Toon posts:

Quooker Combi+ defect 4× knipper reparatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een Quooker Combi+ 7 liter met fusion kraan doet het niet meer. Het is mij niet duidelijk of dit nu in de kraan zit of in de boiler. De boiler intern is recent schoongemaakt c.q. ontdaan van kalk.

De Quooker warmt op. Echter bij het bedienen van de knop voor kokendwater valt de Quooker in storing (4× knipper). De klep voor kokendwater wordt niet bedient.

De Quooker is via een 4-polige mini-jack connector verbonden met de kraan. Om de kokendwaterkraan te activeren moet je de knop op de kraan 2× indrukken en dan bij de laatste keer draaien. Een soort kinderbeveiliging is dit.

Wat ik constateer:
  1. Rode lampje op de Quooker functioneert conform verwachting
  2. Rode lampje op de kraan functioneert conform verwachting
  3. Op de mini-jack pin 1-4 meet ik 8,4 kOhm als de kraanbediening normaal staat
  4. Op de mini-jack pin 1-4 meet ik 2,8 kOhm als de kraanbediening ingedrukt is
  5. Op de mini-jack pin 1-4 meet ik 1,6 kOhm als de kraanbediening gedraaid is
Foto kraan gedeeltelijk gedemonteerd:

Foto printplaat

Foto mini-jack stekker 4-polig schema

Pin 1-4 = weerstand van knop op kraan
Pin 3-4 = LED in kraan
Pin 2 lijkt niet gebruikt te worden. Wel op de printplaat gesoldeerd, maar zover ik aan de bovenzijde zie loopt deze nergens heen.

Pin 1 = weerstand van de knop op de kraan
Pin 2 = niet in gebruik
Pin 3 = LED voeding
Pin 4 = GND

Wat mij opviel is dat ik in plaats van 8,4 kOhm ook al een weerstand van 12 kOhm en 10 kOhm heb gemeten. Mijn verdenking is dat de weerstanden in de kraan niet voldoen aan de toleranties (:?)

Mijn vraag is nu:
  1. Waar moeten de weerstanden aan voldoen (iemand toevallig een werkende kraan om te meten? :)).
  2. Hoe kraan verder te repareren als daar het probleem zit
  3. Waar anders verder onderzoek naar doen

Alle reacties

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
In een goedwerkende Quooker kraan meet ik 3 weerstanden. Op basis van de E12 weerstandenreeks kom ik uit op:
  1. 470 Ohm
  2. 1200 Ohm
  3. 5600 Ohm
Intern in de boiler zit een 6800 Ohm pullup weerstand die dit naar de +5V trekt. Afhankelijk van de spanning die op de ADC wordt gemeten bepaald de boiler in welke positie de kraan staat.

Met deze weerstanden gaat de Quooker weer warm- en kokendwater maken heb ik getest :)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Heb je de Quooker ook zo kunnen repareren? Wat heb je daar precies voor gedaan?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
De fabrikant heeft zelf een een video online gezet over de knippercodes (plus een 'resetprocedure').

4 keer knipperen zou een fout zijn met het waterreservoir.

Er vanuit gaande dat de fout nog steeds aanwezig is nadat je de resetprocedure van de fabrikant hebt uitgevoerd zou ik zelf eerst kijken naar de weerstandswaardes van de temperatuursensor (PTC/NTC waarschijnlijk) en het verwarmingselement. Misschien zitten er wel meer sensoren in het reservoir, zoals waterdrukmeting of waterniveaumeter, welke het probleem kunnen veroorzaken.

• vlucian
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 19:48
Hi,
sorry for the english first of all.
I'm also trying to understand why my quooker suddenly stopped working. The measured resistance is: 0.37k, 0,32k and 0,21k - so obviously something is not ok here.
I have another one where the knob is still working but the tap is leaking. for this one resistance is: 7.2k, 1.68k and 0.46k.
Did anyone manage to open this knob? I don't see other option to fix it. I tried with contact spray to no avail.
thank you.

• vlucian
i managed to remove the part of the knob touched by hand (I used a wrench and turn it anti-clockwise) but still have issue to get to the actual electronic part - I know why but can't find a solution.

Graag de discussie in het Nederlands houden.

[Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 20-10-2021 20:08]

• SvenHazejager
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-02 22:30
Wie is er verder mee gekomen? Na 3 jaar gebruik hapert onze druk-druk-draaiknop: het lijkt erop dat het draaien niet goed wordt gedetecteerd waardoor we slechts 1 van de 10 keer proberen kokend water krijgen. Is de knop los te halen waarmee ik bij de contacten kan komen met contactspray?

Meten van weerstanden lukt me nog niet echt. Dat zou toch een kwestie van een multimeter op pinnen 1 en 4 zetten moeten zijn?

• Dre
  • Niet online
De nieuwere Quooker kranen hebben een microcontroller in de kraan zitten. Daar meet je geen weerstanden meer op pin 1 en 4. Mijn kraan heb ik nog niet verder kunnen repareren omdat er ook een draad gebroken is op een lastige plek. Wat voor defecten er met nieuwere kranen kunnen optreden weet ik niet.

Voor de oudere kranen met 3 weerstanden heb ik onderstaande code geschreven. Deze code is niet getest!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
/*
  This program is to simulate an Quooker Fusion 3-in-1 tap. The tap constains 3 resistors of 470, 1200 and 5600 Ohm. Due to mallfunsion of the tap the value of the resistors change and are not compatible with the boiler. 
  The program measures the resistance of the mallfunsion tap. And based on measured value the microcontroller actived the digital outputs.

