Quooker Combi+ defect 4× knipper reparatie

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J3RO3NVO
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 21:17
Eskimootje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:57:
[...]

Naar aanleiding van dit verhaal zelf ook aan de slag gegaan. Het werkte steeds slechter totdat het helemaal niet meer lukte. Je kan bij de Quooker Flex de kraan en ring gewoon eruit tillen. Zet de kraan en ring recht, en til het met voldoende kracht op. Dan kan het eruit. Het gewicht loskoppelen door de rand in te drukken en alles kan los. Bij mij was de magneet ook bijna helemaal vergaan. Deze vervangen door een nieuwe van 10*3*2mm dat is net wat te dik maar na wat plastic weghalen ging dat wel. Nu terug gezet en het werkt weer als nieuw!
Ook hier bij een flex kraan (2018) de ring eraf gekregen door deze omhoog te wrikken met een schroevendraaier. De ring zit geklemd rondom een kunststof zwarte ring met de geleide pinnen (zoals op de foto’s van @Vuzzy), door het klemmen heb je echt wel wat kracht nodig en zorg dat je de (witte) led ring niet mee pakt want die hoeft (of kan zelfs) niet omhoog. Ook handig: gebruik een opoffer materiaal (dikke doek of papier) tussen de schroevendraaier en kraan om beschadiging te voorkomen en wrik eerst een kant en zet daar iets tussen, pak dan de andere kant en werk zo rustig naar boven.

Mijn vraag blijft nu: hoe krijg ik de geleide pinnen los zodat de zwarte ring er ook af kan? Weet @Eskimootje of @Arco7 dat toevallig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFa0mLV56G3N8VrIXHWCs_GulyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqu0dDnphJ3bMnshxmoZhL1j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:57
J3RO3NVO schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:42:
[...]

Ook hier bij een flex kraan (2018) de ring eraf gekregen door deze omhoog te wrikken met een schroevendraaier. De ring zit geklemd rondom een kunststof zwarte ring met de geleide pinnen (zoals op de foto’s van @Vuzzy), door het klemmen heb je echt wel wat kracht nodig en zorg dat je de (witte) led ring niet mee pakt want die hoeft (of kan zelfs) niet omhoog. Ook handig: gebruik een opoffer materiaal (dikke doek of papier) tussen de schroevendraaier en kraan om beschadiging te voorkomen en wrik eerst een kant en zet daar iets tussen, pak dan de andere kant en werk zo rustig naar boven.

Mijn vraag blijft nu: hoe krijg ik de geleide pinnen los zodat de zwarte ring er ook af kan? Weet @Eskimootje of @Arco7 dat toevallig?

[Afbeelding]
Dit is een ander model dan ik heb, ik kon de gehele ring gewoon omhoog trekken in de uitstand. Ik had geen los zwart deel. Zolang je niet te hard trekt kun je dat proberen. Ik heb er geen schroevendraaier voor nodig gehad om het te ontzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 20:46

HaTe

haat niet

[...]

[Afbeelding]
Huh, hoe krijg je dit voor elkaar? Als je een schroevendraaier in het gaatje steekt en de knop eraf tilt, dan komt deze ring bij mij mee met de draaiknop.
Heb je wel een schroevendraaier in het gaatje gedrukt? Het gaatje zit tussen de ring en de kraan, precies in het midden aan de achterkant, onder de witte ring nog in mijn foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60vYvK0tG0curgrp-03sk3Iu1Vc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9gIc2nEdescsy5j6xDjg1fz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8T2WF29cIgyqvTmuqDNTXoEfd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znRCptVKjglnQOuCpDDHXGy6.jpg?f=fotoalbum_tile

Zo te zien kan je dan vanaf onder gewoon bij het magneetje.

Weet iemand ook hoe je de witte ring eraf krijgt? En het schroefdraad onderaan de kraan?

[ Voor 27% gewijzigd door HaTe op 25-08-2023 11:45 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-04 16:26
[...]

[Afbeelding]
Ik heb een Quooker Fusion Square (met Combi 3 ketel).
Helaas ook slachtoffer van het verroeste magneetje. Wel eerst keurig gemeten of het ventiel bekrachtigd wordt, om andere oorzaken uit te sluiten.
En gelukkig kunnen fixen op de wijze die al een paar keer beschreven is.

Zachte doek tussen kraan en knop. En dan met een of liefst twee grote schroevendraaiers de knop eraf wippen.
In mijn geval bleef de kunststof ring met magneet netjes zitten, dus met een nieuw magneetje (10x4x1), wat lijm en een uurtje werk werkt het geheel weer.

Het lijkt er op dat het succes van deze methode verschilt per type, ik zou aanraden dit te proberen. Van twee kanten opwippen vergroot de kans op losmaken zonder breken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6hYyKGFsSgF3hszGGB0vt7KnPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaJcO9lm69FkbCCwyGi4KmYS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94t5dL0n9RpbW3v-5CjOzQVMGo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgkFiecYRIvlsHysHlPhs46S.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ratgFFDblGWaP8pzuMngqe9hkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZYpq2Z6b4EJJxFJ0s0H4G02.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:45

Videopac

Rommelt wat aan.

Ice_Blade schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:56:
[...]

Voor zover ik weet zijn de oudere model kranen (waar onder ook de Nordic) niet echt demonteerbaar omdat deze samengeperst zijn. Dus dan krijg je hem niet makkelijk open, noch weer terug netjes dicht.
Waar ligt de grens ongeveer? Ik heb een Nordic Square denk ik, uit 2013, denk ik: verhuisd naar een huis waar deze kraan al in zat. Bij mij knippert hij nu 2x. Het omhoog wippen met 2 schroevendraaiers gaat dan niet werken?

Ik probeer af te wegen wat het beste is om te doen: of die ring omhoog proberen te wippen en een ander magneetje monteren, of aanmelden, maar op een 10 jaar oude kraan zal weinig coulance zitten vermoed ik dus als ik hem toch moet vervangen kan ik ook eerst proberen hem te repareren.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Ice_Blade
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 00:06
Videopac schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:28:
[...]

Waar ligt de grens ongeveer? Ik heb een Nordic Square denk ik, uit 2013, denk ik: verhuisd naar een huis waar deze kraan al in zat. Bij mij knippert hij nu 2x. Het omhoog wippen met 2 schroevendraaiers gaat dan niet werken?

Ik probeer af te wegen wat het beste is om te doen: of die ring omhoog proberen te wippen en een ander magneetje monteren, of aanmelden, maar op een 10 jaar oude kraan zal weinig coulance zitten vermoed ik dus als ik hem toch moet vervangen kan ik ook eerst proberen hem te repareren.
Ik zou zeggen probeer het inderdaad gewoon. In het slechtste geval breekt iets af aan de binnenkant van de metalen ring en is die schakelaar kapot.
Dan lijm je de metalen buitenring terug er overheen en zie je er niks van. Dan doet de knop het welliswaar niet meer, maar dan kan je alsnog de lichtschakelaar optie gebruiken om je systeem te bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-05 18:45
Wij hebben ook het irritante 4x knipperen probleem met een Quooker uit 2016. Wat mij wel een beetje verbaasd is dat het probleem met 4x knipperen veroorzaakt wordt door een verroest magneetje. Het vreemde vind ik dat als de kraan 4x knippert en ik de boiler even uit en weer aan doe (met de "Q" knop) alles weer werkt voor een tijdje. Hoe rijmt zich dat met een verroest magneetje? Of heb ik een ander probleem met de kraan? Lijkt mij bijna een software dingetje dat na een reset weer goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ice_Blade
kvandt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:17:
Wij hebben ook het irritante 4x knipperen probleem met een Quooker uit 2016. Wat mij wel een beetje verbaasd is dat het probleem met 4x knipperen veroorzaakt wordt door een verroest magneetje. Het vreemde vind ik dat als de kraan 4x knippert en ik de boiler even uit en weer aan doe (met de "Q" knop) alles weer werkt voor een tijdje. Hoe rijmt zich dat met een verroest magneetje? Of heb ik een ander probleem met de kraan? Lijkt mij bijna een software dingetje dat na een reset weer goed werkt.
4x Knipperen zou betekenen dat de boiler vol kalk zit, en dat hij ontkalkt dient te worden.
2x knipperen geeft aan dat hij de kraan (schakelaar) niet kan detecteren.

Dus met een reset zal hij even denken dat hij weer schoon is, totdat de kalk-sensor of temp-sensor (ik weet niet precies hoe ze dat meten) detecteert dat er teveel kalk in zit.
Als je hem al hebt ontkalkt en hij doet dat nogsteeds, dan is er inderdaad waarschijnlijk een software storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ice_Blade schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:22:
[...]

4x Knipperen zou betekenen dat de boiler vol kalk zit, en dat hij ontkalkt dient te worden.
2x knipperen geeft aan dat hij de kraan (schakelaar) niet kan detecteren.

Dus met een reset zal hij even denken dat hij weer schoon is, totdat de kalk-sensor of temp-sensor (ik weet niet precies hoe ze dat meten) detecteert dat er teveel kalk in zit.
Als je hem al hebt ontkalkt en hij doet dat nogsteeds, dan is er inderdaad waarschijnlijk een software storing.
Bij mij betekende de 4x knipper dat de weerstanden in de kraan teveel afwijking hadden, dus kraan defect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppelFrank
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-01-2024
Nieuw hier en met plezier de draad gevolgd.
Ook ik heb een Fusion kraan die niet werkt.
Het is een waarschijnlijk wat oudere kraan met code QO.... (op labeltje aan draad)
Die kan niet op de kappen voor de QW... kranen.
Voor de liefhebber;
Ik heb de suggesties gevolgd om de ring te lichten maar het blijkt toch weer een ander systeem te zijn.
Uiteindelijk met wat geweld de ring omhoog gedwongen waarbij de twee pennetjes verbogen zijn.
De koperen binnenring is geperst in de draairing. In de koperen binnenring zit een staaf magneetje (Zie foto's)
Het ingegoten electronica deel zit vast aan de LED ring.
Ik denk dat er 2 Reed relais-tjes in de electronica zitten die de naar beneden functie en de draai functie apart oppikken. Het is een paar keer gelukt met een externe magneet de kraan te activeren.
Allemaal weinig bedrijfzeker.
Dus ga ik nu op een eenvoudige manier het water relais extern activeren zoals eerder beschreven in deze draad.
Overigens is de blauwe 220V kant op de print al verbonden met het relais zodat alleen de bruine kant geschakeld hoeft te worden

• AppelFrank
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQP-NwtWi8h2g3Ha1yFQtMoIbmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7im04IRoeULfSzXlt2VTQgLq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COpQfpcuIM98jxBJOy7rqu-WBEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXbidzJHSu1PZa8a442F4sVp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKHFMWXUE40Yvk2LytFuvbK5bAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUFy9OpU4RSGjAgFHhfTOU2x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jk5H1Yz0m98BnvdsQ-j1hiUEPrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qz9dHGh07j6ZcJIXyEsKViTu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvoo
  • Laatst online: 19-09-2024
Hallo allemaal,

Ik heb met interesse dit topic zitten lezen.
Ik heb hier ook een Quooker fusion kraan met de 3 weerstandjes in de kraan en een Quooker pro3 VAQ boiler.
Echter heb ik een ander "probleem".
Alles werkt, alleen de rode ledjes in de kraan lichten niet meer op. Eerst dacht ik dat het aan de kraan lag, dus ik heb voor paar euro op marktplaats een andere fusion gekocht die een probleem met de cartridge voor koud en warm water had. Dit was een mooi exemplaar om mee te testen en uit elkaar te halen. Wat blijkt nu, als ik van deze de stekker in de boiler stop (de andere kraan is nog gewoon waterzijdig aangesloten) dan werkt alles, maar ook het rode ledje in de kraan niet. Als ik 12V op pen 1 en 4 van de stekker zet, dan gaat op beide kranen het ledje wel aan.
Ik heb de sloopkraan dus blijkbaar voor niets gekocht, want het "probleem" lijkt in de boiler te zitten.
Voordat ik de boel ga slopen, heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken in de boiler.
Zou zonde zijn als hij namelijk helemaal de geest gaat geven, daar hij het verder gewoon doet.
Maar een weer werkend ledje zou ook wel weer leuk zijn.

Ik hoor het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvoo
Je had in eerste instantie de perlator eraf moeten draaien op de uitloop en het plastic uitloopje op het slangetje moeten verwijderen waar het kookwater doorheen loopt.
Daarna goed de kraan vasthouden en dan de uitloop van de basis aftrekken. Hierna had je de druk/draaiknop kunnen verwijderen zonder dat de plastic ring was gesneuveld.
Ik zou op marktplaats kijken voo reen kraan met kapotte koud/warm water cartridge en hier de onderdelen weer uithalen. Ik heb zo een fusion gevonden voor € 25,00 kookgedeelte was nog goed en kraan nog netjes.
AppelFrank schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:57:
Het is een waarschijnlijk wat oudere kraan met code QO.... (op labeltje aan draad)
Voor de liefhebber;
Ik heb de suggesties gevolgd om de ring te lichten maar het blijkt toch weer een ander systeem te zijn.
Uiteindelijk met wat geweld de ring omhoog gedwongen waarbij de twee pennetjes verbogen zijn.
De koperen binnenring is geperst in de draairing. In de koperen binnenring zit een staaf magneetje (Zie foto's)
Ik denk dat er 2 Reed relais-tjes in de electronica zitten die de naar beneden functie en de draai functie apart oppikken. Het is een paar keer gelukt met een externe magneet de kraan te activeren.
Dus ga ik nu op een eenvoudige manier het water relais extern activeren zoals eerder beschreven in deze draad.
Overigens is de blauwe 220V kant op de print al verbonden met het relais zodat alleen de bruine kant geschakeld hoeft te worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppelFrank
Bedankt Marvoo,

Dat weet ik dan voor de volgende keer.

Inmiddels de sturing via een simpele drukschakelaar gemaakt ipv de nogal onbetrouwbare reed relais in de ring.
2 aderig draadje solderen op de printplaat en een verbindinkje doorkrassen.
Zo gedaan en werkt zeer betrouwbaar.
Ik had geen behoefte aan extra anti kinderhandjes complexiteit.

• Speedy 2
  • Laatst online: 14-10-2023
Beste heren,
Ik ben ook bezig met mijn 8 jaar oude fusion square kraan. En veel vervangen al. Maar nu doet kokend water niet meer. En voordat ik gewoon een schakelaar er op zet. Wat denken jullie. Rode kabeltje proberen te fixen aan de druk ring??? Zie foto!!!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivCw4PaJeA1pxA8Iw7tDsAvPZlU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EyTohM5rkwLVNliRC0xKuFOw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atUEkZnooz-EehJfMMV10g5nB3k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BlK54gtNxL8k439MNqm5CEIG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvoo
De rode is loos en niet aangesloten. Het magneetje is waarschijn verroest en heeft geen kracht meer om de reedcontacten te bekrachtigen, of er zit vocht in, doordat de epoxyhars scheurtjes heeft.
Je kan de weerstandswaarden makkelijk meten op de connector als je deze bediend.
Waarden, rust, druk en draai staan hier in het topic beschreven.

Nu de uitloop er toch af ligt, zou ik het geheel ook goed schoonmaken en voorzien van een filmlaagje siliconenvet/kranenvet

[ Voor 99% gewijzigd door marvoo op 30-09-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy 2
Beste Ice blade & heren die slim en blijkbaar handig zijn. Ik moet er ook aan geloven om een schakelaar in te bouwen. Liefst ga ik niet solderen want misschien komt er ooit nieuwe kraan op. Dus wil graag de draden gebruiken. Maar ik heb er meer dan ik in jullie topics /fotos / schema’s zag. Ik heb het ventiel boven op liggen met 2 zwarte draden. Zie foto. Welke zou ik 220volt moeten geven. Of misschien 12volt. Hoop weer op jullie steun want quooker service is waardeloos. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8ajrcGU-WMuOCj15lTA_3cRQBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwCpDaJnoLo6VjyhoEITMeQE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvoo
Speedy,
Ik heb hier nog een compleet gereviseerde quooker fusion round rvs liggen. Werkt perfect.
Deze is t.b.v. de oude reservoirs, daar deze de 3 weerstands configuratie heeft en de nieuwe kranen meer electronica in zich hebben.
Zoek op MP maar naar "Quooker fusion round RVS kraan", gebruikt. Is die in Ossendrecht.
Aangezien jou serial begint met CPF zou het moeten werken.

Wat voor probleem geeft de kraan nu? Knipperende ledjes, of doet hij gewoon niks?
Als je niks in je reservoir aan wil passen kun je ook zoiets maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-J0CG2XPJ2Rmmqid2-sxyjnb9a0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlJywAXP62iBHHJRz4q4i1aY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door marvoo op 02-10-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy 2
Beste Marco,
Het begon maanden terug dat quooker stug begon te draaien en soms niet wilde werken. En week geleden begon hij te lekken boven de druk knop. Nu heb ik kardouche binnen in vervangen en boiler schoon gemaakt. Maar nu deed de druk knop na paar keer te hebben gebruikt ineens niet meer. (Zal hem morgen nog eens beter schoon maken). Qua fout meldingen heb ik nooit gehad. Maar wilt alleen nu geen kokend water geven. En het beroemde magneetje heb ik ook niet gevonden.
Maar ik heb je adv gevonden. Denk er effe over na. Maar bedankt voor jou/jullie hulp. Voor Leek als mij ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri76
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-02 15:17
graag even centraal houden, je vraag heeft niets met het topic te maken, behalve dat het een Quooker betreft.

[ Voor 82% gewijzigd door _ferry_ op 10-10-2023 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice_Blade
Speedy 2 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:51:
Beste Ice blade & heren die slim en blijkbaar handig zijn. Ik moet er ook aan geloven om een schakelaar in te bouwen. Liefst ga ik niet solderen want misschien komt er ooit nieuwe kraan op. Dus wil graag de draden gebruiken. Maar ik heb er meer dan ik in jullie topics /fotos / schema’s zag. Ik heb het ventiel boven op liggen met 2 zwarte draden. Zie foto. Welke zou ik 220volt moeten geven. Of misschien 12volt. Hoop weer op jullie steun want quooker service is waardeloos. [Afbeelding]
Hi Speedy2. De zwarte draden zijn 220V. In mijn vorige schets zie ik dat ik het alsnog fout heb getekend. 8)7 De blauwe zijn van het verwarmingselement en de groen/gele is de aarde van het hele reservoir zelf
Ik zal mijn post met schets ook ff aanpassen.
Maar inderdaad, gewoon met de 2 zwarte draden, als je daar 220v op zet dan gaat het ventiel open, Geen stroom en het ventiel blijft dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:45

Videopac

Rommelt wat aan.

Ice_Blade schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:44:
[...]

Ik zou zeggen probeer het inderdaad gewoon. In het slechtste geval breekt iets af aan de binnenkant van de metalen ring en is die schakelaar kapot.
Dan lijm je de metalen buitenring terug er overheen en zie je er niks van. Dan doet de knop het welliswaar niet meer, maar dan kan je alsnog de lichtschakelaar optie gebruiken om je systeem te bedienen.
Inmiddels heb ik mijn kraan opengebroken en in mijn onhandigheid die ring ook kapot gewrikt met de schroevendraaiers. De vraag is nu: hoe verder? Ik heb waarschijnlijk een oud model boiler en zelf geen zin en tijd meer om te gaan knutselen. Een nieuwe kraan erop laten zetten kan niet zonder dat ik een nieuwe bovenkant op mijn boiler laat zetten? Kan ik dan niet beter alles vervangen en de oude spullen op Marktplaats zetten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oONVfTKHc8TnnUFj6bGaRpaUdfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDTwJiDrXuLvQ5ci3ijW3rYC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhnE94dGMghJ_0u6oNqX0sIJMQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpdSKQ27qobYykyH2QXF4j7j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-l9ugo57DxCN7jLq1T61CjKhUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbtHY3GZhNYt0QliKtdNsgo3.jpg?f=fotoalbum_large

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kwam deze site tegen, er is blijkbaar Bluetooth communicatie mogelijk met de Quooker?
Met deze QSM-app moet Quooker in staat worden gesteld om verbeteringen in het serviceniveau van service-engineers aan te brengen. Ook kunnen hiermee nieuwe diensten worden ontwikkeld. Hiermee kan het serviceniveau aan klanten op een hoger plan komen en kosten-effectiever worden uitgevoerd.

Kortom een app die:

Op basis van nieuwe bluetooth protocollen een stabiele verbinding biedt;
Die in staat is om snel en eenvoudig EEPROM van diverse devices uit te lezen en deze te uploaden naar de daarvoor bestemde database;
Die snel en eenvoudig nieuwe device-firmware updates installeert;
Die in staat is om de apparaat-sensoren uit te lezen en deze schematisch weer te geven;
Die in staat is reeds werkende device specifieke instellingen te configureren;
Die eenvoudig is in gebruik.
https://most.dev/cases/case-quooker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:03
Hoi! Flinke schop in dit topic, maar ik heb een relevante vraag:

Ik lees op internet overal dat een 4x knipper-storing duidt op een reservoir fout. TS geeft duidelijk aan dat de kraan defect is. Waarom zou het reservoir dan niet 2x knipperen?

Een tijdje terug heb ik een Quooker van Marktplaats gekocht en deze is defect geraakt; 4x knipperen is het enige wat hij nog doet. Doorgemeten en hij trekt ~0w, dus er wordt ook niet verwarmd. Als ik 'vraag' om kokend water met de druk-draai knop, dan gaat het relais open en krijg ik koud water door het kokendwatergedeelte.

Hierdoor weet ik eigenlijk zeker dat het reservoir in storing staat, maar ik heb geen reservoir om mee te testen (of metingen te vergelijken). Is er hier iemand die toevallig de draden van het plaatje hieronder door kan meten en de weerstanden door kan geven? Dit zijn de sensordraden, maar ik weet niet welke sensoren er allemaal in zo'n reservoir zitten. Weet er iemand meer over de 'sensor-staaf' die zich in het reservoir bevindt?

In mijn geval gaat het om een Combi 2.2 E (7L) reservoir met bijbehorende Fusion (square) kraan. Voor zover ik kan zien is de kraan dus werkend, maar zit het defect in het reservoir. Natuurlijk kan ik voor 180EU en nieuw reservoir bestellen, maar ik zou het zonde vinden om dit te moeten doen, aangezien er net ook een nieuw filter in zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jX_UWVEMyY6DaXP4DalITombG6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FlfJ422bfJrVmEaHlYTmHhNY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saied_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02 06:37
DrEvil1986 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:30:
[...]

Ik heb een Quooker Fusion Square (met Combi 3 ketel).
Helaas ook slachtoffer van het verroeste magneetje. Wel eerst keurig gemeten of het ventiel bekrachtigd wordt, om andere oorzaken uit te sluiten.
En gelukkig kunnen fixen op de wijze die al een paar keer beschreven is.

Zachte doek tussen kraan en knop. En dan met een of liefst twee grote schroevendraaiers de knop eraf wippen.
In mijn geval bleef de kunststof ring met magneet netjes zitten, dus met een nieuw magneetje (10x4x1), wat lijm en een uurtje werk werkt het geheel weer.

Het lijkt er op dat het succes van deze methode verschilt per type, ik zou aanraden dit te proberen. Van twee kanten opwippen vergroot de kans op losmaken zonder breken.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Waar heb je het magneetje vandaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-04 16:26
Ik heb ze besteld bij magneetgigant. Je kunt ze natuurlijk overal vinden door te googlen.

Voor de volledigheid nog even de orderdetails :)

MKQA-10x5x1-NI-N45 10x5x1 vernikkeld N45 5 € 0,32 € 1,60
MGQA-10x5x2-NI-N35 10x5x2 mm vernikkeld N35 5 € 0,45 € 2,25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:09
Wolly schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:26:
Kwam deze site tegen, er is blijkbaar Bluetooth communicatie mogelijk met de Quooker?
[...]

Zou leuk zijn dit in te kunnen zien. Maar ik denk dat dit eerder betekend dat dit voor nieuwe modellen geld

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garfie96
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-01 08:07
Ik heb deze draad met grote interesse gelezen. En ik wil wat extra informatie geven voor zover dat mensen gaat helpen.

De veelgenoemde methode om met weerstanden je Quooker aan te sturen werkt voorlopig nog op alle Quooker reservoirs. De nieuwste kranen werken inderdaad met een of ander digitale communicatie, maar als je een oude fusion kraan met die rode interne printplaat met reed schakelaars op een nieuw Quooker reservoirs aansluit, werkt de Quooker alsnog ermee. Bij het opstarten van de Quooker doet die een scan lijkt het om te kijken wat voor een kraan is aangesloten. Ik gok op backwards compatibility met oude kranen.

Dus er is hoop voor mensen met een nieuw reservoir die ook graag gebruik willen maken van de weerstanden om zelf een schakelaar in elkaar te klussen. Let dus wel op om je Quooker even te herstarten als je die weerstanden hebt aangesloten. En de weerstandwaarde tijdens het opstarten moet overeenkomen met de "ruststand" van de magneetknop op die oude Fusion kranen.

Ik zag dat iemand ook noemde dat de rode kabel een loze kabel is, dat geldt voor de nieuwe Fusion kranen inderdaad. Een tijdje terug is deze rode kabel geloof ik verbonden met de knop zodat je een soort touch-functie had. Raakte je de knop aan, dan begon die al de rode LED aan te zetten. Maar is later mogelijk door productie fouten ertussenuit gehaald in zijn geheel.
Wolly schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:26:

[...]

Bovenstaand lijkt een derde partij te zijn die samenwerkt met Quooker. Ik denk dat ze dit puur beperken voor hun eigen service monteurs. Die reservoirs zelf hebben op hun printplaat geen enkele vorm van draadloze communicatie aan boord. Ik denk dat ze een dongel gebruiken voor Bluetooth (printplaat van het plastic gehaald van een 2022 Quooker. enige controller die er op zit is een chippie van Atmel). Zou vast lukken met die nieuwe digitale communicatie wat ook in die kranen gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-05 22:51
AppelFrank schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:57:
Voor de liefhebber;
hey AppelFrank, heb je nog tips hoe de draairing wel zonder schade te verwijderen is?

en kun je me misschien vertellen welke serienummer boiler hier op past? welke heb jij?

ik vind het vrij lastig te achterhalen welke serienummers nu met elkaar werken.
nu zie je van de PRO3 ook verschillende types:
- PRO3-VAQ
- PRO3-VAQ B
- PRO3-VAQ E

welke zou nou met de Q0 kraan gecombineerd kunnen worden?
is er ergens een lijst oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfie96
JazekerXX schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:57:
[...]

hey AppelFrank, heb je nog tips hoe de draairing wel zonder schade te verwijderen is?

en kun je me misschien vertellen welke serienummer boiler hier op past? welke heb jij?

ik vind het vrij lastig te achterhalen welke serienummers nu met elkaar werken.
nu zie je van de PRO3 ook verschillende types:
- PRO3-VAQ
- PRO3-VAQ B
- PRO3-VAQ E

welke zou nou met de Q0 kraan gecombineerd kunnen worden?
is er ergens een lijst oid?
toon volledige bericht
Zie mijn bericht ervoor. Q0 kranen (die gebruik maken van de weerstandmethode) kunnen prima op nieuwere ketels werken vanwege backwards compatibility. De PRO3-VAQ B lijkt op deze techniek te duiden https://www.quooker.nl/vernieuwde-pro3 B = Balgtechnologie en heeft weinig te maken met de elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
Garfie96 schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:12:
[...]

Zie mijn bericht ervoor. Q0 kranen (die gebruik maken van de weerstandmethode) kunnen prima op nieuwere ketels werken vanwege backwards compatibility. De PRO3-VAQ B lijkt op deze techniek te duiden https://www.quooker.nl/vernieuwde-pro3 B = Balgtechnologie en heeft weinig te maken met de elektronica.
bedankt Garfie

die backwards compatibility is wel mooi!

weet jij ook wat nu het verschil is tussen de VAQ en de VAQ E?

en welke is het nieuwste, de VAQ B of de E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfie96
JazekerXX schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:44:
[...]

bedankt Garfie

die backwards compatibility is wel mooi!

weet jij ook wat nu het verschil is tussen de VAQ en de VAQ E?

en welke is het nieuwste, de VAQ B of de E?
Geen probleem ;)

Verschil tussen de VAQ en de VAQ E weet ik niet helaas, misschien om onderscheid in het verhaal te brengen sinds de introductie van de B? Maar dan ben ik aan het speculeren haha. De VAQ B is de nieuwste in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JazekerXX
Garfie96 schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:07:
[...]

Geen probleem ;)

Verschil tussen de VAQ en de VAQ E weet ik niet helaas, misschien om onderscheid in het verhaal te brengen sinds de introductie van de B? Maar dan ben ik aan het speculeren haha. De VAQ B is de nieuwste in ieder geval.
thx man, zo worden we nog eens wat wijzer..

misschien dat ik het verschil weet. bij de VAQ komen de slangen aan de achterkant er uit en bij de VAQ E komt er een uit de achterkant en een uit de bovenkant. nu heb ik op een filmpje gezien dat die aan de bovenkant een magneet ventiel is. dus misschien E van electronic valve of zo iets? maar nu ben ik aan het speculeren.
de VAQ lijkt dus geen magneet ventiel te hebben dus dan is de kraan zelf de enige blokkering voor kokend water. maar omdat de cube gebruik maakt van dezelfde toevoerslang moet je onderscheid kunnen maken tussen gekoeld en kokend water dus daarom zal dat magneetventiel er op gekomen zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
Speedy 2 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:21:
Beste heren,
Ik ben ook bezig met mijn 8 jaar oude fusion square kraan. En veel vervangen al. Maar nu doet kokend water niet meer. En voordat ik gewoon een schakelaar er op zet. Wat denken jullie. Rode kabeltje proberen te fixen aan de druk ring??? Zie foto!!![Afbeelding]

[Afbeelding]
Hey @Speedy 2 , hoe heb jij die ring er af gekregen? zo te zien zonder kapot te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re404
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-03 08:29
Mensen dit is weer een heerlijk Tweakers draadje! 🫶 Ik heb het helemaal gelezen van begin tot eind en me sowieso vermaakt en alvast heel veel geleerd. Ik weet zeker dat hier de kennis aanwezig is voor het volgende:
  • ik heb hetzelfde probleem als velen hier: (Fusion) kraan 'kapot' (enkel de elektronica dus; 2x-knipper-storing en ring geeft geen LED-licht meer; resetpogingen geven geen verschil) en ik weiger om het coulance aanbod zomaar te accepteren
  • ik heb een goeie gevonden en gekocht via op marktplaats die 100% in orde zou moeten zijn (dit weet ik natuurlijk nog niet 100% zeker)
  • verkoper beweert dat deze compatibel is met mijn ouder kraan (en dus mijn 'kap')
  • nu nam ik aan (grotendeels gebaseerd op wat ik heb gelezen hierboven) dat ik dan (voordat ik de hele boel ga ombouwen, gewoon even met de jack van de 'nieuwe' de boel zou moeten kunnen bedienen ...
  • de 'nieuwe' licht op (opwarmen) en op de kap is ook geen 2x-knipper-error 👌
  • n.b. voor deze test is de cube-jack helemaal los gelaten
zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ib_BE7zGCgRrDRMExXT-p9AVUMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dW8BvKknq3p2egzMNgKIJNks.jpg?f=fotoalbum_large

maar:
  • kokend water gaat niet stromen uit de 'kapotte' :(
🤷‍♂️ WAT NU? Welke denkfout(en) maak ik? En/Of: Wat is een goede volgende stap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ice_Blade
Ik vermoed dat de nieuwe kraan misschien toch niet helemaal compatibel is met je kap.
Ik begreep dat de oudere kranen een simpele weerstand gebruiken om het signaal door te geven, maar de nieuwere geven blijkbaar een digitaal signaal door. Misschien dat daar tussen ook nog verschillende varianten zijn? Of dat je het systeem moet resetten met de nieuwe kraan aangesloten om die opnieuw met elkaar te synchroniseren ofzo?

Heb je wel geprobeerd om het systeem even compleet uit het stopcontact te halen en een paar minuten laten rusten zodat ie even helemaal reset?
En ik heb zelf geen cube, dus misschien werkt ie pas als alle jacks ingeplugd zitten?

Misschien dat je met een scope of logic analyser kan kijken wat voor signaal de kraan stuurt? Dan kunnen anderen hier dat misschien ook met hun soortgelijke modellen vergelijken of er een verschil tussen zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JazekerXX
re404 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:59:
Mensen dit is weer een heerlijk Tweakers draadje! 🫶 Ik heb het helemaal gelezen van begin tot eind en me sowieso vermaakt en alvast heel veel geleerd. Ik weet zeker dat hier de kennis aanwezig is voor het volgende:
  • ik heb hetzelfde probleem als velen hier: (Fusion) kraan 'kapot' (enkel de elektronica dus; 2x-knipper-storing en ring geeft geen LED-licht meer; resetpogingen geven geen verschil) en ik weiger om het coulance aanbod zomaar te accepteren
  • ik heb een goeie gevonden en gekocht via op marktplaats die 100% in orde zou moeten zijn (dit weet ik natuurlijk nog niet 100% zeker)
  • verkoper beweert dat deze compatibel is met mijn ouder kraan (en dus mijn 'kap')
  • nu nam ik aan (grotendeels gebaseerd op wat ik heb gelezen hierboven) dat ik dan (voordat ik de hele boel ga ombouwen, gewoon even met de jack van de 'nieuwe' de boel zou moeten kunnen bedienen ...
  • de 'nieuwe' licht op (opwarmen) en op de kap is ook geen 2x-knipper-error 👌
  • n.b. voor deze test is de cube-jack helemaal los gelaten
zie plaatje:
[Afbeelding]

maar:
  • kokend water gaat niet stromen uit de 'kapotte' :(
🤷‍♂️ WAT NU? Welke denkfout(en) maak ik? En/Of: Wat is een goede volgende stap?
toon volledige bericht
Wat zijn de eerste 3 karakters van het serie nummer van beide kranen?

Aangezien je ook een cube hebt moet de kraan een serienummer hebben dat begint met QW0, QW1 of T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re404
Dank vast voor deze 2 snelle reacties!

Qua meten ga ik kijken wat ik kan doen. Multimeter heb ik. Scope moet even via een maat.

Voor evt. Arduino / breadboard tests ben ik wel in, maar eerst even het uitsluitwerk…
Wat zijn de eerste 3 karakters van het serie nummer van beide kranen?
De oude was QW0
De ‘nieuwe’ is QW7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JazekerXX
re404 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:52:
Dank vast voor deze 2 snelle reacties!

Qua meten ga ik kijken wat ik kan doen. Multimeter heb ik. Scope moet even via een maat.

Voor evt. Arduino / breadboard tests ben ik wel in, maar eerst even het uitsluitwerk…

[...]

De oude was QW0
De ‘nieuwe’ is QW7
ik heb hier een Q0 kraan en die is met weerstanden. de weerstandswaarde meet je daar op pin 1 en 4. deze werkt niet met een cube. dus hier had ik helaas niks aan.
en heb ook een nieuwe T kraan, deze heb ik niet gecontroleerd maar die zou met data communicatie werken.

jouw kranen lijken mij beide geschikt. en het had allemaal al gewerkt met de oude kraan toch?
ook jouw test lijkt mij goed, alleen de jackplug zou voldoende moeten zijn. al heb ik de nieuwe kranen nog niet van binnen gezien, bij de oude kranen is het alleen een led ring en 2 reed contacten die de verschillende weerstands waardes maken.

de kap op je reservoir lijkt me de nieuwe, anders had de cube ook niet gewerkt.
ik neem aan dat je reservoir ook een W in het serienummer heeft of begint met R?
en een slang komt bovenuit (pro3-VAQ-E of VAQ-B) kap (met dat T-stuk naar de cube)? of heb je een combi?

werkt het magneet ventiel nog wel?
want na dat ventiel is het een open verbinding de kraan uit..

en als je de cube aansluit krijg je dan wel water er uit?

ps. dit staat op het faq van quooker over de serienummers:
Kan een CUBE aangesloten worden op mijn reeds geïnstalleerde Quooker- systeem?
De Quooker CUBE is enkel te gebruiken met Quooker-kranen en reservoirs die na oktober 2017 zijn geproduceerd.

Enkel reservoirs waarvan het serienummer de letter 'W' bevat of begint met de letter 'R' zijn compatibel met de CUBE. Je kunt het serienummer van jouw reservoir vinden op de sticker aan de zijkant.
Kranen met een serienummer waarin de letter 'W' voorkomt of waarvan het serienummer begint met de letter 'T' zijn te gebruiken in combinatie met een CUBE. Het serienummer van de kraan wordt vermeld op het labeltje aan het LED-snoer.
ik ga er van uit dat je de reset al een paar keer geprobeert hebt?
https://www.saniweb.nl/ad...20systeem%20te%20resetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JazekerXX
Dre schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:30:
In een goedwerkende Quooker kraan meet ik 3 weerstanden. Op basis van de E12 weerstandenreeks kom ik uit op:
  1. 470 Ohm
  2. 1200 Ohm
  3. 5600 Ohm
Intern in de boiler zit een 6800 Ohm pullup weerstand die dit naar de +5V trekt. Afhankelijk van de spanning die op de ADC wordt gemeten bepaald de boiler in welke positie de kraan staat.

[Afbeelding]

Met deze weerstanden gaat de Quooker weer warm- en kokendwater maken heb ik getest :)
ik heb een kraan met serienummer Q0 ontleed en zag dat het schema toch iets anders in elkaar zit.
ik heb alle sporen gevolgd en alle weerstanden etc. direct gemeten met een gekalibreerde fluke 289 meter (het topmodel dus deze waardes kloppen!) :)
tussen pin 1 en 4 zit de variabele weerstandswaarde en tussen 3 en 4 zitten de leds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyELbe647ZY-KwNpFGpXjEziv6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHX0jiXoVhuHoPWmfqnoF3oK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re404
JazekerXX schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:29:
[...]
het had allemaal al gewerkt met de oude kraan toch?
inderdaad
ik neem aan dat je reservoir ook een W in het serienummer heeft of begint met R?
ja: CPWxxxxxx

Het is een COMBI+ E 7L
werkt het magneet ventiel nog wel?
want na dat ventiel is het een open verbinding de kraan uit..
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik denk dat je de (solenoid?)klep beoelt die het kokende water doorlaat? Ik neem aan dat die wel werkt ja.

Aangezien mijn oude kraan de kap in 2x-knipperstand brengt en ook geen enkel licht op de bedieningsring meer geeft lijkt mij aannemelijk dat de elektronica daarvan kapot is...
en als je de cube aansluit krijg je dan wel water er uit?
Bij de 'nieuwe' kraan wel geprobeerd erbij aan te sluiten, maar nee, geen water.

(en zelfs geprobeerd om de kraan direct op het Cube-jack-gat aangesloten, maar dat werkt niet).
ik ga er van uit dat je de reset al een paar keer geprobeert hebt?
https://www.saniweb.nl/ad...20systeem%20te%20resetten.
zeker.
Meetpoging
🤔 ehm ... ik heb e.e.a. geprobeerd ... weet niet helemaal zeker of ik goed meet, en of mijn goedkope meter wel goed genoeg is. Heb niet zo veel ervaring met weerstanden meten.

Zoals je ziet staat de meter ingesteld op standje 200ohm ingesteld en meet ik ~190ohm bij beide kranen (?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QADgEhT6dqfMtHZ7nErUAbegfUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mATxaCLA4phQ2TPqQmgrfS7T.png?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat ik hier zo niet veel mee kan, maar tips blijven welkom.

Bij beide kranen is het niet gelukt om een verschil te meten bij indrukken en draaien ... van alles geprobeerd, zoals ik al zei goedkope meter en weinig ervaring mee.

Even ter herhaling:
  • De 'nieuwe' kraan brengt wél beide apparaten uit de 2x knipperstand.
  • En de leds op de bedieningsring gaan aan.
  • Maar als ik een signaal geef dan gaat de ring even uit... en weer aan.
  • n.b. bij een poging tot Cube bedienen gaan de blauwe leds NIET aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garfie96
re404 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:34:
[...]

inderdaad

[...]

Het is een COMBI+ E 7L

[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik denk dat je de (solenoid?)klep beoelt die het kokende water doorlaat? Ik neem aan dat die wel werkt ja.

Aangezien mijn oude kraan de kap in 2x-knipperstand brengt en ook geen enkel licht op de bedieningsring meer geeft lijkt mij aannemelijk dat de elektronica daarvan kapot is...

[...]

Bij de 'nieuwe' kraan wel geprobeerd erbij aan te sluiten, maar nee, geen water.

(en zelfs geprobeerd om de kraan direct op het Cube-jack-gat aangesloten, maar dat werkt niet).

[...]

zeker.
Meetpoging
🤔 ehm ... ik heb e.e.a. geprobeerd ... weet niet helemaal zeker of ik goed meet, en of mijn goedkope meter wel goed genoeg is. Heb niet zo veel ervaring met weerstanden meten.

Zoals je ziet staat de meter ingesteld op standje 200ohm ingesteld en meet ik ~190ohm bij beide kranen (?)

[Afbeelding]

Bij beide kranen is het niet gelukt om een verschil te meten bij indrukken en draaien ... van alles geprobeerd, zoals ik al zei goedkope meter en weinig ervaring mee.

Even ter herhaling:
toon volledige bericht
Zou je bij het tappen van kokend water met je nieuwe kraan iets langzamer de draai beweging willen doen na je druk bewegingen? Want die werken wel als ik je goed begrijp? Ik vermoed dat je "nieuwe" kraan al een magneet heeft die al lekker is gaan corroderen door schoonmaakmiddelen.

Dus 2x druk + langzaam draai, maar ook weer niet te langzaam want dan krijg je een "timeout".

Als je hiervoor al een QW0 had, moet een QW7 zeker werken in jouw samenstelling. De vraag is inderdaad of de kraan die je gekocht heb wel helemaal lekker is.

[ Voor 3% gewijzigd door Garfie96 op 19-05-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re404
Dank @Garfie96. Ik heb wel verschillende tempo’s geprobeerd denk ik, maar ik ga het nogmaals proberen.

Ik denk dat voor de volgende diagnosestap toch een circuitje aan een jackplug moet hangen. Ik heb Arduino en breadboard maar nog geen arsenaal aan weerstanden etc.

Arduino mensen hier? Zou het mogelijk zijn om gewoon een patroon van verschillende voltages op Pin x te sturen direct vanuit de arduino of gaat dat niet goed met de PWM output van Arduino en is er meer nodig?

Ik kan ook even wat weerstanden halen en gewoon analog gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garfie96
re404 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:57:
Dank @Garfie96. Ik heb wel verschillende tempo’s geprobeerd denk ik, maar ik ga het nogmaals proberen.

Ik denk dat voor de volgende diagnosestap toch een circuitje aan een jackplug moet hangen. Ik heb Arduino en breadboard maar nog geen arsenaal aan weerstanden etc.

Arduino mensen hier? Zou het mogelijk zijn om gewoon een patroon van verschillende voltages op Pin x te sturen direct vanuit de arduino of gaat dat niet goed met de PWM output van Arduino en is er meer nodig?

Ik kan ook even wat weerstanden halen en gewoon analog gaan.
Analoog gaan betekent wel dat je je CUBE niet meer kan aansturen, alleen kokend water nog :X Gezien analoog het normaal gesproken ook met een spannigsdeling werkt, zou je eerder een DAC signaal nodig hebben tov een PWM signaal van een Arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re404
Garfie96 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:06:
[...]

Analoog gaan betekent wel dat je je CUBE niet meer kan aansturen, alleen kokend water nog :X Gezien analoog het normaal gesproken ook met een spannigsdeling werkt, zou je eerder een DAC signaal nodig hebben tov een PWM signaal van een Arduino.
Dank voor dit inzicht. Zet zou ook meer gaan om erachter te komen of mijn quooker electronica onder de kap wel gewoon werkt en niet om een permanente oplossing.

Ik begin te vermoeden dat ik er niet vanuit kan gaan dat die ‘nieuwe’ 2e hands kraan ok is …

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JazekerXX
Vuzzy schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:33:
Mijn Quooker kraan gaf laatst helaas ook de knipper (2x) storing. Nog 1x kunnen resetten na vele pogingen, maar 3 dagen later was de storing weer terug. Erg frustrerend dat voor een simpel stukje elektronica gelijk de hele kraan van een paar honderd euro defect is. Helaas was het net buiten de garantie, maar nog wel een flinke korting kunnen krijgen van Quooker.

Aanvankelijk wilde ik de kraan zelf proberen te repareren, maar ik kon nergens informatie over het (netjes) demonteren of foto's van de binnenkant vinden. Omdat ik inmiddels toch een nieuwe kraan heb, heb ik de oude met iets meer geweld uit elkaar gehaald. Wellicht kan ik nog iemand helpen met de foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het vermoeden dat er een Hall-sensor in de kraan zit en het roestige plaatje in de draaiknop een magneetje is. Wellicht was het vervangen van dit magneetje voldoende geweest om de kraan te repareren?? Het magneetje is al bereikbaar door simpelweg de draaiknop hard omhoog te trekken, of op te wippen met een schroevendraaier.
toon volledige bericht
Bedankt voor de foto's!
ik ben ook erg benieuwd naar wat er mis is met de nieuwe generatie kranen. zie je toevallig scheurtjes in het doorzichtige plastic omhulsel? waar water in gelopen is?
ook zou ik graag meer gedetailleerde foto's zien van de voor en achterkant van de printplaat.

tot nu toe heb ik alleen wat SOT-23 packages gezien (waarschijnlijk transistoren of diodes) en wat condensators. simpel nieuw te maken of iets extern met draadloze bediening wat we hier ook al gezien hebben..

voor de oude kraan (die met weerstanden werkt) zou ik makkelijk nieuwe ringen kunnen maken zodat die makkelijk te repareren is dmv even het printplaatje te vervangen. dus als er genoeg animo is kan ik wel nieuwe printplaten ontwerpen en laten produceren. een ook de transparante behuizing kan ik wel ontwerpen en met transparante resin 3D printen.

ook wil ik nog eens kijken of we een conversie printplaatje kunnen maken zodat je de oude kraan ook op de nieuwe boiler en cube kunt gebruiken (hetzij zonder blauw licht natuurlijk)..

maar goed daarom wil ik eerst jouw defecte printplaat eens goed bekijken. kijken wat er op zit en hoe het werkt etc. mijn kraan werkt gewoon dus die ga ik niet uit elkaar halen uiteraard..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JazekerXX
re404 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:34:
[...]

inderdaad

[...]

Het is een COMBI+ E 7L

[...]

[...]

[...]

zeker.
Meetpoging

[Afbeelding]

Even ter herhaling:
toon volledige bericht
met magneetventiel bedoel ik idd de solenoid. als je daar spanning op zou zetten komt er kokend water uit.
die zou eventueel ook nog defect kunnen zijn natuurlijk. je zou het kunnen testen of deze nog werkt. ik heb hier op het forum gezien dat ze de solenoid rechtstreeks aansturen om de defecte kraan te omzeilen, en kokend water met een externe knop bedienen.. die methode kun je gebruiken om het even te testen, of misschien is het wel een oplossing voor je..

ook zag ik dat de magneetjes in de ring er extreem verroest uitzien, je zou ook eens met een andere neodymium langs de ring kunnen gaan, kijken of dat wel werkt..

over het doormeten. ik denk dat je de nieuwe kranen niet door kunt meten omdat die met data communicatie zou werken. je zou dan wel met een scope of digital analyzer de pinnen kunnen bekijken.
k wil dat nog wel een keer gaan doen maar heeft voor mij nog niet de hoogste prio omdat alles nog werkt bij mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re404
Beste Qnutselaers,

@Garfie96 ik heb de jack van de 'nieuwe' nog een keer aangesloten en langzaam draaien geprobeerd. Geen succes. Mijn nieuwe vermoeden:
  • Wellicht dat bij deze ('nieuwe' 2e handse) kraan het "draai" signaal wél werkt, maar het "druk" signaal niet. Want het licht gaat even uit na draaien (misschien "in de war" van het niet hebben ontvangen van een "druk"-signaal). Want als ik de ring indruk blijven de LEDs gewoon gewoon rood branden. (Ook als de Cube óók aangesloten is, terwijl de ring dan bij lang indrukken blauw zou moeten worden).
Garfie96 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:06:
  • Bedoel je dat alle oude NIET-Cube-compatibele-kranen wél met analoge weerstanden werken, en alle Cube-compatibele kranen met digitale signalen praten?
  • En dat de kap in een backward compatibele stand gaat als je een knutselwerkje van weerstanden en schakelaars op de jack aansluit, maar dan nooit met de Cube zal kunnen praten?
JazekerXX schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:08:
[...]
voor de oude kraan (die met weerstanden werkt) zou ik makkelijk nieuwe ringen kunnen maken zodat die makkelijk te repareren is dmv even het printplaatje te vervangen. dus als er genoeg animo is kan ik wel nieuwe printplaten ontwerpen en laten produceren. een ook de transparante behuizing kan ik wel ontwerpen en met transparante resin 3D printen.

ook wil ik nog eens kijken of we een conversie printplaatje kunnen maken zodat je de oude kraan ook op de nieuwe boiler en cube kunt gebruiken (hetzij zonder blauw licht natuurlijk)..
Dit zou te gek zijn; DIY Quooker-circulariserende aftermarket parts. :D - Er zijn op marktplaats best wel af en toe zombiekranen te vinden die je zou kunnen refurbishen. :)
JazekerXX schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:24:
[...]ik heb hier op het forum gezien dat ze de solenoid rechtstreeks aansturen om de defecte kraan te omzeilen, en kokend water met een externe knop bedienen.. die methode kun je gebruiken om het even te testen, of misschien is het wel een oplossing voor je..
Tja ik ben tot nu toe nog niet "onder de kap" geweest, omdat ik eigenlijk heel zeker ben dat het de electronica van mijn OUDE kraan is die kapot is (omdat die ook geen licht meer geeft etc. en de kap in 2x-knipperstand brengt.) Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat er 2 dingen precies tegelijkertijd kapot zijn gegaan. (Ik besef me dat dat zou kunnen door kortsluiting o.i.d., maar zoek nog even "lui" door zonder te gaan sleutelen.) Maar dank voor suggestie / meedenken!
ook zag ik dat de magneetjes in de ring er extreem verroest uitzien, je zou ook eens met een andere neodymium langs de ring kunnen gaan, kijken of dat wel werkt..
Dat waren dan niet mijn magneetjes, want die heb ik nog niet in beeld gehad, maar: Hoe simuleer je met een externe magneet dan druk-druk-draai? En dan moet de ring er wel af denk ik?

Van de OUDE kraan heb ik de ring wel netjes eraf gekregen van boven met behulp van alle info op dit draadje, maar ik heb het zwarte plastic nog niet uit de ring gehaald om het magneetje zichtbaar te maken.

En bij het "van boven in gemonteerde stand openen" van de kraan bleek er over de electronica van de ring een witte plastic ring te zitten die ik denk ik alleen kan verwijderen als ik de kraan demonteer van onderen, en daar ben ik zoals gezegd nog niet aan begonnen.
over het doormeten. ik denk dat je de nieuwe kranen niet door kunt meten omdat die met data communicatie zou werken. je zou dan wel met een scope of digital analyzer de pinnen kunnen bekijken.
k wil dat nog wel een keer gaan doen maar heeft voor mij nog niet de hoogste prio omdat alles nog werkt bij mij..
Dank voor dit inzicht. Een vriend van me heeft een scope en meer kennis, dus misschien kom ik daar ook nog terecht.

Verder nog een algemene oproep:
  • Toevallig iemand in de buurt van Den Haag bij wie ik 'm losse kraan mag komen testen? Enkel jackplug erin en kijken of de kraan wel kokendwater-signaal kan geven. Dit om uit te sluiten dat mijn kap de oorzaak is.

[ Voor 30% gewijzigd door re404 op 21-05-2024 10:05 . Reden: toevoegen replies en details toevoegen en fouten verwijderen :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garfie96
  • Bedoel je dat alle oude NIET-Cube-compatibele-kranen wél met analoge weerstanden werken, en alle Cube-compatibele kranen met digitale signalen praten?
  • En dat de kap in een backward compatibele stand gaat als je een knutselwerkje van weerstanden en schakelaars op de jack aansluit, maar dan nooit met de Cube zal kunnen praten?
@re404 ik weet niet of alle niet-Cube-compatibele-kranen met weerstanden werken, maar dat zou kunnen, alle Cube-compatibele kranen zijn inderdaad in ieder geval wel digitaal.

Het tweede wat je hier noemt is inderdaad hoe ik het tot nu toe heb zien werken. Zodra je een "analoge" kraan aansluit (en de Quooker herstart) is er geen sprake meer van digitale communicatie op de jack-plug en lijkt de Quooker dus in een andere stand te werken met de kranen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JazekerXX
Dat waren dan niet mijn magneetjes, want die heb ik nog niet in beeld gehad, maar: Hoe simuleer je met een externe magneet dan druk-druk-draai? En dan moet de ring er wel af denk ik?
de foto's waren van andere tweakers idd, maar goed als het bij hen zo is kan dat bij jou mogelijk ook zijn.

dus als je met een magneet voelt waar de magneet in de ring zit, daar dan even de magneet omlaag, omhoog, omlaag en dan naar rechts (tegen de klok in) beweegt zoals de ring ook beweegt. dan moet je de magneet wel kunnen testen lijkt me.
Verder nog een algemene oproep:
  • Toevallig iemand in de buurt van Den Haag bij wie ik 'm losse kraan mag komen testen? Enkel jackplug erin en kijken of de kraan wel kokendwater-signaal kan geven. Dit om uit te sluiten dat mijn kap de oorzaak is.
ik zit in regio Breda, niet heel dicht bij dus maar je bent welkom iig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snottt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:54
Hier ook hetzelfde probleem met de dubbeldruk functie. Het gaat steeds slechter. De glassex methode werkt niet, ook nog met contactspray geprobeerd. Quooker Fusion is in 2014 aangeschaft. in 2018 hebben we een nieuwe kraan+ electronica deksel gratis gekregen omdat de oude kraan hendel heel zwaar ging lopen. Geweldige service was dat. Nu krijg ik deze aanbieding:
Wij vinden het erg vervelend dat u problemen ondervindt met één van onze producten.
Spijtig genoeg is het zo dat de kraan in dit geval in zijn geheel vervangen moet worden.
Graag willen wij u een nieuwe kraan aanbieden voor een coulance-bedrag van € 450,- (incl BTW). Normaliter kost een nieuwe kraan € 601,- (incl BTW). Op deze nieuwe kraan krijgt u buiten de coulance ook wederom 2 jaar garantie.
Ook dient de software-kap van het reservoir vervangen te worden om de nieuwe kraan aan te kunnen sturen. Deze sturen wij kosteloos met de kraan mee. Normaal kost deze €100,-.
We horen graag of u gebruik wilt maken van dit aanbod.

Ik heb nu een magneetje aan de gekartelde knop geplakt en hij werkt weer.
Het probleem is nu dat de hendel heel zwaar draait. Komt door de glassex/contactspray denk ik. Weet iemand of je cartouche van de Fusion kan vervangen ? Wat voor type zit erin en waar zou je die kunnen krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
snottt schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:12:
Hier ook hetzelfde probleem met de dubbeldruk functie. Het gaat steeds slechter. De glassex methode werkt niet, ook nog met contactspray geprobeerd. Quooker Fusion is in 2014 aangeschaft. in 2018 hebben we een nieuwe kraan+ electronica deksel gratis gekregen omdat de oude kraan hendel heel zwaar ging lopen. Geweldige service was dat. Nu krijg ik deze aanbieding:
Wij vinden het erg vervelend dat u problemen ondervindt met één van onze producten.
Spijtig genoeg is het zo dat de kraan in dit geval in zijn geheel vervangen moet worden.
Graag willen wij u een nieuwe kraan aanbieden voor een coulance-bedrag van € 450,- (incl BTW). Normaliter kost een nieuwe kraan € 601,- (incl BTW). Op deze nieuwe kraan krijgt u buiten de coulance ook wederom 2 jaar garantie.
Ook dient de software-kap van het reservoir vervangen te worden om de nieuwe kraan aan te kunnen sturen. Deze sturen wij kosteloos met de kraan mee. Normaal kost deze €100,-.
We horen graag of u gebruik wilt maken van dit aanbod.

Ik heb nu een magneetje aan de gekartelde knop geplakt en hij werkt weer.
Het probleem is nu dat de hendel heel zwaar draait. Komt door de glassex/contactspray denk ik. Weet iemand of je cartouche van de Fusion kan vervangen ? Wat voor type zit erin en waar zou je die kunnen krijgen ?
Misschien zit er kalk in het kraan binnenwerk. De kraan kan helemaal uit elkaar en je kan het dan ontkalken of een nieuw binnenwerk er in doen.

Dit is een voorbeeld, zelf controleren of het de juiste is.
https://www.vervangingsma...BjsE__CEeREhoC1PkQAvD_BwE

Ook is de magneet te vervangen. Als je de oude op meet en dan op die maten zoekt naar neodimium magneet..

Als je de oude kraan nog hebt kun je daar op oefenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snottt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:54
JazekerXX schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Misschien zit er kalk in het kraan binnenwerk. De kraan kan helemaal uit elkaar en je kan het dan ontkalken of een nieuw binnenwerk er in doen.

Dit is een voorbeeld, zelf controleren of het de juiste is.
https://www.vervangingsma...BjsE__CEeREhoC1PkQAvD_BwE

Ook is de magneet te vervangen. Als je de oude op meet en dan op die maten zoekt naar neodimium magneet..

Als je de oude kraan nog hebt kun je daar op oefenen
Bedankt voor de info. ik heb de kraan uit elkaar kunnen halen nu nog een revisie setje bestellen.
Hoe krijg je de kartelknop fatsoenlijk los ? Met grof geweld door met een schroevendraaier aan twee kanten te wringen ? Moet je eerst de uitloop lostrekken ? Hoe zit dan in de uitloop het binnenslangetje vast ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• re404
JazekerXX schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:50:
[...]
als je met een magneet voelt waar de magneet in de ring zit, daar dan even de magneet omlaag, omhoog, omlaag en dan naar rechts (tegen de klok in) beweegt zoals de ring ook beweegt.
DIT WERKTE! _/-\o_ Verbazingwekkend makkelijk. Gewoon zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dx73--6bhTHB9h8fHekydE_FTo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sG7Lt0KA1kUoEGDiDxIFtKSZ.jpg?f=fotoalbum_large
Met enkel de jack erin van de 'nieuwe' gaat nu bij drukken en draaien dus inderdaad het kokende en bruisende water weer stromen uit de oude kapotte kraan!

En dat magneetje zou dus ook binnenin te vervangen zijn? Ik heb bij m'n oude kraan weer even de ring eraf gehaald om te kijken hoe dit zit (voordat ik dit bij de 'nieuwe' ga proberen) ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVGwRKulh5MWCwAMYpmidct-nMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFNe6N67pbyaK4GBG3550eWx.jpg?f=fotoalbum_large
  • Hoe krijg je het zwarte plastic deel eruit zonder dat er iets stuk gaat?
Dit zie ik in geen van de 3 -verder gezamenlijk onmisbare- filmpjes echt goed ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re404
IkbenNICLAS:
Linksom de pas pennen afgebroken.
Weet iemand of het ook zonder afbreken kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re404
snottt schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:58:
Hoe krijg je de kartelknop fatsoenlijk los ? Met grof geweld door met een schroevendraaier aan twee kanten te wringen ?
nee, niet nodig, dus: niet doen!
Moet je eerst de uitloop lostrekken ? Hoe zit dan in de uitloop het binnenslangetje vast ?
  • Je moet inderdaad eerst het uitloop-dingetje achter het zeefje van de slag af trekken. Die slang heeft een klein beetje overlengte, dus je kunt 'm er net ver genoeg uit trekken, en dan 'vasthouden' en het witte plastic ding eruit trekken. Is wel te zien in een van de drie filmpjes die ik hietboven noem.
  • [
  • Vervolgens kun je de metalen pijp omhoogtrekken. Een beetje rondwiggelen kan helpen, maar je moet best hard trekken. Je trekt dan namelijk de pijp van die rubber fittingen af, en van de ronde open veer-ring.
  • Die veer-ring moet je er vervolgens afhalen!
  • en dan pas voorzichtig de kartelknop omhoog trekken. Als je dit voorzichtig genoeg doet, dan blijft de plastic ring in de karteldop heel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JazekerXX
re404 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:23:
[...]

[Afbeelding]
Met enkel de jack erin van de 'nieuwe' gaat nu bij drukken en draaien dus inderdaad het kokende en bruisende water weer stromen uit de oude kapotte kraan!

En dat magneetje zou dus ook binnenin te vervangen zijn? Ik heb bij m'n oude kraan weer even de ring eraf gehaald om te kijken hoe dit zit (voordat ik dit bij de 'nieuwe' ga proberen) ...

[Afbeelding]
  • Hoe krijg je het zwarte plastic deel eruit zonder dat er iets stuk gaat?
Ha mooi! is dus toch de magneet die niet goed meer is.. hebben ze je toch een kapotte kraan verkocht!
het lijkt mij dat het wel te vervangen is. het is ook in elkaar gegaan toch?..
ik heb geen ervaring met jouw QWx type. ik heb alleen een Q0 type een keer uit elkaar gehaald dus kan je daar niet echt mee helpen. misschien als je veel en duidelijke foto's plaatst kunnen we wel met je meedenken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
snottt schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:58:
[...]

Bedankt voor de info. ik heb de kraan uit elkaar kunnen halen nu nog een revisie setje bestellen.
Hoe krijg je de kartelknop fatsoenlijk los ? Met grof geweld door met een schroevendraaier aan twee kanten te wringen ? Moet je eerst de uitloop lostrekken ? Hoe zit dan in de uitloop het binnenslangetje vast ?
daar zat ik ook mee te klooien idd. maar met een tip van een marktplaats verkoper was het gelukt!
hij zet er altijd een waterpomptang op en dan rustig rond gaan. (dit geld voor een Q0 kraan, ik weet niet of dat ook bij een ander type werkt). dit werkte perfect en heb de ring er in een stuk af gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hW4nHyFr2rB_25kVRkC6JfjMwOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5U8jV4GtxDLqWUR97MSxZ4Lx.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb wel eerst van die kunststof bekjes voor mijn waterpomptang besteld zodat het geen beschadigingen aan de ring veroorzaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwYZKZeUytyqH0VFGB_2d1UdQU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjahtiRJpmC4Hj27drV9tZh8.jpg?f=fotoalbum_large

voor het slangetje los te krijgen aan het eind van de kraan kun je het beste een filmpje bekijken, dat is wat duidelijker denk ik.
maar je draait de perlator (eind stuk) van de kraan. wipt het witte blokje er uit. schuift het witte ringetje omhoog en dan kan het witte blokje van de slang los. en nu kun je de kraan buis er af trekken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JazekerXX

[Afbeelding]
ik heb net even bij mijn ring gekeken en zie daar de magneet er recht in zitten, dat verroeste stipje links bovenin. misschien zit dat nog zo. voel eens met een klein schroevendraaiertje waar je de magneet voelt. waarschijnlijk in die verdikking waar de 4de pin zou zitten, zeg maar.
het is wel een stuk goedkoper geworden hè? van brons naar plastic..

maar als het er uit moet. het lijkt een press fit. oftwel dat het er in geperst is. mogelijk kun je met wat verwarmen het losser krijgen, ik zou alleen uitkijken dat je het niet teveel verhit om gesmolten plastic en verkleuring van het rvs te voorkomen. misschien een elektrische verfbrander gebruiken ipv een gas toorts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xu4ROQvDVAlQUUkR_tzE4a52BGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrtXuPg3NQOcYndGo95ZYA1a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door JazekerXX op 25-05-2024 15:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• re404
Hier waren we ...
HET IS GELUKT! Bij de oude kraan is de electronica kapot, maar bleek de magneetring nog goed te zijn, en bij de "nieuwe 2e handse" bleek dat juist precies andersom te zijn....

Dus ik heb de bedieningsring van de oude (de verchroomde) overgezet op de "nieuwe" (geborstelde) kraan. Nu heb ik dus een uniek exemplaar :) en vooral ... hij werkt weer helemaal naar behoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaeUtkrcB7KwNVT0ayb1L6yT-ec=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ey3HNddXNSQWcWiSZ6R799U7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYhWOHfjhb_jQ0gcaM2znHG9fFc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6GgrVm8Mz5ZDcGZq5sHl1yZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb vervolgens ook nog de hele kraan uit elkaar gehaald om te kijken of ik iets kon zien aan het printplaatje, of de verbinding ofzo. Dat was wel even puzzelen, maar de aanhouder wint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tTQqGYR_p64Td7Ni9afAbJrK_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MH08beWxSKUDObxY5vvMH6Fk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik durf te zeggen dat ik deze weer helemaal terug in elkaar zou krijgen, maarja ... de elektronica ...

Er leek wat corrosie in de gaatjes te zitten van die seal. Die heb ik met contactspray schoongemaakt en daarna de jack nog eens aan de Quooker gehangen met een magneetje in de aanslag, maar geen led en na een tijdje weer de 2x-knipper op de kap, dus hier is wel iets echt mis in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l762dyf03N2uH-DEvy5eE662Gcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ajH5QDC1x0cO2eIsOxX6HYu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nHVheBnFq38bOxWVuTmhiMwC3M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0HMzPBQSn7zAJ5337x2h4urY.jpg?f=user_large

Nogmaals superdank.Dit was onmogelijk gelukt zonder dit thread 🙏 , voornoemde YouTube filmpjes, en dan vooral:
Vuzzy schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:33:
... Wellicht kan ik nog iemand helpen met de foto's ....

[Afbeelding]

[Afbeelding]
n.b. Dat witte difussiekapje op de ring heb ik uiteindelijk toch "omhoog" eraf gekregen, die blijkt toch redelijk flexibel. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• re404
p.s. dit is dus de ring met het gecorrodeerde magneetje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vakuSIK_PsF4nOwEYEmC1VZiRUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XK8a4WXW9PrPGkPQUsaAflfT.jpg?f=fotoalbum_large

(Waardoor 'ie niet sterk genoeg meer is om de sensor te triggeren). Zie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodje Brie
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-08-2024
Naar aanleiding van wat ik hier gelezen heb, bedankt allemaal voor jullie hulp, heb ik een magneetje geplaatst op de Quooker. Hij deed het direct weer. Magneetje hadden we even snel een bruinkleurige plakbandje om gedaan om beschadiging te voorkomen. Voorop de kraan is ook de enige plek waar het magneetje uit zichzelf blijft hangen. Nu weten we zeker wat de oorzaak is van de storing.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZUi8TcF7h4_Qvgv9zxGMVPFS4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LwXfifvaXDDN9VtmYgKkHgf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumewa
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-05 21:00
Volg met veel interesse dit topic en ik loop weer tegen een ander probleem aan bij het demonteren van mijn Quooker Combi kraan. De hendel is afgebroken dus er moet een nieuwe bevestiging en/of geheel nieuwe cartouche in. Draaiknop werkt nog wel (dus het redden waard).

Het onderste 'huls' deel (met Quooker erop) komt echter met geen mogelijkheid los (terwijl dat bij twee andere kranen waar ik aan geknutseld heb wel makkelijk lukte). Het betreft een kraan met serienummer Q0269423 en het binnendeel lijkt eerder van koper (of koperkleurig) te zijn dan van messing (goudkleurig). Het geheel heeft een nacht in de schoonmaakazijn liggen weken om eventuele kalk op te lossen maar geen soelaas. Wellicht is dit een versie die op een andere manier geperst is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWhEMmUhKqKuaNRgxnedhaqZ-Ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5l26exKy9jY7c0attWNPx8zW.jpg?f=fotoalbum_large

De draaiknop komt er wel makkelijk af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6iVk-NBvamFUgkYMgd1QpKsMyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMhO2P8DC5lUbnzzjyKX9XhO.jpg?f=fotoalbum_large

Het bovenste hulsdeel zit ook los en kan een paar mm omhoog (maar kan uiteraard niet verder zonder de draden naar de ring kapot te trekken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXDCHYSepFVfKYGNW5If0FsWSuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apf3g6RZNqTEu3V6r9DphcBn.jpg?f=fotoalbum_large

En het enige wat ik daar nog zie zitten is een torx schroefje wat ik heel misschien los kan krijgen met een haaks torx/imbus sleuteltje, maar mijn ervaring met de andere kranen zegt dat dit waarschijnlijk niet de oplossing is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ww018l4VlUVcJJBdRXzP3yyKpSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHOK3bwWmuZTu2IrIFL1P6tE.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand bekend met dit type en hoe dit los te krijgen?

Ik ben wat weerhoudend om nog meer brute kracht te gebruiken in de angst om de draad kapot te trekken. Zou dan liever het onderste hulsdeel voorzichtig open slijpen met een dremel (heb een nieuwe huls liggen van een andere kraan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
Sumewa schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:48:
Volg met veel interesse dit topic en ik loop weer tegen een ander probleem aan bij het demonteren van mijn Quooker Combi kraan. De hendel is afgebroken dus er moet een nieuwe bevestiging en/of geheel nieuwe cartouche in. Draaiknop werkt nog wel (dus het redden waard).

Het onderste 'huls' deel (met Quooker erop) komt echter met geen mogelijkheid los (terwijl dat bij twee andere kranen waar ik aan geknutseld heb wel makkelijk lukte). Het betreft een kraan met serienummer Q0269423 en het binnendeel lijkt eerder van koper (of koperkleurig) te zijn dan van messing (goudkleurig). Het geheel heeft een nacht in de schoonmaakazijn liggen weken om eventuele kalk op te lossen maar geen soelaas. Wellicht is dit een versie die op een andere manier geperst is?

[Afbeelding]

De draaiknop komt er wel makkelijk af:
[Afbeelding]

Het bovenste hulsdeel zit ook los en kan een paar mm omhoog (maar kan uiteraard niet verder zonder de draden naar de ring kapot te trekken):

[Afbeelding]

En het enige wat ik daar nog zie zitten is een torx schroefje wat ik heel misschien los kan krijgen met een haaks torx/imbus sleuteltje, maar mijn ervaring met de andere kranen zegt dat dit waarschijnlijk niet de oplossing is:

[Afbeelding]

Iemand bekend met dit type en hoe dit los te krijgen?

Ik ben wat weerhoudend om nog meer brute kracht te gebruiken in de angst om de draad kapot te trekken. Zou dan liever het onderste hulsdeel voorzichtig open slijpen met een dremel (heb een nieuwe huls liggen van een andere kraan).
toon volledige bericht
Ja die huls zat bij mij ook heel vast. Ik heb het los gekregen door een paar keer wd40 er tussen te spuiten en goed in laten trekken. En vervolgens moet je er beweging in zien te krijgen door kleine roterende bewegingen te maken. Zodra er een klein beetje beweging in komt ben je er, daarna is het een kwestie van doorgaan met kleine bewegingen die dan langzaam groter worden.

Wat je dus eigenlijk doet is eerst de kalkaanslag los krijgen en daarna weg schuren door de kleine rotaties zeg maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumewa
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-05 21:00
Precies dat roteren wordt misschien wel lastig, als je goed kijkt op de eerste foto zie je dat er een soort uitsparing in die huls zit waar weer een kleine koperkleurig uitsteeksel in valt. Dit is anders dan bij mijn andere kranen, doet me vermoeden dat deze wellicht alleen (bijna) recht naar beneden kan worden getrokken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mauritsvan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 03-07-2024
Ook hier na drukken draaien geen kokend water. Flex kraan van 3-4 jaar oud met een 3 liter boiler. Quooker gaf eerder aan om met een druppel glassex te reinigen. Dit heb ik vorig jaar wel geprobeerd, maar werkt niet. Ik had al wel vernomen dat tussen de knop reinigen met sop, niet goed is. Uitkijken dus met de dagelijkse schoonmaak. Door een slimme stekker te plaatsen kon ik de Quooker resetten en zo kon ik redelijk kokend water tappen. Gemiddeld 1 keer in de week was een reset nodig.
Nu werd het slechter en naar aanleiding van de informatie hier, de knop los gehaald. Is een makkie eigenlijk, als je maar weet hoe. De magneet ziet er gewoon prima uit, maar kan natuurlijk zijn magnetisch veld ook wel aan het verliezen zijn. Dat het vervuild is, is een feit. Nu grondig met een borstel schoongemaakt, en afwachten maar.https://youtube.com/shorts/ZpbeSSjeChw?si=-0v0EWkUfX-rtW5d
https://youtube.com/shorts/rRdsdyN011c?si=_M_VwRrG75QGs__y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
Sumewa schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:20:
Precies dat roteren wordt misschien wel lastig, als je goed kijkt op de eerste foto zie je dat er een soort uitsparing in die huls zit waar weer een kleine koperkleurig uitsteeksel in valt. Dit is anders dan bij mijn andere kranen, doet me vermoeden dat deze wellicht alleen (bijna) recht naar beneden kan worden getrokken?
zo te zien zit er wel een klein beetje speling. dus dat is al voldoende om hem in beweging te krijgen. zodra je beweging hebt kun je hem zig-zaggend naar beneden schuiven. zodra je beweging hebt komt hij steeds losser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
mauritsvan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:20:
Ook hier na drukken draaien geen kokend water. Flex kraan van 3-4 jaar oud met een 3 liter boiler. Quooker gaf eerder aan om met een druppel glassex te reinigen. Dit heb ik vorig jaar wel geprobeerd, maar werkt niet. Ik had al wel vernomen dat tussen de knop reinigen met sop, niet goed is. Uitkijken dus met de dagelijkse schoonmaak. Door een slimme stekker te plaatsen kon ik de Quooker resetten en zo kon ik redelijk kokend water tappen. Gemiddeld 1 keer in de week was een reset nodig.
Nu werd het slechter en naar aanleiding van de informatie hier, de knop los gehaald. Is een makkie eigenlijk, als je maar weet hoe. De magneet ziet er gewoon prima uit, maar kan natuurlijk zijn magnetisch veld ook wel aan het verliezen zijn. Dat het vervuild is, is een feit. Nu grondig met een borstel schoongemaakt, en afwachten maar.https://youtube.com/shorts/ZpbeSSjeChw?si=-0v0EWkUfX-rtW5d
https://youtube.com/shorts/rRdsdyN011c?si=_M_VwRrG75QGs__y
die kraan gaat wel heel makkelijk uit elkaar. dat is toch wel een verbetering!

maar als je de magneet niet vertrouwd kun je met een andere magneet even testen natuurlijk. even zoeken in dit forum en je vind voorbeelden hoe anderen dat gedaan hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritsvan
JazekerXX schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:03:
[...]

die kraan gaat wel heel makkelijk uit elkaar. dat is toch wel een verbetering!

maar als je de magneet niet vertrouwd kun je met een andere magneet even testen natuurlijk. even zoeken in dit forum en je vind voorbeelden hoe anderen dat gedaan hebben..
Ga ik zeker doen als de klacht blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritsvan
Het leek nog niet goed te gaan. Reactie op de knop is goed, maar bij draaien van de uitloop stopt het kokend water. Nog maar even losgehaald en gekeken. Het lijkt erop dat de metalen huls op de flex slang dient als signaalgever voor de sensorprint in de kraan. Signaal dat de flex slang niet is uitgetrokken. De huls is niet magnetisch dus dan moet het optisch zijn of capacitief. Dat laatste lijkt mij niet echt logisch met zoveel metaal eromheen. Dus optisch waarschijnlijk. Er zat best wat vervuiling aan de binnenkant ook van de sensorprint, dat had ik nog niet gereinigd. Ook de huls was aangeslagen. Alles schoongemaakt, en nu maar weer testen. 1e resultaat is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfie96
mauritsvan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:47:
Het leek nog niet goed te gaan. Reactie op de knop is goed, maar bij draaien van de uitloop stopt het kokend water. Nog maar even losgehaald en gekeken. Het lijkt erop dat de metalen huls op de flex slang dient als signaalgever voor de sensorprint in de kraan. Signaal dat de flex slang niet is uitgetrokken. De huls is niet magnetisch dus dan moet het optisch zijn of capacitief. Dat laatste lijkt mij niet echt logisch met zoveel metaal eromheen. Dus optisch waarschijnlijk. Er zat best wat vervuiling aan de binnenkant ook van de sensorprint, dat had ik nog niet gereinigd. Ook de huls was aangeslagen. Alles schoongemaakt, en nu maar weer testen. 1e resultaat is goed.
Wel eens de module gezien van de flex, die is best makkelijk eruit te halen. Het lijkt me juist wel dat het capacitief is doordat de printplaat ingegoten is, ik zag niet zo snel een optische sensor.

Je zou kunnen kijken of de huls van je flex slang niet te hoog of te laag zit, mogelijk dat je met wat forceren het kan verschuiven en weer vast kan klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleison667
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:05

Eleison667

from other space

Met veel aandacht dit topic zitten lezen helaas heb ik een andere variant van de storing. mijn pin 1 en 4 geven namelijk helemaal geen signaal in rust, maar gaan wel netjes naar 1795 ohm als ik naar beneden druk en 500 ohm als ik hem draai.

Dus ik dacht, als ik nu gewoon zelf de plug pole 1 en 4 sluit met een weerstand, dan zou als ik de knop bedien alsnog de juiste sequentie door het vat geregistreerd moeten worden.

Nu is mijn vraag, is normaal nou 5600 of 7500 ohm weerstand? Ik lees namelijk dat mensen 5600 meten bij normaal maar dat een 7500 ohm weerstand is gebruikt om hem uit storing te houden? dat is toch wel een groot verschil, heb ik iets gemist?

am i paranoid,do you think i am paranoid? you think i am paranoid dont you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
Eleison667 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:34:
Met veel aandacht dit topic zitten lezen helaas heb ik een andere variant van de storing. mijn pin 1 en 4 geven namelijk helemaal geen signaal in rust, maar gaan wel netjes naar 1795 ohm als ik naar beneden druk en 500 ohm als ik hem draai.

Dus ik dacht, als ik nu gewoon zelf de plug pole 1 en 4 sluit met een weerstand, dan zou als ik de knop bedien alsnog de juiste sequentie door het vat geregistreerd moeten worden.

Nu is mijn vraag, is normaal nou 5600 of 7500 ohm weerstand? Ik lees namelijk dat mensen 5600 meten bij normaal maar dat een 7500 ohm weerstand is gebruikt om hem uit storing te houden? dat is toch wel een groot verschil, heb ik iets gemist?
ik heb hier al eens een (reversed engineerd) schema geplaatst..

maar het lijkt er dan op dat R4 geen connectie meer heeft. je zou dan alleen 2k2 bij druk moeten meten en 470 ohm bij draai.

zie schema...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyELbe647ZY-KwNpFGpXjEziv6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHX0jiXoVhuHoPWmfqnoF3oK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door JazekerXX op 16-08-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleison667

Eleison667

from other space

hmm is het verschil dat jij meet de meetapparatuur want Dre meet iets anders. Of is er een verschil per kraan?
Mogelijk werkt het binnen een vrij ruime bandbreedte gewoon?

[ Voor 172% gewijzigd door Eleison667 op 16-08-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
Eleison667 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:08:
hmm is het verschil dat jij meet de meetapparatuur want Dre meet iets anders. Of is er een verschil per kraan?
Mogelijk werkt het binnen een vrij ruime bandbreedte gewoon?
dit schema is van een serienummer Q0 kraan..

je hebt altijd een marge waarin het werkt, hoeveel dat is ligt aan hoe het geprogrammeerd is in de microprocessor in de boiler. dat weet ik verder ook niet. maar als ik het zou programmeren zou ik de scheiding gewoon in het midden tussen de verwachte weerstandswaardes leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleison667

Eleison667

from other space

Ik heb ook Q0 dus ik denk dat ik begin met jouw waarden. Denk niet dat het stuk zal gaan als je geen hele gekke dingen doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
Eleison667 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:42:
Ik heb ook Q0 dus ik denk dat ik begin met jouw waarden. Denk niet dat het stuk zal gaan als je geen hele gekke dingen doet :)
nee een verkeerde weerstand zal niks kapot maken. hooguit dat hij er niet op reageert.
de ADC ziet gewoon een bepaalde waarde en als die waarde overeenkomt met wat er geprogrammeerd is dan doet hij een actie.. valt hij buiten de waarde dan doet hij niks of wat er dan geprogrammeerd is..

maar waarschijnlijk is die ring in de kraan gescheurd. is een kwaaltje met deze kranen. is goed te repareren maar wel even een werkje. waar de transparante resin ring gescheurd is voorzichtig weg vijlen, beschadigde printspoor opsporen, groene soldermask weg krabben, solderen en weer dichtmaken met 2 componenten of UV resin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marweecos82
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-03 08:57
re404 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:17:
Hier waren we ...

[...]

HET IS GELUKT! Bij de oude kraan is de electronica kapot, maar bleek de magneetring nog goed te zijn, en bij de "nieuwe 2e handse" bleek dat juist precies andersom te zijn....

Dus ik heb de bedieningsring van de oude (de verchroomde) overgezet op de "nieuwe" (geborstelde) kraan. Nu heb ik dus een uniek exemplaar :) en vooral ... hij werkt weer helemaal naar behoren.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb vervolgens ook nog de hele kraan uit elkaar gehaald om te kijken of ik iets kon zien aan het printplaatje, of de verbinding ofzo. Dat was wel even puzzelen, maar de aanhouder wint:

[Afbeelding]

Ik durf te zeggen dat ik deze weer helemaal terug in elkaar zou krijgen, maarja ... de elektronica ...

Er leek wat corrosie in de gaatjes te zitten van die seal. Die heb ik met contactspray schoongemaakt en daarna de jack nog eens aan de Quooker gehangen met een magneetje in de aanslag, maar geen led en na een tijdje weer de 2x-knipper op de kap, dus hier is wel iets echt mis in:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nogmaals superdank.Dit was onmogelijk gelukt zonder dit thread 🙏 , voornoemde YouTube filmpjes, en dan vooral:

[...]

n.b. Dat witte difussiekapje op de ring heb ik uiteindelijk toch "omhoog" eraf gekregen, die blijkt toch redelijk flexibel. :|
toon volledige bericht
Ik heb dezelfde type elektronica als jij. Heb zelf de kraan ook helemaal gedemonteerd. Ik zag dat de omhulsel van de led ingescheurd is. Kan is dus groot dat de kabel het probleem is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zGrVgmy6b-5A-9-_n3f58a7i8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEyEvFgmTHRzzIv062Dr6kQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik alleen weten / uitsluiten dat het niet het magneet probleem is. Als ik aan de binnenkant van de dop kijk dan zie ik niks geks. Heb er ook een klein zaagje aangehangen en de magneet werkt. Weet alleen niet of die misschien zijn sterkte kwijt is geraakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47_5psYimr9MZ2O65iiFaUSgX24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psqTa1eokKQBcpb3e0p5auhz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzTmRfPs6bFYp6HG3hkvkXf45ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6OIYtMk8z1Xfw23zVhOSszj.jpg?f=fotoalbum_large

Jij nog tips hoe ik de een van de andere kan uitsluiten?

En kan ik ergens het kabeltje bestellen?

• re404
Ha @Marweecos82 , lekker bezig !
Marweecos82 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:10:
Jij nog tips hoe ik de een van de andere kan uitsluiten?

En kan ik ergens het kabeltje bestellen?
  • Eerst even dit: Branden bij jou de LEDjes nog? Dat was bij mij namelijk niet zo, wat duidelijk wijst op kapotte electronica. Na veel proberen was ik er uiteindelijk achter gekomen dat bij mij de magneet niet het probleem was. Dat was uiteindelijk mijn geluk, omdat ik daardoor de oude ring op de 'nieuwe' tweedehands kraan kon zetten, waar de electronica juist nog wel van in orde was.
  • En over dat bestellen: Ik vond laatst wel dit, https://www.vervangingsma...delen/quooker-onderdelen/ - Daar kun je kijken, maar ik vrees dat losse electronica vinden je ook daar niet gaat lukken. Ik heb ook gezocht, maar heb dus uiteidnelijk die 2e handse kraan gekocht, die nog geheel zou werken (maar wat dus niet zo was, maar daarvan was de electronica juist nog wel goed en de magneet gecorrodeerd.)
Succes en hou vol, wie weet lukt het !

[ Voor 3% gewijzigd door re404 op 05-09-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marweecos82
Ja als ik t kabeltje los in de boiler prik dan heb ik de twee keer knipper fout. Dus het lijkt wel alsof de kabel gewoon werkt, ondanks de scheur.

Ik heb nu een tijdelijke oude kraan in de keuken. Maar heb geen zin om elke keer die kraan erin en eruit te zetten om te testen. Kan ik met alleen het kabeltje en magneet testen of werkt de magneet juist met iets anders op de kraan?

En komen de weerstand waarden ook overeen uit dit forum gesprek met deze type kabel?

Ben benieuwd of anderen nog bepaalde testscenarios hebben om te achterhalen waar het probleem zit (magneet of kabel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marweecos82
re404 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:16:
Ha @Marweecos82 , lekker bezig !

[...]
  • Eerst even dit: Branden bij jou de LEDjes nog? Dat was bij mij namelijk niet zo, wat duidelijk wijst op kapotte electronica. Na veel proberen was ik er uiteindelijk achter gekomen dat bij mij de magneet niet het probleem was. Dat was uiteindelijk mijn geluk, omdat ik daardoor de oude ring op de 'nieuwe' tweedehands kraan kon zetten, waar de electronica juist nog wel van in orde was.
  • En over dat bestellen: Ik vond laatst wel dit, https://www.vervangingsma...delen/quooker-onderdelen/ - Daar kun je kijken, maar ik vrees dat losse electronica vinden je ook daar niet gaat lukken. Ik heb ook gezocht, maar heb dus uiteidnelijk die 2e handse kraan gekocht, die nog geheel zou werken (maar wat dus niet zo was, maar daarvan was de electronica juist nog wel goed en de magneet gecorrodeerd.)
Succes en hou vol, wie weet lukt het !
Heb op die website gekeken trouwens, maar kon de kabel niet vinden. Alleen een verlengkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re404
Met "doen de ledjes het nog?" bedoelde ik de ledjes van de rand van de knop. Die waren bij mij uit. Maar ook voordat ze permanent uit gingen had ik al af en toe storing (soms onverwacht geen kokend water na signaal etc).

Je hebt de quooker en kraan dus gewoon los in het kastje, maar wel aangesloten op het water?

Als die het nog doen dan zou het magneet kunnen zijn. Bij mij werkte het (bij de tweedehands kraan zonder kapotte electronica) simpelweg met wat magneet "toeveoegen" aan de buitenkant van de ring. Had ik daar geen foto van gepost?

Ik geloof dat dat met die weerstandjes niet opgaat voor deze (nieuwere) type kranen omdat die met een digitaal signaal communiceren . Ik heb in het begin ook geprobeerd de weerstanden te meten, maar die waren heel anders dan wat ergens in het begin van dit thread besproken wordt.

Ik weet even niet hoe je verder kunt testen. Je kunt gaan zoeken naar een tweedehands kraan, maar dan heb je wel het risico dat daar ook weer wat mee is, waar ik tegenaan liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re404
yes, teruggevonden, zo:
re404 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:23:
[...]
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Summer
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13-09-2024
Ik heb een ook een probleem met mijn losse quooker nordic. 2x knipperen
Het lastige in dit verhaal is dat ik 3 items heb en deze kleur blijkbaar niet leverbaar meer is wat inhoudt dat ik “met coulance” 3 items moet vervangen voor 1 defect apparaat. Nu is het defect 1 los draadje in de ledring van de kraan. Dat zou niet zo spannend hoeven zijn als deze makkelijk teruggeplaatst kon worden maar dit blijkt meegegoten te zijn in de ring. Dan graag een nieuwe ring heb ik gevraagd… ook niet mogelijk. Je zou het opgeven maar de kosten en het onnodig afdanken van goede items en deze laatdunkende manier van afhandelen stuit mij echt tegen de borst. Probleem 1 los klein wit draadje! Je geloofd het toch niet….. gooi maar weg en schaf nieuw aan!
De producten zouden een levensduur van 15/20 jaar hebben maar dan toch maar een garantie van 2 jaar. Best handig van quooker als verdienmodel belangrijker is dan zorg dragen voor je kwaliteit.
Ik dacht dan maar een waterkoker maar dan heb ik weer een gat in mijn natuurstenen blad. Wie kan mij adviseren waar ik een led/aansturings ringetje kan kopennwat communiceert met mijn quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
Summer schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:45:
Het lastige in dit verhaal is dat ik 3 items heb en deze kleur blijkbaar niet leverbaar meer is wat inhoudt dat ik “met coulance” 3 items moet vervangen voor 1 defect apparaat. Nu is het defect 1 los draadje in de ledring van de kraan. Dat zou niet zo spannend hoeven zijn als deze makkelijk teruggeplaatst kon worden maar dit blijkt meegegoten te zijn in de ring. Dan graag een nieuwe ring heb ik gevraagd… ook niet mogelijk. Je zou het opgeven maar de kosten en het onnodig afdanken van goede items en deze laatdunkende manier van afhandelen stuit mij echt tegen de borst. Probleem 1 los klein wit draadje! Je geloofd het toch niet….. gooi maar weg en schaf nieuw aan!
De producten zouden een levensduur van 15/20 jaar hebben maar dan toch maar een garantie van 2 jaar. Best handig van quooker als verdienmodel belangrijker is dan zorg dragen voor je kwaliteit.
Ik dacht dan maar een waterkoker maar dan heb ik weer een gat in mijn natuurstenen blad. Wie kan mij adviseren waar ik een led/aansturings ringetje kan kopennwat communiceert met mijn quooker.
je kan het gewoon weg vijlen/krabben en dan er weer aan solderen. en dan weer aanvullen met wat UV of 2 componenten resin. lijkt me niet heel spannend toch?..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JazekerXX
Summer schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:45:
ik bedenk me net, dat er maar 3 draden aangesloten zit dus het is waarschijnlijk niet dat draadje. er zitten waarschijnlijk scheuren in de transparante ring waar vocht door naar binnen is gekomen. dat was het verhaal bij mijn Q0 serie kraan tenminste.

eigenlijk zouden we de consumentenbond er eens op moeten zetten want die zogenaamde coulance regeling is gewoon een verdienmodel. en alle mankementen zijn bij ieder model ongeveer gelijk, dus het is misschien wel een moedwillig ingebakken zwak punt. als dat het niet is dan is het wel een ontwerpfout, dus hoe dan ook denk ik dat ze wettelijk gezien meer garantie moeten geven omdat je er vanuit mag gaan dat het apparaat langer mee gaat.
dus misschien is de consumentenbond er op zetten nog niet zo'n gek idee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JazekerXX schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:07:
[...]

ik bedenk me net, dat er maar 3 draden aangesloten zit dus het is waarschijnlijk niet dat draadje. er zitten waarschijnlijk scheuren in de transparante ring waar vocht door naar binnen is gekomen. dat was het verhaal bij mijn Q0 serie kraan tenminste.

eigenlijk zouden we de consumentenbond er eens op moeten zetten want die zogenaamde coulance regeling is gewoon een verdienmodel. en alle mankementen zijn bij ieder model ongeveer gelijk, dus het is misschien wel een moedwillig ingebakken zwak punt. als dat het niet is dan is het wel een ontwerpfout, dus hoe dan ook denk ik dat ze wettelijk gezien meer garantie moeten geven omdat je er vanuit mag gaan dat het apparaat langer mee gaat.
dus misschien is de consumentenbond er op zetten nog niet zo'n gek idee...
Het is jammer dat er geen archief is van de website, in 2016 stond er nog op dat de kraan 15 jaar mee ging.

Deze site toont die leugens nog wel.
Wat de Quooker vooral duurzaam maakt, is zijn lange levensduur van 15 tot 20 jaar. Het apparaat is eenvoudig te onderhouden en als er een onderdeel kapot gaat, kan het gemakkelijk worden vervangen. Hierdoor hoef je niet meteen een volledig nieuwe kraan aan te schaffen.

[ Voor 20% gewijzigd door Wolly op 13-09-2024 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Vandaag ook de oplossing van ice blade toegepast. 433mhz remote schakelaar besteld op amazon en 3 punten gesoldeerd. Quooker is back in business (helemaal blij!)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marweecos82
Wolly schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:32:
[...]

Het is jammer dat er geen archief is van de website, in 2016 stond er nog op dat de kraan 15 jaar mee ging.

Deze site toont die leugens nog wel.

[...]
Met deze site kun je terug in de tijd voor websites. Ik heb zelf even snel gekeken, maar wist niet waar ik dan moet zoeken.

https://web.archive.org/w...*/https://www.quooker.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marweecos82
markklok schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:37:
Vandaag ook de oplossing van ice blade toegepast. 433mhz remote schakelaar besteld op amazon en 3 punten gesoldeerd. Quooker is back in business (helemaal blij!)
Bij welk model werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WokCpDLLrWt6F1yKlgzQJy5Sqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6DeYd3IWHtpBxBSyvtTEvVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKzwyHHeXPl1NV27lOHysRAGPGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XehCqIebIeIqo5UPORfEXG0I.jpg?f=fotoalbum_large

foto van de printplaat heb ik helaas niet gemaakt.

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleison667

Eleison667

from other space

Marweecos82 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Met deze site kun je terug in de tijd voor websites. Ik heb zelf even snel gekeken, maar wist niet waar ik dan moet zoeken.

https://web.archive.org/w...*/https://www.quooker.nl/
Ik heb ook uitgebreid gezocht maar kon de zinsnede nergens vinden. Tot voor kort waren er nog 4 dealers die diezelfde bewering hadden - die heb ik allemaal gemailed waar ze dat vandaan haalde waarop bijv. expert het heeft verwijderd.

Ik vermoed dat er een dealer prospectus bestond waar die zinsnede vandaan kwam, hij was namelijk qua wording gelijk bij tooncornelissen en expert. Maar op de Quooker website kon ik het niet vinden en ik heb heel wat snapshot bekeken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Eleison667 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Ik heb ook uitgebreid gezocht maar kon de zinsnede nergens vinden. Tot voor kort waren er nog 4 dealers die diezelfde bewering hadden - die heb ik allemaal gemailed waar ze dat vandaan haalde waarop bijv. expert het heeft verwijderd.

Ik vermoed dat er een dealer prospectus bestond waar die zinsnede vandaan kwam, hij was namelijk qua wording gelijk bij tooncornelissen en expert. Maar op de Quooker website kon ik het niet vinden en ik heb heel wat snapshot bekeken :(
Ik kan uit eigen waarneming zeggen dat een dergelijke boodschap er wel ooit op stond. Wel typerend dat Expert het heeft verwijderd, die zagen de bui waarschijnlijk al hangen mbt productgarantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Quooker heeft mij desgevraagd geantwoord dat er niets over de levensduur op hun website stond.

Inmiddels ben ik ingegaan op hun coulance-aanbod nadat mijn Round-Fusion (Chroom) een steeds meer haperende druk-druk-draai-knop begon te krijgen.

Als er iemand interesse heeft in de oude om te kijken of deze uit elkaar te krijgen en te repareren is, stuur dan even een PB. (Anders gaat hij vrees ik toch maar in de afvalbak....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleison667

Eleison667

from other space

Bij mij wil de messing draadeind met geen mogelijkheid los. wd40 hielp helaas niet dus inmiddels heb ik die inkeping redelijk beschadigd. Wel lukte het om de bout om die draadeinde los te krijgen waardoor ik wel het plastic onderdeel eraf kon schuiven. Vervolgens dacht ik dan trek ik die onderste ring met het Quooker logo eraf maar ook dat lukte niet, ik kan hem wel vrij rondjes draaien maar eraf wil hij niet. Moet daarvoor eerst echt dat messing draadeind eraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marweecos82
markklok schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

foto van de printplaat heb ik helaas niet gemaakt.
Ok top - ik heb ook zo'n quooker boiler. Dan moet ik het met zo'n printplaat ook eens proberen. Even die post teruglezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marweecos82
Nadat ik de kruin uit elkaar heb kunnen halen, heb ik wat moeite om de omhulsel er weer op te krijgen. Hij moet over het plastic heen geschoven worden maar dat lukt niet echt. Iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3zQLeMRFi6gMYeVAX6pKAk8CA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWv6X6lvbCbargSLDCBh99JU.jpg?f=fotoalbum_large

En als laatste zal de bovenkant van de kraan dieper naar beneden moeten. Met veel kracht eraf getrokken, maar naar beneden duwen is wat lastiger omdat je hem niet echt kan stabiliseren door het schroefdraad. Iemand daar nog tips zodat ik de kraan niet stuk maak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eleison667

Eleison667

from other space

Is het niet makkelijker als je hem in het werkblad zet?

Ik heb zojuist de uitloop en de ribbelring succesvol naar boven getrokken. Magneet leek niet geoxideerd, heb alles schoongemaakt en weer in elkaar gezet en wonder boven wonder doet hij het weer.

Ik heb wel eerst de plastic ring om de led ring geschoven, toen de ribbel ring erop maar die kreeg ik er niet goed op dus eerst ook de uitloop en daarna wilde de ribbel ring wel op de juiste plek.

Maar er zitten wel verschillen tussen mijn fusion square en jouw kraan. Ik had en donor kraan van @ocaj die makkelijker uit elkaar ging maar die heeft andere elektronica en bij mij zaten er maar 2 palletjes in de ribbel ring (kan zijn dat er 1 gesneuveld is maar daar leek het niet op). Ik heb omdat ik kon zien in de kraan van ocaj hoe die palletjes in het binnenwerk zitten ook echt gepoogd alleen kracht omhoog te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-05 08:26
Ik heb dit hele draadje met volle aandacht gelezen. Ik heb hetzelfde 2 keer knipper probleem en kan de kraan gewoon bedienen door er een magneet bij te houden. Conclusie: Magneet vervangen!

Ik heb de Fusion round met serienummer Q0.
De boiler zelf heeft een serienummer beginnende met VCD3

Natuurlijk via quooker al een voorstel gehad om de RVS kraan te vervangen voor 5ro euro. Dat was ik niet van plan omdat een zoekactie zonder veel problemen leidt tot een prijs van rond de 430 euro.

Nu las ik hier en daar dat je de ring van sommige versies kranen er niet zonder schade af kan halen om de magneet te vervangen. Is bij mijn type kraan de ring makkelijk te verwijderen en de magneet te vervangen zonder schade?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste