Beste Qnutselaers,
@
Garfie96 ik heb de jack van de 'nieuwe' nog een keer aangesloten en langzaam draaien geprobeerd. Geen succes. Mijn nieuwe vermoeden:
- Wellicht dat bij deze ('nieuwe' 2e handse) kraan het "draai" signaal wél werkt, maar het "druk" signaal niet. Want het licht gaat even uit na draaien (misschien "in de war" van het niet hebben ontvangen van een "druk"-signaal). Want als ik de ring indruk blijven de LEDs gewoon gewoon rood branden. (Ook als de Cube óók aangesloten is, terwijl de ring dan bij lang indrukken blauw zou moeten worden).
Garfie96 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:06:
Analoog gaan betekent wel dat je je CUBE niet meer kan aansturen, alleen kokend water nog

Gezien analoog het normaal gesproken ook met een spannigsdeling werkt, zou je eerder een DAC signaal nodig hebben tov een PWM signaal van een Arduino.
- Bedoel je dat alle oude NIET-Cube-compatibele-kranen wél met analoge weerstanden werken, en alle Cube-compatibele kranen met digitale signalen praten?
- En dat de kap in een backward compatibele stand gaat als je een knutselwerkje van weerstanden en schakelaars op de jack aansluit, maar dan nooit met de Cube zal kunnen praten?
JazekerXX schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:08:
[...]
voor de oude kraan (die met weerstanden werkt) zou ik makkelijk nieuwe ringen kunnen maken zodat die makkelijk te repareren is dmv even het printplaatje te vervangen. dus als er genoeg animo is kan ik wel nieuwe printplaten ontwerpen en laten produceren. een ook de transparante behuizing kan ik wel ontwerpen en met transparante resin 3D printen.
ook wil ik nog eens kijken of we een conversie printplaatje kunnen maken zodat je de oude kraan ook op de nieuwe boiler en cube kunt gebruiken (hetzij zonder blauw licht natuurlijk)..
Dit zou te gek zijn; DIY Quooker-circulariserende aftermarket parts.

- Er zijn op marktplaats best wel af en toe zombiekranen te vinden die je zou kunnen refurbishen.

JazekerXX schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:24:
[...]ik heb hier op het forum gezien dat ze de solenoid rechtstreeks aansturen om de defecte kraan te omzeilen, en kokend water met een externe knop bedienen.. die methode kun je gebruiken om het even te testen, of misschien is het wel een oplossing voor je..
Tja ik ben tot nu toe nog niet "onder de kap" geweest, omdat ik eigenlijk heel zeker ben dat het de electronica van mijn OUDE kraan is die kapot is (omdat die ook geen licht meer geeft etc. en de kap in 2x-knipperstand brengt.) Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat er 2 dingen precies tegelijkertijd kapot zijn gegaan. (Ik besef me dat dat zou kunnen door kortsluiting o.i.d., maar zoek nog even "lui" door zonder te gaan sleutelen.) Maar dank voor suggestie / meedenken!
ook zag ik dat de magneetjes in de ring er extreem verroest uitzien, je zou ook eens met een andere neodymium langs de ring kunnen gaan, kijken of dat wel werkt..
Dat waren dan niet mijn magneetjes, want die heb ik nog niet in beeld gehad, maar: Hoe simuleer je met een externe magneet dan druk-druk-draai? En dan moet de ring er wel af denk ik?
Van de OUDE kraan heb ik de ring wel netjes eraf gekregen van boven met behulp van alle info op dit draadje, maar ik heb het zwarte plastic nog niet uit de ring gehaald om het magneetje zichtbaar te maken.
En bij het "van boven in gemonteerde stand openen" van de kraan bleek er over de electronica van de ring een witte plastic ring te zitten die ik denk ik alleen kan verwijderen als ik de kraan demonteer van onderen, en daar ben ik zoals gezegd nog niet aan begonnen.
over het doormeten. ik denk dat je de nieuwe kranen niet door kunt meten omdat die met data communicatie zou werken. je zou dan wel met een scope of digital analyzer de pinnen kunnen bekijken.
k wil dat nog wel een keer gaan doen maar heeft voor mij nog niet de hoogste prio omdat alles nog werkt bij mij..
Dank voor dit inzicht. Een vriend van me heeft een scope en meer kennis, dus misschien kom ik daar ook nog terecht.
Verder nog een algemene oproep:
- Toevallig iemand in de buurt van Den Haag bij wie ik 'm losse kraan mag komen testen? Enkel jackplug erin en kijken of de kraan wel kokendwater-signaal kan geven. Dit om uit te sluiten dat mijn kap de oorzaak is.
[
Voor 30% gewijzigd door
re404 op 21-05-2024 10:05
. Reden: toevoegen replies en details toevoegen en fouten verwijderen :) ]