Use an 6800 Ohm resistor to pull-up to +5VDC to measure with the ADC. 
  Use an 470+1200+5600 Ohm resistor when tap is NORMAL
  Use an 470+1200 Ohm resistor when tap is DOWN
  Use an 470 Ohm resistor when tap is TURNED

created 27 Jul. 2021
  modified 28 Jul. 2021
  by Dre

*/

// These constants won't change. They're used to give names to the pins used:
//const int analogInPin = A0;  // Analog input pin that the tap is attached to
//const int Button_in = 1; // input pin
const int SWITCH_DOWN = 3; // Digital output when tap is pushed down
const int SWITCH_TURN = 4; // Digital output when tap is pushed down and turned
//const int LED_OUTPUT = 5; // Digital output for LED

int sensorValue = 0;        // value read from the tap

//Readings input ADC 10 bit 5V when tap is NORMAL
int TAP_NORMAL_MIN = 433;
//int TAP_NORMAL_AVERAGE = 566;
int TAP_NORMAL_MAX = 699;

//Readings input ADC 10 bit 5V when tap is pressed DOWN
int TAP_DOWN_MIN = 202;
//int TAP_DOWN_AVERAGE = 299;
int TAP_DOWN_MAX = 432;

//Readings input ADC 10 bit 5V when is pressed DOWN and TURNED
int TAP_TURN_MIN = 143;
//int TAP_TURN_AVERAGE = 195;
int TAP_TURN_MAX = 201;

void setup() {
  // initialize Digital Output
  pinMode(SWITCH_DOWN, INPUT);
  pinMode(SWITCH_TURN, INPUT);
//pinMode(LED_OUTPUT, OUTPUT);
  // initialize serial communications at 9600 bps:
//  Serial.begin(9600); //debug only
}

void loop() {
  // read the analog in value:
  sensorValue = analogRead(A0);
  Serial.println(F("sensor = "));
  Serial.println(sensorValue);
  if ((sensorValue >= TAP_NORMAL_MIN) && (sensorValue <= TAP_NORMAL_MAX)) {
//debug only    Serial.println(F("TAP = NORMAL"));
  }
  if ((sensorValue >= TAP_DOWN_MIN) && (sensorValue <= TAP_DOWN_MAX)) {
    pinMode(SWITCH_DOWN, OUTPUT);
    digitalWrite(SWITCH_DOWN, LOW);
//debug only    Serial.println(F("TAP = DOWN"));
  }
  if ((sensorValue >= TAP_TURN_MIN) && (sensorValue <= TAP_TURN_MAX)) {
    digitalWrite(SWITCH_DOWN, LOW);
    digitalWrite(SWITCH_TURN, LOW);
//debug only    Serial.println(F("TAP = TURN"));
  }
  if ((sensorValue >= TAP_NORMAL_MAX) || (sensorValue <= TAP_TURN_MIN)) {
//debug only    Serial.println(F("TAP = ERROR!"));
  }

// wait 100 milliseconds before the next loop for the analog-to-digital converter
  delay(100);
}

• vlucian
als ik een nieuwe kraan koop, betekent dit dat ik ook een nieuwe rode dop op de tank nodig heb (ik neem aan dat de microcontroller die je noemde niet past in wat er in oudere tanks zit)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ice_Blade
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:45
Hallo,
Mijn Quooker Combi+ uit 2015 gaf ook opeens geen water meer, gaf ook geen storing, en na een paar dagen en meerdere resets dan eindelijk de 2x knipper storing... Na overleg met Quooker support is de kraan defect, en kan vervangen worden met coulance voor 425+ euro, (in plaats van de nieuwprijs van 751€). De nieuwe benodigde rode kap (inderdaad ivm nieuwe software/hardware?) van 80€ krijg ik er dan gratis bij.

Dat vind ik wat te veel voor een paar nieuwe weerstandjes, en hou ook wel van een uitdaging dus ik ga er mee aan de slag...

Even de multimeter afgestoft, en ik meet hier tussen Pins 1 en 4:
Normaal: Tussen de 1.30 - 0.88kΩ -> Fout. Ik zeg hier 'tussen', want iedere keer dat ik meet na een druk/draai cyclus lijkt de weerstand verder te dalen... 8)7
Ingedrukt: 0.81 - 0.59kΩ - Fout.
Gedraaid: 0.48 - 0.49kΩ - Prima.

Ik heb de schakeling van Dre gebouwd, met een 470Ω, 1200Ω en 5600Ω weerstandje en 2x druk schakelaars en kan bevestigen dat dit werkt om de kokend water kraan (solenoïde) in en uit te schakelen. Zie mijn schitterende bijna-IP65-verantwoord prototype :P

Dubbelklik op het knopje in het midden en daarna de linker knop vasthouden en voilà, heet water.

Let wel op, er lijkt ook een soort detectie te zijn op de GND(pin4) en 12V(Pin3) combinatie. Met enkel de schakeling in Dre's plaatje, en niets aan de 12V pin, dan geeft hij (soms) wel water, maar gaat het reservoir nog steeds in 2x-knipper storing stand. (en hier lijkt ie in storingsmodus ook niet warm te worden).

Ik heb momenteel dus de LEDs van de kraan aangesloten op Pins 3 en 4, en de schakeling op pins 1 en 4. Pin 2 lijkt inderdaad nutteloos.

Nog een leuke tip, gebruik géén 3-polige jack plug, zelfs al is Pin2 nutteloos... Die combineert namelijk de GND en +12V op dezelfde pin, en dat vind de Quooker vast niet heel fijn. ;)

Nu blijkt dat dit werkt, ben ik benieuwd of hij de Kraan (LED) detectie gewoon doet op basis van de weerstand van de LEDjes of dat daar iets ingewikkelder achter zit. Ik vermoed gewoon weerstand...
Tevens ga ik kijken of ik er een IC'tje tussen kan hangen zodat ik net als Dre de oude kraan kan uitlezen en die knop kan hergebruiken in plaats van minuscule drukknopjes in een ziploc zakje op de deur van het kastje :P
Voordeel van het IC'tje is tevens dat je ook het dubbel-druk mechanisme kan aanpassen of uitzetten, kan bijhouden hoe vaak de vrouw nou eigenlijk thee maakt ( O-) ), aan Google kan vragen om een pot thee te maken vanaf de bank, of eventueel zelfs 2 reservoirs kan aansluiten aan dezelfde kraan zodat je 2x zoveel warm water hebt en ze om-en-om kan aansturen. 8)

[Voor 0% gewijzigd door Ice_Blade op 10-01-2022 17:58. Reden: Tiepvoudje]

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:59
Dank allen voor het delen van de kennis. Ik heb sinds vandaag ook het twee keer kort knipperen van de LED in de Quooker kraan (ook uit 2015). Ik vermoed dat er iets van vocht in de draad of bij de contacten in de draairing zit, want de weerstand die ik mat tussen pin 1 en 4 zat tussen de 130 en 120 Ohm (tussen ruststand en indrukken maar iets van 5 Ohm verschil en dan nog eens 5 Ohm minder als ik de knop draaide) .

Na een poging alles schoon te maken door er glassex in te spuiten en dan met perslucht er doorheen te blazen leek het aanvankelijk verbetering te geven en mat ik 1,6 kOhm in rust waarmee ik dacht dat ik op weg was naar een oplossing, maar na verder proberen alles schoon te blazen is aan het eind de weerstand nog lager geworden: plm 24 Ohm en geeft drukken en draaien misschien nog een halve tot hele Ohm lager.

Het is jammer dat ik het niet heb kunnen verhelpen en dat de weerstand in alle drie de standen zo weinig verschilt. Als het verschil in weerstand tussen de drie standen groter was geweest, zou ik nog een Arduino met twee relais ertussen kunnen zetten die met het schema wat @Dre gedeeld heeft de solenoid aanstuurt en de bediening op de kraan gelijk kunnen houden.

Ik zal deze week ook contact opnemen met Quooker, maar vrees dat de kosten minstens zo hoog zullen zijn als wat @Ice_Blade voorgerekend werd. Voor dat geld is twee netjes weggewerkte knopjes ook nog een overweging waard.

Mocht iemand nog een slimme tip hebben waarmee ik de draaiknop verder schoon kan maken of op een andere manier de weerstand weer meer richting de oorspronkelijke waarden te krijgen, dan houd ik me aanbevolen.

• Dre
  • Niet online
Mijn ervaring is dat de kraan haast niet te demonteren is. En daarbij zit de elektronica ingegoten, dus of je daar wat mee kan betwijfel ik. Ik zou niet beginnen aan de reparatie van de kraan.

Twee knopjes is inderdaad een goeie budget oplossing. Nog sneller gaat directe bediening van de solenoid, Echter een soort kinderbeveiliging zou ik wel aanraden. Dus twee 230V knopjes in serie om de solenoid te bedienen :+

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:21

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

tsjoender schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:20:
Ik vermoed dat er iets van vocht in de draad of bij de contacten in de draairing zit, want de weerstand die ik mat tussen pin 1 en 4 zat tussen de 130 en 120 Ohm (tussen ruststand en indrukken maar iets van 5 Ohm verschil en dan nog eens 5 Ohm minder als ik de knop draaide) .

Na een poging alles schoon te maken door er glassex in te spuiten en dan met perslucht er doorheen te blazen leek het aanvankelijk verbetering te geven en mat ik 1,6 kOhm in rust waarmee ik dacht dat ik op weg was naar een oplossing, maar na verder proberen alles schoon te blazen is aan het eind de weerstand nog lager geworden: plm 24 Ohm en geeft drukken en draaien misschien nog een halve tot hele Ohm lager.

Mocht iemand nog een slimme tip hebben waarmee ik de draaiknop verder schoon kan maken of op een andere manier de weerstand weer meer richting de oorspronkelijke waarden te krijgen, dan houd ik me aanbevolen.
Het zijn blijkbaar geen slechte contacten want de weerstand wordt lager. 24 Ohm parallel met 470 Ohm wordt overigens 22.8 Ohm dus 1.2 Ohm lager. Het lijkt dus inderdaad een lek parallel aan de bedoelde weerstanden.
In de open stand verwacht je iets meer dan 7kOhm. Zet je hier 40V op dan zou er maar een kwart Watt gedissipeerd worden dat is mogelijk veilig. Met 24 Ohm daarentegen gaat er 24 Watt in de sluiting om. Dat wordt gloeiend heet en misschien brand je de sluiting/lek er zo uit.
Ik zou eerst even wachten tot het goed droog is, dat kan nog een dag duren. Daarna als laatste redmiddel proberen?

