Quooker Combi+ defect 4× knipper reparatie

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een Quooker Combi+ 7 liter met fusion kraan doet het niet meer. Het is mij niet duidelijk of dit nu in de kraan zit of in de boiler. De boiler intern is recent schoongemaakt c.q. ontdaan van kalk.

De Quooker warmt op. Echter bij het bedienen van de knop voor kokendwater valt de Quooker in storing (4× knipper). De klep voor kokendwater wordt niet bedient.

De Quooker is via een 4-polige mini-jack connector verbonden met de kraan. Om de kokendwaterkraan te activeren moet je de knop op de kraan 2× indrukken en dan bij de laatste keer draaien. Een soort kinderbeveiliging is dit.

Wat ik constateer:
  1. Rode lampje op de Quooker functioneert conform verwachting
  2. Rode lampje op de kraan functioneert conform verwachting
  3. Op de mini-jack pin 1-4 meet ik 8,4 kOhm als de kraanbediening normaal staat
  4. Op de mini-jack pin 1-4 meet ik 2,8 kOhm als de kraanbediening ingedrukt is
  5. Op de mini-jack pin 1-4 meet ik 1,6 kOhm als de kraanbediening gedraaid is
Foto kraan gedeeltelijk gedemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jUg3dPSns2KbxyxhvowBOaH8kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pk6m44wZgXHV17kwM4sXwYVi.jpg?f=fotoalbum_large

Foto printplaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4zoQoab05jPXg_2vlDgtOsoQx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXRtHUFLudsidhruich5Aa6w.jpg?f=fotoalbum_large

Foto mini-jack stekker 4-polig schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1NmeDcIyydW3kPour4lYvaBgXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpgcZWTONMDc6nUW04JvjSDL.jpg?f=fotoalbum_large

Pin 1-4 = weerstand van knop op kraan
Pin 3-4 = LED in kraan
Pin 2 lijkt niet gebruikt te worden. Wel op de printplaat gesoldeerd, maar zover ik aan de bovenzijde zie loopt deze nergens heen.

Pin 1 = weerstand van de knop op de kraan
Pin 2 = niet in gebruik
Pin 3 = LED voeding
Pin 4 = GND

Wat mij opviel is dat ik in plaats van 8,4 kOhm ook al een weerstand van 12 kOhm en 10 kOhm heb gemeten. Mijn verdenking is dat de weerstanden in de kraan niet voldoen aan de toleranties (:?)

Mijn vraag is nu:
  1. Waar moeten de weerstanden aan voldoen (iemand toevallig een werkende kraan om te meten? :)).
  2. Hoe kraan verder te repareren als daar het probleem zit
  3. Waar anders verder onderzoek naar doen

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
In een goedwerkende Quooker kraan meet ik 3 weerstanden. Op basis van de E12 weerstandenreeks kom ik uit op:
  1. 470 Ohm
  2. 1200 Ohm
  3. 5600 Ohm
Intern in de boiler zit een 6800 Ohm pullup weerstand die dit naar de +5V trekt. Afhankelijk van de spanning die op de ADC wordt gemeten bepaald de boiler in welke positie de kraan staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V5btFdtMpJcl24yCa-z7lgtGgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfFkBloHpF4eG9amFwEMDGVl.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze weerstanden gaat de Quooker weer warm- en kokendwater maken heb ik getest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Heb je de Quooker ook zo kunnen repareren? Wat heb je daar precies voor gedaan?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
De fabrikant heeft zelf een een video online gezet over de knippercodes (plus een 'resetprocedure').

4 keer knipperen zou een fout zijn met het waterreservoir.

Er vanuit gaande dat de fout nog steeds aanwezig is nadat je de resetprocedure van de fabrikant hebt uitgevoerd zou ik zelf eerst kijken naar de weerstandswaardes van de temperatuursensor (PTC/NTC waarschijnlijk) en het verwarmingselement. Misschien zitten er wel meer sensoren in het reservoir, zoals waterdrukmeting of waterniveaumeter, welke het probleem kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlucian
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-06-2024
Hi,
sorry for the english first of all.
I'm also trying to understand why my quooker suddenly stopped working. The measured resistance is: 0.37k, 0,32k and 0,21k - so obviously something is not ok here.
I have another one where the knob is still working but the tap is leaking. for this one resistance is: 7.2k, 1.68k and 0.46k.
Did anyone manage to open this knob? I don't see other option to fix it. I tried with contact spray to no avail.
thank you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlucian
i managed to remove the part of the knob touched by hand (I used a wrench and turn it anti-clockwise) but still have issue to get to the actual electronic part - I know why but can't find a solution.

Graag de discussie in het Nederlands houden.

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 20-10-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHazejager
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 16:16
Wie is er verder mee gekomen? Na 3 jaar gebruik hapert onze druk-druk-draaiknop: het lijkt erop dat het draaien niet goed wordt gedetecteerd waardoor we slechts 1 van de 10 keer proberen kokend water krijgen. Is de knop los te halen waarmee ik bij de contacten kan komen met contactspray?

Meten van weerstanden lukt me nog niet echt. Dat zou toch een kwestie van een multimeter op pinnen 1 en 4 zetten moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
De nieuwere Quooker kranen hebben een microcontroller in de kraan zitten. Daar meet je geen weerstanden meer op pin 1 en 4. Mijn kraan heb ik nog niet verder kunnen repareren omdat er ook een draad gebroken is op een lastige plek. Wat voor defecten er met nieuwere kranen kunnen optreden weet ik niet.

Voor de oudere kranen met 3 weerstanden heb ik onderstaande code geschreven. Deze code is niet getest!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
/*
  This program is to simulate an Quooker Fusion 3-in-1 tap. The tap constains 3 resistors of 470, 1200 and 5600 Ohm. Due to mallfunsion of the tap the value of the resistors change and are not compatible with the boiler. 
  The program measures the resistance of the mallfunsion tap. And based on measured value the microcontroller actived the digital outputs.

Use an 6800 Ohm resistor to pull-up to +5VDC to measure with the ADC. 
  Use an 470+1200+5600 Ohm resistor when tap is NORMAL
  Use an 470+1200 Ohm resistor when tap is DOWN
  Use an 470 Ohm resistor when tap is TURNED

created 27 Jul. 2021
  modified 28 Jul. 2021
  by Dre

*/

// These constants won't change. They're used to give names to the pins used:
//const int analogInPin = A0;  // Analog input pin that the tap is attached to
//const int Button_in = 1; // input pin
const int SWITCH_DOWN = 3; // Digital output when tap is pushed down
const int SWITCH_TURN = 4; // Digital output when tap is pushed down and turned
//const int LED_OUTPUT = 5; // Digital output for LED

int sensorValue = 0;        // value read from the tap

//Readings input ADC 10 bit 5V when tap is NORMAL
int TAP_NORMAL_MIN = 433;
//int TAP_NORMAL_AVERAGE = 566;
int TAP_NORMAL_MAX = 699;

//Readings input ADC 10 bit 5V when tap is pressed DOWN
int TAP_DOWN_MIN = 202;
//int TAP_DOWN_AVERAGE = 299;
int TAP_DOWN_MAX = 432;

//Readings input ADC 10 bit 5V when is pressed DOWN and TURNED
int TAP_TURN_MIN = 143;
//int TAP_TURN_AVERAGE = 195;
int TAP_TURN_MAX = 201;

void setup() {
  // initialize Digital Output
  pinMode(SWITCH_DOWN, INPUT);
  pinMode(SWITCH_TURN, INPUT);
//pinMode(LED_OUTPUT, OUTPUT);
  // initialize serial communications at 9600 bps:
//  Serial.begin(9600); //debug only
}

void loop() {
  // read the analog in value:
  sensorValue = analogRead(A0);
  Serial.println(F("sensor = "));
  Serial.println(sensorValue);
  if ((sensorValue >= TAP_NORMAL_MIN) && (sensorValue <= TAP_NORMAL_MAX)) {
//debug only    Serial.println(F("TAP = NORMAL"));
  }
  if ((sensorValue >= TAP_DOWN_MIN) && (sensorValue <= TAP_DOWN_MAX)) {
    pinMode(SWITCH_DOWN, OUTPUT);
    digitalWrite(SWITCH_DOWN, LOW);
//debug only    Serial.println(F("TAP = DOWN"));
  }
  if ((sensorValue >= TAP_TURN_MIN) && (sensorValue <= TAP_TURN_MAX)) {
    digitalWrite(SWITCH_DOWN, LOW);
    digitalWrite(SWITCH_TURN, LOW);
//debug only    Serial.println(F("TAP = TURN"));
  }
  if ((sensorValue >= TAP_NORMAL_MAX) || (sensorValue <= TAP_TURN_MIN)) {
//debug only    Serial.println(F("TAP = ERROR!"));
  }

// wait 100 milliseconds before the next loop for the analog-to-digital converter
  delay(100);
}
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlucian
als ik een nieuwe kraan koop, betekent dit dat ik ook een nieuwe rode dop op de tank nodig heb (ik neem aan dat de microcontroller die je noemde niet past in wat er in oudere tanks zit)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ice_Blade
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 00:06
Hallo,
Mijn Quooker Combi+ uit 2015 gaf ook opeens geen water meer, gaf ook geen storing, en na een paar dagen en meerdere resets dan eindelijk de 2x knipper storing... Na overleg met Quooker support is de kraan defect, en kan vervangen worden met coulance voor 425+ euro, (in plaats van de nieuwprijs van 751€). De nieuwe benodigde rode kap (inderdaad ivm nieuwe software/hardware?) van 80€ krijg ik er dan gratis bij.

Dat vind ik wat te veel voor een paar nieuwe weerstandjes, en hou ook wel van een uitdaging dus ik ga er mee aan de slag...

Even de multimeter afgestoft, en ik meet hier tussen Pins 1 en 4:
Normaal: Tussen de 1.30 - 0.88kΩ -> Fout. Ik zeg hier 'tussen', want iedere keer dat ik meet na een druk/draai cyclus lijkt de weerstand verder te dalen... 8)7
Ingedrukt: 0.81 - 0.59kΩ - Fout.
Gedraaid: 0.48 - 0.49kΩ - Prima.

Ik heb de schakeling van Dre gebouwd, met een 470Ω, 1200Ω en 5600Ω weerstandje en 2x druk schakelaars en kan bevestigen dat dit werkt om de kokend water kraan (solenoïde) in en uit te schakelen. Zie mijn schitterende bijna-IP65-verantwoord prototype :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFtqTAIYPxB0QNKznlTLXM8edKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOtJ7lpP2RC7L9ElvZlRKf1A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXOemPdIs1E9MVlvbYT6p6tkZik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2fqB7y4rXFT1wIKxpWYjnwi.jpg?f=fotoalbum_tile

Dubbelklik op het knopje in het midden en daarna de linker knop vasthouden en voilà, heet water.

Let wel op, er lijkt ook een soort detectie te zijn op de GND(pin4) en 12V(Pin3) combinatie. Met enkel de schakeling in Dre's plaatje, en niets aan de 12V pin, dan geeft hij (soms) wel water, maar gaat het reservoir nog steeds in 2x-knipper storing stand. (en hier lijkt ie in storingsmodus ook niet warm te worden).

Ik heb momenteel dus de LEDs van de kraan aangesloten op Pins 3 en 4, en de schakeling op pins 1 en 4. Pin 2 lijkt inderdaad nutteloos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHpaxjKJ8xDqtKlVOndYxXQQ-g4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WVnFwXmfWXSKf2M7NlSm3vc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nl0j9SMVF8wXfn4KEYfIv-ysY7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aobF1Sq0EB6Hd9padorEoss4.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog een leuke tip, gebruik géén 3-polige jack plug, zelfs al is Pin2 nutteloos... Die combineert namelijk de GND en +12V op dezelfde pin, en dat vind de Quooker vast niet heel fijn. ;)

Nu blijkt dat dit werkt, ben ik benieuwd of hij de Kraan (LED) detectie gewoon doet op basis van de weerstand van de LEDjes of dat daar iets ingewikkelder achter zit. Ik vermoed gewoon weerstand...
Tevens ga ik kijken of ik er een IC'tje tussen kan hangen zodat ik net als Dre de oude kraan kan uitlezen en die knop kan hergebruiken in plaats van minuscule drukknopjes in een ziploc zakje op de deur van het kastje :P
Voordeel van het IC'tje is tevens dat je ook het dubbel-druk mechanisme kan aanpassen of uitzetten, kan bijhouden hoe vaak de vrouw nou eigenlijk thee maakt ( O-) ), aan Google kan vragen om een pot thee te maken vanaf de bank, of eventueel zelfs 2 reservoirs kan aansluiten aan dezelfde kraan zodat je 2x zoveel warm water hebt en ze om-en-om kan aansturen. 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Ice_Blade op 10-01-2022 17:58 . Reden: Tiepvoudje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:22
Dank allen voor het delen van de kennis. Ik heb sinds vandaag ook het twee keer kort knipperen van de LED in de Quooker kraan (ook uit 2015). Ik vermoed dat er iets van vocht in de draad of bij de contacten in de draairing zit, want de weerstand die ik mat tussen pin 1 en 4 zat tussen de 130 en 120 Ohm (tussen ruststand en indrukken maar iets van 5 Ohm verschil en dan nog eens 5 Ohm minder als ik de knop draaide) .

Na een poging alles schoon te maken door er glassex in te spuiten en dan met perslucht er doorheen te blazen leek het aanvankelijk verbetering te geven en mat ik 1,6 kOhm in rust waarmee ik dacht dat ik op weg was naar een oplossing, maar na verder proberen alles schoon te blazen is aan het eind de weerstand nog lager geworden: plm 24 Ohm en geeft drukken en draaien misschien nog een halve tot hele Ohm lager.

Het is jammer dat ik het niet heb kunnen verhelpen en dat de weerstand in alle drie de standen zo weinig verschilt. Als het verschil in weerstand tussen de drie standen groter was geweest, zou ik nog een Arduino met twee relais ertussen kunnen zetten die met het schema wat @Dre gedeeld heeft de solenoid aanstuurt en de bediening op de kraan gelijk kunnen houden.

Ik zal deze week ook contact opnemen met Quooker, maar vrees dat de kosten minstens zo hoog zullen zijn als wat @Ice_Blade voorgerekend werd. Voor dat geld is twee netjes weggewerkte knopjes ook nog een overweging waard.

Mocht iemand nog een slimme tip hebben waarmee ik de draaiknop verder schoon kan maken of op een andere manier de weerstand weer meer richting de oorspronkelijke waarden te krijgen, dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Mijn ervaring is dat de kraan haast niet te demonteren is. En daarbij zit de elektronica ingegoten, dus of je daar wat mee kan betwijfel ik. Ik zou niet beginnen aan de reparatie van de kraan.

Twee knopjes is inderdaad een goeie budget oplossing. Nog sneller gaat directe bediening van de solenoid, Echter een soort kinderbeveiliging zou ik wel aanraden. Dus twee 230V knopjes in serie om de solenoid te bedienen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

tsjoender schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:20:
Ik vermoed dat er iets van vocht in de draad of bij de contacten in de draairing zit, want de weerstand die ik mat tussen pin 1 en 4 zat tussen de 130 en 120 Ohm (tussen ruststand en indrukken maar iets van 5 Ohm verschil en dan nog eens 5 Ohm minder als ik de knop draaide) .

Na een poging alles schoon te maken door er glassex in te spuiten en dan met perslucht er doorheen te blazen leek het aanvankelijk verbetering te geven en mat ik 1,6 kOhm in rust waarmee ik dacht dat ik op weg was naar een oplossing, maar na verder proberen alles schoon te blazen is aan het eind de weerstand nog lager geworden: plm 24 Ohm en geeft drukken en draaien misschien nog een halve tot hele Ohm lager.

Mocht iemand nog een slimme tip hebben waarmee ik de draaiknop verder schoon kan maken of op een andere manier de weerstand weer meer richting de oorspronkelijke waarden te krijgen, dan houd ik me aanbevolen.
Het zijn blijkbaar geen slechte contacten want de weerstand wordt lager. 24 Ohm parallel met 470 Ohm wordt overigens 22.8 Ohm dus 1.2 Ohm lager. Het lijkt dus inderdaad een lek parallel aan de bedoelde weerstanden.
In de open stand verwacht je iets meer dan 7kOhm. Zet je hier 40V op dan zou er maar een kwart Watt gedissipeerd worden dat is mogelijk veilig. Met 24 Ohm daarentegen gaat er 24 Watt in de sluiting om. Dat wordt gloeiend heet en misschien brand je de sluiting/lek er zo uit.
Ik zou eerst even wachten tot het goed droog is, dat kan nog een dag duren. Daarna als laatste redmiddel proberen?

[ Voor 4% gewijzigd door xah5kiDe op 23-01-2022 22:47 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:22
De 3,5mm jack is nu los en daarmee hebben we in ieder geval warm water uit die kraan als de warm water kraan een poosje openstaat dan warmt het metaal mooi op, dus dat helpt vast ook om alles weer droog te krijgen daarbinnen.

Mocht het inderdaad vocht zijn daarbinnen en mocht goed drogen toch nog verbetering geven, dan blijft er toch nog een risico dat er een keer weer een druppel water zich langs die draaiknop naar binnen werkt en dan alles weer ontregeld is.

Ik kan nog niet goed snappen waarom dit letterlijk van de ene op de andere dag compleet niet meer werkt. Ik had bij vocht in de kabel verwacht dat het eerst zo nu en dan een storing gaf die steeds erger werd tot het niet meer te herstellen was met een reset.

De kraan zal niet meer de oude worden, dus rest alleen nog vervanging of zelf knopjes toevoegen worden. Daarbij moet ik dan idd ook iets van extra veiligheid inbouwen voor kinderhanden.

UPDATE: Ondertussen zijn we enkele weken verder. De oorzaak van de steeds wisselende weerstand die ik meet is dat er een heel klein beetje water lekt als de kraan een poosje gelopen heeft. Onder de kraan in het keukenkastje zie ik druppels. Het binnenwerk heeft een klein lek, maar helaas is dat niet te vervangen en moet de hele kraan dan vervangen worden. Aangezien het druppelwerk is laat ik het voor nu en heb de oplossing met twee knoppen ingebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uotS4PnZ2YTv0LfEH1x-SS0Ck1A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0tleeJcDRv7bAACXqGAUdm4.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev4EVcfZZ-45Ak--cVJRIEyxtOA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Tdegpzik4eQnXmziCGclzW3.jpg?f=fotoalbum_medium
Als knoppen heb twee van deze membraanknoppen onder de overstekende rand van het aanrecht geplakt:

https://www.tinytronics.n...braan-keypad-1-knop-grijs

Ze zijn maar 1mm dik en zijn met een 3,5mm stereo jackplug aan het kastje verbonden waar de weerstanden in zitten.

[ Voor 45% gewijzigd door tsjoender op 22-02-2022 19:23 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:15
@rrrob wees me in Van Grohe naar Quooker op dit topic. Ik ben van plan de Quooker boiler te gebruiken in combinatie met een "domme" kraan. Ik ben een heel eind met het decoderen van het (nieuwe) digitale protocol en verwacht binnen enige tijd de kraan te kunnen simuleren met een microcontroller. Mochten er nog enthousiastelingen zijn: ik zal in dat topic mijn bevindingen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-05 22:32
Ice_Blade schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:00:
Hallo,
Mijn Quooker Combi+ uit 2015 gaf ook opeens geen water meer, gaf ook geen storing, en na een paar dagen en meerdere resets dan eindelijk de 2x knipper storing... Na overleg met Quooker support is de kraan defect, en kan vervangen worden met coulance voor 425+ euro, (in plaats van de nieuwprijs van 751€). De nieuwe benodigde rode kap (inderdaad ivm nieuwe software/hardware?) van 80€ krijg ik er dan gratis bij.

Dat vind ik wat te veel voor een paar nieuwe weerstandjes, en hou ook wel van een uitdaging dus ik ga er mee aan de slag...

Even de multimeter afgestoft, en ik meet hier tussen Pins 1 en 4:
Normaal: Tussen de 1.30 - 0.88kΩ -> Fout. Ik zeg hier 'tussen', want iedere keer dat ik meet na een druk/draai cyclus lijkt de weerstand verder te dalen... 8)7
Ingedrukt: 0.81 - 0.59kΩ - Fout.
Gedraaid: 0.48 - 0.49kΩ - Prima.

Ik heb de schakeling van Dre gebouwd, met een 470Ω, 1200Ω en 5600Ω weerstandje en 2x druk schakelaars en kan bevestigen dat dit werkt om de kokend water kraan (solenoïde) in en uit te schakelen. Zie mijn schitterende bijna-IP65-verantwoord prototype :P

[Afbeelding][Afbeelding]

Dubbelklik op het knopje in het midden en daarna de linker knop vasthouden en voilà, heet water.

Let wel op, er lijkt ook een soort detectie te zijn op de GND(pin4) en 12V(Pin3) combinatie. Met enkel de schakeling in Dre's plaatje, en niets aan de 12V pin, dan geeft hij (soms) wel water, maar gaat het reservoir nog steeds in 2x-knipper storing stand. (en hier lijkt ie in storingsmodus ook niet warm te worden).

Ik heb momenteel dus de LEDs van de kraan aangesloten op Pins 3 en 4, en de schakeling op pins 1 en 4. Pin 2 lijkt inderdaad nutteloos.
[Afbeelding][Afbeelding]

Nog een leuke tip, gebruik géén 3-polige jack plug, zelfs al is Pin2 nutteloos... Die combineert namelijk de GND en +12V op dezelfde pin, en dat vind de Quooker vast niet heel fijn. ;)

Nu blijkt dat dit werkt, ben ik benieuwd of hij de Kraan (LED) detectie gewoon doet op basis van de weerstand van de LEDjes of dat daar iets ingewikkelder achter zit. Ik vermoed gewoon weerstand...
Tevens ga ik kijken of ik er een IC'tje tussen kan hangen zodat ik net als Dre de oude kraan kan uitlezen en die knop kan hergebruiken in plaats van minuscule drukknopjes in een ziploc zakje op de deur van het kastje :P
Voordeel van het IC'tje is tevens dat je ook het dubbel-druk mechanisme kan aanpassen of uitzetten, kan bijhouden hoe vaak de vrouw nou eigenlijk thee maakt ( O-) ), aan Google kan vragen om een pot thee te maken vanaf de bank, of eventueel zelfs 2 reservoirs kan aansluiten aan dezelfde kraan zodat je 2x zoveel warm water hebt en ze om-en-om kan aansturen. 8)
toon volledige bericht
Bij de twee-keer-knipper storing zegt Quooker dat de kraan defect is, ook bij mij. Je zegt dat je dan een nieuwe rode dop erbij krijgt. Maar wat is er nou feitelijk kapot? Is alleen een nieuwe rode dop niet voldoende?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Laatst online: 22:03
Afgelopen weken hier hetzelfde probleem gehad met de twee-knipper storing bij Quooker van 2016. Naar wat ik begrijp is de nieuwe kraan qua electronica anders opgebouwd en niet compatibel met de oorspronkelijke rode dop van het reservoir. Vandaar dat een vervangende kraan met een nieuwe rode dop wordt geleverd, want anders gaat de combinatie niet werken. De storing zit dus in de kraan, maar vervanging ervan betekent tevens een nieuwe dop.

Het is wel even een werkje om kraan en dop te vervangen, maar ik heb dit meteen gecombineerd met de vervanging van het HITAC filter. Voor het verwisselen van de kraan en de kap moet er toch betrekkelijk veel uit elkaar worden gehaald, dus dan kan die vervanging er ook wel bij.

[ Voor 6% gewijzigd door MichelKlok op 05-12-2022 21:46 ]

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:20
MichelKlok schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:09:
Afgelopen weken hier hetzelfde probleem gehad met de twee-knipper storing bij Quooker van 2016. Naar wat ik begrijp is de nieuwe kraan qua electronica anders opgebouwd en niet compatibel met de oorspronkelijke rode dop van het reservoir. Vandaar dat een vervangende kraan met een nieuwe rode dop wordt geleverd, want anders gaat de combinatie niet werken. De storing zit dus in de kraan, maar vervanging ervan betekent tevens een nieuwe dop.

Het is wel even een werkje om kraan en dop te vervangen, maar ik heb dit meteen gecombineerd met de vervanging van het HITAC filter. Voor het verwisselen van de kraan en de kap moet er toch betrekkelijk veel uit elkaar worden gehaald, dus dan kan die vervanging er ook wel bij.
Wat zijn de kosten hiervan geweest?

Sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelKlok
De kraan kostte ons € 550,-. Uit coulance, wat ik nog steeds een stevig bedrag vind, dus daar heb ik me teleurstelling over uitgesproken, maar wat moet je anders? De kap kregen we "gratis".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thexman2008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-03-2023
Joris 407 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:14:
[...]

Bij de twee-keer-knipper storing zegt Quooker dat de kraan defect is, ook bij mij. Je zegt dat je dan een nieuwe rode dop erbij krijgt. Maar wat is er nou feitelijk kapot? Is alleen een nieuwe rode dop niet voldoende?
Quooker zegt kapot, maar het resetten door de spanning er tijdelijk af te halen lost het “probleem” tijdelijk wel op. Blijf het raar vinden en krijg er een vreemd onderbuik gevoel bij. Zou dus graag weten wat het exacte probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:08

bloody

0.000 KB!!

Hier ook de 2x knipper storing sinds een week of twee. Gek wordt je ervan.
Soms doet ie het weer even na een reset, dan weer niet.

Toen ik dat kraan-stekkertje in de (nog afgesloten) tweede jackplug poort deed (ja echt, er zijn er twee!), deed de kraan het weer twee hele dagen.
Nu weer huilen met de pet op.

Ik vind het echt wel bizar dat die dure kranen gewoon met een jaar of 5 op zijn...

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
thexman2008 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:21:
[...]

Quooker zegt kapot, maar het resetten door de spanning er tijdelijk af te halen lost het “probleem” tijdelijk wel op. Blijf het raar vinden en krijg er een vreemd onderbuik gevoel bij. Zou dus graag weten wat het exacte probleem is.
Ik ook, heb er naar gevraagd bij Quooker. Maar dan krijg je hetzelfde standaard antwoord dat de kraan kapot is en vervangen moet worden.
Bij mij werkt alleen het kokend water gedeelte niet meer, dus de draai-drukknop is iets fout mee / versleten. Maar van wat ik lees is dit niet uit elkaar te halen.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thexman2008
Eigenlijk is het absurd dat zo’n kraan zo snel kapot gaat. En je krijgt bijna het gevoeld alsof ze dus na deze tijd kapot moeten gaan en Quooker een mooi verdienmodel heeft. Weer even flink dokken en je krijgt een rode knop gratis.
Maar ik wil dus graag weten wat er nu kapot is ipv domweg naar dure onderdelen omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
thexman2008 schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:29:
Eigenlijk is het absurd dat zo’n kraan zo snel kapot gaat. En je krijgt bijna het gevoeld alsof ze dus na deze tijd kapot moeten gaan en Quooker een mooi verdienmodel heeft. Weer even flink dokken en je krijgt een rode knop gratis.
Maar ik wil dus graag weten wat er nu kapot is ipv domweg naar dure onderdelen omwisselen.
Als ik wat anders heb kan ik hem proberen te demonteren en hier terug melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

thexman2008 schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:29:
Ik lees hier een potentiele oplossing: ring optillen en eronder schoonmaken met glassex.
Sowieso ga ik nu een plens glassex op de kraan gooien, wellicht helpt dat ook al.
I had an issue too, I had to try multiple times (2-10 times) before hot water came. Warranty was expired but Quooker send me a new one with interesting discount. After installing this new one I looked into dismantling and cleaning the old one. I did not test after cleaning, but I think it might work because I removed quite some dirt after removing the ring you twist for hot water. I did this:
Pull off gently the tap itself. Be carefull because there is a plastic tube going to the end of the tap. You can also first remote the filter and disconnect the tube. After removing the tap it is possible to partly remove the ring itself. You then can clean the part underneath the ring with "glassex" where there is the sensor triggering the hot water. There is only one way to reinstall the ring, check carefully howto.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thexman2008

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thexman2008
Ik heb hedenmorgen met Quooker gebeld over mijn kraan. Hun conclusie is dat de kraan moet worden vervangen, want een los binnenwerk is niet beschikbaar. Kost normaal ruim € 700,- maar uit coulance bieden ze het aan voor “slechts” € 350,- Nog steeds te veel geld als je het mij vraagt om een in feite goede kraan voor in de container te moeten gooien. Kan me ook bijna niet aan de indruk onttrekken dat dit een verdienmodel van Quooker is en de brave burgen hier gewoon ordinair genaaid wordt.
Echter ik heb er voor bedankt en ga me beraden over hoe nu verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
thexman2008 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:48:
Ik heb hedenmorgen met Quooker gebeld over mijn kraan. Hun conclusie is dat de kraan moet worden vervangen, want een los binnenwerk is niet beschikbaar. Kost normaal ruim € 700,- maar uit coulance bieden ze het aan voor “slechts” € 350,- Nog steeds te veel geld als je het mij vraagt om een in feite goede kraan voor in de container te moeten gooien. Kan me ook bijna niet aan de indruk onttrekken dat dit een verdienmodel van Quooker is en de brave burgen hier gewoon ordinair genaaid wordt.
Echter ik heb er voor bedankt en ga me beraden over hoe nu verder.
O ik kreeg een prijs 550 dus ik zou dat meteen doen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
Waarschijnlijk hebben die verschillen in bedragen te maken met de mate van afschrijving en de uitvoering (RVS, chroom of zwart). Onze kraan was ruim 6 jaar oud toen hij de geest gaf. De kraan van thexman2008 zal waarschijnlijk jonger zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door MichelKlok op 16-12-2022 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:13
Misschien ruim niet relevant, maar ik had ook problemen met mijn Quooker fusion. Niet met niet werken, maar met heel stroef lopen van de drukring en de hendel. Quooker zelf zegt glasex, en niet te veel, maar na 2x dat proberen heb ik het opgegeven. Toen gewoon WD40 op de goede gok er in gespoten, het kleinste pufje en hij is weer als nieuw!

De ring is nog helemaal lekker, maar ik hou het hier even bij gezien ik al deze problemen (en prijzen) zie!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Goku33
  • Laatst online: 04-05 20:53

Goku33

Ownage!

Ik heb eerder dit jaar ook dezelfde discussie gevoerd met Quooker over onze kraan van 4 jaar oud die met knipperstoring helemaal geen warm/kokend water meer wilde geven. Ze bleven bij een vergelijkbaar coulance aanbod van 300 euro voor een gereviseerd reservoir. Ik heb hierover contact met de rechtsbijstand gehad en aangezien Quooker stelt in haar communicatie dat het Quooker product naar verwachting zo’n 15 jaren mee zal gaan, hanteert men een wettelijke afschrijving van 8 a 10 jaren. Binnen deze periode valt een defect als deze (geen normale gebruikslijtage) onder de wettelijke garantie en moet Quooker dit eigenlijk kosteloos repareren. Quooker hield echter voet bij stuk en de rechtsbijstand had geen zin om er een dure zaak van te maken, dus uiteindelijk heeft de rechtsbijstand de rekening voor reparatie betaald.
Dus bij een niet al te oude kraan die wel voorbij de fabrieksgarantie is, kan je het ook nog via de rechtsbijstand proberen te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thexman2008
Paar keer met de “technische dienst” van Quooker gesproken. Dit blijkt niet meer als een commercieel doorgeefluik die je, onder het mom van zogenaamde coulance, een nieuwe kraan kan bestellen. Maar als je vraag naar de oorzaak van de storing die het twee keer knipperen van de led veroorzaakt krijg je geen antwoord. Kraan is kapot en moet vervangen worden. Maar dit is belachelijk omdat het binnenwerk, in mijn ogen dus de kapotte schakelaar, er wel degelijk uit kan. Quooker weigert dus dit kapotte onderdeel te willen verkopen en dwingt je tot de aankoop van een hele nieuwe kraan. Ik heb er voor bedankt en ga dus wel iets anders bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thexman2008
Goku33 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:45:
Ik heb eerder dit jaar ook dezelfde discussie gevoerd met Quooker over onze kraan van 4 jaar oud die met knipperstoring helemaal geen warm/kokend water meer wilde geven. Ze bleven bij een vergelijkbaar coulance aanbod van 300 euro voor een gereviseerd reservoir. Ik heb hierover contact met de rechtsbijstand gehad en aangezien Quooker stelt in haar communicatie dat het Quooker product naar verwachting zo’n 15 jaren mee zal gaan, hanteert men een wettelijke afschrijving van 8 a 10 jaren. Binnen deze periode valt een defect als deze (geen normale gebruikslijtage) onder de wettelijke garantie en moet Quooker dit eigenlijk kosteloos repareren. Quooker hield echter voet bij stuk en de rechtsbijstand had geen zin om er een dure zaak van te maken, dus uiteindelijk heeft de rechtsbijstand de rekening voor reparatie betaald.
Dus bij een niet al te oude kraan die wel voorbij de fabrieksgarantie is, kan je het ook nog via de rechtsbijstand proberen te spelen.
Ook hier maken ze misbruik van het feit dat ze weten dat geen enkele rechtsbijstandsverzekering voor een paar honderd Euro een zaak gaat starten. Met andere woorden, ze kunnen je due gewoon naaien en je hebt geen poot om op te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goku33
  • Laatst online: 04-05 20:53

Goku33

Ownage!

thexman2008 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:00:
Ook hier maken ze misbruik van het feit dat ze weten dat geen enkele rechtsbijstandsverzekering voor een paar honderd Euro een zaak gaat starten. Met andere woorden, ze kunnen je due gewoon naaien en je hebt geen poot om op te staan.
Yep, deze 'coulanceregelingen' zijn gewoon onderdeel van het verdienmodel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Ik heb helaas ook van de coulanceregeling gebruik moeten maken...
Echt bizar... kraan is net 5 jaar oud, en hoppa weer 425 euro aftikken.

Nogal in tegenspraak met wat ze zelf melden op de site:
Met een Quooker haal je een duurzaam product in huis, dat wel vijftien tot twintig jaar mee kan.
:/

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thexman2008
Met een Quooker haal je een duurzaam product in huis, dat wel vijftien tot twintig jaar mee kan.

Dit is gewoon ordinaire volksverlakkerij !!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ice_Blade
Die van mij was weer defect, mijn prototype drukknopjes waren vochtig geworden en het werkte gewoon niet echt lekker, dus ik heb het nu anders aangepakt.

Ik heb op amazon https://www.amazon.de/-/e...dt_b_product_details&th=1 deze besteld. (2x draadloze 433MHz watervaste schakelaar, en 2x relais-ontvanger).

Ik heb de rode kap opengeschroefd en de relays in series aangesloten aan de 220v lijn van het kokendwaterventiel. Mijn ventiel zit dus niet meer aan de rode kap zelf aangesloten. Ik kan nu dus dmv de 2 druk schakelaars in serie in te drukken het ventiel aan en uit zetten. (Het kan ook met een enkele schakelaar en relais, maar dit vind ik wat beter als kinderbeveiliging-idee). Verder, om de rode kap uit storingmodus te houden heb ik een 7500 Ohm weerstand tussen pins 1 en 4 van de jackplug aangesloten, en een oude (upcycled) rode 12V LED tussen pins 3 en 4. De kraan zelf doet dus helemaal niets meer. De draai knop daarvan geeft uberhaupt geen dynamisch signaal meer...
Met wat creatief knutselen passen de relays zelfs mee in de rode kap, dus dan is het ook nog eens mooi opgeruimd in mijn keukenkastje.

Nog een tip, mocht iemand toevallig ook de slang van de kokendwater kraan willen verlengen; dan kan je een verlengset kopen voor 50€+ bij Quooker zelf, of je kan een proberen om een slang te regelen met een M12x1.25 spoed aansluiting en druksluiting. Die zijn echter ontzettend lastig om te vinden, dus wederom een voorbeeldje van vendor-lock-in. :( Ik heb er zelf een in elkaar geknutseld met een M12x1.25 draadtap setje, maar dat was niet echt aan te raden als tijdrovend DIY klusje, dus dan is die dure Quooker slang zo gek nog niet... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ribbe82
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:33
Ik kan me in het rijtje voegen hier, maar wil in elk geval alle forumleden die hier hun knowhow hebben gepost bedanken.

Bij mij ook 2x knipperstoring. Na wat kloten met Glassex en soms de juiste weerstandswaarden te meten werd het alleen maar slechter.
Uiteindelijk ook gebruik gemaakt van de coulance regeling (€550) van Quooker en meteen een nieuw Hitac filter erbij genomen.

Na wat uurtjes sleutelen, reservoir schoongemaakt, nieuw filter gemonteerd, nieuwe rode kap, en de nieuwe kraan geïnstalleerd, komt er weer kokend water uit.

Ik hoop weer een hele tijd vooruit te kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbonte
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
2x keer in 10 jaar is mijn kraan defect, dus idd lijkt 5 jaar zo een beetje de economische levensduur van de kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Herkenbaar topic, ik kreeg in 2016 de Quooker nieuw en in 2021 was deze ook stuk.

Eerst kreeg ik de tip van glassex van de klantenservice maar toen was het helemaal snel gedaan met de pret.

De prijs voor de nieuwe kraan (in 2021 dus) was 185 euro.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MG7bRkXg/screenshot-312.png

Aangezien die 5 jaar blijkbaar een regelmatige termijn is van deze storing zal ik in 2025 maar een rechtsbijstandverzekering afsluiten ;)

De oude kraan moest overigens retour dus die zullen ze wel gereviseerd hebben voor een andere klant.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 15-01-2023 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thexman2008
rfbonte schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:20:
2x keer in 10 jaar is mijn kraan defect, dus idd lijkt 5 jaar zo een beetje de economische levensduur van de kraan.
Precies, en dat is voor een product van dit soort prijzen natuurlijk veel te kort. Als klant wordt je in mijn ogen gewoon belazerd, zeker opdat Quooker dus weigert een los binnenwerk te leveren en je een in principe nog goede kraan weg kunt weggooien. Los daarvan is dat in een tijd van het duurzaam omgaan met grondstoffen, milieu etc. onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 14:26
En ook ik kan me sinds vandaag in het rijtje toevoegen...

Mijn kraan is 6 jaar oud en een maand of 2 geleden heb ik de ontkalking gedaan.
Het lijkt wel of er een timer zit ingebouwd, want bij een maat van mij precies hetzelfde verhaal.
Die is overigens overgestapt op een andere boiler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IkbenNICLAS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik heb een oploasing gevonden voor de quooker flex kraan. Mijn dublle bevijliging knop was ook stuk.

Linksom de pas pennen afgebroken. Binnenkant schoongemaakt. Kom je inderdaad stuk staal tegen. Maak alles schoon. Door de knop gaatjes boren en stelschroeven er in van rvs. En dan weer monteren. Vergeet bij de kraan het stuk plastic knopje te verwijderen anders gaat die er niet van af!

Elke keer als die nu niet meer werkt kan ik hem los halen en schoonmaken om hem zo die 15 jaar te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPxiwx661I8Q5D1hJSAPVoIKamk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wK0xBYpJ6u8RVpmjdM0t59WR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gmn7ilv9u86MJnRZqh_zBKpesc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IUzbcVzTVYUMKICumkKqHfU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOLvDhlGc7gt4NupNISS6EAa3o8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxYdRB7PINo2BmbXG9Ikmd5B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeidvWkUBIjVfMxmC1h3yaKtVx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/In7pAxDrDjKqbIKGaR0azds0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH2emnOEwFZLTDeN6PJLsVyeirs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsd04BzaK5JNf4lVPueekH4w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgiGGk2HBjbo16BbwS35R2QQbBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OerlV8YzcNAtuPkhLQbiSQSw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebNAbmJxqBCggDNDsuB1PQiY_D8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dy6qMjbcWBG2Nnn6Q3liC9h2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindafunny
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 21:40
IkbenNICLAS schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:11:
Ik heb een oploasing gevonden voor de quooker flex kraan. Mijn dublle bevijliging knop was ook stuk.

Linksom de pas pennen afgebroken.
Je hebt de draaiknop met een waterpomptang linksom gedraaid, en toen kwam deze los?

[ Voor 61% gewijzigd door Kindafunny op 02-02-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fallout
@IkbenNICLAS Dus hiermee kan je de storing oplossen...? Wil je aub meer details geven over het demonteren? Is het simpelweg met brute force kapotdraaien? Heb je fotos van het eindresultaat en hoe de knop er aan de binnenkant uitziet?
thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fallout
Ondertussen (eindelijk) reactie ontvangen van Quooker Service:
Beste heer ,

Vervelend om te horen! U kunt met een wattenstaafje met een beetje Glassex onder en boven de kartelknop nog wat proberen schoon te maken.

Indien dit het probleem niet verhelpt, zal de kraan spijtig genoeg volledig vervangen moeten worden.
De fusion kranen zijn geperste kranen en niet uit elkaar te halen. U kunt in dat geval voor dezelfde prijs ook een Flex kraan overwegen als nieuwe kraan.

Graag willen wij u een nieuwe kraan aanbieden voor een coulance-bedrag van € 550,- (incl BTW). Normaliter kost een nieuwe kraan € 751,- (incl BTW). Op deze nieuwe kraan krijgt u buiten de coulance ook wederom 2 jaar garantie. Een handleiding, waarin beschreven staat hoe u de kraan zelf kunt vervangen, wordt bijgeleverd.

Ook dient de software-kap van het reservoir vervangen te worden om de nieuwe kraan aan te kunnen sturen.
Deze sturen wij kosteloos met de kraan mee. Normaal kost deze €88,-.

We horen graag of u gebruik wilt maken van dit aanbod.

Ik ben witheet, want zelfs ingaan op mijn vraag dooen ze niet, dit lijkt een copy/paste tekstje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fallout schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:43:
Ondertussen (eindelijk) reactie ontvangen van Quooker Service:
Beste heer,

Vervelend om te horen! U kunt met een wattenstaafje met een beetje Glassex onder en boven de kartelknop nog wat proberen schoon te maken.

Indien dit het probleem niet verhelpt, zal de kraan spijtig genoeg volledig vervangen moeten worden.
De fusion kranen zijn geperste kranen en niet uit elkaar te halen. U kunt in dat geval voor dezelfde prijs ook een Flex kraan overwegen als nieuwe kraan.

Graag willen wij u een nieuwe kraan aanbieden voor een coulance-bedrag van € 550,- (incl BTW). Normaliter kost een nieuwe kraan € 751,- (incl BTW). Op deze nieuwe kraan krijgt u buiten de coulance ook wederom 2 jaar garantie. Een handleiding, waarin beschreven staat hoe u de kraan zelf kunt vervangen, wordt bijgeleverd.

Ook dient de software-kap van het reservoir vervangen te worden om de nieuwe kraan aan te kunnen sturen.
Deze sturen wij kosteloos met de kraan mee. Normaal kost deze €88,-.

We horen graag of u gebruik wilt maken van dit aanbod.

Ik ben witheet, want zelfs ingaan op mijn vraag dooen ze niet, dit lijkt een copy/paste tekstje...
toon volledige bericht
Dit is het antwoord wat ik destijds ook kreeg, alweer iets van 4 jaar terug |:(

[ Voor 0% gewijzigd door Wolly op 08-02-2023 17:52 . Reden: Naam verwijderd ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Yolo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06-2023
Quooker heeft simpelweg een ontwerpfout in de kraan zitten waardoor het nooit de beoogde levensduur zal bereiken. Daarom mijn mail naar Quooker vandaag:

Geachte heer, mevrouw,

Ik ben al jaren een tevreden klant van Quooker en heb altijd vertrouwd op de kwaliteit van jullie producten. Onlangs echter, ging onze kraan kapot en ik was teleurgesteld te horen dat deze niet meer onder de garantie viel, omdat het product slechts zes jaar oud was. Ik begrijp dat apparaten na verloop van tijd kunnen verslijten, maar ik heb vernomen, onder andere van de klantenservice, dat de levensduur van een Quooker kraan normaal gesproken vijftien tot 20 jaar is, zoals ook vermeld op de website. Het is duidelijk dat de kraan niet aan de verwachtingen voldoet en ik verzoek jullie dan ook om deze onder garantie te vervangen.

Bovendien heb ik ontdekt dat ik niet de enige ben met dit probleem. Op Marktplaats worden talloze Quooker kranen van ongeveer twee jaar oud te koop aangeboden met dezelfde defecten. Dit suggereert dat er sprake is van een fundamentele ontwerpfout, in plaats van een gevolg van verkeerd gebruik. Het product is simpelweg niet ontworpen om tien jaar mee te gaan. Het is dan ook niet redelijk om mij als consument te laten opdraaien voor de kosten van een nieuw product.

Volgens het Nederlands Burgerlijk Wetboek(artikel 7:18 lid 2 ) en het Europese consumentenrecht(EU)2019/44/eg heb ik als consument het recht om kosteloos een product te laten vervangen als het niet aan de verwachtingen voldoet, wat wordt aangeduid als non-conformiteit in de Het product moet de eigenschappen bezitten die de consument op basis van gemaakte afspraken mag verwachten en moet voldoen aan wat in de koopovereenkomst is overeengekomen. Als er sprake is van non-conformiteit, heeft de consument het recht om de goederen kosteloos met de overeenkomst in overeenstemming te laten brengen, met de keuze tussen herstel of vervanging, of, indien dit niet mogelijk is, recht op een prijsvermindering of ontbinding van de overeenkomst.

Ik verzoek dan ook vriendelijk om een passende oplossing die past bij de premium uitstraling en de levensduur van het product. Ik hoop dat jullie de waarde van een tevreden klant net zo hoog aanslaan als ik en dat we samen tot een bevredigende oplossing kunnen komen.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yolo
Dit is verder iets dat via de geschillencomissie afgehandeld kan worden. Hier heb je geen rechtsbijstand voor nodig. Het consumentenrecht gaat best ver. Zo heb ik een Apple MacBook Pro(2017) gratis laten repareren. Kost je wel een paar maanden werk.

Ik heb nu tijdelijk een andere kraan er op dus ga graag de uitdaging aan met Quooker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Tegen mij zeiden ze door de telefoon dat de kraan met agressieve schoonmaakmiddelen was schoongemaakt, terwijl dat nooit is gebeurt. Ze willen niet toegeven dat er gewoon een productiefout in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yolo
Dre schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:49:
Tegen mij zeiden ze door de telefoon dat de kraan met agressieve schoonmaakmiddelen was schoongemaakt, terwijl dat nooit is gebeurt. Ze willen niet toegeven dat er gewoon een productiefout in zit.
Wie stelt bewijst.. te makkelijk van Quooker om dit te zeggen om er zo vanaf te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saied_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02 06:37
Ik meld me hier ook met het probleem dat de Quooker flex niet lekker reageert op de knop na 3 jaar. Servicemelding bij Quooker geeft de volgende reactie:
Beste familie xxx,

Bedankt voor uw reactie.
U kunt met een wattenstaafje met een beetje Glassex onder en boven de kartelknop nog wat proberen schoon te maken.

Helpt dit niet? Zal een monteur ingepland moeten worden om de kraan te repareren.
De servicekosten (voorrij en arbeidskosten) bedragen €90,- (incl BTW) hier komen materialen ter plaatse bovenop.

Wij houden graag rekening met uw voorkeur indien mogelijk.
Kunt u ons aangeven welke dagen dit bezoek het meest schikt? Wij hebben de volgende mogelijkheden voor de dagindeling:

Optie 1: ochtend tussen 7.15 en 12.00 uur.
Optie 2: middag tussen 12.00 en 16.00 uur.

Alvast dank voor uw spoedige reactie en hopen de situatie snel voor u op te lossen.

Met vriendelijke groet,

xxx
Medewerker aftersales & service
toon volledige bericht
Nu vond ik deze op YouTube: Demonteren Quooker (Single Tap) kraan.

Iemand dit al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:58

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Die levensduur lijkt steeds korter te worden.

Sinds juli 2022 de Quooker Flex en nu al de 2x knipperen die nu niet op te lossen lijkt.
4 keer resetten zonder resultaat.

Ik heb maar een service ticket ingeschoten.

De Quooker is hier een vervanger van een Floww waar ook behoorlijk wat problemen mee waren.
2x boiler vervangen en vervolgens gewoon alles afgebroken in binnenwerk zonder gek gebruik.
Nu had ik wel iets meer kwaliteit verwacht van de Quooker want er is al een gewone warm-koud knop vervangen en nu dit weer.

Enige manier voor contacten is ook het formulier wat gewoon weer paar dagen kost ipv even kunnen bellen voor een monteurs afspraak.

[ Voor 24% gewijzigd door Rubman op 27-02-2023 11:04 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IkbenNICLAS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-06-2024
Beste allen,

Sorry voor de late reactie op dit onderwerp. De quooker knop heb ik met een beetje geweld linksom gedraait dat de pinnen afbraken. Moet wel zeggen ik heb het hier alleen over de quooker flex. Andere kraanen heb ik geen idee van. De pinnen bedoel ik de geleidings bussen van de kraan, die de knop op zijn plek houden tijdens het schuiven.

Na dat ze afbraken is er geen mogelijkheid om die originele pinnen terug te plaatsen want de gaten waar ze vandaan kwamen zijn zodanig kapot gegaan en vervormt door de kracht dat ze onbruikbaar zijn geworden.

Heb toen uitgemeten waar de gaaten moesten komen en 2x m3 aan bijden zijden. Ik heb klein stuk aan gedraait die door de geleiding van de kraan glijden. Draad zelf glijd ook niet zo goed. Verder alles zo netjes mogelijk afgewekt.

Aan de binnen want van de knop zit een metaal stukje. Is blijkbaar een ongekote magneet. Die magneet vervangen met een goud gekoten magneet van nudolium. Dacht koop meteen de sterkste. Die op de zelfde plek er in geklemt kraan weer netjes in elkaar geschroeft en de knop werkte weer als een zonetje. Beetje onder de knop siliconen spray gebruikt en dat alles soepel liep.

Paar fotos ter ilustratie staan hier onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzQeJVsY3cpc2HBImwf32keyysU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vW7ITvNeYXGpyotXCgvRtOcz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHDXez7p8ACDvf_OplGzPbcsT9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39m6I4fyNfTsJHtPu8W5N2HF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4ha1SI4TBzUCXJyTgam_7ASO9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynJv3UJPQGb87IO6C1mY7vzv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhfmNtGwv1wbLRPTPM7HBXXyXTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JResCWRkSIm1MQlBhwEO2IYP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MjlE4KO0u9X9TCJjbrJiwHLT9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdFo1f8zI1zEDMYytIXeLpbM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH2emnOEwFZLTDeN6PJLsVyeirs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsd04BzaK5JNf4lVPueekH4w.jpg?f=fotoalbum_large

Zal van de kraan hoe het er uit ziet nog een paar fotos er bij zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fallout
Ik heb uiteindelijk maar een pisreview achter gelaten op trustpilot en toen werd ik gevraagd om contact op te nemen. Uiteindelijk hebben ze me "korting" gegeven (425 ipv 550) en ben ik maar met tegenzin akkoord gegaan.

ps... ik heb een aantal keer aan support moeten vragen om reactie, maar die bleef maar uit. Uiteindelijk maar telefonisch contact opgenomen.
Blijkt dus dat als je mailt, je met je case weer onderaan wordt geplaatst. Met andere woorden, als je elke dag een mailtje zal sturen met de vraag of ze eindelijk reageren, zal je nooit antwoord krijgen.
Quooker zegt dus eigenlijk, houd je muil klant, wij bepalen wel wanneer we contact met je opnemen.

[ Voor 50% gewijzigd door Fallout op 10-03-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fallout schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:47:
Ik heb uiteindelijk maar een pisreview achter gelaten op trustpilot en toen werd ik gevraagd om contact op te nemen. Uiteindelijk hebben ze me "korting" gegeven (425 ipv 550) en ben ik maar met tegenzin akkoord gegaan.
Heb je je review toen ook aangepast na die "korting"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fallout
Wolly schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:06:
[...]

Heb je je review toen ook aangepast na die "korting"?
Nee, omdat ik het nog steeds niet eens ben dat de kraan niet te repareren is, terwijl ze dat wel beweren.
En dat de kraan al veel te snel defect gaat.

Dit heb ik ook in mijn reactie naar quooker gezegd, dat ik met tegenzin akkoord ga met het 2e aanbod.

why?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fallout schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:57:
[...]

Nee, omdat ik het nog steeds niet eens ben dat de kraan niet te repareren is, terwijl ze dat wel beweren.
En dat de kraan al veel te snel defect gaat.

Dit heb ik ook in mijn reactie naar quooker gezegd, dat ik met tegenzin akkoord ga met het 2e aanbod.

why?
Je hebt wel eens dat bedrijven wat flexibeler zijn indien je de review aanpast, gelukkig hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabsor
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik heb een nieuw model Quooker Flex kraan, en had hetzelfde probleem, net buiten de garantie. Ik heb deze thread met veel interesse gevolgd, dank allen voor de bijdragen. Aansturen met Arduino heb ik uiteindelijk opgeheven door gebrek aan ervaring.

Gelukkig kon bij dit model kraan de monteur gewoon de kraan openmaken en de sensor en draaiknop vervangen voor een paar tientjes. Wel jammer dat er 90 euro aan voorrijdkosten bijkomen.

De knop en elektronica waren bijzonder smerig geworden van binnen. Geen zeepsop meer gebruiken op de kraan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henos
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:40
Ook ik heb problemen met mijn Quooker. Op 20 juli 2021 laat je een tekening zien van de vierpolige stekker met de een beschrijving en op 24 juli 2021 nog een schema van de kraanschakeling. Hoe sluit ik dit simulatiekraanschema aan op de Quooker? Moet de weerstand van 6k8 tussen pin 1 en pin 4 of tussen pin 3 en pin 1 ? Of gaat dit helemaal niet werken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ice_Blade
Ice_Blade schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:32:
Die van mij was weer defect, mijn prototype drukknopjes waren vochtig geworden en het werkte gewoon niet echt lekker, dus ik heb het nu anders aangepakt.

Ik heb op amazon https://www.amazon.de/-/e...dt_b_product_details&th=1 deze besteld. (2x draadloze 433MHz watervaste schakelaar, en 2x relais-ontvanger).

Ik heb de rode kap opengeschroefd en de relays in series aangesloten aan de 220v lijn van het kokendwaterventiel. Mijn ventiel zit dus niet meer aan de rode kap zelf aangesloten. Ik kan nu dus dmv de 2 druk schakelaars in serie in te drukken het ventiel aan en uit zetten. (Het kan ook met een enkele schakelaar en relais, maar dit vind ik wat beter als kinderbeveiliging-idee). Verder, om de rode kap uit storingmodus te houden heb ik een 7500 Ohm weerstand tussen pins 1 en 4 van de jackplug aangesloten, en een oude (upcycled) rode 12V LED tussen pins 3 en 4. De kraan zelf doet dus helemaal niets meer. De draai knop daarvan geeft uberhaupt geen dynamisch signaal meer...
Met wat creatief knutselen passen de relays zelfs mee in de rode kap, dus dan is het ook nog eens mooi opgeruimd in mijn keukenkastje.

Nog een tip, mocht iemand toevallig ook de slang van de kokendwater kraan willen verlengen; dan kan je een verlengset kopen voor 50€+ bij Quooker zelf, of je kan een proberen om een slang te regelen met een M12x1.25 spoed aansluiting en druksluiting. Die zijn echter ontzettend lastig om te vinden, dus wederom een voorbeeldje van vendor-lock-in. :( Ik heb er zelf een in elkaar geknutseld met een M12x1.25 draadtap setje, maar dat was niet echt aan te raden als tijdrovend DIY klusje, dus dan is die dure Quooker slang zo gek nog niet... :+
toon volledige bericht
We zijn inmiddels 2 maanden verder, sinds mijn laatste update, en ik wil melden dat mijn oplossing tot nu toe foutloos werkt. Geen enkele keer storing gehad. _/-\o_
De kraan geeft gewoon netjes warm en koud water, en met de dubbele lichtschakelaar op de muur naast de kraan kan ik eenvoudig de kokend water tap aan en uitzetten.
Dus mocht je geen 400+ euro uit willen geven, en vind je het niet erg dat het een draadloze lichtschakelaar is als bediening ipv de draaiknop, dan is dit zo'n gek idee nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saied_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02 06:37
Jabsor schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:07:
Ik heb een nieuw model Quooker Flex kraan, en had hetzelfde probleem, net buiten de garantie. Ik heb deze thread met veel interesse gevolgd, dank allen voor de bijdragen. Aansturen met Arduino heb ik uiteindelijk opgeheven door gebrek aan ervaring.

Gelukkig kon bij dit model kraan de monteur gewoon de kraan openmaken en de sensor en draaiknop vervangen voor een paar tientjes. Wel jammer dat er 90 euro aan voorrijdkosten bijkomen.

De knop en elektronica waren bijzonder smerig geworden van binnen. Geen zeepsop meer gebruiken op de kraan dus.
Weet je ook nog hoe hij hem open kreeg? Ik denk dat ik ook een “nieuw” model heb en zou het eerst eens willen proberen door de knop en sensor schoon te maken voordat ik een monteur laat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:58

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Hier ook een update voor de 2x knipperen fout.
Monteur komt langs, ik dacht om de kraan te vervangen, maar blijkbaar was een software update genoeg om de boel aan de praat te krijgen.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yolo
Bij Quooker geloven ze er nog niet echt in.
Ik heb ze inmiddels in gebreke gesteld. Ondanks hun publieke uitingen over de verwachte levensduur vinden ze het normaal dat het toch eerder kapot kan gaan. 'je weet niet hoe het behandeld is'. Dovemansoren waar het gaat om het feit dat talloze kranen met het zelfde defect vanaf 2 a 3 jaar oud op marktplaats worden aangeboden (non-conformiteit).

Dan maar een zaak aanspannen en/of zien of Trosradar dit wil oppakken. een publieke oproep voor het melden van een zelfde zaak kan wellicht helpen. ik zal eens een website in elkaar draaien om informatie te verzamelen. Eens zien hoe ik dit snel kan doen. Ideeën zijn welkom.

Edit: ik heb Directeur CCO Martijn Punt ook de ingebrekestelling doorgestuurd: m.punt@quooker.nl

[ Voor 6% gewijzigd door Yolo op 28-03-2023 13:34 . Reden: Aanvulling; ingebrekestelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
De draaiknop van mijn Quooker Flex uit 2019 is ook kapot, zo te zien een veel voorkomend probleem.

Knop kost maar 30 euro beetje jammer dat er 90 euro bij komt voor een monteur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Interessant demontage filmpje.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Klussen met Peet: demontage quooker kraan fusion

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yolo
Ze willen het nu afdoen voor 350 euro.. ze zakken al iets..

mijn reactie:
geachte mevrouw <knip>
Waar ik u graag nogmaals op wijs is dat u voorbijgaat aan het feit dat Quooker een levensduur van het product verkondigd van 15 tot 20 jaar. In het consumentenrecht wordt onderscheid gemaakt tussen ‘fabrieksgarantie’ en ‘wettelijke garantie’. Wettelijke garantie gaat verder dan fabrieksgarantie en reikt zo ver als wat de consument ervan mag verwachten, afgaande op uitingen van de fabrikant, of wat men ervan mag verwachten bij bijvoorbeeld een product uit een topsegment. Beiden zijn het geval.
De Europese richtlijn (1999/44/EG) stelt ‘herstel of vervanging moet echter kosteloos zijn’ bij een non-conformiteit (defect dat bij levering al bestond door een verkeerd ontwerp waardoor het niet de verwachte levensduur bereikt). Ook buiten de fabrieksgarantie, en binnen de wettelijke garantie, die dus zover reikt als de eerder genoemde punten. Zoals eerder gemeld is het defect een non-conformiteit, een veel voorkomend defect bij kranen vanaf ca 2 jaar oud, binnen de verwachten levens/gebruiksduur. Wanneer u van mening bent dat dit niet voor Quooker geldt, dan stel u Quooker boven de wet die mij als consument beschermd. Lijkt mij niet de bedoeling en denk ik zeker dan het niet met opzet zo bedoeld is. Het consumentenrecht is ook lastig maar ken ik toevallig, uit ervaring erg goed.

Met de aangeboden oplossing; een nieuwe kraan tegen een bedrag van 350 euro krijg ik enkel vernieuwde garantie op de kraan en niet op de hele installatie. Het betreft dus geen levensduur verlengende reparatie waarvoor logischer wijs wel een vergoeding voor gevraagd mag worden. Dit is niet het geval en daarmee onrechtmatig. Wanneer het warmtevat ergens tussen nu en een paar jaar defect raakt hebben we precies het zelfde probleem, opnieuw.

Ik heb eenzelfde zaak eerder gehad met een Apple Laptop, ca 2 jaar buiten garantie beeldscherm defect. Bleek een bekend probleem, genaamd FlexGate, te zijn. Ik heb dit voorgelegd aan de geschillencommissie in 2021 en die kwam tot de volgende conclusie:

Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
Uitgangspunt van de Europese consumentenrichtlijn is dat bij herstel of vervanging van een non-conform product geen kosten aan de consument in rekening mogen worden gebracht. Dat is bevestigd door het Hof van Justitie in het Quelle-arrest. Anders dan de ondernemer veronderstelt, geldt dit uitgangspunt niet alleen voor herstel of vervanging in de eerste twee jaar na levering van het product, maar voor ieder herstel of vervanging van een non-conform product. De door de ondernemer toegepaste kostenverdeelsleutel voor de reparatiekosten houdt hier geen rekening mee.
In het onderhavige geval heeft het gebrek zich voorgedaan binnen de gemiddelde gebruiksduurverwachting van vier jaar, die de ondernemer tot uitgangspunt neemt. De ondernemer heeft niet aangevoerd dat het gebrek te wijten is aan het gebruik dat de consument van het product heeft gemaakt. Er is dus sprake van een non-conform product, zodat de ondernemer voor kosteloos herstel of vervanging dient zorg te dragen. De commissie volgt de ondernemer niet in haar standpunt dat een bijdrage van de consument in de reparatiekosten gerechtvaardigd is omdat vervanging van het display de levensduur van de MacBook zal verlengen. Het display betreft immers slechts een deel van het product. Er kan niet zonder meer van worden uitgegaan dat het product in zijn geheel langer meegaat.
De commissie merkt op dat van de leverancier niet kan worden gevergd dat hij zorgdraagt voor herstel als de kosten van herstel niet in een redelijke verhouding staan tot de waarde van het product. Dan kan de consument aanspraak maken op ontbinding, en in dat geval kan van de consument een gebruiksvergoeding worden gevraagd voor de tijd dat hij het product ongestoord heeft kunnen gebruiken.

Dan is zij gehouden voor herstel of vervanging zorg te dragen, zonder dat zij een bijdrage van de consument in de reparatiekosten kan vragen.
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is, en dat de ondernemer voor kosteloze vervanging van het display dient zorg te dragen, of als de consument het display reeds op zijn kosten heeft laten vervangen, de kosten daarvan tot een bedrag van € 795,72 aan de consument dient te vergoeden.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
De ondernemer dient het display op zijn kosten te laten vervangen. Indien de consument het display reeds heeft laten vervangen, dient de ondernemer de kosten van de vervanging tot een bedrag van € 795,72 te vergoeden. Een en ander dient te geschieden binnen een termijn van een maand na de datum van verzending van dit bindend advies.
Bovendien dient de ondernemer een bedrag van € 87,50 aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld.
Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie behandelingskosten verschuldigd.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Elektro, bestaande uit de heer <knip>
Zaaknummer 71758/83650

De Quooker kraan heeft een parallel met de defecte MacBook.

Zoals u begrijp accepteer ik het voorstel om de kraan voor 350 euro te vervangen niet. Ik wil niet geheel inflexibel zijn en wil mijn voorstel aanpassen naar 150 euro. Enkel om ons onnodige tijd te besparen. Dit is ook mijn laatste aanbod om tot een oplossing te komen.

Hierna zal ik verdere stappen nemen zoals in de voorgaande mail beschreven.
Ik vertrouw op een constructieve oplossing. <knip>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corvettest
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-04-2023
Goedenmiddag,

Alle deelnemers aan dit draadje bedankt! Dit draadje is mij zeer hulpzaam geweest, om de storing aan mijn (losse) Quooker kokendwaterkraan uit 2011 op te lossen. Het schema met de 3 weerstanden was hier niet volledig van toepassing, want dit type kraan kent maar 2 standen. Uiteindelijk bleek de 0-stand een weerstandswaarde van 5.6 K nodig te hebben en de open stand een waarde van 470 Ohm. Omdat ik maar 1 bedieningsknop wilde (de dunne plakschakelaar onder de aanrechtrand) heb ik 2 potmeters parallel geschakeld en ingesteld op de juiste waardes. In ruststand is alleen de 5.6 K potmeter verbonden, met de knop wordt de tweede potmeter parallel aangesloten.De originele kabel aan de kraan heb ik doorgeknipt en de twee draden van de kraan-LED rechtstreeks aangesloten op de 4-polige jackplug met schroefaansluitingen.
Een oplossing met een onderdelenprijs van ca 15 euro. Heel wat goedkoper dan de 'aanbieding' van Quooker: 495 euro voor een nieuwe kraan (helaas met andere afwerking dan de huidige mengkraan) of 810 euro voor mengkraan en kokendwaterkraan met dezelfde afwerking.
Hoezo niet te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henos
Goede morgen,

ook ik heb een poging gedaan om met 3 weerstanden en twee schakelaars de kokendwaterkraan te simuleren.
Reageerde niet, geen kokend water, blijft koud en blijft ook knipperen.
Blijft voor mij de vraag of het schema met drie weerstanden die ik gebruik wel goed is? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWh2BPJJB0nmKahq0ecZjf6vPlE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pGPIdt7uKo7gTcMBtm1WR1BY.jpg?f=user_large

Of is de aansluiting en het weerstanden schema anders? Wie weet de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
@Henos
Dat schema komt me bekend voor ;)

Meet je met een multimeter ook die spanningen 2,58V, 0,99V, 0,32V. De moderne Quoockers hebben namelijk niet meer die weerstanden maar loopt het via een protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henos
Ik meet de spanningen met een multimeter apart van de Quooker/kraan. Dus schakeling gebouwd, apart spanning opgezet van 5 volt en toen gemeten. Vervolgens aangesloten op de Quooker maar er gebeurde niks.
Ik begrijp dat er een nieuwe Quooker is met een andere aansturing? Onze Quooker is 3 jaar oud. Nieuw filter gemonteerd( zat erg veel kalk in) maar blijft knipperen.
Kan er dan nieuwe software op?
Wie weet de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22
Herkenbare situatie, bij mij moest ik toen de printplaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
@Henos
Je Quooker is dan niet geschikt voor de weerstandsmethode denk ik. Helaas werken de nieuwe kranen minder eenvoudig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yolo
Uiteindelijk geschikt met Quooker om voor €300,- een nieuwe kraan te leveren. Voor dat bedrag ga ik niet de moeite nemen om hier nog meer tijd in te steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onnomark
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-05-2023
Het schema klopt niet helemaal.

Vandaag de schakeling gecontroleerd en de aansluiting voor led en weerstand tussen pin 3 en 4 is nergens anders op aangesloten.

Pin 4 is inderdaad massa en op pin 3 staat 15 volt als de led moet branden of knipperen. Dus een serieweerstand (6k8) en een led tussen pin 3 en 4 is voldoende. Led met kathode naar pin 4 en de serieweerstand van 6k8 op pin 3 aansluiten.

De serie schakeling van de drie weerstanden en de twee schakelaars zitten tussen pin 1 en pin 4. De weerstandwaarden en schakelaars kloppen wel en de Quooker werkt nu weer prima.

Geen foutmelding en het is eenvoudig om nu kokend water te krijgen. 2 x schakelaar #1 indrukken, vasthouden en daarna schakelaar #2 ook indrukken. Een andere volgorde werkt niet. Kokend water beschikbaar todat je de schakelaars loslaat.

Je hebt dus een snoer nodig met 3 draden. 1 draad is massa, 1 draad is 15 volt (led) en 1 draad is 5 volt (serie weerstanden en schakelaars). Als ik de nummering gebruik van de plug zoals op het schema is geschetst dan is massa pin 4, led aansluiting pin 3 en serie weerstand / schakelaars aansluiting pin 1. Zowel led als serieschakeling sluiten aan naar massa. Ze werken onafhankelijk.

Nu kijken naar een nette oplossing om de twee schakelaars en de led indicatie permanent te maken.

Link naar de knopjes:
https://amzn.eu/d/0iYUT1n

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaa4TMdReWzG8tU_xqmJEwD5-iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqcON0rbbqmp6b6yd9kqAGUa.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhJMH---nk_NDUUT2QUvd0QB7QE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoPtLuuR4XtnoZ8nCU1gFwNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psfv7KkxvX11xrj_yofT4CTz_HQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQN42RUKXI82BKXDhABKrtwu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Onnomark op 07-05-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onnomark
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-05-2023
Quooker kranen via marktplaats zullen vaak beginnende euvels hebben en wij hebben ook via marktplaats een zogenaamd uitstekend werkende kraan gekocht. Helaas was hier ook de draaiknop defect. Advies is keuze te maken tussen nieuwe kraan kopen of besluit rekening te houden dat er een externe drukknop oplossing nodig zal zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vuzzy
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 07:42
Mijn Quooker kraan gaf laatst helaas ook de knipper (2x) storing. Nog 1x kunnen resetten na vele pogingen, maar 3 dagen later was de storing weer terug. Erg frustrerend dat voor een simpel stukje elektronica gelijk de hele kraan van een paar honderd euro defect is. Helaas was het net buiten de garantie, maar nog wel een flinke korting kunnen krijgen van Quooker.

Aanvankelijk wilde ik de kraan zelf proberen te repareren, maar ik kon nergens informatie over het (netjes) demonteren of foto's van de binnenkant vinden. Omdat ik inmiddels toch een nieuwe kraan heb, heb ik de oude met iets meer geweld uit elkaar gehaald. Wellicht kan ik nog iemand helpen met de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fc0p9vO1q1uyABfJajFXRmDJd48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9maiamhscUd9jEk0J5ZOB2yE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJZ1nSvQcdha-ekOo4u5I42Fiuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnOeUm168gHMsriT9jFLXxTU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het vermoeden dat er een Hall-sensor in de kraan zit en het roestige plaatje in de draaiknop een magneetje is. Wellicht was het vervangen van dit magneetje voldoende geweest om de kraan te repareren?? Het magneetje is al bereikbaar door simpelweg de draaiknop hard omhoog te trekken, of op te wippen met een schroevendraaier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rfbonte
Ik heb de oplossing van Ice_Blade geïmplementeerd die redelijk eenvoudig is en prachtig werkt.
Ben je voor 27 euro en met 3 soldeerpunten en één printspoortje doorkrassen klaar. Slechts uurtje werk.

Ik heb wel een iets andere schakelaar gebruikt, namelijk deze:
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Deze past perfect onder de rode kap, en met de schakelaar zet je de kraan aan, en met 2e druk weer uit.
Zie foto's.
De 2e blauwe draad hoef je niet te gebruiken, die even afplakken.

Met dank aan Ice_Blade voor het idee: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74084618

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytZN-g56Uob294OEzZJT7DQTFyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3xRbLlWEmfXQbCoa7lFx9eg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQe3QEFu0JegNmkuHgGpuLR_BNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3WBmRNn77gveV173ab5GbEf.jpg?f=fotoalbum_large

Werking:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Oplossing voor Quooker kraan waarvan kokend water schakelaar niet meer werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rfbonte
Bedankt Ice_Blade. Ik heb er nog een paar foto's bijgemaakt, en iets andere schakelaar gebruikt. Zie
rfbonte in "Quooker Combi+ defect 4× knipper reparatie"
27 euro en uurtje werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB_Elektro
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-05 12:23
IkbenNICLAS schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:11:
Vergeet bij de kraan het stuk plastic knopje te verwijderen anders gaat die er niet van af!
Als het mogelijk is om de hele flex slang uit te kraan te trekken (gewoon loskoppelen van het gewicht in je keukenkastje) hoef je het plastic knopje niet af te zagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:15
IkbenNICLAS schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:14:
Beste allen,

Sorry voor de late reactie op dit onderwerp. De quooker knop heb ik met een beetje geweld linksom gedraait dat de pinnen afbraken. Moet wel zeggen ik heb het hier alleen over de quooker flex. Andere kraanen heb ik geen idee van. De pinnen bedoel ik de geleidings bussen van de kraan, die de knop op zijn plek houden tijdens het schuiven.

Na dat ze afbraken is er geen mogelijkheid om die originele pinnen terug te plaatsen want de gaten waar ze vandaan kwamen zijn zodanig kapot gegaan en vervormt door de kracht dat ze onbruikbaar zijn geworden.

Heb toen uitgemeten waar de gaaten moesten komen en 2x m3 aan bijden zijden. Ik heb klein stuk aan gedraait die door de geleiding van de kraan glijden. Draad zelf glijd ook niet zo goed. Verder alles zo netjes mogelijk afgewekt.

Aan de binnen want van de knop zit een metaal stukje. Is blijkbaar een ongekote magneet. Die magneet vervangen met een goud gekoten magneet van nudolium. Dacht koop meteen de sterkste. Die op de zelfde plek er in geklemt kraan weer netjes in elkaar geschroeft en de knop werkte weer als een zonetje. Beetje onder de knop siliconen spray gebruikt en dat alles soepel liep.

Paar fotos ter ilustratie staan hier onder.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zal van de kraan hoe het er uit ziet nog een paar fotos er bij zetten
toon volledige bericht
Naar aanleiding van dit verhaal zelf ook aan de slag gegaan. Het werkte steeds slechter totdat het helemaal niet meer lukte. Je kan bij de Quooker Flex de kraan en ring gewoon eruit tillen. Zet de kraan en ring recht, en til het met voldoende kracht op. Dan kan het eruit. Het gewicht loskoppelen door de rand in te drukken en alles kan los. Bij mij was de magneet ook bijna helemaal vergaan. Deze vervangen door een nieuwe van 10*3*2mm dat is net wat te dik maar na wat plastic weghalen ging dat wel. Nu terug gezet en het werkt weer als nieuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arco7
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-04 20:20
Eskimootje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:57:
[...]

Naar aanleiding van dit verhaal zelf ook aan de slag gegaan. Het werkte steeds slechter totdat het helemaal niet meer lukte. Je kan bij de Quooker Flex de kraan en ring gewoon eruit tillen. Zet de kraan en ring recht, en til het met voldoende kracht op. Dan kan het eruit. Het gewicht loskoppelen door de rand in te drukken en alles kan los. Bij mij was de magneet ook bijna helemaal vergaan. Deze vervangen door een nieuwe van 10*3*2mm dat is net wat te dik maar na wat plastic weghalen ging dat wel. Nu terug gezet en het werkt weer als nieuw!
ik heb hetzelfde probleem met mijn Quooker Fusion. maar heb met een platte schroevendraaier de rvs ring eraf weten te wrikken, echter weet ik nu niet welke magneet ik moet bestellen, kan jij mij vertellen welke jij besteld hebt en waar?

Groet Arco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:15
Deze, maar zoals gezegd dus iets te dik: https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVDB-NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-02-2024
.

[ Voor 99% gewijzigd door RVDB-NL op 06-07-2023 08:41 ]

Eigenaar van https://speedropeshop.de

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RVDB-NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik heb onlangs ook problemen gehad met mijn Quooker die 3-4 jaar oud was. De kraan had het begeven en na telefonisch contact gehad te hebben met Quooker zelf vertelde me dat de kraan nat was geworden en daardoor stuk was gegaan.

Ik dacht eerst dat ze een grap maakte. Maar ze waren serieus en vertelde me dat ik hem kon laten vervangen voor €210. Dit heb ik geweigerd en een bevriende jurist naar laten kijken. Die zegt het volgende:

Als consument kun je verwachten dat een kraan langer mee gaat dan de twee jaar garantie er is namelijk in Nederland geen vaste termijn voor een specifiek product maar wel een minimum termijn van 2 jaar (Europees).

De verkopende partij (in ons geval de keukenboer) moet de Quooker kosteloos repareren. Omdat de kraan nog wel normaal water geeft is dit geen eerste levensbehoefte en mag de reparatie binnen een redelijke termijn gebeuren. Een redelijke termijn is 4 weken na aangeven.

Een kraan moet tegen dagelijks gebruik kunnen en dit houd in dat hij vochtig mag worden.

Nadat ik mijn zaak gemeld had bij de keukenboer werden de kosten van het vervangen door Quooker betaald door de keukenboer.

Eigenaar van https://speedropeshop.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearlessProf
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-04 15:28
Zelfde probleem hier, al twee keer binnen garantie laten vervangen, nu wéér mis. Ik lees over de flex en de fusion, maar weet iemand hoe je de nordic single tap demonteert? Uit 2021. Daar zit dus geen stangetje aan, wel een gekartelde ring. Voor ik die kapot draai cq met teveel kracht omhoog til...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice_Blade
FearlessProf schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:40:
Zelfde probleem hier, al twee keer binnen garantie laten vervangen, nu wéér mis. Ik lees over de flex en de fusion, maar weet iemand hoe je de nordic single tap demonteert? Uit 2021. Daar zit dus geen stangetje aan, wel een gekartelde ring. Voor ik die kapot draai cq met teveel kracht omhoog til...
Voor zover ik weet zijn de oudere model kranen (waar onder ook de Nordic) niet echt demonteerbaar omdat deze samengeperst zijn. Dus dan krijg je hem niet makkelijk open, noch weer terug netjes dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielSHA
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-08-2023
@rfbonte
@Ice_Blade

Hi creatievelingen,

Zouden jullie mij kunnen helpen met het werkend krijgen van dit model? Ik stuur wat foto’s mee van de printplaat. Mocht het niet mogelijk zijn haal ik de andere versie printplaat maar ik zag overeenkomsten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cPxW1ZBvipK44_8kHC_fERUfNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9925w17O9PlGtclcT91gyC8.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F5uyKBZs9XuIOlKWVQ1hgG6-mA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUoxPZ8yk4QAjkrRgLObqlar.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast mijn vraag of het gewoon mogelijk is om met een koppelstuk de kranen te verbinden. Zie foto’s. Of gaat dit problemen opleveren en moet ik de slang vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsaGGBASYk7q8fAf_iz7JEZFfQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9shtVM49MerkNKRyoG0odnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZuGBd4Y3_7gzXVb1Zhy54SI5t0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttV3Oeo1cWscD6hpxLH3cPlv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat de volgende ombouwset nodig is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7d1wxgBadRYb686O9Mz55c5-SV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EiyL9qbBZFNLNDNX0WNh8Bv9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door DanielSHA op 12-08-2023 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ice_Blade
DanielSHA schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:23:
@rfbonte
@Ice_Blade

Hi creatievelingen,

Zouden jullie mij kunnen helpen met het werkend krijgen van dit model? Ik stuur wat foto’s mee van de printplaat. Mocht het niet mogelijk zijn haal ik de andere versie printplaat maar ik zag overeenkomsten

[Afbeelding][Afbeelding]
Vanaf de print gaan er waarschijnlijk 2 kabels naar de waterafsluiter, en dat is vermoedelijk gewoon 220v. Dus als je daar gewoon zo'n schakelaar tussen hangt, met vaste 220 aansluiting dan kan je de afsluiter gewoon ter aller tijden met de schakelaar regelen en kan je de print verder negeren. De quooker regelt dan enkel nog warmte, en de extra klik-aan/uit schakelaar regelt de waterafsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielSHA
Thanx voor je snelle reactie! Klinkt logisch inderdaad haha.

Enig idee welke kabels of pins dat hier zouden moeten zijn? Ik gok dat die dikke stekker voeding is. Die rij soldeerpuntjes op de plaat zijn van het andere stekkertje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_hL1i5L_d7kpD7MElFmerQIDpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhSeavWu7g2AtuINw2SP2epg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9DIRDJh1rOnLO2e7qSPYriTcpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leERKDXupDcZKcixK8JCBqzY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DanielSHA op 14-08-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice_Blade
DanielSHA schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:30:
Thanx voor je snelle reactie! Klinkt logisch inderdaad haha.

Enig idee welke kabels of pins dat hier zouden moeten zijn? Ik gok dat die dikke stekker voeding is. Die rij soldeerpuntjes op de plaat zijn van het andere stekkertje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De stekker met de 2 blauwe kabels en groen/gele aarde is van het ventiel, en die is vrijwel zeker 220v gezien de dikte van de kabels. Dus als je die stekker lostrekt, en daar dan de klikaan/uit op aansluit op de blauwe draden (maakt niet echt uit welke van de 2 je de schakelaar aan hangt). Als je een multimeter hebt zou je nog ff kunnen na-meten maar is niet noodzakelijk.

Ik zal eens kijken of ik vanavond tijd heb om een schets kan maken van de hele schakeling. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielSHA
Topper ben je thanx! Gaat het dan lukken met deze schakelaar ook ?

NineLeaf Draadloze schakelaarset met afstandsbediening, mini draadloze lichtschakelaar, waterdicht, draadloze schakelaar voor binnen en buiten, 1000 W, te installeren, draagbare draadloze knop https://amzn.eu/d/fVeRsLi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ice_Blade
DanielSHA schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:14:
Topper ben je thanx! Gaat het dan lukken met deze schakelaar ook ?

NineLeaf Draadloze schakelaarset met afstandsbediening, mini draadloze lichtschakelaar, waterdicht, draadloze schakelaar voor binnen en buiten, 1000 W, te installeren, draagbare draadloze knop https://amzn.eu/d/fVeRsLi
Ja hoor, die schakelaar werkt prima.
Hier mijn super awesomè schets. I claim artistic freedom... :+

EDIT: Ik kom er net achter dat de schets niet klopt. 8)7 De blauwe draden hieronder zijn van het verwarmingselement. Je moet de 2 zwarte hebben, die zijn van het water ventiel, voor de rest geldt hetzelfde idee wel gewoon. Zowel blauw als zwart zijn 220v.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwlNp4eNt-rC3KDytp-6uykGfaw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z5iYmIhGyloTW1kp9pK1NqNC.png?f=fotoalbum_large

*O* Uiteraard wel met een dikke disclaimer dat je alles goed moet isoleren met electrical-tape tegen kortsluiting, zeker als je de kabels afknipt ipv uit de stekker trekt. En haal voor je begint ook ff de stekker eruit want 220 is niet bepaald prettig en ook niet echt goed voor je spieren... ;)

Ik heb het hier overigens met WAGO lasklemmen getekend, maar je kan ook prima van die spade-terrminal verdeel dingen ofzo gebruiken. Maakt niet uit zo lang het goed vast zit en ze elkaar niet kunnen raken.
Deze dus: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8jnMxoZZ_MAEws_P0oJ0IbfLLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1ZcWIhgmk8l5byKn8y8ARnL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Ice_Blade op 10-10-2023 15:43 . Reden: "Overigens" toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielSHA
Haha topper ben je! Dit moet wel lukken zo ja. Thanx voor de moeite!

Loop nu tegen t probleem dat de heetwaterslangen niet op elkaar passen, vanuit mijn boiler komt dezelfde slang als die vanuit de kraan. Morgen even langs de specialist kijken of die een koppelstuk heeft. Is natuurlijk weer zo een speciale maat die de bouwmarkt niet had vanavond.🫠

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZuGBd4Y3_7gzXVb1Zhy54SI5t0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttV3Oeo1cWscD6hpxLH3cPlv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsaGGBASYk7q8fAf_iz7JEZFfQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9shtVM49MerkNKRyoG0odnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice_Blade
DanielSHA schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 01:38:
Haha topper ben je! Dit moet wel lukken zo ja. Thanx voor de moeite!

Loop nu tegen t probleem dat de heetwaterslangen niet op elkaar passen, vanuit mijn boiler komt dezelfde slang als die vanuit de kraan. Morgen even langs de specialist kijken of die een koppelstuk heeft. Is natuurlijk weer zo een speciale maat die de bouwmarkt niet had vanavond.🫠

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik me goed herinner is die koppeling een "M12 met 1.25 spoed" koppeling. En die levert Hornbach/Praxis/etc inderdaad niet. Zelfs op Amazon en AliExpress zijn ze erg lastig te vinden. Vrijwel alle M12 koppelingen hebben een spoed van 1.75, of soms 1.5, maar 1.25 is erg smal voor die diameter.
Het is misschien makkelijker om gewoon een *RVS* M12x1.25 spoed bout van 40-50mm lang te bestellen, en daar de kop van af slijpen en uitboren om zo een male-male verleng nippel te creëren. Of echt aan de slag met een stuk pijpstaal en een draadtap setje (uit ervaring: geen pretje). |:(

Het slang verleng setje van quooker is mogelijk toch nog financieel aantrekkelijker.

[ Voor 0% gewijzigd door Ice_Blade op 15-08-2023 21:16 . Reden: Adhv 205Gutmann's reactie er even RVS bijgezet, gezien het inderdaad om (kokend) tapwater gaat. ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:19
Houdt er wel rekening mee dat er drinkwater doorheen gaat. Zomaar een willekeurige bout gebruiken zou ik niet doen.
Officieel moet alles wat je gebruikt voor je tapwater voorziening een KIWA keur hebben.

• DanielSHA
Hi all thanx voor de reacties! Mijn idee was/is geen oplossing. Dit zou betekenen dat er constant heetwater uit loopt. Was even niet op de hoogte hoe dit met mijn kraan was geregeld. Op een nordic single tap met mechanische regeling zou het kunnen. Ik had/heb het binnenwerk van een fusion nodig en die heb ik inmiddels weten te bemachtigen en de afstandbediening op gemonteerd. Top uitvinding.

Alleen nu gaat mijn kap op de een of andere manier niet meer aan😵‍💫 dus nu daar mee aan de haal. (Denk stuk gegaan tijdens transport) ga even een andere testen:)

Ps. Waarom solderen jullie op de printplaat en niet gewoon voeding vanuit de stekker en dan het ventiel aansturen?

[ Voor 9% gewijzigd door DanielSHA op 17-08-2023 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice_Blade
DanielSHA schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 01:37:
Ps. Waarom solderen jullie op de printplaat en niet gewoon voeding vanuit de stekker en dan het ventiel aansturen?
Ik heb bij die van mij niets gesoldeerd en mijn printplaat is ook niet aangepast. Ik heb gewoon de stekker van het ventiel losgehaald en die stuur ik inderdaad gewoon direct met mijn schakelaar aan.
Ik heb wel wat weerstandjes aan een jack-plug gesoldeerd, en die in de 'headphone jack' ingang gestoken (zie fotos eerder in dit topic). Maar dat is puur zodat hij nogsteeds aan gaat en de ""kraan"" detecteert; en daarmee dus niet steeds in storing-mode springt omdat mijn kraan zelf blijkbaar electrisch-defect was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:46

HaTe

haat niet

Onze Quooker Flex van 3 jaar oud lekte intern en we hebben "uit coulance" een nieuwe van Quooker kunnen krijgen voor 95 euro.
Nu vraag ik mij af of hij stiekem toch niet te repareren is. De draaiknop heb ik er af, maar weet iemand of de rest ook uit elkaar kan?

De rest van de kraan werkte dus nog wel zonder problemen, enkel een lekkage...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Pagina: 1 2 3 4 Laatste