube erbij te kopen.

Natuurlijk blijkt ons model niet compatible te zijn met de Cube... of we dan maar even de hele installatie wilden vervangen..... uhhh... wacht even.. niet cool (no pun intended :+ ).

Aangezien het (oude) protocol niet heel ingewikkeld is om die kraan aan het stromen te krijgen is het misschien iemand ook al gelukt om de Cube aan de gang te krijgen op die manier? of anders, is iemand bereid om me te delen hoe die Cube aangestuurt wordt, is dit enkel een maak contact of loopt er nog een of ander serieel of ander protocol tussen de hoofd unit en de Cube?

In het eerste geval zou het natuurlijk super easy moeten zijn om de nieuwe code te programmeren in een uc en zo ook de Cube aan te kunnen sluiten op onze "antieke" kraan.

Ben benieuwd.

Greets
toon volledige bericht
hier ben ik ook heel benieuwd naar!

@DiLDoG jij had de Quooker communicatie ontcijferd toch? kun je jouw bevindingen ook voor dit doel gebruiken om zo de cube aan te kunnen sturen?
Pagina: 1