[Voor 4% gewijzigd door xah5kiDe op 23-01-2022 22:47]

Theo

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:59
De 3,5mm jack is nu los en daarmee hebben we in ieder geval warm water uit die kraan als de warm water kraan een poosje openstaat dan warmt het metaal mooi op, dus dat helpt vast ook om alles weer droog te krijgen daarbinnen.

Mocht het inderdaad vocht zijn daarbinnen en mocht goed drogen toch nog verbetering geven, dan blijft er toch nog een risico dat er een keer weer een druppel water zich langs die draaiknop naar binnen werkt en dan alles weer ontregeld is.

Ik kan nog niet goed snappen waarom dit letterlijk van de ene op de andere dag compleet niet meer werkt. Ik had bij vocht in de kabel verwacht dat het eerst zo nu en dan een storing gaf die steeds erger werd tot het niet meer te herstellen was met een reset.

De kraan zal niet meer de oude worden, dus rest alleen nog vervanging of zelf knopjes toevoegen worden. Daarbij moet ik dan idd ook iets van extra veiligheid inbouwen voor kinderhanden.

UPDATE: Ondertussen zijn we enkele weken verder. De oorzaak van de steeds wisselende weerstand die ik meet is dat er een heel klein beetje water lekt als de kraan een poosje gelopen heeft. Onder de kraan in het keukenkastje zie ik druppels. Het binnenwerk heeft een klein lek, maar helaas is dat niet te vervangen en moet de hele kraan dan vervangen worden. Aangezien het druppelwerk is laat ik het voor nu en heb de oplossing met twee knoppen ingebouwd:

Als knoppen heb twee van deze membraanknoppen onder de overstekende rand van het aanrecht geplakt:

https://www.tinytronics.n...braan-keypad-1-knop-grijs

Ze zijn maar 1mm dik en zijn met een 3,5mm stereo jackplug aan het kastje verbonden waar de weerstanden in zitten.

[Voor 45% gewijzigd door tsjoender op 22-02-2022 19:23]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02 01:23
@rrrob wees me in Van Grohe naar Quooker op dit topic. Ik ben van plan de Quooker boiler te gebruiken in combinatie met een "domme" kraan. Ik ben een heel eind met het decoderen van het (nieuwe) digitale protocol en verwacht binnen enige tijd de kraan te kunnen simuleren met een microcontroller. Mochten er nog enthousiastelingen zijn: ik zal in dat topic mijn bevindingen posten.

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:15
Ice_Blade schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:00:
Hallo,
Mijn Quooker Combi+ uit 2015 gaf ook opeens geen water meer, gaf ook geen storing, en na een paar dagen en meerdere resets dan eindelijk de 2x knipper storing... Na overleg met Quooker support is de kraan defect, en kan vervangen worden met coulance voor 425+ euro, (in plaats van de nieuwprijs van 751€). De nieuwe benodigde rode kap (inderdaad ivm nieuwe software/hardware?) van 80€ krijg ik er dan gratis bij.

Dat vind ik wat te veel voor een paar nieuwe weerstandjes, en hou ook wel van een uitdaging dus ik ga er mee aan de slag...

Even de multimeter afgestoft, en ik meet hier tussen Pins 1 en 4:
Normaal: Tussen de 1.30 - 0.88kΩ -> Fout. Ik zeg hier 'tussen', want iedere keer dat ik meet na een druk/draai cyclus lijkt de weerstand verder te dalen... 8)7
Ingedrukt: 0.81 - 0.59kΩ - Fout.
Gedraaid: 0.48 - 0.49kΩ - Prima.

Ik heb de schakeling van Dre gebouwd, met een 470Ω, 1200Ω en 5600Ω weerstandje en 2x druk schakelaars en kan bevestigen dat dit werkt om de kokend water kraan (solenoïde) in en uit te schakelen. Zie mijn schitterende bijna-IP65-verantwoord prototype :P

[Afbeelding][Afbeelding]

Dubbelklik op het knopje in het midden en daarna de linker knop vasthouden en voilà, heet water.

Let wel op, er lijkt ook een soort detectie te zijn op de GND(pin4) en 12V(Pin3) combinatie. Met enkel de schakeling in Dre's plaatje, en niets aan de 12V pin, dan geeft hij (soms) wel water, maar gaat het reservoir nog steeds in 2x-knipper storing stand. (en hier lijkt ie in storingsmodus ook niet warm te worden).

Ik heb momenteel dus de LEDs van de kraan aangesloten op Pins 3 en 4, en de schakeling op pins 1 en 4. Pin 2 lijkt inderdaad nutteloos.
[Afbeelding][Afbeelding]

Nog een leuke tip, gebruik géén 3-polige jack plug, zelfs al is Pin2 nutteloos... Die combineert namelijk de GND en +12V op dezelfde pin, en dat vind de Quooker vast niet heel fijn. ;)

Nu blijkt dat dit werkt, ben ik benieuwd of hij de Kraan (LED) detectie gewoon doet op basis van de weerstand van de LEDjes of dat daar iets ingewikkelder achter zit. Ik vermoed gewoon weerstand...
Tevens ga ik kijken of ik er een IC'tje tussen kan hangen zodat ik net als Dre de oude kraan kan uitlezen en die knop kan hergebruiken in plaats van minuscule drukknopjes in een ziploc zakje op de deur van het kastje :P
Voordeel van het IC'tje is tevens dat je ook het dubbel-druk mechanisme kan aanpassen of uitzetten, kan bijhouden hoe vaak de vrouw nou eigenlijk thee maakt ( O-) ), aan Google kan vragen om een pot thee te maken vanaf de bank, of eventueel zelfs 2 reservoirs kan aansluiten aan dezelfde kraan zodat je 2x zoveel warm water hebt en ze om-en-om kan aansturen. 8)
Bij de twee-keer-knipper storing zegt Quooker dat de kraan defect is, ook bij mij. Je zegt dat je dan een nieuwe rode dop erbij krijgt. Maar wat is er nou feitelijk kapot? Is alleen een nieuwe rode dop niet voldoende?

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• MichelKlok
  • Laatst online: 16:05
Afgelopen weken hier hetzelfde probleem gehad met de twee-knipper storing bij Quooker van 2016. Naar wat ik begrijp is de nieuwe kraan qua electronica anders opgebouwd en niet compatibel met de oorspronkelijke rode dop van het reservoir. Vandaar dat een vervangende kraan met een nieuwe rode dop wordt geleverd, want anders gaat de combinatie niet werken. De storing zit dus in de kraan, maar vervanging ervan betekent tevens een nieuwe dop.

Het is wel even een werkje om kraan en dop te vervangen, maar ik heb dit meteen gecombineerd met de vervanging van het HITAC filter. Voor het verwisselen van de kraan en de kap moet er toch betrekkelijk veel uit elkaar worden gehaald, dus dan kan die vervanging er ook wel bij.

[Voor 6% gewijzigd door MichelKlok op 05-12-2022 21:46]

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:03
MichelKlok schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:09:
Afgelopen weken hier hetzelfde probleem gehad met de twee-knipper storing bij Quooker van 2016. Naar wat ik begrijp is de nieuwe kraan qua electronica anders opgebouwd en niet compatibel met de oorspronkelijke rode dop van het reservoir. Vandaar dat een vervangende kraan met een nieuwe rode dop wordt geleverd, want anders gaat de combinatie niet werken. De storing zit dus in de kraan, maar vervanging ervan betekent tevens een nieuwe dop.

Het is wel even een werkje om kraan en dop te vervangen, maar ik heb dit meteen gecombineerd met de vervanging van het HITAC filter. Voor het verwisselen van de kraan en de kap moet er toch betrekkelijk veel uit elkaar worden gehaald, dus dan kan die vervanging er ook wel bij.
Wat zijn de kosten hiervan geweest?

T809

• MichelKlok
De kraan kostte ons € 550,-. Uit coulance, wat ik nog steeds een stevig bedrag vind, dus daar heb ik me teleurstelling over uitgesproken, maar wat moet je anders? De kap kregen we "gratis".

• thexman2008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-02 15:47
Joris 407 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:14:
[...]

Bij de twee-keer-knipper storing zegt Quooker dat de kraan defect is, ook bij mij. Je zegt dat je dan een nieuwe rode dop erbij krijgt. Maar wat is er nou feitelijk kapot? Is alleen een nieuwe rode dop niet voldoende?
Quooker zegt kapot, maar het resetten door de spanning er tijdelijk af te halen lost het “probleem” tijdelijk wel op. Blijf het raar vinden en krijg er een vreemd onderbuik gevoel bij. Zou dus graag weten wat het exacte probleem is.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:18

bloody

0.000 KB!!

Hier ook de 2x knipper storing sinds een week of twee. Gek wordt je ervan.
Soms doet ie het weer even na een reset, dan weer niet.

Toen ik dat kraan-stekkertje in de (nog afgesloten) tweede jackplug poort deed (ja echt, er zijn er twee!), deed de kraan het weer twee hele dagen.
Nu weer huilen met de pet op.

Ik vind het echt wel bizar dat die dure kranen gewoon met een jaar of 5 op zijn...

nope

• Joris 407
thexman2008 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:21:
[...]

Quooker zegt kapot, maar het resetten door de spanning er tijdelijk af te halen lost het “probleem” tijdelijk wel op. Blijf het raar vinden en krijg er een vreemd onderbuik gevoel bij. Zou dus graag weten wat het exacte probleem is.
Ik ook, heb er naar gevraagd bij Quooker. Maar dan krijg je hetzelfde standaard antwoord dat de kraan kapot is en vervangen moet worden.
Bij mij werkt alleen het kokend water gedeelte niet meer, dus de draai-drukknop is iets fout mee / versleten. Maar van wat ik lees is dit niet uit elkaar te halen.

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• thexman2008
Eigenlijk is het absurd dat zo’n kraan zo snel kapot gaat. En je krijgt bijna het gevoeld alsof ze dus na deze tijd kapot moeten gaan en Quooker een mooi verdienmodel heeft. Weer even flink dokken en je krijgt een rode knop gratis.
Maar ik wil dus graag weten wat er nu kapot is ipv domweg naar dure onderdelen omwisselen.

• Joris 407
thexman2008 schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:29:
Eigenlijk is het absurd dat zo’n kraan zo snel kapot gaat. En je krijgt bijna het gevoeld alsof ze dus na deze tijd kapot moeten gaan en Quooker een mooi verdienmodel heeft. Weer even flink dokken en je krijgt een rode knop gratis.
Maar ik wil dus graag weten wat er nu kapot is ipv domweg naar dure onderdelen omwisselen.
Als ik wat anders heb kan ik hem proberen te demonteren en hier terug melden

• bloody

bloody

0.000 KB!!

thexman2008 schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:29:
Ik lees hier een potentiele oplossing: ring optillen en eronder schoonmaken met glassex.
Sowieso ga ik nu een plens glassex op de kraan gooien, wellicht helpt dat ook al.
I had an issue too, I had to try multiple times (2-10 times) before hot water came. Warranty was expired but Quooker send me a new one with interesting discount. After installing this new one I looked into dismantling and cleaning the old one. I did not test after cleaning, but I think it might work because I removed quite some dirt after removing the ring you twist for hot water. I did this:
Pull off gently the tap itself. Be carefull because there is a plastic tube going to the end of the tap. You can also first remote the filter and disconnect the tube. After removing the tap it is possible to partly remove the ring itself. You then can clean the part underneath the ring with "glassex" where there is the sensor triggering the hot water. There is only one way to reinstall the ring, check carefully howto.

nope

• thexman2008

• thexman2008
Ik heb hedenmorgen met Quooker gebeld over mijn kraan. Hun conclusie is dat de kraan moet worden vervangen, want een los binnenwerk is niet beschikbaar. Kost normaal ruim € 700,- maar uit coulance bieden ze het aan voor “slechts” € 350,- Nog steeds te veel geld als je het mij vraagt om een in feite goede kraan voor in de container te moeten gooien. Kan me ook bijna niet aan de indruk onttrekken dat dit een verdienmodel van Quooker is en de brave burgen hier gewoon ordinair genaaid wordt.
Echter ik heb er voor bedankt en ga me beraden over hoe nu verder.

• Joris 407
thexman2008 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:48:
Ik heb hedenmorgen met Quooker gebeld over mijn kraan. Hun conclusie is dat de kraan moet worden vervangen, want een los binnenwerk is niet beschikbaar. Kost normaal ruim € 700,- maar uit coulance bieden ze het aan voor “slechts” € 350,- Nog steeds te veel geld als je het mij vraagt om een in feite goede kraan voor in de container te moeten gooien. Kan me ook bijna niet aan de indruk onttrekken dat dit een verdienmodel van Quooker is en de brave burgen hier gewoon ordinair genaaid wordt.
Echter ik heb er voor bedankt en ga me beraden over hoe nu verder.
O ik kreeg een prijs 550 dus ik zou dat meteen doen :o

• MichelKlok
Waarschijnlijk hebben die verschillen in bedragen te maken met de mate van afschrijving en de uitvoering (RVS, chroom of zwart). Onze kraan was ruim 6 jaar oud toen hij de geest gaf. De kraan van thexman2008 zal waarschijnlijk jonger zijn.

[Voor 9% gewijzigd door MichelKlok op 16-12-2022 13:19]

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:09
Misschien ruim niet relevant, maar ik had ook problemen met mijn Quooker fusion. Niet met niet werken, maar met heel stroef lopen van de drukring en de hendel. Quooker zelf zegt glasex, en niet te veel, maar na 2x dat proberen heb ik het opgegeven. Toen gewoon WD40 op de goede gok er in gespoten, het kleinste pufje en hij is weer als nieuw!

De ring is nog helemaal lekker, maar ik hou het hier even bij gezien ik al deze problemen (en prijzen) zie!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Goku33
  • Laatst online: 03-02 16:14

Goku33

Ownage!

Ik heb eerder dit jaar ook dezelfde discussie gevoerd met Quooker over onze kraan van 4 jaar oud die met knipperstoring helemaal geen warm/kokend water meer wilde geven. Ze bleven bij een vergelijkbaar coulance aanbod van 300 euro voor een gereviseerd reservoir. Ik heb hierover contact met de rechtsbijstand gehad en aangezien Quooker stelt in haar communicatie dat het Quooker product naar verwachting zo’n 15 jaren mee zal gaan, hanteert men een wettelijke afschrijving van 8 a 10 jaren. Binnen deze periode valt een defect als deze (geen normale gebruikslijtage) onder de wettelijke garantie en moet Quooker dit eigenlijk kosteloos repareren. Quooker hield echter voet bij stuk en de rechtsbijstand had geen zin om er een dure zaak van te maken, dus uiteindelijk heeft de rechtsbijstand de rekening voor reparatie betaald.
Dus bij een niet al te oude kraan die wel voorbij de fabrieksgarantie is, kan je het ook nog via de rechtsbijstand proberen te spelen.

• thexman2008
Paar keer met de “technische dienst” van Quooker gesproken. Dit blijkt niet meer als een commercieel doorgeefluik die je, onder het mom van zogenaamde coulance, een nieuwe kraan kan bestellen. Maar als je vraag naar de oorzaak van de storing die het twee keer knipperen van de led veroorzaakt krijg je geen antwoord. Kraan is kapot en moet vervangen worden. Maar dit is belachelijk omdat het binnenwerk, in mijn ogen dus de kapotte schakelaar, er wel degelijk uit kan. Quooker weigert dus dit kapotte onderdeel te willen verkopen en dwingt je tot de aankoop van een hele nieuwe kraan. Ik heb er voor bedankt en ga dus wel iets anders bedenken.

• thexman2008
Goku33 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:45:
Ik heb eerder dit jaar ook dezelfde discussie gevoerd met Quooker over onze kraan van 4 jaar oud die met knipperstoring helemaal geen warm/kokend water meer wilde geven. Ze bleven bij een vergelijkbaar coulance aanbod van 300 euro voor een gereviseerd reservoir. Ik heb hierover contact met de rechtsbijstand gehad en aangezien Quooker stelt in haar communicatie dat het Quooker product naar verwachting zo’n 15 jaren mee zal gaan, hanteert men een wettelijke afschrijving van 8 a 10 jaren. Binnen deze periode valt een defect als deze (geen normale gebruikslijtage) onder de wettelijke garantie en moet Quooker dit eigenlijk kosteloos repareren. Quooker hield echter voet bij stuk en de rechtsbijstand had geen zin om er een dure zaak van te maken, dus uiteindelijk heeft de rechtsbijstand de rekening voor reparatie betaald.
Dus bij een niet al te oude kraan die wel voorbij de fabrieksgarantie is, kan je het ook nog via de rechtsbijstand proberen te spelen.
Ook hier maken ze misbruik van het feit dat ze weten dat geen enkele rechtsbijstandsverzekering voor een paar honderd Euro een zaak gaat starten. Met andere woorden, ze kunnen je due gewoon naaien en je hebt geen poot om op te staan.

• Goku33
  • Laatst online: 03-02 16:14

Goku33

Ownage!

thexman2008 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:00:
Ook hier maken ze misbruik van het feit dat ze weten dat geen enkele rechtsbijstandsverzekering voor een paar honderd Euro een zaak gaat starten. Met andere woorden, ze kunnen je due gewoon naaien en je hebt geen poot om op te staan.
Yep, deze 'coulanceregelingen' zijn gewoon onderdeel van het verdienmodel.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Ik heb helaas ook van de coulanceregeling gebruik moeten maken...
Echt bizar... kraan is net 5 jaar oud, en hoppa weer 425 euro aftikken.

Nogal in tegenspraak met wat ze zelf melden op de site:
Met een Quooker haal je een duurzaam product in huis, dat wel vijftien tot twintig jaar mee kan.
:/

nope

• thexman2008
Met een Quooker haal je een duurzaam product in huis, dat wel vijftien tot twintig jaar mee kan.

Dit is gewoon ordinaire volksverlakkerij !!!

• Ice_Blade
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:45
Die van mij was weer defect, mijn prototype drukknopjes waren vochtig geworden en het werkte gewoon niet echt lekker, dus ik heb het nu anders aangepakt.

Ik heb op amazon https://www.amazon.de/-/e...dt_b_product_details&th=1 deze besteld. (2x draadloze 433MHz watervaste schakelaar, en 2x relais-ontvanger).

Ik heb de rode kap opengeschroefd en de relays in series aangesloten aan de 220v lijn van het kokendwaterventiel. Mijn ventiel zit dus niet meer aan de rode kap zelf aangesloten. Ik kan nu dus dmv de 2 druk schakelaars in serie in te drukken het ventiel aan en uit zetten. (Het kan ook met een enkele schakelaar en relais, maar dit vind ik wat beter als kinderbeveiliging-idee). Verder, om de rode kap uit storingmodus te houden heb ik een 7500 Ohm weerstand tussen pins 1 en 4 van de jackplug aangesloten, en een oude (upcycled) rode 12V LED tussen pins 3 en 4. De kraan zelf doet dus helemaal niets meer. De draai knop daarvan geeft uberhaupt geen dynamisch signaal meer...
Met wat creatief knutselen passen de relays zelfs mee in de rode kap, dus dan is het ook nog eens mooi opgeruimd in mijn keukenkastje.

Nog een tip, mocht iemand toevallig ook de slang van de kokendwater kraan willen verlengen; dan kan je een verlengset kopen voor 50€+ bij Quooker zelf, of je kan een proberen om een slang te regelen met een M12x1.25 spoed aansluiting en druksluiting. Die zijn echter ontzettend lastig om te vinden, dus wederom een voorbeeldje van vendor-lock-in. :( Ik heb er zelf een in elkaar geknutseld met een M12x1.25 draadtap setje, maar dat was niet echt aan te raden als tijdrovend DIY klusje, dus dan is die dure Quooker slang zo gek nog niet... :+

• ribbe82
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-01 16:17
Ik kan me in het rijtje voegen hier, maar wil in elk geval alle forumleden die hier hun knowhow hebben gepost bedanken.

Bij mij ook 2x knipperstoring. Na wat kloten met Glassex en soms de juiste weerstandswaarden te meten werd het alleen maar slechter.
Uiteindelijk ook gebruik gemaakt van de coulance regeling (€550) van Quooker en meteen een nieuw Hitac filter erbij genomen.

Na wat uurtjes sleutelen, reservoir schoongemaakt, nieuw filter gemonteerd, nieuwe rode kap, en de nieuwe kraan geïnstalleerd, komt er weer kokend water uit.

Ik hoop weer een hele tijd vooruit te kunnen...

• rfbonte
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-01 13:20
2x keer in 10 jaar is mijn kraan defect, dus idd lijkt 5 jaar zo een beetje de economische levensduur van de kraan.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Herkenbaar topic, ik kreeg in 2016 de Quooker nieuw en in 2021 was deze ook stuk.

Eerst kreeg ik de tip van glassex van de klantenservice maar toen was het helemaal snel gedaan met de pret.

De prijs voor de nieuwe kraan (in 2021 dus) was 185 euro.

Aangezien die 5 jaar blijkbaar een regelmatige termijn is van deze storing zal ik in 2025 maar een rechtsbijstandverzekering afsluiten ;)

De oude kraan moest overigens retour dus die zullen ze wel gereviseerd hebben voor een andere klant.

[Voor 10% gewijzigd door Wolly op 15-01-2023 13:41]

• thexman2008
rfbonte schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:20:
2x keer in 10 jaar is mijn kraan defect, dus idd lijkt 5 jaar zo een beetje de economische levensduur van de kraan.
Precies, en dat is voor een product van dit soort prijzen natuurlijk veel te kort. Als klant wordt je in mijn ogen gewoon belazerd, zeker opdat Quooker dus weigert een los binnenwerk te leveren en je een in principe nog goede kraan weg kunt weggooien. Los daarvan is dat in een tijd van het duurzaam omgaan met grondstoffen, milieu etc. onacceptabel.

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:17
En ook ik kan me sinds vandaag in het rijtje toevoegen...

Mijn kraan is 6 jaar oud en een maand of 2 geleden heb ik de ontkalking gedaan.
Het lijkt wel of er een timer zit ingebouwd, want bij een maat van mij precies hetzelfde verhaal.
Die is overigens overgestapt op een andere boiler.

• IkbenNICLAS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-02 20:38
Ik heb een oploasing gevonden voor de quooker flex kraan. Mijn dublle bevijliging knop was ook stuk.

Linksom de pas pennen afgebroken. Binnenkant schoongemaakt. Kom je inderdaad stuk staal tegen. Maak alles schoon. Door de knop gaatjes boren en stelschroeven er in van rvs. En dan weer monteren. Vergeet bij de kraan het stuk plastic knopje te verwijderen anders gaat die er niet van af!

Elke keer als die nu niet meer werkt kan ik hem los halen en schoonmaken om hem zo die 15 jaar te halen.

• Kindafunny
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-02 21:02
IkbenNICLAS schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:11:
Ik heb een oploasing gevonden voor de quooker flex kraan. Mijn dublle bevijliging knop was ook stuk.

Linksom de pas pennen afgebroken.
Je hebt de draaiknop met een waterpomptang linksom gedraaid, en toen kwam deze los?

[Voor 61% gewijzigd door Kindafunny op 02-02-2023 17:50]

• Fallout
@IkbenNICLAS Dus hiermee kan je de storing oplossen...? Wil je aub meer details geven over het demonteren? Is het simpelweg met brute force kapotdraaien? Heb je fotos van het eindresultaat en hoe de knop er aan de binnenkant uitziet?
thanks

• Fallout
Ondertussen (eindelijk) reactie ontvangen van Quooker Service:
Beste heer ,

Vervelend om te horen! U kunt met een wattenstaafje met een beetje Glassex onder en boven de kartelknop nog wat proberen schoon te maken.

Indien dit het probleem niet verhelpt, zal de kraan spijtig genoeg volledig vervangen moeten worden.
De fusion kranen zijn geperste kranen en niet uit elkaar te halen. U kunt in dat geval voor dezelfde prijs ook een Flex kraan overwegen als nieuwe kraan.

Graag willen wij u een nieuwe kraan aanbieden voor een coulance-bedrag van € 550,- (incl BTW). Normaliter kost een nieuwe kraan € 751,- (incl BTW). Op deze nieuwe kraan krijgt u buiten de coulance ook wederom 2 jaar garantie. Een handleiding, waarin beschreven staat hoe u de kraan zelf kunt vervangen, wordt bijgeleverd.

Ook dient de software-kap van het reservoir vervangen te worden om de nieuwe kraan aan te kunnen sturen.
Deze sturen wij kosteloos met de kraan mee. Normaal kost deze €88,-.

We horen graag of u gebruik wilt maken van dit aanbod.

Ik ben witheet, want zelfs ingaan op mijn vraag dooen ze niet, dit lijkt een copy/paste tekstje...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fallout schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:43:
Ondertussen (eindelijk) reactie ontvangen van Quooker Service:
Beste heer Vis,

Vervelend om te horen! U kunt met een wattenstaafje met een beetje Glassex onder en boven de kartelknop nog wat proberen schoon te maken.

Indien dit het probleem niet verhelpt, zal de kraan spijtig genoeg volledig vervangen moeten worden.
De fusion kranen zijn geperste kranen en niet uit elkaar te halen. U kunt in dat geval voor dezelfde prijs ook een Flex kraan overwegen als nieuwe kraan.

Graag willen wij u een nieuwe kraan aanbieden voor een coulance-bedrag van € 550,- (incl BTW). Normaliter kost een nieuwe kraan € 751,- (incl BTW). Op deze nieuwe kraan krijgt u buiten de coulance ook wederom 2 jaar garantie. Een handleiding, waarin beschreven staat hoe u de kraan zelf kunt vervangen, wordt bijgeleverd.

Ook dient de software-kap van het reservoir vervangen te worden om de nieuwe kraan aan te kunnen sturen.
Deze sturen wij kosteloos met de kraan mee. Normaal kost deze €88,-.

We horen graag of u gebruik wilt maken van dit aanbod.

Ik ben witheet, want zelfs ingaan op mijn vraag dooen ze niet, dit lijkt een copy/paste tekstje...
Dit is het antwoord wat ik destijds ook kreeg, alweer iets van 4 jaar terug |:(
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee