Hallo,
Ik ben nieuw hier maar heb ook n oude quooker fusion die mij flink wat problemen geeft. Ik kom zo bij de twee-knipper problematiek maar eerst even de cartouche/mengkraan in deze Fusion. Ging na jaar of 5 zwaar lopen en na 9 jaar was het niet meer te doen dus nieuwe cartouche. Filmpje van Peet bekeken, dat hielp aardig. Blauwe cartouche er in maar ik draaide de schroefdraad in het kunstof kapje kapot door het 6mm boutje iets ie hard aan te draaien, ding kan maar twee slagen maken, bizar. Heb ik opgelost door de kop van de cartouche te doorboren met een 5,5mm boor en toen 6mm draad tappen. Nu draait het imbusboutje dus door het kunstof kapje in mijn verse 6mm gat ik de kop en dat werkt VEEL beter. Heeft er iemand interesse dan heb ik foto’s maar wil ook best wat advies/hulp geven als ik daarmee mensen kan helpen.
Maar dan, na tweede keer monteren knelde ik een draadje kapot tussen de twee messing blokken,, feest, twee knipper probleem. Alles uit elkaar, draad van pin 2 eruit geknipt en de rest zo goed als mogelijk geïsoleerd en monteren maar weer. Top, werkt,, maar na paar maanden weer geen koken water.
Toen ben ik idd draadje gaan lezen en zag de weerstand methode, aha, goed nieuws. Ik heb een proefschakeling gemaakt op breadboard zodat ik fijn kan meten. Ik heb de schakeling wat aangepast omdat ik geen nut zag in S1 twee keer in te drukken en dan S1 en S2 indrukken en vasthouden. Door S2 over de weerstanden 5600 en 1200 te zetten hoef je S1 niet vast te houden dus nu zou 2 x S1 en dan S2 vasthouden het moeten doen. Zie foto van mijn schema onderin. Ik weet niet goed wat ik moet doen met pin 3 met de leds dus heb ik paar leds parallel gezet met een 5600 weerstand ervoor.
Testen, niets. Ik meen alleen af en toe een zacht tikje te horen in de rode kap op het vat maar geen kokend water. Ik probeer de kraan zelf nog eens en ja hij doet het, wellicht is vocht dus de boosdoener. Gelijk gaan meten en ik vind de beroemde waardes, knop los 7250 ohm, druk 1700 en draai 470. Bijna exact wat ik aan P1-4 van mijn proefopstelling meet.
Nu heb ik twee onduidelijkheden :
1. Mijn quooker is van juni 2014 dus zou oude type met weerstanden moeten zijn MAAR ik heb twee poortjes voor de 3,5mm plug. Op internet vind ik dat die twee poorten gelijk zijn. Ergens in de draadje staat een opmerking dat Quooker zou hebben gezegd dat het dan het nieuwe model is waar de weerstandmethode niet mee werkt. Hmm, 2014 en toch nieuw model?
2. Pin 3, wat moet ik daar mee? Zit daar het probleem nu?
Wie kan mij verder helpen? Mijn vrouw is het n beetje zat dat ik zoveel met gereedschap in de keuken te vinden ben en zegt koop n nieuwe, ding is 11 jaar oud, maar ik ben beetje eigenwijs en zou het prachtig vinden om het toch te fixen. Ik ga evt zelfs voor gewoon 220 volt op het koken water ventiel maar liever niet.
Hierbij het schema: